Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:25
Ik heb de Hyundai Kona PL voor maar 12 maanden via ANWB. De prijs was hetzelfde voor 12 of 60 maanden...

Maar goed, ik wilde een EV proberen zonder lang aan contact vast zitten, want geen eigen oprit.
Overigens, het bevalt mij prima!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 10:54

mindcre8r

Tradepedia

Usta schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:58:
Ik heb de Hyundai Kona PL voor maar 12 maanden via ANWB. De prijs was hetzelfde voor 12 of 60 maanden...

Maar goed, ik wilde een EV proberen zonder lang aan contact vast zitten, want geen eigen oprit.
Overigens, het bevalt mij prima!
Dat lijkt me zeer vreemd, weet je dat zeker?
Via de site is 12 maanden geen optie en begint de teller snel te lopen als je verkort.

[ Voor 9% gewijzigd door mindcre8r op 12-08-2021 21:34 ]

Bears and Bulls

• Usta
mindcre8r schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:32:
[...]

Dat lijkt me zeer vreemd, weet je dat zeker?
Via de site is 12 maanden geen optie en begint de teller snel te lopen als je verkort.
Ja, het was hun deal in januari/februari van dit jaar. Nu gaat het alweer hard, want die nieuwe model word al vanaf volgende maand verwacht (alleen facelift).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-06 09:26
Even een update mijnerzijds. Mijn Ioniq via Van Mossel is vanochtend geleverd! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7LZH2BM0wdnhTrME2D5HiBzBmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxUI1N0AG0UB6JDLRF5xhj7V.jpg?f=fotoalbum_large

Dit inclusief eerst een tenaamstelling op dealer (althans, hij was op naam gesteld voordat mijn rijbewijsgegevens gevraagd werden. Ik neem aan dat het de dealer was, maar zou ook een willekeurige voorbijganger kunnen zijn geweest :P ). Het besluit tot subsidieverlening had ik al, dus ik kan nu uitbetaling aan gaan vragen. Maar eerst even een beetje rond zoeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-06 14:28
Dreadramon schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:49:
Even een update mijnerzijds. Mijn Ioniq via Van Mossel is vanochtend geleverd! *O*

[Afbeelding]

Dit inclusief eerst een tenaamstelling op dealer (althans, hij was op naam gesteld voordat mijn rijbewijsgegevens gevraagd werden. Ik neem aan dat het de dealer was, maar zou ook een willekeurige voorbijganger kunnen zijn geweest :P ). Het besluit tot subsidieverlening had ik al, dus ik kan nu uitbetaling aan gaan vragen. Maar eerst even een beetje rond zoeven ;)
Gefeliciteerd ! Mooie kleur ook zeg. Zelf gisteren contract getekend voor de Premium in het zwart.

Thuis afleveren, is dat gratis door het hele land? Woon best ver van de dealer namelijk..

Veel plezier ermee en we horen graag je eerste indrukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-06 22:17
Dreadramon schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:49:
Gaaf! Zou ik ook wel willen, als ik thuis kon laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-06 09:26
Benny schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:45:
[...]

Gefeliciteerd ! Mooie kleur ook zeg. Zelf gisteren contract getekend voor de Premium in het zwart.

Thuis afleveren, is dat gratis door het hele land? Woon best ver van de dealer namelijk..

Veel plezier ermee en we horen graag je eerste indrukken!
Top, hoop dat mijn DM's je nog geholpen hebben! De kleur is Electric Shadow, waar ben jij voor gegaan?

Volgens het contract was leveren bij een dealer gratis (ieder van Mossel dealer), maar thuis koste 70 euro volgens mij. Uiteindelijk heeft de Hyundai dealer hem toch gratis bij mij thuis geleverd. Ik denk dat het voor hen ook weinig uitmaakt of ze de auto nou naar de dealer in Eindhoven moesten brengen vanuit Leeuwarden of een paar kilometer verder bij mij voor de deur.

En ik kan hem inderdaad hier aan de lader hangen, dus dat is ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-06 14:28
Dreadramon schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:57:
[...]

Top, hoop dat mijn DM's je nog geholpen hebben! De kleur is Electric Shadow, waar ben jij voor gegaan?

Volgens het contract was leveren bij een dealer gratis (ieder van Mossel dealer), maar thuis koste 70 euro volgens mij. Uiteindelijk heeft de Hyundai dealer hem toch gratis bij mij thuis geleverd. Ik denk dat het voor hen ook weinig uitmaakt of ze de auto nou naar de dealer in Eindhoven moesten brengen vanuit Leeuwarden of een paar kilometer verder bij mij voor de deur.

En ik kan hem inderdaad hier aan de lader hangen, dus dat is ideaal!
Yes bedankt nog, je contactpersoon helpt me goed :) Echt op de hoogte van hoe de subsidie aanvraag werkt is ie niet, kon volgens hem pas nadat ie op mijn naam stond maar zeer behulpzaam verder. Ben allang blij dat het gaat lukken. Kosteloos thuis afleveren wordt in mijn geval lastig denk ik maar ook geen probleem om hem op te halen. Is een mooie testrit meteen :)

Ben voor Phantom Black gegaan, beetje saai misschien maar hou wel van zwarte auto’s.

Hier geen oprit dus afhankelijk van openbare laadpunten, gelukkig zijn die er genoeg op paar minuten lopen. En kan af en toe ook aan de granny lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:36
Goedemiddag,

Van de week zijn wij eens ons gaan verdiepen in private lease en de mogelijkheden daarvan.

Onze wensen zijn:
- Zo elektrisch mogelijk (liefst vol EV) met een range van minstens 400km in de praktijk
- Ruim (geen categorie a la Renault Zoë)
- Veiligheidscomponenten zoals dodehoekherkenning

Contract zal op basis van 60mnd en 20.000km per jaar worden afgesloten.

Ik kom zelf dan tot de volgende shortlist:
- Kia e-Niro 64kW ExecutiveLine
- Tesla Model 3
- Nissan Leaf

Uit die lijst neig ik extreem naar de Kia. De Tesla valt voor mij af vanwege de prijs, enigszins beperkte ruimte maar ook omdat ik absoluut geen fan ben van het merk zelf. Nissan Leaf zou een goede optie kunnen zijn, maar lees te veel problemen met het behalen van de opgegeven range en de connectvity van de auto.

Zou ik de Kia op 60mnd/20.000km afsluiten kom je nu uit op 569 euro per maand. En dat is voor mij net op het randje dat ik vind dat het veel te duur is of dat het nog acceptabel is.

Hebben jullie nog aanvullingen op mijn shortlist van auto's die de moeite waard zijn om te bekijken of aanbiedingen die de prijs van de Kia naar beneden drukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:32
Chorro schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:18:

Hebben jullie nog aanvullingen op mijn shortlist van auto's die de moeite waard zijn om te bekijken of aanbiedingen die de prijs van de Kia naar beneden drukken?
Ik houd zelf de MG Marvel R in de gaten. De prijs daarvan is nog niet bekend, maar zal vermoedelijk in september worden gepresenteerd. Daarnaast is er de MG ZS EV. Die heeft een lagere range dan jij wenst, maar ik las dat er in de loop van dit jaar een faceliftversie wordt gepresenteerd die ook een hogere range heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
@citomaster Goeie voorstellen! Dank je wel. Die Marvel R kan wel interessant zijn ja. MG ZS zolang de nieuwe op meerdere fronten gaat lijken op de huidige sla ik liever over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:50
Hyundai Kona, bijna een Niro en nu in de aanbieding bij anwb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
@DonChaot Dank je wel. De Kona is afgevallen op basis van range, snelheid en ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:07
Chorro schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:42:
@DonChaot Dank je wel. De Kona is afgevallen op basis van range, snelheid en ruimte.
Kona op Range? de 64 KWh versie doet 395 km op een accu (WLTP = 450 km!!)

Ding loopt 167 km/h en laad op met 370 km/h

Hij is op elk vlak beter dan de Leaf. Qua bagageruimte scheelt het 50 liter, dat lijkt fors, maar de ruimte in de Leaf is alles behalve praktisch (Zeg ik uit ervaring).

[ Voor 15% gewijzigd door BasvanS op 13-08-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
@BasvanS Ahh, er is ook een 64kW variant van zie ik nu. Die is inderdaad op vlak van snelheid en range vergelijkbaar met de Kia maar komt alsnog ruimte te kort (als ik er vanuit mag gaan dat de Electric niet ruimer is dan een reguliere Kona die ik ken van een kennis van mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Chorro schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:52:
@BasvanS Ahh, er is ook een 64kW variant van zie ik nu. Die is inderdaad op vlak van snelheid en range vergelijkbaar met de Kia maar komt alsnog ruimte te kort (als ik er vanuit mag gaan dat de Electric niet ruimer is dan een reguliere Kona die ik ken van een kennis van mij).
Het is geen ruimte wonder, maar dat is de Leaf ook niet. Na 3 jaar in een LEAF weet ik wel dat mijn volgende een Kona word als ik tussen die twee zou moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
@BasvanS De Leaf was min of meer al een beetje afgeschreven. De Kia e-Niro zou ik direct voor gaan, zij het dat de prijs mij een klein beetje tegenhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Chorro schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:55:
@BasvanS De Leaf was min of meer al een beetje afgeschreven. De Kia e-Niro zou ik direct voor gaan, zij het dat de prijs mij een klein beetje tegenhoudt.
Mijn ervaring de afgelopen jaren is dat een goede aanbieding altijd interessanter is dan je eigen voorkeur/specificaties. Soms heb je geluk en vind je de auto die je wil voor een goede prijs. Maar met PL rij je alleen echt goedkoop als je de aanbiedingen pakt!

De 64 Kona met 20k KM en 60 maanden was tot 2 weken terug voor EUR 409,- te Leasen. Dat ga je voorlopig niet ergens weer vinden.

Voor 349 rij je nu nog wel 20k km voor 5 jaar bij van Mossel in een ioniq. Dan rij je maar 250km per accu.
Maar met slechts 20k per jaar is de vraag of je wel een range van 400 km nodig hebt. Hij heeft een grotere laadruimte dan de eNiro. En rijd een stuk zuiniger.

Heb je dan echt EUR 1000,- per jaar voor over, voor die 2 x dat je extra bij de snellader staat?

[ Voor 32% gewijzigd door BasvanS op 13-08-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:14
@Chorro
Is er een reden dat je bij de e-Niro voor de meest luxe versie gaat? De DynamicPlusLine is ook vrij compleet en is geeen 569, maar 524 bij de gekozen 20k/60mnd. Toch aardig verschil en zeker niet kaal qua features.

Of is dodehoekherkenning echt zo heilig dat het de € 45/maand waard is?

[ Voor 19% gewijzigd door Suicyder op 13-08-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:07
Suicyder schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:23:
@Chorro
Is er een reden dat je bij de e-Niro voor de meest luxe versie gaat? De DynamicPlusLine is ook vrij compleet en is geeen 569, maar 524 bij de gekozen 20k/60mnd. Toch aardig verschil en zeker niet kaal qua features.

Volgens mij is nu de Edition het meest waar voor je geld omdat je 'gratis' een aantal opties die normaal op de plus zitten erbij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
Suicyder schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:23:
@Chorro

Combinatie van een aantal factoren. Inderdaad de dodehoekherkenning, maar ook rear cross traffic collision warning. Daarnaast JBL speakers, vol leder met stoelventilatie. Dat is mij die 45 euro an sich wel waard, in die zin dat ik mezelf voor m'n kop ga slaan dat ik 5 jaar in zo'n auto rijdt en om die paar tientjes die upgrades niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
perspectivebass schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:29:
[...]

Volgens mij is nu de Edition het meest waar voor je geld omdat je 'gratis' een aantal opties die normaal op de plus zitten erbij krijgt.
Die Edition kom ik voor zo ver nu niet meer tegen in het aanbod van private lease voor de e-Niro, klopt dat? Lijkt enkel de Dynamic, DynamicPlus en Executive te zijn (en versies die kaler zijn dan dat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Chorro schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Die Edition kom ik voor zo ver nu niet meer tegen in het aanbod van private lease voor de e-Niro, klopt dat? Lijkt enkel de Dynamic, DynamicPlus en Executive te zijn (en versies die kaler zijn dan dat).
De private lease bij kia zelf wordt deze aangeboden. Kwa prijs heb ik ook niet heel veel scherper gezien. Al zijn de 'meer kilometers' wel relatief hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
@perspectivebass Ohhja, inderdaad. Prijstechnisch gezien ten opzichte van wat je mist, vind ik 'm niet zo interessant. Denk dat die DynamicPlus voor mij qua optiepakket wel het minimum is. Of het moet echt een wezenlijk verschil zijn in maandbedrag, misschien dat ik er dan anders over denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Chorro schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:00:
@perspectivebass Ohhja, inderdaad. Prijstechnisch gezien ten opzichte van wat je mist, vind ik 'm niet zo interessant. Denk dat die DynamicPlus voor mij qua optiepakket wel het minimum is. Of het moet echt een wezenlijk verschil zijn in maandbedrag, misschien dat ik er dan anders over denk.
Zo zie je maar. Ik vond 20 euro per maand extra voor wat je erbij krijgt te veel :+ Zo veel mensen zo veel wensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
Chorro schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:38:
[...]

Dat is mij die 45 euro an sich wel waard, in die zin dat ik mezelf voor m'n kop ga slaan dat ik 5 jaar in zo'n auto rijdt en om die paar tientjes die upgrades niet heb.
Als je deze logica hanteert zou ik naar de standaard kia EV6 kijken, zeker als je voor 5 jaar lang wilt leasen. Nadelen wel ruime €600 per maand en minder range dan wat je zoekt, maar super compleet, groter en nieuw model met hoge laadsnelheid

[ Voor 17% gewijzigd door JLC7 op 13-08-2021 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:21
JLC7 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:27:
[...]

Als je deze logica hanteert zou ik naar de standaard kia EV6 kijken, zeker als je voor 5 jaar lang wilt leasen. Nadelen wel ruime €600 per maand en minder range dan wat je zoekt, maar super compleet, groter en nieuw model met hoge laadsnelheid
Zit zelf ook te kijken naar de EV6. Hopelijk snel proefrijden en kijken of het wat is. Zat ook te kijken naar de Enyaq maar die komt al snel hoog uit kwa prijs als je een beetje leuke opties wilt.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
  • Laatst online: 19-12-2024
Ook van plan te beginnen met PL. nog nooit eerder anders dan een financiering voor mijn bedrijf te maken gehad met zoiets dergelijks als dit. Het is dan ook dat ik voorlopig geen huis ga kopen en ik een (gezins)auto moet/wil hebben wat ook handig is sinds de komst van een kind

Ik moet als ondernemer alleen nog wachten op m’n jaarcijfers 2020. In 2019 gestart met het bedrijf met over 2019 vanzelfsprekend niet de juiste cijfers vanwege het opstarten, al vraagt de LM denk ik niet om 2019.
2020 was bescheiden positief en 2021 is zelfs redelijk explosief gestegen. Echter vraag ik me af hoe ze de berekening maken in geval van ondernemers. Voor werknemer is het vrij duidelijk; loon - huur - bepaald bedrag vasten lasten = wel of niet PL

Iemand ervaring hoe dat gaat met ondernemers en hun jaarcijfers ? Wat als de ondernemer daarnaast ook nog een flinke financiering heeft lopen welke hij met gemak aan het aflossen is en ondanks 2021 met flinke omzetten alleen 2020 kan laten zien met een bescheiden winst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
Chorro schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:18:
Goedemiddag,

Van de week zijn wij eens ons gaan verdiepen in private lease en de mogelijkheden daarvan.

Onze wensen zijn:
- Zo elektrisch mogelijk (liefst vol EV) met een range van minstens 400km in de praktijk
- Ruim (geen categorie a la Renault Zoë)
- Veiligheidscomponenten zoals dodehoekherkenning

Contract zal op basis van 60mnd en 20.000km per jaar worden afgesloten.

Ik kom zelf dan tot de volgende shortlist:
- Kia e-Niro 64kW ExecutiveLine
- Tesla Model 3
- Nissan Leaf

Uit die lijst neig ik extreem naar de Kia. De Tesla valt voor mij af vanwege de prijs, enigszins beperkte ruimte maar ook omdat ik absoluut geen fan ben van het merk zelf. Nissan Leaf zou een goede optie kunnen zijn, maar lees te veel problemen met het behalen van de opgegeven range en de connectvity van de auto.

Zou ik de Kia op 60mnd/20.000km afsluiten kom je nu uit op 569 euro per maand. En dat is voor mij net op het randje dat ik vind dat het veel te duur is of dat het nog acceptabel is.

400km praktijk is nogal lastig te bepalen.
Wltp is niet echt representatief.

Zelfs met mijn Model 3 LR is dat niet vanzelfsprekend.

Toevallig eergisteren tegen de 400km gereden. Denk uiteindelijk 380km gereden.
Daarvoor moest ik naar 100% laden (wat dagelijks wordt afgeraden).
Ik kwam uiteindelijk met 11% thuis weer aan.

Daarvoor moet ik heel de weg 100 rijden en de terugweg een klein stuk wel 120-130 gereden omdat het na 19:00 uur was.

Het hangt nogal samen met je rechtervoet.

Vakanties kun je het helemaal vergeten, omdat je Max 80% snellaadt en doorgaans wat harder rijdt in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
Bedankt voor de zinvolle input mensen! Knoop is doorgehakt en een DynamicPlus met warmtepomp is besteld. Die warmtepomp in combinatie met de scherpere prijs was de drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Chorro schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 15:16:
Bedankt voor de zinvolle input mensen! Knoop is doorgehakt en een DynamicPlus met warmtepomp is besteld. Die warmtepomp in combinatie met de scherpere prijs was de drempel.
Ik hoop dat je niet over een half jaar hier komt klagen over de tegenvallende range.

Ik las in je post dat je minstens een range van 400km wilde hebben.

Dat is al een uitdaging in de zomer, maar in de winter absoluut niet haalbaar. Pak de WLTP en doe dan keer 0,65 of zoiets. Dan heb je reëler beeld van winterverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeSharpDev
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-06 21:59
Bij ons is inmiddels een kleine wijziging doorgevoerd.
Wij hadden gekozen voor de kona fashion in de kleur dark knight.
In de vervolg mail stond dat deze niet meer beschikbaar zou zijn.
Na telefonisch contact hoorde ik dat er nog wel voorraad in het systeem stond en ik de kleur gewoon kon laten staan.
2 dagen later kreeg ik een mailtje dat de kleur toch niet beschikbaar was en wij een andere konden kiezen 🙃
Na nogmaals telefonisch contact bleek dat er verkeerd was gekeken en dat de voorraad die werd gezien al was gereserveerd voor andere klanten.

Nu dan maar gekozen voor de ceramic blue versie.
Zonde van het foutje maar dat kan gebeuren.

Ben benieuwd of ik ook kan afzien van de bedenktijd bij leaseplan 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
Over een half jaar ben ik op zoek naar het volgende PL EV auto.
Daarbij moet ik well zeggen dat ik erg tevreden ben met mijn huidige Kona. _/-\o_

Vraag: Hoe vind ik de meeste aanbod met actuele prijzen? Is er een goede pricewatch website?
Het beste wat ik kon vinden is dit: https://www.autoweek.nl/p...vate-lease-distance=10-14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
Mooi overzicht van autoweek. Je zou ev database kunnen gebruiken om een indicatie te krijgen, maar uitgesplitst naar aanbieder is het niet (en volgens mij baseren ze zich op financial lease prijzen).

Overigens; zie een paar posts eerder over voordelen van nooit 48mnd te kiezen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door JLC7 op 15-08-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:28
In de database van autoweek staan ze niet allemaal in.(alle lease deals)
Zo staat de ioniq 5 bijvoorbeeld alleen met de hyundai prijzen (€780,-/mnd), terwijl je deze veel goedkoper kan leasen bij oa de Anwb en justlease (scheelt €135,-mnd).
Ook de 'oude' ioniq is veel goedkoper te vinden dan wat autoweek aangeeft.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Usta
JLC7 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:54:
Overigens; zie een paar posts eerder over voordelen van nooit 48mnd te kiezen ;)
Ik wil juist dat mijn contracten tussen 12 en 36 maanden zijn. Langer dan dat will ik niet vast zitten met een EV, want de ontwikkelingen gaan hard door.
Motorfret schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 00:44:
In de database van autoweek staan ze niet allemaal in.(alle lease deals)
Zo staat de ioniq 5 bijvoorbeeld alleen met de hyundai prijzen (€780,-/mnd), terwijl je deze veel goedkoper kan leasen bij oa de Anwb en justlease (scheelt €135,-mnd).
Ook de 'oude' ioniq is veel goedkoper te vinden dan wat autoweek aangeeft.
Exact dit. Nu moet je handmatig allemaal sites zoeken om de meest voordelige aanbod te kunnen pakken (en die veranderd regelmatig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:36
Usta schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:21:
[...]

Ik wil juist dat mijn contracten tussen 12 en 36 maanden zijn. Langer dan dat will ik niet vast zitten met een EV, want de ontwikkelingen gaan hard door.
Dat is een reden om te private leasen ipv kopen, omdat je niet weet hoeveel een EV waard is na een X aantal jaar. Niet een reden om korter of langer te leasen.
Maar waarom je dan korter wil leasen kan ik maar 1 reden verzinnen: je ziet die nieuwste ontwikkelingen rijden en wil daar dan ook graag meteen in rijden en niet 1 a 2 jaar wachten. Of mis ik nog een punt?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
Kodess schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:30:
[...]

Maar waarom je dan korter wil leasen kan ik maar 1 reden verzinnen: je ziet die nieuwste ontwikkelingen rijden en wil daar dan ook graag meteen in rijden en niet 1 a 2 jaar wachten. Of mis ik nog een punt?
Dit dus. Bijvoorbeeld, als ik nu een 5 jaar contract ga tekenen, en volgend jaar komt Tesla 2 in PL met een prima prijs, dan zal ik de komende jaren spijt heben van mijn beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Usta schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:47:
[...]

Dit dus. Bijvoorbeeld, als ik nu een 5 jaar contract ga tekenen, en volgend jaar komt Tesla 2 in PL met een prima prijs, dan zal ik de komende jaren spijt heben van mijn beslissing.
Ruil jij je nieuwe auto ook elke 2 jaar in voor een andere nieuwe auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svennn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 05:45
Usta schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:21:
[...]

Op welke ontwikkelingen wacht je precies? En als deze zo belangrijk zijn, is het dan wel handig om nu al een EV te nemen?
Vaak betaal je minmaal zo'n 70-100 euro meer voor 36 maanden. Voor mij is het niet 2500-3600 euro meer waard om wellicht een betere deal te krijgen na deze 36 maanden. Als de auto nu voldoet, voldoet die over 5 jaar ook. Als dit niet het geval is kun je je contract ook vroegtijdig stoppen. Althans zo sta ik erin :)

Wellicht zou je ook naar Lynk&Co kunnen kijken. Het is wel een hybride, maar wel een abonnement voor 500 euro per maand die maandelijks opzegbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door svennn op 16-08-2021 08:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:20

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zou nooit op voorhand de extra kosten betalen voor een kortere looptijd. Veel aanbieders kennen de regeling dat als je eerder op wilt zeggen, je of xx% van de openstaande termijnen betaalt, of met terugwerkende kracht het tarief van de kortere looptijd. Als die optie er is, dan is er geen logica, denk ik, om voor een kortere looptijd te gaan. Want als je die wil verlengen wordt het heus niet met terugwerkende kracht goedkoper :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
@Usta. Dit is de post waar ik naar refereerde. Denk dat je die niet had gezien?
JLC7 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:54:
Ik vroeg me laatst af, is er een scenario waarin het verstandig is om (bij keurmerk aangesloten aanbieders) niet de maximale contractduur te kiezen?

Want in alle voorwaarden die ik heb gezien staat;
[Afbeelding]

Dus stel ik weet al dat ik maar 3 jaar wil leasen, kan ik toch beter een contract voor vijf jaar afsluiten want:
  • Als ik na 3 jaar opzeg, is er een mogelijkheid dat opzegboete lager is door "methode 1"
  • Ik heb na 3 jaar toch nog de flexibiliteit om eventueel langer door te gaan met de auto
  • Ik heb 3 jaar lang lagere maandlasten wat ik kan laten renderen op de beurs ;)
Nadeel; wel rekening houden met een te betalen bedrag aan het einde van de 3 jaar

Dus... klopt het dat het altijd beter af ben met een 5jr contract ipv 3jr contract?

[ Voor 4% gewijzigd door JLC7 op 16-08-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
Kodess schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:30:
[...]

Dat is een reden om te private leasen ipv kopen, omdat je niet weet hoeveel een EV waard is na een X aantal jaar. Niet een reden om korter of langer te leasen.
Flexibiliteit?
5 jaar is gewoon ontzettend lang.

Ik heb vaker na 1,5 jaar of 3 jaar een zakelijke leaseauto omgeruild omdat het of tegenviel, of kinderen in het spel kwamen.

Nu is mijn werkgever meedenkend en flexibel, waardoor het tot nu toe geen enkel probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
BasvanS schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:42:
[...]

Ruil jij je nieuwe auto ook elke 2 jaar in voor een andere nieuwe auto?
Met fossiel autos zeker niet, maar met EVs zou ik dat graag willen. :9~
svennn schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:27:
[...]

Op welke ontwikkelingen wacht je precies? En als deze zo belangrijk zijn, is het dan wel handig om nu al een EV te nemen?
Vaak betaal je minmaal zo'n 70-100 euro meer voor 36 maanden. Voor mij is het niet 2500-3600 euro meer waard om wellicht een betere deal te krijgen na deze 36 maanden. Als de auto nu voldoet, voldoet die over 5 jaar ook. Als dit niet het geval is kun je je contract ook vroegtijdig stoppen. Althans zo sta ik erin :)

Wellicht zou je ook naar Lynk&Co kunnen kijken. Het is wel een hybride, maar wel een abonnement voor 500 euro per maand die maandelijks opzegbaar is.
Ik ben wel bereid om iets extra te betalen voor flexibiliteit. Zoals @Italia zei: 5 jaar is gewoon ontzettend lang! PL hoeft niet hetzelfde manier werken als zakelijke lease: somige consumenten willen gewoon wat flexibiliteit. Wij gaan alles beslissen en niet de baas.

Ik will graag alleen BEVs (dus geen hybride) rijden, voor het milieu en ook omdat ik BEV rijden veel fijner vindt. Op dit moment heb ik de Hyundai Kona 64kW 2020 versie. Die rijd erg zuinig en heeft goede range. Op mijn volgende auto wil ik graag wat sneller kunnen onderweg laden, en kijk eens: Ioniq 5 kan dat prima!

@JLC7 , bedankt, die had ik inderdaad gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Usta schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:14:
[...]

Met fossiel autos zeker niet, maar met EVs zou ik dat graag willen. :9~

[...]

Ik ben wel bereid om iets extra te betalen voor flexibiliteit. Zoals @Italia zei: 5 jaar is gewoon ontzettend lang! PL hoeft niet hetzelfde manier werken als zakelijke lease: somige consumenten willen gewoon wat flexibiliteit. Wij gaan alles beslissen en niet de baas.

Ik will graag alleen BEVs (dus geen hybride) rijden, voor het milieu en ook omdat ik BEV rijden veel fijner vindt. Op dit moment heb ik de Hyundai Kona 64kW 2020 versie. Die rijd erg zuinig en heeft goede range. Op mijn volgende auto wil ik graag wat sneller kunnen onderweg laden, en kijk eens: Ioniq 5 kan dat prima!

@JLC7 , bedankt, die had ik inderdaad gemist.
Als je graag snel en zuinig wil rijden had je beter voor een Tesla M3 kunnen gaan? Die laad en rijd al 3 jaar sneller en zuiniger dan de Kona EN de Ioniq 5?

Je wil dus altijd graag het nieuwste van het nieuwste, maar koopt een auto die eigenlijk al meteen3 jaar achter loopt? Om vervolgens snel een andere auto te willen die kan wat al 3 jaar kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:17
ZieMaar! schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:35:
Ik zou nooit op voorhand de extra kosten betalen voor een kortere looptijd. Veel aanbieders kennen de regeling dat als je eerder op wilt zeggen, je of xx% van de openstaande termijnen betaalt, of met terugwerkende kracht het tarief van de kortere looptijd. Als die optie er is, dan is er geen logica, denk ik, om voor een kortere looptijd te gaan. Want als je die wil verlengen wordt het heus niet met terugwerkende kracht goedkoper :).
Daarnaast is er potentieel ook nog de optie om je contract tijdens de looptijd (kosteloos) over te dragen aan iemand anders. Zeker als je een goede aanbieding hebt weten te scoren dan is het lage maandbedrag i.c.m. kortere looptijd voor andere mensen gerust interessant om te overwegen.

Onze eerste private lease Picanto hebben we op die manier op ongeveer de helft van de looptijd van de hand gedaan (zelfs bij laten betalen ter compensatie van minder gereden kilometers door mij). Als we onze huidige CItigo EV van €239/maand (luxe uitvoering) nu aan zouden bieden zou ik waarschijnlijk ook geld toe kunnen vragen om hem over te mogen nemen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
BasvanS schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

Als je graag snel en zuinig wil rijden had je beter voor een Tesla M3 kunnen gaan? Die laad en rijd al 3 jaar sneller en zuiniger dan de Kona EN de Ioniq 5?

Je wil dus altijd graag het nieuwste van het nieuwste, maar koopt een auto die eigenlijk al meteen3 jaar achter loopt? Om vervolgens snel een andere auto te willen die kan wat al 3 jaar kan?
M3 was niet een goede optie voor mij want a) het was te duur in PL, b) lease termijn was te lang (meer dan 3 jaar), c) die auto is te lang voor ons (krappe parkeer plekken in ons straat).

Eigenlijk, een ID3 zou een mogelijke kandidaat zijn (jammer die range), maar ik zie niet zoveel goede PL aanbod. Ik dacht dat die auto zou via PL een overvloed van aanbod zijn, maar die zie ik niet eens in ANWB lease aanbod... Wat gebeurt er met ID3? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
Usta schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

M3 was niet een goede optie voor mij want a) het was te duur in PL, b) lease termijn was te lang (meer dan 3 jaar), c) die auto is te lang voor ons (krappe parkeer plekken in ons straat).

Eigenlijk, een ID3 zou een mogelijke kandidaat zijn (jammer die range), maar ik zie niet zoveel goede PL aanbod. Ik dacht dat die auto zou via PL een overvloed van aanbod zijn, maar die zie ik niet eens in ANWB lease aanbod... Wat gebeurt er met ID3? :?
Hoopte al dat je dat antwoord zou geven: te duur. Je weet dat een 1,2 of 3 jaar contract per definitie een stuk duurder is dan 5 jaar? Kijk maar bij de ANWB

De ID 3, dat is op welk vlak een inferieur product, laad langzaam, klein, matige afwerking, slechte range.

Je wil graag de nieuwste snufjes en optie, dus je neemt in de PL een Kona 64 met de limited upgrande bij de anwb. Je betaald hiervoor 409 euro per maand bij 60 maanden. Na 2 jaar wil je toch de nieuwe Ioniq gaan rijden, deze kost nu overigens meer dan EUR 600 per maand met dezelfde opties en range.

je besluit dus 2 jaar de auto in te ruilen, en moet per maand EUR 140 euro meer betalen over de afgelopen 24 maanden, je maand bedrag word dus na verrekening EUR 550,-. Je nieuwe bedrag word EUR 619,- voor een de 5. Daar ga je 3 jaar in rijden.

Je gemiddelde maandbedrag zit dan nog maar 10-15% onder de prijs van 5 jaar Telsa M3 bij de ANWB. Dan heb je 5 jaar lang een auto die op papier beter is dan de Ioniq 5 en Kona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:25

Arfman

Drome!

Bezig met een e-Niro 64 kWh DynamicPlusLine. Allereerste (en mogelijk ook laatste) PL dus voor ons is alles nieuw (ook nog nooit een nieuwe auto gekocht). 60 maanden en bedoeling is om de auto na die termijn over te nemen en er nog eens x jaar aan vast te knopen, tot het niet meer rendabel is.

Gisteravond de creditcheck gedaan en alle documenten opgestuurd. Ben benieuwd.

[ Voor 12% gewijzigd door Arfman op 16-08-2021 12:11 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-06 06:57
Arfman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:11:
Bezig met een e-Niro 64 kWh DynamicPlusLine. Allereerste (en mogelijk ook laatste) PL dus voor ons is alles nieuw (ook nog nooit een nieuwe auto gekocht). 60 maanden en bedoeling is om de auto na die termijn over te nemen en er nog eens x jaar aan vast te knopen, tot het niet meer rendabel is.

Gisteravond de creditcheck gedaan en alle documenten opgestuurd. Ben benieuwd.
Wij hebben vorige week ook DynamicPlus genomen. Is inmiddels onze 2e private lease en zou denk ik nooit meer anders willen. Hudige 4 jaar is voorbij gevlogen. Als je goede aanbiedingen weet te pakken dan is enkel occassions kopen en oprijden stukken goedkoper.

Overnemen....dan kun je volgens mij beter nu al een occassion gaan zoeken. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar volgens mij gaan ze je echt geen mega scherpe aanbieding doen na de looptijd. Maar misschien dat anderen hier al ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
BasvanS schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Hoopte al dat je dat antwoord zou geven: te duur. Je weet dat een 1,2 of 3 jaar contract per definitie een stuk duurder is dan 5 jaar? Kijk maar bij de ANWB

De ID 3, dat is op welk vlak een inferieur product, laad langzaam, klein, matige afwerking, slechte range.

Je wil graag de nieuwste snufjes en optie, dus je neemt in de PL een Kona 64 met de limited upgrande bij de anwb. Je betaald hiervoor 409 euro per maand bij 60 maanden. Na 2 jaar wil je toch de nieuwe Ioniq gaan rijden, deze kost nu overigens meer dan EUR 600 per maand met dezelfde opties en range.

je besluit dus 2 jaar de auto in te ruilen, en moet per maand EUR 140 euro meer betalen over de afgelopen 24 maanden, je maand bedrag word dus na verrekening EUR 550,-. Je nieuwe bedrag word EUR 619,- voor een de 5. Daar ga je 3 jaar in rijden.

Je gemiddelde maandbedrag zit dan nog maar 10-15% onder de prijs van 5 jaar Telsa M3 bij de ANWB. Dan heb je 5 jaar lang een auto die op papier beter is dan de Ioniq 5 en Kona.
Nou nou nou nou, ik rijd al 2 jaar een Model 3, maar het is nou ook weer niet dat ik het gevoel heb dat hij zo goed is.

Laden gaat af en toe aan SuC’s onverklaarbaar traag.

Kwaliteit is écht Amerikaans.
Service is eigenlijk geen service, maar een noodzakelijk kwaad voor Tesla.

Tuurlijk is hij lekker snel en rijdt het heerlijk, maar als het even kan en de snelladers van andere aanbieders zijn ook gegroeid, wil ik hierna geen Tesla meer.

Voor de 4% bijtelling nog altijd een prima keuze, maar voor de volle pond absoluut niet.

Het zijn van die kleine dingen, bijgeluiden, zaken waar service niets aan doet, waar ik wel klaar mee begin te raken. Daarnaast het uiterlijk, het blijft geen mooie wagen om te zien. De achterkant is prima, maar de voorkant….

Ik ben altijd wel gevoelig voor het dichtgooien van een deur.
Bij de Tesla een blikkerig plastic geluid, alsof je een Lada rijdt. Een Ioniq 5 laatst mogen bewonderen: een heerlijk zachte plof.

Maar eerlijk is eerlijk: hij is ruimer dan je zou verwachten van een sedan.

[ Voor 5% gewijzigd door Italia op 16-08-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
BasvanS schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

De Kona heb ik begin dit jaar van ANWB PL met 12 maanden contract (Toen stond er in die aanbod dat de prijs voor 12 of 60 maanden hetzelfde is. :9~ ). De maandprijs is EUR 539.

Ik wil dus een contract tekenen en daarbij blijven (niet eerst voor 5 jaar tekenen en dan over 2 jaar stoppen).
Natuurlijk heb je gelijk dat korte termijn contracten duurder zijn dan die van lange termijn. Iedereen moet zelf beslissen hoeveel de flexibiliteit waard is voor hun.

Die ID3 laad bij een snellader overigens sneller dan Kona (100kW of hoger met update vs 77kW).

Ik denk dat een M3 nog steeds een fantastisch auto is, maar die is minder geschikt voor mij: vooral te lang (en sedan) en vrouw heeft hekel aan parkeren, maar met Kona alles is goed. O-)

Ik had Ioniq 5 als voorbeeld genoemd voor snelladen, maar die is ook te lang voor mij. Daarom had ik mijn oog op ID3. Kia e-Niro was ook op mijn lijst, maar toen was Kon in PL een betere aanbod.

Dus een contract met max 36 maanden voor een middle-klein formaat EV (max 4.4m) die snel kan laden (min 100kW) is mijn keuze. En het liefst met mid of hoog uitvoering (niet de kale dus, want in geniet van sommige driver assist functies).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:25

Arfman

Drome!

Rhumba schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

Wij hebben vorige week ook DynamicPlus genomen. Is inmiddels onze 2e private lease en zou denk ik nooit meer anders willen. Hudige 4 jaar is voorbij gevlogen. Als je goede aanbiedingen weet te pakken dan is enkel occassions kopen en oprijden stukken goedkoper.
En dat is ook precies wat wij deden :P Wij kochten altijd een goede van +/- 5 jaar oud en reden daar ook ongeveer 5 jaar in. Mijn vrouw en ik zijn allebei nog van het stempel "als je iets wilt moet je er voor sparen". Misschien niet helemaal van deze tijd meer als ik zo om me heen kijk ...
overnemen....dan kun je volgens mij beter nu al een occassion gaan zoeken. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar volgens mij gaan ze je echt geen mega scherpe aanbieding doen na de looptijd. Maar misschien dat anderen hier al ervaring mee hebben?
Er zijn geen e-Niro occasions (ik wil persé een MY2020+ ivm. 3-fase laden en met warmtepomp en eigenlijk ook gewoon het nieuwere multimediasysteem) en bovendien heb ik ook weer geen zin om de hele spaarpot op de kop te gooien.

Wij zijn uitgegaan van de prijs van een 2e hands Kona (€20K). Als we hem voor dat bedrag over kunnen nemen over 5 jaar hebben we aan leasetermijnen plus die 20K in totaal +/- 5K "te veel" betaald t.o.v. direct kopen, maar van die 5K moet ook nog verzekering + onderhoud af, dingen die bij de PL inclusief zijn.

Misschien zitten we er met die 20K wel helemaal naast, wie weet. En misschien bevalt PL wel zo goed dat we over 5 jaar weer een scherpe aanbieding uitzoeken met een op dat moment "uitlopend" model zoals nu met de e-Niro (model is sinds 2016 op de markt dus ik verwacht in 2022/2023 een nieuw model). Zou mooi zijn, zorgt altijd voor een extra stukje afschrijving en dus goedkoper voor ons :P

En misschien komt iemand hier wel met een geniale opmerking waaruit blijkt dat ik complete onzin uitkraam, dan hoor ik het ook graag ;)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06 22:28
3 Augustus heb ik alles ondertekend online, in de week erop nog de brief van de bedenkingstermijn. Vandaag kreeg ik een mail dat de voorlopige afleveringsdatum van de Mazda in Wk35 is. Ik ging uit van november… leuke verrassing! Hoe was jouw ervaring met Mazda, klopte de termijn @BasvanS ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
TWCRay schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:23:
3 Augustus heb ik alles ondertekend online, in de week erop nog de brief van de bedenkingstermijn. Vandaag kreeg ik een mail dat de voorlopige afleveringsdatum van de Mazda in Wk35 is. Ik ging uit van november… leuke verrassing! Hoe was jouw ervaring met Mazda, klopte de termijn @BasvanS ?
Had zelf een voorraadmodel welke binnen 2 weken geleverd zou worden. Dat zijn ze ook keurig nagekomen.

Als ze week 35 leveren dan ga ik ervan dat hij al in NL is en alleen nog naar de juiste dealer gebracht moet worden. Zou zo nog maar eens eerder kunnen worden.

Even contact op met nemen met de dealer en vragen of ze al meer weten werkte bij mij goed om de vaart erin tehouden!

Het is nog steeds elke dag genieten in de Mazda, ik rij amper nog in onze LEAF _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Ach, week 35 is prima. Ben pas in WK35 weer terug NL 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 21:44
Zijn er ook aanbieders die jong occassion EV's aanbieden als private lease, of is dat niet gunstig voor ze? Bestaat zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
@mister_S , ik zag bij Van Mossel een gebruikte E-Golf voorbij komen als private lease een paar weken geleden, maar qua prijs alsnog duurder dan de Mazda MX-30. Heb me er verder niet in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-06 21:04
ALD doet dit ook; zo hebben wij onze auto gevonden. Was 11 maanden oud met 25k kilometer gereden. Dezelfde auto nieuw was ongeveer 100 per maand duurder.

Hun aanbod daarin is wel aanzienlijk geslonken, dus misschien is het niet zo'n succes, komen er teveel kosten bij of gaan ze juist hard waardoor het aanbod snel weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeSharpDev
De subsidie pot voor occasions is erg hard gegaan, nog maar 850k over.
Dat zal binnen enkele dagen op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Dan was ik er net op tijd bij. Heb afgelopen woensdag bevestiging ervan gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froodooo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-04 19:38

Froodooo

Student Computer Science

Zijn er toevallig klanten van anyways.nl? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Froodooo schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:42:
Was eerder een eigen topic over. Is gesloten omdat het ook hier kan.
Beetje jammer dat het zo duur is, anders zou ik het mogelijk overwegen.
Wel leuk 1500km per maand. Geen BKR, en eenvoudig afmelden en klaar

Anderzijds geen inspraak over welke wagen/model, en deze is ook nog eens een keer niet nieuw. 100 eur elke keer als je wil wisselen / auto cancelt en weer opnieuw aanvraagt. En sowieso te duur voor wat ze aanbieden. Zoals 400 voor een gebruikte en dus verouderde polo.

Jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froodooo

Froodooo

Student Computer Science

knakker2 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 22:17:
[...]

Was eerder een eigen topic over. Is gesloten omdat het ook hier kan.
Beetje jammer dat het zo duur is, anders zou ik het mogelijk overwegen.
Wel leuk 1500km per maand. Geen BKR, en eenvoudig afmelden en klaar

Anderzijds geen inspraak over welke wagen/model, en deze is ook nog eens een keer niet nieuw. 100 eur elke keer als je wil wisselen / auto cancelt en weer opnieuw aanvraagt. En sowieso te duur voor wat ze aanbieden. Zoals 400 voor een gebruikte en dus verouderde polo.

Jammer
Is het echt duur? Een kleine vergelijking op basis van ANWB auto kosten en private lease hieronder (voor een nieuwe Toyota Aygo x-fun, welke bij anyways vaak wordt gebruikt als stadsauto. De x-fun is volgens hen de minimale uitvoering. Ik heb hiervoor de verwachte gebruiksduur van 5 jaar genomen (meestal de maximale leaseduur) en 15000km per jaar. Ik heb ergens eerder in dit topic gelezen dat de ANWB de afschrijving wellicht wat te hoog inschat, maar soit.

AanbiederKosten per maandKosten per km
Aanschaf nieuwe auto€280 (15000km/jr, excl. benzine)€0,327 (1500km/mnd)
ANWB private lease (5 jaar)€251 (10.000-15.000km, excl. benzine)€0,167 (1500km/mnd
ANWB private lease (3 jaar)€311 (10.000-15.000km, excl. benzine)€0,207 (1500km/mnd
ANWB private lease (2 jaar)€376 (10.000-15.000km, excl. benzine)€0,251 (1500km/mnd
anyways€300 (1500km/mnd, excl. benzine)€0.20 (1500km/mnd

De aanschaf van een nieuwe auto is dus goedkoper. Kijkend naar leaseprijzen is de ANWB alleen goedkoper bij een looptijd van 5 jaar. Bij iets meer flexibiliteit (3 jaar en korter) is anyways goedkoper, met het voordeel dat je daar zelfs elke maand kunt opzeggen. Dan is het aan de persoon om af te wegen of je daar iets meer per maand voor wilt betalen of 5 jaar vast wil zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door Froodooo op 27-08-2021 09:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Froodooo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

Is het echt duur? Een kleine vergelijking op basis van ANWB auto kosten en private lease hieronder (voor een nieuwe Toyota Aygo x-fun, welke bij anyways vaak wordt gebruikt als stadsauto. De x-fun is volgens hen de minimale uitvoering. Ik heb hiervoor de verwachte gebruiksduur van 5 jaar genomen (meestal de maximale leaseduur) en 15000km per jaar. Ik heb ergens eerder in dit topic gelezen dat de ANWB de afschrijving wellicht wat te hoog inschat, maar soit.

ANWB private lease (5 jaar)€251 (10.000-15.000km, excl. benzine)€0,167 (1500km/mnd
ANWB private lease (3 jaar)€311 (10.000-15.000km, excl. benzine)€0,207 (1500km/mnd
ANWB private lease (2 jaar)€376 (10.000-15.000km, excl. benzine)€0,251 (1500km/mnd

De aanschaf van een nieuwe auto is dus goedkoper. Kijkend naar leaseprijzen is de ANWB alleen goedkoper bij een looptijd van 5 jaar. Bij iets meer flexibiliteit (3 jaar en korter) is anyways goedkoper, met het voordeel dat je daar zelfs elke maand kunt opzeggen. Dan is het aan de persoon om af te wegen of je daar iets meer per maand voor wilt betalen of 5 jaar vast wil zitten.
Spacestar kost bij CB 267 per maand, maandelijks opzegbaar met 15k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froodooo

Froodooo

Student Computer Science

BasvanS schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Spacestar kost bij CB 267 per maand, maandelijks opzegbaar met 15k km.
Met de kanttekening dat het gaat om maandelijks opzegbaar na de eerste twaalf maanden. Dus niet direct, zoals bij anyways. Maar goed, een minimum van twaalf maanden is nog relatief flexibel vergeleken met sommige andere leasecontracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Froodooo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:41:
[...]

Met de kanttekening dat het gaat om maandelijks opzegbaar na de eerste twaalf maanden. Dus niet direct, zoals bij anyways. Maar goed, een minimum van twaalf maanden is nog relatief flexibel vergeleken met sommige andere leasecontracten.
Vergeet ook niet dat je bij Anayways EUR 100 betaald elke keer dat je een (andere) auto wil. Huur je daar slechts een maand ben je EUR 400 kwijt. Huur je een 10 maanden betaal je ook 310 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
BasvanS schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:47:
[...]

Vergeet ook niet dat je bij Anayways EUR 100 betaald elke keer dat je een (andere) auto wil. Huur je daar slechts een maand ben je EUR 400 kwijt. Huur je een 10 maanden betaal je ook 310 per maand.
En je zit vast aan een bepaald / model. Als je een gezinnetje hebt waarbij je toch een iets ruimere wagen wilt hebben (SUV) voor o.a. kinderwagen e.d. heb je weinig aan Anyways.
Anyways is goed voor even snel een auto en er eventueel even snel weer van af waarbij je niet echt gaat voor specifieke wensen. Fantastisch natuurlijk als dat alles ( nieuwe wagen / keuze / opties / korte termijn ) in je straatje valt.

Heb wel nog even een vraag. Deze moet ik nog bij m’n boekhouder neerleggen maar misschien kan iemand al direct beantwoorden;

Als je ondernemer bent met eigen bedrijf, maar je hebt voor dit bedrijf maar heel beperkt een auto nodig ( en dus zal de 500km privé flink overschreden worden ), is het dan per definitie financieel onverstandig om zakelijk te leasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 10:21
knakker2 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 00:36:
[...]

Als je ondernemer bent met eigen bedrijf, maar je hebt voor dit bedrijf maar heel beperkt een auto nodig ( en dus zal de 500km privé flink overschreden worden ), is het dan per definitie financieel onverstandig om zakelijk te leasen?
Nee, niet per definitie. Echter heel erg afhankelijk van heel veel variabelen, zoals bijvoorbeeld aantal kilometers, bijtelling, leaseprijs auto zakelijk tov private lease of koop, etc. Kan je daarom niet zo beantwoorden.
Froodooo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

Je tabel klopt alleen niet. Als je prive koop vergelijkt met de lease termijn, moet je ook prive koop vergelijken met verschillende termijnen. De meeste afschrijving zit immers in de eerste paar jaar. Dus als je hem na 3 jaar verkoopt is hij maandelijks duurder geweest dan na 5 jaar.

Als ik een vijf jaar oude Aygo opzoek nu, duurste variant heeft volgens de ANWB koerslijst ongeveer 8.000 euro afgeschreven. Dat is 132 euro per maand. Dan 20eu wegenbelasting, 35 verzekering en een onderhoudspakket van Toyota a 24 euro per maand komt op 211 per maand. Een zelfde Aygo van 3 jaar oud heeft 5800 euro afschrijving, 161 per maand. Kom je dus totaal al op 240euro.
Even onderhoudspakket genomen om een beetje vergelijkbaar service niveau te hebben als lease. Natuurlijk kan onderhoud goedkoper bij een dergelijk autootje

Daarbij heeft ANWB nogal ongunstige meer kilometers:
Er worden geen extra kosten berekend zolang je binnen de door jou gekozen bundel blijft. Maak je meer of minder kilometers en val je daarmee in een andere bundel dan betaal je het tarief dat bij die bundel hoort. Dit wordt met terugwerkende kracht verrekend. Leaseplan stelt in overleg met jou (indien mogelijk) je bundel bij.
Dus tot 15.000km geen probleem. 15.001 km geeft opeens een flinke meerprijs omdat je daardoor een pakket hoger komt voor het hele jaar. 12x22 euro = 264 euro.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:35

TWKterry

Master Mariner

Ophidian schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:50:
[...]

Dus tot 15.000km geen probleem. 15.001 km geeft opeens een flinke meerprijs omdat je daardoor een pakket hoger komt voor het hele jaar. 12x22 euro = 264 euro.
Maar aan het eind van de looptijd wordt toch het totale aantal km gerekend met verrekening.
Dus 15001 + 150010 +14000 +14000 +14000 = 72011 / 5 = 14403 km/jaar.

Ikzelf zou iets van 2x 15k + 3x 5k gaan rijden, 45k totaal dus zou met 10k/jaar uitkomen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:43
Ligt eraan of het tussentijds al wordt afgerekend.

Mijn vriendin heeft nu 1 jaar haar e-Golf en moet nu over het eerste jaar haar overschrijding betalen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 23:01

KRAI.7

Bwoah...

Hallo allemaal.

Ik wil graag een auto private leasen omdat ik het zakelijk huren (+ de bijtelling) echt enorm prijzig vind.

Momenteel woon ik in een huurwoning met mijn vriendin, met het plan om over 3/4 jaar een woning te kopen.

Nu wil ik graag een private lease auto nemen met een looptijd van 2 jaar. Echter, lees ik dat daarna de BKR-registratie nog 5 jaar blijft staan.

Is de BKR-registratie NA afloop van het private lease-contract nog steeds van invloed op de hoogte van je hypotheek?

Ik heb online even gezocht en kan op één website concreet vinden dat dit niet het geval is, maar zou als het mogelijk is dit graag nog even bevestigd krijgen door anderen.

Als dit namelijk niet zo is spaar ik gewoon voor een tweedehands auto, omdat ik niet wil dat de hypotheek enorm naar beneden wordt getrokken door een private lease auto die ik tegen die tijd niet eens meer rij.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeeSharpDev
KRAI.7 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:24:
Is de BKR-registratie NA afloop van het private lease-contract nog steeds van invloed op de hoogte van je hypotheek?
Nee dat zal niet meetellen.
Wij hebben eerder een PL gehad van 3 jaar.
Enkele maanden nadat die PL was afgelopen hebben wij een huis gekocht en de oude PL had geen effect op onze maximale lening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
TWKterry schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:02:
[...]

Maar aan het eind van de looptijd wordt toch het totale aantal km gerekend met verrekening.
Dus 15001 + 150010 +14000 +14000 +14000 = 72011 / 5 = 14403 km/jaar.

Ikzelf zou iets van 2x 15k + 3x 5k gaan rijden, 45k totaal dus zou met 10k/jaar uitkomen dan.
Niet helemaal. De ANWB site vermeldt verschillende dingen. Ze zeggen dat per jaar bekeken wordt, maar ook weer aan het einde. Dus je hebt risico dat je de eerste 2 jaar meer betaald en de laatste jaren weer minder.
KRAI.7 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:24:
Hallo allemaal.

Ik wil graag een auto private leasen omdat ik het zakelijk huren (+ de bijtelling) echt enorm prijzig vind.

Momenteel woon ik in een huurwoning met mijn vriendin, met het plan om over 3/4 jaar een woning te kopen.

Nu wil ik graag een private lease auto nemen met een looptijd van 2 jaar. Echter, lees ik dat daarna de BKR-registratie nog 5 jaar blijft staan.
In de BKR registratie staat gewoon dat je netjes afbetaald hebt zonder betalingsachterstand. Heeft geen invloed meer op je leenbedrag. An sich nog niet eens zo erg, als je als nette betaler bekend staat kan dat ook voordeel hebben.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:08
Froodooo schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:42:
Ik heb er in augustus 3 weken gebruik van gemaakt (om wat mobiliteit te hebben tijdens mijn vakantie in Nederland; ik heb zelf geen auto). Voor zo'n periode een prima en betaalbare oplossing (435 euro per maand voor een gloednieuwe Toyota Yaris Hybrid; kostte uiteindelijk dus nog wat minder omdat ik er niet de hele maand gebruik van heb gemaakt).

De andere oplossingen waar ik ervaring mee heb zijn:
  • Deelauto's (Greenwheels/MyWheels): fijn als je incidenteel een auto nodig hebt. Kan eventueel ook gebruikt worden voor een langere periode, maar reserveren voor 3 weken is nogal duur, en als je dat niet doet (maar alleen reserveert als je hem nodig hebt) is het nadeel dat je niet zeker weet of de auto beschikbaar is als jij dat wilt. Bovendien kan het duurder uitpakken, afhankelijk van hoe vaak je hem gebruikt.
  • Leasen via Supershortlease.nl: dit heb ik vorig jaar gedaan om dezelfde reden (vakantie in Nederland). Ging ook prima, maar dat moet voor minimaal een maand, en het aantal kilometers is een beetje karig (10.000 op jaarbasis is 833 per maand), dus als je meer wilt moet je bijbetalen. Ik was voor deze oplossing een paar honderd euro meer kwijt dan bij anyways.nl. Voordeel is wel dat je zelf je auto kunt kiezen (en meer keuze hebt).
Dus voor het scenario "ik heb een paar weken of een paar maanden een auto nodig" lijkt anyways.nl me nog steeds een van de geschiktste en goedkoopste oplossingen. Voor een langere tijd zou ik geloof ik voor 'echte' private lease gaan.
knakker2 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 22:17:

Jammer
Ik kreeg dus een gloednieuwe auto (0 km op de teller), en ik zie niet helemaal in waarom het "te duur" zou zijn (voor een korte periode althans). Ik kan zelfs geen goedkopere optie bedenken.

[ Voor 14% gewijzigd door frankmulder op 28-08-2021 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakker2
frankmulder schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:53:
[...]

Ik heb er in augustus 3 weken gebruik van gemaakt (om wat mobiliteit te hebben tijdens mijn vakantie in Nederland; ik heb zelf geen auto). Voor zo'n periode een prima en betaalbare oplossing (435 euro per maand voor een gloednieuwe Toyota Yaris Hybrid; kostte uiteindelijk dus nog wat minder omdat ik er niet de hele maand gebruik van heb gemaakt).

De andere oplossingen waar ik ervaring mee heb zijn:
  • Deelauto's (Greenwheels/MyWheels): fijn als je incidenteel een auto nodig hebt. Kan eventueel ook gebruikt worden voor een langere periode, maar reserveren voor 3 weken is nogal duur, en als je dat niet doet (maar alleen reserveert als je hem nodig hebt) is het nadeel dat je niet zeker weet of de auto beschikbaar is als jij dat wilt. Bovendien kan het duurder uitpakken, afhankelijk van hoe vaak je hem gebruikt.
  • Leasen via Supershortlease.nl: dit heb ik vorig jaar gedaan om dezelfde reden (vakantie in Nederland). Ging ook prima, maar dat moet voor minimaal een maand, en het aantal kilometers is een beetje karig (10.000 op jaarbasis is 833 per maand), dus als je meer wilt moet je bijbetalen. Ik was voor deze oplossing een paar honderd euro meer kwijt dan bij anyways.nl. Voordeel is wel dat je zelf je auto kunt kiezen (en meer keuze hebt).
Dus voor het scenario "ik heb een paar weken of een paar maanden een auto nodig" lijkt anyways.nl me nog steeds een van de geschiktste en goedkoopste oplossingen. Voor een langere tijd zou ik geloof ik voor 'echte' private lease gaan.

[...]

Ik kreeg dus een gloednieuwe auto (0 km op de teller), en ik zie niet helemaal in waarom het "te duur" zou zijn (voor een korte periode althans). Ik kan zelfs geen goedkopere optie bedenken.
Voor een korte periode zou ik het in deze vorm ook wel overwegen. Voor langdurig is het (in mijn geval) niet interessant. Dat jij een gloednieuwe auto gekregen heb is mooi maar er staat duidelijk dat het veelal een ‘nieuwe” occasion is. Gebruikte wagens die stil staan bij de dealer. Het niet zelf kunnen kiezen van model/type maakt langdurig ook niet al te aantrekkelijk. Is natuurlijk geheel persoonlijk, maar geen van alle abonnementen met de huidige beschikbare wagens passen bij mijn wensen. Voor een weekje , 2 weekjes in hoge nood? Ja. Langer dan een paa maanden of jaar? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Ophidian schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:50:
[...]

Nee, niet per definitie. Echter heel erg afhankelijk van heel veel variabelen, zoals bijvoorbeeld aantal kilometers, bijtelling, leaseprijs auto zakelijk tov private lease of koop, etc. Kan je daarom niet zo beantwoorden.
.
Ik ga het deze week bij mijn boekhouder neerleggen want ik wil zsm overgaan tot leasen. Ik zou het zelf totaal niet weten
Kilometers? rond 10k
Bijtelling? alles is 22%, en als ik ga kijken adhv invullen details bij zakelijk leasen kom ik uit bij gemiddeld 200eur
Prijs zakelijk tov private verschilt enkele tientallen eurotjes....

lastig te bepalen, maar er zal wel iets zijn wat het verschil moet maken, alleen zie ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
knakker2 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 01:34:
[...]

Ik ga het deze week bij mijn boekhouder neerleggen want ik wil zsm overgaan tot leasen. Ik zou het zelf totaal niet weten
Kilometers? rond 10k
Bijtelling? alles is 22%, en als ik ga kijken adhv invullen details bij zakelijk leasen kom ik uit bij gemiddeld 200eur
Prijs zakelijk tov private verschilt enkele tientallen eurotjes....

lastig te bepalen, maar er zal wel iets zijn wat het verschil moet maken, alleen zie ik het niet.
Als ik het goed begrijp heb je een eigen BV en ben je directeur\groot aandeelhouder (DGA), dus je moet jezelf een bepaald minimumloon betalen? Die 200 euro is de netto bij telling? Je bekijkt het volgens mij met name vanuit je prive situatie maar hebt ook nog een zakelijke kant.

200 euro netto bijtelling zal (ervan uitgaande dat je minder dan 68.000 verdient) bruto 6469 euro zijn, wat een catalogus prijs van ongeveer 30.000 euro is. Ongeveer formaat Golf. Als je die operational leased, kost die je waarschijnlijk iets van 335 euro per maand zakelijk ex btw. Afhankelijk of je zelf ook BTW moet afdragen of dat je BTW vrije diensten levert, kost die je dus ofwel 335 euro ofwel 405 euro per maand vanuit je BV. Dit bedrag gaat rechtstreeks van je winst af. Dus je venootschapsbelasting zal iets zakken. Dat betekent ook dat je eventueel minder dividend kan uitkeren per jaar (12x335 euro=4000) waar je 15% venootschapsbelasting over betaald en 26,9% belasting in je aangifte. Dus netto kan je 2500 euro minder naar prive halen + betaal je die bijtelling extra. Dus netto kost die auto je 4900 euro per jaar. Nog geen rekening gehouden met een verrekening van BTW voor prive gebruik. Voordeel is nog wel dat je benzine zakelijk mag betalen en parkeerkosten etc. Extra nadeel is dat je salaris stijgt door de bijtelling, dus eventuele toeslagen worden lager. Of je moet je salaris verlagen zodat je inclusief bijtelling op hetzelfde blijft.

Als je die Golf private least kost die zo'n 400 euro per maand. Benzine komt er dan nog bij. Echter je mag dan nog wel een kilometer vergoeding toekennen aan je zelf van 0,19 cent belasting vrij over je zakelijke kilometers. Nadeel is dat je een BKR registratie hebt met een flink bedrag wat een grote invloed op een eventuele hypotheek heeft.

Als je echter voor een elektrische auto zou kiezen, heb je eventueel ook nog de MIA en een lagere bijtelling waardoor het rekensommetje alweer heel erg anders is.

https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Kan je eens invullen en geeft dan een snel overzicht wat het voordeligst is voor je. Waarschijnlijk zal een auto prive gunstiger zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:56
Voor de liefhebbers kwam ik nog een aanbieding tegen: Mazda cx-30 voor 385 euro per maand.
Wild hem jullie niet onthouden.😉https://www.moermanjansen...-cx-30-vanaf-eu-385-maand

• knakker2
Ophidian schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:08:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je een eigen BV en ben je directeur\groot aandeelhouder (DGA), dus je moet jezelf een bepaald minimumloon betalen? Die 200 euro is de netto bij telling? Je bekijkt het volgens mij met name vanuit je prive situatie maar hebt ook nog een zakelijke kant.

200 euro netto bijtelling zal (ervan uitgaande dat je minder dan 68.000 verdient) bruto 6469 euro zijn, wat een catalogus prijs van ongeveer 30.000 euro is. Ongeveer formaat Golf. Als je die operational leased, kost die je waarschijnlijk iets van 335 euro per maand zakelijk ex btw. Afhankelijk of je zelf ook BTW moet afdragen of dat je BTW vrije diensten levert, kost die je dus ofwel 335 euro ofwel 405 euro per maand vanuit je BV. Dit bedrag gaat rechtstreeks van je winst af. Dus je venootschapsbelasting zal iets zakken. Dat betekent ook dat je eventueel minder dividend kan uitkeren per jaar (12x335 euro=4000) waar je 15% venootschapsbelasting over betaald en 26,9% belasting in je aangifte. Dus netto kan je 2500 euro minder naar prive halen + betaal je die bijtelling extra. Dus netto kost die auto je 4900 euro per jaar. Nog geen rekening gehouden met een verrekening van BTW voor prive gebruik. Voordeel is nog wel dat je benzine zakelijk mag betalen en parkeerkosten etc. Extra nadeel is dat je salaris stijgt door de bijtelling, dus eventuele toeslagen worden lager. Of je moet je salaris verlagen zodat je inclusief bijtelling op hetzelfde blijft.

Als je die Golf private least kost die zo'n 400 euro per maand. Benzine komt er dan nog bij. Echter je mag dan nog wel een kilometer vergoeding toekennen aan je zelf van 0,19 cent belasting vrij over je zakelijke kilometers. Nadeel is dat je een BKR registratie hebt met een flink bedrag wat een grote invloed op een eventuele hypotheek heeft.

Als je echter voor een elektrische auto zou kiezen, heb je eventueel ook nog de MIA en een lagere bijtelling waardoor het rekensommetje alweer heel erg anders is.

https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Kan je eens invullen en geeft dan een snel overzicht wat het voordeligst is voor je. Waarschijnlijk zal een auto prive gunstiger zijn.
Nog dank voor deze reactie. Ben er inmiddels ook uit dat privé gunstiger is en heb m’n pijltjes nu gericht op wat er zoal beschikbaar is.

Anyways.nl heeft van €100 inleg er nu €199 van gemaakt. Zo jammer.

Omdat het allemaal best prijzig is ben ik ook enorm gaan hakken in m’n wensen en ben uitgekomen op een simpele Polo. Misschien de R-line. Een wat goedkopere auto is dan nog te doen als je niet járenlang met een abbo opgescheept wilt zitten, dan is 24 maanden nog steeds te doen.

Mocht iemand tegen een Polo aanbieding aanlopen hoor ik dat graag :). Vooralsnog is gewoon VW.nl het leukste wat mogelijkheden betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:43
Ook wij zien het als optie om eventueel voor een EV PL te gaan. Al moet ik zeggen dat ik zelf wat enthousiaster ben dan mijn vriendin. Kort onze situatie:

Half jaar geleden een huis gekocht en we hebben 15 zonnepanelen op het dak liggen (4.2 kwp op het zuid-westen). In de praktijk verbruiken wij veel minder dan ze leveren. Voor teruglevering ontvangen wij €0,07 per kwh. We hebben de mogelijkheid om vanuit huis een EV te laden. Dit is de reden waarom ik EV als optie zie.

Momenteel een Polo 6r Bluemotion met zo'n 310.000 kms op de teller. Aangeschaft toen we wat verder van huis werkten. We werken nu beide dichterbij huis dus diesel is voor ons niet voordelig. Wij betalen nu zo'n €140 per maand voor verzekering en wegenbelasting.

Omdat we al veel geld hebben uitgegeven aan de woning, zie ik het niet echt zitten om nog een smak geld uit te geven aan een auto. Echter merk ik wel dat de onderhoudskosten ook beginnen op te lopen. Waarschijnlijk zouden wij weer voor een Polo of Golf gaan (benzine ipv diesel). Daar betaal je gerust zo'n €10.000 a €12.500 voor). Wij rijden onze auto's altijd af dus de restwaardes zijn altijd nihil.

Mede dankzij deze topic zag ik bijvoorbeeld de Hyundai Iqonic bij Van Mossel voor 4 jaar en 10.000 kilometer voor €354 per jaar. haal daar de €83 subsidie van af en dat wordt dan €271 euro. Dat is slechts €130 verschil vergeleken wat we nu voor de auto kwijt zijn en dan heb ik onderhoudskosten niet meegenomen. Plus we kunnen een groot deel laden door middel van zonnepanelen ipv te tanken. Ik krijg ook een aardige KM vergoeding van werk.

Ik zie eigenlijk veel voordelen en weinig nadelen. Zie ik belangrijke zaken over het hoofd of zou dit voor ons gezien de situatie toch een goede zet kunnen zijn? Ik begrijp dat 2dehands een benzine auto kopen vrijwel altijd goedkoper is, maar wij willen dus niet weer een grote uitgave doen en ook niet super veel onze maandelijkse lasten verhogen. Hoop graag op jullie input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:23
ikswarom schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 02:27:
Ook wij zien het als optie om eventueel voor een EV PL te gaan. Al moet ik zeggen dat ik zelf wat enthousiaster ben dan mijn vriendin. Kort onze situatie:

Half jaar geleden een huis gekocht en we hebben 15 zonnepanelen op het dak liggen (4.2 kwp op het zuid-westen). In de praktijk verbruiken wij veel minder dan ze leveren. Voor teruglevering ontvangen wij €0,07 per kwh. We hebben de mogelijkheid om vanuit huis een EV te laden. Dit is de reden waarom ik EV als optie zie.

Momenteel een Polo 6r Bluemotion met zo'n 310.000 kms op de teller. Aangeschaft toen we wat verder van huis werkten. We werken nu beide dichterbij huis dus diesel is voor ons niet voordelig. Wij betalen nu zo'n €140 per maand voor verzekering en wegenbelasting.

Omdat we al veel geld hebben uitgegeven aan de woning, zie ik het niet echt zitten om nog een smak geld uit te geven aan een auto. Echter merk ik wel dat de onderhoudskosten ook beginnen op te lopen. Waarschijnlijk zouden wij weer voor een Polo of Golf gaan (benzine ipv diesel). Daar betaal je gerust zo'n €10.000 a €12.500 voor). Wij rijden onze auto's altijd af dus de restwaardes zijn altijd nihil.

Mede dankzij deze topic zag ik bijvoorbeeld de Hyundai Iqonic bij Van Mossel voor 4 jaar en 10.000 kilometer voor €354 per jaar. haal daar de €83 subsidie van af en dat wordt dan €271 euro. Dat is slechts €130 verschil vergeleken wat we nu voor de auto kwijt zijn en dan heb ik onderhoudskosten niet meegenomen. Plus we kunnen een groot deel laden door middel van zonnepanelen ipv te tanken. Ik krijg ook een aardige KM vergoeding van werk.

Ik zie eigenlijk veel voordelen en weinig nadelen. Zie ik belangrijke zaken over het hoofd of zou dit voor ons gezien de situatie toch een goede zet kunnen zijn? Ik begrijp dat 2dehands een benzine auto kopen vrijwel altijd goedkoper is, maar wij willen dus niet weer een grote uitgave doen en ook niet super veel onze maandelijkse lasten verhogen. Hoop graag op jullie input :)
Subsidie is aardig op inmiddels, dus daar zou ik niet mee rekenen.

Verwachten jullie uit te komen met die 10.000 km/j?
Als je daar flink boven gaat kunnen de kosten wel eens veel hoger worden.

Verder vind ik het een goed verhaal. Zelf zou ik ook mee laten spelen dat electrisch veel lekkerder rijdt dan benzine. En een stuk beter is voor het milieu.

Hou er wel rekening mee dat een eventuele vakantie / roadtrip meer voorbereiding vraagt dan wanneer je met een ICE gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeSharpDev

Zoals DjMark al zegt zou ik inderdaad niet rekenen op subsidie, al helemaal niet de 83 euro (dat potje was volgens mij na een paar dagen al op).
Om het beste beeld te krijgen van het verschil in de kosten raad ik je aan eens terug te kijken wat je auto nu werkelijk kost maandelijks en dit niet te houden bij wegenbelasting/verzekering.

Voor de Polo;
- Afschrijving
- Onderhoud/banden
- Verzekering
- Wegenbelasting
- Benzine/Diesel

De EV/PL;
- Maandelijkse bedrag
- Kosten stroom

De grootste besparing heb je natuurlijk bij de brandstof omdat je aangeeft waarschijnlijk het meeste thuis te kunnen laden.
Ik heb alle gemaakte kosten van mijn '03 auto opgeteld sinds de aanschaf en een schatting van de huidige waarde voor de afschrijving gemaakt.
Die kosten allemaal gedeeld door het aantal maanden dat ik de auto in bezit heb en dan kom je er pas werkelijk achter hoe duur zo'n oude bak werkelijk is.
De volgende vraag zal zijn, wat is het verschil tussen de bedragen en vind je dat het waard?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik begrijp dat 2dehands een benzine auto kopen vrijwel altijd goedkoper is, maar wij willen dus niet weer een grote uitgave doen en ook niet super veel onze maandelijkse lasten verhogen. Hoop graag op jullie input :)
Als je een 2e hands auto zou overwegen zou ik alsnog voor de Ioniq gaan, dat is goedkoper dan een 2e hands benzine auto of een Ioniq in de lease. Mijn Ioniq rijd ik op basis van 5 jaar eigendom en 12kkm/jaar voor €256/maand (afschrijving, verzekering, onderhoud en elektra). Als je hem zoals je aangeeft langer zou blijven rijden wordt dit nog goedkoper.

Je zou dus kunnen overwegen een gebruikte Ioniq te kopen met stukje financiering, dan ben je hoogstwaarschijnlijk goedkoper uit dan een nieuwe leasen. Maar, het PL aanbod is op zich ook niets mis mee dus ook een valide overweging.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
DjMark schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:11:
Subsidie is aardig op inmiddels, dus daar zou ik niet mee rekenen.
Januari komt er toch weer een nieuw potje, het bedrag wordt wel verlaagd van €4.000 naar €3.700 (€77/maand voor maximaal 48 maanden).

https://www.rvo.nl/subsid...die-aanvragen/lease-nieuw
Nieuwe elektrische personenauto’s 2021
Het budget voor subsidie voor nieuwe elektrische personenauto's is sinds 7 juni 2021 op.
In 2022 is het subsidiebedrag € 3.700 als u een nieuwe elektrische auto leaset.
Aanvragen 2022
De regeling gaat opnieuw open van 3 januari 2022 09:00 uur tot uiterlijke 31 december 2022 12:00 uur. U vraagt online subsidie aan op deze pagina. Dit kan zolang het jaarbudget voor 2022 toereikend is.
Er is ook een specifiek topic over dit onderwerp voor meer info:
Particuliere EV subsidie (SEPP)

[ Voor 79% gewijzigd door assje op 14-09-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
Bedankt voor jullie hulpzame reacties!

Wij zouden dit pas vanaf januari in willen laten gaan en zo dan ook in aanmerking komen voor de subsidie. Qua kilometers is 10.000 ideaal. We zitten nooit hoger en ik denk dat we zelfs ons best moeten doen om die 10.000 te halen.

Wat mij voornamelijk aanspreekt aan PL is dat het ook een hoop zorgen wegneemt qua onderhoud en de kosten. Uiteraard zitten die kosten gewoon verwerkt in de prijs, maar ik vind het fijn dat je geen verassing krijgt die behoorlijk kunnen oplopen.

Met auto's hou ik eigenlijk nooit echt rekening met afschrijving. Qua prijs zijn dit meestal voertuigen zoals een Polo van max €10.000 die wij oprijden met amper een restwaarde. Voor mij is deze al volledig afgeschreven zodra wij de sleutels hebben ontvangen :p

De enige nadeel die ik nu echt kan verzinnen is dat tripjes en vakanties simpelweg anders gepland moeten worden. De wij gaan elk jaar (a 2 jaar) met de auto naar Warschau en als je een beetje doorrijdt in Duitsland dan kan je dat in 10 uren halen. Met een EV zal dat wel anders zijn. Maar zeker te doen als ik de ervaringen zo lees. Anders kunnen we wel een auto van iemand lenen.

EV bezitten durf ik nog niet helemaal aan gezien de ontwikkelingen en mogelijke kosten als er iets mis gaat. Daarnaast moeten we hoe dan ook weer geld bij leggen voor de aanschaf wat ik nu ook niet echt zie zitten met alle kosten voor ons huis.

Al met al zie ik het wel zitten gezien onze gunstige situatie met thuis laden op zonnepanelen en vrij lage extra maandelijkse lasten. Ik denk dat we maar een proefritje moeten gaan doen binnenkort (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
ikswarom schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:55:
Bedankt voor jullie hulpzame reacties!

Wij zouden dit pas vanaf januari in willen laten gaan en zo dan ook in aanmerking komen voor de subsidie. Qua kilometers is 10.000 ideaal. We zitten nooit hoger en ik denk dat we zelfs ons best moeten doen om die 10.000 te halen.

Wat mij voornamelijk aanspreekt aan PL is dat het ook een hoop zorgen wegneemt qua onderhoud en de kosten. Uiteraard zitten die kosten gewoon verwerkt in de prijs, maar ik vind het fijn dat je geen verassing krijgt die behoorlijk kunnen oplopen.

Met auto's hou ik eigenlijk nooit echt rekening met afschrijving. Qua prijs zijn dit meestal voertuigen zoals een Polo van max €10.000 die wij oprijden met amper een restwaarde. Voor mij is deze al volledig afgeschreven zodra wij de sleutels hebben ontvangen :p

De enige nadeel die ik nu echt kan verzinnen is dat tripjes en vakanties simpelweg anders gepland moeten worden. De wij gaan elk jaar (a 2 jaar) met de auto naar Warschau en als je een beetje doorrijdt in Duitsland dan kan je dat in 10 uren halen. Met een EV zal dat wel anders zijn. Maar zeker te doen als ik de ervaringen zo lees. Anders kunnen we wel een auto van iemand lenen.

EV bezitten durf ik nog niet helemaal aan gezien de ontwikkelingen en mogelijke kosten als er iets mis gaat. Daarnaast moeten we hoe dan ook weer geld bij leggen voor de aanschaf wat ik nu ook niet echt zie zitten met alle kosten voor ons huis.

Al met al zie ik het wel zitten gezien onze gunstige situatie met thuis laden op zonnepanelen en vrij lage extra maandelijkse lasten. Ik denk dat we maar een proefritje moeten gaan doen binnenkort (y)
Hoe lang heb je die polo nu? Als dat 8 jaar is, en je hebt hem voor 10.000 gekocht heb je alsnog EUR 100 per maand afgeschreven. Dan zitten je vaste lasten al op EUR 240 zonder Onderhoud, banden, wegenwacht en brandstof..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:32

Ik weet niet of laden dan je grootste drempel moet zijn. Een tripje naar Warschau is al gauw 2400 kilometer retour. Doe dat keer twee en je zit al op 5000 kilometer. De kilometrage van je p/l moet daar wel op zijn aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Zo rekenen veel mensen maar dit geeft wel risico op het krijgen van een verkeerd beeld. Een auto van €15k die 15%/jaar afschrijft heeft een hogere afschrijving dan een auto van €20k die 10%/jaar afschrijft.

Door afschrijving te negeren mis je een zeer relevante parameter. Als je zoals jij relatief weinig rijdt zou het wellicht bijvoorbeeld zinvol zijn een auto te kopen met een relatief hoge kilometerstand voor de leeftijd. (afschrijving is een combinatie van leeftijd & kilometers).

Zeker ook bij een elektrische auto is het nogal relevant afschrijving te rekenen. Voor mijn auto is de afschrijving 60% van de kosten, negeer ik die kost mijn auto maar €100/maand (met een auto van €20k).

Overigens; als je de overweging maakt tussen huidige auto blijven rijden v.s. private lease dan kan je afschrijving natuurlijk wel achterwegen laten. Ga je echter vergelijken versus het kopen van een andere auto moet hij er wel bij.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 14-09-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Kijk uit met die proefrit, als je vanuit een handgeschakelde basis gemotoriseerde Polo komt ben ik bang dat je direct verkocht bent.

Maar even op een rijtje vanuit mijn perspectief:

Huidige auto redelijk optimistisch uitgangspunt:
  • €140 wegenbelasting & verzekering
  • €62 brandstof (10.000km/12mnd/20kmpl*€1.5)
  • €50 onderhoud (zeg het maar, €600/jaar lijkt me al veel met 10kkm/jaar)
  • €0 afschrijving (aanname volledig afgeschreven)
  • €250 totaal
Koop je een andere benzine Polo gaat de wegenbelasting omlaag, brandstofkosten omhoog maar vooral komt er zomaar €100/maan afschrijving bij-> dit wordt altijd duurder dan huidig blijven rijden.

Ioniq lease met subsidie:
  • €324 lease 48mnd/10kkm zonder enige extra's (is toch al luxer dan de polo)
  • -€77 subsidie (€2.700/48mnd)
  • €9 elektriciteit (10.000km/7kmpkwh*€0,07pkwh)
  • €255 totaal
In mijn optiek ga je dus sowieso voordeliger uitkopen dan iets anders kopen. Als je kunt leven met de beperkingen van een elektrische auto lijkt dit me super. Bedenk wel dat je een contract aangaat van 4 jaar en wat de impact zou zijn van veranderingen gedurende die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikswarom
assje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:46:
[...]

Kijk uit met die proefrit, als je vanuit een handgeschakelde basis gemotoriseerde Polo komt ben ik bang dat je direct verkocht bent.

• €250 totaal
Koop je een andere benzine Polo gaat de wegenbelasting omlaag, brandstofkosten omhoog maar vooral komt er zomaar €100/maan afschrijving bij-> dit wordt altijd duurder dan huidig blijven rijden.

Ioniq lease met subsidie:
  • €324 lease 48mnd/10kkm zonder enige extra's (is toch al luxer dan de polo)
  • -€77 subsidie (€2.700/48mnd)
  • €9 elektriciteit (10.000km/7kmpkwh*€0,07pkwh)
  • €255 totaal
In mijn optiek ga je dus sowieso voordeliger uitkopen dan iets anders kopen. Als je kunt leven met de beperkingen van een elektrische auto lijkt dit me super. Bedenk wel dat je een contract aangaat van 4 jaar en wat de impact zou zijn van veranderingen gedurende die tijd.
Haha net zoals we onze puppy gingen 'kijken'.

Als ik het zo bekijk dan kunnen we een gloednieuwe auto rijden met meer opties voor iets meer geld. En daarbij een positieve bijdrage leveren aan het milieu.

Wel een correctie: jouw berekening zegt dat elektra €9 kost, maar dit is €26. Wij ontvangen €0,07 voor het terugleveren maar betalen €0,23. Desalniettemin een kleine stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
citomaster schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:09:
[...]

Ik weet niet of laden dan je grootste drempel moet zijn. Een tripje naar Warschau is al gauw 2400 kilometer retour. Doe dat keer twee en je zit al op 5000 kilometer. De kilometrage van je p/l moet daar wel op zijn aangepast.
Dit doen we max 1x per jaar en eerder eens in de 2 jaar. Dit past dus wel binnen de 10.000 kms.

[ Voor 4% gewijzigd door ikswarom op 14-09-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ikswarom schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:00:
Wel een correctie: jouw berekening zegt dat elektra €9 kost, maar dit is €26. Wij ontvangen €0,07 voor het terugleveren maar betalen €0,23. Desalniettemin een kleine stijging.
Zo lang het salderen er nog niet af is en je overcapaciteit het extra verbruik afdekt zijn je kosten dus €0,07. 10.000km/7=ca. 1.500kWh/jaar (als je zuinig rijdt). Je gaat pas die €0,23 betalen als je verbruik hoger wordt dan je opwek.

Let wel, het salderen gaat op termijn afgebouwd worden en dan gaat dit dus minder/niet meer op en ga je gaandeweg naar de door jou genoemde €26 (tenzij je weet te optimaliseren om zoveel mogelijk overdag te laden).
https://www.zonnepanelen....geling-zonnepanelen-2023/

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 14-09-2021 16:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:44
[...]
En daarbij een positieve bijdrage leveren aan het milieu.
Een positieve bijdrage leveren aan het milieu door het rijden van een auto ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:00
assje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:46:
[...]

• €250 totaal
De 0 euro afschrijving klopt toch niet? Of heb je de Polo gratis gekregen van iemand? afschrijving per maand zal toch echt zoiets zijn: (Aankoop-verkoop) / aantal maanden in bezit.

• assje
Switek schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:06:
De 0 euro afschrijving klopt toch niet? Of heb je de Polo gratis gekregen van iemand? afschrijving per maand zal toch echt zoiets zijn: (Aankoop-verkoop) / aantal maanden in bezit.
Zoals ik aangaf is voor benadering afschrijving het belangrijkste om te bedenken wat je probeert te berekenen:
  • Gemiddelde kosten auto: aankoopprijs-restwaarde/duur eigendom
  • Afweging tussen doorrijden of vervangen: (huidige restwaarde-restwaarde)/duur doorrijden
In dit voorbeeld ging het om het 2e. Ik ging uit van het bericht dat hij een Polo had met 340kkm op de teller die hij inmiddels als volledig afgeschreven ziet. Uiteraard theoretisch incorrect, de waarde zal rijdend ongetwijfeld iets van €1.000 zijn, de oud ijzer waarde is altijd nog wel €100.

Er is dus nog €900 af te schrijven, projecteer je die op dezelfde 4 jaar eigendom zou je dus nog €18,75 afschrijving moeten rekenen (en jezelf afvragen of dat compatibel is met de aanname voor onderhoud).

Maar; allemaal niet zo relevant aangezien ik juist aan wilde geven dat zelfs een in een ideale benadering de Ioniq geen slechte propositie is.

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:23
Pff dit is fijn ook zeg...
Ondanks dat BMW financial services mij heeft gegarandeerd dat de verlenging van mijn MINI Private Lease niet tot een hogere BKR zou leiden is mijn BKr dus wel fors omhoog gegaan..en je raadt het al ik kom nu in de knoop met hypotheekaanvraag..

Weet iemand hier hoe het zit met verlenging en BKR?
Is toch onzin dat je als je van 2 jaar naar 3 jaar gaat, je in dat 3de jaar nog voor die eerste 2 genoteerd staat!?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:28
Pingu007 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:41:
Pff dit is fijn ook zeg...
Ondanks dat BMW financial services mij heeft gegarandeerd dat de verlenging van mijn MINI Private Lease niet tot een hogere BKR zou leiden is mijn BKr dus wel fors omhoog gegaan..en je raadt het al ik kom nu in de knoop met hypotheekaanvraag..

Weet iemand hier hoe het zit met verlenging en BKR?
Is toch onzin dat je als je van 2 jaar naar 3 jaar gaat, je in dat 3de jaar nog voor die eerste 2 genoteerd staat!?
Ja en nee.
Als je direct 3 jaar had genomen had je hetzelfde erin gestaan ook tot het eind.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Italia
Als ik het zo bekijk dan kunnen we een gloednieuwe auto rijden met meer opties voor iets meer geld. En daarbij een positieve bijdrage leveren aan het milieu.
Het doorrijden in een oudere auto zal altijd positiever zijn voor de uitstoot, dan een nieuwe auto laten produceren.

De oude is immers al geproduceerd en productie is een zeer groot aandeel in de totale uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Italia schreef op zondag 19 september 2021 @ 07:37:
Het doorrijden in een oudere auto zal altijd positiever zijn voor de uitstoot, dan een nieuwe auto laten produceren.
Bij het vervangen van een ICE door een EV klopt dit niet.

Pagina: 1 ... 78 ... 104 Laatste

Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.

Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.