Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:57
assje schreef op zondag 19 september 2021 @ 08:16:
[...]Bij het vervangen van een ICE door een EV klopt dit niet.
Je laat een auto 'achter'. Er gaat hoogstwaarschijnlijk iemand anders in de ICE rijden. Dubbelop dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Italia
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
assje schreef op zondag 19 september 2021 @ 08:16:
[...]

Bij het vervangen van een ICE door een EV klopt dit niet.
Ook daar 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Het kijkt me verder off-topic maar op basis van a recente LCA's klopt dit niet. Zelfs met huidge energiemix doen we er reeds goed aan zsm ICE's te vervangen voor EV (en dit verschil wordt steeds groter als gevolg decarbonisering energiemix).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZZ3gf8-CId_AdBf8o-OSZgerGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BCEkZxDNcOIzpHJsDL6CPXg.jpg?f=fotoalbum_large
https://theicct.org/publi...CA-passenger-cars-jul2021

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 19-09-2021 08:27 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Crawl NL schreef op zondag 19 september 2021 @ 08:19:
Je laat een auto 'achter'. Er gaat hoogstwaarschijnlijk iemand anders in de ICE rijden. Dubbelop dus.
Je jaagt de transitie naar EV's aan en draagt bij aan lagere restwaarde ICE's.

Eventjes iets uitzoomen. Het is niet alsof jouw keuze om EV ipv ICE te rijden resulteert in een extra auto.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 19-09-2021 08:26 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:57
assje schreef op zondag 19 september 2021 @ 08:26:
[...] Je jaagt de transitie naar EV's aan en draagt bij aan lagere restwaarde ICE's.

Eventjes iets uitzoomen. Het is niet alsof jouw keuze om EV ipv ICE te rijden resulteert in een extra auto.
Eens.

Maar wellicht dat dit geldt voor het rijkere westen. Als we dan nog verder uitzoomen zal de vraag naar brandstof wellicht hierdoor iets dalen wat de prijs ook weer zal drukken. Opkomende economieën met inwonersaantallen die groter zijn als het 'rijke westen' zullen hierdoor nog wel eens een flinke tijd door kunnen blijven pruttelen op ICE's en andere 'vervuilende' brandstoffen.

Ben nog niet overtuigd van het grote plaatje en of er snel een omslagpunt bereikt zal worden.

Maar je moet ergens beginnen....I know.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Voor wat het waard is: ik heb nu mijn 2e PL auto: zeer tevreden. De 1e Was een Peugeot 208 (3 jaar) , de huidige een Opel Corsa, ik heb 'm 2 jaar, mat een contract van 5 jaar.
Heerlijk. Nooit zorgen over kosten, en eerlijk gezegd, ik zie de rekeningen wel, vind ik de Corsa best duur in onderhoud. Nu rijdt ik door Corona en ziekte weinig, maar normaal gesproken komen er rond de 5 jaar ook heel dure reparaties: remschijven, distributie riem e.d.
Qua kosten heb ik geboft: ik heb de Opel 120 jaar edition, met allerlei extra's, voor een leaseprijs van 284 euro p.m. Ik heb met dat contract geshopt bij de leasemaatschappij van mijn toenmalige werkgever .. die snapte niet hoe dat kon.

Uiteraard is het wel zo dat je bij het verkrijgen van een hypotheek er wel rekening mee moet houden dat de BKR buitensporig meetelt. Maar ja: dat weet je van te voren: ik ga in elk geval de komende jaren geen huis kopen.

Er zijn ook van die spookverhalen over inleveren: ik kon de Peugeot probleemloos inleveren. Hij werd wel gecontroleerd, maar absoluut niet onder een elektronen microscoop gelegd.

En .. niet onbelangrijk .. na 5 jaar lever ik 'm in, en heb ik niets met inruil en restwaarde te maken: een rustgevend argument met onze zeer onbetrouwbare overheid, die denkt dat over 5 jaar iedereen electrisch zal rijden. Een wat oudere diesel is al bijna niets meer waard, het wachten is uiteraard op maatregelen tegen benzine auto's.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 93050 op 20-09-2021 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Anoniem: 93050 schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:36:
Voor wat het waard is: ik heb nu mijn 2e PL auto: zeer tevreden. De 1e Was een Peugeot 208 (3 jaar) , de huidige een Opel Corsa, ik heb 'm 2 jaar, mat een contract van 5 jaar.
Heerlijk. Nooit zorgen over kosten, en eerlijk gezegd, ik zie de rekeningen wel, vind ik de Corsa best duur in onderhoud. Nu rijdt ik door Corona en ziekte weinig, maar normaal gesproken komen er rond de 5 jaar ook heel dure reparaties: remschijven, distributie riem e.d.
Qua kosten heb ik geboft: ik heb de Opel 120 jaar edition, met allerlei extra's, voor een leaseprijs van 284 euro p.m. Ik heb met dat contract geshopt bij de leasemaatschappij van mijn toenmalige werkgever .. die snapte niet hoe dat kon.

Uiteraard is het wel zo dat je bij het verkrijgen van een hypotheek er wel rekening mee moet houden dat de BKR buitensporig meetelt. Maar ja: dat weet je van te voren: ik ga in elk geval de komende jaren geen huis kopen.

Er zijn ook van die spookverhalen over inleveren: ik kon de Peugeot probleemloos inleveren. Hij werd wel gecontroleerd, maar absoluut niet onder een elektronen microscoop gelegd.

En .. niet onbelangrijk .. na 5 jaar lever ik 'm in, en heb ik niets met inruil en restwaarde te maken: een rustgevend argument met onze zeer onbetrouwbare overheid, die denkt dat over 5 jaar iedereen electrisch zal rijden. Een wat oudere diesel is al bijna niets meer waard, het wachten is uiteraard op maatregelen tegen benzine auto's.
Mijn eerste lease auto koste mij 249 euro per maand maar wel met een 2 jarig contract en 0 euro eigen risico. Het was wel een A segment auto (kaal ook).

Nu zit ik aan mijn 2e lease auto van 396 per maand (ja heel stuk hoger maar wel veel luxer, en het is een elektrische auto!).

Als ik 1 ding geleerd heb is dat een jong occasion kopen van 2\3 jaar oud altijd goedkoper is. Zelfs als je alle onderhoud zelf moet laten doen.

Want ik ben nu in totaal 15,5 duizend kwijt aan deze auto's voor 4 jaar 8)7

Ik mocht niet eens mijn schadevrije jaren meenemen van mijn eerste auto. Daarom dat ik ook LeasePlan zeer afraad. Ik heb raad een uitgebreid verhaal ook over gedaan. Ze lekken ook je data door aan derde partijen etc etc. lijkt alsof je te maken hebt met een Chinees bedrijf :+

Maar goed ik heb besloten om na mijn 2e lease een auto te kopen.
Die onderhoudskosten vallen wel echt mee. Als je een jonge auto koopt.
Dit scheelt echt vele duizenden euro's.

Dit is puur financieel gezien.
Plus je kan dan een auto nemen met alle opties erop en eraan.

Iets wat je niet doet bij private lease want dan moet je opeens 100 euro per maand meer betalen voor alleen opties 8)7 denk aan dikke velgen...leer....camera...sportief bumper...etc

Het enige wat ik zal missen is de ontzorging...geen stress...mja vrienden van mij die een nieuw\jong auto rijden hebben ook geen zorgen.

Misschien alleen als er sprake is van vandalisme en schades....mja bij PL moetje ook eigen risico dokken dusja zoveel ontzorging is er ook weer niet.

Wat ik wel altijd deed bij private lease is de eigen risico zo laag mogelijk maken. Dat kon bij bij mijn eerste auto naar 0 euro maar bij mijn 2e kon dat tot 125 euro.

Ik rijd nu ook veel minder door corona...ik vind het zonde van mijn geld :'( betaal 396 per maand nu al anderhalf jaar en zit maar 12 duizend op de teller.
Bij een koopauto zou je dat niet hebben. Plus je kan het dan ook eens verkopen of in waarde houden.

Maar je hebt wel een mooie auto voor een mooi prijs! Ik zou zeggen geniet ervan :)
De luxe van een splinternieuw auto ga ik wel missen....mja heb liever die 400 euro per maand op zak eigenlijk :+

[ Voor 6% gewijzigd door ThaddeusX op 21-09-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
ThaddeusX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:54:
[...]

Mijn eerste lease auto koste mij 249 euro per maand maar wel met een 2 jarig contract en 0 euro eigen risico. Het was wel een A segment auto (kaal ook).

Nu zit ik aan mijn 2e lease auto van 396 per maand (ja heel stuk hoger maar wel veel luxer, en het is een elektrische auto!).

Als ik 1 ding geleerd heb is dat een jong occasion kopen van 2\3 jaar oud altijd goedkoper is. Zelfs als je alle onderhoud zelf moet laten doen.

Want ik ben nu in totaal 15,5 duizend kwijt aan deze auto's voor 4 jaar 8)7

Ik mocht niet eens mijn schadevrije jaren meenemen van mijn eerste auto. Daarom dat ik ook LeasePlan zeer afraad. Ik heb raad een uitgebreid verhaal ook over gedaan. Ze lekken ook je data door aan derde partijen etc etc. lijkt alsof je te maken hebt met een Chinees bedrijf :+

Maar goed ik heb besloten om na mijn 2e lease een auto te kopen.
Die onderhoudskosten vallen wel echt mee. Als je een jonge auto koopt.
Dit scheelt echt vele duizenden euro's.

Dit is puur financieel gezien.
Plus je kan dan een auto nemen met alle opties erop en eraan.

Iets wat je niet doet bij private lease want dan moet je opeens 100 euro per maand meer betalen voor alleen opties 8)7 denk aan dikke velgen...leer....camera...sportief bumper...etc

Het enige wat ik zal missen is de ontzorging...geen stress...mja vrienden van mij die een nieuw\jong auto rijden hebben ook geen zorgen.

Misschien alleen als er sprake is van vandalisme en schades....mja bij PL moetje ook eigen risico dokken dusja zoveel ontzorging is er ook weer niet.

Wat ik wel altijd deed bij private lease is de eigen risico zo laag mogelijk maken. Dat kon bij bij mijn eerste auto naar 0 euro maar bij mijn 2e kon dat tot 125 euro.

Ik rijd nu ook veel minder door corona...ik vind het zonde van mijn geld :'( betaal 396 per maand nu al anderhalf jaar en zit maar 12 duizend op de teller.
Bij een koopauto zou je dat niet hebben. Plus je kan het dan ook eens verkopen of in waarde houden.

Maar je hebt wel een mooie auto voor een mooi prijs! Ik zou zeggen geniet ervan :)
De luxe van een splinternieuw auto ga ik wel missen....mja heb liever die 400 euro per maand op zak eigenlijk :+
Wat rij je nu? En voor hoeveel jaar/km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
BasvanS schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:32:
[...]

Wat rij je nu? En voor hoeveel jaar/km?
Momenteel rijd ik in een Volkswagen e-Golf voor 2 jaar lang met 15 duizend km per jaar als regel.
En verlaagde eigen risico naar 125 euro.

Betaal 396 euro ervoor.

Volledig elektrische auto dus dat betekent standaard:
Automaat, climate control, adaptive cruise control etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
ThaddeusX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:46:
[...]

Momenteel rijd ik in een Volkswagen e-Golf voor 2 jaar lang met 15 duizend km per jaar als regel.
En verlaagde eigen risico naar 125 euro.

Betaal 396 euro ervoor.

Volledig elektrische auto dus dat betekent standaard:
Automaat, climate control, adaptive cruise control etc.
Nieuwprijs was destijds EUR 39.000.
24 maanden rijden en 30k KM op de klok verder:

Inruil prijs nu 24.000

EUR 15.000 afgeschreven in 24 maanden. Dat is wel even iets meer dan EUR 400 per maand ;)

Als je nu in 2019 nou voor 26k dat gebakje gekocht hij bij de dealer was hij nu 16k inruil geweest. Wederom 10k afgeschreven en wederom meer dan 400 per maand.

Oftewel: 2e hands van 3-4 jaar rijden is helemaal niet goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:05

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

assje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:46:
[...]

Kijk uit met die proefrit, als je vanuit een handgeschakelde basis gemotoriseerde Polo komt ben ik bang dat je direct verkocht bent.

Maar even op een rijtje vanuit mijn perspectief:

Huidige auto redelijk optimistisch uitgangspunt:
  • €140 wegenbelasting & verzekering
  • €62 brandstof (10.000km/12mnd/20kmpl*€1.5)
  • €50 onderhoud (zeg het maar, €600/jaar lijkt me al veel met 10kkm/jaar)
  • €0 afschrijving (aanname volledig afgeschreven)
  • €250 totaal
Koop je een andere benzine Polo gaat de wegenbelasting omlaag, brandstofkosten omhoog maar vooral komt er zomaar €100/maan afschrijving bij-> dit wordt altijd duurder dan huidig blijven rijden.

Ioniq lease met subsidie:
  • €324 lease 48mnd/10kkm zonder enige extra's (is toch al luxer dan de polo)
  • -€77 subsidie (€2.700/48mnd)
  • €9 elektriciteit (10.000km/7kmpkwh*€0,07pkwh)
  • €255 totaal
In mijn optiek ga je dus sowieso voordeliger uitkopen dan iets anders kopen. Als je kunt leven met de beperkingen van een elektrische auto lijkt dit me super. Bedenk wel dat je een contract aangaat van 4 jaar en wat de impact zou zijn van veranderingen gedurende die tijd.
Ik ben mogelijk geïnteresseerd in private lease, maar hoe zou ik precies op een 324,- per maand moeten uitkomen voor zo'n Ioniq? Want op de site van Hyundai kom ik met de kaalste uitvoering op 501,- uit o.b.v. 4 jaar.
BasvanS schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:54:
[...]

Inruil prijs nu 24.000

EUR 15.000 afgeschreven in 24 maanden. Dat is wel even iets meer dan EUR 400 per maand ;)

Als je nu in 2019 nou voor 26k dat gebakje gekocht hij bij de dealer was hij nu 16k inruil geweest. Wederom 10k afgeschreven en wederom meer dan 400 per maand.

Zal ook liggen aan je situatie natuurlijk. Hoe duurder de auto, hoe meer je afschrijft. Mijn ouders hebben een Golf 7 GTI en die dingen schrijven op 3-4 jaar tijd 50% af. Dus voor 26.000,- een amper 3 jaar oude auto met (destijds) 30dkm op de teller. Die is nu (4 of 5 jaar later) met rond de 90dkm nog 16-18.000,- waard. Dan heb je nog steeds 10.000,- afgeschreven wat neerkomt op 167,- per maand, maar het is wel net even wat anders dan een doorsnee Golf. Natuurlijk heeft het een reden dat dure auto's veel afschrijven en dat is onderhoud en reparaties, maar door niet naar de merkdealer te gaan maar een fatsoenlijke andere garage bespaar je daar ook al aanzienlijk op.

Andersom is het ook waar, mijn Kia Picanto R-Cross uit 2014 (1.2 vierpitter, 5 deurs, redelijk netjes uitgevoerd qua opties) kostte nieuw 12.500,-. Nu (ruim 7! jaar later) nog steeds makkelijk 7000-7500,- waard. Dat is rond de 60,- per maand afschrijving. Verzekering, wegenbelasting, onderhoud en afschrijving bij elkaar genomen kost die auto me 162,- per maand. Dan moet ik alleen de benzine nog, en dat is met 5.5 liter/100km ook nog goed te doen. Het is niet zo luxe of goed afgewerkt als een Golf, maar al een stuk beter dan een Peugeot 107/C1/Aygo of een Up!, en met airco, Apple Carplay en elektrische ramen voor en achter e.d. best prima in uit te houden. Maar ja, in een klein appartement is ook te leven, maar je wil soms toch net iets meer luxe en ruimte.

[ Voor 38% gewijzigd door Kuusj op 21-09-2021 11:26 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-07 14:19
Kuusj schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:09:
[...]

Ik ben mogelijk geïnteresseerd in private lease, maar hoe zou ik precies op een 324,- per maand moeten uitkomen voor zo'n Ioniq? Want op de site van Hyundai kom ik met de kaalste uitvoering op 501,- uit o.b.v. 4 jaar.
Dan heb je waarschijnlijk de IONIQ 5 geselecteerd, die is net uit en dus duur. Als je bij private lease bedrijven naar de vorige variant zoekt ben je al een stuk goedkoper uit.
https://www.vanmossel.nl/...anbod/hyundai/ioniq/12176

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
[...]

Inruil prijs nu 24.000

Ik bedoelde ook niet "nieuw" maar "jong occasion".
Dus een 2\3 jarige auto waarvan al ruim 10 duizend is afgeschreven. Die je moet kopen.

Je kan dan een auto die nieuwprijs 40 duizend kost wel kopen voor 25/30 duizend.
Dit is een auto die je dan wel makkelijk 5 jaar mee kan rijden. De waarde zal niet veel meer zakken. Na 5 jaar kan je het makkelijk nog voor 15/20 duizend verkopen indien je het voor 25 gekocht heb.

Voordelen = Financieel goedkoper + alle opties erop dus denk ook aan sportievere auto's
Nadelen = Is geen splinternieuw auto uit de fabriek maar een 2\3 jaar oude. Onderhoud is voor jezelf mja bij jonge auto's heb je dat niet echt. misschien de standaard dingen

Edit: Dus voor rond de 10 duizend euro kan je 5 jaar lang rijden. Dat ga je echt niet lukken met private lease. Alleen als je een kale auto neemt misschien. Want als je de uitgevoerde auto wil leasen gaat je bedrag ook boven de 600 per maand kosten.

Indien je een kale koopauto neemt is het nog goedkoper zelfs. Dan kan je ze kopen voor "hooguit" 20 duizend.

[ Voor 20% gewijzigd door ThaddeusX op 21-09-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Kuusj schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:09:
Op de site van Hyundai inderdaad vanaf €493/maand o.b.v. 48 maanden:

Maar bij Van Mossel staat hij vanaf €324/maand o.b.v. 48 maanden

Verder geen deep dive gedaan op verschillen in condities maar ik baseerde me op het aanbod bij Van Mossel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online

Inruil prijs nu 24.000

Ik heb er geen getallen van bij de hand maar ik denk dat op dat moment de eGolf al in de uitverkoop was en veel goedkoper dan die €39k te krijgen was.

Ik weet in ieder geval zeker dat de LM dat er niet voor betaald heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
ThaddeusX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:20:
[...]

Ik bedoelde ook niet "nieuw" maar "jong occasion".
Dus een 2\3 jarige auto waarvan al ruim 10 duizend is afgeschreven. Die je moet kopen.

Je kan dan een auto die nieuwprijs 40 duizend kost wel kopen voor 25/30 duizend.
Dit is een auto die je dan wel makkelijk 5 jaar mee kan rijden. De waarde zal niet veel meer zakken. Na 5 jaar kan je het makkelijk nog voor 15/20 duizend verkopen indien je het voor 25 gekocht heb.

Voordelen = Financieel goedkoper + alle opties erop dus denk ook aan sportievere auto's
Nadelen = Is geen splinternieuw auto uit de fabriek maar een 2\3 jaar oude. Onderhoud is voor jezelf mja bij jonge auto's heb je dat niet echt. misschien de standaard dingen

Edit: Dus voor rond de 10 duizend euro kan je 5 jaar lang rijden. Dat ga je echt niet lukken met private lease. Alleen als je een kale auto neemt misschien. Want als je de uitgevoerde auto wil leasen gaat je bedrag ook boven de 600 per maand kosten.

Indien je een kale koopauto neemt is het nog goedkoper zelfs. Dan kan je ze kopen voor "hooguit" 20 duizend.
Je schrijft wederom 10k af, nu wel in 5 jaar. En ik betwijfel of jij een EV kan kopen voor 30, jong gebruikt en hem 5 jaar later met 75k KM meer weg kan doen voor 20k. Alleen het verschil tussen inkoop en verkoop is al 2-3k.

Zelfs met deze zeer onwaarschijnlijke 10k afschrijving in 5 jaar (veel te laag) ga je al snel naar de EUR 300 per maand aan kosten zonder dat je daarvoor de tegenvallers hebt afgedekt.

Op de eGolf zit 4 jaar garantie op de accu. Je bent dus 4 jaar lang zelf verantwoordelijke voor alle kosten en reparaties aan de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-07 17:15
Daarbij.. afschrijving EV is onzeker gezien de snelheid van de ontwikkelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaddeusX
Zullen we anders even een voorbeeld doen?

Bijv. een nieuwe Volkswagen Golf.

KM: 15 duizend (inplaats van 10 duizend)
Looptijd: 60 maanden (5 jaar zodat het wat goedkoper is)
Transmissie: Automaat
Eigen Risico: 125 (verlaagd van 500)

De goedkoopste model is de "Golf Life" deze is dus voor 469 per maand.

Dat is dus 28.140 euro in totaal.
Toevallig precies voor 28 duizend kan je er eentje kopen...met extra opties. Met niet eens 2 duizend op te km teller. Dit is inclusief 6 maanden bovag garantie.

Motorvoertuigbelasting is 156 euro per 3 maanden (Zuid-Holland waar ik woon is ook de duurste regio trouwens). Dus in 60 maanden tijd is dat 3.120 euro

En voor verzekering heb ik WA+ gedaan. Dus niet de goedkoopste maar ook niet full casco.
Kom je op 60,49 euro per maand. Dat is dus 3.629 euro.

Dus je totale lasten zijn 34.749 euro.
Als ik naar Golfs uit 2017 kijk (5 jaar oud) zijn ze 15 duizend afgeschreven.
Dan heb ik het ook over de goedkoopste auto's met enorm veel km's op de teller, en indien je een met meerdere opties hebt zal je niet 15 maar 10 duizend kunnen afschrijven. Wantja in 5 jaar tijd rijden we 75 duizend km en niet 120/150 duizend. Maar goed ik zal als voorbeeld alsnog de gebruikte met vele km's dan nemen.

Kom ik uit op: 34.749(totale autolasten)-15.000(afschrijving)= 19.749

Er zit dus een verschil in van 8 duizend euro. Natuurlijk heb je wel onderhoud aan je eigen auto maar dat zal niet richting de 8 duizend komen.

Dus kom ik uit op de volgende punten:

Auto kopen
*Goedkoper (totale plaatje)
*Geen KM regels
*Geen eigen risico
*Auto's met meer opties
*In geval van nood kan je altijd verkopen
*Geen BKR registratie
*Sneller weghulp

Lease voordeel
*Geen zorgen voor onderhoud
*Splinternieuw auto
*Beter verzekert

(En indien je meer schadevrije jaren hebt gereden kan de autoverzekering goedkoper)

[ Voor 9% gewijzigd door ThaddeusX op 21-09-2021 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:39:
[...]

Op de site van Hyundai inderdaad vanaf €493/maand o.b.v. 48 maanden:

Maar bij Van Mossel staat hij vanaf €324/maand o.b.v. 48 maanden

Verder geen deep dive gedaan op verschillen in condities maar ik baseerde me op het aanbod bij Van Mossel.
En DirectLeasePrivate heeft vergelijkbare prijzen en iets meer kilometers per maand.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 155467

@ThaddeusX Een ander liefst nooit genoemd voordeel van Private Lease ten opzichte van een eigen auto is wanneer je een (eenzijdig)ongeval hebt veroorzaakt onder invloed van drank/drugs.

Zodra dat het geval is kun je alleen nog een auto verzekering krijgen bij firma's waar je als brave burger nog nooit van hebt gehoord, tegen absurd hoge premies. En je bouwt ook geen korting op. De premies zijn zo hoog, dat in zulke gevallen Private Lease nog goedkoper is. En een BKR registratie nemen velen dan maar voor lief. Een strafblad heb je dan immers toch al, dus een BKR doet niet zoveel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:57
[quote]ThaddeusX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:40:

Bijv. een nieuwe Volkswagen Golf
[\quote]

In jouw voorbeeld zitten wel een paar belangrijke aandachtspunten wat mij betreft:
-je kiest voor een bijna nieuwe auto niet voor all-risk, dat kan maar is wel onlogisch
-je gaat uit van weinig onderhoudskosten maar ook nieuwe auto’s kunnen best tegenvallers hebben en bij een Volkswagen is het dan ook meestal niet goedkoop qua onderdelen.
-je gaat uit van erg weinig afschrijving en dat hangt ook samen met punt 1: rijd je schade die niet verzekerd is dan vliegt je afschrijving ook omhoog. Dus wel een aanzienlijk risico ten opzichte van lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Anoniem: 155467 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:54:
@ThaddeusX Een ander liefst nooit genoemd voordeel van Private Lease ten opzichte van een eigen auto is wanneer je een (eenzijdig)ongeval hebt veroorzaakt onder invloed van drank/drugs.

Zodra dat het geval is kun je alleen nog een auto verzekering krijgen bij firma's waar je als brave burger nog nooit van hebt gehoord, tegen absurd hoge premies. En je bouwt ook geen korting op. De premies zijn zo hoog, dat in zulke gevallen Private Lease nog goedkoper is. En een BKR registratie nemen velen dan maar voor lief. Een strafblad heb je dan immers toch al, dus een BKR doet niet zoveel meer.
Ik edit mijn post en schrijf "beter verzekerd" als voordeel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Citroentjuh schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:58:
[quote]ThaddeusX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:40:

Bijv. een nieuwe Volkswagen Golf
[\quote]

In jouw voorbeeld zitten wel een paar belangrijke aandachtspunten wat mij betreft:
-je kiest voor een bijna nieuwe auto niet voor all-risk, dat kan maar is wel onlogisch
-je gaat uit van weinig onderhoudskosten maar ook nieuwe auto’s kunnen best tegenvallers hebben en bij een Volkswagen is het dan ook meestal niet goedkoop qua onderdelen.
-je gaat uit van erg weinig afschrijving en dat hangt ook samen met punt 1: rijd je schade die niet verzekerd is dan vliegt je afschrijving ook omhoog. Dus wel een aanzienlijk risico ten opzichte van lease.
1-) Als we voor full casco gaan betaal je in totaal 1400 meer. Lijkt me ook logischer om dat te nemen. Dus daar heb je een goed punt in!
2-) Je hebt recht op fabrieksgarantie. En indien je nog zekerder wilt zijn kan je je 6 maanden bovag garantie altijd verhogen naar 12 maanden. Kost paar honderden euro's meer volgens mij (verschilt per garage)
3-) Ik heb alleen de afschrijving van 5 jaar geleden met nu vergeleken. Maar je hebt wel een punt met de afschrijving indien een schade niet verzekerd word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07 10:39
Deze discussie komt vaak terug.
Ja een occasion is meestal goedkoper dan PL.
Maar PL rijdt je een nieuwe auto, en PL ontneemt je een stuk zorgen, waar je dus wel voor betaald...
Iedereen kan kiezen wat hij/zij zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
DjMark schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:12:
Deze discussie komt vaak terug.
Ja een occasion is meestal goedkoper dan PL.
Maar PL rijdt je een nieuwe auto, en PL ontneemt je een stuk zorgen, waar je dus wel voor betaald...
Iedereen kan kiezen wat hij/zij zelf wil.
Dat klopt!

Maar het is een discussie wat vaker gedaan moet worden vind ik.
(word overigens al vaak genoeg gedaan hoor)

1-) Om te checken of kopen ook echt goedkoper is\blijft.
2-) Om mensen wakker te schudden ivm hogere kosten + BKR registratie
3-) Spijt voorkomen. Ik heb nu 12 duizend op de teller en rijd amper maar betaal wel door aan 400 euro per maand. En mag ook niet meer gratis parkeren op mn werk (sitautie op werk is veranderd)....ik zou het nog erger vinden om met de OV te gaan want dan betaal ik die 400 per maand echt voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:38
Vaak wordt er ook vergeten dat niet iedereen zomaar €30.000 aan spaargeld heeft of wil gebruiken voor een nieuwe auto. De kosten voor de betaalde rente zouden ook altijd meegenomen moeten in de berekening waardoor soms private lease goedkoper is dan een nieuwe auto te financieren/kopen.

Ik vermoed dat de meerderheid wel een deel van zijn auto financiert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:13
Het is het bekende plaatje wat steeds weer terug komt. Wat ik nooit goed snap is dat er wel een aanbieding gekozen wordt als "nieuwe" auto kopen. Maar niet even een aanbieding zoeken voor de PL. Ik vind vrij gemakkelijk dat je die Golf Live ook voor rond de 430 kan hebben met 48 maanden. Scheelt nogal...

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
ThaddeusX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:11:
[...]

1-) Als we voor full casco gaan betaal je in totaal 1400 meer. Lijkt me ook logischer om dat te nemen. Dus daar heb je een goed punt in!
2-) Je hebt recht op fabrieksgarantie. En indien je nog zekerder wilt zijn kan je je 6 maanden bovag garantie altijd verhogen naar 12 maanden. Kost paar honderden euro's meer volgens mij (verschilt per garage)
3-) Ik heb alleen de afschrijving van 5 jaar geleden met nu vergeleken. Maar je hebt wel een punt met de afschrijving indien een schade niet verzekerd word.
EUR 6000,- verzekering (100 per maand)
EUR 15000,- afschrijving (250 per maand)
EUR 3000,- wegen belasting (50 per maand) (we zitten hier al op 400, gaat hard!)
EUR 1000,- voor alleen al banden (2 setjes) (17 per maand)
EUR 750,- voor wegenwacht/pechhulp (13 per maand)
EUR 1500 voor regulier onderhoud (2 x groot 2 x klein?) (25 per maand)

Dan zit je dus op EUR 455 per maand en dan moet je wel 60 maanden zonder verder vervangen van slijtage onderdelen.

En EUR 500 per maand voor een auto van 30-35k is ook een echt slechte deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-05 17:02
@ThaddeusX dit is toch ook gewoon een kwestie van goed inlezen en je situatie kennen. In dit geval zit er natuurlijk ook pech bij als je niet naar werk hoeft/kan ivm Corona.

Voor mijn E-golf betaal ik voor 60 maanden 25.000 km per jaar € 404 in de maand en dan gaat daar nog € 83,33 per maand subsidie vanaf.

Ik betaal dus na afloop € 20.240,60 voor 5 jaar zorgeloos rijden, dat is goedkoper dan jouw koop voorbeeld. Het is kwestie van goede deal scoren en per situatie afhankelijk.

Edit: En je afschrijving moet je natuurlijk niet van je kosten aftrekken maar bijtellen. Tenzij je restwaarde bedoelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Reiger072 op 21-09-2021 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:48

d0s

sssst

Zeker voor een elektrische auto met subsidie is private lease een no-brainer. Belangrijk voorwaarde: als je dat geld er voor over hebt en 'nieuw' wil rijden. Een 2e hands occasion is denk ik in veel situaties (iets) goedkoper. Maar de bizar goede PL deals hier de laatste maanden (vooral elektrisch) bewijzen volgens mij ook wel het tegendeel.

'Mijn' PL Nissan Leaf was een kleine 2,5 jaar terug nieuw 38k en vergelijkbare modellen met deze km stand staan nu te koop voor 20-22k (dat zijn verkooprijzen van een dealer, dus als je deze zelf verkoopt of inruilt krijg je er nog minder voor terug).

Dat wil zeggen 16k afschrijving in 27 maanden = €592 alleen aan afschrijving per maand. Ik leasede 'm voor €498 voor 20k km/j en dat was dus all-in (op de 'brandstof' dus elektra na).

'Mijn' PL KIA e-Niro (cataloguswaarde €44k) rijd ik nu ná EV subsidie voor €398 voor 20k km/j. No way dat ik daar zelf zo'n auto voor kan rijden. Ik denk zelfs een occasion van pakweg 5 jaar oud nog niet.

Het verdienmodel zit bij PL maatschappijen volgens mij ook vooral in het eigen risico bij schades en het innameprotocol daarop bij (vroegtijdig) inleveren.

[ Voor 9% gewijzigd door d0s op 21-09-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Ik vind dat ik ook een goed deal met mijn e-Golf heb hoor.

396 euro per maand voor 2 jaar lang is top.
We vonden 5 jaar te lang.

Maar zodra jij een lease auto wil met extra opties dan ga je echt hard omhoog.
De private lease auto's zijn de goedkoopste type auto's zonder opties.

Gelukkig dat in elektrische auto's standaard al veel zit.

Als we een Golf R zouden berekenen is het verschil echt gigantisch hoog. Want deze auto kan je kopen voor rond de 34 duizend (geen echte R).
De lease prijzen kan ik even 123 niet online vinden maar zou me niet verbazen als dat 600/700 euro per maand zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Maar bij een koop auto betaal je ook flink voor de opties. Daar krijg je bij inruil vaak weinig voor terug. Alleen als je een versie hoger neemt krijg je vaak meer inruil.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:41
d0s schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:32:
Het verdienmodel zit bij PL maatschappijen volgens mij ook vooral in het eigen risico bij schades en het innameprotocol daarop bij (vroegtijdig) inleveren.
En schaalgrootte. Als je 100 auto's kan bestellen krijg je een stuk meer korting dan wanneer je als individu aan komt. Ook hebben ze vaak weer doorschuifkanalen naar de 2e hands markt waardoor de afschrijving eigenlijk redelijk beperkt blijft. En de e-Golfs zijn eigenlijk wel een verkeerd voorbeeld. Omdat ze tegenvielen zijn die dingen gewoon gedumpt op de PL markt. Goede deals voor de afnemers, dat zeker. Maar eigenlijk geen goed voorbeeld om te vergelijken. Particulier kon je ook echt hoge kortingen krijgen op die dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
d0s schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:32:
Zeker voor een elektrische auto met subsidie is private lease een no-brainer. Belangrijk voorwaarde: als je dat geld er voor over hebt en 'nieuw' wil rijden. Een 2e hands occasion is denk ik in veel situaties (iets) goedkoper. Maar de bizar goede PL deals hier de laatste maanden (vooral elektrisch) bewijzen volgens mij ook wel het tegendeel.
Of "best of both worlds" in de vorm van een occasion EV (met subsidie). Bijvoorbeeld een Niro voor €30k of een Ioniq voor <€20k waar vervolgens nog €2k subsidie vanaf kan als je tot januari wacht.

Op mijn Ioniq (28kWh) die ik (zonder subsidie) kocht met twee jaar oud kom ik op basis van 12% afschrijving/jaar en 5 jaar eigendom op €175/maand afschrijving. Daar komt nog €43 verzekering bij (all-risk 12SVJ) en schatting €25 onderhoud bij voor een totaal van €243 (voor mij persoonlijk negeer ik rentederving).

In de tijd dat ik deze kocht was private lease nog het dubbele hiervan, huidige aanbiedingen zijn een stuk beter dan dat maar alsnog wel duurder dan dit. Onze tweede auto is een PL Citigo EV, die komt per maand op hetzelfde uit (wij hebben hem nog uit het tijdperk voor de subsidie).

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 21-09-2021 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Italia
TheBrut3 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:58:
[...]

En schaalgrootte. Als je 100 auto's kan bestellen krijg je een stuk meer korting dan wanneer je als individu aan komt. Ook hebben ze vaak weer doorschuifkanalen naar de 2e hands markt waardoor de afschrijving eigenlijk redelijk beperkt blijft. En de e-Golfs zijn eigenlijk wel een verkeerd voorbeeld. Omdat ze tegenvielen zijn die dingen gewoon gedumpt op de PL markt. Goede deals voor de afnemers, dat zeker. Maar eigenlijk geen goed voorbeeld om te vergelijken. Particulier kon je ook echt hoge kortingen krijgen op die dingen.
Wat dacht je van BTW voordeel. Een leasemij koopt de auto een stuk goedkoper in, maar ook exclusief 21% btw.
Uiteindelijk wordt bij verkoop de btw weer afgedragen over de restwaarde.

In wezen betaal je bij PL enkel btw over de verbruikte waarde. Dat voordeel kan ook best oplopen.

• Italia
assje schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:24:
[...]

Of "best of both worlds" in de vorm van een occasion EV (met subsidie). Bijvoorbeeld een Niro voor €30k of een Ioniq voor <€20k waar vervolgens nog €2k subsidie vanaf kan als je tot januari wacht.

Op mijn Ioniq (28kWh) die ik (zonder subsidie) kocht met twee jaar oud kom ik op basis van 12% afschrijving/jaar en 5 jaar eigendom op €175/maand afschrijving. Daar komt nog €43 verzekering bij (all-risk 12SVJ) en schatting €25 onderhoud bij voor een totaal van €243 (voor mij persoonlijk negeer ik rentederving).

In de tijd dat ik deze kocht was private lease nog het dubbele hiervan, huidige aanbiedingen zijn een stuk beter dan dat maar alsnog wel duurder dan dit. Onze tweede auto is een PL Citigo EV, die komt per maand op hetzelfde uit (wij hebben hem nog uit het tijdperk voor de subsidie).
We zitten nu in de situatie dat we naar een andere auto voor mijn vrouw aan het kijken zijn en ook de Ioniq komt langs.

Lastige van dergelijke auto’s is dat bij autoscout alle elektricische autos ex btw worden neergezet. Met dergelijke verkoopmanieren gun ik je al geen verkoop meer.

Haar huidige auto heeft altijd op mijn naam gestaan, omdat ik een veel goedkopere verzekering kon afsluiten. 0 SVJ en all risk verzekeren is heel duur.

Verder is onze gemeente voornemens om laden via de stoep te verbieden, dat doe ik nu al 2 jaar met de zakelijke Tesla. Probeer al via diverse wegen een verandering teweeg te brengen, maar een gemeente is echt trekken aan een dood paard. Je zou werkelijk iedereen moeten ontslaan bij de gemeente om vervolgens een fris en klantgericht team op te bouwen. Beetje motivatie.

Ik neig dus nu toch weer naar benzine… en ook PL

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:01
Daarnaast heeft ook niet iedereen 30k op de plank liggen voor een nieuwe auto. Dus als je dan perse een nieuwe auto wilt rijden (en absoluut niet mijn keuze, want ik koop liever pas iets als ik het kan betalen in plaats van op aflossing; huis uitgezonderd) is een PL interessant.

Ik zou pas gaan twijfelen als een full electric auto als een Mii ofzo een reikwijdte krijgt van 300km en een maandlast van <=200eur.
In combinatie met zonnenpanelen is het dan wel interessant om een nieuwe auto te rijden en het gezeul met (DIY)onderhoud enzo kwijt te zijn...

• TheBrut3
  • Laatst online: 06:41
wienesroa schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:10:
en het gezeul met (DIY)onderhoud enzo kwijt te zijn...
Maar dat is toch nog precies hetzelfde? Nu moet ik mijn auto 1x per jaar naar de garage brengen, krijg ik een andere auto mee en 's middags ruilen we het weer om. Bij PL is dat net zo. Het enige verschil is dat ik in de middag nog even mijn eigen pinpas door het gleufje moet halen. Dus gemak zie ik niet als argument, van die 1e extra handeling word ik nog net niet moe.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik altijd Aziatische auto's rijdt. Dus nog nooit naar de garage hoeven gaan buiten het reguliere onderhoud om :+

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:01
Ik bedoel do it yourself. Onderdelen verzamelen, inbouwen, afspraak maken voor apk. Ik weet het een eigen keuze, maar als ik PL kies, ga ik reguliere onderhoud niet zelf meer doen

• Whatsausername
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-03 17:01
Iemand ervaring met leasen bij Volkswagen zelf? Tot nu toe kom ik daar voor een Polo R-Line o.b.v. 36 maanden en 15.000 k/m per jaar het goedkoopste uit in vergelijking met andere PL aanbieders.

Ander vraagje:
Mijn huidige PL verloopt in april 2022. Gezien de levertijden die wel eens maanden kunnen duren. Is het verstandig om nu al actie te ondernemen voor een ander contract bij een andere maatschappij? Zouden deze in elkaar over kunnen lopen? Tot nu toe niet echt duidelijk terug kunnen vinden op internet.

[ Voor 39% gewijzigd door Whatsausername op 22-09-2021 15:31 ]

• ThaddeusX
Even om terug te komen op die vergelijking van mij...

Ik had 15k afgeschreven van de occasion auto maar je koopt een occasion waarvan al ruim 10 duizend is afgeschreven. Dus je afschrijving zou dan 5k duizend moeten zijn inplaats van 15.

• FreddyFish
  • Laatst online: 09:11
Mijn huidige PL-overeenkomst loopt eind januari 2022 af. Nog een paar maanden dus. Ik rijd nu een Seat Ibiza FR Business Intense voor 350 per maand, 48 maanden, 10.000 km per jaar.

Ik was verliefd geworden op de Mazda MX-30. Stond voor slechts 299 basisleaseprijs online. Ben meer gaan rijden (maar geen lange ritten), en zou wel naar 15.000 of zelfs 20.000 km per jaar moeten. Ik zag eigenlijk overal de Mazda voor 359 euro, 60 maanden, 20.000 km. Ideaal en ik wist eigenlijk al zeker dat ik het wilde gaan doen. Wel pas in 2022 de overeenkomst sluiten in verband met de subsidie. Maar nu zie ik bij vrijwel iedere dealer ineens een basisprijs van 475 euro. Met de benodigde kilometerupgrade wordt dat 505 (15.000) of 535 (20.000) en dat is me toch echt te dol.

Mijn vragen:
  • Hoe kan verklaard worden dat de prijs ineens zo gigantisch is gestegen?
  • Heeft hier iemand meer kennis over een mogelijke toekomstige prijsdaling? 299 basisprijs was irreëel denk ik, maar iets ertussen zou mooi zijn.
  • Als dit er echt niet in zit, wat een enorme teleurstelling zou zijn, wat zou een andere mooie deal zijn? Ik zoek liefst volledig elektrisch, formaat MX-30, periode 48 of 60 maanden en minimaal 15.000 km per jaar. Plugin hybrid zou ook kunnen, als ik retour woonwerk gemakkelijk red op de accu. Retourafstand een kleine 80 km

[ Voor 4% gewijzigd door FreddyFish op 22-09-2021 21:43 ]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 23:33

Arfman

Drome!

@FreddyFish : Kia e-Niro? De "Edition" uitvoering is met 60 maand/15K KM €464 p/maand. Je kunt ook een Comfort nemen (geen privacy glass/stuurverwarming en geen navigatie, wel Carplay/Android Auto) voor €449 p/maand.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWCRay
  • Laatst online: 11:22
@FreddyFish , die 299 (of 309) was een actie om zoveel nog auto’s op kenteken te krijgen. Ik zou verder zoeken naar andere acties, want dit komt niet meer terug, verwacht ik.

Zelf heb ik ‘m voor 383 met 20k km per jaar. Ik was er nog op tijd bij

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-07 16:35
FreddyFish schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:36:

• Als dit er echt niet in zit, wat een enorme teleurstelling zou zijn, wat zou een andere mooie deal zijn? Ik zoek liefst volledig elektrisch, formaat MX-30, periode 48 of 60 maanden en minimaal 15.000 km per jaar. Plugin hybrid zou ook kunnen, als ik retour woonwerk gemakkelijk red op de accu. Retourafstand een kleine 80 km
[/list]
Een Citroën Ë-C4?
https://privatelease.citroen.nl/modellen/Nieuwe%20%C3%AB-C4

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:31

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:10
ThaddeusX schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:39:
Even om terug te komen op die vergelijking van mij...

Ik had 15k afgeschreven van de occasion auto maar je koopt een occasion waarvan al ruim 10 duizend is afgeschreven. Dus je afschrijving zou dan 5k duizend moeten zijn inplaats van 15.
Ik denk dat je de afschrijving veel te laag aanhoudt.

Je zei eerder:

"Je kan dan een auto die nieuwprijs 40 duizend kost wel kopen voor 25/30 duizend.
Dit is een auto die je dan wel makkelijk 5 jaar mee kan rijden. De waarde zal niet veel meer zakken. Na 5 jaar kan je het makkelijk nog voor 15/20 duizend verkopen indien je het voor 25 gekocht heb."

Als ik van gemiddeldes uitga, kopen voor 27.500, verkopen voor 17.500, ga je uit van een afschrijving van EUR 2.000 per jaar, dit is weinig.. Je hebt het over EUR 1.000 per jaar, dat is echt veel te laag.

Dan zeg je ook nog dat je met Bovag garantie koopt, dus bij een garage, die kunnen beter/hoger verkopen dan jij als particulier, komt ook nog terug in je afschrijving.

Dan ook een kopen met veel km's. en de kostenpost onderhhoud min of meer negeren. Dit kan makkelijk in de duizenden Euro's lopen.

Ik ben niet perse voor of tegen PL, zolang mensen maar wel afgewogen beslissingen nemen.
Jouw verhaal lijkt niet echt gebalanceerd eerlijk gezegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 11:22
TWCRay schreef op woensdag 22 september 2021 @ 23:20:
@FreddyFish , die 299 (of 309) was een actie om zoveel nog auto’s op kenteken te krijgen. Ik zou verder zoeken naar andere acties, want dit komt niet meer terug, verwacht ik.

Zelf heb ik ‘m voor 383 met 20k km per jaar. Ik was er nog op tijd bij
Dat, het was in het begin ook nog een relatief onbekende auto en het leek erop alsof ze er niet vanaf kwamen. Nu zie ik heel veel marketing omtrent de Mazda en wordt hij voor een gezondere prijs verkocht. Wel zuur dat je hebt gewacht dan @FreddyFish .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-07 12:22
@smurfinmark
2k afschrijven per jaar kan heel goed, maar dan alleen bij bijv. VW etc.
In de 1ste 4 jaar word er ongeveer 50% afgeschreven bij een heel courante auto.

[ Voor 37% gewijzigd door BadEendTerror op 24-09-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:10
BadEendTerror schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:36:
@smurfinmark
In de 1ste 4 jaar word er ongeveer 50% afgeschreven bij een courante auto.
Dat kan, maar niet wanneer een auto 40k EUR kost, 25k EUR in 5 jaar afschrijft (5K EUR/jaar), en dan vervolgens maar 5k EUR in de volgende 5 jaar afschrijft. Ook niet bij VW.

Die 10 jaar oude auto krijg je niet meer verkocht voor 10K EUR.

Maar goed, we komen weer in de bekende PL discussie terecht, ik reageerde enkel op het onrealistische (in mijn ogen dan) rekenvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Nee dat klopt, dat zal dan ongeveer 7,5 a 8k zijn wat hij nog zal opbrengen.

[ Voor 20% gewijzigd door BadEendTerror op 24-09-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07 19:20
Kan iemand mij uitleggen hoe dat subsidieverhaal icm private lease werkt? Want ik wij willen graag gebruik maken van een actie die NU loopt, maar ik begrijp dat je pas 1 januari die auto kan aanvragen bij Citroen in dit geval? Die actie gaat nooit lopen tot 1 januari. En moet vervolgens nog 4 maanden op een auto wachten. Als die auto NU besteld wordt wordt ie pas in januari geleverd.

[ Voor 18% gewijzigd door aschja op 26-09-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeSharpDev
  • Laatst online: 09-07 15:49
Je kan alle info daarvan vinden op https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp
Voor de subsidie van 2022 is het een eis dat er op jou PL contract een datum van 1 Jan 2022 of later staat.
Als dat het geval is zou je aanspraak kunnen maken op de subsidie, die moet je overigens zelf regelen. Citroen / de leasemaatschappij staat daar los van.

Ik ben bang dat je dus niets aan de actie van nu hebt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
BadEendTerror schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:36:
@smurfinmark
In de 1ste 4 jaar word er ongeveer 50% afgeschreven bij een heel courante auto.
Je verwart inruilwaarde en verkoopwaarde. Een dealer gooit er zo een paar k bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Die prijs die ik aangaf krijg je alleen bij particuliere verkoop, niet bij een dealer. Dus bij inruil is de afschrijving uiteraard hoger.

[ Voor 22% gewijzigd door BadEendTerror op 26-09-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Heeft iemand een goede tip voor het berekenen van het aantal kilometers. Ik krijg een beetje range anxiety. 😂

Ik heb geen zin om elke maand te bekijken of ik niet over mijn km’s heen ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
aschja schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:27:
Heeft iemand een goede tip voor het berekenen van het aantal kilometers. Ik krijg een beetje range anxiety. 😂

Ik heb geen zin om elke maand te bekijken of ik niet over mijn km’s heen ga.
Kijk naar je jaarkilometers :?
Bij elke APK staat die wel op de factuur ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
EV private lease prijzen zijn echt absurd hoog. Ik kan geen enkel geschikt model vinden waarbij het de moeite waard is om voor EV te gaan.

Vergelijkbare benzine modellen zijn vaak luxer voor een lager bedrag en zelfs als ik alle stroom voor de EV zelf zou opwekken (wat niet realistisch is) dan zou die besparing niet voldoende zijn om toch voor de EV te kiezen.

Ze zetten die dingen extra duur weg omdat ze zo gewild zijn, en ja als de markt het betaald kun je het ze niet kwalijk nemen.

Ik had gehoopt in 2022 dan eindelijk de overstap naar EV te maken maar met deze prijzen gaat dat dus nog 4 jaar langer duren.

Of ik ga gewoon weer kopen, aangezien PL prijzen sowieso in de lift hebben gezeten blijkbaar. Mijn huidige lease verlengen was helaas geen optie, dan moest ik zelfs meer per maand gaan betalen.
Dan koop ik wel een goedkope auto van max 10k die ik daarna met niet te veel verlies weg kan doen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
Phusebox schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:46:
EV private lease prijzen zijn echt absurd hoog. Ik kan geen enkel geschikt model vinden waarbij het de moeite waard is om voor EV te gaan.

Vergelijkbare benzine modellen zijn vaak luxer voor een lager bedrag en zelfs als ik alle stroom voor de EV zelf zou opwekken (wat niet realistisch is) dan zou die besparing niet voldoende zijn om toch voor de EV te kiezen.

Ze zetten die dingen extra duur weg omdat ze zo gewild zijn, en ja als de markt het betaald kun je het ze niet kwalijk nemen.

Ik had gehoopt in 2022 dan eindelijk de overstap naar EV te maken maar met deze prijzen gaat dat dus nog 4 jaar langer duren.

Of ik ga gewoon weer kopen, aangezien PL prijzen sowieso in de lift hebben gezeten blijkbaar. Mijn huidige lease verlengen was helaas geen optie, dan moest ik zelfs meer per maand gaan betalen.
Dan koop ik wel een goedkope auto van max 10k die ik daarna met niet te veel verlies weg kan doen.
Beter zoeken. Zat mensen die voor voor rond de EUR 250-275 per maand in een C cegment EV rijden. Die standaar goed voorzien zijn van opties. Welk benzine model vind jij zoveel goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:29

Nobby

Nuts!

BasvanS schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 01:36:
[...]

Beter zoeken. Zat mensen die voor voor rond de EUR 250-275 per maand in een C cegment EV rijden. Die standaar goed voorzien zijn van opties. Welk benzine model vind jij zoveel goedkoper?
Heb je voorbeelden? Ik zou wel zoiets willen rijden voor die prijs.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
Zelf rij ik een MX-30 voor 269.

Er zijn er ook een paar die de e-niro rijden voor 299 of de ioniq voor 260.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Geloof ik echt niks van. Met 5000 km per jaar dan ofzo.

De laagste prijs nu is 375 en dan heb je dus helemaal niks. Gemiddeld 450 euro kom je minimaal op uit met 15k kilometer, en dat is al laag.

Voor de bedragen die jij noemt heb je een Dacia Spring, een koekblik met een stofzuiger motor en een bereik van naar de supermarkt en terug (even overdreven hè).

[ Voor 85% gewijzigd door Phusebox op 02-10-2021 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 07:09:

De laagste prijs nu is 375 en dan heb je dus helemaal niks. Gemiddeld 450 euro kom je minimaal op uit met 15k kilometer, en dat is al laag.

Voor de bedragen die jij noemt heb je een Dacia Spring, een koekblik met een stofzuiger motor en een bereik van naar de supermarkt en terug (even overdreven hè).
Ik kom die aanbiedingen ook niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online

Ioniq 60mnd/10kkm €299 (€324 voor 15kkm)

Niro aanbieding was destijds vanaf €349 maar ging om het model met kleinere accu.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 02-10-2021 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:14
@Phusebox het is opzicht niet vreemd dat PL prijzen in de lift zitten, dat zitten de prijzen van nieuwe en gebruikte auto's ook, dus dit zal je ook tegenkomen als je wilt kopen.

Er zijn mooie PL EV aanbiedingen geweest inderdaad, maar daar moet je het net even mee treffen. Onze e-Golf is na subsidie 292 euro pm voor 5j bij 10k km per jaar.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Subsidie krijgen is net zoiets als de loterij winnen. Dat lukt toch zo goed als niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 07:54:
Subsidie krijgen is net zoiets als de loterij winnen. Dat lukt toch zo goed als niet.
Ik heb net een Citroen E-C4 besteld PL. Rijk in opties voor €437 p/m met 18.000km p/j.

Het kan vanaf €359 obv 10.000km en niet zo veel opties, maar nog steeds prima.

As ik mijn vaste lasten van mijn huidige Auris incl brandstof ga optellen kom je op €385. Wij heben aardig wat zonnepanelen. Dus ik ga nauwelijks meer betalen voor het laden. Het kost me maar €0.08 per kWh.

Dus voor nog pak en beet €100 per maand rij ik 5 jaar zonder zorgen nieuw. En ik ga die EV subsidie gewoon aanvragen. We zien het wel.

Wat ik wel schandalig vindt is dat Kia en Citroen de PL aanbiedingen nu doen en wanneer de EV subsidies weer komen de prijzen weer omhoog gaan. Dus je hebt er sowieso geen reet aan.

[ Voor 15% gewijzigd door aschja op 02-10-2021 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
assje schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 07:44:
[...]

Ioniq 60mnd/10kkm €299 (€324 voor 15kkm)

Niro aanbieding was destijds vanaf €349 maar ging om het model met kleinere accu.
Moet toch wel minimaal 50 kWh zijn wil je echt iets hebben aan een EV.

@aschja ik kom overal rond of boven de 550 uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 02-10-2021 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Het is weer wachten op aanbiedingen. KIA En Mazda hadden onwaarschijnlijk goede deals. Zeker met subsidie. Deze hebben toch wel 2 maanden geduurd uiteindelijk. Nu zijn de prijzen weer 'normaal'.

De eNiro 64kwh DPL was 379 euro voor 10k km over 60maanden. Met subsidie verrekend was deze dus 295 euro in de maand juni.

Het devies is wachten op december, een aanbieding pakken en het leasecontract op 1 januari zetten en meteen subsidie aanvragen.

Die subsidie is echt niet zo spannend. De manier waarop het RVO erover communiceerde wel ;-) dat verdiende zeker geen schoonheidsprijs.

[ Voor 11% gewijzigd door d0s op 02-10-2021 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
d0s schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:14:
[...]

Het is weer wachten op aanbiedingen. KIA En Mazda hadden onwaarschijnlijk goede deals. Zeker met subsidie. Deze hebben toch wel 2 maanden geduurd uiteindelijk. Nu zijn de prijzen weer 'normaal'.

De eNiro 64kwh DPL was 379 euro voor 10k km over 60maanden. Met subsidie verrekend was deze dus 295 euro ongeveer in de maand juni.

Het devies is wachten op december, een aanbieding pakken en het leasecontract op 1 januari zetten en meteen subsidie aanvragen.
Die subsidie is een wassen neus. Auto moet onder de 35k zijn, dus dan heb je al niet veel opties. En vorige keer was het binnen een dag op.

Die kans is echt nul. En als je geen subsidie krijgt kun je er ook niet meer vanaf.

Bovendien gaat het ook niet want ik moet nog tot mei met de huidige lease.

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 02-10-2021 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:07:
[...]

Moet toch wel minimaal 50 kWh zijn wil je echt iets hebben aan een EV.

@aschja ik kom overal rond of boven de 550 uit.
Citroen.nl. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Ah ja kom op 520, dat valt op zich nog mee. Maar geen optie voor een trekhaak zie ik (voor fietsendrager).

[ Voor 94% gewijzigd door Phusebox op 02-10-2021 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:16:
[...]

Die subsidie is een wassen neus. Auto moet onder de 35k zijn, dus dan heb je al niet veel opties. En vorige keer was het binnen een dag op.

Die kans is echt nul. En als je geen subsidie krijgt kun je er ook niet meer vanaf.

Bovendien gaat het ook niet want ik moet nog tot mei met de huidige lease.
Het is 45k. Die 35k is de vrijstelling voor zakelijk.

Met zo'n instelling is het voor jou denk ik een kans van nul ja. Hier op het forum genoeg mensen die wel subsidie hebben ontvangen en er dankbaar gebruik van maken.

Vorige keer was het niet binnen een dag op. De pot is ook open gegaan weer. En dan had je ook nog eens de mogelijkheid om gebruik te maken van de 2e hands EV subsidie. Veel dealers deden hier gewoon aan mee. Lees het topic maar eens door.

Dat de communicatie vanuit het RVO ruk is geweest dat is een ander verhaal. Maar kans nul is echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
d0s schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:23:
[...]

Het is 45k.

Met zo'n instelling is het voor jou denk ik een kans van nul ja. Hier op het forum genoeg mensen die wel subsidie hebben ontvangen en er dankbaar gebruik van maken.

Vorige keer was het niet binnen een dag op. De pot is ook open gegaan weer. En dan had je ook nog eens de mogelijkheid om gebruik te maken van de 2e hands EV subsidie. Veel dealers deden hier gewoon aan mee. Lees het topic maar eens door.

Dat de communicatie vanuit het RVO ruk is geweest dat is een ander verhaal. Maar kans nul is echt onzin.
Ok dan hebben ze dat heel onduidelijk gecommuniceerd. Ik meen echt dat er ongeveer 2 weken geleden in diverse nieuws erichten 35k is gezegd in eerste instantie.

Maar goed ik kan pas vanaf mei een nieuwe lease beginnen dus voor mij heeft het geen zin.

Nieuwsbericht van 5 januari 2021, de tweede werkdag van 2021.
Loting
Gisteren was dat plafond al bereikt. Er waren namelijk al meer dan 277 aanvragen voor een subsidie gedaan. Om hoeveel aanvragen het gaat, is niet duidelijk. Wel laat de RvO weten dat het door middel van een loting gaat bepalen wat de rangschikking van alle volledig ingediende aanvragen gaat zijn. Die loting vindt ergens in de komende dertien weken plaats, zo laat het weten.

[ Voor 20% gewijzigd door Phusebox op 02-10-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:27:
[...]

Ok dan hebben ze dat heel onduidelijk gecommuniceerd. Ik meen echt dat er ongeveer 2 weken geleden in diverse nieuws erichten 35k is gezegd in eerste instantie.

Maar goed ik kan pas vanaf mei een nieuwe lease beginnen dus voor mij heeft het geen zin.
Gewoon goed in de gaten houden. Ik dacht ook dat het niet meer zou lukken maar in juni bleek er toch weer (best wat) budget was omdat er ook aanvragen zijn afgekeurd. Dat zal volgend jaar ook weer gebeuren.

Het wordt allemaal wel heel slecht gecommuniceerd. Mensen waarvan de aanvraag is afgewezen omdat het budget 'op' was werden bijvoorbeeld niet actief geïnformeerd of alsnog toegewezen toen er wel weer budget vrijkwam (in mei en juni dus). Dat is een slechte zaak.

Je zit bijna einde contract. Afkopen geen optie? Met keurmerk private lease stellen die afkoopsommen niet veel meer voor en zou je die wellicht al snel weer hebben terugverdiend met een goedkope EV en subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:22:
[...]

Ah ja kom op 520, dat valt op zich nog mee. Maar geen optie voor een trekhaak zie ik (voor fietsendrager).
€520. Hoeveel kilometers maak je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
d0s schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:34:
[...]

Gewoon goed in de gaten houden. Ik dacht ook dat het niet meer zou lukken maar in juni bleek er toch weer (best wat) budget was omdat er ook aanvragen zijn afgekeurd. Dat zal volgend jaar ook weer gebeuren.

Het wordt allemaal wel heel slecht gecommuniceerd. Mensen waarvan de aanvraag is afgewezen omdat het budget 'op' was werden bijvoorbeeld niet actief geïnformeerd of alsnog toegewezen toen er wel weer budget vrijkwam (in mei en juni dus). Dat is een slechte zaak.

Je zit bijna einde contract. Afkopen geen optie? Met keurmerk private lease stellen die afkoopsommen niet veel meer voor en zou je die wellicht al snel weer hebben terugverdiend met een goedkope EV en subsidie.
Om en nabij de 1100 euro zou ik kwijt zijn aan vergoeding voor opzegging dit jaar. Ongeacht of dat nu is of in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
aschja schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:37:
[...]

€520. Hoeveel kilometers maak je dan?
Had hem ook op 18k gezet.

De eis is dus wel dat er een trekhaak op moet kunnen als optie voor een fietsendrager.

[ Voor 19% gewijzigd door Phusebox op 02-10-2021 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
SeeSharpDev schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:59:
[...]

Je kan alle info daarvan vinden op https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp
Voor de subsidie van 2022 is het een eis dat er op jou PL contract een datum van 1 Jan 2022 of later staat.
Als dat het geval is zou je aanspraak kunnen maken op de subsidie, die moet je overigens zelf regelen. Citroen / de leasemaatschappij staat daar los van.

Ik ben bang dat je dus niets aan de actie van nu hebt inderdaad.
Als ik dit trouwens lees, betekend dat je op 1 januari pas een PL contract kunt sluiten... Daar ging bij mij vorige keer 2 weken overheen voordat alles geregeld was. Dus hoe je dit moet timen is wel een beetje een vaag gedoe.

Bij een auto kopen moet ie dus 1 januari op naam staan en bij leasen moet het contract op 1 januari staan. Beetje rare constructie.

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 02-10-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Je moet 'm eerder afsluiten, en met de dealer regelen dat er een datum van 1 januari opstaat.

Er is aankomend jaar meer budget en door deze regel en minder budget per hoofd zal het dit jaar (denk ik) ook niet binnen een aantal dagen 'op' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
d0s schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:49:
Je moet 'm eerder afsluiten, en met de dealer regelen dat er een datum van 1 januari opstaat.

Er is aankomend jaar meer budget en door deze regel en minder budget per hoofd zal het dit jaar (denk ik) ook niet binnen een aantal dagen 'op' zijn.
Vraag me af of dealers dat doen. Als ik hem online aanvraag bij ANWB ofzo dan gaan die dat echt niet voor je regelen.

En bij de dealer zelf ben je snel honderd(en) euro's meer kwijt. (toevallig vorige week een proefrit gemaakt bij Hyundai, dealer vroeg 830, ANWB 680).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:44:
[...]

Als ik dit trouwens lees, betekend dat je op 1 januari pas een PL contract kunt sluiten... Daar ging bij mij vorige keer 2 weken overheen voordat alles geregeld was. Dus hoe je dit moet timen is wel een beetje een vaag gedoe.

Bij een auto kopen moet ie dus 1 januari op naam staan en bij leasen moet het contract op 1 januari staan. Beetje rare constructie.
Je moet op 1 januari een getekend contract hebben (dat gedateerd is in 2022) om de subsidie aan te kunnen vragen.
Dus in 2021 alvast alles regelen met de dealer en dan zorgen dat er in het nieuwe jaar een contact klaar ligt om even te tekenen en dan gelijk de subsidie aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
d0s schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:49:

Klopt.

en dit jaar was hij snel op, omdat alle aanvragen van 2020 die niet meer uit het 2020 budget konden werden doorgeschoven naar 2021. Dat was een paar maanden aan EV aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:55:
[...]

Vraag me af of dealers dat doen. Als ik hem online aanvraag bij ANWB ofzo dan gaan die dat echt niet voor je regelen.

En bij de dealer zelf ben je snel honderd(en) euro's meer kwijt. (toevallig vorige week een proefrit gemaakt bij Hyundai, dealer vroeg 830, ANWB 680).
En zo zwart/wit is het ook weer niet, mijn auto via dealer is goedkoper dan elk ander PL aanbod dat er was ;)

(Op voorraadmodellen kunnen ze vaak meer!)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvd3581
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-04-2023
Ook best een scherpe prijs voor beide auto's (peugeot E-208 en de E-2008 SUV):

https://privatelease.peug...LjMEBA8GJBOIgITFChYcAE%3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
jeroenkb schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:57:
[...]

Je moet op 1 januari een getekend contract hebben (dat gedateerd is in 2022) om de subsidie aan te kunnen vragen.
Dus in 2021 alvast alles regelen met de dealer en dan zorgen dat er in het nieuwe jaar een contact klaar ligt om even te tekenen en dan gelijk de subsidie aanvragen.
Citroen wilde hier niet aan meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ik denk dat @Phusebox zich ontzettend goed moet inlezen in de EV's, want ik kan mij toch wel wat topic posts herinneren op het forum waar een tijdlange klaagzang doorging. Neem alsjeblieft geen EV met een accu kleiner dan 60 kWh, want dan hoef ik niet meer in dit topic terug te komen denk ik :+

Zonder gekheid, als je zo praat over de subsidie ben je niet op de hoogte (geweest) van de daadwerkelijke situatie. (Iets met subsidie een jaar doorschuiven enzo) Doe het maar gewoon niet :) Er loopt nu een topic van een andere user die zich ook niet goed ingelezen had, ik zou die eens doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Ophidian schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:51:
Ik denk dat @Phusebox zich ontzettend goed moet inlezen in de EV's, want ik kan mij toch wel wat topic posts herinneren op het forum waar een tijdlange klaagzang doorging. Neem alsjeblieft geen EV met een accu kleiner dan 60 kWh, want dan hoef ik niet meer in dit topic terug te komen denk ik :+

Zonder gekheid, als je zo praat over de subsidie ben je niet op de hoogte (geweest) van de daadwerkelijke situatie. (Iets met subsidie een jaar doorschuiven enzo) Doe het maar gewoon niet :) Er loopt nu een topic van een andere user die zich ook niet goed ingelezen had, ik zou die eens doorlezen.
Linkje?

En groter dan 60 kWh valt al snel niet meer binnen de subsidieregeling.

Op de hoogte ben ik enkel via het nieuws. Maar denk jij werkelijk dat je half januari nog subsidie kunt krijgen? Met de vraag en groei die er nu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:53:
[...]

Linkje?

En groter dan 60 kWh valt al snel niet meer binnen de subsidieregeling.

Op de hoogte ben ik enkel via het nieuws. Maar denk jij werkelijk dat je half januari nog subsidie kunt krijgen? Met de vraag en groei die er nu is?
Waarom “sommige” particulieren geen elektrische auto moeten

Ja dat denk ik. Aan het begin van de subsidie duurde het een week voordat het budget op was. Veel mensen zaten erop te wachten en het was bekend wanneer die open ging. Er zijn toen veel aanvragen verschoven naar 2021, waar de pot binnen 1 dag leeg was. Die was namelijk al grootendeels op voordat je een nieuwe aanvraag in kon dienen. Nu kunnen aanvragen niet meer verschoven worden naar het nieuwe jaar. Veel van de nieuwere EV's vallen uberhaupt niet in de categorie subsidie, omdat ze te duur zijn.

Er gaat nu meer geld naar de subsidie, maar hij wordt wel lager, dus uiteindelijk weer beschikbaar voor meer auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Ophidian schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:00:
[...]

Waarom “sommige” particulieren geen elektrische auto moeten

Ja dat denk ik. Aan het begin van de subsidie duurde het een week voordat het budget op was. Veel mensen zaten erop te wachten en het was bekend wanneer die open ging. Er zijn toen veel aanvragen verschoven naar 2021, waar de pot binnen 1 dag leeg was. Die was namelijk al grootendeels op voordat je een nieuwe aanvraag in kon dienen. Nu kunnen aanvragen niet meer verschoven worden naar het nieuwe jaar. Veel van de nieuwere EV's vallen uberhaupt niet in de categorie subsidie, omdat ze te duur zijn.

Er gaat nu meer geld naar de subsidie, maar hij wordt wel lager, dus uiteindelijk weer beschikbaar voor meer auto's.
Bedankt voor het linkje. Wel een reëel beeld inderdaad en ik denk er wellicht ook te makkelijk over. Enige voordeel is dat ik een eigen oprit heb en daar kan opladen.

Maar inderdaad ik dacht dat ik met een 56 kWh wel overweg kon en ook wel eens een citytrip maken van 150km enkele reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Phusebox Dat kan in ook heel goed, onze Corsa is 50kWh, ongeveer 45kWh bruikbaar en staat standaard met 80-85% lading klaar. Alleen bij bekende langere stukken laad ik hem naar 100. Inmiddels 23.000km in 1 jaar ermee gereden, 1 keer bij snellader gestaan.

Betekent wel dat het een andere manier van autorijden is. In principe staat hij altijd met een volle lading, maar voor die lange stukken zal je een keer naar de snellader moeten. Als je dat spannend vindt moet je ofwel een grotere accu nemen, ofwel PHEV of benzine nemen. Onze ICE heeft sinds maart nog maar 4.000km gereden, omdat de EV zo goed bevalt. Als je ermee op vakantie wil, moet je wel meer plannen of je moet hem voor die twee weken omruilen voor een ICE. Onze planning is onze ICE te vervangen voor een EV omdat het zo goed bevalt. Maar als je een E-golf neemt met een te kleine accu en je niet goed inleest, tsja...

Vergeet niet hoe we 100 jaar geleden over elektriciteit dachten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAcxye5Is9qB7aQKqJj0xcB4xGU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hg2emoHZIz83KB70DbBafohm.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Ophidian schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:52:
@Phusebox Dat kan in ook heel goed, onze Corsa is 50kWh, ongeveer 45kWh bruikbaar en staat standaard met 80-85% lading klaar. Alleen bij bekende langere stukken laad ik hem naar 100. Inmiddels 23.000km in 1 jaar ermee gereden, 1 keer bij snellader gestaan.

Betekent wel dat het een andere manier van autorijden is. In principe staat hij altijd met een volle lading, maar voor die lange stukken zal je een keer naar de snellader moeten. Als je dat spannend vindt moet je ofwel een grotere accu nemen, ofwel PHEV of benzine nemen. Onze ICE heeft sinds maart nog maar 4.000km gereden, omdat de EV zo goed bevalt. Als je ermee op vakantie wil, moet je wel meer plannen of je moet hem voor die twee weken omruilen voor een ICE. Onze planning is onze ICE te vervangen voor een EV omdat het zo goed bevalt. Maar als je een E-golf neemt met een te kleine accu en je niet goed inleest, tsja...

Vergeet niet hoe we 100 jaar geleden over elektriciteit dachten:
[Afbeelding]
Lange stukken zijn voor mij als we ergens heen gaan voor ene city trip of een uitje. Anders is de langste afstand op 1 dag max 100 km en dat is al heel ruim gerekend.

En ja als ik twee weken naar Italië zou willen op de snelste manier zou ik waarschijnlijk een auto huren.

Het is bij mij voor een deel meewillen met nieuwe techniek, een deel mijn zonnepanelen efficiënt gebruiken/kostenbesparing en uiteraard de uitstoot verminderen al twijfel ik of een EV echt iets bijdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Phusebox schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:29:
[...]

Lange stukken zijn voor mij als we ergens heen gaan voor ene city trip of een uitje. Anders is de langste afstand op 1 dag max 100 km en dat is al heel ruim gerekend.

En ja als ik twee weken naar Italië zou willen op de snelste manier zou ik waarschijnlijk een auto huren.

Het is bij mij voor een deel meewillen met nieuwe techniek, een deel mijn zonnepanelen efficiënt gebruiken/kostenbesparing en uiteraard de uitstoot verminderen al twijfel ik of een EV echt iets bijdraagt.
Maar lange stukken zeg je. 50kWh batterij is tot 80% opgeladen binnen een half uur. En als je de bestemmimg kan bereiken op een volle accu zet je deze op bestemming aan de lader. Ik twijfelde heel erg tussen de Citroen E-C4 en de E-Niro. Maar kwam erachter dat het misschien een paar keer jaar is dat ik de volledige actieradius nodig heb enkele reis. Daarom uiteindelijk toch gekozen voor de E-C4 met een mindere range, maar waar ik zeker met meer plezier mee ga rondrijden.

Nu nog Citroen zo ver krijgen ze dat ze bij levering auto in januari de contractdatum willen aanpassen naar 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-07 22:47

Tys

Langzamerhand ben ik ook aan het kijken naar PL. De huidige auto (B-segment) is vrijwel op, die zal nog een paar duizend opleveren maar dan hebben we het wel gehad en we willen ook iets groter gaan rijden i.v.m. gezinsuitbreiding en de wens om wat meer op pad te gaan dan tijdens de coronaperiode.

Helaas gaan onze grote potten geld momenteel even naar andere zaken (verbouwingen thuis), maar een leaseauto van 350-400 euro kan er nog wel bij naast het normale sparen. Dus op zich zou ik best eens willen gaan leasen, bevalt het niet dan is er over 4 jaar weer genoeg bij elkaar gesprokkeld om te gaan kopen.

Waar ik zelf mee zit is schadevrije jaren, die heb ik nu 15 en ik zie op de meeste websites dat deze niet meegenomen worden, de ANWB is daarop een uitzondering heb ik het idee. Het zou toch wel prettig zijn om die mee te kunnen nemen want je weet maar nooit over een paar jaar. Heeft iemand ervaring met de grotere dealers hoe die hier mee omgaan (bijv. een Van Mossel)? De voorkeur gaat naar een EV (Kia e-Niro, MG ZS EV, Hyundai Kona) en de bedoeling is er begin 2022 eentje binnen te hengelen tijdens een leuke actie ofzo. Zou dat een beetje goed moment zijn (ook i.v.m. subsidie)? Of zijn er kenners in dit topic die al oog heb op een goed moment om toe te slaan?

Ik ben allang blij dat ik die nieuwe Kia / Hyndai modellen niet mooi vind dus als die breed beschikbaar zijn dan kan ik prima af met een 'oud model' :)

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
Tys schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:28:
Langzamerhand ben ik ook aan het kijken naar PL. De huidige auto (B-segment) is vrijwel op, die zal nog een paar duizend opleveren maar dan hebben we het wel gehad en we willen ook iets groter gaan rijden i.v.m. gezinsuitbreiding en de wens om wat meer op pad te gaan dan tijdens de coronaperiode.

Helaas gaan onze grote potten geld momenteel even naar andere zaken (verbouwingen thuis), maar een leaseauto van 350-400 euro kan er nog wel bij naast het normale sparen. Dus op zich zou ik best eens willen gaan leasen, bevalt het niet dan is er over 4 jaar weer genoeg bij elkaar gesprokkeld om te gaan kopen.

Waar ik zelf mee zit is schadevrije jaren, die heb ik nu 15 en ik zie op de meeste websites dat deze niet meegenomen worden, de ANWB is daarop een uitzondering heb ik het idee. Het zou toch wel prettig zijn om die mee te kunnen nemen want je weet maar nooit over een paar jaar. Heeft iemand ervaring met de grotere dealers hoe die hier mee omgaan (bijv. een Van Mossel)? De voorkeur gaat naar een EV (Kia e-Niro, MG ZS EV, Hyundai Kona) en de bedoeling is er begin 2022 eentje binnen te hengelen tijdens een leuke actie ofzo. Zou dat een beetje goed moment zijn (ook i.v.m. subsidie)? Of zijn er kenners in dit topic die al oog heb op een goed moment om toe te slaan?

Ik ben allang blij dat ik die nieuwe Kia / Hyndai modellen niet mooi vind dus als die breed beschikbaar zijn dan kan ik prima af met een 'oud model' :)
Wat je in de praktijk ziet is dat de aanbiedingen komen op het moment dat de subsidie op is. En andersom: Als er subsidie is, gaat de prijs omhoog. Dat is de werking van Vraag en Aanbod...

Mijn advies zou zijn: Lease een auto voor een prijs die je er voor over hebt, de subsidie is dan een mooi extratje! Zelf kon ik voor 299 een MX-30 leasen, dat vond ik een mooie prijs voor 60 maanden en 10k km. Daarbij wist ik dat er een kans bestond dat ik nog voor de 2e hands subsidie mee kon doen. Dat is gelukt waardoor de auto op 257 kwam. Helemaal een mooie prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-07 22:47

Tys

BasvanS schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:34:
[...]
Mijn advies zou zijn: Lease een auto voor een prijs die je er voor over hebt, de subsidie is dan een mooi extratje! Zelf kon ik voor 299 een MX-30 leasen, dat vond ik een mooie prijs voor 60 maanden en 10k km. Daarbij wist ik dat er een kans bestond dat ik nog voor de 2e hands subsidie mee kon doen. Dat is gelukt waardoor de auto op 257 kwam. Helemaal een mooie prijs!
Ja, dat is nogal een verschil met de prijs die ze er nu voor vragen. :/

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
Tys schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:57:
[...]

Ja, dat is nogal een verschil met de prijs die ze er nu voor vragen. :/
Dat is regel 1 bij PL: Pak alleen de aanbiedingen en heb niet te veel wensen ;) (Als je echt goedkoop nieuw wil rijden)

Rij nu sinds 2019 een Leaf voor 345,- (10k km, 60 maanden)
En vanaf 2021 een MX-30 voor 257,- (10k km, 60 maanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:31
BasvanS schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:41:
Dat is regel 1 bij PL: Pak alleen de aanbiedingen en heb niet te veel wensen ;) (Als je echt goedkoop nieuw wil rijden)
Waar vind je typisch die aanbiedingen? Alle aanbieders afgaan of is dat op de autoweek pl vergelijker te ook te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
catchingfire schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:00:
[...]

Waar vind je typisch die aanbiedingen? Alle aanbieders afgaan of is dat op de autoweek pl vergelijker te ook te zien?
Dit topic is een goede start, verder kun je de dealer site van je gewenste merk/type in de gaten houden. Van mossel is verder een partij om in de gaten te houden, net als de ANWB en de Consumentenbond.

De Ioniq is bijvoorbeeld nog steeds scherp:

https://www.vanmossel.nl/...anbod/hyundai/ioniq/12178

[ Voor 11% gewijzigd door BasvanS op 07-10-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simeon1312
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14-10-2021
Ik vroeg me af of je als klant bepaalde rechten hebt m.b.t. levering.
Eind maart heb ik een Audi besteld, private lease. In showroom werd destijds aangegeven dat de auto eind juli/begin augustus geleverd zou worden.
Na bestelling werd de levertijd verschoven naar eind oktober. Begin september werd er opeens vermeld dat de auto eind september bij hun geleverd zou worden en ik deze dus ook eind september zou krijgen.
Eind september had ik niks gehoord en heb ik contact opgenomen en blijkt opeens dat de levertijd is verschoven naar eind november.

Heb ik nog een bepaald recht op een vergoeding of compensatie of iets in die richting? In het contract kan ik er niks van vinden. In de showroom ben ik namelijk min of meer gelokt door de levertijd van begin augustus, om de auto daar te bestellen. Het probleem met de chips in de wereld was toen al bekend. De auto word maar steeds vertraagd, en straks word er in november aangegeven dat de auto pas in maart 2022 komt bijvoorbeeld terwijl ik de auto nu nodig heb.
Er is mij alleen aangeboden om kosteloos contract te ontbinden, maar hier heb ik niks aan want dan heb ik al die tijd gewacht op niks.
Pagina: 1 ... 79 ... 104 Laatste

Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.

Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.