GAIAjohan schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:03:
[...]
Jij leest niet!
De tests liet ik zien, en in beide tests staan ook de resultaten van referentie zomer en winterbanden.
Dus LEES!!!
Met name de test van Autobild is toch wel enorm duidelijk dat er een zomerband in zit..
Maar in de rest van ADAC staan ze onderaan.
Ja.. een "reference" zomerband. Een all-season band doet het nergens "echt slecht", maar ook zeker nergens echt goed. Vergelijk
jouw test met de reference zomerband een met eenzelfde test, maar dan met
echt goede zomerbanden. Ter illustratie een paar getallen:
Remmen op droog wegdek:
Cross Climate | 38m |
Reference zomerband | 37.5m |
Goede zomerband | ~34m |
Remmen op nat wegdek:
Cross Climate | 52m |
Reference zomerband | 52m |
Goede zomerband | ~35m |
Bochtensnelheid op droog wegdek:
Cross Climate | 83 km/h |
Reference zomerband | 83 km/h |
Goede zomerband | ~85km/h |
Bochtensnelheid op nat wegdek:
Cross Climate | 70 km/h |
Reference zomerband | 72 km/h |
Goede zomerband | ~76km/h |
In de bovenstaande waarden heb ik voor de zomerbanden de echt dure, meer op circuit gerichte zomerbanden (ToyoR888 R, Pirelli P Zero Trofeo R en Michelin Pilot Sport Cup 2), zelfs nog genegeerd.
Kortom, de reference zomerband die ze hebben meegenomen zijn is een zeer matige zomerband, iets wat je wellicht fabrieks-af onder een Opel Astra of Volkswagen Passat krijgt. En dat de Michelin Crossclimate vooral goed is op droog wegdek is prima, maar vergeleken met een goede zomerband is de remweg op nat wegdek (en het regent nogal eens in Nederland) schrikbarend veel langer; het scheelt 17 meter, een bijna 50% langere remweg.
En het is ook niet zo dat een echt goede zomerband veel duurder is, tenzij je echt iets van Michelin Pilot SuperSport of Pirelli P Zero Trofeo R gaat halen. Ik heb 17" Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 banden eronder liggen en die zijn voor ruim onder de
90 euro de band te krijgen (ik heb toen ze net uitkwamen zo'n 110 per band nog betaald). En let wel, de Asymmetric 3 is een van de beste allround zomerband die je kunt krijgen.
Michelin CrossClimate kost je al zo'n
120 euro per band. Een "reference" zomerband (Bridgestone Turanza, Continental EcoContact/PremiumContact of Michelin Primacy) kost je ook om en nabij de 100 euro de band.
Ik snap de gedachtegang dat men in Nederland, met een redelijk mild klimaat en vooral milde winters, niet zo snel het nut in ziet van echte winterbanden en dat men daarom kiest voor allseasons. En in die gedachtegang, voor dat beetje sneeuw wat we hebben, zijn die allseasons ook prima. Ik kijk echter naar de andere kant van de medaille, de zomer, of eigenlijk de periode van half/eind maart t/m oktober/november. Dat is toch tweederde tot driekwart van het jaar, waar een winterband geen nut heeft en de keuze dus gaat tussen een echte zomerband of een allseason. Daar zijn echte zomerbanden, vooral op nat wegdek, echter zoveel beter dat ik allseasons absoluut niet zou kiezen.
De enige situatie wanneer ik allseasons zou overwegen is wanneer je weinig rijdt, zijnde hooguit 7000 tot 10000 km per jaar. In dat geval loont het wisselen tussen zomerbanden en winterbanden niet echt, omdat je zo weinig rijdt dat de banden eerder vanwege ouderdom (hard/slecht worden rubber) moet vervangen dan dat ze echt op zijn. Een beetje zomerband rijdt je, afhankelijk van rijstijl, soort wegen etc., toch wel minimaal 40.000-50.000km mee, winterbanden wat minder (zeg 30.000-35.000). Tel je dat bij elkaar op dan moet je toch al zo'n 75.000 tot 80.000 km rijden voordat ze qua slijtage vervangen moeten worden en met 7000 tot 10.000 per jaar is dat dus 7 tot 10 jaar. Dat is, voor mij althans, te oud voor een band, ik houd het hooguit op een jaar of 5.
Nu rijd ik zelf wat wel meer per jaar, zo'n 20.000-25.000km en daarom loont het voor mij om zomerbanden + winterbanden te rijden. En dan niet zo zeer omdat de winterbanden veel beter zouden zijn voor de wintermaanden dan allseasons, maar hoofdzakelijk omdat 8 maanden per jaar mijn zomerbanden echt wel een heel stuk beter zijn dan allseasons.