Als je nog niet elektrisch rijdt: ga voor de Kona. Die accu is echt nummer 1 prioriteit, uit 5 jaar ervaring met EVs, van 24 kWh naar 40 naar 64. De Ioniq rijdt fantastisch, en helemaal met de Premium upgrade, maar dat blijft ondergeschikt. Daarnaast kun je op de Kona waarschijnlijk net als op de nieuwe Niro een 300 kg trekhaak laten zetten, wat op de Ioniq volgens mij niet kan.SeeSharpDev schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:00:
Ik zit momenteel nog in twijfel.
Per jaar zal ik ongeveer 25,000 - 30,000 km nodig hebben en denk dat we voor elektrisch willen gaan.
Momenteel is de twijfel tussen de kona (anwb) en de ioniq (van mossel).
Kona met upgrade comfort smart (64 kwh)
5 jaar en 25,000 - 30,000 km.
494 euro per maand (exclusief subsidie)
Ioniq met premium upgrade
4 jaar en 30,000 km
Aantal opties zoals verlaging eigen risico etc.
460 euro per maand (exclusief subsidie)
Aan de ene kant neig ik naar de kona omdat ik die net iets mooier vind en deze een groter bereik heeft.
Aan de andere kant heeft de ioniq volgens mij wat meer opties voor een lagere prijs en kortere looptijd (uiteraard nog goedkoper als ik voor 5 jaar ga)
Volgens mij komen beide in aanmerking voor subsidie (anwb staat het erbij en van mossel begrijp ik dat uit de bovengaande posts hier)
Lastige keuze...
Je kunt ook nog informeren of de Niro nog te krijgen is via Hiltermann, al dan niet via de Consumentenbond (de Niro is vrijwel dezelfde auto als de Kona).
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III