Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:55
Tommie12 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:34:
[...]

Anderzijds, als je dan een huis wil kopen, en je hebt geld nodig voor een auto....
Dat komt wel goed :) Ik lease niet omdat ik geen geld heb om een auto te kopen maar omdat ik het prettig vind en me het erg goed bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Ik verwacht eigenlijk ook dat schadevrije jaren binnenkort wel een factor gaan spelen in de premies. Bij private lease via dealers zie je dit al. Als private lease straks in populariteit toeneemt (en dus ook het aantal schades) zal de rest wel volgen (of het wordt gewoon voor iedereen duurder... :))

Als je weinig schadevrije jaren hebt kan je hier nu nog de vruchten van plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Greencap schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:40:
Wat dacht je van aflossen op je hypotheek (indien van toepassing)? Dan haal je toch zo 2% zonder risico te lopen.
Vergeet de HRA niet

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Greencap schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:45:
Ik verwacht eigenlijk ook dat schadevrije jaren binnenkort wel een factor gaan spelen in de premies. Bij private lease via dealers zie je dit al. Als private lease straks in populariteit toeneemt (en dus ook het aantal schades) zal de rest wel volgen (of het wordt gewoon voor iedereen duurder... :))

Als je weinig schadevrije jaren hebt kan je hier nu nog de vruchten van plukken.
Wij rijden in 2 private lease's
een Clio á 249€/m ( 20K km ) en een Fiat 500 á 179€ ( 18K km )
Voor alle twee de auto's kwam ik buiten de inruilwaarde na afloop op zo'n 50 / 100€ per maand voordeel uit.
Nu is onderhoud niet zo'n héél hoog bedrag, maar na de beurten, banden en andere kosten kwamen wij voordeliger uit ( YMMV natuurlijk )

Voor beiden een 'korting' gekregen ivm schadevrije jaren, ( beiden +12j )
De aanbieding kwam voor de Clio via de Veronica-actie ( eind 2015 ) de Fiat kregen we vanuit de emailpool ( spam ;) ) die daaruit voortkwam

Wel rijden we op beide auto's met 'reclame' van het betreffende leasebedrijf, wat ons na de korting van 10% ook nog eens 25€ voordeliger uitkwam.
< de volgende zal echter zonder stickers zijn ;) zover ben ik ondertussen wel >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
RemcoDelft schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:25:
[...]

Ik kwam pas een private lease Up! tegen voor 169 euro per maand. Ik heb net voor de gein bij de ANWB eens de kosten berekend voor 1 jaar bezit en 10.000 km. Dat komt op 399 euro per maand. Excl. benzine 316 euro. Excl. "rente" 307 euro.
Laat de private lease 50 euro duurder zijn voor slechts 1 jaar, dan nog zit de ANWB er flink boven.
De leasemaatschappij maakt er geen verlies op, dus de ANWB zit wat hoog in z'n kosten. Hoewel het grootste deel afschrijving is, en daar zal de leasemaatschappij met een dealernetwerk om de auto weer te verkopen minder last van hebben.

Wat wel typisch is:
-250 euro "vaste kosten": onderhoud carrosserie en diversen
-140 euro "overige kosten": reparatie en onderhoud

@Greencap hieronder: Private lease is ook incl. alle kosten natuurlijk, alleen voor een prijs die er volgens de ANWB niet uit kan.
De consumentenbond heeft een paar maanden geleden onderzocht dat private lease in sommige gevallen zelfs tot 12% goed koper is dan een auto met eigen middelen aanschaffen.

Bedrijven kunnen vaak bedrijfsmiddelen op een andere manier afschrijven (gunstiger).

[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 12-06-2017 15:31 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Doe ik niet, maar ik ga er van uit dat de meesten onder ons nog wel een hogere hypotheekrente hebben. Aflossen op je hypotheek is overigens ook niet de enige manier om een beetje rendement te halen, maar dit is nogal offtopic. Een ieder mag lekker voor zichzelf bepalen of hij/zij met of zonder rentederving wil rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tommie12 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:31:
Zeker voor jonge bestuurders valt het mee omdat de verzekering anders roet in het eten gooit.
Gooit de leasemaatschappij er onder de 24 jaar niet ook gewoon een toeslag bovenop?
FreshMaker schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:25:
een Clio á 249€/m ( 20K km ) en een Fiat 500 á 179€ ( 18K km )
Even nieuwsgierig zijn: bij welke maatschappij loopt die Fiat, en hoe lang loopt het contract? Die vijfhondertjes zijn enorm goedkoop in de lease, maar vrij prijzig in aanschaf als je bedenkt dat het intern gewoon een Panda is met een ander uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De 500 loopt via Privatelease(.com)
Dit is een 3jarig contract.
In eerste instantie had de mrs. voor 12k gekozen, maar dat was te weinig.
Navraag bleek dat upgraden geen probleem was, je betaalt het verschil in maandkosten van de al verlopen maanden, en gaat dan gewoon verder op de nieuwe basis.
Je mag ook omlaag btw ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan rademaar
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-08 18:55
https://www.leasevergelijker.nl/private-lease/

Ik lease zelf een Ford fiesta ecoboost 1.0 titanium met 25.000 km per jaar voor 254 euro inclusief ANWB pech service voor heel Europa. Contract is 24 maanden. Dit was trouwens een actie van de ANWB met Leaseplan.
Een fiesta zoals deze kost nieuw 20.000 ex aflevering. na 2 jaar staan ze bij de dealer voor 14.500.
Dit krijg je bij inruil er zelf niet voor denk ik. Dus ruim 3000 euro afschrijving per jaar. Dit dit is al bijna het bedrag wat ik nu betaal per maand. En dan moet je als je deze auto zelf koopt nog belasting, verzekering en onderhoud betalen. De afschrijving van een auto is veel hoger als men vaak denkt.
Het valt me wel op dat de ANWB de laatste weken duurder is geworden met hun lease prijzen. Misschien omdat de zomer nu begonnen is en dit i.v.m. de vakantie.
Rebel-Rebel schreef op maandag 12 juni 2017 @ 10:32:
Ik heb hier gelezen over acties die wel eens plaats vinden, bijvoorbeeld van SBS, Groepsveiling, Snappcar, Woonexpress etc. zijn er websites die deze acties bijhouden (Google geeft me geen resultaat) of krijgt iedereen deze acties in zijn mailbox als ze zich eens bij een van deze partijen aangemeld hebben...

[ Voor 29% gewijzigd door jan rademaar op 12-06-2017 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dynamic83
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09 13:10
RemcoDelft schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:31:
Even nieuwsgierig zijn: bij welke maatschappij loopt die Fiat, en hoe lang loopt het contract? Die vijfhondertjes zijn enorm goedkoop in de lease, maar vrij prijzig in aanschaf als je bedenkt dat het intern gewoon een Panda is met een ander uiterlijk.
Weet niet of je toevallig klant bent bij de ing, maar daar heb je in de rentepuntenwinkel een optie om korting te krijgen op een fiat 500S bij privatelease.com. Bij 3 jaar en 12000 km betaal je dan 229,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Wat me opvalt is dat er bij geen enkele aanbieder bij private lease opties kunnen worden gekozen. Soms wel een uitvoering, maar dan ook lang niet alle. Ik zou graag LED koplampen willen (Astra sports tourer), maar die kan ik bij geen enkele aanbieder kiezen. Iemand ervaring met het zelf kiezen van opties?

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Bij Alphabet kan je van bijna alle aangeboden types en uitvoeringen wel een offerte aanvragen. De grap is dat ik er vorig jaar één heb aangevraagd die prompt even later ook op de site terechtkwam. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:31
Het aantal diesels valt ook vies tegen.. Nu weet ik dat ik veel duurder uit zou zijn.. Maar een auto prive leasen waarbij 3 kinderstoelen achterin passen en een 'normale' diesel zou toch wel fijn zijn :-)

Die 1.0 benzine motortjes zullen niet echt prettig rijden met een flinke vouwwagen er achter... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:37
Hoe zit het met de opgebouwde schadevrije jaren?
Ik lees her en der dat je die kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Beatman schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:06:
Wat me opvalt is dat er bij geen enkele aanbieder bij private lease opties kunnen worden gekozen. Soms wel een uitvoering, maar dan ook lang niet alle. Ik zou graag LED koplampen willen (Astra sports tourer), maar die kan ik bij geen enkele aanbieder kiezen. Iemand ervaring met het zelf kiezen van opties?
Daarom kunnen ze het vaak goedkoop doen, groot inkopen met 1 standaard configuratie :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ProudElm schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:24:
Het aantal diesels valt ook vies tegen.. Nu weet ik dat ik veel duurder uit zou zijn.. Maar een auto prive leasen waarbij 3 kinderstoelen achterin passen en een 'normale' diesel zou toch wel fijn zijn :-)

Die 1.0 benzine motortjes zullen niet echt prettig rijden met een flinke vouwwagen er achter... :X
Particulieren kiezen nauwelijks diesel, de vaste lasten zijn veel te hoog als je beperkt aantal km's rijdt.
baronruud schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:34:
Hoe zit het met de opgebouwde schadevrije jaren?
Ik lees her en der dat je die kwijt raakt.
Als je geen schade rijdt, krijg je in de regel een verklaring dat je aansluitend op je eerdere schadevrije jaren ook hier schadevrij hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:49:
[...]

Particulieren kiezen nauwelijks diesel, de vaste lasten zijn veel te hoog als je beperkt aantal km's rijdt.
Uh ja, maar als je dus wel die km's maakt? 35.000 km per jaar zag ik laats bij een privé lease aanbieder, maar dan wel met die 1.0 benzine 8)7

Nu weet ik ook dan met voor het gemak ~40k km per jaar dan ik niet in de doelgroep val.. Maar ik zou het toch wel graag willen/overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:49:

Als je geen schade rijdt, krijg je in de regel een verklaring dat je aansluitend op je eerdere schadevrije jaren ook hier schadevrij hebt gereden.
Ik bedoel eigenlijk als ik bijvoorbeeld 4 jaar lease en daarna een auto zou kopen.
Die schadevrije jaren (+15) die ik voor de lease heb opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
ProudElm schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:51:
[...]

Uh ja, maar als je dus wel die km's maakt? 35.000 km per jaar zag ik laats bij een privé lease aanbieder, maar dan wel met die 1.0 benzine 8)7

Nu weet ik ook dan met voor het gemak ~40k km per jaar dan ik niet in de doelgroep val.. Maar ik zou het toch wel graag willen/overwegen
http://www.autoweek.nl/ri...n-golf-10-tsi-bluemotion/

Volkswagen heeft voor deze nieuwe TSI ten opzichte van een 1.6 TDI zelfs een break even point van 42.000 kilometer berekend en je moet een aardige kilometervreter zijn om daar overheen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
baronruud schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:55:
[...]

Ik bedoel eigenlijk als ik bijvoorbeeld 4 jaar lease en daarna een auto zou kopen.
Je hebt dan toch een aaneengesloten periode gereden? Jaren geleden heb ik ook een periode privé-lease-privé gehad en toen werd dat opgeteld. Ik denk dat je even op de site van Roydata moet kijken hoe het precies werkt. Ik lees dat ze sowieso 3 jaar blijven staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 13-06-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:04:
[...]

Je hebt dan toch een aaneengesloten periode gereden? Jaren geleden heb ik ook een periode privé-lease-privé gehad en toen werd dat opgeteld. Ik denk dat je even op de site van Roydata moet kijken hoe het precies werkt. Ik lees dat ze sowieso 3 jaar blijven staan.
Verzekering auto staat bij lease niet op je naam lijkt mij. Dus na 3 jaar lease ben je je schadevrije jaren kwijt zo te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
baronruud schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:12:
[...]

Verzekering auto staat bij lease niet op je naam lijkt mij. Dus na 3 jaar lease ben je je schadevrije jaren kwijt zo te lezen.
Je kunt gewoon een verklaring krijgen en normaliter accepteren verzekeraars die wanneer het op schade vrije jaren aankomt. Ik heb destijds alleen wel initieel de jaren als korting gehad ipv schadevrij, maar dat was omdat auto's verzekerd waren onder bedrijfspolis (en nergens naam bestuurder) en werkgever dus een verklaring afgaf ipv leasemaatschappij, maar dat zal hier normaliter geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Sander schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:19:
[...]

Je kunt gewoon een verklaring krijgen en normaliter accepteren verzekeraars die wanneer het op schade vrije jaren aankomt. Ik heb destijds alleen wel initieel de jaren als korting gehad ipv schadevrij, maar dat was omdat auto's verzekerd waren onder bedrijfspolis (en nergens naam bestuurder) en werkgever dus een verklaring afgaf ipv leasemaatschappij, maar dat zal hier normaliter geen probleem zijn.
Je bedoelt dat ik als ik 4 jaar schadevrij lease, ik een verklaring kan krijgen dat ik 4 jaar schadevrij heb gereden. Prima, maar daar gaat het mij niet om.

Mijn opgebouwde jaren (15+) voor mijn lease, daar ben ik benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
baronruud schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:32:
[...]

Je bedoelt dat ik als ik 4 jaar schadevrij lease, ik een verklaring kan krijgen dat ik 4 jaar schadevrij heb gereden. Prima, maar daar gaat het mij niet om.

Right, ik denk dat dat dus niet goed gaat:
Schadevrije jaren kun je verliezen

Bij beëindigen van een autoverzekering stelt de verzekeraar jou op de hoogte van het aantal opgebouwde schadevrije jaren. Deze gegevens worden ook geregistreerd in een systeem genaamd Roydata. Stel, je stapt over op private lease. Je sluit een overeenkomst voor vier jaren met de leasemaatschappij. In verband met de lease verkoop je jouw eigen auto. Je hebt in de verzekering van deze auto 10 schadevrije jaren opgebouwd. Deze jaren worden niet in gebruik genomen door de leasemaatschappij. Ze hoeven alleen maar aangetoond worden.

Na vier jaar koop je weer een auto die je wilt verzekeren. Je hebt de afgelopen vier jaren schadevrij gereden en daarnaast heb je nog tien schadevrije jaren opgebouwd met de auto die je vier jaar geleden verkocht hebt. Nu blijkt dat deze tien schadevrije jaren niet meer te gebruiken zijn. Deze hebben namelijk maar een beperkte geldigheidsduur als ze niet gekoppeld zijn aan een autoverzekering. Er zijn verzekeraars die de schadevrije jaren al niet meer accepteren als ze één jaar oud zijn.

Denk hierom als je gaat voor private lease. Indien bij de lease de schadevrije jaren in gebruik worden genomen kunnen ze niet verlopen.
https://www.diks.nl/nieuw...bouwde-schadevrije-jaren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
baronruud schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:55:
Je kan een motor kopen om je jaren te behouden. WA-verzekering kost een paar tientjes per jaar, en als-ie oud genoeg is betaal je geen motorrijtuigenbelasting.
Je hoeft er niet op te kunnen rijden, zolang je hem maar kan verzekeren.

Zo heb ik toen ik na een aantal jaar motorrijden weer een auto kocht de schadevrije jaren overgezet naar de auto. Met de motor begon ik weer op 0 jaar, maar op 5 tientjes per jaar maakt dat weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
DennusB schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:43:
[...]

Daarom kunnen ze het vaak goedkoop doen, groot inkopen met 1 standaard configuratie :)
Dat lees ik ook terug bij veel aanbieders en ik snap het ook wel. Zeker in de particuliere markt wil men vaak zo goedkoop mogelijk en bij kleine auto's is het vaak al goed als er airco en muziek In zit.

Bij diezelfde aanbieder maar dan zakelijk kan het vaak wel. Die markt is dan ook al een stukje verder ontwikkeld.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
baronruud schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:32:
[...]

Die ben je in principe kwijt maar de meeste verzekeraars accepteren ze nog wel als je ook de verklaring van de lease maatschappij kan aanleveren. Na beëindigen van de privé lease periode dus goed informeren bij verschillende verzekeraars om de beste deal te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
baronruud schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:58:
[...]

http://www.autoweek.nl/ri...n-golf-10-tsi-bluemotion/

Volkswagen heeft voor deze nieuwe TSI ten opzichte van een 1.6 TDI zelfs een break even point van 42.000 kilometer berekend en je moet een aardige kilometervreter zijn om daar overheen te komen.
mmmm... toch klinkt het niet lekker ;-) Ben dan ook wel een erge diesel fanaat ;-) Misschien gewoon eens een proefritje maken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:05
Mijn 2e 3-jarig private-lease contract via Toplease (=Alphabet) loopt begin volgend jaar af. Ik twijfel (weer) tussen occasion en nieuwe 3-jarig contract).

Wat me een beetje tegenstaat nu is dat ik nergens meer gewoon kan kiezen welke auto ik wil. Overal dezelfde standaard selectie (Polo, Clio etc). Zijn er nog privatelease-aanbieders waar je wel vrije keuze hebt? Ik kan natuurlijk altijd naar een dealer stappen maar die waren vaak fors duurder per maand dan de grote lease-bedrijven (gek genoeg). Weet niet of dat nog zo is.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:13
Heeft er iemand tips om te vergelijken hoeveel je kwijt bent aan private lease, ten opzichte van wat het je zelf zou kosten? Ik zit erg te twijfelen namelijk, en de vergelijking gaat denk ik vooral tussen een 2e hands auto kopen, die relatief nieuw is, met weinig kilometers, en dus private leasen. Zou gaan om een Punto/Clio/208/Fiesta etcetera. Ik maak <10.000km per jaar en buiten woon/werk om hebben we al een lease-auto waar bijtelling over wordt betaald.

Ik snap dat 2e hands kopen vergelijken met private lease een beetje scheef is, maar omdat de garage uitrijden met een nieuwe auto je al 15% van de aanschafprijs kost, zou ik niet zo snel nieuw kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 17:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb zelf een Excel gemaakt. Daarin afschrijving, verzekering, belasting, brandstof, onderhoud en banden gezet. Bron was voor de occasions de autokosten van de anwb, maar ik heb de bedragen wel iets aangepast (omlaag). Qua verbruik overal de fabrieksopgave aangehouden (leek me het beste voor de vergelijking).

Ik ga morgen een paar proefritten maken en laat eventueel de dealers eerst maar eens een offerte maken voor private lease. Daarna kan ik altijd nog even een belrondje langs de generieke leasebedrijven maken (Athlon, Alphabet, Directlease en Yourlease denk ik).

In mijn Excel had ik ook een max budget ingevoerd (obv mijn lease auto nu, die kost € 439,- netto plus € 200,- reiskosten straks). De auto's waarvoor ik kijk passen daar allemaal wel in, zowel occasions als nieuw private lease). Ga de helft vd km's rijden en uiteraard wel een klasse omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Marc Rademaker schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:14:
Heeft er iemand tips om te vergelijken hoeveel je kwijt bent aan private lease, ten opzichte van wat het je zelf zou kosten? Ik zit erg te twijfelen namelijk, en de vergelijking gaat denk ik vooral tussen een 2e hands auto kopen, die relatief nieuw is, met weinig kilometers, en dus private leasen. Zou gaan om een Punto/Clio/208/Fiesta etcetera. Ik maak <10.000km per jaar en buiten woon/werk om hebben we al een lease-auto waar bijtelling over wordt betaald.

Ik snap dat 2e hands kopen vergelijken met private lease een beetje scheef is, maar omdat de garage uitrijden met een nieuwe auto je al 15% van de aanschafprijs kost, zou ik niet zo snel nieuw kopen.
Snel even gekeken bij een willekeurige aanbieder, Citroën C3, 48maanden, 10.000km/jaar kost ca. 300euro per maand. dus 3600euro per jaar excl. brandstof, brandstof kost 1000euro (bij 1:15, 1,50 per liter). Totaal 4.600euro per jaar.

Dezelfde auto kost je 42 cent per kilometer all-in bij nieuw kopen, 4 jaar rijden, 10.000km per jaar. Totaal 4.200euro per jaar. Die 42cent komen uit de autokostenbereking van autoweek.nl welke zeer realistisch is.

Conclusie private-lease is ca. 10% duurder en je zit 4 jaar lang vast een een contract.

Ik zou dus zelf kopen. Een jong gebruikte is appels met peren vergelijken, maar is nog meer in het voordeel van zelf kopen.

Zelf kopen is dus iets voordeliger en vooral vrijheid (blijheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een nieuwe auto kopen heeft ook een soort contract, de eerste jaren is de afschrijving enorm en dan wil je niet verkopen.

Maar goed, die berekeningen zijn merk/type afhankelijk. Die is niet zomaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mee eens, het verschilt echt enorm per merk/type. Ik heb het idee dat de autoweek berening btw erg in de buurt komt van die van de anwb.

10% duurder zou ik op zich niet eens zo gek vinden. Duurder wordt het ook niet, met een occasion kan het mee vallen, maar ook tegen vallen. Nieuw zal iets zuiniger zijn, dus volgens mij zijn er drie vragen die je jezelf moet stellen als je privé wil leasen:
1) heb ik 10% (oid) over voor extra zekerheid?
2) wat betekent dit voor eventuele hypotheek aanvragen?
3) welke risico's loop ik ivm de looptijd?

1 en 2 zijn simpel te beantwoorden. Die 10% moet je uitrekenen (eigenlijk zou je ook rentederving mee moeten nemen). 3 betekent risico's opschrijven en mitigerende maatregelen bedenken. Hangt ook erg van de leasemaatschappij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:04

Grvy

Bot

123RR schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 19:44:
[...]

Snel even gekeken bij een willekeurige aanbieder, Citroën C3, 48maanden, 10.000km/jaar kost ca. 300euro per maand. dus 3600euro per jaar excl. brandstof, brandstof kost 1000euro (bij 1:15, 1,50 per liter). Totaal 4.600euro per jaar.

Dezelfde auto kost je 42 cent per kilometer all-in bij nieuw kopen, 4 jaar rijden, 10.000km per jaar. Totaal 4.200euro per jaar. Die 42cent komen uit de autokostenbereking van autoweek.nl welke zeer realistisch is.

Conclusie private-lease is ca. 10% duurder en je zit 4 jaar lang vast een een contract.

Ik zou dus zelf kopen. Een jong gebruikte is appels met peren vergelijken, maar is nog meer in het voordeel van zelf kopen.

Zelf kopen is dus iets voordeliger en vooral vrijheid (blijheid).
Vrijheid = blijheid? Ik wordt anders heel erg blij van het geen omkijken hebben naar het onderhoud/vervanging/reparatie etc van mn auto.. daar wordt ik pas blij van ;)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
Grvy schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 20:22:
[...]

Vrijheid = blijheid? Ik wordt anders heel erg blij van het geen omkijken hebben naar het onderhoud/vervanging/reparatie etc van mn auto.. daar wordt ik pas blij van ;)
Risico? Bij een nieuwe auto, 4 jaar en 10.000km per jaar?

Je hebt garantie( afhankelijk van merk tot wel7 jaar, en anders kun je problemen nog altijd op confornonmiteit gooien). Onderhoud is alleen regulier onderhoud bij die km-standen, afhankelijk van merk 1 tot maximaal 3 beurtjes, tarieven kun je zo opvragen. Verder mogen er simpelweg geen kosten aan komen. Vervangend vervoer zit vaak gewoon bij de garantie (waar bij private lease voor bij mij betalen).

Dus bij prive kopen moet je er niet meer naar omkijken dan bij private lease, beurtjes moet je daar ook zelf plannen, enige verschil is dat je pinpas gebruikt hoeft te worden.

Al eens de afrekentabellen bij private lease bekeken, elke beschadiging bij inlevering groter dan X cm mag per stuk worden afgerekend a X (=heel veel) euro.

Geen omkijken naar hebben is heel erg relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:56
Die afrekentabellen voor schades bij inleveren zijn een risico. Maar wie heeft daar ook echt ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Highland schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:23:
Die afrekentabellen voor schades bij inleveren zijn een risico. Maar wie heeft daar ook echt ervaring mee?
Zakelijk wel, en aangezien de maatschappijen dezelfde zijn hangt het erg van de maatschappij af hoe erg ze zeuren. Maar reken er maar wel op dat als je krassen en deuken groter dan een 2 euro muntje hebt je gewoon eigen risico kwijt bent en in aantal gevallen zelfs per individuele kras/deuk. Hangt ook nog af van of je het gemeld hebt in sommige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Highland schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:23:
Ik. Mijn eerste ingeleverde privatelease auto had wat gebruikssporen, o.a. een paar lelijke putten in het dak (don't ask). Die schadecontroleur deed er erg moeilijk over bij het inleveren en schreef ze allemaal op. Nooit meer iets van gehoord. Zelfde als bij zakelijk leasen dus. Maar ja, n=1. :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52

-tom-562

Oliesjeik

EvaluationCopy schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 07:55:
[...]

Ik. Mijn eerste ingeleverde privatelease auto had wat gebruikssporen, o.a. een paar lelijke putten in het dak (don't ask). Die schadecontroleur deed er erg moeilijk over bij het inleveren en schreef ze allemaal op. Nooit meer iets van gehoord. Zelfde als bij zakelijk leasen dus. Maar ja, n=1. :+
Dat die schadecontroleur er moeilijk over doet, dat is zijn werk :P Als hiker bij een grote leasemaatschappij (in mijn studententijd) moesten wij de auto's ook op schade's controleren. En bij twijfel, altijd noteren. Genoeg mensen die het inname formulier dan niet wilden tekenen, prima, maakt mij niet uit :+ de rekening volgt vanzelf.
Verder werd er (naar mijn idee) redelijk coulant mee omgegaan. Vegen of krassen die weggepoetst konden worden, daar hoorde je niks meer over. Diepe krassen of andere schade, dat ging direct door naar Care (en de rekening naar de huurder).
Maar het is wel iets op rekening mee te houden. En hoe zit het met zo'n private lease constructie als je je wagen plat rijdt, buiten je schuld om. Krijg je dan een vergelijkbare nieuwe auto? Of krijg je een nieuwe auto die vergelijkbaar is met de huidige dagwaarde?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Je contract stopt dan. Je krijgt geen boete oid maar hebt gewoonweg niets meer en mag een nieuwe lease aangaan. Aldus ANWB lease.

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Scorpei schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:46:
Je contract stopt dan. Je krijgt geen boete oid maar hebt gewoonweg niets meer en mag een nieuwe lease aangaan. Aldus ANWB lease.
Ik heb hier ervaring mee, mijn private lease citigo is na 10.000 km door een andere weggebruiker total-loss gereden. Contract stopt per direct, je kan de overbruggende weken een auto huren en dit claimen op de tegenpartij en dus een nieuwe lease aanvragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 23:59
En wat was je eindconclusie?
Sander schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 07:24:
[...]
Maar reken er maar wel op dat als je krassen en deuken groter dan een 2 euro muntje hebt je gewoon eigen risico kwijt bent en in aantal gevallen zelfs per individuele kras/deuk.
Wat een collega van mij deed is de individuele krassen verbinden door een nieuwe kras te maken met een schroevedraaier (in aanwezigheid van de persoon die de auto innam). 'Zo, nu is het 1 schade' zei hij erbij en dat werd geaccepteerd. Hij hoefde maar 1 keer eigen risico bij schade te betalen. Niet aan te raden, wel creatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Pat911 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:29:
[...]

[...]

Wat een collega van mij deed is de individuele krassen verbinden door een nieuwe kras te maken met een schroevedraaier (in aanwezigheid van de persoon die de auto innam). 'Zo, nu is het 1 schade' zei hij erbij en dat werd geaccepteerd. Hij hoefde maar 1 keer eigen risico bij schade te betalen. Niet aan te raden, wel creatief.
Ik denk dat het wel sterk afhankelijk is bij wat voor aanbieder je het lease contract hebt afgesloten.
Er bestaat natuurlijk ook iets als een gebruiksvoorwerp, een auto dus.
Ik kan me niet voorstellen dat je na 2 of 3 jaar gebruik moet betalen voor wat krassen her en der.
Vanzelfsprekend kan ik me wel voorstellen dat je voor deuken moet betalen.

Ik denk dat ze verder bij aanbieders als "Justlease" etc. aardig moeilijk kunnen doen. Ik heb zelf een contract afgesloten bij de Skoda dealer zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Lekiame op 15-06-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, bij een eigen auto gaat het van de verkoop/inruilwaarde af. Alleen nu wordt je ermee geconfronteerd bij inname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 13:05
Als je nu direct een auto gaat leasen, bouw je dan ook al schadevrije jaren op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
Is het dan aan te raden om direct nadat je je rijbewijs gehaald hebt te leasen of kan je beter een auto aanschaffen? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Lekiame schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:44:
[...]

Ik denk dat het wel sterk afhankelijk is bij wat voor aanbieder je het lease contract hebt afgesloten.
Er bestaat natuurlijk ook iets als een gebruiksvoorwerp, een auto dus.
Ik kan me niet voorstellen dat je na 2 of 3 jaar gebruik moet betalen voor wat krassen her en der.
Vanzelfsprekend kan ik me wel voorstellen dat je voor deuken moet betalen.

Ik denk dat ze verder bij aanbieders als "Justlease" etc. aardig moeilijk kunnen doen. Ik heb zelf een contract afgesloten bij de Skoda dealer zelf.
Wel dus, alles groter dan 2 euro munt had je gewoon moeten melden toen het gebeurde of wanneer je het voor het eerst zag, is het een lichte kras die weg te poetsen is dan gaan ze niet moeilijk doen, maar anders wel.

Voor leasemaatschappijen is de hele berekening gebaseerd op een courante auto, eentje met krassen en of deuken is minder waard dus veranderd de berekening, afhankelijk van wat ze ermee doen (Export, verkoop in NL etc) bepalen ze dan zelf of ze het daadwerkelijk fixen of verlies in verkoopprijs mee compenseren.

Uiteindelijk is dit exact hetzelfde als verkopen/inruilen van een eigen auto, als je daar mee bij een dealer komt bepaald ie de waarde ook op basis van totaalplaatje, krassen en deukjes gaan ze eerst repareren voor ze door kunnen zetten dus gaat van jouw waarde af.
Toxic_Dreams schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:21:
[...]

Is het dan aan te raden om direct nadat je je rijbewijs gehaald hebt te leasen of kan je beter een auto aanschaffen? :p
Ligt iets genuanceerder, je kunt (iig zakelijk) zelfde verklaring van jaren schadevrij van de maatschappij krijgen na afloop contract. Afhankelijk van welke verzekeraar je een volgende (eigen) auto verzekert accepteren ze die dan wel of niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Sander op 15-06-2017 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Sander schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:22:
[...]

Wel dus, alles groter dan 2 euro munt had je gewoon moeten melden toen het gebeurde of wanneer je het voor het eerst zag, is het een lichte kras die weg te poetsen is dan gaan ze niet moeilijk doen, maar anders wel.

Voor leasemaatschappijen is de hele berekening gebaseerd op een courante auto, eentje met krassen en of deuken is minder waard dus veranderd de berekening, afhankelijk van wat ze ermee doen (Export, verkoop in NL etc) bepalen ze dan zelf of ze het daadwerkelijk fixen of verlies in verkoopprijs mee compenseren.

Uiteindelijk is dit exact hetzelfde als verkopen/inruilen van een eigen auto, als je daar mee bij een dealer komt bepaald ie de waarde ook op basis van totaalplaatje, krassen en deukjes gaan ze eerst repareren voor ze door kunnen zetten dus gaat van jouw waarde af.
En hier heb jij zelf ervaring mee? :) Ben recent nog voor een beurt bij de dealer geweest en toen een paar krasjes aangegeven. Dit viel volgens de dealer gewoon onder gebruikskrasjes en zou geen probleem zijn bij inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Lekiame schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:26:
[...]

En hier heb jij zelf ervaring mee? :) Ben recent nog voor een beurt bij de dealer geweest en toen een paar krasjes aangegeven. Dit viel volgens de dealer gewoon onder gebruikskrasjes en zou geen probleem zijn bij inleveren.
Jep, ik heb zelf een keer eigen risico moeten betalen vanwege paar krassen groter dan 2 euro munt op bumper lease auto, maar dit is zakelijk geweest. Daarnaast is het ook maar de vraag of het poetsbaar is, bij mij waren het vrij diepe krassen die niet weg te poetsen waren veroorzaakt door 1 of andere idioot die niet kon parkeren (dus niet mijn schuld). Gewoon heel irritant dus want het kostte dan wel 250 euro eigen risico.

Familielid had een hele irritante maatschappij die per kras in rekening bracht en heeft uiteindelijk een arbeidsconflict van gemaakt met werkgever en aangegeven dat auto alleen zakelijk gebruikt was en dus niet op berijder af te wentelen, maar ja dat is out of scope voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Ben benieuwd wanneer ik hem inlever dan. Citigo voor-bumper is sowieso behoorlijk kras en steenslag gevoelig. Daar zie je alles op, ik heb dus vanzelfsprekend her en der na inmiddels 2 jaar wel zijn krasjes zitten (en ja, natuurlijk zitten er ook wel een paar lichte krasjes op van een cm of 3-4)

[ Voor 17% gewijzigd door Lekiame op 15-06-2017 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
Sander schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:22:
[...]

Ligt iets genuanceerder, je kunt (iig zakelijk) zelfde verklaring van jaren schadevrij van de maatschappij krijgen na afloop contract. Afhankelijk van welke verzekeraar je een volgende (eigen) auto verzekert accepteren ze die dan wel of niet.
Hmm, oké, stel dit zou geaccepteerd worden, is private lease dan beter? Je rijdt natuurlijk wel meteen in een nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Toxic_Dreams schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:13:
[...]

Hmm, oké, stel dit zou geaccepteerd worden, is private lease dan beter? Je rijdt natuurlijk wel meteen in een nieuwe auto.
Ik snap niet waarom schade vrije jaren een breekpunt zijn voor wel/geen private lease. Daarnaast is er al eerder in dit topic aangegeven dat bij bepaalde leeftijden je sowieso een risicogroep bent en dat ga je ook zien in je leasetarieven. Ik zou daar naar kijken en dat gewoon meenemen in een totaalplaatje ipv alleen te focussen op schadevrije jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Pat911 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:29:
[...]

[...]
Dat het in mijn situatie een hele serieuze optie is om privé te leasen, al is het wel iets duurder dan tweedehands kopen. Zie screenshot hieronder obv 4 jaar 22500 km p/j rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Lzbgn6XUFR21w2ZQ3NQ19nPW/full.png

De rode lijn is feitelijk mijn budget (netto bijtelling + km bijdrage die ik krijg bij privé rijden). Bedragen zijn aan beiden kanten all in (met brandstof). Links de occasions, rechts de private lease. De Meriva, Ka, i10 en Aygo staan erin ivm andere medegebruikers van de excel :).

Het zijn niet helemaal vergelijkbare auto's, dat maakt de afweging misschien iets lastiger. Ook heb ik de kosten van de occasions wel wat aangepast, maar tbh denk ik dat bijvoorbeeld verzekeringen nog wel iets goedkoper kunnen, maar dat was me iets teveel gepuzzel.

Ik ben bij de Hyundai en Kia dealer geweest en ga de echte offerte bedragen nog toevoegen.
Sander schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:29:
[...]

Jep, ik heb zelf een keer eigen risico moeten betalen vanwege paar krassen groter dan 2 euro munt op bumper lease auto, maar dit is zakelijk geweest. Daarnaast is het ook maar de vraag of het poetsbaar is, bij mij waren het vrij diepe krassen die niet weg te poetsen waren veroorzaakt door 1 of andere idioot die niet kon parkeren (dus niet mijn schuld). Gewoon heel irritant dus want het kostte dan wel 250 euro eigen risico.

Familielid had een hele irritante maatschappij die per kras in rekening bracht en heeft uiteindelijk een arbeidsconflict van gemaakt met werkgever en aangegeven dat auto alleen zakelijk gebruikt was en dus niet op berijder af te wentelen, maar ja dat is out of scope voor dit topic.
Ik denk dat dat ook wel een beetje het verdienmodel van veel leasemaatschappijen is. Veel bedrijven vragen de offerte bij 2 of 3 bedrijven aan en kiezen de goedkoopste. Op deze manier betaal je alsnog. De dealers waarbij ik nu geweest ben geven aan dat het niet zo streng gaat en dat ze zelf innemen, maar goed, dat is natuurlijk onderdeel van het verkooppraatje...

[ Voor 35% gewijzigd door ZieMaar! op 15-06-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
Señor Sjon schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:03:
Tsja, bij een eigen auto gaat het van de verkoop/inruilwaarde af. Alleen nu wordt je ermee geconfronteerd bij inname.
Ja, maar niet met dezelfde bedragen. 5 Kleine beschadigingen/gebruikssporen maken een 4 jaar oude auto's geen 1250euro minder waard (5x 250euro). Kleine beschadigingen/gebruikssporten heeft nagenoeg elke tweedehands auto, eentje zonder gebruikssporen is maar een fractie meer waard.

Die zogenoemde spotrepairs kun je als consument al voor minder dan 100euro p/s laten fixen, dus kostprijs is max. 50euro. De leasemaatschappijen laten je er de hoofdprijs (250euro p/s oid)voor betalen en zullen waarschijnlijk meer dan de helft niet eens herstellen omdat het nauwelijks verschil maakt in verkoopwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik snap niet zo goed waarom je dit hele topic vol moet posten met berichten waarom mensen niet zouden moeten private leasen. Eerst allemaal arbitraire berekeningen die zogenaamd voor iedereen in iedere situatie moeten aantonen dat private leasen slecht is en nu weer gezeur over krasjes.

In een topic over private leasen lijkt het mij leuker om ervaringen van mensen te horen dan alleen maar berichten van mensen die zelf niet leasen maar wel graag iedereen willen overtuigen hoe dom die optie wel niet is. Niemand dwingt je om te leasen.

Je berekening een paar posts terug klopt niet voor iedereen. Niet iedereen heeft 30k cash liggen om een nieuwe auto af te tikken. Niet iedereen maakt het uit of ze per maand een paar tientjes meer of minder kwijt zijn. Bij het inleveren van autos is het praktisch nooit zo dat ze voor vijf krasjes vijf keer eigen risico rekenen. Dit soort zaken verschilt van persoon tot persoon en van dag tot dag.

We lezen genoeg ervaringen van mensen die aan hun tweede private lease contract beginnen en nog steeds erg tevreden zijn. Ik hecht veel meer waarde aan dat soort reacties dan aan bangmakerij over 1250 euro voor een paar krasjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Mijn vraag van vorige pagina heb ik nog geen antwoord op kunnen vinden: wie van de grote jongens biedt er nog echt vrije keuze in merk/model aan?

Mijn vorige twee contracten via Alphabet kon ik echt bijna alles kiezen (van Panamera's tot aan Maserati's aan toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@EvaluationCopy Ehm... Señor Sjon in "Prive leasen"

Ook Alphabet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Excuses, overheen gelezen. Heb je gewoon zelf een offerte opgevraagd of kon je wel ergens selecteren uit een lijst oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ze boden een bepaald model aan, maar een type niet. Die heb ik toen aangevraagd en kreeg daar een offerte van. Zo was ook bv de 3008 weer verdwenen van de site. Die kon ook aangevraagd worden, maar werd afgeraden i.v.m. levertijden. Maar mail ze met wat je wilt en je hebt meestal binnen 1-2 dagen wel reactie of offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
123RR schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 18:14:
[...]

Ja, maar niet met dezelfde bedragen. 5 Kleine beschadigingen/gebruikssporen maken een 4 jaar oude auto's geen 1250euro minder waard (5x 250euro). Kleine beschadigingen/gebruikssporten heeft nagenoeg elke tweedehands auto, eentje zonder gebruikssporen is maar een fractie meer waard.

Die zogenoemde spotrepairs kun je als consument al voor minder dan 100euro p/s laten fixen, dus kostprijs is max. 50euro. De leasemaatschappijen laten je er de hoofdprijs (250euro p/s oid)voor betalen en zullen waarschijnlijk meer dan de helft niet eens herstellen omdat het nauwelijks verschil maakt in verkoopwaarde.
En waarom laat je het dan zelf niet herstellen voor inleveren?

Ik zou zelf nooit voor privé lease kiezen, maar dat heeft niks te maken met dit soort doemverhalen. Ik zou namelijk ook niet snel een nieuwe auto kopen, maar toch altijd paar jaar oud met de eerste klap afschrijving gehad, dat heeft flink impact op de berekening in mijn ogen.

Voorbeeldje, ik heb afgelopen 1,5 jaar 60.000 gereden een Giulietta Diesel van (destijds) 4jr oud van 140 naar 200k gereden. Als ik kijk wat me dat gekost heeft dan kan daar geen privé lease tegenop, maar ik rijd dan ook geen nieuwe auto, maar eentje van een aantal jaar oud. Dat is een keuze die met risico's komt, voor mij aanvaardbaar voor een ander misschien niet.

Hangt ook erg af van modellen overigens, als ik kijk wat Octavia's en SuperB's nog doen na 3/4 jaar en met over de 100k op de teller dan snap ik dat ze zo gunstig in de lease liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb net ook even contact via de mail gehad met Alphabet en die geven nu het volgende aan:
"Wij kiezen voor een beperkt scherp geprijsd aanbod, waarbij het helaas niet mogelijk is om u andere auto’s aan te bieden."

Ik denk dat je dus geluk had dat ze net een model toch toe gingen voegen oid? Ik ga ook nog andere maatschappijen checken en zal wel hier af en toe verslag doen.
Sander schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:18:
[...]

Ik zou zelf nooit voor privé lease kiezen, maar dat heeft niks te maken met dit soort doemverhalen. Ik zou namelijk ook niet snel een nieuwe auto kopen, maar toch altijd paar jaar oud met de eerste klap afschrijving gehad, dat heeft flink impact op de berekening in mijn ogen.

Voorbeeldje, ik heb afgelopen 1,5 jaar 60.000 gereden een Giulietta Diesel van (destijds) 4jr oud van 140 naar 200k gereden. Als ik kijk wat me dat gekost heeft dan kan daar geen privé lease tegenop, maar ik rijd dan ook geen nieuwe auto, maar eentje van een aantal jaar oud. Dat is een keuze die met risico's komt, voor mij aanvaardbaar voor een ander misschien niet.

Hangt ook erg af van modellen overigens, als ik kijk wat Octavia's en SuperB's nog doen na 3/4 jaar en met over de 100k op de teller dan snap ik dat ze zo gunstig in de lease liggen...
Dat is het denk ik. Ik zie enorme verschillen tussen op zich gelijkwaardige auto's in de lease tarieven en afschrijving is daarbij volgens mij de grote spelbreker. Dat is ook waarom die kleine 'vrouwen' auto's zo goedkoop zijn, die komen na 4 jaar terug met 40k km op te de teller en leveren dan echt nog veel op.

Volgens autoweek heeft die anderhalf jaar jou zo'n € 800,- per maand gekost (incl ruim 200 euro brandstof). Nu weet ik natuurlijk niet alle variabelen dus kan het heus wel iets meer of minder zijn. Herken je onderstaande een beetje?

PostKosten p/j
Afschrijving € 2.850
Brandstof € 2.684
Motorrijtuigenbelasting € 1.372
Verzekering € 958
Onderhoud € 2.199
Totaal per jaar € 10.064

Ik probeer niemand om te praten hoor :), maar ik blijf schrikken van de kosten van auto's per maand...

[ Voor 62% gewijzigd door ZieMaar! op 16-06-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:56

Shunt

Boe

ZieMaar! schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:23:
[...]

Ik heb net ook even contact via de mail gehad met Alphabet en die geven nu het volgende aan:
"Wij kiezen voor een beperkt scherp geprijsd aanbod, waarbij het helaas niet mogelijk is om u andere auto’s aan te bieden."

Ik denk dat je dus geluk had dat ze net een model toch toe gingen voegen oid? Ik ga ook nog andere maatschappijen checken en zal wel hier af en toe verslag doen.

[...]
Dat is het denk ik. Ik zie enorme verschillen tussen op zich gelijkwaardige auto's in de lease tarieven en afschrijving is daarbij volgens mij de grote spelbreker. Dat is ook waarom die kleine 'vrouwen' auto's zo goedkoop zijn, die komen na 4 jaar terug met 40k km op te de teller en leveren dan echt nog veel op.

Volgens autoweek heeft die anderhalf jaar jou zo'n € 800,- per maand gekost (incl ruim 200 euro brandstof). Nu weet ik natuurlijk niet alle variabelen dus kan het heus wel iets meer of minder zijn. Herken je onderstaande een beetje?

PostKosten p/j
Afschrijving € 2.850
Brandstof € 2.684
Verzekering € 958
Onderhoud € 2.199
Totaal per jaar € 10.064

Ik probeer niemand om te praten hoor :), maar ik blijf schrikken van de kosten van auto's per maand...
Een nieuwe auto met 2200 euro aan onderhoud op jaar basis? Eeuh ik weet het niet hoor maar daar loopt iets niet goed. Naast het feit dat je de eerste zoveel jaar gewoon garantie hebt zijn er veel merken die gratis beurten geven durende garantie periode.

in je totaal plaatje moet je niet vergeten dat brandstof niet standaard in de getoonde resultaten zit van private lease dat kan dan nogal een verschil geven qua beeld.

Ik gok dat een nieuwe auto excl de banden rekenen en klein onderhoud niet meer dan een paar honderd euro kosten per jaar heeft dus laten we gek doen dat het excl brandstof dan neer komt op 5500 euro dus 460 per maand ongeveer. Geen idee wat je berekend hebt qua type auto maar de kosten zouden zeggen een midden segment C classe.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
ZieMaar! schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:23:
[...]

[...]

PostKosten p/j
Afschrijving € 2.850
Brandstof € 2.684
Verzekering € 958
Onderhoud € 2.199
Totaal per jaar € 10.064

Haha, dit is zeker schrikken, maar absoluut niet zoveel kosten gemaakt, mijn plaatje is:

- Verzekering: 40 euro per maand = 480 p/j (all risk met 12j schade vrij in een pakketpolis met andere auto, motor etc)
- Onderhoud: Dit slaat echt nergens op (maar kan ook zo omslaan), ik doe 1 grote beurt per jaar + los een APK en heb 4 nieuwe banden nodig gehad kosten tot nu toe over 1,5 jaar gerekend: 1000 euro (grote beurt a 450 + APK a 50 euro + 500 euro voor 4 banden). Overigens zit hier al wat 'buffer' in want ik verwacht niet volgend jaar weer nieuwe banden nodig te hebben.
- Brandstof: Ik rijd 1:18,4 gemiddeld volgens mijn brandstof app gemeten aan de pomp, tot nu toe € 3642,92 aan Diesel over 59381 kilometer, dus eerder 2400 per jaar.

Afschrijving zit denk ik een heel eind in de goede richting, als ik zo even snel op Gaspedaal kijk, ik heb een wat exclusievere uitvoering (Duur kleurtje lak, mooie velgen, volledig leer etc etc) dus daar kan je nog wat mee spelen, maar denk dat dat wel klopt.

Al met al kom je dan op:
PostKosten p/j
Afschrijving € 2.850
Brandstof € 2400
Verzekering € 480
Onderhoud € 1000
Totaal per jaar € 7202

Oftewel 600 per maand, voor een auto met cataloguswaarde van 39k.
Shunt schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:07:
[...]

Een nieuwe auto met 2200 euro aan onderhoud op jaar basis? Eeuh ik weet het niet hoor maar daar loopt iets niet goed. Naast het feit dat je de eerste zoveel jaar gewoon garantie hebt zijn er veel merken die gratis beurten geven durende garantie periode.

in je totaal plaatje moet je niet vergeten dat brandstof niet standaard in de getoonde resultaten zit van private lease dat kan dan nogal een verschil geven qua beeld.

Ik gok dat een nieuwe auto excl de banden rekenen en klein onderhoud niet meer dan een paar honderd euro kosten per jaar heeft dus laten we gek doen dat het excl brandstof dan neer komt op 5500 euro dus 460 per maand ongeveer. Geen idee wat je berekend hebt qua type auto maar de kosten zouden zeggen een midden segment C classe.
Dit is voor mijn huidige auto van destijds 4 jaar oud met 140k gelopen toen ik hem kocht. Dus meer vergelijking tussen kopen van wat oudere auto en privé lease.

[ Voor 14% gewijzigd door Sander op 16-06-2017 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Helder, goed om eens een andere auto zo te bekijken. In mijn eigen modellen heb ik het onderhoud ook gehalveerd om eerlijk te zijn. Ik heb deze waarden gecopypaste zonder verder te checken maar dat onderhoud is wel erg veel ja.

Met mijn huidige auto van 40k zou ik overigens tekenen voor € 450 grote beurt...dat zit echt veel hoger volgens mij...maar dat is lease via de werkgever dus dat boeit niet :).

@Shunt t gaat over de giulietta van hierboven, die is 6,5 jaar oud. En zoals je al eerder misschien had gelezen, ik heb mijn eigen model voor mijn keuzes en daar zit brandstof uiteraard los erin. Tnx anyway :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
ZieMaar! schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:18:
Helder, goed om eens een andere auto zo te bekijken. In mijn eigen modellen heb ik het onderhoud ook gehalveerd om eerlijk te zijn. Ik heb deze waarden gecopypaste zonder verder te checken maar dat onderhoud is wel erg veel ja.

Met mijn huidige auto van 40k zou ik overigens tekenen voor € 450 grote beurt...dat zit echt veel hoger volgens mij...maar dat is lease via de werkgever dus dat boeit niet :).

@Shunt t gaat over de giulietta van hierboven, die is 6,5 jaar oud. En zoals je al eerder misschien had gelezen, ik heb mijn eigen model voor mijn keuzes en daar zit brandstof uiteraard los erin. Tnx anyway :).
Uiteindelijk is het mazzel of pech hebben, ik ga deze auto afhankelijk van een aantal ontwikkelingen privé nog een half jaar doorrijden dan is het even de balans opmaken. Mijn vorige 2 auto's ook gewoon gekocht en uiteindelijk als je een jaar of 4 rijd en gewoon fatsoenlijk onderhoud doet (en goede inspectie bij aankoop) dan kan het echt heel erg meevallen, maar dat is inderdaad geen compleet nieuwe auto en een risico dat privé lease niet kent en daar betaal je uiteindelijk wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
JunkieLimbo schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:39:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom je dit hele topic vol moet posten met berichten waarom mensen niet zouden moeten private leasen. Eerst allemaal arbitraire berekeningen die zogenaamd voor iedereen in iedere situatie moeten aantonen dat private leasen slecht is en nu weer gezeur over krasjes.
Omdat ik net als iedereen ook moet autorijden en de private lease optie meermaals heb overwogen omdat het interessant lijkt. Maar ik kom steeds tot de conclusie dat het zelf kopen van dezelfde auto voordeliger is én gunstigere voorwaarden heeft.
JunkieLimbo schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:39:
[...]
Je berekening een paar posts terug klopt niet voor iedereen. Niet iedereen heeft 30k cash liggen om een nieuwe auto af te tikken. Niet iedereen maakt het uit of ze per maand een paar tientjes meer of minder kwijt zijn.
Als diezelfde mensen die private lease wagen wel kunnen betalen, dan kunnen ze beter een financiering afsluitingen en diezelfde auto gewoon kopen. Zelf kopen met (geleend) geld is voordeliger én heeft gunstigere voorwaarden.

Mensen die tegen lenen zijn, maar wel prive-leasen zijn hypocriet.

Prive-leasen moet voordeliger zijn dan zelf kopen, anders halen ze mij niet over. Leasemaatschappijen kunnen voordeliger inkopen, van dat inkoopvoordeel wil ik meeprofiteren. Waarom zou ik anders een langlopende verplichting aangaan met allerlei voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
123RR schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 19:36:
[...]

Omdat ik net als iedereen ook moet autorijden en de private lease optie meermaals heb overwogen omdat het interessant lijkt. Maar ik kom steeds tot de conclusie dat het zelf kopen van dezelfde auto voordeliger is én gunstigere voorwaarden heeft.

[...]

Als diezelfde mensen die private lease wagen wel kunnen betalen, dan kunnen ze beter een financiering afsluitingen en diezelfde auto gewoon kopen. Zelf kopen met (geleend) geld is voordeliger én heeft gunstigere voorwaarden.

Prive-leasen moet voordeliger zijn dan zelf kopen, anders halen ze mij niet over. Leasemaatschappijen kunnen voordeliger inkopen, van dat inkoopvoordeel wil ik meeprofiteren. Waarom zou ik anders een langlopende verplichting aangaan met allerlei voorwaarden?
Leg eens uit waarom financieren en kopen beter is? Lease contracten kennen in veel gevallen nog escape clausules of vroegtijdige beëindiging, bij privé auto met financiering mag je niet eens verkopen zonder toestemming, en echt verlies contant bijpassen...

Ik heb ook een soort aversie tegen leasen, maar besef ook dat die grotendeels gebaseerd is op onderbuik gevoel, maar de cijfers liegen toch niet als je nieuw met nieuw vergelijkt, zonder de onzekerheid van inruil etc. Het verschil is niet al te groot en kan je dus ook als stukje zekerheid kopen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
123RR schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 19:36:
[...]

Inderdaad, volgens mij kun je beter een auto van bijvoorbeeld 3-4 jaar oud kopen met geleend geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Sander schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 19:43:
[...]

Leg eens uit waarom financieren en kopen beter is? Lease contracten kennen in veel gevallen nog escape clausules of vroegtijdige beëindiging, bij privé auto met financiering mag je niet eens verkopen zonder toestemming, en echt verlies contant bijpassen...

Ik heb ook een soort aversie tegen leasen, maar besef ook dat die grotendeels gebaseerd is op onderbuik gevoel, maar de cijfers liegen toch niet als je nieuw met nieuw vergelijkt, zonder de onzekerheid van inruil etc. Het verschil is niet al te groot en kan je dus ook als stukje zekerheid kopen zien
Waarom zou je niet mogen verkopen? Als je PL afsluit voor de aankoop van een auto kan je de auto gewoon verkopen wanneer je wilt en met de opbrengst de lening (gedeeltelijk) aflossen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
[...]

Als ik leen bij mijn bank en indien nodig verkoop ik de auto weer toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123RR
[...]

Omdat bij kopen altijd met de auto mag doen wat je zelf wil. Rijden zo lang of kort je wil.

Met een flexibel krediet ben je inderdaad flexibel. Aflossen wanneer je wilt. Wel beetje discipline hebben he.

Die vanaf prijzen bij private lease zijn in inderdaad vanaf, maak je een beetje kilometers en vink je dingen aan die redelijk standaard zijn (of zelfs inbegrepen bij zelf kopen) en wil je een relatief korte looptijd dan betaal je al gauw 2x de vanaf prijs.

Voorbeeld:
All season banden? 20euro p/m(bij 48 maanden 960euro(!) . Je nieuwe auto af laten leveren op all season i.p.v. zomerbanden kost je eenmalig misschien 200euro. Daarna zijn de kosten gelijk t.o.v. zomerbanden.

Pechhulp buitenland? 10euro p/m (bij 48 maanden 480euro(!). Bij zelf kopen meestal gratis (mobiliteitsgarantie).

Vervangend vervoer bij pech of defect? Pas na 3 dagen of 5euro p/m (bij 48maanden 240euro(!).
Bij zelf kopen gratis (fabriekgarantie/mobiliteitsgarantie).

Ik heb altijd gekeken voor B-segment auto's. Onder de streep is zelf kopen altijd minimaal 20% goedkoper geweest. Bij dezelfde (nieuwe)auto en looptijd. Gebruikt kopen is nog voordeliger, maar dat is geen eerlijke vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je goedkoper uit wil zijn, moet je niet leasen (in de meeste gevallen), dat is volgens mij wel duidelijk. Maar het is denk ik goed om te beseffen dat lang niet iedereen per se zo goedkoop mogelijk uit wil zijn. Ik koop graag voor een paar tientjes per maand zekerheid, gemak en comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Volgens mij zit Europese pechhulp standaard in het pakket. All season banden moet je sowieso niet willen en als je het via private lease te duur vindt, kan je zelf ook banden kopen/verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ik heb het nergens gelezen (geloof ik), maar je bent toch niet verplicht om in de wintermaanden met winterbanden te gaan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
[b][message=51606919,noline] Ik koop graag voor een paar tientjes per maand zekerheid, gemak en comfort.
Het verschil is bijna altijd veel meer dan "een paar tientjes" per maand.

Enige variabele in zekerheid is de restwaarde van de auto. Al kun je daar natuurlijke wel een goede aanname voor doen en de restwaarde wat lager inschatten voor de zekerheid. Gemak, comfort en overige zekerheid kunnen geen argument zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Sangroid nee, alleen als dat wettelijk verplicht in bv Duitsland. Dat moet je dan zelf voorzien.
@123RR in jouw voorbeeld. Privé kan ik niet een nieuwe Qashqai Tekna met panoramadak rijden voor 359/mnd. (36m/10k). Alleen al de afschrijving is bijna hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
Sangroid schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:46:
Ik heb het nergens gelezen (geloof ik), maar je bent toch niet verplicht om in de wintermaanden met winterbanden te gaan rijden?
Zijn ook mensen (wij) die met de auto op wintersport gaan bijvoorbeeld.
Voor ons de optie PL bekeken, maar gaat hem niet worden. Maken 20.000km/jaar waarvan 80% snelweg, en moet toch minimaal een grote hatchback / station zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ah Senor Sjon en baronruud, bedankt voor de antwoorden. Ik koop namelijk nu ook nooit winterbanden.

Tot nu toe geen behoefte aan gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
Sangroid schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:23:
Ah Senor Sjon en baronruud, bedankt voor de antwoorden. Ik koop namelijk nu ook nooit winterbanden.

Tot nu toe geen behoefte aan gehad.
Beetje offtopic. Toch even vermelden.
Als je een beetje korte afstanden rijd binnen de bebouwde kom en stad dan zou ik ook geen winterbanden kopen. Wij rijden vooral snelweg km's en moeten ook over plattelandswegen. Dan voel ik me in de winter toch wel veiliger met de winterbanden onder dan die brede zomersloffen.
Er is zelfs een topic over het nut van winterbanden:
Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2

En nu weer verder over PL :)

[ Voor 12% gewijzigd door DeBaroN op 17-06-2017 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
Señor Sjon schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:19:

@123RR in jouw voorbeeld. Privé kan ik niet een nieuwe Qashqai Tekna met panoramadak rijden voor 359/mnd. (36m/10k). Alleen al de afschrijving is bijna hoger.
Lijkt me een superscherpe deal, heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 19-09 16:52
baronruud schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:22:
[...]

Zijn ook mensen (wij) die met de auto op wintersport gaan bijvoorbeeld.
Voor ons de optie PL bekeken, maar gaat hem niet worden. Maken 20.000km/jaar waarvan 80% snelweg, en moet toch minimaal een grote hatchback / station zijn.
Dan kom je in de klasse waar private lease ineens niet meer zo goedkoop is. Bij Terberg kun je bijvoorbeeld wel een 318i Touring leasen.

https://leasen.nl/model/BMW-3-serie-Touring/configureer/197/

Maar die bedragen van 200 euro kun je vergeten. Met 2000 km/maand zit je aan de 750 euro leasebedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
123RR schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:56:
[...]

Het verschil is bijna altijd veel meer dan "een paar tientjes" per maand.

Enige variabele in zekerheid is de restwaarde van de auto. Al kun je daar natuurlijke wel een goede aanname voor doen en de restwaarde wat lager inschatten voor de zekerheid. Gemak, comfort en overige zekerheid kunnen geen argument zijn.
We kunnen elkaar gaan bestoken met voorbeelden waarbij het verschil groter is, of juist niet. De auto's / hoek waarin ik kijk en de variabelen waar ik mee reken zorgen in de meeste gevallen voor hooguit een paar tientjes verschil.

Gemak, comfort en zekerheid zijn voor mij wel degelijk argumenten en prijs juist maar beperkt.
t_captain schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:48:
[...]

Dan kom je in de klasse waar private lease ineens niet meer zo goedkoop is. Bij Terberg kun je bijvoorbeeld wel een 318i Touring leasen.

https://leasen.nl/model/BMW-3-serie-Touring/configureer/197/

Maar die bedragen van 200 euro kun je vergeten. Met 2000 km/maand zit je aan de 750 euro leasebedrag.
Zo'n ding schrijft denk ik ook zo € 450,- per maand af...Dan gaat het hard.

[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 17-06-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
123RR schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:28:
[...]

Lijkt me een superscherpe deal, heb je een link?
Is er ook niet meer. Was ook maar 1 dag, normaal 65 euro duurder. Was een opruiming vanwege aanstaand nieuw model. Ging via Alphabet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 19-09 16:52
@ZieMaar! Op die afschrijving kun je enorm besparen door tweedehands te rijden, ten koste van marginaal hogere onderhouds- en brandstofkosten.

Dat is het verschil tussen de populaire privéleaseknallers in het A-segment en grotere auto's (vanaf pakweg C-segment).

In het segment van de Ups en i10's win je niets door tweedehands te rijden en is de keuze voor de occasion vooral een pauze van mindere kredietwaardigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Ik heb zojuist i.v.m. goed bevallen mijn privé lease contract per november verlengd met een half jaar. Ik wou niet direct weer voor 2 jaar verbinden i.v.m. evt. hypotheek in 2018, dus vandaar voor deze constructie gekozen.
278,- pm o.b.v. 25.000km, goed aangeklede Citigo Ambition :) inc leder pook/stuur/handrem, cruise etc etc.
Wat vooral een groot voordeel is, 15.000 daarvan is woon-werk waarvan 80% op 60 en 80 wegen wordt gereden. 1 op 24/25 is dus geen uitzondering.

Erg tevreden hiermee!

[ Voor 5% gewijzigd door Lekiame op 19-06-2017 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
  • Laatst online: 02:38
Ik heb het een en ander berekend als ik een occasion (2013) zou kopen met financiering (geen mogelijkheid om op dit moment direct een groot bedrag neer te leggen) en kom met financiering, afschrijving, verzekering, belasting uit op +- 380-400. De occasion kost 10.500. Ik heb brandstof eventuele reparaties, banden, etc. allemaal buiten beschouwing gelaten.

Als ik dezelfde auto private lease krijg ik een nieuw model en ben ik maandelijks minder kwijt dan bovenstaand.

Heeft een van jullie ervaring met het afsluiten van een contract bij de dealer zelf en kunnen zij bv. een betere deal aanbieden of is daar ook alles gelijk aan wat er online bij ze te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Rebel-Rebel schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:52:
Ik heb het een en ander berekend als ik een occasion (2013) zou kopen met financiering (geen mogelijkheid om op dit moment direct een groot bedrag neer te leggen) en kom met financiering, afschrijving, verzekering, belasting uit op +- 380-400. De occasion kost 10.500. Ik heb brandstof eventuele reparaties, banden, etc. allemaal buiten beschouwing gelaten.

Als ik dezelfde auto private lease krijg ik een nieuw model en ben ik maandelijks minder kwijt dan bovenstaand.

Heeft een van jullie ervaring met het afsluiten van een contract bij de dealer zelf en kunnen zij bv. een betere deal aanbieden of is daar ook alles gelijk aan wat er online bij ze te vinden is?
Ben benieuwd naar je exacte berekening.
Hoeveel leen je ? Type auto, welk bouwjaar etc.
Hoeveel km/jaar ga je rijden? En hoeveel jaar ga je leasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame

Officiële dealer is vaak duurder dan online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
De Renault dealer vroeg 680 (Scenic) waar Alphabet 360 vroeg voor een Qashqai. Beiden rond de 33k in waarde... Zegt genoeg denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
  • Laatst online: 02:38
baronruud schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:00:
[...]

Ben benieuwd naar je exacte berekening.
Hoeveel leen je ? Type auto, welk bouwjaar etc.
Hoeveel km/jaar ga je rijden? En hoeveel jaar ga je leasen?
Occasion: DS3, bouwjaar 2013, 10-12k km per jaar, berekend op basis van 4 jaar rijden.

PL: DS3, bouwjaar 2016/17, 10-12k km per jaar, 3 of 4 jaar.

Ik ben overigens beginnend rijder dus 0 schadevrije jaren, dus de verzekering is ook duurder uiteraard.

[ Voor 11% gewijzigd door Rebel-Rebel op 19-06-2017 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Rebel-Rebel schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:36:
[...]

Occasion: DS3, bouwjaar 2013, 10-12k km per jaar, berekend op basis van 4 jaar rijden.

Ik ben overigens beginnend rijder dus 0 schadevrije jaren, dus de verzekering is ook duurder uiteraard.
Ok, maar hoe kom je aan 380,- tot 400,- dan ?
En vergeet niet dat je je DS3 occasion na 3 of 4 jaar rijden ook nog een bedrag oplevert als je hem verkoopt ;)
Na 3 of 4 jaar lease moet je de auto weer inleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 19-06-2017 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52
baronruud schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:58:
[...]

Ok, maar hoe kom je aan 380,- tot 400,- dan ?
En vergeet niet dat je je DS3 occasion na 3 of 4 jaar rijden ook nog een bedrag oplevert als je hem verkoopt ;)
Na 3 of 4 jaar lease moet je de auto weer inleveren.
Lijkt me logisch, afschrijving is de grootste post bij een recente auto.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
assje schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:14:
[...]

Lijkt me logisch, afschrijving is de grootste post bij een recente auto.
Dan nog, een ds3 van 2013. Dat is wat, max 100 per mnd?

[ Voor 6% gewijzigd door DeBaroN op 19-06-2017 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Tel je financiering nou op bij afschrijving? Toon de hele berekening eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Volvo S60 kost geen drol bijvoorbeeld. Waarom 10k auto als je het toch niet kunt betalen?

[ Voor 60% gewijzigd door PcDealer op 19-06-2017 20:18 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zo'n ds3 lijkt, volgens autoweek, idd zo'n 300 p/m te kosten, incl € 75,- brandstof. Private lease lijkt zo'n 300 ex brandstof te kosten. Is die € 75,- het je waard om nieuwe te rijden en geen onverwachte kosten meer te hebben? Loop je risico's (bijvoorbeeld hypotheekaanvragen oid) obv de looptijd? Dat zijn volgens mij de vragen die je je moet stellen...

Handige link btw: http://www.autoweek.nl/kostenberekening

In dit geval lijkt verzekering en onderhoud redelijk accuraat, maar iets hierboven, bij een Giulietta, lijkt ie iets aan de hoge kant. Enige dat mist is rentederving, maar goed, op 10k en 1% is dat op 4 jaar nog niet eens een tientje in de maand, maar goed :).
PcDealer schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:18:
Volvo S60 kost geen drol bijvoorbeeld. Waarom 10k auto als je het toch niet kunt betalen?
Ik heb een nieuwe v60 en die is al schreeuwend duur in het onderhoud. Laat staan een wat oudere die misschien wel een keer een kapotte turbo oid heeft...kijk, als je er kijk op hebt, en een betrouwbare beun of goedkope garage kent/hebt, maar als je dat niet hebt, dan zijn dat soort dure auto's net zo goed een financieel risico, toch?

[ Voor 59% gewijzigd door ZieMaar! op 19-06-2017 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
[...]
ZieMaar! schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:18:
Zo'n ds3 lijkt, volgens autoweek, idd zo'n 300 p/m te kosten, incl € 75,- brandstof. Private lease lijkt zo'n 300 ex brandstof te kosten. Is die € 75,- het je waard om nieuwe te rijden en geen onverwachte kosten meer te hebben? Loop je risico's (bijvoorbeeld hypotheekaanvragen oid) obv de looptijd? Dat zijn volgens mij de vragen die je je moet stellen...

In dit geval lijkt verzekering en onderhoud redelijk accuraat, maar iets hierboven, bij een Giulietta, lijkt ie iets aan de hoge kant. Enige dat mist is rentederving, maar goed, op 10k en 1% is dat op 4 jaar nog niet eens een tientje in de maand, maar goed :).
[...]
Ik heb een nieuwe v60 en die is al schreeuwend duur in het onderhoud. Laat staan een wat oudere die misschien wel een keer een kapotte turbo oid heeft...kijk, als je er kijk op hebt, en een betrouwbare beun of goedkope garage kent/hebt, maar als je dat niet hebt, dan zijn dat soort dure auto's net zo goed een financieel risico, toch?
ZieMaar! schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:18:

[...]
https://www.dijkstraautog...ra-lelystad-bv/occ3331025
Aanschaf 10.250,-

WB 24 + VERZ 120 + BENZ 75 + OH 30 = totaal 249,- per/mnd.

Na 4 jaar verkoop je hem voor (10250 - (48 maand x afschrijving per mnd 100,- ) = 5450,-

5450/48= 113,-

249-113= 136,- per maand.
Dit is excl je rentekosten van je lening.

(of vergeet ik wat?)

[ Voor 83% gewijzigd door DeBaroN op 19-06-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ja je moet t optellen, niet aftrekken en 120 voor verzekering is wel erg veel :).

[ Voor 36% gewijzigd door ZieMaar! op 19-06-2017 19:33 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 106 Laatste

Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.

Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.