Waarom “sommige” particulieren geen elektrische auto moeten

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:30
jeroenkb schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:45:
We vergeten allemaal het belangrijkste argument om EV te rijden: hoef je niet in de rij te staan om benzine te hamsteren zoals nu in de UK ;)
Als iedereen hier te snel overstapt naar een EV gaat het licht ook uit, dat kan het net helemaal niet aan :+

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:55

SambalBij

We're all MAD here

ToolkiT schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:20:
[...]

Nu was ik al van plan mijn volgende auto een EV te maken maar nu met die petrolgate al helemaal..
Mijn collega belde net dat hij zonder benzine kwam te staan en eerst 5km moest lopen naar tank station waar wel benzine was, om er achter te komen dat die geen jerrycans meer hadden, dus weer terug moest naar tankstation waar ze geen benzine maar wel jerrycans hebben.. om weer naar de benzine tankstation te gaan..
15KM moeten lopen om een paar liter te kunnen tanken.. |:(
Ach, je collega kán tenminste naar het tankstation lopen voor een jerrycan benzine...
Hoe zou jij dat hebben opgelost met je EV? Pakje Duracell? :P

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:06
redwing schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:33:
[...]

Ik houd het ook meestal bij en ben toch echt binnen 5 minuten weer weg. Maar ik tank dan ook echt alleen en rijdt gelijk weer door. Ik ben niet zo van de benen strekken als ik op reis ben.
Maar zelfs als het 10 minuten is, is het laden van een EV nog steeds een stuk trager.

[...]

Het grote verschil is dat ik nog nooit (Amerika uitgezondert ;) ) een tankstation heb moeten zoeken. Ik kom die altijd gewoon op mijn weg tegen en tank wanneer het uitkomt. Iets wat met EV veel lastiger is, want het tanken duurt gewoon langer en je weet niet of er bij aankomst eentje in de buurt zit.

[...]

Nee, maar dan moet je alsnog later ergens weer volladen want veel range heb je daarmee nog niet. En in de tussentijd ben je al snel meer als een uur kwijt door het extra stoppen onderweg en dit soort 'even' bijladen.

[...]

Waarbij 1) niet altijd kan omdat je niet genoeg stroom krijgt uit een campingstekker (zeker bij oudere campings is dat max 4A) en 2) heb ik helemaal geen zin in, dat heb ik nog nooit hoeven doen. Wederom zijn zowel 1 als 2 extra punten om over na te denken.

[...]

Wederom leuk dat daar een app voor is, maar het is iets waar je met een ICE niet eens over na hoeft te denken. Ik heb echt geen app nodig om te kijken welk tankstation nog een plekkie voor me heeft :+

Punt is dat alles wat je hierboven zegt inderdaad geen grote problemen zijn, maar wel allemaal extra stappen waar je over na moet denken/iets mee moet doen. Genoeg punten om voor veel mensen om een EV van het lijstje af te strepen. Zeker omdat er puur praktisch gezien voor de meeste mensen niet veel voordelen aan een EV zitten.
Exact! Wij rijden makkelijk 1000km+ op een dag op weg naar vakantie (of als vakantie), maar gaan echt niet overal lang stoppen. Tanken en hup, weer door. Daar zullen ongetwijfeld mensen wat van vinden (beweging is goed, etc.), maar dat verandert onze use case niet. De ICE heeft net de 100k km aangetikt en is bijna 5 jaar oud, voor ons tijd voor een nieuwe. Door bovenstaande gekozen voor een hybrid en niet een full EV. Dat doen we wel wanneer we er echt serieuze afsteden mee kunnen afleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Bouke-p schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:15:
Op " onze" camping in Oostenrijk moeten auto's op een veredeld grasveldje geparkeerd worden. Er is daar niks, hoe moet je daar laden? verlengsnoertje leggen?
Het is alweer 2 jaar geleden dat ik daar was, maar in de dorpjes daar heb ik geen laders gezien. En als er wel een paar geplaatst worden moet je maar hopen dat ie vrij is als je moet laden.
Grappig, toen ik met mijn ouders nog op wintersport ging (2014 of 2015) viel het mij op dat er best wel veel laadpunten in Oostenrijk waren, zeker bij de skipiste. Wij zaten altijd op 5-10 minuten lopen van de piste. Leek mij ideaal, auto de laatste avond daar parkeren en je hoeft 's ochtends niet te krabben als je om 5 uur gaat rijden om voor de drukte München voorbij te zijn, want dat liepen wij de laatste nacht altijd op. :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
vistu schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:50:
[...]
Exact! Wij rijden makkelijk 1000km+ op een dag op weg naar vakantie (of als vakantie), maar gaan echt niet overal lang stoppen. Tanken en hup, weer door. Daar zullen ongetwijfeld mensen wat van vinden (beweging is goed, etc.), maar dat verandert onze use case niet. De ICE heeft net de 100k km aangetikt en is bijna 5 jaar oud, voor ons tijd voor een nieuwe. Door bovenstaande gekozen voor een hybrid en niet een full EV. Dat doen we wel wanneer we er echt serieuze afsteden mee kunnen afleggen :)
Precies waarom ik ook een hybrid heb, al komt dat ook omdat ik hem in Amerika heb gekocht waar je dus daadwerkelijk bij een roadtrip wel eens 100 mijl zonder tankstation kunt zitten. Met de Explorer die we daar ook reden hadden we bep. routes niet eens kunnen halen :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
[...]

Bekijk eens de 1000km testen die Bjorn op youtube bijhoudt. Ondertussen bijna geen verschil meer tussen een EV en een diesel die als referentie is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
Malt007 schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:03:
[...]

Bekijk eens de 1000km testen die Bjorn op youtube bijhoudt. Ondertussen bijna geen verschil meer tussen een EV en een diesel die als referentie is gebruikt.
Bedankt voor de tip, will do. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de EV's die dat halen op dit moment buiten ons budget vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Ik houd het ook meestal bij en ben toch echt binnen 5 minuten weer weg. Maar ik tank dan ook echt alleen en rijdt gelijk weer door. Ik ben niet zo van de benen strekken als ik op reis ben.
Maar zelfs als het 10 minuten is, is het laden van een EV nog steeds een stuk trager.

[...]
Gewoon tanken bij een onbemande pomp duurt inderdaad minder dan vijf minuten. Bij lange ritten (over de landsgrenzen, ik heb het dan niet over een paar uurtjes rijden) is het misschien anders dat je toch even de benen strekt enzo en dan is het niet zo erg om 15 minuten daar te zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:09

ThunderNet

Flits!

Pizza_Boom schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:52:
[...]
Grappig, toen ik met mijn ouders nog op wintersport ging (2014 of 2015) viel het mij op dat er best wel veel laadpunten in Oostenrijk waren, zeker bij de skipiste. Wij zaten altijd op 5-10 minuten lopen van de piste. Leek mij ideaal, auto de laatste avond daar parkeren en je hoeft 's ochtends niet te krabben als je om 5 uur gaat rijden om voor de drukte München voorbij te zijn, want dat liepen wij de laatste nacht altijd op. :+ :+
Vergeet niet dat bij veel palen, tenminste publieke palen in de stad, je niet mag parkeren als je niet aan het laden bent. Dus moet je de auto verplaatsen zodra de accu vol is.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
ThunderNet schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:08:
[...]

Vergeet niet dat bij veel palen, tenminste publieke palen in de stad, je niet mag parkeren als je niet aan het laden bent. Dus moet je de auto verplaatsen zodra de accu vol is.
Onderaan de skipiste ligt dat, denk ik, iets anders. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
vistu schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:06:
[...]

Bedankt voor de tip, will do. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de EV's die dat halen op dit moment buiten ons budget vallen.
Ken je budget niet maar dat zijn inderdaad wel de long range varianten van de duurdere merken zoals Tesla.

Echter ik vind het wel apart dat mensen obv een (twee)jaarlijkse vakantierit een EV laten staan. Soit, dan duurt de rit een uurtje of desnoods 2 uurtjes langer maar dan rij je de rest van het jaar de auto die je wellicht liever had gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:01
Stef87 schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:35:
Op een 1.000km rijden scheelt het maar weinig tov. een ICE auto, zie ook de “1000km challenge “ videos van Bjorn Nyland op YouTube.
Ik ben met de Tesla Model S (75kWh batterij) echt significant langer onderweg dan met de ICE. Wel veel rustiger (ook wat waard), maar het probleem zit niet op de reis. Het is vooral op locatie waar het lastig is om een EV te rijden. Bij je huisje/camping kan je vaak maar heel beperkt laden en de snelladers staan vaak ook niet om de hoek.
De rest van het jaar is laden veelal inprikken als je “toch” stil gaat staan (dat is gemiddeld 95% per auto) thuis, het werk, stad of een bezoek aan XYZ.
Ik vind het nadeel van wekelijks tanken minder erg dan op vakantie om moeten rijden. Tijd op vakantie is gewoon veel kostbaarder, dan tijdens mijn woon/werkverkeer (waar het prima in past).
Hoe vervelend was het eigenlijk toen ik nog moest tanken… In de rij aansluiten bij de kassa, een vieze handgreep ingedrukt houden, vervolgens ook nog eens 1.75€ per liter betalen.
Ik heb nog een oldtimer, youngtimer en motor, dus ik tank ook nog regelmatig. Afgezien van de kosten vind ik het wel wat hebben. Heb toch het gevoel dat ik mijn auto er een beetje mee verwin ;) [/quote]
Ik heb ooit een klein huurhuisje gehad waar je maar 8A had, maar minder dan 5A heb ik nog nooit gehad.
Wij zitten vaak ergens hoog op de berg. De föhn en de oven tegelijk is vaak al een garantie om de stoppen er door te laten vliegen. Daarbij is de afstand naar het huisje en de auto soms ook een probleem. Daarvoor heb ik nu wel een lang verlengsnoer, maar ideaal is het zeker niet.
Maar stel het kan toch niet: ergens tijdens een uitje van tevoren/na snelladen of een normale laadpaal opzoeken bij de trips die toch al gepland staan.
Dat vind ik dus vrijwel niet te doen, omdat laadpalen vaak niet op de meest enerverende plekken staan. Daarbij heb ik niet zoveel trek dat mijn auto de agenda bepaald. In Nederland zijn er best veel laadpalen, maar in Italië wordt het al heel rap minder. Ik ben afgelopen jaar toch maar een keer weer met de youngtimer gegaan i.p.v. de Tesla. Op de doorgaande rit vond ik de Tesla fijner, maar eenmaal op de locatie is een ICE zoveel praktischer.
Ik hoor, lees en zie vooral veel mensen die het nog nooit serieus hebben geprobeerd klagen over dingen waarbij de argumenten gebaseerd zijn op hun emotie i.p.v. het feit dat het heel gemakkelijk is geworden om met (een beetje fatsoenlijke) EV overal te komen.
Ik rij al 3 jaar lang met een Tesla (geeft denk ik het meeste laadgemak) en dan nog vind ik het -met mijn bestemmingen- onhandig. Volgend jaar gaan we rondreizen in Schotland en ook daar is het best een gepuzzel. Met een beetje lekker weer pak ik lekker weer de youngtimer (is een oude cabrio).
Maak voor jezelf een TCO (total costs of ownership) berekening waar je verzekering, mrb, brandstof/elektra onderhoud en afschrijving naast elkaar zet.
Had ik ook gedaan en een Tesla Model S was maar iets duurder dan mijn diesel door blijven rijden. Helaas had ik niet de hoge onderhoudskosten gerekend (aan een Model S gaat best veel kapot en is allemaal stervensduur), dus mijn rekenplaatje klopte uiteindelijk van geen kant. Ook rij ik minder dan verwacht (Corona-effect), dus al met al heeft het financieel niet gebracht wat ik hoopte. Desondanks geen spijt, want vind het EV avontuur wel leuk. Maar voor rondreizen is het gewoon minder praktisch dan een ICE. Maar wellicht ben ik ook teveel petrolhead. Ik vind de Tesla een zielloze auto, ondanks het enorme prestatiepotentieel. Ik geniet veel meer van een oud hok, dus ik weet niet of mijn volgende (dagelijkse) auto wel weer een EV wordt. Kan nu nog een keer lekker zo'n karakterhok kopen en dat is over een paar jaar wel klaar...
Mijn vriendin heeft (nog zonder subsidie!) een elektrische Skoda Citigo, welke er vanaf 199€ /maand was. De Nissan Leaf, de Bolt en Mazda mx-30 hebben ook erg goede aanbiedingen gehad die lastig zijn te verslaan tov. Aanhouden van een oude auto.
Zijn wel echt auto's voor een tweede auto (of als je nooit met de auto op vakantie gaat). Daarbij zitten bij private lease vaak best wat issue m.b.t. meer/minder kilometers en ook is elk krasje achteraf vaak betalen. Zit ook gewoon een gezond verdienmodel aan vast. Ik ben toch meer van zelf kopen (heb je ook wat te kiezen), maar ben wellicht daar wat ouderwets in.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vistu
Malt007 schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:10:
[...]

Ken je budget niet maar dat zijn inderdaad wel de long range varianten van de duurdere merken zoals Tesla.

Echter ik vind het wel apart dat mensen obv een (twee)jaarlijkse vakantierit een EV laten staan. Soit, dan duurt de rit een uurtje of desnoods 2 uurtjes langer maar dan rij je de rest van het jaar de auto die je wellicht liever had gehad.
En toch is het onderdeel van het totaalplaatje; ik zal dan fors meer geld moeten uitgeven voor een auto die minder aansluit bij mijn wensen. Dan een hybrid met een km of 60 elektrisch bereik, kan ik ook mijn normale kms elektrisch rijden, maar hoef ik niet in te leveren op het gemak op vakantie. Over een aantal jaar meld ik me graag in het EV topic, maar nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:10
Pizza_Boom schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:52:
[...]
Alleen in de grotere steden heb ik ze gezien, de kleine dorpjes niet. maargoed, het is voor ook niet belangrijk want een EV is gewoon te duur voor mij. Ik rijd nu altijd in auto's van tussen de 3000 en 5000 en ook altijd LPG. Het duurt echt nog wel even voordat er een 7zit EV is die in mijn budget past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Pizza_Boom schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:09:
[...]
Onderaan de skipiste ligt dat, denk ik, iets anders. :P
In de meeste tot alle gevallen die ik kon vinden niet. Parkeren, en zeker langdurig, is risico op een bon.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Malt007 schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:10:
Sommige dingen zijn onhandig met een ICE (bijv. tanken), maar wel in te passen in je dagelijkse structuur. Met een EV en caravan op vakantie is echt wel lastig. Onderweg veel laden (voor met non-Tesla best een uitdaging) en ook op locatie geeft het gedoe. Een rondreis door Noorwegen is redelijk goed te doen, maar Schotland is alweer een stuk lastiger. Op vakantie wil je juist lekker relaxt je ding doen en niet met dergelijke dingen bezig zijn. Ik heb ruim 3 jaar een EV, maar ik vind het totale gemak van een ICE fijner dan van een EV. Ik begrijp heel goed waarom mensen voor een EV kiezen, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen het liever nog niet doen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

SambalBij schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:39:
[...]

Ach, je collega kán tenminste naar het tankstation lopen voor een jerrycan benzine...
Bij een EV kan je bij nood met een 220V stekker opladen (niet snel maar toch).
En je laad thuis gewoon op en hebt dus altijd een volle 'tank' voor je op pad gaat..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
ToolkiT schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:24:
[...]

En je laad thuis gewoon op en hebt dus altijd een volle 'tank' voor je op pad gaat..
Volgens mij kan je ze zelfs aanslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
BugBoy schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:20:
[...]

Sommige dingen zijn onhandig met een ICE (bijv. tanken), maar wel in te passen in je dagelijkse structuur. Met een EV en caravan op vakantie is echt wel lastig. Onderweg veel laden (voor met non-Tesla best een uitdaging) en ook op locatie geeft het gedoe. Een rondreis door Noorwegen is redelijk goed te doen, maar Schotland is alweer een stuk lastiger. Op vakantie wil je juist lekker relaxt je ding doen en niet met dergelijke dingen bezig zijn. Ik heb ruim 3 jaar een EV, maar ik vind het totale gemak van een ICE fijner dan van een EV. Ik begrijp heel goed waarom mensen voor een EV kiezen, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen het liever nog niet doen.
Ik begrijp ook wel dan mensen het liever nog niet doen, bijvoorbeeld de caravan liefhebber, maar ik lees gewoon veel drogredenen en vooroordelen. Het vergt gewoon een iets andere mindset dan rijden met ICE, maar als je daar eenmaal doorheen bent dan wil je nooit meer terug. Natuurlijk zijn er mensen die er niet aan kunnen wennen of die gewoon andere eisen aan een auto hebben maar gewoon op vakantie gaan is voor mij echt heerlijk ontspannen met een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:21
[...]

En als je langs de weg staat heb je geen stopcontact.
Als je vergeet stekker erin te doen thuis is hij ook niet opgeladen.
Een volle tank heb je als je getankt hebt.
Als je vergeet te tanken is hij leeg.

Zo kan je wel blijven doorgaan.
Allemaal kul onderwerpen en voegt dus niks toe. ( beide kanten op )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Pizza_Boom schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:26:
[...]
Volgens mij kan je ze zelfs aanslepen.
klopt bij de long way up laadde ze de rivian prototypes op door ze te slepen met een vrachtwagen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
jeroenkb schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:45:
We vergeten allemaal het belangrijkste argument om EV te rijden: hoef je niet in de rij te staan om benzine te hamsteren zoals nu in de UK ;)
Nee, dan sta je te wachten op prik bij je failliete energieleverancier. :+ ;)

Laten we die kant maar niet opgaan. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
BugBoy schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:20:
[...]

Ik rij nu meer dan een jaar elektrisch en vind het echt heerlijk dat ik nauwlijks ermee bezig hoef te zijn. Vakantie kan nog anders zijn inderdaad.
Maar voor alles binnen Nederland incl dus andere kant van het land wil ik niet meer terug naar brandstof auto's.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
Stef87 schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:59:
[...]

Punt is dat je jaarrond bijna niet bezig bent met laden. Parkeren = stekker er in en klaar. Doe je dit met een vaste kabel dan is dit minder dan 10sec. per keer.

Men doet hier alsof je hele jaar door bent op wachten dat je auto vol zit en laden zo moeilijk is, dat is dus gewoon niet zo. Grootste probleem hier is vastgeroest zijn :p

Vroeger wilde men ook geen computer, internet, mobieltje of TV “want was vroeger ook niet zo” de geschiedenis laat zien dat diezelfde mensen er 5-8j later ook aan meedoen :p

Even genoeg reacties hier. Moet ook nog werken en het heeft toch geen zin. Als men niet wilt, prima.
Klopt wel, maar daar in best verandering in komen. Gemeente wil hier gaan stoppen met het toestaan van laden over de stoep.

Twijfel heel erg om de Model 3, waar ik toch al niet zo tevreden mee ben, dan weer in te leveren.

Als het een gedoe gaat worden met laden, stop ik er wel mee.

Wel jammer van de lage bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:11
ThunderNet schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:08:
En tijdens het laden betaal je gewoon parkeerkosten. Straks ook bij ons in de straat. Dan parkeer ik liever gratis op het binnenterrein. Daar laadpalen aanleggen zou mooi zijn, maar het is een gezamelijk terrein voor 50 huizen. Zal uiteindelijk wel gebeuren, maar duurt nog even. Voor nu lekker benzine tanken 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
!null schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:37:
Ik rij nu meer dan een jaar elektrisch en vind het echt heerlijk dat ik nauwlijks ermee bezig hoef te zijn. Vakantie kan nog anders zijn inderdaad. Maar voor alles binnen Nederland incl dus andere kant van het land wil ik niet meer terug naar brandstof auto's.
Malt007 schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:26:
Het vergt gewoon een iets andere mindset dan rijden met ICE, maar als je daar eenmaal doorheen bent dan wil je nooit meer terug.
Voor dagelijks verkeer is het inderdaad ideaal en voor binnen Nederland is range vrijwel nooit een probleem en anders is het met 10-15min superchargen wel opgelost. Het wordt wel een ander verhaal als je niet thuis comfortabel kan laden en afhankelijk bent van een publieke laadpaal. Dan lijkt laden mij echt een terugkerende ergernis, omdat de laadpaal bezet is of omdat je hem 's avonds laat weer moet verzetten.

Ik heb nu ruim 3 jaar een Tesla, maar het valt mij op dat de nieuwere EV's (Tesla, Audi eTron, VW id.3, ..) ook allemaal bovengemiddeld veel problemen kennen. Dat geeft ook ergernis en vooral buiten de garantie zijn de kosten erg hoog. Dat vind ik ook een nadeel, maar dat zal op termijn wellicht minder worden.

Als de 4% bijtelling wegvalt, dan denk ik dat ik de Tesla verkoop en weer een brandstofauto neem. Ik was in het begin ook zeer enthousiast over EV's, maar de laadinfra in de rest van Europa komt gewoon maar niet echt op gang. De snelheid van een EV geef ik niets om (heb liever een iets langzamere auto met meer beleving).
Natuurlijk zijn er mensen die er niet aan kunnen wennen of die gewoon andere eisen aan een auto hebben maar gewoon op vakantie gaan is voor mij echt heerlijk ontspannen met een EV.
Het ligt vooral aan wat je op de vakantie zelf doet. Als je op vakantie veel rijdt met de auto (dat doen wij) en je laadmogelijkheden bij het huisje zijn beperkt (we zitten vaak ergens eenzaam op de berg), dan is het echt onpraktisch. We hebben het nu een aantal keren gedaan, maar ik vind het niet prettig. Ga je in 1 streep naar je locatie en blijf je vooral daar een beetje in de buurt, dan is een EV geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

corporalnl schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:28:
[...]

En als je langs de weg staat heb je geen stopcontact.
Als je vergeet stekker erin te doen thuis is hij ook niet opgeladen.
Een volle tank heb je als je getankt hebt.
Als je vergeet te tanken is hij leeg.

Zo kan je wel blijven doorgaan.
Allemaal kul onderwerpen en voegt dus niks toe. ( beide kanten op )
Deze meneer heeft bewezen dat dat dus prima kan.. gewoon de wereld rond met een EV en laden bij mensen thuis:
https://plugmeinproject.com/
Je hebt wel veel tijd nodig..dat wel..

Verschil met een lege tank is dat je er vanuit moet gaan dat er er brandstof is.. bij EV moet je er vanuitgaan dat je stroom hebt.. de kans dat dat laaste er niet is, is veel kleiner dan het eerste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
ToolkiT schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:54:
[...]

Deze meneer heeft bewezen dat dat dus prima kan.. gewoon de wereld rond met een EV en laden bij mensen thuis:

Verschil met een lege tank is dat je er vanuit moet gaan dat er er brandstof is.. bij EV moet je er vanuitgaan dat je stroom hebt.. de kans dat dat laaste er niet is, is veel kleiner dan het eerste..
En jij denkt dat als er elke dag mensen voor iemands huis staan om zijn auto op te laden dit ook laten doen?

Er is brandstof zoals er elektriciteit is. Dat eerste gaat een keer op daar ben ik mee eens. Maar dat laatste is nog steeds afhankelijk van het eerste. Het huidige netwerk is er nog lang niet op berekend.

En langs de weg bedoel ik langs de snelweg/autoweg etc, dus daar kan je niet ff pluggen. ( op het moment )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

corporalnl schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:00:
[...]

En jij denkt dat als er elke dag mensen voor iemands huis staan om zijn auto op te laden dit ook laten doen?

Er is brandstof zoals er elektriciteit is. Dat eerste gaat een keer op daar ben ik mee eens. Maar dat laatste is nog steeds afhankelijk van het eerste. Het huidige netwerk is er nog lang niet op berekend.

En langs de weg bedoel ik langs de snelweg/autoweg etc, dus daar kan je niet ff pluggen. ( op het moment )
Zoals ik al zij, bij EV kan je thuis laden en weet je wat je range is en plan je daar op..
Bij een ICE weet je wat je range is en plan je een tankstop.. als alle tankstations droog staan hang je..
Bij een EV hang je als het eletra-net plat ligt, maar dan is er wel iets ernstigers aan de hand..
En als je zelf zonnepanelen hebt, ben je in theorie helemaal self sufficient..

Ga je kijken naar lange ritten waar je moet fast chargen is het hetzelfde bij ICE/EV's en ben je afhankelijk van een derde partij..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
ToolkiT schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:54:
[...]

Ik ben al op veel afgelegen plekken geweest, maar als je er kunt komen met de auto kun je er ook tanken. Ik zie het vinden van stroom dan ook als lastiger dan het vinden van benzine. Daarnaast moet het met mijn huidige hybrid wel raar lopen wil ik met mijn 1000km range in de problemen komen ;)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
ToolkiT schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:04:
[...]

Zoals ik al zij, bij EV kan je thuis laden en weet je wat je range is en plan je daar op..
Bij een ICE weet je wat je range is en plan je een tankstop.. als alle tankstations droog staan hang je..
Bij een EV hang je als het eletra-net plat ligt, maar dan is er wel iets ernstigers aan de hand..

Ga je kijken naar lange ritten waar je moet fast chargen is het hetzelfde bij ICE/EV's en ben je afhankelijk van een derde partij..
Als alle tankstations leeg zijn is er ook iets ernstigs aan de hand.
Opladen via zonnepanelen op het moment gaat ook niet zomaar. En helemaal niet als het donker is.
Er worden dingen gezocht die er helemaal niet zijn... Voegt niks toe aan deze discussie zoals ik zei.

[ Voor 6% gewijzigd door corporalnl op 27-09-2021 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
[...]

Hoe vaak komt het voor dat tankstations droog staan? Op de reserve kom je bijkans verder dan de 1e generatie EV's met 100% accu die nu nog rondrijden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Señor Sjon schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:20:
[...]

Hoe vaak komt het voor dat tankstations droog staan?
Als je in een bananen republiek zoals de US of UK woont vaker dan je denkt..
US in mei nog.. nu in de UK..

Maar in NL zal het niet zo snel gebeuren..

In Australia had je ook WC rol hamsteren, dus het zou me niet verbazen als het daar ook gaat gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:35:
[...]

Nee, dan sta je te wachten op prik bij je failliete energieleverancier. :+ ;)

Laten we die kant maar niet opgaan. :)
hahaha.Gelukkig kennen ze daar ook door leververplichting bij omvallen van energieleverancier. En ik heb zonnepanelen ;-)

Maar nee hoor. IK ben EV rijder, maar eens met een hoop mensen hier. Voor velen zijn de tekortkomingen van EV rijden terecht nog een te grote barriere. Je moet vooral de mazzel hebben van een eigen oplaadplek. Ik zou ook niet elke keer 5 minuten willen lopen naar de laadpaal of zoeken naar een vrije plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:53

Dido

heforshe

Ik denk dat de meeste mensen in Nederland niet zo maar thuis kunnen laden. Een kabel over de stoep wordt her en der nog oogluikend toegestaan maar dat is snel afgelopen als vanaf elk huis een kabel loopt. Als je je auto bij je huis op eigen grond kan zetten is het inderdaad geen enkel probleem, maar zelfs in nieuwbouwwijken die ik hier uit de grond gestampt zie worden (en geen lullige huisjes) wordt die mogelijkheid vernaggelt door een stoep tussen huis en parkeerplaats te leggen.

We hebben echt nog een lange weg te gaan voordat probleemloos thuis laden voor de massa mogelijk is, en de vraag is of dat er gaat komen (of dat er gewacht wordt op een draagbare vervangbare batterij die je bij het tankstation omruilt voor een vollen). Het is allesbehalve zeker dat grootschalige investeringen in een fijnmazig laadnetwerk zich gaan terugbetalen - dus gaan ze niet gebeuren.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Dido schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:27:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen in Nederland niet zo maar thuis kunnen laden. Een kabel over de stoep wordt her en der nog oogluikend toegestaan maar dat is snel afgelopen als vanaf elk huis een kabel loopt. Als je je auto bij je huis op eigen grond kan zetten is het inderdaad geen enkel probleem, maar zelfs in nieuwbouwwijken die ik hier uit de grond gestampt zie worden (en geen lullige huisjes) wordt die mogelijkheid vernaggelt door een stoep tussen huis en parkeerplaats te leggen.

We hebben echt nog een lange weg te gaan voordat probleemloos thuis laden voor de massa mogelijk is, en de vraag is of dat er gaat komen (of dat er gewacht wordt op een draagbare vervangbare batterij die je bij het tankstation omruilt voor een vollen). Het is allesbehalve zeker dat grootschalige investeringen in een fijnmazig laadnetwerk zich gaan terugbetalen - dus gaan ze niet gebeuren.
Daar heb je een goed punt. Ik kijk het vanuit UK ooghoek en hier hebben de meeste mensen wel parkeerplek op eigen grond (regelmatig is de voortuin omgebouwd tot parkeerplek).
Maar als je dat niet hebt dan word het veel lastiger (kijk maar naar de saga van PWM en zijn kabel over de stoep..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Dido schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:27:
[...]
maar zelfs in nieuwbouwwijken die ik hier uit de grond gestampt zie worden (en geen lullige huisjes) wordt die mogelijkheid vernaggelt door een stoep tussen huis en parkeerplaats te leggen.
[...]
als het je eigen oprit is (onderbroken door stoep) kan je dan geen ontheffing krijgen om de laadpaal op de oprit te installeren waarbij de kabel onder de stoep doorloopt?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 19:38

MLLL

Palm Treo 650

SambalBij schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:39:
[...]

Aggregaat huren bij Borent plus een auto om hem te trekken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:53

Dido

heforshe

JJ Le Funk schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:30:
als het je eigen oprit is (onderbroken door stoep) kan je dan geen ontheffing krijgen om de laadpaal op de oprit te installeren waarbij de kabel onder de stoep doorloopt?
Je mag niet zomaar een kabel onder een stoep leggen (wordt handig als er gegraven moet worden voor iets anders...).
Daarnaast gaat een gemeente daar niet zomaar in mee tenzij de parkeerplek inderdaad in eigendom bij het huis hoort (en dat is vaak niet het geval als er een stoep tussen ligt). Ze willen mensen geen "prive"-parkeerplek op openbare grond toekennen, vandaar dat een laadpaal ook niet per se voor je eigen deur wordt gezet. Alleen invalidenparkeerplaatsen kunen je voor je eigen deur claimen (en zelfs dat kan nog redelijk wat voeten in aarde hebben).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

[...]

Precies dit, als je naar huis wil wil je naar huis, 1200 km tik je zo in eentje weg met een knappe auto.
Ik heb geen jengelende kinderen achterin dat scheelt 90 %. Maar vroeger ging het met ouders net zo, gang is alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik rij nu klein maandje een EV maar moet er nu al niet meer aan denken om 1x per week te tanken zoals voorheen. Nu zit de auto gewoon altijd vol.

Voor die ene autovakantie per jaar overleef ik die 2u extra tijdsverlies vast wel.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

VidaR-9 schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:42:
Ik rij nu klein maandje een EV maar moet er nu al niet meer aan denken om 1x per week te tanken zoals voorheen. Nu zit de auto gewoon altijd vol.

Voor die ene autovakantie per jaar overleef ik die 2u extra tijdsverlies vast wel.
Als je maar 1x per jaar op autovakantie gaat dan is een huurauto of fly-drive misschien ook een optie..

Als wij over gaan op EV dan wil ik er wel een met een goede accu zodat we met 1 charge van Calais naar NL kunnen rijden zonder op te hoeven laden halverwege.. of heel snel kunnen opladen..
Want, in normale covid vrije tijden, rijden we vaak van UK naar Friesland via kanaaltunnel..
Een plug-in hydbrid is misschien een optie..
In dagelijks gebruik is een standaard accu EV meer dan voldoende, maar voor die trips is het lastiger..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
MLLL schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:37:
[...]
Precies dit, als je naar huis wil wil je naar huis, 1200 km tik je zo in eentje weg met een knappe auto.
Ik heb geen jengelende kinderen achterin dat scheelt 90 %. Maar vroeger ging het met ouders net zo, gang is alles.
En kinderen is ook een kwestie van wat ze gewend zijn. De mijne zijn vanaf 2/4 jaar al gewend dat we lange stukken gingen rijden om mooie dingen te zien (Z-Korea). Als die nu 2 uur in de auto moeten zitten zijn ze eerder verbaasd dat we er al zijn dan dat ze gaan jengelen :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

redwing schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:49:
[...]

En kinderen is ook een kwestie van wat ze gewend zijn. De mijne zijn vanaf 2/4 jaar al gewend dat we lange stukken gingen rijden om mooie dingen te zien (Z-Korea). Als die nu 2 uur in de auto moeten zitten zijn ze eerder verbaasd dat we er al zijn dan dat ze gaan jengelen :+
Inderdaad, maar we leven in een rubberen stoeptegelmaatschappij tegenwoordig *O*

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:11
redwing schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:49:
En kinderen is ook een kwestie van wat ze gewend zijn. De mijne zijn vanaf 2/4 jaar al gewend dat we lange stukken gingen rijden om mooie dingen te zien (Z-Korea).
Respect! Dat is echt een pokke-end rijden... Mijn dochter werd vaak na 5000km al zeurderig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:55
Hier ook net een benzine auto gekocht.. 1100km op een volle tank. Ik wil komende jaren door Europa touren dus zag het ook niet zitten. Wil graag vrij zijn en niet in de file staan met 10 auto voor mij die moeten laden, omdat heel Europa in de zomer op vakantie gaat..

Volgende wordt een elektrische maar nu kijk ik nog lekker de kat uit de boom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
BugBoy schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:49:
[...]

[...]

Voor dagelijks verkeer is het inderdaad ideaal en voor binnen Nederland is range vrijwel nooit een probleem en anders is het met 10-15min superchargen wel opgelost. Het wordt wel een ander verhaal als je niet thuis comfortabel kan laden en afhankelijk bent van een publieke laadpaal. Dan lijkt laden mij echt een terugkerende ergernis, omdat de laadpaal bezet is of omdat je hem 's avonds laat weer moet verzetten.

Ik heb nu ruim 3 jaar een Tesla, maar het valt mij op dat de nieuwere EV's (Tesla, Audi eTron, VW id.3, ..) ook allemaal bovengemiddeld veel problemen kennen. Dat geeft ook ergernis en vooral buiten de garantie zijn de kosten erg hoog. Dat vind ik ook een nadeel, maar dat zal op termijn wellicht minder worden.

Als de 4% bijtelling wegvalt, dan denk ik dat ik de Tesla verkoop en weer een brandstofauto neem. Ik was in het begin ook zeer enthousiast over EV's, maar de laadinfra in de rest van Europa komt gewoon maar niet echt op gang. De snelheid van een EV geef ik niets om (heb liever een iets langzamere auto met
Maar je hebt toch Tesla superchargen? Daar kar je zo overal mee naar toe. Mijn EV heeft dat niet en dat kan her en der een uitdaging zijn.
Maar met een Tesla toets je je bestemming in en rijden maar.
De mensen die ik ken is dat juist een enorm voordeel. Zwitserland intikken en rijden, totaal geen gedoe. En met 250kW laden reistijd vergelijkbaar met benzine auto.

Ik heb zelf nog 2 brandstof auto's ernaast. En ja, ik stuur ook liever met mijn langzamere oldtimer door de bergen van Italië dan mijn (voorwielaangedreven) EV. De ander is een lawaaierige oude camper. Wat het makkelijker maakt om een EV te hebben, zonder vakanties ermee te doen.

Terug overstappen naar een brandstofauto voor het dagelijks vervoer zou ik eeuwig zonde vinden vanwege meerdere redenen. Milieu maar ook kosten.
Het belangrijkste punt is misschien nog wel dat ik een EV heerlijk vind rijden.
Zelfs in zoverre dat ik ook juist vakanties elektrisch zou willen doen in toekomst.

Edit: wat wel meespeelt is dat ik hem particulier heb gekocht en geen reden zie waarom ik er niet 10 jaar mee zou kunnen doen. Bij mij geen 4 jaarlijks wisselfeest.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 27-09-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
m2011 schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:00:
[...]

Respect! Dat is echt een pokke-end rijden... Mijn dochter werd vaak na 5000km al zeurderig.
Haha wij zijn daar overigens wel echt heen gereden, stukje met de boot. (Met een diesel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
!null schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:11:
[...]

Maar je hebt toch Tesla superchargen? Daar kar je zo overal mee naar toe. Mijn EV heeft dat niet en dat kan her en der een uitdaging zijn.
Maar met een Tesla toets je je bestemming in en rijden maar.
De mensen die ik ken is dat juist een enorm voordeel. Zwitserland intikken en rijden, totaal geen gedoe. En met 250kW laden reistijd vergelijkbaar met benzine auto.

Ik heb zelf nog 2 brandstof auto's ernaast. En ja, ik stuur ook liever met mijn langzamere oldtimer door de bergen van Italië dan mijn (voorwielaangedreven) EV. De ander is een lawaaierige oude camper. Wat het makkelijker maakt om een EV te hebben, zonder vakanties ermee te doen.

Terug overstappen naar een brandstofauto voor het dagelijks vervoer zou ik eeuwig zonde vinden vanwege meerdere redenen. Milieu maar ook kosten.
Het belangrijkste punt is misschien nog wel dat ik een EV heerlijk vind rijden.
Zelfs in zoverre dat ik ook juist vakanties elektrisch zou willen doen in toekomst.

Edit: wat wel meespeelt is dat ik hem particulier heb gekocht en geen reden zie waarom ik er niet 10 jaar mee zou kunnen doen. Bij mij geen 4 jaarlijks wisselfeest.
Maar wat vind je er fijner aan? Collega rijd een tesla, rij weleens met hem mee en hij weleens met mij. Ik rij een oude Audi 100 uit 1985 en we vinden het beide zo een verademing hoe stil die is van binnen vergeleken met de Tesla. Geen bandenherrie en amper wind herrie want dat wordt mooi verdoezeld door de 5 cilinder. Nee klopt qua kosten in verbruik helemaal mee eens. Maar comfort nee niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
[...]

[...]

Het grote verschil is dat ik nog nooit (Amerika uitgezondert ;) ) een tankstation heb moeten zoeken. Ik kom die altijd gewoon op mijn weg tegen en tank wanneer het uitkomt. Iets wat met EV veel lastiger is, want het tanken duurt gewoon langer en je weet niet of er bij aankomst eentje in de buurt zit.

[...]

Nee, maar dan moet je alsnog later ergens weer volladen want veel range heb je daarmee nog niet. En in de tussentijd ben je al snel meer als een uur kwijt door het extra stoppen onderweg en dit soort 'even' bijladen.

[...]

Waarbij 1) niet altijd kan omdat je niet genoeg stroom krijgt uit een campingstekker (zeker bij oudere campings is dat max 4A) en 2) heb ik helemaal geen zin in, dat heb ik nog nooit hoeven doen. Wederom zijn zowel 1 als 2 extra punten om over na te denken.

[...]

Wederom leuk dat daar een app voor is, maar het is iets waar je met een ICE niet eens over na hoeft te denken. Ik heb echt geen app nodig om te kijken welk tankstation nog een plekkie voor me heeft :+

Punt is dat alles wat je hierboven zegt inderdaad geen grote problemen zijn, maar wel allemaal extra stappen waar je over na moet denken/iets mee moet doen. Genoeg punten om voor veel mensen om een EV van het lijstje af te strepen. Zeker omdat er puur praktisch gezien voor de meeste mensen niet veel voordelen aan een EV zitten.
Zeg dan gewoon dan je er helemaal geen zin in hebt? Dat is ook een prima argument. >:)

*edit*

Ik kan letterlijk nu intoetsen (of zeggen) navigeer naar Sintra in Portugal, en vertrekken. Ik hoef helemaal niet bij te houden of te zoeken naar laadpalen, gaat allemaal vanzelf met “live” navigatie

Deze rit van 2x 2500km ga ik tzt nog doen en is prima mogelijk om in 2 dagen te rijden (indien er weinig/geen file is)

Bij aankomst aan de laadpaal of inprikken in stopcontact, that’s it.

Stroom kost op zo’n afstand ook bijna niks vergeleken met benzine.

[ Voor 11% gewijzigd door Stef87 op 27-09-2021 19:13 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Marzman schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:56:
[...]

Dat is voor een camping best veel. Dat zal op lang niet alle campings lukken.
Nee en ja.. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen tegelijk ineens elektrisch rijdt en gaat inpluggen. Dat zal geleidelijk gaan en wanneer het drukker gaat worden zullen er het en der vanzelf meer laadpalen komen.

5A voor een hele camping is bijna niets. Die ene boiler in het toilet verbruikt al 2x zoveel A.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58
Zolang de stiltaan = laden filosofie of...nou het lijkt wel religie... nog vereist is blijf ik met liefde ver uit de buurt van een EV :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
janklo schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:53:
[...]

Maar wat vind je er fijner aan? Collega rijd een tesla, rij weleens met hem mee en hij weleens met mij. Ik rij een oude Audi 100 uit 1985 en we vinden het beide zo een verademing hoe stil die is van binnen vergeleken met de Tesla. Geen bandenherrie en amper wind herrie want dat wordt mooi verdoezeld door de 5 cilinder. Nee klopt qua kosten in verbruik helemaal mee eens. Maar comfort nee niet echt.
Model 3 loopt echt behoorlijk uit een. Ik heb er een gereden en wel eens meegereden. De Model S is dan echt veeel stiller (maar zitten ook verschillen in)
Ik merkte toen ook bandengeluid op bij die Model 3. Ik heb nu ook wel wat bandengeluid moet ik zeggen, maar op een lange rit ligt er vaak wat bagage op. Ik heb geen last van windruis in mijn Ampera-e.
Mijn camper maakt zoveel herrie dat je niks anders meer hoort. Ik heb daar nog wat geluiddemp spul van liggen, speel met het idee om dat op wielkasten van de Ampera-e te doen. Maar het is alleen storend bij 130 en harder.
Bovenstaande zegt meer over kwaliteitsniveau van fabrikanten dan elektrisch rijden.

Het rijdt vooral beter omdat je veel vermogen/koppel altijd beschikbaar hebt. Bekende heeft een C klasse diesel automaat, gechipt, heeft net zoveel vermogen, maar ik vind het echt waardeloos rijden. Heb overigens altijd al een hekel aan automaten gehad.
Mijn andere auto komt ook uit 1985, een MR2. Daar kan ik echt het van genieten, het schakelen en alles.
Maar het gemak/ontspanning van elektrisch rijden in het dagelijkse vind ik fijn. De rest vind ik maar ouderwets en in die zin kan ik daar nog wel van genieten zoals sommige van paardrijden :+

Ondanks dat mijn Ampera-e eigenlijk maar een maf hoog ding is, en zeker niet zo sportief rijdt als een Tesla of al mijn vorige sportieve auto's, kan ik er toch een hoop lol aan beleven.

Het laden, direct van je eigen zonnepanelen vind ik helemaal fijn als energienerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
!null schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:11:
Maar je hebt toch Tesla superchargen? Daar kar je zo overal mee naar toe. Mijn EV heeft dat niet en dat kan her en der een uitdaging zijn. Maar met een Tesla toets je je bestemming in en rijden maar. De mensen die ik ken is dat juist een enorm voordeel. Zwitserland intikken en rijden, totaal geen gedoe.
Zonder supercharger netwerk zou ik helemaal niet op vakantie willen met een EV (sterker nog, dan zou een EV voor mij niet eens een reële optie zijn geweest). De reis naar de locatie vind ik niet het grootste probleem. Het kost iets meer tijd, maar dat is te overzien en het rijdt een stuk relaxter. Het probleem is als je er bent. Als je dan leeg bent, dan moet je omrijden langs een supercharger en daar een uur laden. Kost je zo in totaal 2 uur tijd en daar heb ik geen zin aan op vakantie.
En met 250kW laden reistijd vergelijkbaar met benzine auto.
De auto laadt maar heel kort op zo'n hoge snelheid. Mijn 75D laadt maximaal op 120kW en ook dat houdt die maar heel kort vol. Het zakt best snel terug naar 70%. Ik rij onderweg dan ook vaak met een SoC van 65% en dan tot 5% en dan weer 60% laden. Anders duurt het te lang.

Ben je op locatie, dan wil je wel flink vol zitten anders sta je de volgende dag weer bij zo'n troosteloze lader.
Ik heb ook bewust een aantal vakanties gedaan met de EV. Ons type vakantie (vaak rondrit van 2 weken) past niet lekker met een EV, want het is puzzelen. Je wilt het liefst bij je huisje kunnen laden of op de doorgaande route. In Noorwegen was het prima te doen, maar in Italië is het geen feest. Je moet vaak omrijden om een SuC te vinden.
Voor het milieu kan je ook andere keuzes maken. Minder vlees eten, niet meer vliegen, ... en ja dat kan ook allemaal en-en, maar ik vind dat de nadruk teveel op auto's gelegd wordt vanuit de politiek. Steek liever energie om die lawaaiige stinkscooter weg te krijgen. Scheelt een boel geluid en uitstoot. Daarbij is dat vergroenen goedkoper en eenvoudiger (geen snelladers nodig, maar gewoon 230V). Vooral de uitstoot in de stad ben je kwijt. Tesla's met een 500pk+ vind ik niet echt een voorbeeld voor duurzaam rijden (alleen de bandenslijtage).
Het belangrijkste punt is misschien nog wel dat ik een EV heerlijk vind rijden. Zelfs in zoverre dat ik ook juist vakanties elektrisch zou willen doen in toekomst.
Ik geniet van een beetje poken en wat werken in de auto, maar ik besef mij dat dit een afwijkende opinie is. De Tesla is zo goed dat ik me enorm verveel in de auto (vooral snelweg en provinciale weg). Dan ga je toch eerder weer andere dingen doen.
Bij mij normaal ook niet. Maar de fiscus maakt het niet aantrekkelijk om na 5 jaar een Model S te blijven rijden (tenminste niet zakelijk). De auto naar privé halen was het plan, maar met de enorme reparatierekeningen van Tesla en de steeds weer terugkomende rekeningen ga ik daar gewoon niet aan beginnen. Het is dus of weer een EV (als de bijtelling redelijk is) of gewoon lekker een leuke youngtimer. Als Tesla wat coulanter zou zijn, dan was doorrijden wel een optie geweest. Maar ik ga niet elk jaar een koplamp a 1500 euro privé aftikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Stef87 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:09:
Met een Tesla niet inderdaad, omdat Tesla redelijke prijzen rekent. Maar ben je overgeleverd aan de Fastneds van deze wereld, dan betaal je echt de hoofdprijs. Vooral in Duitsland is het een drama. Daarbij zijn ook veel laadpalen buiten gebruik, waardoor je ook niet zeker bent van een laadplek. Voor de veelrijder die ook veel in het buitenland rijdt is daarom Tesla eigenlijk de enige serieuze optie vanuit het laadperspectief.

Een nadeel van laden is dat er ook geen logisch tarief is. Bij een ICE tank je benzine met een literprijs. Ook gaat het overal ongeveer even snel. Bij laden betaal je heel verschillende prijzen (factor 3-4 verschil kan je zo hebben) en is het soms ook niet per kWh, maar per tijdseenheid. Ook zijn de snelheden heel variabel en zijn veel laadstations (behalve die van Tesla) ook vaak buiten gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
PLAE schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:19:
Zolang de stiltaan = laden filosofie of...nou het lijkt wel religie... nog vereist is blijf ik met liefde ver uit de buurt van een EV :/
Als je een EV hebt die 400km kan, dan boeit het echt niet zoveel meer. Regelmatig ben ik te lui om hem zelfs thuis in te pluggen als hij op 2/3 of 3/4 zit.
En op locatie laadt ik vrijwel nooit omdat het duurder is :+

Dus meestal is thuis inpluggen voldoende en werkt het juist heel ontspannend. Je hoeft juist minder met "tanken" bezig te zijn vind ik.
Vakantie is natuurlijk een ander verhaal, en ligt heel erg aan auto en regio.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 27-09-2021 19:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
Het valt allemaal wel mee. Voor de mensen die 1500km op een dag rijden, geen kinderen hebben en op 4 hoog wonen is een EV gewoon een foute keus. Daar is verder niks mis mee, ik zou dan ook een benzine kopen.

Voor onze use-case is dagelijks verkeer 60 km retour (voor zowel mezelf en mijn vrouw). Dan kunnen we prima uit met een eerste generatie e-golf. In de ochtend staat hij weer met volle batterij gereed voor de volgende dag. Ook met -15 gaat dit prima en redden we de boodschappen ook nog wel.

Voor de lange afstanden gebruiken we nu de Polestar. De dagen dat we meer dan 400km rijden kunnen we op 1 hand tellen. De dichtstbijzijnde skipiste ligt op 80 km van ons huis, dus 160 km heen en weer gaat meer dan prima. Van de zomer op de langere ritten (600km) 1x moeten laden. Pauze van ca 30 minuten.

Vergeet ook niet de voordelen van een Ev op korte afstanden:
- altijd warm bij vertrek en geen ijs schrappen (uiteraard kan dit ook met een webasto op de ICE)
- motor nooit opwarmen. Mijn vorige GTI had 20 minuten nodig voordat de olie ca. 90 graden was)
- stilte en comfort is vaak prima

Zoals gezegd, ieder zijn use case, maar voor ons is het nooit meer wat anders. (Wij rijden overigens beide auto’s privé, en vakanties doen we met het vliegtuig).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:55

SambalBij

We're all MAD here

[...]

'je laad thuis gewoon op'... Voor de meeste mensen (60% geloof ik) is dat niet 'gewoon' maar is dat 'gedoe'...:

Ik woon in een flatgebouw met zo'n 240 woningen... en 2 laadplekken... 2...
Momenteel rij ik een PHEV, dus ik ben gelukkig niet afhankelijk van die laadplekken... Denk dat ik gemiddeld 2 dagen per week bij thuiskomst een van die plekken vrij aantref om een paar uurtjes de stekker er in te steken.
(Een van de plekken is meestal bezet door de lokale laadpaalklever... Die laat zijn auto in opgeladen toestand soms nog dagen op de plek staan... Dan maar weer eens de gemeente bellen om parkeeroverlast te melden die er dan netjes een bonnetje op komen doen, maar dat lijkt niet af te schrikken...)

En die 220V lader bij nood wordt hem ook niet... Ik verwacht niet dat men het hier zal waarderen wanneer ik mijn auto op de stoep voor de kelderbox-deur parkeer, en een verlenghaspeltje vanaf de 5e verdieping naar beneden hang voor mijn laadkabel...

Oftewel, wanneer je niet in de gelukkige omstandigheid bent om een benedenwoning met eigen parkeerplaats (en lader) te hebben, is een EV vooralsnog een hoop gedoe en geplan en doffe ellende...

Maar los daarvan... Jouw eerdere post ging over die collega die zonder peut kwam stil te staan... En jij komt met je 220V noodlader...
Waar dacht je die in te steken? Het stopcontact op het hectometerpaaltje?? 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door SambalBij op 27-09-2021 20:12 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jeroenkb schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:26:
[...]

hahaha.Gelukkig kennen ze daar ook door leververplichting bij omvallen van energieleverancier. En ik heb zonnepanelen ;-)
Die leveringsplicht is het probleem niet, er stapt altijd wel een (lokale) overheid naar voren om er geld in te pompen. Ik zou mij eerder druk maken om de mogelijkheid om daadwerkelijk te kunnen leveren. Leuk dat heel Amersfoort Vathorst vol ligt met zonnepanelen, maar als iedereen daar tegen zonsopgang de elektrische auto pakt en naar Amsterdam/Utrecht rijdt hebt je weinig aan die panelen op het dak. Het draadje van Amersfoort naar Amsterdam is niet dik genoeg om de energie van al die zonnepanelen te transporteren dus in Amsterdam staat er weer een kolencentrale te stampen om overdag elektrische auto's op te laden. Tegens zonsondergang rijdt iedereen weer huiswaarts en staat het lokale energienet te klapperen omdat zowel de auto als het gasfornuis met 230V gevoed worden. :+ Die zonnepanelen zijn op hun beurt de hele dag bezig geweest om de koelkast van 265V te voorzien, totdat ze van pure ellende zichzelf maar uitschakelen. :P

De regio ten zuiden van Amsterdam worstel al jaren met problemen in vraag en aanbod van energie, de laatste maanden is dat werkelijkheid geworden en slaan bij datacenters de noodaggregaten soms aan omdat het vaste net niet voldoende meer kan leveren.
De roadmap van TenneT is helaas niet heel rooskleurig op dit gebied en ik verwacht dat in andere delen van het land de verhouding tussen vraag en aanbod ook steeds verder uit elkaar komen te liggen.

Totdat we lokaal in staat zijn om efficiënt energie op te slaan zou ik niemand willen adviseren om met een pure elektrische auto op pad te gaan. Hoe leuk die dingen ook zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 27-09-2021 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Stef87 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:09:
[...]

Zeg dan gewoon dan je er helemaal geen zin in hebt? Dat is ook een prima argument. >:)
Jawel hoor, mijn volgende zal zeer waarschijnlijk wel een EV zijn, mits het budget toereikend is. Voor de vakanties zal dat echter wel wat meer tijd/moeite kosten. Zeker omdat ik nooit voor een nieuw en meest luxe model ga.
*edit*

Ik kan letterlijk nu intoetsen (of zeggen) navigeer naar Sintra in Portugal, en vertrekken. Ik hoef helemaal niet bij te houden of te zoeken naar laadpalen, gaat allemaal vanzelf met “live” navigatie

Deze rit van 2x 2500km ga ik tzt nog doen en is prima mogelijk om in 2 dagen te rijden (indien er weinig/geen file is)
Maar dan heb je geen doorsnede EV welke je voor de prijs van een middeklasse ICE kunt kopen. De EVs die dit zo kunnen zijn er nog niet zoveel.
Bij aankomst aan de laadpaal of inprikken in stopcontact, that’s it.

Ligt eraan of je snelladers pakt of niet (maar dat moet haast wel) en wat de prijs per kWh precies is. Als die op 50 ct ligt (minder dan gemiddeld) ben je al duurder uit, dus zo heel goedkoop is een EV nu ook weer niet bij lange afstanden.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Stef87 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:17:
[...]

Nee en ja.. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen tegelijk ineens elektrisch rijdt en gaat inpluggen. Dat zal geleidelijk gaan en wanneer het drukker gaat worden zullen er het en der vanzelf meer laadpalen komen.

5A voor een hele camping is bijna niets. Die ene boiler in het toilet verbruikt al 2x zoveel A.
Het is gezekerd per campingplaats :p Die boiler in het toiletgebouw staat niet op een campingplaats. Je krijgt gewoon 4, 6, 8 of 10A.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:42:
[...]

Die leveringsplicht is het probleem niet, er stapt altijd wel een (lokale) overheid naar voren om er geld in te pompen.
Ok, this didn't age well. :o
Toezichthouder ACM haalt de controle op de leveringszekerheid van energiebedrijven een maand naar voren vanwege de gestegen prijzen voor gas en elektriciteit, zegt een woordvoerder tegen NU.nl. Consumenten hoeven er echter niet voor te vrezen dat ze zonder stroom komen te zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Even een update van vandaag. Ik zal deze ook toevoegen aan mijn originele topic.

Vandaag moest ik 230km afleggen en had geen volle accu. Omdat op de plek waar ik was geen lader aanwezig was. Dus ik wist echt niet hoeveel km ik kon maken. Wantja zodra de accu niet 100% of 50% is heb ik geen flauw idee.

Ik heb 4 uur en 250km moeten afleggen voor 230km

De eerste snellaad sessie lukte niet. Van de 4 snelladers waren 3 in bezet en 1 was "out of service".

Autos waren rond de 20%...en ik ga echt niet 30 min wachten. Ging dus naar een ander snellader.

Het is donker en het regent....de dakjes boven de laders houden je niet droog....je zit in de middle of nowhere....

We durven de verwarming niet aan te zetten omdat dit behoorlijk van je range opeet...we hebben het koud!!!!
We durven niet sneller dan 100km te rijden op de snelweg in de avond waar je 120 mag omdat we het misschien niet halen....

Ik vond EV's nog redelijk maar sinds vandaag ben ik er echt klaar mee.

Elektrisch rijden is gewoon niet zo ver...mijn advies koop of lease GEEN elektrische auto mits je +50k kan besteden\leasen. Of als een holbewoner nooit buiten de randstad komt.

Ik zal het over 10 jaar overwegen. Zelfs de randstad infrastructuur vind ik nog "ok". Soms heb je aan 1 kant van de snelweg een snellader. Dus moet je een kwartier omrijden.
Los van 20 minuten laden...extra km's ....en hopen dat het niet vol is...en dat alles werkt etc etc.

Ben ook klaar met het "plannen" van ritjes.

Hoe kom ik van A naar B? Waar moet ik laden? Wanneer moet ik laden? Hoelang moet ik laden? Hoe snel moet ik? Kan het via een ander route? Wat is plan B ? Is het koud dus heb ik minder range? etc etc

En nee de apps werken voor geen meter. Als het aan de apps ligt doe ik er 6 uur over voor 230km. Met 4 laadsessies en vele extra km's.

Gatverdamme wat een koppijn en ellende.

[ Voor 43% gewijzigd door ThaddeusX op 01-10-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:45
Niet denigrerend bedoeld.... maar ik gok dat je geen tesla rijd? Wel balen van je negatieve ervaring....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-09 14:00

Arrogant

S.F.W.

Niet denigrerend bedoeld.... maar ik gok dat je de openingspost niet hebt gelezen? :+

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Lever je auto in dan.

Je rijdt ook wel vaak lange afstanden voor iemand die zelden lange afstanden rijdt.

Herken je ellende trouwens ook totaal niet. Met e-Golf, buiten de randstad en ritjes rond de 200km.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:16
De conclusie is eigenlijk dat als je geen makkelijke toegang hebt tot een laadpaal bij huis en/of werk het een hoop gedoe is. Hier hetzelfde. Ik rijd niet extreem veel, maar toch tussen de 70 en 200 per dag (200 regelmatig). Ik heb geen eigen oprit en de laadpalen in de buurt zijn 2 straten verder en vaak bezet. Bij kantoor zijn 2 laadpalen op zo’n 300 auto’s en kan niks worden bijgebouwd ivm overwegend ondergronds. Ik zou niet weten hoe ik op een normale manier een elektrische auto zou kunnen rijden. (Oh en heb geen lease dus budget is meestal rond 20k)

EV is een no-brainer met een eigen oprit voor 95% van de mensen, maar voor een aanzienlijk deel van de rest van NL zal er echt een andere oplossing moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Arrogant schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 00:22:
Niet denigrerend bedoeld.... maar ik gok dat je de openingspost niet hebt gelezen? :+
Haha.... wel dus :) sterker nog ik zie dat de 2e post in dit topic ook van mij is. Had even niet door dat dit een afgesplitst topic was, maar inderdaad... mijn vermoeden was juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:05
Johan Bogle schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 07:30:
EV is een no-brainer met een eigen oprit voor 95% van de mensen, maar voor een aanzienlijk deel van de rest van NL zal er echt een andere oplossing moeten komen.
Om te beginnen zou iedere parkeerplaats op bedrijventerreinen gewoon een lader kunnen hebben.

Op de lange termijn gaat een ICE simpelweg onbetaalbaar worden, ik denk dat mensen dan vanzelf creatiever gaan worden in het vinden van oplossingen.

Ik zou zelf alvast geen huis meer kopen zonder mogelijkheid laden op eigen terrein.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
assje schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:03:
[...]

Om te beginnen zou iedere parkeerplaats op bedrijventerreinen gewoon een lader kunnen hebben.

Op de lange termijn gaat een ICE simpelweg onbetaalbaar worden, ik denk dat mensen dan vanzelf creatiever gaan worden in het vinden van oplossingen.

Ik zou zelf alvast geen huis meer kopen zonder mogelijkheid laden op eigen terrein.
je beseft dat dit voor het merendeel van de huizen onmogelijk is toch? Parkeergarages willen geen laders ivm mogelijke brandschade plus het zijn kosten die ze liever niet maken ivm niet meer parkeertarief voor EV. Ik zie EV in de huidige staat nog altijd als een mooie tussenoplossing, maar wacht wel op de echte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als je op snelwegen op een andere manier stroom zou krijgen (zoals een trein of tram of iets moderners) zou het al heel veel schelen. Je hebt dan ook niet meer zo'n grote dure accu's nodig en je kan ze misschien zelfs laden voor de stukken die je niet over snelwegen rijdt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@ThaddeusX Vervelende ervaring. Maar welke regio hebben we het hier over?
Tegenwoordig staan ook bij steeds meer Shells en BPs en Macdonalds snelladers, dat is niet altijd even duidelijk. Soms zelfs naast de Fastned, zonder dat je het ziet.
Maar je kunt zo een stuk hebben waar nog even niks of weinig staat, inderdaad eerder buiten de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Johan Bogle schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:09:
[...]
je beseft dat dit voor het merendeel van de huizen onmogelijk is toch? Parkeergarages willen geen laders ivm mogelijke brandschade plus het zijn kosten die ze liever niet maken ivm niet meer parkeertarief voor EV. Ik zie EV in de huidige staat nog altijd als een mooie tussenoplossing, maar wacht wel op de echte oplossing.
Ik zou niet zeggen het merendeel, er is meer in NL dan stadscentra. Er wordt gewoon nog weinig prioriteit aan gegeven. Er worden nog steeds volop woningen gebouwd met woning-voortuin-stoep-parkeerplaats. Draai die laatste twee om en het is voor een groot deel van de woningen opgelost.

Op Funda kan je ook filteren op ligging voortuin maar niet op al dan niet mogelijkheid parkeren/laden. Ofwel, het is ondergewaardeerd. Ik denk dat in de toekomst huizen met die mogelijkheid meer waard zullen worden; vandaar mijn opmerking. Als je in een centrum van een stad woont wordt het een andere overweging.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-09 12:07
Ik moet enige schaamte bekennen het verhaal heel goed te begrijpen.

Sinds kort rijd ik een lease Polestar, standard range. Met nu een project in Oost-Duitsland ,waarbij ik 2-wekelijks heen en weer NL rijd, heb ik dezelfde ervaringen doorstaan als waar jij over schrijft.

Kortom, bilspleetzweet in een comfortabele stoel, argusogen naar het bereik/batterij-percentage en vingers gekruist dat die ene snellader het doet. Zo heeft een 780km rit mij dik 11 uren gekost en was ik op van de zenuwen eenmaal bij het hotel (en ook al veel eerder trouwens). Dit heeft uiteraard ook deels te maken met mijn gebrek aan ervaring met een EV op lange afstand.

Een foute keuze geweest dus, maar even inleveren is er niet bij. Het lease contract is 5jr, dus we moeten er het beste van maken en hopen dat de (snel)lader infra rap verbetert.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Ik weet het niet hoor; ik snap dat EV niet voor iedereen is weggelegd.

Maar in het geval van de TS ligt dit toch echt meer aan hem dan aan EV's. En dan lopen klagen dat EV zo beroerd is, vind ik iets te gemakkelijk. Zal wel met leeftijd of levenshouding te maken hebben.

Even uit zijn TS:

"Mijn verhaal gaat over een particulier (ikke) die zonder veel ervaring\kennis besluit om een elektrisch voertuig te kopen\leasen wat in budget val"

"Toen kwam ineens de e-Golf actie voorbij...inplaats van een Polo een redelijk\goed aangekleed Golf."

"En ik rijd zelden lange afstanden dus de auto was perfect! "

"Ik had wel ff Gegoogle’d maar ging niet in detail zoeken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Skyrunner schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:24:

Sinds kort rijd ik een lease Polestar, standard range. Met nu een project in Oost-Duitsland ,waarbij ik 2-wekelijks heen en weer NL rijd, heb ik dezelfde ervaringen doorstaan als waar jij over schrijft.

Kortom, bilspleetzweet in een comfortabele stoel, argusogen naar het bereik/batterij-percentage en vingers gekruist dat die ene snellader het doet. Zo heeft een 780km rit mij dik 11 uren gekost en was ik op van de zenuwen eenmaal bij het hotel (en ook al veel eerder trouwens). Dit heeft uiteraard ook deels te maken met mijn gebrek aan ervaring met een EV op lange afstand.

Een foute keuze geweest dus, maar even inleveren is er niet bij. Het lease contract is 5jr, dus we moeten er het beste van maken en hopen dat de (snel)lader infra rap verbetert.
Met wekelijks 2*780km enkele reis zou ik ook never nooit aan een EV beginnen inderdaad. Het voordeel is wel dat je na een tijdje vanzelf leert waar je precies het beste kan stoppen/laden op zo'n vast traject.

Als mijn wg dat nu zou vragen (afgezien van het feit dat ik daar überhaupt nooit ja op zou zeggen) zou ik of een auto huren of een trein/vliegtuig opties bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
assje schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:23:
[...]

Ik zou niet zeggen het merendeel, er is meer in NL dan stadscentra. Er wordt gewoon nog weinig prioriteit aan gegeven. Er worden nog steeds volop woningen gebouwd met woning-voortuin-stoep-parkeerplaats. Draai die laatste twee om en het is voor een groot deel van de woningen opgelost.

Op Funda kan je ook filteren op ligging voortuin maar niet op al dan niet mogelijkheid parkeren/laden. Ofwel, het is ondergewaardeerd. Ik denk dat in de toekomst huizen met die mogelijkheid meer waard zullen worden; vandaar mijn opmerking. Als je in een centrum van een stad woont wordt het een andere overweging.
ik woon in een buitenwijk van de stad. Woningen met eigen oprit hier in de wijk zitten rond de miljoen. Zelfs in het buitengebied hebben de meeste woningen geen eigen oprit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:57
Skyrunner schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:24:

Met een polestar moet je toch prima lange afstanden kunnen rijden. In het begin is het wennen, maar op een gegeven moment een je er echt wel aan. Ik heb ook geen eigena lader, dus afhankelijk van openbare. En rijdt m'n etron nu een jaar. Super tevreden mee, voor m'n dagelijks gebruik weet ik wel ongeveer waar de palen staan. Moet ik een lange rit maken, kijk ik even op de app (incharge/ionity) voor fastchargers. En natuurlijk een lader op eind locatie. Heb in het begin 1x een stuk langer over m'n reis gedaan. Van een dagje Amsterdam - knokke, dat was ook wel echt spannend.

Maar afgelopen zomer naar italie geweest en dat beviel meer dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
syntesia schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:51:
[...]

Met een polestar moet je toch prima lange afstanden kunnen rijden. In het begin is het wennen, maar op een gegeven moment een je er echt wel aan. Ik heb ook geen eigena lader, dus afhankelijk van openbare. En rijdt m'n etron nu een jaar. Super tevreden mee, voor m'n dagelijks gebruik weet ik wel ongeveer waar de palen staan. Moet ik een lange rit maken, kijk ik even op de app (incharge/ionity) voor fastchargers. En natuurlijk een lader op eind locatie. Heb in het begin 1x een stuk langer over m'n reis gedaan. Van een dagje Amsterdam - knokke, dat was ook wel echt spannend.

Maar afgelopen zomer naar italie geweest en dat beviel meer dan goed.
Dat zal het ook zijn en sowieso zijn lange autoritten niet meer mijn ding.

Goed nieuws is dat mijn werkgever hier gelukkig in meedenkt en ik de komende trips ga vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Johan Bogle schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:40:
[...]
ik woon in een buitenwijk van de stad. Woningen met eigen oprit hier in de wijk zitten rond de miljoen. Zelfs in het buitengebied hebben de meeste woningen geen eigen oprit.
Het zal net zijn waar je woont en waar je op let, ik zie woonwijken vol met sociale huurwoningen met parkeergelegenheid op eigen terrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
Marzman schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:16:
Als je op snelwegen op een andere manier stroom zou krijgen (zoals een trein of tram of iets moderners) zou het al heel veel schelen. Je hebt dan ook niet meer zo'n grote dure accu's nodig en je kan ze misschien zelfs laden voor de stukken die je niet over snelwegen rijdt.
assje schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:23:
[...]

Ik zou niet zeggen het merendeel, er is meer in NL dan stadscentra. Er wordt gewoon nog weinig prioriteit aan gegeven. Er worden nog steeds volop woningen gebouwd jmet woning-voortuin-stoep-parkeerplaats. Draai die laatste twee om en het is voor een groot deel van de woningen opgelost.

Stel dat het openbaar vervoer netwerk zo fijnmazig zou zijn, dat een eigen auto alleen een last zou zijn. De laatste kilometers doen we dan met zelfrijdende taxi’s.

Iedereen een eigen auto is (hopelijk) op zijn retour. Nu nog een aantal mensen met visie om die plannen uit te voeren.

[ Voor 35% gewijzigd door Joris748 op 02-10-2021 10:42 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De range is één ding, maar het gebrek aan motorgeluid maakt dat een EV voor mij niet interessant is. Ik geniet teveel van het geluid.

Misschien is het een optie voor het boodschappenwagentje, maar zolang die het nog goed doet is dat ook kapitaalvernietiging. Dus die rij ik die eerst op. Tegen die tijd is de techniek en het laadnetwerk ook weer verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
assje schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

Het zal net zijn waar je woont en waar je op let, ik zie woonwijken vol met sociale huurwoningen met parkeergelegenheid op eigen terrein.
fijn. Denk niet dat daar veel mensen wonen met een 400km+ range ev… En ik ook niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Joris748 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:31:
[...]

[...]

Stel dat het openbaar vervoer netwerk zo fijnmazig zou zijn, dat een eigen auto alleen een last zou zijn. De laatste kilometers doen we dan met zelfrijdende taxi’s.

Iedereen een eigen auto is (hopelijk) op zijn retour. Nu nog een aantal mensen met visie om die plannen uit te voeren.
dat concept geloof ik ook wel in, alleen die visie niet zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 20:46
@ThaddeusX misschien mosterd na de maaltijd, maar wat mij enorm geholpen heeft is gebruikers forums op te zoeken van de autos die ik op het oog had.

Mijn eerste rit was een shortlease waarbij een studente de auto met een stand van 2% voor de zaak neerplofte en de sleuteltjes afgaf.

Op de zaak opgeladen tot 10% en dan naar huis in de sneeuw, vorst en als je auto dan begint te miepen dat die wil laden na de eerste 2 km wetende dat je er nog 18 moet (snelweg) - moah je kan stellen dat de dealer de volgende dag een minder vriendelijk telefoontje heeft ontvangen.

Ik heb zo wel geleerd, op een spannende manier, dat stilstaan laden betekend en vooraf even checken wat er op je route gebeurd. Zo plan ik 2 laadstops in bij een locatie. Stel 1 valt uit, onbeschikbaar, werkt niet, etc, dan weet ik dat ik de tweede plek haal. Ja dit kost me inmiddels geen 10 minuten extra meer, maar voorheen was het even zoeken.

Ik heb het zelfs tot aan Zuid Frankrijk gehaald met een Nissan Leaf, 40kwh versie dus - tis zeker mogelijk. Mits je vooruit denkt. Dat zijn we vanuit fossiele autos niet gewend :)

leuk een ervaring te lezen, maar het is de toekomst zoals je zegt, dus zoals met alles, leren ermee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Johan Bogle schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:27:
[...]
dat concept geloof ik ook wel in, alleen die visie niet zo
In die visie heb ik ook een hard hoofd. Je ziet al wat er gebeurt als we openbaar vervoer ‘aan de markt overlaten’.

Gebrek aan visie bij de regering.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De gedachte was er ook bij mij om elektrisch te gaan rijden en daarmee het "mee te doen" aan de hype. Bij hybride auto mislukte het al naar alle kanten dus hoe moet je dan naar elektrisch rijden gaan?

Hier in het centrum van Amstelveen zijn er heel weinig laadpalen of je kan in de parkeergarage gaan staan en mag blauw betalen aan parkeergeld ('s avonds moet ook betaald worden in parkeergarage) terwijl ik bewonersvergunning heb. Op straat laden is drama en Russisch roulette omdat je gewoon niet weet of je parkeerplek hebt/laadpaal werkt (laatste tien sessies van half jaar geleden deed geen laadpaal het en toen wist ik dat het einde verhaal was en was er klaar mee).
Op mijn eigen parkeerplek mag geen laadpunt maken/niet mogelijk en ook niet i.c.m. zonnepanelen want dat kan hier niet op het dak. Voor de deur komen er sowieso geen laadplaatsen (met Gemeente besproken) en mag maar maximaal 2 uur geparkeerd worden. Achter in de wijk wordt ook geen laadplek gemaakt vanwege de parkeerdruk. Het is nu 2021 en sinds 2016 is er hier geen laadplek bijgekomen, hoewel de Gemeente heeft één plek waar een halve auto kon staan, nu plaatsgemaakt voor één auto dus dat is wel positief.

Hoe moet die transitie naar elektrisch hier eruit zien?

Ik ben zo blij dat ik weer op benzine rij en doe ik zuinig aan, haal ik rond de 900 km op één tank. Met mijn oude hybride auto reed ik op één tank 600 km en prima, niet opladen, gewoon op benzine doorgaan want ik kon toch nergens elektrisch laden en deed daarvoor op een gegeven moment ook geen moeite meer voor. Bij al mijn klanten kon ik nergens opladen of waren bezet/deed de paal het niet.

Het was zelfs zo erg dat je in de parkeergarage in Utrecht 8 laadplaatsen hebt en er zijn maar 4 laadpunten. Daarnaast heel veel parkeergarages willen gewoon geen elektrische auto's vanwege brandgevaar dus onderaan de streep in theorie is het prachtig maar in praktijk werkt het simpelweg niet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

logix147 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:49:
Op de zaak opgeladen tot 10% en dan naar huis in de sneeuw, vorst en als je auto dan begint te miepen dat die wil laden na de eerste 2 km wetende dat je er nog 18 moet (snelweg) - moah je kan stellen dat de dealer de volgende dag een minder vriendelijk telefoontje heeft ontvangen.
Ik vind het ook niet erg logisch om met een auto te gaan rijden als je vantevoren eigenlijk al weet dat die niet of amper genoeg lading heeft om de bestemming te halen? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Johan Bogle schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:09:
[...]
De wetgeving word op dit moment aangepast zodat dit niet meer tegengehouden kan worden door vve's. Compleet achterhaald....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
stylezzz schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:02:
[...]

De wetgeving word op dit moment aangepast zodat dit niet meer tegengehouden kan worden door vve's. Compleet achterhaald....
Buiten dat het nog niet zo ver is, blijft het een investering voor garages die niet door de vervuiler wordt betaald 😂 (eigenlijk juist wel dus net als deze hele omslag waar arm rijk subsidieert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Johan Bogle schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:40:
[...]
Volgens mij zijn het aantal woningen met een oprit in NL ook ver in de minderheid. Heb daar weleens cijfers over gevonden maar kan het nu niet meer terugvinden.. Ik dacht 1 op de 6 woningen Ofzo….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:43:
De range is één ding, maar het gebrek aan motorgeluid maakt dat een EV voor mij niet interessant is. Ik geniet teveel van het geluid.
Maar treinen doen toch ook al lang geen 'TJOEK TJOEK TJOEK AKE AKE TUUT TUUT' meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87

Misschien is het een optie voor het boodschappenwagentje, maar zolang die het nog goed doet is dat ook kapitaalvernietiging. Dus die rij ik die eerst op. Tegen die tijd is de techniek en het laadnetwerk ook weer verbeterd.
Mag jij dagelijks in een 12 cilinder Ferrari rijden dan ofzo..??… Dat is idd mooi spul

Welke auto mag je dagelijks rijden in de file met zo’n mooi geluid dan? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Stef87 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

Mag jij dagelijks in een 12 cilinder Ferrari rijden dan ofzo..??… Dat is idd mooi spul

Welke auto mag je dagelijks rijden in de file met zo’n mooi geluid dan? :p
Dezelfde auto die ongelooflijk sportieve wegligging heeft en strakke bochten kan rijden beter dan Max.

Ben bang dat we 2 generaties verder zijn voordat de gevoelsmatige aspecten van autorijden verdwenen zijn en we het gewoon als vervoersmiddel gaan zien.

Blijf het altijd grappig vinden om bv een 1 liter diesel gepimpt te zien alsof het een DTM wagen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748

Ik heb het juist andersom. Stond pas met de fiets bij een verkeerslicht, toen er een BEV en een ICE wegreden. Vond het contrast tussen het geluid van gas geven, koppeling op laten komen, wegrijden en overschakelen erg groot ten opzichte van fluisterstil wegrijden.

En in de auto is een BEV een oase van rust.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 02-10-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Joris748 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:46:
[...]

Ik heb het juist andersom. Stond pas met de fiets bij een verkeerslicht, toen er een BEV en een ICE wegreden. Vond het contrast tussen het geluid van gas geven, koppeling op laten komen, wegrijden en overschakelen erg groot ten opzichte van fluisterstil wegrijden.

En in de auto is een BEV een oase van rust.
Het is een belevingsding.

Voor de een is het bijna steriele en geruisloze van een EV het summum, voor de ander het "brullen" en andere mechanische bijgeluiden van een ICE.

Voor mijn dagelijkse ding zou ikzelf de EV kiezen waar mogelijk, maar voor een "dragrace" een ICE, even afgezien van welke dan het snelst zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Johan Bogle schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:26:
[...]
fijn. Denk niet dat daar veel mensen wonen met een 400km+ range ev… En ik ook niet :-)
Ik woon in een ex sociale huurwoning en kan mijn EV op eigen grond laden. Dit betreft de rand van de randstad, geen stadscentrum. Wijken vol met jaren 70 woningen drive-in of anders.

Het is echt niet zo dat alleen villa's parkeergelegenheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:05

Osxy

Holy crap on a cracker

jeroenkb schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:43:
[...]

Dezelfde auto die ongelooflijk sportieve wegligging heeft en strakke bochten kan rijden beter dan Max.

Ben bang dat we 2 generaties verder zijn voordat de gevoelsmatige aspecten van autorijden verdwenen zijn en we het gewoon als vervoersmiddel gaan zien.

Blijf het altijd grappig vinden om bv een 1 liter diesel gepimpt te zien alsof het een DTM wagen is.
Voor veel mensen is autorijden gewoon een vervoersmiddel, de groep waarvoor het meer is is vrij klein.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 17:58
Wat mij voorlopig weerhoud een ev aan te schaffen en waar ik bijna niemand over hoor is de afschrijving. Ik rijd al wat langer in autos en private lease is wat mij betreft een no go. Ik ben gewend gewoon een auto te kopen die ik kan betalen. Ook zonder lenen of huurkoop oid. De post afschrijving is over het algemeen de grootste kostenpost als je een nieuwe auto koopt. Ik heb de tijd meegemaakt dat een auto van 10 jaar en met het klokje rond, (100.000 km. Ja, ja verder ging het telmechanisme niet) een oud barrel was en feitelijk afgeschreven. Benzine en dieselautos zijn al een aantal jaren behoorlijk uitontwikkeld en gaan veel langer mee. Ik rijd nu in een 20 jaar oude bmw en mijn vrouw in een 12 jaar oude suzuki. Beide autos zijn in prima staat en kunnen m.i. nog jaren mee. De post afschijving is daarmee behoorlijk laag. Ingebouwde navigatie e.d ontbreekt maar ik weet van vorige autos dat dat ook zeer snel verouderd. Verder zit alle nuttige moderne luxe erin.

Waar ik naartoe wil. Dit voorjaar kochten wij 2 nieuwe electrische fietsen. We wilden de oude inruilen. 2 gazelles waarvan de herenfiets normaal en de damesfiets een electrische was. Tot mijn verbazing leverde mijn normale herenfiets een inruilwaarde op wat ik er 10 jaar geleden tweedehands voor had betaald. De electrische fiets die veel nieuwer was leverde niets meer op. Er moest een nieuwe accu in. Argument van de dealer: Er kan een nieuwe accu in maar voor een behoorlijke prijs. Dan is hij weer als nieuw. Echter dan heb je een electrische fiets met techniek en bereik wat 10 jaar geleden normaal was maar nu absoluut niet meer. Dat was de prijs van de accu niet waard. Er staat hier dus nu een electrische fiets die verder in prima staat is, maar economisch waardeloos is geworden.

Ik denk dat de huidige generatie ev hetzelfde lot is beschoren. Als je die als particulier over 5 jaar wilt inruilen is de stand van de techniek al weer zoveel verder dat de waarde snel daalt, terwijl een benzineauto niet verder ontwikkeld wordt en dus veel meer zijn waarde houd. Zeker als ze schaarser worden. Mogelijk heb ik het mis, maar ik vrees een behoorlijke financiele tegenvaller voor wie nu een nieuwe ev koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:25
itsalex schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:31:
Daarnaast heel veel parkeergarages willen gewoon geen elektrische auto's vanwege brandgevaar dus onderaan de streep in theorie is het prachtig maar in praktijk werkt het simpelweg niet.
heb je daar een lijstje van?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste