Toon posts:

Waarom “sommige” particulieren geen elektrische auto moeten

Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste
Acties:

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Waarom “sommige” particulieren geen elektrische auto moeten leasen of kopen.

Mijn verhaal is niet bedoelt voor mensen die in een auto boven de 50 duizend kunnen rijden. Met een range van +400km.
Mijn verhaal gaat over een particulier (ikke) die zonder veel ervaring\kennis besluit om een elektrisch voertuig te kopen\leasen wat in budget valt.

Dus in deze topic wil ik absoluut maar ook absoluut geen EV’s afkraken. Ik hoop zelf weer ooit een EV te kunnen rijden. Want dit is de toekomst. Dus ik wil het niet negatief overbrengen.

Ik wil ook even kwijt dat ik destijds in een aantal topics negatief\gefrustreerd overkwam als EV rijder met problemen. Ik wil alle mede-Tweakers bedanken die mij hebben geholpen. Jullie zijn geweldig!
Want ik kon met mijn problemen\verhaal niet terecht bij de officiele dealer.

Dus alvast sorry als deze post van mij jullie kan irriteren.

Mijn verhaal
Mijn eerste private lease auto was een A segment…goedkoop benzine auto. Ik was er zeer tevreden mee. Toen mijn contract afliep besloten we een ander\nieuw auto te leasen. Dit keer iets luxer…een B\C segment.
Ik keek online naar vele auto’s en kwam in categorie auto’s zoals een Volkswagen Polo terecht. Dit zou mij ongeveer 400 euro per maand kosten…een kale Polo zonder opties…een handschakel bak met 95pk.

Toen kwam ineens de e-Golf actie voorbij. Deze koste mij ook 400 euro.
Je krijgt inplaats van een Polo een redelijk\goed aangekleed Golf.
Opties zoals: automaat, adaptive cruise control, climate control, standaard 136pk etc. waren standaard al inbegrepen.
Plus het was elektrisch ook nog!

Afstand naar mijn werk is 25km (retour). En ik rijd zelden lange afstanden dus de auto was perfect!
De officiële Volkswagen dealer heeft mij dus de e-Golf aangeraden. Ik kon niet wachten! Volgens de website van Volkswagen zou de auto 230km aan range moeten hebben.

En natuurlijk was dit een dom besluit…ik had ook zelf online onderzoek moeten doen.
Ik had wel ff Gegoogle’d maar ging niet in detail zoeken. Dus dit is mijn grote fout geweest.

Mijn eerste laadsessie
Auto rijdt heerlijk! Je hoort niks & het leek alsof ze de wielen met boter ingesmeerd hebben want zo goed rijdt het. Ik hoef nooit meer een benzineauto!

Rijdt jij nog in een benzineauto anno 2020 ? HAHAHA (ok dit was als een sarcastisch grap bedoelt 😊 )

En nu weer serieus verder:
Totdat ik besefte dat ik moest gaan laden. Ik moet 1 keer per week laden voor huis en woonverkeer.
Ik heb geen eigen garage of oprit maar woon in een groot stad wat voorzien is van vele laadpalen in bijna ieder buurt.
En toevallig is er een laadpaal op de straat waar ik ook altijd parkeer! En ook nog eens een laadpaal op werk. Perfect toch?

Ik was natuurlijk voorbereid. Ik had vele laadpasjes van 4 verschillende aanbieders in mijn handen. Allemaal geactiveerd en klaar voor gebruik.

Toen mijn accurange halfvol was had ik besloten om bij mij in het straat voor het eerst te laden.

Maar het werkte niet…terwijl ik af en toe wel andere auto’s zag laden.
Laadpaal leverancier geeft aan dat het aan mijn pas ligt…maar leverancier van de pasjes gaf aan dat het aan de laadpaal ligt.

Ik werd van A naar B gestuurd. Na 2 weken nonstop gebeld te hebben is het vanzelf verholpen.
Beide leveranciers weten niet hoe of wat. Terwijl ze zelf onderling ook contact gehad hebben.

Ze willen waarschijnlijk hun foutje niet accepteren maar goed…

Na 2 weken kon ik eindelijk laden!

Lange afstanden
Mijn partner moest voor 1 dagje naar een ander stad.
120km retour dus dat moest ze wel redden. Er was ook geen laadpaal aanwezig in de locatie waar ze ging.
Maar ze belde mij op de terugweg dat de auto bijna leeg was en echt moest laden, anders kon ze niet terug naar huis.
Uiteindelijk is ze bij een snellader terecht gekomen. Het was haar eerste keer dus zij ervaarde ook heel even stress om de lader werkend te krijgen.
Na een gevecht met de kabel/auto kon ze laden en was ze thuis met amper wat bereik.

Ik was zelf erg geschrokken want volgens online sites die range in het praktijk aangeven staat er dat je in de winter\snelweg gecombineerd de 135km moet kunnen halen.

Haar rijsituatie:
• Max 100km per uur
• Geen verwarming. Ze had het erg koud in de auto maar durft de verwarming niet aan te zetten ivm range
• Het was winter, een gemiddelde koude Nederlandse temperatuur dus het wel koud en waaide wel
• Auto vertrok met 100% range

Ik was zelf ook in schok maar goed…ik gaf haar rijgedrag uiteindelijk de schuld.
Ik maak wel eens grapjes dat als ze naar de supermarkt gaat (2 minuten rijden) dat de auto dan al halfleeg is.

Wij hadden leuke activiteiten gepland in een ander steden

Stad 1
De stad was 220km (retour). Er was wel een laadpaal in de locatie aanwezig dus dat kwam goed uit.
Ik maak gebruik van diverse sites\apps om laadpalen te vinden voor vertrek.

Eenmaal op locatie kon ik mijn pasje niet scannen aan de paal. Er was geen scanfunctie. Volgens de paal moest ik moest een app downloaden…account aanmaken…registreren…IBAN koppelen en toen kon ik via een QR code de paal scannen en zo zou de laadsessie starten.
Gelukkig ging dat wel goed

Na een lange dag was de auto weer vol geladen. We konden dus zonder te laden terug weer naar huis.

En ohja…ik had geluk want er was maar 1 laadplek over! Als die ook bezet was had ik even 10km verderop moeten parkeren. Had ik dan die 10km moeten lopen naar mijn locatie? Voor mij voelde het alsof ik de lotterij gewonnen had “yess ik heb een vrije plek!!”.
(optie2 was dan om op de heenweg ook te laden maar goed...)

Stad 2
Deze stad was 180km (retour). Er was een laadpaal op de straat waar we wouden parkeren.
Eenmaal op locatie bleek dit om een prive\zakelijk gedeelde terrein te zijn waar ik dus niet mocht parkeren. Gek want deze paal zie je wel als publieke paal online. Maar goed we besloten te parkeren zonder laadpaal, wel in een ander wijk.
En er was verder geen laadpaal in de buurt. En ik ga natuurlijk niet ff 5km verderop parkeren.
Op de terugweg moesten we laden en dat ging verder prima bij een mooie Fastned locatie

Lange trip
Dit word uitdaging! Een locatie die 440km (retour) is.
Ik moest hoe dan ook op de heenweg en terugweg laden.

Maar de vraag is waar en wanneer? Je heb handige apps\sites die voor jou bepalen waar je en wanneer je kunt laden. Maar een 4 uur auto rit werd ineens 7 en een half uur omdat volgens de app ik op de heenweg 4 keer moest laden en op de terugweg ook. Met enorme vele extra km’s.
Zelfs toen ik de instellingen van deze rit heb gecontroleerd en van vol naar bijna leeg wou laden.

Ik heb dus een avond van te voren veel moeten Googelen welke laadpaal en wanneer etc.
Ik kreeg er hoofdpijn van maar uiteindelijk is het mij gelukt. We hoefden 1 keer op de heenweg en 1 keer op de terugweg te laden. Op de eindbestemming was ook een laadpaal aanwezig namelijk.

Eenmaal op locatie moest ik alweer een app downloaden (dit keer een andere). Weer registreren…weer mijn bankgegevens koppelen…en de QR code scannen.
Dit keer was er geen QR code. Iemand heeft de QR code dusdanig beschadigt (met een mes leek het wel) dat de camera het niet kan lezen.
Ik besloot te bellen naar de leverancier. Ze waren vriendelijk en behulpzaam.
Volgens de fysieke paal ben ik connected met paal 1 maar de app gaf telkens paal 2 aan. Terwijl daarin geen kabel aanwezig was.
Na 10 minuten struggelen is het gelukt om de auto sessie te laden.

Enge ervaring
Het is en blijft een enge ervaring voor mijn partner. Ze is een vrouw.
Je ziet leuke laadlocaties op de internet. Van benzinestations met koffiezaken en alles erop en eraan.

Maar in het praktijk komt je ook snelladers tegen in the middle of nowhere zonder een teken van leven…als het donker is…koud is en het regent…nou laten we zegen dat ik het kan begrijpen als een vrouw daar een naar gevoel van krijgt.
Ik ben zelf ook geweest op die locaties en je wilt het liefst meteen je auto weer in.

Auto range
Auto geeft altijd aan hoeveel km je kan rijden op je huidige accu.
Dankzij mede-Tweakers heb ik geleerd dat dit een “gok/advies/gemiddelde berekening” is van de auto.

Want als jij 30km per uur hebt gereden de afgelopen dagen dan zegt de auto ineens dat je 230km kan rijden. Wat neerkomt op de range wat Volkswagen laat zien.
Maar ik rijd bijna altijd op de snelweg. Ik rijd netjes 100km en maak altijd gebruik van cruise control. Dan laat de auto een heel ander range zien. Dit is ietsjes realistischer.

Mijn slechte ervaring hiermee is dat ik nooit weet hoeveel km ik kan afleggen met de auto.
Als ik thuis ben en de auto een volle range heeft. Dan weet ik dat ik in de winter circa 135km kan rijden. En in de zonder ongeveer 180.

Maar als de auto halfvol..driekwart vol of leeg is...of je bent op een ander locatie…dan heb je geen flauw idee!
In de praktijk heb ik dit ook ervaren.

Vanuit Belgie ging ik terug naar Nederland rijden. 95% van de tijd was ik op de snelweg 100km per uur met cruise control. Zelfs na 1 anderhalf uur rijden geeft de auto aan dat ik X aantal range heb.
Maar in het praktijk verbruikt de auto veel meer.

En nee ik maak niet eens gebruik van verwarming of airco want dat durven we niet. We moeten gewoon onze jassen aanhouden.

Google geeft aan dat ik nog 50km moet rijden om naar huis te komen.
De auto gaf aan dat er nog een range van 80km is. Dit terwijl ik al vele km’s op de snelweg achter de rug heb. Dus dit zou wel een realistischer range moeten zijn.

Maar hoe dichterbij ik thuis kwam hoe sneller de range van de accu minder werd. Uiteindelijk heb ik een 5km omweg moeten laden…om vervolgens 10 minuten te laden…om vervolgens weer naar huis te kunnen. Vreselijk!
Gooi daar nog range anxiety nog er boven op en je zit achter de stuur te zweten. Want ik durf niet zo snel in een onbekend gebied te rijden met ~30km aan range. Omgeving randstad heb ik daar geen issues mee maar andere gebieden van NL zijn niet allemaal zo goed voorzien van laders.

Dit kan te maken hebben natuurlijk met weeromstandigheden etc.
Verbruik van auto is wel normaal als ik het vergelijk met anderen online.

1 jaar ervaring
Ik heb er vertrouwen in en kan ermee rijden zoals ik wil.
Ik kan met gemak naar de locaties die ik eerder bezocht heb. Omdat ik het wel eens eerder ervaren heb.

Indien ik naar een nieuw\ander locatie heen moet die ver weg is begin ik wel weer zenuwachtig te worden. Want ik moet dan lekker weer een dag van te voren alles inplannen. Vertrouwen in de apps heb ik “nog” niet helemaal.

En zelfs 1 jaar na gebruik ervaar ik problemen. Ik heb vanochtend mijn auto aan de lader gezet hier in de straat bij mij huis. Het begon met laden. Toen ik thuis binnen kwam wou ik via de app ff bekijken hoelang de laadsessie zou duren.
App gaf aan dat de auto niet kon laden. Ik moest dus in de kou en regen weer terug naar de auto lopen. Alles ontkoppelen & weer koppelen. En toen werkte het plotseling wel.

Gelukkig gebeuren dit soort dingen niet vaak. Maar wat als ik niet op de app had gekeken? We hadden de auto met volle accu namelijk wel echt nodig.

Elektrisch laden is goedkoper dan benzine
Het is inderdaad goedkoper MAAR dat is alleen zo als je thuis gaat laden of specifieke laadabbonementen waar je maandelijks moet voor betalen, ookal ga je niet rijden. Voor de meeste constumenten is dit niet het geval.

En de laadpas & laadpaal leveranciers maken je het niet makkelijk
• Gratis pas VS laadpas abbonement
• Snachts opladen VS overdag
• Gratis laadsessie VS X cent voor ieder keer dat je een laadsessie gebruikt (deze kosten staan los van de elektrisciteitsverbruik. Die moetje apart nog betalen)
• Laadpas van een groot leverancier die ietsjes duurder is VS een onbekend buitenlands leverancier die ietsjes goedkoper is maar waarmee je geen klantenservice gaat krijgen hoogstwaarschijnlijk
• Je gaat naar een verre bestemming dan moetje ook de verschillen van laadpaalleveranciers checken want je wilt natuurlijk zo goedkoop mogelijk naar je locatie komen. Dus misschien moet je toch een omweg maken om bij een ander leverancier te laden

Dus ik ben nu veel duurder uit met elektrisch rijden dan benzine rijden.
Toevallig kreeg ik afgelopen week een berichtje dat het nu zelfs nog duurder is geworden (joepie!).

Mijn persoonlijke conclusie
Ik kan de auto…laadpalen…laadpas leveranciers…locaties en iedereen de schuld geven.
Maar het ligt ook aan mij. Ik ben gewoon een dom simpel consument. Ik had veel meer onderzoek moeten doen. Maar ookal had ik dit gedaan snapte ik er toch geen hol van. Dusja...

Mijn verhaal is bedoeld om ook de slechte ervaringen op het internet zien te krijgen.
Zonder al te negatief te doen.
De reden hiervoor is omdat je online op de voorkant meestal ziet hoe geweldig een EV is.
En zelfs de officiële dealers laten je in de steek zodra je een gekocht hebt of je lease contract getekend hebt. Ineens hebben ze dan geen verstand van EV’s meer.

Ik rijd "meestal" 25/50km op een dag dus daarmee zou deze EV perfect moeten zijn. Dat is het ook maar "zelden" ga ik ook wel eens verder weg, en dan begint de stres.

Voor de volgende keer ga ik een zuinig benzine auto nemen of een hybride zelfs.
Maar mijn droom blijft toch wel bij een mooie EV auto. Maar wel eentje die minimaal 2 keer de range\laadsneltijd heeft dan mijn huidige.
En natuurlijk eentje die dan ook betaalbaar is.

Hopelijk is het over 5 jaar wel zover.

Edit: Ik ben geen ster in Nederlands schrijven >:)

Update: 1 oktober 2021
Vandaag moest ik 230km afleggen en had geen volle accu. Omdat op de plek waar ik was geen lader aanwezig was. Dus ik wist echt niet hoeveel km ik kon maken. Wantja zodra de accu niet 100% of 50% is heb ik geen flauw idee.

Ik heb 4 uur en 250km moeten afleggen voor 230km

De eerste snellaad sessie lukte niet. Van de 4 snelladers waren 3 in bezet en 1 was "out of service".

Autos waren rond de 20%...en ik ga echt niet 30 min wachten. Ging dus naar een ander snellader.

Het is donker en het regent....de dakjes boven de laders houden je niet droog....je zit in de middle of nowhere....

We durven de verwarming niet aan te zetten omdat dit behoorlijk van je range opeet...we hebben het koud!!!!
We durven niet sneller dan 100km te rijden op de snelweg in de avond waar je 120 mag omdat we het misschien niet halen....

Ik vond EV's nog redelijk maar sinds vandaag ben ik er echt klaar mee.

Elektrisch rijden is gewoon niet zo ver...mijn advies koop of lease GEEN elektrische auto mits je +50k kan besteden\leasen. Of als een holbewoner nooit buiten de randstad komt.

Ik zal het over 10 jaar overwegen. Zelfs de randstad infrastructuur vind ik nog "ok". Soms heb je aan 1 kant van de snelweg een snellader. Dus moet je een kwartier omrijden.
Los van 20 minuten laden...extra km's ....en hopen dat het niet vol is...en dat alles werkt etc etc.

Ben ook klaar met het "plannen" van ritjes.

Hoe kom ik van A naar B? Waar moet ik laden? Wanneer moet ik laden? Hoelang moet ik laden? Hoe snel moet ik? Kan het via een ander route? Wat is plan B ? Is het koud dus heb ik minder range? etc etc

En nee de apps werken voor geen meter. Als het aan de apps ligt doe ik er 6 uur over voor 230km. Met 4 laadsessies en vele extra km's.

Gatverdamme wat een koppijn en ellende.

Update: 2 oktober 2021
Ik moest weer ff ergens heen.
En je mag 3 keer raden…de snellader doet het niet. Buitengebruik.

Ik had geluk dat iemand net klaar was. Anders was ik echt doorgedraaid. Vooral na de ervaring van gisteren.

Update: 10 oktober 2021
Een Allego (straatlader) waarvan 1 bezet was had nog 1 plek.
Ik was blij totdat ik zag dat de QR code beschadigt was dus niet kon scannen.
Via de Smoov app werd de paal\locatie ook niet herkent.
Mijn Shell pasje werkt blijkbaar ook niet.

Naar de 24/7 servicedesk gebeld, een minuut later werd ik geholpen en na 5 minuten troubleshooten hebben ze het alsnog via hun kant "aan" gezet want vanuit mijn kant werkte het niet.

Lag in ieder geval niet aan mijn auto, lader of pasjes want elders kan ik wel gewoon laden.

Ik heb een melding gemaakt of ze de QR code kunnen vernieuwen.
Want iemand heeft met een mes de QR code beschadigt. Ook dusdanig dat de laadpaal nummer niet zichtbaar is :(

Dit is toevallig dezelfde paal waar ik eerder over had. Dat was een half jaar tot een jaar terug. Had ik dezelfde issue...ik had toen ook een melding gemaakt maar blijkbaar hebben ze het niet gefixt.
Hopelijk nu wel.

Update in zijn geheel
Ik zou pas een EV overwegen indien ik 2x de accucapaciteit en snellaad mogelijkheid heb van mijn huidige e-Golf.
En het liefst met eigen oprit. Is toch een must have, dan kan je ieder keer met 100% vertrekken zonder dat je iets moet plannen.

Helaas zijn dat soort auto's niet betaalbaar voor mensen met een middel inkomen.

Voor dat geld rijd ik in de nieuwste Mercedes of BMW. Wel in een benzine(hybride).

Als ik mijn e-Golf inlever in februari zal ik het wel missen...niet het gezeik wat ik hierboven heb beschreven maar hoe lekker zo een EV kan rijden.

Op vakantie hadden we weer een gehuurd...een Kia automaat de auto was splinternieuw en had geen eens 70 duizend op de teller. Dit kon je ook zien aan de interieur...maar de bak rijd voor geen meter en maakt veel lawaai. Op zulke momenten mis ik de EV wel.

Maar met de Kia kon ik zonder zorgen 700km op de snelweg maken, dat was ook wel lekker om eerlijk te zijn. Niks plannen...geen zorgen...geen extra km's...en overal tankstations waar je binnen 5 minuten toch weer weg bent O+

Ik denk dat ik een haat en liefde relatie met mijn e-Golf heb.

De opvolger van de e-Golf is de ID.3 de goedkoopste variant kan 60km winter snelweg km's & 80km zomer snelweg km's extra maken. En kan 2 en een half keer sneller laden dan de e-Golf

Echter begint die auto vanaf 33 duizend zonder opties 8)7 en zoals hierboven beschreven kan ik een luxe benzine\hybride auto daarvan kopen met alles erop en eraan.

De occasionprijzen van de EV's hangen rond de nieuwprijs mits je een ouder wagen met veel slechter accu gaat natuurlijk. Die dalen qua prijs wel heel snel.

En om eerlijk de zijn vind ik mijn e-Golf veel beter eruit zien qua exterieur en luxer qua interieur dan zo een ID.3 wat als een goedkope Tesla kopie moet zijn.

[Voor 127% gewijzigd door ThaddeusX op 11-10-2021 09:31]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57
Mooi verhaal :) Maar je geeft het zelf al aan. Je zou geen grote afstanden gaan rijden, wat doe je vervolgens? Citytrips van hot naar her :)

Les 1 met een EV : Stilstaan = laden.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mja, ik heb een nieuwe b-klasse kunnen kopen voor 9100 euro in 2017 (met inruilpremie op een auto die echt op was). Ik zie me daar geen electrische auto voor kopen (misschien een of andere chinese brommobiel :p )

Zelfs een bromfiets zou ik nog niet electrisch kopen op dit moment (misschien de volgende keer wel, millieuwetgeving gaat ook wel die kant op dat de massaproductie ook richting electrisch gaat).

[Voor 6% gewijzigd door Marzman op 28-01-2021 13:48]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ThaddeusX
stylezzz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:40:
Mooi verhaal :) Maar je geeft het zelf al aan. Je zou geen grote afstanden gaan rijden, wat doe je vervolgens? Citytrips van hot naar her :)

Les 1 met een EV : Stilstaan = laden.
Voor 95% van de tijd maak ik er alleen gebruik van in mijn eigen stad. Dus voor die woon & werkverkeer is het perfect. Daar ben ik ook tevreden mee.

Mja een mens gaat wel eens buiten zijn eigen stad. Misschien dat ik 3 keer per jaar ergens ver hoef te gaan? Op zo een moment is het dan frustratie.

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:18
Elektrisch rijden zit er bij mij ook nog niet in, maar als ik zo je verhaal lees heb je eigenlijk een auto gekozen die niet helemaal bij jou wensen past. En e-Golf is misschien wel volledig elektrisch maar de auto zelf is nog ontwerpen met ICE ingedachte.

e-Golf is leuk voor woon/werk maar moet/wil je langere afstanden rijden kan je beter kijken naar een elektrische auto die ook ontworpen is voor dit doel. En niet een ICE auto kopen met een elektrische motor.

XBL: Nogne

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Nogne schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:49:
Elektrisch rijden zit er bij mij ook nog niet in, maar als ik zo je verhaal lees heb je eigenlijk een auto gekozen die niet helemaal bij jou wensen past. En e-Golf is misschien wel volledig elektrisch maar de auto zelf is nog ontwerpen met ICE ingedachte.

e-Golf is leuk voor woon/werk maar moet/wil je langere afstanden rijden kan je beter kijken naar een elektrische auto die ook ontworpen is voor dit doel. En niet een ICE auto kopen met een elektrische motor.
Wat voor auto moet ik dan aan denken? Een Tesla is ook niet voor iedereen, een Renault Zoey is ontworpen voor het doel electrisch te rijden, maar om daar nou lange afstanden mee te doen.

/▌

• stylezzz
Ik schaar de e-golf een beetje in dezelfde categorie als de electric mini, peugeot e-208 en e-corsa. Leuk om in een rond de stad mee te rijden, maar grotere afstanden word wat lastiger....

Les 1 nogmaals : Stilstaan = laden.

Grootste fout die veel EV rijders maken is 'ach, er zit nog 40% in dus dat haal ik wel' en dan blijkt er op de bestemming geen of een bezette lader te zijn.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:05
Veel argumenten voor elektrische auto's leunen ook sterk op "95% van de tijd", "gemiddeld", etc. Ik heb een aantal keer per jaar een trekhaak nodig voor een aanhanger en fietsendrager, en gemiddeld tweemaal per maand genoeg laadruimte voor bouwmarktspul of vergelijkbaar. In een coronaloze wereld is dat een paar procent van mijn ritten, maar toch is daarmee een elektrische auto voor mij nu nog niet een optie. Een elektrische stationwagon met trekhaak bestaat niet eens. Maar als ik dan 1,5 tot 2x de prijs moet betalen van een vergelijkbare dinobrander en dan alsnog een compromis krijg die ervoor zorgt dat ik moet uitwijken naar leen/huur, dan is dat nog even een stap te ver voor mij. En gezien mijn budget ben ik toch aangewezen op de tweedehands markt, dus wanneer de aantrekkelijke modellen uitkomen zijn ze pas na 4 jaar bereikbaar. Ik zou wel heel graag elektrisch rijden, en houdt graag in de gaten of bruikbare modellen worden aangekondigd. Komt wel goed, maar als tweakers niet kunnen meedoen met nieuwe techniek is natuurlijk niet hoe ik het graag zie :P

• ThaddeusX

Daar heb je gelijk in!

Maar de "verkoper" dacht er anders over 8)7

En overal zie je van die leuke posts van mensen met Tesla's die dan ff koffie drinken terwijl ze 20 minuten aan het laden zijn. Ik zag mezelf ook zo koffie drinken :9 :+

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Die trekhaak kan ik me wel op aanpassen. Ik ga geen 1500 euro betalen voor een trekhaak die ik 1 x per jaar gebruik. Fietsen kunnen ook wel op het dak, of een rek aan de achterklep of je kan fietsen huren (dat kan steeds meer).

Als ik heel weinig grote afstanden zou doen kan ik me daar ook wel op aanpassen, dan neem je in die gevallen de trein. Maar bij mij is dat eigenlijk het gebruik (afgezien van het boodschappen doen, dat zou prima electrisch kunnen).

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ThaddeusX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:55:
[...]

Daar heb je gelijk in!

Maar de "verkoper" dacht er anders aan 8)7

En overal zie je van die leuke posts van mensen met Tesla's die dan ff koffie drinken terwijl ze 20 minuten aan het laden zijn. Ik zag mezelf ook zo koffie drinken :9 :+
Lekker genieten op het tankstation. Met zo'n frikandel met zwarte stukjes die misschien ooit ui zijn geweest die al twee dagen achter een raampje ligt (dat doen ze nooit in die Tesla reclames)

/▌

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:22

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Wat ik wel apart vind is dat je passen steeds niet werken. Ik heb werkelijk nog nooit gehad dat mijn pas (eneco) niet geaccepteerd werd bij een paal.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-03 22:49
Ik vind een elektrische auto ook erg interessant, maar ik durf er ook nog niet echt aan. Nieuw zijn ze voor mij niet te betalen (ik wil max 10k voor een auto uitgeven) en private lease ga ik niet doen. Dan rijdt mijn 20 jaar oude benzine auto goedkoper. Voor nu zou ik de keuze voor een hybride nemen of een auto zoals een i3 met een range extender.

Maar het lijkt mij toch dat als je aan het laden bent je toch ook gewoon in de auto kunt wachten met de kachel en radio aan tot de accu weer gevuld is. Of verbruikt de auto dan meer stroom dan dat erin gaat? Lijkt mij toch niet. En even wachten in de zomer als het lekker weer is tot de auto vol is is natuurlijk ook beter te doen dan nu.

Mijn vorige werkgever was groen bezig en die heeft op het terrein van het bedrijf diverse laadpalen neergezet. Door de weeks zijn die in gebruik voor de medewerkers, maar ze staan ook op de publieke laadpaalkaart, dus je zou er moeten kunnen laden in de weekenden.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:39
Tja die range van 200-250km is ook gewoon te beperkt voor normaal gebruik. De nieuwere EV's hebben een bereik van 400+ km en dan heb je die problemen al een stuk minder. Bovendien gaat het opladen ook steeds sneller. Een eGolf kan bijvoorbeeld maar met 40kW opladen bij een snellader, terwijl een Tesla Model 3 dat met 250kW kan.

Ik heb zelf een Hyundai Kona EV en die heeft ook een bereik van ~400 km. Voor mij is dat altijd prima te doen. Ook bij citytrips binnen europa. Je moet inderdaad wat meer plannen dan met een ICE maar voor mij is dat geen probleem.

Overigens heb ik de problemen die jij schets met niet werkende pasjes nog nooit gehad. Ik ben natuurlijk weleens laadpalen tegengekomen die het niet deden, maar dan was er altijd wel een werkende laadpaal dichtbij of had ik de laadpaal op dat moment niet perse nodig.

Ook moet je met een elektrische auto laden anders omgaan dan met een ICE. Dus niet laden -> leegrijden -> laden. Maar gewoon zo vaak mogelijk waar het kan aan de laadpaal hangen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 31-05-2022
-

[Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 09-03-2021 21:14]

• ThaddeusX
Standeman schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:05:
Wat ik wel apart vind is dat je passen steeds niet werken. Ik heb werkelijk nog nooit gehad dat mijn pas (eneco) niet geaccepteerd werd bij een paal.
Dat was in het begin alleen zo. In de eerste maand.

Gelukkig ervaar ik dat niet meer.

Het laatste wat je wilt is dat je op een locatie komt met amper wat range en dat je pas of laadpaal het niet doet 8)7

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-03 22:49
Neuzelaar schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:07:
Vind het apart dat mensen anno 2020 blijkbaar nog een wagen nemen zonder eens reviews te checken of te googelen hoe het rijden met een elektrische wagen in de praktijk gaat...
Dat idd. Ik herinner me nog de uitzending van Kassa met de taxichauffeurs in Rotterdam (meende ik) waarbij de range van Nissan Leaf ook erg tegenviel.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• ThaddeusX
Vind het apart dat mensen anno 2020 blijkbaar nog een wagen nemen zonder eens reviews te checken of te googelen hoe het rijden met een elektrische wagen in de praktijk gaat...
Ik denk dat de fabrikanten & verkopers "realistische" info moet geven.
Er was ook eens die tijdelijke actie wat ieder moment kon stoppen 8)7

Ik weet dat het ook niet slim van mij was. Ik kwam veel later achter sites zoals EV-database als voorbeeld.

Achja...volgende keer weet ik in ieder geval beter :)

Edit: Ik heb nog maar 1 jarig lease termijn te gaan. Ik had voor 2 jaar getekend namelijk.

Edit 2: Ik ben het ook oneens met je want ik ben een jong persoon die dan nog een beetje verstand kan hebben door onderzoek te doen. Maar bijv. mijn vrouw of ouderen? Voor hun is het een huiswerk moeten ze van alles leren voordat ze die "onderzoek" begrijpen. Dat doet niemand.

[Voor 31% gewijzigd door ThaddeusX op 28-01-2021 14:28]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:39
Als ik het zo lees is het grootste probleem dat er te weinig laadpalen zijn die het dan ook nog eens niet altijd goed doen en een auto die slecht aangeeft wat de range nog is. Pak daarbij ook nog de voorlichting die te positief gedaan wordt en niet realistisch is.

Daarnaast zijn er juist heel veel mensen die een auto kopen omdat de vrouw die mooi er uit vind zien. En bij een benzine-auto werkt dat meestal prima. Dus wil de EV echt gemeengoed worden, zullen die ook zo moeten worden (en daar zijn we natuurlijk ook hard naar op weg)

[removed]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:47
Marzman schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:53:
[...]

Wat voor auto moet ik dan aan denken? Een Tesla is ook niet voor iedereen, een Renault Zoey is ontworpen voor het doel electrisch te rijden, maar om daar nou lange afstanden mee te doen.
Ook dat kan vrij snel en zonder problemen. Heb zelf 115.000km gereden in de oude Zoe met zowel de 22 als de 41kWh batterij. Bijvoorbeeld met 3 laadstops in 12uur van Oostenrijk naar Eindhoven terug rijden (930km). In sommige opzichten was ik (veel)meer tevreden met de Renault Zoe dan de huidige Model 3 SR+

https://goedkoperrijden.b...ntie-naar-oostenrijk.html?

Helft van het probleem zit hem in niet de juiste pasjes hebben. Met Plugsurfing en eventueel TheNewMotion heb je vrijwel alles afgedekt.
Zolang je bij een lange trip niet op een paar euro(cent) zit te filteren werkt het in mijn ervaring allemaal vrij goed. In NL nog niet gehad dat een laadpaal niet met de pas kon worden geactiveerd.

A better routeplanner is bijvoorbeeld een hele goede. Kijk van tevoren waar snelladers staan en sla de normale laadpalen over (ik zag ze alleen als “bonus”). Fastned werkt eigenlijk altijd, heb daar sinds 2016 slechts 1x een probleem gehad, maar dat was omdat er iets aan de auto gedeeltelijk defect was.

Als het even kan sla ik gerust een supercharger over, want bij Ionity en Fastned kan ik sneller laden.

Ook van snelladers en in het donker laden snap ik goed, mijn vriendin is al door een trucker eens het eea “gevraagd” in het donker tijdens snelladen.

Maar overigens heeft de @ThaddeusX helemaal gelijk dat zijn verhaal mag worden gedeeld hoor, ik herken wel de soort reacties op een negatieve ervaring.

Dat is bij het Tesla merk en topic nog 10x erger en automatisch “kan niet, komt door jezelf, is onzin, is normaal” als je problemen hebt, met bijvoorbeeld garantie of service. 7(8)7 (Dat ik al -10 kWh kwijt ben uit de batterij binnen 3 maanden vinden sommige maar “normaal” bijvoorbeeld 8)7 met een -insert X,Y,Z verhaal )

*edit*
EV Database is ook nog veel te optimistisch bij in ieder geval mijn Model 3 SR+

-10 of kouder, snelweg ga je nooit halen wat EV-database als “worst case” zou opgeven.

[Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 28-01-2021 14:32]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:14
met een ev komt natuurlijk ook een totaal andere mindset bij. je gebruikt de egolf dus voor meer dan alleen forenzen naar werk en dat is prima, maar je moet de limieten van de egolf ook wel leren kennen en niet blindelings staren op wat de dealer vertelt en wat er allemaal op de brochure staat. zo'n e golf heeft met NEDC een range van wat, 300+km ofzo, maar in het echt kom je in de winter 140km ver zoals je zelf zei.

je problemen met laadpassen die niet werken enzo is vreemd, hoort gewoon te werken. te weinig laadpalen in de buurt? vraag ze aan, kijk wat de gemeente voor je kan betekenen.

snelladen kan inderdaad duur zijn, daarom ook kijken naar goedkopere snellaad alternatieven, vergt een beetje onderzoek maar scheelt weer wat in de toekomst.

ik zou juist denken als je citytrips in nederland plant dat het altijd wel goed zou komen, met verreweg de meeste oplaadpunten per vierkante km in nederland vergeleken met overige landen en met een zeer goeie snellaadinfrastructuur (fastned, allego, shell, ionity) zou je overal uit de voeten moeten komen. dat het niet genoeg is voor jou is begrijpelijk, maar ja, maak er maar het beste van terwijl je nog de egolf hebt..

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:04
Ik vergelijk het altijd met iets op batterij of accu. Altijd als je het ding nodig hebt, istie leeg.
Voor mijn accugereedschap heb ik altijd 4 geladen accu's achter de hand. Ik wil pas een EV als accu's uitwisselbaar zijn.

Soms ben ik bijna gelukkig

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:13
De e-Golf is geen beste BEV. Prima als boodschappenautootje, al kun je je dan afvragen of je niet beter gewoon een simpele Golf kan kopen.

Maar goed, de ontwikkelingen gaan snel. Er is veel meer op de markt inmiddels en er komt nog heel veel meer.

Een van de eersten zijn is toch altijd een kwestie van ofwel de hoofdprijs betalen, ofwel een product accepteren wat nog niet helemaal perfect is.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
om zorgeloos te genieten van een EV zie ik de volgende vereisten:
  • thuis kunnen snelladen
  • 1 auto er naast houden voor de afstanden buiten de eigen regio
Waar ik mij het meeste zorgen over maak is niet de aanschaf of het laden maar het onderhoud bij de dealer. Dat is vaak een verkapte abonnementsvorm waarin met regelmaat van alles moet gebeuren ook als er geen klachten zijn. Terwijl de kennis over de techniek wellicht niet optimaal is in de werkplaats.

~

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Coasterfreak schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:45:
met een ev komt natuurlijk ook een totaal andere mindset bij. je gebruikt de egolf dus voor meer dan alleen forenzen naar werk en dat is prima, maar je moet de limieten van de egolf ook wel leren kennen en niet blindelings staren op wat de dealer vertelt en wat er allemaal op de brochure staat. zo'n e golf heeft met NEDC een range van wat, 300+km ofzo, maar in het echt kom je in de winter 140km ver zoals je zelf zei.

je problemen met laadpassen die niet werken enzo is vreemd, hoort gewoon te werken. te weinig laadpalen in de buurt? vraag ze aan, kijk wat de gemeente voor je kan betekenen.

snelladen kan inderdaad duur zijn, daarom ook kijken naar goedkopere snellaad alternatieven, vergt een beetje onderzoek maar scheelt weer wat in de toekomst.

ik zou juist denken als je citytrips in nederland plant dat het altijd wel goed zou komen, met verreweg de meeste oplaadpunten per vierkante km in nederland vergeleken met overige landen en met een zeer goeie snellaadinfrastructuur (fastned, allego, shell, ionity) zou je overal uit de voeten moeten komen. dat het niet genoeg is voor jou is begrijpelijk, maar ja, maak er maar het beste van terwijl je nog de egolf hebt..
Je vat goed samen wat voor velen echt wel het probleem is.

Ik wil niet plannen, ik wil geen rekening houden met, ik wil geen auto alleen voor, ik wil geen verschillende pasjes om te mogen laden, ik wil niet voor elke langere rit een routeplanner gebruiken om van laadpaal naar laadpaal te navigeren. Ik wil geen tweede auto ernaast voor de langere afstanden.

Ik wil een auto die mijn huidige benzine variant (vrijwel) 1 op 1 kan vervangen. Dat ik nu kan beslissen om in stad A te gaan shoppen, ongeacht de afstand. Dat ik weet dat ik terug kom, ongeacht of er wel of geen laadpaal bij die vriend in de buurt is wat ik heen wil. Dat ik, mocht ik toch onverhoopt moeten laden, ik zeker weet dat dat en op de route, en snel en veilig kan.

Dat er aanpassingen nodig zijn, is logisch. Elke avond aan de oplader is geen probleem, maar wel als die oplader 10 minuten lopen van het huis vandaan is.
En dan kun je wel zeggen, ga naar de gemeente, maar je krijgt lang niet altijd ja als antwoord.

Ik denk dat je de massa pas meekrijgt op de EV trein als er geen gedoe is met laden, range, 1000 verschillende abonnementen/systemen. Met andere woorden, kom niet aan met je moeten aanpassen aan een EV, maar de EV op hetzelfde gemaksniveau brengen als de huidige auto's.

Dan, een uiteraard speelt prijs ook mee, zal de massa het gaan vertrouwen en gebruiken.

[Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 28-01-2021 15:22]

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 15:33
Ik begrijp je verhaal heel goed en vooral bij EV's die niet bijster veel bereik hebben is dit een mogelijk probleem, zeker als je niet op je eigen terrein kan laden. Ook al voldoet de range voor jouw dagelijkse gebruik goed, een langere rit is wat meer huiswerk en soms billen knijpen. Naarmate je de auto beter kent, zal dit wellicht beter gaan zoals je ook wel aangeeft. Dan nog kan het voor je partner een andere beleving zijn dan voor jou.

Ik heb zelf ervaring met zowel de 24kWh (20kWh netto?) Nissan Leaf als de 27kWh Kia Soul voordat ik naar onze huidige 64kWh Kia Soul ben overgestapt. Binnen hun beperkingen was hier goed mee om te gaan voor mij, maar ik kan zelf thuis opladen en heb langere ritten altijd goed gepland. De Leaf was dan nog het meest krap bemeten en daar herken ik het airco uit zetten en billen knijpen om op je bestemming of bij de volgende lader aan te komen. De usecase is dan echt beperkt tot rijden in de regio. De eerste Soul ging al een stuk beter, zeker in Nederland de meeste plekken goed te bereiken evt. met snellader tussendoor en laadpaal op de bestemming. Ik denk dat jouw Golf vergelijkbaar is, met de Soul haalde ik ook 120-130km snelweg winter. Toch ben ik daar ook mee naar Duitsland geweest.
Voor mij hebben de voordelen toch steeds opgewogen tegen de nadelen en dat heeft me doen besluiten om juist meer te investeren (privé gekocht) in een nog betere.

Ook een EV met kleine range kan binnen een bepaald budget nog steeds bestaansrecht hebben, maar dan wel vaak eerder als tweede auto dan als enige auto tenzij je bereid bent concessies te doen en heel goed weet waar je mee bezig bent.

Nu is het in vergelijking een enorme luxe om hier veel minder over na te hoeven denken met een range van nog bijna 400km snelweg winter en in de zomer meer dan 450km. Ik denk dat je met een soortgelijke batterijcapaciteit geen problemen meer hoeft te hebben, ik denk dat een 200-250km snelweg winter een mooi minimum is om uit de voeten te kunnen en iets meer is alleen maar beter. Hopelijk komt dit snel weer binnen bereik voor je, de ontwikkelingen gaan vrij snel.

[Voor 10% gewijzigd door Luiaard op 28-01-2021 15:37]

Import van EVs

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:14
Fly-guy schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Ik wil niet plannen, ik wil geen rekening houden met, ik wil geen auto alleen voor, ik wil geen verschillende pasjes om te mogen laden, ik wil niet voor elke langere rit een routeplanner gebruiken om van laadpaal naar laadpaal te navigeren. Ik wil geen tweede auto ernaast voor de langere afstanden.

Ik wil een auto die mijn huidige benzine variant (vrijwel) 1 op 1 kan vervangen. Dat ik nu kan beslissen om in stad A te gaan shoppen, ongeacht de afstand. Dat ik weet dat ik terug kom, ongeacht of er wel of geen laadpaal bij die vriend in de buurt is wat ik heen wil. Dat ik, mocht ik toch onverhoopt moeten laden, ik zeker weet dat dat en op de route, en snel en veilig kan.

Dat er aanpassingen nodig zijn, is logisch. Elke avond aan de oplader is geen probleem, maar wel als die oplader 10 minuten lopen van het huis vandaan is.
En dan kun je wel zeggen, ga naar de gemeente, maar je krijgt lang niet altijd ja als antwoord.

Ik denk dat je de massa pas meekrijgt op de EV trein als er geen gedoe is met laden, range, 1000 verschillende abonnementen/systemen. Met andere woorden, kom niet aan met je moeten aanpassen aan een EV, maar de EV op hetzelfde gemaksniveau brengen als de huidige auto's.

Dan, een uiteraard speelt prijs ook mee, zal de massa het gaan vertrouwen en gebruiken.
dat is inderdaad de prijs die je betaalt door early adopter te zijn. er is nog een zeer lange weg te gaan maar stukje bij beetje komt het langzaamaan in orde.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:06

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Voorstel om de topic titel te wijzigen:

Waarom “sommige” particulieren geen elektrische auto e-Golf met belabberde range moeten

Je hebt gewoon een slechte EV gekocht. Ongeveer hetzelfde als dat je voor werk waarbij je een trailer moet trekken een Peugeot 108 koopt.

[Voor 32% gewijzigd door Jeroenneman op 28-01-2021 15:25]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 17:34

megaleo

Special member

[...]

Ik wil niet plannen, ik wil geen rekening houden met, ik wil geen auto alleen voor, ik wil geen verschillende pasjes om te mogen laden, ik wil niet voor elke langere rit een routeplanner gebruiken om van laadpaal naar laadpaal te navigeren.

Ik wel een auto die mijn huidige benzine variant (vrijwel) 1 op 1 kan vervangen. Dat ik nu kan beslissen om in stad A te gaan shoppen, ongeacht de afstand. Dat ik weet dat ik terug kom, ongeacht of er wel of geen laadpaal bij die vriend in de buurt is wat ik heen wil.

Dat er aanpassingen nodig zijn, is logisch. Elke avond aan de oplader is geen probleem, maar wel als die oplader 5 minuten van het huis vandaan is.

Inderdaad ik wil ook (bijna) 1 op 1 vervangen.
De horror voor mij is dat je op vakantie gaat, graag ook met caravan, en niet van laadpaal naar laadpaal moet navigeren. Plus er moet dan ook maar net plek zijn én je staat (naar mijn idee) 45 te laden.
Een vertrouwde benzine auto gooi je binnen 5 minuten vol en je kan weer 500 km tuffen met je caravan! Zie dat maar eens met een elektrische te doen.
Wellicht over 50 jaar......
Maar nu ga ik nog voor gemak en ik heb geen zin om bij lange afstanden na te moeten denken over waar ik kan laden.
Stel dat ik bij mn broer op bezoek ga, 185 heen, en terug moet. En dan ook nog niet eens mijn auto bij hem voor de deur kan opladen maar dat op 5 minuten loopafstand moet doen. Dat gaat er bij gewoon niet in.
Naar mijn idee ga ik dan terug in de tijd. (iets met paard en wagen en vreten en drinken voor een paard in de herberg |:( )

• Luiaard
megaleo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:26:
[...]

Inderdaad ik wil ook (bijna) 1 op 1 vervangen.
De horror voor mij is dat je op vakantie gaat, graag ook met caravan, en niet van laadpaal naar laadpaal moet navigeren. Plus er moet dan ook maar net plek zijn én je staat (naar mijn idee) 45 te laden.
Een vertrouwde benzine auto gooi je binnen 5 minuten vol en je kan weer 500 km tuffen met je caravan! Zie dat maar eens met een elektrische te doen.
Wellicht over 50 jaar......
Maar nu ga ik nog voor gemak en ik heb geen zin om bij lange afstanden na te moeten denken over waar ik kan laden.
Stel dat ik bij mn broer op bezoek ga, 185 heen, en terug moet. En dan ook nog niet eens mijn auto bij hem voor de deur kan opladen maar dat op 5 minuten loopafstand moet doen. Dat gaat er bij gewoon niet in.
Naar mijn idee ga ik dan terug in de tijd. (iets met paard en wagen en vreten en drinken voor een paard in de herberg |:( )
Naar jouw broer heen en weer zonder opladen kan makkelijk met de EV die ik nu heb. Vakanties heb ik met mijn ouders doorgesproken, dan kan ik hun auto met trekhaak lenen (zij gaan toch nooit hoogseizoen) en krijgen zij de mijne. Dus voor mij persoonlijk zijn er geen obstakels meer en profiteer ik van alle voordelen.
Mensen denken vaak ook dat je per se 30-45 minuten bij een snellader moet staan, dit hoeft helemaal niet. Als je in 10 minuten genoeg bij hebt geladen om weer thuis te komen (inclusief wat reserve) dan is dat gewoon genoeg. Niet elke rit is naar Italië of Oostenrijk.

[Voor 9% gewijzigd door Luiaard op 28-01-2021 15:30]

Import van EVs

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
[...]
Dat kan wel zo zijn maar de tijd van alles kunnen wat men wil is voorbij. De natuurlijke hulpbronnen zijn in miljarden jaren gegroeid en hebben we in nauwelijks 100 jaar tijd bijna opgemaakt. Eigenlijk best beschamend als je erover nadenkt. Dus er komen andere tijden waar "willen" niet meer zo aan de orde is. :)

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-03 13:50
Heb momenteel geen tijd voor een lange reactie, maar heb ongeveer de zelfde case als jou en heb ook een e-golf geleased.

Mijn ervaringen zijn echter totaal anders; ben er echt super tevreden mee!

Gelukkig heb ik ook geen slechte laad-ervaringen, op een keer na tijdens de zomervakantie in Frankrijk.
Bij plus 30 graden en de hele dag rijden vind de accu het niet fijn om snel te laden.
Maar zelfs vakantieritten zijn naar mijn mening prima te doen, mits je maar een beetje aanpast.

VW e-golf 2020

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 17:34

megaleo

Special member

Luiaard schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:28:
[...]

Naar jouw broer heen en weer zonder opladen kan makkelijk met de EV die ik nu heb. Vakanties heb ik met mijn ouders doorgesproken, dan kan ik hun auto met trekhaak lenen (zij gaan toch nooit hoogseizoen) en krijgen zij de mijne. Dus voor mij persoonlijk zijn er geen obstakels meer en profiteer ik van alle voordelen.
Mensen denken vaak ook dat je per se 30-45 minuten bij een snellader moet staan, dit hoeft helemaal niet. Als je in 10 minuten genoeg bij hebt geladen om weer thuis te komen (inclusief wat reserve) dan is dat gewoon genoeg. Niet elke rit is naar Italië of Oostenrijk.
Inderdaad naar mijn broer zou kunnen maar ik wil niet lopen naar een laadpaal mocht het nodig zijn.
En op vakantie met de auto van mijn ouders? Nee dank je. Ik wil niet afhankelijk zijn van een ander. Ik wil mezelf kunnen redden. :)
Auto huren zou ook kunnen maar dat is veels te duur voor 3 weken. Dan kan ik beter een vertrouwde bezineslurper kopen voorlopig. :*)

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:34
Voor de door de topicstarter geschetste situatie is een plugin hybride de ideale oplossing.
Dan kunnen de dagelijkse ritten op elektriciteit maar tegelijk staat de auto altijd klaar voor langere ritten zonder range anxiety.

Hier staat een Outlander PHEV op de oprit (2e hands prive gekocht).
Lokale ritten (normaal 50% van alle kilometers en nu zelfs meer dan 70%) gaan op (zonne)stroom en als mijn vrouw op pad gaat hoeft ze zich geen zorgen te maken over het laden van de auto.
Daarnaast slijten de elektromotoren veel minder van de korte ritten dan een benzinemotor zou doen.

Op deze manier leerden wij zonder stress wat de voor en nadelen zijn van elektrisch rijden.

Volledig elektrisch was een optie maar de plugin hybride was voor nu nog de meest comfortabele keuze.

[Voor 25% gewijzigd door Leader98 op 28-01-2021 16:45]

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:14
Dat hele gedoe met publieke palen is ook grote onzin. Mijn buurman heeft de publieke laadpaal hier aangevraagd en is geplaatst tussen 2 parkeervakken. Is ook 90% de gene die er gebruik van maakt.
Ook altijd netjes wegzetten als hij volgeladen was.

Vorig keer tijdens zijn verbouwing had hij hem daar geparkeerd omdat hij plek maakte voor de aannemers die wat aan het uitladen waren. Hoppa handhaving, bekeuring uitgeschreven van 100 euro.

Is toch ook geen doen om steeds in je achterhoofd te hebben of je auto wel of niet aan de paal staat en of hij opgeladen is?
Lijkt mij dat electrisch rijden ideaal is als je een eigen oprit/laadpaal hebt, maar publiekelijk zie ik alleen maar issues.

• Luiaard
Ja, de meeste voordelen heb je bij thuis opladen van je eigen zonnestroom. Dat doe ik ook.
En voor de mensen die geen concessies willen doen zoals een stukje lopen naar een laadpaal, dan houdt het op, maar dan kun je ook niet van de voordelen profiteren. Het is per persoon afhankelijk of dit een probleem is. Heel interessant te zien dat Bula hier met dezelfde auto als de topicstarter hele andere ervaringen heeft, zelfs op vakantie.

Import van EVs

• ThaddeusX
com2,1ghz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:02:
Dat hele gedoe met publieke palen is ook grote onzin. Mijn buurman heeft de publieke laadpaal hier aangevraagd en is geplaatst tussen 2 parkeervakken. Is ook 90% de gene die er gebruik van maakt.
Ook altijd netjes wegzetten als hij volgeladen was.

Vorig keer tijdens zijn verbouwing had hij hem daar geparkeerd omdat hij plek maakte voor de aannemers die wat aan het uitladen waren. Hoppa handhaving, bekeuring uitgeschreven van 100 euro.

Is toch ook geen doen om steeds in je achterhoofd te hebben of je auto wel of niet aan de paal staat en of hij opgeladen is?
Lijkt mij dat electrisch rijden ideaal is als je een eigen oprit/laadpaal hebt, maar publiekelijk zie ik alleen maar issues.
Bij mij hetzelfde verhaal.

Ik heb destijds de gemeente gebeld.

Met de vraag:

Wat als ik snachts laat thuis kom van een feestje en hang het op de lader. Ik ga niet midden in de nacht of sochtendsvroeg wakker worden om de auto weer weg te zetten.

Ik kreeg een op een asociaal toon het antwoord dat ik het alsnog moet weghalen en anders een boete riskeer.

• stylezzz
Stef87 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:23:
[...]

Ook dat kan vrij snel en zonder problemen. Heb zelf 115.000km gereden in de oude Zoe met zowel de 22 als de 41kWh batterij. Bijvoorbeeld met 3 laadstops in 12uur van Oostenrijk naar Eindhoven terug rijden (930km). In sommige opzichten was ik (veel)meer tevreden met de Renault Zoe dan de huidige Model 3 SR+

https://goedkoperrijden.b...ntie-naar-oostenrijk.html?

Helft van het probleem zit hem in niet de juiste pasjes hebben. Met Plugsurfing en eventueel TheNewMotion heb je vrijwel alles afgedekt.
Zolang je bij een lange trip niet op een paar euro(cent) zit te filteren werkt het in mijn ervaring allemaal vrij goed. In NL nog niet gehad dat een laadpaal niet met de pas kon worden geactiveerd.

A better routeplanner is bijvoorbeeld een hele goede. Kijk van tevoren waar snelladers staan en sla de normale laadpalen over (ik zag ze alleen als “bonus”). Fastned werkt eigenlijk altijd, heb daar sinds 2016 slechts 1x een probleem gehad, maar dat was omdat er iets aan de auto gedeeltelijk defect was.

Als het even kan sla ik gerust een supercharger over, want bij Ionity en Fastned kan ik sneller laden.

Ook van snelladers en in het donker laden snap ik goed, mijn vriendin is al door een trucker eens het eea “gevraagd” in het donker tijdens snelladen.

Maar overigens heeft de @ThaddeusX helemaal gelijk dat zijn verhaal mag worden gedeeld hoor, ik herken wel de soort reacties op een negatieve ervaring.

Dat is bij het Tesla merk en topic nog 10x erger en automatisch “kan niet, komt door jezelf, is onzin, is normaal” als je problemen hebt, met bijvoorbeeld garantie of service. 7(8)7 (Dat ik al -10 kWh kwijt ben uit de batterij binnen 3 maanden vinden sommige maar “normaal” bijvoorbeeld 8)7 met een -insert X,Y,Z verhaal )

*edit*
EV Database is ook nog veel te optimistisch bij in ieder geval mijn Model 3 SR+

-10 of kouder, snelweg ga je nooit halen wat EV-database als “worst case” zou opgeven.
Een en ander is ook een stukje mindset. Ging je 10 jaar geleden ook schreeuwend en tierend naar de dealer als je nieuwe bolide niet de geadverteerde 1 op 20 haalde maar net 1 op 13 als je met een fluwelen rechtvoetje bergaf en windmee reed? Nee toch? De WLTP ranges zijn bij elke fabrikant weinig realistisch, en dat ligt niet zozeer aan de fabrikant maar aan de testmethode.... Nu kun je nog enigszins een vergelijk maken tussen auto A en B qua range. Het zou wat worden als we afscheid zouden nemen van WLTP en elke fabrikant zijn eigen methode zou ontwikkelen. 8)7
ThaddeusX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:06:
[...]

Bij mij hetzelfde verhaal.

Met de vraag:

Wat als ik snachts laat thuis kom van een feestje en hang het op de lader. Ik ga niet midden in de nacht of sochtendsvroeg wakker worden om de auto weer weg te zetten.

Ik kreeg een op een asociaal toon het antwoord dat ik het alsnog moet weghalen en anders een boete riskeer.
En terecht. Het is immers niet jouw laadpaal? Als ik sóchtends wil laden en die plek is bezet omdat jij nog in coma op je nest ligt word ik toch vervelend.....

[Voor 10% gewijzigd door stylezzz op 28-01-2021 16:10]

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:56

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Jouw hele verhaal klinkt als iets wat ik mij in m'n hoofd al had verteld. Veel plannen, hopen op laadpalen en dat je kan laden.

Conclusie: Ik blijft voorlopig wel lekker benzine verstoken. Op ongeveer elke hoek van de straat staat een tankstation en zelfs in kleine dorpjes kom je ze tegen. Dat zal in de toekomst echt wel wijzigen, maar zolang dat omslagpunt nog niet bereikt is blijf ik lekker verbranden.

D3 Profile D3 XP Ladder

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Mad-Matt schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:07:
Jouw hele verhaal klinkt als iets wat ik mij in m'n hoofd al had verteld. Veel plannen, hopen op laadpalen en dat je kan laden.

Conclusie: Ik blijft voorlopig wel lekker benzine verstoken. Op ongeveer elke hoek van de straat staat een tankstation en zelfs in kleine dorpjes kom je ze tegen. Dat zal in de toekomst echt wel wijzigen, maar zolang dat omslagpunt nog niet bereikt is blijf ik lekker verbranden.
Inmiddels staat in NL, DE en AU een (snel)laadpaal op elke hoek, daar zijn de afgelopen paar jaar echt veel van bijgeplaatst. Ik ga zonder plannen of nadenken onderweg ongeacht hoe vol mijn accu is. Alleen de zuidelijke landen lopen nog wat achter voor zover ik weet.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:56

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Standeman schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:14:
[...]

Inmiddels staat in NL, DE en AU een (snel)laadpaal op elke hoek, daar zijn de afgelopen paar jaar echt veel van bijgeplaatst. Ik ga zonder plannen of nadenken onderweg ongeacht hoe vol mijn accu is. Alleen de zuidelijke landen lopen nog wat achter voor zover ik weet.
Valt me dan mee, van een collega die vaak richting het oosten van het land ga hoor ik wel andere berichten. Maar goed, het zal ook zeker aan de bestemmingen liggen hoe het zit. Maar ik hoef nog even niet. (Wat ook niet helpt is dat ik niet wil leasen en kopen veel en veel te duur is voor ons)

D3 Profile D3 XP Ladder

• Luiaard
[...]

Klopt, als je erop gaat letten zie je pas hoe ontzettend veel laadpalen er zijn (en er komen er nog steeds meer bij). Nederland heeft de beste laadinfrastructuur van de wereld volgens mij of anders zitten we er heel dichtbij.

Import van EVs

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Mad-Matt schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:15:
[...]

Valt me dan mee, van een collega die vaak richting het oosten van het land ga hoor ik wel andere berichten. Maar goed, het zal ook zeker aan de bestemmingen liggen hoe het zit. Maar ik hoef nog even niet. (Wat ook niet helpt is dat ik niet wil leasen en kopen veel en veel te duur is voor ons)
In het oosten zal het wat dunner gezaaid zijn inderdaad, maar ook daar zie dat bijvoorbeeld de McDonald een snellader staan.

En om eerlijk te zijn, ik ben er ingestapt vanwege de 4% bijtelling. Als ik het zelf had moeten financieren had ik nog steeds in een barrel van 500 euro gereden :p

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:22
In België heb je echt te weinig palen om stressloos rond te rijden. :)

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-03 23:53
Ik was bang voor soortgelijke problemen én verwachtte voor het werk regelmatig wat langere afstanden te moeten rijden dus ben voor een hybride auto gegaan: Volvo V60 D6 van 2015 (2e generatie, modellen van eerste generatie hebben veel (meer) problemen).
Werkt geweldig! Woon-werk is 40km per dag, kan de 10kWh accu net aan. Kan thuis op de oprit en op iedere locatie van het werk laden. Op het werk laden is zelfs gratis! Als ik een langere rit moet maken rij ik 75% van de tijd op diesel, 1:20 met een tank van 45L.
Was voor mij de ideale oplossing, ook kostentechnisch:
- 50% tarief op de wegenbelasting ivm hybride.
- gratis laden op het werk
- thuis tegen regulier stroom tarief laden met ‘granny’ lader
- lange afstanden diesel
- aanschaf gunstig ivm grote aanbod uit ex-lease; prijs van de 2012 benzine was hetzelfde als de 2015 hybride!

[Voor 7% gewijzigd door The_Zohan op 28-01-2021 16:30]

• stylezzz
[...]

Nou, mijn schoonfamilie woont in het wonderschone markelo en volgens de newmotion app is daar exact 1 laadpaal in het hele dorp. Goed, geen megastad.... Maar toch ook geen vergeten stukje nederland ofzo. Voor mij is het geen probleem, granny charger in de kofferbak en hij is vanzelf weer vol. Maar als ik daar daadwerkelijk zou wonen had ik toch wel een 2e laadpunt geregeld bij de gemeente.

[Voor 13% gewijzigd door stylezzz op 28-01-2021 16:42]

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:01
Elektrisch rijden is gewoon een andere manier van rijden dan klakkeloos brandstof in de auto gooien. Je ritten van te voren plannen en dus ook even snel kijken wat de laadmogelijkheden zijn op bestemming is onderdeel daar van.
Een routeplanner als abrp kan bijvoorbeeld al helpen bij dit plannen. Geeft ook aan waar je het beste kunt stoppen om te laden.

Ik rij sinds augustus in een MG en kom van een V60 en ja, totaal andere auto maar, het plannen is gewoon iets wat er nu bij komt kijken en gebruik de auto bijna op dezelfde manier als de diesel die ik eerst had. Je gaat ook vanzelf wat rustiger rijden. Die paar minuten winst op de snelweg, je gaat je afvragen of het nu echt zoveel winst is om 130km/u te gaan rijden tov 100km/u

Alles is terug te redeneren naar 4

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik rijd in een Polestar met een WLTP range van 470km. In de winter is dat in het slechtste geval de helft. Persoonlijk vind ik dat erg vervelend maar is het geen groot issue omdat ik een privé laadpaal heb en daarmee geen afhankelijkheid van 'anderen' heb. Dat is voor mij ook de reden om wel voor een elektrische auto te gaan. Als ik puur afhankelijk zou zijn van publieke laadpalen zou het mij echt te veel stress geven.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

stylezzz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:36:
[...]

Nou, mijn schoonfamilie woont in het wonderschone markelo en volgens de newmotion app is daar exact 1 laadpaal in het hele dorp. Goed, geen megastad.... Maar toch ook geen vergeten stukje nederland ofzo. Voor mij is het geen probleem, granny charger in de kofferbak en hij is vanzelf weer vol. Maar als ik daar daadwerkelijk zou wonen had ik toch wel een 2e laadpunt geregeld bij de gemeente.
Ik denk ook dat daar de adoptie van van electrische auto's gewoon niet zo hoog is. Wanneer niemand een paal aanvraagt bij de gemeente (als dat uberhaupt kan), komen ze er ook niet. Dat is in de randstad inmiddels heel anders.

Blijft een beetje een kip-ei probleem.

• stylezzz
Standeman schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:00:
[...]

Ik denk ook dat daar de adoptie van van electrische auto's gewoon niet zo hoog is. Wanneer niemand een paal aanvraagt bij de gemeente, komen ze er ook niet. Dat is in de randstad inmiddels heel anders.

Blijft een beetje een kip-ei probleem.
Zou kunnen, then again hoor je niet anders dat iedereen de randstand ontvlucht en richting de provincie trekt. Kwestie van tijd inderdaad....Tesla superchargers staan ook het meest geconcentreerd in de 'drukke gedeeltes des landes'

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:17
stylezzz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:54:
Ik schaar de e-golf een beetje in dezelfde categorie als de electric mini, peugeot e-208 en e-corsa. Leuk om in een rond de stad mee te rijden, maar grotere afstanden word wat lastiger....

Les 1 nogmaals : Stilstaan = laden.

Grootste fout die veel EV rijders maken is 'ach, er zit nog 40% in dus dat haal ik wel' en dan blijkt er op de bestemming geen of een bezette lader te zijn.
Volgens mij heb je geen idee van de range van die twee auto's Zoek eens het verschil op tussen een e-Golf en een e-208 of e-Corsa.

Die e-Golf is een boodschappen auto bij uitstek. De Corsa en Peugeot zijn volwaardige elektrische auto's met dito actieradius.

• stylezzz
t14wo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:07:
[...]

Volgens mij heb je geen idee van de range van die twee auto's Zoek eens het verschil op tussen een e-Golf en een e-208 of e-Corsa.

Die e-Golf is een boodschappen auto bij uitstek. De Corsa en Peugeot zijn volwaardige elektrische auto's met dito actieradius.
lol.... ik heb me een half jaar verdiept in alle ins en outs. Ja, de corsa en peugeot komen wat verder als een e-golf. Maar helemaal op het niveau van een ID3/4/model3/Polestar etc. zou ik ze nog niet willen noemen.Daarnaast zijn ze ook gewoon klein, B-segment....

• t14wo
stylezzz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:10:
[...]

lol.... ik heb me een half jaar verdiept in alle ins en outs. Ja, de corsa en peugeot komen wat verder als een e-golf. Maar helemaal op het niveau van een ID3/4/model3/Polestar etc. zou ik ze nog niet willen noemen.Daarnaast zijn ze ook gewoon klein, B-segment....
Kansloze opmerking natuurlijk. De range is nu toch wel meer. (wat in dit topic het grote en enige issue is) Is opeens de grootte van de auto niet naar jouw smaak. :o

Ik ben zéker met je eens dat een échte vanaf de grond af elektrische auto vast verder komt, vanwege het beter afgestemde ontwerp. Maar een auto zoals de e-corsa waarmee je 350km kan maken kan je toch niet met droge ogen vergelijken met een golf-met-accu-ingepropt-na-3jaar?

[Voor 19% gewijzigd door t14wo op 28-01-2021 17:14]

• stylezzz
t14wo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:12:
[...]

Kansloze opmerking natuurlijk. De range is nu toch wel meer. (wat in dit topic het grote en enige issue is) Is opeens de grootte van de auto niet naar jouw smaak. :o

Ik ben zéker met je eens dat een échte vanaf de grond af elektrische auto vast verder komt, vanwege het beter afgestemde ontwerp. Maar een auto zoals de e-corsa waarmee je 350km kan maken kan je toch niet met droge ogen vergelijken met een golf-met-accu-ingepropt-na-3jaar?
Haha.... Ja het is toch de vraag of het een vervanging is voor een niet-stadsauto? Dus ik geef antwoord, ja de corsa en 208 hebben een iets grotere range als de e-golf. Maakt ze dat volwaardige niet-stadsautos? Nee, niet naar mijn mening.

Een e-corsa komt in de winter ook geen 200km ver op een acculading. Maar dat terzijde, stap eens in een e-corsa en daarna een e-golf. Hadden ze bij opel nou echt niemand meer op de afdeling interieurontwerp zitten?

Maar dit gaat wel een eindje off-topic. Wat maakt een EV praktisch? Ligt eraan wat je eisen zijn.... Als je 1000km in de week rijd voor werk en prive zou ik een e-golf nog niet eens overwegen. Als je maar zorgt dat je makkelijk thuis en/of op je werk kunt laden dan scheelt dat al een hoop gedoe. Die enkele keer dat je echt ver weg moet zorg je gewoon dat je bij een supercharger/fastned/ionity o.i.d. kan laden....

[Voor 46% gewijzigd door stylezzz op 28-01-2021 17:22]

• t14wo
stylezzz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:16:
[...]

Haha.... Ja het is toch de vraag of het een vervanging is voor een niet-stadsauto? Dus ik geef antwoord, ja de corsa en 208 hebben een iets grotere range als de e-golf. Maakt ze dat volwaardige niet-stadsautos? Nee, niet naar mijn mening.
Hoe zou jij dan definiëren?

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Mijn verwarming staat altijd op 25 graden ,met stoelverwarming op standje high, ben bang dat mijn range met een E-Golf maar 80 kilometer zal zijn.
Zonder verwarming in de winter , moet er niet aan denken.

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:05
JukeboxBill schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:58:
Ik vergelijk het altijd met iets op batterij of accu. Altijd als je het ding nodig hebt, istie leeg.
Voor mijn accugereedschap heb ik altijd 4 geladen accu's achter de hand. Ik wil pas een EV als accu's uitwisselbaar zijn.
Je hebt ook geen Smartphone dan? Die hebben ook geen verwisselbare accu tegenwoordig.

Net als een ev moet je die gewoon 1 keer per dag thuis opladen en dan gaat ie 99% van de dagen lang genoeg mee. Die andere 1% moet je tussendoor ergens opladen.

• stylezzz
t14wo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:17:
[...]

Hoe zou jij dan definiëren?
Er is geen exacte definitie van een stadsauto volgens mij. Maar als je het mij vraagt, zon beetje alle a en b segment autos. Vanaf c segment kun je er comfortabel mee door nederland cruisen zonder dat je gebroken eruit komt. Maar nu ga jij natuurlijk zeggen dat je met een aygo ook zonder problemen van groningen naar maastricht rijd. Kan natuurlijk, maar ik zou het niet met plezier doen. ;)

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

n3othebest schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:58:
[...]

Je hebt ook geen Smartphone dan? Die hebben ook geen verwisselbare accu tegenwoordig.

Net als een ev moet je die gewoon 1 keer per dag thuis opladen en dan gaat ie 99% van de dagen lang genoeg mee. Die andere 1% moet je tussendoor ergens opladen.
Een portable powerbank voor een EV zou wel de ultieme oplossing zijn _/-\o_

• Ophidian
  • Nu online
stylezzz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:16:
[...]
Een e-corsa komt in de winter ook geen 200km ver op een acculading.
Je hebt zelf ervaring ermee als je het zo stellig durft te beweren? Hier hebben we een Corsa-E sinds september. Mijn vrouw heeft vandaag nog 97 kilometer woon-werk verkeer gereden, overgrote deel snelweg en heeft 40% van de accu lading nodig gehad (88 --> 48%). Met een simpele rekensom halen we vrij gemakkelijk de 200km op een volle accu in de winter. In de zomer is het helemaal 2 vingers in de neus.

We hebben 1 grote ICE, maar die staat nu veel stil. Wij gebruiken de Corsa-E nu voor de meeste ritten. Als we met zijn 4-en weggaan (Ik, vrouw, 2 kinderen van 5 en 2) pakken we de Corsa. Corsa heeft in die 4 maanden 8000km gereden, de ICE in dezelfde tijd nog maar 2000. (Ondanks Corona kunnen wij niet thuis werken). Geen enkel probleem ondanks dat hij volgens jou niet niet-stadsauto waardig is.

Hier overigens geen last met laadpassen. Ik laad gewoon met mijn Shell druppel. Soms wat duurder misschien, maar geen gezeur met allemaal verschillende passen.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:04
MLLL schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:37:
[...]

Een portable powerbank voor een EV zou wel de ultieme oplossing zijn _/-\o_
Nee, wel een tablet, maar die ligt altijd thuis, dus even opladen is geen probleem.

Ik heb al eens gelezen, dat men wel aan het nadenken is over verwisselbare EV accu's. Er is nu nog geen probleem met laadpalen/laadstations omdat er verhoudingsgewijs nog maar weinig EV's zijn.
Als in de toekomst iedereen een EV heeft, dan komen er toch problemen, met name in de stad, om iedereen van een laadpaal te voorzien.
Om nog maar te zwijgen over de energiecentrales, die al die elektriciteit moeten gaan opwekken.

Soms ben ik bijna gelukkig

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om op de titel van dit topic in te gaan: een EV is voor ons helemaal niet interessant. Ik heb een eigen auto, tweedehands prijs een paar jaar geleden was €8-9K). Private lease weiger ik. Een auto wil ik zelf hebben zonder dat een leasemaatschappij daar iets over gaat zeggen. Een auto wil ik zelf in bezit hebben zodat ik niet afhankelijk ben van de beroerde voorwaarden die veel maatschappijen hebben, uiteraard tegen een flink tarief.

Omdat ik mijn centen liever anders besteedt dan aan auto's hebben die dingen ook absoluut niet mijn prioriteit. Uiteraard wordt er wel wat opzij gezet voor een volgende maar het hele bedrag op tafel leggen voor zo'n apparaat? Nee, dat gaat helaas nog niet lukken.

Uiteraard zou ik graag een EV willen. Helaas zijn die op dit moment nog niet aantrekkelijk in de prijscategorie waarin ik ze zoek/wil betalen. Tegen alle leaserijders kan ik niet op, hoeft ook niet wat mij betreft. Dus ja, EV is op dit moment nog lang niet aantrekkelijk voor mijn situatie.

Anoniem: 310408

ThaddeusX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:43:
Mja een mens gaat wel eens buiten zijn eigen stad. Misschien dat ik 3 keer per jaar ergens ver hoef te gaan? Op zo een moment is het dan frustratie.
Maar zoals je zelf al zegt, dan heb je gewoon niet goed nagedacht. Ik snap werkelijk niet waarom je je verkeerde keuze aan ons allen duidelijk wil maken? Klinkt als een waarschuwing tegen EV maar komt over als een waarschuwing om goed na te denken.

Persoonlijk rij ik al 6 jaar Tesla en rij maandelijks van Bordeaux naar Amsterdam (1200 km) en weer terug zonder enig probleem. Moet er niet aan denken om dat te doen in een auto waar ik al die uren zelf moet rijden.

Anoniem: 310408

ThaddeusX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:06:
Met de vraag: Wat als ik snachts laat thuis kom van een feestje en hang het op de lader. Ik ga niet midden in de nacht of sochtendsvroeg wakker worden om de auto weer weg te zetten.
Had je dat gedaan voor of na je een EV had gekocht? :)

Al je commentaar geeft meer en meer de indruk dat je gewoon een miskoop hebt gedaan. Je hebt iets gekocht zonder over het gebruik na te denken en geeft nu de schuld aan het product. Inderdaad moeten 'sommige' mensen geen EV kopen.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:51
Volgens mij moet je gewoon een beroep doen op de garantie. Er is iets mis met die accu.

Ik heb zelf ook een e-golf zonder warmtepomp. Ik kan er in deze winter gewoon 170 km ver mee rijden, soms 200 en soms 140 als je met 130 over de snelweg gaat. Maar goed, dat is in een gewone auto ook nogal begrotelijk.

In de zomer ben ik er ook wel eens 260 km mee ver gekomen.

Het is verder een normaal ogende auto die heerlijk rijdt. Alle mensen die meerijden vinden het een comfortabele auto die over de weg glijdt. Niks minder dan een Leaf, eerder andersom. En dat voor een prijs die zeer concurrerend was.

[Voor 5% gewijzigd door DDDikkiedik op 28-01-2021 19:42]

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:39
Niemand verplicht je ook om een EV te nemen, maar bijna alle EV rijders die ik spreek, voornamelijk collega's, zijn heel tevreden over hun auto.

Ja, je kan geen 1000km in een ruk door rijden. Als je dat vaak doet is een EV niets voor jou. Ik ging (tot maart 2020) regelmatig voor een dagje naar Duitsland. Dat is voor mij 250-300km rijden. Als ik dan met een volle accu ging rijden stopte ik ergens na 150-200km bij een snellader om even een bakkie koffie te drinken en even een half uurtje te chillen. De baby verschonen, fles geven, etc. Zo'n half uur is voorbij voordat je er erg in heb. Dan reed ik door naar mijn bestemming, bijvoorbeeld Dusseldorf, en daar gingen we dan even boodschappen doen, goedkoop Duits bier halen enzo. Daarna de stad in en in eigenlijk alle parkeergarages zijn wel laadpalen dus dan plugde ik mijn auto in gingen we de stad verkennen en daar lunchen/wandelen/dineren en dan weer naar huis.
Op de terugweg vind ik het fijn als ik in een keer kan doorrijden en met mijn auto is dat nooit een probleem geweest.

Ook ga ik regelmatig op bezoek bij mijn vader in Zeeland en dat is ~130 km rijden. Dat kan gelukkig gewoon heen en terug zonder op te laden. In dat dorpje is ook maar 1 laadpaal en die is ~3 minuten lopen van zijn huis maar dat vind ik ook teveel moeite als het niet nodig is.

Snelladers gebruik ik eigenlijk alleen als ik lange ritten maak, voor 95% van de ritjes die ik doe heb ik helemaal geen laadpaal nodig. Als ik ergens moet zijn en er is een laadpaal dan plug ik in maar ik ga er meestal niet bewust naar op zoek. Alleen ritten die langer zijn van het bereik van mijn auto plan ik van te voren en daar zijn gelukkig allerlei hulpmiddelen voor waardoor het niet moeilijk is dan mijn route plannen in google maps. Wat ik tenslotte toch al moet doen omdat ik de weg toch niet weet.

Het enige nadeel vind ik dat ik geen trekhaak kan hebben, nou hadden mijn vorige auto's dat ook niet en ik heb ook geen caravan maar af en toe een klein aanhangertje om spullen te vervoeren is wel makkelijk.

edit:
Ik heb overigens ook geen eigen oprit maar wel een laadpaal aangevraagd hier in de straat. Die staat er nu en daar zet ik vaak genoeg mijn auto 's avonds neer, maar er gaat echt niemand je midden in de nacht een boete geven als je auto nog aan de laadpaal staat terwijl die al vol is. De volgende ochtend haal ik hem er netjes weer vanaf.

[Voor 7% gewijzigd door Ozzie op 28-01-2021 19:47]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• FreakNL
  • Laatst online: 16:19

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb geen eigen oprit. Dus laat maar. Gewoon teveel gedoe en publieke laadpalen zijn natuurlijk vele male duurder.

Als ik een eigen oprit zou hebben zou ik het op termijn wel overwegen.

Maar voor nu vind ik het gewoon niet interessant. Er zit ook nog een kind van 3 achterin, dat vereist soms JIT planning met bijvoorbeeld vakanties. Dan wil je niet om 18.30 nog een paal moeten zoeken op 30km van je bestemming... En ik moet soms ook gewoon op tijd bij de opvang zijn...

Ik weet wel; waar een wil is, is een weg. Maar ik wil het dus niet :+. Ik ga gewoon voor het gemak van een ICE. De TCO is wellicht hoger (ik heb in 2020 een auto uit 2018 gekocht, dus dat schrijft hard af) maar dat interesseert me niet zo.

Overigens heb ik NIETS tegen elektrisch rijden an-sich, ik ben geen petrol-head ofzo. Collega heeft een Tesla, best een mooi ding. Maar hij is vrijgezel, die gaat gewoon ergens koffie drinken en laden om 1700 na het werk. Maar ik moet mijn dochter ophalen dus daar heb ik geen tijd voor... En zo goedkoop is dat ding ook weer niet. Misschien de lopende kosten, maar hij heeft al een paar reparaties gehad waar je een klein 2e-hands stadsautootje van kan kopen (van 10 jaar oud dan wel)...

TL/DR;
Geen eigen oprit dus “duur” laden en teveel gedoe. Dus voor mii voorlopig gewoon ICE

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Bart2005 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Dat kan wel zo zijn maar de tijd van alles kunnen wat men wil is voorbij. De natuurlijke hulpbronnen zijn in miljarden jaren gegroeid en hebben we in nauwelijks 100 jaar tijd bijna opgemaakt. Eigenlijk best beschamend als je erover nadenkt. Dus er komen andere tijden waar "willen" niet meer zo aan de orde is. :)
Als natuurlijke bronnen werkelijk de reden zijn om over te schakelen kunnen we beter helemaal niet meer in een ev rijden.
Olie is het probleem niet en in een ev zitten meer zeldzame stoffen dan in een normale auto.

Tegen de tijd dat de olie echt (economisch) op is, en batterijen nog steeds geproduceerd kunnen een, is de range en infrastructuur zoveel beter dat een ev op dat moment gelijkwaardig is aan een normale auto nu.

• stylezzz
Ophidian schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Je hebt zelf ervaring ermee als je het zo stellig durft te beweren? Hier hebben we een Corsa-E sinds september. Mijn vrouw heeft vandaag nog 97 kilometer woon-werk verkeer gereden, overgrote deel snelweg en heeft 40% van de accu lading nodig gehad (88 --> 48%). Met een simpele rekensom halen we vrij gemakkelijk de 200km op een volle accu in de winter. In de zomer is het helemaal 2 vingers in de neus.

We hebben 1 grote ICE, maar die staat nu veel stil. Wij gebruiken de Corsa-E nu voor de meeste ritten. Als we met zijn 4-en weggaan (Ik, vrouw, 2 kinderen van 5 en 2) pakken we de Corsa. Corsa heeft in die 4 maanden 8000km gereden, de ICE in dezelfde tijd nog maar 2000. (Ondanks Corona kunnen wij niet thuis werken). Geen enkel probleem ondanks dat hij volgens jou niet niet-stadsauto waardig is.

Hier overigens geen last met laadpassen. Ik laad gewoon met mijn Shell druppel. Soms wat duurder misschien, maar geen gezeur met allemaal verschillende passen.
n=1? Altijd mooi die discussie's over range.... Ik baseer mijn stelling op ev database, lijkt mij een wat realistischer beeld te geven als 1 iemand ie het voor elkaar krijgt om toch 200km uit zijn corsa te persen in de winter. Maar goed voor jou dat je tevreden bent, daar gaat het uiteindelijk om. :)

Naar mijn mening is range nogal te belangrijk gemaakt. Ik gooi hem er nog een keer in.... Stilstaan = laden. Als je dat vasthoud dan kom je niet snel voor verassingen te staan. Ga je smiddags shoppen in de stad? Mik hem aan de lader in de parkeergarage... Wil je savonds spontaan dan wat eten bij een strandtent in scheveningen? Geen probleem, je accu is vol immers.

• Ophidian
  • Nu online
@stylezzz N=1 ja. Maar op het moment realistischer dan een website die uitgaat van -10 in de winter, want dat is het op dit moment nogal vaak...

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:29

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Tegen ervaring. Wel andere prijsklasse auto, ook particulier. (Waarom is dat een verschil met zakelijk eigenlijk?)

Range in de winter is 330 km (100%-0%) bij mijn normale rijgedrag. Dat betekent meeste snelweg, cruise control rond 115 en normaal optrekken.. Dat is helemaal niet zo top als een tesla, maar gaat echt prima.
Naar wintersport? Adres invoeren en de routeplanner van de auto rekent de optimale route uit.
Ja, naar wintersport sta ik 4x 25 min stil, daartegenover sta ik normaalgesproken nooit meer bij een benzinepomp. Netto over een jaar win ik, maar inderdaad met mijn 3 Kids is dat vele stoppen onpraktisch richting wintersport... Ook omdat het een planing erbij is, met een beetje pech sta je halverwege ook nog stil om te plassen/whatever. Maar dan dus gewoon toch laden waardoor het geen totaal verspilde tijd is.

Oh ja, Een zware caravan achter de trekhaak is ook wel een ding. Halveert de range ook van, maar 't kan wel

Alle plussen en minnen opgeteld ga ik graag de uitdaging op vakantie aan zodat ik alle andere dagen in het jaar zeer Comfortabel rij in mijn audi etron.

[Voor 3% gewijzigd door prein2 op 28-01-2021 21:07]

PVoutput

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Fly-guy schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:51:
[...]

Als natuurlijke bronnen werkelijk de reden zijn om over te schakelen kunnen we beter helemaal niet meer in een ev rijden.
Olie is het probleem niet en in een ev zitten meer zeldzame stoffen dan in een normale auto.

Tegen de tijd dat de olie echt (economisch) op is, en batterijen nog steeds geproduceerd kunnen een, is de range en infrastructuur zoveel beter dat een ev op dat moment gelijkwaardig is aan een normale auto nu.
Je snapt er (met alle respect natuurlijk) niet veel van wat er werkelijk gaande is. We kunnen helemaal niet op dezelfde voet voort. Dat is het dingetje. Dus al dat willen is niet meer aan de orde. Alles is zo'n beetje opgemaakt. Dat is beschamend maar je ziet er geen probleem in duidelijk. :)

"Ze" vinden wel weer wat uit zodat we op dezelfde voet verder kunnen en vooral niets hoeven in te leveren...

[Voor 6% gewijzigd door Bart2005 op 28-01-2021 21:16]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:41
XeNeRgY schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:52:
Ik rijd in een Polestar met een WLTP range van 470km. In de winter is dat in het slechtste geval de helft. Persoonlijk vind ik dat erg vervelend maar is het geen groot issue omdat ik een privé laadpaal heb en daarmee geen afhankelijkheid van 'anderen' heb. Dat is voor mij ook de reden om wel voor een elektrische auto te gaan. Als ik puur afhankelijk zou zijn van publieke laadpalen zou het mij echt te veel stress geven.
Ik heb een diesel van dezelfde fabrikant en die haalt ook maar 60% van het geadverteerde verbruik/rijbereik. Maar omdat dat nog ruim 900km is interesseert niemand het.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:16
Mijn vrouw en ik zijn eind 2019 in een week cold turkey beide overgestapt naar een EV. Zij naar een privé aangeschafte vrijwel nieuwe Renault ZOË en ik naar een lease Tesla Model3 LR. We zijn nu ruim een jaar verder en hebben ondanks Corona beide toch best wat kilometers gemaakt en ook een vakantie in Frankrijk gehad (met fietsendrager op de trekhaak) en zouden beide toch niet snel terug gaan naar een ICE, vinden dat toch al erg ouderwets aanvoelen. De ZOË (22kWh accu) zien we daarbij toch echt als auto voor binnen de provincie en de Tesla voor de lange ritten, en dat voldoet echt prima. Moet daarbij wel zeggen dat dit ook komt omdat we op de eigen oprit twee laadpalen hebben staan en dat dat de beslissing een heeel stuk makkelijker maakt, als we nog op drie hoog achter hadden gewoon, wat we heel lang gedaan hebben, hadden we nu niet in een EV gereden denk ik.

Een EV is echt nog lang niet voor iedereen geschikt, ik heb veel collega’s die met dikke paardentrailers of caravans onderweg zijn of midden in een stad wonen, en dan is het echt een uitdaging. Zelf Kamperen we nog met de tent en nemen we de fiets mee achterop (al snel 20% minder bereik) door heel Europa en gebruik ik mijn aanhanger (Max 1000kg) vooral binnen mijn eigen gemeentegrenzen en gaat het dus prima. Op de laatste vakantie merkten we zelfs dat de auto vaak sneller klaar was met pauzeren (laden) dan wij en was het dus helemaal geen probleem, maar geen kinderen dus lekker buiten het hoogseizoen en ook dat helpt weer in onze beoordeling.

Het zal allemaal nog best een tijdje duren en iedereen heeft z’n eigen belangen en vooral ook mogelijkheden en dat geeft niks. Wij zijn in de gelukkige omstandigheden dat we het zo kunnen doen en genieten er elk ritje van, want oh... wat rijdt dat toch lekker zo’n EV. En dan maakt het mij niet eens zoveel uit of ik in de Tesla of de ZOË rijdt, beide zijn een genot om in te rijden.

Het vergt allemaal wat “omdenken”, maar mijn levensmotto is dan ook “moeite doen”.. O-)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:54
Ik krijg al stress als ik de TS lees. Wat zijn EV ‘s toch ontzettend ondingen. Een auto is duur en daar moet je gemak voor terug krijgen. Als je gedoe wil kun je net zo goed met de trein.

130 km op een lading, van de zotte dat die dingen verkocht worden!

Voor mij nooit een EV, dat we nog maar lang van echte auto’s mogen genieten.

• Ophidian
  • Nu online
Erapaz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:57:
Ik krijg al stress als ik de TS lees. Wat zijn EV ‘s toch ontzettend ondingen. Een auto is duur en daar moet je gemak voor terug krijgen. Als je gedoe wil kun je net zo goed met de trein.

Iedere 500-600 km naar het tankstation toe rijden om verder te moeten komen, krabben in de winter, condens in de herfst, een stervenshete auto waarbij je je reet verbrandt aan het leer in de zomer. Continu moeten schakelen, een lamme linkervoet van de koppeling in de stapsvoetrijdende file. Benzine wordt steeds duurder, dure onderhoudsbeurten. Wat een onding zo'n ICE!

Oftewel lees je in, hier is dit jaar of volgend jaar de ICE vervangen voor een tweede EV :+

Ik hoef de EV nooit te tanken, staat altijd met een volle accu klaar, is voorverwarmd in de winter en voorgekoeld in de zomer. Geen last van condens bij het wegrijden, geen ijs op de ruiten, dus nooit krabben. Bij het stoplicht ben je vaak het vlotst weg en even vlot invoegen op de snelweg gaat ontzettend makkelijk.

Daarnaast zijn de onderhoudskosten laag, de verbruikskosten laag (zeker met zonnepanelen), subsidie op de aankoop en rijdt het heerlijk soepel.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ophidian schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:08:
[...]

Iedere 500-600 km naar het tankstation toe rijden om verder te moeten komen, krabben in de winter, condens in de herfst, een stervenshete auto waarbij je je reet verbrandt aan het leer in de zomer. Continu moeten schakelen, een lamme linkervoet van de koppeling in de stapsvoetrijdende file. Benzine wordt steeds duurder, dure onderhoudsbeurten. Wat een onding zo'n ICE!
Die om de 500-600 tanken is minder moeite dan ergens noodgedwongen een laadpaal zoeken terwijl je onderweg bent. Tankstation zit hier een straat verder en op mijn werk naast de deur. Kost me 2 minuten. Stroom wordt trouwens ook steeds duurder.

Ik heb geen leer. Krabben moet je toch ook met een EV? Of je moet een luxe variant hebben zoals Tesla maar dan ben je bij onderhoud weer aan de beurt.

Schakelen hoef ik niet en gas geven in de file trouwens ook niet (ACC). Hoef alleen te sturen...

Maar goed, dit wordt een welles/nietes spelletje...

Wat wel gewoon een feit is; Als je het puur financieel bekijkt wint een 2e hands modale ICE het trouwens nog gewoon wel, zeker als je geen eigen oprit hebt.. Voor 10K koop je een prima en betrouwbare ICE auto waar je jaren mee vooruit kan. Dan zijn je lopende kosten wellicht iets hoger maar je hebt wat geld over omdat je geen Tesla gekocht hebt...

Koop je een nieuwe dikke ICE SUV van 50/60K dan geloof ik best dat een EV goedkoper kan zijn, zelfs als de aanschaf daarvan iets hoger is...

Het is wat dat betreft appels met peren vergelijken.

Jan Modaal die voor een 10K 2e-handsje in de markt is, is voorlopig gewoon beter af met een ICE, IMO

/edit
Een volle 75kWh accu kost je bij een publieke laadpaal zo’n 20 euro. Daar rij je dan 400KM mee. 400KM aan benzine kost je ongeveer 40 euro. De gemiddelde NLer rijdt 12000KM, dat zijn 30 tankbeurten van 400KM, dus een meerprijs van 30x20 = 600 euro. Laten we het ten faveure van EV afronden naar 1000 euro. Het kan voor Jan Modaal gewoon nog niet uit. Ja, met een Tesla kun je gratis laden, Maarja, die zijn ook aardig aan de prijs. Kun je thuisladen icm PV wordt de berekening gunstiger. Maar 75% vd Nederlanders heeft geen oprit. En die resterende 25% hebben lang niet allemaal PV..

Ik wil verder niet lullig doen, want ik geloof best dat EV lekker rijdt. Maar het is voor nu echt nog niet voor Jan Modaal. Dat geeft verder niet. Maar we moeten niet net doen alsof het zo goedkoop is allemaal... Dat er bijna geen onderhoud is lijkt me logisch, al die auto’s zijn max 5 jaar oud. Ik doen mijn ICE auto’s altijd na Max 5-6 jaar oud weg, daar heb ik ook nauwelijks onderhoud aan.

Er zijn voldoende argumenten om EV te rijden , bijvoorbeeld ook ideologisch. En financieel ook, zolang je zakelijke mocht rijden (lage bijtelling). Als het gaat on privé aanschaf geloof ik minder in de financiële voordelen, daar zijn de prijzen gewoon nog te hoog voor.

[Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 29-01-2021 09:28]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

FreakNL schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:51:
[...]

Die om de 500-600 tanken is minder moeite dan ergens noodgedwongen een laadpaal zoeken terwijl je onderweg bent. Tankstation zit hier een straat verder en op mijn werk naast de deur. Kost me 2 minuten. Stroom wordt trouwens ook steeds duurder.
Als je denkt dat Benzine niet duurder gaat worden heb ik slecht nieuws :+

Overigens is het, zoals met elke verandering natuurlijk niet enkel rozegeur en manenschijn, natuurlijk blijft het snelle tanken van een ICE altijd een voordeel, de vraag is wanneer wegen de nadelen op tegen de voordelen.

Voorbeeld van mijn broer en ik:
M'n broer heeft een eigen oprit, gaat eigenlijk niet met de auto Nederland uit en als hij dat al doet gaat hij sowieso niet in zijn eentje/met zijn eigen gezin maar maar met fiets vrienden die een busje hebben voor de fietsen. Auto wordt voornamelijk gebruikt voor meerder ritten op de dag tussen de 5 en 50km met max 100km in totaal. Af en toe wat verder weg. Met andere woorden m'n broer laad bijna altijd thuis, een enkele keer ergens op straat en een heeel enkel keer aan een Snellader voor een kwartiertje tot half uur en dat terwijl zijn auto maar maximaal meer range heeft als die van @ThaddeusX.

Mijn situatie: geen eigen oprit, gebruik mijn auto af en toe (zeg 1 a 2x per week) voor in de buurt (minder dan 30km retour), 1x per 2 weken voor lange afstanden (100 tot 700km retour waar het omkeer punt in de middle of no where is, sowieso is de laadinfrastructuur hier niet zo goed als in Nederland) maar zeker 1x per maand voor echt lange afstanden (700km of meer). Veel mensen ouwehoeren er over maar ik ben daadwerkelijk die gene die veel lange afstanden rijd, denk dat van de 20.000km die ik vorig jaar gereden heb 15.000km een (retour) rit van meer dan 400km was.

Voordat bij mij de nadelen opwegen tegen de voordelen zijn we wat meer tijd verder dan voor mijn broer. Voor de rest de echte grap? Ik werk al jaren in de EV wereld :+
Ik heb geen leer. Krabben moet je toch ook met een EV? Of je moet een luxe variant hebben zoals Tesla maar dan ben je bij onderhoud weer aan de deur.
EV's kunnen bijna zonder uitzonderingen allemaal voorverwarmen, net alsof je een standkachel hebt in een ICE
Schakelen hoef ik niet en gas geven in de file trouwens ook niet (ACC). Hoef alleen te sturen...

Wat wel gewoon een feit is; Als je het puur financieel bekijkt wint een 2e hands modale ICE het trouwens nog gewoon wel, zeker als je geen eigen oprit hebt.. Voor 10K koop je een prima en betrouwbare ICE auto waar je jaren mee vooruit kan. Dan zijn je lopende kosten wellicht iets hoger maar je hebt wat geld over omdat je geen Tesla gekocht hebt...

Koop je een nieuwe dikke ICE SUV van 50/60K dan geloof ik best dat een EV goedkoper kan zijn, zelfs als de aanschaf daarvan iets hoger is...

Jan Modaal die voor een 10K 2e-handsje in de markt is, is voorlopig gewoon beter af met een ICE, IMO

/edit
Een volle 75kWh accu kost je bij een publieke laadpaal zo’n 20 euro. Daar rij je dan 400KM mee. 400KM aan benzine kost je ongeveer 40 euro. De gemiddelde NLer rijdt 12000KM, dat zijn 30 tankbeurten van 400KM, dus een meerprijs van 30x20 = 600 euro. Laten we het ten faveure van EV afronden naar 1000 euro. Het kan voor Jan Modaal gewoon nog niet uit. Ja, met een Tesla kun je gratis laden, Maarja, die zijn ook aardig aan de prijs. Kun je thuisladen icm PV wordt de berekening gunstiger. Maar 75% vd Nederlanders heeft geen oprit. En die resterende 25% hebben lang niet allemaal PV..

Ik wil verder niet lullig doen, want ik geloof best dat EV lekker rijdt. Maar het is voor nu echt nog niet voor Jan Modaal. Dat geeft verder niet. Maar we moeten niet net doen alsof het zo goedkoop is allemaal... Dat er bijna geen onderhoud is lijkt me logisch, al die auto’s zijn max 5 jaar oud. Ik doen mijn ICE auto’s altijd na Max 5-6 jaar oud weg, daar heb ik ook nauwelijks onderhoud aan.

Er zijn voldoende argumenten om EV te rijden , bijvoorbeeld ook ideologisch. En financieel ook, zolang je zakelijke mocht rijden (lage bijtelling). Als het gaat on privé aanschaf geloof ik minder in de financiële voordelen, daar zijn de prijzen gewoon nog te hoog voor.
Ah dus eigenlijk leg je hier uit dat het een soort van omschakelingstraject is, goh ;)

• Ophidian
  • Nu online
FreakNL schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:51:
[...]

Ik heb geen leer. Krabben moet je toch ook met een EV? Of je moet een luxe variant hebben zoals Tesla maar dan ben je bij onderhoud weer aan de deur.

Je sarcasmometer is defect. Punt is dat we de ICE als perfect beschouwen en daar de EV aan afspiegelen. Terwijl de ICE ook zijn minpunten heeft. Dat de EV niet voor iedereen goed is, daar zal niemand het met je oneens zijn. Echter voor ons is het tegenwoordig zo dat de EV veel handiger is dan de ICE.

Gezien je ACC hebt en automaat is je eigen auto vermoedelijk wat duurder dan een standaard 10k occassion. Dan maakt dat de vergelijking met een 10k occasion een beetje oneerlijk imo.
/edit

Hoe vaak is jouw stroomprijs de afgelopen jaren omhoog gegaan? Op straat zijn de prijzen vooralsnog behoorlijk stabiel geweest waar benzine het afgelopen jaar hier alweer bijna 15 tot 20 cent gestegen is. Onderhoud op een EV is minimaal gezien er amper bewegende onderdelen zijn en je bijvoorbeeld de remmen minder verbruikt door het regenereren. Daar waar soms al na ongeveer 5 jaar de distributieriem kan gaan moeten bij een ICE.

De TS heeft zich helaas onvoldoende ingelezen, teveel vertrouwen gehad in gladde verkopers en niet gerealiseerd dat een EV anders is dan een ICE. Beide zijn niet perfect en laten we ophouden dat een ICE zo geweldig is. In dit geval is het typisch dat de TS onlangs een tirade afstak in het E-Golf topic dat hij niets wist van een subsidie op EV waar hij gezien de lease datum uberhaupt al geen recht op had maar waar de overheid hem moest over informeren. Zo werkt het niet, je moet je zelf informeren voordat je een dergelijke keuze maakt. En voor sommige is dat een ICE, voor andere een EV. Alhoewel ik de paar negatieve puntjes in de TS wel erg vindt meevallen tov leaseprijs die hij betaald ;)

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:29
Er zijn genoeg redenen waarom EV's nog niet voor iedereen zijn. Die redenen worden steeds minder legitiem, maar voor een aantal mensen kan het zomaar 2030 zijn voordat er (vrijwel) geen excuses meer zijn.

Maar TS heeft in dit geval zonder enig eigen onderzoek een dure aanschaf gedaan..wie doet dat? Eerlijk: daar zijn zo'n beetje al je problemen op terug te voeren.

Dit topic had eigenlijk moeten heten:
"Waarom de E-golf één van de slechtste auto's bleek voor mij"
of zelfs
"Doe even onderzoek voor je een berg geld betaalt voor een auto, of wat dan ook".

Verder is zo'n beetje alle zin (het is niet voor iedereen, maar voor veel mensen echt beter en fijner dan een ice, het is wel degelijk goedkoper per kilometer en nee, laden kost niet meer tijd dan tanken, eerder minder. en natuurlijk is het fijner als je thuis kunt laden) en alle onzin (een corsa komt maar 200km op een accu, je moet superveel plannen, het werkt allemaal maar half en je kan het echt wel vergeten als je neit thuis kan laden) wel gezegd hier.

@ThaddeusX Verdiep je er volgend jaar gewoon wat beter is (sowieso wel een lekker lesje, ev's of niet) en vergelijk ook verschillende opties. Kijk dan ook naar verbruik en laadmogelijkheden en niet alleen naar range (Alle range boven de 450 km is voor de buhne, of voor mensen die écht heel vaak bizar lange ritten (800+km op een dag) maken. En je kan nog zoveel range hebben, als jij 's avonds onverwachts 50 km moet rijden en er zit maar voor 40km stroom in je mega-accu, dan sta je alsnog) Kom met een positieve instelling vragen stellen in het algemene EV topic en de wereld zal er heel anders uitgezien hebben ;)

Succes.

O, nog 1 ding trouwens: wat voor een aparte dealer heb je ook? Toen ik voor auto's ging shoppen begin vorig jaar, werd ik door iedere dealer in een ICE gepraat. Alsof ze helemaal geen elektrische auto's wilden verkopen. "Dat is het allemaal nog niet" "we verwachten daar de komende jaren niet veel van" etc... Uiteindelijk wél zelf gerekend, onderzoek gedaan en gekeken wat ik zelf nou eigenlijk wil, en met veel plezier in een EV gestapt (die e-corsa waar ik dus 210km op rijd in de winter. hij heeft juist wat meer moeite met herfstachtig weer zoals nu ;) ).

[Voor 24% gewijzigd door Prullenbak84 op 29-01-2021 08:34]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:06

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

stylezzz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:58:
[...]

Er is geen exacte definitie van een stadsauto volgens mij. Maar als je het mij vraagt, zon beetje alle a en b segment autos. Vanaf c segment kun je er comfortabel mee door nederland cruisen zonder dat je gebroken eruit komt. Maar nu ga jij natuurlijk zeggen dat je met een aygo ook zonder problemen van groningen naar maastricht rijd. Kan natuurlijk, maar ik zou het niet met plezier doen. ;)
Alleen zijn de huidige B-segmenters prima vergelijkbaar met een C-segmenter van een paar jaar geleden. Ik zou in een moderne Clio of Polo prima door heel Nederland cruisen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

stylezzz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:36:
[...]

Ik gok dat 99% van de woningen in Markelo een eigen oprit heeft, voor die mensen is een publiek laadpunt helemaal niet interessant.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• redwing
Prullenbak84 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:16:
Er zijn genoeg redenen waarom EV's nog niet voor iedereen zijn. Die redenen worden steeds minder legitiem, maar voor een aantal mensen kan het zomaar 2030 zijn voordat er (vrijwel) geen excuses meer zijn.

Maar TS heeft in dit geval zonder enig eigen onderzoek een dure aanschaf gedaan..wie doet dat? Eerlijk: daar zijn zo'n beetje al je problemen op terug te voeren.
Dat doet zo'n 90% van de mensen die een auto koopt? De meeste mensen kijken puur naar ruimte in de auto, hoe hij er uit ziet en wat ze uit kunnen/willen geven.
Dit topic had eigenlijk moeten heten:
"Waarom de E-golf één van de slechtste auto's bleek voor mij"
of zelfs
"Doe even onderzoek voor je een berg geld betaalt voor een auto, of wat dan ook".
Totaal niet mee eens. Je hoort overal vooral positieve verhalen over hoe fijn en goed een EV wel niet is. Dan kan het echt geen kwaad om ook eens de negatieve kanten te benoemen. En laten we ook eerlijk zijn, als je kijkt wat TS ermee wil, lijkt dat ook prima aan te sluiten op een EV. Je ziet alleen dat zodra je er echt eentje hebt, er in de prakijk toch wat dingen zijn waar je rekening mee moet houden.
Verder is zo'n beetje alle zin (het is niet voor iedereen, maar voor veel mensen echt beter en fijner dan een ice, het is wel degelijk goedkoper per kilometer en nee, laden kost niet meer tijd dan tanken, eerder minder. en natuurlijk is het fijner als je thuis kunt laden) en alle onzin (een corsa komt maar 200km op een accu, je moet superveel plannen, het werkt allemaal maar half en je kan het echt wel vergeten als je neit thuis kan laden) wel gezegd hier.
Dat heb je in elk willekeurig topic op een forum. Als je de 1e pagina leest ben je wel klaar :P
@ThaddeusX Verdiep je er volgend jaar gewoon wat beter is (sowieso wel een lekker lesje, ev's of niet) en vergelijk ook verschillende opties. Kijk dan ook naar verbruik en laadmogelijkheden en niet alleen naar range (Alle range boven de 450 km is voor de buhne, of voor mensen die écht heel vaak bizar lange ritten (800+km op een dag) maken. En je kan nog zoveel range hebben, als jij 's avonds onverwachts 50 km moet rijden en er zit maar voor 40km stroom in je mega-accu, dan sta je alsnog) Kom met een positieve instelling vragen stellen in het algemene EV topic en de wereld zal er heel anders uitgezien hebben ;)
Nou, nee. In dat topic krijg je alleen maar te horen dat het prima kan en dat je je druk maakt om niets. Ik heb zelf b.v. een HEV, maar vergeet het maar dat je in dat topic mag laten horen dat die net zo zodra je een paar keer per jaar een snellader gebruikt al even duur is als een EV (en je mag al helemaal niet aangeven dat je op een rit naar Oostenrijk 2a3 uur sneller bent). Dat topic is puur EV-promotie en zal je geen goed beeld van een EV geven.
Dus had hij in dat topic vragen gesteld, dan had hij alsnog deze EV gekocht en alsnog precies dezelfde ervaring gehad. Precies daarom dat zo'n topic als dit juist erg nuttig is om ook eens het verhaal te zien van iemand die er toch wel wat nadelen mee heeft gehad.

En gelijk de disclaimer dat ik absoluut een voorstander van een EV ben, maar "sommige" particuliere zouden er nog echt geen moeten kopen :P

[removed]

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

En e-Golf is misschien wel volledig elektrisch maar de auto zelf is nog ontwerpen met ICE ingedachte.
Wat bedoel je met de ICE gedachte? een EV is toch een EV?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ophidian schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 07:18:
[...]

Je sarcasmometer is defect. Punt is dat we de ICE als perfect beschouwen en daar de EV aan afspiegelen. Terwijl de ICE ook zijn minpunten heeft. Dat de EV niet voor iedereen goed is, daar zal niemand het met je oneens zijn. Echter voor ons is het tegenwoordig zo dat de EV veel handiger is dan de ICE.

[...]

Hoe vaak is jouw stroomprijs de afgelopen jaren omhoog gegaan? Op straat zijn de prijzen vooralsnog behoorlijk stabiel geweest waar benzine het afgelopen jaar hier alweer bijna 15 tot 20 cent gestegen is. Onderhoud op een EV is minimaal gezien er amper bewegende onderdelen zijn en je bijvoorbeeld de remmen minder verbruikt door het regenereren. Daar waar soms al na ongeveer 5 jaar de distributieriem kan gaan moeten bij een ICE.
..
Neehoor, met een ICE is ook voldoende mis. Slecht voor het milieu, onzekerheid over brandstofprijzen en restprijs auto.. Dat onderken ik ook zeker.

Maar ik ben het gewoon niet eens dat een EV het beloofde land is, zoals hier soms gedaan wordt..

En als er maar genoeg mensen elektrisch rijden (en de overheid accijnzen gaat missen) gaat vanzelf de prijs van elektrisch omhoog, of de EV eigenaren worden op een andere manier gepakt.. "Ja, de MRB gaat omhoog voor EV want jullie heb teveel voordeel van de elektraprijzen".. De overheid is een onbetrouwbare partner, dus of je nou een ICE of EV hebt, het blijft een melkkoe.

• Erapaz
[...]

Oftewel lees je in, hier is dit jaar of volgend jaar de ICE vervangen voor een tweede EV :+

Ik hoef de EV nooit te tanken, staat altijd met een volle accu klaar, is voorverwarmd in de winter en voorgekoeld in de zomer. Geen last van condens bij het wegrijden, geen ijs op de ruiten, dus nooit krabben. Bij het stoplicht ben je vaak het vlotst weg en even vlot invoegen op de snelweg gaat ontzettend makkelijk.

Daarnaast zijn de onderhoudskosten laag, de verbruikskosten laag (zeker met zonnepanelen), subsidie op de aankoop en rijdt het heerlijk soepel.
Je hoeft nooit te tanken, maar wel 2x per week staan wachten tot er eindelijk een laadpaal vrij is. Leuk als je met eigen oprit in de middle of nowhere woont. Maar veel mensen wonen in de stad en daar staan de laadpalen vol met taxis, carsharing of de patsbuurman met zin plugin - Porsche. ls je dan eindelijk een plekje hebt moet je 's nachts de wekker zetten om hem weer af te koppelen en te verplaatsen, anders krijg je een bekeuring.
Met een normale auto rijd je naar het tankstation 1x per maand en gooi je hem in een paar minuten vol, zelfs als het druk is. Je krab en condens verhalen gaan nergens over, een ICE auto heeft net zo goed een standkachel.

• Ophidian
  • Nu online
Erapaz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Je hoeft nooit te tanken, maar wel 2x per week staan wachten tot er eindelijk een laadpaal vrij is. Leuk als je met eigen oprit in de middle of nowhere woont. Maar veel mensen wonen in de stad en daar staan de laadpalen vol met taxis, carsharing of de patsbuurman met zin plugin - Porsche. ls je dan eindelijk een plekje hebt moet je 's nachts de wekker zetten om hem weer af te koppelen en te verplaatsen, anders krijg je een bekeuring.
Met een normale auto rijd je naar het tankstation 1x per maand en gooi je hem in een paar minuten vol, zelfs als het druk is. Je krab en condens verhalen gaan nergens over, een ICE auto heeft net zo goed een standkachel.
Beter lezen, ik zeg niet dat een EV perfect is, net zo min als dat een ICE dat is. Voor mijn use case bevalt de EV beter, voor de TS niet. Ik heb nog nooit op een laadpaal hoeven wachten. Maar dat betekent wel dat je je moet verdiepen in je keuze. Ze zeggen altijd dat we doen alsof de EV zo goed en perfect is, dit topic laat des te meer zien hoe de ICE opgehemeld wordt. Iets met pot en ketel ;)

Je standkachel gaat mank, hoeveel van de ICE heeft dat.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Slasher schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:24:
[...]

Wat bedoel je met de ICE gedachte? een EV is toch een EV?
Een e-Golf is een Golf met een grote accu. Er is bij het ontwerp niet nagedacht waar die accu het beste te plaatsen is, hoe je een elektrische aandrijving het beste in de auto kunt integreren en welke andere zaken voor een EV beter anders gedaan kunnen worden dan voor een ICE. Er is een bestaande auto gepakt en die zo goed en zo kwaad als maar gaat omgebouwd naar elektrisch.
Al dat soort zaken geeft je wel een elektrische auto, maar geen bijster efficiente of praktische elektrische auto.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Prullenbak84
redwing schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:23:
[...]

Dat doet zo'n 90% van de mensen die een auto koopt? De meeste mensen kijken puur naar ruimte in de auto, hoe hij er uit ziet en wat ze uit kunnen/willen geven.
[...]
[...]

Totaal niet mee eens. Je hoort overal vooral positieve verhalen over hoe fijn en goed een EV wel niet is. Dan kan het echt geen kwaad om ook eens de negatieve kanten te benoemen. En laten we ook eerlijk zijn, als je kijkt wat TS ermee wil, lijkt dat ook prima aan te sluiten op een EV. Je ziet alleen dat zodra je er echt eentje hebt, er in de prakijk toch wat dingen zijn waar je rekening mee moet houden.
Het kan zeker geen kwaad om de negatieve kanten te benoemen. Alleen heeft dat dus blijkbaar volgens jouw eigen theorie helemaal geen enkele zin. Beetje gek cirkeltje wat je heir aan het redeneren bent:

"Mensen verdiepen zich helemala niet in de informatie die beschikbaar is, en dus moeten we voor die mensen ook de negatieve informatie laten zien"

Als je jezelf verdiept voordat je je geld neerplempt, dan zie je snel genoeg of EV-rijden (of wat voor auto dan ook ) iets voor jou is.
[...]

Dat heb je in elk willekeurig topic op een forum. Als je de 1e pagina leest ben je wel klaar :P
soms wel.
[...]

Nou, nee. In dat topic krijg je alleen maar te horen dat het prima kan en dat je je druk maakt om niets. Ik heb zelf b.v. een HEV, maar vergeet het maar dat je in dat topic mag laten horen dat die net zo zodra je een paar keer per jaar een snellader gebruikt al even duur is als een EV (en je mag al helemaal niet aangeven dat je op een rit naar Oostenrijk 2a3 uur sneller bent). Dat topic is puur EV-promotie en zal je geen goed beeld van een EV geven.
Echt onzin. Natuurlijk boeit het niemand daar iets dat jouw PHEV "zoveel beter" is. Dat topic is ervoor om elkaar vragen te stellen en te informeren over EVs, niet over jouw persoonlijke obsessie met je hybride. Als je daar je situatie uitlegt en vraagt of een EV iets voor jou is of inhoudelijke vragen stelt over rijden en laden,etc. dan krijg je gewoon netjes genuanceerde antwoorden. Daar zijn voorbeelden genoeg van. Juist om dat topic daar geschikt voor te houden, zitten we niet te wachten op geleuter over dat je met een ice of hybride 1,5 uur sneller in oostenrijk bent.
Dus had hij in dat topic vragen gesteld, dan had hij alsnog deze EV gekocht en alsnog precies dezelfde ervaring gehad. Precies daarom dat zo'n topic als dit juist erg nuttig is om ook eens het verhaal te zien van iemand die er toch wel wat nadelen mee heeft gehad.
Nee dan hadden mensen hem waarschijnlijk iets verteld in de trant van "Als je een EV koopt, kijk dan ook eens naar deze modellen, en houdt ook rekening hier mee". En dan had ie zich op zijn minst dus al een klein beetje verdiept, en dus deze miskoop (for lack of a better term) misschien niet gedaan, of op zijn minst realistischere verwachtingen gehad.
En gelijk de disclaimer dat ik absoluut een voorstander van een EV ben, maar "sommige" particuliere zouden er nog echt geen moeten kopen :P
En dat bevestig ik helemaal bovenaan mijn post.

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ha! Ik herken mij goed in de post van OP en heb wel eens een vergelijkbaar betoog gehouden ergens op Tweakers.

Uiteraard kun je OP aanrekenen dat hij toch meer KM rijd dan hij dacht, of dat hij zich er onvoldoende in heeft verdiept. Maar hij is niet de eerste die zich hier in verslikt en zal ook niet de laatste zijn. In die zin is een kleine "pas op!" voor mensen die een EV overwegen naar mijn idee niet misplaatst.

Overigens denk ik dat de frustratie op de lange afstanden flink vermindert kan worden door de laad-apps te verbeteren. Zo is het soms best lastig te zien of een lader echt publiek is of niet. Uit voorzorg filter ik in de apps dan meestal op 'alleen snelladers', maar dat betekend vaak weer omrijden.

Net als OP heb ik een hele batterij passen, en meestal is er wel eentje die werkt, maar soms ook niet, en dat kan soms echt heel vervelend zijn. Zo accepteerde de Newmotion snellader in Zwolle zelfs mijn Newmotion pas niet. Dat verwacht je gewoon niet.

Ik ga dan uit van een storing, maar die werd nergens aangegeven. In de app niet en bij de snellader niet. Een gemiste kans, want dat kan vast wel, al was het maar op basis van een ongewoon lage bezetting in de laatste X uur.

Enfin. Van die hele passen handel moeten we uiteindelijk natuurlijk gewoon af. En ik denk dat er op enig moment ook wel afgedwongen gaat worden dat elke nieuwe paal gewoon contactloos betalen moet ondersteunen. (Ongetwijfeld onder een hoop protest mbt investeringen, oude palen, etc.)

Overigens wil onze auto zo'n 1 in de 100 keer de stekker niet loslaten. Dat is dan alleen op te lossen door erg hard aan een staalkabel in de kofferbak te trekken. Heel voorspelbaar gaat het bij de dealer altijd goed, en die ene keer dat je kofferbak vol ligt met zware ikea pakketten gaat het mis. Dan is 1 in de 100 keer wel voldoende dat mijn partner inmiddels geen lange ritten alleen wil doen en daar een kleine ICE voor aanhoud.

Anyway, ik kan nog wel even doorgaan. Maar mijn bedoeling is niet om mensen te ontmoedigen. Wel om aan te geven dat het echt heel anders is dan een ICE en, zoals OP in zijn titel aangeeft, voor sommige mensen (nog) niet de juiste keuze is.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:50
Van zo'n E-Golf zou ik ook zenuwachtig worden.
Zelf heb ik (zakelijk) een Kona, in de zomer rond de 450 en in de winter 370 bij normaal rijgedrag.
Ik heb hem nu ruim een jaar en 25000 km verder, zonder Corona ligt dat rond de 45000.
Tot nu toe 2x verplicht moeten "Fastnetten". Toen ik 2 adressen in Maastricht en Eindhoven moest bezoeken, was rond de 400km retour in de winter en een keer toen ik naar Terneuzen en Vogelwaarde moest, was bijna 500 retour.
En ik heb geen eigen laadpaal. wel een publieke tegenover m'n voordeur die het regelmatig niet doet en nog 2 andere palen verderop in de wijk, minuut of 5 lopen. Op het werk (waar ik bijna niet meer kom) ook laders, alhoewel zeer traag.

Ik vind electrisch rijden geen enkel probleem op deze manier maar met zo'n E-Golf zou ik ook zenuwachtig worden, de range is gewoon 3x te weinig om serieus te kunnen rijden.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• NielsFL
  • Niet online
[...]
krabben in de winter, condens in de herfst, een stervenshete auto waarbij je je reet verbrandt aan het leer in de zomer.
Deze snap ik niet helemaal. Een beetje luxe ICE kun je via de app laten voorverwarmen/afkoelen. Tegelijkertijd is mijn Premium EV inmiddels oud genoeg (2 jaar) dat het deze feature niet heeft en ik handmatig de auto van de voren aan moet zetten. (Vind ik helemaal niet erg overigens, maar dit punt lijkt me niet specifiek ICE of EV.)

[Voor 6% gewijzigd door NielsFL op 29-01-2021 10:13]

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Duidelijk verhaal, maar voor mij als EV rijder (Tesla model 3 LR en MG ZS-EV) totaal geen verrassing.
Ondanks dat het elektrisch rijden fantastisch is, betreft rijervaring en gebruikers gemak, zal ik niemand zonder eigen oprit een EV adviseren.
Het voordeel van een EV in mijn ogen is juist dat je niet meer naar het tankstation hoeft. Als jij je auto een straat verder moet parkeren is dat hele voordeel al weg.
Sommige gebruikers zeggen, ja maar ik kan altijd op werk laden. maar vergeten dat dit meestal niet hun eigen plek is.

Over het algemeen kan ik zeggen, koop alleen een EV als je zelf thuis kan laden, en op de meeste dagen nooit meer hoeft te rijden dan 50% van de range. (ivm degradatie, laad mogelijkheden. het niet tot 0% rijden en weersomstandigheden).

De egolf dus alleen nemen als je niet verder hoeft dan 115km.
Als een auto met een grotere accu dan nog te duur is, dan is EV rijden op dit moment gewoon nog niet geschikt voor je usecase.

De MG die we hebben is bijvoorbeeld echt ongeschikt als EV auto in onze usecase, we moeten gewoon te vaak en te ver rijden. Maar gelukkig nooit allebei tegelijk. dus diegene die het verste moet rijden pakt de Tesla, en de kleinste ritjes die dag worden met de MG gedaan.

Verder kennen we ondertussen op alle toegangswegen naar ons dorp de snelladers te vinden, dus als de MG toch 20km te kort lijkt te komen, dan weten we de lokaties in de buurt om even bij te vullen. tot nu toe nog niet voorgekomen met de MG, maar wel met de tesla, al gaat de voorkeur daar uit naar de superchargers van tesla zelf. best spannend om met 1km range thuis aan te komen.
In de eerste 3 weken dat ik mijn tesla had, had ik ook geen laadpaal. Wat een ramp is dat!.

En algemene noot die er moet zijn. In alle catagoriën zijn slechte auto's.
een slechte EV, maakt nog niet dat EV's slecht zijn.

Mijn mening samengevat:
Kan je een prive laadpaal regelen (eigen parkeerplaats), kijk dan serieus naar een EV,
Heb je geen toegang tot een eigen laadpaal, bedenk heel erg goed wat dat betekent, en zorg dat de range van de EV, ongeveer 4x de afstand is van wat je zelf dagelijks moet rijden.
nog afgezien met pasjes en laadpaal drama's.

Gewoon sebastiaan

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:29

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Helemaal eens met alles. Er is een groot verschil.
Mijn zwager woont in Rotterdam en heeft een Zoe. Rotterdam heeft zo veel openbare palen dat je daar echt niet zenuwachtig hoeft te zijn dat je niet kunt laden. Hij heeft binnen 200 meter van zijn huis een plek of 6 beschikbaar en binnen 500 meter een plek of 12.

Ik woon in Dordrecht, daar duurt het aanvragen van een publieke paal simpelweg erg lang. Dan is de usecase opeens een stuk minder rooskleurig. Vorig jaar een model3SR te leen voor een week, in de winter met dagelijks 100km enkele reis woon werkafstand. Dat was totaal niet relaxed nee.

Nu met eigen laadpaal op de oprit en met een EV die iets meer range heeft dan de tesla is dat zo'n wereld van verschil. Dat verklaart een heleboel frustratie.

conclusie: niet voor iedereen handig, denk aan range, maar ook aan beschikbaarheid van laadpalen. Dat is simpelweg erg gemeente afhankelijk.

PVoutput

• Erapaz
Maasluip schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:47:
[...]

Een e-Golf is een Golf met een grote accu. Er is bij het ontwerp niet nagedacht waar die accu het beste te plaatsen is, hoe je een elektrische aandrijving het beste in de auto kunt integreren en welke andere zaken voor een EV beter anders gedaan kunnen worden dan voor een ICE. Er is een bestaande auto gepakt en die zo goed en zo kwaad als maar gaat omgebouwd naar elektrisch.
Al dat soort zaken geeft je wel een elektrische auto, maar geen bijster efficiente of praktische elektrische auto.
Het probleem hiermee is dat mensen een Golf kopen, want dat is in het verleden een betrouwbare keuze gebleken (slaan we de ketting problemen even over.). Vervolgens blijkt het een soort van 1ste prototype van een EV te zijn, ipv een bruikbare auto.
Het is een veel betere zet dat VW nu met een nieuw EV model komt (i3) volledig gebouwd als elektrische auto.

• Prullenbak84
Als iedereen dan toch zogenaamd zoveel belang hecht aan eerlijke informatie, laten we dan ook stoppen met de volgende fabeltjes - al dan niet tussen de regels door - verspreiden:

- Als je geen eigen oprit hebt, kun je geen EV rijden
- Openbaar laden is even duur als tanken
- Het tegen een paal houden van een pasje is superlastig, (omdat het er niet uitziet als een bankpas?)
- De "range" (of belangrijker: verbruik) van een ICE is in de zomer en winter hetzelfde.
- Laden duurt lang

• redwing
Prullenbak84 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:56:
[...]
Het kan zeker geen kwaad om de negatieve kanten te benoemen. Alleen heeft dat dus blijkbaar volgens jouw eigen theorie helemaal geen enkele zin. Beetje gek cirkeltje wat je heir aan het redeneren bent:

"Mensen verdiepen zich helemala niet in de informatie die beschikbaar is, en dus moeten we voor die mensen ook de negatieve informatie laten zien"

Als je jezelf verdiept voordat je je geld neerplempt, dan zie je snel genoeg of EV-rijden (of wat voor auto dan ook ) iets voor jou is.
Je ergens in verdiepen en dingen lezen zijn compleet andere dingen. Als jij alleen maar hoort dat iets perfect is, zul je daar vanuit gaan en niet verder zoeken. Kom je ook de nuances tegen, weet je dat je op moet letten en zul je dat ook meer doen. Dit is simpelweg hoe een mens werkt.
Echt onzin. Natuurlijk boeit het niemand daar iets dat jouw PHEV "zoveel beter" is. Dat topic is ervoor om elkaar vragen te stellen en te informeren over EVs, niet over jouw persoonlijke obsessie met je hybride. Als je daar je situatie uitlegt en vraagt of een EV iets voor jou is of inhoudelijke vragen stelt over rijden en laden,etc. dan krijg je gewoon netjes genuanceerde antwoorden. Daar zijn voorbeelden genoeg van. Juist om dat topic daar geschikt voor te houden, zitten we niet te wachten op geleuter over dat je met een ice of hybride 1,5 uur sneller in oostenrijk bent.
Lees dat topic dan eens zonder een roze bril aub. Zodra daar iemand vraagt of in zijn situatie een EV een goede optie is,is het antwoord steevast dat het geen probleem is en dat het wel goed zal komen. Neem TS als voorbeeld, hij zou 100% zeker te horen hebben gekregen dat hij zich druk maakt om niets. Zijn e-Golf met zijn range was daar ook zeker als een goede optie gegeven.
Zo ook over de kosten, als je dat topic leest krijg je het idee dat een EV in alle gevallen goedkoper is. Iets wat (nu) nog helemaal niet het geval is en nogal ligt aan je gebruik. Zonder eigen laadpaal gaat je winst b.v. heel hard omlaag en je ongemak juist hard omhoog. EV promoten is leuk, maar de negatieve dingen benoemen is ook nodig en dat gebeurt maar zelden (kijk maar naar de posts waar ik daar op reageer :P )

Maar dit gaat nogal on oftopic. Mijn voornaamste melding was dat het weinig nut heeft om TS te gaan bashen en daarentegen eens in te gaan op de problemen die hij is tegengekomen. Zoals, wat kun je doen aan die laadpaal-problemen, want op veel plekken zijn de openbare laadpalen nog steeds schaars. En range-anxiety, wat kun je daar aan doen? Want dat is wel de belangrijkste reden waarom mensen nog bang zijn om een EV te kopen.

[removed]

• NielsFL
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:29:
Als iedereen dan toch zogenaamd zoveel belang hecht aan eerlijke informatie, laten we dan ook stoppen met de volgende fabeltjes - al dan niet tussen de regels door - verspreiden:

- Het tegen een paal houden van een pasje is superlastig, (omdat het er niet uitziet als een bankpas?)
- De "range" (of belangrijker: verbruik) van een ICE is in de zomer en winter hetzelfde.
- Laden duurt lang
Wil je nou zeggen dat het mijn schuld is dat mijn NewMotion pas niet geaccepteerd werd bij een NewMotion snellader?

Of dat 15 minuten laden niet langer duurt dan 2 minuten tanken?

Dat zijn gewoon waarheden. Niet onoverkomelijk, maar geenszins fabeltjes.

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:13
Erapaz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:57:

Totdat je er wel een rijdt en je bij jezelf denkt 'dat had ik veel eerder moeten doen'. Ik bedoel maar: om de zoveel tijd onderweg moeten stoppen om bij zo'n stinkend benzinestation in weer en wind moeten staan om dat ding vol te tanken. In Nederland moet je zo'n vies mondstuk ook nog vast blijven houden gedurende de tijd dat het kost om je tank vol te gooien.

Nee, dan ga ik toch liever als de lading onder de 40% komt in mijn verwarmde garage na het uitstappen de schone stekker erin stoppen.

• redwing
Prullenbak84 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:29:
Dit is dus precies wat ik bedoel. Veel informatie om EV te promoten maar de negatieve punten iedere keer niet benoemen.
Zonder eigen oprit is het wel een stuk lastiger omdat je niet overal simpel kan laden. Daarnaast kun je dan je auto niet voor de deur hebben staan. Oftewel het maakt het wel een stuk lastiger en duurder. Duidelijk iets dat een grote negatieve impact kan hebben of een EV geschikt is.
Soms wel, soms niet. Ligt er ook aan met wat voor ICE je het vergelijkt en wat voor laadpalen je in de buurt hebt. Zolang je geen snellader hebt, is openbaar laden veelal goedkoper dan tanken, maar het is wel weer een stuk duurder dan thuis laden.
Het is niet superlastig, maar gaat wel nog regelmatig fout en is ook verschillend bij de verschillende palen.
Voor een ICE interesseert dat helemaal niet. Als je het met een ICE niet haalt kun je even tanken en ben je 5 minuten kwijt waarna je weer je volle range terug hebt. Met een EV kost het je echt tijd dus moet je er ook rekening mee houden. Dus voor een ICE in het een non-issue, voor een EV iets waar je echt rekening mee moet houden.
- Laden duurt lang
Laden duurt langer dan tanken. Tenzij je natuurlijk een eigen oprit hebt waar je de auto dagelijks vol kunt laden (zie punt 1 ;) )

Dus begin er nu eens mee met de verschillende plussen en minnen naast elkaar te leggen en kijken hoeveel invloed ze hebben op je gebruik. Heb je een eigen oprit en rijd je dagelijks kortere stukken is een EV perfect. Heb je geen eigen oprit, te weinig laadpalen in de buurt en heb je de auto dagelijks nodig moet je nog niet aan een EV beginnen. En zo zitten er heel veel mensen tussenin die goed de voor- en nadelen naast elkaar moeten leggen voordat ze aan een EV beginnen.

En wat ik ook al eerder heb gezegd. Als je dezelfde discussie over 5 jaar houdt, schat ik dat de ICE er op geen enkel punt meer bovenuit steekt. Kijk naar hoe ver de nieuwste EVs al komen en hoe snel ze kunnen laden, maar vooral hoe snel dat omhoog gaat als je dat vergelijkt met 5 jaar geleden.

Maar nu hou ik op ;) Want nogmaals, het ging mij er vooral om dat TS de 'schuld' wordt gegeven van zijn problemen omdat hij beter onderzoek had moeten doen. En dat is ten eerste zinloos,en ten tweede ook onzin. Het geeft hooguit precies aan waar dit topic over gaat en dat een EV duidelijk nog niet voor iedereen al de beste optie is (al was het alleen maar omdat je veel meer research moet doen, wat veel mensen helemaal niet willen)

[removed]

Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee