Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:41
Mede-auteur:
  • Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:13

Rene

Rene schreef :
Zoals de titel doet vermoeden, wie rijdt er op winterbanden of wisselt binnenkort en wat zijn de beweegreden erachter?

...
Dit topic naar aanleiding van een discussie die ik laatst had met iemand die zei dat winterbanden puur geldverspillerij is. En dat ca. 85% op zomerbanden rijdt vanwege dat in mijn ogen onzinnige argument...
Dat is de inleiding bij het vorige Topic. Rene heeft hiervoor de credits/koekjes verdient.

Kortom, een nieuw topic over winterbanden.
Hou het netjes, maar schroom niet om ervaringen te delen :*)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kunnen we niet beter een algemeen banden topic maken: "Banden - ervaringen en Discussie - Deel 1"

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:36
Voor alle discussies en mogelijke uitkomsten zie deel 1 ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:30
Als je winterbanden hebt, kunnen ze er nu al weer af, het is bijna maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dacuuu schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:45:
Of je blijft er mee rijden tot volgende jaar dan kun je ineens nieuwe steken O-)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:16

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zijn er inmiddels al mensen met ervaring met die Michelin Crossclimate banden?

Binnenkort sta ik voor de keuze:
-Nieuw setje stalen velgen met zomerbanden;
-Winterbanden van huidige stalen velgen af, nieuwe zomerbanden er op;
-Winterbanden van huidige stalen velgen af, nieuwe Crossclimates of vergelijkbaar er op.

Financieel is deze laatste wellicht nog wel het aantrekkelijkst (geen nieuwe velgen nodig, geen opslag betalen etc.). Jammer is dat de winterbanden er pas 1 seizoen (10.000 km) op liggen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 08:37

fynrd1

Fooled by Randomness

bartvl schreef op zondag 28 februari 2016 @ 19:36:

-Winterbanden van huidige stalen velgen af, nieuwe Crossclimates of vergelijkbaar er op.

Financieel is deze laatste wellicht nog wel het aantrekkelijkst (geen nieuwe velgen nodig, geen opslag betalen etc.). Jammer is dat de winterbanden er pas 1 seizoen (10.000 km) op liggen.
Als ik de meteorologen hoor, dan gaat het een vrij nat 2016 worden. Ik zou persoonlijk dan gaan voor een band met perfecte eigenschappen voor in de regen. Dan kom je eigenlijk al uit op een zomerband, maar als je met regelmaat op onverharde of vieze wegen rijdt, dan is zo'n crossclimate natuurlijk iets beter op zijn plaats. Kies dus een band die bij de omstandigheden past waarin jij gaat rijden. Wat ik persoonlijk het belangrijkste vind, is dat er voor een A-merk band wordt gekozen.

[ Voor 4% gewijzigd door fynrd1 op 28-02-2016 19:42 ]

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

fynrd1 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 19:40:
[...]

Als ik de meteorologen hoor, dan gaat het een vrij nat 2016 worden. Ik zou persoonlijk dan gaan voor een band met perfecte eigenschappen voor in de regen. Dan kom je eigenlijk al uit op een zomerband, maar als je met regelmaat op onverharde of vieze wegen rijdt, dan is zo'n crossclimate natuurlijk iets beter op zijn plaats. Kies dus een band die bij de omstandigheden past waarin jij gaat rijden. Wat ik persoonlijk het belangrijkste vind, is dat er voor een A-merk band wordt gekozen.
Dan kan ik beter voor een winterband gaan :+ anders zit ik boven de 120€/band en met een veel hoger verbruiks label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Damic schreef op zondag 28 februari 2016 @ 19:44:
[...]
Dan kan ik beter voor een winterband gaan :+ anders zit ik boven de 120€/band en met een veel hoger verbruiks label.
Hoe bedoel je dat precies? Ik zie eerlijk gezegd in deze context niet, waarom er voor een winterband gekozen zou moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Aanbod/prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Tjah, bij normaal weggedrag, zou het niet zo heel veel kwaad kunnen, maar zo kan je bijna alle banden benaderen, tenzij er sprake is van extreme weersomstandigheden en verkeerssituaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Behalve dat bij hogere temperaturen en regen ene A-winterband het aflegt tegen een fatsoenlijke B-band. Kies dus gewoon een band die bij de situatie hoort. Het hele jaar op winterbanden rijden is daarbij zeer zelden de goede optie.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04 15:41

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Een fatsoenlijke B-band? :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 22:10

Arfman

Drome!

Dacuuu schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:45:
Op dit moment vriest het hier en komt de temperatuur overdag niet boven de 5 graden. Ik blijf dus nog even op mijn winterbanden rijden, thankyouverymuch.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:16

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Check, hier één graad op de boordcomputer.
Wellicht wel een idee om de voorspelling van de komende weken erbij te pakken. Ik moet natuurlijk wel een beetje bijtijds de nieuwe zomerbanden bestellen :)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Arfman schreef op maandag 29 februari 2016 @ 04:00:
[...]

Op dit moment vriest het hier en komt de temperatuur overdag niet boven de 5 graden. Ik blijf dus nog even op mijn winterbanden rijden, thankyouverymuch.
Inderdaad is dit mooi een temperatuur waarbij het geen bal uitmaakt of je winter of zomerbanden hebt :) Het enige belangrijke is dat het weer gaat regenen en je dus banden moet hebben die goed in regen presteren. Wat het weer in Nederland betreft kunnen we beter een discussie over regenbanden houden dan over winterbanden :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik was juist aan het surfen en kwam tegen dat de europese regels veranderd zijn betreffende winterbanden met een lagere snelheidsindex? Normaal mocht je deze tot einde april gebruiken mits het duidelijk vermelden van de maximale snelheid van de winterbanden. Nu mag je schijnbaar het hele jaar door met winterbanden met een lagere snelheidsindex rijden (op voorwaarde dat de maximum snelheid van de band duidelijk zichtbaar is)?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:33:
Inderdaad is dit mooi een temperatuur waarbij het geen bal uitmaakt of je winter of zomerbanden hebt :) Het enige belangrijke is dat het weer gaat regenen en je dus banden moet hebben die goed in regen presteren. Wat het weer in Nederland betreft kunnen we beter een discussie over regenbanden houden dan over winterbanden :+
Maar iedereen heeft toch heel erg goed op de prestaties bij regen gelet bij het aankopen van winterbanden? O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:53:
[...]
Maar iedereen heeft toch heel erg goed op de prestaties bij regen gelet bij het aankopen van winterbanden? O-)
Ervaring uit mijn omgeving leert me dat de prijs over het algemeen veel belangrijker is dan de andere specs :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

[...]

A-merk banden scoren in de regel ook goed in de regen.

De werkelijke discussie zou moeten gaan of B-merk banden wel acceptabel zijn, want zowel als zomerband als winterband scoren de B-merken aanzienlijk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 699209 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:34:
[...]
A-merk banden scoren in de regel ook goed in de regen.

De werkelijke discussie zou moeten gaan of B-merk banden wel acceptabel zijn, want zowel als zomerband als winterband scoren de B-merken aanzienlijk minder.
Een B-merk gemaakt speciaal voor de regen zal het toch echt winnen van een A-merk gemaakt om mee te racen :+ Beetje overtrokken natuurlijk, maar het is wel onzin om te denken dat omdat je een A-merk band koopt, hij wel in regen goed zal zijn. Je zut toch echt even goed moeten uitzoeken wat de beste keuze is, want in eenzelfde prijsklasse zit er echt wel verschil tussen de ene en de andere band en afhankelijk van wat je belangrijk vindt zul je een keuze moeten maken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tja het probleem dat ik heb is de laad index :+ 100 geen probleem 106/108 probleem. 215/70R16C 106/108T

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 29-02-2016 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 743003

spam

[ Voor 107% gewijzigd door PWM op 26-04-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 22:10

Arfman

Drome!

[...]

Natuurlijk, ik wel. Als je toch de prijs als uitgangspunt neemt hoef je imo ook geen winterbanden te kopen, dan kun je beter op je hakkietakkie (zomer)banden blijven rijden. Als je dan toch hakkietakkie winterbanden wilt monteren bespaar je de moeite dan :D

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:35
[...]

Soms vraag ik me af of mensen überhaupt ergens op letten wanneer ze nieuwe banden kopen :')

Ach, en waar moet je nog op letten met dat gesjoemel

Ikzelf hou nog even de winterbanden eronder met dit weer, voor vandaag werd er nog sneeuw voorspelt hier in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:43
[...]

De voorspellingen voor de komende 2 weken zijn al lastig, laat staan voor een heel jaar. Het moest vorig jaar ook een extreme winter worden. Dat is 'm niet geworden iig niet in Europa. Over 2-3 weken gaan bij mij de zomerbanden er weer onder denk ik. Het vriest hier nu ook nog licht. Gister overdag was het echter 8-9 graden.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

FabianGTI schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:39:
Soms vraag ik me af of mensen überhaupt ergens op letten wanneer ze nieuwe banden kopen :')
Onderbuikgevoel en wie het hardste schreeuw op internet, meestal is dat waar men op af gaat. Meestal fors onder invloed van cognitieve dissonantie.

Zo denken velen serieus dat die nieuwe Michelin Cross-Climate geen allseason is en net zo goed presteert als een goede zomerband én een goede winterband.

Je kunt het hele riedeltje opnoemen: 'if it sounds too good ...', natuurkundige wetten, etc. Als het eenmaal in het koppie zo is lul je het er toch niet meer uit. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 20:59
[...]

Als ik de meteorologen hoor, dan gaat het een vrij nat 2016 worden.
Diezelfde meteorologen zeiden vorig jaar oktober nog dat dit een hele strenge winter zou worden. Dus die uitspraak over een erg nat 2016 mag je met een lading zout nemen, daar hebben we nog genoeg van want zo hard hadden we het toch niet nodig.

Ik heb in december geloof ik al nieuwe zomerbanden laten montere :+

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 01-03-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ongeacht of het een extra nat 2016 gaat worden of niet hebben we in Nederland standaard genoeg regen om goed te letten op de regeneigenschappen van je banden. Als je in Nederland rijdt is dat eigenlijk veel belangrijker dan winterbanden of niet aangezien je veel vaker regen dan sneeuw/ijs hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redwing schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:19:
[...]

Een B-merk gemaakt speciaal voor de regen zal het toch echt winnen van een A-merk gemaakt om mee te racen :+ Beetje overtrokken natuurlijk, maar het is wel onzin om te denken dat omdat je een A-merk ban koopt hij wel in regen goed zal zijn. Je zut toch echt even goed moeten uitzoeken wat de beste keuze is, want in eenzelfde prijsklasse zit er echt wel verschil tussen de ene en de andere band en afhankelijk van wat je belangrijk vindt zul je een keuze moeten maken.
Trek het maar weer uit zijn verband om je punt te maken. Je bent hier echt al jarenlang mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 699209 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:14:
[...]
Trek het maar weer uit zijn verband om je punt te maken. Je bent hier echt al jarenlang mee bezig.
Ik trek niets uit zijn verband, standaard er van uit gaan dat elke A-band een goede keuze is is gewoon niet slim. En helaas zie je dat nog wel heel vaak gebeuren terwijl er tussen A-banden ook heel veel verschil zit afhankelijk van waar je hem gaat gebruiken. Je kunt dus niet per definitie er van uit gaan dat een willekeurige A-band een goede keuze is voor regen.

Jouw stelling dat B-banden verboden zouden moeten worden is daarom gewoon onzin. Er zijn genoeg B-banden die in dezelfde prijsklasse voor bepaalde omstandigheden (zoals b.v ons regenklimaat) beter zijn dan een willekeurige A-band. Je kunt dus best eisen aan banden stellen (en die eisen zijn er al!), maar je kunt absoluut niet zeggen dat je B-banden moet verbieden omdat A-banden beter zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Iemand al een afspraak gemaakt om de winterbanden weer te laten monteren? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-04 01:35

TommyGun

Stik er maar in!

FastFred schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:22:
Ik heb ze er nog onder liggen :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2ep366h.jpg
Ik miste ze wel, ik weet nu weer waarom ik ze heb. Het rijdt toch een stuk beter door de sneeuw met winterbanden dan met "zomerbanden".

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Wow, is dat een foto van vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
FastFred schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:02:
Wow, is dat een foto van vandaag?
Ja vanmorgen richting werk, midden Drenthe in de buurt van Geeuwenbrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:33
Nope, lekker allseasons aangeschaft vorig jaar, geen verrassingen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

LordSinclair schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:36:
[...]

[afbeelding]
Ik miste ze wel, ik weet nu weer waarom ik ze heb. Het rijdt toch een stuk beter door de sneeuw met winterbanden dan met "zomerbanden".
Gaaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:52

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb net vanochtend m'n nieuwe zomerbanden binnen gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/sJkiZ9bYGJiRILDu_hCNt73YuxZs9Pr40_wH71sFQxG-PXMByo9YgWmbdZ-tnXJ_JN9Jpx9amD929KhzpoDWps6JDYZ8iYcfd0_S07EJHcCjGJxcOi1Pi9lZn0Ry1SQ0UwNslx6o4yAyab_hKRfxBWXPik75cjWwo9Z-NinxguH9SgjbIGVNVE0PPQhPuoqPUQO-F5mkUXOAdqNUXXZkkeR6Mh1rGqEeQRjc6pSyc5bmzYaNiPJBogxYL__NR18e2CqxB10UOe3d52LZ7HOlvYMl3n3E-_j7_wihAERBPNQqenZZDrMMr6-npOf6vPk2S_4RW4RX_FI7X0ZFeCwdKBpT_307ghxA5LcWZRVtU4zvsNGbYa4pdvP4xo26dM67z8YmjLAZZtUFMMy4ps3k6BfS2XLemSxtFFFy5B2hKfpwOs4FtQXtYyYZt3hh_IQ9S8HOvdBW9RISIVsaZD411yx8GIv-g4HykyGj-RdP1xUEtP6NWGPeb42zuObNJEv8jbtldyLzpifVf9Z8h-65XwOMXSa8YOkHWfqAaOSoiJqrmU2xA6lvVtjhZWXAzkEPMaqbLA=s800

Om de zomerbanden die er nu inmiddels een week of 2 onderliggen te vervangen, want zelfs op een droge weg glibberen ze al... Laat staan met wat er nu uit de lucht valt :X

En daarvoor rij je sinds oktober op winterbanden, om ze eind maart, als het richting de 20 graden gaat, te wisselen zonder echter winters weer gezien te hebben :X

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 19-04 08:19
Ik had vanochtend wel een onderstuur momentje met de auto van m'n vrouw. Een 323 BG uit '94 waarvan de voorbandjes volgende week vervangen worden om dat ze versleten zijn.

Ik ging een krappe rechter haakse bocht gevolgt door een lange linker doordraaier in met een snelheid die met de auto waar ik normaal mee rij geen enkel probleem zou zijn op een koude natte weg. Vanochtend was het in de oude 323 echter meteen spectakel. Gelukkig meteen gas terug en een beetje minder fel insturen om snel grip te herpakken. Daarna rustig weer op het gas en op de grens/beginnende wielspin op binnenste wiel de bocht uit.

Heerlijk zo'n auto zonder enig electronisch geneuzel.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
martijn_tje schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 18:59:
Heerlijk zo'n auto zonder enig electronisch geneuzel.
Zolang het nog net goed gaat wel, als je het net niet had gehaald had je toch gehoopt dat je dat geneuzel wel had gehad :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Dat is toch allemaal voorwielaandrijving, nogal peanuts. mijn bak uit 86 heeft lekker achterwielaandrijving ik weet niet beter dan dat die uitbreekt op rotondes en daar hoef ik niks voor te doen. Voel t amper en corrigeer t automatisch, heb nooit anders gereden. Pas als passagiers meerijden en die t opvallen merk ik t weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-04 21:13
Ik denk wel dat er veel tweakers thuis zijn gebleven. Hoe vaak ik in het winterbanden topic niet heb gelezen dat als het sneeuwt en je hebt geen winterbanden je maar thuis moet blijven 8)7 . De meeste mensen zullen hun winterbanden inmiddels wel vervangen hebben door zomerbanden dus dat waren weinig tweakers op kantoor op de afgelopen dagen ;)

Maar wat zijn die banden hard gesleten dit seizoen. Ik heb zelf nog 5mm profiel over op 4 gloed nieuwe winterbanden, ze hebben er van november tot en met begin april onder gezeten. En dat na één wintertje.. Of was het eigenlijk een herfst? Ze hebben in ieder geval geen sneeuw gezien. Zal de leasem wel blij mee zijn. Ritjes op de duitse autobaan rond de 20 graden is wel echt killing voor die dingen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb geen afspraak nodig om winterbanden te laten monteren, ik monteer ze zelf.

Moet zeggen dat het dit jaar een bijzondere timing is: vorige week maandag zomervelgen er onder gegooid en een week later sluiten ze de snelweg tussen Heerenveen en Leeuwarden wegens gladheid af.
Gelukkig hier geen enkele witte neerslag gehad.

Inmiddels zijn de wintervelgen schoon geschrobt, gedroogd, in de was gezet en in keurig in de schuur opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

bartvl schreef op zondag 28 februari 2016 @ 19:36:

Ja ik.

Ik heb ze onder mijn Caddy Maxi (in 195/65/15), omdat ik al dat gewissel wel zat was en we hier in NL toch amper sneeuw hebben. Op droog presteren ze qua grip hetzelfde als bijvoorbeeld een Dunlop BlueResponse die ik eerder had, op nat zijn ze aanmerkelijk beter. Wel vind ik ze op droog wegdek en bij wat warmere omstandigheden wat wolliger sturen dan eerdergenoemde Dunlops.
Daar tegenover staat dat ze echt heel lang grip houden in natte bochten. Vanmiddag stapte ik even in onze S-Max (225/50/17), hieronder liggen vrij nieuwe Primacy 3's. Ook geen slechte band, maar ik had toch even flink last van aquaplaning bij een snelle rit over een binnenweg. Profiel is nog een mm of 5,5, op de CrossClimates momenteel ook ongeveer.
Het kan natuurlijk met de grotere breedte onder de S-Max te maken hebben, maar ik vind de CrossClimates een stuk minder gevoelig voor aquaplaning.

[ Voor 5% gewijzigd door Timmert op 27-04-2016 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Brede banden maken heel veel uit voor aquaplaning, maar als je met relatief nieuwe primacy's al makkelijk planed zou ik toch eens naar je rijstijl gaan kijken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Gonadan schreef op woensdag 27 april 2016 @ 21:27:
Brede banden maken heel veel uit voor aquaplaning, maar als je met relatief nieuwe primacy's al makkelijk planed zou ik toch eens naar je rijstijl gaan kijken. :P
Dat gaf ik ook al een beetje toe (snelle rit ;)). Er lag ook wel belachelijk veel water op de weg en ik trapte hem flink op z'n staart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik twijfel een beetje of ik de winterbanden er al onder moet doen. Zomersetje moet eigenlijk nieuwe banden krijgen, maar dat doe ik liever volgend jaar op mijn gemak. Zou dan liever rijden op rubber met meer profiel zoals er winterbanden die ik heb. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat is 'moet eigenlijk nieuwe banden krijgen'? Heb je dat gevoel al bij 3 mm recent rubber of praten we over 1,6 mm gemiddeld met de droogtescheuren erin? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-04 15:52

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Het setje winterbanden staat klaar in de garage. Ik wacht nog heel even.

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 699209 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 10:54:
Ik twijfel een beetje of ik de winterbanden er al onder moet doen. Zomersetje moet eigenlijk nieuwe banden krijgen, maar dat doe ik liever volgend jaar op mijn gemak. Zou dan liever rijden op rubber met meer profiel zoals er winterbanden die ik heb. Wat zouden jullie doen?
Bij mij hetzelfde (tussen de 2.2 en 2.8 mm rondom nog over). Ik zit alleen te twijfelen of ik ze nu vervang door winterbanden en na de winter ook nog nieuwe zomerbanden haal of er toch nieuwe zomerbanden onder leg. Het grootste issue is dat mijn vrouw bijna dagelijks een eindje met de auto moet rijden dus als het een keer echt sneeuwt kunnen we hem niet laten staan. En als ik zelf rijd vind ik dat niet zo erg (sneeuw is leuk ;) ) maar als het ook echt functioneel nodig is is dat toch lastig. Aan de andere kant hebben we al jaren geen winter meer gehad waarbij ze nodig waren.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Al jare niet meer?, herinner me 2011 nog goed. Ging erop bij everdingen. Iedereen zat in de rechter baan en reed stapvoets. Ik lekker het maagdelijk sneeuw in helemaal links. Rwd icm winterbanden geen gespin. Op naar de 100km/h zoals gewend door 5 jaar in zweden gewoont te hebben. Maagdelijk sneeuw is niet eng. Was nog nooit zo snel in den helder geweest voor t werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
we zitten nu al in 2016, dus ja: jaren (5 om precies te zijn ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Als we net zo'n laffe winter krijgen als de vorige blijf ik lekker op zomerbanden rijden. Zonde van al dat rubber dat je slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:33
Vooral zonde van de aanschaf. Vorig jaar andere auto gekocht, moest in oktober nieuwe zomerbanden en toen zitten dubben om allseasons. Rijd nu een jaar Michelin CrossClimate, ik wil niet weer anders. Slijtage, geluid en verbruik valt me mee en geen gedoe met wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 319464 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 07:47:
Al jare niet meer?, herinner me 2011 nog goed. Ging erop bij everdingen. Iedereen zat in de rechter baan en reed stapvoets. Ik lekker het maagdelijk sneeuw in helemaal links. Rwd icm winterbanden geen gespin. Op naar de 100km/h zoals gewend door 5 jaar in zweden gewoont te hebben. Maagdelijk sneeuw is niet eng. Was nog nooit zo snel in den helder geweest voor t werk.
Ik ben sinds 2013 weer in Nederland en sindsdien heb ik geen exhte sneeuw meer op de weg gezien. Alleen in 1 jaar dat de straat waar ik woonde bevroren was omdat ze daar niet strooiden. En om nu voor 1 dag en 1 straat winterbanden te kopen lijkt me niet zo zinvol. Het probleem is alleen wel dat we ook net zo goed weer een jaar kunnen krijgen waar er weken sneeuw ligt en dan zijn ze toch wel weer erg fijn als je de auto die dagen niet kunt laten staan .

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:32
Inmiddels een weekje op Toyo Snowprox S954.. Maat 205/55/16
Ze waren lekker goedkoop met €53 per stuk, en dat is inmiddels flink gestegen naar €67 zag ik.. Splinternieuwe band, dit jaar uitgebracht door Toyo.

Indrukken tot nu toe:
Erg stil
Prima rijeigenschappen op droog en nat
Het sturen lijkt lichter te gaan dan met zomerbanden, ondanks gelijke breedte.
Ze lijken zuiniger te zijn dan mijn zomerbanden
Als ze ook in de sneeuw enigszins goed gaan doen is het echt een mooie koop geweest, zeker gezien de prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 28-10-2016 00:33 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De 16" winterbanden liggen sinds deze week weer onder de passat.

Zomervelgen vandaag even schoongespoten. Dankzij d@sty zijn ze weer mooi schoon geworden :)

Morgen nog even in de was zetten, dan kunnen ze weer de schuur in.
Iemand trouwens ervaring met nanocoating op de velgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:40
Is het nu niet heel vroeg om te wisselen?
Wanneer gaan jullie het doen?

Ik twijfel nog ... waarschijnlijk over 2 weekjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Aggressor schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:25:

Ik twijfel nog ... waarschijnlijk over 2 weekjes
Wanneer de weersvoorspellingen langdurige kou (en neerslag) aangeven. Ik zet ze er zelf onder dus hoef verder geen afspraken met garages te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:26

Rannasha

Does not compute.

Ik hou het weerbericht in de gaten. Uiterlijk begin december. Gezien ik ze er zelf onder zet, is plannen niet erg nodig. Desnoods doe ik het 's avonds als de volgende dag opeens sneeuw wordt verwacht.

Maar goed, ik woon in omgeving Geneve en doe af en toe een ritje de Alpen in, dus het rijden over een besneeuwde weg is iets wat standaard wel een paar keer per winter voorkomt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik wissel zelf, heb er een setje gebruikte lichtmetalen velgen ervoor gekocht dus ik hoef geen afspraak bij de garage in te plannen. Per saldo goedkoper, je hebt in nood reservewielen liggen en je bent flexibel. Als je het zelf betaald en dan nog banden op de velg laat wisselen bevreemd mij.

Meestal wacht ik totdat er een lange vorstperiode wordt voorspeld of de eerste sneeuw. Of ik moet een tripje Duitsland in plannen.

Ik verwacht dat ik op de auto hierna ook vierseizoensbanden monteer en niet meer ga wisselen. De Quatrac 5 van Vredestein schijnt goed getest te worden.

[ Voor 11% gewijzigd door bombadil op 31-10-2016 16:46 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik wissel ook zelf, maar gezien mijn zomerbanden de 2mm aantikten vond ik de winterbanden wat verstandiger, en de laatste week is het in de ochtend vaak een graad of 5 geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
GAIAjohan schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:47:
Ik wissel ook zelf, maar gezien mijn zomerbanden de 2mm aantikten vond ik de winterbanden wat verstandiger, en de laatste week is het in de ochtend vaak een graad of 5 geweest..
En in de middag tussen de 15-20 graden, dus echt koud en dus glad is de grond niet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:52

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Leipo schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:03:
we zitten nu al in 2016, dus ja: jaren (5 om precies te zijn ;) )
2013 in Scheveningen:
Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/8/7734/26853654830_b5a478677c_c.jpg2013-01-15 09.57.38 by Deepbass 909, on Flickr
En daar is het standaard een paar graden warmer dan 20km van de kust vandaan.

Toen lag er serieus veel en lang sneeuw en was ik maar wat blij met het winterrubber.

Maar dit jaar twijfel ik ook nog. Normaal wissel ik in de herfstvakantie, maar het is nog steeds zo warm en nat dat ik liever op m'n huidige zomerbanden blijf rijden. Voornaamste reden is dat deze pas dit voorjaar eronder zijn gekomen en dus lekker vers en diep profiel nog hebben. Met het huidige weer winnen die het simpelweg van de winterbanden die ik heb liggen.

Idem voor vriendin lief, voor haar auto liggen ook winterbanden klaar, maar met haar huidige, verse zomerbanden en dit weer is het gewoon nog niet zinnig om te wisselen.

Ik ben alleen bang dat ik ze straks mag wisselen als het koud, nat schijtweer is, maar dat risico neem ik maar.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
LordSinclair schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:51:
[...]

En in de middag tussen de 15-20 graden, dus echt koud en dus glad is de grond niet niet.
Bij mij is het afgelopen week niet warmer dan 13 geweest.. vraag me überhaupt af waar het 20 is geweest.. sowieso was het bijna de hele week mistig

Daarnaast als er een buitje valt ben ik blijer met 8mm profiel winterband dan 2mm profiel zomerband

[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 31-10-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Zo, nieuwe winterbandjes onder de leaseslet :D Kom maar op met die sneeuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zonde met deze temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Leuke prijsvraag net die ik op Facebook voorbij zag komen. "Hoeveel meter sta je eerder stil op een besneeuwde weg, als je met 50km/h met winterbanden op de rem trapt?"

A 10 meter
B 18 meter
C 28 meter

Tja, hoe zwaar is de auto, wat voor winterbanden zitten daar onder en met welke zomerbanden wordt dit vergeleken, heeft de auto ABS, wat is de profieldiepte, leeftijd en breedte van de band, hoeveel sneeuw ligt er op de weg en is deze aangereden of ligt het er net etc. etc.

Dat is een beetje in de categorie van "Als ik een kiezelsteentje weg gooi, hoe ver komt die dan?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:52
bombadil schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:43:
[...]
Ik verwacht dat ik op de auto hierna ook vierseizoensbanden monteer en niet meer ga wisselen. De Quatrac 5 van Vredestein schijnt goed getest te worden.
Ik heb ook besloten voor 4-season banden te gaan, toevallig de Quatrac 5. Ben wel klaar met dat wisselen :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3tp0DU0.png

Aan de grond is het kouder, de winterbanden zijn niet alleen maar goed voor sneeuw maar ook de temperatuur onder zo'n 7-10C. Daarnaast kun je ook een paar weken wachten en dan op een ongemakkelijk tijdstip naar de garage moeten omdat iedereen dat ook al doet(mits je ze niet zelf monteert). Over het algemeen zijn winterbanden ook goedkoper dan zomerbanden, zeker als je ze al op een set velgen hebt. Wat scheelt die paar weken nu voor het gemak dat je er voor terug krijgt.

Heb momenteel zelf geen winterbanden noch wintervelgen voor mijn C4 Coupé twijfel nu toch wel behoorlijk, kost me de kop niet en rijdt een stuk aangenamer, iemand nog een tip voor een set velgen eventueel met winterband? https://www.steekmaat.nl/...%20(2004%20-%202011).html omgeving Twente.

Ook maar eens tijd dat ik mijn winter setje van mijn voormalige Golf 3 online gooi, zal wel wat animo voor zijn net voor het seizoen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

True schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:22:
[...]

Aan de grond is het kouder, de winterbanden zijn niet alleen maar goed voor sneeuw maar ook de temperatuur onder zo'n 7-10C. Daarnaast kun je ook een paar weken wachten en dan op een ongemakkelijk tijdstip naar de garage moeten omdat iedereen dat ook al doet(mits je ze niet zelf monteert). Over het algemeen zijn winterbanden ook goedkoper dan zomerbanden, zeker als je ze al op een set velgen hebt. Wat scheelt die paar weken nu voor het gemak dat je er voor terug krijgt.
Dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
True schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:22:
[...]
Wat scheelt die paar weken nu voor het gemak dat je er voor terug krijgt.
Wat het vooral scheelt is dat je nu juist extra remweg hebt omdat het nog te warm is :+ Je legt winterbanden eronder omdat je veiliger wilt gaan rijden. Om nu 99% van de tijd met mindere banden te rijden om 1% van de tijd beter uit te zijn is een beetje apart als je het over veiligheid hebt ;)

Wat je kiest moet je natuurlijk zelf weten, want het voordeel dat je die 1% van de tijd hebt is natuurlijk wel heel erg groot terwijl het nadeel in die 99% van de tijd juist relatief klein is. Maar wees je er dus wel van bewust dat je met winterbanden veelal ook wat grip (en dus veiligheid) inlevert.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

redwing schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:41:
[...]

Wat het vooral scheelt is dat je nu juist extra remweg hebt omdat het nog te warm is :+ Je legt winterbanden eronder omdat je veiliger wilt gaan rijden. Om nu 99% van de tijd met mindere banden te rijden om 1% van de tijd beter uit te zijn is een beetje apart als je het over veiligheid hebt ;)

Wat je kiest moet je natuurlijk zelf weten, want het voordeel dat je die 1% van de tijd hebt is natuurlijk wel heel erg groot terwijl het nadeel in die 99% van de tijd juist relatief klein is. Maar wees je er dus wel van bewust dat je met winterbanden veelal ook wat grip (en dus veiligheid) inlevert.
Dat is dus niet waar, bij een temperatuur onder de 7C presteren goede winterbanden beter dan goede zomerbanden. Het hoeft er niet voor te regenen of sneeuwen om beter te presteren, het rubber is van ander materiaal waardoor het beter kan afremmen en meer grip heeft juist als het kouder is. Nu is mijn weersverwachting van temperaturen overdag maar als ik 's ochtends om 7u wegrijdt is het verdomd koud aan de grond.
Ja zeker waar dat je een langere remweg hebt bij temperaturen bij 15C op winterbanden dan bij 15C op zomerbanden.
Maar om nu te zeggen dat je 99% nadeel hebt vind ik ronduit onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

True schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:51:
Dat is dus niet waar, bij een temperatuur onder de 7C presteren goede winterbanden beter dan goede zomerbanden.
Ongeacht of dit nu al eens onafhankelijk onderzocht is zit ik sowieso met een vraag. Die temperatuur, banden worden toch warm tijdens het rijden? Is die 7 graden dan de buitentemperatuur of de bandentemperatuur?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
redwing schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:41:
[...]

Qua temperaturen valt het allemaal wel mee. Graad of 5 in de ochtend. Wegdek nog wat frisser.
Daarnaast rijd je niet per se winterbanden om veiliger te zijn, maar vooral om voorbereid te zijn. Zeker gezien ik 5km van Duitsland woon is het belangrijk voorbereid te zijn.

En verder gewoon niet te gek doen. Dan merk je erg weinig verschil tussen winterbanden en zomerbanden op droog wegdek. Op nat zijn mijn winterbanden beter heb ik al gemerkt, naar is niet vreemd met verschil in profieldiepte, aangezien mijn zomerbanden vrijwel versleten waren

[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 01-11-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch blijft het zonde, het slijt zo hard. Een paar dagen 7 graden en dan weer richting de 15. Zo gaat t al jaren. Vanaf januari pas interessant dat blijkt de laatste jaren wel.

En als ik de prijs van mijn bridgestone zomerbanden vergelijk met de winterbanden die ik heb. Zijn de zomerbanden toch wel wat goedkoper. En tja winterbanden en regen is ook geen geweldige combo, dus doe mij maar een zomerband in dat kleffe natte weer wat herfst wordt genoemd op dit moment.

Tot in de jaren 80 hadden ze ook gewoon de correcte benaming, sneeuwbanden. Die naam hebben ze alleen gewijzigd voor de betere verkoop.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 319464 op 01-11-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

bombadil schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:03:
[...]

Ongeacht of dit nu al eens onafhankelijk onderzocht is zit ik sowieso met een vraag. Die temperatuur, banden worden toch warm tijdens het rijden? Is die 7 graden dan de buitentemperatuur of de bandentemperatuur?
Het gaat om de temperatuur van het wegdek.
GAIAjohan schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:04:
Qua temperaturen valt het allemaal wel mee. Graad of 5 in de ochtend. Wegdek nog wat frisser.
Daarnaast rijd je niet per se winterbanden om veiliger te zijn, maar vooral om voorbereid te zijn. Zeker gezien ik 5km van Duitsland woon is het belangrijk voorbereid te zijn.
Dit vind ik persoonlijk ook gelijk een grandioos nadeel, er zijn genoeg Nederlanders die wel op winterbanden rijden maar dan direct denken dat ze hartstikke veilig zijn ook met ijzel of sneeuw. En dan gewoon met 120km/u voorbij komen knallen als het zicht 300 meter is. 8)7
En verder gewoon niet te gek doen. Dan merk je erg weinig verschil tussen winterbanden en zomerbanden op droog wegdek. Op nat zijn mijn winterbanden beter heb ik al gemerkt, naar is niet vreemd met verschil in profieldiepte, aangezien mijn zomerbanden vrijwel versleten waren
Mijn grootste merkbare verschil wat is geluid, maar meer dan dat kan ik ook niet 1 op 1 vergelijken. Ik rijd eigenlijk altijd al voorzichtig en defensief, maar met slecht weer zeg ik het altijd nog even een keer goed tegen mezelf voordat ik in de auto stap. Klink zo cliché maar helpt me wel, gewoon lekker rustig aan doen en voorzichtig rijden helpt meer dan wat voor setje winterbanden dan ook.
Daarnaast is het het afnemen van het risico dat er wat mis gaat(al sta je stil en kom je niet van de parkeerplaats af) en het voorkomen van problemen. Stel die winterbanden kosten me 50€/jr meer dan als ik zou doorrijden op zomerbanden dan zou ik het compleet waard vinden simpelweg omdat ik zo mijn risico's afneem en (mogelijke) problemen voorkom.
Anoniem: 319464 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:13:
Toch blijft het zonde, het slijt zo hard. Een paar dagen 7 graden en dan weer richting de 15. Zo gaat t al jaren. Vanaf januari pas interessant dat blijkt de laatste jaren wel.
Ik leg ze er ook zelf op en doe dat dan ook als de verwachting ook echt <7 is voor een aanhoudende periode. Zonde is het ook in mijn ogen, maar het is ook een deel gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
[...]

Dat is dus niet waar, bij een temperatuur onder de 7C presteren goede winterbanden beter dan goede zomerbanden. Het hoeft er niet voor te regenen of sneeuwen om beter te presteren, het rubber is van ander materiaal waardoor het beter kan afremmen en meer grip heeft juist als het kouder is. Nu is mijn weersverwachting van temperaturen overdag maar als ik 's ochtends om 7u wegrijdt is het verdomd koud aan de grond.
Ja zeker waar dat je een langere remweg hebt bij temperaturen bij 15C op winterbanden dan bij 15C op zomerbanden.
Hoeveel dagen hadden we vorige winter temperaturen onder de 7 graden? Die waren hier op 2 handen te tellen namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]
Dat is dus niet waar, bij een temperatuur onder de 7C presteren goede winterbanden beter dan goede zomerbanden.
Als je de testen naast elkaar legt kom je er achter dat die 7 graden vooral bedacht is door bandenboeren en dat het kantelpunt eerder tegen de 0 graden ligt.
Het hoeft er niet voor te regenen of sneeuwen om beter te presteren, het rubber is van ander materiaal waardoor het beter kan afremmen en meer grip heeft juist als het kouder is.
Hierover staat eerder in dit topic al een verklaring waarom dat niet helemaal klopt. De temperatuur van de band zelf is een gevolg van de vervorming tijdens het rijden en heeft maar heel weinig met de omgevingstemperatuur te maken. Het andere materiaal zorgt dus wel voor betere grip op gladde stukken maar zorgt tijdens het rijden op een droge weg niet zomaar voor betere grip.
Nu is mijn weersverwachting van temperaturen overdag maar als ik 's ochtends om 7u wegrijdt is het verdomd koud aan de grond.
Het getalletje is natuurlijk uit de lucht gegrepen dus in zoverre is het inderdaad onzin ;) Punt is echter wel dat als je nu al de winterbanden er onder legt je gezien de huidige voorspelling al zeker een maand op banden rijdt die niet optimaal zijn. Nu is dat op zich geen probleem omdat je ook op winterbanden prima kan rijden, maar het is wel een probleem als er een keer een warmer dagje tussen zit en je onaangepast door blijft rijden. Net zoals het een probleem is dat als het gesneeuwd heeft en je onaangepast door blijft rijden. Alleen bij het laatste past men zich vaak wel, maar bij het eerste niet.

Oftewel zolang je je bewust bent van waar je op rijdt en wat de voor/nadelen zijn zijn alle opties gewoon prima :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:59

ThunderNet

Flits!

Sterker nog, winterbanden die wij hier kopen/hebben zijn niet eens optimaal voor echte dikke pakken sneeuw e.d.

Als je dat wil zou je naar Nordic friction winterbanden moeten kijken...

Ik laat komend weekend nieuwe banden om de velgen laten zetten, net afgelopen weekend nieuwe velgen ervoor gekocht :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Probleem is het plannen van de bandenwissel.
Ik wilde nu gaan plannen en het is echt al een drama om nog een beetje een normale tijd te krijgen.
Ik zit al begin december nu...
Anoniem: 319464 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:13:

En als ik de prijs van mijn bridgestone zomerbanden vergelijk met de winterbanden die ik heb. Zijn de zomerbanden toch wel wat goedkoper. En tja winterbanden en regen is ook geen geweldige combo, dus doe mij maar een zomerband in dat kleffe natte weer wat herfst wordt genoemd op dit moment.

Tot in de jaren 80 hadden ze ook gewoon de correcte benaming, sneeuwbanden. Die naam hebben ze alleen gewijzigd voor de betere verkoop.
Ik ga meestal in december naar een kerstmarkt in Duitsland...
Wanneer precies weet ik niet...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

martinusz schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:15:
[...]

Ik heb ook besloten voor 4-season banden te gaan, toevallig de Quatrac 5. Ben wel klaar met dat wisselen :)
1,5 jaar onder de Volvo gehad, prima banden! (zaten er op toen ik hem kocht, ondertussen rij ik weer op 'gewone' zomerbanden)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 93248 op 01-11-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FastFred schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:35:
[...]

Hoeveel dagen hadden we vorige winter temperaturen onder de 7 graden? Die waren hier op 2 handen te tellen namelijk
Misschien niet, althans ik weet niet waar je woont.
Ik heb het even nagezocht omdat ik het toch wel interessant vind: http://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/daggegevens

Ik hanteer voor het gemak de 'winterperiode' 1 nov - 30 april, overigens doe ik de metingen in het oh zo mooie Twente. Dit zijn zes maanden(just saying). En heb de winters van 2013-14, 2014-15, 2015-16 er bij gepakt. De temperaturen zijn in 0,1 graden Celcius, dus /10 voor graden Celcius.
Per dag gemeten: gemiddelde temperatuur, minimum temperatuur, maximum temperatuur, minimum temperatuur op 10cm hoogte, neerslag in mm.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8jpEaAs.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hY5PgqD.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S343aqs.png

De niet afgeronde getallen onder de tabel is het gemiddelde van die periode, voor het lees gemak heb ik behalve de eerste en de laatste waarde het verborgen.

Ik vond dit eigenlijk zelf voor mijn gedachte(Nederland is koud, ik heb koud en het is vaak veel te koud) behoorlijk koud. :+

Even wat verder specificeren brengt ons dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LxRuqku.png

Rood = warm
Oranje = twijfelachtig
Groen = koud

Ik durf wel te zeggen dat winterbanden(en laten voor het gemak nu even aannemen dat ze <7C beter rijden dan zomerbanden) toch wel twee tot drie en half misschien wel vier maand per jaar beter rijden dan zomerbanden.
Maar, ik zou ze dan absoluut nu er nog niet onder leggen, sorry TommyGun :9 .

tl;dr Plan in augustus een afspraak bij de garage voor december en laat ze er dan onder liggen voor minimaal drie maand of iets langer als het langdurige kouder blijft.

Edit: om zoals het hoort nog even gaten in mijn eigen 'onderzoek' te schieten, dit is natuurlijk gebaseerd op gemiddeldes van maanden en neemt alleen maar de laatste drie jaar mee.

[ Voor 4% gewijzigd door True op 01-11-2016 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Alsof een beetje extra banden slijtage me kan schelen. Winterbanden zijn bovendien een stuk goedkoper. Ik ben in de winter liever gewoon voorbereid, het weer kan altijd omslaan..
Overigens rijd ik op mijn winterbanden nog zuiniger ook :+

[ Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 01-11-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
[...]

Bij een temperatuur onder de 7 graden tot circa het vriespunt presteren normale banden zeker op droog wek beter dan winterbanden. Dit is afgelopen jaren in diverse testen steeds duidelijk naar voren gekomen. De enige die 7 graden roepen zijn de banden boeren, in het kader wij van wc eend..... Want als ze vriezen als ijkpunt moeten nemen raken ze de helft van hun klanten kwijt, dit bekt veel lekkerder.

Om de anwb test bijv even te quoten:
'Het verhaal dat een winterband al beter presteert onder de temperatuurgrens van zeven graden Celsius wordt door deze test niet onderschreven. We ondervonden dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas voor een omslag zorgen. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs bij een temperatuur die enkele graden ónder nul ligt beter dan het winterrubber'.

Autobild was zelfs nog iets extremer in hun conclusie, vrij vertaald winterbanden zijn alleen bij Sneeuw en ijs op de weg in het voordeel op alle overige momenten is de normale band in het voordeel.

Je kan dit zelfs vrij makkelijk testen trek hem op de winterband maar eens goed weg van de rotonde en ze willen direct gaan glijden, de zomerband behoud gewoon zijn grip (moet je uiteraard wel met een beetje motor met wat koppel doen, niet met een c1 ofzo). Hoe meer vermogen je loslaat hoe duidelijker het wordt dat de winterbanden sneller hun grip verliezen. Heb het zelf gisteravond aan de lijve ondervonden het was circa 8 graden en na de wissel bij de garage moet je weer even op passen met veel koppel direct loslaten op de voorwielen.

Pas als er sneeuw, pap of wat dan ook op weg ligt komt de winterband in het voordeel. En ja die dagen kun je ongeveer op 10 vingers tellen de afgelopen jaren. Vorig jaar de privé auto niet eens gewisseld, de dag dat er een beetje natte sneeuw kwam wou ik wisselen en toen was het alweer over :+

Maar deze discussie is al 100-en malen gevoerd, pak het topic van vorig jaar en het jaar ervoor en daarvoor, etc er maar even bij.

[ Voor 4% gewijzigd door thefox154 op 01-11-2016 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:59

ThunderNet

Flits!

thefox154 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:33:
[...]

Pas als er sneeuw, pap of wat dan ook op weg ligt komt de winterband in het voordeel. En ja die dagen kun je ongeveer op 10 vingers tellen de afgelopen jaren. Vorig jaar de privé auto niet eens gewisseld, de dag dat er een beetje natte sneeuw kwam wou ik wisselen en toen was het alweer over :+

Maar deze discussie is al 100-en malen gevoerd, pak het topic van vorig jaar en het jaar ervoor en daarvoor, etc er maar even bij.
Wikipedia: IJzel van januari 2016 ik weet nog dat ik 1,5wk thuis gewerkt heb omdat het gewoon niet te doen was.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

True schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:52:
[...]

Ik durf wel te zeggen dat winterbanden(en laten voor het gemak nu even aannemen dat ze <7C beter rijden dan zomerbanden) toch wel twee tot drie en half misschien wel vier maand per jaar beter rijden dan zomerbanden.
Maar, ik zou ze dan absoluut nu er nog niet onder leggen, sorry TommyGun :9 .
Geen probleem, zit toch bij de leaseprijs in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:52
ThunderNet schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:43:
[...]

Wikipedia: IJzel van januari 2016 ik weet nog dat ik 1,5wk thuis gewerkt heb omdat het gewoon niet te doen was.
Maar bij ijzel gaan winterbanden ook vrij weinig doen? :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
martinusz schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:48:
[...]

Maar bij ijzel gaan winterbanden ook vrij weinig doen? :?
Bekijk de filmpjes van winterbanden op de ijsbaan maar eens, een wereld van verschil met zomerbanden. En ja ik weet dat je dan geen 120km/h meer kan rijden op een verantwoorde manier.

Maar winterbanden vs zomerbanden kan net het verschil zijn of je wel of niet je woonwijk uitkomt waarna je op gewoon bestrooide wegen kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Bij een temperatuur onder de 7 graden tot circa het vriespunt presteren normale banden zeker op droog wek beter dan winterbanden. Dit is afgelopen jaren in diverse testen steeds duidelijk naar voren gekomen. De enige die 7 graden roepen zijn de banden boeren, in het kader wij van wc eend..... Want als ze vriezen als ijkpunt moeten nemen raken ze de helft van hun klanten kwijt, dit bekt veel lekkerder.

Om de anwb test bijv even te quoten:
'Het verhaal dat een winterband al beter presteert onder de temperatuurgrens van zeven graden Celsius wordt door deze test niet onderschreven. We ondervonden dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas voor een omslag zorgen. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs bij een temperatuur die enkele graden ónder nul ligt beter dan het winterrubber'.

Autobild was zelfs nog iets extremer in hun conclusie, vrij vertaald winterbanden zijn alleen bij Sneeuw en ijs op de weg in het voordeel op alle overige momenten is de normale band in het voordeel.
Heeft iemand hier nu eigenlijk bronnen voor want ik kan het namelijk niet vinden. :X
Overigens ook mijn Duitse bron niet die meerdere zowel winter- als zomerbanden hadden getest en conclusie konden trekken bij welke temperatuur welke band beter was.

Nog steeds zijn mij winterbanden het wel waard omdat ik weet dat ik als er in eens wel sneeuw ligt ik wel gewoon weg kan als het moet, of in ieder geval thuis kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
True schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 17:05:
[...]

Heeft iemand hier nu eigenlijk bronnen voor want ik kan het namelijk niet vinden. :X
Overigens ook mijn Duitse bron niet die meerdere zowel winter- als zomerbanden hadden getest en conclusie konden trekken bij welke temperatuur welke band beter was.

Nog steeds zijn mij winterbanden het wel waard omdat ik weet dat ik als er in eens wel sneeuw ligt ik wel gewoon weg kan als het moet, of in ieder geval thuis kan komen.
Helemaal eens, met sneeuw is het perfect!
Eigenlijk heet een winterband ook sneeuwband. Deze naam hebben ze een jaar of 20 a 15 geleden laten vallen aangezien je dan weinig verkoopt. Nu heet het winterband en willen ze volksstammen laten geloven dat dit hard noodzakelijk is. Sneeuwband dekte de naam veel beter. Maar ja de gemiddelde consument in NL denkt dan van ach die heb ik niet nodig :+

Anwb stond hier: http://www.anwb.nl/auto/tests/onderdelen/Bandentest.html zie ik in me oude post van vorig jaar. Nu niet meer :P Ze zullen dit vast niet jaarlijks herhalen aangezien de uitkomst redelijk hetzelfde blijft.
Autobild.de staat ook niet meer op zijn plek maar staat achter een betaalmuur a 2 euro per artikel. Aangezien ze er maar een stuk 0f 60 hebben over winterbanden moet je zelf even kijken welke het was waar ze dit vergelijk in maakte. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Sneeuwbanden verkopen ze in Scandinavië.. wat ze hier als winterbanden verkopen is volgens Scandinaviërs crap ;).
Dus ze zullen wel enigszins aangepast zijn aan West Europa.

En hier een resultaat van de adac die door bepaalde mensen graag wordt aangehaald:
https://www.adac.de/infotestrat/reifen/winterreifen/
Winter- und Sommerreifen unterscheiden sich vorrangig in Mischung und Profilgestaltung, um die spezifischen Anforderungen bei den unterschiedlichen Witterungs- und Straßenbedingungen möglichst gut zu erfüllen. Der ADAC hat deswegen drei Winterreifen-Modelle mit unterschiedlichen Restprofiltiefen sowie einen „Ganzjahresreifen“ mit einem Sommerreifen verglichen. Im Mittelpunkt stand dabei die Frage, wie stark sich sommerliche Außentemperaturen auf Winterreifen (bzw. Ganzjahresreifen) auswirken, die für niedrigere Temperaturen und andere Untergründe ausgelegt sind. Die Tests auf trockener Fahrbahn wurden einmal bei frühlingshaften 10 bis 13 Grad Celsius und ein andermal bei sommerlichen 35 Grad Celsius durchgeführt. Bei den Fahrten auf nasser Fahrbahn lagen die Außentemperaturen bei 10 bis 13 sowie bei 25 Grad Celsius.
Nou leuk.. droog dus getest op 10-13 en 35 graden, en nat op 10-13 en 25

De resultaten:
droog
Auf trockener Fahrbahn zeigten die Winter-Typen vor allem Schwächen beim Bremsen. Je nach Temperatur und Verschleißzustand der Reifen kann dies bedeuten, dass sich der Bremsweg aus Tempo 100 um bis zu 16 Meter verlängert. Je höher die Profiltiefe der Winterreifen und je höher die Umgebungs- und Asphalttemperaturen desto größer fallen die Unterschiede aus. Bei Winterreifen mit 4 mm Restprofiltiefe reduzieren sich die Bremswegdifferenzen auf 5 m. Beim Handling sind die Unterschiede nicht so extrem: Während sie bei den gewählten „Frühjahrs“- Temperaturen noch recht gut abschnitten, ließ im höheren Temperaturbereich das Grip-Niveau und die Profilsteifigkeit spürbar nach - im Schnitt um eine dreiviertel Note (ermittelt nach den Kriterien des ADAC-Reifentests). Mit zunehmendem Fahrzeuggewicht, etwa durch Urlaubsgepäck, ergab sich dann eine deutliche Verschlechterung in der Fahrstabilität. Dies ist vor allem bei kleinen Lenkbewegungen in lang gezogenen Kurven und Autobahnausfahrten zu spüren.
Fazit: Aufgrund dieser Ergebnisse sollten neue Winterreifen mit Ausgangsprofiltiefe im Sommer möglichst nicht verwendet werden. Weitgehend abgefahrene Winterreifen (mit Restprofiliefen zwischen 3 und 4 mm) stellen bei mäßigen Temperaturen in der Übergangsjahreszeit allenfalls einen Kompromiss dar.
Und wie schneidet unter diesen Gesichtspunkten der „Ganzjahresreifen“ im Sommer ab? Der von uns beispielhaft ausgewählte Reifentyp erreichte im klassischen ADAC Winterreifentest nur „bedingt empfehlenswerte“ Wintereigenschaften. In der aktuellen Untersuchung kam er auf trockener Fahrbahn mit den höheren Temperaturen aber etwas besser zu Recht als der Winterreifen. Aufgrund seines immer noch deutlich längeren Bremsweges gegenüber einem Sommerreifen stellt der Ganzjahresreifen im Sommer aber doch ein gewisses Risiko dar.
Maximaal verschil dus 16m, met nieuwe winterbanden in de zomer met 35 graden. Met oudere winterbanden wordt het verschil 5m..
Nat
Die Untersuchungen zeigten keine großen Unterschiede der Bremsleistungen auf Nässe bei verschiedenen Außentemperaturen. Winterreifen mit guten Nassbremseigenschaften liegen im Bereich der Sommerreifen, ebenso der Ganzjahresreifen. Auf nasser Fahrbahn zeigen Winterreifen auch im Sommer nur geringe Nachteile gegenüber Sommerreifen.
Op nat dus bijna geen verschil tussen zomerbanden en winterbanden. Ook bij hogere temperaturen zijn de verschillen klein.

[ Voor 91% gewijzigd door GAIAjohan op 01-11-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Pas als er sneeuw, pap of wat dan ook op weg ligt komt de winterband in het voordeel.
De ANWB test van dit jaar heeft nu opgenomen bij de Allseasons een "goede zomerband" en een "goede winterband". Helaas merkloos en nog niet ook bij de winterbandentest maar het geeft een indicatie.
http://www.anwb.nl/auto/t...s/all-season-205-55-R15-V

Bij de winterbandentest telt "droog" slechts voor 15% mee en "nat" 30%. Dat is weinig als je kijkt naar de weersomstandigheden in de praktijk. Zeker ook omdat die percentages ook bij de allseasons gelden. Anderzijds rijden heel veel mensen op droog totaal niet in de buurt van de uitersten dus dan zijn die wellicht ook niet zo relevant.
http://www.anwb.nl/auto/t...erbandentest/185-65-R15-T

Edit:
Het zou super zijn als ze ook gewoon de winnende vierseizoensband en de winterband in de zomerbandentest mee lieten doen en v.v.

Ook opvallend is dat de ANWB aangeeft dat brede banden en hoge snelheidscoderingen slechtere scores kunnen geven.
http://www.anwb.nl/auto/t...sts/winterbandentest/2016 (onderaan bij "Opmerkingen"). Hoe fijn zou het zijn als ze dat ook concreet maakten door te testen: V versus T en 195 vs 225.

[ Voor 20% gewijzigd door bombadil op 01-11-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
bombadil schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:40:
[...]

De ANWB test van dit jaar heeft nu opgenomen bij de Allseasons een "goede zomerband" en een "goede winterband". Helaas merkloos en nog niet ook bij de winterbandentest maar het geeft een indicatie.
http://www.anwb.nl/auto/t...s/all-season-205-55-R15-V

Bij de winterbandentest telt droog slechts voor 15% mee en nat 30%. Dat is weinig als je kijkt naar de weersomstandigheden in de praktijk. Zeker ook omdat die percentages ook bij de allseasons gelden. Anderzijds rijden heel veel mensen op droog totaal niet in de buurt van de uitersten dus dan zijn die wellicht ook niet zo relevant.
http://www.anwb.nl/auto/t...erbandentest/185-65-R15-T
De ANWB koopt dan ook gewoon de testresultaten van de adac. Wat de adac vindt, vindt de ANWB ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-04 20:09
Zo, fijn. In 2014 de Firestone Winterhawk 3 gekocht. Die eindigde toen op plek 4.

Nu in 2016 helemaal onderaan! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Vooruitgang van de concurrentie? Maar dan zou het wel heel hard gaan.

Denk andere maat?? De Uniroyal ms 77 scoort ook verschillend. Bij 185/65R15 "stelt teleur op nat voor een regenband" (naar de reclame: Uniroyal, the rain tyre). Vervolgens in 225/45R17 "de beste score op nat wegdek".

Exact hetzelfde type, leg maar uit.

[ Voor 42% gewijzigd door bombadil op 02-11-2016 07:19 . Reden: Tussentijdse save bij gsm typen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noiz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-04 20:10
Een vraag voor de mensen die hier wellicht iets meer bekend in zijn. Op mijn Fiesta uit 2013 heb ik op dit moment 17" velgen zitten met een 205/40 R17 zomerband. Nu was ik van plan om voor all season banden te gaan maar ik begrijp dat dit in deze maat problematisch is en ik beter voor een set winterbanden kan gaan (inclusief nieuwe velgen). Nu verkopen ze bij Ford complete sets waarbij voor de Fiesta de grootste maat een 195/50 R15 band heeft.
In hoeverre zal ik dit verschil merken? Of kan ik beter kijken voor een andere maat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
De Fiesta hoort 195/55/15 of 195/50/16 te hebben.. niet 195/50/15
Zover ik weet.

Mijn tip?
Koop een set velgen van een Ford focus mk1(.5).

Exact dezelfde steek etc en wss spotgoedkoop. Alleen zijn de bijbehorende banden vaak 1 maat te hoog. Maar die kun je ook veel goedkoper los bestellen dan bij de Ford dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

205/40/17 is inderdaad iets minder standaard, meestal is er 45 hoogte. In die maat kan kan je ook de Vredestein vierseizoensbanden kopen.

205/40/17 komt inderdaad overeen met 195/55/15. Nu is het typische dat ik online toch de 50 hoogte voor de Fiesta in de calculators tegen kom:

http://www.reifen.com/de/...elect=&ConstructionType=R (dit is inclusief stalen velg, ff gokje qua exact type Fiesta)

Het verschil tussen 195/55/15 en 195/50/15 is natuurlijk wel minimaal. Zo`n beetje of je met nieuwe banden rijdt of met wettelijk minimum (qua omwentelingen).. Je kan het ook even door een online vergelijker gooien:
https://www.tacomaworld.c...tires=195-50r15-195-55r15.

Pagina: 1 2 ... 24 Laatste