Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:04
Hier gewoon michelin crossclimate. Sneeuw, modder en kou geen moeite mee, bij ijs blijf ik liever thuis en in de zomer heb ik de grenzen nog niet ontdekt. Dan rijd ik een 207SW alsof het een 206 is.

Vroeger ook wel met zomer/winterbanden gereden. Ja het kan beter zijn dan wat ik nu heb, maar echte winters waarbij je gewoon een week ingesneeuwd bent hebben we al een paar jaar niet meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:12
GAIAjohan schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:52:
[...]
Ik heb trainingen gehad voor driften, maar ook heb ik twee slipcursussen gevolgd. Ik weet prima waar de grenzen liggen, en heb ze met die trainingen ook prima geoefend.
Overigens merk ik wel degelijk verschil tussen zomerbanden en winterbanden. Op droog en nat wegdek gaat de auto op Belgische rotondes sneller ondersturen op winterbanden.
Op de ijs simulatie bij een slipcursus merk je ook duidelijke verschillen als je zo kunt overstappen met verschillende banden/zelfde auto.
Tja, ik zoek gewoon die grenzen niet op, werkt eigenlijk stukken beter :) Daarnaast nogmaals, niemand zegt dat er geen verschil is.....
Euhm er staat toch duidelijk dat winterbanden het niet goed doen: of hoe vertaal jij anders dit:
Och, op een besneeuwde parkeerplek haal je er eerder uit wie kan rijden en wie niet dan wie er op winterbanden of zomeranden staat. Ik heb al verschillende keren gehad dat ik op zomerbanden zonder problemen weg kwam terwijl ik stond te wachten op mensen met winterbanden die simpelweg teveel gas gaven.
Op parkeerterreinen van bedrijven merk ik voldoende problemen bij mensen zonder winterbanden. Oké dat zijn dan wel vaak Chinezen of de Michelin Energysavers van tegenwoordig. Ook in de heuvels in Limburg zie ik meer dan genoeg om winterbanden nodig te vinden.
Die heuvels zijn dan ook 1 van de weinige uitzonderingen waar je echt winterbanden nodig hebt als je daar naar boven moet.

Tegenwoordig heb ik trouwens Quatrac 5s, werken voorlopig nog perfect in alle omstandigheden en ook tijdens de vakantie in Zweden door de bossen (elanden zoeken ;) ) nooit problemen gehad

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 22-08-2017 23:13 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:10:
[...]

Hear hear, stuur maar eens in met Michelin Pilot Super Sports. Dat is hard wennen als je van runflat banden afkomt. Duurt een paar maanden voordat je daaraan gewend bent. Zijn er winterbanden die zo zacht aanvoelen? Lijkt me ergens wel wat maar ik zou niet weten welke dat zijn.
Michelin Sport Cup 2 zijn ook fijne bandjes, vooral als het droog en warm is :D

@redwing je grenzen niet opzoeken is natuurlijk wel anders dan een slipcursus. Je leert daar omgaan als je in een slip (perongeluk dus) komt. Mocht er ooit een situatie voorkomen weet jij (danwel onbewust) hoe te handelen. Als jij zoiets niet weet is de “grens” een stuk lager.

Je kan bijvoorbeeld prima 80 rijden op de snelweg als het sneeuwt maar het gross in Nederland vind 50 al hard :+

[ Voor 29% gewijzigd door Famous op 23-08-2017 00:09 ]

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-07 22:31
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:31
Mijn autoschoeisel:

Zomer Michelin Pilot Sport 4
Winter Michelin Alpin 5

Enige wat boeit is remafstand op droog&nat&sneew bij relevante temperaturen, kan je nog lang over zeuren maar cijfers zijn duidelijk. Het verschil in de heuveltjes onder Leuven&Brussel is meer dan duidelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door anessie op 23-08-2017 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 13:44

PauseBreak

derp!

Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:27:
Je staat veel dichterbij dan je zou denken gok ik ;). Het pure nut van de winterband zie en onderken ik echt wel. Alleen bij de omstandigheden dat ik er echt iets aan zou hebben rij ik rustig en zeer defensief. Bekende stukken weg is wel anders maar ik heb vorig jaar een paar dikke ongelukken gezien waaronder deze. De gevaarlijke variant van winterweer namelijk 100% bevroren wegdek/asfalt.
Dat is ook juist waar de meerwaarde zit van aangepast schoeisel. Bij gelijke rijstijl heb je meer marge. Het probleem is juist degene die winterbanden gebruikt om harder te rijden i.p.v. die winterbanden gebruiken om meer marge te hebben.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Famous schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 00:06:
[...]
@redwing je grenzen niet opzoeken is natuurlijk wel anders dan een slipcursus. Je leert daar omgaan als je in een slip (perongeluk dus) komt. Mocht er ooit een situatie voorkomen weet jij (danwel onbewust) hoe te handelen. Als jij zoiets niet weet is de “grens” een stuk lager.
Mijn reactie was dan ook op mensen die bij rotondes hun achterkant er vandoor voelden gaan als ze andere banden erop hebben liggen. Als je dat merkt heb je geen problemen met je banden maar met je rijstijl.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
redwing schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:08:
[...]

Mijn reactie was dan ook op mensen die bij rotondes hun achterkant er vandoor voelden gaan als ze andere banden erop hebben liggen. Als je dat merkt heb je geen problemen met je banden maar met je rijstijl.
Of heb je hupsieflupsie op de achteras liggen. Heb het zelf 1x meegemaakt, uit het niks brak de achterkant uit. Nieuwe banden voor en achter 6 jaar oud hout met 6mm profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-07 11:27
_JGC_ schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:28:
Hier gewoon michelin crossclimate. Sneeuw, modder en kou geen moeite mee, bij ijs blijf ik liever thuis en in de zomer heb ik de grenzen nog niet ontdekt.
Dan hoop ik niet dat je een ongeluk veroorzaakt die je had kunnen voorkomen met een remweg die een aantal meter korter was geweest met zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Malt007 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:42:
[...]

Dan hoop ik niet dat je een ongeluk veroorzaakt die je had kunnen voorkomen met een remweg die een aantal meter korter was geweest met zomerbanden.
Dat ongeluk veroorzaak je niet door een langere remweg, maar door te dicht op je voorganger te zitten. En zelfs als het daar niet aan ligt is de oorzaak niet de banden. Als iemand door rood knalt en ik kan niet op tijd stoppen is het nog altijd de roodlicht rijder die het ongeluk veroorzaakt.

Met jouw redenatie moeten per direct alle auto's met lichte remmen en alle ecobanden verboden worden. Toevallig rijdt heel 14%-bijtellend Nederland op zulke banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
_JGC_ schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:59:
[...]

Dat ongeluk veroorzaak je niet door een langere remweg, maar door te dicht op je voorganger te zitten. En zelfs als het daar niet aan ligt is de oorzaak niet de banden. Als iemand door rood knalt en ik kan niet op tijd stoppen is het nog altijd de roodlicht rijder die het ongeluk veroorzaakt.

Met jouw redenatie moeten per direct alle auto's met lichte remmen en alle ecobanden verboden worden. Toevallig rijdt heel 14%-bijtellend Nederland op zulke banden.
Not sure if trolling or serious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 08:03

SLeddert

SLeddert

Je kunt best proberen te je rijstijl aan te passen / 'veilig' proberen te rijden als je per se zomerbanden wilt in de winter, maar als er plotseling iets gebeurt waarbij je snel moet reageren, bijv. een overstekend kind dat achter een auto vandaan rent of een klapband van een auto voor je, dan ben je blij als je sneller stop komt met winterbanden.
Dus om je 'geweldige' rijstijl als excuus te gebruiken is dikke bullshit, want er gebeuren in het verkeer ook genoeg onverwachte zaken.

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:03
[...]

Ik zou eens wat tests lezen van de Crossclimate.

In zomerse omstandigheden verliest hij slechts nipt van de top. Vergeleken traditionele all seasons is het zeer goed. Je hebt het over remwegverschillen van minder dan een meter bij 80kmh op droog en nat..
Er zijn genoeg zomerbanden te koop die (veel) slechter presteren.

In winterse omstandigheden is een Crossclimate minder goed, minder goed dan traditionele all seasons. Maar wel beter dan een zomerband.

De Crossclimate is dan ook de enige all season die eigenlijk is ontwikkeld voor schone zomerse wegen, maar toch wat winterse eigenschappen heeft gegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 23-08-2017 10:13 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:21
Ik neem aan dat zo'n all seasons ding in de zomer nog altijd beter presteert dan een winterband in de winter, dus zo gevaarlijk lijkt me dat ook niet.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
Tjonge, die discussie begint ook ieder jaar eerder :+

Net als afgelopen winter en die daarvoor, geen winterbanden voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Malt007 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:02:
[...]

Not sure if trolling or serious.
Toch zit er wel een waarheid in. De verschillen waar het hier vaak over gaat zijn verschillen die kleiner zijn dan die tussen een A en B-type band. Zo heb ik nu b.v. Quatracs 5s er op liggen welke in de winter onder zullen doen voor een goede winterband. Vergelijk je het echter met de goedkopere winterbanden is ie makkelijk beter. Je kunt je dan ook afvragen of het beter is om een goedkope set winter+zomerbanden aan te schaffen of een goede set all-seasons. Sterker nog, de betere zomerbanden doen amper onder voor de goedkopere winterbanden op sneeuw. Dus voor Nederland zal het voor veel mensen de betere keuze zijn om wat meer te investeren in een goede zomerband ipv te keizen voor een goedkopere set winter+zomerbanden.

Nu is dit natuurlijk wel heel erg persoonsafhankelijk. Zoals hierboven al genoemd, woon je in Limburg en moet je daar de heuvels op/af zit je al snel vast een een goede winterband.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
redwing schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:09:
[...]

Toch zit er wel een waarheid in. De verschillen waar het hier vaak over gaat zijn verschillen die kleiner zijn dan die tussen een A en B-type band. Zo heb ik nu b.v. Quatracs 5s er op liggen welke in de winter onder zullen doen voor een goede winterband. Vergelijk je het echter met de goedkopere winterbanden is ie makkelijk beter. Je kunt je dan ook afvragen of het beter is om een goedkope set winter+zomerbanden aan te schaffen of een goede set all-seasons. Sterker nog, de betere zomerbanden doen amper onder voor de goedkopere winterbanden op sneeuw. Dus voor Nederland zal het voor veel mensen de betere keuze zijn om wat meer te investeren in een goede zomerband ipv te keizen voor een goedkopere set winter+zomerbanden.

Nu is dit natuurlijk wel heel erg persoonsafhankelijk. Zoals hierboven al genoemd, woon je in Limburg en moet je daar de heuvels op/af zit je al snel vast een een goede winterband.
Daar ging mijn reactie ook niet over, het gaat erom dat JGC de schuld van ongelukken bij anderen legt en onvoorziene omstandigheden uitsluit.

quote van de ANWB: All-season banden doen het in de zomer beter dan winterbanden, maar ook met deze banden zijn de remprestaties bij hoge temperaturen minder dan van zomerbanden: gemiddeld zo'n 25%. Andersom geldt ook dat all seasonbanden in de winter beter scoren dan zomerbanden, maar slechter dan winterbanden

Het is gewoon een feit dat je met all-season een langere remweg hebt dan met goede zomerbanden, dat er dan ook figuren zijn die bezuinigen op banden 'omdat ze niet zoveel km's maken' heb ik het niet over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
De pest met zulke uitspraken is dat het gemiddeldes zijn. De crossclimate is in de basis een zomerband die met een aangepast profiel ook goed gaat met modder en sneeuw. In de winter presteert ie niet super vergeleken met een winterband, maar veel beter dan een zomerband. In de zomer presteert ie marginaal minder dan een fatsoeijke zomerband.

Ik heb op mijn vorige auto michelin energysavers gehad en viking citytech2. Beide ecobandjes. Met de michelins niks aan de hand, de vikings verloren al grip als er regen werd voorspeld.
Ik heb toyo snowproxes en vredestein snowtrack gehad als winterband. De toyo's hingen vol in de ABS met een beetje regen, de Vredesteins hadden nergens last van. Met de toyo's ook een aanrijding met alleen wat blikschade gehad, want: ik hield te weinig afstand en nam een beslissing op basis van wat zou gebeuren, maar dat liep anders. Dan kan je de banden en het slechte asfalt de schuld geven, maar ik zat toch echt zelf aan de pedalen.

Als er tussen zomerbanden en winterbanden onderling al zoveel verschil zit moet je niet met gemiddeldes rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
_JGC_ schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:44:
De pest met zulke uitspraken is dat het gemiddeldes zijn. De crossclimate is in de basis een zomerband die met een aangepast profiel ook goed gaat met modder en sneeuw. In de winter presteert ie niet super vergeleken met een winterband, maar veel beter dan een zomerband. In de zomer presteert ie marginaal minder dan een fatsoeijke zomerband.

Ik heb op mijn vorige auto michelin energysavers gehad en viking citytech2. Beide ecobandjes. Met de michelins niks aan de hand, de vikings verloren al grip als er regen werd voorspeld.
Ik heb toyo snowproxes en vredestein snowtrack gehad als winterband. De toyo's hingen vol in de ABS met een beetje regen, de Vredesteins hadden nergens last van. Met de toyo's ook een aanrijding met alleen wat blikschade gehad, want: ik hield te weinig afstand en nam een beslissing op basis van wat zou gebeuren, maar dat liep anders. Dan kan je de banden en het slechte asfalt de schuld geven, maar ik zat toch echt zelf aan de pedalen.

Als er tussen zomerbanden en winterbanden onderling al zoveel verschil zit moet je niet met gemiddeldes rekenen.
Dat kan je wel vinden maar het blijft een compromis een all-season. Dus hij presteert sowieso minder dan een goede zomerband. Dat ze wellicht beter presteren dan een hang-kang-eco-band geloof ik ook wel hoor, maar doe niet alsof ze dezelfde prestaties leveren als een goede zomerband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Malt007 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:18:
[...]
Daar ging mijn reactie ook niet over, het gaat erom dat JGC de schuld van ongelukken bij anderen legt en onvoorziene omstandigheden uitsluit.
Nee, hij zegt dat een ongeluk zelden aan de banden ligt. Bijna altijd speelt er veel meer mee dan alleen je remweg en is het ook een kwestie van afstand houden of situaties waarbij anderen fouten maken die niet meer op te lossen zijn.
quote van de ANWB: All-season banden doen het in de zomer beter dan winterbanden, maar ook met deze banden zijn de remprestaties bij hoge temperaturen minder dan van zomerbanden: gemiddeld zo'n 25%. Andersom geldt ook dat all seasonbanden in de winter beter scoren dan zomerbanden, maar slechter dan winterbanden
Toch blijft dit nogal bandafhankelijk. Als je hun testen bekijkt zie je dat er tussen winterbanden onderling al ruim dat soort verschillen zitten. En als je dan een nat wegdek mee pakt zijn de verschillen nog veel groter ondanks dat je dat aan de prijs van de band meestal niet eens kunt zien.

Het is dan ook veel belangrijker dat je kijkt naar wat er goed is voor je eigen situatie. Kun je de auto b.v. een paar dagen laten staan als het echt sneeuwt kun je het net zo goed bij zomerbanden houden. Moet je dagelijks 100 km rijden ongeacht het weer zou ik maar voor zomer + winterbanden gaan. Rijd je juist vaak door boerenweggetjes met veel modder zijn all-seasons juist vaak weer beter.
Het is gewoon een feit dat je met all-season een langere remweg hebt dan met goede zomerbanden, dat er dan ook figuren zijn die bezuinigen op banden 'omdat ze niet zoveel km's maken' heb ik het niet over.
Het is ook een feit dat je met goede all-seasons een kortere remweg hebt dan slechte zomerbanden en ook als de temperaturen wat hoger worden in de winter zijn veel all-seasons beter dan winterbanden. Het gaat allemaal om de situatie waarin je zelf zit.

En de beste optie is natuurlijk altijd een heel goede zomerband en een heel goede winterband en dan wisselen op het goede moment. Alleen dat is een stuk duurder en vooral dat moment van wisselen wordt te vroeg/laat gedaanwaardoor het (in Nederland) weinig aan de veiligheid toevoegt.
Malt007 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:47:
[...]
Dat kan je wel vinden maar het blijft een compromis een all-season. Dus hij presteert sowieso minder dan een goede zomerband. Dat ze wellicht beter presteren dan een hang-kang-eco-band geloof ik ook wel hoor, maar doe niet alsof ze dezelfde prestaties leveren als een goede zomerband.
Lees de testen en je ziet dat de band waar het hier over gaat gebaseerd is op een zomerband maar dan met aangepast profiel. Hierdoor presteert ie maar net iets minder in de zomer maar wel stukken beter in de winter. Gezien het klimaat in Nederland dus een zeer goed alternatief.

[ Voor 13% gewijzigd door redwing op 23-08-2017 11:49 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Typhone schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:27:

Als je uit ervaring baat hebt gehad bij winterbanden dan heb je in mijn ogen vaak weinig rijinzicht. Want situaties zie je vaak wel aankomen en anders moet je defensief genoeg rijden om te kunnen anticiperen op alles wat er direct om je heen zit. De rest kun je gewoon op zicht doen.
Hier het voordeel van winterbanen met echte sneeuwval.

En dit doe je niet met zomerbanden in de sneeuw.

Verder reageer ik maar niet op de beste chauffeur van Nederland. _/-\o_

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 21:07

Typhone

Who Dares Wins

Ediejo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:11:
[...]

[video]

[video]

Verder reageer ik maar niet op de beste chauffeur van Nederland. _/-\o_
Welk voordeel bedoel je nu? Ik zie het niet. Of bedoel je het voordeel dat hij hard blijft rijden? Bij uitwijken issie de grip net zo hard kwijt op z'n winterbanden als op zomerbanden maar dat terzijde.
Zoek nog wat voorbeelden. En neem de andere posts ook even door.

[ Voor 12% gewijzigd door Typhone op 23-08-2017 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Malt007 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:47:
[...]

Met zomerbanden of winterbanden door de modder en stront in voorjaar en herfst terwijl het nog 15 graden is blijft ook een compromis. Een band kan nou eenmaal niet goed zijn in alle situaties. Als ie maar goed genoeg op alle punten scoort heb je een prima band.

Verder kan je je gaan focussen op de beste zomer of winterband uit de test, maar wie zegt dat die ook het beste is onder een auto met ander gewicht, zwaartepunt en uitlijning? Of wat doet zo'n band als de helft van het profiel eraf is? Of als ie 3 jaar oud is en de band bruin wordt (michelin kwaal)? Allemaal dingen die niet getest worden bij zo'n bandentest met 1 of 2 maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
_JGC_ schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:13:
[...]

Met zomerbanden of winterbanden door de modder en stront in voorjaar en herfst terwijl het nog 15 graden is blijft ook een compromis. Een band kan nou eenmaal niet goed zijn in alle situaties. Als ie maar goed genoeg op alle punten scoort heb je een prima band.

Verder kan je je gaan focussen op de beste zomer of winterband uit de test, maar wie zegt dat die ook het beste is onder een auto met ander gewicht, zwaartepunt en uitlijning? Of wat doet zo'n band als de helft van het profiel eraf is? Of als ie 3 jaar oud is en de band bruin wordt (michelin kwaal)? Allemaal dingen die niet getest worden bij zo'n bandentest met 1 of 2 maten.
Ja zo kan ik er nog wel 1 verzinnen, 99% van de rijdt nooit door de modder en de stront en al helemaal niet op situaties waar maximale grip nodig is.

Aangezien er niet getest wordt op andere situaties zoals je aangeeft lijkt me het het meest logisch dat de best geteste waarschijnlijk ook beter presteert in andere situaties. Maar al die punten die opnoemt gaat het me niet om, het is gewoon feit dat je een langere remweg en een slechtere wegligging hebt met all-season banden in 90% van de gevallen. Die paar dagen per jaar dat het echt koud is en sneeuwt kan je beter winterbanden hebben of thuis blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Ediejo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:11:
[...]

[video]
Heel goed voordeel ! Minder afstand dan normaal en er maar op gokken dat het goed gaat.

[video]
En hier precies hetzelfde voorbeeld, wat wil je nu eigenlijk duidelijk maken ? Dat je ongeacht bandenkeuze nog steeds na moet denken of iets anders :? Of bedoel je dat er zowel op zomer- als winterbanden domme mensen rondrijden ?
Malt007 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:17:
[...]
Ja zo kan ik er nog wel 1 verzinnen, 99% van de rijdt nooit door de modder en de stront en al helemaal niet op situaties waar maximale grip nodig is.
Hij wel, dus wil je nu generaliseren dat omdat 99% niet op modder rijdt hij andere banden moet kiezen ??
Aangezien er niet getest wordt op andere situaties zoals je aangeeft lijkt me het het meest logisch dat de best geteste waarschijnlijk ook beter presteert in andere situaties. Maar al die punten die opnoemt gaat het me niet om, het is gewoon feit dat je een langere remweg en een slechtere wegligging hebt met all-season banden in 90% van de gevallen. Die paar dagen per jaar dat het echt koud is en sneeuwt kan je beter winterbanden hebben of thuis blijven.
Gelukkig heb ik all-season banden uitgezocht op mijn eigen situatie waardoor ik niet onder die 90% van de gevallen val. Of beter gezegd in de meeste gevallen zijn deze banden maar amper minder dan goede zomerbanden en in de situaties waar daarnaast vaak rijdt zijn ze stukken beter. Lijkt me toch een goede afweging of wil je dat ik 3 sets banden koop afhankelijk van waar ik die dag ga rijden ?

[ Voor 52% gewijzigd door redwing op 23-08-2017 14:42 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 21:07

Typhone

Who Dares Wins

redwing schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:39:
[...]

Heel goed voordeel ! Minder afstand dan normaal en er maar op gokken dat het goed gaat.

[...]

En hier precies hetzelfde voorbeeld, wat wil je nu eigenlijk duidelijk maken ? Dat je ongeacht bandenkeuze nog steeds na moet denken of iets anders :? Of bedoel je dat er zowel op zomer- als winterbanden domme mensen rondrijden ?
W00t, nog iemand die het voorbeeld niet begrijpt :).
Ik dacht even dat ik gek geworden was en het aan mij lag.

Als je zoals in die filmpjes rijdt ben je minderbegaafd. To say the least...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
[b]redwing schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:39:

Gelukkig heb ik all-season banden uitgezocht op mijn eigen situatie waardoor ik niet onder die 90% van de gevallen val. Of beter gezegd in de meeste gevallen zijn deze banden maar amper minder dan goede zomerbanden en in de situaties waar daarnaast vaak rijdt zijn ze stukken beter. Lijkt me toch een goede afweging of wil je dat ik 3 sets banden koop afhankelijk van waar ik die dag ga rijden ?
Waar heb jij het toch de hele tijd over? Ik ben niet met jou in discussie en het enige waarop ik reageerde is JGC.

Dat het voor jou de beste keuze is vind ik prima hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Malt007 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:45:
[...]

Waar heb jij het toch de hele tijd over? Ik ben niet met jou in discussie en het enige waarop ik reageerde is JGC.

Dat het voor jou de beste keuze is vind ik prima hoor.
Ik reageer omdat ik zie dat je verhaal niet overeenkomt met wat JGC schrijft en ik het er daarnaast er niet mee eens ben, maar als je liever alleen reactie van JGC hebt zal ik niet meer op je reageren :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 01:29
Het Fantoom schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 16:50:
Ik ga het komende winter gewoon op zomerbanden proberen.
Hoeveel ongelukken zal ik krijgen wegens het niet hebben van winterbanden?
ik had er afgelopen jaar 1... op tijd mijn winterbanden verkocht (zodat ze nog wat geld opleverden( en vervolgens op zomerbanden ('s nachts) door een laag sneeuw gemoeten na werk. was geen succes, 50 over de snelweg, nog steeds continu tractiecontrole erin (RWD) bij het minste of geringste gas geven, en op de afrit ging het mis en schoof ik zijwaards op 4 wielen tegen het "UIT" bord...

de deuk in mn ego was het grootste

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:31
jorisjan schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:48:
[...]de deuk in mn ego was het grootste
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Mijn zomerbandjes zijn eigenlijk op, maar ze zijn zo'n 150 euro per stuk te vervangen (17 inch RFT's). Ik twijfel een beetje of ik volgend weekend de winterbanden erop doe. Dan kan ik nog even sparen om de bandjes dit voorjaar te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Je kunt je ook afvragen, wil ik per se Runflat?

Maar eigenlijk ben ik van mening dat als iets vervangen moet worden er gewoon geld voor moet zijn.. wasmachine kapot, oké nieuwe, airco condensor kapot, zo een nieuwe. Banden nodig? Hup..

Het kan m.i. eigenlijk niet zo zijn dat je voor gewoon onderhoud moet sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Nou, het is misschien niet zozeer dat je Runflat nodig hebt, ik bedoel, op die prachtige nederlandse wegen, hoe vaak rij je nu lek? bijna nooit toch? ik rij wel eens lek maar ik kom dan ook wel eens op bouwplaatsen en onverharde wegen. Maar normaal gesproken rijd je zelden lek. Om daar toch een band op uit te kiezen?

Er is alleen een misschien wel belangrijkere kant van het verhaal: Veel fabrikanten monteren standaard runflat. Niet vanuit de importer (kuch pon continental) maar vanuit de fabrikant.

Een runflat band is stugger dan een gewone band, en dat vertaalt zich naar het weggedrag. De fabrikanten hebben het complete onderstel zo gemaakt dat het optimaal rijd MET runflat banden. Als je dan andere (lees: zachtere) banden monteert, kan dat wel eens het rijgedrag gigantisch beinvloeden.

Toen de eerste runflats standaard werden gemonteerd was dit niet zo, en was het een normaal onderstel. Met als gevolg dat eigenaren die naar normale banden gingen niet wisten wat ze meemaakten: Beter comfort, minder geluid, beter weggedrag en niet meteen een kapotte velg als je een stoeprand raakte.
Maar dat is niet meer zo.

Fabrieks af gemonteerde banden zijn voor een reden die banden, en dezelfde is dan ook altijd een hele verstandige keuze. Tenzij je een VAG product hebt, daar zit in NL altijd Continental onder vanwege PON maar dat is niet altijd de originele band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Tja, hoe vaak rij je lek... Ik rij 12 jaar met een eigen auto, met mijn eerste auto heb ik in 5 jaar nooit een lekke band gehad, met mijn huidige tot 1,5 jaar terug ook niet, maar sinds gisteren voor de tweede keer wel een lekke band. De eerste was door iets wat op de snelweg lag en waar ik overheen ben gereden (was niet te zien wat, maar hoorde het wel), de tweede keer is een spijker of schroef geweest, terwijl ik niet in nieuwbouwwijken of op bouwplaatsen kom.
Het is een risico dat je niet kan voorspellen en dus meer afhangt van hoe mobiel en afhankelijk je van een auto bent. Ik heb gisteren op een parkeerplaats de lekke band verwisseld met m'n reservewiel (gelukkig een volwaardig wiel) en kan gewoon doorrijden. Maar mijn huidige situatie is eigenlijk ook zo dat de auto prima kan blijven staan tot de band gerepareerd is of dat ik rustig een uurtje op de ANWB kan wachten om mij weer op weg te helpen.

Voor mij zou het nu dus geen issue zijn om RFT's te vervangen door gewone. Maar een paar maanden terug was ik dagelijks afhankelijk van de auto en zat ik regelmatig op de weg voor afspraken. In die situatie zou ik toch wel graag, met gepaste snelheid, door kunnen rijden.

Wat betreft de prestaties van all-weather tov zomer- en winterbanden, ik vind het persoonlijk altijd een complete dooddoener om te stellen dat die banden slechter presteren dan de best presterende zomer- of winterband. Alsof de rest van het land alleen op de best presterende banden rijdt? Bovendien is best presterend ook maar subjectief. Ik heb Toyo Proxes T1-R's onder mijn vorige auto gehad. Die dingen hadden op droog en warm asfalt een partij grip waar je U tegen zei. In de regen deden ze het redelijk, maar met modder of andere gladde troep op de weg, waren ze compleet waardeloos. Dus in de ene situatie waren ze perfect, in de andere waardeloos. Waren het daarmee slechte banden en een gevaar op de weg? Absoluut niet, het betekende alleen dat als de situatie sub-optimaal was, ik misschien wat rustiger moest rijden (als ik al op de grens zou willen rijden).
Nu gaat de discussie met de all-weather over een band die minder goed presteert dan de beste zomer- of winterband. Maar tegelijkertijd (ik ken de testresultaten) presteert die band nog altijd beter dan vele andere zomer- en winterbanden. Dus wat is dan belangrijker? Dat hij het aflegt tegen de beste band, die zo duur is dat de meeste mensen die sowieso links laten liggen, of dat hij beter is dan de meeste zomer- en winterbanden die vanwege de prijs veel meer verkocht worden?

Ik ben van mening dat dat laatste veel belangrijker is. De middenklasse is bij een vergelijk altijd veel belangrijker, want daar zit ook de bulk van de verkoop. Als je beter bent dan dat, dan presteer je dus alsnog bovengemiddeld goed. En dan heb je met de Michelin gewoon echt een goede all-season te pakken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Dirk33 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 12:18:
Nou, het is misschien niet zozeer dat je Runflat nodig hebt, ik bedoel, op die prachtige nederlandse wegen, hoe vaak rij je nu lek? bijna nooit toch? ik rij wel eens lek maar ik kom dan ook wel eens op bouwplaatsen en onverharde wegen. Maar normaal gesproken rijd je zelden lek. Om daar toch een band op uit te kiezen?

Er is alleen een misschien wel belangrijkere kant van het verhaal: Veel fabrikanten monteren standaard runflat. Niet vanuit de importer (kuch pon continental) maar vanuit de fabrikant.

Een runflat band is stugger dan een gewone band, en dat vertaalt zich naar het weggedrag. De fabrikanten hebben het complete onderstel zo gemaakt dat het optimaal rijd MET runflat banden. Als je dan andere (lees: zachtere) banden monteert, kan dat wel eens het rijgedrag gigantisch beinvloeden.

Toen de eerste runflats standaard werden gemonteerd was dit niet zo, en was het een normaal onderstel. Met als gevolg dat eigenaren die naar normale banden gingen niet wisten wat ze meemaakten: Beter comfort, minder geluid, beter weggedrag en niet meteen een kapotte velg als je een stoeprand raakte.
Maar dat is niet meer zo.

Fabrieks af gemonteerde banden zijn voor een reden die banden, en dezelfde is dan ook altijd een hele verstandige keuze. Tenzij je een VAG product hebt, daar zit in NL altijd Continental onder vanwege PON maar dat is niet altijd de originele band.
Op vele autosites staan veel verhalen van mensen die juist gewone banden eromheen doen, en wat rijdt die auto dan ineens comfortabel. Ook bij nieuwere auto's, dus niet alleen 'vroeger'.
Overigens, als jouw verhaal geheel zou kloppen qua 'stugheid' zou je ook nooit grotere velgen mogen gaan proberen = minder bandhoogte = stugger.. Zou dan weer problemen opleveren met het onderstel, toch?

Hoe durfde Volvo mijn auto dan af te leveren op maten 15-19"... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Malt007 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:17:
[...]

Oh, er zijn hier in de buurt zo nu en dan van die periodes waarin de boeren druk zijn op hun land. Als die landbouwvoertuigen af en aan rijden op hun akkers rijden ze ontzettend veel modder de weg op. Soms net na een bocht of in een bocht: situaties waarin je wel degelijk maximale grip (in modder) nodig hebt. Verder vind ik de discussie bijzonder onzinnig worden als iemand die aangeeft de testwinnaar onder de all season banden te hebben in een discussie getrokken wordt waarin quotes over "gemiddelde all season banden" worden gebruikt.

Hoe ver wil je gaan met je remweg? Moet je de beste band hebben? Mag je de OEM-remblokken + schijven
houden of moet dat ook een upgrade, want wat nu als je in een ongeluk terecht komt dat je had kunnen voorkomen met betere remmen? Moet je je reservewiel nog wel meenemen + andere nutteloze zooi in je kofferbak? Allemaal extra gewicht dat je remweg verlengt. En dan kun je de tank ook maar beter niet voltanken. Zo bespaar je al snel een kilo of 50-60 alles bij elkaar, toch al snel 5% van het gewicht van een modale gezinsbak :Y).

Het punt is dus: door te anticiperen en afstand te houden win je meer dan je bandenkeuze. Daarnaast veranderen de weersomstandigheden continu, dus wat je ook doet: het blijft een compromis. In de maanden november en december vorig jaar reed ik geregeld van huis bij temperaturen rond het vriespunt, maar werd het in de middag rond de 10-12°C. Wat voor banden moet je dan hebben? Dan lijkt me zo'n Cross Climate juist een prima compromis.
Je scheert alle all seasons over 1 kam, dat is het probleem met gemiddeldes. Daar zitten ook van die wazige prutsbandjes tussen die het gemiddelde omlaag trekken.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Grrrrrene schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 13:50:
[...]

Oh, er zijn hier in de buurt zo nu en dan van die periodes waarin de boeren druk zijn op hun land. Als die landbouwvoertuigen af en aan rijden op hun akkers rijden ze ontzettend veel modder de weg op. Soms net na een bocht of in een bocht: situaties waarin je wel degelijk maximale grip (in modder) nodig hebt. Verder vind ik de discussie bijzonder onzinnig worden als iemand die aangeeft de testwinnaar onder de all season banden te hebben in een discussie getrokken wordt waarin quotes over "gemiddelde all season banden" worden gebruikt.

Hoe ver wil je gaan met je remweg? Moet je de beste band hebben? Mag je de OEM-remblokken + schijven
houden of moet dat ook een upgrade, want wat nu als je in een ongeluk terecht komt dat je had kunnen voorkomen met betere remmen? Moet je je reservewiel nog wel meenemen + andere nutteloze zooi in je kofferbak? Allemaal extra gewicht dat je remweg verlengt. En dan kun je de tank ook maar beter niet voltanken. Zo bespaar je al snel een kilo of 50-60 alles bij elkaar, toch al snel 5% van het gewicht van een modale gezinsbak :Y).

Het punt is dus: door te anticiperen en afstand te houden win je meer dan je bandenkeuze. Daarnaast veranderen de weersomstandigheden continu, dus wat je ook doet: het blijft een compromis. In de maanden november en december vorig jaar reed ik geregeld van huis bij temperaturen rond het vriespunt, maar werd het in de middag rond de 10-12°C. Wat voor banden moet je dan hebben? Dan lijkt me zo'n Cross Climate juist een prima compromis.

[...]

Je scheert alle all seasons over 1 kam, dat is het probleem met gemiddeldes. Daar zitten ook van die wazige prutsbandjes tussen die het gemiddelde omlaag trekken.
Blijft een compromis, de beste zomerbanden hebben een stuk kortere remweg dan de best all seasons. Daarnaast zal je ook gewoon meer grip hebben in 90%+ van de gevallen. Wat je er verder allemaal bijhaald heeft niks met mijn punt te maken. Ik ben overigens niet voor meer regelgeving, je moet zelf weten of je voor een paar centen het extra risico neemt, niet op alles kan je anticiperen en soms heb je die extra meter gewoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Malt007 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:22:
[...]

Ik ben overigens niet voor meer regelgeving,
Heb ik dat ergens gezegd?
je moet zelf weten of je voor een paar centen het extra risico neemt, niet op alles kan je anticiperen en soms heb je die extra meter gewoon nodig.
Je mist m'n punt volkomen. Is niet erg, maar je blijft wel in generalisaties doorpraten. De gemiddelde zomerband vs. de gemiddelde allseason. Een uit de lucht gegrepen "90% van de tijd" "meer grip". De wereld is niet zo zwart-wit. Als ik moet kiezen accepteer ik 90% van de tijd 10% minder grip als me dat in de 10% van de tijd 50% meer grip geeft. Ja, die getallen zijn ook uit de lucht gegrepen, maar ik hoop dat je snapt dat het een zinloze discussie is omdat jij de situatie van een ander niet kent.

Zo werkt de wereld niet. Als hij had gezegd dat hij zomerbanden had gehad, hadden we deze discussie niet gehad, zonder dat we wisten wat voor type dat dan was. En dan weten we nog niet eens wat voor auto hij heeft, misschien is dat niet eens een Porsche 911 4S, dus remt hij misschien wel onder de maat (slechts gemiddeld).

Zoals ik dus al zei: er zijn zoveel factoren die je remweg bepalen: banden zijn er slechts een van. En daarnaast is de benodigde remweg sterk afhankelijk van je eigen rijstijl. Die kun je immers gratis aanpassen :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door Grrrrrene op 26-08-2017 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Malt007 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:22:
[...]

Blijft een compromis, de beste zomerbanden hebben een stuk kortere remweg dan de best all seasons. Daarnaast zal je ook gewoon meer grip hebben in 90%+ van de gevallen. Wat je er verder allemaal bijhaald heeft niks met mijn punt te maken. Ik ben overigens niet voor meer regelgeving, je moet zelf weten of je voor een paar centen het extra risico neemt, niet op alles kan je anticiperen en soms heb je die extra meter gewoon nodig.
Zucht.. heb je ooit tests van een Crossclimate bekeken waar ook zomerbanden en winterbanden zijn meegenomen?
Autobild
http://www.tyrereviews.co...-All-Season-Tyre-Test.htm
Zoals je ziet tov een zomerband doet de Crossclimate het prima, itt de rest van de allseasons. Het verschil in remweg tov de zomerband is minder dan een halve meter!

ADAC:
Hetzelfde resultaat:
https://www.adac.de/infot...resreifen_205_55_r16.aspx

Echter zijn er andere allseasons die het beter doen in de sneeuw.

Echter als ik in Nederland een allseason zou willen, was dat absoluut de Crossclimate.. de anderen zijn teveel wintergericht.
Bovendien is een Crossclimate in de zomer echt wel beter dan de Nankang, Sailun, Sunny etc waar veel Nederlanders op rijden, en in de winter ook beter dan een goedkopere winterband.

[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 26-08-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
GAIAjohan schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:35:
[...]

Zucht.. heb je ooit tests van een Crossclimate bekeken waar ook zomerbanden en winterbanden zijn meegenomen?
Autobild
http://www.tyrereviews.co...-All-Season-Tyre-Test.htm
Zoals je ziet tov een zomerband doet de Crossclimate het prima, itt de rest van de allseasons.

ADAC:
Hetzelfde resultaat:
https://www.adac.de/infot...resreifen_205_55_r16.aspx
d:)b

Dat is precies wat ik bedoel: waarom iemand fileren omdat hij "slechts" een allseason band gebruikt zonder te bedenken dat al die gemiddeldes waarmee geschermd wordt niet meer gelden als je het over de beste all season band gaat hebben. Deze discussie hadden we niet gehad als het om een zomerband ging. "Allseason" werkt als een rode lap op een stier, lijkt het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Grrrrrene schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:33:
[...]

Heb ik dat ergens gezegd?

[...]

Je mist m'n punt volkomen. Is niet erg, maar je blijft wel in generalisaties doorpraten. De gemiddelde zomerband vs. de gemiddelde allseason. Een uit de lucht gegrepen "90% van de tijd" "meer grip". De wereld is niet zo zwart-wit. Als ik moet kiezen accepteer ik 90% van de tijd 10% minder grip als me dat in de 10% van de tijd 50% meer grip geeft. Ja, die getallen zijn ook uit de lucht gegrepen, maar ik hoop dat je snapt dat het een zinloze discussie is omdat jij de situatie van een ander niet kent.

Zo werkt de wereld niet. Als hij had gezegd dat hij zomerbanden had gehad, hadden we deze discussie niet gehad, zonder dat we wisten wat voor type dat dan was. En dan weten we nog niet eens wat voor auto hij heeft, misschien is dat niet eens een Porsche 911 4S, dus remt hij misschien wel onder de maat (slechts gemiddeld).

Zoals ik dus al zei: er zijn zoveel factoren die je remweg bepalen: banden zijn er slechts een van. En daarnaast is de benodigde remweg sterk afhankelijk van je eigen rijstijl. Die kun je immers gratis aanpassen :Y)
Je begon over remmen en upgrades, dacht dat je daar op regelgeving doelde.

Maar je mist mijn punt, ook al scoren ze nog zo goed in je test ze halen het qua grip en remweg niet bij de beste zomerbanden. Dat het in zijn geval wellicht zin heeft zal wel maar het blijft een compromis, in zowel de zomer als winter geen optimale grip.

Maar het is ondertussen een non-discussie, er rijden honderduizenden oude brikken met slechte banden, slechte remmen etc op de weg. De verkeersveiligheid in NL is goed ondanks de slappe eisen voor de APK dus wat mij betreft kan je maar beter zorgen dat je in eigen geval een optimale auto hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Malt007 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:53:
[...]

Je begon over remmen en upgrades, dacht dat je daar op regelgeving doelde.

Maar je mist mijn punt, ook al scoren ze nog zo goed in je test ze halen het qua grip en remweg niet bij de beste zomerbanden.
Ah, dus in de tests doen ze het goed, maar in de praktijk niet ofzo? Right. Je had het over flinke verschillen en volgens mij wijzen de tests uit dat die verschillen er nauwelijks zijn. Maar goed, je zult je eigen bronnen wel hebben :)
Dat het in zijn geval wellicht zin heeft zal wel maar het blijft een compromis, in zowel de zomer als winter geen optimale grip.
Volgens mij zei ik letterlijk dat ik in de winter geregeld rond het vriespunt wegrijd en met 10+°C thuis kom. Dat is met welke band dan ook een compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Grrrrrene schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:56:
[...]

Ah, dus in de tests doen ze het goed, maar in de praktijk niet ofzo? Right. Je had het over flinke verschillen en volgens mij wijzen de tests uit dat die verschillen er nauwelijks zijn. Maar goed, je zult je eigen bronnen wel hebben :)

[...]

Volgens mij zei ik letterlijk dat ik in de winter geregeld rond het vriespunt wegrijd en met 10+°C thuis kom. Dat is met welke band dan ook een compromis.
Waar ontken ik dat het slechte all-seasons zijn? Je laat 2 testen tegen andere all-seasons zien.

https://www.whatcar.com/a...-the-best-all-round-tyre/

Scheelt toch 2.5 meter bij remmen op droog en ook beter bij remmen op nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Malt007 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:02:
[...]

Waar ontken ik dat het slechte all-seasons zijn? Je laat 2 testen tegen andere all-seasons zien.

https://www.whatcar.com/a...-the-best-all-round-tyre/

Scheelt toch 2.5 meter bij remmen op droog en ook beter bij remmen op nat.
Jij leest niet!
De tests liet ik zien, en in beide tests staan ook de resultaten van referentie zomer en winterbanden.

Dus LEES!!!
Met name de test van Autobild is toch wel enorm duidelijk dat er een zomerband in zit..
Maar in de rest van ADAC staan ze onderaan.

Of moet ik letterlijk een screenshot maken?
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/i4XKejG.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door GAIAjohan op 26-08-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Malt007 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:02:
[...]

Als je niet eens leest wat er gepost wordt... :X

Ten eerste: ik heb geen bronnen gepost, dat deden anderen al.
Ten tweede: in beide tests werden de Cross Climates vergeleken met zomerbanden en winterbanden.

Het leuke is dat jouw bron aantoont dat ik dus gelijk heb:: het is onzinnig om in "gemiddelden" te praten. Je zei eerder ergens dat er 25% remwegverschil zat tussen allseasons en zomerbanden. In jouw test is het verschil echter ~2% op nat en droog wegdek 8)7

Heb je ook gezien dat de zomerband de langzaamste rondetijd neerzette in jouw test? In een rondetijd wordt niet alleen remmen in rechte lijn getest, maar ook grip in bochten. Ik quote (uit jouw bron):
The summer tyre, surprisingly, finished in last place at 56.67 seconds, due to struggling with standing water more than it's heavily treaded rivals, and a less predictable balance.

[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 26-08-2017 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Grrrrrene schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:12:
[...]

Als je niet eens leest wat er gepost wordt... :X

Ten eerste: ik heb geen bronnen gepost, dat deden anderen al.
Ten tweede: in beide tests werden de Cross Climates vergeleken met zomerbanden en winterbanden.

Het leuke is dat jouw bron aantoont dat ik dus gelijk heb:: het is onzinnig om in "gemiddelden" te praten. Je zei eerder ergens dat er 25% remwegverschil zat tussen allseasons en zomerbanden. In jouw test is het verschil echter ~2% op nat en droog wegdek 8)7

Heb je ook gezien dat de zomerband de langzaamste rondetijd neerzette in jouw test? In een rondetijd wordt niet alleen remmen in rechte lijn getest, maar ook grip in bochten. Ik quote (uit jouw bron):

[...]
Nog leuker is de conclusie die totaal niet overeenkomt met wat Malt007 zegt..
Instead, it's the Michelin CrossClimate that is the best all-rounder. It had none of the heavily siped tyres’ disadvantages in the dry, equalled the best in test during the wet testing, and clearly has enough snow traction ability to get you safely moving and stopped on snow covered hills.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45
GAIAjohan schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:03:
[...]

Jij leest niet!
De tests liet ik zien, en in beide tests staan ook de resultaten van referentie zomer en winterbanden.

Dus LEES!!!
Met name de test van Autobild is toch wel enorm duidelijk dat er een zomerband in zit..
Ja.. een "reference" zomerband. Een all-season band doet het nergens "echt slecht", maar ook zeker nergens echt goed. Vergelijk jouw test met de reference zomerband een met eenzelfde test, maar dan met echt goede zomerbanden. Ter illustratie een paar getallen:

Remmen op droog wegdek:
Cross Climate38m
Reference zomerband37.5m
Goede zomerband~34m

Remmen op nat wegdek:
Cross Climate52m
Reference zomerband52m
Goede zomerband~35m

Bochtensnelheid op droog wegdek:
Cross Climate83 km/h
Reference zomerband83 km/h
Goede zomerband~85km/h

Bochtensnelheid op nat wegdek:
Cross Climate70 km/h
Reference zomerband72 km/h
Goede zomerband~76km/h

In de bovenstaande waarden heb ik voor de zomerbanden de echt dure, meer op circuit gerichte zomerbanden (ToyoR888 R, Pirelli P Zero Trofeo R en Michelin Pilot Sport Cup 2), zelfs nog genegeerd.
Kortom, de reference zomerband die ze hebben meegenomen zijn is een zeer matige zomerband, iets wat je wellicht fabrieks-af onder een Opel Astra of Volkswagen Passat krijgt. En dat de Michelin Crossclimate vooral goed is op droog wegdek is prima, maar vergeleken met een goede zomerband is de remweg op nat wegdek (en het regent nogal eens in Nederland) schrikbarend veel langer; het scheelt 17 meter, een bijna 50% langere remweg.

En het is ook niet zo dat een echt goede zomerband veel duurder is, tenzij je echt iets van Michelin Pilot SuperSport of Pirelli P Zero Trofeo R gaat halen. Ik heb 17" Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 banden eronder liggen en die zijn voor ruim onder de 90 euro de band te krijgen (ik heb toen ze net uitkwamen zo'n 110 per band nog betaald). En let wel, de Asymmetric 3 is een van de beste allround zomerband die je kunt krijgen.
Michelin CrossClimate kost je al zo'n 120 euro per band. Een "reference" zomerband (Bridgestone Turanza, Continental EcoContact/PremiumContact of Michelin Primacy) kost je ook om en nabij de 100 euro de band.

Ik snap de gedachtegang dat men in Nederland, met een redelijk mild klimaat en vooral milde winters, niet zo snel het nut in ziet van echte winterbanden en dat men daarom kiest voor allseasons. En in die gedachtegang, voor dat beetje sneeuw wat we hebben, zijn die allseasons ook prima. Ik kijk echter naar de andere kant van de medaille, de zomer, of eigenlijk de periode van half/eind maart t/m oktober/november. Dat is toch tweederde tot driekwart van het jaar, waar een winterband geen nut heeft en de keuze dus gaat tussen een echte zomerband of een allseason. Daar zijn echte zomerbanden, vooral op nat wegdek, echter zoveel beter dat ik allseasons absoluut niet zou kiezen.

De enige situatie wanneer ik allseasons zou overwegen is wanneer je weinig rijdt, zijnde hooguit 7000 tot 10000 km per jaar. In dat geval loont het wisselen tussen zomerbanden en winterbanden niet echt, omdat je zo weinig rijdt dat de banden eerder vanwege ouderdom (hard/slecht worden rubber) moet vervangen dan dat ze echt op zijn. Een beetje zomerband rijdt je, afhankelijk van rijstijl, soort wegen etc., toch wel minimaal 40.000-50.000km mee, winterbanden wat minder (zeg 30.000-35.000). Tel je dat bij elkaar op dan moet je toch al zo'n 75.000 tot 80.000 km rijden voordat ze qua slijtage vervangen moeten worden en met 7000 tot 10.000 per jaar is dat dus 7 tot 10 jaar. Dat is, voor mij althans, te oud voor een band, ik houd het hooguit op een jaar of 5.

Nu rijd ik zelf wat wel meer per jaar, zo'n 20.000-25.000km en daarom loont het voor mij om zomerbanden + winterbanden te rijden. En dan niet zo zeer omdat de winterbanden veel beter zouden zijn voor de wintermaanden dan allseasons, maar hoofdzakelijk omdat 8 maanden per jaar mijn zomerbanden echt wel een heel stuk beter zijn dan allseasons.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Moi_in_actie schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:56:
[...]

Ja.. een "reference" zomerband. Een all-season band doet het nergens "echt slecht", maar ook zeker nergens echt goed. Vergelijk jouw test met de reference zomerband een met eenzelfde test, maar dan met echt goede zomerbanden. Ter illustratie een paar getallen:

Remmen op droog wegdek:
Cross Climate38m
Reference zomerband37.5m
Goede zomerband~34m

Remmen op nat wegdek:
Cross Climate52m
Reference zomerband52m
Goede zomerband~35m

Bochtensnelheid op droog wegdek:
Cross Climate83 km/h
Reference zomerband83 km/h
Goede zomerband~85km/h

Bochtensnelheid op nat wegdek:
Cross Climate70 km/h
Reference zomerband72 km/h
Goede zomerband~76km/h

In de bovenstaande waarden heb ik voor de zomerbanden de echt dure, meer op circuit gerichte zomerbanden (ToyoR888 R, Pirelli P Zero Trofeo R en Michelin Pilot Sport Cup 2), zelfs nog genegeerd.
Kortom, de reference zomerband die ze hebben meegenomen zijn is een zeer matige zomerband, iets wat je wellicht fabrieks-af onder een Opel Astra of Volkswagen Passat krijgt. En dat de Michelin Crossclimate vooral goed is op droog wegdek is prima, maar vergeleken met een goede zomerband is de remweg op nat wegdek (en het regent nogal eens in Nederland) schrikbarend veel langer; het scheelt 17 meter, een bijna 50% langere remweg.
Twee verschillende tests kun je niet zomaar vergelijken. Mogelijk dat in de ene test ander asfalt gebruikt is, verschillende temperaturen etc.
Om te zeggen wat jij zegt moeten alle variabelen exact hetzelfde zijn, en ik denk niet dat dat het geval is aangezien de tests ook op verschillende momenten uitkomen, dus op verschillende momenten uitgevoerd zijn. Wellicht op verschillende locaties. Wellicht nieuw asfalt.

Mogelijk is de reference band gewoon de Continental premiumcontact 6 maar was hier nieuwer asfalt, waardoor de remweg langer werd. Alleen resultaten uit 1 en dezelfde test zijn qua variabelen als het goed is gelijk (anders is het geen goede test).

Als ik op band A met 70kmh over een Nederlandse rotonde kan, en met band B 56kmh over een Belgische rotonde, betekent dat niet dat band A beter is. ;) Mogelijk is het Belgische asfalt minder grippy, mogelijk heeft de rotonde een kleinere straal, misschien moet ik in de Belgische rotonde een gat ontwijken..

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 26-08-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
GAIAjohan schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:03:
[...]

Jij leest niet!

Dus LEES!!!

Of moet ik letterlijk een screenshot maken?
[afbeelding]
Het nota bene de all season test met 1 referentie band...

En de rest van de reacties is ook wat selectief quoten uit mijn bron. Je zou maar die paar meter nodig hebben bij hard remmen. Snap niet dat het valt te ontkennen dat het een compromis is. Maar blijkbaar ligt het nogal gevoelig of moet een eigen aankoop goedgepraat worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Malt007 op 26-08-2017 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Als het quoten van de conclusie van jouw bron selectief quoten is, dan valt er blijkbaar niet over te discussieren. Eerst beweer je dat er 25% verschil is (bron: ANWB), dan wijzen we erop dat het verschil veel kleiner is en kom jij met een bron die het verschil NOG kleiner maakt en zelfs aantoont dat als je niet enkel let op remafstand (grip in rijrichting) maar ook op laterale grip, de all season band de beste is en de zomerband de slechtste (!). Jouw bron he? Jij komt ermee. Thanx :)

Om in jouw woorden te spreken: je zult dat laatste beetje laterale grip maar nodig hebben om een kind te ontwijken dat plotseling de straat op loopt, verschrikkelijk wat de gevolgen kunnen zijn als je met oogkleppen op de band met de hoogste grip in rechte lijn hebt gekozen :+

[ Voor 22% gewijzigd door Grrrrrene op 26-08-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Malt007 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 19:36:
[...]
Het nota bene de all season test met 1 referentie band...

En de rest van de reacties is ook wat selectief quoten uit mijn bron. Je zou maar die paar meter nodig hebben bij hard remmen. Snap niet dat het valt te ontkennen dat het een compromis is. Maar blijkbaar ligt het nogal gevoelig of moet een eigen aankoop goedgepraat worden.
Even een andere vraag, heb jij je bandenspanning de afgelopen week nog gecontroleerd ? Uit testen blijkt nl. dat dat ook al snel een paar meter remweg verschil kan maken. Heb jij ook je auto gekocht op remweg, want dat heeft nog veel meer impact dan de banden ?

Oftewel je rijdt altijd met een compromis en je moet dus naar het geheel te kijken. Want ja, op een droge weg bij mooi weer zal een goede zomerband beter zijn, gaat het echter hard regenen (wat nogal vaak in Nl gebeurt) of je veel op modderwegen rijdt, zie je dat een all-season of winterband het meestal beter doet. Als je dan ook bedenkt dat het verschil bij mooi weer kleiner is dan bij regen/sneeuw is je keuze al sterk afhankelijk van je eigen situatie. Want wil jij liever continue 5% meer grip, of wil je in de gevallen dat het regent/modder ligt 20% minder grip hebben ? (cijfers uit de lucht gegrepen aangezien we dat hier de hele tijd doen om een punt te maken ;) )

Simpelweg stellen dat het voor iedereen beter is om op zomer en winterbanden te rijden is iig veel te kort door de bocht.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
redwing schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:19:
[...]

Even een andere vraag, heb jij je bandenspanning de afgelopen week nog gecontroleerd ? Uit testen blijkt nl. dat dat ook al snel een paar meter remweg verschil kan maken. Heb jij ook je auto gekocht op remweg, want dat heeft nog veel meer impact dan de banden ?

Oftewel je rijdt altijd met een compromis en je moet dus naar het geheel te kijken. Want ja, op een droge weg bij mooi weer zal een goede zomerband beter zijn, gaat het echter hard regenen (wat nogal vaak in Nl gebeurt) of je veel op modderwegen rijdt, zie je dat een all-season of winterband het meestal beter doet. Als je dan ook bedenkt dat het verschil bij mooi weer kleiner is dan bij regen/sneeuw is je keuze al sterk afhankelijk van je eigen situatie. Want wil jij liever continue 5% meer grip, of wil je in de gevallen dat het regent/modder ligt 20% minder grip hebben ? (cijfers uit de lucht gegrepen aangezien we dat hier de hele tijd doen om een punt te maken ;) )

Simpelweg stellen dat het voor iedereen beter is om op zomer en winterbanden te rijden is iig veel te kort door de bocht.
Dat zeg ik helemaal niet... maar buiten dat lijkt het me dat je bijvoorbeeld nog steeds een betere wegligging en remweg hebt met de beste banden dan met mindere banden met een lage bandenspanning.

En toevallig heb ik ze vandaag nog gecheckt :-) maar dat is toeval want ik beweer niet dat ik zelf heilig ben ofzo. Vraag me wel af waarom ik zo aangevallen wordt als het duidelijk is dat zomerbanden en winterbanden in 90% van de gevallen (in nederland) beter presteren.

En nogmaals de betreffende all-season zijn vast beter dan nangkang zomer/winterbanden maar niet beter dan A-merk zomerbanden in de zomer en A-merk winterbanden in winter, simpelweg een compromis.

Maar ben er wel klaar mee, iedereen moet doen wat voor hem het beste lijkt, maar hoop niet dat ik aangereden wordt (in een onvoorziene situatie) door iemand die niet de optimale band heeft gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Malt007 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:41:
[...]
Dat zeg ik helemaal niet... maar buiten dat lijkt het me dat je bijvoorbeeld nog steeds een betere wegligging en remweg hebt met de beste banden dan met mindere banden met een lage bandenspanning.
Punt is dat er heel veel zaken zijn die meespelen waarop je je bandenkeuze moet baseren en dat de cijfers die uit testen komen dan niet alles zeggen.
En toevallig heb ik ze vandaag nog gecheckt :-) maar dat is toeval want ik beweer niet dat ik zelf heilig ben ofzo. Vraag me wel af waarom ik zo aangevallen wordt als het duidelijk is dat zomerbanden en winterbanden in 90% van de gevallen (in nederland) beter presteren.
Aangezien all seasons en winterbanden in regen het beter doen denk ik dat die 90% aan de hoge kant is. Maar inderdaad zal in veel gevallen een zomer en winterband beter zijn, mits je die op de goede momenten monteert (en dat kan dus ook meerdere wissels per jaar betekenen gezien het weer in Nl)
En nogmaals de betreffende all-season zijn vast beter dan nangkang zomer/winterbanden maar niet beter dan A-merk zomerbanden in de zomer en A-merk winterbanden in winter, simpelweg een compromis.
Maar als je niet het geld hebt voor zowel A-merk zomer als winterbanden maar wel voor een all-season kan het zomaar zo zijn dat dat een betere keuze is dan zomer en winterbanden van een minder merk.
Het gaat er dus om dat het niet alleen om de getalletjes uit testen gaat maar dat je nog veel meer mee moet wegen.
Maar ben er wel klaar mee, iedereen moet doen wat voor hem het beste lijkt, maar hoop niet dat ik aangereden wordt (in een onvoorziene situatie) door iemand die niet de optimale band heeft gemonteerd.
Ik durf wel te beweren dat jij nooit de optimale band hebt gemonteerd, of heb jij de allerbeste banden die je kunt vinden en wissel je die zodra het regent ? Het is dus altijd een afweging wat je monteerd. Daarnaast zijn banden maar een heel klein onderdeel van het geheel. Je autokeuze heeft al veel meer invloed en degene achter het stuur nog vele malen meer.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
redwing schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 23:04:
[...]

Punt is dat er heel veel zaken zijn die meespelen waarop je je bandenkeuze moet baseren en dat de cijfers die uit testen komen dan niet alles zeggen.

[...]

Aangezien all seasons en winterbanden in regen het beter doen denk ik dat die 90% aan de hoge kant is. Maar inderdaad zal in veel gevallen een zomer en winterband beter zijn, mits je die op de goede momenten monteert (en dat kan dus ook meerdere wissels per jaar betekenen gezien het weer in Nl)

[...]

Maar als je niet het geld hebt voor zowel A-merk zomer als winterbanden maar wel voor een all-season kan het zomaar zo zijn dat dat een betere keuze is dan zomer en winterbanden van een minder merk.
Het gaat er dus om dat het niet alleen om de getalletjes uit testen gaat maar dat je nog veel meer mee moet wegen.

[...]

Ik durf wel te beweren dat jij nooit de optimale band hebt gemonteerd, of heb jij de allerbeste banden die je kunt vinden en wissel je die zodra het regent ? Het is dus altijd een afweging wat je monteerd. Daarnaast zijn banden maar een heel klein onderdeel van het geheel. Je autokeuze heeft al veel meer invloed en degene achter het stuur nog vele malen meer.
Zoals je in de test die ik linkte kan lezen presteren zomerbanden ook beter in natte omstandigheden. In een selectieve quote van iemand anders staat dat de zomerband de langzaamste rondetijd had bij een test maar in dezelfde test stond ook dat dat kwam door extreem natte omstandigheden. Ik ontken ook echt niet dat er buiten de seizoenen om omstandigheden zijn waarbij je beter een all-season gemonteerd kan hebben, maar tussendoor wisselen lijkt me niet echt een optie.

Resume, agree to disagree? Waardevolle discussie, hoop dat mensen er iets aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Malt007 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 23:46:
[...]
Zoals je in de test die ik linkte kan lezen presteren zomerbanden ook beter in natte omstandigheden. In een selectieve quote van iemand anders staat dat de zomerband de langzaamste rondetijd had bij een test maar in dezelfde test stond ook dat dat kwam door extreem natte omstandigheden.
Ja, maar in welke situatie wil jij dat je banden het goed doen, de normale waarbij je weinig overwachts zult treffen en je op alle banden fatsoenlijk kunt rijden, of juist bij de extremere waarbij je kans loopt op aquaplanning ?

Vandaar ook dat ik (het hele topic eigenlijk al ;) ) nog steeds stel dat je naar je eigen situatie moet kijken en daarvoor de band moet kiezen. Ik kom uit het zuiden en kom in de winter amper sneeuw tegen. Hooguit in de straat zelf, maar zodra ik die uit ben zit ik op grotere wegen die altijd heel snel sneeuwvrij worden gemaakt. Winterbanden voegen dus voor mij weinig toe en ik heb dan ook liever banden die het goed doen op modder en regen omdat ik dat wel regelmatig tegen kom.
Ik ontken ook echt niet dat er buiten de seizoenen om omstandigheden zijn waarbij je beter een all-season gemonteerd kan hebben, maar tussendoor wisselen lijkt me niet echt een optie.
Inderdaad, dus vandaar ook dat je moet kiezen wat het beste voor je is aangezien je niet per dag gaat kijken welke band dan handiger is. Je zult het dus bij 1 of 2 sets moeten houden die je 2 keer per jaar omwisselt. Dat betekend echter wel dat je een paar maanden hebt waarbij je regelmatig met mindere banden rijdt (en all-seasons juist beter zijn omdat die met beide situaties goed om kan gaan)
Resume, agree to disagree? Waardevolle discussie, hoop dat mensen er iets aan hebben.
Volgens mij zijn we het niet zozeer met elkaar oneens, het lijkt me ten slotte logisch dat winterbanden beter zijn in winterse omstandigheden en zomerbanden in zomerse. Ik bekijk daarnaast echter welke situatie ik vaak tegen kom en in welke situatie ik betrouwbaarheid wil. En aangezien ik goed afstand houd voldoen alle soort banden voor mij en wil ik dus juist extra grip als ik door modder/regen rijd. En daar komen all-seasons juist goed uit de bus. Ik heb die dus nu gekozen maar als ik b.v. voor mijn werk iedere dag 100 km moet gaan rijden switch ik per direcr om naar zomer en winterbanden :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Overigens nog een kanttekening bij de tests: ze testen elk jaar andere maten. In de test van 2016 kwam de Vredestein Sportrac 5 eruit als beste band. In de test van 2017 testen ze een andere maat en scoort dat ding overal een kleine voldoende op en belandt ie ergens tussen de middenmoot.

Met andere woorden, je kunt totaal geen conclusies trekken uit de bandentests als je bandenmaat niet exact hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dan nog. Het kan ook zomaar zijn dat op jouw auto de resultaten weer anders geweest zouden zijn. Zo blijf je bezig.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 20:52:
Dan nog. Het kan ook zomaar zijn dat op jouw auto de resultaten weer anders geweest zouden zijn. Zo blijf je bezig.
Inderdaad, zelfs met testen blijft het lastig omdat er veel meer is dan alleen de band zelf wat bepaalt hoe je auto zich daadwerkelijk gedraagt op de weg.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En toch zie je dat A-merk banden nooit door de mand vallen. Dus met een fatsoenlijk merk zit je altijd goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 915187 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 08:48:
En toch zie je dat A-merk banden nooit door de mand vallen. Dus met een fatsoenlijk merk zit je altijd goed
Maar je ziet wel dat een A-merk die het ene jaar op een bep. auto als beste door de test komt regelmatig bij een andere test waarbij een andere maat en auto gebruikt wordt plotseling veel lager uitkomt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik vertrouw de meeste banden testen niet zo. Nokian heeft ooit toegegeven dat ze speciaal geprepareerde banden sturen naar reviewers. En dan kun je er donder op zeggen dat die andere merken dat ook doen. A-merken moeten namelijk goed blijven scoren om hun meerprijs te verantwoorden, en chinezen moeten goed scoren om te laten zien dat budgetbanden ook goed kunnen zijn. Of dat ook waarheden zijn, dat is een ander verhaal.

Daarom vertrouw ik wel de ADAC/ANWB test, want die kopen op verschillende tijdstippen bij verschillende dealers anoniem de banden, en ook meerdere sets. Zo heb je in ieder geval een eerlijke vergelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redwing schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 10:07:
[...]

Maar je ziet wel dat een A-merk die het ene jaar op een bep. auto als beste door de test komt regelmatig bij een andere test waarbij een andere maat en auto gebruikt wordt plotseling veel lager uitkomt.
Het varieert van goed tot zeer goed. Er wordt gewoon net even teveel waarde gehangen aan de top 3 die in zeer goed vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Anoniem: 915187 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 08:48:
Hmm.
Michelin Energysavers worden door veel tests toch echt afgewaardeerd op eigenschappen op nat wegdek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GAIAjohan schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:31:
[...]

Hmm.
Michelin Energysavers worden door veel tests toch echt afgewaardeerd op eigenschappen op nat wegdek..
Dat is een exoot ontwikkeld voor één doel. Niet zo gek dat dat andere resultaten oplevert in een test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
GAIAjohan schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:31:
[...]

Hmm.
En wederom hangt dat van de auto, bandenmaat en rijstijl af. Ik hoor mensen altijd zeiken over die "bagger" banden, heb ze zelf gehad onder mijn vorige auto en merkte nagenoeg geen verschil met een set Toyo Proxes CF1.
Mijn vader rijdt ook al 3 auto's lang op die dingen, is er tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
_JGC_ schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:20:
[...]
En wederom hangt dat van de auto, bandenmaat en rijstijl af. Ik hoor mensen altijd zeiken over die "bagger" banden, heb ze zelf gehad onder mijn vorige auto en merkte nagenoeg geen verschil met een set Toyo Proxes CF1.
Mijn vader rijdt ook al 3 auto's lang op die dingen, is er tevreden over.
Ik heb ze op mijn vorige auto (Focus) gehad en het was compleet bagger, zodra er 1 drup regen viel slipte je continue weg bij het wegrijden en in bochten. En dat terwijl die bak op andere banden als een blok op de weg lag. En ik heb toch echt een redelijk rustige rijstijl.

Maar hoe dan ook zie je in de testen af en toe ook A-banden die echt door de mand vallen. Nu komt dat niet vaak voor en verdwijnen die banden meestel snel van de markt, maar het is altijd slim om even goed te kijken wat je koopt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die ervaring heb ik ook wel gehad met Viking CityTech2 onder m'n 206, met de EnergySavers dan weer niet.

Denk dat het onderstel van een auto gewoon enorm veel verschil maakt. Ken zelf de focus niet, maar schijnt dat die dingen af-fabriek nogal sportief zijn afgesteld. Heb vorig jaar een paar dagen met een Fiesta gereden, dat ding vloog om de rotondes als een kart en stuurde heel strak en direct.

Toen ik m'n 207SW kocht stond ie "uitgelijnd" met extreem uitspoor, 1 drup regen en je kwam rotondes niet meer fatsoenlijk op of af. Is ook niet vreemd, het ene wiel wil links, het andere wiel wil rechts, dus je auto komt moeilijker van z'n plek als de grip ook maar iets minder is. Ondertussen vreet de binnenkant van de band gewoon kaal. Nu waren de banden bij aanschaf van de auto gewoon ronduit kut (schuin afgesleten tweedehands uitgedroogde meuk), maar na uitlijnen merkte ik daar niks meer van. Wel vrijwel direct daarna vervangen door CrossClimates, bij het uitlijnen zag ik dat de voorbanden hele stukken profiel misten aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
CriticalHit_NL schreef op zondag 3 september 2017 @ 00:09:
[...]

Onder m'n 206 zaten er voorheen twee van op aan de voorkant, maar ze hadden nog amper profiel, dus ik weet niet hoe ze zijn met veel profiel, maar ik schat beter.
Zelfs met 1.5-1.6mm profiel en een flinke stortregen had ik geen problemen 100-120km/h te rijden op de snelweg en autoweg (ook op stukken waar het redelijk op het wegdek bleef liggen) zonder het idee te hebben grip te verliezen. :+
De 206 is ook niet zo picky op voorbanden. Dat die Vikings tekort schoten in mijn geval is vooral omdat ik klaverbladen vanwege het ontbreken van PK's op snelheid neem, daar schoten ze tekort. Verder bij rotondes nooit wat gemerkt.
206 moet het vooral hebben van goede achterbanden en een stuk gewicht in de achterbak. Ik vond dat ding met 30 liter kattenbakvulling in de kofferbak ook veel lekkerder rijden dan helemaal leeg. Weet niet hoe dat bij m'n huidige 207SW zit, die heeft een LPG tank in de plek van het reservewiel zitten, ding is volgens RDW 44kg zwaarder dan standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
wie heeft er ervaring met cross-climates in de sneeuw? ik zit er over te denken om cross-climates te nemen voor het winterseizoen onder mn Z4 (en in de zomer heb ik net nieuwe Pilot Sport 4). woon in het oosten dus heel af en toe sneeuw is wel te verwachten, evenals veel 's nachts op de weg ivm werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik heb toch echt een 206 gehad waar bij aflevering banden onder zaten waar ik bij nat weer de bruggen in Groningen nauwelijks opkwam vanuit stilstand omdat de banden doorslipten. En dat met een 1.4hdi... waren Landsail banden 205/45/16..
Verwisseld voor Vredestein Sportrac5 en werkelijk alles was opgelost. Al was op de slipcursus de achterkant best tricky op momenten

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 03-09-2017 01:20 ]

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-06-2023
Kreeg van de garage een e-mail om een afspraak in te plannen voor een bandenwissel. Wanneer is dit veelal verstandig om te doen of is dat afhankelijk van wat het weer brengt? Je wil natuurlijk wel op tijd een afspraak maken zodat je ook in de topdrukte nog terecht kunt :)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:57

-tom-562

Oliesjeik

Doe waar je jezelf het prettigst bij voelt. 2 weken geleden was het nog bijna 30 graden :X

Vaak bu'j te bang!

• jorisjan
ik wissel zelf (banden op een 2e set velgen), als vuistregel hou ik aan zo rond de overgang van wintertijd naar zomertijd en omgekeerd...

[ Voor 31% gewijzigd door jorisjan op 13-09-2017 23:03 ]

• redwing
Is het niet slimmer om naar de voorspellingen te kijken en als het weer vooral onder de 5 graden komt gaan wisselen ? Zeker als je het zelf doet is dat makkelijk te plannen en rijd je ten minste op goede banden (ipv op slechtere banden te gaan rijden omdat je voorbereid wil zijn op het slechte weer dat misschien niet eens komt :+ )

[removed]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

redwing schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:10:
Is het niet slimmer om naar de voorspellingen te kijken en als het weer vooral onder de 5 graden komt gaan wisselen ? Zeker als je het zelf doet is dat makkelijk te plannen en rijd je ten minste op goede banden (ipv op slechtere banden te gaan rijden omdat je voorbereid wil zijn op het slechte weer dat misschien niet eens komt :+ )
Precies dat. Vóór sinterklaas liggen ze er meestal niet op omdat de weersomstandigheden daarvoor nog geen mud+snowbanden vereisen.

Hoi!

• jorisjan
redwing schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:10:
in die periode (eind oktober-november) boeit het echt niet of je op winterbanden of zomerbanden rijdt, tenzij de voorspellingen dagelijks dik boven de 15 graden of dik onder de 5 graden aangeven.

In de regel is het 's ochtends vroeg + 's nachts flink koud (vorst aan de grond is geen uitzondering) terwīl het overdag dik 15 graden aan kan tikken. Hangt volledig van je eigen use-case en je werktijden

[ Voor 31% gewijzigd door jorisjan op 14-09-2017 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
jorisjan schreef op donderdag 14 september 2017 @ 23:09:
[...]
In de regel is het 's ochtends vroeg + 's nachts flink koud (vorst aan de grond is geen uitzondering) terwīl het overdag dik 15 graden aan kan tikken. Hangt volledig van je eigen use-case en je werktijden
Precies wat ik zeg :+ Weerbericht in de gaten houden en als je ziet dat je grotendeels met lage temperaturen op de weg zult zitten banden wisselen. En ja, voor de een kan dat een maandje eerder zijn dan voor een ander .

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Als ze sneeuw gaan voorspellen wordt het wel tijd, kou op zich is geen probleem.
In 2015 heb ik ze in de schuur laten liggen, begin dit jaar langer doorgereden op de winterbanden wegens gebrek aan zin om te wisselen. Winterbanden maken wat meer lawaai en zijn wat minder zuinig dan de zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

bouwfraude schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 18:16:
Als ze sneeuw gaan voorspellen wordt het wel tijd, kou op zich is geen probleem.
In 2015 heb ik ze in de schuur laten liggen, begin dit jaar langer doorgereden op de winterbanden wegens gebrek aan zin om te wisselen. Winterbanden maken wat meer lawaai en zijn wat minder zuinig dan de zomerbanden.
Dat laatste is niet per definitie meer zo hoor.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
EWK schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 18:19:
[...]
Dat laatste is niet per definitie meer zo hoor.
Die van mij wel Goodyear ULTRA GRIP 8 M+S 195/65 R15 91T met ENZO velgen
Dezelfde maat als de Michelin Energy Savers die er vanaf de fabriek opzitten.
Winterbanden bevallen goed als de wijk vol sneeuw dus platgereden ijs ligt. Ze beginnen
wat eerder te protesteren als je te hard door een bochtje gaat maar dan gaat het al
wat vlotter dan de gemiddelde huismens met rotondevrees.

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 10:23
Ik ga over een maandje een jaar opleiding volgen in Zweden. Ik ben van plan mijn oude VW polo mee te nemen, omdat pendelen per bus toch echt heel lang duurt. Over een paar dagen ga ik ermee naar de garage hier voor winterbanden. Ik zal in het zuiden verblijven, met gelijkaardig klimaat als NL, we krijgen een klein business studio'tje van het bedrijf.

De zomerbanden meenemen en opslaan zou dus best wat gedoe worden, waardoor ik overweeg om de winterbanden eronder te laten zitten. Ik weet dat ze veel sneller slijten in de zomer vanwege de hogere temperaturen, maar ik wil toch even afwegen wat wijzer zou zijn:

A ) Gewoon doorrijden met winterbanden tot ik november 2018 weer terug naar België verhuis, extra slijtage voor lief nemen
B ) Toch zomerbanden meenemen en deze proberen daar ergens op te slaan bij een garage/eigen gehuurde storage. Met al het bijkomende gedoe en kosten.

Een setje banden kost me rond de 250-300 euro incl. montage.
Nog wat context:
De Polo is van '96 met 45.000km, en ik plan deze vrij snel te vervangen wanneer ik weer in België ben door iets moderners, gezien mijn salaris dan ook zal verdubbelen. Op zich heb ik de banden dus ook niet heel lang nodig.

• _JGC_
Hoeveel ga je daar rijden? Ik zat destijds in Noorwegen met zomerbanden van september t/m januari. Als het gesneeuwd had was je kansloos, door de bergen hoef je niet te proberen, maar van Haugesund naar Kristiansand gaat gewoon over ee vlakke E39 langs de kust.

Wij zijn toen met de auto aangekomen, eerste 6 weken auto niet hoeven gebruiken, daar nog een nieuwe accu moeten kopen, ding was uiteraard dood toen we iemand van vliegveld zouden halen.

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 10:23
_JGC_ schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 20:26:
Hoeveel ga je daar rijden? Ik zat destijds in Noorwegen met zomerbanden van september t/m januari. Als het gesneeuwd had was je kansloos, door de bergen hoef je niet te proberen, maar van Haugesund naar Kristiansand gaat gewoon over ee vlakke E39 langs de kust.

Wij zijn toen met de auto aangekomen, eerste 6 weken auto niet hoeven gebruiken, daar nog een nieuwe accu moeten kopen, ding was uiteraard dood toen we iemand van vliegveld zouden halen.
Het is ongeveer 70km per dag woon/werk verkeer. Verder in het weekend nog wat rondrijden voor fotografie tripjes, dat kan ook flink oplopen. Daarnaast misschien in de vakantie een road tripje door Noorwegen. Totaal dus wel flink wat kilometers. Ik verblijf in Skane, helemaal zuiden van Zweden bij Malmo/Kopenhagen. Ik verwacht dus geen arctische omstandigheden, maar winterbanden zijn verplicht bij wet volgens mij.

• _JGC_
Alleen onder winterse omstandigheden is het verplicht, maar als jij elke dag 70km moet rijden zou ik het er idd niet op wagen en goede allseason of winterbanden monteren.
Verder weet ik niet wanneer je die roadtrip gaat maken in Noorwegen, maar houd rekening met sneeuw van oktober tot april als je de bergen in gaat.

• redwing
In het zuiden kom je op zich aardig ver met winterbanden (alhoewel all-seasons voor de andere maanden ook wel heel handig zijn omdat je daar nogal wat onverharde wegen hebt). Houd er wel rekening mee dat als je meer naar het Noorden of de bergen in gaat, winterbanden ook niet voldoende zijn, je hebt dan echt spijkerbanden of sneeuwkettingen nodig.

[removed]

• pacificocean
  • Laatst online: 17:45
Ik zou gewoon het hele jaar op winterbanden blijven rijden. Het is nu ook weer niet zo dat ze wegsmelten. De anwb rijdt (reed) ook altijd het hele jaar op winterbanden om meer grip in de berm te hebben. Tevens is het klimaat in zuid zweden wel degelijk anders dan in nl. Het scheelt niet veel, maar de kans op een sneeuwbui is wel degelijk groter dan in nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:51
Zojuist op mijn 1-serie uit 2008 de zomerbanden verwisseld voor de wintervarianten. Wat vroeg, ik weet het. Zomerbanden waren aan vervanging toe :(

Van Marktplaats had ik nette originele velgen aangeschaft met winterbanden er al omheen. Na montage (bouten netjes tot 120 Nm aangetrokken) kreeg ik na enkele kilometers de foutmelding van de bandenspanning in het dashboard te zien. Banden nogmaals opgepompt tot 2,4 achter en 2,2 voor.

Ik blijf echter de foutmelding houden. Hoe is dit te troubleshooten? Kan ik eenvoudig controleren of er sensors defect/afwezig zijn? Of zal ik hier voor de banden van de velg voor moeten verwijderen?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Tpms resetten.. staat vast wel een filmpje op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

fonsoy schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:37:
Zojuist op mijn 1-serie uit 2008 de zomerbanden verwisseld voor de wintervarianten. Wat vroeg, ik weet het. Zomerbanden waren aan vervanging toe :(

Van Marktplaats had ik nette originele velgen aangeschaft met winterbanden er al omheen. Na montage (bouten netjes tot 120 Nm aangetrokken) kreeg ik na enkele kilometers de foutmelding van de bandenspanning in het dashboard te zien. Banden nogmaals opgepompt tot 2,4 achter en 2,2 voor.

Ik blijf echter de foutmelding houden. Hoe is dit te troubleshooten? Kan ik eenvoudig controleren of er sensors defect/afwezig zijn? Of zal ik hier voor de banden van de velg voor moeten verwijderen?
Je moet dat zelf resetten he met dat knopje op je dashboard. Ik weet niet op een 1 reeks maar op mijn 2010 x3 zit het boven de versnellingspook.

Als hij het na reset ook blijft doen, ja dan ga je tocb verder moeten troubleshooten.
Uitlezen of als je geen kabels hebt...oude velgen terug monteren en resetten. Krijg je daarmee geen fouten, zijn je abs sensors nog goed. Geven die ook fouten is er 1 van uw abs sensors naar de vaantjes.
Geen fouten, en banden zijn op gelijke druk. Dan zitten er verschillende banden op of slecht gemonteerd. Als je software tpms hebt, dan worden lekke banden gedecteerd op basis van draaisnelheid. Als er 1 wiel groter of kleiner is dan de andere, gaat ook lichtje branden.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:51
azz_kikr schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 20:09:
[...]

Je moet dat zelf resetten he met dat knopje op je dashboard. Ik weet niet op een 1 reeks maar op mijn 2010 x3 zit het boven de versnellingspook.

Als hij het na reset ook blijft doen, ja dan ga je tocb verder moeten troubleshooten.
Uitlezen of als je geen kabels hebt...oude velgen terug monteren en resetten. Krijg je daarmee geen fouten, zijn je abs sensors nog goed. Geven die ook fouten is er 1 van uw abs sensors naar de vaantjes.
Geen fouten, en banden zijn op gelijke druk. Dan zitten er verschillende banden op of slecht gemonteerd. Als je software tpms hebt, dan worden lekke banden gedecteerd op basis van draaisnelheid. Als er 1 wiel groter of kleiner is dan de andere, gaat ook lichtje branden.
Geweldig!
Ik heb de sensor gereset. Dit bleek via de boordcomputer te moeten bij mijn model. Je moet echt weten hoe dit moet, leer de aap het truukje en hij kan het.

Een kilometertje gereden en de melding is (nog) niet teruggekomen. Nog even afwachten maar ik heb goede hoop :)

EDIT: 150 km verder en werkt nog steeds 8)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Morgen gaan de winterbandjes erop. Zomerbanden zijn echt helemaal versleten en moeten er nu echt af. Voel gewoon dat ze het vermogen lastig kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier gaan 20 november nieuwe allseasons erop (2x nieuw achter, achterbanden naar voren). Heb er iets meer dan 50.000km in 2 jaar mee gereden, voorbanden zijn op de buitenkant kaal aan het worden door afwijkende uitlijning, rest van de band zit op zo'n 3mm. Verder beginnen de achterbanden lawaai te maken door cuppen, blijkbaar is een 207SW net zo'n stuiterbak als de 206 op de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:29
Question: meestal zet ik altijd de nieuwste banden op de achteras ongeacht de aandrijving.

Nu heb ik 2 splinternieuwe winterbanden gekocht en heb er nog 2 die maar enkele winters gedaan hebben steeds op de achteras dus weinig slijtage.
Laten we zeggen dat de nieuwe 8mm hebben en de oude 6mm.

Omdat de voorste altijd veel sneller slijten dacht ik deze winter de nieuwe vooraan te monteren zodat deze aan het eind van de winter waarschijnlijk gelijk zullen zijn aan de achterbanden.

Doen of niet? Risico is anders dat ik volgend jaar weeral 2 nieuwe mag kopen omdat de "oude" dan versleten zullen zijn.

Het gaat om "oude" Conti TS850 en nieuwe Hankook W452 RS2

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Banden slijten ook met leeftijd natuurlijk. Uitdroging is wel een ding, dus ik zou die oude banden naar voren zetten en je nieuwe banden achterop leggen. Als dan je oude set echt op is (4mm) dan zet je de nu nieuwe banden naar voren en de dan nieuwe banden achterop :Y)

Hier zijn de nieuwe winterbanden inmiddels binnen. Even wachten nog tot de rest ook binnen is en dan gaat het erop en wordt het meteen even uitgelijnd, wel zo prettig.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
PauseBreak schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:28:
Banden slijten ook met leeftijd natuurlijk. Uitdroging is wel een ding, dus ik zou die oude banden naar voren zetten en je nieuwe banden achterop leggen. Als dan je oude set echt op is (4mm) dan zet je de nu nieuwe banden naar voren en de dan nieuwe banden achterop :Y)

Hier zijn de nieuwe winterbanden inmiddels binnen. Even wachten nog tot de rest ook binnen is en dan gaat het erop en wordt het meteen even uitgelijnd, wel zo prettig.
Dus volgende winter weer 2 nieuwe winterbanden aan mijn been 8)7
Volgende keer 4seizoens rondom en gedaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Aries.Mu schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:55:
[...]

Dus volgende winter weer 2 nieuwe winterbanden aan mijn been 8)7
Volgende keer 4seizoens rondom en gedaan 8)
Tenzij je een breedset hebt (maar die heb je niet want dan kon je niet wisselen voor > achter) of een hele rare maat hebt zijn banden de kosten nu ook weer niet. Bovendien, het zijn gewoon slijtagedelen, net als remmen. Niet heel raar dat je die dus redelijk regelmatig zult moeten vervangen :p

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
PauseBreak schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:17:
[...]

Tenzij je een breedset hebt (maar die heb je niet want dan kon je niet wisselen voor > achter) of een hele rare maat hebt zijn banden de kosten nu ook weer niet. Bovendien, het zijn gewoon slijtagedelen, net als remmen. Niet heel raar dat je die dus redelijk regelmatig zult moeten vervangen :p
Agreed maar we hebben maar 1 set wielen dus het zijn de kosten van telkens het wisselen dat doorwegen.

Hadden we van in het begin (2jaar geleden) 4seizoens gemonteerd of een extra set velgen gekocht was het op de volledige termijn van de auto wel een pak goedkoper geweest...

Pagina: 1 ... 4 ... 24 Laatste