Waarom “sommige” particulieren geen elektrische auto moeten

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04:34
Het is echt een mindset en de beperkte range en laadvermogen van de e-Golf zullen ook niet meehelpen.

Heb zelf half Europa doorkruist met de motor. En met een actieradius van 250 km hield dat vaak ook niet over. Regelmatig van de snelweg af gemoeten, omdat ik het volgende pompstation te ver weg was. Dat in een tijd dat je moest navigeren op een kaart en op de borden. Onbemande pompstations waren er niet en veel pompstations waren na kantooruren gesloten.

Je zult inderdaad meer moeten plannen, maar met de juiste apps moet dat mogelijk zijn.

Met een volgende EV, met grotere range en groter laadvermogen plan je 1 tussenstop bij een snellader en zijn jij en je vrouw gelukkige EV-rijders :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-06 16:56
DS7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Totdat je er wel een rijdt en je bij jezelf denkt 'dat had ik veel eerder moeten doen'. Ik bedoel maar: om de zoveel tijd onderweg moeten stoppen om bij zo'n stinkend benzinestation in weer en wind moeten staan om dat ding vol te tanken. In Nederland moet je zo'n vies mondstuk ook nog vast blijven houden gedurende de tijd dat het kost om je tank vol te gooien.

Nee, dan ga ik toch liever als de lading onder de 40% komt in mijn verwarmde garage na het uitstappen de schone stekker erin stoppen.
Dus als ik een elektrische auto koop krijg ik er een verwarmde garage bij? Zo niet, dan is het na in de regen parkeren in de regen en wind de stekker er in stoppen en dan nog 10 minuten door de regen en wind naar huis lopen (en dat 3 a 4x zo vaak als bij een benzinestation te moeten staan). En dan nog maar te zwijgen over het gebrek aan verwarmde garages langs de langere afstanden.

Dat is geen win-win situatie. Maar wel de situatie voor vele Nederlanders. Lang niet iedereen heeft een eigen oprit met verwarmde garage.

[ Voor 7% gewijzigd door LordSinclair op 29-01-2021 10:57 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:19

DS7

LordSinclair schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Dus als ik een elektrische auto koop krijg ik er een verwarmde garage bij? Zo niet, dan is het na in de regen parkeren in de regen en wind de stekker er in stoppen en dan nog 10 minuten door de regen en wind naar huis lopen. En dan nog maar te zwijgen over het gebrek aan verwarmde garages langs de langere afstanden.

Dat is geen win-win situatie. Maar wel de situatie voor vele Nederlanders. Lang niet iedereen heeft een eigen oprit met verwarmde garage.
10 minuten nog wel. ** Knip, let op je taalgebruik **

Niemand zegt dat BEV rijden voor iedereen de beste keuze is. Maar voor 2/3e geldt dat ze gewoon een eigen laadpaal hebben. En de rest vaak vlakbij hun huis. En ja, dan moet je inpluggen in weer en wind, maar in ieder geval hoef je niet erbij te gaan staan koekeloeren.

Onderweg snelladen hoeft voor de meeste mensen slechts af en toe en ja, wederom door weer en wind, maar dat is ook in een poep en een zucht geregeld en je kan vervolgens lekker wat eten en drinken zodra deze ** Knip, let op je taalgebruik ** voorbij is.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 25-10-2021 11:06 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-06 16:56
DS7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:57:
Maar voor 2/3e geldt dat ze gewoon een eigen laadpaal hebben.
Dan moet je toch uit je bubbel komen. Slechts 30% van de huizen heeft een eigen oprit in Nederland. Vaak zijn dat ook de huizen in het duurdere segment die zich dan ook makkelijker een elektrische wagen kunnen veroorloven.

Bij het goedkope segment heb je woningen zonder oprit en auto's met een lage range. Dus dan heb je geen eigen laadpaal en moet je vervolgens ook nog eens extra vaak de auto aan de lader zetten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
DS7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:57:
[...]
Onderweg snelladen hoeft voor de meeste mensen slechts af en toe en ja, wederom door weer en wind, maar dat is ook in een poep en een zucht geregeld en je kan vervolgens lekker wat eten en drinken zodra deze ** Knip ** voorbij is.
Na de lockdown wordt dat juist lastiger. Dan wordt het weer in de rij staan bij de drukkere snelladers. Even lekker eten doe je dan ook niet, want als je 1 minuut te laat terug bent bij je auto krijg je - terecht - de andere wachtenden over je heen.

Of, als je echt pech hebt, maar het is me gebeurd, is er een nieuwe EV rijder die niet goed doorheeft dat zo'n enkele paal meerdere kabels tegelijk kan bedienen en annuleert per ongeluk jouw sessie. Vervolgens staat jouw auto daar 15 minuten, tot frustratie van de rest, zonder te laden! Heb je wel ballen nodig om je sessie weer te starten en nogmaals terug te lopen voor een tweede bak koffie.

[ Voor 1% gewijzigd door Taro op 25-10-2021 11:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

ik snap nooit zo goed waarom dit soort discussies altijd verzanden in een soort linux-windows, apple-android discussies.

bekijk wat voor jouw situatie past en wat daar aan ,geld,en moeite en mogelijkheden tegenover staan.

voor mij is een ev prima ( althans, degene die ik mag berijden) , geen verwarmde garage wel laden op oprit, al 2 x rit van >1000 km van huis gemaakt en op eindbestemming kunnen laden. Opladen thuis kost me ca 2x per week 2 x 15 seconden.
Als ik een caravan had gehad bijvoorbeeld was de keus anders geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Anoniem: 1279036 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:08:
ik snap nooit zo goed waarom dit soort discussies altijd verzanden in een soort linux-windows, apple-android discussies.

bekijk wat voor jouw situatie past en wat daar aan ,geld,en moeite en mogelijkheden tegenover staan.
Mee eens hoor. OP zegt ook duidelijk dat het voor "sommige" mensen niet geschikt is. Geheel in lijn met wat je zegt.

Maar ja, dan zijn er mensen die vinden dat je de nadelen niet mag benoemen, dat ze denkbeeldig zijn, slechts bij grote uitzondering voorkomen of vooral je eigen schuld. En dat roept natuurlijk wel tegen-reacties op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-06 16:17
We hebben hier thuis eens eGolf sinds maart vorig jaar uit dezelfde actie. Ik kan me totaal niet vinden in het verhaal van OP. De auto haalt makkelijk minimaal 150km in de winter. Dit is voor in Nederland zat. Dit is dan met verwarming op 22,5 en stoelverwarming aan. De range die de auto aangeeft is zeer accuraat na ongeveer 10km rijden. Als de auto zegt dat je nog 50km kan rijden dan ga ik er 100% vanuit dat dit klopt en dat is ook tot nu toe altijd zo. De auto is niet de snelste met snelladen maar ook dat is prima te doen als je langere ritten maakt. Op plekken waar ik niet kon laden zorg ik er altijd voor dat ik bij vertrek genoeg range heb om een snellader te bereiken. Ik heb OP in het eGolf topic ook vaak zat met anderen verteld dat hij prima kan vertrouwen op de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
redwing schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:47:
[...]

Dit is dus precies wat ik bedoel. Veel informatie om EV te promoten maar de negatieve punten iedere keer niet benoemen.

[...]

Zonder eigen oprit is het wel een stuk lastiger omdat je niet overal simpel kan laden. Daarnaast kun je dan je auto niet voor de deur hebben staan. Oftewel het maakt het wel een stuk lastiger en duurder. Duidelijk iets dat een grote negatieve impact kan hebben of een EV geschikt is.

[...]

Soms wel, soms niet. Ligt er ook aan met wat voor ICE je het vergelijkt en wat voor laadpalen je in de buurt hebt. Zolang je geen snellader hebt, is openbaar laden veelal goedkoper dan tanken, maar het is wel weer een stuk duurder dan thuis laden.

[...]

Het is niet superlastig, maar gaat wel nog regelmatig fout en is ook verschillend bij de verschillende palen.

[...]

Voor een ICE interesseert dat helemaal niet. Als je het met een ICE niet haalt kun je even tanken en ben je 5 minuten kwijt waarna je weer je volle range terug hebt. Met een EV kost het je echt tijd dus moet je er ook rekening mee houden. Dus voor een ICE in het een non-issue, voor een EV iets waar je echt rekening mee moet houden.

[...]

Laden duurt langer dan tanken. Tenzij je natuurlijk een eigen oprit hebt waar je de auto dagelijks vol kunt laden (zie punt 1 ;) )

Dus begin er nu eens mee met de verschillende plussen en minnen naast elkaar te leggen en kijken hoeveel invloed ze hebben op je gebruik. Heb je een eigen oprit en rijd je dagelijks kortere stukken is een EV perfect. Heb je geen eigen oprit, te weinig laadpalen in de buurt en heb je de auto dagelijks nodig moet je nog niet aan een EV beginnen. En zo zitten er heel veel mensen tussenin die goed de voor- en nadelen naast elkaar moeten leggen voordat ze aan een EV beginnen.

En wat ik ook al eerder heb gezegd. Als je dezelfde discussie over 5 jaar houdt, schat ik dat de ICE er op geen enkel punt meer bovenuit steekt. Kijk naar hoe ver de nieuwste EVs al komen en hoe snel ze kunnen laden, maar vooral hoe snel dat omhoog gaat als je dat vergelijkt met 5 jaar geleden.

Maar nu hou ik op ;) Want nogmaals, het ging mij er vooral om dat TS de 'schuld' wordt gegeven van zijn problemen omdat hij beter onderzoek had moeten doen. En dat is ten eerste zinloos,en ten tweede ook onzin. Het geeft hooguit precies aan waar dit topic over gaat en dat een EV duidelijk nog niet voor iedereen al de beste optie is (al was het alleen maar omdat je veel meer research moet doen, wat veel mensen helemaal niet willen)
Ik laad altijd bij een publieke laadpaal bij mijn in de straat. Deze paal en mijn pas hanteren standaard tarieven.

Ik ben hoe dan ook duurder uit met mijn EV laden dan een benzine auto.

(heeft ook te maken dat de EV in de winter 30/40% meer verbruikt).

Dus snelladers staan er nog dus los van. Indien ik dat wil gaan gebruiken dan is het zelfs nog duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

LordSinclair schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:03:
Dan moet je toch uit je bubbel komen. Slechts 30% van de huizen heeft een eigen oprit in Nederland. Vaak zijn dat ook de huizen in het duurdere segment die zich dan ook makkelijker een elektrische wagen kunnen veroorloven.

Bij het goedkope segment heb je woningen zonder oprit en auto's met een lage range. Dus dan heb je geen eigen laadpaal en moet je vervolgens ook nog eens extra vaak de auto aan de lader zetten.
Vorige week stond toch echt in de krant dat uit onderzoek bleek dat 2/3e van de bezitters van een BEV een eigen laadpaal heeft.

Het was dus gewoon een feitelijke stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DS7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:02:
[...]

Vorige week stond toch echt in de krant dat uit onderzoek bleek dat 2/3e van de bezitters van een BEV een eigen laadpaal heeft.

Het was dus gewoon een feitelijke stelling.
lopen 2 dingen door elkaar, het gedeelte van de EV bezitters dat een eigen oprit heeft en het deel van de totale bevolking/autobezitters dat een oprit heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

NielsFL schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Na de lockdown wordt dat juist lastiger. Dan wordt het weer in de rij staan bij de drukkere snelladers. Even lekker eten doe je dan ook niet, want als je 1 minuut te laat terug bent bij je auto krijg je - terecht - de andere wachtenden over je heen.

Of, als je echt pech hebt, maar het is me gebeurd, is er een nieuwe EV rijder die niet goed doorheeft dat zo'n enkele paal meerdere kabels tegelijk kan bedienen en annuleert per ongeluk jouw sessie. Vervolgens staat jouw auto daar 15 minuten, tot frustratie van de rest, zonder te laden! Heb je wel ballen nodig om je sessie weer te starten en nogmaals terug te lopen voor een tweede bak koffie.
Ik rij al voor het 8e jaar elektrisch en ben al deze problemen werkelijk nog nooit tegengekomen anders dan dat ik welgeteld 1 keer bij de SuC in Eindhoven 1 minuut moest wachten (maar dat is nu ook opgelost door het bijplaatsen van laadpalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

NielsFL schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Mee eens hoor. OP zegt ook duidelijk dat het voor "sommige" mensen niet geschikt is. Geheel in lijn met wat je zegt.

Maar ja, dan zijn er mensen die vinden dat je de nadelen niet mag benoemen, dat ze denkbeeldig zijn, slechts bij grote uitzondering voorkomen of vooral je eigen schuld. En dat roept natuurlijk wel tegen-reacties op.
De nadelen worden vaak schromelijk overdreven. Zoals beweren dat er bij ieder snellaadstation een file staat om te laden...

Dat soort onzin slaat gewoon nergens op. Ja, het komt wel eens voor. Ook bij benzinestations. Maar zo zeldzaam dat het benoemen daarvan simpelweg irrelevant is voor de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

ThaddeusX schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:52:
[...]

Ik laad altijd bij een publieke laadpaal bij mijn in de straat. Deze paal en mijn pas hanteren standaard tarieven.

Ik ben hoe dan ook duurder uit met mijn EV laden dan een benzine auto.

(heeft ook te maken dat de EV in de winter 30/40% meer verbruikt).

Dus snelladers staan er nog dus los van. Indien ik dat wil gaan gebruiken dan is het zelfs nog duurder.
Ik ben benieuwd hoe je dan rekent. Wat voor auto, welk verbruik, welk tarief. Want ik heb er meerdere keren aan gerekend en ik kom steevast uit op goedkoper. Variërend van goedkoper tot heel veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Anoniem: 1279036 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:03:

lopen 2 dingen door elkaar, het gedeelte van de EV bezitters dat een eigen oprit heeft en het deel van de totale bevolking/autobezitters dat een oprit heeft
Als je geen goede laadvoorziening hebt thuis, in de omgeving en/of op je werk, dan is een BEV niet geschikt voor je.

Dat lijkt mij verder een open deur.

Veel gemeentes zijn overigens prima bereid om mee te denken over nieuwe laadpalen.

Er moet ook gewoon nog infrastructuur worden aangelegd, dat is een feit. Dus voor sommige mensen is het nog niet geschikt. Eigenlijk geldt dat voor vrijwel iedereen, want ik durf er geld op te zetten dat over 25 jaar meer dan 90% van het wagenpark elektrisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
rimave schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:12:
[...]
… waarbij de range van Nissan Leaf ook erg tegenviel.
Een flinke poos terug heeft tweaker Mux daar een blogserie over geschreven. Inmiddels heeft hij daarin zijn eigen bedrijf: https://muxsan.com/Nederlands/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
DS7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:07:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je dan rekent. Wat voor auto, welk verbruik, welk tarief. Want ik heb er meerdere keren aan gerekend en ik kom steevast uit op goedkoper. Variërend van goedkoper tot heel veel goedkoper.
Auto = e-Golf 2020
Verbruik = 6/7kwh op de snelweg
Rijgedrag = 95% van de keren is het 100km per uur op cruise control
Tarief = 0.37 eurocent per kwh (er komt nog 35 cent per transactiebeurt maar pasje is wel gratis)

Volgens de app ben ik van 0% tot 100% voor 1 ladingbeurt 13,6 euro kwijt.

Voor dat geld kan ik dus 150(winter) of 200km(zomer) afleggen.
Ik maak de kilometers iets hoger dan wat op EV-database staat.

Mijn vorige benzine auto kon met 1 benzinelading van 60 euro makkelijk 800km afleggen.
Benzine is wel ietsjes duurder geworden dus moet het wel ff opnieuw berekenen.

Dit staat los van snellaad gebruik. Dit doe ik zelden. Alleen als ik lange afstanden ga. Dus misschien 3 keer per jaar?

[ Voor 6% gewijzigd door ThaddeusX op 29-01-2021 12:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
DS7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Totdat je er wel een rijdt en je bij jezelf denkt 'dat had ik veel eerder moeten doen'. Ik bedoel maar: om de zoveel tijd onderweg moeten stoppen om bij zo'n stinkend benzinestation in weer en wind moeten staan om dat ding vol te tanken. In Nederland moet je zo'n vies mondstuk ook nog vast blijven houden gedurende de tijd dat het kost om je tank vol te gooien.

Nee, dan ga ik toch liever als de lading onder de 40% komt in mijn verwarmde garage na het uitstappen de schone stekker erin stoppen.
Ja, maar jij hebt een verwarmde garage. De elite kan rijden wat ze willen. Maar ik als gepeupel kan a) geen 7 zits EV betalen en b) moet wachten tot de Taxi’s klaar zijn met laden bij de paal aan de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
sypie schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:15:
[...]

Een flinke poos terug heeft tweaker Mux daar een blogserie over geschreven. Inmiddels heeft hij daarin zijn eigen bedrijf: https://muxsan.com/Nederlands/index.html
Dit is interessant! Ik wist niet eens dat dit kon op een veilige manier.

Dit zou wel een leuke oplossing zijn geweest voor mijn probleem.

Maar het is een lease wagentje dus mag\kan dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ThaddeusX schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Auto = e-Golf 2020
Tarief = 0.37 eurocent per kwh (er komt nog 35 cent per transactiebeurt maar pasje is wel gratis)

Mijn vorige benzine auto kon met 1 benzinelading van 60 euro makkelijk 800km afleggen.

Dit staat los van snellaad gebruik. Dit doe ik zelden. Alleen als ik lange afstanden ga. Dus misschien 3 keer per jaar?
Heb je niet gewoon een belachelijk zware rechtervoet?

Volgens spirit monitor zou de e-Golf ongeveer 15kWh/100km gebruiken.

Dus voor 800 km heb je dan 120 kWh nodig. Dat kost je (120*0.37) 44 euro.

Dus goedkoper dan benzine. En dat is met redelijk hoge laadkosten en een vrij beperkte auto. Iemand met een Tesla SR+ die kan laden tegen 24 cent per kWh is voordeliger uit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

@Anoniem: 1279036 heeft eigenlijk het beste antwoord.

Er is geen goed of slecht.

Je moet per situatie beoordelen (en doorrekenen) of ICE interessant is. Ieder mens, budget, rijgedrag is anders...

Met een eigen oprit, panelen en dagelijkse ritjes van 40km retour is ICE perfect, zelfs een e-golf.

Maar die service engineer die dagelijks het hele land doormoet en op plekken terecht komt waar geen laadpalen staan moet gewoon lekker blijven dieselen...

Dit is enorm zwart-wit, er zitten natuurlijk nog duizenden varianten tussenin..

Elke case is anders. Maar ik wordt wel een beetje moe van de polarisatie. De EV rijders verdedigen hun auto en bijbehorende techniek met hand en tand en de ICE rijders ook. Het slaat eigenlijk nergens op, beide varianten hebben bestaansrecht en dat zal ook nog wel even zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-03 09:13
Ik ben een zeer tevreden e-up rijder met 32 kwh (zomer:280 km, winter: 170 km) want ik rijd nooit meer dan ca. 75 km enkele reis.

Als ik eens (veel) verder weg zou moeten of met de auto op vacantie zou willen, zou ik geloof ik gewoon een benzine up huren. Dat kost 20 euro per dag met 100 km vrij en daarboven 0,18/km. Volgens mij is dat heel goed te betalen met de besparingen die elektrisch rijden oplevert. Let wel: ik tel de hogere aanschafprijs van de e-up niet mee want die verreken ik volledig met het rijplezier en de schonere stadslucht dat e-rijden oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:00
NielsFL schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:33:
[...]

Wil je nou zeggen dat het mijn schuld is dat mijn NewMotion pas niet geaccepteerd werd bij een NewMotion snellader?
Nee. er gaat weleens iets mis. Maar er wordt gedaan alsof een laadpas in je dashboardkastje ineens een heel ingewikkeld groot moeilijk probleem is.
Of dat 15 minuten laden niet langer duurt dan 2 minuten tanken?
Nee, ik wil zeggen dat je minder tijd kwijt bent aan laden, omdat je dat doet terwijl je gewoon verder gaat met je leven. Laden kost meestal 0 tijd, want je kan het doen terwijl je slaapt, werkt, winkelt, eet. Voor tanken moet je omrijden, wachten tot ie vol is, betalen, gezeik over de dagaanbieding aanhoren, etc. Ook geen ramp, maar kost, weet ik inmiddels uit ervaring, meer tijd dan laden.
Dat zijn gewoon waarheden. Niet onoverkomelijk, maar geenszins fabeltjes.
Dus wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55
Voor wat het waard is om de in dit topic genoemde 'feiten' te onderbouwen of af te breken, een onderzoek naar het gebruik van EV laadmogelijkheden in Nederland:
https://www.evrijders.nl/...al-Laadonderzoek-2020.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 29-01-2021 12:50 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Anoniem: 1279036 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:08:

voor mij is een ev prima ( althans, degene die ik mag berijden) , geen verwarmde garage wel laden op oprit, al 2 x rit van >1000 km van huis gemaakt en op eindbestemming kunnen laden. Opladen thuis kost me ca 2x per week 2 x 15 seconden.
Als ik een caravan had gehad bijvoorbeeld was de keus anders geweest.
Ik snap het ook niet. Het is ook frustrerend: Je kan als EV-rijder 100 keer zeggen "hey het is helemaal waar, het is ook nog niet voor iedereen zijn situatie geschikt" en daarvoor krijg je 100 keer terug "Zie je wel het is ruk". De nuance is totaal verloren op zo'n manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
redwing schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:33:

[...]

Lees dat topic dan eens zonder een roze bril aub. Zodra daar iemand vraagt of in zijn situatie een EV een goede optie is,is het antwoord steevast dat het geen probleem is en dat het wel goed zal komen.
Dit is gewoon 100% niet waar. Laatst nog werd iemand aangeraden om zich echt nog even te bedenken omdat hij ook met load-balancing allego-palen in zijn straat zat e.d. En iemand die vanuit zijn werk telkens moest gaan snelladen (weet niet of dat dezelfde persoon was) en hem is echt wel verteld om zijn situatie nog eens goed onder de loep te nemen.
Neem TS als voorbeeld, hij zou 100% zeker te horen hebben gekregen dat hij zich druk maakt om niets. Zijn e-Golf met zijn range was daar ook zeker als een goede optie gegeven.
Ik weet vrij zeker dat niemand daar ook maar iemand de e-golf zou aanbevelen. Misschien als iemand perse een goedkoper 2e handsje ofzo wil aanschaffen, maar dan nog zullen er andere alternatieven genoemd worden.
Zo ook over de kosten, als je dat topic leest krijg je het idee dat een EV in alle gevallen goedkoper is. Iets wat (nu) nog helemaal niet het geval is en nogal ligt aan je gebruik.
Nee, er wordt daar steevast gezegd "vanaf een bepaald aantal kilomters is het goedkoper en dat aantal kilomters ligt aan je situatie thuis en waar je kan laden" Kortom, ook waar het in dit topic weer op neer komt: Verdiep jezelf een beetje en kijk naar je eigen situatie voor je minimaal 20k euro bij de dealer op de balie gooit.
Zonder eigen laadpaal gaat je winst b.v. heel hard omlaag en je ongemak juist hard omhoog. EV promoten is leuk, maar de negatieve dingen benoemen is ook nodig en dat gebeurt maar zelden (kijk maar naar de posts waar ik daar op reageer :P )
De negatieve dingen worden wel benoemd, maar de positieve dingen over ICE en PHEV zijn offtopic. Dat is een verschil wat jij constant weigert te snappen. Daar, en hier.
Maar dit gaat nogal ontopic. Mijn voornaamste melding was dat het weinig nut heeft om TS te gaan bashen en daarentegen eens in te gaan op de problemen die hij is tegengekomen.
Ok.
Zoals, wat kun je doen aan die laadpaal-problemen, want op veel plekken zijn de openbare laadpalen nog steeds schaars.
Afwachten. Als je geen handige toegang hebt tot laadpalen, nog geen ev kopen.
En range-anxiety, wat kun je daar aan doen?
1000km in een ev rijden. Ik was er toen echt vanaf.
Want dat is wel de belangrijkste reden waarom mensen nog bang zijn om een EV te kopen.
Nee, mensen zijn blijkbaar, getuige dit topic en jouw logica ("mensen verdiepen zich er helemaal niet in"), helemaal niet bang. Ze kopen gewoon de eerste de beste auto die de dealer ze aanraadt en komen zichzelf dan keihard tegen, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 11:11
Prullenbak84 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:49:
[...]

Ik snap het ook niet. Het is ook frustrerend: Je kan als EV-rijder 100 keer zeggen "hey het is helemaal waar, het is ook nog niet voor iedereen zijn situatie geschikt" en daarvoor krijg je 100 keer terug "Zie je wel het is ruk". De nuance is totaal verloren op zo'n manier.
Helemaal mee eens. Er is op deze manier totaal geen discussiewaarde.

Zo was ik laatst voor het eerst in een jaar tijd bij een tankstation omdat ik met de auto van mijn vrouw moest tanken. Sta je daar 5 minuten in de kou een handvat in te knijpen totdat je weer verder kan rijden. Stinken je handen ook nog eens naar benzine. Dan vind ik mijn EV een stuk chiller, 15s inpluggen en klaar. Owh ja als ik weg rijd duurt het weer 15s om los te koppelen. Maar dat lijkt aan dovemansoren gericht.

Om nog maar niet te spreken over hoeveel lekkerder een EV rijd, ook fijner dan een automaat. Al is het verschil dan kleiner dan met een schakelbak.

Ik heb overigens geen eigen oprit + laadpaal en moet ook altijd bij een publieke laadpaal parkeren. Gelukkig zijn er daar eigenlijk altijd genoeg van in de buurt. In een stad als Amsterdam vind ik het zelfs makkelijker parkeren dan voorheen omdat ik gewoon op mijn app kan zien welke laadpalen vrij zijn ipv rondjes rijden door een wijk op zoek naar een leeg plekje.

Er is voor mij maar een nadeel aan mijn EV: er kan geen trekhaak achter.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
redwing schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:47:
[...]

Dit is dus precies wat ik bedoel. Veel informatie om EV te promoten maar de negatieve punten iedere keer niet benoemen.
Nee. Ik noem een paar stellingen die hier zonder nuance neergedropt worden en geef aan dat het allemaal onwaar is.
[...]

Zonder eigen oprit is het wel een stuk lastiger omdat je niet overal simpel kan laden. Daarnaast kun je dan je auto niet voor de deur hebben staan. Oftewel het maakt het wel een stuk lastiger en duurder. Duidelijk iets dat een grote negatieve impact kan hebben of een EV geschikt is.
ja, het is makkelijker met een oprit, maar "je hebt een oprit nodig om een ev te rijden" is dus een fabeltje.
[...]

Soms wel, soms niet. Ligt er ook aan met wat voor ICE je het vergelijkt en wat voor laadpalen je in de buurt hebt. Zolang je geen snellader hebt, is openbaar laden veelal goedkoper dan tanken, maar het is wel weer een stuk duurder dan thuis laden.
[...]

Het is niet superlastig, maar gaat wel nog regelmatig fout en is ook verschillend bij de verschillende palen.

[...]
Precies. Dit is dus de nuance. Maar die werd eerder niet genoemd he. Voel je hem?

Zie je wat er mis is met onderstaand gesprek:
"Alle kikkers zijn groen"
"Nou, eh nee...er zijn ook gele kikkers, en bruine kikkers en hele gekke oranje-zwarte..."
"Jij wil het alleen maar over andere kikkers hebben en negeert mijn punt! In mijn tuin zijn er heel veel groene kikkers, dus dat kikkers groen zijn is waar"

Dit is wat er constant gebeurt, het is draaien en buigen en niet toe willen geven dat je inderdaad te stellig was, en het is superirritant.
Voor een ICE interesseert dat helemaal niet. Als je het met een ICE niet haalt kun je even tanken en ben je 5 minuten kwijt waarna je weer je volle range terug hebt. Met een EV kost het je echt tijd dus moet je er ook rekening mee houden. Dus voor een ICE in het een non-issue, voor een EV iets waar je echt rekening mee moet houden.

[...]

Laden duurt langer dan tanken. Tenzij je natuurlijk een eigen oprit hebt waar je de auto dagelijks vol kunt laden (zie punt 1 ;) )
Nee. "laden duurt langer (of beter: kost meer tijd) dan tanken" is het meest hardnekkige fabeltje van allemaal. Het is gewoon niet zo. Als je hem opnieuw stelt als "Als je een hele lange rit maakt en je moet snelladen tot weer helemaal vol, duurt dat aanzienlijk langer dan tanken", dan is dat waar. Maar ook daar zitten heel veel "ja maar" en "als, dan" in. Die nuance, dus weer.
Dus begin er nu eens mee met de verschillende plussen en minnen naast elkaar te leggen en kijken hoeveel invloed ze hebben op je gebruik.
Ja, en dat moet dus iedereen voor zich doen. En dat had TS ook moeten doen. En op zich goed dat TS mensen waarschuwt als in "wees niet als mij, bezint eer ge begint".
Heb je een eigen oprit en rijd je dagelijks kortere stukken is een EV perfect. Heb je geen eigen oprit, te weinig laadpalen in de buurt en heb je de auto dagelijks nodig moet je nog niet aan een EV beginnen.
En hier is de nuance weer uit het raam. Lekker bezig.
En zo zitten er heel veel mensen tussenin die goed de voor- en nadelen naast elkaar moeten leggen voordat ze aan een EV beginnen.
exact.
[quote]

[ Voor 19% gewijzigd door Prullenbak84 op 29-01-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

@Ozzie je bedoelt EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 08-06 11:11
Euh ja ;) Heb het aangepast.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ozzie schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:05:
[...]

Helemaal mee eens. Er is op deze manier totaal geen discussiewaarde.

Zo was ik laatst voor het eerst in een jaar tijd bij een tankstation omdat ik met de auto van mijn vrouw moest tanken. Sta je daar 5 minuten in de kou een handvat in te knijpen totdat je weer verder kan rijden. Stinken je handen ook nog eens naar benzine. Dan vind ik mijn ICE een stuk chiller, 15s inpluggen en klaar. Owh ja als ik weg rijd duurt het weer 15s om los te koppelen. Maar dat lijkt aan dovemansoren gericht.

Om nog maar niet te spreken over hoeveel lekkerder een ICE rijd, ook fijner dan een automaat. Al is het verschil dan kleiner dan met een schakelbak.

Ik heb overigens geen eigen oprit + laadpaal en moet ook altijd bij een publieke laadpaal parkeren. Gelukkig zijn er daar eigenlijk altijd genoeg van in de buurt. In een stad als Amsterdam vind ik het zelfs makkelijker parkeren dan voorheen omdat ik gewoon op mijn app kan zien welke laadpalen vrij zijn ipv rondjes rijden door een wijk op zoek naar een leeg plekje.

Er is voor mij maar een nadeel aan mijn ICE: er kan geen trekhaak achter.
Eens. Je haalt overigens ICE (internal combustion engine) en EV door elkaar, maar ik snap je :)

edit: te laat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:20

Nikeo

Jawelles

Ik rij ook gewoon een benzineauto maar het lijkt me toch echt met name slecht inlezen en slecht voorbereiden van TS waardoor je iets gekocht hebt wat niet bij je past. Past zo'n blog eigenlijk wel op dit forum?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 12:51

Standeman

Prutser 1e klasse

Nikeo schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:10:
Ik rij ook gewoon een benzineauto maar het lijkt me toch echt met name slecht inlezen en slecht voorbereiden van TS waardoor je iets gekocht hebt wat niet bij je past. Past zo'n blog eigenlijk wel op dit forum?
Even als mod: Inmiddels is er een redelijke discussie ontstaan, dus ik voel er niet veel voor om dit topic dicht te gooien vanwege het blog-gehalte van de TS.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05:58

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

JukeboxBill schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:49:
Voor wat het waard is om de in dit topic genoemde 'feiten' te onderbouwen of af te breken, een onderzoek naar het gebruik van EV laadmogelijkheden in Nederland:
https://www.evrijders.nl/...al-Laadonderzoek-2020.pdf
Dit vind ik dan wel echt iets dat verbeterenswaardig is. Gemeenten, maak beleid! zou ik zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrNy5icrp2XxoO1CzCDLxT_CM4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJ2U1thrYzuu6JrKEFFiwkZT.png?f=fotoalbum_large

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
prein2 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:18:
[...]

Dit vind ik dan wel echt iets dat verbeterenswaardig is. Gemeenten, maak beleid! zou ik zeggen.

[Afbeelding]
Je hebt door dat de doorlooptijd voor een reparatie aan een lantaarnpaal al decennia lang vaak maanden is? Het ambtelijke apparaat moet in zijn geheel sneller gaan werken wil je dit gaan versnellen.

Zelf rij ik momenteel nog een hybride, puur omdat een EV nog niet in het budget zat twee jaar geleden. Echter verwachten we met een zoon van net 10 maanden de komende jaren vooral autovakanties te gaan doen, en juist daar is een EV minder handig (files bij laadpunten in de grote vakanties (al boeken we daar bij voorkeur natuurlijk nog buiten), aantallen laadpunten in met name de zuidelijke en oostelijke landen etc.)

Daarom komt er volgend jaar een plugin hybride, zodat we >70% van onze ritten elektrisch kunnen rijden en de rest nog op brandstof kunnen doen. De tweede auto zal op een gegeven moment wel van een ICE naar een EV gaan (het jaar erop gok ik zo), want die dient niet als gezinsauto/vakantieauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05:58

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

pagani schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:23:
[...]

Je hebt door dat de doorlooptijd voor een reparatie aan een lantaarnpaal al decennia lang vaak maanden is? Het ambtelijke apparaat moet in zijn geheel sneller gaan werken wil je dit gaan versnellen.
Helemaal eens. 3 maanden zou alleszins acceptabel zijn. Er zijn genoeg gemeentes waar dit goed geregeld is.
Bij ons in Dordrecht:
- mag je pas aanvragen als je aantoonbaar een BEV hebt. Dat is de eerste 3 maanden verlies
- vervolgens duurt het 6 maanden omdat de gemeente 'ervoor kiest om dit aan de markt over te laten, dus elke laadpaalleverancier kan zelf een aanvraag doen'

De gemeente Rotterdam heeft dit gewoon aanbesteed, dus als er een aanvraag komt, dan krijgt de winnaar van de aanbesteding een melding met een locatie en is het zo geregeld.

Bij ons in de gemeente Dordrecht is een lantaarnpaal dan weer wel binnen een paar dagen gefixt. Dus het kan wel...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

ThaddeusX schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Auto = e-Golf 2020

Jij reed 1:20? Dat was dat toch geen auto die vergelijkbaar is met een goed aangeklede Golf neem ik aan.

En bij 100 km/u over de snelweg ruim 200 wh/km is erg veel. Maar dat zegt dan vooral iets over de inefficiëntie van de Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Erapaz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Ja, maar jij hebt een verwarmde garage. De elite kan rijden wat ze willen. Maar ik als gepeupel kan a) geen 7 zits EV betalen en b) moet wachten tot de Taxi’s klaar zijn met laden bij de paal aan de straat.
Er komen nog veel meer paaltjes bij in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pagani schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:23:
[...]

Zelf rij ik momenteel nog een hybride, puur omdat een EV nog niet in het budget zat twee jaar geleden. Echter verwachten we met een zoon van net 10 maanden de komende jaren vooral autovakanties te gaan doen, en juist daar is een EV minder handig (files bij laadpunten in de grote vakanties (al boeken we daar bij voorkeur natuurlijk nog buiten), aantallen laadpunten in met name de zuidelijke en oostelijke landen etc.)

Daarom komt er volgend jaar een plugin hybride, zodat we >70% van onze ritten elektrisch kunnen rijden en de rest nog op brandstof kunnen doen. De tweede auto zal op een gegeven moment wel van een ICE naar een EV gaan (het jaar erop gok ik zo), want die dient niet als gezinsauto/vakantieauto.
even specifiek over vakanties: hier is met een beetje moeite wel omheen te plannen. in hoogseizoen overdag soms gehad dat er maar een paar plekjes over waren bij snelladers. 's nachts alleen gestaan op duister veldje , dat gaf wel bepaalde sfeer.
Voor vakantie met EV is met name laden bij je vakantielocatie een om op te letten. En anders kan je combineren met uitje , maar dat is en blijft gedoe. van de zomer had ik geluk en kreeg ik van de campingbeheerder een extra stroomaansluiting, had ik vooraf per mail overlegd.Met 1 fase bijdruppelen op 8A geen een keer elders hoeven laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
DS7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:33:
[...]

Jij reed 1:20? Dat was dat toch geen auto die vergelijkbaar is met een goed aangeklede Golf neem ik aan.

En bij 100 km/u over de snelweg ruim 200 wh/km is erg veel. Maar dat zegt dan vooral iets over de inefficiëntie van de Golf.
Hrm, mijn Auris station hybride doet bij lomp rijgedrag 1 op 20 en bij 100 op de cc 1 op 25. Daar zit eigenlijk alles in wat er in een standaard saaie Golf ook zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:07
Prullenbak84 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:06:

En hier is de nuance weer uit het raam. Lekker bezig.
Nee hoor, als je geen fatsoenlijke laadmogelijkheid in de buurt hebt moet je gewoon niet aan een EV beginnen. Want dan ben je aangewezen op laden onderweg en dat is leuk om snel wat kilometers bij te laden zodat je je bestemming kunt bereiken, maar dat wil je niet standaard doen.
Prullenbak84 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:58:
[...]
Dit is gewoon 100% niet waar. Laatst nog werd iemand aangeraden om zich echt nog even te bedenken omdat hij ook met load-balancing allego-palen in zijn straat zat e.d. En iemand die vanuit zijn werk telkens moest gaan snelladen (weet niet of dat dezelfde persoon was) en hem is echt wel verteld om zijn situatie nog eens goed onder de loep te nemen.
Klopt, ik was degene die hem dat aanraadde :D
De negatieve dingen worden wel benoemd, maar de positieve dingen over ICE en PHEV zijn offtopic. Dat is een verschil wat jij constant weigert te snappen. Daar, en hier.
Het is niet alsof een EV een compleet nieuw produkt is, het bestaat naast eenzelfde soort produkt (ICE) en je hebt zelfs tussenversies. Je kijkt toch juist wat de plussen en de minnen van elk zijn en die leg je naast elkaar. Door alleen de plussen en minnen van een EV te pakken zul je nooit een goede keuze maken. Voor allerlei situaties heb je een andere auto nodig. Dus als iemand vragt of een EV bij zijn situatie past snap ik inderdaad niet waarom je zo iemand niet mag zeggen dat een ICE of (P)HEV beter bij hem zal passen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

pagani schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Hrm, mijn Auris station hybride doet bij lomp rijgedrag 1 op 20 en bij 100 op de cc 1 op 25. Daar zit eigenlijk alles in wat er in een standaard saaie Golf ook zit.
Op zich knap dat je dan toch betere verbruikscijfers hebt dan die ik haal uit wat testinfo van die auto. Maar grote kans dat je jezelf een beetje rijk rekent hier.

De e Golf was volgens mij best aardig uitgerust. Zeg maar niveau GTI of net daaronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
redwing schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:57:
[...]

Nee hoor, als je geen fatsoenlijke laadmogelijkheid in de buurt hebt moet je gewoon niet aan een EV beginnen. Want dan ben je aangewezen op laden onderweg en dat is leuk om snel wat kilometers bij te laden zodat je je bestemming kunt bereiken, maar dat wil je niet standaard doen.
wederom: Dit is voor iedereen verschillend. Misschien kan iemand wel op zijn werk laden. Of op een andere plek waar diegene vaak komt. Of misschien woon je wel in een gemeente waar het toegestaan is, of gedoogd wordt om je kabeltje uit te rollen. Je moet dit niet zo hard stellen, is wat ik je maar duidelijk probeer te makne.
[...]

Klopt, ik was degene die hem dat aanraadde :D
Jij niet alleen hoor. Ik ook, en velen met ons. Maar hier ga je dus alweer: jij stelde dat er daar altijd wordt geroepen dat diegene gewoon een EV moet kopen en dat is dus niet waar.
[...]

Het is niet alsof een EV een compleet nieuw produkt is, het bestaat naast eenzelfde soort produkt (ICE) en je hebt zelfs tussenversies. Je kijkt toch juist wat de plussen en de minnen van elk zijn en die leg je naast elkaar. Door alleen de plussen en minnen van een EV te pakken zul je nooit een goede keuze maken. Voor allerlei situaties heb je een andere auto nodig. Dus als iemand vragt of een EV bij zijn situatie past snap ik inderdaad niet waarom je zo iemand niet mag zeggen dat een ICE of (P)HEV beter bij hem zal passen.
Er is ook niemand die zegt dat je dat niet mag zeggen. Er is alleen een verschil tussen onderstaande (ietwat gechargeerd voor de duidelijkheid) gesprekken:

"hey ik rijd x kilometer per dag naar mijn werk, etc etc budget, bla bla... denk je dat ev wat voor mij is?"
"nou ik zou even goed bekijken hoe je dat gaat doen, als je dicht bij huis of werk kan laden is het wel een goede optie, maar je hebt geen zin om elke avond bij de fastned te moeten staan. Misschien is voor jouw situatie een hybride wel geschikt?"

of

"hey ik rijd x kilometer per dag naar mijn werk, etc etc budget, bla bla... denk je dat ev wat voor mij is?"
"Ev rijden is niks. Ik rijd zelf een PHEV en ik kan lekker snel tanken en hoef niet met laadpassen te kloten. Zolang je geen oprit hebt, niet doen! Openbaar laden is ook nog een keer veel duurder dan tanken. Neee mij niet gezien hoor!"

Snap je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
DS7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Op zich knap dat je dan toch betere verbruikscijfers hebt dan die ik haal uit wat testinfo van die auto. Maar grote kans dat je jezelf een beetje rijk rekent hier.

De e Golf was volgens mij best aardig uitgerust. Zeg maar niveau GTI of net daaronder.
De testers destijds hadden geen idee hoe je met een hybride rijdt. Als je gewoon in de eco-zone optrekt haal je met gemak de 1 op 20 op korte afstanden, bij lange snelwegritten heb ik met écht hypermilen 1 op 28 gehaald maar doe ik standaard 1 op 25, ook kijkend naar brandstofkosten aan de pomp versus gereden kilometers. De 1 op 33 die je op spritmonitor bij de records ziet is enkel haalbaar als je 70 rijdt op een provonciale weg, dan rij je eigenlijk elektrisch en slaat af en toe de motor aan om bij te laden. En dan heb je navigatie, een panoramadak, stuurbediening, leren stoelen als je dat wil. Vraag me af wat een e-Golf dan meer biedt?

[ Voor 19% gewijzigd door pagani op 29-01-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Prullenbak84 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:07:
[...]
Jij niet alleen hoor. Ik ook, en velen met ons. Maar hier ga je dus alweer: jij stelde dat er daar altijd wordt geroepen dat diegene gewoon een EV moet kopen en dat is dus niet waar.
Pas nadat ik die reaktie heb geplaatst werd er wat genuanceerder gereageerd. Sowieso is dat de enige reden dat ik in dat topic nog regelmatig reageer, om alle positiviteit over EVs iets genuanceerder te maken :)
[...]
Er is ook niemand die zegt dat je dat niet mag zeggen. Er is alleen een verschil tussen onderstaande (ietwat gechargeerd voor de duidelijkheid) gesprekken:

"nou ik zou even goed bekijken hoe je dat gaat doen, als je dicht bij huis kan laden is het wel een goede optie, maar je hebt geen zin om elke avond bij de fastned te moeten staan"

of

"Ev rijden is niks. Ik rijd zelf een PHEV en ik kan lekker snel tanken en hoef niet met laadpassen te kloten. Zolang je geen oprit hebt, niet doen! Openbaar laden is ook nog een keer veel duurder dan tanken. Neee mij niet gezien hoor!"

Snap je?
Volgens mij is het nog veel beter om te zeggen :

"nou ik zou even goed bekijken hoe je dat gaat doen, als je dicht bij huis kan laden is het wel een goede optie, maar je hebt geen zin om elke avond bij de fastned te moeten staan"
"Dus gezien je eisen kun je beter ook naar een PHEV kijken omdat je dan grotendeels elektrisch kunt rijden, maar je je niet druk hoeft te maken als je een keertje niet vlakbij kunt laden"

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Nogne

>.<

Slasher schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:24:
[...]

Wat bedoel je met de ICE gedachte? een EV is toch een EV?
Bekijk het verschil tussen de ICE golf en de e-Golf. Je zal zien dat beide auto's van buiten er hetzelfde uitzien.

Die Golf generatie is ontworpen met een ICE in gedachte, maar omdat op dat moment elektrisch rijden in opmars kwam heeft Volkswagen besloten om in dat type ook een elektrische motor in te bouwen. Terwijl normaal bij elektrische auto's word de gehele auto ontworpen om de elektrische motor. Elektrische auto's wil je zo efficient mogelijk maken, bij ICE maakt dit iets minder auto omdat die gemiddeld een langere afstand kunnen rijden op een tank.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Nogne schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:32:
[...]

Bekijk het verschil tussen de ICE golf en de e-Golf. Je zal zien dat beide auto's van buiten er hetzelfde uitzien.

Die Golf generatie is ontworpen met een ICE in gedachte, maar omdat op dat moment elektrisch rijden in opmars kwam heeft Volkswagen besloten om in dat type ook een elektrische motor in te bouwen. Terwijl normaal bij elektrische auto's word de gehele auto ontworpen om de elektrische motor. Elektrische auto's wil je zo efficient mogelijk maken, bij ICE maakt dit iets minder auto omdat die gemiddeld een langere afstand kunnen rijden op een tank.
Plus dat de gehele voorkant van de meeste auto's een (niet bepaald aerodynamisch optimale) vorm heeft die zo moet omdat daar een motorblok ligt. Dat hoeft bij EV's niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
redwing schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:20:
[...]

Pas nadat ik die reaktie heb geplaatst werd er wat genuanceerder gereageerd.
niet waar.
Sowieso is dat de enige reden dat ik in dat topic nog regelmatig reageer, om alle positiviteit over EVs iets genuanceerder te maken :)
Maar je nuanceert niet. Je doet het tegenovergestelde.
[...]

Volgens mij is het nog veel beter om te zeggen :

"Dus gezien je eisen kun je beter ook naar een PHEV kijken omdat je dan grotendeels elektrisch kunt rijden, maar je je niet druk hoeft te maken als je een keertje niet vlakbij kunt laden"
Alleen ook dat doe je niet.

En nu duurt dit onderonsje alweer veel te lang, dus ik kap ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Anoniem: 1279036 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:36:
[...]

even specifiek over vakanties: hier is met een beetje moeite wel omheen te plannen. in hoogseizoen overdag soms gehad dat er maar een paar plekjes over waren bij snelladers. 's nachts alleen gestaan op duister veldje , dat gaf wel bepaalde sfeer.
Voor vakantie met EV is met name laden bij je vakantielocatie een om op te letten. En anders kan je combineren met uitje , maar dat is en blijft gedoe. van de zomer had ik geluk en kreeg ik van de campingbeheerder een extra stroomaansluiting, had ik vooraf per mail overlegd.Met 1 fase bijdruppelen op 8A geen een keer elders hoeven laden.
Ik hou van spontaan beslissen om de volgende ochtend in 1 ruk naar de Côte d’Azur te rijden. Daar past een EV totaal niet bij. Ik wil ontspannen kunnen rijden en gaan en staan zonder te plannen. Dat gaat gewoon niet met een EV. De buren op onze camping in de bergen 2 jaar terug hadden een Tesla, moesten 2 uur heen rijden voor de dichtstbijzijnde laadpaal, en weer 2 uur terug, kost je de hele dag en je auto is weer half leeg. Op de camping laden heeft ie ook geprobeerd maar dat ging totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

pagani schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:12:
[...]

De testers destijds hadden geen idee hoe je met een hybride rijdt. Als je gewoon in de eco-zone optrekt haal je met gemak de 1 op 20 op korte afstanden, bij lange snelwegritten heb ik met écht hypermilen 1 op 28 gehaald maar doe ik standaard 1 op 25, ook kijkend naar brandstofkosten aan de pomp versus gereden kilometers. De 1 op 33 die je op spritmonitor bij de records ziet is enkel haalbaar als je 70 rijdt op een provonciale weg, dan rij je eigenlijk elektrisch en slaat af en toe de motor aan om bij te laden. En dan heb je navigatie, een panoramadak, stuurbediening, leren stoelen als je dat wil. Vraag me af wat een e-Golf dan meer biedt?
Zonder te weten over welke tests ik spreek ben jij op de hoogte van de kennis en kunde van de testers? Dat is op zichzelf wel bijzonder, maar goed.

Maar goed, als je heel erg je best doet kun je heel zuinig rijden met een brandstofauto, maar dan moet je dat ook vergelijken met heel zuinig rijden met een BEV. 1:20 met benzine is zeer zuinig, ruim 200 wh/km is dan weer best veel bij 100 km/u constant.

Kijk, dat stroomkosten voor een Model X hoger zijn dan de benzinekosten van een Aygo, dat geloof ik wel. Maar vergelijkbare auto's onder vergelijkbare omstandigheden, dan zal je eigenlijk altijd wel uitkomen op dat stroomkosten lager zijn dan benzinekosten. Het is zelfs voor de overheid een reden om voor elektrische auto's rekeningrijden in te gaan voeren, want het mag natuurlijk niet zo zijn dat iemand goedkoop rijdt in dit land...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Erapaz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:27:
[...]

Ik hou van spontaan beslissen om de volgende ochtend in 1 ruk naar de Côte d’Azur te rijden. Daar past een EV totaal niet bij. Ik wil ontspannen kunnen rijden en gaan en staan zonder te plannen. Dat gaat gewoon niet met een EV. De buren op onze camping in de bergen 2 jaar terug hadden een Tesla, moesten 2 uur heen rijden voor de dichtstbijzijnde laadpaal, en weer 2 uur terug, kost je de hele dag en je auto is weer half leeg. Op de camping laden heeft ie ook geprobeerd maar dat ging totaal niet.
de rit spontaan starten en aankomen zal met een Tesla + plus de bereidheid om bij andere snelladers wat meer te betalen voor je kwh's wel lukken verwacht ik.

Je eindbestemming zal inderdaad wel een laadgelegenheid in de buurt moeten hebben. Dat is een puntje wat voor de een acceptabel is en voor de ander niet.

Mocht ik op afstand zitten (wat ik sowieso vermijd en daardoor inderdaad mogelijk wat mooie plekjes uitsluit ) zou ik nooit alleen gaan rijden om te laden, maar het altijd combineren met bezienswaardigheid of boodschappen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Erapaz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:27:
[...]

Dat was het wel een sukkel, want iedere idioot kan met een campingstekker gewoon laden.

Ik ben ook wel erg benieuwd waar dat was 2 jaar geleden dat je 2 uur moest rijden voor een laadpaal. Zelfs in Italië kom je ze tegenwoordig werkelijk overal tegen. Ook in kleine dorpjes.

Helaas zou ik bijna willen zeggen, want 6 jaar terug mocht je gewoon van de hoteleigenaar gratis bijladen via de wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7

DS7

Anoniem: 1279036 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:53:
[...]

de rit spontaan starten en aankomen zal met een Tesla + plus de bereidheid om bij andere snelladers wat meer te betalen voor je kwh's wel lukken verwacht ik.

Je eindbestemming zal inderdaad wel een laadgelegenheid in de buurt moeten hebben. Dat is een puntje wat voor de een acceptabel is en voor de ander niet.

Mocht ik op afstand zitten (wat ik sowieso vermijd en daardoor inderdaad mogelijk wat mooie plekjes uitsluit ) zou ik nooit alleen gaan rijden om te laden, maar het altijd combineren met bezienswaardigheid of boodschappen doen.
Toch is het wel bijzonder dat je op een camping, waar je gewoon stroom hebt, niet gewoon aan 230 V kan laden, ondanks dat je bij alle Tesla's een lader meegeleverd krijgt waarmee dat kan. Wellicht dat hij alleen de rode stekker had en niet de blauwe of zwarte, maar dat noem ik dan gewoon slecht voorbereid zijn en ook iets wat nog met een verloopstekker heel goed op te lossen valt voor een paar tientjes en dat verkopen ze echt wil in een radius die kleiner is dan waar je uren voor moet rijden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
DS7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:52:
[...]

Zonder te weten over welke tests ik spreek ben jij op de hoogte van de kennis en kunde van de testers? Dat is op zichzelf wel bijzonder, maar goed.

Maar goed, als je heel erg je best doet kun je heel zuinig rijden met een brandstofauto, maar dan moet je dat ook vergelijken met heel zuinig rijden met een BEV. 1:20 met benzine is zeer zuinig, ruim 200 wh/km is dan weer best veel bij 100 km/u constant.

Kijk, dat stroomkosten voor een Model X hoger zijn dan de benzinekosten van een Aygo, dat geloof ik wel. Maar vergelijkbare auto's onder vergelijkbare omstandigheden, dan zal je eigenlijk altijd wel uitkomen op dat stroomkosten lager zijn dan benzinekosten. Het is zelfs voor de overheid een reden om voor elektrische auto's rekeningrijden in te gaan voeren, want het mag natuurlijk niet zo zijn dat iemand goedkoop rijdt in dit land...
Dat laatste lijkt me erg stug. Het gros van de auto's rijdt <15 km/jaar én is niet nieuw, dan is de relatief hoge aanschafprijs van een redelijk recent elektrisch model bijna altijd reden om goedkoper uit te zijn met een benzineauto dan met een elektrisch model. Je benadert het geheel uit de blik van iemand met ófwel een erg goed betaalde baan (een Tesla S of X is voor tweeverdieners met beiden een modaal salaris eigenlijk bijna niet te betalen, of je moet een oudje kopen) of met een leaseauto. En alleen kijken naar de kosten voor stroom of benzine is natuurlijk even de investering, afschrijving e.d. vergeten.

Het is door de bijtellingsregels en alle subsidies tegenwoordig bijna absurd qua leaseplannen, mensen met een modaal salaris of net erboven die in een auto rijden die 2-3 keer hun jaarsalaris kost.

Anyway, twee jaar geleden toen ik deze Auris TS kocht was, afgezien van Tesla's die tweedehands destijds richting de ton kostten particulier, de enige elektrische auto die qua ruimte in de buurt kwam de Kia eNiro of de Hyundai tegenhanger. Maar dan ben je ineens bijna 40k kwijt tweedehands, in plaats van een 15k voor een hybride. 25k verschil in aanschafprijs winnen aan goedkopere electra/onderhoud/belasting wordt best een uitdaging bij zeg 15k km/jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 29-01-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DS7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Toch is het wel bijzonder dat je op een camping, waar je gewoon stroom hebt, niet gewoon aan 230 V kan laden, ondanks dat je bij alle Tesla's een lader meegeleverd krijgt waarmee dat kan. Wellicht dat hij alleen de rode stekker had en niet de blauwe of zwarte, maar dat noem ik dan gewoon slecht voorbereid zijn en ook iets wat nog met een verloopstekker heel goed op te lossen valt voor een paar tientjes en dat verkopen ze echt wil in een radius die kleiner is dan waar je uren voor moet rijden.
ik heb inderdaad allerlei verloopstekkers, maar het kan best dat laden niet lukte. op de camping waar ik zat zakte het voltage op piekuren ( ontbijt en avondeten franse tijd) een enkele keer onder het voltage waarop een tesla wil laden. Kan zijn dat je op andere campings altijd een te laag voltage hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
pagani schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:02:
Het is door de bijtellingsregels en alle subsidies tegenwoordig bijna absurd qua leaseplannen, mensen met een modaal salaris of net erboven die in een auto rijden die 2-3 keer hun jaarsalaris kost.
Dit inderdaad. Vrij absurd maar me lijkt dat "normaal" te vinden. Het is ook zo dat als "men" het zelf zou moeten en willen betalen de bolide minder dan de helft (tot 33% ofzo) kost qua aanschafprijs. Men voelt zich belangrijk in zo'n dure auto zoveel is zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bart2005 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:59:
[...]

Dit inderdaad. Vrij absurd maar me lijkt dat "normaal" te vinden. Het is ook zo dat als "men" het zelf zou moeten en willen betalen de bolide minder dan de helft (tot 33% ofzo) kost qua aanschafprijs. Men voelt zich belangrijk in zo'n dure auto zoveel is zeker.
zo zeker ben ik daar niet van, en ik kan het weten want ik ben zo'n bijtellingsprofiteur....

elke 4 jaar kijk ik wat op dat moment binnen bereik ligt binnen budget / belastingregels en eigen voorkeuren waaronder ruimte en niet al te smerig. in dit geval was dat een tesla

milieu is een van de afwegingen , ik zou niet voor weinig geld in een roet uitbrakend monster gaan rijden, maar ook niet mijn halve salaris uitgeven aan groen als ik voor veel minder in een benzine kon rijden.

neigt een beetje naar jaloezie dit soort uitspraken. op verjaardagen verwijs ik mensen altijd naar den haag als ze klagen over de regels. Of vraag of ze zelf ook de subsidie op hun zonnepanelen maar 'laten zitten'.

( en nee ik begin nooit zelf over mijn auto, en krijg van dit soort mensen ook alle artikelen waar iets mis gaat met electrische auto doorgestuurd en moet ze helaas teleurstellen als ze na een vakantie vragen of het allemaal wel goed ging, ja het ging allemaal goed :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Anoniem: 1279036 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:09:
neigt een beetje naar jaloezie dit soort uitspraken. op verjaardagen verwijs ik mensen altijd naar den haag als ze klagen over de regels. Of vraag of ze zelf ook de subsidie op hun zonnepanelen maar 'laten zitten'.
Aha. De jaloeziekaart wordt getrokken.. :)

En verwijzen naar "Den Haag" is wel lekker makkelijk natuurlijk. Feit is en dat geldt ongetwijfeld ook voor jou dat als je je auto helemaal zelf zou moeten betalen zonder alle fiscale voordelen en subsidie de prijs gedeeld door 3 gaat. Laten we elkaar geen mietje noemen want zo is het gewoon. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 29-01-2021 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 15:55

World Citizen

FreeReef.nl

Aanschafprijs is niet zaligmakend. Reken dan ook onderhoud, wegenbelasting en verzekering mee.

Dit topic moet gewoon dicht.

[ Voor 16% gewijzigd door World Citizen op 29-01-2021 19:42 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

laat ook maar. offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1279036 op 29-01-2021 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Maasluip schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:47:
[...]

Een e-Golf is een Golf met een grote accu. Er is bij het ontwerp niet nagedacht waar die accu het beste te plaatsen is, hoe je een elektrische aandrijving het beste in de auto kunt integreren en welke andere zaken voor een EV beter anders gedaan kunnen worden dan voor een ICE. Er is een bestaande auto gepakt en die zo goed en zo kwaad als maar gaat omgebouwd naar elektrisch.
Al dat soort zaken geeft je wel een elektrische auto, maar geen bijster efficiente of praktische elektrische auto.
Ach dan heb ik ook een "omgebouwde" EV (Skoda Citigo-E) en die is even praktisch als de ICE versie die ik daarvoor had. Met een prima WLTP. Ik zou niet weten wat er niet efficiënt aan is.

Wat zou er dan niet praktisch of efficiënt aan een "omgebouwde ICE" zijn? Geef eens voorbeelden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Slasher op 31-01-2021 15:43 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:09
Eens. Ik vind een e-golf, afgezien van het tempo van snelladen, een ideale auto. Het enige moment dat je er iets minder handig mee uit de voeten kunt, is als je een heel lange reis maakt, zoals op vakantie. Een keer snelladen gaat prima, maar de tweede en derde keer gaan wat moeizamer.

Nou goed, daar moet je dus rekening mee houden, en als je relaxed rijdt en een extra overnachting doet en rustig gaat eten onderweg ( dat kun je iedere twee maanden doen met vier personen, dan ben je nog steeds goedkoper uit dan met een gewone golf) dan is dat allemaal geen probleem.

Kortom: ik ben ook best kritisch, en ik heb ook een keer moeten zoeken naar een snelladere omdat mijn telefoon leeg was en ik geen oplader bij mij had, maar dat zijn uitzonderingen. Over het algemeen gaat het heel soepel en kan ik het vrijwel iedereen die in de buurt van zijn huis kan laden en niet wekelijks meer dan 500 km in één keer moet rijden, aanbevelen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
Dit topic doet mij terugdenken aan een stedentrip naar Berlijn. De auto was een Opel Ascona uit '73 op lpg die tijdens de trip al 30 jaar oud was. De uitdaging was dat auto alleen op lpg kon rijden en niet meer op benzine... de kilometer om de 'range' te berekenen was kapot. Het was dus gokken hoeveel er nog in de gastank zat en hoe lang je kon rijden op die tank wist ik ook niet.

Een tomtom in de vorm van een hp ipaq pda met een bluetooth gps muis en een lijstje van internet hebben het mogelijk gemaakt om onderweg lpg te vinden. Het laatste tankstation voor Berlijn was helaas wel na 23u gesloten en wij stonden daar om 23:15.... Uiteindelijk op (waarschijnlijk) de laatste lpg dampen toch Berlijn kunnen halen.

Als ik nu weer eens dat nostalgische gevoel wil hebben zal ik dus eens een elektrische auto moeten huren:p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

stefanv schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:43:
Dit topic doet mij terugdenken aan een stedentrip naar Berlijn. De auto was een Opel Ascona uit '73 op lpg die tijdens de trip al 30 jaar oud was. De uitdaging was dat auto alleen op lpg kon rijden en niet meer op benzine... de kilometer om de 'range' te berekenen was kapot. Het was dus gokken hoeveel er nog in de gastank zat en hoe lang je kon rijden op die tank wist ik ook niet.

Een tomtom in de vorm van een hp ipaq pda met een bluetooth gps muis en een lijstje van internet hebben het mogelijk gemaakt om onderweg lpg te vinden. Het laatste tankstation voor Berlijn was helaas wel na 23u gesloten en wij stonden daar om 23:15.... Uiteindelijk op (waarschijnlijk) de laatste lpg dampen toch Berlijn kunnen halen.

Als ik nu weer eens dat nostalgische gevoel wil hebben zal ik dus eens een elektrische auto moeten huren:p
Toen ik net mijn rijbewijs had reed ik mijn tank altijd helemaal leeg. Ook een paar keer gehad dat hij begon te sputteren op de snelweg en dat ik wat moest slingeren om wat van de laatste benzine bij de motor te krijgen en dan reed hij weer :p

Tot ik een keer onderweg naar baarle nassau voor goedkopere benzine stil kwam te staan. Op zich had ik nog geluk, het was een paar minuten lopen naar een bemand tankstation (onbemand had ik weinig aan gehad, ik had zelf ook geen jerrycan) waar ze mee een fles benzine meegaven :p

Het is wel een stukje spanning dat ik tegenwoordig mis, misschien moet ik electrisch rijden inderdaad ook overwegen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 26-09-2021 08:34 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 10:03
Zonder een goede laadmogelijkheid zou ik inderdaad niet aan een EV beginnen.
Ik ben hier nog bezig met mijn paal (offerte traject), maar op dit moment red ik me maar even met de granny charger (nood-lader) op 10A.
Je het kost het de hele dag dan, maar care. Auto staat toch op mijn oprit geparkeerd terwijl ik thuis aan het werk ben.

Een enkele keer als ik schoonma naar verschillende ziekenhuis afspraken moet brengen (zij woont 1,5 uur rijden van ons) wordt de range wel een issue, maar daar komt Fastnet to the rescue :)
Laatst ook weer gedaan. Op zich had ik thuis wel gehaald, maar ik was duf door het file rijden, echt hoe krijgen mensen het voor elkaar om op 3 routes te botsen, en ring Den Bosch stond ook vast.

Dan maar even pauzeren en even wat eten terwijl de auto op laad. :)
Slasher schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:41:
Ach dan heb ik ook een "omgebouwde" EV (Skoda Citigo-E) en die is even praktisch als de ICE versie die ik daarvoor had. Met een prima WLTP. Ik zou niet weten wat er niet efficiënt aan is.

Wat zou er dan niet praktisch of efficiënt aan een "omgebouwde ICE" zijn? Geef eens voorbeelden :)
stroomlijning ;)
Betere stroomlijning betekend minder verbruik en dus hogere range met hetzelfde aantal KW aan accu's ;)
Nu kan je zeker 300+ KM halen met slechtere stroomlijning, kwestie van meer accu's erin stoppen.
Echter met betere stroomlijning zou je wellicht 350 a 400KM halen op dat aantal accu's.

[ Voor 31% gewijzigd door hackerhater op 26-09-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Laatst online: 07-06 10:20
DS7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Toch is het wel bijzonder dat je op een camping, waar je gewoon stroom hebt, niet gewoon aan 230 V kan laden, ondanks dat je bij alle Tesla's een lader meegeleverd krijgt waarmee dat kan.
Als de campingaansluiting gecapped is op een paar ampère, genoeg voor een klein camping koelkastje (70 watt) en een telefoonlader, kan je daar dan zinvol een Tesla mee opladen?

Hoeveel ampère vraagt het laden van een Tesla op 230v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:59
m2011 schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:10:
[...]

Als de campingaansluiting gecapped is op een paar ampère, genoeg voor een klein camping koelkastje (70 watt) en een telefoonlader, kan je daar dan zinvol een Tesla mee opladen?

Hoeveel ampère vraagt het laden van een Tesla op 230v?
Lager dan 5A kan je niet instellen.

Maar dat is dus 230v x5A = 1150w

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
Vorige week waten we met een paar vrienden een weekendje weg naar limburg Het altijd al gezeur omdat er 1 met een EV rijdt en niet te ver weg wil omdat bereik..... dus uiteidendelijk Centerparcs Heijderbos. 175Km rijden voor ons. En theoretisch ook binnen zijn bereik Op de heenweg was ie al eerder vertrokken om te kunnen laden maar omdat ie terug nog ergens anders langs moest wilde hij perse op zondag nog een keer laden. Dus eerst naar de laadpalen op het park. Beide bezet. Dan naar de dichbijzijnde 15Km verder. Kon ik er dus met de mazda achteraan. Daar aan de lader gezet en weer 15Km terug. Komt ie een uur later "ik denk dat de laadpaal stuk is m'n auto laad niet op volgens de app". Kan ik er dus weer 2x 15Km rijden. 6 uur later moeten we z'n auto ook weer ophalen weer 2x 15Km M'n halve zondag niet kunnen gebruiken voor gezellige familie en vrienden tijd en 90Km gereden voor dat electrisch prul. De volgende keer huurt ie maar een echte auto voor de weekendjes weg.

Ik zal direct alle voordelen van de EV erkennen. Maar de practische bruikbaarheid is door de range en afwezigheid van laadmogenlijkheden voor mij te laag. Voorlopig kijk ik het nog even aan.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
Stef87 schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:36:
[...]

Wel bijzonder dus dat gezegd wordt dat het wel aan de gebruiker zal liggen als op een camping niet geladen kan worden "want er is immers 230v".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
martijn_tje schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:27:
Vorige week waten we met een paar vrienden een weekendje weg naar limburg Het altijd al gezeur omdat er 1 met een EV rijdt en niet te ver weg wil omdat bereik..... dus uiteidendelijk Centerparcs Heijderbos. 175Km rijden voor ons. En theoretisch ook binnen zijn bereik Op de heenweg was ie al eerder vertrokken om te kunnen laden maar omdat ie terug nog ergens anders langs moest wilde hij perse op zondag nog een keer laden. Dus eerst naar de laadpalen op het park. Beide bezet. Dan naar de dichbijzijnde 15Km verder. Kon ik er dus met de mazda achteraan. Daar aan de lader gezet en weer 15Km terug. Komt ie een uur later "ik denk dat de laadpaal stuk is m'n auto laad niet op volgens de app". Kan ik er dus weer 2x 15Km rijden. 6 uur later moeten we z'n auto ook weer ophalen weer 2x 15Km M'n halve zondag niet kunnen gebruiken voor gezellige familie en vrienden tijd en 90Km gereden voor dat electrisch prul. De volgende keer huurt ie maar een echte auto voor de weekendjes weg.

Ik zal direct alle voordelen van de EV erkennen. Maar de practische bruikbaarheid is door de range en afwezigheid van laadmogenlijkheden voor mij te laag. Voorlopig kijk ik het nog even aan.
heb even gekeken waar die centerparcs lag.. maar er zijn letterlijk 4 snellaadplekken (tango, 2x fastned en shell recharge) op max. 15km afstand en 2x in duitsland op 20km.

Je vriend kan niet plannen of jij als vriend moet maar de fastned app openen en zeggen.. jij naar hier gaan. en wacht je maar 30 min voor een lading.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stef87
martijn_tje schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:27:

Onkunde van de EV berijder hier, waar je (vrijwillig) in mee bent gegaan…

Zelfs met onze 22kWh Renault Zoe die wij ooit gehad hebben zou ik dit nooit zo hebben gedaan.

Wanneer dan wel laden? Snelladen op heenweg en/of terugweg, of aan laadpaal tijdens park/restaurant bezoek.

Dus: Niet 15km gaan rijden naar een ander dorp (knap lastig, ik rij hee NL rond en heb nog nooit 15km verder moeten laden)

*edit*
Je kan iemand van de balie vragen je te bellen als er plek is bij de lader óp het park. Heb er zelf namelijk ook gestaan een keer.
m2011 schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:36:
[...]

Wel bijzonder dus dat gezegd wordt dat het wel aan de gebruiker zal liggen als op een camping niet geladen kan worden "want er is immers 230v".
Het is ook een beetje afhankelijk van het park (het net daar) en de auto, maar ons is het tot nu toe altijd overal gelukt.

“Laag & traag” is het meest verstandig wat mij betreft op een camping. Als je daar wilt opladen met 13/16A en niet een beetje weet hoe alles werkt (zoals heel veel mensen) kan ik mij voorstellen dat het vaak mis gaat.

Alleen in sommige plaatsen in België kan je niet overal op 230v laden omdat het 230v net daar anders is samengesteld. (Technische uitleg weet ik niet meer)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
Stef87 schreef op zondag 26 september 2021 @ 23:08:
[...]
“Laag & traag” is het meest verstandig wat mij betreft op een camping. Als je daar wilt opladen met 13/16A en niet een beetje weet hoe alles werkt (zoals heel veel mensen) kan ik mij voorstellen dat het vaak mis gaat.
Stel de camping biedt 4 ampère. Ik hoor net dat een Tesla minimaal 5 ampère nodig heeft. Kan jij mij uitleggen, als iemand die blijkbaar wel weet hoe alles werkt, hoe ik de tesla op die camping oplaad?

Algemener, er worden hier veel voorbeelden genoemd van mensen die problemen ondervinden bij het laden en alle afstanden tot laadplek, pasjes, systemen, logins, en tekort aan plekken wat erbij komt kijken. Dat wordt dan gebagatelliseerd, maar de problemen worden daar niet mee opgelost. Over een paar jaar zal dat zeker anders zijn, maar nu haalt elektrisch rijden het nu eenmaal niet bij het gemak van eens per 800+ km een paar minuten bij de tank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
Ik ben overigens blij dat de topic niet afgesloten is.

Dit is een goed discussie en een discussie hoeft toch helemaal niet negatief te zijn?

Ja het is soms appels met peren vergelijken maar ik denk dat er meer en meer mensen zijn die het toch fijn vinden om dit soort topics te lezen. Niet perse negatief maar wel realistische punten\verhalen vanuit iemand die met een betaalbaar EV rijdt.

Ik ben de auto inmiddels gewend maar mijn vrouw kan er nog steeds niet mee rijden. Alleen in de binnenstad met 100% range. Buiten de stad moet ik alles voor der uitzoeken.

Niet iedereen is een EV kenner...of een IT-er...of een handige nerd.

Tja zodra ze problemen krijgt met de mobiel of computer moet ik het ook oplossen dusja haha

Alleen Tesla's zijn zo ver dat het letterlijk alles voor je doet maar andere EV's nog niet. Zelfs anno 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Stef87 schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:36:
[...]

Dat is voor een camping best veel. Dat zal op lang niet alle campings lukken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:11
Heb 2 weken terug mijn auto voor onderhoud/apk etc moeten brengen, dus dacht laat ik is een elektrische auto lenen.

Het is lekker stil, trekt lekker fel op en je kan makkelijk ergens laden of thuis laden.

Nadeel, is toch echt de range ( voor mij ).

Merk gewoon met mijn afstanden en mogelijk gecombineerd met mijn rijstijl het toch te weinig is. ( 175 KM bij perfecte omstandigheden )
Als ik mijn rijstijl aanpas wordt het op paar dagen misschien haalbaar. Maar vaak niet.

Zie ik toekomst erin? Misschien, als eerst de auto's betaalbaarder worden voor de hogere range ( naar iig 300-350 ) dan sta ik er voor open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:37
corporalnl schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:34:
Heb 2 weken terug mijn auto voor onderhoud/apk etc moeten brengen, dus dacht laat ik is een elektrische auto lenen.

Het is lekker stil, trekt lekker fel op en je kan makkelijk ergens laden of thuis laden.

Nadeel, is toch echt de range ( voor mij ).

Merk gewoon met mijn afstanden en mogelijk gecombineerd met mijn rijstijl het toch te weinig is. ( 175 KM bij perfecte omstandigheden )
Als ik mijn rijstijl aanpas wordt het op paar dagen misschien haalbaar. Maar vaak niet.

Zie ik toekomst erin? Misschien, als eerst de auto's betaalbaarder worden voor de hogere range ( naar iig 300-350 ) dan sta ik er voor open.
Wat voor auto had je te leen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ThaddeusX schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:34:
Ik ben overigens blij dat de topic niet afgesloten is.

Dit is een goed discussie en een discussie hoeft toch helemaal niet negatief te zijn?

Ja het is soms appels met peren vergelijken maar ik denk dat er meer en meer mensen zijn die het toch fijn vinden om dit soort topics te lezen. Niet perse negatief maar wel realistische punten\verhalen vanuit iemand die met een betaalbaar EV rijdt.

Ik ben de auto inmiddels gewend maar mijn vrouw kan er nog steeds niet mee rijden. Alleen in de binnenstad met 100% range. Buiten de stad moet ik alles voor der uitzoeken.

Niet iedereen is een EV kenner...of een IT-er...of een handige nerd.

Tja zodra ze problemen krijgt met de mobiel of computer moet ik het ook oplossen dusja haha

Alleen Tesla's zijn zo ver dat het letterlijk alles voor je doet maar andere EV's nog niet. Zelfs anno 2021.
Ik kan je vertellen dat ook een Tesla niet voor iedereen simpel genoeg is. Sommige mensen slaan al vast puur omdat het op een tablet is en dus 'te' technisch is. Aan de andere kant moet ik dan wel zeggen dat dezelfde mensen het ook al heel lastig vinden om met de benzine-auto te moeten tanken ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
@stylezzz Fiat 500e, mogelijk de lage KWH variant. Zie dat de nieuwere een hogere range heeft. ( meer richting de 300-350 ) Het is alleen een te kleine auto.

Zie dat bijv een Nissan Leaf meer in de buurt komt, alleen is de prijs nog een ding. ( en dat is mogelijk voor een hoop mensen zo )

Zal wel met de tijd leren. Ben benieuwd wat de occasion markt gaat doen, gecombineerd met onderhoud ervan.

[ Voor 7% gewijzigd door corporalnl op 27-09-2021 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:37
corporalnl schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:44:
@stylezzz Fiat 500e, mogelijk de lage KWH variant. Zie dat de nieuwere een hogere range heeft. ( meer richting de 300-350 ) Het is alleen een te kleine auto.

Zie dat bijv een Nissan Leaf meer in de buurt komt, alleen is de prijs nog een ding. ( en dat is mogelijk voor een hoop mensen zo )

Zal wel met de tijd leren. Ben benieuwd wat de occasion markt gaat doen, gecombineerd met onderhoud ervan.
Ahja, dat is echt wel de onderkant van de markt momenteel. Overigens is een Leaf met de voorraaddeals (25K!) nu echt heel interessant naar mijn mening. EV's met minimaal 300km echte range zijn eerder de VW ID's en de model 3 SR+ momenteel (en alles wat daar boven zit uiteraard) maar die zijn nog net wat te duur om voor de particulier echt betaalbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
stylezzz schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:53:
[...]

Ahja, dat is echt wel de onderkant van de markt momenteel. Overigens is een Leaf met de voorraaddeals (25K!) nu echt heel interessant naar mijn mening. EV's met minimaal 300km echte range zijn eerder de VW ID's en de model 3 SR+ momenteel (en alles wat daar boven zit uiteraard) maar die zijn nog net wat te duur om voor de particulier echt betaalbaar te zijn.
Klopt hij is interessant, maar 25k is nou niet iets wat ik zo maar uitgeef aan een auto. 10k is toch echt wel de max. De tweedehands markt is eerder interessant wat dat gaat doen. Dat is toch wel wat een groot deel van Nederland koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
stylezzz schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:53:
[...]

Ookal zou de ID.3 wel betaalbaar zijn.
De goedkoopste ID.3 heeft een slechte accu capiciteit + snelladen op dat ding is niet "snel".

Je neigt dan snel naar de eena goedkoopste en dan ben je ook opeens 5 tot 10 duizend euro duurder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
m2011 schreef op maandag 27 september 2021 @ 00:15:
[...]

Stel de camping biedt 4 ampère. Ik hoor net dat een Tesla minimaal 5 ampère nodig heeft. Kan jij mij uitleggen, als iemand die blijkbaar wel weet hoe alles werkt, hoe ik de tesla op die camping oplaad?

Algemener, er worden hier veel voorbeelden genoemd van mensen die problemen ondervinden bij het laden en alle afstanden tot laadplek, pasjes, systemen, logins, en tekort aan plekken wat erbij komt kijken. Dat wordt dan gebagatelliseerd, maar de problemen worden daar niet mee opgelost. Over een paar jaar zal dat zeker anders zijn, maar nu haalt elektrisch rijden het nu eenmaal niet bij het gemak van eens per 800+ km een paar minuten bij de tank.
Tja… met 4A kan je niet eens een “lichte” waterkoker of (reis)fohn gebruiken.

Maar mocht het dan toch zo zijn dan ga je ergens anders opladen. Stekkers en oplaadpunten zijn overal in de EU te vinden :)

Tja.. Het is vooral gewenning. Mensen van het typr “is altijd al zo geweest, waarom veranderen” zullen langer nodig hebben voor ze in gaan zien dat de EV toch echt makkelijker is.

Op een 1.000km rijden scheelt het maar weinig tov. een ICE auto, zie ook de “1000km challenge “ videos van Bjorn Nyland op YouTube.

De rest van het jaar is laden veelal inprikken als je “toch” stil gaat staan (dat is gemiddeld 95% per auto) thuis, het werk, stad of een bezoek aan XYZ.

Hoe vervelend was het eigenlijk toen ik nog moest tanken… In de rij aansluiten bij de kassa, een vieze handgreep ingedrukt houden, vervolgens ook nog eens 1.75€ per liter betalen.
Marzman schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:56:
[...]

Dat is voor een camping best veel. Dat zal op lang niet alle campings lukken.
Best veel??..

Waterkoker: 2000w
Fohn: 1700w
Reisfohn: 1200w

Ik heb ooit een klein huurhuisje gehad waar je maar 8A had, maar minder dan 5A heb ik nog nooit gehad.

Maar stel het kan toch niet: ergens tijdens een uitje van tevoren/na snelladen of een normale laadpaal opzoeken bij de trips die toch al gepland staan.

Ik hoor, lees en zie vooral veel mensen die het nog nooit serieus hebben geprobeerd klagen over dingen waarbij de argumenten gebaseerd zijn op hun emotie i.p.v. het feit dat het heel gemakkelijk is geworden om met (een beetje fatsoenlijke) EV overal te komen.

@corporalnl
Aankomend jaar ook eens de private lease aanbiedingen in de gaten houden.

Omdat er geen MRB betaald hoeft te worden voorlopig én je met geluk nog een beetje subsidie kan krijgen is dat misschien ook gunstig.

Maak voor jezelf een TCO (total costs of ownership) berekening waar je verzekering, mrb, brandstof/elektra onderhoud en afschrijving naast elkaar zet.

Mijn vriendin heeft (nog zonder subsidie!) een elektrische Skoda Citigo, welke er vanaf 199€ /maand was. De Nissan Leaf, de Bolt en Mazda mx-30 hebben ook erg goede aanbiedingen gehad die lastig zijn te verslaan tov. Aanhouden van een oude auto.

[ Voor 30% gewijzigd door Stef87 op 27-09-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41

ThunderNet

Flits!

Stef87 schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:35:
[...]

Maar mocht het dan toch zo zijn dan ga je ergens anders opladen. Stekkers en oplaadpunten zijn overal in de EU te vinden :)

Tja.. Het is vooral gewenning. Mensen van het typr “is altijd al zo geweest, waarom veranderen” zullen langer nodig hebben voor ze in gaan zien dat de EV toch echt makkelijker is.

Op een 1.000km rijden scheelt het maar weinig tov. een ICE auto, zie ook de “1000km challenge “ videos van Bjorn Nyland op YouTube.

De rest van het jaar is laden veelal inprikken als je “toch” stil gaat staan (dat is gemiddeld 95% per auto) thuis, het werk, stad of een bezoek aan XYZ.

Hoe vervelend was het eigenlijk toen ik nog moest tanken… In de rij aansluiten bij de kassa, een vieze handgreep ingedrukt houden, vervolgens ook nog eens 1.75€ per liter betalen.

[...]

Best veel??..

Waterkoker: 2000w
Fohn: 1700w
Reisfohn: 1200w

Ik heb ooit een klein huurhuisje gehad waar je maar 8A had, maar minder dan 5A heb ik nog nooit gehad.

Maar stel het kan toch niet: ergens tijdens een uitje van tevoren/na snelladen of een normale laadpaal opzoeken bij de trips die toch al gepland staan.

Ik hoor, lees en zie vooral veel mensen die het nog nooit serieus hebben geprobeerd klagen over dingen waarbij de argumenten gebaseerd zijn op hun emotie i.p.v. het feit dat het heel gemakkelijk is geworden om met (een beetje fatsoenlijke) EV overal te komen.
En toch koop je een auto, vaak voor de 5%. Mijn dagelijks rit is ook maar 17 minuten / ~15km enkele reis. Maar toch heb ik een diesel, omdat ik toch rond de 20-25k per jaar zit. (Sind 1 juli nieuwe auto en zit nu al weer 9000km verder). Een stationwagon, want handig op vakantie en voor als er heel af en toe iets mee moet.

Nu is mijn situatie de keuze ook wel heel makkelijk, want niets binnen mijn budget, en ik kan thuis niet opladen (4 straten verderop, gemeente weigerd meer palen neer te zetten in de wijk, geen eigen oprit). Ik kan op het werk ook niet laden en vziw zijn er ook totaal geen plannen om hier palen neer te zetten.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m2011
Stef87 schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:35:
[...]
Even geen föhn en water koken met het gasflesje is een vrij standaard keus op de camping. 4A is dan genoeg voor het koelkastje en telefoon opladen, maar niet voor de auto. Prima als je die beperking accepteert maar doe dan niet alsof er geen beperking is.

Als mensen komen met verhalen uit de praktijk over allerlei problemen dan wekt het weinig vertrouwen als de response is "OK je kan je auto niet opladen op de camping maar je kan ook je haar niet föhnen" 😂

Ik wil gewoon een camping kunnen boeken zonder van tevoren te selecteren op campings die dicht genoeg bij (snel) laders zitten, en daarom is voor mij een benzine auto prima. Als je perse een elektrische auto wil rijden mag dat ook, gevolg is wel dat je er rekening mee moet houden bij uitstippelen routes en selectie van een camping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je kan inderdaad ook 4A krijgen op een camping. Maar je kan natuurlijk ook een andere camping zoeken waar je meer krijgt. Als ze 10A geven zullen ze waarschijnlijk ook de kwh doorberekenen (en dat is een stuk duurder dan thuis, maar vergeleken met een laadpaal weet ik het niet).

Maar als we straks allemaal electrisch rijden zullen de campings daar ook wel op inspringen. Mag je eigenlijk ook nog iets trekken met een electrische auto?

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 27-09-2021 13:10 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
m2011 schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:02:
[...]

Even geen föhn en water koken met het gasflesje is een vrij standaard keus op de camping. 4A is dan genoeg voor het koelkastje en telefoon opladen, maar niet voor de auto. Prima als je die beperking accepteert maar doe dan niet alsof er geen beperking is.

Als mensen komen met verhalen uit de praktijk over allerlei problemen dan wekt het weinig vertrouwen als de response is "OK je kan je auto niet opladen op de camping maar je kan ook je haar niet föhnen" 😂

Ik wil gewoon een camping kunnen boeken zonder van tevoren te selecteren op campings die dicht genoeg bij (snel) laders zitten, en daarom is voor mij een benzine auto prima. Als je perse een elektrische auto wil rijden mag dat ook, gevolg is wel dat je er rekening mee moet houden bij uitstippelen routes en selectie van een camping.
Je kan je benzine-auto toch ook nooit tanken op de camping..? 8)7

Het punt is juist dat het in de meeste gevallen makkelijker is op de camping met een EV, versus de brandstof auto.. Je kan prima naar een camping (zelfs eentje zonder stroom)
ThunderNet schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:02:
[...]

En toch koop je een auto, vaak voor de 5%. Mijn dagelijks rit is ook maar 17 minuten / ~15km enkele reis. Maar toch heb ik een diesel, omdat ik toch rond de 20-25k per jaar zit. (Sind 1 juli nieuwe auto en zit nu al weer 9000km verder). Een stationwagon, want handig op vakantie en voor als er heel af en toe iets mee moet.
Ja en van die resterende 5% dat de auto niet stil staat, zul je slechts af en toe een keer moeten snelladen, maar in veelal de meeste gevallen niet. Laat dit enkele keren per jaar zijn?.. Dan hele EV afschrijven omdat je enkele keren misschien even moet wachten, is dan wmb ook erg vreemd gezien alle andere voordelen het hele jaar door.

Wij rijden ook ~35k per jaar, komt regelmatig voor dat ik 3-6 maanden niet heb moeten snelladen.

Die 95% dat je toch stil staat, zet je hem aan de stekker, dát is het hele punt. (Benzine auto kan dit dan ook gewoon niet).
@redwing Van de 5% dat je wel aan het rijden bent heb je slechts maar een nog veel kleiner deel dat je wel een keer moet snelladen. Het is dus niet fair om te doen alsof je 5% van de tijd aan het wachten bent on te laden.

Als je gemeente moeilijk doet is natuurlijk niet goed, dat probleem moet natuurlijk worden opgelost. Gevalletje Nationale ombudsman?..

Er zijn gelukkig weinig plaatsen waar de gemeente zo moeilijk doet,

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 27-09-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41

ThunderNet

Flits!

Stef87 schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:47:
[...]

Het punt is juist dat het in de meeste gevallen makkelijker is op de camping met een EV, versus de brandstof auto.

[...]

Ja en van die resterende 5% dat de auto niet stil staat, zul je slechts af en toe een keer moeten snelladen, maar in veelal de meeste gevallen niet. Laat dit enkele keren per jaar zijn?.. Dan hele EV afschrijven omdat je enkele keren misschien even moet wachten, is dan wmb ook erg vreemd gezien alle andere voordelen het hele jaar door.

Wij rijden ook ~35k per jaar, komt regelmatig voor dat ik 3-6 maanden niet heb moeten snelladen.

Die 95% dat je toch stil staat, zet je hem aan de stekker, dát is het hele punt. (Benzine auto kan dit dan ook gewoon niet).

Als je gemeente moeilijk doet is natuurlijk niet goed, dat probleem moet natuurlijk worden opgelost. Gevalletje Nationale ombudsman?..

Tuurlijk ga je dat niet via de ombudsman doen. Lijkt me dat je zodra je een auto kiest, gaat kijken naar de infrastructuur die er nu is. Voor mij persoonlijk is altijd 3-4 straten verderop moeten een parkeren een keiharde no-go. Je gaat niet een auto kopen, en dan een half jaar wachten tot er eindelijk zo'n paal staat, tenminste ik niet.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Het punt is juist dat het in de meeste gevallen makkelijker is op de camping met een EV, versus de brandstof auto.. Je kan prima naar een camping (zelfs eentje zonder stroom)
Die snap ik niet, waarom zou dat makkelijker zijn? Ik heb nog nooit met een benzine-auto op een camping ook maar het idee gehad dat ik wilde tanken. Met een EV heb je dat juist wel omdat tanken nu eenmaal langer duurt.
[...]
En toch is dat wat veel mensen doen en altijd al gedaan hebben. Hoeveel mensen kopen hun auto wel niet omdat er een caravan achter moet kunnen en genoeg laadruimte moet hebben voor de vakantie? Je kunt dat afdoen als onzin, maar dat is nu eenmaal hoe mensen een auto kopen. En dan kun je wel aankomen met al die vele voordelen, maar dat hadden kleine ICE-auto's ook. Die zijn ook veel makkelijker in de stad, hebben minder ruimte nodig en rijden zuiniger. Toch is die eerste auto meestal een lompe caravantrekkende SUV

Maar met de benzine-auto heb je die behoefte ook helemaal niet. Dus fijn dat je die behoefte bij een EV wel hebt en ook nog kunt vervullen, maar dat maakt het voor de meeste mensen nog geen voordeel. Eerder juist een nadeel omdat je nu plotseling wel die behoefte hebt.

Er zijn wel veel plaatsen waar er gewoon niet voldoende ruimte is voor genoeg laadpalen of de laadpaal een paar straten verderop staat. Ik heb welgeteld 1 laadpaal op 200m (die altijd bezet is) en de eerstvolgende zit zo'n 2 km verder. Ik ken wel wat mensen die precies hierom nog geen EV hebben gekocht.

Voor de rest helemaal goed dat er steeds meer EVs komen, maar je gaat niet voldoende draagvlak krijgen door te zeggen dat mensen hun auto anders moeten gebruiken/kopen. Heel simpel ontkom je er niet aan dat mensen hun auto kopen voor de 5% langste/zwaarste ritten. Dus je moet er juist voor zorgen dat de EV zich aanpast aan de wensen, en niet dat mensen hun wensen aan moeten passen aan de EV. Gelukkig zie je dat ook steeds meer gebeuren, maar een EV is voor het gros van de mensen nu nog gewoon geen optie door de kosten en beperkingen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:08
[...]

[...]

Op " onze" camping in Oostenrijk moeten auto's op een veredeld grasveldje geparkeerd worden. Er is daar niks, hoe moet je daar laden? verlengsnoertje leggen?
Het is alweer 2 jaar geleden dat ik daar was, maar in de dorpjes daar heb ik geen laders gezien. En als er wel een paar geplaatst worden moet je maar hopen dat ie vrij is als je moet laden.

En thuis is het ook geen optie. In mijn woonplaats zijn wel wat openbare laders, maar dat zijn er en weinig en niet dichtbij huis. Ik heb geen oprit en een verlengsnoer over de stoep leggen mag vast niet van de gemeente.

Daarnaast heb ik een groot gezin en hebben we een 7zitter nodig, kom je dus alweer bij Tesla uit. iets wat behoorlijk boven mijn budget is(ben maar systeembeheerder bij de overheid en 1 verdiener).

Het zal vast fijn rijden, maar een EV is gewoon voor het meerdendeel van de mensen geen realistische optie.
We zijn ook al eens eerder in het wegenbelasting vrije praatje getrapt en hebben een toen zo bejubelde polo slowmotion gekocht. Dat feest was ook snel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
Hier sla je de spijker precies op z'n kop. Ik heb geen zin om naar de nationale ombudsman te gaan. Een auto is voor mij een gebruiksobject, geen politiek statement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]
Een benzine auto hoeft dit ook gewoon niet :?
Draai je de boel niet een beetje om zo?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 16:13
ThaddeusX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:34:
Waarom “sommige” particulieren geen elektrische auto moeten leasen of kopen.

Mijn verhaal is niet bedoelt voor mensen die in een auto boven de 50 duizend kunnen rijden. Met een range van +400km.
Mijn verhaal gaat over een particulier (ikke) die zonder veel ervaring\kennis besluit om een elektrisch voertuig te kopen\leasen wat in budget valt.

Dus in deze topic wil ik absoluut maar ook absoluut geen EV’s afkraken. Ik hoop zelf weer ooit een EV te kunnen rijden. Want dit is de toekomst. Dus ik wil het niet negatief overbrengen.

Ik wil ook even kwijt dat ik destijds in een aantal topics negatief\gefrustreerd overkwam als EV rijder met problemen. Ik wil alle mede-Tweakers bedanken die mij hebben geholpen. Jullie zijn geweldig!
Want ik kon met mijn problemen\verhaal niet terecht bij de officiele dealer.

Dus alvast sorry als deze post van mij jullie kan irriteren.

Mijn verhaal
Mijn eerste private lease auto was een A segment…goedkoop benzine auto. Ik was er zeer tevreden mee. Toen mijn contract afliep besloten we een ander\nieuw auto te leasen. Dit keer iets luxer…een B\C segment.
Ik keek online naar vele auto’s en kwam in categorie auto’s zoals een Volkswagen Polo terecht. Dit zou mij ongeveer 400 euro per maand kosten…een kale Polo zonder opties…een handschakel bak met 95pk.

Toen kwam ineens de e-Golf actie voorbij. Deze koste mij ook 400 euro.
Je krijgt inplaats van een Polo een redelijk\goed aangekleed Golf.
Opties zoals: automaat, adaptive cruise control, climate control, standaard 136pk etc. waren standaard al inbegrepen.
Plus het was elektrisch ook nog!

Afstand naar mijn werk is 25km (retour). En ik rijd zelden lange afstanden dus de auto was perfect!
De officiële Volkswagen dealer heeft mij dus de e-Golf aangeraden. Ik kon niet wachten! Volgens de website van Volkswagen zou de auto 230km aan range moeten hebben.

En natuurlijk was dit een dom besluit…ik had ook zelf online onderzoek moeten doen.
Ik had wel ff Gegoogle’d maar ging niet in detail zoeken. Dus dit is mijn grote fout geweest.

Mijn eerste laadsessie
Auto rijdt heerlijk! Je hoort niks & het leek alsof ze de wielen met boter ingesmeerd hebben want zo goed rijdt het. Ik hoef nooit meer een benzineauto!

Rijdt jij nog in een benzineauto anno 2020 ? HAHAHA (ok dit was als een sarcastisch grap bedoelt 😊 )

En nu weer serieus verder:
Totdat ik besefte dat ik moest gaan laden. Ik moet 1 keer per week laden voor huis en woonverkeer.
Ik heb geen eigen garage of oprit maar woon in een groot stad wat voorzien is van vele laadpalen in bijna ieder buurt.
En toevallig is er een laadpaal op de straat waar ik ook altijd parkeer! En ook nog eens een laadpaal op werk. Perfect toch?

Ik was natuurlijk voorbereid. Ik had vele laadpasjes van 4 verschillende aanbieders in mijn handen. Allemaal geactiveerd en klaar voor gebruik.

Toen mijn accurange halfvol was had ik besloten om bij mij in het straat voor het eerst te laden.

Maar het werkte niet…terwijl ik af en toe wel andere auto’s zag laden.
Laadpaal leverancier geeft aan dat het aan mijn pas ligt…maar leverancier van de pasjes gaf aan dat het aan de laadpaal ligt.

Ik werd van A naar B gestuurd. Na 2 weken nonstop gebeld te hebben is het vanzelf verholpen.
Beide leveranciers weten niet hoe of wat. Terwijl ze zelf onderling ook contact gehad hebben.

Ze willen waarschijnlijk hun foutje niet accepteren maar goed…

Na 2 weken kon ik eindelijk laden!

Lange afstanden
Mijn partner moest voor 1 dagje naar een ander stad.
120km retour dus dat moest ze wel redden. Er was ook geen laadpaal aanwezig in de locatie waar ze ging.
Maar ze belde mij op de terugweg dat de auto bijna leeg was en echt moest laden, anders kon ze niet terug naar huis.
Uiteindelijk is ze bij een snellader terecht gekomen. Het was haar eerste keer dus zij ervaarde ook heel even stress om de lader werkend te krijgen.
Na een gevecht met de kabel/auto kon ze laden en was ze thuis met amper wat bereik.

Ik was zelf erg geschrokken want volgens online sites die range in het praktijk aangeven staat er dat je in de winter\snelweg gecombineerd de 135km moet kunnen halen.

Haar rijsituatie:
• Max 100km per uur
• Geen verwarming. Ze had het erg koud in de auto maar durft de verwarming niet aan te zetten ivm range
• Het was winter, een gemiddelde koude Nederlandse temperatuur dus het wel koud en waaide wel
• Auto vertrok met 100% range

Ik was zelf ook in schok maar goed…ik gaf haar rijgedrag uiteindelijk de schuld.
Ik maak wel eens grapjes dat als ze naar de supermarkt gaat (2 minuten rijden) dat de auto dan al halfleeg is.

Wij hadden leuke activiteiten gepland in een ander steden

Stad 1
De stad was 220km (retour). Er was wel een laadpaal in de locatie aanwezig dus dat kwam goed uit.
Ik maak gebruik van diverse sites\apps om laadpalen te vinden voor vertrek.

Eenmaal op locatie kon ik mijn pasje niet scannen aan de paal. Er was geen scanfunctie. Volgens de paal moest ik moest een app downloaden…account aanmaken…registreren…IBAN koppelen en toen kon ik via een QR code de paal scannen en zo zou de laadsessie starten.
Gelukkig ging dat wel goed

Na een lange dag was de auto weer vol geladen. We konden dus zonder te laden terug weer naar huis.

En ohja…ik had geluk want er was maar 1 laadplek over! Als die ook bezet was had ik even 10km verderop moeten parkeren. Had ik dan die 10km moeten lopen naar mijn locatie? Voor mij voelde het alsof ik de lotterij gewonnen had “yess ik heb een vrije plek!!”.
(optie2 was dan om op de heenweg ook te laden maar goed...)

Stad 2
Deze stad was 180km (retour). Er was een laadpaal op de straat waar we wouden parkeren.
Eenmaal op locatie bleek dit om een prive\zakelijk gedeelde terrein te zijn waar ik dus niet mocht parkeren. Gek want deze paal zie je wel als publieke paal online. Maar goed we besloten te parkeren zonder laadpaal, wel in een ander wijk.
En er was verder geen laadpaal in de buurt. En ik ga natuurlijk niet ff 5km verderop parkeren.
Op de terugweg moesten we laden en dat ging verder prima bij een mooie Fastned locatie

Lange trip
Dit word uitdaging! Een locatie die 440km (retour) is.
Ik moest hoe dan ook op de heenweg en terugweg laden.

Maar de vraag is waar en wanneer? Je heb handige apps\sites die voor jou bepalen waar je en wanneer je kunt laden. Maar een 4 uur auto rit werd ineens 7 en een half uur omdat volgens de app ik op de heenweg 4 keer moest laden en op de terugweg ook. Met enorme vele extra km’s.
Zelfs toen ik de instellingen van deze rit heb gecontroleerd en van vol naar bijna leeg wou laden.

Ik heb dus een avond van te voren veel moeten Googelen welke laadpaal en wanneer etc.
Ik kreeg er hoofdpijn van maar uiteindelijk is het mij gelukt. We hoefden 1 keer op de heenweg en 1 keer op de terugweg te laden. Op de eindbestemming was ook een laadpaal aanwezig namelijk.

Eenmaal op locatie moest ik alweer een app downloaden (dit keer een andere). Weer registreren…weer mijn bankgegevens koppelen…en de QR code scannen.
Dit keer was er geen QR code. Iemand heeft de QR code dusdanig beschadigt (met een mes leek het wel) dat de camera het niet kan lezen.
Ik besloot te bellen naar de leverancier. Ze waren vriendelijk en behulpzaam.
Volgens de fysieke paal ben ik connected met paal 1 maar de app gaf telkens paal 2 aan. Terwijl daarin geen kabel aanwezig was.
Na 10 minuten struggelen is het gelukt om de auto sessie te laden.

Enge ervaring
Het is en blijft een enge ervaring voor mijn partner. Ze is een vrouw.
Je ziet leuke laadlocaties op de internet. Van benzinestations met koffiezaken en alles erop en eraan.

Maar in het praktijk komt je ook snelladers tegen in the middle of nowhere zonder een teken van leven…als het donker is…koud is en het regent…nou laten we zegen dat ik het kan begrijpen als een vrouw daar een naar gevoel van krijgt.
Ik ben zelf ook geweest op die locaties en je wilt het liefst meteen je auto weer in.

Auto range
Auto geeft altijd aan hoeveel km je kan rijden op je huidige accu.
Dankzij mede-Tweakers heb ik geleerd dat dit een “gok/advies/gemiddelde berekening” is van de auto.

Want als jij 30km per uur hebt gereden de afgelopen dagen dan zegt de auto ineens dat je 230km kan rijden. Wat neerkomt op de range wat Volkswagen laat zien.
Maar ik rijd bijna altijd op de snelweg. Ik rijd netjes 100km en maak altijd gebruik van cruise control. Dan laat de auto een heel ander range zien. Dit is ietsjes realistischer.

Mijn slechte ervaring hiermee is dat ik nooit weet hoeveel km ik kan afleggen met de auto.
Als ik thuis ben en de auto een volle range heeft. Dan weet ik dat ik in de winter circa 135km kan rijden. En in de zonder ongeveer 180.

Maar als de auto halfvol..driekwart vol of leeg is...of je bent op een ander locatie…dan heb je geen flauw idee!
In de praktijk heb ik dit ook ervaren.

Vanuit Belgie ging ik terug naar Nederland rijden. 95% van de tijd was ik op de snelweg 100km per uur met cruise control. Zelfs na 1 anderhalf uur rijden geeft de auto aan dat ik X aantal range heb.
Maar in het praktijk verbruikt de auto veel meer.

En nee ik maak niet eens gebruik van verwarming of airco want dat durven we niet. We moeten gewoon onze jassen aanhouden.

Google geeft aan dat ik nog 50km moet rijden om naar huis te komen.
De auto gaf aan dat er nog een range van 80km is. Dit terwijl ik al vele km’s op de snelweg achter de rug heb. Dus dit zou wel een realistischer range moeten zijn.

Maar hoe dichterbij ik thuis kwam hoe sneller de range van de accu minder werd. Uiteindelijk heb ik een 5km omweg moeten laden…om vervolgens 10 minuten te laden…om vervolgens weer naar huis te kunnen. Vreselijk!
Gooi daar nog range anxiety nog er boven op en je zit achter de stuur te zweten. Want ik durf niet zo snel in een onbekend gebied te rijden met ~30km aan range. Omgeving randstad heb ik daar geen issues mee maar andere gebieden van NL zijn niet allemaal zo goed voorzien van laders.

Dit kan te maken hebben natuurlijk met weeromstandigheden etc.
Verbruik van auto is wel normaal als ik het vergelijk met anderen online.

1 jaar ervaring
Ik heb er vertrouwen in en kan ermee rijden zoals ik wil.
Ik kan met gemak naar de locaties die ik eerder bezocht heb. Omdat ik het wel eens eerder ervaren heb.

Indien ik naar een nieuw\ander locatie heen moet die ver weg is begin ik wel weer zenuwachtig te worden. Want ik moet dan lekker weer een dag van te voren alles inplannen. Vertrouwen in de apps heb ik “nog” niet helemaal.

En zelfs 1 jaar na gebruik ervaar ik problemen. Ik heb vanochtend mijn auto aan de lader gezet hier in de straat bij mij huis. Het begon met laden. Toen ik thuis binnen kwam wou ik via de app ff bekijken hoelang de laadsessie zou duren.
App gaf aan dat de auto niet kon laden. Ik moest dus in de kou en regen weer terug naar de auto lopen. Alles ontkoppelen & weer koppelen. En toen werkte het plotseling wel.

Gelukkig gebeuren dit soort dingen niet vaak. Maar wat als ik niet op de app had gekeken? We hadden de auto met volle accu namelijk wel echt nodig.

Elektrisch laden is goedkoper dan benzine
Het is inderdaad goedkoper MAAR dat is alleen zo als je thuis gaat laden of specifieke laadabbonementen waar je maandelijks moet voor betalen, ookal ga je niet rijden. Voor de meeste constumenten is dit niet het geval.

En de laadpas & laadpaal leveranciers maken je het niet makkelijk
• Gratis pas VS laadpas abbonement
• Snachts opladen VS overdag
• Gratis laadsessie VS X cent voor ieder keer dat je een laadsessie gebruikt (deze kosten staan los van de elektrisciteitsverbruik. Die moetje apart nog betalen)
• Laadpas van een groot leverancier die ietsjes duurder is VS een onbekend buitenlands leverancier die ietsjes goedkoper is maar waarmee je geen klantenservice gaat krijgen hoogstwaarschijnlijk
• Je gaat naar een verre bestemming dan moetje ook de verschillen van laadpaalleveranciers checken want je wilt natuurlijk zo goedkoop mogelijk naar je locatie komen. Dus misschien moet je toch een omweg maken om bij een ander leverancier te laden

Dus ik ben nu veel duurder uit met elektrisch rijden dan benzine rijden.
Toevallig kreeg ik afgelopen week een berichtje dat het nu zelfs nog duurder is geworden (joepie!).

Mijn persoonlijke conclusie
Ik kan de auto…laadpalen…laadpas leveranciers…locaties en iedereen de schuld geven.
Maar het ligt ook aan mij. Ik ben gewoon een dom simpel consument. Ik had veel meer onderzoek moeten doen. Maar ookal had ik dit gedaan snapte ik er toch geen hol van. Dusja...

Mijn verhaal is bedoeld om ook de slechte ervaringen op het internet zien te krijgen.
Zonder al te negatief te doen.
De reden hiervoor is omdat je online op de voorkant meestal ziet hoe geweldig een EV is.
En zelfs de officiële dealers laten je in de steek zodra je een gekocht hebt of je lease contract getekend hebt. Ineens hebben ze dan geen verstand van EV’s meer.

Ik rijd "meestal" 25/50km op een dag dus daarmee zou deze EV perfect moeten zijn. Dat is het ook maar "zelden" ga ik ook wel eens verder weg, en dan begint de stres.

Voor de volgende keer ga ik een zuinig benzine auto nemen of een hybride zelfs.
Maar mijn droom blijft toch wel bij een mooie EV auto. Maar wel eentje die minimaal 2 keer de range\laadsneltijd heeft dan mijn huidige.
En natuurlijk eentje die dan ook betaalbaar is.

Hopelijk is het over 5 jaar wel zover.

Edit: Ik ben geen ster in Nederlands schrijven >:)
Bedankt voor het delen van je eerlijke verhaal. Een echte "net-niet" ervaring dus.

(Misschien is een electrische fiets ook prima geschikt voor je woon-werk rit?)

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

@redwing Van de 5% dat je wel aan het rijden bent heb je slechts maar een nog veel kleiner deel dat je wel een keer moet snelladen. Het is dus niet fair om te doen alsof je 5% van de tijd aan het wachten bent on te laden.
Punt is dat mensen alsnog naar die vakantie kijken om te kijken wat voor auto ze gaan kopen. En dan gaat het dus om simpele dingen als hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de auto weer vol is voor de volgende dag. Met een ICE pak je de laatste pomp voor de camping en binnen 5 minuten ben je klaar. Met je EV ben je meestal al meer dan 5 minuten bezig met die laadpaal te vinden of op en neer te lopen omdat je hem van de lader moet halen. Laat staan dat het nog helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat er overal een laadpaal is.

En nogmaals ik ben 100% voorstander van een EV, maar wil je mensen overtuigen, moet je dat niet doen door te zeggen dat ze geen probleem hebben. Dat doe je juist door ervoor te zorgen dat ze daadwerkelijk geen probleem hebben. Oftewel meer opladers, auto's met meer range, maar je zult ook moeten accepteren dat voor sommige mensen een EV nu nog niet praktisch is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Bouke-p schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:15:
[...]
Het is alweer 2 jaar geleden dat ik daar was, maar in de dorpjes daar heb ik geen laders gezien. En als er wel een paar geplaatst worden moet je maar hopen dat ie vrij is als je moet laden
Zien van laders doe ik in NL bijna ook nooit. Toch hebben wij de meeste laders van de EU.

Gewoon op reis gaan en het “gewoon doen” is anders dan “oh ik heb geen laders gezien”.

Laat Oostenrijk toevallig een van de meest gemakkelijke landen zijn met de EV.

In 2018 kon ik daar met een oude Renault Zoe zelfs prima en zelfs gemakkelijk uit de voeten. (Toen waren er veel minder snelladers en laders)

Blog, deze in 2018 zelf geschreven; https://goedkoperrijden.b...ntie-naar-oostenrijk.html

Tegenwoordig is het vele malen gemakkelijker en heb je prima apps zoals A Better Routeplanner welke live je Route kan aanpassen obv beschikbare snelladers.

Wil je helemaal geen moeite doen of ben je bang aangelegd dan boek je een camping waar je een “blauwe stekker” tot je beschikking hebt (dat is een 230v 16A stekker, bij meeste campings in de EU te vinden). Stem dit desnoods van tevoren af met de campingeigenaar.

Zorg gewoon dat je met 30/40% of meer aan komt op je bestemming en laden doe je dan langzaam als je op je gat zit met een biertje. Lukt/kan/mag dit niet dan doe je dit bij de eerstvolgende activiteit/bestemming, lukt dat (pas) ook niet hoef je pas een snellader te zoeken.

Het is écht heel makkelijk in de meeste gevallen (zeker nog niet in elk segment auto) en dat maakt het zo jammer dat men al bang is om iets anders te doen.

Schrijf bijvoorbeeld eens een normale vakantie dag-rit op van 1000km met zeg 1-2 kinderen en een benzine auto.

Situatie: Regelmatig file of drukte en je wilt graag wat langer lunchen maar moet af en toe ook naar het toilet.

Laat je met de A Better Routeplanner het zo hebben gepland dat je tijdens de lunch een lange sessie hebt geladen en de korte stops een beetje (15-20min).

Met een hoop EV’s komt er weinig extra tijd bij een rit in de praktijk tov een ICE.

Een van onze eerste trips moesten wij een keer snelladen, konden wij mooi van de rodelbaan die er vlakbij zat.. Is dat echt een straf?

Uiteraard kan/mag iedereen voorlopig nog in ICE blijven rijden als het écht (praktisch) nog niet kan met de EV, maar dit is eigenlijk zelden het geval.
redwing schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:35:
[...]

Punt is dat mensen alsnog naar die vakantie kijken om te kijken wat voor auto ze gaan kopen. En dan gaat het dus om simpele dingen als hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de auto weer vol is voor de volgende dag. Met een ICE pak je de laatste pomp voor de camping en binnen 5 minuten ben je klaar. Met je EV ben je meestal al meer dan 5 minuten bezig met die laadpaal te vinden of op en neer te lopen omdat je hem van de lader moet halen. Laat staan dat het nog helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat er overal een laadpaal is.

En nogmaals ik ben 100% voorstander van een EV, maar wil je mensen overtuigen, moet je dat niet doen door te zeggen dat ze geen probleem hebben. Dat doe je juist door ervoor te zorgen dat ze daadwerkelijk geen probleem hebben. Oftewel meer opladers, auto's met meer range, maar je zult ook moeten accepteren dat voor sommige mensen een EV nu nog niet praktisch is.
Met de ICE is het voor je gevoel misschien 5 minuten maar in de praktijk ook al snel 10-15minuten. (Ik heb het aantal keren bijgehouden op laatste ICE vakantie in buitenland)

Het zoeken naar een paal is niet anders dan een tankstation. Extra tijd daarvoor rekenen is wmb ook niet fair.

Maar stel: met de EV kan je ook prima een stukje buffer bijladen (voor je gemoedsrust) in diezelfde tijd bij laatste stop voor de camping. Dan duurt het 10-20min langer, verpest dat een vakantie?

Als je dan een biertje drinkt en tent op hebt gezet prik je 1. Auto in campingstekker of 2. Volgende trip bepalen waar/hoe je even wat gaat bijladen (indien nodig)

Enigste wat makkelijker kan en mag wmb is het pasjes systeem. Met sommige pasjes kan je overal wel uit, maar betalen met PIN lijkt mij nog altijd beter.

(Ohh en via app auto en vaak van je laadpas kan je status bijhouden. Ook kan je zien welke palen vrij zijn etc)

[ Voor 28% gewijzigd door Stef87 op 27-09-2021 14:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
We vergeten allemaal het belangrijkste argument om EV te rijden: hoef je niet in de rij te staan om benzine te hamsteren zoals nu in de UK ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:29
EV voor de massa is pas realistisch als de massa kan laden. Dat is gewoon voorlopig niet het geval. Het net kan het niet aan, er kunnen niet genoeg laadpalen geplaatst worden. Beide zaken zal nog decennia duren voor het echt om is. Zeker als we allemaal weer op hetzelfde moment willen laden (na de gestandaardiseerde werkdag) moeten er gewoon heel veel laadpalen bijkomen. Hier is er bijvoorbeeld 1 laadpaal met 2 aansluiten (dacht ik, kan er ook 1 zijn..) en daarmee 2 van de 50 parkeerplaatsen voorzien. Er is nu al gedoe met te weinig plek met 4 EV / PHEV (plus twee die alleen op het werk laden). Laat staan als er nog zeg 30 bij komen.

En zeker zolang elke EV laadplek een parkeerplaats kost, is het onhandig, ook voor een gemeente. Want zolang een EV een bepaald inkomen vereist (wat het praktisch doet) maak je daarmee ook een beslissing wie waar mag wonen. Nu is dat probleem niet zo heel groot, maar dit is Nederland, dus moeten we ook daarover eindeloos zeuren i.p.v. een keuze maken.

edit:
jeroenkb schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:45:
We vergeten allemaal het belangrijkste argument om EV te rijden: hoef je niet in de rij te staan om benzine te hamsteren zoals nu in de UK ;)
Jawel, maar dan voor je aggregaat als het net er weer eens uit klapt door te hoge vraag of aanbod :+

[ Voor 15% gewijzigd door Crahsystor op 27-09-2021 14:50 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Bor schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:29:
[...]

Een benzine auto hoeft dit ook gewoon niet :?
Draai je de boel niet een beetje om zo?
Punt is dat je jaarrond bijna niet bezig bent met laden. Parkeren = stekker er in en klaar. Doe je dit met een vaste kabel dan is dit minder dan 10sec. per keer.

Men doet hier alsof je hele jaar door bent op wachten dat je auto vol zit en laden zo moeilijk is, dat is dus gewoon niet zo. Grootste probleem hier is vastgeroest zijn :p

Vroeger wilde men ook geen computer, internet, mobieltje of TV “want was vroeger ook niet zo” de geschiedenis laat zien dat diezelfde mensen er 5-8j later ook aan meedoen :p

Even genoeg reacties hier. Moet ook nog werken en het heeft toch geen zin. Als men niet wilt, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Stef87 schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:59:
[...]

Punt is dat je jaarrond bijna niet bezig bent met laden. Parkeren = stekker er in en klaar. Doe je dit met een vaste kabel dan is dit minder dan 10sec. per keer.
Daar waar je kan laden zal dat zo zijn inderdaad. We weten allemaal dat dit op meer plaatsen nog steeds vaker niet het geval is dan wel.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

jeroenkb schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:45:
Nu was ik al van plan mijn volgende auto een EV te maken maar nu met die petrolgate al helemaal..
Mijn collega belde net dat hij zonder benzine kwam te staan en eerst 5km moest lopen naar tank station waar wel benzine was, om er achter te komen dat die geen jerrycans meer hadden, dus weer terug moest naar tankstation waar ze geen benzine maar wel jerrycans hebben.. om weer naar de benzine tankstation te gaan..
15KM moeten lopen om een paar liter te kunnen tanken.. |:(

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Stef87 schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:42:
[...]
Met de ICE is het voor je gevoel misschien 5 minuten maar in de praktijk ook al snel 10-15minuten. (Ik heb het aantal keren bijgehouden op laatste ICE vakantie in buitenland)
Ik houd het ook meestal bij en ben toch echt binnen 5 minuten weer weg. Maar ik tank dan ook echt alleen en rijdt gelijk weer door. Ik ben niet zo van de benen strekken als ik op reis ben.
Maar zelfs als het 10 minuten is, is het laden van een EV nog steeds een stuk trager.
Het zoeken naar een paal is niet anders dan een tankstation. Extra tijd daarvoor rekenen is wmb ook niet fair.
Het grote verschil is dat ik nog nooit (Amerika uitgezondert ;) ) een tankstation heb moeten zoeken. Ik kom die altijd gewoon op mijn weg tegen en tank wanneer het uitkomt. Iets wat met EV veel lastiger is, want het tanken duurt gewoon langer en je weet niet of er bij aankomst eentje in de buurt zit.
Maar stel: met de EV kan je ook prima een stukje buffer bijladen (voor je gemoedsrust) in diezelfde tijd bij laatste stop voor de camping. Dan duurt het 10-20min langer, verpest dat een vakantie?
Nee, maar dan moet je alsnog later ergens weer volladen want veel range heb je daarmee nog niet. En in de tussentijd ben je al snel meer als een uur kwijt door het extra stoppen onderweg en dit soort 'even' bijladen.
Als je dan een biertje drinkt en tent op hebt gezet prik je 1. Auto in campingstekker of 2. Volgende trip bepalen waar/hoe je even wat gaat bijladen (indien nodig)
Waarbij 1) niet altijd kan omdat je niet genoeg stroom krijgt uit een campingstekker (zeker bij oudere campings is dat max 4A) en 2) heb ik helemaal geen zin in, dat heb ik nog nooit hoeven doen. Wederom zijn zowel 1 als 2 extra punten om over na te denken.
Enigste wat makkelijker kan en mag wmb is het pasjes systeem. Met sommige pasjes kan je overal wel uit, maar betalen met PIN lijkt mij nog altijd beter.

(Ohh en via app auto en vaak van je laadpas kan je status bijhouden. Ook kan je zien welke palen vrij zijn etc)
Wederom leuk dat daar een app voor is, maar het is iets waar je met een ICE niet eens over na hoeft te denken. Ik heb echt geen app nodig om te kijken welk tankstation nog een plekkie voor me heeft :+

Punt is dat alles wat je hierboven zegt inderdaad geen grote problemen zijn, maar wel allemaal extra stappen waar je over na moet denken/iets mee moet doen. Genoeg punten om voor veel mensen om een EV van het lijstje af te strepen. Zeker omdat er puur praktisch gezien voor de meeste mensen niet veel voordelen aan een EV zitten.

[removed]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste