assje schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:28:
Probeer je dan ook te verplaatsen in anderen, voor de rest van de wereld is er namelijk niets interessants aan jouw motorgeluid. Er zijn ook vrachtwagenchauffeurs die hun eigen geluid interessant vinden en allerlei capriolen uithalen dat extra luid te maken, voor de rest van de wereld alleen maar irritant. Ik reed vroeger motor en vond mijn eigen motorgeluid ook heel interessant, voor de rest van de wereld ook net zo irritant...
Het gaat er in deze draad om waarom een EV voor(sommige) mensen praktisch gezien niet handig is. De TS gaat daarin voornamelijk in op het laden. Alleen iedereen heeft een andere reden om al dan niet een EV te (willen) rijden. Ik kan mij best voorstellen dat mensen een EV fijn vinden rijden en ook dat mensen geen zin hebben in het geluid van hun eigen of andermans auto. Mijn punt is echter dat mensen ook andere redenen kunnen hebben om al dan niet een EV te rijden. Dat kan naast de praktische kant ook ingegeven door emotionele redenen. De één wil stille auto's (al dan niet als bestuurder), terwijl de ander de motor wil horen. Ik val in de laatste categorie. Kun jij je daar in verplaatsen? Zo niet is dat niet erg hoor. Anderen hoeven mijn motorgeluid ook niet interessant te vinden. Ik rij die auto niet voor een ander namelijk.
De EV heeft wel een heel groot voordeel boven de meeste ICE: je kunt voor veel minder geld een geweldige acceleratie bereiken. Alleen dat wint het nu nog niet van het missen van de motor en het missen van de bijbehorende goede wegligging. Zeker niet omdat snel optrekken nu nog een te grote hap neemt uit de actieradius

...Uiteindelijk is dit gewoon asociaal, ongewenst en kinderachtig gedrag. Vervoer moet veilig zijn en geen overlast veroorzaken, bewust onnodig veel lawaai maken past daar simpelweg niet bij.
Waarom de boel overdrijven? Uiteraard ga ik uit van motorgeluid dat aan de wettelijke normen voldoet. En zomaar gassen midden in de nacht is ook niet aan mij besteed. Ben je tegen "Sjonnies met dikke knalpijpen onder hun Honda Civic" aan het ageren?
Over veilig zijn, bij lage snelheid hoor je een EV bijna niet. Dat noem ik dus weer onveilig

Banden overstemmen overigens het geluid van auto's op hogere snelheid.
Serieuze vraag: waarom zou je de emotie uit dergelijke beslissingen halen? De mens maakt iedere dag beslissingen op emotie. Soms verstandig en soms niet. Maar als het de emotie bevredigt dan is dat toch geen probleem? De mens is nu eenmaal niet een rationeel wezen. Gelukkig ook maar want dan zag het leven er maar saai uit.
Even terug naar de auto: iedereen een elektrische "Dacia" (bij wijze van spreken)? ik vind het juist geweldig dat er vooral bij auto's (en motoren) emotie zit. Het is voor mij meer dan alleen een vervoersmiddel. Bij andere producten heb ik dat dan weer niet en daarbij laat jij misschien wel je emotie meetellen