“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Precies. Het kost misschien evenveel energie om in 20 seconden naar 80 km/h te accelereren, als in 5 seconden. Rechtstreeks resultaat is dat je bij snellere acceleratie die 80 km/h ook 15 seconden langer vast zult moeten houden. En daar gaat het hogere verbruik in zitten.assje schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:10:
[...]
Het is een misvatting dat snel accelereren veel meer energie kost dan langzaam accelereren.
Sneller rijden kost meer energie, door sneller te accelereren rijd je eerder sneller en dus hoger verbruik. Behalve dat maakt het voor een EV echt niet zoveel uit.
Bij afremmen regenereer je in beide gevallen evenveel energie.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Het mooie aan een laadpaal is dat hij is verbonden met het internet, je kunt dus van afstand zien of hij bezet is en of hij werkt.XanderDrake schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:11:
[...]
Ik vind dit wel een enge conclusie.
Die shizzle moet gewoon werken, dat kan je toch niet afwimpelen op Jan met de Pet in de e-Golf?? Als je als benzine rijder bij een tankstation aankomt en alle pompen zijn kapot of geclaimd, dan ga je toch krabben achter je oren![]()
Ik vind dit een ontluisterende gang van zaken eigenlijk, dat vele in dit topic zeggen dat non-tweakers het op hunzelf afroepen door zonder PhD in EV's te hebben toch een EV kopen en dan met dit soort zaken te maken krijgen! Dat is echt een anti-consument sentiment.
De e-Golf werd gepromoot als zijnde "Gewoon een Golf zoals altijd, maar dan elektrisch". Dan verwacht je toch gewoon te kunnen rijden??
Mja. Tot op zekere hoogte ja.. Hier zijn echt nog flinke stappen in te zetten.Thomas18GT schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:15:
[...]
Het mooie aan een laadpaal is dat hij is verbonden met het internet, je kunt dus van afstand zien of hij bezet is en of hij werkt.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ben benieuwd wat je hiermee bedoelt? Mijn ervaring is dat dat goed werkt, de paar keer dat ik nog naar de stad ga en een openbare paal moet/kan gebruiken ipv die op mijn oprit.Inspired schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:17:
[...]
Mja. Tot op zekere hoogte ja.. Hier zijn echt nog flinke stappen in te zetten.
Overdrijven is ook een kunst.XanderDrake schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:11:
[...]
Die shizzle moet gewoon werken, dat kan je toch niet afwimpelen op Jan met de Pet in de e-Golf?? Als je als benzine rijder bij een tankstation aankomt en alle pompen zijn kapot of geclaimd, dan ga je toch krabben achter je oren![]()
Ik vind dit een ontluisterende gang van zaken eigenlijk, dat vele in dit topic zeggen dat non-tweakers het op hunzelf afroepen door zonder PhD in EV's te hebben toch een EV kopen en dan met dit soort zaken te maken krijgen! Dat is echt een anti-consument sentiment.
De e-Golf werd gepromoot als zijnde "Gewoon een Golf zoals altijd, maar dan elektrisch". Dan verwacht je toch gewoon te kunnen rijden??
Niemand stelt dat je een PhD nodig hebt.
Maar het gemak waarmee bepaalde mensen verplichtingen aangaan zonder zelf enig onderzoek te doen.
Zal wel een generatie dingetje zijn:
swipe, klik, klik. Zo ben effe voor paar honderd euro per maand verplichting aangegaan voor iets waarvan ik eigenlijk bijna niets weet. Maar de grote meneer in de winkel zei tegen me dat het goed was...En dan hoef ik niet zelf meer te denken.
De infantilisering van de samenleving wordt steeds erger.....en eigen verantwoordelijkheid ho maar.
Klopt het verhaal van de OP dan niet? Mijn ervaring is dat er inderdaad nog flink moet geklooid worden als je voor het eerst op locatie komt.Thomas18GT schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:20:
[...]
Ben benieuwd wat je hiermee bedoelt? Mijn ervaring is dat dat goed werkt, de paar keer dat ik nog naar de stad ga en een openbare paal moet/kan gebruiken ipv die op mijn oprit.
Goed, een Bachelors danjeroenkb schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:29:
Overdrijven is ook een kunst.
Niemand stelt dat je een PhD nodig hebt.
Heb jij de OP zijn verhaal gelezen? Niets infantiels aan. Hij heeft prima dingen opgezocht, etc.De infantilisering van de samenleving wordt steeds erger.....en eigen verantwoordelijkheid ho maar.
Wederom verantwoordelijkheid; is het de verantwoordelijkheid van de EV rijder dat de helft van laadpalen op een bepaalde plek niet werkt? Dit is ook niet uniek hier.
[ Voor 47% gewijzigd door XanderDrake op 08-10-2021 13:33 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ook in de praktijk, de verliezen treden bij snel optrekken alleen ineens op ipv verspreid over een wat langere tijd. Wat totale verliezen betreft zit er bij een EV amper verschil tussen rustig en snel optrekken. Het verlies doordat je eerder op snelheid bent en daardoor langer een hogere luchtweerstand hebt is een grotere factor.phYzar schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:53:
[...]
Dat is de theorie, maar zeker niet de praktijk. Als je ziet hoeveel koeling Tesla heeft toegevoegd aan hun plaid-model ten opzichte van een normale S, op nagenoeg elk elektrisch/elektronisch component, dan weet je dat snel optrekken in zo'n auto absurde hoeveelheden hitte genereert. En dat is onmiskenbaar een teken dat er energieverlies en lagere efficiëntie is bij hard optrekken.
[removed]
Ach, het is gewoon een iets andere mindset die je moet hebben. Veel patronen zijn inmiddels al tientallen jaren ingesleten met het 'oude autorijden' en zullen veel moeite kosten om te veranderen. Maar het valt wel mee hoor.... Ik heb het idee dat het vooral veel koudwatervrees bij veel mensen is. Je ziet ook overal dezelfde reacties terug komen....XanderDrake schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:11:
[...]
Die matcht in ieder geval zeker niet met mijn ervaring neeXanderDrake schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:29:
[...]
Klopt het verhaal van de OP dan niet? Mijn ervaring is dat er inderdaad nog flink moet geklooid worden als je voor het eerst op locatie komt.
lange afstanden stress blijkbaar. Kabel inpluggen, tag/pas scannen en hij is aan het laden, wat een stress.
stad 1 maar 1 laadpaal in een straal van 10km? geen idee welke stad dat is/was, maar pak er een kaart bij en in elke stad staan er minimaal tientallen.
stad 2 laadpaal was niet openbaar, daarom check je even streetview van tevoren als je naar een vreemde paal gaat waar je ook nog eens afhankelijk van bent.
lange trip lijkt een kwestie van verkeerd gepland te zijn + binnen 10 minuten gelukt.
Plus dit gaat over een praktische range van 120km. Al bovenstaande ritten kunnen met bijvoorbeeld een ID4 in een keer, of met een tussenstop van een kwartier bij een snellader.
De titel zou wat mij betreft dus beter veranderd kunnen worden in:
"Waarom “sommige” particulieren geen e-golf moeten nemen"
Een auto met een fatsoenlijke range + prive laadpaal en een goed ondersteunde laadpas en al deze "problemen" zijn niet-bestaand.
Zeker het verhaal gelezen, al eerder in dit draadje onderstaande samenvatting van zijn TS gegeven:XanderDrake schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:29:
Heb jij de OP zijn verhaal gelezen? Niets infantiels aan. Hij heeft prima dingen opgezocht, etc.
Even uit zijn TS:
"Mijn verhaal gaat over een particulier (ikke) die zonder veel ervaring\kennis besluit om een elektrisch voertuig te kopen\leasen wat in budget val"
"Toen kwam ineens de e-Golf actie voorbij...inplaats van een Polo een redelijk\goed aangekleed Golf."
"En ik rijd zelden lange afstanden dus de auto was perfect! "
"Ik had wel ff Gegoogle’d maar ging niet in detail zoeken"
En vervolgens blijkt dat hij zowat elke week ritten maakt van meerdere honderden kilometers en (gezien een paar van zijn reacties) ook niet zo goed kan rekenen (als in: 100% lading is 200km range dus als de auto zegt 40% lading dan.............)
[ Voor 22% gewijzigd door jeroenkb op 08-10-2021 13:41 ]
Het komt heel soms voor dat alle pompen geclaimed zijn (echt een paar keer per jaar maar dat ik dit heb), maar de persoon voor je is met vijf minuten klaar (waarschijnlijk sneller, die vijf minuten is als hij af moet gaan rekenen in een winkeltje en in de rij moet staanXanderDrake schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:11:
[...]
Die shizzle moet gewoon werken, dat kan je toch niet afwimpelen op Jan met de Pet in de e-Golf?? Als je als benzine rijder bij een tankstation aankomt en alle pompen zijn kapot of geclaimd, dan ga je toch krabben achter je oren
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
En toch is dit wat heel veel mensen doen en waarom het juist een perfect topic is. Je denkt normaal gesproken helemaal niet na over je autogebruik. Ik kan je nog net vertellen hoeveel ik ongeveer per jaar rijd, maar hoevaak ik een rit maak die boven een bep. range isjeroenkb schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:41:
[...]
Zeker het verhaal gelezen, al eerder in dit draadje onderstaande samenvatting van zijn TS gegeven:
Even uit zijn TS:
"Mijn verhaal gaat over een particulier (ikke) die zonder veel ervaring\kennis besluit om een elektrisch voertuig te kopen\leasen wat in budget val"
"Toen kwam ineens de e-Golf actie voorbij...inplaats van een Polo een redelijk\goed aangekleed Golf."
"En ik rijd zelden lange afstanden dus de auto was perfect! "
"Ik had wel ff Gegoogle’d maar ging niet in detail zoeken"
En vervolgens blijkt dat hij zowat elke week ritten maakt van meerdere honderden kilometers en (gezien een paar van zijn reacties) ook niet zo goed kan rekenen (als in: 100% lading is 200km range dus als de auto zegt 40% lading dan.............)
Precies waarom je hier zegt dat je het topic onzin vind geeft al aan dat ie dat niet is
[removed]
En dat blijkt dus inderdaad welredwing schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:14:
[...]
En toch is dit wat heel veel mensen doen en waarom het juist een perfect topic is. Je denkt normaal gesproken helemaal niet na over je autogebruik. Ik kan je nog net vertellen hoeveel ik ongeveer per jaar rijd, maar hoevaak ik een rit maak die boven een bep. range isEn hoe vaak ik tank kan ik je ook echt niet vertellen zonder dat op te zoeken. Dat doe ik nl. zodra de teller wat lager staat en ik langs een pomp rijd waar ik binnen 10 minuten weer terug ben op 1000km range.
Precies waarom je hier zegt dat je het topic onzin vind geeft al aan dat ie dat niet isEen auto is een gebruiksvoorwerp geworden en normaal gesproken kijk je alleen naar hoe die auto er uit ziet en wat je aan binnenruimte nodig hebt. Heel misschien wordt er nog naar het verbruik gekeken, maar dan ben je er wel. En dan komt er nu plotseling een EV waarbij je na moet denken hoe ver je ritten normaal zijn en hoe ver de auto komt, waar/hoe je moet laden en het goede pasje regelen etc.
Och, als je elke keer dat jij de stekker er in steekt en weer terug moet hangen/opbergen bij elkaar optelt kom je binnen 1000km rijden ook wel aan de 10 minutenstylezzz schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:29:
[...]
En dat blijkt dus inderdaad welTS zegt inderdaad nooit lange stukken te rijden en vervolgens doet hij dat wel met enige regelmaat. Nu is een auto voor mij ook geen gebruiksvoorwerp, aangezien ik een bovengemiddelde interesse hierin heb. Wat dat betreft zal het dat voor mij wat makkelijker maken..... Het blijft overigens leuk hoe dat iedereen altijd aanhaalt dat ze binnen 10 minuten weer 1000km aan range hebben. Ik ben er helemaal geen tijd aan kwijt.... Stekker erin op het werk of thuis en geen omkijken naar. Geld natuurlijk niet voor iedereen, maar er komt een tijd dat je werkelijk overal wel een stekker gaat tegenkomen.
Maar serieus, met een eigen laadplek en een EV met een goede range is die voor de meeste mensen een goede optie. Dan zul je waarschijnlijk alleen tijdens de vakantie iets moeten verzinnen.
Alleen is het momenteel nog zo dat een groot gedeelte geen eigen plek heeft en daarnaast helemaal niet gewend is om naar range te moeten kijken. Dan zijn de EVs met een goede range ook nog eens erg duur en maar amper 2e hands te krijgen. En als je die punten combineert zul je regelmatig tegen een te lege accu aanlopen en dat los je niet binnen de 10 minuten op die het bij een ICE kost.
Uiteindelijk is het een combinatie van mensen die er nog niet helemaal aan toe zijn en auto's/infra die nog niet optimaal zijn.
[removed]
Kwestie van seconden met die stekker inmiddels.redwing schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:36:
[...]
Och, als je elke keer dat jij de stekker er in steekt en weer terug moet hangen/opbergen bij elkaar optelt kom je binnen 1000km rijden ook wel aan de 10 minuten![]()
Maar serieus, met een eigen laadplek en een EV met een goede range is die voor de meeste mensen een goede optie. Dan zul je waarschijnlijk alleen tijdens de vakantie iets moeten verzinnen.
Alleen is het momenteel nog zo dat een groot gedeelte geen eigen plek heeft en daarnaast helemaal niet gewend is om naar range te moeten kijken. Dan zijn de EVs met een goede range ook nog eens erg duur en maar amper 2e hands te krijgen. En als je die punten combineert zul je regelmatig tegen een te lege accu aanlopen en dat los je niet binnen de 10 minuten op die het bij een ICE kost.
Uiteindelijk is het een combinatie van mensen die er nog niet helemaal aan toe zijn en auto's/infra die nog niet optimaal zijn.
Het is ook geen vergelijk natuurlijk met een e-golf. Redelijk beperkte range, slecht in snelladen en ook nog eens afhankelijk van 3rd party laadmogelijkheden. Ja dat maakt de boel wel ingewikkelder.... Maar goed, kwestie van tijd denk ik dan. Het is wel jammer dat sommige mensen teleurgesteld raken op deze manier....
haha, Ik vind het niet een slecht / onzin topic. Ik denk alleen dat de titel had moeten zijn: "Waarom je eerst een beetje moet nadenken, voordat je een EV koopt"redwing schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:14:
[...]
Precies waarom je hier zegt dat je het topic onzin vind geeft al aan dat ie dat niet isEen auto is een gebruiksvoorwerp geworden en normaal gesproken kijk je alleen naar hoe die auto er uit ziet en wat je aan binnenruimte nodig hebt. Heel misschien wordt er nog naar het verbruik gekeken, maar dan ben je er wel. En dan komt er nu plotseling een EV waarbij je na moet denken hoe ver je ritten normaal zijn en hoe ver de auto komt, waar/hoe je moet laden en het goede pasje regelen etc.
Maar wat mij betreft geldt dat voor nog veel meer zaken. Het gemak waarmee mensen blijkbaar zonder enige vorm van intellectuele inspanning spullen kopen verbaast me gewoon.
Maar misschien ben ik de uitzondering. Als ik iets nieuws zie in de supermarkt bestudeer ik de achterkant eerst. En als ik een auto koop ben ik minimaal maand bezig met met verdiepen in de materie. En niet omdat het ik leuk vind, maar omdat ik wil weten wat ik koop.
Maar tegenwoordig is het dus blijkbaar mindless lekker consumeren en het 'advies' volgen van bv influencers. En als het dan mis gaat de schuld geven aan iemand anders.
Ik moet ineens aan die royal club reclame denken van 'doe maar een frisje'....jeroenkb schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:22:
[...]
haha, Ik vind het niet een slecht / onzin topic. Ik denk alleen dat de titel had moeten zijn: "Waarom je eerst een beetje moet nadenken, voordat je een EV koopt"
Maar wat mij betreft geldt dat voor nog veel meer zaken. Het gemak waarmee mensen blijkbaar zonder enige vorm van intellectuele inspanning spullen kopen verbaast me gewoon.
Maar misschien ben ik de uitzondering. Als ik iets nieuws zie in de supermarkt bestudeer ik de achterkant eerst. En als ik een auto koop ben ik minimaal maand bezig met met verdiepen in de materie. En niet omdat het ik leuk vind, maar omdat ik wil weten wat ik koop.
Maar tegenwoordig is het dus blijkbaar mindless lekker consumeren en het 'advies' volgen van bv influencers. En als het dan mis gaat de schuld geven aan iemand anders.
Ik ben het er helemaal mee eens hoor, alleen is dat niet hoe veel mensen er naar kijken. Een auto is voor velen een gebruiksvoorwerp, en de kleur en vorm is daarbij meestal veel belangrijker dan de rest. Als er dan plotseling een auto komt waar je wel bij na moet denken is die al snel lastig. Zeker als de dingen die zouden moeten werken dat niet altijd doen (b.v. laadpalen). Als ik zelf naar wat auto's zoek kom ik vaak eerst alle voordelen tegen en pas na wat verder zoeken de nadelen.jeroenkb schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:22:
[...]
haha, Ik vind het niet een slecht / onzin topic. Ik denk alleen dat de titel had moeten zijn: "Waarom je eerst een beetje moet nadenken, voordat je een EV koopt"
Hoe dan ook vind ik dit daarom juist een goed topic. Dit geeft heel duidelijk aan waar mensen tegenaan lopen. En maakt daarmee ook duidelijk waar mensen goed naar moeten kijken voordat ze besluiten een EV te kopen.
[removed]
Mee eens, misschien wel mooi om de TS (@ThaddeusX ) aan te passen en daar te proberen een opsomming van voor en nadelen weer te geven? Dat helpt anderen die hiermee zitten ook, hoeven ze niet het hele topic door.redwing schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:39:
[...]
Ik ben het er helemaal mee eens hoor, alleen is dat niet hoe veel mensen er naar kijken. Een auto is voor velen een gebruiksvoorwerp, en de kleur en vorm is daarbij meestal veel belangrijker dan de rest. Als er dan plotseling een auto komt waar je wel bij na moet denken is die al snel lastig. Zeker als de dingen die zouden moeten werken dat niet altijd doen (b.v. laadpalen). Als ik zelf naar wat auto's zoek kom ik vaak eerst alle voordelen tegen en pas na wat verder zoeken de nadelen.
Hoe dan ook vind ik dit daarom juist een goed topic. Dit geeft heel duidelijk aan waar mensen tegenaan lopen. En maakt daarmee ook duidelijk waar mensen goed naar moeten kijken voordat ze besluiten een EV te kopen.
Waarom rationele argumenten? Een auto is voor mij (en vele anderen) emotie.Joris748 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:59:
[...]
In een Ioniq 5 pomp je met een 350 kW snellader in 5 minuten ook weer 100 km erbij. Genoeg voor een extra rondje Nordschleife.
Gebruik eens wat rationelere argumenten om uit te leggen waarom een BEV niks voor jou is
Ik vind dat hij heel netjes de context en ook voordelen van elektrisch rijden weer geeft. De oplaad perikelen zijn dus lastig en dat moet onderkent worden.jbdeiman schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:05:
[...]
Mee eens, misschien wel mooi om de TS (@ThaddeusX ) aan te passen en daar te proberen een opsomming van voor en nadelen weer te geven? Dat helpt anderen die hiermee zitten ook, hoeven ze niet het hele topic door.
En ook het "maar uiteindelijk rijdt hij lange afstanden" argument. Jemig. 100 km naar een andere stad is niet bepaald een roadtrip.
edit: uiteindelijk gaat Elektrisch Rijden gewoon de standaard worden. Weinig mensen zullen dat betwisten Maar als je in de tussentijd niet erkent wat er mis gaat, zal de overstap nog langer duren.
[ Voor 14% gewijzigd door XanderDrake op 08-10-2021 18:00 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
En helaas zal iedereen uiteindelijk een stukje emotie moeten inleveren om de planeet nog leefbaar te houden voor het nageslacht. Ik kan / kon ook genieten van mooi uitlaatgeluid. Maar door het tempo waarin de planeet nu kapot gaat, kan ik het aan mezelf niet meer verantwoorden. Ik weiger in dit geval over x jaar te moeten zeggen: "had ik maar, ..."Roenie schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:29:
[...]
Waarom rationele argumenten? Een auto is voor mij (en vele anderen) emotie.
Ik denk ook dat we allemaal samen genoeg voorbeelden kunnen vinden van gebruiken / gewoontes uit het verleden waar veel emotie bij kwam kijken, maar die we om allerlei moverende redenen nu niet meer uitvoeren.
Eerste wat bij mij omkomt zijn van die lokale tradities met levende dieren. Daar was ook veel weerstand uit emotie toen de kat / duif etc ineens namaak werd en niet meer de real deal....
Ieder zijn eigen keusjeroenkb schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:01:
[...]
En helaas zal iedereen uiteindelijk een stukje emotie moeten inleveren om de planeet nog leefbaar te houden voor het nageslacht. Ik kan / kon ook genieten van mooi uitlaatgeluid. Maar door het tempo waarin de planeet nu kapot gaat, kan ik het aan mezelf niet meer verantwoorden. Ik weiger in dit geval over x jaar te moeten zeggen: "had ik maar, ..."
Ik denk ook dat we allemaal samen genoeg voorbeelden kunnen vinden van gebruiken / gewoontes uit het verleden waar veel emotie bij kwam kijken, maar die we om allerlei moverende redenen nu niet meer uitvoeren.
Eerste wat bij mij omkomt zijn van die lokale tradities met levende dieren. Daar was ook veel weerstand uit emotie toen de kat / duif etc ineens namaak werd en niet meer de real deal....

Lijkt mij effectiever de echte vervuilers aan te pakken. Maar goed, daar zit geld, dus dat zal niet gebeuren.
Natuurlijk, maar een genuanceerd beeld is wel handig. Ik heb ook geen parkeerplek aan huis, en zou momenteel 10 minuten moeten lopen naar een laadplek. Dit is een laadplek voor ongeveer de gehele buurt, waar ongeveer in totaal 60 auto's zijn. De kans dat die openbare plek veelal vol is, is erg groot. De eerstvolgende is nog een paar honderd meter verder en de gemeente is niet bepaald scheutig en snel met het aanleggen van openbare plekken hier.XanderDrake schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:58:
[...]
Ik vind dat hij heel netjes de context en ook voordelen van elektrisch rijden weer geeft. De oplaad perikelen zijn dus lastig en dat moet onderkent worden.
En ook het "maar uiteindelijk rijdt hij lange afstanden" argument. Jemig. 100 km naar een andere stad is niet bepaald een roadtrip.
edit: uiteindelijk gaat Elektrisch Rijden gewoon de standaard worden. Weinig mensen zullen dat betwisten Maar als je in de tussentijd niet erkent wat er mis gaat, zal de overstap nog langer duren.
Bij mij zijn de afstanden meestal kort (tot 50km) en soms wat langer voor het werk. Wel eigenlijk altijd zo dat het of zou vallen binnen de actieradius van een redelijke e.v. (enkele reis) en voor een ev met ong. 400km radius ook altijd binnen de radius retour te kunnen.
Toch staat het tegen dat laden zo lastig blijkt hier en daarom ben ik niet aan de ev gegaan.
Vooral een praktische keuze waardoor het m niet is geworden. Zoals met veel zaken ben je redelijk afhankelijk van wat er in je omgeving geregeld is. Wanneer je op je werk bijvoorbeeld niet kan laden maar wel dagelijks enkele reis 100km moet reizen wordt het ook lastiger als je thuis niet kan laden en afhankelijk bent van een enkele laadpaal op tientallen huishoudens, 2 dagen heen en weer naar het werk wordt dan ook al een dingetje.
Ik zeg dit niet om mensen te ontmoedigen maar er is meer dan alleen een financieel of milieu aspect.
Aanvullend zijn de ev's die een kleinere actieradius hebben natuurlijk goedkoper dan die met een grotere radius, ook daar zit een afweging in, kan/wil je het verschil in kosten missen/ inzetten voor je auto...
[ Voor 5% gewijzigd door jbdeiman op 08-10-2021 18:52 ]
Ik moet zeggen dat ik de snerpende piep die mijn model 3 maakt eigenlijk nog spannender vind als de koffiemolentjes die ik hiervoor heb gehad. Tenzij je een dikke v6 of meer in het voor of achteronder hebt liggen is geluid naar mijn mening geen factor. Natuurlijk kan ik genieten van een dikke v8, maar het gepruttel van een vw 1.4tsi vind ik nou niet echt warm gevoel geven.....jeroenkb schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:01:
[...]
En helaas zal iedereen uiteindelijk een stukje emotie moeten inleveren om de planeet nog leefbaar te houden voor het nageslacht. Ik kan / kon ook genieten van mooi uitlaatgeluid. Maar door het tempo waarin de planeet nu kapot gaat, kan ik het aan mezelf niet meer verantwoorden. Ik weiger in dit geval over x jaar te moeten zeggen: "had ik maar, ..."
Sorry, maar dat vind ik altijd de grootste dooddoener. Hij eerst en dan pas ik.Roenie schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:34:
[...]
Lijkt mij effectiever de echte vervuilers aan te pakken. Maar goed, daar zit geld, dus dat zal niet gebeuren.
Zo gaan we er echt komen (not)
En wie zitten er achter de echte vervuilers? Uiteindelijk consumenten. Dus jij / wij.
Dus laten we inderdaad de grote vervuilers aanpakken: kan alleen maar als iedereen bv stopt met vliegen / onnodige crap kopen uit China etc etc etc
jeroenkb schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:50:
[...]
Sorry, maar dat vind ik altijd de grootste dooddoener. Hij eerst en dan pas ik.
Zo gaan we er echt komen (not)
En wie zitten er achter de echte vervuilers? Uiteindelijk consumenten. Dus jij / wij.
Dus laten we inderdaad de grote vervuilers aanpakken: kan alleen maar als iedereen bv stopt met vliegen / onnodige crap kopen uit China etc etc etc
Het is misschien een goed gevoel om roomser te zijn dan de paus. Maar dat is niet aan mij besteed
Volgens mij zijn dit mensen die mijn verhaal niet eens geheel gelezen hebben.
Daar geef ik duidelijk aan dat zowel de fabrikant, dealer en zelfs online platforms op 230km hameren.
En hoe geweldig en makkelijk EV’s zijn.
Sites zoals ev database kwam ik te laat achter, helaas.
Maken jullie dit soort opmerkingen ook als mensen een huis, tv of iets anders kopen?
Daarom ben ik blij dat mijn topic nog open is. Niet om EV’s af te kraken maar de minpunten te laten zien.
Ook hoe het non-vrouwvriendelijk ook zo een EV kan zijn.
Bijv. dat snelladen naast gezellige koffietentjes en fastfood ketens zitten…maar ook echt in the middle of nowhere waar ik als man zijnde zelf ook meteen in de auto wil stappen en de deur op slot wil doen.
Waar alleen 1 lantaarnpaal aanwezig is en verder niks.
Nou; ja. Open eens een topic dat je niets wist van voor en nadelen van een OLED TV en je zal dezelfde feedback krijgen. Dit is dan een aanschaf die een factor >10-20 minder kost dan die EV.ThaddeusX schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 03:08:
Maken jullie dit soort opmerkingen ook als mensen een huis, tv of iets anders kopen?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
ThaddeusX schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 03:08:
Ik vind het beetje vreemd dat ik opmerkingen lees zoals “had je beter eerst moeten verdiepen…”.
Daar geef ik duidelijk aan dat zowel de fabrikant, dealer en zelfs online platforms op 230km hameren.
Je bedoelt dit soort reacties die aangeven dat het een domme impulsaankoop was?ThaddeusX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:34:
Mijn verhaal
Afstand naar mijn werk is 25km (retour). En ik rijd zelden lange afstanden dus de auto was perfect!
De officiële Volkswagen dealer heeft mij dus de e-Golf aangeraden. Ik kon niet wachten! Volgens de website van Volkswagen zou de auto 230km aan range moeten hebben.
En natuurlijk was dit een dom besluit…ik had ook zelf online onderzoek moeten doen.
Ik had wel ff Gegoogle’d maar ging niet in detail zoeken. Dus dit is mijn grote fout geweest.
Ik verbaas me er juist over dat je dat niet gedaan hebt. Bij het uitgeven van een dergelijk bedrag of aangaan van een dergelijke langdurige financiële verplichting is het imo logisch dat je uitgebreid onderzoek doet. Dat betekent dus ook dat het uitzoeken of de auto wel bij jou leven past normaal is voordat je je handtekening zet. Als je maar 5000km per jaar rijdt en continu stukjes van 10km koop je ook geen diesel en ga je daarna zeuren over een roetfilter dat altijd vol zit.ThaddeusX schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 03:08:
Ik vind het beetje vreemd dat ik opmerkingen lees zoals “had je beter eerst moeten verdiepen…”.
Sites zoals ev database kwam ik te laat achter, helaas.
Dat je afgaat op de verkoper is, excuse me, behoorlijk naïef. Autoverkopers staan nou niet echt bekend als betrouwbaar en dat is ook niet iets van de afgelopen jaren. Elke verkoper zal proberen je een product aan te smeren met de meest mooie verhalen. Geldt natuurlijk niet alleen voor autoverkopers, maar in elke winkel. Alleen zijn de bedragen niet altijd zo groot. Tevens weten we dat die verbruikscijfers al jarenlang niks zeggen bij ICE. Daar accepteren we het maar, maar bij een EV geloven we opeens de verhalen vanuit de fabrikant? Een simpele blik op spritmonitor laat al heel duidelijk zien wat het verbruik in zomer en winter is.
Dat de auto niet bij je past is wel duidelijk, je hebt je teveel laten leiden door een mooie aanbieding en mooie praatjes van de verkoper. Dat de e-Golf weinig geschikt is als enige auto voor veel mensen, zijn alle EV-rijders het ook wel over eens. Dat dit gegeneraliseerd wordt naar elke andere EV met inmiddels behoorlijke accupakketten is compleet non-sense. Elke auto (EV of ICE) heeft zijn eigen use case. Dus als je geen eigen oprit hebt en geen palen in de buurt, dan zal de EV minder geschikt zijn. Andersom geldt hetzelfde. Ik vind het inmiddels irritant dat ik moet gaan tanken met mijn ICE, er staan geen geschikte tankstations langs mijn route. Alleen als ik dik 2 euro langs de snelweg wil betalen ja...
Overigens, no offence, maar gezien je eerdere posts in het e-Golf topic, heb ik het idee dat je een iemand bent die snel stress heeft. Dat helpt ook niet mee natuurlijk.
JA, absoluut! Waarom worden toch die aankoopmakelaars geadviseerd?Maken jullie dit soort opmerkingen ook als mensen een huis, tv of iets anders kopen?

Dus niet vrouw onvriendelijk, maar mens-onvriendelijk. Echter is het hebben van een onveilig gevoel niet per se de EV aan te rekenen natuurlijk... Ook benzine stations staan overigens in niemandsland. En ook in 5 minuten kan je natuurlijk overvallen zijn.Ook hoe het non-vrouwvriendelijk ook zo een EV kan zijn.
Bijv. dat snelladen naast gezellige koffietentjes en fastfood ketens zitten…maar ook echt in the middle of nowhere waar ik als man zijnde zelf ook meteen in de auto wil stappen en de deur op slot wil doen.
Waar alleen 1 lantaarnpaal aanwezig is en verder niks.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Dagelijks rij ik maar 60-70 KM.
Een struikelblok bij mij is ik heb nog een 1 fase aansluiting in huis, dus de meterkast moet aangepast worden naar 3 fase(Ik heb al zonnepanelen en warmtepomp er kan echt niks meer bij).
Natuurlijk kan ik parkeren in de wijk waar ook laadpalen staan maar toch is het mij allemaal het gedoe nog niet waard.
Het gemak van tanken door even vol te gooien en doorrijden weegt bij mij iets meer.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2021 09:46 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Waarom moet dat? Met dit kilometrage volstaat een simpel stopcontact prima.mr_evil08 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:45:
Electrisch rijden zou bij mij ook wel kunnen, ik rijdt 10-15k per jaar.
Dagelijks rij ik maar 60-70 KM.
Een struikelblok bij mij is ik heb nog een 1 fase aansluiting in huis, dus de meterkast moet aangepast worden naar 3 fase(Ik heb al zonnepanelen en warmtepomp er kan echt niks meer bij).
60-70km/dag, leg je hem 's nachts aan de granny charger dan laad je in 10 uur >150km.
Ik heb jarenlang 25kkm/jaar gedaan op een granny. Mijn schoonvader rijdt 60kkm/jaar op een 16A enkel fase lader.
[ Voor 17% gewijzigd door assje op 10-10-2021 09:49 ]
Er zit maar een 40A hoofdzekering in(1 fase), daar hangt een warmtepomp achter, koken inductie, hier in huis staat altijd wel een TV/Computers aan, ik heb ook een wasmachine en droger en vaatwasser.assje schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:47:
[...]
Waarom moet dat? Met dit kilometrage volstaat een simpel stopcontact prima.
Als er dan ook nog een elektrische auto aan opladen is wordt het wel heel spannend, natuurlijk kun je zaken als loadbalancer doen etc, maar dat zijn allemaal lapmiddelen.
Beste is dan gelijk naar 3x 25A te gaan(vastrecht blijft gelijk).
En vanwege mijn leefgedrag staat de vaatwasser en wasmachine/droger in de nacht aan omdat ik het lawaai overdag niet wil aanhoren dat is ook de tijd dat je nog een auto zit op te laden.
En is het koud dan staat de warmtepomp er ook nog bij aan.
Als salderen stopt dan zal het helaas wel overdag moeten.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2021 09:54 ]
Heb je een eigen oprit of plek voor je deur? Want hoe vaak heb je dat snel tanken bij dit kilometrage nou echt nodig? Je EV staat immers altijd vol geladen op je oprit.mr_evil08 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:45:
Het gemak van tanken door even vol te gooien en doorrijden weegt bij mij iets meer.
Wij hebben met onze EV 23.000km in 1 jaar gedaan, 1 keer een snellader gepakt om uit te proberen. Voor de rest nooit nodig gehad met een range van 300km in de zomer en 230 in de winter.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik tank al 2 jaar niet meer(dus weinig voorbeelden wat dat betreft) maar het viel mij afgelopen week op dat bij een nabijgelegen tankstation steeds een rij stond van auto’s. (Fieten Olie, Driebond Groningen). Terwijl er een op 2 minuten rijden nog 2 andere tankstations zijn. Verbaast mij dat zoveel mensen gaan staan wachten en daar ogenschijnlijk geen moeite mee hebben, maar dat er wel wordt geklaagd over wachten bij snelladers.Marzman schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:00:
[...]
Het komt heel soms voor dat alle pompen geclaimed zijn (echt een paar keer per jaar maar dat ik dit heb), maar de persoon voor je is met vijf minuten klaar (waarschijnlijk sneller, die vijf minuten is als hij af moet gaan rekenen in een winkeltje en in de rij moet staan) met een benzineauto.
Stel, ik koop een Skoda Enyaq of Ioniq5, dan kan ik beknibbelen op de batterij (58/60 vs 73/80 en dat scheelt me zo 5000 euro (10% van de prijs). De gebruiksscenario’s zijn hooguit jaarlijks een vakantie, dus 5000 euro extra betalen voor wat extra zekerheid komt mij vreemd over.
En dan besef ik, ik koop gemiddeld eens in de 10 jaar een auto. Dus de volgende auto (een EV) zal ongetwijfeld ook 10 jaar meegaan. De actie-radius van een EV van zeg 300 km klinkt momenteel redelijk goed, maar zal dat over 10 jaar nog zo zijn? In koude winters? Met batterij-degradatie? Een range die momenteel goed lijkt kan over enkele jaren net te weinig zijn of ruim te weinig.
Erger nog kan marktontwikkeling zijn; als prijzen opeens zakken en batterijen bij wijze van gratis worden, dan zal niemand een tweedehands EV kopen. Als over 5 jaar 400 of 500 km gemeengoed is, dan is de 300 km versie niet echt populair meer.
Dus qua overweging voor mijn situatie (kopen voor minstens 10 jaar) is doorsparen voor de maximale range een goede. Dit topic is begonnen met de onderschatting van de maximale range (en het niet goed lezen van de GTe) dus ik hoop bij te dragen aan het overwegen net-niet/net-wel qua range.
Zoals met bijna alles, je moet het maar net weten. De andere twee (Shell en Tango) zijn misschien een cent duurder dan de Fieten, maar nog steeds de goedkoopste van de omgeving.Eddos schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:02:
[...]
Ik tank al 2 jaar niet meer(dus weinig voorbeelden wat dat betreft) maar het viel mij afgelopen week op dat bij een nabijgelegen tankstation steeds een rij stond van auto’s. (Fieten Olie, Driebond Groningen). Terwijl er een op 2 minuten rijden nog 2 andere tankstations zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Delerium op 10-10-2021 10:20 ]
5 min wachten op een tankende auto of 30 min op een ladende auto is wel wat anders hè..Eddos schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:02:
[...]
Ik tank al 2 jaar niet meer(dus weinig voorbeelden wat dat betreft) maar het viel mij afgelopen week op dat bij een nabijgelegen tankstation steeds een rij stond van auto’s. (Fieten Olie, Driebond Groningen). Terwijl er een op 2 minuten rijden nog 2 andere tankstations zijn. Verbaast mij dat zoveel mensen gaan staan wachten en daar ogenschijnlijk geen moeite mee hebben, maar dat er wel wordt geklaagd over wachten bij snelladers.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ik heb een oprit dat is het probleem niet en de meterkast kan ook wel aangepast worden, ik wil niet moeten plannen om rekening met de EV te houden, als straks de techniek verder is en er ook meer laadpalen zijn in Nederland wordt dat anders(tegenwoordig zijn er al wel aardig wat laadpalen dat wel).Ophidian schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:54:
[...]
Heb je een eigen oprit of plek voor je deur? Want hoe vaak heb je dat snel tanken bij dit kilometrage nou echt nodig? Je EV staat immers altijd vol geladen op je oprit.
Wij hebben met onze EV 23.000km in 1 jaar gedaan, 1 keer een snellader gepakt om uit te proberen. Voor de rest nooit nodig gehad met een range van 300km in de zomer en 230 in de winter.
Brandstofauto is gewoon oh tank is leeg ik rij even langs de pomp onderweg en solved, dat kan je vergeten met EV.
Er zijn ook soms dagen dat je bijvoorbeeld van Drenthe naar Randstad gaat om naar een beurs te gaan bijvoorbeeld, dan rij je de auto in 1x leeg en gaat de terugweg heel spannend worden, natuurlijk er zijn wel snellaadstations onderweg maar wat TS ook al aanhaalt die staat vaak op plekken waar je niet lang wilt verblijven.
Met een EV ben je gedwongen om voor X tijd bij een laadstation te blijven, natuurlijk zijn er oplossingen bijvoorbeeld om het OV te pakken.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2021 10:40 ]
Je hebt een beetje gelijk. Maar vergeet ook niet dat het gemiddelde iq in NL 100 is. Daar zit een heel groot deel dus onder.jeroenkb schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:29:
[...]
Maar het gemak waarmee bepaalde mensen verplichtingen aangaan zonder zelf enig onderzoek te doen.
Zal wel een generatie dingetje zijn
Denk jij dat de meeste mensen überhaupt weten wat OLED is?assje schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:55:
[...]
Nou; ja. Open eens een topic dat je niets wist van voor en nadelen van een OLED TV en je zal dezelfde feedback krijgen. Dit is dan een aanschaf die een factor >10-20 minder kost dan die EV.
Hier op Tweakers ja.
Maar mensen zoals ouderen…mensen die niet zo into tech zijn…vrouwen zoals mijn partner die het niet boeit…
Ik snap je punt wel maar het is lastig.
Een EV is iets wat je echt moet meemaken. Opladen etc klinkt leuk maar je moet het echt meemaken vind ik om erachter te komen of het wat voor je is.
Vooral als het om betaalbare EV’s gaat die niet zo een grote range en snellaadcapiciteit hebben.
Zelfs voor iemand zoals ik die weinig km’s maakt.
Maar eens in de tijd de stad uit wil als ieder ander mens voor een uitje.
(Bij mij valt dat mee, handvolle keren per jaar hooguit)
Je moet gewoon eens een weekje een EV uitproberen, dan zal je merken dat je er teveel met jouw ICE mindset naar kijkt. Zoals ik al zei, onze EV is altijd vol. Uitstappen is aan de stekker, zo aan gewend. Ik denk tegenwoordig juist het tegenovergestelde. Als ik in de ICE stap en zie dat hij bijna leeg. "Shit ik moet weer tanken". Komt altijd onhandig uit tijdens mijn woon-werk verkeer. Dus moet er voor omrijden.mr_evil08 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:38:
[...]
Ik heb een oprit dat is het probleem niet en de meterkast kan ook wel aangepast worden, ik wil niet moeten plannen om rekening met de EV te houden, als straks de techniek verder is en er ook meer laadpalen zijn in Nederland wordt dat anders(tegenwoordig zijn er al wel aardig wat laadpalen dat wel).
Brandstofauto is gewoon oh tank is leeg ik rij even langs de pomp onderweg en solved, dat kan je vergeten met EV.
Er zijn ook soms dagen dat je bijvoorbeeld van Drenthe naar Randstad gaat om naar een beurs te gaan bijvoorbeeld, dan rij je de auto in 1x leeg en gaat de terugweg heel spannend worden, natuurlijk er zijn wel snellaadstations onderweg maar wat TS ook al aanhaalt die staat vaak op plekken waar je niet lang wilt verblijven.
Met een EV ben je gedwongen om voor X tijd bij een laadstation te blijven, natuurlijk zijn er oplossingen bijvoorbeeld om het OV te pakken.
Ik heb er overigens geen belang mee als jij EV gaat rijden, liever niet zelfs, des te meer laadpalen vrij
Edit: Nu we de EV hebben merk ik overigens pas hoe weinig we eigenlijk echt vaak lange stukken rijden. Echter ook dat we veel in een auto rijden die eigenlijk groter dan nodig is. Begin nu pas ook om mij heen te zien dat veel andere mensen dat ook doen. Eentje met een grote motor rijden voor die 2 weken caravanvakanties per jaar etc.
[ Voor 8% gewijzigd door Ophidian op 10-10-2021 11:30 ]
Misschien was er een actie ofzo. De eerste pompstations net over de grens in Belgie (bijvoorbeeld in Baarle Nassau/Baarle Hertog) daar is het ook aanschuiven, maar als je een tankstation verder pakt zijn de pompen meestal vrij.Eddos schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:02:
[...]
Ik tank al 2 jaar niet meer(dus weinig voorbeelden wat dat betreft) maar het viel mij afgelopen week op dat bij een nabijgelegen tankstation steeds een rij stond van auto’s. (Fieten Olie, Driebond Groningen). Terwijl er een op 2 minuten rijden nog 2 andere tankstations zijn. Verbaast mij dat zoveel mensen gaan staan wachten en daar ogenschijnlijk geen moeite mee hebben, maar dat er wel wordt geklaagd over wachten bij snelladers.
/▌
Mensen die niet weten wat een oled is zullen denk ik eerder voor het 499 lcd topmodelletje gaan bij de mediamarktThaddeusX schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:15:
[...]
Denk jij dat de meeste mensen überhaupt weten wat OLED is?
Hier op Tweakers ja.
Maar mensen zoals ouderen…mensen die niet zo into tech zijn…vrouwen zoals mijn partner die het niet boeit…
Ik snap je punt wel maar het is lastig.
Een EV is iets wat je echt moet meemaken. Opladen etc klinkt leuk maar je moet het echt meemaken vind ik om erachter te komen of het wat voor je is.
Vooral als het om betaalbare EV’s gaat die niet zo een grote range en snellaadcapiciteit hebben.
Zelfs voor iemand zoals ik die weinig km’s maakt.
Maar eens in de tijd de stad uit wil als ieder ander mens voor een uitje.
(Bij mij valt dat mee, handvolle keren per jaar hooguit)
Maar generaliseer je niet een beetje? Zoals je gemerkt hebt is de e-golf niet helemaal geschikt voor jouw gebruiksdoeleinden. Maar zijn alle ev's daarom ongeschikt?
Dat hoef ik dus niet mbt tanken, bij ons zitten er goedkope onbemande pompen net naast de autoweg, mijn reistijd wordt dan maximaal 5 minuten verlengt, 100 meter omrijden zie ik niet als omrijden.Ophidian schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:26:
[...]
Je moet gewoon eens een weekje een EV uitproberen, dan zal je merken dat je er teveel met jouw ICE mindset naar kijkt. Zoals ik al zei, onze EV is altijd vol. Uitstappen is aan de stekker, zo aan gewend. Ik denk tegenwoordig juist het tegenovergestelde. Als ik in de ICE stap en zie dat hij bijna leeg. "Shit ik moet weer tanken". Komt altijd onhandig uit tijdens mijn woon-werk verkeer. Dus moet er voor omrijden.
Ik heb er overigens geen belang mee als jij EV gaat rijden, liever niet zelfs, des te meer laadpalen vrijIk ga je dus niet overhalen, maar met een eigen oprit is een EV echt een no-brainer. En dan heb ik het nog niet over de voordelen van een auto die altijd op temperatuur is als je weg wil, niet hoeven krabben, etc
Edit: Nu we de EV hebben merk ik overigens pas hoe weinig we eigenlijk echt vaak lange stukken rijden. Echter ook dat we veel in een auto rijden die eigenlijk groter dan nodig is. Begin nu pas ook om mij heen te zien dat veel andere mensen dat ook doen. Eentje met een grote motor rijden voor die 2 weken caravanvakanties per jaar etc.
Ik snap je idee wel hoor EV is alleen onhandig als je grote stukken wil rijden en vooral als het "ongepland" is want je moet er rekening mee blijven houden dat opladen langzaam kan gaan.
btw krabben hoef ik ook niet en de auto is op temp als ik weg wil, hier ligt electrische verwarming in (ja brandveilig), in een brandstofauto heb je ook wel standkachel als je dat graag wenst.
Enige voordeel wat ik zie in EV is dat je heel vlot kan optrekken als je bijvoorbeeld een Tesla hebt, maar dat heb je na een tijdje ook wel gezien vlot optrekken want het verkeer is altijd druk waardoor je dat amper kan doen.
Ik heb ook maar een klein autotje het probleem bij kleinere auto,s is wel dat ze onveiliger zijn vanwege de korte wielbasis is een 360 rondje zo gemaakt of er zit minder kreukelzone in, of bij EV het voertuig kan onder stroom komen te staan en nog dagen branden.
[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2021 13:58 ]
Gepland of ongepland maakt niet zoveel uit. Als je thuiskomt hang je de EV aan de stekker. Dus die zit vol als je weer weg wil.mr_evil08 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:50:
[...]
Ik snap je idee wel hoor EV is alleen onhandig als je grote stukken wil rijden en vooral als het "ongepland" is want je moet er rekening mee blijven houden dat opladen langzaam kan gaan.
En dan nog, stel dat je een keer wel ongepland weg wil. Dikke kans dat je op je bestemming hem aan een paal kan hangen. Zo niet, dan laad je op je terugweg evenbij een snellader dat wat je nog nodig hebt om thuis te komen. Dus sta je 15 km van huis, dan snellaad je 25km. Kost je amper langer dan tanken je zou kosten. Er is geen enkele noodzaak om hem aan een snellader compleet vol te laden, wat je met je ICE wel altijd doet.
Laat die ICE mindset los, het is compleet anders. Ik ben van 5 keer tanken in de maand naar 1 keer gegaan. 23.000km en 1 keer bij snellader gestaan. De rest aan huis of op locatie. En ik laad uberhaupt altijd maar tot 80%. Al regelmatig gehad dat hij met 50% stond en we onverwachts ergens heen gingen. Dan maar op locatie aan een paal.
Een standkachel koelt niet in de zomerbtw krabben hoef ik ook niet en de auto is op temp als ik weg wil, hier ligt electrische verwarming in (ja brandveilig), in een brandstofauto heb je ook wel standkachel als je dat graag wenst.
[ Voor 12% gewijzigd door Ophidian op 10-10-2021 14:45 ]
Ik generaliseer inderdaad.stylezzz schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:29:
[...]
Mensen die niet weten wat een oled is zullen denk ik eerder voor het 499 lcd topmodelletje gaan bij de mediamarkt
Maar generaliseer je niet een beetje? Zoals je gemerkt hebt is de e-golf niet helemaal geschikt voor jouw gebruiksdoeleinden. Maar zijn alle ev's daarom ongeschikt?
Betaalbare / soortgelijke EV’s zouden dan ongeschikt moeten zijn.
En niet alleen de e-Golf
Ik was vandaag weer aan het snelladen en zag een audi etron naast me did 3x zo snel kon laden…toen dacht ik “jaaa daar teken ik wel voor!”
Maar goed die zijn niet betaalbaar
Natuurlijk. Maar waar ligt dat omslagpunt dan? Als er 2 auto’s voor je staan sta je gauw 10 minuten te wachten. En dan moet je ook nog die slang vasthouden. Gauw een kwartier verder.VidaR-9 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:37:
[...]
5 min wachten op een tankende auto of 30 min op een ladende auto is wel wat anders hè..
Mijn punt is dus; mensen (b)lijken wel te willen wachten, in hun auto, op iemand anders die staat te tanken, maar vervolgens wachten tot hun eigen auto opgeladen is dan weer ‘zonde van de tijd’ etc.
Angst voor het onbekende is het vooral merk ik bij veel mensen. Daardoor halen ze alle bekende drogredenen naar boven en klampen ze zich vast aan de ice, het liefst een diesel wanr daarmee tanken ze in 5 minuten 1000km range....Eddos schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:45:
[...]
Natuurlijk. Maar waar ligt dat omslagpunt dan? Als er 2 auto’s voor je staan sta je gauw 10 minuten te wachten. En dan moet je ook nog die slang vasthouden. Gauw een kwartier verder.
Mijn punt is dus; mensen (b)lijken wel te willen wachten, in hun auto, op iemand anders die staat te tanken, maar vervolgens wachten tot hun eigen auto opgeladen is dan weer ‘zonde van de tijd’ etc.
E-golf is vooral als EV erg matig mbt snelladen. Geen actieve koeling. Meer een “compliance car”ThaddeusX schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:52:
[...]
Ik generaliseer inderdaad.
Betaalbare / soortgelijke EV’s zouden dan ongeschikt moeten zijn.
En niet alleen de e-Golf
Ik was vandaag weer aan het snelladen en zag een audi etron naast me did 3x zo snel kon laden…toen dacht ik “jaaa daar teken ik wel voor!”
Maar goed die zijn niet betaalbaar
Had je beter een andere EV in vergelijkbaar segment kunnen uitzoeken, die vergelijking met een E-tron is dan ook niet nodig. De Ioniq is juist weer een hele goede EV. Denk dat de e-208 of corsa zelfs ook al stukken beter is.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Laat men dat maar vooral denken idd… Wij rijden al 5-6 jaar elektrisch in heel Europa en hebben nog nooit moeten wachten om te kunnen snelladen. Ik durf te wedden dan die mensen die daar nu om klagen dat ergens in de afgelopen 6 jaar wél hebben moeten wachten op iemand die aan het tanken was bij de pomp.Eddos schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:45:
[...]
Natuurlijk. Maar waar ligt dat omslagpunt dan? Als er 2 auto’s voor je staan sta je gauw 10 minuten te wachten. En dan moet je ook nog die slang vasthouden. Gauw een kwartier verder.
En p.s.
As jij een laadplein hebt met meerdere laders gaat er ook gemiddeld elke x aantal minuten iemand weg. Sta je ook echt niet 30min te wachten… Mensen die angstig zijn aangelegd, blijf nog maar even in je benzinebak rijden
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dat is natuurlijk ook gewoon waar.stylezzz schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:52:
[...]
het liefst een diesel wanr daarmee tanken ze in 5 minuten 1000km range....
En het is prima als mensen daar de voorkeur aan geven. Vind ik dan tenminste.
Sneue bedoeling dat er zo wordt afgegeven op mensen die sceptisch zijn tav dagelijks met laden/tanken bezig zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door PLAE op 10-10-2021 18:25 ]
Andersom is natuurlijk geen probleem. Iets met pot en ketel enzoPLAE schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:23:
[...]
Dat is natuurlijk ook gewoon waar.
Sneue bedoeling dat er zo wordt afgegeven op mensen die sceptisch zijn tav dagelijks met laden/tanken bezig zijn.
Ik zie net boven mij dat mensen die niet aan EV willen nog als angstig worden weggezet.
De TS doet niks anders dan afgeven op de EV. Terwijl de e-Golf nou niet echt het paradepaardje onder de EVs is. Maargoed daar kan je van mening over verschillen.PLAE schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:40:
Kun je daar een voorbeeld van quoten?
Ik zie net boven mij dat mensen die niet aan EV willen nog als angstig worden weggezet.
Probleem is een hoop onwetendheid en angst voor het onbekende. Bezig zijn met laden? Ik kom thuis en steek de stekker erin. Als we weg willen trek je hem eruit. En het argument dat je een half uur moet snelladen is ook krom. Dat hoeft alleen voor de echt lange ritten, vaak is een paar minuutjes al genoeg om je reis af te kunnen maken. Maar zoals ik al zei, liever niet teveel EVs erbij
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ik vind het allemaal best hoor. Maar het angstbeeld wat er bij velen hangt dat je uren kwijt bent met laden is gewoon larie. Rij nu een maand of 10 ev, en nog steeds heb ik collegas die aan me vragen of dat het nog wel bevalt. Want ik zou immers wel veel problemen hebben ondervonden, heel internet staat er immers vol mee......PLAE schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:23:
[...]
Dat is natuurlijk ook gewoon waar.

Maar daar staat tegenover dat ik mensen ken die telkens een omweg maken om toch maar enkele centen per liter uit te sparen en ook daardoor weer tijd verliezen. En dan begin ik mij af te vragen: is het echt zo erg dat die enkele keren dat je moet snelladen een half uur verliest? Ik denk dat vele mensen veel meer tijd verliezen met het tanken van brandstof maar het simpelweg niet beseffen omdat het telkens maar om enkele minuten gaat. Maar vele kleintjes maken wel 1 groot.VidaR-9 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:37:
[...]
5 min wachten op een tankende auto of 30 min op een ladende auto is wel wat anders hè..
Om een ander voorbeeld te geven. Ik rij van/naar het werk geen 120 op de snelweg (

Om even terug te komen op de verhalen van TS, interessante openingspost om te lezen trouwens, maar vind het ook een beetje vreemd. Je hebt de wagen bij benadering 2 jaar ondertussen, maar je kunt blijkbaar nog altijd niet inschatten hoe ver jij kan rijden met je wagen. En ik vind dat persoonlijk ergens vreemd. Ja, het heeft mij wat tijd gekost, maar aan de hand van de GOM, het traject dat ik ga afleggen en mijn eigen rijgedrag kan ik zelf redelijk goed inschatten wat wel en wat niet mogelijk is met mijn wagen.
Dat je een wagen hebt die niet bij je past is duidelijk, maar je hebt blijkbaar ook nooit echt je wagen leren kennen. Ik rij ook regelmatig zonder verwarming of airco op om energie te besparen, maar als het echt koud of warm is gaat die gewoon aan. Als het nodig is plan ik een extra stop in onderweg. Ben ik op de terugweg van een lange dag en wordt het nipt, wacht ik niet tot het laatste moment om een snellader op te zoeken, als het nipt wordt zoek ik een snellader die goed uitkomt voor mij.
Ik ken natuurlijk je route niet en weet niet welke apps je gebruikt en met welke instellingen. Maar ABRP een beetje juist instellen, en dat vereist weer dat je een beetje kennis hebt van je eigen wagen, en je hebt er eigenlijk nooit omkijken naar als je ergens naartoe wenst. Je geeft je bestemming en, de app geeft je je laadstops en geeft je eventuele alternatieven en je bent zo op weg.
En dat is spijtig, want dat hoeft het helemaal niet te zijn. De juiste wagen voor de juiste persoon. Vandaag is een EV simpelweg nog niet voor iedereen.JukeboxBill schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:50:
Wel of niet een EV is gewoon 1 van de vele tweedelingen in de maatschappij aan het worden.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ik zou volledig afhankelijk zijn van een snellader die alleen op de heenweg van mijn woon-werk rit bereikbaar is. Ik heb zoals de meeste mensen die in de stad wonen geen eigen laad mogelijkheid. In mijn wijk staan geen laadpalen, je kunt er een aanvragen maar bent afhankelijk van de gemeente of er daadwerkelijk een geplaatst wordt. Word er besloten dat er een geplaatst wordt ben je wel minimaal een half jaar verder. Met mijn budget is een bereik van circa 100km te betalen waardoor ik meerdere keren in de week op de heenrit zou moeten snelladen. Dat kost niet alleen tijd (op momenten dat het absoluut niet uitkomt) maar is ook nog eens 3x duur als uit het stopcontact.
Ik maak me echt grote zorgen als over een paar jaar de grote groep mensen die altijd goedkopere occasion rijdt moet gaan overstappen. Ik denk dat veel van hen geen (bruikbare) auto meer zullen kunnen kunnen betalen. Terwijl ze hier voor hun werk wel van afhankelijk zijn.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Dat wordt nog meer dan nu een afhankelijkheid van buitenlandse import.sjirafje schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:45:
Ik heb zelf al een aantal keer gekeken naar een elektrische auto (2e hands) maar het is in mijn situatie gewoon niet te doen.
Ik zou volledig afhankelijk zijn van een snellader die alleen op de heenweg van mijn woon-werk rit bereikbaar is. Ik heb zoals de meeste mensen die in de stad wonen geen eigen laad mogelijkheid. In mijn wijk staan geen laadpalen, je kunt er een aanvragen maar bent afhankelijk van de gemeente of er daadwerkelijk een geplaatst wordt. Word er besloten dat er een geplaatst wordt ben je wel minimaal een half jaar verder. Met mijn budget is een bereik van circa 100km te betalen waardoor ik meerdere keren in de week op de heenrit zou moeten snelladen. Dat kost niet alleen tijd (op momenten dat het absoluut niet uitkomt) maar is ook nog eens 3x duur als uit het stopcontact.
Ik maak me echt grote zorgen als over een paar jaar de grote groep mensen die altijd goedkopere occasion rijdt moet gaan overstappen. Ik denk dat veel van hen geen (bruikbare) auto meer zullen kunnen kunnen betalen. Terwijl ze hier voor hun werk wel van afhankelijk zijn.
Eigenlijk zie je nu ook al dat de zakelijke auto's niet aansluit bij de wens van de tweedehands kopende consument. De zakelijke auto is vaak groot en luxe, diesel (nu vaak elektrisch), en heeft een wat hogere kilometerstand. Terwijl de consument met de kleine beurs liever een goedkopere benzineauto rijdt.
Ik kijk voor de gein net eens naar de private leaseprijs van een Tesla 3 (long range basismodel). Dat is gewoon €1000 per maand. Volslagen mesjogge voor de gewone consument, dit soort bedragen. Of je hem nu privé koopt of leaset, je zal wel op flinke bedragen komen om zo'n auto op de weg te houden.
Een niet veel goedkopere e-Niro (64kw dynamicplus) in aanschaf komt op €469 uit. Heeft iemand enig idee waarom dit verschil zo bijzonder groot is? Alle prijzen obv 5 jaar en 10dkm/jr.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Dit bedrag is inclusief BTW en privé neem ik even aan? Dat scheelt inderdaad een paar borrels.stylezzz schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:53:
Die model 3 kan wel wat goedkoper. Je kunt hem beter vergelijken met een sr+ die ik lease voor een 650 euro in de maand met 5jr en 20k km. Vooral restwaarde is natuurlijk onbekend bij een 'nieuw' merk als tesla wat ze vermoedelijk wat extra opslag zal geven t.o.v. een kia o.i.d.
Haha nee dat is ex btw en de baas betaald. De eniro voor dat bedrag is echt een goede deal naar mijn mening. En met de aankomende ev6 zullen ze graag van deze oude generatie afwillen. Je ziet ook wel wat flinke prijsverlagingen de laatste tijd bij diverse merken. Een nissan leaf voor 25k uit voorraad is ook een goede optie, rapidgate of niet....fonsoy schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:06:
[...]
Dit bedrag is inclusief BTW en privé neem ik even aan? Dat scheelt inderdaad een paar borrels.
[ Voor 7% gewijzigd door stylezzz op 10-10-2021 22:17 ]
Een E-golf is een perfecte woon-werkverkeer/boodschappen auto als je voor je deur (of op je werk) kunt laden en je niet te ver van je werk woont. Wil je er veel verder dan 100km enkele reis mee, dan moet je dat gaan plannen inderdaad. Dat ligt niet aan ‘elektrische auto’s dat ligt aan een auto die niet geschikt is voor wat je er mee wilt.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
De presentatie is niet op die wijze. TS wordt misleid met een overdreven goede range van de auto. Een range die je enkel haalt op zomerdagen met de wind in de rug en een aggregaat op het dak, bij wijze van spreken.Devil schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:17:
Tja, dit is een beetje een ‘koop nooit een benzine auto, want ik kon alleen een Fiat 500 betalen en nu ga ik verhuizen en moet ik 50x heen en weer rijden’ topic
Een E-golf is een perfecte woon-werkverkeer/boodschappen auto als je voor je deur (of op je werk) kunt laden en je niet te ver van je werk woont. Wil je er veel verder dan 100km enkele reis mee, dan moet je dat gaan plannen inderdaad. Dat ligt niet aan ‘elektrische auto’s dat ligt aan een auto die niet geschikt is voor wat je er mee wilt.
Vervolgens schaf je de auto aan en blijkt daar niks van waar. Er zijn meerdere rechtszaken gewonnen door consumenten die in dezelfde val getrapt zijn.
Ik wil ook graag overstappen maar dit soort topics zijn het bewijs dat er voor privésituaties nog veel te veel geld bij moet voordat je een auto hebt waar je mee naar het buitenland kunt.
Tja, wij hebben een E-Golf als tweede auto en zijn nog nooit teleurgesteld. Voldoet volledig aan de verwachtingen. Kwestie van onderzoek doen en niet alles geloven wat de fabrikanten zeggen. Verbruik van een benzine auto ligt ook zo 20% hoger dan wat de fabrikant opgeeft (op basis van de test zonder spiegels en achterbank).fonsoy schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:21:
[...]
De presentatie is niet op die wijze. TS wordt misleid met een overdreven goede range van de auto. Een range die je enkel haalt op zomerdagen met de wind in de rug en een aggregaat op het dak, bij wijze van spreken.
Vervolgens schaf je de auto aan en blijkt daar niks van waar. Er zijn meerdere rechtszaken gewonnen door consumenten die in dezelfde val getrapt zijn.
Ik wil ook graag overstappen maar dit soort topics zijn het bewijs dat er voor privésituaties nog veel te veel geld bij moet voordat je een auto hebt waar je mee naar het buitenland kunt.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Ik ben nu aan het plannen voor een tripje naar Parijs, maar alle horrorverhalen die ik nu lees over snelladers (beschikbaarheid) en de tientallen laadpassen, ja dat maakt het inderdaad niet makkelijker.
Dan denk ik weer terug aan mijn dieseltje die met gemak 1200km reed.
Aan de andere kant.....kijk eens wat diesel tanken nu kost. Ik rij altijd met een grote lach langs tankstations.
Bedoel je dat een planning moet maken qua laden? Als ik met mijn model 3 naar parijs wil dan stap ik in de auto en rij erheen, enige wat verstandig is is even de laatste supercharger pakken voor je de stad in rijdt zodat je minimaal 100km range hebt zodat je de stad ook weer uit kan rijden zonder problemen.kx22 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:03:
In Nederland heb je geen problemen met opladen.
Ik ben nu aan het plannen voor een tripje naar Parijs, maar alle horrorverhalen die ik nu lees over snelladers (beschikbaarheid) en de tientallen laadpassen, ja dat maakt het inderdaad niet makkelijker.
Aan de andere kant.....kijk eens wat diesel tanken nu kost. Ik rij altijd met een grote lach langs tankstations.
Tientallen laadpassen is ook zo’n dooddoener. Ik heb zo’n shell pas en daarmee tot nu toe geen enkel probleem gehad in Frankrijk, Belgie en Duitsland. 1 reservepas in de auto liggen die ik nog nooit heb hoeven gebruiken.
Een Tesla is toch nog net wat anders dan de gemiddelde EV. De meeste EVs komen minder ver en kunnen geen gebruik maken van superchargers. Dit zorgt ervoor dat je in je M3 minder hoeft te plannen, want je komt gewoon verder, maar ook dat je meestal bij een supercharger zal tanken wat weer betekent dat je pasje het altijd doet. Voor veel EV-rijders is het echter wel degelijk even plannen van te voren, al zal dit alsnog niet meer dan een kwartiertje tijd hoeven te kosten.Malt007 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:45:
[...]
Bedoel je dat een planning moet maken qua laden? Als ik met mijn model 3 naar parijs wil dan stap ik in de auto en rij erheen, enige wat verstandig is is even de laatste supercharger pakken voor je de stad in rijdt zodat je minimaal 100km range hebt zodat je de stad ook weer uit kan rijden zonder problemen.
Tientallen laadpassen is ook zo’n dooddoener. Ik heb zo’n shell pas en daarmee tot nu toe geen enkel probleem gehad in Frankrijk, Belgie en Duitsland. 1 reservepas in de auto liggen die ik nog nooit heb hoeven gebruiken.
Met je dieseltje rijd je op je trip naar Parijs (en terug) ook elk tankstation voorbijkx22 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:03:
[removed]
Ja dat is met Tesla SuC. Als je geen Tesla hebt is stukken lastiger. Er zijn weinig snelladers in Frankrijk (van Lille tot Parijs) Eenmaal in Parijs is het allemaal niet zo spannend, maar je wilt niet onderweg voor 3-4 uur stoppen met de kinderen op de achterbank.Malt007 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:45:
[...]
Bedoel je dat een planning moet maken qua laden? Als ik met mijn model 3 naar parijs wil dan stap ik in de auto en rij erheen, enige wat verstandig is is even de laatste supercharger pakken voor je de stad in rijdt zodat je minimaal 100km range hebt zodat je de stad ook weer uit kan rijden zonder problemen.
Precies op dat moment kwam er 1 plek vrij!!! Het voelde alsof ik een lotterij had gewonnen. Want ik had geen zin om een half uur extra te rijden.
Ook uiteindelijk thuis de laadplekken vol, heb ik een stukje verder moeten parkeren...op een plek waar ik op "legale" maar dan illegale manieren via de gemeente toch een lader heb kunnen regelen. Ze wouden daar geen laadpaal maar heb ik via trukjes kunnen regelen.
Dit is al circa een jaartje zo.
Mensen(jongeren) hebben de QR codes dusdanig beschadigt (zie je ook in mijn eerste topic).
Dat je daar niet kan laden. Ook via de app van Smoov lukt het voor geen meter omdat de paal blijkbaar niet herkent word.
Ik moet ieder keer bellen naar de servicedesk en 5 minuten troubleshooten en dan lukt het me om een laadsessie te beginnen...
Heb je geen laadpasje wat je er even langs kan halen?ThaddeusX schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:00:
Ik heb opnieuw een melding gemaakt bij Allego voor een laadpaal waarvan je de eene lader niet kunt gebruiken.
Mensen(jongeren) hebben de QR codes dusdanig beschadigt (zie je ook in mijn eerste topic).
Dat je daar niet kan laden. Ook via de app van Smoov lukt het voor geen meter omdat de paal blijkbaar niet herkent word.
Ik moet ieder keer bellen naar de servicedesk en 5 minuten troubleshooten en dan lukt het me om een laadsessie te beginnen...
Dat is wel knap klote als de service zo slecht/traag is. Op den duur moet alles vervangen worden of onderhoud krijgen. Blijkbaar doen ze niet jaarlijks onderhoud. Anders hadden ze dit allang opgelost.ThaddeusX schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:00:
Ik heb opnieuw een melding gemaakt bij Allego voor een laadpaal waarvan je de eene lader niet kunt gebruiken.
Bij mijn dichtsbijzijnde paal....staat dat ding onder een of andere rare boom die van die hele stuifmeelwormpjes afgeeft. Na elke plensbui zit mijn hele auto onder gele stuifmeel.
Geprobeerd maar lukt me ook niet.stylezzz schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:02:
[...]
Heb je geen laadpasje wat je er even langs kan halen?
Volgens de paal moet(of kan) het via de Smoov app.
Het ligt zeker aan de paal en niet aan de auto\pasjes van mij, want elders kan ik wel gewoon laden.
Ik stond laatst toevallig naast E-golf bij de snellader, amper half vol en toch maar 38kW trekken, dat is wel aardig oef, zelfs mijn Leaf laadt nog sneller/Stef87 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:33:
[...]
E-golf is vooral als EV erg matig mbt snelladen. Geen actieve koeling. Meer een “compliance car”
Had je beter een andere EV in vergelijkbaar segment kunnen uitzoeken, die vergelijking met een E-tron is dan ook niet nodig. De Ioniq is juist weer een hele goede EV. Denk dat de e-208 of corsa zelfs ook al stukken beter is.
Dat is ook superirritant...wil je ergens gaan laden zit het onder een giga boom !kx22 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:04:
[...]
Dat is wel knap klote als de service zo slecht/traag is. Op den duur moet alles vervangen worden of onderhoud krijgen. Blijkbaar doen ze niet jaarlijks onderhoud. Anders hadden ze dit allang opgelost.
Bij mijn dichtsbijzijnde paal....staat dat ding onder een of andere rare boom die van die hele stuifmeelwormpjes afgeeft. Na elke plensbui zit mijn hele auto onder gele stuifmeel.
Je kan vervolgens meteen de wasstraat in
Die van mij zit nu ook onder een boom. Ik moet straks weer ff rijden dus ben benieuwd.
[ Voor 12% gewijzigd door ThaddeusX op 11-10-2021 09:11 ]
Apart, bij mij in de straat staat ook zo'n allego paal en die gebruik ik altijd met mijn newmotion pasje. Is dat ding wel ok?ThaddeusX schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:07:
[...]
Geprobeerd maar lukt me ook niet.
Volgens de paal moet(of kan) het via de Smoov app.
Het ligt zeker aan de paal en niet aan de auto\pasjes van mij, want elders kan ik wel gewoon laden.
Wel raar dat zowel mijn Shell pasje als de Smoov app de paal niet kan vinden.stylezzz schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:30:
[...]
Apart, bij mij in de straat staat ook zo'n allego paal en die gebruik ik altijd met mijn newmotion pasje. Is dat ding wel ok?
En bovenop daarvan de QR code is beschadigt. En laadpaalnummer ook beschadigt is.
Ik heb alle punten doorgegeven aan Allego en ook verzocht of ze hier naar de fysieke paal kunnen kijken.
Wat me wel opvalt is dat de ander deel van de laadpaal wel altijd bezet is.
Maken deze mensen dan geen melding hiervan? Zijn ze te lui ofzo?
Achja...
Dit is een locatie waar ik 1\2 per jaar kom dus zal zeker de topic updaten.
Ben benieuwd of Allego het nu wel komt fixen.
Onderweg naar de snellader waarvan ik circa 5km verwijderd was waren maar 3 laadpalen beschikbaar van de 4.
En op de linkerbaan van mij zat een ander EV...die ging ineens heel hard.
Ik dacht "shit hij gaat die snellader zeker pakken!"
Dus ging ik ook ff harder om hem in te halen.
Maar uiteindelijk ging hij veel sneller doordat het een hoger segment auto was.
Maar bleek dat hij daar niet hoefte te zijn, was dus blij hahah.
Heel stom dat ik zo denk eigenlijk mja ik dacht dat scheelt mij circa 20 tot 30 minuten wachten.
Ook een beetje asociaal van mij mja...
Waarschijnlijk. Die paal bij mij in de straat heeft 1 helft ook wekenlang op storing gestaan, de andere helft werd vrijwel dagelijks gebruikt door andere EV's. Ik heb zelf maar de moeite genomen om tijdens de hond uitlaten even de allego desk te bellen om te vragen om dit te fixen... Sindsdien doen beide kanten het weer. Blijkbaar is een storing melden teveel moeite voor mensen ofzo....ThaddeusX schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:34:
[...]
Wel raar dat zowel mijn Shell pasje als de Smoov app de paal niet kan vinden.
En bovenop daarvan de QR code is beschadigt. En laadpaalnummer ook beschadigt is.
Ik heb alle punten doorgegeven aan Allego en ook verzocht of ze hier naar de fysieke paal kunnen kijken.
Achja...
Misschien is het dan wel juist een voordeel, als je de enige bent die de moeite neemt heb je altijd een vrije paalThaddeusX schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:34:
[...]
Wel raar dat zowel mijn Shell pasje als de Smoov app de paal niet kan vinden.
Achja...
/▌
De keuze tussen benzine en diesel aan de pomp is duidelijk. De brandstofprijs van een EV per km is dat veel minder. Want uiteindelijk is elektriciteit niet gratis en wordt ook duurder. Zeker bij snelladen aan de snelweg is het kostbaar (net als dat bij benzine en diesel is trouwens). Daarnaast is ook het onderhoud anders.kx22 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:03:
In Nederland heb je geen problemen met opladen.
Nou als je gemiddeld 40c neemt per KwH en dat omrekent per kosten per KM. Dan kwam ik 1c per km duurder uit met mijn iPace (SUV) tegenover een XE (compacte sedan).Roenie schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:58:
[...]
De keuze tussen benzine en diesel aan de pomp is duidelijk. De brandstofprijs van een EV per km is dat veel minder. Want uiteindelijk is elektriciteit niet gratis en wordt ook duurder. Zeker bij snelladen aan de snelweg is het kostbaar (net als dat bij benzine en diesel is trouwens). Daarnaast is ook het onderhoud anders.
Uitgaande dat je met ongeveer 84Kw momenteel 420 km kan en in de winter iets van 320km. Ga ik uit van gemiddeld 370km. Een volle "tank" kost mij bij de laadpaal 24c tot 34c. Uiteraard zitten er nog momenten bij van Fastned a 59c, maar als ik 40c reken met Kw maak ik een redelijk goede schatting . Kost het me 33,60 euro voor 370km. Dit is dus 0,09c per km.
Mijn diesel XE reed ongeveer 5,5L op 100, wat neerkomt op 1 op 18. Dat is dus 0,08c per km.
Ik rij echter wel nu een SUV ipv een compacte sedan. Vergelijk ik het met een F-Pace of E-Pace ben ik altijd goedkoper uit qua verbruik.
Onderhoudskosten kan ik nog niet veel over zeggen, maar met de XE zat ik bij elke beurt op minimaal 800 euro (ja Diesel he).
Volg jij geen nieuws?Erasmo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:44:
40 cent is die stroom van goud ofzo? Zelfs snelladen bij de Fastned en Shell is 5 cent goedkoper. De ipace is trouwens een notoir onzuinige auto met zijn aerodynamische waarde de vergelijkbaar is met een klein appartementencomplex.
Tegenwoordig betaal je - thuis - 0.41€ per kWh als je nu een contract moet afsluiten.
Bij Fastned betaald je gewoon 0,59 voor snelladen hoor. In de berekening ga ik vanuit dat je niet altijd thuis kan laden. Maar tot op heden heb ik nooit gebruik ervan hoeven te maken (itt tot mijn collega met zijn Etron 50).Erasmo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:44:
40 cent is die stroom van goud ofzo? Zelfs snelladen bij de Fastned en Shell is 5 cent goedkoper. De ipace is trouwens een notoir onzuinige auto met zijn aerodynamische waarde de vergelijkbaar is met een klein appartementencomplex.
Ik weet niet hoe onzuinig een iPace is. Maar een auto met die omvang en gewicht is nauwelijks duurder dan een diesel sedan per km (excl overige kosten).
Edit
Even opgezocht, maar de iPace gebruikt ongeveer 20-21kw op 100km. De Tesla Model S 20kW. Model X 23kW. E-tron 23kW.
Dus zo slecht is het helemaal niet in verbruik.
Je moet het niet vergelijken met de Kia's, Hyundais en Model 3. Want die vallen ook niet in die prijsklasse.
[ Voor 16% gewijzigd door kx22 op 12-10-2021 07:53 ]
kx22 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:04:
[...]
Bij ons staat de dichtstbijzijnde paal ook op zo'n bagger plek, als je daar wegrijdt moet je de auto altijd eerst ontbladeren.

"Gelukkig" wordt het druk hier in de wijk en wordt mijn loopafstand binnenkort gehalveerd, er komt een paal tussen de huidige 2 dichtstbijzijnde palen te staan. Nieuwe plek wel een beetje zelf in gemasseerd bij de aanvraag.
Vooralsnog gaat het van mijn kant prima al die "laadangst" actieradius en laadmogelijkheden ook bij langere afstanden (binnen NL) vallen me eerlijk gezegd niet tegen. Had toch wel verwacht dat het allemaal meer moeite zou kosten.
Ben benieuwd of mijn vrouw na vandaag in dit topic past of toch gewoon EV rijder is. (Die is niet zo van het, vooruit, plannen van haar reis.) Ze zou het op basis van de reisafstand op zich moeten kunnen halen, maar ja het is en blijft een vrouw dus de verwarming zal ook wel aan moeten enzo. (De Rrrr zit tenslotte in de maand)
[ Voor 24% gewijzigd door TIGER1125 op 12-10-2021 08:34 ]
O.a.
- Tanken in een paar minuten. Let wel, over een paar jaar kijken we met schrik terug wat een enorme bedragen dat kostte ;-)
- We hoeven niet naar dat ding om te kijken als ie ergens geparkeerd staat, dat is met een EV anders. Zoals gezegd, stilstaan is laden waar je kan.
- Verbruik schommelt naar omstandigheden (snelheid, temperatuur, wind). ICE is hier minder gevoelig voor, sterker nog bij de 90km is de ice heel efficient en daar begint de EV hard terug te lopen.
- Voertuigen in budget, hoeven geen geschikt voertuig voor jou te zijn. Ik zou - al dan niet voor tijdelijk - prima in een Diahatsu Cuore kunnen forensen. Een vergelijkbare EV zou ik twijfelen om te gebruiken om boodschappen te doen.
[ Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 12-10-2021 09:01 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Denk je? Ik denk dat ze wel een andere manier verzinnen om het te belasten (desnoods km registratie als het niet lukt electriciteit te belasten)_Apache_ schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:56:
De aanschaf van een EV vergt gewoon wat onderzoek. We zijn zo gewend aan de luxe van huidige ICE wagens.
O.a.
[list]
• Tanken in een paar minuten. Let wel, over een paar jaar kijken we met schrik terug wat een enorme bedragen dat kostte ;-)
/▌
Ja. Het zou absurd zijn dat eenzelfde kWh die je in je huis gebruikt opeens veel duurder is als hij uit een laadpaal verderop in de straat komt.Marzman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:04:
[...]
Denk je? Ik denk dat ze wel een andere manier verzinnen om het te belasten (desnoods km registratie als het niet lukt electriciteit te belasten)
Tuurlijk, er mag best een opslag zijn om de installatie-kosten van de paal te rechtvaardigen. Maar zodra er wat meer concurrentkomt zal het de consument ten goede komen.
Zelf valt het mij op dat men nu vooral nog met 'dekking' bezig is, en dat is niet hetzelfde als concurrentie. Hier in de gemeente zie ik alleen maar Allego laadpalen of prive palen. Echte concurrentie is Allego aan de ene kant van de straat, en merk Y aan de andere kant. Dan zullen de kWh prijzen naar beneden vallen.
Dat is toch wat de regering altijd doet? Diesel voor de landbouw is ook goedkoper dan diesel voor de auto._Apache_ schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:14:
[...]
Ja. Het zou absurd zijn dat eenzelfde kWh die je in je huis gebruikt opeens veel duurder is als hij uit een laadpaal verderop in de straat komt.
Tuurlijk, er mag best een opslag zijn om de installatie-kosten van de paal te rechtvaardigen. Maar zodra er wat meer concurrentkomt zal het de consument ten goede komen.
Zelf valt het mij op dat men nu vooral nog met 'dekking' bezig is, en dat is niet hetzelfde als concurrentie. Hier in de gemeente zie ik alleen maar Allego laadpalen of prive palen. Echte concurrentie is Allego aan de ene kant van de straat, en merk Y aan de andere kant. Dan zullen de kWh prijzen naar beneden vallen.
/▌
Het verschil vind ik overigens wel klein zo te zien. Bij de LTO haal je voor 121eu/100L diesel. Tegen de landelijke adviesprijs van reguliere diesel 1,7eu/1L. Daar zit 50c verschil tussen. Dat is verhoudingsgewijs al een kleiner verschil dan de kWh die ik hier uit het stopcontact haal (~20c) en die bij de laadpaal (37c, Allego 22kW lader).Marzman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:16:
[...]
Dat is toch wat de regering altijd doet? Diesel voor de landbouw is ook goedkoper dan diesel voor de auto.
Als dat nog veel groter wordt gaan mensen gewoon een grannycharger neerleggen snachts.
We zullen het zien over een jaar of 10. Daarom ben ik zo gecharmeerd van die EV motor. Mocht dit zo zijn (enorm verschil in huis-tuin-en-keuken kWh en laadpaal kWh) dan ben ik blij dat de motor zuinig met de kWh's omgaat. En het niet erg is als ik hem met de granny-charger oplaadt. Want na een nachtje laden is ie helemaal vol. Of overdag (weekend) opladen aan de zonnepanelen.
[ Voor 47% gewijzigd door _Apache_ op 12-10-2021 09:29 ]
Dan wordt er gewoon een kmregistratie en daar aan gekoppelde belasting ingevoerd. Misschien dat je motorfiets niet meteen aan de beurt is._Apache_ schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:18:
[...]
We zullen het zien over een jaar of 10. Daarom ben ik zo gecharmeerd van die EV motor. Mocht dit zo zijn (enorm verschil in huis-tuin-en-keuken kWh en laadpaal kWh) dan ben ik blij dat de motor zuinig met de kWh's omgaat. En het niet erg is als ik hem met de granny-charger oplaadt. Want na een nachtje laden is ie helemaal vol. Of overdag (weekend) opladen aan de zonnepanelen.
/▌
Interessante discussie . Pik jou er ff uit .fonsoy schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:21:
[...]
Dus jij koopt echt een auto die voldoet aan een scenario die 1 a 2 x per jaar voorkomt. Je rijdt dus de meeste tijd van het jaar in een auto die je eigenlijk niet nodig hebt?
Onder aan de streep is dat toch ook duurder dan misschien een kleine auto die altijd goed is behalve 1 a 2 keer per jaar ?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Dat doen natuurlijk veel meer mensen: station of suv want handig voor de vakanties.backupdevice schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:25:
[...]
Interessante discussie . Pik jou er ff uit .
Dus jij koopt echt een auto die voldoet aan een scenario die 1 a 2 x per jaar voorkomt. Je rijdt dus de meeste tijd van het jaar in een auto die je eigenlijk niet nodig hebt?
Onder aan de streep is dat toch ook duurder dan misschien een kleine auto die altijd goed is behalve 1 a 2 keer per jaar ?
Als je maar 1 auto hebt, dan moet die dus "alles" doen; je geeft je geld 1 keer uit en dan zorg je ervoor dat je inzetbaarheid zo breed mogelijk is.
Wise enough to play the fool
Grappig om te zien dat veel mensen die voor EV gaan dit niet hebben.teacher schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:36:
[...]
Dat doen natuurlijk veel meer mensen: station of suv want handig voor de vakanties.
Als je maar 1 auto hebt, dan moet die dus "alles" doen; je geeft je geld 1 keer uit en dan zorg je ervoor dat je inzetbaarheid zo breed mogelijk is.
Meer een constatering hè
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Een SUV kopen de meeste mensen voor het uiterlijk, een station kost niet heel veel meer dan een hatchback van hetzelfde model. En meer ruimte is wel vaker handig, bij een aankoop, bij iets naar de stort brengen, bij een dagtrip etc.teacher schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:36:
[...]
Dat doen natuurlijk veel meer mensen: station of suv want handig voor de vakanties.
/▌
Vreemde argumentatie, hoeveel EV stationwagens zijn er beschikbaar?backupdevice schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:49:
[...]
Grappig om te zien dat veel mensen die voor EV gaan dit niet hebben.
Meer een constatering hè
daarnaast hoeveel van de EVs die je ziet rijden zijn lease? als je zelf "cash" een bedrag op tafel moet leggen maakt de keuze toch wel anders dan als je werkgever betaald niet waar?
maar het klopt, je kan niet alles hebben, en EV en max bereik en max ruimte er moeten keuzes gemaakt worden. En dan is het daarmee ook een valide keuze om aan te geven dat voor je persoonlijke situatie een EV niet volstaat. (zo lees ik de titel van dit topic dan ook)