Waarom “sommige” particulieren geen elektrische auto moeten

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 16:13
backupdevice schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

Grappig om te zien dat veel mensen die voor EV gaan dit niet hebben.

Meer een constatering hè
Is maar net hoe je het bekijkt volgens mij, wanneer je één auto hebt ga je dat voor een EV toch ook doen of zie ik dat verkeerd? Wij zijn bewust van 2 naar 1 auto gegaan. Maar ik kan moeilijk kleiner gaan dan een gezinsauto als het hele gezin er in moet toch? :+ Vaak zijn de grotere EV's ook wel de EV's die (eventueel) optioneel groter kunnen qua bereik dus sla je 2 vliegen in één klap.

Wij hebben het in de overweging mee genomen om voor onze EV het grootste accupakket te kiezen omdat er geen mogelijkheid is voor ons om thuis te laden (alleen openbaar). Een beslissing die me, 6000 extra euro kostte, maar ik op dit moment nog geen moment spijt van gehad heb, overigens mede vanwege de vrij hoge bezettingdruk bij onze laadpalen.

Daarbij heb ik met een maximale lading van 80 á 85% hebben wij meer dan genoeg actieradius om een week ons ding te doen en als het mee zit zelfs 2 weken. Als ik de auto helemaal vollaad tot 100% kan ik in de praktijk, een retourtje naar een heel groot deel van Nederland doen (Groningen is daarbij een uitzondering vanaf deze plaats en weeromstandigheden en dergelijke daargelaten). Of ruimschoots een enkele reis naar Parijs doen.

In dit geval een weloverwogen keuze om andere redenen dan die ene keer dat je op vakantie gaat. (overigens heb ik die grote accu in die 2 maanden al 3x nodig gehad, maar dat terzijde. :+ )
FlyingCrow schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:17:
[...]

Vreemde argumentatie, hoeveel EV stationwagens zijn er beschikbaar?

daarnaast hoeveel van de EVs die je ziet rijden zijn lease? als je zelf "cash" een bedrag op tafel moet leggen maakt de keuze toch wel anders dan als je werkgever betaald niet waar?

maar het klopt, je kan niet alles hebben, en EV en max bereik en max ruimte er moeten keuzes gemaakt worden. En dan is het daarmee ook een valide keuze om aan te geven dat voor je persoonlijke situatie een EV niet volstaat. (zo lees ik de titel van dit topic dan ook)
Dat ben ik met je eens, maar waarschijnlijk niet de kant op die jij denkt. Mijn werkgever wil graag groen zijn, doen ze op sommige vlakken echt héél goed!

Dus er moesten EV's komen, maar de organisatie wil dus ook graag voor een dubbeltje op de 1e rang zitten, grote raamcontracten en dergelijke voor korting. Dus er komt een aanbod voor EV's met beperkte actieradius, lekker goedkoop totaal niet geschikt voor onze tak van sport. Uiteindelijk gaat de organisatie over stag, na onderbouwing aangeleverd te hebben over het aantal door ons gereden km's en de noodzakelijke spullen in onze voertuigen. Organisatie gaat daarna dus over op het aanbieden van PHEV's, want EV's met een grotere actieradius waren veel te duur. (Lees: managers krijgen ook niet zo'n dure auto :P )

Moraal van het verhaal de organisatie betaalde zich (relatief gezien) uiteindelijk eerst blauw aan die krengen zelf (kostprijs vanaf 65k excl. aanpassingen _O- ) en betaald zich nu blauw aan de benzine. (een tank benzine en één acculading? van 450-500 km WLTP gaat incl. het EV rijden met enige inspanning ongeveer 800 km mee. :+ )

[ Voor 36% gewijzigd door TIGER1125 op 12-10-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:31

backupdevice

Boeh!

TIGER1125 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:31:
[...]

Is maar net hoe je het bekijkt volgens mij, wanneer je één auto hebt ga je dat voor een EV toch ook doen of zie ik dat verkeerd? Wij zijn bewust van 2 naar 1 auto gegaan. Maar ik kan moeilijk kleiner gaan dan een gezinsauto als het hele gezin er in moet toch? :+ Vaak zijn de grotere EV's ook wel de EV's die (eventueel) optioneel groter kunnen qua bereik dus sla je 2 vliegen in één klap.

Wij hebben het in de overweging mee genomen om voor onze EV het grootste accupakket te kiezen omdat er geen mogelijkheid is voor ons om thuis te laden (alleen openbaar). Een beslissing die me, 6000 extra euro kostte, maar ik op dit moment nog geen moment spijt van gehad heb, overigens mede vanwege de vrij hoge bezettingdruk bij onze laadpalen.

Daarbij heb ik met een maximale lading van 80 á 85% hebben wij meer dan genoeg actieradius om een week ons ding te doen en als het mee zit zelfs 2 weken. Als ik de auto helemaal vollaad tot 100% kan ik in de praktijk, een retourtje naar een heel groot deel van Nederland doen (Groningen is daarbij een uitzondering vanaf deze plaats en weeromstandigheden en dergelijke daargelaten). Of ruimschoots een enkele reis naar Parijs doen.

In dit geval een weloverwogen keuze om andere redenen dan die ene keer dat je op vakantie gaat. (overigens heb ik die grote accu in die 2 maanden al 3x nodig gehad, maar dat terzijde. :+ )
Misschien kijk ik teveel naar mijn eigen situatie. Wij zijn bewust naar een kleinere auto gegaan omdat die 9 van de 10 situaties perfect covered . En die ene keer op vakantie houdt in dat wij in de auto niet zoveel mee kunnen nemen, maar daar hebben wij een bagages wagen voor gekocht als wij met de tent weggaan.

Later is er wel een grotere auto bijgekomen vanwege werk , maar toen de tijd hebben wij bewust voor een auto gekozen die het meeste aansloot bij 99% van de de gevallen

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

backupdevice schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

Grappig om te zien dat veel mensen die voor EV gaan dit niet hebben.

Meer een constatering hè
Wat voor auto(s?) rij je zelf, en hoe vaak zit je er in je eentje in?
Of, hoe vaak surf je gewoon op tweakers op je state-of-the-art game-pc?

Je moet een auto hebben die bij je gebruik past en laten we eerlijk zijn: EV's vervangen (nog net) niet de ICE's.
Voor een hoop mensen wel overigens; maar dat heeft dus met de use case en omstandigheden te maken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

teacher schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:45:
[...]

Wat voor auto(s?) rij je zelf, en hoe vaak zit je er in je eentje in?
Of, hoe vaak surf je gewoon op tweakers op je state-of-the-art game-pc?

Je moet een auto hebben die bij je gebruik past en laten we eerlijk zijn: EV's vervangen (nog net) niet de ICE's.
Voor een hoop mensen wel overigens; maar dat heeft dus met de use case en omstandigheden te maken.
Privé rijden wij een Ford Fiesta . Daarnaast rij ik een V90 die ik ga inruilen voor een Polestar. Dit vanwege het feit dat de V90 veels te groot is voor wat wij er meedoen. True , V90 is heerlijk maar staat te veel stil vanwege het thuiswerken , dus compleet overkill .Om deze aan te houden om 1 x per jaar mee op vakantie te gaan is imho nonsens

Eigenlijk rijden wij het meeste met de Fiesta vanwege het feit dat deze veel zuiniger rijdt en perfect is voor Nederland . Trekhaak eraan om de tent mee te vervoeren als we gaan kamperen.

[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 12-10-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Als er echt veel EVs gaan komen zal Europa ook wel anders ingericht gaan worden. Misschien wat meer goedkope motels met een mogelijkheid om op te laden ;)

Overigens hebben wij ook maar een auto. Een benzine 5 persoons hatchback (nieuw gekocht, nu alweer vier jaar oud). Voor ons een prima auto, een EV zou ook prima zijn maar de aanschafprijs ligt nog niet in het bereik :) Woonwerkverkeer is voor mij veel thuiswerken en soms met de trein, en voor mijn vrouw meestal de trein (en in het weekend de auto).

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 12-10-2021 14:59 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Marzman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:57:
[...]

Als er echt veel EVs gaan komen zal Europa ook wel anders ingericht gaan worden. Misschien wat meer goedkope motels met een mogelijkheid om op te laden ;)
Kun je nog steeds geen groot gezin meenemen in een kleine EV. :+ Zal voor een hoop mensen misschien wel een uitkomst zijn om een grotere EV met minder bereik te kiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door TIGER1125 op 12-10-2021 14:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
[...]

Trein!

Lijkt me heerlijk om de auto op vrijdagavond in Utrecht op de autoslaaptrein te zetten en dat de auto, inclusief inzittenden, op zaterdagochtend opgeladen op hun bestemming aankomen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
[...]
Overigens hebben wij ook maar een auto. Een benzine 5 persoons hatchback (nieuw gekocht, nu alweer vier jaar oud). Voor ons een prima auto, een EV zou ook prima zijn maar de aanschafprijs ligt nog niet in het bereik :) Woonwerkverkeer is voor mij veel thuiswerken en soms met de trein, en voor mijn vrouw meestal de trein (en in het weekend de auto).
Stiekem hebben wij 2 auto's één zakelijk en één privé. Dat waren er dus voorheen 3 (2 privé) Allemaal een gevolg van het hele corona gedoe. Met dat stilstaan vonden we het wel mooi om het stapje te wagen. (ook stilstaan kost gewoon geld)

[ Voor 18% gewijzigd door TIGER1125 op 12-10-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
TIGER1125 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:59:
[...]

Kun je nog steeds geen groot gezin meenemen in een kleine EV. :+ Zal voor een hoop mensen misschien wel een uitkomst zijn om een grotere EV met minder bereik te kiezen.
Toevallig had ik het daar afgelopen week met mijn vrouw over. Eind dit jaar hebben we een ID.4 (of een Ioniq 5 op de inrit staan ... lang verhaal, doet er verder niet toe). Maar als die uit de lease komt, zou de volgende zomaar een kleinere auto kunnen zijn.

Met zijn 4-en passen we prima in een ruime B-segment of compacte C-segment BEV. Bagage tijdens vakantie is ook geen probleem als daar een vouwwagen achter mag.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-09 15:14
[...]

Dat ben ik met je eens, maar waarschijnlijk niet de kant op die jij denkt. Mijn werkgever wil graag groen zijn, doen ze op sommige vlakken echt héél goed!

Dus er moesten EV's komen, maar de organisatie wil dus ook graag voor een dubbeltje op de 1e rang zitten, grote raamcontracten en dergelijke voor korting. Dus er komt een aanbod voor EV's met beperkte actieradius, lekker goedkoop totaal niet geschikt voor onze tak van sport. Uiteindelijk gaat de organisatie over stag, na onderbouwing aangeleverd te hebben over het aantal door ons gereden km's en de noodzakelijke spullen in onze voertuigen. Organisatie gaat daarna dus over op het aanbieden van PHEV's, want EV's met een grotere actieradius waren veel te duur. (Lees: managers krijgen ook niet zo'n dure auto :P )

Moraal van het verhaal de organisatie betaalde zich (relatief gezien) uiteindelijk eerst blauw aan die krengen zelf (kostprijs vanaf 65k excl. aanpassingen _O- ) en betaald zich nu blauw aan de benzine. (een tank benzine en één acculading? van 450-500 km WLTP gaat incl. het EV rijden met enige inspanning ongeveer 800 km mee. :+ )
En diezelfde directie zal zichzelf een enorme bonus hebben gegeven aan het eind van het jaar? Gebeurd overal wel maar het is natuurlijk schandalig dat ze zich zo slecht voorbereiden op dit soort enorme keuzes.

Maar dit is denk ik wel de kern waar dit hele topic op draait. Kijk (kritisch) naar je gebruik en stem daar je vervoer keuze op af.
De resterende discussie zou ik dan bijna willen omschrijven als "smaak" omdat het zo persoonlijk is: welke waarde hecht je aan de parameters als beschikbare ruimte/bereik etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:13
backupdevice schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:25:
[...]

Interessante discussie . Pik jou er ff uit .

Dus jij koopt echt een auto die voldoet aan een scenario die 1 a 2 x per jaar voorkomt. Je rijdt dus de meeste tijd van het jaar in een auto die je eigenlijk niet nodig hebt?

Onder aan de streep is dat toch ook duurder dan misschien een kleine auto die altijd goed is behalve 1 a 2 keer per jaar ?
backupdevice schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Misschien kijk ik teveel naar mijn eigen situatie. Wij zijn bewust naar een kleinere auto gegaan omdat die 9 van de 10 situaties perfect covered . En die ene keer op vakantie houdt in dat wij in de auto niet zoveel mee kunnen nemen, maar daar hebben wij een bagages wagen voor gekocht als wij met de tent weggaan.

Later is er wel een grotere auto bijgekomen vanwege werk , maar toen de tijd hebben wij bewust voor een auto gekozen die het meeste aansloot bij 99% van de de gevallen
Wij hebben plaats voor slechts 1 auto. Ook geen plek voor een aanhangwagen. Heel veel elektrische auto’s hebben overigens geen trekhaak terwijl dat wel een pré is in mijn geval (maar geen eis).

Met een klassieke auto doet het formaat er niet toe, want je kunt altijd wel Parijs in één ruk bereiken mits volgetankt. Bij een elektrische variant doet het formaat er ineens wel toe, want met de kleine modellen kom je het land nauwelijks uit gezien de actieradius. Er bestaan geen kleine elektrische auto’s met flinke actieradius!

Sterker nog, de auto die ik rij is relatief klein maar voldoet perfect. Een elektrische moet teveel geld bij vooral omdat ik er een met een >60kwh accu nodig heb.

Zit er echt niet op te wachten om steeds bij familie en vrienden een auto te moeten gaan lenen. Dat is verzekeringstechnisch ook een ramp.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

fonsoy schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:56:
[...]

[...]

Wij hebben plaats voor slechts 1 auto. Ook geen plek voor een aanhangwagen. Heel veel elektrische auto’s hebben overigens geen trekhaak terwijl dat wel een pré is in mijn geval (maar geen eis).

Met een klassieke auto doet het formaat er niet toe, want je kunt altijd wel Parijs in één ruk bereiken mits volgetankt. Bij een elektrische variant doet het formaat er ineens wel toe, want met de kleine modellen kom je het land nauwelijks uit gezien de actieradius. Er bestaan geen kleine elektrische auto’s met flinke actieradius!

Sterker nog, de auto die ik rij is relatief klein maar voldoet perfect. Een elektrische moet teveel geld bij vooral omdat ik er een met een >60kwh accu nodig heb.

Zit er echt niet op te wachten om steeds bij familie en vrienden een auto te moeten gaan lenen. Dat is verzekeringstechnisch ook een ramp.
Conclusie is dus dat een EV alleen mogelijk is als je open staat voor het rijden anders te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
FlyingCrow schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:14:
[...]

En diezelfde directie zal zichzelf een enorme bonus hebben gegeven aan het eind van het jaar? Gebeurd overal wel maar het is natuurlijk schandalig dat ze zich zo slecht voorbereiden op dit soort enorme keuzes.

Maar dit is denk ik wel de kern waar dit hele topic op draait. Kijk (kritisch) naar je gebruik en stem daar je vervoer keuze op af.
De resterende discussie zou ik dan bijna willen omschrijven als "smaak" omdat het zo persoonlijk is: welke waarde hecht je aan de parameters als beschikbare ruimte/bereik etc. etc.
Waarschijnlijk, maar dat zal allemaal wel. Ik ga me daar niet druk om maken zo lang ik m'n salaris maar krijg. :+ Koop ik gewoon m'n eigen EV die wel aan m'n wensen voldoet. :*)

Speelt wel mee dat wij twee takken van sport kennen, één die alleen maar stadsverkeer rijdt en met 200-300 km actieradius eigenlijk prima uit de voeten kan. Alleen jammer dat de organisatie geen ruimte biedt om praktisch om te gaan met teams/afdelingen binnen de organisatie die verder en meer rijden.

Maar ach voor nu zijn we weer 5/6 jaar onder de pannen. :9 kunnen we over een jaar 4 die discussie weer opnieuw voeren dan spelen ineens de niet gereden kilometers tijdens corona weer een rol waarschijnlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door TIGER1125 op 12-10-2021 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 23:00
Leuke TS om te lezen!

Ik zelf ben van plan om volgend jaar een andere auto te kopen, 25K als budget. Mijn werk is 80KM retour, 2 keer per week. Verder zelden grote stukken. Dus eigenlijk zou een EV ideaal zijn.

Ik woon in een rijtjeshuis, net zoals de gemiddelde Nederlander beschik ik dus niet over een oprit om een laadpaal te plaatsen. Na wat onderzoek in mijn gemeente is de dichtstbijzijnde laadpaal op 20 minuten lopen.

Goed, we rijden zelden grote stukken, maar als we grote stukken rijden hebben we het wel over de Ardennen, Engeland, Duitsland en Oostenrijk. Ergens heb ik ook zoiets van, dat plannen, die laadpasjes, onzeker wat er in andere landen wel is.

Eigenlijk op dat punt heb ik over plugins al zoiets van ik probeer het over een jaar of 5 nog eens als beleid en infrastructuur ook echt aansluit bij de producten. En wordt het volgend jaar gewoon een benzine auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

JeroenNietDoen schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:07:

Eigenlijk op dat punt heb ik over plugins al zoiets van ik probeer het over een jaar of 5 nog eens als beleid en infrastructuur ook echt aansluit bij de producten. En wordt het volgend jaar gewoon een benzine auto.
Het is een beetje kip/ei idd. Je zou ook een openbaar laadpunt aan kunnen vragen via de gemeente. Anders is er over 5 jaar wellicht nog steeds maar 1 laadpunt in de omgeving. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 14:54
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:07:
Leuke TS om te lezen!

Ik zelf ben van plan om volgend jaar een andere auto te kopen, 25K als budget. Mijn werk is 80KM retour, 2 keer per week. Verder zelden grote stukken. Dus eigenlijk zou een EV ideaal zijn.

Ik woon in een rijtjeshuis, net zoals de gemiddelde Nederlander beschik ik dus niet over een oprit om een laadpaal te plaatsen. Na wat onderzoek in mijn gemeente is de dichtstbijzijnde laadpaal op 20 minuten lopen.

Goed, we rijden zelden grote stukken, maar als we grote stukken rijden hebben we het wel over de Ardennen, Engeland, Duitsland en Oostenrijk. Ergens heb ik ook zoiets van, dat plannen, die laadpasjes, onzeker wat er in andere landen wel is.

Afgezien van Frankrijk is er met die landen geen probleem qua infrastructuur. Je neemt altijd een risico, of je nu voor de nieuwe of (ver)oude(rde) techniek gaat, maar zelfs mijn boodschappenwagentje met een actieradius van 250 km is nog wel geschikt voor dit gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je kan ook vragen wat het beleid is als je in je voortuin wil parkeren. Sommige gemeentes moedigen het aan, anderen ontmoedigen het.

Bij mij en mijn ouders (ook rijtjeshuizen) is wel wat te verzinnen. Ik kan voor mijn garage parkeren (geen oprit) en mijn ouders voor hun garage of poort. Bij hun is het een woonerf maar het wordt gedoogd (wijkagent is al wel eens komen kijken).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliootje
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07 12:23
Hele interessante thread: een hele berg aan informatie die erg nuttig is.

Zelf heb ik een private lease die over een tijdje afloopt, en ik twijfel of een EV een verstandige keuze is. Staat deze technologie nog steeds in haar kinderschoenen, of net niet meer ?

Ik ga proberen of ik mijn contract een jaartje kan verlengen, en daarna weer deze overweging maken.
De regering had er € 70 miljoen voor over om mij anders te laten beslissen ;)
Heb weinig zin in een mogelijke dure teleurstelling voor een periode van 5 jaar.

Bedankt voor alle ins en outs !
Tot volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-08 17:36
Inmiddels heb ik een benzinebak (ook een ander Tweakers account btw).

Ik mis het rijden van een EV nog steeds.

Maar heb besloten om te wachten voor een EV.
Want de occasion prijzen zijn niet echt gedaald. En wil niet voor een "nieuw"prijs een EV kopen. Dat schrijft echt hard af.

Qua automodellen ben ik ook erg beperkt.

De enige die leuk & lux overkomt is de Peugeot e-208 of e-2008.
Voor de rest heb je niks???

Alleen grote dikke SUV bakken. Terwijl ik het liefst in en hatchback wil rijden.

Dit zeg ik terwijl ik een budget heb van 30 duizend euro 8)7 (wat ook erg veel geld is voor mij).
Dus voorlopig doe ik het nog met een mooie benzineauto.
Met de hoop dat de EV's afschrijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Atsiz op 12-04-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
@ThaddeusX ik heb dit topic net pas gevonden en alleen de eerste 10 posts gelezen. Ik herken veel van je ervaringen, maar heb uiteindelijk de beperkingen van een EV met 250-300km bereik kunnen accepteren en nu ik weet welke sites en apps kunnen helpen met plannen, deins ik er niet meer voor terug om langere afstanden te rijden waarbij je de accu tussendoor moet opladen.

Jij bent nu ruim een jaar verder. Ervaar je de beperkingen nog steeds zoals in het begin of is het veranderd? Wordt je volgende auto weer een benzine auto of toch een EV?

Ow wacht, @Atsiz ben jij @ThaddeusX ?

[ Voor 3% gewijzigd door wian op 12-04-2022 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

wian schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:50:
@ThaddeusX ik heb dit topic net pas gevonden en alleen de eerste 10 posts gelezen. Ik herken veel van je ervaringen, maar heb uiteindelijk de beperkingen van een EV met 250-300km bereik kunnen accepteren en nu ik weet welke sites en apps kunnen helpen met plannen, deins ik er niet meer voor terug om langere afstanden te rijden waarbij je de accu tussendoor moet opladen.
Hoe werkt dat in de praktijk? Om de 2 drie uur een wandelpauze? Even de benen strekken?

Je ziet wel steeds meer laadstations, ze komen er nu net zo snel bij als windmolens. Dus dat plannen zal wel steeds makkelijker worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 12-04-2022 15:54 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:53:
[...]

Hoe werkt dat in de praktijk? Om de 2 drie uur een wandelpauze? Even de benen strekken?
Yep, precies. Instappen en in een keer doorjakkeren naar Parijs zit er niet meer in. En dat is een gemis. Dus nu A Better Route Planner (ABRP) erbij pakken en kijken waar en hoelang je moet laden. En dan inderdaad geforceerd rust nemen. Wat me wel opvalt is dat de pauze vaak sneller voorbij is dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
wian schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:50:

Jij bent nu ruim een jaar verder. Ervaar je de beperkingen nog steeds zoals in het begin of is het veranderd? Wordt je volgende auto weer een benzine auto of toch een EV?

Ow wacht, @Atsiz ben jij @ThaddeusX ?
Yes its me. Heb inmiddels een nieuw Tweakers account. Kon mijn nick\mail niet wijzigen dus moest wel een nieuw account aanmaken :9

Ik was inmiddels wel gewend geraakt aan de EV na 2 jaar. Ik werd wel zenuwachtig op het moment dat ik lange afstanden moest doen in gebieden waar snelladers wat lastiger te vinden zijn.
Maar dat viel wel mee omdat ik niet meer dan 3 keer per jaar uit de randstad kom.
Maar die 3 keer per jaar stres meemaken was ook niet leuk.

Mijn volgende auto word zeker een EV (dat hoop ik dan)
Ik hoop een leuke Peugeot e-208 of e-2008 te scoren over enkele jaren. Voor nu ligt de occasion prijs te dichtbij de nieuwwaarde.

(heeft dubbel de range en dubbel de snellaad capiciteit vergeleken met een e-Golf)

Heb nu al circa 2 maandjes een leuke benzine auto gekocht (5 jaar oud en 50% afgeschreven) waarmee ik de komende jaartjes verder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

wian schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:56:
[...]

Yep, precies. Instappen en in een keer doorjakkeren naar Parijs zit er niet meer in. En dat is een gemis. Dus nu A Better Route Planner (ABRP) erbij pakken en kijken waar en hoelang je moet laden. En dan inderdaad geforceerd rust nemen. Wat me wel opvalt is dat de pauze vaak sneller voorbij is dan verwacht.
In de zomer lijkt het me allemaal niet zo erg. Maar in de kou, regen, donker moet het ook. Het begint dan een beetje op openbaar vervoer waarbij je moet overstappen te lijken qua beleving. Voor mij is het ook nog te duur, misschien dat een Dacia Spring zou kunnen maar dan moet ik om het uur stoppen.

Mijn auto is nu ook vijf jaar oud, maar zolang er niks mee gebeurd rijdt ik daar maar mee door. In 2027 moeten auto's electrisch zijn in Vlaanderen, ik ben benieuwd hoe de situatie dan is.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

wian schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:56:
[...]

Zijn er echt mensen die dat doen dan? Ik moet er niet aan denken om in 1x keer te rijden als dat meer dan 2-2,5 uur is. Dan ben ik helemaal gaar ermee en wil ik echt wel een stop.

Ik ervaar juist dat het reizen met een EV veel fijner en relaxter is. Het rijdt heerlijk met autopilot, je trekt veel makkelijker door in het verkeer en die stilte is ook super. In de navigatie zitten de laadstops ingebouwd en dat wordt allemaal dynamisch bijgehouden inclusief bezetting. Ben er de afgelopen jaren mee op rondreis door europa geweest, op wintersport, naar Lago Maggiore, komende zomer naar Frankrijk. Ik doe het nooit meer anders. Zit je nog lekker aan de koffie, roept de auto alweer dat ie vol is en door wil. Rustig aan man. :-)

Misschien ben ik te veel een tweaker, maar ik vind al die software supergaaf en alleen al het feit dat je over-the-air software updates krijgt en dat je auto dan opeens weer nieuwe dingen kan. Hoe gaaf is dat? Als ik dat vergelijk met de ICEs die ik hiervoor heb gehad, is dat geen vergelijk. En het is ook nog beter voor het milieu ook. Win-Win.

Vast niet voor iedereen ideaal, maar voor mij wel.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:56
Ik vind het maar één grote klaagzang over het door jou verkeerde gebruik van je huidige EV en de onzekerheid van je echtgenote heeft er helemaal niks mee te maken.
Parkeren is laden ook bij stedentrips, een pas die het niet doet heeft niks met de EV te maken (ik heb hier nog nooit last van gehad en heb maar 1 pas) het opgegeven bereik van 230 km is niet haalbaar voor de meesten in de praktijk maar dat kan je overal lezen als je je hierin had verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MrScratch schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:54:
[...]

Zijn er echt mensen die dat doen dan? Ik moet er niet aan denken om in 1x keer te rijden als dat meer dan 2-2,5 uur is. Dan ben ik helemaal gaar ermee en wil ik echt wel een stop.
Dat hangt zo ontzettend af van de auto, stoel en of jouw lichaam daar lekker in past. Ook helpt het als je auto rijden leuk vind, in plaats van enkel een manier van transport.
Vroeger regelmatig 1200 kilometer per dag gereden met tussendoor nog wat werken en de dag dat men over ging op een ander merk voertuig voelde Groningen <> Maastricht opeens als werktijd in plaats van betaalde 'pauze'. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

jadjong schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:24:
[...]

Dat hangt zo ontzettend af van de auto, stoel en of jouw lichaam daar lekker in past. Ook helpt het als je auto rijden leuk vind, in plaats van enkel een manier van transport.
Vroeger regelmatig 1200 kilometer per dag gereden met tussendoor nog wat werken en de dag dat men over ging op een ander merk voertuig voelde Groningen <> Maastricht opeens als werktijd in plaats van betaalde 'pauze'. :P
Denk dat ik niet helemaal duidelijk was. Ik rij lachend 1100km op een dag, juist met een EV. Als je van auto rijden houdt, is een EV juist perfect. Soepel, snel, stil, direct acceleratie bij inhalen. Alles. Maar tijdens zo’n dag stop ik zeker elke 3 uur effe voor de benen strekken. Dat heeft verder niets met “van auto rijden of niet te maken”. Ik merk juist des te meer plezier bij mezelf bij een EV, terug in een ICE vallen juist de enorme tekortkomingen me erg storend op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:57

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn ouderwetse ICE auto krijgt gewoon over-the-air updates @MrScratch. Autonoom bijna, ik moet nog wel sturen… Dus ook in het ICE segment zijn er heus innovaties.. Je moet het natuurlijk niet met een 10 jaar oude ICE vergelijken.

Doet verder niks af aan dat EV natuurlijk wel gewoon beter voor het milieu is en een andere rijders-ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

FreakNL schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:36:
Mijn ouderwetse ICE auto krijgt gewoon over-the-air updates @MrScratch. Autonoom bijna, ik moet nog wel sturen… Dus ook in het ICE segment zijn er heus innovaties.. Je moet het natuurlijk niet met een 10 jaar oude ICE vergelijken.

Doet verder niks af aan dat EV natuurlijk wel gewoon beter voor het milieu is en een andere rijders-ervaring.
Oke, cool. Goed om te zien dat die innovatie ook door andere fabrikanten wordt opgepikt. Over het algemeen zijn de meeste “oude” fabrikanten niet erg innovatief, maar hopelijk volgen er meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MrScratch schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:31:
[...]

Denk dat ik niet helemaal duidelijk was.
Dat moet dan wel, je tikte letterlijk dat je het niet voor kon stellen om meer dan 2.5 uur achter het stuur te zitten zonder gaar te worden. :P Ongeacht de aandrijving is mijn ervaring dat een goede auto met goede stoelen de grens voor mij flink op kan rekken. In een Peugeot 308 van tien jaar oud haal ik Brussel ook niet zonder tussentijdse excursie. :+

Wat aandrijving betreft wint EV het bij mij ook, als het ding niet zo lelijk was (en ik het benodigde geld had) dan was de Mercedes EQS het dagelijkse vervoersmiddel geweest.

[ Voor 14% gewijzigd door jadjong op 12-04-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

To be honest: dat was ik 10 jaar geleden wel. Eigenlijk reden we dan met z'n 2'en zonder kids vaak 4 a 5u aan een stuk, dus Parijs in 1 keer, Gardameer om middernacht weg en om 10:00 de volgende ochtend aan de koffie... Als ik het zo herhaal denk ik eigenlijk gelijk: idiots! Maar goed toen zaten we sowieso rustig 2 a 3u per dag in de auto voor woon/werk etc.

Nu is 2,5u wel beetje de max met kleine kinderen in de auto, en daarmee een km of 600 per dag ook wel, want daarna is het gewoon klaar en wel zo gezellig voor iedereen om de na-middag nog lekker even wat anders te doen.

Maar goed, ook 2.5u rijden ga je met een EV wel uit van 250km en of dat gaat lukken met een aanhanger/vouwwagen erachter over de Route du Soleil richting zuid frankrijk moet ik nog bezien, daar wacht ik graag nog wat reviews voor af :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Jep vakantieritten met jonge kinderen, dan is de auto niet bepalend voor de reisduur :+
Een EV die wat langer moet laden is dan geen probleem, want die pauzes heb je toch nodig.

Het is overigens verder ook geen probleem. Het werkt alleen niet voor de types die langdurig en met hoge snelheid doorknallen.
In de praktijk is het voor de meeste mensen weinig problemen. Lagere segment EVs schieten her en der nog wel te kort voor de langere vakantie ritten, maarja, veel willen die lange ritten ook niet meer doen en gaan al anders op vakantie.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ouwe lul praat? ;)
Vroeger, toen ik nog jong was, deed ik dat ook. Ik weet nog een keer van Oostenrijk naar Nederland 850 km in 5,5 uur met alleen een tankstop. Cruisecontrol op 200 en gaan met die banaan.
Ja, dan moest ook eerst uitrusten als ik thuis kwam.
Tegenwoordig heb ik er geen enkel probleem mee om na een uur of 2 even te pauzeren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Maasluip schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:22:
[...]

Ouwe lul praat? ;)
Vroeger, toen ik nog jong was, deed ik dat ook. Ik weet nog een keer van Oostenrijk naar Nederland 850 km in 5,5 uur met alleen een tankstop. Cruisecontrol op 200 en gaan met die banaan.
Ja, dan moest ook eerst uitrusten als ik thuis kwam.
Tegenwoordig heb ik er geen enkel probleem mee om na een uur of 2 even te pauzeren.
Er zijn meerdere redenen (leeftijd is er eentje van) waarom dat niet meer kan ;) In de 28 jaar dat ik mijn rijbewijs heb is er ook veel veranderd en in mijn kindertijd was het nog gekker (drinken, roken in de auto, alles kon, kinderen op de achterbank zonder riemen).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:13
Marzman schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:54:
[...]

Er zijn meerdere redenen (leeftijd is er eentje van) waarom dat niet meer kan ;) In de 28 jaar dat ik mijn rijbewijs heb is er ook veel veranderd en in mijn kindertijd was het nog gekker (drinken, roken in de auto, alles kon, kinderen op de achterbank zonder riemen).
Vorig jaar nog gedaan met vrouw en kids..... :P Nu moet ik wel zeggen dat een tijdje als expat andere landen verkennen daar toe bijdraagt. Hier zijn ze niet anders gewend dan 'even' een dagje in de auto te zitten om naar een mooie plek te rijden. Zolang het binnen de 1500km ligt, rijd ik nog steeds het liefste in 1 ruk door. Niets relaxter dan 's morgens vroeg aanrijden om 's avond al op een lekker strand/mooie berg te zitten. Ik oet er echt niet aan denken om iedere 2 uur een half uur die auto uit te moeten, meestal op een plek waar geen zak te doen is :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atsiz
Ik denk dat het niet zo zeer is dat je wat langer moet stoppen.

Bij mij vond ik het erg omdat ik:

1-) van A naar B ga en op locatie B geen oplaadmogelijkheid is dus bij vertrek al meteen een lege accu heb
2-) Ergens onderweg moet laden; als een paal op de snelweg tegenover is dat je even 10 tot 20km even moet omrijden
3-) Ik heb gevallen gehad dat de palen in onderhoud zijn terwijl volgens de app gewoon beschikbaar is of dat alle palen toevallig net bezet zijn
4-) En na de extra km's omrijden en wachten op je beurt zelf ook eens daar bovenop 20 minuten moet wachten totdat je auto geladen is
5-) Indien je snellaad locatie bezet of storing heeft moet je meteen je mobiel pakken en een ander plek zoeken wat irritant is. Vooral als je in de auto staat langs de snelweg(bij de pomp\volle lader)
6-) Een benzinerit wat 4 uur duurt doe je met de EV ruim tot 7 uur over (savonds 130km)
7-) Moet je onderweg vaak laden? Dan is elektrisch bijna net zo duur als benzine ivm snellaad tarieven
8 -) Je moet vaker stoppen omdat de snelweg(in combinatie met winter) ruim 50% van je accu sneller opvreet.

En ik snap dat mensen die zakelijk auto van +50 duizend euro rijden hier zich niet mee kunnen inleven. Die rijden in de beste auto's.
Maar als consument die best veel geld (30 duizend euro) uitgeeft alsnog zo een waardeloze ervaring moet ervaren...tja doe mij maar benzine\hybride voorlopig nog.

Met de hoop dat de auto's over 5 of 10 jaar beter zijn en goedkoper.

Voor nu is elektrisch rijden voor een consument helemaaaaal NIET interessant.
tenzij je:
A-) Alleen in je eigen stad\dorp rijdt
B -) Meer dan 50 duizend euro te besteden hebt voor een auto (vanaf 50 duizend euro)
C-) Een eigen oprit\garage hebt

[ Voor 5% gewijzigd door Atsiz op 13-04-2022 20:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik rij de laatste tijd regelmatig naar Polen, en dan ziet de reis er zo uit, even 1 voorbeeld eruit getrokken.

Vertek vanuit huis.
Gemeente meijerijstad.

208km - 1 uur en 56 minuten rijden: (107 km/u gemiddeld)

23 minuten laden in Lippetal (voorbij dortmund)

228km - 1 uur en 42 minuten rijden: (134 km/u gemiddeld)

27 minuten laden in Lehre (tussen hannover en maagdenburg)

179km - 1 uur en 29 min rijden. (120 km/u gemiddeld)

15 minuten laden in Beelitz (onder west-berlijn)

44km - 24 minuten rijden (110km/u gemiddeld)

37 minuten laden in Brandenberg (onder berlijn) (daar stonden bekenden te laden, dus ben daar even verder gaan laden)

251 km en 2 uur en 22 minuten rijden naar Poznan (106 km/u gemiddeld)

Totaal gereden: 910 km en 8 uur en 7 minuten gereden (113 km/u gemiddeld)

Totale tijd aan de laadpaal gehangen: 102 minuten, (1 uur en 42 minuten)

Persoonlijk vindt ik dit dus goed te doen.
Het kan natuurlijk nog sneller als er meer laadpunten aanwezig zijn langs de route.

Vaak ergens geladen omdat de volgende net te ver leek om onbezorgd te rijden (70 tot 250km (polen) tot de volgende fatsoenlijke lader).
De enige oplossing is nog meer snelladers langs de weg. Waardoor je de auto net wat leger kan rijden, waardoor je verder komt op een laadbeurt.

Het lijkt wat veel 3 a 4x stoppen onderweg naar polen, maar ik sta er meestal maar 20 tot 30 minuten te laden en dus geen uur per keer.
Niets is echt gepland, ik stap gewoon de auto in, en kijk onderweg pas hoe alles uitkomt, of ik kan doorrijden of in de file staat heeft enorm veel invloed op waar ik moet laden.
Ik rijd regelmatig die kant op, maar mijn laadpunten zijn zover ik heb terug kunnen kijken nooit exact hetzelfde geweest.
Brandenburg komt wel altijd terug op de heenweg, het is het laatste station voordat ik Polen in rijd, En daar rij ik toch graag met wat extra marge, en de eerst volgende (goed bruikbare) charger is pas 251 km verderop.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Atsiz schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:00:
Ik denk dat het niet zo zeer is dat je wat langer moet stoppen.

Bij mij vond ik het erg omdat ik:

1-) van A naar B ga en op locatie B geen oplaadmogelijkheid is dus bij vertrek al meteen een lege accu heb
2-) Ergens onderweg moet laden; als een paal op de snelweg tegenover is dat je even 10 tot 20km even moet omrijden
3-) Ik heb gevallen gehad dat de palen in onderhoud zijn terwijl volgens de app gewoon beschikbaar is of dat alle palen toevallig net bezet zijn
4-) En na de extra km's omrijden en wachten op je beurt zelf ook eens daar bovenop 20 minuten moet wachten totdat je auto geladen is
5-) Indien je snellaad locatie bezet of storing heeft moet je meteen je mobiel pakken en een ander plek zoeken wat irritant is. Vooral als je in de auto staat langs de snelweg(bij de pomp\volle lader)
6-) Een benzinerit wat 4 uur duurt doe je met de EV ruim tot 7 uur over (savonds 130km)
7-) Moet je onderweg vaak laden? Dan is elektrisch bijna net zo duur als benzine ivm snellaad tarieven
8 -) Je moet vaker stoppen omdat de snelweg ruim 40% van je accu sneller opvreet. Plus in de winter gaat daar nog eens 30% van af. Dus indien je in de winter op de snelweg zit kan je bijna tot 70% minder ver komen.

En ik snap dat mensen die zakelijk auto van +50 duizend euro rijden hier zich niet mee kunnen inleven. Die rijden in de beste auto's.
Maar als consument die best veel geld (30 duizend euro) uitgeeft alsnog zo een waardeloze ervaring moet ervaren...tja doe mij maar benzine\hybride voorlopig nog.

Met de hoop dat de auto's over 5 of 10 jaar beter zijn en goedkoper.

Mits je:
B -) Meer dan 50 duizend euro te besteden hebt voor een auto (vanaf 50 duizend euro)
Dit is naar mijn mening een heel eerlijk verhaal, wil toch wat nuances aanbrengen.
In de kern heb je gelijk, maar het is echt wel aan het verschuiven.
A-) Als je alleen in je eigen provincie blijft ;), een stad of dorp is niet zo groot in nederland ;)
B-) de ID3 pro van 37.000 voldoet ondertussen ook prima!. (ja dat is nogsteeds een smak geld)
C-) of in de juiste gemeente woont met voldoende laadpalen / op bestemming goed kan laden.

Ik voldoe zelf aan alle 3 de punten.
Rij vooral lokaal,
Auto was 50k +
Heb een eigen oprit met lader.

Ik rij trouwens met een Model3 LR (59K) en een MG ZS EV. (24K)
De perfecte combinatie van elektrische auto's al zeg ik het zelf.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
...Voor nu is elektrisch rijden voor een consument helemaaaaal NIET interessant.
Mits je:
Bedoel je niet 'tenzij'?

Wat mij dan lastig lijkt is als je ergens in een stad bij een laadpaal staat, gaat winkelen en je als de batterij vol is je gelijk terug naar je auto moet om die op een parkeerplaats zonder laadpaal te zetten om een boete te voorkomen. Dat lijkt mij niet fijn als je net lekker op een terras zit of net besloten hebt in de stad te blijven eten. Het maakt je wat minder flexibel. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Roenie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:05:
[...]
Bedoel je niet 'tenzij'?

Wat mij dan lastig lijkt is als je ergens in een stad bij een laadpaal staat, gaat winkelen en je als de batterij vol is je gelijk terug naar je auto moet om die op een parkeerplaats zonder laadpaal te zetten om een boete te voorkomen. Dat lijkt mij niet fijn als je net lekker op een terras zit of net besloten hebt in de stad te blijven eten. Het maakt je wat minder flexibel. Iemand daar ervaring mee?
Dat is enigszins vergelijkbaar met de ouderwetse parkeermeter, dan moest je de tijd ook in de gaten houden.

Mijn auto meldt me via een app wanneer hij klaar is met laden. En ja, dan moet je even de auto verzetten (en dat kan lastig zijn in een stad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:47

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Smuggler schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:00:
[...]

Dit is naar mijn mening een heel eerlijk verhaal, wil toch wat nuances aanbrengen.
Een eerlijk verhaal? Toen ik las over 70 procent minder batterij en een rit van 4 uur die met een EV 7 uur duurt ben ik gestopt met lezen 8)7. Uiteraard verlies je wat range in de winter maar @Atsiz gaat wel heel erg over de top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:16:
[...]

Dat is enigszins vergelijkbaar met de ouderwetse parkeermeter, dan moest je de tijd ook in de gaten houden.

Mijn auto meldt me via een app wanneer hij klaar is met laden. En ja, dan moet je even de auto verzetten (en dat kan lastig zijn in een stad).
Die parkeermeter bestaat toch al lang niet meer :? Dat gaat nu lekker met de app, waarbij je gewoon parkeergeld betaalt zolang je jezelf niet afmeldt.

Het is dus wel een beperking en ook het lang moeten laden onderweg (ik ben zeer ongeduldig van aard), is toch wel een dingetje voor mij. Naast het geluid, maar daar heb ik al eerder over uitgeweid ;-)

Kortom, voor mensen die een EV als een ander concept zien dan een reguliere ICE en zich kunnen aanpassen aan een andere manier van reizen kan het werken. Ik ben duidelijk nog niet toe aan de aanpassingen die ik in mijn routine/persoonlijkheid moet maken daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Roenie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:42:
[...]
Die parkeermeter bestaat toch al lang niet meer :? Dat gaat nu lekker met de app, waarbij je gewoon parkeergeld betaalt zolang je jezelf niet afmeldt.

Het is dus wel een beperking en ook het lang moeten laden onderweg (ik ben zeer ongeduldig van aard), is toch wel een dingetje voor mij. Naast het geluid, maar daar heb ik al eerder over uitgeweid ;-)

Kortom, voor mensen die een EV als een ander concept zien dan een reguliere ICE en zich kunnen aanpassen aan een andere manier van reizen kan het werken. Ik ben duidelijk nog niet toe aan de aanpassingen die ik in mijn routine/persoonlijkheid moet maken daarvoor.
Er zijn nog heel veel mensen die gewoon een kaartje kopen bij een parkeermeter en die achter de voorruit leggen. Zo ingeburgerd is die app echt niet ;)

Voor 95% van de ritten hoef ik me niet aan te passen. De BEV heeft voor mij veel voordelen:
  • Altijd met een volle accu van huis, bijna nooit onderweg laden
  • De auto is zeer stil
  • De auto rijdt zeer soepel
Voor mij zou teruggaan naar ICE echt een hele grote stap terug in de tijd zijn.

Misschien geeft een BEV je zelfs wat rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Mits je:
Nouja :P

Ik rijd bij woon-werkverkeer door 3 provincies, en ik heb fors minder dan de helft van het genoemde bedrag voor mijn occasion EV betaald. Toegegeven, wel een oprit :)

Wil prima hoor: lage onderhoudskosten, geen wegenbelasting, en per kantoordag houd ik gewoon een paar euro over aan de reiskostenvergoeding :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:25
We Are Borg schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:16:
[...]

Een eerlijk verhaal? Toen ik las over 70 procent minder batterij en een rit van 4 uur die met een EV 7 uur duurt ben ik gestopt met lezen 8)7. Uiteraard verlies je wat range in de winter maar @Atsiz gaat wel heel erg over de top.
Je moet ook niet alles geloven. Een beetje EV rijd gewoon 2 tot 3 uur op een acculading (tenzij je 180km/h gaat rijden ;) ), 3 uur laden om 4 uur te rijden is schromelijk overdreven....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24
Mits je:
Je bedoelt "tenzij".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

We Are Borg schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:16:
[...]

die 70% is duidelijk overdreven ja, maar de waarheid is ook niet zo heel ver weg.
En als je met een auto rijdt die niet fatsoenlijk kan snelladen en een kleine accu. ja dan krijg je zulke verhalen.
Samen met mensen die die auto altijd weer tot 100% willen laden, en daarom voor die laatste 10% nog even 20 minuten blijven staan om de auto vol te laden... zo kom ik ook wel aan mijn tijd.

heb mijn tesla ook wel eens van 100 naar 0% gereden tussen leeuwarden eindhoven, zonder eindhoven te halen. dus had toen al duidelijk 50% meer verbruik, en waarschijnlijk zat ik over de 60% meer verbruik.

Afhankelijk van de soort auto en de soort batterij heeft dit gewoon meer invloed, als je een LFP hebt als accu ga je dat in een koude winter echt wel veel meer merken.

Dat zie je ook terug in mijn reis veslagje van hierboven. uiteindelijk minder dan 2 uur geladen richting Polen.
maar wel elke 200 a 250km gestopt om bij te laden, dat had verschillende redenen.
Regelmatig 200+ gereden, (tussen alle baustellen).
De volgende charger zat niet op een ideaal punt.
Laden doe ik tot de snelheid terug valt onder de 50kw (80%), met mijn accu is dat volgens de auto 360km range. Als de volgende lader opeens 70km verder ligt, rijdt ik hem ook niet goed leeg. en met mijn snelheid is die 300km die dan overblijft ook nog maar 200.

Vervolg is dat ik elke 200km sta te laden op een verder onspannen reis.
Ik lig er niet wakker van en vind het prima om elke 2 uur even uit te stappen en 20 minuten de benen te strekken.

Het is ook de manier van rijden natuurlijk, als ik overal gewoon 100 had gereden, dan had ik 1x een uur moeten laden halverwege, en dan was ik niet eens heel veel later aangekomen.
Het is een keuze hoe je met zo'n auto om gaat.
En als je een renault Zoë gebruikt als race wagen in de winter zonder de grenzen op te zoeken van je bereik en elke keer tot 100% wilt laden. Dan is zo'n verhaal heel realistisch.
Tegelijk wil ik dan zeggen, de grootste pijnpunten zitten dan in de gebruiker. en krijg je als iemand anders diezelfde auto en route rijdt een totaal andere ervaring hier zal delen.
Beiden zijn waar.

Wij wilden ook wel eens vanuit thuis naar leeuwarden met de MG,
Dus stekker thuis erin, en bij vertrek erachter komen dat de accu niet was opgeladen...
Dan begin je zo'n reis dus met een lege accu.
Dat betekend dus 2x laden onderweg ipv 0x. (we redden het met een 100% accu normaal gesproken precies (met 5km speling).
En dan wordt zo'n een reis een totaal andere ervaring als er ook nog een hond mee is.
Vertrekken, meteen in het dorp erna aan de lader.
laden tot 70% want daarna gaat het toch te traag, en je weet dat je nog een keer moet laden.
En halvewege de rit nogmaals aan de paal om naar je eindbestemming te komen.
Reken maar op een uur extra op een rit die normaal net iets meer dan 2 uur duurt.

Trage auto's over lange afstanden zijn de volgende auto's:
link naar EV database

Deze auto's zorgen er op lange afstanden in de winter voor dat je langer aan het laden bent dan dat je aan het rijden bent.

[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 13-04-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Verkeerde berekening....mijn excuses!

Het gaat om een range vermindering van -50% inplaats van 70%.

Ik berekende 70% van 230km(officiële bereik volgens bronnen) naar 160km...maar was vergeten dat je dit van het geheel moet aftrekken. Stom van mij.

Ik edit even mijn post.

[ Voor 5% gewijzigd door Atsiz op 13-04-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 14:54
Jammer dat de e-golf niet in dit rijtje staat.

Ik ben er super tevreden mee, maar ik zou er niet mee naar Polen rijden. Dat weet je als je zo'n auto neemt.

Maar ik zie dat de ID-4 500 km/uur snellaadt. Dat lijkt mij meer dan voldoende bij een normale rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Atsiz schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:28:
Verkeerde berekening....mijn excuses!

Het gaat om een range vermindering van -50% inplaats van 70%.

Ik berekende 70% van 230km(officiële bereik volgens bronnen) naar 160km...maar was vergeten dat je dit van het geheel moet aftrekken. Stom van mij.

Ik edit even mijn post.
Dus je had nog 70% van de range over, 30% minder dan geadverteerd?, oftewel 30% minder range?

Dat is nogal een verschil met 50 of 70% minder range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:03
Smuggler schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:00:
[...]

....

heb mijn tesla ook wel eens van 100 naar 0% gereden tussen leeuwarden eindhoven, zonder eindhoven te halen. dus had toen al duidelijk 50% meer verbruik, en waarschijnlijk zat ik over de 60% meer verbruik.

Afhankelijk van de soort auto en de soort batterij heeft dit gewoon meer invloed, als je een LFP hebt als accu ga je dat in een koude winter echt wel veel meer merken.

.....
:X

geen idee hoe je dit doet.
Mijn Polestar is duidelijk mínder zuinig dan een Tesla
-omdat de Polestar een continu AWD is en de Tesla M3 niet.
-De tesla's zijn duídelijk gestroomlijder
-De tesla is lichter.

Maar dan nóg sjees ik van Leeuwarden ín de winter op 1 lading naar Eindhoven...
Dus géén idee hoe jij dat niét kan halen... :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Hansieo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:57:
[...]

:X

geen idee hoe je dit doet.
Mijn Polestar is duidelijk mínder zuinig dan een Tesla
-omdat de Polestar een continu AWD is en de Tesla M3 niet.
-De tesla's zijn duídelijk gestroomlijder
-De tesla is lichter.

Maar dan nóg sjees ik van Leeuwarden ín de winter op 1 lading naar Eindhoven...
Dus géén idee hoe jij dat niét kan halen... :?
Een koude winterstorm, met veel regen. moet je eens kijken hoever je komt als je dan wind tegen hebt en alsnog 130 blijft rijden. >:) , volgens mij kwam ik toen ook nog terug van een weekendje weg, dus de auto zat ook lekker vol :).

Ik had gewoon dat ritje alle variabelen tegen mij, kan een keer voorkomen.
In de zomer rij ik overdag zo op en neer zonder te hoeven laden ;).

Mijn accu is ook niet meer in top conditie, een volgeladen auto geeft nu nog 450km aan ipv 500.
Dus ik ben al 10% van de accu kwijt.

Dit is een zeer uitzonderlijke situatie dus,
Als ik dat opnieuw wil na spelen dan moet ik even wachten op de juiste dag met veel wind en de juiste windrichting voor mijn auto. en ook nog wat massa in die wind stoppen in de vorm van regen.

Maar het kan wel.
Maar moge het duidelijk zijn dat dit een zeer uitzonderlijke situatie betreft, maar dat dit soort verhalen te snel in de media verschijnen als tegen argument voor elektrische auto's.
Of hier op het forum, Getallen worden een beetje afgerond om het verhaal nog wat kracht bij te zetten. en dan staan er opeens verhalen die we als elektrische rijders gewoon niet kunnen geleven.

Ik denk dat we weg moeten blijven bij al die extremen. Over het algemeen en gemiddeld gebruik worden elektrische auto's voor steeds meer mensen heel praktisch en een serieus alternatief.

Ook de Dacia spring zal zijn publiek hebben waar mensen heel blij zullen zijn met zo'n auto.

In de stad zie ik de Sono Sion als een hele grote kans hebber.
Geen laadplekken meer nodig, en zolang je de stad niet uit gaat heb je waarschijnlijk het hele jaar door genoeg energie in die auto zitten voor alle ritjes. en in de zomer ook nog best praktisch opweg naar spanje.

[ Voor 44% gewijzigd door Smuggler op 14-04-2022 15:12 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste