Toon posts:

Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 23 Laatste
Acties:

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:11

fynrd1

Fooled by Randomness

Gonadan schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:46:
Da's ook weer waar, het hangt ook van het type af. Daarnaast is de classificatie A/B on nog wel persoonlijk. Zo vind ik Vredestein absoluut geen B, eerder A-.

Verder wordt Conti vaak als A gezien maar half Nederland heeft er een hekel aan. :P
Het is ook eigenlijk ook beter om de merken te sorteren op een iets duidelijkere manier, zoals; AAA, AA, A etc. AAA is dan relatief klein, en kunnen we dan scharen onder de premium banden merken, tot zover je banden merken premium kunt noemen.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Nivida_intel schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:41:
Ik heb nu een nieuwe auto, maar daar heb ik nu als zomersloffen 205/40/R17
205 is wel te vinden maar die 40 is een beetje lastig :')
Als je auto ook 16" aanpast zou ik gaan zoeken voor een set velgen + banden, is makkelijker zelf te wisselen. Daarnaast is het ook goedkoper. Heb je met 205/40/17 geen afwijking op je snelheidsmeter?

195/50/16 zou dan eigenlijk geen afwijking geven, daarnaast wat smaller wat ook nog weer handig is voor winterbanden over het algemeen. Maar als je remklauwen alleen in een 17" passen houdt het natuurlijk snel op.

http://www.mvwautotechnie...frolomtrek_Calculator.htm

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

True schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:37:
[...]

Als je auto ook 16" aanpast zou ik gaan zoeken voor een set velgen + banden, is makkelijker zelf te wisselen. Daarnaast is het ook goedkoper. Heb je met 205/40/17 geen afwijking op je snelheidsmeter?

195/50/16 zou dan eigenlijk geen afwijking geven, daarnaast wat smaller wat ook nog weer handig is voor winterbanden over het algemeen. Maar als je remklauwen alleen in een 17" passen houdt het natuurlijk snel op.

http://www.mvwautotechnie...frolomtrek_Calculator.htm
Als ik 50 op de teller rij dan is iets van 45 op gps...

Johann Sebastian Bach

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:24
fynrd1 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:21:
[...]

Het is ook eigenlijk ook beter om de merken te sorteren op een iets duidelijkere manier, zoals; AAA, AA, A etc. AAA is dan relatief klein, en kunnen we dan scharen onder de premium banden merken, tot zover je banden merken premium kunt noemen.
Wat is er mis met A,B,C? Dat is toch veel duidelijker dan triple A, etc.
Wat vaak vergeten wordt is dat B merken vaak moeite hebben om een constante kwaliteit te leveren. Zo kan de ene band best goed zijn, terwijl een andere van hetzelfde type helemaal niks is.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Nivida_intel schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:39:
[...]

Als ik 50 op de teller rij dan is iets van 45 op gps...
Zijn die maten ook standaard onder die auto dan? Wat zegt de fabrieksopgave?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
van de week nog even kijken voor een 2 andere bandjes.. anders wordt t geen apk :(

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:17
pacificocean schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:39:
[...]

Wat is er mis met A,B,C? Dat is toch veel duidelijker dan triple A, etc.
Wat vaak vergeten wordt is dat B merken vaak moeite hebben om een constante kwaliteit te leveren. Zo kan de ene band best goed zijn, terwijl een andere van hetzelfde type helemaal niks is.
Wat is A en wat is B?

Die bandentests komen vaak met 2 maten. Resultaten zijn totaal anders. Vervolgens een jaar verder en de nr 1 van het jaar ervoor is nu ineens 5e in de test.

Verder zijn michelin en conti A merken, maar beide hebben banden in het assortiment waar veel mensen liever niet op rijden.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:19
Klopt. En daarnaast kan het zijn dat een bepaalde band niet perse onder alle auto's lekker werkt. Pirelli maakt ook best grappige bandjes. Maar P7000's onder een Mazda 3 cuppen als de neten.

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Daarbij is het ook vaak voorkeur/gevoel voor een bepaald merk. Na een aantal (voor mij gevoel slechte) michelins te hebben gehad voor mij geen michelin meer.

En ik zou conti geen A willen noemen als je toyo B noemt. Hoge prijs wil niet zeggen goede band.

If you do not wish to be contacted, do not check this box. euhm...right

• _JGC_
Ik heb toyo verkocht en gereden. Er zitten leuke bandjes bij, maar de winterbanden... brr nee.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
@Derby:
Maar lage prijs zorgt er wel voor dat mensen het als goed gaan benoemen, zodat ze hun financiële keuze kunnen goedpraten.
_JGC_ schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:08:
Die bandentests komen vaak met 2 maten. Resultaten zijn totaal anders. Vervolgens een jaar verder en de nr 1 van het jaar ervoor is nu ineens 5e in de test.
Waarschijnlijk geeft dat alleen maar aan hoe dicht het bij elkaar ligt. Vorig jaar (of die daarvoor) heb ik een vergelijking gemaakt van enkele populaire typen. Tests en review sites tegen elkaar uitzetten. Het lag zo dicht bij elkaar dat het meer op persoonlijke voorkeur terecht komt. De een was inderdaad iets zachter en de luidruchtige had 1 of 2 dB meer.

Verschillen om je druk over te maken kwamen pas naar voren als je ging vergelijken met ecobanden of B merken. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Screamer2003
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2019
tot nu toe nog steeds tevreden met de vredestein All-Season bandjes, en met het huidide sneeuwval was het best nodig.
dit is een weg van en naar mijn dorp in duitsland.
sneeuwruimers konden met hun vrachtwagens niet de helling op komen en stonden beneden in het dal geparkeerd aan de kant van de weg.
best een raar gevoel van onmacht.

hier wat foto's van het sneeuwdek.

de weg richting mijn dorp/appartement. voor elk ander voertuig zonder 4x4 totaal onmogelijk weg te komen.
en de mensen met winterbanden, die kwamen geen meter vooruit. wagens stonden gewoon op de weg geparkeerd omdat ze niet meer weg konden komen van die plek.
en dat waren ook de duurder A-Merk banden.
Michelin, Goodyear, Continental etc.

en ja ondanks mijn 4x4 hadden ook de vredestein banden het lastig.
sommige momenten wist je gewoon niet of je op asfalt of grond reed. wat soms ook mijn auto vast liet komen. (bedankt sper & 4x4 Lo-Gear voor het verder komen :+ )

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-03 00:03
pacificocean schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:39:
[...]
. Zo kan de ene band best goed zijn, terwijl een andere van hetzelfde type helemaal niks is.
Bij ADAC testen kopen ze daarom een hele berg banden bij verschillende leveranciers om een eerlijk beeld te krijgen

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:57
_JGC_ schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:35:
Ik heb toyo verkocht en gereden. Er zitten leuke bandjes bij, maar de winterbanden... brr nee.
Heb zelf de Snowprox S954, is afgelopen jaar uitgebracht. Zijn nog geen tests van.. Het is geen slechte band, in de sneeuw dit weekend prima.. maar het zwakke punt is regen, onderstuur is te eenvoudig op te wekken.

Dan waren de Goodyear Ultragrip8 die ik eerder had echt stukken beter, die waren ook stiller en had volgens mij overal meer grip.. Maar prijsverschil is dan ook €30-40 per band.. zou ik de Toyo's nog een keer kopen? Denk het niet, maar voor €53 in de maat 205/55/16 kon ik ze even niet laten staan.. Voor dat bedrag heb je denk ik niks beters

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

• _JGC_
GAIAjohan schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:46:
[...]

Heb zelf de Snowprox S954, is afgelopen jaar uitgebracht. Zijn nog geen tests van.. Het is geen slechte band, in de sneeuw dit weekend prima.. maar het zwakke punt is regen, onderstuur is te eenvoudig op te wekken.

Dan waren de Goodyear Ultragrip8 die ik eerder had echt stukken beter, die waren ook stiller en had volgens mij overal meer grip.. Maar prijsverschil is dan ook €30-40 per band.. zou ik de Toyo's nog een keer kopen? Denk het niet, maar voor €53 in de maat 205/55/16 kon ik ze even niet laten staan.. Voor dat bedrag heb je denk ik niks beters
Ik had de S952, die was op regen gewoon slecht. Op een Golf 3 gingen ze soms gewoon rechtdoor, later onder de 206 vaak ABS. Zelfs de goedkope Viking CityTech2 ecobandjes die ik heb gehad waren niet zo slecht bij regen.

Verder wel Toyo Proxes CF1 gereden in 2 maten. Qua grip een heerlijke band.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 20:46
redwing schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:54:
[...]

Alleen dan vraag ik me dan weer af (tenzij je in een winterland woont) waarom je kiest voor winterbanden ? Je gaat nu het hele jaar rijden met banden met slechtere specificaties om misschien een paar dagen per jaar wat voordeel te hebben. Een beetje fatsoenlijke zomerband die goed is op regen zou dan een veel betere keuze zijn.

Als je dan toch al het hele jaar op dezelfde banden wilt rijden pak dan goede all seasons. Die zijn tegenwoordig vergelijkbaar met een goede zomerband die het op sneeuw ook nog aardig doet.
Misschien maar goed het is aan mijn kant gewoon een kosten overweging voor elke omwisseling betaalde ik 80-90 euro dus dat is 1 band dus elke 2 jaar kan ik 4 nieuwe banden kopen. En ik moet zeggen die winterbanen doen het vrij lang onder onze kleine auto. Ik heb wel meegemaakt hoe het is om echte winter banen te hebben en ik zou voor geen goud iets anders meer vertrouwen in winterse omstandigheden. Dus was dit voor ons een goede keuze. All Seasons zijn naar mijn idee nergens echt goed in en zomer banen alleen in de zomer. Winter banden werken prima in de zomer en winter (misschien iets minder goed als het extreem heet weer is. Maar kan je zeggen ze doen het goed in corsica 30+ geen extreme slijtage gehad.

Maar goed er zijn genoeg bedrijven die hun eigen auto's ook alleen maar van winterbanden voorzien. En het gemak om 2x in het jaar niet naar de garage te hoeven + tijd en geld maakt het een makkelijke keuze voor ons. Het gaat misschien minder op als je velgen koopt maar dat is ook niet echt heel goedkoop.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:03
MeZZiN schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:50:
[...]
Misschien maar goed het is aan mijn kant gewoon een kosten overweging voor elke omwisseling betaalde ik 80-90 euro dus dat is 1 band dus elke 2 jaar kan ik 4 nieuwe banden kopen.
Sowieso kun je prive bijna altijd beter losse velgen kopen. Je kosten gaan dan van 80 euro per keer naar 20 euro per keer. Aangezien je een set velgen makkelijk onder de 100 euro kunt vinden heb je dat binnen een jaar terugverdiend (en als je besluit zelf te wisselen wat dan ook makkelijk kan nog sneller)
En ik moet zeggen die winterbanen doen het vrij lang onder onze kleine auto. Ik heb wel meegemaakt hoe het is om echte winter banden te hebben en ik zou voor geen goud iets anders meer vertrouwen in winterse omstandigheden. Dus was dit voor ons een goede keuze. All Seasons zijn naar mijn idee nergens echt goed in en zomer banen alleen in de zomer.
De testen wijzen wat anders uit ;) (http://www.anwb.nl/auto/t...s/all-season-205-55-R15-V)
Waar ik dan vooral op doel is dat je ziet dat goede winterbanden in de zomer nog steeds maar net aan voldoende zijn (ondanks dat wel de omstandigheden zijn waar je 90% van de tijd in rijd), terwijl je wel all-seasons kunt vinden die het juist in de zomer goed doen maar ook nog voldoen op sneeuw/ijs. Als je dan toch voor 1 band gaat lijkt me een all-rounder een betere keuze dan eentje die specifiek goed is voor een situatie die maar zelden voorkomt.
Winter banden werken prima in de zomer en winter (misschien iets minder goed als het extreem heet weer is. Maar kan je zeggen ze doen het goed in corsica 30+ geen extreme slijtage gehad.
Het gaat ook niet alleen om slijtage als wel dat ze bij hard remmen verkeerd/te veel vervormen/minder grip hebben. En normaal gesproken merk je dat niet, maar als je een keer echt moet remmen kan je daardoor net te kort komen. Gewoon maar een tip, maar het hele jaar winterbanden rijden wordt meestal afgeraden omdat gezien de eigenschappen van de band het maar zelden de beste keuze is.

[removed]

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:23
redwing schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:05:
[...]

Sowieso kun je prive bijna altijd beter losse velgen kopen. Je kosten gaan dan van 80 euro per keer naar 20 euro per keer. Aangezien je een set velgen makkelijk onder de 100 euro kunt vinden heb je dat binnen een jaar terugverdiend (en als je besluit zelf te wisselen wat dan ook makkelijk kan nog sneller)
Dit is niet helemaal waar, zo makkelijk hoeft dat niet altijd te zijn, zeker niet bij de wat oudere auto's of de niet standaard types (Golf, Polo etc.). Je vergeet daarnaast nog de opslagkosten, tenzij je ze thuis opslaat, maar niet iedereen heeft daar plek voor.

Kwam trouwens net deze teksten tegen:
All season

“Ruim de helft van het testveld laat volgens onze normen op nat wegdek geen tekortkomingen zien. Vijf banden hebben lichte tekortkomingen op nat en twee banden duidelijke tekortkomingen. Dat we dit jaar geen banden in de test hebben die op nat heel zwak of slecht scoren wil niet zeggen dat er in deze bandenmaat geen slechte banden zijn. Vanwege de keuze om ook all seasonbanden te testen hadden we dit jaar te weinig capaciteit om ook nog echte goedkope B-merken te testen, juist de banden waarwe afgelopen jaren vaak slechte prestaties op nat zagen.”
Oke, op nat (mits je wel gewoon goede koopt) doen ze dus niet onder voor winterbanden.
De winterband is de beste keuze in echte winters omstandigheden. Voor het eerst heeft de ANWB, naast reguliere winterbanden, een aparte test met vier-seizoenenbanden uitgevoerd. Vier van de vijf geteste vier-seizoenenbanden zijn volgens de ANWB minder geschikt om op wintersport te gaan. De ANWB adviseert leden die de auto in de winter dagelijks gebruiken of op wintersport gaan daarom te kiezen voor winterbanden.
Minder geschikt? Ja op wintersport, maar er zijn zat mensen die niet zelf met de auto op wintersport gaan. Hoe doen ze het gewoon in ons kikkerlandje?
Adviseert om een ieder die dagelijks in de winter (in Nederland?) rijdt om winterbanden te nemen, niet een heel sterk argument zonder enige onderbouwing, behalve dat ze het veel beter doen op een pak sneeuw en een berg? Dat hebben we hier niet zo snel :)
ANWB

De ANWB maakt dit jaar op basis van de testresultaten een vergelijking tussen winterbanden en vier-seizoenenbanden. Het blijkt dat winterbanden onder winterse omstandigheden beduidend beter presteren dan de vier-seizoenenband.
In Nederland? Of gaat het weer over wintersport?
Winterbanden zijn geschikt om over een besneeuwde bergpas te rijden, terwijl bij vier-seizoenenbanden in dat geval het gebruik van sneeuwkettingen veel eerder noodzakelijk zal zijn. Bij het wegrijden in de sneeuw of bij bochten blijkt winterband door meer grip op de weg beter te presteren dan de vier-seizoenenband. Bij de remweg op sneeuw geeft de vier-seizoenenband weinig toe op de winterband.
Ah het gaat dus weer over bergpassen en wintersport.
Qua remweg doen ze dus niet onder, dat lijkt mij voor NL veel interessanter!

[Voor 64% gewijzigd door Martinusz op 16-01-2017 11:20]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• redwing
martinusz schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:08:
[...]
Dit is niet helemaal waar, zo makkelijk hoeft dat niet altijd te zijn, zeker niet bij de wat oudere auto's of de niet standaard types (Golf, Polo etc.). Je vergeet daarnaast nog de opslagkosten, tenzij je ze thuis opslaat, maar niet iedereen heeft daar plek voor.
Het ging hier om het verschil tussen banden iedere keer om laten zetten of incl velgen te wisselen en dan klopt dit wel. Als je de keuze wilt maken tussen 1 set of 2 setjes moet je die kosten natuurlijk wel meenemen.

En als je even zoekt kun je ook van de wat oudere auto's makkelijk wat velgen vinden. Als je even marktplaats in de gaten houdt of langs de sloop gaat heb je bijna alles zo gevonden.

En daarnaast kan ik me de keuze voor 1 set, zeker voor alleen Nederland, goed voorstellen alleen lijkt me (en vele testen) het hele jaar een winterband niet de beste optie :) (aan de andere kant zoals ik al eerder zij, het simpele feit dat iemand er over nadenkt en zich bewust is van de voor/nadelen van zijn keuze weet is al heel goed :) )

[removed]

• GAIAjohan
Setje staal is meestal spotgoedkoop. Voor €60 kun je prima 13-15" staal hebben. 16 of 17 zijn wel iets duurder.
Alleen even controleren of je wel het juiste koopt..

Opslag.. het klinkt misschien vreemd, maar ik kan me haast niet voorstellen dat je nergens 1m² over hebt, desnoods stapel je nog wat andere dingen erop. Ik heb op een flat gewoond, en ook daar had ik gewoon ruimte voor wielen/banden.

Zelf wisselen is een fluitje van een cent

• _JGC_
Als allseason banden voldoende presteren in de zomer, lente en herfst ga ik voor 2 weken winter in het jaar geen winterbanden kopen.
Voordeel van allseason is dat ze Modder+Stront aankunnen, dat ligt hier in het voorjaar en najaar voldoende over de weg uitgesmeerd. Met gewone zomerbanden ga je dan gewoon rechtdoor of andersom.

• Screamer2003
voor diegene die nog steeds denken dat Duitsland winterbandenplicht heeft, lees dit artikel eens goed door.
Winterbanden zijn dus in Duitsland niet verplicht.
Het gaat hierom dat Winterbanden dus niet in de winter verplicht zijn, maar wel voorbereid moet zijn aan de geldende weersomstandigheden die op dat moment van kracht zijn.
Ga je dus met zomerbanden en zonder M+S notering de weg op en men krijgt een ongeluk dan kan de verzekeraar weigeren een deel of geheel uit te betalen.
Een boete voor het rijden met zomerbanden in de winter is dus niet van toepassing. Wel als de politie ziet dat je een gevaar of hinder bent bij het constateren. Dus glibber je alle kanten op en de politie ziet dat kan je een boete opgelegd krijgen of naar gelang de omstandigheden een rijverbod van het voertuig op het moment.

Bron: Bild.de

• Screamer2003
martinusz schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:08:

Ah het gaat dus weer over bergpassen en wintersport.
Qua remweg doen ze dus niet onder, dat lijkt mij voor NL veel interessanter!
Blijkbaar bestaat er een tweede Nederland die wel het gehele jaar door Winter,Sneeuw,ijsregen,wereld ondergang heeft.
In het oude Holland, naast Duitsland en Boven belgië (voor diegene die niet weten waar Nederland op de wereld ligt op T.Net) is het een ''milde'' Zee klimaat. Ja het vriest af en toe, Ja de wegen kunnen af en toe spekglad zijn. Zodra er een laag ijs op de weg ligt doe je ook met winterbanden niks meer.Hoe goed of duur ze ook zijn.

Mijn ervaring in NL, Winterbanden zijn niet persé overbodig. maar ga je de grens niet over of als dagelijks vervoer zijn gewoon goede Zomer/All-Seasons met rijkelijk profiel nagenoeg altijd voldoende.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Screamer2003 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:15:
voor diegene die nog steeds denken dat Duitsland winterbandenplicht heeft, lees dit artikel eens goed door.
Winterbanden zijn dus in Duitsland niet verplicht.
Het gaat hierom dat Winterbanden dus niet in de winter verplicht zijn, maar wel voorbereid moet zijn aan de geldende weersomstandigheden die op dat moment van kracht zijn.
Idd! Maar dat schijnt maar niet door te dringen bij menigeen... :X
Zoals al eerder vermeld: ehtweak in "Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2"

Mooie Plaatjes   

• redwing
ehtweak schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:37:
[...]

Idd! Maar dat schijnt maar niet door te dringen bij menigeen... :X
Zoals al eerder vermeld: ehtweak in "Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2"
Dat is inderdaad al vaker verteld, maar sommige mensen blijven het schijnbaar leuk vinden om te roepen dat winterbanden verplicht zijn :+ Maar eerlijk gezegd vind ik dat zoals ze het in Duitsland geregeld hebben ook wel hier zouden mogen doen. Dan krijg je dat mensen eens echt goed na gaan denken waarmee ze rijden.

[removed]

• Screamer2003
redwing schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:40:
[...]

Dat is inderdaad al vaker verteld, maar sommige mensen blijven het schijnbaar leuk vinden om te roepen dat winterbanden verplicht zijn :+ Maar eerlijk gezegd vind ik dat zoals ze het in Duitsland geregeld hebben ook wel hier zouden mogen doen. Dan krijg je dat mensen eens echt goed na gaan denken waarmee ze rijden.
ik denk eerder aan massahysterie.
stel we zitten nu met 40 mensen in een kleine ruimtevaartuig (met winter warp aandrijving) en we gaan naar planeet mars die intussen bewoonbaar is.
1 persoon is wel al eens naar mars geweest, de ander 39 niet en zagen enkel beelden van mars op tv-spotjes.
die ene persoon kan gewoon zeggen dat het koek en ei is, of hij kan een grap uithalen en zeggen, zonder winter space aandrijving maak je een crashlanding, en word je opgevreten door illegale marsbewoners die uiteraard uitgebuit worden is chokoladereepfabriek van Mars, Snickers, etc.

al die 39 reizigers geloven die ene persoon die een geintje uithaald, en intussen sturen de reizigers hun familieleden met whatsmars het verhaal door. op planeet aarde sturen de familieleden met winterbanden deze door naar mensen met zomerbanden en massahysterie is geboren.

misschien dat onze lieve winterbandenfetisjisten dit zo wel kunnen begrijpen dat winterbanden geen verplichting is in Duitsland, en dat winterbanden ook geen enkele meter helpen op een bevroren wegdek. :+

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 10:05
Screamer2003 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:27:
Misschien dat onze lieve winterbandenfetisjisten dit zo wel kunnen begrijpen dat winterbanden geen verplichting is in Duitsland, en dat winterbanden ook geen enkele meter helpen op een bevroren wegdek. :+
In Duitsland moet je inderdaad gewoon voorbereid zijn op de situatie. Dus dat kan ook betekenen dat als je met winterbanden in de zomer rijdt ze dit als niet goed voorbereid beschouwen.

Maar lage snelheden maakt het wel degelijk uit. Met 130km/h niet meer zo veel nee.

Bocht met 16km/h

Remmen met 16km/h

Ik zeg altijd met ijzel het verschil nog net wel je wijk uitkomen i.p.v. net niet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:23
LordSinclair schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:49:
[...]

In Duitsland moet je inderdaad gewoon voorbereid zijn op de situatie. Dus dat kan ook betekenen dat als je met winterbanden in de zomer rijdt ze dit als niet goed voorbereid beschouwen.

Maar lage snelheden maakt het wel degelijk uit. Met 130km/h niet meer zo veel nee.

[afbeelding]
Bocht met 16km/h

[afbeelding]
Remmen met 16km/h

Ik zeg altijd met ijzel het verschil nog net wel je wijk uitkomen i.p.v. net niet.
Er is ook zo'n filmpje van een test op ijs met 3 auto's, er is wel verschil ja, de allseason scheelt iets van 5 meter met de winterbanden (in die test), maar dan nog, leuk zo'n rechtdoor test, maar over het algemeen zit je met al die banden dan in een vangrail of greppel :+

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Screamer2003
martinusz schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:52:
[...]

Er is ook zo'n filmpje van een test op ijs met 3 auto's, er is wel verschil ja, de allseason scheelt iets van 5 meter met de winterbanden (in die test), maar dan nog, leuk zo'n rechtdoor test, maar over het algemeen zit je met al die banden dan in een vangrail of greppel :+
schijnt ook een vrijbrief te zijn om je met winterbanden onder de auto niet aan te hoeven passen aan de omstandigheden en met 130+ op de meest linker baan te moeten jakkeren terwijl de omstandigheden niet ideaal zijn.
Winterbanden is ook zo een fenomeen van de laatste jaren. er waren ook tijden dat banden gewoon banden waren ongeacht of het winter/herfst/zomer/lente was.
Dus in de tijd dat er nog geen sprake was van winterbanden lag heel nederland in de greppel zo laten de tweakers hier het blijken.

Als je je gewoon aanpast aan de omstandigheden, ruimte laat bij je voorligger, snelheid aanpast etc dan is er gewoon niks aan de hand.
ALS JE BANDEN MAAR GENOEG PROFIEL HEBBEN.
genoeg schoffies die oh zo winterbandenfetisjisten zijn maar nagenoeg nauwlijks profiel over hebben....
maarja because winterband :+

• GAIAjohan
Screamer2003 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:58:
[...]

schijnt ook een vrijbrief te zijn om je met winterbanden onder de auto niet aan te hoeven passen aan de omstandigheden en met 130+ op de meest linker baan te moeten jakkeren terwijl de omstandigheden niet ideaal zijn.
1!= Iedereen
Lekker over een kam scheren. Doet het altijd goed in discussies
Winterbanden is ook zo een fenomeen van de laatste jaren. er waren ook tijden dat banden gewoon banden waren ongeacht of het winter/herfst/zomer/lente was.
Dus in de tijd dat er nog geen sprake was van winterbanden lag heel nederland in de greppel zo laten de tweakers hier het blijken.
Vroeger reed men niet op 205 breed onder hun Polo of Golf.
Vergelijk verder het standaard profiel van vroeger eens met een huidige zomerband. De huidige zomerband is veel meer gericht op zuinigheid en comfort. Terwijl die van vroeger meer een profiel hebben die op slechte wegen ook werkte.
Als je je gewoon aanpast aan de omstandigheden, ruimte laat bij je voorligger, snelheid aanpast etc dan is er gewoon niks aan de hand.
ALS JE BANDEN MAAR GENOEG PROFIEL HEBBEN.
genoeg schoffies die oh zo winterbandenfetisjisten zijn maar nagenoeg nauwlijks profiel over hebben....
maarja because winterband :+
Weer lekker generaliseren, daar komen we echt ver mee..

Verder, ik denk eerlijk gezegd dat heel veel mensen de regels wel weten in Duitsland, maar liever gewoon voorbereid zijn. Ik kan op elk moment in DE moeten zijn. En als ik dan op zo'n moment door een sneeuwbui rijd, want ja het is niet zo dat sneeuw de werkdagen vermijdt, ben ik liever ook voorbereid.

Als laatste, waarom vinden sommige mensen, waaronder jij, het zo nodig hun mening er compleet doorheen te drukken, en anderen proberen belachelijk te maken? De ene maakt de ene keuze, de andere de andere keuze. Leven en laten leven.

[Voor 24% gewijzigd door GAIAjohan op 16-01-2017 17:18]

• Screamer2003
GAIAjohan schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:07:

Vroeger reed men niet op 205 breed onder hun Polo of Golf.
Vergelijk verder het standaard profiel van vroeger eens met een huidige zomerband. De huidige zomerband is veel meer gericht op zuinigheid en comfort. Terwijl die van vroeger meer een profiel hebben die op slechte wegen ook werkte.

Verder, ik denk eerlijk gezegd dat heel veel mensen de regels wel weten in Duitsland, maar liever gewoon voorbereid zijn. Ik kan op elk moment in DE moeten zijn. En als ik dan op zo'n moment door een sneeuwbui rijd, want ja het is niet zo dat sneeuw de werkdagen vermijdt, ben ik liever ook voorbereid.
Zuinigheid van de band word teniet gedaan door de huidige modellen auto's.
ze wegen meer, kunnen sneller, maar zuiniger is een punt dat we voor een ander topic open houden.

verder, jij kunt elk moment in Duitsland moeten zijn, ik woon er.
Collega's, werkgever, TüV garage voor de apk destijds, wildvreemden konden mij al vertellen dat er dus GEEN winterbandenplicht is in Duitsland, Lees eens de tekst in de foto eerder van mijn posts. (is helemaal niet veel moeite, je hoeft enkel met je wijsvinger naar boven te scrollen....doet echt geen pijn)
GAIAjohan schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:07:
[...]

1!= Iedereen
Lekker over een kam scheren. Doet het altijd goed in discussies
voel je je aangesproken? waar zeg ik dat iedereen dat doet?
Omdat iemand anders een ander ervaring/mening heeft maar meteen de mond snoeren?

• GAIAjohan
Screamer2003 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:17:
[...]

Zuinigheid van de band word teniet gedaan door de huidige modellen auto's.
ze wegen meer, kunnen sneller, maar zuiniger is een punt dat we voor een ander topic open houden.

verder, jij kunt elk moment in Duitsland moeten zijn, ik woon er.
Collega's, werkgever, TüV garage voor de apk destijds, wildvreemden konden mij al vertellen dat er dus GEEN winterbandenplicht is in Duitsland, Lees eens de tekst in de foto eerder van mijn posts. (is helemaal niet veel moeite, je hoeft enkel met je wijsvinger naar boven te scrollen....doet echt geen pijn)

[...]

voel je je aangesproken? waar zeg ik dat iedereen dat doet?
Omdat iemand anders een ander ervaring/mening heeft maar meteen de mond snoeren?
Waar zeg ik dat ik denk dat het verplicht is in Duitsland? Nergens. Ik moet alleen voorbereid zijn als er toch sneeuw valt, en ik daar op dat moment rond rij.

Volgens mij heb jij een serieus leesprobleem, en een generaliseerprobleem.

Verder is de breedte en het profiel wel degelijk een oorzaak waarom het op sneeuw rijden minder goed gaat.. waarom jij het verbruik van auto's op zich erbij pakt is me niet duidelijk.. het gaat immers om de banden die meer op lage rolweerstand gemaakt zijn, en daardoor minder grip in sneeuw hebben.

[Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 16-01-2017 17:34]

• Screamer2003
GAIAjohan schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:19:
[...]

Waar zeg ik dat ik denk dat het verplicht is in Duitsland? Nergens. Ik moet alleen voorbereid zijn als er toch sneeuw valt, en ik daar op dat moment rond rij.

Volgens mij heb jij een serieus leesprobleem.. en een generaliseerprobleem
Gaan we persoonlijk worden? :+

• GAIAjohan
Ja, want ik erger me dodelijk aan mensen die hun mening verkondigen als feit, en daarmee proberen anderen in de ogen te steken.

Verder ben JIJ degene die zit te generaliseren en over een kam aan scheren met idiote aannames, waarmee je probeert een gelijk te krijgen zonder enig bewijs.

Zoals ik al eerder zei, laat iedereen lekker kiezen waar hij/zij zich het lekkerst bij voelt. En dat zonder mensen belachelijk te maken, of idiote aannames als feit te presenteren.

• Screamer2003
GAIAjohan schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:28:
[...]

Ja, want ik erger me dodelijk aan mensen die hun mening verkondigen als feit, en daarmee proberen anderen in de ogen te steken.

Verder ben JIJ degene die zit te generaliseren en over een kam aan scheren met idiote aannames, waarmee je probeert een gelijk te krijgen zonder enig bewijs.

Zoals ik al eerder zei, laat iedereen lekker kiezen waar hij/zij zich het lekkerst bij voelt. En dat zonder mensen belachelijk te maken, of idiote aannames als feit te presenteren.
Slecht geslapen of relatieproblemen?
Ik weet nog een goede psygiater waar je zonder afspraak lang kunt, PM me maar voor info.
Ik wil niet weten hoe je reageert als iemand zijn knipperlicht niet gebruikt, of jou scheef aankijkt :X

Laten we dan meteen maar een slotje op deze forum-topic zetten?
Iedereen blij :+

• GAIAjohan
Neuh, ik kan jou prima een voorbeeld geven hoe jouw winterbanden verhaal overkomt. Ook omdat jij trucker bent..
Iets met koffie zetten, poten op het dashboard en dat in de spits terwijl je een file nadert.

Misschien snap je het nu. |:(

Dat er 1 idioot is, betekent niet dat iedereen het doet.

Verder waarom een discussie over winterbanden sluiten? Alleen als er geluld wordt over zaken die niet over de banden gaan. Over verplicht zijn van banden in DE hoef je geen discussie te hebben. Die zijn immers niet verplicht, maar wel als je in slechte omstandigheden terecht komt.. zo logisch kan het zijn.

De verschillende winterbanden kun je prima over discussiëren. Het nut ervan ook.

Zeggen dat winterbanden 'schijnbaar een vrijbrief is om 130 te rijden bij sneeuw' is geen discussie. Dat is gewoon dom lullen.. net zoals zeggen dat alle vrachtwagenchauffeurs koffie zetten tijdens het rijden in de spits

[Voor 67% gewijzigd door GAIAjohan op 16-01-2017 18:20]

• Screamer2003
GAIAjohan schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:57:
Neuh, ik kan jou prima een voorbeeld geven hoe jouw winterbanden verhaal overkomt. Ook omdat jij trucker bent..
Iets met koffie zetten, poten op het dashboard en dat in de spits terwijl je een file nadert.

Misschien snap je het nu. |:(

Dat er 1 idioot is, betekent niet dat iedereen het doet.
Nee, heb ik dan wel of geen winterbanden onder de vrachtwagen?

• redwing
LordSinclair schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:49:
Ik zeg altijd dat als je al amper de wijk uit kunt komen het beter is om gewoon thuis te blijven :+

[removed]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 10:05
redwing schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:12:
[...]

Ik zeg altijd dat als je al amper de wijk uit kunt komen het beter is om gewoon thuis te blijven :+
De hoofdwegen zijn hier vaak goed begaanbaar. Die worden wel gestrooid ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• redwing
LordSinclair schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:19:
[...]

De hoofdwegen zijn hier vaak goed begaanbaar. Die worden wel gestrooid ;)
Ja maar op die wegen heb je dus weer geen winterbanden nodig..... Lastige keuze toch hier in Nederland ;)

Maar even serieus, mijn ervaring is precies hetzelfde, hier zijn bij sneeuw ook alleen de wegen in de wijk zelf glad, daarbuiten is er meestal weinig aan de hand. Met mijn andere auto (zomerbanden) heb ik ook wel eens moeite gehad om uit de parkeerplaats te komen dus winterbanden hebben ook echt wel nut. Afhankelijk van je situatie kan dat genoeg nut zijn om winterbanden te kopen of juist niet.

Ik heb nu b.v. all-seasons omdat de vrouw tegenwoordig de auto echt nodig heeft en niet zomaar thuis kan blijven. Was dat niet het geval had ik gewoon zomerbanden gehad en hem die paar dagen per jaar gewoon laten staan (of afhankelijk van de situatie alsnog voorzichtig de weg op gegaan ;) )

[removed]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Houden we het even vriendelijk hier? Het gaat om banden, niet om wereldvrede

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Screamer2003 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:58:
Nee hoor, dat is je eigen redenatie. Vroeger waren banden smaller en zachter. De gewone banden zijn de laatste jaren steeds meer specifiek zomerband geworden. Breder en vaak ook harder want slijtage. Hierdoor gaan ze langzaam steeds minder goed presteren in winterse omstandigheden. Zo wordt ook gewoon ruimte gecreëerd voor de winterbanden.

Het zou mij niets verbazen dat de betere allseason qua prestaties lijkt op de gewone band van een aantal jaren geleden. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Aangezien ik regelmatig in Duitsland kom rij ik in de wintermaanden op winterbanden. Het geeft wel voordeel bij sneeuw. Maar als het hier nat is en 7 graden boven nul, Dan hebben mijn zomerbanden toch meer grip in dezelfde omstandigheden. Zelfde maat band en hetzelfde merk. Puur in sneeuw heeft het voordeel. Heeft het geijzeld dan lekker de auto laten staan. Op ijs moet je schaatsen en geen auto rijden of dit eronder gooien.

Maar dat mag hier niet. :)

EB cardetailing tot aan uw huis

• Roenie
  • Niet online
Met het weer op dit moment maar een afspraak gemaakt om de winterbanden te wisselen voor de zomerbanden. Ik weet nooit of ik blij moet zijn met een zachte winter (want niet glad) of juist niet (winterbanden weinig toegevoegde waarde) 8)7

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:39
Ik ga ze morgen ook weer wisselen.
S ochtends is het nogkoud. Zo rond de 5 graden. Maar s avonds rij ik alweer met 10 tot 12 graden naar huis.
Ik verwacht hmgeen extreme kou meer

• GAIAjohan
Ik heb ze dinsdag verwisseld naar zomer. Ik verwacht geen kou meer, en lichtmetaal ziet er beter uit.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wanneer hebben winterbanden nou eigenlijk nut?
Alle bandenfabrikanten zeggen allemaal in koor dat het omslagpunt bij +7°C ligt, maar een onderbouwing heb ik nog nooit gezien. Heeft er iemand wel eens een onderzoek gevonden naar de temperatuur?

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb 15 jaar lang, elke winter, braaf winterbanden gebruikt, maar bij mijn nieuwste auto(Suzuki Alto V) heb ik de afgelopen 2 winters gewoon op mijn zomerbanden gereden. En zelfs met ijzel en sneeuw heb ik weinig problemen gehad. Het voordeel is dat ik bijna geen verkeer heb 's ochtends en lekker rustig aan kan doen. Ik heb de winterbanden, achteraf, dus ook niet gemist.
Vooraf is het natuurlijk altijd weer even spannend wanneer de eerste sneeuw weer is gevallen, iets wat ik met winterbanden niet of veel minder had. Winterbanden zorgen dus wel voor een groter vertrouwen, al dan niet terecht. Achteraf blijkt dat je met zomerbanden en een gezond verstand ook een heel eind kunt komen.

Binnenkort wil ik mijn banden gaan vervangen en sta ik dus voor de keuze om weer zomerbanden te nemen of toch all seasons.
Ik denk dat ik gewoon weer voor de vertrouwde Falken Sincera eco run ga(inmiddels, onder 2 auto's, 6 jaar ervaring mee). In mijn maat een goede zomerband met een gunstig brandstof verbruik, laag rolgeluid en goede prestaties in natte omstandigheden.(zelfs nog beter dan de Vredestein Quatrac 5 all seasons waar ik ook anderhalf jaar mee gereden heb)

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 15:42

Blord

Hello Kitty !

Mijn garage vraagt ongeveer 100 euro voor elke banden wissel. Dat is dus 200 euro per jaar. Dat was de eerste keer. Sindsdien doe ik dat zelf. Mijn winterbanden komen met eigen velgen dus wisselen kan ik nog wel doen. Dat is een flinke besparing en ik hoef geen afspraak te maken.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:24
Blord schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 18:52:
Mijn garage vraagt ongeveer 100 euro voor elke banden wissel. Dat is dus 200 euro per jaar. Dat was de eerste keer. Sindsdien doe ik dat zelf. Mijn winterbanden komen met eigen velgen dus wisselen kan ik nog wel doen. Dat is een flinke besparing en ik hoef geen afspraak te maken.
Ik zou een andere garage zoeken, met dergelijke buitenproportionele prijzen.
Dre schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 10:25:
Wanneer hebben winterbanden nou eigenlijk nut?
Alle bandenfabrikanten zeggen allemaal in koor dat het omslagpunt bij +7°C ligt, maar een onderbouwing heb ik nog nooit gezien. Heeft er iemand wel eens een onderzoek gevonden naar de temperatuur?
Zodra water zich in vaste toestand bevindt of als je door de prut rijdt.

[Voor 31% gewijzigd door pacificocean op 17-03-2017 19:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dirk33
afgelopen 2 jaar zijn de dagen waarop winterbanden echt meerwaarde boden op 2 handen te tellen geweest. En die dagen of thuis gebleven of heel rustig gereden, en geen problemen gehad. Dus hoewel ik zelf wel ervaren heb wat winterbanden kunnen bij gladde omstandigheden, en overtuigd ben van het nut in die omstandigheden, is het het geld en nadelen niet waard in mijn ogen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou in deze 'winter' hebben de Michelin Cross climates onder de V60 het uitstekend gedaan, hele fijne stille banden met prima grip op nat/sneeuw. Nu kijken hoe ze het in de zomer doen. Er moet ergens een compromis zitten in die banden, maar ik ben het nog niet tegengekomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
Bigs schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:40:
Nou in deze 'winter' hebben de Michelin Cross climates onder de V60 het uitstekend gedaan, hele fijne stille banden met prima grip op nat/sneeuw. Nu kijken hoe ze het in de zomer doen. Er moet ergens een compromis zitten in die banden, maar ik ben het nog niet tegengekomen.
Met een normale rijstijl zul je bij geen enkele fatsoenlijke band tegen dat compromis aanlopen.

[removed]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Blord schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 18:52:
Als ze niet op eigen velgen liggen kan die €100 maar zo eens kloppen. Een band wisselen en een wiel balanceren is gemiddeld zo'n €15 per wiel. Dan kom je uit op 4x15= €60 en nog eens €40 om je banden de rest van het jaar op te slaan.
Neemt niet weg dat winterbanden op een set stalen velgen en zelf omwisselen veel goedkoper is natuurlijk.

🖥️ | 🚗

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 18:23
Dirk33 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:11:
afgelopen 2 jaar zijn de dagen waarop winterbanden echt meerwaarde boden op 2 handen te tellen geweest. En die dagen of thuis gebleven of heel rustig gereden, en geen problemen gehad. Dus hoewel ik zelf wel ervaren heb wat winterbanden kunnen bij gladde omstandigheden, en overtuigd ben van het nut in die omstandigheden, is het het geld en nadelen niet waard in mijn ogen
In mijn optiek en ervaring geven winterbanden in veel gevallen net even een stukje "meer". In het geval van een noodsituatie net even meer tijd/ruimte/remkracht om de situatie te voorkomen.

• redwing
evjatar schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:29:
[...]
In mijn optiek en ervaring geven winterbanden in veel gevallen net even een stukje "meer". In het geval van een noodsituatie net even meer tijd/ruimte/remkracht om de situatie te voorkomen.
Tja, aan de andere kant geven ze net dat stukje 'minder' als je er nu overdag nog mee rond rijdt. En dat veel gevallen is hooguit de dag of 3/4 dat het de afgelopen 'winter' echt winters geweest is, de andere dagen hebben winterbanden weinig tot geen meerwaarde gehad.

[removed]

• evjatar
Klopt inderdaad, daarom moet er ook op tijd gewisseld worden.

Ik ben het er niet mee eens dat op andere dagen winterbanden geen voordeel hebben ten opzichte van een pure zomerband. Zodra de temperatuur lager wordt dan 7 graden heeft een winterband wel een voordeel ivm samenstelling van het rubber. De 3/4 dagen dat er echt sneeuw lag was ik ook blij met de banden en gaf dit veel voordeel ten opzichte van onze andere auto zonder winterbanden.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 21:28
Ik ga het komende winter gewoon op zomerbanden proberen.
Hoeveel ongelukken zal ik krijgen wegens het niet hebben van winterbanden?

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
Het Fantoom schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 16:50:
Ik denk heel veel.

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 19:17
Heb net nieuwe winterbanden aangeschaft samen met nieuwe 17" velgen. Veel keuze qua banden had ik niet doordat velen nog vooral zomerbanden in het assortiment hebben...ben er blijkbaar vroeg bij. Iets tegen mijn zin in zijn het deze geworden (gemaakt in Rusland, vandaar): Nokian Hakkapeliitta R2 SUV Als ik de marketing mag geloven zijn de Aramide zijwanden sterker dan de gemiddelde band. Die heb ik wel nodig met de slechte wegen waar ik vaak op rijd. Bij mijn oude Nokian Rotiiva banden denk ik daar wel voordeel gehad bij te hebben. Hard rijdend een flinke pothole rakend met lichte schade op de velg, maar geen klapband.
De marketing afdeling schermt met nog wat andere nieuwe technologien zoals Cryogenic Canola Compound en Lamelactivatoren. Nu ja, het moet zuiniger zijn dan mijn vorige banden en bij meer weeromstandigheden effectief zijn. Ik wacht met spanning af op de eerste sneeuw.

Nog een 5-tal velgen besteld van Dezent voor deze banden. Bij het plaatsen van de banden bleek 1 velg een lichte kromming te hebben :( Snel verholpen, maar toch best irritant. Velgen kunnen tegen sneeuw, maar helaas niet geschikt voor sneeuwkettingen. Lijkt me die sneeuwketting van @Ediejo wel een oplossing voor. Maar vast prijzig.
Deze velgen zijn 1 inch groter dan mijn vorige wintervelgen. Volgens vele websites is dat een verkeerde keuze. Minder sidewall, minder absorptie van oneffenheden en dus sneller verlies van controle. Nu ja, ik ga ook niet racen bij veel sneeuw/ijs. Hoop dat ik van die ene inch niets ga merken.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• Dirk33
2x de helft minimaal

• Typhone
  • Laatst online: 28-05 08:20
evjatar schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:29:
[...]

Welke ervaring heb je gehad met 'dat stukje meer'?
Remkracht ligt niet aan banden. Ruimte ligt niet aan banden. Tijd ligt niet aan banden.

Ik heb zelf al jaren winterbanden erop en behalve het wegrijden bij een stoplicht heb ik nog nooit iets gemerkt wat beter zou zijn t.o.v. de zomerband.

• evjatar
Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:50:
[...]

Welke ervaring heb je gehad met 'dat stukje meer'?
Remkracht ligt niet aan banden. Ruimte ligt niet aan banden. Tijd ligt niet aan banden.

Ik heb zelf al jaren winterbanden erop en behalve het wegrijden bij een stoplicht heb ik nog nooit iets gemerkt wat beter zou zijn t.o.v. de zomerband.
Helaas genoeg ervaringen om niet meer te twijfelen over de effectiviteit van winterbanden op sneeuw en ijzel.
Remkracht wordt overgebracht door de banden, wat ruimte en tijd schept wanneer dit efficiënter gebeurd.

• redwing
evjatar schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:11:
[...]
Helaas genoeg ervaringen om niet meer te twijfelen over de effectiviteit van winterbanden op sneeuw en ijzel.
Remkracht wordt overgebracht door de banden, wat ruimte en tijd schept wanneer dit efficiënter gebeurd.
Dat winterbanden beter grip hebben bij winters weer lijkt me overduidelijk, maar ik kan niet zeggen dat ik ook maar 1 ervaring heb waarbij ik dat ook daadwerkelijk nodig heb gehad. Wat extra afstand houden en de snelheid omlaag doet wonderen. En dat is toch iets dat je bij dat soort weer met doen, ongeacht of je nu op zomer/winter of all-seasons rijdt.

[removed]

• evjatar
Anticiperen op het weer is inderdaad de beste oplossing, en winterbanden zijn niet de oplossing voor het weer, ze zijn slechts een onderdeel van allemaal kleine aanpassingen die mensen moeten doen voor het weer.

Waar ik me elke winter weer over verbaas, is het feit dat er een groep bestuurders is die winterbanden zien als "wondermiddel" voor de omstandigheden, en zich op de weg gedragen alsof het 20 graden is met zon. Bumperkleven, 150 rijden in slechte omstandigheden, geen rekening houden met andere bestuurders etc.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
Goed dat dit topic omhoog is getrapt met de jaarlijks terugkerende discussie want ik moet nog winterbandjes regelen voor de huidige auto :+

Zijn de testen voor 2017 alweer ergens publiek geplaatst? :P

Nee, merp!

• MK_
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

PauseBreak schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:39:
Goed dat dit topic omhoog is getrapt met de jaarlijks terugkerende discussie want ik moet nog winterbandjes regelen voor de huidige auto :+

Het gewicht van je sloep zorgt al voor genoeg grip :+

Maar die komen meestal ergens oktober/november die testen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• PauseBreak
MK1998NL schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:47:
[...]

Het gewicht van je sloep zorgt al voor genoeg grip :+

Maar die komen meestal ergens oktober/november die testen.
Ja hoor, precies in het hoogseizoen voor de bandenprijzen natuurlijk. Dat is vast toeval :+

Nee, merp!

• Typhone
evjatar schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:11:
[...]

Wederom onwaar. Tijd en ruimte die er is wordt op een bepaalde manier benut. Je schept geen tijd, noch ruimte door winterbanden. Daar zit ook de crux bij de meeste mensen in Nederland. In plaats van rustig rijden en voorzichtig knalt man door want er zitten winterbanden onder.

Begin oktober (!) vorig jaar:
0 problemen met zomerbanden

Algemeen, wel/geen winterbanden maakt geen drol uit in deze situatie:

Geen winterbanden (begin april) en rustig door de dorpjes defensief naar huis gereden. Geen enkel probleem.

Opeens hevige sneeuwval in Duitsland op de snelweg (A3). Wel winterbanden wat fijn was maar niet noodzakelijk. Snelheid terug voeren naar 60km/h en geen abrupte bewegingen maken + gepast afstand houden en je hebt nergens last van.

Als je uit ervaring baat hebt gehad bij winterbanden dan heb je in mijn ogen vaak weinig rijinzicht. Want situaties zie je vaak wel aankomen en anders moet je defensief genoeg rijden om te kunnen anticiperen op alles wat er direct om je heen zit. De rest kun je gewoon op zicht doen.

• Typhone
PauseBreak schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:39:

Ik zoek nog 305/35 R20 en 285/40 R20
Nog nooit in een test langs zien komen helaas.

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 13:54

SLeddert

SLeddert

Als je uit ervaring baat hebt gehad bij winterbanden dan heb je in mijn ogen vaak weinig rijinzicht. Want situaties zie je vaak wel aankomen en anders moet je defensief genoeg rijden om te kunnen anticiperen op alles wat er direct om je heen zit. De rest kun je gewoon op zicht doen.
Blijkbaar heb jij nog nooit winterbanden nodig gehad :?

Ik heb 17" 225 winter- én zomerbanden en kan je vertellen dat het een wereld van verschil is.
Hier in Limburg heb je heuvels en die kom je met zomerbanden gewoonweg niet op als het gesneeuwd heeft. Je slipt met zomerbanden gewoon door, terwijl winterbanden grip houden.
Verder is de remweg, grip, etc. door de andere samenstelling van winterbanden vele malen beter dan zomerbanden.

Maar rijd jij maar lekker op zicht 8)7

Karsten

• PauseBreak
Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:30:
[...]

Wat moet je dan ook met winterbanden onder een M6 :+

Nee, merp!

• MK_
  • Niet online

MK_

SLeddert schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:33:
[...]

Ik heb 17" 225 winter- én zomerbanden en kan je vertellen dat het een wereld van verschil is.
Hier in Limburg heb je heuvels en die kom je met zomerbanden gewoonweg niet op als het gesneeuwd heeft. Je slipt met zomerbanden gewoon door, terwijl winterbanden grip houden.
Verder is de remweg, grip, etc. door de andere samenstelling van winterbanden vele malen beter dan zomerbanden.

Mwah ik woon ook in Zuid Limburg, maar afgelopen jaar had toch geen enkele auto winterbanden er onder liggen hier. Geen noemenswaardige problemen gehad. Zeker niet met de winter van afgelopen jaar.

We hebben wel een jaar gehad, dat we niet de straat uit kwamen door de sneeuw. Maar om eerlijk te zijn kwamen de buren met winterbanden toen ook niet weg :X

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• evjatar
Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:27:
[...]

Wederom onwaar. Tijd en ruimte die er is wordt op een bepaalde manier benut. Je schept geen tijd, noch ruimte door winterbanden. Daar zit ook de crux bij de meeste mensen in Nederland. In plaats van rustig rijden en voorzichtig knalt man door want er zitten winterbanden onder.

[afbeelding]

[afbeelding]

Geen winterbanden (begin april) en rustig door de dorpjes defensief naar huis gereden. Geen enkel probleem.
[afbeelding]

Opeens hevige sneeuwval in Duitsland op de snelweg (A3). Wel winterbanden wat fijn was maar niet noodzakelijk. Snelheid terug voeren naar 60km/h en geen abrupte bewegingen maken + gepast afstand houden en je hebt nergens last van.
[afbeelding]

Dan verwoord ik het anders, je zal de tijd en ruimte die er beschikbaar is efficiënter benutten.

Ik ga het verder niet over inzicht of defensief rijden hebben, dat is een discussie zonder einde. Wat me wel opvalt is dat zowel bij 210+ km/u over (wat ik hoop) de duitse autobahn, als bij 60 km/u over diezelfde autobahn met sneeuw, de foto's door de bestuurder gemaakt lijkt te zijn. Dat lijkt me genoeg zeggen over hoe jij "inzicht", "defensief rijden" en "anticiperen" interpreteert.

[Voor 0% gewijzigd door evjatar op 22-08-2017 15:46. Reden: spelfout]

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 19:17
[...]

Maar Limburg is geen Nederland....niet grappig bedoeld, maar de hele discussie hier gaat vaak over winterse omstandigheden die relatief uniek is in Europa. Meeste NLers rijden over vlakke, goed geasfalteerde wegen. Als er sneeuw valt is het vaak heel weinig en ook nog eens van korte duur. Komt weinig voor dat je de ene dag 25cm sneeuw hebt, in de avond slush, volgende dag ijs en daarna weer lekker 20cm erbij en dat voor maanden achtereen. Laat staan dat er heuveltje op/af gereden moet worden.
Volgens mij zou de discussie eerder komen op zomer/regen banden, dan dat er rekening gehouden moet worden met sneeuw of gladheid. Then again, Eek heeft al bijna 15 jaar geen Nederlandse winter meer meegemaakt. Misschien is er al een kleine ijstijd aangebroken en zit ik helemaal mis.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• Typhone
[...]

Ik kwam heuvels rondom Wuppertal zonder problemen op met zomerbandjes. 507pk, DTC uit en de auto rollend houden. Vanuit stilstaan is wat anders maar daar doen winterbanden ook 3x niks.
Nogmaals, winterbanden nodig hebben. Wat is dat precies? Een heuvel oprijden? Noodstop maken waardoor je op 2cm van je voorganger stil komt te staan of op 10cm een voetganger die oversteekt niet raakt puur doordat je winterbanden hebt?

Die laatste 2 zijn in mijn ogen nog altijd inzicht. Als je die situatie meermaals meemaakt in de winter dan hebben wij in Nederland iets heel moois wat OV heet. A. Al die voordelen van winterbanden hoef je echt niet op te sommen ik ken ze en geloof ze ook wel. Ik heb ze echter nog NOOIT nodig gehad ondanks de vele kilometers die ik in de winter al gereden heb. Daarom zet ik -in mijn ogen terecht- vraagtekens bij winterbanden.

Los daarvan: wie van jullie vervangt de banden onder de 4mm?
En wat doen jullie als het 11 graden is (zoals ongeveer heel december afgelopen jaar)?
Dan zijn die banden een stuk gevaarlijker dan zomerbanden maar daar hoor je dan weer niemand over...

• GAIAjohan
Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:27:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

De winter van een aantal jaar terug in Groningen was jij niet weggekomen. Simpel.

Overigens had de politie je in Duitsland prima een boete op kunnen leggen. Je had je auto immers niet aangepast aan de omstandigheden.

• GAIAjohan
Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:01:
[...]

Ik kwam heuvels rondom Wuppertal zonder problemen op met zomerbandjes. 507pk, DTC uit en de auto rollend houden. Vanuit stilstaan is wat anders maar daar doen winterbanden ook 3x niks.
Nogmaals, winterbanden nodig hebben. Wat is dat precies? Een heuvel oprijden? Noodstop maken waardoor je op 2cm van je voorganger stil komt te staan of op 10cm een voetganger die oversteekt niet raakt puur doordat je winterbanden hebt?

Die laatste 2 zijn in mijn ogen nog altijd inzicht. Als je die situatie meermaals meemaakt in de winter dan hebben wij in Nederland iets heel moois wat OV heet. A. Al die voordelen van winterbanden hoef je echt niet op te sommen ik ken ze en geloof ze ook wel. Ik heb ze echter nog NOOIT nodig gehad ondanks de vele kilometers die ik in de winter al gereden heb. Daarom zet ik -in mijn ogen terecht- vraagtekens bij winterbanden.

Los daarvan: wie van jullie vervangt de banden onder de 4mm?
En wat doen jullie als het 11 graden is (zoals ongeveer heel december afgelopen jaar)?
Dan zijn die banden een stuk gevaarlijker dan zomerbanden maar daar hoor je dan weer niemand over...
Je praat zoveel onzin dat het eigenlijk gewoon trollen is.
Juist de tractie in de sneeuw is een gigantisch verschil tussen winterbanden en zomerbanden.
Net als de remprestaties

Dan de prestaties bij hogere temperaturen..
Daar heeft de ADAC voldoende over geschreven.
Op een droge weg bij 100kmh bij 35 graden doet een splinternieuwe winterband 50% langer om te stoppen.
Maar bij 5mm profiel is dat nog 'maar' 15%.
Laat staan de kleine verschillen bij slechts 11 graden IPV 35.. dan heb je het over zeer kleine verschillen.
Op een natte weg waren er geen grote verschillen.
Link: https://www.adac.de/infotestrat/reifen/winterreifen/
En dan 'winterreifen im Sommer'.

Het lijkt mij eerder sterk in de oren dat je maar wat bazelt en stoer denkt te zijn. 'zoveel pk, anderen hebben geen inzicht, blabla'..
Oftewel, een trol.

Verder lijk je totaal geen ervaring met goede winterbanden te hebben, aangezien je zegt dat vanuit stilstand er geen verschil is..
:D :') . Toch wel apart dat mensen met winterbanden, mensen zonder winterbanden van parkeerterreinen af moeten halen..

[Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 22-08-2017 17:07]

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 18:15
Mijn praktijkervaring:

Winterbanden helpen, maar ik voel me zeker niet onveilig op de weg op zomerbanden.

Ik heb van 2010 tot 2014 een Ford Fiesta lease gehad zonder winterbanden. Ik heb er 130.000 km mee gereden en ook een flink sneeuwige winter meegemaakt (2012 of 2013 geloof ik). Er zaten 195mm brede branden op en de auto woog 950 kg, dus ook nog eens weinig druk per cm op de band, oftewel relatief risico op aquaplaning en gewoon weinig grip in sneeuw.

In de praktijk heb ik er weinig echt last van gehad. Het voornaamste probleem wat ik had was wegrijden bij het stoplicht in de sneeuw, vanwege het gebrek aan grip kwam een busje zelfs beter van zijn plek. Ook rustig in versnelling 2 bood geen soelaas, het beste bleek gewoon wheelspin in zijn 1 totdat er beweging in zat. Toen ik overging naar een Seat Leon met winterbanden (nieuwe leasemaatschappij stelde het verplicht) was het verschil groter dan ik had verwacht, met name op ijzige ondergrond, maar niet dusdanig dat ik ze op mijn huidige auto ook zal aanschaffen.

Ik denk dat een deel van de keuze ook wel komt omdat ik flink veel gereden heb in mijn leven (zo'n 300 000 km) en sportief rijden (in het echt) en racen op de PC een echte hobby is. Daarmee hoop ik wat beter beslagen ten ijs te komen dan jan met de pet. Wellicht is dat wat arrogant, maar ik vraag me ook af hoe groot de range is waartussen je met winterbanden wel een ongeluk kan voorkomen en met de zomerbanden niet.

• Typhone
GAIAjohan schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:01:
[...]

Juist de tractie in de sneeuw is een gigantisch verschil tussen winterbanden en zomerbanden.
Net als de remprestaties
[video]

Op een droge weg bij 100kmh bij 35 graden doet een splinternieuwe winterband 50% langer om te stoppen.
Laat staan de kleine verschillen bij slechts 11 graden IPV 35.. dan heb je het over zeer kleine verschillen.

Het lijkt mij eerder sterk in de oren dat je maar wat bazelt en stoer denkt te zijn. 'zoveel pk, anderen hebben geen inzicht, blabla'..
Oftewel, een trol.

Verder lijk je totaal geen ervaring met goede winterbanden te hebben, aangezien je zegt dat vanuit stilstand er geen verschil is..
:D :') . Toch wel apart dat mensen met winterbanden, mensen zonder winterbanden van parkeerterreinen af moeten halen..
Ken je het verschil tussen lezen en begrijpend lezen? Je komt wederom met feiten aanzetten en ik zal ze wederom accepteren en de vraag stellen: zijn de winterbanden NODIG?. Dat wil zeggen: ga je zo rijden dat je maximaal profijt hebt van het feit dat je winterbanden hebt. Dat is het punt wat ik wil maken.

Dat heeft met bazelen en stoer doen weinig tot niets van doen. Of ik nu gas geef in mijn BMW M6, 650i, 335i of 5GT (xDrive trouwens) geen enkel auto spint bij het wegrijden. Niet in de sneeuw, niet in de regen en niet op droog wegdek. Wanneer ik moet remmen merk ik nooit het verschil als het geregend heeft tussen winterbanden of zomerbanden met 1 uitzondering: wanneer ik tot een volledige stop moet komen. Nu is dat nog nooit gebeurd tenzij ik als een wilde op een stoplicht of stopbord af kom rijden. Ik weet zelf ook wel dat winterbanden sneller stilstaan en dergelijke. Als jij zo weinig controle over je gaspedaal hebt dan kan het CBR helpen met extra trainingen trouwens.

Het rijden op sneeuw is ook zo'n mooi voorbeeld wat je erbij haalt. Wanneer rij jij in Nederland of Duitsland OP SNEEUW? En waar? Ik kan geen enkele snelweg bedenken waar ik ooit op sneeuw heb gereden binnen <12 uur nadat het gevallen was. Dan is het of al weg in de bandensporen zelf of er ligt ijs naast de normale spoorvorming. Maar op sneeuw rijden doe ik hooguit op een parkeerterrein of in een zeer afgelegen woonerf. In 99.9% van de gevallen bestaat dat simpelweg niet.

De banden die ik nu heb zijn 3x Michelin Pilot Alpin PA4 en 1x Pirelli Winter Sottozero 3.
De projectauto's uit Duitsland (BMW M6 en de Audi RS4) staan allebei op WinterContact Si.
Allemaal Chinese bandjes dus ik heb uiteraard geen idee waarover ik praat. Da's ook geen trollen als je de eerdere posts leest. Ik stel de vraag hoeveel mensen hoevaak profijt hebben gehad van hun winterbanden.
Bij slecht weer rij ik al nooit op de max (maar ik rij ook gewoon 60 bij wegwerkzaamheden als er 60 staat) en toch heb ik de afgelopen jaren nooit het onderste uit de kan moeten halen vanwege een noodstop of dergelijke. Dat leer je vanzelf voorkomen overigens door puur met het verkeer bezig te zijn.

Wat de tuk-tuk la club die niet harder dan 130km/h komt daarvan vindt kan me gestolen worden. Prachtig toch, jezelf druk maken om winterbandjes in je Peugeot 108/Citroen C1 maar als ik op zomerbanden achterin glijd met de 5GT dan had je liever 50cm extra kreukelzone dan winterbandjes en daar hebben mensen opeens geen veiligheidsbesef meer van. Ik bedoel maar. Over het wegkomen op parkeerplaatsen heb ik nog een tip voor iedereen. Automatten eruit halen en voor de aandrijvende as leggen. Problem solved. Daarna uiteraard wel op toeren houden en het liefst met 2 man zijn zodat je je matten nog hebt.

Ik blijf winterbanden houden maar ik zet er nog steeds vraagtekens bij of het nodig is. Sinds de winterbanden er algemeen zijn worden er ook fors meer ongelukken genoteerd dus de schijnveiligheid speelt bij velen toch een grote rol.

Wat betreft die opmerking over de politie en een boete van iets eerder: totale bullshit. Wordt je als automobilist gevangen in een sneeuwstorm (je komt uit Oostenrijk rijdt naar Nederland en opeens tref je een sneeuwstorm vlakbij Frankfurt) dan is er niks aan de hand wanneer je kunt aantonen dat je onderweg bent naar Nederland. Wel dien je jezelf aan te passen aan de omstandigheden. Zit je echter in Frankfurt in een hotel, 's nachts sneeuwt het en je hebt zomerbanden en je gaat de ochtend erop naar een klant toe en rijdt dan een controle in dan ben je de pineut. In die situatie is het strafbaar. Krom Duits systeem waar ze voor de rest altijd best wel rechttoe, recht aan zijn maar ik heb de wetten niet gemaakt. Zoekterm: am fließenden Verkehr teilnehmen voor meer informatie betreffende deze uitleg.

[Voor 7% gewijzigd door Typhone op 22-08-2017 19:21]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:25

route99

just passionately curious...

"Het is weer voorbij die mooie zomer... " ;)
Op naar de winterbanden... |:(

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• Famous
  • Laatst online: 00:53

Famous

R 400+

Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:30:
[...]

Ik heb wel een R20 te koop, waarschijnlijk alleen niet wat jij zoekt :+ :D

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• Typhone
Famous schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:23:
[...]

Ik heb wel een R20 te koop, waarschijnlijk alleen niet wat jij zoekt :+ :D
Rest de vraag wat een R20 is ;)
Oh na het kijken naar je signature is het een en ander duidelijk :)
Dat moet lekker rijden gok ik zo :9

[Voor 19% gewijzigd door Typhone op 22-08-2017 19:27]

• MK_
  • Niet online

MK_

Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:26:
[...]

Golf 6 R

• Famous

Famous

R 400+

[...]

Of wat de interpretatie is persoonlijk, bij mij is het een auto *O*

Maar ontopic, heb hier eigenlijk ook nooit winterbanden. Op mijn Polo enkele jaren terug wel gehad omdat ze erbij kwamen maar ik zie het nut ervan niet in als je enkel in Nederland rond hobbelt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik denk dat kort door de bocht, winterbanden de veiligheid heel iets kunnen verbeteren in Nederland, maar net zo als afstand houden en anticiperen. Winterbanden voor de veiligheid is eigenlijk niet echt aan de orde volgens mij. Winterbanden en velgen om je zomerset wat schoner en netter te houden is een heel ander verhaal en daar kan ik zeker mee inkomen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59
In NL zijn ze voor sommigen fijn om te hebben en voor de meesten niet nodig. Ik ga twee keer per jaar op wintersport en kom tussendoor nog vrij vaak in Duitsland, dus ik heb ze wel gewoon nodig.

Heerlijk, dan kun je ze gewoon aanschaffen en de oeverloze discussie met de zoveelste herhaling van zetten gewoon negeren :)

Punctuality is the politeness of kings

• Typhone
Je kunt ze ook gewoon kopen en alsnog mee discussiëren :). Like me =)

• redwing
GAIAjohan schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:01:
[...]
Net als de remprestaties
[video]
Leuk, maar in sneeuw kom je op je zomerbanden toch echt ook makkelijk weg. Als het ijs wordt met riggels is dat een ander verhaal.
Het is maar wat je 'maar' noemt. Zeker als je bedenkt dat dit omstandigheden zijn waar maar weinig mensen meer afstand houden/snelheid verlagen op winterbanden. Oftewel best wel gevaarlijk dus.
Tussen de -5 en +20 zit er weinig verschil tussen zomer/winterbanden (mits normale weg)
Oftewel, een trol.
Of gewoon gedoseerd en rustig kunnen rijden. Dat kan zowel met veel als weinig PKs :)
Volgens mij heb jij dan weinig ervaring met lezen want dit is totaal niet wat er in de postings staat. Er staat juist dat er een duidelijk verschil is, alleen dat dat verschil in Nederland nergens zorgt voor problemen. Je kunt hier bijna overal zonder problemen het hele jaar op zomerbanden of juist op winterbanden rijden. Dat wil dus niet zeggen dat beide banden hun voordelen hebben als wel dat we hier zo gematigd zitten dat we maar heel weinig extremen hebben waar de banden echt veel voordelen hebben.
Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:03:
Je kunt ze ook gewoon kopen en alsnog mee discussiëren :). Like me =)
Ik heb nu all-seasons, eigenlijk in alle situaties net wat minder maar aangezien ik het ook leuk vind om af en toe eens wat bospaden en minder goede wegen te pakken wel een goede keuze.

[Voor 7% gewijzigd door redwing op 22-08-2017 21:37]

[removed]

• Famous

Famous

R 400+

[...]

Oh na het kijken naar je signature is het een en ander duidelijk :)
Dat moet lekker rijden gok ik zo :9
Zeker!
Ook gezien mensen in een “dikke bak” denken, och weer zon Golfje.
Proberen dan weg te rijden met een Porsche 3.0 turbo bijv. maar hebben ze mooi even pech :D

• Typhone
Mijn pa heeft ook all-seasons erop liggen. Paar keer mee gereden en ik merk nergens aan dat ze minder zijn. Maar wederom komt dan mijn favoriete stokpaardje om de hoek kijken: dat merken doe je pas wanneer je grenzen opzoekt. Blijf je daar verre van dan heb je plezier op winterbanden, all-seasons of zomerbanden in Nederland.

@Famous ja, haat en nijd tegenover alles wat in een Golf rijdt slaat nergens op. Dat is tegenwoordig echter hip om overal maar tegen te zijn. Golf voor petjes, BMW is asociaal, Mercedes is kamp of Turk, Porsche's voor vastgoedtypetjes enz enz. De zo origineel mogelijke auto in al zijn eenvoud (of dat nu een Golf R is, een Hyundai i10 of een Mercedes S65 AMG) is vaak al mooi genoeg.

[Voor 37% gewijzigd door Typhone op 22-08-2017 21:46]

• Het Fantoom
GAIAjohan schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:47:
[...]

De winter van een aantal jaar terug in Groningen was jij niet weggekomen. Simpel.
[afbeelding]

Overigens had de politie je in Duitsland prima een boete op kunnen leggen. Je had je auto immers niet aangepast aan de omstandigheden.
Ja de winter van een aantal jaren terug, toen was het inderdaad 2 dagen (misschien wel 3) wel fijn geweest om winterbanden te hebben. Maar om ze daarvoor nu steevast elke winter te monteren, voor het geval dat?
Mij niet gezien, daarnaast rijdt het gewoon ruk als er geen sneeuw ligt, ook bij kou, die Dunlop winterbanden die ik heb. Met de Continental zomerbanden kan ik zelfs bij 5 graden veel harder door de bocht voordat ze uitbreken.
Op elke vlot genomen rotonde voelde ik ze schuiven, één keer zelfs 180 graden gegaan op een rotonde vanwege de winterbanden die achter uitbraken, nog een geluk dat er geen verkeer achter me zat.

[Voor 11% gewijzigd door Het Fantoom op 22-08-2017 21:51]

• Typhone
Het Fantoom schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:47:
[...]

Ja de winter van een aantal jaren terug, toen was het inderdaad 2 dagen (misschien wel 3) wel fijn geweest om winterbanden te hebben. Maar om ze daarvoor nu steevast elke winter te monteren, voor het geval dat? Mij niet gezien, daarnaast rijdt het gewoon ruk als er geen sneeuw ligt, ook bij kou, die Dunlop winterbanden die ik heb. Met de Continental zomerbanden kan ik zelfs bij 5 graden veel harder door de bocht voordat ze uitbreken.
Wat heeft u voor een auto als ik vragen mag? :)
Ik lees Dunlop en Continental ;). Dunlop SP heb ik ooit gehad (zomerbanden) maar dat was 3x niks. De wintervariant had ik op mijn E61 530D liggen en die presteerden niet noemenswaardig anders dan de Bridgestone Potenza S001's die erop lagen. Behalve het rolgeluid uiteraard en runflats zijn knalhard. Maar met mijn 31 jaar niks te klagen daarover >:)

• GAIAjohan
Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:12:
[...]

Ken je het verschil tussen lezen en begrijpend lezen? Je komt wederom met feiten aanzetten en ik zal ze wederom accepteren en de vraag stellen: zijn de winterbanden NODIG?. Dat wil zeggen: ga je zo rijden dat je maximaal profijt hebt van het feit dat je winterbanden hebt. Dat is het punt wat ik wil maken.

Dat heeft met bazelen en stoer doen weinig tot niets van doen. Of ik nu gas geef in mijn BMW M6, 650i, 335i of 5GT (xDrive trouwens) geen enkel auto spint bij het wegrijden. Niet in de sneeuw, niet in de regen en niet op droog wegdek. Wanneer ik moet remmen merk ik nooit het verschil als het geregend heeft tussen winterbanden of zomerbanden met 1 uitzondering: wanneer ik tot een volledige stop moet komen. Nu is dat nog nooit gebeurd tenzij ik als een wilde op een stoplicht of stopbord af kom rijden. Ik weet zelf ook wel dat winterbanden sneller stilstaan en dergelijke. Als jij zo weinig controle over je gaspedaal hebt dan kan het CBR helpen met extra trainingen trouwens.
Ik heb trainingen gehad voor driften, maar ook heb ik twee slipcursussen gevolgd. Ik weet prima waar de grenzen liggen, en heb ze met die trainingen ook prima geoefend.
Overigens merk ik wel degelijk verschil tussen zomerbanden en winterbanden. Op droog en nat wegdek gaat de auto op Belgische rotondes sneller ondersturen op winterbanden.
Op de ijs simulatie bij een slipcursus merk je ook duidelijke verschillen als je zo kunt overstappen met verschillende banden/zelfde auto.
Het rijden op sneeuw is ook zo'n mooi voorbeeld wat je erbij haalt. Wanneer rij jij in Nederland of Duitsland OP SNEEUW? En waar? Ik kan geen enkele snelweg bedenken waar ik ooit op sneeuw heb gereden binnen <12 uur nadat het gevallen was. Dan is het of al weg in de bandensporen zelf of er ligt ijs naast de normale spoorvorming. Maar op sneeuw rijden doe ik hooguit op een parkeerterrein of in een zeer afgelegen woonerf. In 99.9% van de gevallen bestaat dat simpelweg niet.
Dat jij in het prachtige westen woont waar geen sneeuw valt, betekent niet dat ik in Groningen en Limburg geen sneeuw tegenkom :'). Die weg die ik hierboven als foto heb gegeven is een normale weg in Groningen, waar 25+ cm sneeuw lag met duinvorming. Het heeft er nog 3 dagen zo bij gelegen. Verder maak ik het vaker mee. De A50 op de Veluwe kan prachtig wit zijn.
Wat betreft die opmerking over de politie en een boete van iets eerder: totale bullshit. Wordt je als automobilist gevangen in een sneeuwstorm (je komt uit Oostenrijk rijdt naar Nederland en opeens tref je een sneeuwstorm vlakbij Frankfurt) dan is er niks aan de hand wanneer je kunt aantonen dat je onderweg bent naar Nederland. Wel dien je jezelf aan te passen aan de omstandigheden. Zit je echter in Frankfurt in een hotel, 's nachts sneeuwt het en je hebt zomerbanden en je gaat de ochtend erop naar een klant toe en rijdt dan een controle in dan ben je de pineut. In die situatie is het strafbaar. Krom Duits systeem waar ze voor de rest altijd best wel rechttoe, recht aan zijn maar ik heb de wetten niet gemaakt. Zoekterm: am fließenden Verkehr teilnehmen voor meer informatie betreffende deze uitleg.
Ik zou de stvo artikel 2 punt 3a eens doornemen.
Je bent naar mijn idee wel degelijk het bokkie als je problemen hebt/veroorzaakt. De enige manier om er tijdens een sneeuwstorm écht onderuit te komen is je auto parkeren op een parkeerplaats oid, en wachten. Of zoals een Duitse website het omschrijft:
Sinn der Regelung ist nach der amtlichen Begründung der Änderung des Abs. 3a:
"Insbesondere soll dem bei extremen winterlichen Straßenverhältnissen auftretenden Missstand begegnet werden, dass Kraftfahrzeuge und besonders auch Lkw mangels geeigneter Winterbereifung liegen bleiben und damit erhebliche Verkehrsbehinderungen verursachen. Damit soll auch die Pflicht klargestellt werden, bei plötzlich eintretenden winterlichen Wetterverhältnissen und unzureichender Winterausrüstung auf die Teilnahme am öffentlichen Straßenverkehr zu verzichten"
Hieraus ergibt sich, dass ein Kfz nicht generell im Winter mit derartigen Reifen ausgerüstet sein muss; vielmehr wird man die Benutzung bei extremen winterlichen Wetterverhältnissen eben unterlassen müssen, wenn keine Winterreifen vorhanden sind.
Als jij langzamer moet rijden door zomerbanden, dus anderen ophoudt, of daadwerkelijk vast komt te zitten heb je gewoon een probleem.
redwing schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:35:
[...]

Leuk, maar in sneeuw kom je op je zomerbanden toch echt ook makkelijk weg. Als het ijs wordt met riggels is dat een ander verhaal.
In diepe sneeuw gaat een zomerband gewoon vast zitten en 'slippen' tegen de rand. Of als je in zo'n afwateringsgoot terecht komt. Enige manieren zijn dan middels rubber matten meer grip creëren, of je eruit laten trekken.
In diepe sneeuw merk je gewoon een gigantisch verschil in bijtkracht.
[...]

Het is maar wat je 'maar' noemt. Zeker als je bedenkt dat dit omstandigheden zijn waar maar weinig mensen meer afstand houden/snelheid verlagen op winterbanden. Oftewel best wel gevaarlijk dus.
Daarom zeg ik ook 'maar'. Het is toch +/- 5 meter verschil. Maar bij zodra de temperatuur boven de 15 komt, sta ik op zomerbanden. Bij 35 zal ik nooit winterbanden hebben.
[...]

Tussen de -5 en +20 zit er weinig verschil tussen zomer/winterbanden (mits normale weg)
ook wat ook ongeveer zei. Ik geloof iig niet in giga verschillen bij 11 graden.
[...]

Of gewoon gedoseerd en rustig kunnen rijden. Dat kan zowel met veel als weinig PKs :)

[...]

Volgens mij heb jij dan weinig ervaring met lezen want dit is totaal niet wat er in de postings staat. Er staat juist dat er een duidelijk verschil is, alleen dat dat verschil in Nederland nergens zorgt voor problemen. Je kunt hier bijna overal zonder problemen het hele jaar op zomerbanden of juist op winterbanden rijden. Dat wil dus niet zeggen dat beide banden hun voordelen hebben als wel dat we hier zo gematigd zitten dat we maar heel weinig extremen hebben waar de banden echt veel voordelen hebben.
Euhm er staat toch duidelijk dat winterbanden het niet goed doen: of hoe vertaal jij anders dit:
Vanuit stilstaan is wat anders maar daar doen winterbanden ook 3x niks.
Op parkeerterreinen van bedrijven merk ik voldoende problemen bij mensen zonder winterbanden. Oké dat zijn dan wel vaak Chinezen of de Michelin Energysavers van tegenwoordig. Ook in de heuvels in Limburg zie ik meer dan genoeg om winterbanden nodig te vinden.

• Het Fantoom
Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:51:
[...]

Wat heeft u voor een auto als ik vragen mag? :)
Ik lees Dunlop en Continental ;). Dunlop SP heb ik ooit gehad (zomerbanden) maar dat was 3x niks. De wintervariant had ik op mijn E61 530D liggen en die presteerden niet noemenswaardig anders dan de Bridgestone Potenza S001's die erop lagen. Behalve het rolgeluid uiteraard en runflats zijn knalhard. Maar met mijn 31 jaar niks te klagen daarover >:)
323Ci, misschien lag het aan Dunlop maar vond het idd niks. Vond je die Potenza's zo slecht dan?

[Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 22-08-2017 21:55]

• Typhone
@GAIAjohan
Driften is per definitie al de controle over je voertuig verliezen. Ja ik weet dat het niet zo is wanneer je een LSD in de auto hebt zitten maar een driftcursus staat ver weg van de normale slipcursus. Die heb ik ooit gehad in Lelystad maar ben ik uitgegaan. Mocht niet met je eigen auto en een handbak Mercedes A180 boeide me niet. Overigens woon ik zelf tegen de grens met Limburg aan (regio Eindhoven) maar heb ik jaren in DE en USA gewoond. Ook toen ik zelf reed dus ik ben met sneeuwval zoals in jouw foto wel bekend :).
Het magische woord daar was voornamelijk AWD of 4x4 en winterbanden was een niet ter zake doend iets.

Wat betreft de discussie in Duitsland met de politie. Die laat ik voor wat ie is ;). Ik heb bij vroege sneeuwval in 2015 keer contact gehad met de inhuis advocaat en de politie maar iedereen (ook op winterbanden) is verplicht rustiger te gaan rijden bij sneeuwval. Rij je mee met het normale verkeer dan zal er niks gebeuren. Gedraag je je wild, ga je inhalen of rij je 80 daar waar iedereen 60 rijdt (en waar je 100 mag) dan ben je het bokje. Los daarvan geloof ik meteen dat wanneer je geen dashcam hebt die een geijkte km/h laat zien je een probleem hebt bij brokken - en uiteraard op zomerbanden. Wat de wet (inclusief mazen in die wet) ook voorschrijft. We staan niet zo ver uit elkaar w.b. onze mening daarin denk ik :).

De ijs simulate heb ik nooit gehad overigens bij een slipcursus. Wel de heilige regel: kijken, voorkomen, reageren en altijd daarheen sturen waar je heen wil. Liever te vroeg corrigeren dan 1 seconde te laat. Zou elke winterband moeten verslaan ;).

• GAIAjohan
Het Fantoom schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:47:
[...]

Ja de winter van een aantal jaren terug, toen was het inderdaad 2 dagen (misschien wel 3) wel fijn geweest om winterbanden te hebben. Maar om ze daarvoor nu steevast elke winter te monteren, voor het geval dat?
Mij niet gezien, daarnaast rijdt het gewoon ruk als er geen sneeuw ligt, ook bij kou, die Dunlop winterbanden die ik heb. Met de Continental zomerbanden kan ik zelfs bij 5 graden veel harder door de bocht voordat ze uitbreken.
Op elke vlot genomen rotonde voelde ik ze schuiven, één keer zelfs 180 graden gegaan op een rotonde vanwege de winterbanden die achter uitbraken, nog een geluk dat er geen verkeer achter me zat.
Hmm, ik heb eigenlijk geen problemen met mijn winterbanden. Sommige banden passen minder goed bij sommige auto's. Bv een zachte wang kan voor een heel vervelend gevoel zorgen.

• Typhone
GAIAjohan schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:07:
[...]

Hmm, ik heb eigenlijk geen problemen met mijn winterbanden. Sommige banden passen minder goed bij sommige auto's. Bv een zachte wang kan voor een heel vervelend gevoel zorgen.
Hear hear, stuur maar eens in met Michelin Pilot Super Sports. Dat is hard wennen als je van runflat banden afkomt. Duurt een paar maanden voordat je daaraan gewend bent. Zijn er winterbanden die zo zacht aanvoelen? Lijkt me ergens wel wat maar ik zou niet weten welke dat zijn.

• GAIAjohan
Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:04:
@GAIAjohan
Driften is per definitie al de controle over je voertuig verliezen. Ja ik weet dat het niet zo is wanneer je een LSD in de auto hebt zitten maar een driftcursus staat ver weg van de normale slipcursus. Die heb ik ooit gehad in Lelystad maar ben ik uitgegaan. Mocht niet met je eigen auto en een handbak Mercedes A180 boeide me niet. Overigens woon ik zelf tegen de grens met Limburg aan (regio Eindhoven) maar heb ik jaren in DE en USA gewoond. Ook toen ik zelf reed dus ik ben met sneeuwval zoals in jouw foto wel bekend :).
Het magische woord daar was voornamelijk AWD of 4x4 en winterbanden was een niet ter zake doend iets.

Wat betreft de discussie in Duitsland met de politie. Die laat ik voor wat ie is ;). Ik heb bij vroege sneeuwval in 2015 keer contact gehad met de inhuis advocaat en de politie maar iedereen (ook op winterbanden) is verplicht rustiger te gaan rijden bij sneeuwval. Rij je mee met het normale verkeer dan zal er niks gebeuren. Gedraag je je wild, ga je inhalen of rij je 80 daar waar iedereen 60 rijdt (en waar je 100 mag) dan ben je het bokje. Los daarvan geloof ik meteen dat wanneer je geen dashcam hebt die een geijkte km/h laat zien je een probleem hebt bij brokken - en uiteraard op zomerbanden. Wat de wet (inclusief mazen in die wet) ook voorschrijft. We staan niet zo ver uit elkaar w.b. onze mening daarin denk ik :).

De ijs simulate heb ik nooit gehad overigens bij een slipcursus. Wel de heilige regel: kijken, voorkomen, reageren en altijd daarheen sturen waar je heen wil. Liever te vroeg corrigeren dan 1 seconde te laat. Zou elke winterband moeten verslaan ;).
Slipcursus in Drachten mocht ik destijds ook mijn eigen auto doen, was ook goedkoper. Misschien een tip als ze nog bestaan, al wel ver weg en dat was meer een voorproefje van een echte slipcursus. Dus het ging niet heel erg ver of zo.

Wil binnenkort eens kijken op Zolder voor wat racecursussen, woon er dichtbij nu.

Wellicht staan we dichter bij elkaar dan ik eerst dacht.
In het westen van Nederland zou ik nooit winterbanden kopen. Maakt nogal een verschil. In Limburg zie ik het nut wel, zeker met Duitsland om de hoek.

Op IJsland was de oplossing standaard 4wd+ winterbanden, of veel extremer met 46 inch banden :)

• Typhone
Je staat veel dichterbij dan je zou denken gok ik ;). Het pure nut van de winterband zie en onderken ik echt wel. Alleen bij de omstandigheden dat ik er echt iets aan zou hebben rij ik rustig en zeer defensief. Bekende stukken weg is wel anders maar ik heb vorig jaar een paar dikke ongelukken gezien waaronder deze. De gevaarlijke variant van winterweer namelijk 100% bevroren wegdek/asfalt.

Op Zolder heb ik de M-driving experience gehad trouwens :). Dat is opzich wel interessant. Vooral omdat die instructeur 150m later remt dan ikzelf en 1,5x zo hard de bocht in knalt. Dat was het moment waarop ik wist dat je hard rijden en 'hard' rijden hebt ;).
Pagina: 1 2 3 ... 23 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee