• Veneficus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 11:08
SeeSharpDev schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:00:
Ik zit momenteel nog in twijfel.
Per jaar zal ik ongeveer 25,000 - 30,000 km nodig hebben en denk dat we voor elektrisch willen gaan.

Momenteel is de twijfel tussen de kona (anwb) en de ioniq (van mossel).

Kona met upgrade comfort smart (64 kwh)
5 jaar en 25,000 - 30,000 km.
494 euro per maand (exclusief subsidie)

Ioniq met premium upgrade
4 jaar en 30,000 km
Aantal opties zoals verlaging eigen risico etc.
460 euro per maand (exclusief subsidie)

Aan de ene kant neig ik naar de kona omdat ik die net iets mooier vind en deze een groter bereik heeft.
Aan de andere kant heeft de ioniq volgens mij wat meer opties voor een lagere prijs en kortere looptijd (uiteraard nog goedkoper als ik voor 5 jaar ga)

Volgens mij komen beide in aanmerking voor subsidie (anwb staat het erbij en van mossel begrijp ik dat uit de bovengaande posts hier)

Lastige keuze...
Als je nog niet elektrisch rijdt: ga voor de Kona. Die accu is echt nummer 1 prioriteit, uit 5 jaar ervaring met EVs, van 24 kWh naar 40 naar 64. De Ioniq rijdt fantastisch, en helemaal met de Premium upgrade, maar dat blijft ondergeschikt. Daarnaast kun je op de Kona waarschijnlijk net als op de nieuwe Niro een 300 kg trekhaak laten zetten, wat op de Ioniq volgens mij niet kan.
Je kunt ook nog informeren of de Niro nog te krijgen is via Hiltermann, al dan niet via de Consumentenbond (de Niro is vrijwel dezelfde auto als de Kona).

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Kodess schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:57:
[...]

Gefeliciteerd!
Ik heb toevallig net een 2e hands 28kWh versie gekocht, en dan zit je aardig in de buurt van de totale kosten per maand die ik heb (exclusief stroom). Behalve dan dat ik natuurlijk ongelimiteerde km's heb met een beperkte accu :+

Bijzonder goede deal in mijn ogen
Als de subsidie goedgekeurd word rij ik idd 48 maanden voor 267,-

Daar kan ik echt niks anders voor rijden. Er werd al wel eerder opgemerkt dat ook een nieuwe Ioniq nu voor 299 opgepikt kan worden voor dezelfde deel. Iets minder auto als je het mij vraagt, maar je komt er wel echt verder mee!

• BasvanS
  • Nu online
Per jaar zal ik ongeveer 25,000 - 30,000 km nodig hebben en denk dat we voor elektrisch willen gaan.

4 jaar en 30,000 km

Aan de ene kant neig ik naar de kona omdat ik die net iets mooier vind en deze een groter bereik heeft.
Aan de andere kant heeft de ioniq volgens mij wat meer opties voor een lagere prijs en kortere looptijd (uiteraard nog goedkoper als ik voor 5 jaar ga)

Volgens mij komen beide in aanmerking voor subsidie (anwb staat het erbij en van mossel begrijp ik dat uit de bovengaande posts hier)

Lastige keuze...
Toch een niets ander advies als @Veneficus:

De ioniq is el echt een stuk goedkoper per km en dus ook per maand. De kona kent een hoger verbruikt, maar komt door de grotere accus wel verder.

Zelf rijd ik een LEAF nu en MX-30 erbij volgende week. We komen bijna nooit verder dan 100-150 KM retour en kunnen dus altijd thuis laden. Geen probleem dus.

Als meer dan 10-20% van je ritten buiten de 150 KM retour range valt zal ik een Kona/eNiro nemen zodat je niet duur hoeft te snelladen.

• Veneficus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 11:08
BasvanS schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:22:
[...]

Als meer dan 10-20% van je ritten buiten de 150 KM retour range valt zal ik een Kona/eNiro nemen zodat je niet duur hoeft te snelladen.
Hier volledig mee eens. Als je in een straal van +1 provincie blijft, dan kan het vaak prima, maar daarbuiten, of buitenland, is een grotere accu eigenlijk gewoon nodig. Ja, wij zijn ook met de 40 kWh Leaf naar Zweden gereden, maar dat had ik toch graag anders gedaan. En wij gaan geregeld naar familie in Duitsland, en daar is de infrastructuur eigenlijk niet ingericht voor 40 kWh (al wordt dat steeds beter).

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• SeeSharpDev
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 18:15
Momenteel rijd ik inderdaad niet elektrisch.
De huidige auto is een benzine wagentje uit '03, het zal dus een flinke upgrade zijn.

De ioniq heeft een 38 kwh accu dus zou ruim 250 km moeten halen, dat lijkt momenteel natuurlijk perfect (werkdagen rijd ik +- 100 km).
Aan de andere kant moet je dan eigenlijk zeker laden om de dag wat weer wat minder handig is (geen eigen oprit).
Ik ben dus ook afhankelijk van openbare laadpunten.
De trekhaak is voor mij geen punt op dit moment, aan de andere kant is de optie natuurlijk wel mooi.

Het lastige is dat het bedrag zo hoog 'lijkt', de kona incl stroom zal maandelijks +- 600 euro zijn.
Terwijl als ik mijn auto terugreken over de afgelopen 3 jaar inclusief benzine kom ik ook op z'n 450-500 euro per maand (en dan heb ik enkele kleine fixes nog zelf gedaan).

Erg bedankt voor de reacties al tot zover!

• d0s
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17:40

d0s

sssst

SeeSharpDev schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:20:
Momenteel rijd ik inderdaad niet elektrisch.
De huidige auto is een benzine wagentje uit '03, het zal dus een flinke upgrade zijn.

De ioniq heeft een 38 kwh accu dus zou ruim 250 km moeten halen, dat lijkt momenteel natuurlijk perfect (werkdagen rijd ik +- 100 km).
Aan de andere kant moet je dan eigenlijk zeker laden om de dag wat weer wat minder handig is (geen eigen oprit).
Ik ben dus ook afhankelijk van openbare laadpunten.
De trekhaak is voor mij geen punt op dit moment, aan de andere kant is de optie natuurlijk wel mooi.

Het lastige is dat het bedrag zo hoog 'lijkt', de kona incl stroom zal maandelijks +- 600 euro zijn.
Terwijl als ik mijn auto terugreken over de afgelopen 3 jaar inclusief benzine kom ik ook op z'n 450-500 euro per maand (en dan heb ik enkele kleine fixes nog zelf gedaan).

Erg bedankt voor de reacties al tot zover!
Die 250 red je niet in de winter. Ik zou absoluut voor een Kona, of zoals hier al werd geopperd voor een Niro, gaan. Kia heeft echt extreem scherpe deals nu en met (2e hands) subsidie wordt het helemaal interessant.

Wij hebben ook 100km per dag woonwerk maar met name voor de dagjes uit, zeker nu met een kleine erbij, voldeed de 150-200km range niet. Met een huilende baby wil je niet bij de snellader staan :) dus mocht dat nog meespelen in de toekomst: ga voor de Kona.

Daarnaast vonden we het ook niet relax dat we na een werkdag soms savonds niet meer 'onverwacht' weg te kunnen.

Voor ons was het in elk geval voldoende reden om de Leaf in te ruilen voor een Niro.

• BasvanS
  • Nu online
d0s schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:26:
[...]

Die 250 red je niet in de winter. Ik zou absoluut voor een Kona, of zoals hier al werd geopperd voor een Niro, gaan. Kia heeft echt extreem scherpe deals nu en met (2e hands) subsidie wordt het helemaal interessant.

Wij hebben ook 100km per dag woonwerk maar met name voor de dagjes uit, zeker nu met een kleine erbij, voldeed de 150-200km range niet. Met een huilende baby wil je niet bij de snellader staan :) dus mocht dat nog meespelen in de toekomst: ga voor de Kona.

Daarnaast vonden we het ook niet relax dat we na een werkdag soms savonds niet meer 'onverwacht' weg te kunnen.

Voor ons was het in elk geval voldoende reden om de Leaf in te ruilen voor een Niro.
Stel je voor dat je elk jaar 10 dagen hebt waarbij je niet ver genoeg komt op een accu. Als je dan in dit geval over 12 maanden 75 per maand zou moeten betalen voor een Kona, dan vind ik dan nogal fors. Elke keer EUR 90 aftikken om niet 10-15 minuten bij de snellader te hoeven staan.. Mij niet gezien!

• RevQ
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11:29
RevQ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:35:
[...]

Dank voor deze reactie! Had er zo nog helemaal niet over nagedacht en heb de aanbieding even wat aantrekkelijker gemaakt, hopelijk levert dat wat op.

De kosten die ik dan extra maak gespreid over de 28 maanden waarin we de fiesta hebben gehad zijn dan prima en op een niveau als je een contract van 24 maanden had afgesloten.
Overeenstemming met iemand bereikt voor overname van het contract. Uiteindelijk kwam er na aanpassing van de advertentie best veel respons, 5 geïnteresseerden in totaal.
Ga nu de overname in gang zetten.

Ondertussen start de zoektocht naar een nieuwe private lease. Wensen:
Ruimer (C-segment minimaal)
Automaat
25k km per jaar
24 maanden of korter looptijd

Met deze wensen kwam ik bij Audi op best scherpe prijzen:

609 per maand, 24 maanden Audi A3 limousine advanced edition in leuk kleurtje

https://tinyurl.com/thset453

Andere suggesties?

• BasvanS
  • Nu online
RevQ schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:28:
[...]

Overeenstemming met iemand bereikt voor overname van het contract. Uiteindelijk kwam er na aanpassing van de advertentie best veel respons, 5 geïnteresseerden in totaal.
Ga nu de overname in gang zetten.

Ondertussen start de zoektocht naar een nieuwe private lease. Wensen:
Ruimer (C-segment minimaal)
Automaat
25k km per jaar
24 maanden of korter looptijd

Met deze wensen kwam ik bij Audi op best scherpe prijzen:

609 per maand, 24 maanden Audi A3 limousine advanced edition in leuk kleurtje

https://tinyurl.com/thset453

Andere suggesties?
Die auto is echt nog kleiner denk ik! Pak gewoon een Kona bij de ANWB of een eNiro/MG ergens voor een Prikkie!

EUR 609 is echt super duur vind ik zelf.

EUR 580: 1 jaar BMW 1: https://autoleasecollecti...rie-118i-automaat-m-sport
EUR 534: 1 jaar Kona: https://autoleasecollecti...undai-kona-hybrid-fashion

[Voor 8% gewijzigd door BasvanS op 23-07-2021 15:21]

• Dreadramon
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20-09 14:56

4 jaar en 30,000 km

Lastige keuze...
De nieuwe Ioniq heeft voor mij een prima range voor mij. Bjorn Nyland heeft in zijn rangetest (midden januari, nat wegdek, sneeuw nog langs de kant) een bereik van 270km gehaald, met airco aan (hij zet hem in ieder geval uit als de batterij leeg is, dus hij heeft hem in ieder geval een deel van de rit aangehad). Daarmee rijd ik dus ook in hartje winter ruim 2 uur op de snelweg. Dan wil ik toch wel een keer stoppen, zeker met een baby en een peuter.

Dat is ook meteen de reden dat ik voor de Ioniq ben gegaan. De Kona is echt krap in de koffer. Als in, ik kreeg een Bugaboo er niet zonder de wielen te demonteren. Daar heb ik echt geen zin in om dat ieder ritje naar oma, etc. mee te gaan staan klooien. Dan liever 60-100 km minder bereik, die ik enkel op vakantietrips zal gebruiken.

De E-Niro is wel echt een stap hoger in mijn ogen, die heeft en de range en het formaat. Maar die kon ik alleen vinden voor ruim 100 euro meer per maand. En dat was het mij dan weer niet waard.
BasvanS schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:32:
[...]

Mag hem volgende week zaterdag ophalen :D Subsidie aangevraagd :)!
Gefeliciteerd! Altijd leuk, nieuw speelgoed ophalen ;)

• RevQ
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11:29
BasvanS schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:17:
[...]

Die auto is echt nog kleiner denk ik! Pak gewoon een Kona bij de ANWB of een eNiro/MG ergens voor een Prikkie!

EUR 609 is echt super duur vind ik zelf.

EUR 580: 1 jaar BMW 1: https://autoleasecollecti...rie-118i-automaat-m-sport
EUR 534: 1 jaar Kona: https://autoleasecollecti...undai-kona-hybrid-fashion
Thx voor de tips, wil liever geen cross-over of SUV.

BMW 1-serie is ook een kanshebber, met een andere kleur dan wit komt die ook op 603 per maand. Voordeel tegenover Audi is 12 maanden.

• d0s

d0s

sssst

BasvanS schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Stel je voor dat je elk jaar 10 dagen hebt waarbij je niet ver genoeg komt op een accu. Als je dan in dit geval over 12 maanden 75 per maand zou moeten betalen voor een Kona, dan vind ik dan nogal fors. Elke keer EUR 90 aftikken om niet 10-15 minuten bij de snellader te hoeven staan.. Mij niet gezien!
Ieder z'n keus natuurlijk. Ik kan je vertellen dat je 75 euro per maand snel wegstreept tegen met kleine huilende kids bij een snellader staan. 10-15 minuten klinkt leuk maar in de praktijk sta je er met een EV met een beperkte range wel 30 minuten.

Maar daarin is ook iedere persoonlijke situatie (en kinderen) weer anders. Voor ons was het echter een no-brainer. En snelladen is ook zeker niet goedkoop meer dus die 75 euro per maand verschil is dan eerder 50 euro als je al 2 keer moet snelladen.

• Dreadramon
Ik sta liever buiten de auto met huilende kids dan dat ze op de achterbank zitten.

Daarbij heeft de range niks te maken met hoe lang je bij de laadpaal staat te maken. Sterker nog. De kona zal langer moeten laden om hetzelfde stuk af te leggen dan een ioniq. Aangezien de ioniq een stuk efficiënter is, maar ze wel ongeveer even snel laden. Alleen sta je er met de Ioniq wellicht een keertje meer op lange afstanden.

• schumi1986
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 18:42
BasvanS schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:32:
[...]

Mag hem volgende week zaterdag ophalen :D Subsidie aangevraagd :)!
Kan mij herinneren dat jij rond dezelfde periode een Nissan Leaf PL besteld hebt als mij (03-2019)

Wat heb je met de Leaf gedaan? Of pak je deze auto erbij?

PC : Ryzen 7 5800x / RTX 3080 / 32 GB DDR4 @ 3600

Acties:
  • +1Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 18:42
d0s schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:05:
[...]

Ieder z'n keus natuurlijk. Ik kan je vertellen dat je 75 euro per maand snel wegstreept tegen met kleine huilende kids bij een snellader staan. 10-15 minuten klinkt leuk maar in de praktijk sta je er met een EV met een beperkte range wel 30 minuten.

Maar daarin is ook iedere persoonlijke situatie (en kinderen) weer anders. Voor ons was het echter een no-brainer. En snelladen is ook zeker niet goedkoop meer dus die 75 euro per maand verschil is dan eerder 50 euro als je al 2 keer moet snelladen.
Nu 2 jaar ervaring met elektrisch rijden zou ik zelf ook 100% voor meer range tov efficiëntie gaan.

- prijzen langs de snelweg stijgen hard
- drukte bij snellaadstations

PC : Ryzen 7 5800x / RTX 3080 / 32 GB DDR4 @ 3600

• d0s

d0s

sssst

Dreadramon schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 23:29:
Ik sta liever buiten de auto met huilende kids dan dat ze op de achterbank zitten.

Daarbij heeft de range niks te maken met hoe lang je bij de laadpaal staat te maken. Sterker nog. De kona zal langer moeten laden om hetzelfde stuk af te leggen dan een ioniq. Aangezien de ioniq een stuk efficiënter is, maar ze wel ongeveer even snel laden. Alleen sta je er met de Ioniq wellicht een keertje meer op lange afstanden.
Poe.. je neemt alles wel heel letterlijk. Er staat nergens dat ze op de achterbank zitten ;-)

Het punt is meer: als bovenstaande voor iemand van toepassing is dan wil je überhaupt niet bij de snellader staan die 2 keer per maand.

Daarnaast gaat het mij er meer om dat er vaak wordt gedacht dat 15-20 minuten bij de snellader staat maar in de praktijk is dat (bij onze praktijksituaties) niet zo. En met die Ioniq in hartje winter (zoals ook met de Leaf) is dat zeker niet zo. Maar ook hier kan 50 kilometer centraler wonen in Nederland weer verschil maken tussen iedere persoonlijke situatie.

Uiteindelijk is de vraag in dit geval of iemand die paar tientjes extra er voor over heeft om vrijwel niet bij de snellader hoeven te staan. Daarbij meegenomen wat hierboven ook al wordt gezegd; drukte, stijgende kosten, defecte laders etc.

Het antwoord voor mij is ja. Voor jou is het nee. Prima.

Update over mijn eigen traject: Mijn afleverafspraak voor de Kia e-Niro staat gepland op 20 augustus. twee weken later lever ik de Nissan Leaf in. Contract via PL.com en hier ook bij de klantenservice moeten benadrukken dat voor mij nog een oude versie van het inleverprotocol van toepassing is. Ze gingen er standaard vanuit dat ik hem kwam inleveren in Utrecht.

Gezien de verhalen hier houdt ik mijn hart vast maar we gaan het zien. Tot nu toe wel goede ervaringen met ze. :)

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Dreadramon schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:05:
[...]

Dat is ook meteen de reden dat ik voor de Ioniq ben gegaan. De Kona is echt krap in de koffer. Als in, ik kreeg een Bugaboo er niet zonder de wielen te demonteren. Daar heb ik echt geen zin in om dat ieder ritje naar oma, etc. mee te gaan staan klooien. Dan liever 60-100 km minder bereik, die ik enkel op vakantietrips zal gebruiken.

De E-Niro is wel echt een stap hoger in mijn ogen, die heeft en de range en het formaat. Maar die kon ik alleen vinden voor ruim 100 euro meer per maand. En dat was het mij dan weer niet waard.

[...]
Ik vond de kofferruimte van de e-Niro ook niet groot eigenlijk, nauwelijks groter dan de e-Golf die we nu rijden. 110x75 (e-Niro) vs 102x72 (eGolf) De Kona is dus nog kleiner? Had ik niet verwacht eigenlijk.
Sowieso vind ik elke EV die ik tot nog toe heb geprobeerd (e-Niro, Tesla 3, eSoul, Ioniq) krapjes qua kofferruimte.

[Voor 3% gewijzigd door Tomba op 24-07-2021 08:49]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dreadramon
Ja, de Kona viel me echt ontzettend tegen qua kofferruimte. Heb de exacte afmetingen niet, maar mijn eis was dat de Bugaboo met nog wat extra tassen erin moest kunnen. Niet dat we die Bugaboo voor eeuwig meesjouwen, maar die wordt tzt wel vervangen door een koffer of extra tassen. De kona is in ieder geval wel ene stuk kleiner dan de Niro. Maar dat zie je er van buiten ook wel aan af.
d0s schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:40:
[...]

Poe.. je neemt alles wel heel letterlijk. Er staat nergens dat ze op de achterbank zitten ;-)

Het punt is meer: als bovenstaande voor iemand van toepassing is dan wil je überhaupt niet bij de snellader staan die 2 keer per maand.

Daarnaast gaat het mij er meer om dat er vaak wordt gedacht dat 15-20 minuten bij de snellader staat maar in de praktijk is dat (bij onze praktijksituaties) niet zo. En met die Ioniq in hartje winter (zoals ook met de Leaf) is dat zeker niet zo. Maar ook hier kan 50 kilometer centraler wonen in Nederland weer verschil maken tussen iedere persoonlijke situatie.

Uiteindelijk is de vraag in dit geval of iemand die paar tientjes extra er voor over heeft om vrijwel niet bij de snellader hoeven te staan. Daarbij meegenomen wat hierboven ook al wordt gezegd; drukte, stijgende kosten, defecte laders etc.

Het antwoord voor mij is ja. Voor jou is het nee. Prima.

Update over mijn eigen traject: Mijn afleverafspraak voor de Kia e-Niro staat gepland op 20 augustus. twee weken later lever ik de Nissan Leaf in. Contract via PL.com en hier ook bij de klantenservice moeten benadrukken dat voor mij nog een oude versie van het inleverprotocol van toepassing is. Ze gingen er standaard vanuit dat ik hem kwam inleveren in Utrecht.

Gezien de verhalen hier houdt ik mijn hart vast maar we gaan het zien. Tot nu toe wel goede ervaringen met ze. :)
Ik snap je punt. Uiteindelijk ben ik er wel achter dat je bij een EV wat beter moet kijken naar je gebruik (en dat is soms lastig een aantal jaar vooruit). Voor mezelf heb ik echter ingeschat dat het aantal keer dat ik per jaar aan de snellader sta op 1 hand te tellen is. Mocht dat dan een keer met kinderen zijn, dan is het ongetwijfeld ontzettend balen als we lang moeten wachten. Maar dan koop ik van die 900 euro die ik pj bespaar wel een extra ijsje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
schumi1986 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 02:08:
[...]

Kan mij herinneren dat jij rond dezelfde periode een Nissan Leaf PL besteld hebt als mij (03-2019)

Wat heb je met de Leaf gedaan? Of pak je deze auto erbij?
Heb straks LEAF + MX-30. Heb lang getwijfelt of ik met de 2e auto het gebrekkige bereik van de Leaf wil compenseren, maar dat is echt zonde geld!

• TWCRay
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 16:37
Bedankt Mazda mannen. Gisteravond toevallig gelezen over de MX-30 in dit topic, vanmiddag eens gaan kijken bij de Mazda-dealer. Volgende week ga ik er mee rijden. Die €309 is echt een mooie prijs voor de auto die je krijgt, zeker als actieradius niet belangrijk is, zoals in ons geval (woon-werk in totaal Max 30 km per dag)

• BasvanS
  • Nu online
TWCRay schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:05:
Bedankt Mazda mannen. Gisteravond toevallig gelezen over de MX-30 in dit topic, vanmiddag eens gaan kijken bij de Mazda-dealer. Volgende week ga ik er mee rijden. Die €309 is echt een mooie prijs voor de auto die je krijgt, zeker als actieradius niet belangrijk is, zoals in ons geval (woon-werk in totaal Max 30 km per dag)
Denk dat je er net zoals ik heel veel plezier aan gaat beleven!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWCRay
Eerst de proefrit hè @BasvanS 8)

Maar ik denk het wel, de prijs is erg goed, auto is echt mooi…

• Reiger072
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 17:20
TWCRay schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:30:
Eerst de proefrit hè @BasvanS 8)

Maar ik denk het wel, de prijs is erg goed, auto is echt mooi…
Als de actieradius geen breekpunt is dan verwacht ik dat je zeker positief bent na de proefrit.

Erg mooi afgewerkt interieur, rijdt goed en vrij compleet qua opties.

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 13:19
A.s vrijdag ga ik mijn leaseauto inleveren bij arval.
Weet iemand wat zei verstaan onder schoon inleveren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17:03

IkWilbert

Het is mij!

sgouman schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:19:
A.s vrijdag ga ik mijn leaseauto inleveren bij arval.
Weet iemand wat zei verstaan onder schoon inleveren?
Ik neem aan even een keer met de stofzuiger erdoor, asbak leeg, even wassen.

Schoon, lijkt mij geen rocket science ;)

I intend to live forever. So far, so good.

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18:29

-tom-562

Oliesjeik

Keer door de wasstraat en de stofzuiger er doorheen lijkt mij weinig moeite toch.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• BasvanS
  • Nu online
Hello Mazda! Wat een genot om in te rijden :D

Voor EUR 267 per maand vind je echt niks leukers :D

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21-09 16:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BasvanS schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:23:

[Afbeelding]
267 euro is niet veel geld en als de auto voldoet voor je profiel dan is het een prima deal. De inzetbaarheid van de MX-30 met de kleine accu, trage laadsnelheid en efficiëntie vind ik persoonlijk wel erg beperkt.

Anyway veel plezier ermee, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

[Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 02-08-2021 10:31]

All-Electric

• BasvanS
  • Nu online
revolution-nl schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:29:
[...]

267 euro is niet veel geld en als de auto voldoet voor je profiel dan is het een prima deal. De inzetbaarheid van de MX-30 met de kleine accu, trage laadsnelheid en efficiëntie vind ik persoonlijk wel erg beperkt.

Er is een idd een wat beperkter profiel voor deze auto als enige auto. Maar als klassieke tweede auto en eventueel zelfs in een situatie waarbij in 1 geval de woon/werk afstand kleiner is dan 75 km retour (altijd 2 x rijden zonder laden) is deze auto altijd geschikt.

Als ik op vakantie ga naar Belgie/Luxemburg moet ik 2 x 45 minuten laden voor 400 KM. Dat is fors (30 min is eigenlijk de max). maar op 4-4.5 uur rijden met 2 kleine kinderen ook niet onoverkomelijk. De Leaf brengt ons daar zelf nog wat sneller (2 x laden 30 minuten)

• TWCRay
He, ik heb 'm net ook besteld @BasvanS ;) Wel met 20k KM op jaarbasis, maar dan nog. Het kostenverschil met mijn huidige auto is nihil, echter zal ik mijn huidige auto wel binnen 1-2 jaar moeten vervangen... Dezelfde kleur, comfort uitvoering. Hoe heb jij het gedaan met die 2.000 € subsidie? Daar wisten ze bij de dealer waar ik was niks van.

Doel was om de Mazda aan mijn vriendin te geven, ik haar Prius, maar met 3 kinderen is de Prius toch handiger voor haar. Ik rij circa 150 km per dag, met een laadmogelijkheid op het werk...dus ik de Mazda en zij de Prius.

• BasvanS
  • Nu online
TWCRay schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:47:
He, ik heb 'm net ook besteld @BasvanS ;) Wel met 20k KM op jaarbasis, maar dan nog. Het kostenverschil met mijn huidige auto is nihil, echter zal ik mijn huidige auto wel binnen 1-2 jaar moeten vervangen... Dezelfde kleur, comfort uitvoering. Hoe heb jij het gedaan met die 2.000 € subsidie? Daar wisten ze bij de dealer waar ik was niks van.

Doel was om de Mazda aan mijn vriendin te geven, ik haar Prius, maar met 3 kinderen is de Prius toch handiger voor haar. Ik rij circa 150 km per dag, met een laadmogelijkheid op het werk...dus ik de Mazda en zij de Prius.
Mijn Dealer heeft de auto eerst op eigen naam gezet (1-2 dagen). Daarna op mijn naam. Voor RVO is mijn MX-30 nu 2e hands :)

• wimpie
  • Registratie: september 1999
  • Niet online

[Afbeelding]
Leuke auto! Na de e-Golf voor 299 weer een goede aanbieding.

Divide and conquer.

• Dreadramon

[Afbeelding]
Mooie wagen hoor, gefeliciteerd!

Volgende week vrijdag komen ze mijn Ioniq afleveren.

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07:06
Ben op dit moment naar de toekomst aan het kijken en heb mijn oog laten vallen op de: kia proceed 1.5 t-gdi mhev dct7 gt-line edition

Iemand ervaring ermee?, rij nu een Clio 4 Estate en V60, maar moeten keuzes maken of ik een leuke electric auto kan rijden via de zaak en dan een goedkopere 2e.

Of 1 vette private zoals de Kia en dan een auto met de zaak zonder bijtelling rijden.

Ben stiekem best op de KIA verlieft als ik alles zo zie op papier

[Voor 8% gewijzigd door Mektheb op 03-08-2021 21:12]

• BasvanS
  • Nu online
Mektheb schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:10:
Ben op dit moment naar de toekomst aan het kijken en heb mijn oog laten vallen op de: kia proceed 1.5 t-gdi mhev dct7 gt-line edition

Iemand ervaring ermee?, rij nu een Clio 4 Estate en V60, maar moeten keuzes maken of ik een leuke electric auto kan rijden via de zaak en dan een goedkopere 2e.

Of 1 vette private zoals de Kia en dan een auto met de zaak zonder bijtelling rijden.

Ben stiekem best op de KIA verlieft als ik alles zo zie op papier
Lijkt me allemaal redelijk makkelijk door te rekenen. Auto's als de Proceed zijn echter vrijwel nooit te vinden met een echt scherpe aanbieding.

Als je EV wil gaan rijden en bijtelling wil betalen is het handig om te weten dat de bijtelling in 2022 weer minimaal 30% stijgt. Er zijn nog genoeg EV's die dit jaar nog op kenteken kunnen en voor slechts 12% op het loonstrookje terecht komen.

• Mektheb
BasvanS schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:55:
[...]

Lijkt me allemaal redelijk makkelijk door te rekenen. Auto's als de Proceed zijn echter vrijwel nooit te vinden met een echt scherpe aanbieding.

Als je EV wil gaan rijden en bijtelling wil betalen is het handig om te weten dat de bijtelling in 2022 weer minimaal 30% stijgt. Er zijn nog genoeg EV's die dit jaar nog op kenteken kunnen en voor slechts 12% op het loonstrookje terecht komen.
Ja precies, heb zelfs nog 8% modellen die ik kan krijgen, echter is het % die aangepast is toch weer van toepassing als er na 4 jaar weer een andere moet komen?.
Aankomende 4 jaar is dan 8%.

Verder heb ik bij Kia zelf gekeken en dan kom je op een bommetje vol rond de 485.
Nu is een V60 nieuwe model ook al gauw 400 en dan moet mijn vrouw ook een auto nog die zo +- 250 kost.
Daarom dacht ik als we 1 bomvolle PV nemen en de zakelijke wagen alleen woon/werk doen dan scheelt dat best wat.

Maar als de mogelijkheid er is om een 8% ID3 erbij te krijgen dan kiezen we bijvoorbeeld voor een PV erbij voor rond de 350 euro.

• BasvanS
  • Nu online
Mektheb schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:40:
[...]

Ja precies, heb zelfs nog 8% modellen die ik kan krijgen, echter is het % die aangepast is toch weer van toepassing als er na 4 jaar weer een andere moet komen?.
Aankomende 4 jaar is dan 8%.

Verder heb ik bij Kia zelf gekeken en dan kom je op een bommetje vol rond de 485.
Nu is een V60 nieuwe model ook al gauw 400 en dan moet mijn vrouw ook een auto nog die zo +- 250 kost.
Daarom dacht ik als we 1 bomvolle PV nemen en de zakelijke wagen alleen woon/werk doen dan scheelt dat best wat.

Maar als de mogelijkheid er is om een 8% ID3 erbij te krijgen dan kiezen we bijvoorbeeld voor een PV erbij voor rond de 350 euro.
Als je een 40k eNiro rijd voor EUR 160 bijtelling en PL een Kona voor 329 ben je lekker goedkoop uit!

• Mektheb
BasvanS schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:02:
[...]

Als je een 40k eNiro rijd voor EUR 160 bijtelling en PL een Kona voor 329 ben je lekker goedkoop uit!
Ja dat is een leuke combinatie.
Echter is VW en Volvo enige zakelijke keus.

• BasvanS
  • Nu online
Mektheb schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:27:
[...]

Ja dat is een leuke combinatie.
Echter is VW en Volvo enige zakelijke keus.
Pak dan de 58 KWH ID3 PRO ipv de eNiro.. ben je nog steeds voor sub 500 klaar.. Alleen Prive nog KWh aftikken op de Kona..

• Mektheb
BasvanS schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:35:
[...]

Pak dan de 58 KWH ID3 PRO ipv de eNiro.. ben je nog steeds voor sub 500 klaar.. Alleen Prive nog KWh aftikken op de Kona..
Dat is een goeie tip.

Ik ga is wat bekijken ;)

• Slasher
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

[Afbeelding]
Maar niet via mazda dan? Want daar zie ik vanaf 299.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

revolution-nl schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:29:
[...]

En een range van 200km gaat in de praktijk helaas tegenvallen. Vooral in de winter :P

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Slasher schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:28:
[...]

En een range van 200km gaat in de praktijk helaas tegenvallen. Vooral in de winter :P
Volgens EV database 120km in de winter op de snelweg, haal daar nog wat marge vanaf omdat je nooit 100-0% gebruikt en dan is een ritje van 100km zonder laden al uitdagend.

All-Electric

• Benny
  • Registratie: april 2010
  • Nu online
Heb begrepen dat de MX-30 landelijk niet meer te krijgen is. Alleen op bestelling, levering eind van het jaar en dan is subsidie potje op. Hoewel januari natuurlijk weer budget voor nieuwe EV’s beschikbaar is van €4000.

Er zijn nog wat Comfort met interieurpakket (+ 3-tone lak) en Luxury modellen op voorraad maar dan zit je op de prijs van een Kona. Voor 267 had ik hem graag gehad maar lijkt erop dat ik net te laat ben. Ze gingen als warme broodjes.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Benny schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:44:
Heb begrepen dat de MX-30 landelijk niet meer te krijgen is. Alleen op bestelling, levering eind van het jaar en dan is subsidie potje op. Hoewel januari natuurlijk weer budget voor nieuwe EV’s beschikbaar is van €4000.

Er zijn nog wat Comfort met interieurpakket (+ 3-tone lak) en Luxury modellen op voorraad maar dan zit je op de prijs van een Kona. Voor 267 had ik hem graag gehad maar lijkt erop dat ik net te laat ben. Ze gingen als warme broodjes.
Dat was in november 2019 ook met de Citigo-E zo, 600 stuks waren in 2 weken vergeven geloof ik. Was toen een vanaf prijs van 199.

• Benny
  • Nu online
Heb nu de Ioniq Electric Comfort op het oog. €257 incl. subsidie. Neem tenminste aan dat dit mogelijk is bij VanMossel..

Op=op actie en SEPP potje gaat hard dus moet snel beslissen. :/

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Benny schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:50:
Heb nu de Ioniq Electric Comfort op het oog. €257 incl. subsidie. Neem tenminste aan dat dit mogelijk is bij VanMossel..

Op=op actie en SEPP potje gaat hard dus moet snel beslissen. :/
Een gebruikte dan neem ik aan? Want voor nieuwe is het potje toch al leeg?

• Benny
  • Nu online
Slasher schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:00:
[...]

Een gebruikte dan neem ik aan? Want voor nieuwe is het potje toch al leeg?
Bij veel dealers kunnen ze de nieuwe auto tijdelijk op hun naam zetten zodat hij wordt gezien als occasion :)

• TWCRay
Prima deal @Benny , die Kia. Ik was afgelopen zaterdag bij de Mazda dealer, volgens hun waren ze bij november. Naja, ben benieuwd.

• Arfman
  • Laatst online: 14:49

Arfman

Drome!

Wij zitten te twijfelen om een Yaris Hybride (Dynamic waarschijnlijk) te gaan private leasen, met name voor de veiligheidsmaatregelen (lane assist, vermoeidheidsdetectie, etc.). Zou ons 267 per maand kosten minus +/- 60 die we nu aan verzekering/belasting kwijt zijn dus rond de 200/210 euro. 10k km per jaar (ruim voldoende voor ons).

Zit met een schuin ook ook naar volledig elektrisch te kijken maar een Kona is, met een fatsoenlijk accupakket, al zomaar bijna 400 per maand, vinden wij te veel. Mensen nog inbreng/ideeën voor ons? Een lane assist-achtig iets is een harde eis.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• Dreadramon
De eerder genoemde Ioniq? Rij je voor hetzelfde bedrag als de Yaris elektrisch en een klasse hoger.

• Benny
  • Nu online
Arfman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 00:46:
Wij zitten te twijfelen om een Yaris Hybride (Dynamic waarschijnlijk) te gaan private leasen, met name voor de veiligheidsmaatregelen (lane assist, vermoeidheidsdetectie, etc.). Zou ons 267 per maand kosten minus +/- 60 die we nu aan verzekering/belasting kwijt zijn dus rond de 200/210 euro. 10k km per jaar (ruim voldoende voor ons).

Zit met een schuin ook ook naar volledig elektrisch te kijken maar een Kona is, met een fatsoenlijk accupakket, al zomaar bijna 400 per maand, vinden wij te veel. Mensen nog inbreng/ideeën voor ons? Een lane assist-achtig iets is een harde eis.
Bij ANWB de Kona Comfort Smart 64kWh incl. subsidie €312 bij 10.000km.

Een Hybride is zuinig maar vergelijk het even met een EV en kijk wat je bespaard over 5 jaar.

Edit: of idd de Ioniq, nog goedkoper maar wel wat minder range dan de Kona :)

[Voor 4% gewijzigd door Benny op 05-08-2021 08:23]

• Dreadramon
Minder range, wel een stuk ruimer en meer luxe.

• Benny
  • Nu online
Dreadramon schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:54:
Minder range, wel een stuk ruimer en meer luxe.
Ja precies. Dealer laat me morgen horen of ik hem kan krijgen met subsidie. Dan is het echt een belachelijk goede deal. Eerste 4 jaar voor €257 en laatste jaar €299. Misschien dat ik nog wat aanbetaal voor een nog lager maandbedrag.

• Dreadramon
Via Van Mossel? Daar is het bij mij gelukt (leverende dealer Leeuwarden). Als je een contactpersoon zoekt, dan laat me maar weten via DM.

Aanbetalen zou ik niet doen. Dit verlaagt het maandbedrag enkel met het aanbetaalde bedrag/aantal termijnen. Mocht je de auto total loss rijden, ben je het geld kwijt. Dan kan je het beter op een spaarrekening zetten en iedere maand een deel overschrijven om de maandlast 'te drukken'.

• BasvanS
  • Nu online
Dreadramon schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:10:
Via Van Mossel? Daar is het bij mij gelukt (leverende dealer Leeuwarden). Als je een contactpersoon zoekt, dan laat me maar weten via DM.

Aanbetalen zou ik niet doen. Dit verlaagt het maandbedrag enkel met het aanbetaalde bedrag/aantal termijnen. Mocht je de auto total loss rijden, ben je het geld kwijt. Dan kan je het beter op een spaarrekening zetten en iedere maand een deel overschrijven om de maandlast 'te drukken'.
BKR....

Geld kwijt lijkt me niet! bron?

• Benny
  • Nu online
Dreadramon schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:10:

VanMossel idd. Geld kwijt lijkt me niet toch? Heb je dat ergens gelezen?

Heb je DM gestuurd :)

• Arfman

Arfman

Drome!

Benny schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:21:
[...]

Bij ANWB de Kona Comfort Smart 64kWh incl. subsidie €312 bij 10.000km.

Een Hybride is zuinig maar vergelijk het even met een EV en kijk wat je bespaard over 5 jaar.

Edit: of idd de Ioniq, nog goedkoper maar wel wat minder range dan de Kona :)
Hoe kom je bij dit bedrag? Als ik dezelfde opties aanvink als ik bij Toyota wil (winterbanden, 48 maanden plus de 64kWh optie) zit ik op 409 per maand. Minus 60 (wegenbelasting/verzekering) is nog steeds 350. Ik zie nergens iets over subsidie staan, wat zie ik over het hoofd? :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Arfman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:41:
[...]

Hoe kom je bij dit bedrag? Als ik dezelfde opties aanvink als ik bij Toyota wil (winterbanden, 48 maanden plus de 64kWh optie) zit ik op 409 per maand. Minus 60 (wegenbelasting/verzekering) is nog steeds 350. Ik zie nergens iets over subsidie staan, wat zie ik over het hoofd? :)
Minus je energiekosten die bij een EV aanzienlijk lager zijn (zeker als je op je eigen netaansluiting kan laden)

All-Electric

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:14

FreakNL

Well do ya punk?

Benny schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:57:
[...]

Of je het nou wel of niet kwijt bent, waarom zou je aanbetalen als dat het totale bedrag NIET naar beneden brengt? Wellicht krijg je het wel terug bij diefstal of total-loss, maar daar moet je dan wel weer achteraan. Kan je het beter in eigen beheer houden.

• Dreadramon
Benny schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:57:
[...]

Ooit van een dealer begrepen en is ook logisch gezien de systematiek van de aanbetaling. Stel je betaalt nu 6000 euro aan op een contract van 60 maanden. Dan wordt je maandbedrag 100 euro lager. Rijdt je echter over een jaar je auto total loss, dan stop je contract. Dan heb je een jaar lang 100 minder betaald, is 1200 per jaar. De overige 4800 is dan 'kwijt'.

Edit: Precies wat @FreakNL zegt. Als er geen rentevoordeel is, zou ik lekker die 0,01 procent op je eigen rekening pakken. Er is 0 voordeel aan een aanbetaling, behalve als je geen zelf geen discipline hebt en het op brast ;)

[Voor 16% gewijzigd door Dreadramon op 05-08-2021 14:48]

• citomaster
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 16:29
Dreadramon schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:47:
[...]

Ooit van een dealer begrepen en is ook logisch gezien de systematiek van de aanbetaling. Stel je betaalt nu 6000 euro aan op een contract van 60 maanden. Dan wordt je maandbedrag 100 euro lager. Rijdt je echter over een jaar je auto total loss, dan stop je contract. Dan heb je een jaar lang 100 minder betaald, is 1200 per jaar. De overige 4800 is dan 'kwijt'.

Edit: Precies wat @FreakNL zegt. Als er geen rentevoordeel is, zou ik lekker die 0,01 procent op je eigen rekening pakken. Er is 0 voordeel aan een aanbetaling, behalve als je geen zelf geen discipline hebt en het op brast ;)
Er is wel degelijk een voordeel. Als je een deel van de totale leasesom vooruit betaalt, wordt de BKR-inschrijving ook lager. Als je in de komende jaren een huis wil kopen, dan kan dat voor sommigen het verschil maken tussen wel of geen hypotheek.

• Martinusz
  • Nu online
Dreadramon schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:47:
[...]

Ooit van een dealer begrepen en is ook logisch gezien de systematiek van de aanbetaling.
Ooit...begrepen, zoiets moet vast wel ergens op papier staan, zonder bron vind ik dit soort dingen hier neerzetten niet zo slim.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:14

FreakNL

Well do ya punk?

Het lijkt mij ook vrij sterk hoor, maar ik blijf erbij, als het verder geen voordeel oplevert waarom zou je het dan doen?

Nog een voorbeeldje:
artikel 17
Vooruitbetaling
U kunt eigen geld aanwenden voor een vooruitbetaling. Wij kunnen u hiertoe niet verplichten. U kunt een
vooruitbetaling eenmalig doen en enkel voorafgaand aan de leaseperiode. Een vooruitbetaling wordt door
ons in mindering gebracht op de som van de door u te betalen maandtermijnen van het leasecontract. De
vooruitbetaling verlaagt evenredig uw maandtermijn. De vooruitbetaling is een definitieve betaling aan de
leasemaatschappij en kan niet worden teruggevorderd anders dan bij een voortijdige beëindiging van het
leasecontract, zoals hieronder is beschreven. Vooruitbetalingen kunnen in geval van een faillissement
slechts worden teruggevorderd indien er na afwikkeling voldoende middelen aanwezig zijn.

U mag niet méér vooruitbetalen dan de helft van alle leasetermijnen te samen. Over het saldo van uw
vooruitbetaling wordt geen rente vergoed en de vooruitbetaling vermindert niet de in de leasetermijnen
opgenomen rentebedragen. Het is niet mogelijk om dit bedrag gedurende de looptijd van het
leasecontract te verhogen of te verlagen.
Mocht het leasecontract onverhoopt eerder eindigen, dan ontvangt u het resterende bedrag van de
vooruitbetaling, naar evenredigheid van de nog resterende looptijd van het leasecontract, binnen 65
dagen na datum einde contract – na verrekening met eventuele bedragen die wij nog van u te vorderen
hebben - terug.

3
Voorbeeld:
U heeft een bedrag van € 2.700 vooruitbetaald voor een contract van 36 maanden. De door u te betalen
leasetermijnen zijn daardoor met € 75 (€ 2.700 / 36) verlaagd. Mocht het contract na 17 maanden worden
beëindigd, dan ontvangt u een gedeelte retour. De berekening is als volgt: 19 maanden resterend, dus u
krijgt 19/36e deel van € 2.700, ofwel € 1.425 retour (minus eventueel te verrekenen bedragen).
Indien u van deze faciliteit gebruik maakt, dan zullen wij:
- u bij het leasecontract een overzicht verstrekken waarin u van alle maanden in de leaseperiode kunt zien
wat het (administratieve) saldo van uw vooruitbetaling is;
- u eenmalig een rekening sturen voor dit bedrag onder de noemer ‘vooruitbetaling leasetermijnen’;
- In onze administratie maandelijks een gelijk bedrag toerekenen aan uw leasecontract. U kunt niet meer
over het vooruitbetaalde bedrag beschikken en het is niet mogelijk om dit bedrag gedurende de
leaseperiode te wijzigen;;
- de eventuele administratievergoeding voor deze faciliteit op het leasecontract vermelden.
https://www.directleasepr...eurmerk-Private-Lease.pdf
citomaster schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:56:
[...]

Er is wel degelijk een voordeel. Als je een deel van de totale leasesom vooruit betaalt, wordt de BKR-inschrijving ook lager. Als je in de komende jaren een huis wil kopen, dan kan dat voor sommigen het verschil maken tussen wel of geen hypotheek.
Dan moet je uberhaupt niet aan PL beginnen. Waar eindig je dan? 20% vooruit betalen? 50%? Dan kan je die auto beter gewoon kopen :+

[Voor 137% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2021 15:08]

• Dreadramon
Martinusz schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:01:
[...]

Ooit...begrepen, zoiets moet vast wel ergens op papier staan, zonder bron vind ik dit soort dingen hier neerzetten niet zo slim.
Dan zul je het contract moeten hebben. Ik zou het eerder omdraaien, als er nergens staat dat je het terug krijgt, kun je er vanuit gaan dat je het kwijt bent.

Naast ooit begrepen, heb vorige week een contract afgesloten met Van Mossel. Daar wordt wel gesproken over een aanbetaling, maar niks over een terugbetaling. Mocht je het overwegen, zou ik zeggen bespreek het. Maar ik zou het lekker op een spaarrekening zitten, een paar euro rente pakken en er de laatste paar termijnen van betalen.

• pyrofielo
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
ik heb al een tijdje een 108 private lease, maar zit nu toch te kijken naar een wat grotere uitvoering en dan ook EV.

Omdat ik nog wel iets meer dan een jaar aan vast zit wil ik wel graag bij Peugeot blijven. Ik heb mijn oog laten vallen op een e 2008 waarvan eigenlijk het enige maar dan ook wel flinke minpunt de range is.

Zaterdag gaan we even kletsen bij de dealer maar ik zit met zoveel in mijn hoofd. subsidie op EV is nu op en dat is toch een flinke misser. Daarbij is de range van de e-2008 ook wel minnetjes (al denk ik wel voldoende voor ons normale gebruik).
opties zijn dan eigenlijk:
- wachten tot de 108 klaar is, dan zijn we merkvrij
- nu upgraden naar een 2008 en subsidie missen
- volgend jaar kijken en hopen dat er nieuwe subsidie is, naja dat denk ik wel eigenlijk

Hyundai Kona is ook leuk en meer range, maja wel weer wat spartaanser en minder ruimte dan die 2008 (die ik esthetisch toch ook wel veel mooier vind).

Ben benieuwd wat het gaat worden, ik acht in ieder geval de kans heel erg klein dat ik nu upgrade en ook de subsidie mis.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• citomaster
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 16:29
FreakNL schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:04:

Dan moet je uberhaupt niet aan PL beginnen. Waar eindig je dan? 20% vooruit betalen? 50%? Dan kan je die auto beter gewoon kopen :+
Dat is natuurlijk een beetje een non-argument. De leasesom telt vrij zwaar mee bij de berekening van een maximale hypotheek. Er kan daardoor best een discrepantie zitten tussen je maandelijks besteedbare inkomen (dat vrij hoog kan zijn), terwijl de PL ervoor zorgt dat je tóch geen hypotheek kan krijgen. Waarom zou je dan niet een deel vooruit betalen? Een kanttekening bij vooruit betalen is dat je ook meer risico loopt bij een faillissement van de leasemaatschappij. Maar dat is een afweging die je moet maken.

• Martinusz
  • Nu online
citomaster schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:30:
[...]

Dat is natuurlijk een beetje een non-argument. De leasesom telt vrij zwaar mee bij de berekening van een maximale hypotheek. Er kan daardoor best een discrepantie zitten tussen je maandelijks besteedbare inkomen (dat vrij hoog kan zijn), terwijl de PL ervoor zorgt dat je tóch geen hypotheek kan krijgen. Waarom zou je dan niet een deel vooruit betalen? Een kanttekening bij vooruit betalen is dat je ook meer risico loopt bij een faillissement van de leasemaatschappij. Maar dat is een afweging die je moet maken.
Sowieso zijn er in Nederland heel veel mensen die nieuwe auto's niet compleet met eigen geld aanschaffen, daarvoor worden vaak leningen afgesloten voor complete bedrag of deels natuurlijk.

Zou je het complete bedrag moeten lenen, dan is private lease weer gunstiger, daar wordt namelijk niet de aanschafwaarde bij BKR genoteerd.
Dus stel een auto van 35K waarde, wordt er bij PL maar voor +/- 17K geregistreerd bij BKR.
Dus eigenlijk 'voordeliger' t.o.v. lenen wanneer je in dit voorbeeld meer dan 17K moet lenen.

Overigens kun je als stelregel goed aanhouden:
elke 1 duizend BKR = 5 duizend euro minder (maximale) hypotheek

• Reiger072
pyrofielo schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:13:
ik heb al een tijdje een 108 private lease, maar zit nu toch te kijken naar een wat grotere uitvoering en dan ook EV.

Omdat ik nog wel iets meer dan een jaar aan vast zit wil ik wel graag bij Peugeot blijven. Ik heb mijn oog laten vallen op een e 2008 waarvan eigenlijk het enige maar dan ook wel flinke minpunt de range is.

Zaterdag gaan we even kletsen bij de dealer maar ik zit met zoveel in mijn hoofd. subsidie op EV is nu op en dat is toch een flinke misser. Daarbij is de range van de e-2008 ook wel minnetjes (al denk ik wel voldoende voor ons normale gebruik).
opties zijn dan eigenlijk:
- wachten tot de 108 klaar is, dan zijn we merkvrij
- nu upgraden naar een 2008 en subsidie missen
- volgend jaar kijken en hopen dat er nieuwe subsidie is, naja dat denk ik wel eigenlijk

Hyundai Kona is ook leuk en meer range, maja wel weer wat spartaanser en minder ruimte dan die 2008 (die ik esthetisch toch ook wel veel mooier vind).

Ben benieuwd wat het gaat worden, ik acht in ieder geval de kans heel erg klein dat ik nu upgrade en ook de subsidie mis.
Je zou eventueel kunnen kijken naar een voorraad model die al op kenteken staat. Dan is er wel nog € 2.000 subsidie te verkrijgen.

Eventueel kan vragen of het mogelijk is om de auto eerst op naam van de dealer te zetten en vervolgens op jouw naam te zetten, dan is hij voor de subsidie ook 2e hands.

• pyrofielo
  • Niet online
Reiger072 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:18:
[...]

Je zou eventueel kunnen kijken naar een voorraad model die al op kenteken staat. Dan is er wel nog € 2.000 subsidie te verkrijgen.

Eventueel kan vragen of het mogelijk is om de auto eerst op naam van de dealer te zetten en vervolgens op jouw naam te zetten, dan is hij voor de subsidie ook 2e hands.
goede tip, maar ik denk dat ik voor 2000 euro wel 4 maandjes kan wachten haha :)

• Benny
  • Nu online
Bij DirectLease de Ioniq Comfort voor €319 bij 12.000km 60maanden. Ze adverteren nu zelfs met de €2000 subsidie terwijl ze daar bij Van Mossel (zelfde bedrijf?) beetje moeilijk over doen (iets met belasting). Lijkt er wel op dat het gaat lukken maar niet echt van harte zegmaar..
Zit in de aanvraag, hopelijk niet binnen paar dagen uitverkocht. Met de SEPP zit het nog wel goed komende weken :)

De Kona heeft eigenlijk nog lichtjes de voorkeur vanwege het bereik en de hoge zitpositie maar is me geen €55 extra per maand waard. Ioniq bereik is opzich voldoende alleen jammer dat fast charging snelheid beetje tegen valt maar dat is alleen met vakantie een dingetje. Ook is ie beter uitgerust dan de Kona dus voor dit geld een uitstekende deal denk ik.

[Voor 31% gewijzigd door Benny op 09-08-2021 15:06]

• BasvanS
  • Nu online
Benny schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:56:
Bij DirectLease de Ioniq Comfort voor €319 bij 12.000km 60maanden. Ze adverteren nu zelfs met de €2000 subsidie terwijl ze daar bij Van Mossel (zelfde bedrijf?) beetje moeilijk over doen (iets met belasting). Lijkt er wel op dat het gaat lukken maar niet echt van harte zegmaar..
Zit in de aanvraag, hopelijk niet binnen paar dagen uitverkocht. Met de SEPP zit het nog wel goed komende weken :)

De Kona heeft eigenlijk nog lichtjes de voorkeur vanwege het bereik en de hoge zitpositie maar is me geen €55 extra per maand waard. Ioniq bereik is opzich voldoende alleen jammer dat fast charging snelheid beetje tegen valt maar dat is alleen met vakantie een dingetje. Ook is ie beter uitgerust dan de Kona dus voor dit geld een uitstekende deal denk ik.
Gok dat je nog 3-4 weken hebt. Eerste week September is het potje wel leeg.

• PLAE
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:27
28,5 - 31,5 cent per kilometer en dan nog 5,4 cent per km voor de 'brandstof'. Ik vind het dan best pittig worden met totaal zeg maar 34 - 37 cent per km.

Wat voor range is normaal bij PL om aan te denken?

• BasvanS
  • Nu online
PLAE schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:21:
28,5 - 31,5 cent per kilometer en dan nog 5,4 cent per km voor de 'brandstof'. Ik vind het dan best pittig worden met totaal zeg maar 34 - 37 cent per km.

Wat voor range is normaal bij PL om aan te denken?
Range van wat?

• StarC
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14:13
34-37 cent/km als all-in prijs is - als je het mij vraagt - erg netjes, helemaal als je het afzet tegen de (catalogus)waarde van de auto.

Ik kom voor mijzelf met een maandbedrag van 414 op +-41 cent per km (uitgaande van 15k km, 1,80 voor een liter benzine en 1:22)

[Voor 32% gewijzigd door StarC op 09-08-2021 17:10]

• PLAE
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:27
Kosten per gereden kilometer.
StarC schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:07:
34-37 cent/km als all-in prijs is - als je het mij vraagt - erg netjes, helemaal als je het afzet tegen de (catalogus)waarde van de auto.
Het valt mij juist tegen. Maar ik vind het lastig om een goede vergelijking te maken. Ik ga er nog eens mee puzzelen. Zit nu zelf op 21,5 cent met een eigen (duurdere) auto maar ook meer kilometers. Dat helpt natuurlijk om de prijs te drukken. Daarom is de vergelijking niet fair. En die auto wordt op een gegeven moment ouder natuurlijk. Daarmee heb ik het niet over de afschrijving of onderhoudskosten. Maar ik zit gewoon letterlijk in een oudere auto als ik er na 5 jaar in blijf rijden en de PL rijder gaat naar iets nieuws.

[Voor 79% gewijzigd door PLAE op 09-08-2021 17:12]

• Aike
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Benny schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:56:

Ik heb van Mossel Private lease net gebeld en die wilden niet meewerken aan subsidie.

En daarna DirectLease gebeld en die bedoelen met subsidie de 4000 euro subsidie voor nieuwe auto's. Ik vind het niet zo netjes om daar nu mee te adverteren. Maar dat vonden ze zelf geen probleem. Ze adviseren gewoon een half jaar te wachten en de auto per 1 januari op kenteken te laten zetten. Niet helemaal wat ik in gedachten heb bij "direct rijden".

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Martinusz
  • Nu online
PLAE schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:08:
[...]

Kosten per gereden kilometer.

[...]

Het valt mij juist tegen. Maar ik vind het lastig om een goede vergelijking te maken. Ik ga er nog eens mee puzzelen. Zit nu zelf op 21,5 cent met een eigen (duurdere) auto maar ook meer kilometers. Dat helpt natuurlijk om de prijs te drukken. Daarom is de vergelijking niet fair. En die auto wordt op een gegeven moment ouder natuurlijk. Daarmee heb ik het niet over de afschrijving of onderhoudskosten. Maar ik zit gewoon letterlijk in een oudere auto als ik er na 5 jaar in blijf rijden en de PL rijder gaat naar iets nieuws.
Misschien kun je je berekening delen?
Ik denk dat er vast een foutje in zit of dat je niet alles hebt meegenomen qua kosten.

• Rhumba
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 22:32
Aike schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:19:
[...]

Ik heb van Mossel Private lease net gebeld en die wilden niet meewerken aan subsidie.

En daarna DirectLease gebeld en die bedoelen met subsidie de 4000 euro subsidie voor nieuwe auto's. Ik vind het niet zo netjes om daar nu mee te adverteren. Maar dat vonden ze zelf geen probleem. Ze adviseren gewoon een half jaar te wachten en de auto per 1 januari op kenteken te laten zetten. Niet helemaal wat ik in gedachten heb bij "direct rijden".
Ik had na wat dealers benaderd te hebben ook de 2000 subsidie opgegeven. Kia dealer wist hier niets vanaf en zei dat dat ook niet zomaar kon.

Van Mossel wil dus geen verkoop meer doen? Want niet alleen het kenteken moet op 3 januari. Je mag de overeenkomst ook pas tekenen in 2022 ;)

• Benny
  • Nu online
Aike schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:19:
[...]

Bij Directlease adverteren ze met “eerste 48 maanden vanaf €278”. Normale prijs €319, is €41 verschil dus ze adverteren met de €2000 subsidie.. Bij ANWB staat er nu ook bij bijv. de Kona €2000 subsidie.

Contactpersoon bij Van Mossel heeft me vorige week min of meer toegezegd dat het goed gaat komen dus ben benieuwd. Zijn collega van een andere locatie was daar verrast over en zegt dat ze 1 lijn gaan trekken, en dat leek te neigen naar geen subsidie meer op deze manier (alleen op echte occasions).

Als het bij van mossel en directlease toch niet lukt ga ik toch maar voor de Kona voor €12 extra per maand. ANWB vertrouw ik wel.

• Stefmeister8
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 14:13
Benny schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:11:
[...]

Bij Directlease adverteren ze met “eerste 48 maanden vanaf €278”. Normale prijs €319, is €41 verschil dus ze adverteren met de €2000 subsidie.. Bij ANWB staat er nu ook bij bijv. de Kona €2000 subsidie.

Contactpersoon bij Van Mossel heeft me vorige week min of meer toegezegd dat het goed gaat komen dus ben benieuwd. Zijn collega van een andere locatie was daar verrast over en zegt dat ze 1 lijn gaan trekken, en dat leek te neigen naar geen subsidie meer op deze manier (alleen op echte occasions).

Als het bij van mossel en directlease toch niet lukt ga ik toch maar voor de Kona voor €12 extra per maand. ANWB vertrouw ik wel.
Vanochtend ook aangevraagd bij DirectLease en ze belden mij net. Ik ga de financiële check in en dan helpen ze met de aanvraag van de subsidie. Ze bestellen dan geen auto totdat ik de subsidie heb geregeld omdat ik hem anders ook niet wil.

Wel raar dat ze adverteren met een lager maandbedrag, maar dat ze het niet daadwerkelijk verlagen. Je krijgt zelf de subsidie gestort. Ben er zelf verder niet bekend mee dus misschien is dit wel de normale gang van zaken.

iRacing Profiel

• Benny
  • Nu online
Ben net ook gebeld door Directlease, aanvraag is goedgekeurd maar heb ze gezegd dat ik nog even wacht op Van Mossel, scheelt toch weer 2 tientjes.

Beetje rare manier van adverteren ja maarja alles doen om klanten te lokken blijkbaar. Hoewel de actie zonder subsidie ook al best netjes is..

• pyrofielo
  • Niet online
Reiger072 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:18:
[...]

blijkt dat voor een voorraadmodel een korting van 1500 euro mogelijk is.
daarmee kom ik dan op 2000 euro subsidie + 1500 mis ik 500 euro ten opzichte met wachten tot volgend jaar. Dat vind ik nog wel de moeite, dus dat heb ik in gang gezet.

Morgen even een testritje maken nog.

• SeeSharpDev
Vandaag dan eindelijk de knoop doorgehakt en de kona electric is besteld via ANWB!
Hopelijk nog op tijd voor de subsidie (gaat aardig snel de laatste dagen)

Ik kan niet wachten :D

• Benny
  • Nu online
SeeSharpDev schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:45:
Vandaag dan eindelijk de knoop doorgehakt en de kona electric is besteld via ANWB!

De comfort smart? Die zie ik nu op uitverkocht staan op de ANWB site.

Lang getwijfeld tussen de Kona en Ioniq maar wordt toch de laatste, en afhankelijk van voorraad de Premium uitvoering voor gemiddeld €285 incl. subsidie. Toch €35 goedkoper dan de Kona en een stuk luxer maarja Kona is een crossover en zal wel beetje jaloers zijn op het bereik haha

• Nostordici
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:21
SeeSharpDev schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:45:

Netjes! Welke variant, want het gaat hard met de verschillende uitvoeringen en kleuren. Subsidie zou ik alvast aanvragen, kun je doen via het eLoket met digiD. Als je nu een aanvraag doet, gaat het vrij snel, zodra de subsidie is toegekend weet je in ieder geval zeker dat het voor jou is gereserveerd. Als je het kenteken hebt ontvangen kun je dit doorgeven en krijg je de komende 48 maanden 41,66. - :)

• SeeSharpDev
We zijn voor de kona fashion gegaan in de kleur dark knight.
Doordat er bij anwb staat dat die kleur niet beschikbaar is voor 'fashion (design)' ging ik er even van uit dat deze alleen voor 'fashion design' niet beschikbaar was.
Het bleek in het vervolg mailtje dat het voor zowel fashion als fashion design zo is.

Na vervolgens telefonisch contact met leaseplan bleek dat ik de kleur alsnog zo kon laten staan doordat ze nog enkele hadden staan van fashion - dark knight.
Ik ging mentaal al uit van wit als nieuwe keuze maar dat hoeft dus niet :D

Ik heb ook een lange tijd getwijfeld tussen de kona en ioniq maar ivm de accu radius durf ik het toch niet aan en zijn we voor de kona gegaan.
Woon-werk is een afstand van +-110 km per dag en ben daarbij afhankelijk van publiek laden.

@Nostordici , De voorbereidingen heb ik vanmiddag inderdaad getroffen op eLoket.
Vandaar dat ik in het andere topic jou vraag kon beantwoorden over de aanvraag haha, had dat toen net gecheckt :P (Kona topic)

• Arfman

Arfman

Drome!

Zit te twijfelen om voor een Kona electric te gaan, maar als ik dit zo lees moet ik niet te lang meer twijfelen ..

• Goofyduck384
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 16:53
Ik twijfel of het voor mij voordelig is om PL te doen.
Situatie: twee occasions voor de deur, Mini en VW Passat. Beiden 2011.
Maandelijkse kosten (verzekering en wegenbelasting): €100 en €120
Max kilometers per jaar: 2x 10.000

Enigste reden om PL te overwegen zijn de onderhoudskosten, waar ik soms echt moe van wordt (net weer een rekening weggetikt van €600 voor een airco vervangen). Eens in de zoveel jaar koop ik dan weer een ‘nieuwe’ occasion waarbij ik de oude inruil. Nieuwe occasion is dan rond de €10.000.

Maar als ik nu een PL overweeg, van bijv €350,- per maand (daar lease ik alleen nog nog geen VW Passat van), dan is de maandelijkse last dus €250,- meer dan nu. Jaarlijks is dat dan €3000,-. Daar kan ik dan toch makkelijk mijn onderhoud van doen?
Neem ik in de rekensom ook de aanschaf mee (€10.000 om bijv de 4/5 jaar), dan kom ik op 12.000 - 15.000 euro per 4/5 jaar. Minus de €10.000 voor de aanschaf, kom ik nog uit op €2000-5000,- voor onderhoud, dus €500-1000 per jaar.

Voor dat geld is onderhoud per jaar te doen lijkt me. Wat zou in mijn situatie dan een extra voordeel zijn van private lease? Of vergeet ik nog wat kosten? Is het dan enkel het gemak van geen extra kosten?

[Voor 4% gewijzigd door Goofyduck384 op 12-08-2021 13:50]

• Reiger072
Sowieso is het eigenlijk geen eerlijke vergelijking met een occasion.

Je leaset natuurlijk ook voor het gemak/duidelijkheid over de maandelijkse kosten en om een nieuwe/luxe auto te rijden.

Er vanuit gaande dat voor de deur betekent dat je een eigen oprit hebt, kan je natuurlijk kijken naar een elektrische auto waardoor je ook weer bespaard op brandstof. Al valt die besparing bij 10.000 km wel mee.

• JLC7
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 16:55
Goofyduck384 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:48:

Maar als ik nu een PL overweeg, van bijv €350,- per maand (daar lease ik alleen nog nog geen VW Passat van), dan is de maandelijkse last dus €250,- meer dan nu. Jaarlijks is dat dan €3000,-. Daar kan ik dan toch makkelijk mijn onderhoud van doen?
Neem ik in de rekensom ook de aanschaf mee (€10.000 om bijv de 4/5 jaar), dan kom ik op 12.000 - 15.000 euro per 4/5 jaar. Minus de €10.000 voor de aanschaf, kom ik nog uit op €2000-5000,- voor onderhoud, dus €500-1000 per jaar.

Voor dat geld is onderhoud per jaar te doen lijkt me. Wat zou in mijn situatie dan een extra voordeel zijn van private lease? Of vergeet ik nog wat kosten? Is het dan enkel het gemak van geen extra kosten?
Als je voor €10k aanschafkosten eens per 4/5 jaar mee neemt vergelijk je 2e handsauto's met volledig nieuwe auto's. Nieuwprijs VW passat is na even snel googlen ~40k. Na 5 jaar natuurlijk nog wel restwaarde maar lijkt me geen €30k meer waard dan.

Gebruik anders even https://www.anwb.nl/auto/autokosten; daarin staan netjes kosten in ct/km geschat en dan €/mnd

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 14:58
@Goofyduck384 Je moet in je vergelijking appels met appels vergelijken;

Bij een oudere occasion moet je behalve onderhoudskosten (kleine/grote beurt voor € 70/mnd) ook vervangingen begroten (zeg € 100/mnd). Dan is een airco van € 600 geen tegenvaller, maar past het gewoon in je begroting.

Je kan dergelijk onderhoud makkelijk betalen, want je hebt bij zo'n oude auto weinig afschrijvingskosten (aanschaf - restwaarde / gebruiksjaren).

Belasting is vergelijkbaar bij PL, verzekering kan wat goedkoper bij een occasion. Maar dit verschil is beperkt irt PL.

Jouw oudere auto is waarschijnlijk goedkoper dan een B-klasse PL. Zeker goedkoper dan een PL van een nieuwe Passat.

Is het extra geld voor PL jou wat extra € waard? Je koopt er zaken als comfort, nieuwe techniek, en voorspelbaarheid voor terug. Op die vraag heb jij alleen het antwoord.

• SeeSharpDev
Nostordici schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:29:
[...]

Netjes! Welke variant, want het gaat hard met de verschillende uitvoeringen en kleuren. Subsidie zou ik alvast aanvragen, kun je doen via het eLoket met digiD. Als je nu een aanvraag doet, gaat het vrij snel, zodra de subsidie is toegekend weet je in ieder geval zeker dat het voor jou is gereserveerd. Als je het kenteken hebt ontvangen kun je dit doorgeven en krijg je de komende 48 maanden 41,66. - :)
Zojuist het contract getekend en subsidie aangevraagd.
Ik had verwacht dat ik mijn contract nodig had bij het aanmelden voor subsidie, weet iemand hoe dat zit?
Ik zag namelijk geen plek om deze toe te voegen, eigenlijk heb ik alleen wat persoonsgegevens/gekozen auto etc. ingevuld en thats it.

Mis ik iets of komt dat op een later moment pas?

• Benny
  • Nu online
SeeSharpDev schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:09:
[...]

Ik had verwacht dat ik mijn contract nodig had bij het aanmelden voor subsidie, weet iemand hoe dat zit?
Ik zag namelijk geen plek om deze toe te voegen, eigenlijk heb ik alleen wat persoonsgegevens/gekozen auto etc. ingevuld en thats it.

Zelfde hier, verwachte afleveringsdatum op volgende week gezet. Zal wel goed komen.

• mindcre8r
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13:03

mindcre8r

The Baka Crow..

wat wel mist in de berekening voor de private lease vs zelf auto kopen in de anwb calculator (al dan niet 2e hands) is wat je wegtankt aan peut vs elektriciteit?

bij de kona is dat bijv 20 euro stroom vs 45 euro benzine op dezelfde aantal kilometers.

Berekening: 10.000 km / 416 km = 24 x laden a 20 = 480 euro stroom
10.000 km /416 =24 * 45 = 1081

Dan kom ik op jaarbasis op een verschil van 601 = 50 euro per maand dat je goedkoper bent met elektrische rijden in het "brandstof gebruik"

Waar ik meer mee zit voor mezelf, nu nog een auto kopen op fossiel, wat is die nog waard over 5 jaar, de restwaarde gaat steeds harder onderuit als er meer geforceerd richting elektrische auto's gestuurd wordt. maar een nieuwe elektrische auto is bizar duur en een occasion durf ik niet erg vanwege dat wanneer je een probleem hebt met je accu's dit zo bizar duur is om te repareren.

Tameguchi kitten ja ney o

• Reiger072
SeeSharpDev schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:09:
[...]

Die vragen ze steekproefsgewijs op. Dan krijg je een berichtje van ze en moet je die toesturen/uploaden weet niet meer precies wat ik moest doen.

Er is eventueel een SEPP draadje. Particuliere EV subsidie (SEPP)

• Goofyduck384
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 16:53
Reiger072 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:53:
Er vanuit gaande dat voor de deur betekent dat je een eigen oprit hebt, kan je natuurlijk kijken naar een elektrische auto waardoor je ook weer bespaard op brandstof. Al valt die besparing bij 10.000 km wel mee.
Daar heb ik nog over nagedacht. Heb de auto’s wel voor de deur, maar niet op eigen terrein. Zou graag elektrisch gaan rijden, maar een kabel over de stoep is misschien niet handig? Al is het maar 2 meter…plus de kosten van de installatie van een eigen laadpaal komen er dan nog bij.
Highland schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:06:
@Goofyduck384
Bij een oudere occasion moet je behalve onderhoudskosten (kleine/grote beurt voor € 70/mnd) ook vervangingen begroten (zeg € 100/mnd). Dan is een airco van € 600 geen tegenvaller, maar past het gewoon in je begroting.

Je kan dergelijk onderhoud makkelijk betalen, want je hebt bij zo'n oude auto weinig afschrijvingskosten (aanschaf - restwaarde / gebruiksjaren).

Is het extra geld voor PL jou wat extra € waard? Je koopt er zaken als comfort, nieuwe techniek, en voorspelbaarheid voor terug. Op die vraag heb jij alleen het antwoord.
Nou inderdaad, ik snap dat een occasion vergelijken met een nieuwe auto misschien niet eerlijk is.
Momenteel begroot ik niks per maand. Ik houd gewoon rekening met een grote beurt aan het einde van het jaar, en dan nog wat extra onderhoud. Meestal tot max €1000,- (per auto). Daarmee red ik het meestal wel mee. Maar inderdaad, als er dan iets halverwege het jaar bijkomt, zoals nu met de airco, baal ik daar wel van ja..

Maar weegt dat dan op voor €250,- per maand extra, een nieuwere auto, geen onderhoudsproblemen etc? Ik vind dat echt heel moeilijk inschatten, helemaal omdat je er gelijk (ik zou voor 48 maanden gaan) 4 jaar aan vastzit.. wat als het me techniek bevalt (nu kan komen auto dan gewoon weer verkopen etc.)

En als ik zoiets zou doen, zou ik ook graag (rekening houdend met milieu en kostenbesparing) overgaan richting elektrisch. Alleen is dat handig als je inderdaad geen laadpaal voor de deur, of op eigen terrein hebt?

Lastige dilemma’s 😉

• sderooij
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 18:04
Goofyduck384 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:48:
Ik twijfel of het voor mij voordelig is om PL te doen.
Situatie: twee occasions voor de deur, Mini en VW Passat. Beiden 2011.
Maandelijkse kosten (verzekering en wegenbelasting): €100 en €120
Max kilometers per jaar: 2x 10.000

Enigste reden om PL te overwegen zijn de onderhoudskosten, waar ik soms echt moe van wordt (net weer een rekening weggetikt van €600 voor een airco vervangen). Eens in de zoveel jaar koop ik dan weer een ‘nieuwe’ occasion waarbij ik de oude inruil. Nieuwe occasion is dan rond de €10.000.

Ik zat tot April dit jaar met een 2004 corsa (benzine) en een 2012 megane (diesel). De corsa is begin april overleden met een defect boordcomputer (a 1100 euro) en de megane (3ton) had een redelijke grote onderhoudsbeurt nodig (a 1500-1800 euro). Ik was er toen helemaal klaar mee om prive te rijden, heb toen de beslissing gemaakt om een PL te proberen.
Het is een opel astra geworden (uit 2020) zijnde een occasion private lease, welke me 350 euro per maand kost voor 4 jaar (inclusief additionele pakketten in geval van ontslag etc). Vond dat een strakke deal want de auto is precies wat ik zocht: donkerblauw, automaat, benzine en voldoende pk's.

Bevalt prima zo, geen hoofdpijnen/zorgen meer met "wat kan er volgende week weer is gebeuren" en af en toe rijd ik even langs het Motorhuis om wat vloeistoffen bij te laten vullen of lampjes etc :)

• JLC7
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 16:55
Ik vroeg me laatst af, is er een scenario waarin het verstandig is om (bij keurmerk aangesloten aanbieders) niet de maximale contractduur te kiezen?

Want in alle voorwaarden die ik heb gezien staat;

Dus stel ik weet al dat ik maar 3 jaar wil leasen, kan ik toch beter een contract voor vijf jaar afsluiten want:
  • Als ik na 3 jaar opzeg, is er een mogelijkheid dat opzegboete lager is door "methode 1"
  • Ik heb na 3 jaar toch nog de flexibiliteit om eventueel langer door te gaan met de auto
  • Ik heb 3 jaar lang lagere maandlasten wat ik kan laten renderen op de beurs ;)
Nadeel; wel rekening houden met een te betalen bedrag aan het einde van de 3 jaar

Dus... klopt het dat het altijd beter af ben met een 5jr contract ipv 3jr contract?

• BasvanS
  • Nu online
JLC7 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:54:
Ik vroeg me laatst af, is er een scenario waarin het verstandig is om (bij keurmerk aangesloten aanbieders) niet de maximale contractduur te kiezen?

Want in alle voorwaarden die ik heb gezien staat;
[Afbeelding]

Dus stel ik weet al dat ik maar 3 jaar wil leasen, kan ik toch beter een contract voor vijf jaar afsluiten want:
  • Als ik na 3 jaar opzeg, is er een mogelijkheid dat opzegboete lager is door "methode 1"
  • Ik heb na 3 jaar toch nog de flexibiliteit om eventueel langer door te gaan met de auto
  • Ik heb 3 jaar lang lagere maandlasten wat ik kan laten renderen op de beurs ;)
Nadeel; wel rekening houden met een te betalen bedrag aan het einde van de 3 jaar

Dus... klopt het dat het altijd beter af ben met een 5jr contract ipv 3jr contract?
Wat je zegt klopt. Maar in de praktijk zie je dat veel 12/24/36 maanden deals erg scherp zijn. Een 60 maanden deal voor slechts 12/24/36 maanden afsluiten kost je soms wel tot 150/200 euro extra per maand.

Daarbij is er ook nogal een verschil in de hoogte van de BKR registratie. Die is bij een 60 maanden 5 x zo groot als bij een 12 maanden deal.
Pagina: 1 ... 77 78 79 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee