Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:12:
[...]
Ken je het verschil tussen lezen en begrijpend lezen? Je komt wederom met feiten aanzetten en ik zal ze wederom accepteren en de vraag stellen: zijn de winterbanden NODIG?. Dat wil zeggen: ga je zo rijden dat je maximaal profijt hebt van het feit dat je winterbanden hebt. Dat is het punt wat ik wil maken.
Dat heeft met bazelen en stoer doen weinig tot niets van doen. Of ik nu gas geef in mijn BMW M6, 650i, 335i of 5GT (xDrive trouwens) geen enkel auto spint bij het wegrijden. Niet in de sneeuw, niet in de regen en niet op droog wegdek. Wanneer ik moet remmen merk ik nooit het verschil als het geregend heeft tussen winterbanden of zomerbanden met 1 uitzondering: wanneer ik tot een volledige stop moet komen. Nu is dat nog nooit gebeurd tenzij ik als een wilde op een stoplicht of stopbord af kom rijden. Ik weet zelf ook wel dat winterbanden sneller stilstaan en dergelijke. Als jij zo weinig controle over je gaspedaal hebt dan kan het CBR helpen met extra trainingen trouwens.
Ik heb trainingen gehad voor driften, maar ook heb ik twee slipcursussen gevolgd. Ik weet prima waar de grenzen liggen, en heb ze met die trainingen ook prima geoefend.
Overigens merk ik wel degelijk verschil tussen zomerbanden en winterbanden. Op droog en nat wegdek gaat de auto op Belgische rotondes sneller ondersturen op winterbanden.
Op de ijs simulatie bij een slipcursus merk je ook duidelijke verschillen als je zo kunt overstappen met verschillende banden/zelfde auto.
Het rijden op sneeuw is ook zo'n mooi voorbeeld wat je erbij haalt. Wanneer rij jij in Nederland of Duitsland OP SNEEUW? En waar? Ik kan geen enkele snelweg bedenken waar ik ooit op sneeuw heb gereden binnen <12 uur nadat het gevallen was. Dan is het of al weg in de bandensporen zelf of er ligt ijs naast de normale spoorvorming. Maar op sneeuw rijden doe ik hooguit op een parkeerterrein of in een zeer afgelegen woonerf. In 99.9% van de gevallen bestaat dat simpelweg niet.
Dat jij in het prachtige westen woont waar geen sneeuw valt, betekent niet dat ik in Groningen en Limburg geen sneeuw tegenkom

. Die weg die ik hierboven als foto heb gegeven is een normale weg in Groningen, waar 25+ cm sneeuw lag met duinvorming. Het heeft er nog 3 dagen zo bij gelegen. Verder maak ik het vaker mee. De A50 op de Veluwe kan prachtig wit zijn.
Wat betreft die opmerking over de politie en een boete van iets eerder: totale bullshit. Wordt je als automobilist gevangen in een sneeuwstorm (je komt uit Oostenrijk rijdt naar Nederland en opeens tref je een sneeuwstorm vlakbij Frankfurt) dan is er niks aan de hand wanneer je kunt aantonen dat je onderweg bent naar Nederland. Wel dien je jezelf aan te passen aan de omstandigheden. Zit je echter in Frankfurt in een hotel, 's nachts sneeuwt het en je hebt zomerbanden en je gaat de ochtend erop naar een klant toe en rijdt dan een controle in dan ben je de pineut. In die situatie is het strafbaar. Krom Duits systeem waar ze voor de rest altijd best wel rechttoe, recht aan zijn maar ik heb de wetten niet gemaakt. Zoekterm: am fließenden Verkehr teilnehmen voor meer informatie betreffende deze uitleg.
Ik zou de stvo artikel 2 punt 3a eens doornemen.
Je bent naar mijn idee wel degelijk het bokkie als je problemen hebt/veroorzaakt. De enige manier om er tijdens een sneeuwstorm écht onderuit te komen is je auto parkeren op een parkeerplaats oid, en wachten. Of zoals een Duitse website het omschrijft:
Sinn der Regelung ist nach der amtlichen Begründung der Änderung des Abs. 3a:
"Insbesondere soll dem bei extremen winterlichen Straßenverhältnissen auftretenden Missstand begegnet werden, dass Kraftfahrzeuge und besonders auch Lkw mangels geeigneter Winterbereifung liegen bleiben und damit erhebliche Verkehrsbehinderungen verursachen. Damit soll auch die Pflicht klargestellt werden, bei plötzlich eintretenden winterlichen Wetterverhältnissen und unzureichender Winterausrüstung auf die Teilnahme am öffentlichen Straßenverkehr zu verzichten"
Hieraus ergibt sich, dass ein Kfz nicht generell im Winter mit derartigen Reifen ausgerüstet sein muss; vielmehr wird man die Benutzung bei extremen winterlichen Wetterverhältnissen eben unterlassen müssen, wenn keine Winterreifen vorhanden sind.
Als jij langzamer moet rijden door zomerbanden, dus anderen ophoudt, of daadwerkelijk vast komt te zitten heb je gewoon een probleem.
In diepe sneeuw gaat een zomerband gewoon vast zitten en 'slippen' tegen de rand. Of als je in zo'n afwateringsgoot terecht komt. Enige manieren zijn dan middels rubber matten meer grip creëren, of je eruit laten trekken.
In diepe sneeuw merk je gewoon een gigantisch verschil in bijtkracht.
[...]
Het is maar wat je 'maar' noemt. Zeker als je bedenkt dat dit omstandigheden zijn waar maar weinig mensen meer afstand houden/snelheid verlagen op winterbanden. Oftewel best wel gevaarlijk dus.
Daarom zeg ik ook 'maar'. Het is toch +/- 5 meter verschil. Maar bij zodra de temperatuur boven de 15 komt, sta ik op zomerbanden. Bij 35 zal ik nooit winterbanden hebben.
[...]
Tussen de -5 en +20 zit er weinig verschil tussen zomer/winterbanden (mits normale weg)
ook wat ook ongeveer zei. Ik geloof iig niet in giga verschillen bij 11 graden.
[...]
Of gewoon gedoseerd en rustig kunnen rijden. Dat kan zowel met veel als weinig PKs
[...]
Volgens mij heb jij dan weinig ervaring met lezen want dit is totaal niet wat er in de postings staat. Er staat juist dat er een duidelijk verschil is, alleen dat dat verschil in Nederland nergens zorgt voor problemen. Je kunt hier bijna overal zonder problemen het hele jaar op zomerbanden of juist op winterbanden rijden. Dat wil dus niet zeggen dat beide banden hun voordelen hebben als wel dat we hier zo gematigd zitten dat we maar heel weinig extremen hebben waar de banden echt veel voordelen hebben.
Euhm er staat toch duidelijk dat winterbanden het niet goed doen: of hoe vertaal jij anders dit:
Vanuit stilstaan is wat anders maar daar doen winterbanden ook 3x niks.
Op parkeerterreinen van bedrijven merk ik voldoende problemen bij mensen zonder winterbanden. Oké dat zijn dan wel vaak Chinezen of de Michelin Energysavers van tegenwoordig. Ook in de heuvels in Limburg zie ik meer dan genoeg om winterbanden nodig te vinden.