Toon posts:

Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 23 Laatste
Acties:

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:52
Vandaag en gisteren 2 langere ritten gemaakt op de vroege ochtend.
4 auto's van de weg zien staan.
Afgelopen zondag op een rotonde eind van de middag voor mij iemand 180 graden weggedraaid stond precies met zijn neus voor mij stil.

Toch maar snel aan de winterbanden denk ik dan!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:03
Joostje123 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:00:
Afgelopen zondag op een rotonde eind van de middag voor mij iemand 180 graden weggedraaid stond precies met zijn neus voor mij stil.

Nu weet ik niet waar je precies woont, maar glad heb ik het nog niet gezien. Ik zou dan ook eerder zeggen dat het eerder helpt om het rijgedrag aan te passen en eens banden uit te zoeken die tegen een beetje regen kunnen :)

[removed]

Anoniem: 699209

Anoniem: 699209 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 10:54:
Ik twijfel een beetje of ik de winterbanden er al onder moet doen. Zomersetje moet eigenlijk nieuwe banden krijgen, maar dat doe ik liever volgend jaar op mijn gemak. Zou dan liever rijden op rubber met meer profiel zoals er winterbanden die ik heb. Wat zouden jullie doen?
Heeft toch nog een maandje geduurd... Op de zomerbanden nog zo'n 3mm, dus die houden het helaas geen extra seizoen meer vol (550 euro om rondom te vervangen :'( ). Winterbandjes nog 6mm dus dat is toch wel wat beter in deze tijd van het jaar.

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 699209 op 13-11-2016 18:11]

• Screamer2003
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2019
Joostje123 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:00:

Als het een tijd niet geregend heeft is ELKE rotonde ronduit gevaarlijk.
resten van roet, olie, etc geven dit soort wegen een smerig zeepachtig sopje. soms met schuim.
of je dan winterbanden hebt of niet. met te scherp sturen. en gas geven terwijl je instuurt kun je je wagen al een draai laten maken.

Ikzelf ben zelf nu eens aan de beurt.
Sinds ik in Duitsland woon zijn hier goede banden van grip of geen grip.
de voorkant glipt door bij het insturen en achterkant wil wel eens wegglijden.

A.S Vredestein all-season bandjes onder de auto.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Elke bocht kan je wel zeggen. Ik zit op mijn werk vlak naast een ringweg met een stevige bocht naar beneden, net na een autosnelweg waar iedereen dus nog even met de snelheid in het hoofd zit. Als je dan in de nazomer de eerste flinke buitjes krijgt kan je echt lachen. :D

Ben nog steeds te lui geweest om de winterset op te poetsen. Ik had mij voorgenomen om ze in ieder geval weer brandschoon te maken en in de sealant te zetten zodat ze klaar zijn voor montage als het daadwerkelijk onder nul gaat duiken. Maar ja, het huidige weer nodigt ook weer niet echt uit tot extra inzet. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:23
Screamer2003 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:00:
[...]

Als het een tijd niet geregend heeft is ELKE rotonde ronduit gevaarlijk.
resten van roet, olie, etc geven dit soort wegen een smerig zeepachtig sopje. soms met schuim.
of je dan winterbanden hebt of niet. met te scherp sturen. en gas geven terwijl je instuurt kun je je wagen al een draai laten maken.

Ikzelf ben zelf nu eens aan de beurt.
Sinds ik in Duitsland woon zijn hier goede banden van grip of geen grip.
de voorkant glipt door bij het insturen en achterkant wil wel eens wegglijden.

A.S Vredestein all-season bandjes onder de auto.
Hier sinds 3 weken vredestein all-season, bevallen in ieder geval erg goed op zeer nat wegdek :)
Ben ook benieuwd naar gladheid...

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
martinusz schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:39:
[...]

Hier sinds 3 weken vredestein all-season, bevallen in ieder geval erg goed op zeer nat wegdek :)
Ben ook benieuwd naar gladheid...
Beter dan zomer- en wintercombi?

Overal lees ik dat die niet handig zijn als je veel kilometers maakt. Wat is jouw idee?

[Voor 13% gewijzigd door Roenie op 08-12-2016 10:56]

• Martinusz
Roenie schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:55:
[...]

Overal lees ik dat die niet handig zijn als je veel kilometers maakt. Wat is jouw idee?
Tot nu toe geen verschil gemerkt met winterbanden, maar er ligt natuurlijk ook niet vaak echt sneeuw op de NL wegen. Met huidige auto rijden we 20K per jaar ongeveer, dus toekomst zal het uitwijzen hoe snel ze slijten.

Onder mijn vorige (lease-)auto lagen ook all-seasons, heb daar nooit wat van gemerkt, reed daar 65K per jaar mee door weer en wind. Banden waren niet zo snel op eigenlijk :)

[Voor 12% gewijzigd door Martinusz op 08-12-2016 11:59]

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:09
Blij dat ik ze er onder heb zitten.
Het is verbluffend hoeveel grip ze nog hebben bij ijzel. Weliswaar bij ongeveer 5 km/uur, maar geen glibberpartijen die ik bij normale banden zeker wel zou hebben.

• _JGC_
  • Laatst online: 02:17
Roenie schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:55:
[...]

Ik doe 30K per jaar, oktober 2015 een nieuwe set crossclimate laten monteren, voorbanden zijn nu al aardig op. Ik gok dat ze komende zomer en herfst nog kunnen, daarna zijn ze op of iig niet meer geschikt voor de volgende winter. Dan 2 nieuwe achter en de achterbanden op de voorkant, kunnen die ook nog een winter en een zomer.

Is een nadeel van all seasons, als je de winter in gaat met 3mm moet je ze eigenlijk al vervangen.

Maargoed, op de vorige auto moest ik elke 3 zomers of elke 3 winters 2 nieuwe banden, qua slijtage is dat niet heel anders dan nu.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gisteren was weer prachtig!

Ik moest vroeg op pad met mijn dochter voor de zwemles, dus het was leuk om weer eens in de sneeuw te rijden. Mijn eigen (lease)auto is voorzien van Conti's TS850P banden en de auto van mijn vrouw van Conti's TS830(1 TS830P omdat ze 1 zo goed als nieuwe band vorig jaar aan gort had gereden).

Gevolg is dat je met goed fatsoen kunt remmen rijden en sturen. Dorp uit zat ik helaas achter iemand die had gevonden dat het niet nodig was. Je zag de auto letterlijk alle kanten op glijden bij de bochten en rotonde. Op de 80-km weg besluit diezelfde persoon dan ook gewoon 45 km/u aan te houden. 60-70 was prima te doen op dat moment en ben er dus beheerst voorbij gegaan (net als alle andere auto's achter me). Je bent gewoon met een auto onderweg waarbij je het gevoel hebt gewoon te allen tijde weet wat de auto doet en wat je wel en niet kunt verwachten.

Gedurende de dag nog een aantal keer weggeweest en je moet dan ook je best doen om de hele koets te laten glijden (op verijsde stukken lukte dat wel, maar toch snel weer grip). Ook nog even met een vriend weggeweest in zijn auto zonder winterbanden en dan merk je toch echt het verschil.

Ik (en mijn vrouw) zou niet meer zonder winterbanden willen. Ja, het kost je een paar euro extra (gerekend over de tijd dat je de banden hebt), maar die keer dat ze nuttig zijn in NL (laten we het op 10 dagen per jaar houden dat ze écht nuttig zijn) is het mij meer dan waard.

Ik heb eerst nog all seasons overwogen (auto vd vrouw), maar ben toch blij dat ik voor een hele goede zomerband (1. beste in de regen, 2. meest gunstige verbruik) en hele goede winterband (1. beste in de sneeuw, 2. beste in de regen) heb gekozen. Zoals _JGC_ nl al aangeeft; als je al seasons op het verkeerde moment op een bepaald slijtage punt zitten moet je ze alsnog "te vroeg" vervangen en vervalt wat mij betreft het voordeel van het niet hoeven wisselen.

Op zich is het rijden zonder winterbanden ook nog te doen, maar in het huidige (drukkere) verkeer zijn er gewoon steeds meer factoren waarop je moet anticiperen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 21:32
fredkroket schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:20:
Je bent gewoon met een auto onderweg waarbij je het gevoel hebt gewoon te allen tijde weet wat de auto doet en wat je wel en niet kunt verwachten.
Yes daar is ie, en daar gaat het altijd mis. Daarom stonden er gisteren ook veel auto's met winterbanden gewoon achterste voren (en bijv vrachtwagens die niet anticiperen en gewoon doorjagen). Wat je al aangeeft even inhalen, misschien lag er in het midden van de weg wel sneeuw met bijv ijs daaronder en als je even niet oplet ga je dan..

Gisteren heb ik gewoon netjes 95 op de snelweg gereden ook al heb ik winterbanden en de 'luxe' wagens komen je met 130 voorbij gezet terwijl je onderweg nog 2 ongelukken passeer... Het gevoel is het grote probleem want als het misgaat ben je nergens meer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik had ze er afgelopen donderdag pas onder gezet, dacht kan eens lekker gebruik maken van die dingen. Zaterdagochtend al meteen dooi, en sindsdien überhaupt niets glads kunnen vinden. Gewoon zonde van m'n geld dit. :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:50
Gister best wat km's afgelegd in de nabije omgeving. Gewoon op zomerbanden (Michelin Primacy 3 205/55/17), ging allemaal prima. Alleen mijn eigen straat was niet gestrooid en dankzij de regen vroeg in de ochtend en een temperatuur van -3 was dat al gauw een flinke ijsbaan. Heb me prima kunnen redden echter.

Rij je vervolgens binnen de kom op een perfect gestrooide, schone weg zonder bruine drap waar 50km/h gereden mag worden, rijden er van die druiloren voor je met 25km/h...

[Voor 5% gewijzigd door FastFred op 08-01-2017 16:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
thefox154 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:31:
[...]

Yes daar is ie, en daar gaat het altijd mis. Daarom stonden er gisteren ook veel auto's met winterbanden gewoon achterste voren (en bijv vrachtwagens die niet anticiperen en gewoon doorjagen). Wat je al aangeeft even inhalen, misschien lag er in het midden van de weg wel sneeuw met bijv ijs daaronder en als je even niet oplet ga je dan...
Daar heb je wel een punt ja. Hoogmoed komt voor de val zeggen ze dan. Ik merk ook dat er veel mensen rondrijden die denken dat ze op winterbanden een soort spijkerbanden hebben die niet gevoelig zijn voor stukjes slecht/niet gestrooid asfalt waar ijs onder de sneeuw ligt.

Niettemin kun je ook overdrijven met voorzichtigheid. Grip heb je nodig in bochten. Op rechte stukken kun je gerust 80km/u rijden. Aquaplaning is het probleem niet met deze omstandigheden: zijdelingse grip en grip tijdens remmen veroorzaken ongelukken. Ik zag het gisteren op de terugweg naar huis ook: een auto voor ons reed ook 45km/u, maar had inmiddels zo'n lange rij auto's achter zich verzameld dat ze stopten op een parkeerplek langs de weg om iedereen langs te laten. De voorste (ik was 2e in de rij) ging gewoon 80km/u rijden en deed het in scherpe bochten wat rustiger aan + remde ruim voor rotondes en verkeerslichten af. Gewoon zoals het mijns inziens hoort. Juist dat overdreven voorzichtig rijden veroorzaakt dat anderen zich kapot ergeren aan jouw trage gedrag, waardoor zij gaan inhalen met alle mogelijke gevolgen van dien.

Het is een beetje als met onnodig links rijden: rechts inhalen is niet correct, maar dat zou niet nodig zijn als mensen gewoon zoveel mogelijk rechts zouden blijven rijden en niet opzettelijk anderen zouden ophouden :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
thefox154 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:31:
[...]

Yes daar is ie, en daar gaat het altijd mis. Daarom stonden er gisteren ook veel auto's met winterbanden gewoon achterste voren (en bijv vrachtwagens die niet anticiperen en gewoon doorjagen). Wat je al aangeeft even inhalen, misschien lag er in het midden van de weg wel sneeuw met bijv ijs daaronder en als je even niet oplet ga je dan..

Gisteren heb ik gewoon netjes 95 op de snelweg gereden ook al heb ik winterbanden en de 'luxe' wagens komen je met 130 voorbij gezet terwijl je onderweg nog 2 ongelukken passeer... Het gevoel is het grote probleem want als het misgaat ben je nergens meer.
Ik zeg overigens niet dat je geen rekening moet houden met... Maar, met winterbanden weet je gewoon dat je minder met het zweet in je bilnaad hoeft te rijden. Als je je normaal aanpast aan de omstandigheden (dus inderdaad, gewoon over het algemeen rustiger en beter anticiperend rijden) dan is het met winterbanden prima te rijden.

Als je je inderdaad gedraagt zoals normaal (met "goed" weer), dan is inderdaad het hek van de dam.

Er is eigenlijk een soort baseline, met winterbanden en een aangepast rijgedrag is alles op orde. Ga je dan toch op pad zonder winterbanden is het al lastig de baseline te behalen (niet onmogelijk) en veroorzaak je dus overlast ((veel) te langzaam rijden, vaststaan op een drempel (gisteren mogen aanschouwen hier op het dorpsplein!)). Degene die dan rijdt zoals normaal zit boven die baseline en loopt weer meer risico.

Over het inhalen weet ik dat je gelijk hebt... Je moet inderdaad even over een bultje sneeuw en daar zit een risico in, maar met 40-45 km/u (wat we toen reden) durfde ik dat wel aan (ook gezien de weg). Zie het een beetje als met je fiets zijdelings de stoeprand oprijden. Stuur je voldoende lukt het, stuur je te weinig ga je op je plaat en als je twijfelt zou het goed of fout kunnen gaan. Probleem is dat deze mensen dus (te) ver onder de genoemde baseline rijden en dus eigenlijk beter weg kunnen blijven van de weg. En uiteraard is er nergens een verplichting voor winterbanden hier, dus is het niet echt dat zo'n baseline te stellen is. Maar als het regent zie ik ook geen cabrio rijden met het dak open, die mensen blijven dan of thuis of passen zich aan :).

Dus ja, ik ben het volledig met je post eens.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05 13:14

PinusRigida

I put the p in pool.

Winterbanden hebben zeker en vast hun nut bewezen. Zelf heb ik ze in bijna 15 jaar rijden echter nooit gebruikt.
Dat is misschien geen slimme keuze geweest maar wel een weloverwogen spaarzame keuze... Heb nl. nooit een ongeval gehad omwille van winterse toestanden en zelfs nooit vastgereden, zelfs met wagens waarvan ik dacht "dit wordt spannend" ben ik steeds veilig en wel thuisgekomen, soms zelfs op onbereden en onbestrooide wegjes waar 40cm verse sneeuw lag. Door een combinatie van rustig blijven, anticiperen, momentum behouden, je traject goed kiezen en weldegelijk banden in goeie, dus niet versleten staat (ook al zijn het all-season/zomerbanden) waarvan je on-the-spot de spanning kan aanpassen, je banden wat platter zetten in sneeuw/ijzel kan wonderen doen.

Ook weten welke wielen je aandrijfwielen zijn en waarop het meeste gewicht (motor) rust kan toch handig zijn, als ik merk dat velen nog niet eens weten welke van hun wielen de tractiewielen zijn... zoals bij BMW achteraan is maar daarom weet de chauffeur het nog niet en geloof me, ik heb er al een aantal uit de nood geholpen die het niet wisten. o.a. een paar winters geleden een jongedame met een stoere Dodge Ram, zo eentje waarvoor je een trapje nodig hebt om in te stappen... tja, daar sta je dan met je rear-drive pickup waarvan de achterbak leeg is, mét chromé velgen en lage-profiel "sport"banden. Die wist zelfs niet eens dat ze geen 4x4 had. 'facepalm'

Nu moet ik wel toegeven dat ik tegenwoordig wel winterbanden plaats, ik heb een kind en ik rij niet meer uitsluitend met mezelf in de wagen.

Het grootste gevaar zit 'm erin dat je gaat denken "och, ik heb toch winterbanden, dan kan ik toch even hard als anders?" verbazend hoeveel mensen daarvan uit lijken te gaan en hun snelheid totààl niet aanpassen aan het weer.

• Gonadan

Gonadan

PinusRigida schreef op maandag 9 januari 2017 @ 18:09:
je banden wat platter zetten in sneeuw/ijzel kan wonderen doen.
Dat is dé manier om de vorm van de band te ondermijnen en te zorgen dat het profiel nóg minder zijn werk kan doen. Ik zou het laten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05 13:14

PinusRigida

I put the p in pool.

Gonadan schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:48:
[...]

Dat is dé manier om de vorm van de band te ondermijnen en te zorgen dat het profiel nóg minder zijn werk kan doen. Ik zou het laten. ;)
Ik verduidelijk: Ze hoeven ook niet plat op de velg te staan, niet meer hard is vaak al genoeg om voldoende grip te krijgen wanneer je dat nodig hebt. Van ze een beetje platter te zetten zal je heus hun vorm, functie en profiel niet ondermijnen.
Het is trouwens ook maar iets dat je tijdelijk doet wanneer je vastgereden bent of dreigt vast te rijden. Met platte banden blijven rijden is uiteraard nefast voor je banden en veiligheid.

Wanneer ik zie dat veel wagens met banden gevuld tot de maximum psi rondrijden in vriesweer is het trouwens sowieso goed om er wat druk af te laten, daarom staan ze niet plat maar ze zijn wel wat soepeler en bieden net dat ietsje meer grip, op bevroren wegen is dat sowieso beter dan bikkelhard.

[Voor 28% gewijzigd door PinusRigida op 09-01-2017 20:15]

• Gonadan

Gonadan

Dat gaat geen verschil maken, de hardheid van het rubber bepaalt je grip zolang je nog asfalt raakt. Hooguit zijn ze sneller warm omdat ze meer vervormen. Voordeel van iets zachter kan wel zijn dat als er sneeuw ligt die iets makkelijker uit je profiel geperst wordt

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Screamer2003
Vandaag in rheinland-pfalz (Deelstaat Duitsland) wakker geworden en het eerste wat ik kon zien was.....sneeuw....
voor de komende 4 dagen geven ze al sneeuwbuien van licht tot redelijk zwaar op. waar 15 tot 20 cm sneeuw kan vallen op een dag.

het is dat mijn dash-cam het begeven heeft anders had ik het hele circus kunnen laten zien. diverse auto's links en rechts in de berm gegleden, op parkeerplaatsen (recreatief) stonden rijen met auto's geparkeerd. ( de mensen hebben de auto laten staan en zijn weer terug gelopen naar hun huis.)
auto's voornamelijk de gewone en SUV's zonder AWD/4x4 kwamen gewoon niet naar boven toen ze eenmaal beneden in het dal waren gekomen.

Op de heenweg mijn chef gebeld en de dispo, gevraagd wat te doen. er stond gewoon rijen lange auto's stil. dus ik kon wel 4x4 en goed presterende all-seasons (nieuw) hebben, maar daar heb ik niks aan als iedereen vast staat en ik dan tussenin.

Waarom de wegen niet vroegtijdig sneeuwvrij waren gemaakt is mij een raadsel, want tegen 10 uur waren zowat elke wegen nog onbegaanbaar.

hier een paar foto's van winter wonder land duitsland anno 2017 8)

afgesloten N-weg, ivm te gevaarlijk omdat het erg steil naar beneden ging.

Hier ging het nog, redelijk begaanbaar...

maar iets verderop was het al gauw anders. best een ''raar'' gevoel om nagenoeg eenzaam en alleen op de weg te zijn.

toch een serieus laagje sneeuw toch?

gelukkig ben ik verstandig genoeg geweest om niet te lang rond te blijven hangen.
want niet veel later kwam er een uur of 3 echt dikke vlokken naar beneden. _/-\o_

• redwing
Kijk dat zijn nog eens beelden waar je duidelijk goede all-seasons/winterbanden nodig hebt :P Eens kijken of we dat in Nederland dit jaar nog een keertje zien. Het weer dat we tot nu toe hebben gehad was of te glad voor welke band dan ook of compleet schone wegen :+ Afgelopen zaterdag schoof hier in het zuiden echt alles van de weg ongeacht de banden (tegen schone wegen waar je 100 kunt rijden gevolgd door plotse ijzel helpt geen enkele band)

[removed]

• Jacio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2019
@ Screamer2003

Winterbanden zijn verplicht in Duitsland!
Ook voor buitenlanders:
Müssen auch Urlauber ihre im Ausland zugelassenen Fahrzeuge mit Winterreifen ausstatten, wenn sie auf deutschen Straßen unterwegs sind?
Von § 2 Abs. 3 a StVO ist die Teilnahme am öffentlichen Straßenverkehr in Deutschland erfasst. Somit gilt die Vorschrift auch für Kraftfahrzeuge mit ausländischer Zulassung.

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:11

fynrd1

Fooled by Randomness

Jacio schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 01:08:
@ Screamer2003

Ook voor buitenlanders:
Müssen auch Urlauber ihre im Ausland zugelassenen Fahrzeuge mit Winterreifen ausstatten, wenn sie auf deutschen Straßen unterwegs sind?
Von § 2 Abs. 3 a StVO ist die Teilnahme am öffentlichen Straßenverkehr in Deutschland erfasst. Somit gilt die Vorschrift auch für Kraftfahrzeuge mit ausländischer Zulassung.
En nu?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• Jacio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2019
mag ie zelf weten :) op de "goed presterende all-seasons (nieuw)"

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Jacio schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 01:47:
[...]

mag ie zelf weten :) op de "goed presterende all-seasons (nieuw)"
Volgens mij weet je niet wat all-season banden in de kern zijn.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:19
fynrd1 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 02:07:
[...]

Volgens mij weet je niet wat all-season banden in de kern zijn.
Dat is afhankelijk van de all-seasons die je eronder hebt liggen :+ Al heb je in de kern geen problemen in Duitsland zolang je all-seasons maar zijn voorzien van M&S en het Berg+vlok-symbool.

Nee, merp!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

PauseBreak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 02:13:
[...]

Dat is afhankelijk van de all-seasons die je eronder hebt liggen :+ Al heb je in de kern geen problemen in Duitsland zolang je all-seasons maar zijn voorzien van M&S en het Berg+vlok-symbool.
Van de grote merken, is tot zover ik weet, alleen de Michelin variant in de basis een zomerband. En uiteraard de toevoeging en symbool zijn van belang.

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-05 11:49

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Nou hier ga ik a.s. vrijdag de winterbanden maar eens monteren. 1 omdat mijn zomerbanden op zijn. 2 omdat er toch wel wat minder weer wordt voorspeld. Ik merk toch wel meer grip met winterbanden als met de zomerbanden.

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

• Gonadan

Gonadan

Wie vervangt zijn winterbanden hier eigenlijk heel braaf als de 4mm gepasseerd is?

Enerzijds is het profiel dan natuurlijk niet meer diep genoeg om echt goed op sneeuw te presteren, anderzijds moet je het in Nederland natuurlijk meer hebben van de zachte samenstelling dat dat we daadwerkelijk sneeuw hebben. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• redwing
fynrd1 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 02:19:
[...]

Van de grote merken, is tot zover ik weet, alleen de Michelin variant in de basis een zomerband. En uiteraard de toevoeging en symbool zijn van belang.
Inderdaad hebben bijna alle all-seasons gewoon de goede symbolen er op staan. Als je dus in de sneeuw rijdt en goed presterende all-seasons hebt kun je er wel haast van uit gaan dat ze voor Duitsland gewoon voldoen.

Daarnaast ook niet vergeten dat als er geen winterse omstandighededn zijn je gewoon op je zomerbanden rond mag rijden.

Ik heb er bij mij nu net nieuwe all-seasons onder gelegd. De oude waren te ver versleten en eentje was er lek dus het werd weer eens tijd :)

[removed]

• PauseBreak
fynrd1 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 02:19:
[...]

De ANWB test van dit jaar lijkt dat te bevestigen. Opvallend overigens dat veel allseasons maar matig presteren op droog en in de regen.

Nee, merp!

• Gonadan

Gonadan

Welke test dan? Want ik zie nog steeds nergens tests waar ze daadwerkelijk ín dezelfde test zijn meegenomen. Je kunt resultaten van verschillende tests naast elkaar leggen en hopen dat de beoordeling op dezelfde wijze is gedaan, maar daar heb ik nog geen bevestiging van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
Gonadan schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:40:
Welke test dan? Want ik zie nog steeds nergens tests waar ze daadwerkelijk ín dezelfde test zijn meegenomen. Je kunt resultaten van verschillende tests naast elkaar leggen en hopen dat de beoordeling op dezelfde wijze is gedaan, maar daar heb ik nog geen bevestiging van.
Deze: http://www.anwb.nl/auto/t...s/all-season-205-55-R15-V Beetje jammer dat ze alleen die bandenmaat hebben getest, want volgens mij is het toch gebruikelijker om 17" te hebben onder een beetje auto tegenwoordig.
Testuitleg staat bij de ANWB altijd onder de test trouwens. Zover ik kan zien testen ze winterbanden en allseasons op dezelfde manier.

Nee, merp!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:17
Dan nog is het afhankelijk van je auto: bandenmaat maar vooral gewicht en zwaartepunt maken enorm verschil op de wegligging. Zo ook met beste banden voor of achter, ik had bij m'n golf hupsieflupsie banden achter, voor nieuwe goodyear ultragrip. Reed bochten altijd op het randje maar nooit wat gemerkt. Bij een 206 hoef je dat niet te proberen, die breekt bij de eerste rotonde met een beetje nattigheid gewoon uit.

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:44:
Deze: http://www.anwb.nl/auto/t...s/all-season-205-55-R15-V Beetje jammer dat ze alleen die bandenmaat hebben getest, want volgens mij is het toch gebruikelijker om 17" te hebben onder een beetje auto tegenwoordig.
Testuitleg staat bij de ANWB altijd onder de test trouwens. Zover ik kan zien testen ze winterbanden en allseasons op dezelfde manier.
Ja die ken ik en de uitleg ook, maar dan moet ik de aanname doen dat de test en beoordeling exact hetzelfde gaan en de resultaten dus 100% vergelijkbaar zijn. Dat vind ik nogal een aanname dus zou ik misschien gewoon eens moeten vragen bij de ANWB. Want op zichzelfstaand vind ik die test nogal zinloos, tenzij je al per se zo'n type band wilt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Martinusz
Die tests zijn leuk, maar inderdaad per bandenmaat zijn de resultaten verschillend, zo kan een band bij maat X op plek 10 staan en bij maat Y op plek 2 bij wijze van spreken.

• PauseBreak
Gonadan schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:46:
[...]

Ja die ken ik en de uitleg ook, maar dan moet ik de aanname doen dat de test en beoordeling exact hetzelfde gaan en de resultaten dus 100% vergelijkbaar zijn. Dat vind ik nogal een aanname dus zou ik misschien gewoon eens moeten vragen bij de ANWB. Want op zichzelfstaand vind ik die test nogal zinloos, tenzij je al per se zo'n type band wilt.
Mja, ik vind het geen al te gekke aanname als alles dat je kunt vinden aangeeft dat het gelijk wordt getest, maar voel je vrij om het antwoord van de ANWB met ons te delen :P
martinusz schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:49:
Die tests zijn leuk, maar inderdaad per bandenmaat zijn de resultaten verschillend, zo kan een band bij maat X op plek 10 staan en bij maat Y op plek 2 bij wijze van spreken.
Helemaal waar. Daarom vind ik het ook jammer dat de ANWB niet meer bandenmaten heeft getest. Ook omdat tegenwoordig 15" onder een C-segment auto niet zo courant meer is. Een beetje Golf / Mégane / Focus heeft al snel 17" eronder liggen, dus wat heb je nou aan een test met die modellen op een bandenmaat die niet of nauwelijks nog wordt gebruikt in dat segment?

Nee, merp!

• Gonadan

Gonadan

In theorie kan dat wel inderdaad, maar als de positie zoveel verschilt dan zitten de banden dusdanig dicht bij elkaar qua prestaties dat het toch geen hol uit maakt.

Persoonlijk zou ik ook graag meer getest zien, maar dan moet je ook met verschillende auto's gaan testen. Verschillende typen hebben een verschillend zwaartepunt, gewicht, aandrijving en weggedrag. Zo blijf je bezig. :P
PauseBreak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:52:
Mja, ik vind het geen al te gekke aanname als alles dat je kunt vinden aangeeft dat het gelijk wordt getest, maar voel je vrij om het antwoord van de ANWB met ons te delen :P
Deze toelichting is nieuw:
All seasonbanden

Van de all seasonbanden zijn de tests op sneeuw, ijs, nat wegdek, verbruik en geluid samen met de winterbandentest uitgevoerd. De slijtagetests zijn voor de helft in de zomer uitgevoerd en voor de helft in de winter om de slijtage zowel bij lagere als bij hogere temperaturen te beproeven. De tests op droog wegdek zijn in de zomer uitgevoerd. De prestaties van de all seasonbanden zijn hierbij niet alleen onderling vergeleken maar ook met de prestaties van zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter. Alleen zo kunnen we beoordelen of de all seasonbanden een echt alternatief vormen voor gebruikers.
Wat dus suggereert dat de beoordeling ook onderling representatief is. Wat je bijvoorbeeld niet kunt zien is of een allseason het beter doet op droog dan een winterband. Eens verder kijken, wellicht presenteert de ADAC het nog weer anders. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
Gonadan schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:00:
Persoonlijk zou ik ook graag meer getest zien, maar dan moet je ook met verschillende auto's gaan testen. Verschillende typen hebben een verschillend zwaartepunt, gewicht, aandrijving en weggedrag. Zo blijf je bezig. :P
Ik denk dat er best wat mensen zijn die hun auto en/of tijd ter beschikking zouden willen stellen in ruil voor representatievere tests. Dat moet niet zo heel lastig op te zetten zijn. De tests zelf kan je in Lelystad uitvoeren op het circuit dat ook wordt gebruikt voor rijtrainingen.

Nee, merp!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jacio schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 01:08:
@ Screamer2003

Ook voor buitenlanders:
Enige nuancering is op z'n plaats:
https://www.adac.de/infot...188604&SourcePageId=57210
Fazit
Nur wer bei "Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte" mit Sommerreifen unterwegs ist, riskiert ein Bußgeld.
Wer Fahrten bei "Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte" zuverlässig vermeiden kann, darf auch weiterhin im Winter mit Sommerreifen fahren! Dies hat besondere Bedeutung in traditionell winterarmen Regionen sowie für Besitzer von Zweitwagen oder Oldtimern – und natürlich für den, der gegebenenfalls auf öffentliche Verkehrsmittel umsteigen kann.

M.a.w. alleen bij de beschreven weersomstandigheden zijn zomerbanden niet toegestaan... Da's wat anders dan dat winterbanden verplicht zijn in Duitsland... ;)

In andere landen kan dat anders zijn:
http://www.provinz.bz.it/...tuelles_article_id=442698
M.a.w. op de Brenner, zijn tussen 15 november en 15 april winterbanden verplicht, ongeacht de weersomstandigheden. En in Bolzano/Bozen geldt er zelfs een rijverbod voor motoren + bromfietsen tijdens winterse omstandigheden.
Maar in Oostenrijk is het weer iets anders.
http://www.oeamtc.at/port...cht-was-gilt+2500+1127991

Ik rijd overigens zelf met Quatrac 5 quattro stagioni rubber. En dat is een aardig compromis voor de blubber/zelden sneeuw/regen/droog/prut toestanden in onze omgeving. :Y

Maar het allerbelangrijkste veiligheid bepalende component is nog altijd dat onderdeel tussen stuur en hoofdsteun. :+
En gezien de weersvoorspellingen voor de komende dagen, zal daar een serieus beroep op gedaan worden!

[Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 12-01-2017 12:53]

Mooie Plaatjes   

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

ehtweak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:44:
Maar het allerbelangrijkste veiligheid bepalende component is nog altijd dat onderdeel tussen stuur en hoofdsteun. :+
En gezien de weersvoorspellingen voor de komende dagen, zal daar een serieus beroep op gedaan worden!
Een telefoon??

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Grapjas! Wat bevindt zich nou tussen hoofdsteun (vlakbij), mits goed afgesteld, en stuur?
Die dumbphone juist niet! >:)

[Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 12-01-2017 13:12]

Mooie Plaatjes   

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Van t weekend hele dag bezig geweest om de spikes uit 4 banden te halen. Is import bak uit zweden en kreeg er 8 spike banden bij.

Maar helaas t zijn wel winterbanden maar t rijdt ruk nu de spikes eruit zijn.

Grip is prima, maar snelweg wat een lawaai.

Dacht even goedkoop te kunnen doen

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
PauseBreak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:44:
[...]
volgens mij is het toch gebruikelijker om 17" te hebben onder een beetje auto tegenwoordig.
Nou dat kon wel eens tegenvallen. Bij veel auto's is 16" standaard en 17" optie. Sinds 2016 zijn de regels zo dat er als je af fabriek grotere wielen laat monteren dat er dan ook CO2 wordt nageheven. Dat betekent dat een €1000 euro voor 17" je zo €2400 kan gaan kosten. Dan maar een inchje minder.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 20:46
Gonadan schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:13:
Wie vervangt zijn winterbanden hier eigenlijk heel braaf als de 4mm gepasseerd is?

Enerzijds is het profiel dan natuurlijk niet meer diep genoeg om echt goed op sneeuw te presteren, anderzijds moet je het in Nederland natuurlijk meer hebben van de zachte samenstelling dat dat we daadwerkelijk sneeuw hebben. :P
Ik alleen als het winter begint anders rij ik hem op in de zomer. Verder rij ik eigenlijk alleen op winterbanden de beetje extra kosten weegt niet op tegen de tijd / geld die het kost om 2x in het jaar te wisselen.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• redwing
MeZZiN schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:35:
[...]

Ik alleen als het winter begint anders rij ik hem op in de zomer. Verder rij ik eigenlijk alleen op winterbanden de beetje extra kosten weegt niet op tegen de tijd / geld die het kost om 2x in het jaar te wisselen.
Alleen dan vraag ik me dan weer af (tenzij je in een winterland woont) waarom je kiest voor winterbanden ? Je gaat nu het hele jaar rijden met banden met slechtere specificaties om misschien een paar dagen per jaar wat voordeel te hebben. Een beetje fatsoenlijke zomerband die goed is op regen zou dan een veel betere keuze zijn.

Als je dan toch al het hele jaar op dezelfde banden wilt rijden pak dan goede all seasons. Die zijn tegenwoordig vergelijkbaar met een goede zomerband die het op sneeuw ook nog aardig doet.

[removed]

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-05 09:21
Als je zelf een garage hebt waar je ze onder kan schroeven dan is het wel zinvol met veel sneeuw, voor de rest simpelweg gevaarlijk door langere remweg. maar ik val in herhaling.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:57
Sniffels schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:03:
Als je zelf een garage hebt waar je ze onder kan schroeven dan is het wel zinvol met veel sneeuw, voor de rest simpelweg gevaarlijk door langere remweg. maar ik val in herhaling.
Volgens de ADAC is dat alleen bij hoge temperaturen icm splinternieuwe winterbanden.
Bij 35 graden was de remweg (16m bij 100kmh) langer met nieuwe winterbanden, dat is zo'n 40%. Bij winterbanden met 4mm profiel maar 13 %, 5m.
Hoe hoger de temperatuur en hoe dieper het profiel, hoe slechter de remweg. Dus zal bij een temperatuur van tot 15 graden het allemaal wel meevallen. En dat is het tussen november en maart nauwelijks. Dus rijd ik daartussen op winterbanden.

Op nat wegdek waren de verschillen bijna verwaarloosbaar, ook bij hogere temperaturen.

https://www.adac.de/infotestrat/reifen/winterreifen/
En klik dan voor de resultaten op het tabblad winterreifen im sommer

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-05 11:13
Ik rij gewoon altijd op 2 sets banden.
in de lente en zomer op zomerbanden
in de herst en winter op winterbanden. Nu liggen dus netjes de winterbanden er op.

Niet alleen wegens de vele kilometers die ik maak, maar ik moet ook geregeld Duitsland in.

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:54:
Die zijn tegenwoordig vergelijkbaar met een goede zomerband die het op sneeuw ook nog aardig doet.
Wij van WC eend... :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• hackerhater
Mooi puntje voor dit topic :
(KNMI)
In de loop van vanavond landinwaarts kans op sneeuw, vrijdag in de kustprovincies zware windstoten

De eerstkomende uren zijn er geen waarschuwingen van kracht.

In de loop van de avond en gedurende de nacht naar vrijdag gaat het enkele uren sneeuwen. Met uitzondering van het westen kan hierdoor regionaal een sneeuwdek vormen van enkele centimeters met bijbehorende gladheid.

Vrijdag worden er in de loop van de middag vooral in de kustprovincies zware windstoten verwacht. Boven land van 75-90 km/uur, aan zee mogelijk 90-100 km/uur.
Sneeuw waarschuwing voor bijna het hele land :p

[Voor 70% gewijzigd door hackerhater op 12-01-2017 15:42]

• redwing
Klopt, alhoewel je dit ook steeds meer in de onafhankelijke testen terug ziet komen. Maar het blijft natuurlijk een compromis die je nu echter steeds meer richting extra slijtage ziet gaan in plaats van een langere remweg.

Ik heb er nu bij mij iig quatracs onder gegooid, goede prijs en komt overal goed uit de testen ook in vergelijking met zomerbanden. En dat ze iets minder presteren bij sneeuw zie ik niet echt als een probleem, die enkele keer dat we daar hier last van hebben is ook op 1 hand te tellen.

[removed]

• PauseBreak
mashell schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:32:
[...]

Nou dat kon wel eens tegenvallen. Bij veel auto's is 16" standaard en 17" optie. Sinds 2016 zijn de regels zo dat er als je af fabriek grotere wielen laat monteren dat er dan ook CO2 wordt nageheven. Dat betekent dat een €1000 euro voor 17" je zo €2400 kan gaan kosten. Dan maar een inchje minder.
En als je die 17" als dealeroptie bestelt heb je die nare CO2-heffing niet. Fijne loophole, vast niet de bedoeling :+

Nee, merp!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:57:
Klopt, alhoewel je dit ook steeds meer in de onafhankelijke testen terug ziet komen. Maar het blijft natuurlijk een compromis die je nu echter steeds meer richting extra slijtage ziet gaan in plaats van een langere remweg.
Mwoah, nog niet hoor. Ze komen nu goed mee met de middenmoot, maar de echt goede 'zomerbanden' winnen het gewoon nog ruim. Het wordt het echter wel steeds minder waard want die 'goede zomerbanden' worden wel steeds slechter in de winter. Feitelijk groeien zomer en winterbanden uit elkaar om ruimte te maken voor de allseasons.

Toch niet achterlijk die fabrikanten. :+

Slijtage zal me jeuken, dat heb je zelf meer in de hand dan dat de band daarvoor zorgt. Remweg is belangrijker dus een goede ontwikkeling. :)
Ik heb er nu bij mij iig quatracs onder gegooid, goede prijs en komt overal goed uit de testen ook in vergelijking met zomerbanden. En dat ze iets minder presteren bij sneeuw zie ik niet echt als een probleem, die enkele keer dat we daar hier last van hebben is ook op 1 hand te tellen.
Welke sneeuw? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• hackerhater
Gonadan schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:11:
[...]

Mwoah, nog niet hoor. Ze komen nu goed mee met de middenmoot, maar de echt goede 'zomerbanden' winnen het gewoon nog ruim. Het wordt het echter wel steeds minder waard want die 'goede zomerbanden' worden wel steeds slechter in de winter. Feitelijk groeien zomer en winterbanden uit elkaar om ruimte te maken voor de allseasons.

Toch niet achterlijk die fabrikanten. :+

Slijtage zal me jeuken, dat heb je zelf meer in de hand dan dat de band daarvoor zorgt. Remweg is belangrijker dus een goede ontwikkeling. :)

[...]

Welke sneeuw? :+
De sneeuw die vanavond/morgen gaat vallen in het meeste van het land? :+

• Gonadan

Gonadan

Die grotendeels al smelt voordat hij de grond raakt, op de wegen binnen no-time prut is of gewoon weg. Alleen in het barre oosten zal er een laag blijven liggen ben ik bang.

* Gonadan baalt soms van aan de kust wonen

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• hackerhater
Ik woon in Brabant (DB) dus ik verwacht ergens wel dat het blijft liggen.

• redwing
Gonadan schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:11:
[...]
Klopt natuurlijk alleen als je naar prijs/kwaliteit gaat kijken komen ze er wel steeds beter uit. Daarnaast zijn ze veelal beter in de regen wat je veel tegen komt. Daarnaast is het ook wel handig dat in de modder het ook wat beter gaat aangezien ik daar vaker doorheen rijd dan door sneeuw :+
hackerhater schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:28:
Daar woon ik ook maar mijn ervaring is dat binnen een paar uur alle doorgaande wegen weer goed begaanbaar zijn en de wijk uitkomen lukt altijd wel. Gezien de temperaturen verwacht ik ook geen ijzel dus ik verwacht dat het rijden vooral zal resulteren in een vieze auto ;)

[removed]

• hackerhater
redwing schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:35:
[...]

Klopt natuurlijk alleen als je naar prijs/kwaliteit gaat kijken komen ze er wel steeds beter uit. Daarnaast zijn ze veelal beter in de regen wat je veel tegen komt. Daarnaast is het ook wel handig dat in de modder het ook wat beter gaat aangezien ik daar vaker doorheen rijd dan door sneeuw :+

[...]

Daar woon ik ook maar mijn ervaring is dat binnen een paar uur alle doorgaande wegen weer goed begaanbaar zijn en de wijk uitkomen lukt altijd wel. Gezien de temperaturen verwacht ik ook geen ijzel dus ik verwacht dat het rijden vooral zal resulteren in een vieze auto ;)
Gezien ik bij het verlaten van het wijkje een doorgaande weg op moet waar veel fietsers overheen moeten wil ik al de grip die ik kan krijgen ;)
Laat staan de ouders die hun kinderen laten rondrennen waardoor je weer eens in de ankers kan om ze niet plat te rijden :(

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:10
Na deze winter schakel ik over op CrossClimates(Plus in 2017?) voor de FoFo Econetic.

Winterbanden en zomerbanden hebben hun beste tijd gehad, heb maar 1 set wielen en de TCO is veel te hoog als ik nieuwe winterbanden + nieuwe zomerbanden + elke keer 40euro om te wisselen moet betalen.

Bovendien zijn die CC's blijkbaar fantastisch voor ons klimaat, gaan ze lang mee en zijn ze in onze maat 195/65/15) amper duurder dan een premium winter/zomerband.

Keuze is gebaseerd op 20 reviews hier die allemaal hetzelfde beweren.
Goed op droog, goed op nat, ok op sneeuw, gaan lang mee, zijn comfortabel,...

Ze zullen het volgens mij een jaar of 3 uithouden (+- 50000km) maar tegen dan zal de FoFo ergens rondtuffen in Afrika.

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:35:
Oh dat kan best, daar kijk ik namelijk niet naar. Ik kijk pas naar de prijs als ik een type gekozen heb. :P
Qua regen, daar zijn juist de goede 'zomerbanden' erg geschikt voor.
hackerhater schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:28:
Noord Brabant is breed. Het westen zal snel leeg zijn, het oosten zal wel wat blijven liggen. Jij zit er tussenin zo te zien. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:24
Vanmorgen er weer onder geschroefd. Morgen naar oost-Nederland (tegen de Duitse grens aan) dus sneeuw is een mogelijkheid. Daarna verwachten ze ook een koudere periode waarbij het in het westen ook kan sneeuwen.

Vorig jaar was er 1 dag sneeuw, dus zijn ze er niet onder geweest, nu zekere voor onzekere.

• Paul.H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:13
Ik heb ze er gisteren ook maar onder laten leggen, 4 splinternieuwe Conti TS860.
Ze maken iets meer herrie dan de zomerbandjes, maar dat heb ik er wel voor over.

Ik heb gewoon een tweede set ALU velgjes die hier uitstekend voor geschikt zijn. :)

[Voor 27% gewijzigd door Paul.H op 12-01-2017 18:11]

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:14
hackerhater schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:23:

Niet alleen wegens de vele kilometers die ik maak, maar ik moet ook geregeld Duitsland in.
het is een fabel dat ze in Duitsland verplicht zijn in de winter :)

• mashell
Mr. Detonator schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:46:
[...]
het is een fabel dat ze in Duitsland verplicht zijn in de winter :)
Een fabel is het niet echt. Het is verplicht je auto op de omstandigheden aan te passen. Dus als er sneeuw ligt heb je winterbanden nodig. Ligt er geen sneeuw heb je ze niet nodig. Er is overigens alleen controle op bij een ongeval. En de boete is klein. Probleem is wel dat het niet hebben van winterbanden bij winterse omstandigheden voor een verzekeringsmaatschappij een prachtige reden is om niet uit te hoeven keren en dat is niet goedkoop. Dus doe toch maar wel winterbanden in Duitsland.

• Mr. Detonator
mashell schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:54:
[...]

Probleem is wel dat het niet hebben van winterbanden bij winterse omstandigheden voor een verzekeringsmaatschappij een prachtige reden is om niet uit te hoeven keren en dat is niet goedkoop. Dus doe toch maar wel winterbanden in Duitsland.
dat is alleen als je in duitsland verzekerd bent...hier in NL gelden de NL - voorwaarden... en daar staat niks in over winterbanden

all-season banden worden ook gezien als winterbanden in Duitsland

[Voor 6% gewijzigd door Mr. Detonator op 12-01-2017 19:02]

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Aries.Mu schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:10:
Na deze winter schakel ik over op CrossClimates(Plus in 2017?) voor de FoFo Econetic.

Winterbanden en zomerbanden hebben hun beste tijd gehad, heb maar 1 set wielen en de TCO is veel te hoog als ik nieuwe winterbanden + nieuwe zomerbanden + elke keer 40euro om te wisselen moet betalen.

Bovendien zijn die CC's blijkbaar fantastisch voor ons klimaat, gaan ze lang mee en zijn ze in onze maat 195/65/15) amper duurder dan een premium winter/zomerband.

Keuze is gebaseerd op 20 reviews hier die allemaal hetzelfde beweren.
Goed op droog, goed op nat, ok op sneeuw, gaan lang mee, zijn comfortabel,...

Ze zullen het volgens mij een jaar of 3 uithouden (+- 50000km) maar tegen dan zal de FoFo ergens rondtuffen in Afrika.
Ik rij nu een jaar op CrossClimates, ook in jouw maat. Ik vind het echt de perfecte band voor Nederland. Echt veel grip op nat en droog, en aardige performance op sneeuw. Ok, niet zo goed als een winterband, maar die zijn weer slechter op droog en dat is het toch vaker. Slijtage valt ook goed mee en ze hebben een heel behoorlijk stuurgevoel tov de meeste winterbanden.

• mashell
Mr. Detonator schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:01:
[...]

dat is alleen als je in duitsland verzekerd bent...hier in NL gelden de NL - voorwaarden... en daar staat niks in over winterbanden
Ook Nederlandse verzekeringsmaatschappijen houden niet zo van uitkeren. Die grijpen ook elk smoesje aan. Ook zal je sneller de schuld krijgen van het ongeluk dus je no-claim kun je er zomaar mee verliezen.

• Mr. Detonator
mashell schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:03:
[...]

Ook Nederlandse verzekeringsmaatschappijen houden niet zo van uitkeren. Die grijpen ook elk smoesje aan. Ook zal je sneller de schuld krijgen van het ongeluk dus je no-claim kun je er zomaar mee verliezen.
Dan kunnen ze dus ook zeggen als je met winterbanden op een droge weg rijd, dat het ongeluk aan de winterbanden ligt (langere remweg/minder grip) ??

• GAIAjohan
Mr. Detonator schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:10:
[...]

Dan kunnen ze dus ook zeggen als je met winterbanden op een droge weg rijd, dat het ongeluk aan de winterbanden ligt (langere remweg/minder grip) ??
Zit nogal een verschil in +/- 10% meer bij droog wegdek. (Dat is zo'n 3m bij 100kmh) of 100% meer bij sneeuw bij 50kmh (ruim 30m meer)..

:')
Die 10% kan ook al een verschil zijn tussen goede en slechte zomerbanden..

Verder, als jij het verkeer ophoudt bij winterweer in Duitsland heb je ook een probleem.
Als iedereen gewoon 50 kan rijden, en jij rijdt 20 op je zomerbanden iedereen in de weg, zul je eruit gepikt worden

[Voor 26% gewijzigd door GAIAjohan op 12-01-2017 19:15]

• Gonadan

Gonadan

Is wel erg theoretisch allemaal hoor. Ik kan mij voorstellen dat de verzekeraar moeilijk doet als je met je zomerbanden van de Feldberg afgegleden bent, da's wel een gevalletje nalatigheid. Maar als jij gewoon normaal doet en toch in een ongeval verzeilt raakt dan moeten ze wel aannemelijk kunnen maken dat het aan je banden lag.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• GAIAjohan
Wenn Sie verbotswidrig mit Sommerreifen fahren und dabei erwischt werden, wird in jedem Fall ein Bußgeld von 60 € (allgemein), 80 € (bei Behinderung Dritter), 100 € (bei Gefährdung Dritter) oder 120 € (bei einem Unfall) fällig.
Als je schuldig bent zie ik niet direct wat dat voor 'buitenlanders' betekent.. voor Duitsers is het iig een groot probleem..
En als je zelf niet schuldig bent, maar wel op zomerbanden reed:
Fall 2: Als Unfallopfer fuhren Sie selbst mit Sommerreifen

Fuhren Sie als Unfallgeschädigter (ebenfalls) Sommerreifen, so können Sie sich nicht darauf verlassen, dass die KFZ-Haftpflichtversicherung des Verursachers Ihren Schaden voll trägt. Sie wird prüfen, ob Ihnen eine Mitschuld an dem Unfall zuzuweisen ist. Falls das zutrifft, so müssen Sie damit rechnen, dass Sie anteilig in Mithaftung genommen werden und als Fahrer auf einem Prozentsatz des Schadens, z.B. 30 %, sitzen bleiben.
Ik denk verder wel dat de Nederlandse verzekering moeilijk gaat doen, aangezien jij je in het land niet aan de regels hebt gehouden. Als jij in Engeland aan de rechterkant gaat rijden en een ongeval veroorzaakt, is hetzelfde.

[Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 12-01-2017 19:35]

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:10
Timmert schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:02:
[...]

Ik rij nu een jaar op CrossClimates, ook in jouw maat. Ik vind het echt de perfecte band voor Nederland. Echt veel grip op nat en droog, en aardige performance op sneeuw. Ok, niet zo goed als een winterband, maar die zijn weer slechter op droog en dat is het toch vaker. Slijtage valt ook goed mee en ze hebben een heel behoorlijk stuurgevoel tov de meeste winterbanden.
Thx voor feedback.

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 18:55
Voor wat het waard is, ik rijdt met de Zoe en Golf op Cross-Climate van Michelin en ben hier erg tevreden over zowel in de zomer als winter...geluid valt reuze mee en qua verbruik zijn ze minstens even zuinig als de EV banden en VW-continental banden.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:45
Mr. Detonator schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:10:
[...]

Kunnen ze evengoed iedereen er uit halen die niet met verse top presterende A merk banden rijdt er uit halen. Al die barum's en wanli's presteren waarschijnlijk vergelijkbaar (of zelfs slechter) met winterbanden in dezelfde omstandigheden.

Overigens is het alleen problematisch als het echt warm is. Of het droog is of niet doet er niet zoveel toe, een winterband presteert ook gewoon beter bij -5 op droog wegdek dan een zomerband.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Om maar eens op de OP te reageren :P

Ja ik gebruik winterbanden. Van Continental.
Bij droog weer maakt het imho geen hol uit (en die heilige 7 graden grens neem ik ook met een korreltje zout - al moet je ze inderdaad niet gebruiken in de zomer :')), maar bij nat weer en bij sneeuw is een winterband absoluut superieur. Op ijs maakt het ook niet uit, want daar heb je sowieso geen grip.
Het grootste probleem met winterbanden is alleen dat mensen denken "ik heb toch winterbanden" en vervolgens doodleuk het gas intrappen - neen, ook met winterbanden in slecht weer je snelheid aanpassen is een gouden sleutel.

Ik merk absoluut verschil met de winterbanden op sneeuw. Nu heeft het dit jaar tot zover en het afgelopen jaar nauwelijks gesneeuwd, dat vond ik erg zonde van m'n winterbanden want dan zijn m'n zomerbanden ook prima. Maar als het dan gaat sneeuwen, dan ben je wel blij dat ze eronder zitten. :P

Ik heb ook expres hogere banden genomen, de zogenaamde "luchtbandjes".
Zomerconfiguratie: 205/50/16"
Winterconfiguratie: 195/60/15"
Kleine afwijking in de teller.

Het enige nadeel is dat ik m'n zomerbanden veel lekkerder vindt rijden. Die sturen wat stugger en het ligt, vooral bij harde wind, een stukje stabieler op de weg.

All-season banden zijn geschikt voor stadsauto's die korte afstanden rijden imho, en dan kan het je wat geld schelen. Het is wel zo dat pas dit jaar er, imho, echt all-season banden op de markt zijn die echt goed zijn en minimaal gewenste prestaties leveren.
Bij grote afstanden is het wisselen tussen zomer en winter imho een absolute pre.

[Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 12-01-2017 20:43]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59
Volgens mij zijn de nieuwste generatie all-seasons, zoals de bekende CC, nier alleen voor stadsauto's maar ook voor allerlei ander materiaal dat binnen NL rondrijdt hartstikke prima. Ook ideaal voor wie een weekendje naar de Ardennen gaat of soms even een stuk Duitsland in.

Dat werkt allemaal prima, totdat je op wintersport gaat in serieus bergachtig gebied. De grote weg gaat dan ook nog wel goed, maar het smalle bergweggetje naar je chalet wordt dan misschien toch wat lastig.

Then again, als je alleen voor dat soort moeilijke situaties gewoon sneeuwkettingen meeneemt, dan kom je verder met die CC's echt een heel eind, lijkt me.

Als ik daarmee ook dit soort situaties de baas kan, dan ga ik in de toekomst niet meer steeds wielen wisselen:

[Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 12-01-2017 20:53]

Punctuality is the politeness of kings

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:45
WhatsappHack schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:42:

All-season banden zijn geschikt voor stadsauto's die korte afstanden rijden imho, en dan kan het je wat geld schelen. Het is wel zo dat pas dit jaar er, imho, echt all-season banden op de markt zijn die echt goed zijn en minimaal gewenste prestaties leveren.
Bij grote afstanden is het wisselen tussen zomer en winter imho een absolute pre.
All season lijken mij in de lage landen ook gewoon de beter keus als er weinig km's gereden worden. Liever om de 5 jaar nieuwe all season banden dan mensen die rondrijden met 10+ jaar oude banden met droogstescheuren,... die absoluut slecht presteren of het nu de winter of zomerset is in gelijk welk seizoen.

• Holk
All season banden presteren in elk weertype, maar doen dat slechter dan "dedicated" banden. Je kunt niet verwachten dat een band met zachter rubber en meer profiel in de zomer de beste band is terwijl deze in winterse omstandigheden beter is dan die zomerband. Andersom hetzelfde, winterbanden zijn beter in sneeuw dan all season. Het is een beetje van beiden, maar in de basis "net niet" en handig voor je als je niet wil wisselen..

• Martinusz
Holkers schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:17:
All season banden presteren in elk weertype, maar doen dat slechter dan "dedicated" banden. Je kunt niet verwachten dat een band met zachter rubber en meer profiel in de zomer de beste band is terwijl deze in winterse omstandigheden beter is dan die zomerband. Andersom hetzelfde, winterbanden zijn beter in sneeuw dan all season. Het is een beetje van beiden, maar in de basis "net niet" en handig voor je als je niet wil wisselen..
Ik denk dat als je de wat betere all-season banden pakt, die presteren in de sneeuw goed (dus hoger dan voldoende) en op droog/nat goed tot zeer goed. Wat heb je nog meer nodig in Nederland?
Denk dat ze beter presteren dan de goedkope winterbandjes die je veel ziet, want die zijn zo lekker goedkoop 8)7 want dan is het ook gewoon schijnveiligheid als je met Chinees merk winterband gaat rondrijden die belabberd uit elke test komen.

[Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 13-01-2017 08:47]

• redwing
hackerhater schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:40:
[...]
Gezien ik bij het verlaten van het wijkje een doorgaande weg op moet waar veel fietsers overheen moeten wil ik al de grip die ik kan krijgen ;)
Laat staan de ouders die hun kinderen laten rondrennen waardoor je weer eens in de ankers kan om ze niet plat te rijden :(
Zolang het echt glad is moet je gewoon stapvoets rijden en als er dan kinderen rondrennen kan dat weinig kwaad. De enige keer dat het pas echt lastig wordt is als het alleen op sommige plekken glad is. Daar kun je je maar heel moeilijk op aanpassen.
Gonadan schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:16:
[...]
Oh dat kan best, daar kijk ik namelijk niet naar. Ik kijk pas naar de prijs als ik een type gekozen heb. :P
Qua regen, daar zijn juist de goede 'zomerbanden' erg geschikt voor.
Ik kijk meestal naar een combinatie van de factoren. Veilig, niet te duur, goed voor de omstandigheden waarin ik rijd (zand/droog/regen etc.) en gezien de wisselende omstandigheden in Nederland zijn all seasons dan een goed compromis, al blijft het natuurlijk beter om zomer + winterbanden te hebben en ze dan op de goede momenten te wisselen. Je hebt dan wel het risico dat je per jaar meerdere keren je banden moet wisselen (zeker in de winter is het weer zo afwisselend dat je de ene periode de een en dan weer de ander beter zou zijn)
Als ik heel eerlijk ben denk ik zelfs dat in Nederland een combinatie van zomer en all-seasons beter voor veel mensen beter zou zijn dan zomer+winterbanden.

Qua regen zijn de goede winterbanden tegenwoordig beter geschikt (pas sinds een paar jaar trouwens)

Aan de andere kant, het simpele feit dat iemand goed nadenkt over wat voor banden hij kiest zorgt al voor veel veiligheid, zo iemand weet wat de voor/nadelen zijn van zijn banden en kan daar op acteren.

[removed]

• Holk
martinusz schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:46:
[...]

Ik denk dat als je de wat betere all-season banden pakt, die presteren in de sneeuw goed (dus hoger dan voldoende) en op droog/nat goed tot zeer goed. Wat heb je nog meer nodig in Nederland?
Denk dat ze beter presteren dan de goedkope winterbandjes die je veel ziet, want die zijn zo lekker goedkoop 8)7 want dan is het ook gewoon schijnveiligheid als je met Chinees merk winterband gaat rondrijden die belabberd uit elke test komen.
Snap ik, maar ze zitten onder de auto waarin ik mezelf, m'n vrouw en kinderen in vervoer dus ik koop top 3 (autoweek, TUV, ANWB) banden. Goodyear UltraGrip 7+ (5 jaar geleden gekocht, rij 10.000 km per jaar waarvan max 3 in de winter) voor de winter wanneer er sneeuw is en Continentel PremiumContact 5 voor de lente/zomer/ herfst

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Voor de lol, ik heb in het verleden op alleen zomers gereden; vreselijk als het een keertje echt koud / sneeuw is. Rij inmiddels 40-50k per kaar dus netjes wisselen sindsdien. Maar nu zijn mijn zomers eigenlijk op, winters zijn nog prima en liggen Er nu op. Kunnen denk ik nog zeker volgend seizoen. Auto verwacht ik nog zo'n 2 jaar te rijden Max. Weer zomers op de 2de set velgen of all seasons;)?

155/65 r14
Pirelli snowcontrol3 en goodyear ultragrip compact (die Laatste zijn dus vrij op en 1 heeft een Goede kras in de zijwand)

[Voor 14% gewijzigd door Scorpei op 13-01-2017 10:11]

Owner of http://scorpei.com/

• hackerhater
Vanmorgen "whiteout"op de A27
Al die auto's op de rechterstrook en ik op de besneeuwde linkerstrook met 100 zonder problemen
harder durfde ik niet omdat het zicht door de sneeuwstorm misschien net 300M was.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

hackerhater schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:58:
Vanmorgen "whiteout"op de A27
Al die auto's op de rechterstrook en ik op de besneeuwde linkerstrook met 100 zonder problemen
harder durfde ik niet omdat het zicht door de sneeuwstorm misschien net 300M was.
Dat is dus nog geen white-out, daarbij is het zicht vrij letterlijk de spreekwoordelijke hand voor ogen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• hackerhater
Daarom ook tussen aanhalingstekens ;)
Ik noemde het zo omdat het heel moeilijk te zien was waar de weg eindigde
De weg, berm en de horizon leken gewoon in elkaar over te lopen. 1 grote witte waas.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Whiteout

[Voor 11% gewijzigd door hackerhater op 13-01-2017 17:09]

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Holkers schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:17:
Toch zal een A-merk All-season het beter doen dan een B-merk zomer en/of winter. Als het op de portemonnee aankomt, maken mensen uiteindelijk toch de verkeerde keus.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:40
Toch zal een A-merk All-season het beter doen dan een B-merk zomer en/of winter.
bij dit soort statements zie ik altijd graag een bron. :)

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Carfanatic schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:17:
[...]

bij dit soort statements zie ik altijd graag een bron. :)
Gezond verstand, maar hier een overzicht van de anwb.

Voor mij zijn er maar 3 situaties die goed zijn:
  1. Als geld geen rol speelt en veel km/j; A merk zomerset (apr-okt), en A merk winterset (nov-maart).
  2. Als je weinig km/j maakt, zeg <20.000, dan A-merk All-season
  3. Als je met sneeuw en ijs de auto niet gaat gebruiken, A-merk zomerset.
Voor mij geldt optie 3, ik kan het mij veroorloven om circa 10 dagen in het jaar de auto te laten staan, voor als er sneeuw of ijs is. Zelfs dan, zijn de wegen meestal dusdanig goed begaanbaar, dat zomerbanden voldoen (met een risico). Echter, ik ben geen wintersporter, en mijn ouders wonen in Duitsland, ik kan hun dus niet bezoeken op een dag met winterse omstandigheden. Das is de beperking die ik heb met mijn keuze.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik heb nu een nieuwe auto, maar daar heb ik nu als zomersloffen 205/40/R17
205 is wel te vinden maar die 40 is een beetje lastig :')

Johann Sebastian Bach

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59
fynrd1 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:37:

Voor mij zijn er maar 3 situaties die goed zijn:
(...)
Wat mij betreft vergeet je 4: Als geld wel een rol speelt en je weinig km rijdt, maar wel op wintersport gaat.

Zo rijd ik 12k km per jaar en heb ik mijn auto niet per se nodig. Ik kan desnoods een stevige sneeuwwandeling maken naar mijn werk. Maar wil ik wel twee keer per jaar in Frankrijk de berg op kunnen rijden met ski's en snowboards op het dak en regelmatig nog even hier vlakbij over de grens naar Duitsland.

Vandaar dus dat ik wel ga wisselen en al een paar jaar steeds een vrij jonge tweedehands set A-merk winterbanden op stalen velgen koop die na twee of drie jaar weer worden vervangen. Inkoop met nog heel ruim profiel voor 150 tot 200 euro, verkoop in een staat dat ze in NL nog een seizoen bruikbaar zijn (of iig bruikbaar om een oud barrel door de apk te halen) voor 75 tot 100 euro. Dat trucje werkt hier al een paar jaar helemaal prima. En dan geen Flitsubatsu, maar Vredestein Snowtrac, Nokian WR of (zoals nu) Michelin Alpin.

Daarnaast natuurlijk gewoon goede banden op de zomervelgen.

Punctuality is the politeness of kings

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

dreamscape schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:53:
[...]

Wat mij betreft vergeet je 4: Als geld wel een rol speelt en je weinig km rijdt, maar wel op wintersport gaat.

Zo rijd ik 12k km per jaar en heb ik mijn auto niet per se nodig. Ik kan desnoods een stevige sneeuwwandeling maken naar mijn werk. Maar wil ik wel twee keer per jaar in Frankrijk de berg op kunnen rijden met ski's en snowboards op het dak en regelmatig nog even hier vlakbij over de grens naar Duitsland.

Vandaar dus dat ik wel ga wisselen en al een paar jaar steeds een vrij jonge tweedehands set A-merk winterbanden op stalen velgen koop die na twee of drie jaar weer worden vervangen. Inkoop met nog heel ruim profiel voor 150 tot 200 euro, verkoop in een staat dat ze in NL nog een seizoen bruikbaar zijn (of iig bruikbaar om een oud barrel door de apk te halen) voor 75 tot 100 euro. Dat trucje werkt hier al een paar jaar helemaal prima. En dan geen Flitsubatsu, maar Vredestein Snowtrac, Nokian WR of (zoals nu) Michelin Alpin.

Daarnaast natuurlijk gewoon goede banden op de zomervelgen.
Ook niks mis mee, niet zozeer om de afbakening van weinig KM en wintersport, maar als geld een rol speelt, liever tweedehands A-spul dan nieuwe B-troep.

• GAIAjohan
Liever 'B' spul dan tweedehands spul..
Als er iets is wat ik niet tweedehands wil hebben zijn het banden. Je weet niet wat ermee gebeurd is..

Maar hebt het echte A spul, (Goodyear, continental, Michelin, Bridgestone). Je hebt er iets onder (Vredestein, Hankook, Toyo, Uniroyal),
Je hebt dan de echte B-banden, (Barum, Maxxis, Cooper, Avon, Kleber) en daaronder de echte troep (C-merk?) zoals (Wanli, Sunny, Fortuna, Infinity enz)..

Ik denk dat daarbij de A merk, die er iets onder gewoon goed zijn, en B merk best oké kunnen zijn.. immers Barum is van Continental, en die zullen geen troep willen verkopen.

De enige waar je imo echt van weg moet blijven zijn die Chinese zooi als Wanli, Hifly etc

Michelin is bv eigenaar van merken als BF Goodrich, Kleber en Riken
Goodyear is eigenaar van Dunlop, Fulda en Falken
Continental zoals al gezegd Barum, maar ook Uniroyal en Semperit
Toyo staat op zichzelf
Pirelli staat op zichzelf
Bridgestone is eigenaar van Firestone
Alleen Vredestein is in eigendom van een slecht merk... Apollo

[Voor 21% gewijzigd door GAIAjohan op 13-01-2017 22:47]

• Screamer2003
Op mijn Vredestein all-seasons zitten diverse symbolen voor weersomstandigheden.
natuurlijk is het geen volwaardig winterband, maar qwua prestatie's ben ik ronduit tevreden met de band op zichzelf.
op het duitse autobild is deze *Gut/Sehr Gut bestempeld als goede alternatief voor een set winterbanden.
het enige manco van de band is de rolweerstand (verbruik) en geluidproductie tijdens het rollen.
wat prestatie's betreft zijn deze gelijk aan die van winterbanden.
en ik moet zeggen dat deze banden i.c.m 4x4 het lekker doen.
met de buurman wezen ''spelen'' in de sneeuw. ook hij heeft deze banden onder zijn E-klasse.
de kia enkel in RWD en dan diep sneeuw inrijden. stoppen en proberen weg te komen resulteerde in jezelf vast rijden.
zelfde voor de buurman met de mercedes. pookje naar 4x4 high of waar nodig 4x4 Low-Gear kwam ik letterlijk overal weer eruit.
voor zijn beroep heeft hij een lada 4x4 (boswachter) met terreinbanden (grof profiel). mocht hem een dag gezeldschap houden en met de kia het ruwe terrein op gaan.
nu met sneeuw zou dat voor problemen kunnen zorgen volgens hem met de all-seasons.
nagenoeg het gehele traject met 4x4 High Range gereden, om vervolgens sommige stukken op Lo Gear over te schakelen.
hij was redelijk onder de indruk van de banden.

en duitsland heeft ''winterbanden'' plicht. maar zoals de voorgaande reaguurder al vermelde, het gaat er meer om dat je geen hinder/gevaar vormt voor anderen en weg kan komen.
als all-seasons echt zo slecht presteren als menig hier doen geloven dan had duitsland ook all-seasons al verboden voor de winter

• Gonadan

Gonadan

GAIAjohan schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:27:
Liever 'B' spul dan tweedehands spul..
Als er iets is wat ik niet tweedehands wil hebben zijn het banden. Je weet niet wat ermee gebeurd is..
Op gereden? :?

Je kunt toch redelijk zien in wat voor staat de band is, waar ben jij bang voor dan?
Maar hebt het echte A spul, (Goodyear, continental, Michelin, Bridgestone). Je hebt er iets onder (Vredestein, Hankook, Toyo, Uniroyal),
Je hebt dan de echte B-banden, (Barum, Maxxis, Cooper, Avon, Kleber) en daaronder de echte troep (C-merk?) zoals (Wanli, Sunny, Fortuna, Infinity enz)..

Ik denk dat daarbij de A merk, die er iets onder gewoon goed zijn, en B merk best oké kunnen zijn.. immers Barum is van Continental, en die zullen geen troep willen verkopen.

De enige waar je imo echt van weg moet blijven zijn die Chinese zooi als Wanli, Hifly etc

Michelin is bv eigenaar van merken als BF Goodrich, Kleber en Riken
Goodyear is eigenaar van Dunlop, Fulda en Falken
Continental zoals al gezegd Barum, maar ook Uniroyal en Semperit
Toyo staat op zichzelf
Pirelli staat op zichzelf
Bridgestone is eigenaar van Firestone
Alleen Vredestein is in eigendom van een slecht merk... Apollo
B is B, ook al komt het uit dezelfde fabriek met dezelfde eigenaar. Het is een ander merk met andere doelgroep en dus andere eisen, dat is echt gewoon flink minder dan A. Echt slecht zal het niet zijn, maar ik zou het ontlopen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• GAIAjohan
Gonadan schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:17:
[...]

Op gereden? :?

Je kunt toch redelijk zien in wat voor staat de band is, waar ben jij bang voor dan?
Knap dat jij kan zien hoe het karkas eraan toe is. En als ze al om velgen heen zitten kunnen voormalige lekken ook moeilijk op te sporen zijn indien ze diep in het profiel zitten.
[...]

B is B, ook al komt het uit dezelfde fabriek met dezelfde eigenaar. Het is een ander merk met andere doelgroep en dus andere eisen, dat is echt gewoon flink minder dan A. Echt slecht zal het niet zijn, maar ik zou het ontlopen.
Ja, B is B, maar ik geloof er geen zak van dat bv Michelin zijn naam aan BF Goodrich hangt als ze echt bagger zijn. Dat is voor de naam Michelin niet best.

Die Chinese crap is veel slechter dan welk 'B merk' dan ook.. een juist die Chinese crap wordt door spaarders verkocht.. B merken zie je op zich niet eens zo heel veel, en soms komen ze goed uit de bus (Fulda Sportcontrol bv) en soms niet zo best (Kleber Dynaxer hp3).
Maar ze zijn altijd beter dan Sunny

[Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 14-01-2017 12:26]

• Gonadan

Gonadan

GAIAjohan schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:24:
Knap dat jij kan zien hoe het karkas eraan toe is. En als ze al om velgen heen zitten kunnen voormalige lekken ook moeilijk op te sporen zijn indien ze diep in het profiel zitten.
Heb je het over banden of wielen? Als je bang bent voor oplichting dan moet je sowieso niet tweedehands kopen.
Ja, B is B, maar ik geloof er geen zak van dat bv Michelin zijn naam aan BF Goodrich hangt als ze echt bagger zijn. Dat is voor de naam Michelin niet best.

Die Chinese crap is veel slechter dan welk 'B merk' dan ook..
Dat denk ik ook niet, maar dat Chinees heel crap is betekent niet dat B ineens een uitstekende keuze is. B is echt wel een heel stuk minder dan A, die Chinese meuk zou gewoon verboden moeten worden.

Overigens hangt de naam Michelin er niet aan, Goodrich hangt er aan. En die zou ik nooit onder mijn auto leggen, Michelin wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-03 00:03
Bij elk merk, zowel A als B, is er goed spul en slecht spul te koop.

Zo zie je dat Nankang semi slicks verkoopt die gewoon gebruikt worden in de DNRT.

Vredestein Sportrac heeft in de ADAC test zelfs gewonnen van A merken als conti en michelin. Zelf ook onder een auto gehad en dat waren hele fijne banden.

En BF goodrich A/T zit onder elke DAKAR rally wagen maar hun zomerbanden wil ik nog niet inde buurt zien van mn auto. MAXXIS maakt ook gigantische troep banden, maar hun terreinbanden zijn gewoon goed en liggen onder de DAKAR buggys en in Amerika op die grote 4x4 jeeps.

ADAC (ANWB) en andere instellingen doen elk jaar een zomerbanden, winterbanden en all-seasons test en als je daar de top 3 uit pakt dan heb je gewoon goede banden, ongeacht het merk.

• Gonadan

Gonadan

Da's ook weer waar, het hangt ook van het type af. Daarnaast is de classificatie A/B on nog wel persoonlijk. Zo vind ik Vredestein absoluut geen B, eerder A-.

Verder wordt Conti vaak als A gezien maar half Nederland heeft er een hekel aan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 2 3 ... 23 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee