Ik ben met de Tesla Model S (75kWh batterij) echt significant langer onderweg dan met de ICE. Wel veel rustiger (ook wat waard), maar het probleem zit niet op de reis. Het is vooral op locatie waar het lastig is om een EV te rijden. Bij je huisje/camping kan je vaak maar heel beperkt laden en de snelladers staan vaak ook niet om de hoek.
De rest van het jaar is laden veelal inprikken als je “toch” stil gaat staan (dat is gemiddeld 95% per auto) thuis, het werk, stad of een bezoek aan XYZ.
Ik vind het nadeel van wekelijks tanken minder erg dan op vakantie om moeten rijden. Tijd op vakantie is gewoon veel kostbaarder, dan tijdens mijn woon/werkverkeer (waar het prima in past).
Hoe vervelend was het eigenlijk toen ik nog moest tanken… In de rij aansluiten bij de kassa, een vieze handgreep ingedrukt houden, vervolgens ook nog eens 1.75€ per liter betalen.
Ik heb nog een oldtimer, youngtimer en motor, dus ik tank ook nog regelmatig. Afgezien van de kosten vind ik het wel wat hebben. Heb toch het gevoel dat ik mijn auto er een beetje mee verwin

[/quote]
Ik heb ooit een klein huurhuisje gehad waar je maar 8A had, maar minder dan 5A heb ik nog nooit gehad.
Wij zitten vaak ergens hoog op de berg. De föhn en de oven tegelijk is vaak al een garantie om de stoppen er door te laten vliegen. Daarbij is de afstand naar het huisje en de auto soms ook een probleem. Daarvoor heb ik nu wel een lang verlengsnoer, maar ideaal is het zeker niet.
Maar stel het kan toch niet: ergens tijdens een uitje van tevoren/na snelladen of een normale laadpaal opzoeken bij de trips die toch al gepland staan.
Dat vind ik dus vrijwel niet te doen, omdat laadpalen vaak niet op de meest enerverende plekken staan. Daarbij heb ik niet zoveel trek dat mijn auto de agenda bepaald. In Nederland zijn er best veel laadpalen, maar in Italië wordt het al heel rap minder. Ik ben afgelopen jaar toch maar een keer weer met de youngtimer gegaan i.p.v. de Tesla. Op de doorgaande rit vond ik de Tesla fijner, maar eenmaal op de locatie is een ICE zoveel praktischer.
Ik hoor, lees en zie vooral veel mensen die het nog nooit serieus hebben geprobeerd klagen over dingen waarbij de argumenten gebaseerd zijn op hun emotie i.p.v. het feit dat het heel gemakkelijk is geworden om met (een beetje fatsoenlijke) EV overal te komen.
Ik rij al 3 jaar lang met een Tesla (geeft denk ik het meeste laadgemak) en dan nog vind ik het -met mijn bestemmingen- onhandig. Volgend jaar gaan we rondreizen in Schotland en ook daar is het best een gepuzzel. Met een beetje lekker weer pak ik lekker weer de youngtimer (is een oude cabrio).
Maak voor jezelf een TCO (total costs of ownership) berekening waar je verzekering, mrb, brandstof/elektra onderhoud en afschrijving naast elkaar zet.
Had ik ook gedaan en een Tesla Model S was maar iets duurder dan mijn diesel door blijven rijden. Helaas had ik niet de hoge onderhoudskosten gerekend (aan een Model S gaat best veel kapot en is allemaal stervensduur), dus mijn rekenplaatje klopte uiteindelijk van geen kant. Ook rij ik minder dan verwacht (Corona-effect), dus al met al heeft het financieel niet gebracht wat ik hoopte. Desondanks geen spijt, want vind het EV avontuur wel leuk. Maar voor rondreizen is het gewoon minder praktisch dan een ICE. Maar wellicht ben ik ook teveel petrolhead. Ik vind de Tesla een zielloze auto, ondanks het enorme prestatiepotentieel. Ik geniet veel meer van een oud hok, dus ik weet niet of mijn volgende (dagelijkse) auto wel weer een EV wordt. Kan nu nog een keer lekker zo'n karakterhok kopen en dat is over een paar jaar wel klaar...
Mijn vriendin heeft (nog zonder subsidie!) een elektrische Skoda Citigo, welke er vanaf 199€ /maand was. De Nissan Leaf, de Bolt en Mazda mx-30 hebben ook erg goede aanbiedingen gehad die lastig zijn te verslaan tov. Aanhouden van een oude auto.
Zijn wel echt auto's voor een tweede auto (of als je nooit met de auto op vakantie gaat). Daarbij zitten bij private lease vaak best wat issue m.b.t. meer/minder kilometers en ook is elk krasje achteraf vaak betalen. Zit ook gewoon een gezond verdienmodel aan vast. Ik ben toch meer van zelf kopen (heb je ook wat te kiezen), maar ben wellicht daar wat ouderwets in.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.