Waarom “sommige” particulieren geen elektrische auto moeten

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ThaddeusX schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:03:
Even een update van vandaag. Ik zal deze ook toevoegen aan mijn originele topic.

Vandaag moest ik 230km afleggen en had geen volle accu. Omdat op de plek waar ik was geen lader aanwezig was. Dus ik wist echt niet hoeveel km ik kon maken. Wantja zodra de accu niet 100% of 50% is heb ik geen flauw idee.

Ik heb 4 uur en 250km moeten afleggen voor 230km
Wat is dat voor een vreemde uitspraak? Wist je met je vorige auto ook niet hoe ver je kon rijden als de tank niet helemaal vol was?

Accu vol is x km range, accu 75% geladen is 0,75 * x km range, accu 30% geladen is 0,3 * x km range.
Of kijk naar wat de auto aangeeft hoeveel km je nog kunt rijden.

Of denk ik te simpel?
De eerste snellaad sessie lukte niet. Van de 4 snelladers waren 3 in bezet en 1 was "out of service".
Dat is vervelend inderdaad.
Het is donker en het regent....de dakjes boven de laders houden je niet droog....je zit in de middle of nowhere....
Je hoeft niet net zoals bij een benzineauto buiten te blijven staan tijdens het laden he? Even insteken en weer in de auto gaan zitten.
Gatverdamme wat een koppijn en ellende.
Tja, dan ben jij dus een van die sommige particulieren die geen elektrische auto moet nemen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:52
andre metz schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:42:
Wat mij voorlopig weerhoud een ev aan te schaffen en waar ik bijna niemand over hoor is de afschrijving. Ik rijd al wat langer in autos en private lease is wat mij betreft een no go.
Ik ben het volledig eens dat private lease een no go is. Ik rijd ook alleen maar in een auto die ik kan betalen. Vorig jaar heb ik een hele nieuwe EV gekocht. Ik heb geen twijfels over afschrijving, aangezien benzine en diesel waarschijnlijk zeer snel geweerd worden. Ik woon ik een stad vlakbij het centrum. Gelukkig is het een vrij nieuw huis met eigen oprit en garage, zodat ik altijd kan laden.
Als ik een nieuwe benzine auto gekocht had ipv een BEV, weet je zeker dat deze binnenkort heel hard af gaat schrijven. Tenzij je natuurlijk een hele speciale ICE koopt ben je tegenwoordig echt wel beter af met een nieuwr BEV, ook al raakt de techniek wat achter in de loop van de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
fisherman schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:58:
[...]

Ik ben het volledig eens dat private lease een no go is. Ik rijd ook alleen maar in een auto die ik kan betalen. Vorig jaar heb ik een hele nieuwe EV gekocht. Ik heb geen twijfels over afschrijving, aangezien benzine en diesel waarschijnlijk zeer snel geweerd worden. Ik woon ik een stad vlakbij het centrum. Gelukkig is het een vrij nieuw huis met eigen oprit en garage, zodat ik altijd kan laden.
Als ik een nieuwe benzine auto gekocht had ipv een BEV, weet je zeker dat deze binnenkort heel hard af gaat schrijven. Tenzij je natuurlijk een hele speciale ICE koopt ben je tegenwoordig echt wel beter af met een nieuwr BEV, ook al raakt de techniek wat achter in de loop van de tijd.
Nu ik elektrisch heb gereden weet ik zeker dat benzine auto’s niet harder zullen afschrijven.

In tegendeel zullen EV’s juist afschrijven imv oude tech…slechte/oude accu…niet up to date met snelladen etc.

Over 15 jaar zullen benzine autos pas afschrijven ja. Wanneer benzine autos verboden word. Maar dat duurt nog ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Maasluip schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:47:
[...]

Wat is dat voor een vreemde uitspraak? Wist je met je vorige auto ook niet hoe ver je kon rijden als de tank niet helemaal vol was?

Accu vol is x km range, accu 75% geladen is 0,75 * x km range, accu 30% geladen is 0,3 * x km range.
Of kijk naar wat de auto aangeeft hoeveel km je nog kunt rijden.

Of denk ik te simpel?

[...]

Dat is vervelend inderdaad.

[...]

Je hoeft niet net zoals bij een benzineauto buiten te blijven staan tijdens het laden he? Even insteken en weer in de auto gaan zitten.

[...]

Tja, dan ben jij dus een van die sommige particulieren die geen elektrische auto moet nemen.
Volgens mij denk jij te simpel.
Wat als jij bijv een accu hebt van 57%.
En de weersomstandigheden veranderen. En je kan niet laden op je bestemming waar je nu bent.

Moet ik nu berekeningen maken? Wat hoogstwaarschijnlijk toch een “theoretische” calculatie is.

Wat in de praktijk altijd anders kan uitpakken.

Tot op heden mislukt me dat. Misschien omdat ik niet goed berekenen :)

Maar vandaag bijv ook in totaal moest ik 70km heen en 70km terug. Ik zou het in theorie toch moeten halen maar ging voor de zekerheid toch maar ff laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Laatst online: 09:19
[...]

Benzine zeer snel geweerd? Dat is een illusie. Zullen mensen leuk vinden die allemaal nieuwe benzine autos hebben gekocht. Gaat ongetwijfeld ooit gebeuren, maar zeker niet zeer snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:37
Tuurlijk wordt benzine niet snel geweerd.

Ik zie het overigens ook nog wel gebeuren dat al die Model 3 leaseknallers massaal naar het buitenland verdwijnen na de leasetermijn. Dat ontneemt al een groot deel van NL de mogelijkheid om "betaalbaar" een gebruikte EV aan te schaffen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ThaddeusX schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

Volgens mij denk jij te simpel.
Wat als jij bijv een accu hebt van 57%.
0,57 * x km? En anders "ervaring"? Want je wist met je vorige auto toch ook wel hoe ver je ongeveer kwam met een halve tank? En daar zijn de variaties net zo groot, is de resterende reikwijdte meestal volstrekt onbetrouwbaar en is de tankmeter ook niet zo nauwkeurig.
En de weersomstandigheden veranderen. En je kan niet laden op je bestemming waar je nu bent.

Moet ik nu berekeningen maken? Wat hoogstwaarschijnlijk toch een “theoretische” calculatie is.

Wat in de praktijk altijd anders kan uitpakken.

Tot op heden mislukt me dat. Misschien omdat ik niet goed berekenen :)

Maar vandaag bijv ook in totaal moest ik 70km heen en 70km terug. Ik zou het in theorie toch moeten halen maar ging voor de zekerheid toch maar ff laden.
En dan sta je 5 minuten aan de snellader om dat kleine beetje extra zekerheid te geven.

Maar goed, een elektrische auto is inderdaad niet iets voor jou.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
[...]

Ik ben het volledig eens dat private lease een no go is. Ik rijd ook alleen maar in een auto die ik kan betalen.
Want als je een private lease auto rijdt kan je de auto eigenlijk niet betalen? Wat een onzin zeg, maar deze onzinnige boodschap gooi je wel vaker over het forum. Wat nou als ik er voor kies om een eventueel mobiliteitsbudget zo in te zetten? Of om bijtelling te voorkomen? Of om de kosten voorspelbaar te hebben? Heb al meerdere goede aanbiedingen voorbij zien komen waar ik amper de auto zelf prive voor kan rijden.

Het probleem is dat de TS zich niet goed geinformeerd heeft over de auto, maar verblind is geweest door de aanbieding. Er zijn zoveel betere EV's inmiddels op de markt, als hij een grotere accu had gehad was dit helemaal geen probleem geweest. Ik heb inmiddels 23.000 km in 1 jaar met een auto met een 50kWh accu gedaan zonder problemen. De E-golf is gewoon te beperkt als enige auto...

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 23:19

tweakerbee

dus..?

ThaddeusX schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:07:
[...]

Nu ik elektrisch heb gereden weet ik zeker dat benzine auto’s niet harder zullen afschrijven.

In tegendeel zullen EV’s juist afschrijven imv oude tech…slechte/oude accu…niet up to date met snelladen etc.

Over 15 jaar zullen benzine autos pas afschrijven ja. Wanneer benzine autos verboden word. Maar dat duurt nog ff
De e-Golf gaat keihard afschrijven, ja. Kijk voor de grap eens naar wat een oude Model S kost. Die schrijven juist bizar weinig af - nog steeds. Dat verbaast me ook wel een beetje, maar aan de andere kant blijken de accu’s behoorlijk lang mee te gaat mits het BMS zorgt dat ze goed gekoeld en verwarmd worden en je ze vooral tussen de 20% - 80% houdt.

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
ThaddeusX schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:07:
[...]

Dat zal wel meevallen met afschrijven hoor. Qua degradatie zal het sowieso helemaal wel meevallen. De accu in mijn auto kent vrijwel geen degradatie. Daarnaast komt er binnenkort gratis een hele nieuwe accu in. Dan is ie weer helemaal als nieuw.

Het weren van benzineauto's zal eerder beginnen dan je denkt. Wettelijk is dat al helemaal rond namelijk. Over een jaar of 4 mogen er al ICE vrije zones bepaald worden.
SCIxX schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

Benzine zeer snel geweerd? Dat is een illusie. Zullen mensen leuk vinden die allemaal nieuwe benzine autos hebben gekocht. Gaat ongetwijfeld ooit gebeuren, maar zeker niet zeer snel.
Binnen 4 jaar gaat dat dus gebeuren. Wettelijk mogen gemeentes in 2025 al uitstootvrije zones maken. Die datum zal alleen maar eerder kunnen worden ipv later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Ophidian schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

Want als je een private lease auto rijdt kan je de auto eigenlijk niet betalen? Wat een onzin zeg, maar deze onzinnige boodschap gooi je wel vaker over het forum. Wat nou als ik er voor kies om een eventueel mobiliteitsbudget zo in te zetten? Of om bijtelling te voorkomen? Of om de kosten voorspelbaar te hebben? Heb al meerdere goede aanbiedingen voorbij zien komen waar ik amper de auto zelf prive voor kan rijden.

Het probleem is dat de TS zich niet goed geinformeerd heeft over de auto, maar verblind is geweest door de aanbieding. Er zijn zoveel betere EV's inmiddels op de markt, als hij een grotere accu had gehad was dit helemaal geen probleem geweest. Ik heb inmiddels 23.000 km in 1 jaar met een auto met een 50kWh accu gedaan zonder problemen. De E-golf is gewoon te beperkt als enige auto...
Klopt, bij die mening blijf ik ook. Ik ben ook van mening dat mensen die op die manier autorijden, over een tijdje ook prive geen auto meer rijden, maar eerder gebruik zullen maken van deelauto's.
Ook wanneer je een auto in de lease betaald van een vast bedrag in de maand welke je van je werkgever krijgt, dan nog heb je een probleem wanneer je je baan kwijtraakt. Dan zul je het contract moeten afkopen op een of andere manier.
Gewoon het feit dat dergelijke constructies mensen in de problemen zou kunnen brengen zou de overheid moeten ontmoedigen om mensen tegen zichzelf te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:57
YakuzA schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:34:
[...]

Ik vind het ook niet erg logisch om met een auto te gaan rijden als je vantevoren eigenlijk al weet dat die niet of amper genoeg lading heeft om de bestemming te halen? :)
Hoe moet je dat weten op de eerste dag dat 10% niet genoeg is om thuis te komen als de dealer zegt dat die 270 met 100% haalt? Ik weet niet hoe lang jij al EV rijdt maar dit was 2017 en mijn voorloop wagen dus ik had geen flauw idee of dit nu veel of weinig was. Of dat de berekening 270 = 100 dus 10 is 27 km.

Wat dus 20 km naar huis was dus mja ik was in de veronderstelling dat het wel kon.

Ik vind het niet netjes als je €250 afleverkosten rekent en dan een auto leeg neergooit. Dat is met mijn benzine auto’s nooit gedaan en dat was vanuit de dealer ook niet de instructie om de auto zo af te gooien met 0 info. Maar je leert zo snel, achteraf heeft zo’n ding ook gewoon een soort “reserve” tank, want ik ben op een streep —- (leeg indicatie) toch thuis gekomen bij mijn laadstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
tweakerbee schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:13:
[...]

De e-Golf gaat keihard afschrijven, ja. Kijk voor de grap eens naar wat een oude Model S kost. Die schrijven juist bizar weinig af - nog steeds. Dat verbaast me ook wel een beetje, maar aan de andere kant blijken de accu’s behoorlijk lang mee te gaat mits het BMS zorgt dat ze goed gekoeld en verwarmd worden en je ze vooral tussen de 20% - 80% houdt.
Exact, als je gewoon netjes met de accu omgaat zal een vloeistofgekoelde accu weinig degradatie kennen.
De E-Golf is inderdaad wel wat achterhaald qua range. Eigenlijk is dat vooral een dure stadsauto. Alles met een winterbereik van minimaal 300 en zomer 450 kilometer is gewoon vrij goed bruikbaar en zal daardoor ook waardevaster in de toekomst zijn dan een willekeurige ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
fisherman schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:30:
[...]

Klopt, bij die mening blijf ik ook. Ik ben ook van mening dat mensen die op die manier autorijden, over een tijdje ook prive geen auto meer rijden, maar eerder gebruik zullen maken van deelauto's.
Ook wanneer je een auto in de lease betaald van een vast bedrag in de maand welke je van je werkgever krijgt, dan nog heb je een probleem wanneer je je baan kwijtraakt. Dan zul je het contract moeten afkopen op een of andere manier.
Gewoon het feit dat dergelijke constructies mensen in de problemen zou kunnen brengen zou de overheid moeten ontmoedigen om mensen tegen zichzelf te beschermen.
Keurmerk private lease, ben je gewoon beschermd tegen ontslag.
Grappig dat jij bezit gelijk stelt aan geen risico. De problemen met de accu van de Ampera-E doen wel wat met de restwaarde. Ook al vervangt Opel de accu's, dat blijft toch plakken aan die wagens. Wie zegt dat jij hem straks uberhaupt fatsoenlijk kwijt kan raken? Had je met een private lease geen last van gehad, weet je vooraf waar je aan toe bent.

Maar wij gaan het daar nooit over eens worden, jouw mening is zwart-wit hierover. Heb je daar al eerder op aangesproken, grijs bestaat niet. Ik ben van mening dat PL voor sommige mensen wel een goede deal is. Zeker in de aankomende tijd waarbij je niet weet wat jouw benzine auto gaat afschrijven. Of als je betaalt voor mobiliteit in plaats van voor een auto.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

VidaR-9 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:17:
Tuurlijk wordt benzine niet snel geweerd.
2030 hebben de top 30 steden van NL een Zero Emissie Zone. Als je een nieuwe ICE koopt zou ik dus rekening houden met afschrijven tot €0 in 9 jaar.

Maar met de toegenomen digitalisering van auto's ICE en accu heb je meer veroudering dan je zeg in 2000 had

[ Voor 16% gewijzigd door bombadil op 02-10-2021 18:03 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Laatst online: 09:19
bombadil schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:52:
[...]

2030 hebben de top 30 steden van NL een Zero Emissie Zone. Als je een nieuwe ICE koopt zou ik dus rekening houden met afschrijven tot €0 in 9 jaar.

Maar met de toegenomen digitalisering van auto's ICE en accu heb je meer veroudering dan je zeg in 2000 had
2030 duurt nog wel even. Genoeg vraagtekens ook nog om op te lossen, voor zover ik weet zou ons elektriciteitsnet het niet kunnen dragen als vandaag iedereen zou over schakelen naar elektrisch. Wellicht als er wat kernreactoren bijkomen in de komende 9 jaar. Verder is EV vandaag de dag nog een luxe product, onbereikbaar voor ons lagere milieu's, hoe gaat de timmerman bij zijn klant komen als hij geen EV kan betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Ophidian schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:52:
[...]

Keurmerk private lease, ben je gewoon beschermd tegen ontslag.
Grappig dat jij bezit gelijk stelt aan geen risico. De problemen met de accu van de Ampera-E doen wel wat met de restwaarde. Ook al vervangt Opel de accu's, dat blijft toch plakken aan die wagens. Wie zegt dat jij hem straks uberhaupt fatsoenlijk kwijt kan raken? Had je met een private lease geen last van gehad, weet je vooraf waar je aan toe bent.

Maar wij gaan het daar nooit over eens worden, jouw mening is zwart-wit hierover. Heb je daar al eerder op aangesproken, grijs bestaat niet. Ik ben van mening dat PL voor sommige mensen wel een goede deal is. Zeker in de aankomende tijd waarbij je niet weet wat jouw benzine auto gaat afschrijven. Of als je betaalt voor mobiliteit in plaats van voor een auto.
Het blijft bij de Kona's ook niet plakken hoor. Het nieuwe pakket zal de restwaarde alleen maar goed doen. Sterker nog, je ziet het al bij de Amerikaanse Bolt, die 2e hands opeens in prijs gestegen is bij dealers juist vanwege die grotere nieuwe accu.

Overigens rijd ik doorgaans vrij lang door in mijn auto's, totdat deze problemen krijgt. Mijn vorige was een Opel Astra J en die liet me na 10 jaar een paar keer staan. Dus vrij snel daarna deze gekocht. We gaan meemaken hoe lang ik ermee doe, maar aangezien er vrij weinig stuk kan aan een EV in tegenstelling tot een ICE, denk ik dat ik er weleens vrij lang mee zou kunnen doorrijden.
Rest waarde maakt mij dus eigenlijk niet eens zo heel veel uit, aangezien ik doorgaans langer dan gemiddeld met een auto doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
bombadil schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:52:
[...]

Die emissie vrije zones mogen gemeentes al handhaven vanaf 1 januari 2025. Iets eerder dus al dan 2030.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik denk altijd maar aan onderstaand plaatje over degradatie van een accu.

mijn patroon is dat ik normaal van 80 tot 20 rijd en dan weer oplaad. Gemiddeld 3 keer per week.
Dat betekent (op basis van het plaatje) dat ik na 19 jaar nog op 70% capaciteit van de batterij zou zitten.
Echt geen issue dus wat mij betreft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZtjCIMt4ooAE7Pm3OWITdUTzJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uF3byvSthm0F1BMKM0zqml33.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
fisherman schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:30:
[...]

Skoda Citigo: All in, zonder subsidie: 199€ maand 15.000km per jaar bij 5j.

Zijn best vaak hele scherpe private lease aanbiedingen waar jij hem veelal niet voor kan kopen. Als ik zo’n auto allrisk moet verzekeren met 5sjv (of zelfs 0, als je starter bent) ben je ook 65-110€ kwijt.

Hyundai Kona 64 kWh a 314€ zonder subsidie
Mazda mx-30 299€ maand zonder subsidie
Nissan leaf 3xx € maand.. zonder subsidie

Allemaal “betaalbare” private lease modellen voor (denk ik?) minder dan een trein abonnement.

Ik denk dat er procentueel weinig mensen zijn die de hele “dure” private lease modellen leasen.

Ook kan je gemakkelijk de auto overzetten van naam als je een van deze scherpe deals hebt gekozen, want die kan je maar af en toe vinden.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Zelf blijf ik zo lang mogelijk rijden in autos van voor ca. 2010. Ik mocht een aantal keer in wat nieuwe modellen rijden o.a. een elektrisch model maar ik vond het verschikkelijk. Het elektrisch rijden zelf is heerlijk. Erg stil en je kan even goed gang maken wanneer het moet zonder dat je het constante geslurp hebt van een 3 liter motor maar de moderne hulpmiddelen maken het autorijden echt een vervelende taak.
Het automatisch remmen op de snelweg is echt een drama. Meerdere malen meegemaakt dat de auto zelf afremt van 130 tot 70 zonder reden. Stuur dat begint te trillen als je van baan verwisselt etc.
Het maakt het autorijden erg ongaangenaam. Dat heeft natuurlijk niets met de elektrische voortstuwing natuurlijk maar ik stel het wel zo lang mogelijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
tweakerbee schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:13:
[...]

Is dat zo. Wellicht in procenten maar in harde euro’s (of in mijn geval Noorse kronen) valt het reuze mee.

Ik kocht 2015 een e-Golf voor 26.000 euro. Nu 100.000 kilometer verder is de waarde ongeveer 12.000 euro (wellicht wat meer). Dat is dus 7 euro per dag afschrijving en een restwaarde van 46%.

Mijn collega kocht een Tesla Model S 100D. Nieuwprijs 100.000 euro. Na 2,5 jaar weggedaan voor 65.000 euro. Dat is dus 35 euro per dag afschrijving en een restwaarde van 65%.

Onze e-Golf heeft nog steeds dezelfde range als 100.00 km geleden. En deze laden wel elke dag tot 100% op. Deze auto houden we dan ook aan en is een heerlijke auto nummer 2 voor alle ritten tot 150km (dus 100% van de nummer 2 auto ritten).

Als het dus om de afschrijving gaat, zou ik je statement dat een model S harder afschrijft dan een Golf eens goed preciseren :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 23:19

tweakerbee

dus..?

Rene schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:31:
[...]
Als het dus om de afschrijving gaat, zou ik je statement dat een model S harder afschrijft dan een Golf eens goed preciseren :)
Andersom dus ;).

Auto schrijft in eerste paar jaar veruit het hardste af. En logisch dat in euro’s een auto van een ton harder afschrijft…
Je moet dus procentueel kijken.

Nul procent degradatie na 6 jaar vind ik ook moeilijk te geloven. Dat de auto nog dezelfde range aangeeft kan ook aan de software liggen.

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
TheZenMeister schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:15:
Zelf blijf ik zo lang mogelijk rijden in autos van voor ca. 2010. Ik mocht een aantal keer in wat nieuwe modellen rijden o.a. een elektrisch model maar ik vond het verschikkelijk. Het elektrisch rijden zelf is heerlijk. Erg stil en je kan even goed gang maken wanneer het moet zonder dat je het constante geslurp hebt van een 3 liter motor maar de moderne hulpmiddelen maken het autorijden echt een vervelende taak.
Het automatisch remmen op de snelweg is echt een drama. Meerdere malen meegemaakt dat de auto zelf afremt van 130 tot 70 zonder reden. Stuur dat begint te trillen als je van baan verwisselt etc.
Het maakt het autorijden erg ongaangenaam. Dat heeft natuurlijk niets met de elektrische voortstuwing natuurlijk maar ik stel het wel zo lang mogelijk uit.
Dat kan bij de meeste auto’s gewoon allemaal uit he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:46:
[...]

heb je daar een lijstje van?
Nee helaas niet maar je leest vaak genoeg dat VVE elektrische auto's weren in de parkeergarage's vanwege het brandgevaar. Ook de parkeergarage die ik ken waar 6 gebouwen (met denk ik ongeveer 50-80 huishoudens per flat) aan verbonden zijn, zijn alleen oplaadplekken buiten. Dit waren er altijd 2 stuks en ver weg en er zijn twee laadplekken bijgekomen maar dan op blauwe kaart zonder snellader voor maximaal 1,5 uur. Ja dat schiet natuurlijk ook niet op.
Het viel mij vroeger vaak op in garage's dat de elektrische auto's altijd op één plek staan en zo veel mogelijk aan de buitenkant dus dat zegt mij ook wel genoeg.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Stef87 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:52:
[...]

Skoda Citigo: All in, zonder subsidie: 199€ maand 15.000km per jaar bij 5j.

Zijn best vaak hele scherpe private lease aanbiedingen waar jij hem veelal niet voor kan kopen. Als ik zo’n auto allrisk moet verzekeren met 5sjv (of zelfs 0, als je starter bent) ben je ook 65-110€ kwijt.

Hyundai Kona 64 kWh a 314€ zonder subsidie
Mazda mx-30 299€ maand zonder subsidie
Nissan leaf 3xx € maand.. zonder subsidie

Allemaal “betaalbare” private lease modellen voor (denk ik?) minder dan een trein abonnement.

Ik denk dat er procentueel weinig mensen zijn die de hele “dure” private lease modellen leasen.

Ook kan je gemakkelijk de auto overzetten van naam als je een van deze scherpe deals hebt gekozen, want die kan je maar af en toe vinden.
Dat zullen waarschijnlijk van die contracten zijn waar je gebonden bent aan een maximaal aantal kilometers per jaar. Als je daarvan afwijkt gaat dat flink gekd kosten. Dat is nog een reden waarom ik altijd een auto gewoon zou kopen.

Maar ik snap dat als de mogelijkheid er is, dat mensen ervoor kiezen. Dat geldt niet alleen voor auto's natuurlijk.
Feit is wel dat als de overheid echt naar minder prive auto's wil, dat je dan afhankelijk bent van dergelijke regelingen. Als je hem gewoon bij elkaar spaart ben je veel minder afhankelijk van regels die de overheid oplegt.
Een bijkomend voordeel is dat ook de olie industrie minder invloed op je heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:56
itsalex schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:58:
[...]

Nee helaas niet maar je leest vaak genoeg dat VVE elektrische auto's weren in de parkeergarage's vanwege het brandgevaar. Ook de parkeergarage die ik ken waar 6 gebouwen (met denk ik ongeveer 50-80 huishoudens per flat) aan verbonden zijn, zijn alleen oplaadplekken buiten. Dit waren er altijd 2 stuks en ver weg en er zijn twee laadplekken bijgekomen maar dan op blauwe kaart zonder snellader voor maximaal 1,5 uur. Ja dat schiet natuurlijk ook niet op.
Het viel mij vroeger vaak op in garage's dat de elektrische auto's altijd op één plek staan en zo veel mogelijk aan de buitenkant dus dat zegt mij ook wel genoeg.
Gelukkig komt er een stukje wetgeving waarmee we afscheid kunnen gaan nemen van dit soort situaties.

https://www.internetconsultatie.nl/verzamelwijzigingbbl2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:14
Ophidian schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:52:
[...]Keurmerk private lease, ben je gewoon beschermd tegen ontslag.
Ik rij zelf ook via een private lease optie en zou ook niet meer anders willen. Voorspelbare kosten is voor mij wel belangrijk. In het verleden flink wat tegenslag gehad met auto's en gebreken.

Desondanks ben ik nieuwsgierig wat jij bedoelt met beschermd tegen ontslag via het Keurmerk? Aangezien Ik hiervoor een aparte verzekering heb afgesloten ben ik wel benieuwd of ik dit bij het volgend contract niet meer hoef te doen. Ik kan het niet vinden in de voorwaarden maar wellicht lees ik er overheen.

Mijn volgende auto wordt naar alle waarschijnlijkheid een PHEV (mei 2022), voordeel van de dagelijkse rondjes om de kerk en het gemak om een aantal keren per jaar wat verder weg te kunnen zonder laadstress zoals vakantie en stedentrips. Heb een hekel aan stress ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
https://www.trouw.nl/cs-b23b45ef

Mooi artikel welke een mooi en realistisch toekomstbeeld omschrijft. Niet alleen sommige mensen zouden geen BEV moeten rijden in de toekomst, maar de meeste mensen dus. Uiteraard is er tegen die tijd geen alternatief meer in de vorm van een vervuilende ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
fisherman schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:35:
https://www.trouw.nl/cs-b23b45ef

Mooi artikel welke een mooi en realistisch toekomstbeeld omschrijft. Niet alleen sommige mensen zouden geen BEV moeten rijden in de toekomst, maar de meeste mensen dus. Uiteraard is er tegen die tijd geen alternatief meer in de vorm van een vervuilende ICE.
Ik lees geen anti ev stukje overigens, maar meer een stukje waarin gepleit word om mobiliteit anders in te richten voor de bevolking en niet iedereen uberhaupt een auto voor de deur heeft staan.

Met het drama wat zich deze weken weer op de wegen aftekend kan ik dat ook wel begrijpen. Je zou denken dat we na corona met thuiswerken wel erachter waren dat dit een goede oplossing was. Niks bleek echter minder waar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
stylezzz schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:02:
[...]

Ik lees geen anti ev stukje overigens, maar meer een stukje waarin gepleit word om mobiliteit anders in te richten voor de bevolking en niet iedereen uberhaupt een auto voor de deur heeft staan.

Met het drama wat zich deze weken weer op de wegen aftekend kan ik dat ook wel begrijpen. Je zou denken dat we na corona met thuiswerken wel erachter waren dat dit een goede oplossing was. Niks bleek echter minder waar....
Ik bedoelde meer dat velen een BEV zien als oplossing voor hetzelfde aantal auto's als momente het geval is. Natuurlijk is BEV de enige juiste weg, maar niet voor de grote aantallen auto's die er nu momenteel op de weg rijden. Vandaar ook dus de opmerking dat beter heel veel mensen niet overstappen op BEV en niet slechts sommigen zoals de topictitel aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
fisherman schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:33:
[...]

Dat zullen waarschijnlijk van die contracten zijn waar je gebonden bent aan een maximaal aantal kilometers per jaar. Als je daarvan afwijkt gaat dat flink gekd kosten.
Dat staat er bij. 15.000p/j

En extra kilometers? Valt reuze mee. Wij zitten er met de Skoda 2-3k boven met 0.06€ per km… Moet je 150€ bijbetalen, dat stelt ook niets voor. (Nog altijd veel minder per km dan een oude benzineauto blijven rijden met diezelfde 17500km p/j)

——- edit ——-
Kopen had de Skoda 24.500€ moeten kosten, nog zonder afleveringskosten etc.

Je kan nu 1.5j later een gebruikte Skoda kopen voor 17500€ (zonder subsidie)

Dat is omgerekend -388€ per maand(!) afschrijving. Bijna al het dubbele van private-leasetarief per maand. Kopen had hier (en blijft?) niet de slimste keus in veel gevallen.

[ Voor 24% gewijzigd door Stef87 op 03-10-2021 11:46 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Stef87 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:40:
[...]

Dat staat er bij. 15.000p/j

En extra kilometers? Valt reuze mee. Wij zitten er met de Skoda 2-3k boven met 0.06€ per km… Moet je 150€ bijbetalen, dat stelt ook niets voor. (Nog altijd veel minder per km dan een oude benzineauto blijven rijden met diezelfde 17500km p/j)

——- edit ——-
Kopen had de Skoda 24.500€ moeten kosten, nog zonder afleveringskosten etc.

Je kan nu 1.5j later een gebruikte Skoda kopen voor 17500€ (zonder subsidie)

Dat is omgerekend -388€ per maand(!) afschrijving. Bijna al het dubbele van private-leasetarief per maand. Kopen had hier (en blijft?) niet de slimste keus in veel gevallen.
Het punt is juist dat lease een vorm van lenen is. Het is niet voor niets zo dat je daardoor minder kan lenen voor een huis bijvoorbeeld.
Je zou eigenlijk alleen moeten kunnen lenen voor een huis en zelfs daarvoor weten we het als land te verzieken door te lenen op 2 inkomens en maximaal 100 procent te lenen zonder eigen geld.
De cultuur hier is verziekt, doordat mensen denken dat lenen normaal is.

Een auto is wat mij betreft gewoon een luxe middel (voor mij is het ook puur hobby om een auto te rijden). We zouden moeten zorgen dat de mensen er minder van afhankelijk van zijn. Dan staan minder mensen voor de keuze om überhaupt een auto te "moeten" kopen.

In de meeste gevallen om maar bij het topic te blijven is het dus geen goede keuze om een (eigen) BEV te gaan rijden in de toekomst.
Maar als je dan net zo als ik hobbymatig van autorijden houdt, dan kan je natuurlijk beter wel gewoon een BEV kopen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:25
itsalex schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:58:
[...]

Gek, het valt mij vaak op dat in parkeergarages de laadstations juist het dichtste bij de trappen/liften zijn. Lijkt me dom als men bang is voor brand........

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
fisherman schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

Ik bedoelde meer dat velen een BEV zien als oplossing voor hetzelfde aantal auto's als momente het geval is. Natuurlijk is BEV de enige juiste weg, maar niet voor de grote aantallen auto's die er nu momenteel op de weg rijden. Vandaar ook dus de opmerking dat beter heel veel mensen niet overstappen op BEV en niet slechts sommigen zoals de topictitel aangeeft.
Ahja dan begreep ik het verkeerd. Ev's zijn niet zozeer de oplossing tegen het fileprobleem uiteraard....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
fisherman schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:09:
[...]

Het punt is juist dat lease een vorm van lenen is. Het is niet voor niets zo dat je daardoor minder kan lenen voor een huis bijvoorbeeld.
Je zou eigenlijk alleen moeten kunnen lenen voor een huis en zelfs daarvoor weten we het als land te verzieken door te lenen op 2 inkomens en maximaal 100 procent te lenen zonder eigen geld.

Een auto is wat mij betreft gewoon een luxe middel (voor mij is het ook puur hobby om een auto te rijden). We zouden moeten zorgen dat de mensen er minder van afhankelijk van zijn. Dan staan minder mensen voor de keuze om überhaupt een auto te "moeten" kopen.

In de meeste gevallen om maar bij het topic te blijven is het dus geen goede keuze om een (eigen) BEV te gaan rijden in de toekomst.
Maar als je dan net zo als ik hobbymatig van autorijden houdt, dan kan je natuurlijk beter wel gewoon een BEV kopen in de toekomst.
Het is een vorm van betalen voor mobiliteit. Net zoals dat je een contract afsluit voor telefonie, reizen met het OV, internet, televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Tens schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:50:
[...]

Gek, het valt mij vaak op dat in parkeergarages de laadstations juist het dichtste bij de trappen/liften zijn. Lijkt me dom als men bang is voor brand........
Zoals mij het opviel, maar ik denk vanwege de brandweer, dat het soms of dichtbij de in-/uitgang of ergens helemaal achteraan.
Het is nooit ergens in het midden maar er zijn gewoon veel te weinig oplaadpunten of zo krap dat je niet eens je stekker erin kan krijgen. Je moet vaak zo worstelen om de stekker over/om/rond/onder/boven je auto te krijgen. Daar had een standaard voor moeten zijn bv gewoon vooraan en klaar. Als ik zie hoe mensen staan te worstelen voor de stekker erin te krijgen (zelf ook meegemaakt en miste 1 cm!!!, ik moest tegen de paal parkeren om de stekker erin te krijgen, nou ben weggegaan en laat dan maar gaan met laden).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 07:57

World Citizen

FreeReef.nl

Heerlijk is dat. Lekker vooraan kunnen parkeren in parkeergarages. Ik hoef nooit meer door die kouwe donkere gangen te lopen. Wat @itsalex al zegt, het is echt geweldig.

Je zou denken dat dit is omdat er anders kabels getrokken moeten worden tot achteraan de parkeergarage, maar in werkelijkheid worden we natuurlijk beloond omdat we goed voor het milieu zijn. Lekker vooraan parkeren.

Ik parkeer voortaan standaard in parkeergarages. Die hebben allemaal laadpunten en je bent dus snel bij de uitgang.

Een extra bonus voor het elektrisch rijden! Whohoo.

FreeReef.nl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49
[...]
Bullshit, dat is misschien leuk als je in een stad woont. Daar wil ik niet wonen en dan is een auto gewoon noodzaak. Leuk 1 perspectief, maar erg naïef om te denken dat de wereld zo werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 14:54
[...]

Het lijkt mij meer te vergelijken met huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 16:10
MLLL schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:35:
[...]

Aggregaat huren bij Borent plus een auto om hem te trekken _/-\o_
Standaard een klein 220v generatortje meeslepen in je motorkapbak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:05
SCIxX schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:11:
Genoeg vraagtekens ook nog om op te lossen, voor zover ik weet zou ons elektriciteitsnet het niet kunnen dragen als vandaag iedereen zou over schakelen naar elektrisch. Wellicht als er wat kernreactoren bijkomen in de komende 9 jaar.
Dit is onjuist. Het is vooral een probleem qua transportcapaciteit en laadplekken, beschikbare capaciteit van elektriciteit is het probleem niet (Co2 vrije capaciteit wel natuurlijk maar ICE is ook niet Co2 vrij).

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 03-10-2021 17:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:16
Ophidian schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:31:
[...]

Het is een vorm van betalen voor mobiliteit. Net zoals dat je een contract afsluit voor telefonie, reizen met het OV, internet, televisie.
Alleen dan voor een splinternieuwe auto die je waarschijnlijk nooit zou (kunnen) kopen. Private lease KAN interessant zijn, maar alleen bij de eerlijke vergelijking dat je daadwerkelijk een nieuwe auto zou kopen. De meeste mensen kopen tweedehands en dat is vrijwel altijd (veel) goedkoper dan private lease van een nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Johan Bogle schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:44:
[...]

Alleen dan voor een splinternieuwe auto die je waarschijnlijk nooit zou (kunnen) kopen. Private lease KAN interessant zijn, maar alleen bij de eerlijke vergelijking dat je daadwerkelijk een nieuwe auto zou kopen. De meeste mensen kopen tweedehands en dat is vrijwel altijd (veel) goedkoper dan private lease van een nieuwe auto.
En dat is puur een aanname die je doet. Wij hebben bij de aankoop van onze auto’s ook gekeken wat het goedkoopst zou zijn, terwijl de nieuwprijs prima konden aftikken. Uiteindelijk was kopen goedkoper in mijn geval. Heb echter aanbiedingen gezien waarbij dit andersom was…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Ophidian schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:49:
[...]

En dat is puur een aanname die je doet. Wij hebben bij de aankoop van onze auto’s ook gekeken wat het goedkoopst zou zijn, terwijl de nieuwprijs prima konden aftikken. Uiteindelijk was kopen goedkoper in mijn geval. Heb echter aanbiedingen gezien waarbij dit andersom was…
ik bedoelde jou noet persoonlijk, maar de gemiddelde persoon die beweert dat private lease een goede deal is en dan vergelijkt met een alternatief welke ze nooit zouden (kunnen) nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Johan Bogle schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:22:
[...]
ik bedoelde jou noet persoonlijk, maar de gemiddelde persoon die beweert dat private lease een goede deal is en dan vergelijkt met een alternatief welke ze nooit zouden (kunnen) nemen
Ik weet niet of dat zo is. Sowieso zijn de meeste private lease auto’s volgens mij de lagere segmenten. En als ik voor mezelf spreek: voor mijn vriendin hebben we de e-Golf vergeleken met een C segment occasion van 15-20K en kwamen we toch ook tot de conclusie dat private lease financieel aantrekkelijker was.

Vooral als je een nieuwe EV in private lease afzet tegen een paar jaar oude BEV valt het kwartje toch vaak de kant van de EV op qua TCO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]
Tja, als je in een keer de prijs van een auto kunt aftikken dan kan dat vaak wel goedkoper zijn dan private lease (als je kijkt naar dezelfde auto's). Maar private lease zal niet vaak goedkoper zijn dan een tweedehandsje van 10 jaar oud.
Moeten we dan ook gaan zeggen dat mensen die een hypotheek voor hun huis moeten nemen dat huis niet kunnen betalen?
Zolang je een positieve cashflow hebt kun je het toch gewoon betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Maasluip schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:48:
Precies dit. Je kunt namelijk ook andersom redeneren dat je een auto die je zelf koopt in sommige situaties "niet kunt betalen'. Dit is wat ik in mijn omgeving veel zag met mensen die bij hun ouders woonden en dan uit spaargeld een dure auto kochten. Paar jaar later woonde ze op zichzelf en bij vervanging kwam er nooit een auto terug uit vergelijkbare prijsklasse.

In die situatie reden ze dus eigenlijk een auto die ze "niet konden betalen" (vanuit cashflow perspectief). Zo bezien zegt een leaseauto juist meer over wat je wel of niet kan betalen.

Maar; het probleem hier is vooral dat mensen die een auto uit spaargeld betalen zich tekort gedaan voelen door mensen die hetzelfde doen zonder er voor te sparen (los of dat verstandig is of niet).

Over wat goedkoper is; het hangt er ook vanaf welke waarde je aan geld hangt. Reken je voor aanschaffen van een auto met 7% rentederving omdat je anders gaat beleggen dan zal lease al snel beter uit de berekening komen dan kopen bijvoorbeeld.

Zo'n afweging platslaan tot "lenen is slecht" is dan wel makkelijk, helpen om een goede afweging te maken doet het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 04-10-2021 10:33 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik zou goed nadenken over lease, maar het is mijn inziens prima te verantwoorden als je er veel brandstofkosten mee bespaart en je maandelijkse autolasten er van naar beneden gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 04-10-2021 10:28 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Maasluip schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:48:
[...]

Tja, als je in een keer de prijs van een auto kunt aftikken dan kan dat vaak wel goedkoper zijn dan private lease (als je kijkt naar dezelfde auto's). Maar private lease zal niet vaak goedkoper zijn dan een tweedehandsje van 10 jaar oud.
Moeten we dan ook gaan zeggen dat mensen die een hypotheek voor hun huis moeten nemen dat huis niet kunnen betalen?
appels en peren. Mobiliteit krijg je ook met een tweedehands auto dus daar is geen noodzaak om nieuw te rijden (vaak zelfs beter. Doe mij maar een 2e hands golf ipv een nieuwe citigo, maar dat is persoonlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Niemand heeft de noodzaak om een nieuwe auto te rijden, maar ik weet niet wat dat met het punt te maken heeft? Dat een tweedehands auto goedkoper is dan een nieuwe (koop of lease) heeft toch ook niks met het punt te maken?
Het punt is dat als je een nieuwe auto wil rijden je de keus hebt tussen 10 jaar sparen of private lease. Als het argument dan is "ik wil een nieuwe auto rijden" is private lease een goede keus. En als je dat kunt betalen is het geen verkeerde keus.
Dat jij liever 2e hands wil rijden is jouw keus. Jouw keus hoeft niet de keus van je buurman te zijn en je buurman hoeft daarmee ook geen slechtere keus te maken. Misschien in jouw optiek, maar goed, dat is wat jij vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:30:
[...]
Maar treinen doen toch ook al lang geen 'TJOEK TJOEK TJOEK AKE AKE TUUT TUUT' meer?
Wat heeft een trein die door een machinist bestuurd wordt te maken met de vraag uit de topictitel :?

Jouw reactie komt op mij over als een kinderachtige manier om iemands voorkeur belachelijk proberen te maken.
Stef87 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

Mag jij dagelijks in een 12 cilinder Ferrari rijden dan ofzo..??… Dat is idd mooi spul

Welke auto mag je dagelijks rijden in de file met zo’n mooi geluid dan? :p
Helaas moet ik het met de helft van dat aantal doen. Maar alsnog een mooi geluid :)

Maar goed, dat is persoonlijk en een antwoord op de vraag in de topictitel. Ik wil geen EV omdat ik dan het motorgeluid mis ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sorted.bits
[...]
Voor mij is private lease een prima oplossing op dit moment. Ik had een werkgever verlaten waar ik een lease-auto had en ben naar een werkgever gegaan waar het voelt als een 'avontuur, maar even kijken hoe het loopt'. Bij deze werkgever krijg ik in eerste instantie een jaar contract en sowieso geen lease auto.

Om het eerste jaar door te komen heb ik geen zin om direct 40k uit te geven voor een auto, maar wil ik eerst de kat eens uit de boom kijken. Nu rijd ik dus voor een paar honderd euro een nieuwe auto en heb ik de vrijheid om na een jaar opnieuw deze keuze te maken (heb PL met een jaarcontract genomen dus).

Verder is dit voor mij niet anders als alle andere abonnementen die ik heb en in eerste instantie niet duurder dan mijn zakelijke leaseauto (ok, die kwam uit een hoger segment gok ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Roenie schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 05:57:
Wat heeft een trein die door een machinist bestuurd wordt te maken met de vraag uit de topictitel :?

Jouw reactie komt op mij over als een kinderachtige manier om iemands voorkeur belachelijk proberen te maken.

Helaas moet ik het met de helft van dat aantal doen. Maar alsnog een mooi geluid :)

Maar goed, dat is persoonlijk en een antwoord op de vraag in de topictitel. Ik wil geen EV omdat ik dan het motorgeluid mis ;)
Probeer je dan ook te verplaatsen in anderen, voor de rest van de wereld is er namelijk niets interessants aan jouw motorgeluid. Er zijn ook vrachtwagenchauffeurs die hun eigen geluid interessant vinden en allerlei capriolen uithalen dat extra luid te maken, voor de rest van de wereld alleen maar irritant. Ik reed vroeger motor en vond mijn eigen motorgeluid ook heel interessant, voor de rest van de wereld ook net zo irritant.

Uiteindelijk is dit gewoon asociaal, ongewenst en kinderachtig gedrag. Vervoer moet veilig zijn en geen overlast veroorzaken, bewust onnodig veel lawaai maken past daar simpelweg niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Johan Bogle schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:44:
Het blijft een vrij onzinnige statement. In het A-segment is afschrijving vrij lineair en is het verschil tussen nieuw en gebruikt rijden daardoor klein. In dat segment zijn er prima voorbeelden waar PL aanbiedingen prima kunnen concurreren zelfs met een gebruikte auto.

Hetzelfde geldt voor elektrische auto's, daar zijn ook aanbiedingen waar afhankelijk van de omstandigheden private lease zeer competitief kan zijn.

Daarom gewoon de emotie uit zo'n beslissing halen en een rationele afweging zonder vooroordelen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Johan Bogle schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:12:
[...]
appels en peren. Mobiliteit krijg je ook met een tweedehands auto dus daar is geen noodzaak om nieuw te rijden (vaak zelfs beter. Doe mij maar een 2e hands golf ipv een nieuwe citigo, maar dat is persoonlijk)
Voorbeeld de huidige aanbieding voor een Ioniq voor €299/maand. Als je nog geen schadevrije jaren hebt ben je al €75 kwijt voor een all-risk verzekering. Veel succes om dan (veel) goedkoper uit te zijn door zelf een auto te kopen, zelfs als hij gebruikt is.

Zelfs een oud gebakje daarvoor WA verzekering volstaat kan nog duurder uitvallen door de veel hogere brandstofkosten. In dat geval vergelijk je wel echt appels met peren wat betreft comfort, veiligheid en risico.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 05-10-2021 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Ok en nu 30k per jaar. Kom je op 450/500 per maand! En daar zit je dan ook nog eens 5 jaar aan vast. Goede tip hoor dat private lease. De manier om in de financiele problemen te komen voor veel mensen, maar doe maar alsof het een goede deal is om 500 per maand voor je auto te betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 05:57:
[...]

[...]

Als voertuigen stiller worden is dat vooral winst voor alle omwonenden, dat weegt volgens mij zwaarder door dan de geluidsvoorkeur van één persoon. Bestuurders die hun auto opzettelijk luider maken vind ik al helemaal te gek, vooral als ze de luidste brulpijp uit het assortiment kiezen en 's nachts om 4 uur vertrekken om te gaan werken (ik heb zo'n buur). Die heeft dan misschien het gevoel dat hij met een sportwagen rijdt, maar het is een gewone BMW. Er zijn nochtans geluidsnormen voor auto's én de wet op nachtlawaai, maar blijkbaar is dat nog niet voldoende om iemand te controleren of te bekeuren (ook uit ervaring). Maar goed, hier ging het dus over gewone auto's, waarbij je met een gewone uitlaat als inzittende normaal gezien toch niet veel motorgeluid hoort. Het meeste geluid is - net zoals de vervuiling - voor voetgangers, fietsers en omwonenden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
Johan Bogle schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:22:
Ok en nu 30k per jaar. Kom je op 450/500 per maand! En daar zit je dan ook nog eens 5 jaar aan vast. Goede tip hoor dat private lease. De manier om in de financiele problemen te komen voor veel mensen, maar doe maar alsof het een goede deal is om 500 per maand voor je auto te betalen.
Nu draai je het om, ik zeg niet dat PL perse de juiste keuze is, ik ageer alleen tegen het categorisch uitsluiten van de optie.

Overigens zijn veel mensen die een auto bezitten ook gewoon €500/maand kwijt aan hun auto, ze weten dit alleen niet omdat ze niet kunnen rekenen.

In werkelijkheid kost de aanbieding van de Ioniq nu trouwens €399/maand voor 30.000km/jaar. Afhankelijk van wat variabelen bespaar je potentieel nog tot zo'n €175/maand aan brandstof in vergelijking met een ICE. Ga je dan van mijn hierboven genoemde voorbeeld zonder schadevrije jaren uit dan blijft er bij zelf kopen €149/maand over voor de afschrijving, onderhoud, wegenbelasting en rentederving.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 05-10-2021 09:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:36
assje schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:46:
[...]
Voorbeeld de huidige aanbieding voor een Ioniq voor €299/maand. Als je nog geen schadevrije jaren hebt ben je al €75 kwijt voor een all-risk verzekering. Veel succes om dan (veel) goedkoper uit te zijn door zelf een auto te kopen, zelfs als hij gebruikt is.

Zelfs een oud gebakje daarvoor WA verzekering volstaat kan nog duurder uitvallen door de veel hogere brandstofkosten. In dat geval vergelijk je wel echt appels met peren wat betreft comfort, veiligheid en risico.
Dat PL concurrerend is als je een nieuwe auto wil rijden klopt, maar net doen of het goedkoper is dan een oude 2e hands is gewoon onzin. Dus AUB ook niet weer doorslaan de andere kant op :) PL is goed om als optie te pakken als je naar een nieuwe of bijna nieuwe auto aan het kijken bent. Maar als je een 2e hands van een paar jaar oud pakt zal die zo goed als altijd goedkoper zijn.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
redwing schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:05:
Dat PL concurrerend is als je een nieuwe auto wil rijden klopt, maar net doen of het goedkoper is dan een oude 2e hands is gewoon onzin. Dus AUB ook niet weer doorslaan de andere kant op :) PL is goed om als optie te pakken als je naar een nieuwe of bijna nieuwe auto aan het kijken bent. Maar als je een 2e hands van een paar jaar oud pakt zal die zo goed als altijd goedkoper zijn.
Ik maak bewust een vrij extreme vergelijking als voorbeeld.

Desalniettemin klopt wat je zegt niet per definite als je vergelijking gaat tussen een 2e hands ICE of een private lease EV.

Een Ioniq PL met 30.000km/jaar kost al je toevallig mogelijkheid hebt op eigen terrein te laden dus €399 lease + €90 verbruik -> €389 totaal

Dan vergelijken met een oud gebakje, met vrij zonnige aannames:
  • Brandstof: €250 (1:18 bij €1,8/L)
  • Afschrijving: €50 (auto van €5k max)
  • Onderhoud: €50 (dan zit er niet veel tegen bij deze leeftijd/kilometrage)
  • Verzekering: €30 (WA only, 2SVJ)
  • Wegenbelasting: €25 (niets geks)
  • Totaal €405/maand
Dit is appels met peren vergelijken wat betreft comfort, luxe en risico en in het voordeel van een EV in private lease. Blijft alleen de vraag of je kunt leven met de beperkingen van EV (zie voorbeeld TS) en als je afhankelijk bent van publiek laden wordt de case minder zonnig.

[ Voor 38% gewijzigd door assje op 05-10-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
assje schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:07:
[...]
Alleen maakt dat je punt niet echt beter. Realistische voorbeelden zeggen veel meer dan de extremen (en dat geldt natuurlijk beide kanten op). Ik kan hier ook mijn Hybrid neerzetten die ik voor minder dan 300 euro per maand rijd (Mondeo met alles er op en er aan), alleen heb ik die nogal goedkoop mee geimporteerd en heb daardoor de 1e jaren geen afschrijving. Natuurlijk een leuk voorbeeld, maar voor een discussie erg zinloos.
Desalniettemin klopt wat je zegt niet per definite als je vergelijking gaat tussen een 2e hands ICE of een private lease EV.
Ja, maar dan ben je inderdaad appels met peren aan het vergelijken, wat weinig toevoegt aan de discussie. Als je de kosten van een bep. auto zelf kopen of via PL naast elkaar zet, komt dat over het algemeen aardig hetzelfde uit. Meestal is PL iets duurder, maar heb je daarvoor geen enkel risico wat je prive natuurlijk wel hebt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
redwing schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:12:
Ja, maar dan ben je inderdaad appels met peren aan het vergelijken, wat weinig toevoegt aan de discussie. .
Voor iemand met beperkt budget/spaargeld is dit toch de afweging die hij maakt? Zelf een oud gebakje kopen of elektrisch iets private leasen? Daarnaast reageerde ik op een post waar ook een extreme benadering werd gekozen in de andere richting.

Maar, ik heb een zelf geimporteerde Ioniq (28kWh) in eigendom. Die is volgens mijn berekening wel iets goedkoper maar zoveel scheelt het echt niet. Als ik rentederving zou rekenen zou PL als snel de interessantere optie worden.

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 05-10-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
assje schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:18:
[...]
Voor iemand met beperkt budget/spaargeld is dit toch de afweging die hij maakt? Zelf een oud gebakje kopen of elektrisch iets private leasen?

Maar, ik heb een zelf geimporteerde Ioniq (28kWh) in eigendom. Die is volgens mijn berekening wel iets goedkoper maar zoveel scheelt het echt niet. Als ik rentederving zou rekenen zou PL als snel de interessantere optie worden.
Mijn opmerking was ook vooral dat ik de nuance een beetje miste en liever de realistische kant zie. Als je alle positieve kanten van PL/EV pakt en het negatief uit laat komen voor de 2e hands ICE zal de PL goedkoper zijn, maar heb je nog geen realistische vergelijking.

Voor de meeste mensen zal een nieuwe PL net zoveel kosten als diezelfde auto te kopen (zeker als je elke 3/5 jaar een nieuwe auto wilt hebben), maar zal een 2e hands wel goedkoper zijn. Nu zit je momenteel wel met een gebrek aan 2e hands markt voor een EV, wat dus meer pleit voor PL. Aan de andere kant zullen veel mensen publiek moeten laden (zeker als je een beperkt budget hebt) waardoor EV al snel minder rendabel is.

Hoe dan ook, is PL zeker een goede keuze om mee te nemen, zeker als je over wilt stappen naar een EV. Maar dan gelden wel de dingen die hier in dit topic al heel vaak voorbij zijn gekomen en moet je dus goed kijken of EV wel iets voor je is.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Om appels met appels te vergelijken; dit is de berekening die ik in 2017 voor mijn eerste PL auto gemaakt had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSpijRfhacP12vAeWSEqEuV_PrQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x4RRKJwtjE8FGYQYN6A10cgo.jpg?f=user_large

Op basis van deze berekening zou zelf kopen voordeliger worden bij een restwaarde van >€10.264 na 4 jaar (32% afschrijving).

Uiteindelijk heb ik het contract niet uitgezeten omdat we wilde overstappen naar een elektrische Citigo dus de werkelijke overnameprijs zal ik nooit weten. Mijn inschatting is dat voor inruil €8k een zeer zonnige inschatting zou zijn en dus €2k in het voordeel van PL.

We hebben het contract na 1,5 jaar (kostenloos) van de hand gedaan aan iemand anders via Marktplaats (zelfs nog geld toe gehad i.v.m. minder gereden kilometers). Had ik dit met een zelf gekochte auto gedaan was de impact van afschrijving nog groter geweest en het verschil dus ook nog groter.

Achteraf voor ons is PL dus goedkoper geweest voor onze omstandigheden. In bovenstaande berekening was ook al te zien dat langer doorrijden van de auto in het A-segment ook niet noodzakelijk zoveel verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
@assje maar je gaat weer uit van de aankoop van een nieuwe auto.

[ Voor 67% gewijzigd door Philip Ross op 05-10-2021 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 14:00
Philip Ross schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:59:
Ik vind dit een hele prima berekening, realistisch voor een a-segmenter, voor een b of c segmenter denk ik dat je meer kwijt bent. En dan heb je het over een auto van 5k in vergelijking met een nieuwe EV.
assje schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:07:
[...]

Een Ioniq PL met 30.000km/jaar kost al je toevallig mogelijkheid hebt op eigen terrein te laden dus €399 lease + €90 verbruik -> €389 totaal

Dan vergelijken met een oud gebakje, met vrij zonnige aannames:
  • Brandstof: €250 (1:18 bij €1,8/L)
  • Afschrijving: €50 (auto van €5k max)
  • Onderhoud: €50 (dan zit er niet veel tegen bij deze leeftijd/kilometrage)
  • Verzekering: €30 (WA only, 2SVJ)
  • Wegenbelasting: €25 (niets geks)
  • Totaal €405/maand
Dit is appels met peren vergelijken wat betreft comfort, luxe en risico en in het voordeel van een EV in private lease. Blijft alleen de vraag of je kunt leven met de beperkingen van EV (zie voorbeeld TS) en als je afhankelijk bent van publiek laden wordt de case minder zonnig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Philip Ross schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:59:
Dat was als reactie op het appels met peren vergelijken. Ik maakte dus twee verschillende casussen:
  • Nieuw EV leasen v.s. oude ICE kopen (relatief positief scenario als proof of concept)
  • Nieuw ICE kopen v.s. nieuw ICE leasen (appels met appels, persoonlijke ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 13:11
ThaddeusX schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:13:
Ik denk dat dat echt te maken heeft met het hebben van een 'basis' EV auto om het zo maar uit te drukken. Zeker als je naar privatelease prijzen nu kijkt, zijn er EV's te vinden die voor vergelijkbare bedragen aanmerkelijk hogere range te bieden hebben.
Mijn EV heeft een range van 410-430 in de praktijk (bij huidige weersomstandigheden) en de laadissues die je noemt heb ik nog nooit mee te maken gehad. Enkel de gratis laadpunten bij sommige supermarkten zijn vrij snel overbelast en daar wil het mij nog wel eens gebeuren.

Als je zorgt dat je volgende EV >55kWh accucapaciteit heeft bij een acceptabel verbruik en het liefst ook nog voorzien is van een warmtepomp (heb ik ook, verwarming ontneemt dan nauwelijks range van de accu) dan denk ik dat je al hele andere ervaringen op zal doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
Ik vind dat je vreemde conclusies trekt. 500 euro per maand is voor iedereen verschillend. Zolang je voorwaarden goed zijn en je de afweging goed hebt gemaakt, maakt het toch niets uit?

Sommige mensen geven al 500 euro per maand meer uit omdat ze in een bepaalde stad willen wonen, dat probleem heb ik dan weer niet.

Maar back on topic: ik ben heb nog weinig in een EV voertuig gereden en ik denk dat ik vrij slecht met de range om zou kunnen gaan. Ik ben ook de persoon die al tankt als zijn range ~100km is volgens de boordcomputer en daar zie ik een issue (met mezelf). Laden voelt als 'vast zitten" en voor ZEKER 2 a 3 keer per jaar is dit een issue (Jaja, ik weet hoe belachelijk dit is, maar.... ik denk dat ik t niet zou durven om met zo'n auto op vakantie te gaan). Wederom, het probleem ligt voornamelijk bij mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
sorted.bits schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 04:10:
[...]

Ik vind dat je vreemde conclusies trekt. 500 euro per maand is voor iedereen verschillend. Zolang je voorwaarden goed zijn en je de afweging goed hebt gemaakt, maakt het toch niets uit?

Sommige mensen geven al 500 euro per maand meer uit omdat ze in een bepaalde stad willen wonen, dat probleem heb ik dan weer niet.

Maar back on topic: ik ben heb nog weinig in een EV voertuig gereden en ik denk dat ik vrij slecht met de range om zou kunnen gaan. Ik ben ook de persoon die al tankt als zijn range ~100km is volgens de boordcomputer en daar zie ik een issue (met mezelf). Laden voelt als 'vast zitten" en voor ZEKER 2 a 3 keer per jaar is dit een issue (Jaja, ik weet hoe belachelijk dit is, maar.... ik denk dat ik t niet zou durven om met zo'n auto op vakantie te gaan). Wederom, het probleem ligt voornamelijk bij mezelf.
Dit dacht ik ook voordat ik een EV nam. Mijn afweging was dat het zoveel scheelde in de bijtelling, voor dat geld kunnen we al met het vliegtuig op vakantie.

Nu (na 3 maanden) ben ik er zo aan gewend dat ik echt niet terug (schakelen, geluid, stank) meer zou willen. Elke morgen een volle accu, dus 400+ km bereik. De enige keer dat ik aan de snellader heb gestaan is met een tripje Ardennen, en dat was 15 minuten. Volgend jaar staat er een vakantie naar Spanje gepland met de EV. Dit zou 4 keer laden zijn a 25 min max.

Maar zonder oprit/eigen laadpaal zou ik het ook zeker niet doen, dan moet je maar hopen dat er elke dag dichtbij je huis een laadpaal vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Dat slaat toch nergens op? De meeste mensen rijden niet zoveel. Ik rijd 10.000, heb een PL voor 15.000 en dat is echt een koopje vergeleken met dezelfde of een andere auto nieuw. In dit geval zeker ook vanwege de extreme afschrijving van deze -naar mijn idee geweldige- auto.

Het hangt gewoon af van alle omstandigheden van het geval of kopen of huren beter is. Maar het is onzin om dat dan lenen te noemen. Huren is geen lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:18
DDDikkiedik schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:41:
[...]

Dat slaat toch nergens op? De meeste mensen rijden niet zoveel. Ik rijd 10.000, heb een PL voor 15.000 en dat is echt een koopje vergeleken met dezelfde of een andere auto nieuw. In dit geval zeker ook vanwege de extreme afschrijving van deze -naar mijn idee geweldige- auto.

Het hangt gewoon af van alle omstandigheden van het geval of kopen of huren beter is. Maar het is onzin om dat dan lenen te noemen. Huren is geen lenen.
Gemiddeld rijden Nederlanders het dubbele.

https://gemiddeldgezien.n...antal-kilometers-per-jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
Zou dan toch eerder het CBS als bron pakken:

Per auto werd er juist minder gereden: het gemiddelde jaarkilometrage nam af van 13,0 duizend kilometer in 2018 naar 12,8 duizend in 2019.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...sprestaties-personenautos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Spuit 11 :+

[ Voor 97% gewijzigd door Maasluip op 07-10-2021 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:28:
Probeer je dan ook te verplaatsen in anderen, voor de rest van de wereld is er namelijk niets interessants aan jouw motorgeluid. Er zijn ook vrachtwagenchauffeurs die hun eigen geluid interessant vinden en allerlei capriolen uithalen dat extra luid te maken, voor de rest van de wereld alleen maar irritant. Ik reed vroeger motor en vond mijn eigen motorgeluid ook heel interessant, voor de rest van de wereld ook net zo irritant...
Het gaat er in deze draad om waarom een EV voor(sommige) mensen praktisch gezien niet handig is. De TS gaat daarin voornamelijk in op het laden. Alleen iedereen heeft een andere reden om al dan niet een EV te (willen) rijden. Ik kan mij best voorstellen dat mensen een EV fijn vinden rijden en ook dat mensen geen zin hebben in het geluid van hun eigen of andermans auto. Mijn punt is echter dat mensen ook andere redenen kunnen hebben om al dan niet een EV te rijden. Dat kan naast de praktische kant ook ingegeven door emotionele redenen. De één wil stille auto's (al dan niet als bestuurder), terwijl de ander de motor wil horen. Ik val in de laatste categorie. Kun jij je daar in verplaatsen? Zo niet is dat niet erg hoor. Anderen hoeven mijn motorgeluid ook niet interessant te vinden. Ik rij die auto niet voor een ander namelijk.

De EV heeft wel een heel groot voordeel boven de meeste ICE: je kunt voor veel minder geld een geweldige acceleratie bereiken. Alleen dat wint het nu nog niet van het missen van de motor en het missen van de bijbehorende goede wegligging. Zeker niet omdat snel optrekken nu nog een te grote hap neemt uit de actieradius ;)
...Uiteindelijk is dit gewoon asociaal, ongewenst en kinderachtig gedrag. Vervoer moet veilig zijn en geen overlast veroorzaken, bewust onnodig veel lawaai maken past daar simpelweg niet bij.
Waarom de boel overdrijven? Uiteraard ga ik uit van motorgeluid dat aan de wettelijke normen voldoet. En zomaar gassen midden in de nacht is ook niet aan mij besteed. Ben je tegen "Sjonnies met dikke knalpijpen onder hun Honda Civic" aan het ageren?

Over veilig zijn, bij lage snelheid hoor je een EV bijna niet. Dat noem ik dus weer onveilig ;) Banden overstemmen overigens het geluid van auto's op hogere snelheid.
assje schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:44:
...Daarom gewoon de emotie uit zo'n beslissing halen en een rationele afweging zonder vooroordelen maken.
Serieuze vraag: waarom zou je de emotie uit dergelijke beslissingen halen? De mens maakt iedere dag beslissingen op emotie. Soms verstandig en soms niet. Maar als het de emotie bevredigt dan is dat toch geen probleem? De mens is nu eenmaal niet een rationeel wezen. Gelukkig ook maar want dan zag het leven er maar saai uit.

Even terug naar de auto: iedereen een elektrische "Dacia" (bij wijze van spreken)? ik vind het juist geweldig dat er vooral bij auto's (en motoren) emotie zit. Het is voor mij meer dan alleen een vervoersmiddel. Bij andere producten heb ik dat dan weer niet en daarbij laat jij misschien wel je emotie meetellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Roenie schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:18:
[...]

De EV heeft wel een heel groot voordeel boven de meeste ICE: je kunt voor veel minder geld een geweldige acceleratie bereiken. Alleen dat wint het nu nog niet van het missen van de motor en het missen van de bijbehorende goede wegligging. Zeker niet omdat snel optrekken nu nog een te grote hap neemt uit de actieradius ;)

[...]
Over goede wegligging gesproken. Sommigen van de huidige EVs doen dat niet verkeerd ;). Mischa is geen onbekende…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Rene schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:29:
[...]

Over goede wegligging gesproken. Sommigen van de huidige EVs doen dat niet verkeerd ;). Mischa is geen onbekende…

[YouTube: UPDATED Polestar 2 Upsets Supercars... on the Nürburgring!]
Dat is al beter dan een Kia of zo. Alleen die actieradius die in slechts 20 kilometer van 460km naar 210km gaat is mij te gortig. Dan sta je echt vaak te laden. Ook is het uiterlijk nu niet echt aan mij besteed.

Als de actieradius verbetert en er betaalbare mooie EV's zijn, dan wil ik het gebrek aan motorgeluid misschien nog wel voor lief nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]
Het gaat er in deze draad om waarom een EV voor(sommige) mensen praktisch gezien niet handig is. De TS gaat daarin voornamelijk in op het laden. Alleen iedereen heeft een andere reden om al dan niet een EV te (willen) rijden. Ik kan mij best voorstellen dat mensen een EV fijn vinden rijden en ook dat mensen geen zin hebben in het geluid van hun eigen of andermans auto. Mijn punt is echter dat mensen ook andere redenen kunnen hebben om al dan niet een EV te rijden. Dat kan naast de praktische kant ook ingegeven door emotionele redenen. De één wil stille auto's (al dan niet als bestuurder), terwijl de ander de motor wil horen. Ik val in de laatste categorie. Kun jij je daar in verplaatsen? Zo niet is dat niet erg hoor. Anderen hoeven mijn motorgeluid ook niet interessant te vinden. Ik rij die auto niet voor een ander namelijk.

Ik had onder mijn vorige 330i een 340i demper en die klonk serieus lekker. Was ik toch wel verslaafd aan. Mis ik dat? Zeker! Zou ik terug willen? Zeker niet!

Ow, ik heb nog nooit snel optrekken moeten laten vanwege actieradius.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Dit lijkt mij een zeldzaam onbetrouwbare website.

Ik geloof er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Zeker niet omdat snel optrekken nu nog een te grote hap neemt uit de actieradius ;)
Het is een misvatting dat snel accelereren veel meer energie kost dan langzaam accelereren.

Sneller rijden kost meer energie, door sneller te accelereren rijd je eerder sneller en dus hoger verbruik. Behalve dat maakt het voor een EV echt niet zoveel uit.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 07-10-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
assje schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:10:
[...]

Het is een misvatting dat snel accelereren veel meer energie kost dan langzaam accelereren.

Sneller rijden kost meer energie, door sneller te accelereren rijd je eerder sneller en dus hoger verbruik. Behalve dat maakt het voor een EV echt niet zoveel uit.
Wel als je het na iedere bocht doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Roenie schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:38:
[...]
Dat is helemaal waar ;)

Aan de andere kant, ik heb een hoop autogeïnteresseerden in mijn vriendengroep, sommigen zelfs met eigen circuitauto’s. Ik kan op 1 hand tellen welke meer dan 3 ronden achter elkaar op de Nurburgring rijden in hun privé auto! Op Zandvoort denk ik dat je een ronde of 10 kan rijden voordat de accu leeg is, dan moet je sowieso stoppen om de banden te wisselen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Roenie schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:38:
[...]
Ook niet, accelereren "kost" geen energie, je verliest de energie wanneer je vertraagt.

Doorgaans leidt een rijstijl met veel accelereren ook tot veel regenereren/remmen en daardoor gaat het verbruik vooral omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:30
Roenie schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:41:
[...]
Dat is al beter dan een Kia of zo. Alleen die actieradius die in slechts 20 kilometer van 460km naar 210km gaat is mij te gortig. Dan sta je echt vaak te laden. Ook is het uiterlijk nu niet echt aan mij besteed.

Als de actieradius verbetert en er betaalbare mooie EV's zijn, dan wil ik het gebrek aan motorgeluid misschien nog wel voor lief nemen.
Wat denk je dat een rondje Nordschleife met het verbruik en daarmee de actieradius van je ICE doet?

Mijn geheel standaard straatmotor ging van 1 op 15 naar 1 op 6.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:04:
[...]

Wat denk je dat een rondje Nordschleife met het verbruik en daarmee de actieradius van je ICE doet?

Mijn geheel standaard straatmotor ging van 1 op 15 naar 1 op 6.
Alleen die tank je in een paar minuten weer op en je rijdt weer honderden kilometers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
VidaR-9 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:44:
[...]

Ik had onder mijn vorige 330i een 340i demper en die klonk serieus lekker. Was ik toch wel verslaafd aan. Mis ik dat? Zeker! Zou ik terug willen? Zeker niet!

Ow, ik heb nog nooit snel optrekken moeten laten vanwege actieradius.
Snel optrekken maakt ook geen bal uit, het gaat om het remmen waarbij je energie verliest.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
Roenie schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:10:
[...]
Alleen die tank je in een paar minuten weer op en je rijdt weer honderden kilometers ;)
Ik kom verder op een lading in m'n ID4 dan dat ik kwam met een volle tank in mn Polo GTI. En m'n ID4 is elke morgen weer vol..

Tuurlijk, op een circuit heb je daar niks aan, maar een ID4 of een Polo GTI hebben beide niks te zoeken op een circuit, daar zijn veel leukere speeltjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]
Hoe vaak rijdt een persoon alsof hij op de Nordschleife rijdt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
[...]
In een Ioniq 5 pomp je met een 350 kW snellader in 5 minuten ook weer 100 km erbij. Genoeg voor een extra rondje Nordschleife.

Gebruik eens wat rationelere argumenten om uit te leggen waarom een BEV niks voor jou is ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Joris748 op 08-10-2021 10:00 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
Joris748 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:59:
[...]

In een Ioniq 5 pomp je met een 350 kW snellader in 5 minuten ook weer 100 km erbij. Genoeg voor een extra rondje Nordschleife.

Gebruik eens wat rationelere argumenten om uit te leggen waarom een BEV niks voor jou is ;)
Moet je die zelf wel meenemen. Want die staat er niet in de buurt. Het blijft een feit dat een ICE praktischer is op lange afstanden. Maar zo heeft een BEV ook weer voordelen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Inspired schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:03:
[...]

Moet je die zelf wel meenemen. Want die staat er niet in de buurt. Het blijft een feit dat een ICE praktischer is op lange afstanden. Maar zo heeft een BEV ook weer voordelen.
4 stuks 250 kW Tesla supercharger bij de ingang van het GP circuit 8) Ok, geen 350 kW maar het komt dichtbij :)

https://www.tesla.com/nl_...r/nurburgringsupercharger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
Joris748 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

4 stuks 250 kW Tesla supercharger bij de ingang van het GP circuit 8) Ok, geen 350 kW maar het komt dichtbij :)

https://www.tesla.com/nl_...r/nurburgringsupercharger
Het ging over het laden van een Ionic toch? Die kan nog niks met de SuCs. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Inspired schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Het ging over het laden van een Ionic toch? Die kan nog niks met de SuCs. :)
Dat is toch geen probleem als laadpaal en auto beide CCS compatibel zijn? De Ioniq 5 is dat zeker, volgens de eerder geposte link zijn de snelladers bij de Nürburgring dat ook.

Edit: sorry, je hebt gelijk. Superchargers zijn Tesla only.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 08-10-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:23

Osxy

Holy crap on a cracker

Joris748 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:02:
[...]

Dat is toch geen probleem als laadpaal en auto beide CCS compatibel zijn? De Ioniq 5 is dat zeker, volgens de eerder geposte link zijn de snelladers bij de Nürburgring dat ook.

Edit: sorry, je hebt gelijk. Superchargers zijn Tesla only.
En helaas is dat geen technische beperking maar administratief/betaalmethodes.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Osxy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

nieuws: Tesla maakt Supercharger-laders later dit jaar beschikbaar voor ander...

Eventjes nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Osxy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

Sowieso erg jammer dat je bij snelladers afhankelijk bent van een scala aan laadpasjes. Hoe simpel zou het zijn als je (contactloos) met Maestro of credit card zou kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Afgelopen jaar niet denk ik, en het zal misschien ook wel minder blijven (omdat thuiswerken een blijvertje lijkt voor redelijk wat mensen)

Ik ben van 35.000 naar <10.000 gegaan en we delen de auto. Een keer per week naar de supermarkt en een keer per week een wat langere rit denk ik dat we nog doen met de auto.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:53

XanderDrake

Build the future!

stylezzz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:54:
Grootste fout die veel EV rijders maken is 'ach, er zit nog 40% in dus dat haal ik wel' en dan blijkt er op de bestemming geen of een bezette lader te zijn.
Ik vind dit wel een enge conclusie.
Die shizzle moet gewoon werken, dat kan je toch niet afwimpelen op Jan met de Pet in de e-Golf?? Als je als benzine rijder bij een tankstation aankomt en alle pompen zijn kapot of geclaimd, dan ga je toch krabben achter je oren :?

Ik vind dit een ontluisterende gang van zaken eigenlijk, dat vele in dit topic zeggen dat non-tweakers het op hunzelf afroepen door zonder PhD in EV's te hebben toch een EV kopen en dan met dit soort zaken te maken krijgen! Dat is echt een anti-consument sentiment.
De e-Golf werd gepromoot als zijnde "Gewoon een Golf zoals altijd, maar dan elektrisch". Dan verwacht je toch gewoon te kunnen rijden??

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
assje schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:04:
[...]

Ook niet, accelereren "kost" geen energie, je verliest de energie wanneer je vertraagt.
Dat is de theorie, maar zeker niet de praktijk. Als je ziet hoeveel koeling Tesla heeft toegevoegd aan hun plaid-model ten opzichte van een normale S, op nagenoeg elk elektrisch/elektronisch component, dan weet je dat snel optrekken in zo'n auto absurde hoeveelheden hitte genereert. En dat is onmiskenbaar een teken dat er energieverlies en lagere efficiëntie is bij hard optrekken.
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste