No worries. Voor ons is de Kia e-Soul de eerste auto, als vervanger van de Lexus hybride hiervoor. Wij gaan gemiddeld 2x per jaar met de auto op vakantie binnen Europa, van Zweden tot aan Italië en soms verder. Met daarnaast ook regelmatig een weekendje weg, wat dan wel wat dichter bij huis is. Dat is sowieso een belangrijke reden geweest om voor de Kia e-Soul te kiezen. Want deze auto kan wat heel erg veel EV's in deze prijsklasse niet kunnen: een dakkoffer tot 100 kg daklast en/of een trekhaakkoffer met 100 kg kogeldruk.
Kia e-Niro kan wel dakkoffer, maar geen trekhaakkoffer. VW ID.3 kan geen van beide, net als de PSA drieling. Dan ben je dus gigantisch beperkt in wat je mee kan nemen.
Daarnaast, met volle bepakking gaat je verbruik toch wel wat omhoog (met dakkoffer nog meer) en dus is 170 km real world range absoluut onaanvaardbaar voor op vakantie. Zelfs in de meest gunstigste gevallen sta je na 150 km weer aan een snellader, dat is op snelwegsnelheid na 1,5 uur alweer. Maar vaak pakken die plekken niet zo optimaal uit als je zou willen en heb je met een 170 km echte range een feitelijk bereik van 100-150 km, daarbinnen moet je (het liefst zo dicht mogelijk bij de 150) dus je volgende snellader hebben. En je houdt continu weinig marge om naar de volgende door te rijden.
Ik heb al meegemaakt in België: 2 snelladers achter elkaar vol. Even rondje navraag gedaan en gekeken op de schermen, maar alle 4 nog onder de 40%, sommigen ruim. Op naar de volgende, 28 km verder. Was geen enkel probleem en zorgt er weer voor dat we daarna een snellader konden pakken in Frankrijk die weer iets verder was dan oorspronkelijk gepland. Die flexibiliteit/marge heb je niet met iets van 170 km bereik.
Toegegeven, met het 100 kW snelladen van de PSA drieling en 250 km echt bereik, daarvan zeg ik: dat is het minimale, de sweetspot. Alles daarboven was voor ons ook niet per se nodig. Maar ja, die dakkoffer/trekhaakkoffer...
En als laatste: ik werk nu veel vanuit huis, dus pakt mijn vrouw de e-Soul, dat is goedkoper en comfortabeler dan de Toyota Aygo. Maar als ik straks weer op pad moet, rijd ik het hele land door. Toegegeven: met name de grote randstad, maar als ik soms ineens vanuit mijn woonplaats in Flevoland naar Rotterdam of zelfs verder moet, dan is dat ook gelijk met een ritme. Dan heb ik daar een klant zitten waar ik 1-2x per week naartoe moet. Vlissingen heb ik tot aan corona begon nog 3 maanden naartoe gependeld. Dat is ruim 160 km enkele reis. Tuurlijk, als ik een Peugeot e-2008 zou hebben gehad om maar iets te noemen, had ik het geen enkel probleem gevonden om op de terugweg even 10-15 min bij een snellader te gaan staan. En vaak kan ik bij klanten ook van publieke laders gebruik maken, waardoor je na een (halve) werkdag toch wel weer redelijk vol zit.
Andersom bekeken: mijn e-Soul is slechts 1-fase, was een twijfelgeval maar juist het grote accupakket zorgt er dan weer voor dat ik geen 3-fase nodig heb. Context is king.
En daarom nu als 2e auto wel naar iets wat minimaal formaat e-208 is, maximaal formaat MX-30/e-2008 en dus in de PL voor max. € 400/mnd. Bereik boeit daarbij amper, maar pakweg 150-170 km is wel een lekker comfortabele marge om te hebben. En mijn vrouw wil het liefst een crossover/SUV look-a-like vanwege het betere overzicht en de instap. Dus de MX-30 bevindt zich heel erg in de categorie ultieme 2e EV voor ons. Honda e is heel erg gaaf, maar te klein, amper groter dan een Aygo. e-208 is ook erg mooi, maar wel lage instap. e-2008 is mooier, maar duurder en ook wat overbodig eigenlijk. Kona 39 kWh zou ook mooi zijn, ook overkill en wat aan de dure kant daardoor. VW ID.3 idem. En ik vergeet vast nog wat, maar dit is wel zo'n beetje de shortlist.