Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

Aries.Mu schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:29:
[...]

Agreed maar we hebben maar 1 set wielen dus het zijn de kosten van telkens het wisselen dat doorwegen.

Hadden we van in het begin (2jaar geleden) 4seizoens gemonteerd of een extra set velgen gekocht was het op de volledige termijn van de auto wel een pak goedkoper geweest...
Daar loop ik nu ook tegenaan. Heb geen goede set velgen kunnen vinden (luistert nogal nauw met mijn auto), dus dan maar wisselen en in de winter blijven kijken naar een andere set velgen voor de zomerbanden.
Eventueel als je niet veel geeft om het uiterlijk van de velgen kan je ook overwegen om een set stalen velgen te halen. Als je een courant model auto hebt hoeft dat niet eens zoveel te kosten :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 14:16

Blord

Hello Kitty !

Bij aankoop van mijn nieuwe auto kreeg ik naast de standaard banden ook een extra set winterbanden mee. Dat zijn velgen en banden. Elke jaar wissel ik ze zelf om en dan wissel ik ook meteen de voorbanden en achterbanden. Zo worden de banden gelijkmatig versleten.
De set die weer terug opgeslagen wordt in de garage krijgt een extra wasbeurt. De binnenzijde van de velgen is dan makkelijk te wassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
De ADAC en ANWB tests 2017 waren dacht ik nog niet voorbij gekomen.

https://www.adac.de/der-a...es/winterreifentest-2017/

https://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/winterbandentest

Mag ook een nieuwe set uitzoeken. Contis uit 2009 hebben last van haarscheurtjes. Twijfel nog een beetje over 4 season banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wanneer gaan ze nu eens een écht representatieve vergelijking doen tussen zomer, winter en vierseizoenenbanden. Zal commercieel wel niet interessant zijn of zo. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:37

houthakker

Poehé

Gonadan schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:42:
Wanneer gaan ze nu eens een écht representatieve vergelijking doen tussen zomer, winter en vierseizoenenbanden. Zal commercieel wel niet interessant zijn of zo. :P
Dat is ook waar ik een beetje over val, zie deze crosspost (maar die wellicht beter hier past in de discussie):

Ik heb nog nooit een test gezien die ook duidelijk bewijst dat het omslagpunt op 7 graden ligt. De ANWB test op 2 graden, dat is best een significant verschil, terwijl de prestatieverschillen op nat en droog wegdek nihil zijn. Tests in de Autoweek geven aan dat winterbanden op >= 10 graden een enorm prestatieverschil laat zien met t.o.v. zomerbanden, dan vind ik de 7 graden erg twijfelachtig.

Het valt met sowieso op dat er weinig vergelijkingsmateriaal is met zomerbanden, vooral de laaste paar jaar.

Test 2006: http://members.home.nl/arendonk.j/Winterbandentest0001.pdf
Zomerbanden presteren beter op nat en droog wegdek.
Test 2009: https://www.euromaster.nl...ntestAutoweek2009lim..pdf
Zomerbanden presteren beter op nat en droog wegdek.
Test (Jaartal nog onbekend, Autobild) http://www.bandenexpress....owTech-II-Goed-Getest.pdf
Zomerbanden presteren beter op nat wegdek.

Na 2010 kan ik amper nog een test vinden, waarbij een zomerband op droog en nat wegdek wordt meegenomen in een winterbanden test. Goed, de ontwikkelingen van winterbanden staan niet stil, maar die van zomerbanden ook niet.

Test 2016 Zomerbanden: https://www.autoweek.nl/d..._Zomerbandentest_2016.pdf
Paar mooie quotes:
"Onder nul afgestemde winterbanden"
"Temperatuur in dubbele cijfers, (dus >= 10 C), zaken de banden qua prestaties door het ijs"
Blijkbaar is de bandenbranche weer met een gedeeltelijk tegenoffensief bezig, want iedereen blijft nu te lang of alleen maar op winterbanden rijden |:(.

Hier "en de zeven graden vraag": http://amt.nl.s3-eu-centr...ent-001_1405084782536.pdf

ANWB vergelijkt wel zomerbanden met All-season banden, maar niet met winterbanden. Saillant detail;
Ze zeggen bij de winterbandentest dat een 3-sterren all-season band een goed alternatief bied voor Nederland, maar kijk je hier:
https://www.anwb.nl/auto/...s/all-season-205-55-R15-V
Zie je dat de bij nat en droog wegdek de zomerband beter presteert. En wat zijn dit nu voor verhoudingen:
15% droog, 30% nat, 20 % sneeuw voor het eindoordeel? Alsof het hier vaker sneeuwt dan dat de wegen droog zijn 8)7.

Kortom, als er nu eens een duidelijke en transparante test komt, met:
- Duidelijkheid over het omslagpunt in temperatuur, met daarbij
* droog wegdek
* nat wegdek
* besneeuwd wegdek
* glad wegdek.
- Duidelijkheid over al die logo's, ijsbergje, M+S, etc...
- Een realistisch beeld van de weerstatistieken (droog,nat,sneew van de winter (of alle) maanden, en dit ook werkelijk meegenomen in de beoordeling.

Nu blijven de winterbanden in de garage tot evt. de wintersport. Ik rij namelijk niet op een winterband omdat het een keer koud kan zijn of een dagje sneeuwt. Ik rij een band die het beste overeenkomt met de weerseigenschappen van alle wintermaanden of als het kan het hele jaar (en nee ik ga niet vaker dan 2 keer banden wisselen...).
Met representatief vergelijkingsmateriaal ga ik wellicht m'n winterbanden deze winter onder mijn auto schroeven.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zo, vanochtend was een prima moment om de wintersloffen er onder te zetten.

Moest nieuwe en zijn Contis 860 geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb me al suf gegoogled maar kom er niet uit, ben een complete n00b op het gebied van banden (vroeger bij mijn studentenauto's altijd standaard de goedkoopste gekozen maar dat hoeft nu niet meer). Ben me aan het orienteren op een nieuwe wagen en ik neem de prijs van de winterbanden/wielen ook even mee-- het betreft een VW Up! met huidige wielen / banden in maat 5.5 J x 15 met banden 185/55 R15. Kan ik deze set zonder problemen vervangen door een stalen winterset van 5 J x 14 met banden van 165/70 R 14? Dat zijn iig de standaard maten die Volkswagen aanhoudt voor de wagens-- terwijl op de site van Kwik-Fit mij automatisch de maat 175/65 R14 wordt geadviseerd, maakt het überhaupt iets uit en zo ja, wat? :?

Of moet ik toch alleen de banden wisselen voor winterbanden? Dat is iig wel het goedkoopst, en verder zie ik ook niet zo heel veel prijsverschil tussen een originele lichtmetalen winterset inclusief banden bij de dealer en een stalen set + goede banden bij de Kwik-Fit. Wat is dan wijsheid in mijn situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:06
Frieda schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:33:
Heb me al suf gegoogled maar kom er niet uit, ben een complete n00b op het gebied van banden (vroeger bij mijn studentenauto's altijd standaard de goedkoopste gekozen maar dat hoeft nu niet meer). Ben me aan het orienteren op een nieuwe wagen en ik neem de prijs van de winterbanden/wielen ook even mee-- het betreft een VW Up! met huidige wielen / banden in maat 5.5 J x 15 met banden 185/55 R15. Kan ik deze set zonder problemen vervangen door een stalen winterset van 5 J x 14 met banden van 165/70 R 14? Dat zijn iig de standaard maten die Volkswagen aanhoudt voor de wagens-- terwijl op de site van Kwik-Fit mij automatisch de maat 175/65 R14 wordt geadviseerd, maakt het überhaupt iets uit en zo ja, wat? :?

Of moet ik toch alleen de banden wisselen voor winterbanden? Dat is iig wel het goedkoopst, en verder zie ik ook niet zo heel veel prijsverschil tussen een originele lichtmetalen winterset inclusief banden bij de dealer en een stalen set + goede banden bij de Kwik-Fit. Wat is dan wijsheid in mijn situatie?
Bandenmaten die op jouw wagen toegestaan zijn, zijn de volgende: https://www.steekmaat.be/...n/Up%20(2011%20-%20).html

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:24
Ik zou zelf voor 175/65/14 gaan ipv nog een maat smaller. Afwijking tussen de 3 genoemde maten is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
@Tomskii5 Tnx! Dus alle maten die ik voorbij heb zien komen kunnen er in principe gewoon op, dat is weer een geruststelling :)
_JGC_ schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:43:
Ik zou zelf voor 175/65/14 gaan ipv nog een maat smaller. Afwijking tussen de 3 genoemde maten is nihil.
Wat is daar dan jouw overweging bij? Ik kan me voorstellen dat smallere banden meer grip hebben, wat zou dan het voordeel zijn van de bredere banden?

[ Voor 15% gewijzigd door Frieda op 08-12-2017 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:06
Frieda schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:52:
@Tomskii5 Tnx! Dus alle maten die ik voorbij heb zien komen kunnen er in principe gewoon op, dat is weer een geruststelling :)

[...]

Wat is daar dan jouw overweging bij? Ik kan me voorstellen dat smallere banden meer grip hebben, wat zou dan het voordeel zijn van de bredere banden?
Meer contactoppervlak is daar de voornaamste reden bij lijkt me :)

[ Voor 31% gewijzigd door Tomskii5 op 08-12-2017 14:55 ]

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Frieda schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:52:
Meer grip. :P

offtopic:
Als het niet sneeuwt.

[ Voor 73% gewijzigd door Gonadan op 08-12-2017 14:56 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Ja precies, in de sneeuw en als het glad is heb je toch meer grip met dunnere banden? Dus ik moet afwegen of ik voor die 4 maanden op winterbanden het belangrijker vind dat ik grip heb als het regent en droog is of als het sneeuwt en glad is? Is dat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je auto rijdt gewoon heel anders met een andere bandmaat. Behalve grip moet je ook denken aan koersvastheid bij bijvoorbeeld zijwind. Weet niet hoe erg dat is bij een Up, maar bij m'n 206 was het een wereld van verschil tussen 185/60/14 en 175/65/14 qua wegligging bij harde wind.

Verder moet je in je achterhoofd houden dat je in Nederland gemiddeld maar 2 weken per jaar echt winters weer hebt. Alle andere weken van het najaar/voorjaar heb je nadeel van te smalle bandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

_JGC_ schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:19:
Je auto rijdt gewoon heel anders met een andere bandmaat. Behalve grip moet je ook denken aan koersvastheid bij bijvoorbeeld zijwind. Weet niet hoe erg dat is bij een Up, maar bij m'n 206 was het een wereld van verschil tussen 185/60/14 en 175/65/14 qua wegligging bij harde wind.

Verder moet je in je achterhoofd houden dat je in Nederland gemiddeld maar 2 weken per jaar echt winters weer hebt. Alle andere weken van het najaar/voorjaar heb je nadeel van te smalle bandjes.
Bwa" nadelen". Op een sportievere wagen mss wel. Maar op een Upje valt het best wel mee hoor. Ook zijn smalle banden zuiniger, meestal minder lawaai, en iets goedkoper en je haalt je top. Dan moet je die up wel als stadsautotje gebruiken.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als de standaard band 185 is zit je met 175 al een maat kleiner. Mogelijk gebruikt Volkswagen 165 om de hogere rolweerstand van winterbanden wat te compenseren.

Weet niet wat de reden is waarom Volkswagen standaard 185 breed op een Up gooit, misschien omdat het mooier lijkt ofzo. Ik had onder de 206 175 breed, vergelijkbare kleine autootjes zoals de Renault Twingo 2 komen ook gewoon met 175 breed af fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
ik rij 50/50 stad en snelweg, verwacht iets van 10.000 km per jaar te gaan rijden waarvan een jaarlijks wintersporttripje naar Oostenrijk in februari ook nog in de planning staat, vandaar dat ik best bereid ben wat te investeren in een goede winterset. Voor mij staat veiligheid op één, daarna comfort en rijeigenschappen en dan is het ook nog fijn als ik niet direct 2x zoveel verbruik. Met die criteria kwam ik uit op de Dunlop Winter Response 2, weinig decibels ook. Voor zowel de 175 als de 165 maat.

VW levert zelf standaard Continentals op hun sets en voor 165 komen die ook wel goed uit de test zo te zien, voor 175 dan weer een stuk minder ineens.

En de 185/55 vind ik zelf ook best fraai staan bij 15", niet te groot niet te klein voor zo'n kleinere auto. Het gaat om deze velgen/banden die dat hebben:
Afbeeldingslocatie: https://imgsvrcars-a.akamaihd.net/images/2017/3/Volkswagen-Up-review/__thumbs/Volkswagen-Up-FL-2.jpg/large/Volkswagen-Up-FL-2__800x533.jpg

Die vind ik best mooi maar niet zo handig voor in de winter met al die spaakjes en ook zonde als er door pekel beschadigingen komen. Vandaar dat ik toch een voorkeur heb voor een stalen set of een andere lichtmetalen velg.
Wat dan gek genoeg niet heel veel scheelt, bij de Kwik-fit kost een stalen set inclusief knappe banden, monteren en opslag ~600,- en bij de dealer een origineel lichtmetaal 14" set inclusief Continental banden, monteren en opslag ~675,- met een aanbieding die nu loopt. Maar die standaard set is dan weer 165/70. Deze dus: https://shop.volkswagen.n...etalen-winterset-aspen-up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:04
_JGC_ schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:19:

Que?
Was dat echt niet het verschil tussen de typen banden?
Ik had op mijn 206 in de winter 175/65/14 en in de zomer 205/45/16.

Ik kan me bij harde wind niet direct verschillen herinneren. Wel had ik met de Zomerbanden veel meer last van spoorvorming, maar reed het stabieler in bochten. Maar zijwind? Nee, nu was de 206 op zich al gigantisch zijwindgevoelig, maar geen verschil tussen banden.

In de zomer Vredestein Sportrac5, winter Goodyear Ultragrip8.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zo.. Ook de sloffen er weer onder...

Dunlop wintersport 5 onder de passat 1.9 tdi

En vredestein snowtrac 5 onder de focus 1.8 tddi

Eens kijken wat leuker rijd al met al

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Frieda schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:15:
Wat dan gek genoeg niet heel veel scheelt, bij de Kwik-fit kost een stalen set inclusief knappe banden, monteren en opslag ~600,- en bij de dealer een origineel lichtmetaal 14" set inclusief Continental banden, monteren en opslag ~675,- met een aanbieding die nu loopt. Maar die standaard set is dan weer 165/70. Deze dus: https://shop.volkswagen.n...etalen-winterset-aspen-up
Dat is niet gek, want 600 euro voor zo'n set is gewoon veel te veel. Rond de 400 euro met A-merk banden inclusief bezorging moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Anoniem: 915187 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:34:
[...]

Dat is niet gek, want 600 euro voor zo'n set is gewoon veel te veel. Rond de 400 euro met A-merk banden inclusief bezorging moet lukken.
Ja de prijzen zijn beduidend beter bij de prijsvechters inderdaad, dan moet ik ze alleen nog achterin de auto gooien en ergens laten monteren + het zomersetje laten opslaan. Volgens mij is een stalen set bij de merkdealer zelfs goedkoper dan bij de Kwik-fit, had ik niet verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 21:25
Frieda schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:17:
[...]

Ja de prijzen zijn beduidend beter bij de prijsvechters inderdaad, dan moet ik ze alleen nog achterin de auto gooien en ergens laten monteren + het zomersetje laten opslaan. Volgens mij is een stalen set bij de merkdealer zelfs goedkoper dan bij de Kwik-fit, had ik niet verwacht!
Is het niet een idee om een garagekrik a 30 euro te kopen en een set stalen velgen + winterbanden bij autobandenmarkt.nl a 300 euro en dan lekker zelf die 4 wielen wisselen? Het is niet bepaald hogere wiskunde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
BlackLabel01 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 00:12:
[...]

Is het niet een idee om een garagekrik a 30 euro te kopen en een set stalen velgen + winterbanden bij autobandenmarkt.nl a 300 euro en dan lekker zelf die 4 wielen wisselen? Het is niet bepaald hogere wiskunde :)
Wielen wisselen doe ik ook zelf normaliter.. alleen deze ronde moesten er toch nieuwe bandjes op de velgen.. nou schroef ze er dan meteen maar onder.. :+

eigenlijk wil ik nog eens van die luchtzakken om hem omhoog te gooien.. alleen of het echt zo ideaal is als het lijkt ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
BlackLabel01 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 00:12:
[...]

Zelf de wielen wisselen heb ik nooit gedaan eerlijk gezegd, ik zou serieus niet weten hoe dat moet. Zelfs nog nooit een lekke band gehad die ik moest verwisselen! Ik moet sowieso ook de zomerset nog ergens kwijt, heb zelf geen ruimte om die op te slaan. Ik geloof dat ik het toch handiger vind om het te laten doen, met monteren en opslag en zo. Maar als ik een handige Harriette was had ik het waarschijnlijk wel zelf gedaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Frieda schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 01:11:
[...]

Zelf de wielen wisselen heb ik nooit gedaan eerlijk gezegd, ik zou serieus niet weten hoe dat moet. Zelfs nog nooit een lekke band gehad die ik moest verwisselen! Ik moet sowieso ook de zomerset nog ergens kwijt, heb zelf geen ruimte om die op te slaan. Ik geloof dat ik het toch handiger vind om het te laten doen, met monteren en opslag en zo. Maar als ik een handige Harriette was had ik het waarschijnlijk wel zelf gedaan! :)
Bandjes wisselen is niet zo moeilijk, kijk maar eens op Youtube :P Meest irritante is nog wel de moeren eraf krijgen, die krengen kunnen echt fucking vast zitten, zeker als ze open en bloot zitten en dus lekker onder de prut en roest komen te zitten :(

Protip: Mocht dat gebeuren, zet dan niet de kruissleutel op de moer, om vervolgens op de kruissleutel te gaan springen. Dat heeft mijn pa al eens een wielbout gekost, kun je naast het bandjes wisselen direct een hele nieuwe naaf-ding op je auto zetten :X

Hopelijk kunnen dit jaar eindelijk de winterslofjes eens onder de Forester, we hebben ze 3 jaar geleden gekocht tegelijk met de auto, maar ze hebben er nog nooit onder gezeten, eigenlijk best wel zonde. Voordeel is wel dat de velgen van de winterbanden nu 10x zo mooi zijn als die van de zomerbanden :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 08:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RobinHood schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 01:28:
[...]
Hopelijk kunnen dit jaar eindelijk de winterslofjes eens onder de Forester, we hebben ze 3 jaar geleden gekocht tegelijk met de auto, maar ze hebben er nog nooit onder gezeten, eigenlijk best wel zonde. Voordeel is wel dat de velgen van de winterbanden nu 10x zo mooi zijn als die van de zomerbanden :+
Ik zou ze eerst maar eens goed inspecteren, drie jaar stilliggen is niet echt goed voor banden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 18:16

EektheMan

DPC

houthakker schreef op donderdag 16 november 2017 @ 18:26:
[...]
Zie je dat de bij nat en droog wegdek de zomerband beter presteert. En wat zijn dit nu voor verhoudingen:
15% droog, 30% nat, 20 % sneeuw voor het eindoordeel? Alsof het hier vaker sneeuwt dan dat de wegen droog zijn 8)7.
Komt denk ik doordat de test niet enkel door de ANWB wordt gedaan, maar door een heel consortium van vergelijkbare autoclubs. Voor Zwitsers zal de 20% sneeuw misschien weer te weinig zijn en voor NLers te veel.

Hoe bruikbaar zijn die tests dan...

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou, zojuist toch maar weer de krik gepakt, het begint er nu op te lijken. Één van de banden was zo'n beetje helemaal leeg gelopen, in tegenstelling tot de rest.
Ben benieuwd hoe die zich houdt. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

ik heb momenteel Vredestein All-Season banden onder zitten.

Banden voor op 2.2 Bar, Banden achter op 2.0 Bar. (staat op de deur).
Met regen (aangepast snelheid) goed grip.
Met Droog wegdek rijd het goed, bochten, geluid, maar hoger verbruik.
Met sneeuw, het kan beter. maar desondanks ploeg je je er wel doorheen.
Nu merk je pas het gemis van 4x4.
Gelukkig houd het sneeuw niet zo lang aan.....hoop ik..... :+

Ja, Duits kenteken, woon in Duitsland :9
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/FYlMnPU7i8E5/360.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/4GOnGx4xJYye/360.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/n5EEccu73LNR/360.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Anoniem: 97348 ben toch benieuwd; welk type van Vredestein Quatrac, 3 of 5?

Ik had voorgaande jaren de Quatrac 3, die voldeed op zich redelijk tot goed, zeker voor onze Nederlandse weersomstandigheden, maar ik heb nu, ongeveer een jaartje de Quatrac 5 er onder zitten.
De Quatrac 3's vond ik wel gevoelig voor snelle veroudering/uitdroging. Ondanks dat het profiel nog bijna 5,5mm was, waren er al allerlei droogtebarstjes te zien na bijna 4 jaar. :-(

En wat betreft bandenspanning; normaliter wordt 0,2 bar hoger dan de reguliere bandenspanning aanbevolen voor (bijna) wintersloffen.
Ook logisch gezien het feit dat wat hardere banden een kleiner contactoppervlak hebben; ergo de druk/oppervlakte is wat hoger. M.a.w. dat is wat je wil, voor meer grip van je lamellen band.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ehtweak schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:36:
@Anoniem: 97348 ben toch benieuwd; welk type van Vredestein Quatrac, 3 of 5?

Ik had voorgaande jaren de Quatrac 3, die voldeed op zich redelijk tot goed, zeker voor onze Nederlandse weersomstandigheden, maar ik heb nu, ongeveer een jaartje de Quatrac 5 er onder zitten.
De Quatrac 3's vond ik wel gevoelig voor snelle veroudering/uitdroging. Ondanks dat het profiel nog bijna 5,5mm was, waren er al allerlei droogtebarstjes te zien na bijna 4 jaar. :-(

En wat betreft bandenspanning; normaliter wordt 0,2 bar hoger dan de reguliere bandenspanning aanbevolen voor (bijna) wintersloffen.
Ook logisch gezien het feit dat wat hardere banden een kleiner contactoppervlak hebben; ergo de druk/oppervlakte is wat hoger. M.a.w. dat is wat je wil, voor meer grip van je lamellen band.
Quatrac 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn winterbanden liggen er ook onder, nieuwe Continentals TS 850. Op droog en vochtig wegdek merk je dan (welke temp ook), de zomerbanden het beter doen. Als het echt regent en nu in de sneeuw zijn ze natuurlijk veel beter.

3.3 Bar rondom, schrok ervan toen ze het zeiden :p Maar staat inderdaad in het boekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
EektheMan schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:35:
[...]

Komt denk ik doordat de test niet enkel door de ANWB wordt gedaan, maar door een heel consortium van vergelijkbare autoclubs. Voor Zwitsers zal de 20% sneeuw misschien weer te weinig zijn en voor NLers te veel.

Hoe bruikbaar zijn die tests dan...
Winterbandentests van de ADAC zijn voor middeneuropese winters bedoeld.
Maar in Nederland, een bv Scandinavië of oost Europa heb je er niks aan.
In Scandinavië hebben ze weer andere winterbanden.

Nederland en het zuiden vh VK hebben eigenlijk meer een allseason nodig denk ik dan een winterband in de winter. Vooral de droog/nat prestaties moeten goed zijn, en een beetje eigenschappen op sneeuw is wel fijn..
Kortom allseason, bv die van Michelin..

Kortom zomerbanden in de zomer, en allseason in de winter?

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 10-12-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:18
PWM schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:59:
Mijn winterbanden liggen er ook onder, nieuwe Continentals TS 850. Op droog en vochtig wegdek merk je dan (welke temp ook), de zomerbanden het beter doen. Als het echt regent en nu in de sneeuw zijn ze natuurlijk veel beter.
Ik merk wel dat de TS860 op nat als het echt koud is (tegen vriespunt), beter presteren dan de Micheline Energy savers. Al is die laatste nu niet bepaald de zomerband met het meeste grip in droog en nat.

Of een zomerband het nu tussen de 10-5 graden beter doet dan de winterband doet er voor mij niet echt toe. Ik ga voor een minimum level van grip in zo veel mogelijk omstandigheden, en aangezien de Michelin zomerbanden bij sneeuw, ijs en temperaturen onder 0 komen, ruim ondermaats presteren, liggen er toch nog winterbanden op.
Dat er dan periodes zijn waar ik op banden rijd die het net wat minder doen dan de zomerbanden is ook niet zo heel relevant meer. Was die grip echt zo nuttig voor mij dan zouden er Michelin Pilot Sport nogwat onder liggen en geen Energy Savers.

BTW: TS850/860 zijn echt geniaal in de sneeuw. Al een hoop besneeuwde bergwegen op gereden en nog nooit de kettingen nodig gehad met die banden.
GAIAjohan schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:11:
[...]
Kortom allseason, bv die van Michelin..

Dan rij je beter heel het jaar door op allseasons dan alleen in de winter. Het verschil is te klein om daarvoor te gaan wisselen. Daarnaast hoor ik best goede dingen over de Crossclimates van Michelin.

[ Voor 4% gewijzigd door AndRo555 op 10-12-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
AndRo555 schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:26:
[...]

Dan rij je beter heel het jaar door op allseasons dan alleen in de winter. Het verschil is te klein om daarvoor te gaan wisselen. Daarnaast hoor ik best goede dingen over de Crossclimates van Michelin.
Zomervelgen sparen tegen pekel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GAIAjohan schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:34:
[...]

Zomervelgen sparen tegen pekel ;)
hele jaar gewoon op staal rijden, als ik ergens een hekel aan heb is het wel velgen poetsen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Anoniem: 97348 schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:43:
[...]

hele jaar gewoon op staal rijden, als ik ergens een hekel aan heb is het wel velgen poetsen :+
Wat is daar moeilijk aan?
tandenborstel, washandschoen, velgenreiniger en wasmiddel.

<5 minuten per velg.

1. Natmaken
2. Velgenreiniger erop
3. Washandschoen met wasmiddel erover
4. Vieze plekken nog even met tandenborstel doen
5. Schoonspuiten

Klaar

Ik heb in zomer en winter lichtmetaal, maar wintervelg is eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:30
GAIAjohan schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:33:
[...]

Wat is daar moeilijk aan?
tandenborstel, washandschoen, velgenreiniger en wasmiddel.

<5 minuten per velg.

1. Natmaken
2. Velgenreiniger erop
3. Washandschoen met wasmiddel erover
4. Vieze plekken nog even met tandenborstel doen
5. Schoonspuiten

Klaar

Ik heb in zomer en winter lichtmetaal, maar wintervelg is eenvoudiger.
Je vergeet de velgenborstel voor de binnenkant nog :).
Ik doe een 10min per velg op het dooie gemakje, maar heb nu velgen met nogal wat smalle hoekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 18:16

EektheMan

DPC

GAIAjohan schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:11:
[...]
Zijn de seizoenen in NL tegenwoordig niet meer een relatieve flatline? Korte periodes van van alles. 14 daagjes zon, 14 daagjes sneeuw en de rest overwegend regen en een gemiddelde temp. van 17 graden? Zit je misschien met crossclimates gewoon het gehele jaar goed.

Disclaimer, Eek is al lang niet meer in NL geweest en als hij er een korte periode is, in de winter of de zomer, dan regent het altijd. Of als men het op het journaal zomer/winter noemt dan voelt het vaak als een slechte grap. Misschien is mijn kijk erop niet heel goed meer.

Mijn huis kijkt uit op een berg met een stijle slingerweg erop. In de avond begon het licht te sneeuwen. Niet meer dan 10cm. Maar toch haalde 1 op de 10 auto's (winterbanden zijn verplicht) de top niet. Leuk om te zien, maar de reden dat ik dit neertype, was voor mij de verrassing dat een auto iets deed wat ik niet eerder gezien had. Het lukte de auto niet omhoog te geraken. Hij leek net als andere auto's op te geven, maar in plaats daarvan zette de chauffeur sokken om de wielen en ging in zijn achteruit de berg op. Dat lukte wonderbaarlijk goed. Slipte niet meer en ging zonder horten of stoten in gestaag tempo de berg op _/-\o_
Zal vast te maken hebben met gewichtsverdeling en voor- of achterwiel aandrijving. Sokjes voor het ijs.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Engineer Stewie schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:37:
[...]

Je vergeet de velgenborstel voor de binnenkant nog :).
Ik doe een 10min per velg op het dooie gemakje, maar heb nu velgen met nogal wat smalle hoekjes.
Binnenkant doe ik alleen als de velgen eraf liggen. Kortom, bij een wissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GAIAjohan schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:57:
[...]

Binnenkant doe ik alleen als de velgen eraf liggen. Kortom, bij een wissel.
mijn auto dump ik in de was(kras)straat, basis + onderkant waarbij de machine ook de velgen doet.
in de winter gaat de auto elke week in de krasstraat, zomer om de 2 a 3 weken.
volgende velgen worden definitief zwart staal, past beter bij een witte auto met zwart accenten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:29

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

EektheMan schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:51:
[...]

Zijn de seizoenen in NL tegenwoordig niet meer een relatieve flatline? Korte periodes van van alles. 14 daagjes zon, 14 daagjes sneeuw en de rest overwegend regen en een gemiddelde temp. van 17 graden? Zit je misschien met crossclimates gewoon het gehele jaar goed.

Disclaimer, Eek is al lang niet meer in NL geweest en als hij er een korte periode is, in de winter of de zomer, dan regent het altijd. Of als men het op het journaal zomer/winter noemt dan voelt het vaak als een slechte grap. Misschien is mijn kijk erop niet heel goed meer.

Mijn huis kijkt uit op een berg met een stijle slingerweg erop. In de avond begon het licht te sneeuwen. Niet meer dan 10cm. Maar toch haalde 1 op de 10 auto's (winterbanden zijn verplicht) de top niet. Leuk om te zien, maar de reden dat ik dit neertype, was voor mij de verrassing dat een auto iets deed wat ik niet eerder gezien had. Het lukte de auto niet omhoog te geraken. Hij leek net als andere auto's op te geven, maar in plaats daarvan zette de chauffeur sokken om de wielen en ging in zijn achteruit de berg op. Dat lukte wonderbaarlijk goed. Slipte niet meer en ging zonder horten of stoten in gestaag tempo de berg op _/-\o_
Zal vast te maken hebben met gewichtsverdeling en voor- of achterwiel aandrijving. Sokjes voor het ijs.
Afgezien van die sokken; als ik een berg niet meer op kom rij ik deze achteruit meestal prima op.

Net nog even gaan proberen. Ik wist het al, maar mijn winterbanden (voor) hebben de eerste slijtblokken bereikt. De prestaties in sneeuw zijn dan ook echt dramatisch.
Morgen maar even bij de garage binnen wippen voor een vervangingsafspraak.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Allseasons alleen voor in de winter vind ik gewoon zonde. Als je dan wel een keer in een echte bak sneeuw terecht komt ben je alsnog de sjaak. Ok, ze komen op nat en door nog in de buurt van een redelijke zomerband, maar dat doen winterbanden met goede prestaties op nat ook.

Sowieso zijn dat soort adviezen veel te persoonlijk om hier als feit neer te gaan plempen. Alleen al zaken als het aantal kilometers en of je op wintersport gaat of niet maakt het verhaal zomaar heel anders.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gonadan schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:36:
Allseasons alleen voor in de winter vind ik gewoon zonde. Als je dan wel een keer in een echte bak sneeuw terecht komt ben je alsnog de sjaak. Ok, ze komen op nat en door nog in de buurt van een redelijke zomerband, maar dat doen winterbanden met goede prestaties op nat ook.

Sowieso zijn dat soort adviezen veel te persoonlijk om hier als feit neer te gaan plempen. Alleen al zaken als het aantal kilometers en of je op wintersport gaat of niet maakt het verhaal zomaar heel anders.
winterbanden, all-seasons, of wat dan ook.... met dit ben je altijd de sjaak :+
diverse verlaten auto's gezien, bij eentje gestopt en daar zaten winterbanden onder. kon dus ook geen kant meer op :+
alles FWD/RWD auto's, maar geen enkele 4x4 aan de kant zien staan verlaten :9

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/GHlD3oegic0d/360.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/UX5FjUlzrOxr/360.jpg

tot nu toe tevreden met all-season bandjes van Vredestein _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/aTRbbxNs6phR/360.jpg

dit was de auto met winterbanden :+
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/tQEWCepVaxBT/360.jpg

op en afrit van de snelweg....snelweg was idem spierwit 8)
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/C05J1FVmc905/360.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De sneeuw was prima in het weekend gepland... ;)
Dus als je er echt niet met de auto uit hoeft.... Een mooie wandeling kan uiteraard altijd, heb ook nog ff hardgelopen..... 8)
Morgenvroeg zien we wel weer.... anders beginnen we 1 of 2 uur later op het werk, dan is er meer ruimte op de weg voor de mensen die echt dat niet kunnen of mogen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoop dat de zomerbandrijders morgen thuis blijven... zo vanuit mijn warme huis zag ik ze alweer stapvoets over de hoofdwegen voorbij glibberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:30
Anoniem: 915187 schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:12:
Ik hoop dat de zomerbandrijders morgen thuis blijven... zo vanuit mijn warme huis zag ik ze alweer stapvoets over de hoofdwegen voorbij glibberen.
Ik kwam vandaag op de zomerbanden anders een stuk verder dan een paar op winterbanden.En dat was op simpele binnendoorweggetjes waar ze drempels niet over kwamen (tja, stoppen tegen de drempel en dan weg proberen te komen werkt echt niet 8)7 Ik hoop dan ook vooral dat de mensen die geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn thuis blijven. Of ze zomer- of winterbanden hebben maakt meestal een stuk minder uit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:31
Mensen die geen flauw benul hebben, gaan morgenochtend (met of zonder winterbanden) toch gewoon de weg op, want dan is er nog niks aan de hand. Later op de dag komt er een enorme lading sneeuw, dus die avondspits wordt nog een feest.

* dreamscape is blij dat hij morgen gewoon thuis is...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat stapvoets rijden ook met winterbanden een goed idee is. Bij ijs glij je ook en bij plots draaien ga je ook gewoon rechtdoor. Vandaag met de zomerbanden (in goede staat!) vrolijk door de sneeuw/sludge gereden. Ging prima, gestrooid of niet.

Als je dan ziet wat sommigen presteren op hun winterbanden ala Jeremy Clarkson: powaaaaah. Tjah. Heb de indruk dat rijstijl meer uitmaakt dan de banden die eronder liggen.

Yes, but no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-06 18:50

-tom-562

Oliesjeik

Ook met winterbanden kan je morgen beter thuis blijven. Winterbandrijders glibberen ook alle kanten op

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
mieJas schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:19:
[...]

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat stapvoets rijden ook met winterbanden een goed idee is. Bij ijs glij je ook en bij plots draaien ga je ook gewoon rechtdoor. Vandaag met de zomerbanden (in goede staat!) vrolijk door de sneeuw/sludge gereden. Ging prima, gestrooid of niet.

Als je dan ziet wat sommigen presteren op hun winterbanden ala Jeremy Clarkson: powaaaaah. Tjah. Heb de indruk dat rijstijl meer uitmaakt dan de banden die eronder liggen.
Dit idd. Sommigen lijken zich onoverwinnelijk te voelen op winterbanden. En wanneer je dan, met dit weer, net onder de max snelheid rijdt, dan hangen ze zowat in je kofferbak. En op de meest vreemde momenten, besluiten ze, om je al schuivend en met uitbrekend achtereind in te halen.

Nee, het zijn niet de mensen die langzamer rijden met dit weer, waar je voor op moet passen. Maar de mensen die nog liever een ander meenemen, dan dat ze zelf wat eerder vertrekken.

Mijn ervaring is ook, dat je ook met winterbanden, je rijstijl behoorlijk moet aanpassen met deze winterse omstandigheden.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 08:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

-tom-562 schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:21:
[...]
Zeker winterbandrijders glibberen alle kanten op
FTFY

Winterbandrijders zijn iets te snel iets te overmoedig want ze hebben winterbanden dus wat kan ze gebeuren :?

NB: Natuurlijk is het een beetje gechargeerd gesteld, maar kijk maar eens naar de verhouding zomerbandjes/winterbandjes in de sloten nu.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hebben jullie ook zo'n last van die investering ondermijnende mechanismen? Dan wil de vrouw toch wel graag dat er winterbanden onder liggen, maar als de dan zo is wil ze de deur ineens niet uit want 'code oranje'.

Ja doei, ik heb ze nu niet voor niets gekocht. Als ik om elke scheet ineens plannen moet afzeggen dan kan ik er net zo goed geen winterbanden onder doen.

* Gonadan wilde gewoon een kerstboom vandaag. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

Wok

Dakloos...

:+

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4644/38076731585_f0b943cf36_c.jpg

Moest toch aardig m'n best doen met de winterbandjes om hem dwars te kunnen gooien :P

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Freee!! schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:37:
[...]

NB: Natuurlijk is het een beetje gechargeerd gesteld, maar kijk maar eens naar de verhouding zomerbandjes/winterbandjes in de sloten nu.
Heeft uiteindelijk niks met wat voor banden dan ook te maken. Gewoon niet kunnen rijden helpt een hoop.
Gonadan schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:38:
Hebben jullie ook zo'n last van die investering ondermijnende mechanismen? Dan wil de vrouw toch wel graag dat er winterbanden onder liggen, maar als de dan zo is wil ze de deur ineens niet uit want 'code oranje'.

Ja doei, ik heb ze nu niet voor niets gekocht. Als ik om elke scheet ineens plannen moet afzeggen dan kan ik er net zo goed geen winterbanden onder doen.

* Gonadan wilde gewoon een kerstboom vandaag. :P
Gewoon niet doen dan he. Vrouwen zijn altijd zo niet-rationeel... Dus vooral geen winterbanden kopen, als je kan bedenken dat bij de eerst vlok sneeuw mevrouw niet meer durft te rijden.

[ Voor 28% gewijzigd door 712641 op 10-12-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

712641 schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:07:
Gewoon niet doen dan he. Vrouwen zijn altijd zo niet-rationeel... Dus vooral geen winterbanden kopen, als je kan bedenken dat bij de eerst vlok sneeuw mevrouw niet meer durft te rijden.
Het is de gezamenlijke auto, dus we hebben nu gewoon een kerstboom hoor. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 19:59
helaas had ik mijn bestelde banden vandaag nog niet binnen :)

heb een stukje gereden maar het was bijna niet te doen met zomerbanden ondanks de 4wd (subaru forester)
alle 4 de banden op 3 bar is ook niet bevorderlijk natuurlijk ( dacht ik pas aan toen ik weer thuis was) :D

heb nou nog bridgestone dueller banden eronder zitten die er bij aanschaf al onder zaten, maar die zijn me dusdanig tegengevallen (zelfs in de zomer met nat weer) dat ik toch maar andere heb besteld 4 stuks

deze: https://www.banden-pneus-...ade-tracker-nl&xtor=AL-87

geen ''echte'' winterbanden , want ik wil het hele jaar door op dezelfde banden rijden (offtopic dus eigenlijk) :)

als het goed is komen ze morgen of overmorgen binnen..vriend van mij heeft een motorzaak + bandenapparaat, dus daar doen we ze samen vervangen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Mr. Detonator op 11-12-2017 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

kendo schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:35:
[...]

.

Nee, het zijn niet de mensen die langzamer rijden met dit weer, waar je voor op moet passen. Maar de mensen die nog liever een ander meenemen, dan dat ze zelf wat eerder vertrekken.
Carpoolen heet dat toch? (hoewel dit meer carbowling zal zijn) :+

[ Voor 34% gewijzigd door mark-k op 11-12-2017 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ben zelf het hele weekend nog op pad geweest ondanks sneeuw en natte sneeuw. Gewoon je snelheid aanpassen aan de omstandigheden waar nodig en er is weinig aan de hand.

Moet wel zeggen dat ik best veel verschil merk tussen nieuwe Fulda's onder een Corsa en de 4 jaar oude "Novex" bandjes onder een Grande Punto. Ondanks dat die laatste nog voldoende profiel hebben heeft de Punto in alle omstandigheden eerder gripverlies. Ze doen het altijd nog beter dan zomerbanden maar heel geweldig is het allemaal niet. Het is dat ze al onder de auto lagen bij aanschaf maar ik zou zelf nooit dit soort C-merk spul kopen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 20:51
Ik geef het niet graag toe, heb me altijd prima kunnen redden, maar nu we voor de 4e dag op rij serieuze sneeuwval hebben had ik toch wat graag winterbanden gehad. Heb gisteren al 2x een closecall gehad met een greppel en met een boom en heb 1x vast gezeten nadat ik de auto in verse sneeuw geparkeerd had en ik achterwaarts eruit moest tegen een helling op :X (nee, dat laatste was niet heel slim :P )
Wok schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:04:
:+

[afbeelding]

Moest toch aardig m'n best doen met de winterbandjes om hem dwars te kunnen gooien :P
En dan met je deur zo'n gele puist knuffelen :9

[ Voor 35% gewijzigd door FastFred op 11-12-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Zeg, waar bestellen jullie je wintersets en wat zijn de ervaringen? Ik zie dat er diverse bedrijven vallen onder de vlag van het Duitse Delticom, met wisselende reviews op internet-- of het gaat goed, of het gaat slecht en dan is de aftersales ook nog eens vreselijk. Bovendien kun je bij geen van de webwinkels zien hoe oud de banden zijn totdat ze daadwerkelijk geleverd zijn, vind ik eigenlijk best een gok! En daarnaast wil ik de set graag gemonteerd geleverd ontvangen en dan heb je sowieso geen terugstuurmogelijkheid.. dus is het de gok waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mooie V90 @Wok

Sommige mensen gebruiken hun auto als vervoermiddel en geven geen snars om mooie velgen @GAIAjohan
Ik had lange tijd BBS honingraad en dat was echt een werkje. van nieuw af aan gewoon Dreft gebuikt met warm water. na drogen gewoon autowas met teflon net als op de lak van de auto

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Laatst online: 07-06 23:30
Rond Brussel vandaag ook muurvast.

Zelf niet echt veel problemen met TS850 vooraan en Hankook RS2 achteraan (toptoptopbanden voor de prijs) op een Focus.
Rustig rijden, op de motor remmen en genoeg afstand houden.

Het vriest hier wel aan dus wordt leuk morgenvroeg...

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Vandaag eindelijk eens echt mijn Toyo's kunnen uitproberen op de terugweg naar huis. Vind rijden op de snelweg niet zo heel spannend. Dus nu binnendoor gegaan.
Maar eigenlijk vallen ze qua sneeuwhandling ontzettend tegen. Ze verliezen erg snel grip. Tractie is bagger. Omhoog rijden ging in veel gevallen moeizaam, wat ik me niet kan herinneren van mijn Goodyears onder de 206.

Nieuwe Toyo's zal ik niet snel meer kopen, ook al kon ik ze vorig jaar voor een misschien wel té aantrekkelijke prijs kopen (waren toen ook net op de markt), en de beoordelingen van de S943 zijn niet bepaald bagger ofzo.. Heb zelf de S954..

[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 11-12-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Heb zelf 1x Toyo winterbanden gehad, ik vond ze ook matig. Op nat wegdek waren ze knap waardeloos. Ook wel zomerbanden van Toyo gehad, voldeden wel altijd erg goed. Toyo was het huismerk van de automaterialenzaak waar ik destijds in de vakanties werkte.

Daarna Vredestein Snowtrac 3 gekocht, vielen me totaal niet tegen en nu ook met de Michelin CrossClimate weinig problemen.

Heb me afgelopen weekend goed kunnen redden met de CrossClimates. Geen glijpartijen, gewoon overal redelijke snelheden kunnen rijden en de afritten en bochten gewoon wat rustiger doen omdat daar meer troep lag. Linkerbaan was gisteren tussen 17:00 en 18:00 een no-go zone op N356, N31 en A7, meeste verkeer reed 100, werd zo nu en dan ingehaald door mensen die 120 op de N356 wel leuk vonden. Heb zelf maar 1x ingehaald: een clustertje auto's die 90 bumper aan bumper ging rijden op de N356. Leuk dat je niet harder durft, maar houd graag afstand, de voorste remt en voor je het weet heb je 5 auto's opelkaar of dwars op de weg.

Pas na 18:00 ging het hier los, schoonzus is rond die tijd uit Drachten vertrokken (tegengestelde richting die ik heb afgelegd), die kon de lijnen niet meer zien en durfde niet harder dan 50.

Maargoed, iedereen woont ergens anders en rijdt op andere tijdstippen. Ik had afgelopen weekend de auto fijn laten staan als ik op de Veluwe zou wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37

franssie

Save the albatross

Afgelopen jaar onze twee auto's vervangen en aangezien wij altijd op 4 seizoensbanden rijden (soms veel modder hier en daar gaan zomerbandjes ook niet altijd goed mee om) maar er nooit bij stilgestaan dat niet iedereen op dat soort banden rijdt. Dus maar weer even 2x4 Vredestein Quattracs 5 besteld - en 900 euro armer maar soit. Die banden hebben het altijd nog goed gedaan. De sportbanden onder mijn Volvo gebruikte ik toch al niet tot de limiet.

Beetje off-topic, is er een beetje een markt voor nog goede gebruikte banden? Ik heb geen zin om 8 banden op te slaan tot ik de auto weer verkoop en dan drogen ze toch maar uit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

[...]FTFY
Winterbandrijders zijn iets te snel iets te overmoedig want ze hebben winterbanden dus wat kan ze gebeuren :?
Vaak wel.. ben een paar jaar geleden een keer naar Zuid-Limburg gereden zonder WB... op een dag als vandaag.. heb ook heel wat van die snelle jongens de snelweg af zien keilen.... ik deed er een klein half uur langer over mijn bijna 200 km, so what... heel heen & terug gekomen en ik zou het weer doen als het nodig is. Voor de rest is het best rustig op die wegen, net als vanmorgen.... kon overal doorrijden, zelfs met een stuk A50 erbij. Mijn collega uit Zwolle was ook eerder er dan op een normale maandag... Er zat veel angst bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

AndRo555 schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:26:
Daarnaast hoor ik best goede dingen over de Crossclimates van Michelin.
Vanmorgen glibberen en glijden met de Crossclimates. Een parkeerplaats kwam ik bijna niet af. Maargoed, het was zo glad dat winterbanden het waarschijnlijk niet veel beter hadden gedaan. Voor die paar dagen per jaar dat het zo glad is als vandaag ga ik echt geen zomer en winterbanden kopen. Dat je in Duitsland met de Crossclimates mag rijden zegt in princiepe genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@franssie je banden drogen niet zomaar uit.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:48
franssie schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:10:
Afgelopen jaar onze twee auto's vervangen en aangezien wij altijd op 4 seizoensbanden rijden (soms veel modder hier en daar gaan zomerbandjes ook niet altijd goed mee om) maar er nooit bij stilgestaan dat niet iedereen op dat soort banden rijdt. Dus maar weer even 2x4 Vredestein Quattracs 5 besteld - en 900 euro armer maar soit. Die banden hebben het altijd nog goed gedaan. De sportbanden onder mijn Volvo gebruikte ik toch al niet tot de limiet.

Beetje off-topic, is er een beetje een markt voor nog goede gebruikte banden? Ik heb geen zin om 8 banden op te slaan tot ik de auto weer verkoop en dan drogen ze toch maar uit.
Marktplaats staat er vol mee. zoals hierboven: banden drogen niet zomaar uit, als je ze uit de zon en op spanning houd blijven ze lang goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Ook een band die in de schuur bewaard wordt droogt naar verloop van tijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FastFred schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:31:
Ook een band die in de schuur bewaard wordt droogt naar verloop van tijd uit.
Ja, maar niet in normale periode. als je ze van maart t/m okt weglegt zijn ze niet ineens uitgedroogd in nov :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hackus schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:16:
[...]

Ja, maar niet in normale periode. als je ze van maart t/m okt weglegt zijn ze niet ineens uitgedroogd in nov :P
klopt - maar ik bedoelde wel 3+ jaar oid omdat ik 100% alle seizoenen banden rij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb oktober 2015 4x Michelin CrossClimate onder de auto laten zetten, 3 weken terug 2 stuks vervangen en de achterbanden naar voren gezet. Behalve dat ze flink gecupt waren zijn ze ook een stuk bruiner dan de nieuwe banden. Had voor de wissel het idee dat de wiellagers achter gaar waren, dat is nu omgeruild voor gedreun van de voorbanden als ik afrem op de motor en ongeveer nog 60km/h rijd.

Toch jammer dat Michelin dat probleem na al die jaren nog steeds niet aangepakt heeft. Wat dat betreft ben ik blij dat die dingen na 2-3 jaar opgereden zijn ipv elk jaar een paar maanden in de schuur liggen, dan zijn ze eerder hard en uitgedroogd dan dat ze echt versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Hackus schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:16:
[...]

Nee, duh :F

:9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@franssie 2-3 seizoenen doe ik met Continental wintercontact. nu T860 of iets. Ik kies voor de winter iets smallere hogere banden. er staat een code op de band en daar zie je het bouwjaar aan @_JGC_
DOT daar begint het mee. als je in 2015 een code had van 3209 is de band van week 32- 2009 en al 6 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Hackus De CrossClimate is pas sinds 1 mei 2015 op de markt. Zelfs al zou ik in oktober 2015 een van de allereerste batches hebben gehad, dan nog waren ze nu geen 3 jaar oud geweest.

Mijn vorige banden waren Michelin EnergySaver en Michelin Energy XH1. Alle 4 waren ze poepbruin, alle 4 waren ze kneiterhard en iig de voorbanden waren schuin afgesleten. Gevalletje tweedehands meuk, de XH1 had een DOT codering die 2 jaar ouder was dan de auto zelf. Eigenaar voor mij was heel zuinig geweest (niet op de auto, maar op het onderhoud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rustig, ik geef alleen advies. Ik val je niet aan dat je oude banden had, geef alleen voorbeeld, ook voor alle lezers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Frieda schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:14:
Zeg, waar bestellen jullie je wintersets en wat zijn de ervaringen? Ik zie dat er diverse bedrijven vallen onder de vlag van het Duitse Delticom, met wisselende reviews op internet-- of het gaat goed, of het gaat slecht en dan is de aftersales ook nog eens vreselijk. Bovendien kun je bij geen van de webwinkels zien hoe oud de banden zijn totdat ze daadwerkelijk geleverd zijn, vind ik eigenlijk best een gok! En daarnaast wil ik de set graag gemonteerd geleverd ontvangen en dan heb je sowieso geen terugstuurmogelijkheid.. dus is het de gok waard?
Ik heb gewoon via autobandenmarkt (oftewel Delticom) een set banden op stalen velgen besteld. Wordt gebruiksklaar geleverd en is veel goedkoper dan de grote bandenboeren die je alleen al >€100 rekenen voor l het balanceren en monteren.
Heb er meerdere malen losse banden besteld en één keer banden op velg, nog geen slechte ervaringen mee gehad.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:07

YellowCube

Wait...what?

[...]

FTFY

Wat is er met die verhouding?
Of beter: waar kan ik onderbouwd en wel terugvinden dat mensen met winterbanden in dit soort situaties vaker in ellende belanden dan mensen met zomerbanden?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vond het vandaag zelfs met winterbanden best eng om eerlijk te zijn. Nou helpt 210pk op de achterwielen ook niet mee natuurlijk.

Ik had trouwens vooral problemen bij de gestrooide delen. Was echt spiegelglad terwijl ik in de besneeuwde stukken echt heel veel grip had. Volgens mij werkt strooien averechts bij sneeuw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 915187 schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:20:
Ik vond het vandaag zelfs met winterbanden best eng om eerlijk te zijn. Nou helpt 210pk op de achterwielen ook niet mee natuurlijk.
Ik heb 200 op de voorwielen maar het enige moment waarop het daardoor spannend wordt is als ik mijn rechtervoet niet onder controle heb. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Anoniem: 915187 schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:20:

Ik had trouwens vooral problemen bij de gestrooide delen. Was echt spiegelglad terwijl ik in de besneeuwde stukken echt heel veel grip had. Volgens mij werkt strooien averechts bij sneeuw...
Zelfde hier,in sneeuw gewoon vol gas en geen probleem. Kom je op plek waar ze gestrooid hebben, vol blubber. Iets meer schuiven op de zomerbandjes :+ Gelukkig 4wd dus gaan.

Hier in dorp trouwens eerste jaar dat ze niet strooien maar alles wegduwen. Veel beter en gewoon droge straten. Enkel voetgangers kunnen op voetpad hun bergschoenen aandoen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ook wel opmerkelijk (los van het gebruik van het Horrorwoord, goede horror is leuk).
http://www.nhnieuws.nl/ni...al-zorgt-voor-horrorfiles
Doordat vrachtwagens door de gladheid de oprit niet op komen, zijn op meerdere plekken lange files ontstaan. De langste files staan op de ring van Amsterdam, de A9 en de A5.
Dit was voorgaande keren ook al zo - kunnen die vrachtwagens niet gewoon een rijverbod krijgen of een verplichte omleiding zonder steile opritten? Niet dat het zo vaak voorkomt maar net zoals ze zich bij zware storm laten omblazen - dit helpt het imago van de vrachtwagen niet echt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kunnen ze die betreffende opritten niet gewoon extra aandacht geven? Zoveel keuze heb je vaak niet als beroepschauffeur.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:17:
Kunnen ze die betreffende opritten niet gewoon extra aandacht geven? Zoveel keuze heb je vaak niet als beroepschauffeur.
verwarmen? Of wat je in het buitenland wel eens ziet, ribbels?

Of toch winterbanden oid voor de trekkers?

Beter : sleepliften (ok ik draai nu door maar het zou kunnen werken, net zoals in de wasstraat een rollersysteem)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:21:
verwarmen? Of wat je in het buitenland wel eens ziet, ribbels?

Of toch winterbanden oid voor de trekkers?

Beter : sleepliften (ok ik draai nu door maar het zou kunnen werken, net zoals in de wasstraat een rollersysteem)
Of de flitsboa's een bezem en een emmer zout geven, hebben die ook wat te doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 22:57

Wok

Dakloos...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Probleem is vaak voor vrachtwagens. Zolang ze rijden, geraken ze er wel op. Maar vaak moeten ze stoppen voor ene of andere reden en dan hebben ze het vlaggen op die hellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
MadMarky schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:05:
[...]

Ik heb gewoon via autobandenmarkt (oftewel Delticom) een set banden op stalen velgen besteld. Wordt gebruiksklaar geleverd en is veel goedkoper dan de grote bandenboeren die je alleen al >€100 rekenen voor l het balanceren en monteren.
Heb er meerdere malen losse banden besteld en één keer banden op velg, nog geen slechte ervaringen mee gehad.
Waren de banden ook recent? Geen oude voorraad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Steeds maximaal een paar maanden oud

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gonadan schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:17:
Volgens mij moeten ze juist niets doen. De gladheid wordt mijn inziens juist veroorzaakt door het strooien. In de sneeuw heb je gewoon volop grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 915187 schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:48:
Volgens mij moeten ze juist niets doen. De gladheid wordt mijn inziens juist veroorzaakt door het strooien. In de sneeuw heb je gewoon volop grip.
Dat is jouw ervaring ja, maar zo simpel is het niet. Dan zouden ze natuurlijk gewoon niet strooien.

De gladheid wordt vandaag vaak veroorzaakt door aanvriezende neerslag. Zout spoelt dan weg dus moet opnieuw gestrooid worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Anoniem: 915187 Als het niet sneeuwt kan je gewoon grit op de sneeuw strooien, schijnen ze in Zweden etc te doen, Dan heb je een soort onverharde weg. Daar is het ook wat rustiger.
Hier kan dat helaas niet, want het smelt hier wel, dus dan maar versnellen met zout en zand. Ik meen me zelfs te herinneren dat RijksVijverStaat ooit wel met de mengsels geëxperimenteerd had (dus ook wat grit) maar dat dat niet hielp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Anoniem: 915187 schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:48:
[...]

Ja, want gladheid komt niet door de auto’s voor je die de sneeuw mooi compact en glad maken maken 7(8)7

Als er maar 1 iemand op de weg rijd rijd heb je in sneeuw idd wel grip. Helaas leven wij niet met zulke utopische wegen.
franssie schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:11:
@Anoniem: 915187 Als het niet sneeuwt kan je gewoon grit op de sneeuw strooien, schijnen ze in Zweden etc te doen, Dan heb je een soort onverharde weg. Daar is het ook wat rustiger.
Hier kan dat helaas niet, want het smelt hier wel, dus dan maar versnellen met zout en zand. Ik meen me zelfs te herinneren dat RijksVijverStaat ooit wel met de mengsels geëxperimenteerd had (dus ook wat grit) maar dat dat niet hielp.
In Nederland wordt expres geen grit/ zand gestrooid ivm verstoppingen van waterafvoer in bijv zoab als ik het me goed herinner.

[ Voor 39% gewijzigd door YakuzA op 11-12-2017 23:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

YakuzA schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:15:
[...]

Ja, want gladheid komt niet door de auto’s voor je die de sneeuw mooi compact en glad maken maken 7(8)7

Als er maar 1 iemand op de weg rijd rijd heb je in sneeuw idd wel grip. Helaas leven wij niet met zulke utopische wegen.

[...]
Dat is het vooral, mooi platgereden sneeuw wat lekker glibbert.

Verse sneeuw heb je wel aardig grip in.
Benieuwd hoe het morgen is op de weg, vandaag was het erg rustig.

[ Voor 29% gewijzigd door Famous op 11-12-2017 23:23 ]

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
YakuzA schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:15:
[...]

[...]

In Nederland wordt expres geen grit/ zand gestrooid ivm verstoppingen van waterafvoer in bijv zoab als ik het me goed herinner.
Duitse BAB52 was er prima aan toe vandaag.
De Nederlandse N280 en A2 een heel stuk minder.. verschil tussen N280 en BAB52 was gewoon gigantisch, (deze lopen in elkaar over).
Behalve dan 'ons' zoab vraag ik me af wat Duitsers nog meer anders doen..

Ook vond ik gisteren de A7 en de wegen in het noorden prima berijdbaar ITT @_JGC_
Zie bv:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

GAIAjohan schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:23:
[...]
<>
Behalve dan zoab vraag ik me af wat Duitsers nog meer anders doen..
<>
Duitsers gebruiken geen ZOAB maar beton. Daarom rijden ze met wat regen allemaal 30 km/u op de snelweg. En het regent vaker dan het sneeuwt, geef mij maar ZOAB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GAIAjohan schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:23:
[...]

Duitse BAB52 was er prima aan toe vandaag.
De Nederlandse N280 en A2 een heel stuk minder.. verschil tussen N280 en BAB52 was gewoon gigantisch, (deze lopen in elkaar over).
Behalve dan zoab vraag ik me af wat Duitsers nog meer anders doen..

Ook vond ik gisteren de A7 en de wegen in het noorden prima berijdbaar ITT @_JGC_
Zie bv:
[video]
[video]
Bad juist het omgekeerde, ging gister vanuit Keulen (uurtje of 5 weg) over de A61 naar Venlo pas bij Utrecht werd t slecht op het viaduct bij Nijmegen Dukenburg na. Daar reed je vol t ijs in (waar dus ook gelijk een ongeluk was gebeurd). In Duitsland heel heel heel veel water met wat ijs er in op de weg. Nederland 99% schoon. Als je het ijs er dus nog af krijgt bewijst het ZOAB weer enorm z'n waarde.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 11-12-2017 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
GoldenSample schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:28:
[...]

Bad juist het omgekeerde, ging gister vanuit Keulen (uurtje of 5 weg) over de A61 naar Venlo pas bij Utrecht werd t slecht op het viaduct bij Nijmegen Dukenburg na. Daar reed je vol t ijs in (waar dus ook gelijk een ongeluk was gebeurd). In Duitsland heel heel heel veel water met wat ijs er in op de weg. Nederland 99% schoon. Als je het ijs er dus nog af krijgt bewijst het ZOAB weer enorm z'n waarde.
De BAB52 was idd wel heel erg veel water en plassen. Achterwisser ook op standje continu.
Maar 100kmh was prima te doen, gewoon lekker meerijden met de Duitsers.
Maar de n280 was veel sludge, en dichtbij de grens een ijsbaan. (Blijkbaar strooien ze de laatste 3km tot de grens niet)..

Pagina: 1 ... 5 ... 24 Laatste