Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:30
Roenie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:14:
[...]
goed verhaal.

Alleen bij -5 op een droge weg met zomerbanden kan niet? Want voor een groot deel van Nederland zijn de doorgaande wegen op dit moment prima en kunnen straten nog wat glibberig zijn hier en daar, maar niet heel extreem. Midden Nederland in ieder geval, want zeker het noorden is wellicht een ander verhaal.
Goed punt.

Dit zal iets minder grip geven vergeleken met winterbanden, want zachtere compound dan zomerbanden, maar op de daadwerkelijk droge wegen kan dit goed gaan - zelf zou ik alsnog voor winterbanden gaan want, zoals je zelf aangeeft, zijn er nog plekken die (onverwacht) glibberig zijn, dit is niet altijd even makkelijk te zien of voorspellen. In dat geval heb je met zomerbanden eerder een groot probleem. In de basis blijft het zo dat je je manier van rijden dient aan te passen aan de omstandigheden en daarnaast kun je het weer niet met 100% zekerheid voorspellen ergo; winterbanden is wat ik voor zou gaan voor de extra marge zelfs als er droge weg is.

Om dit verder te verduidelijken, in de winter zijn hier ook 'droge' plekken op de (hoofd)wegen maar zolang het vriest kan een compleet droog uitziende weg alsnog spekglad zijn.

Edit: Voor wie geïnteresseerd is in bandentest, dit YouTube kanaal geeft een redelijk goed beeld van de verschillen in verschillende banden (zomer, winter, all-season en zelfs voor verschillende regio's (USA, 'centraal' Europa, Noord Europa): https://www.youtube.com/@tyrereviews

[ Voor 9% gewijzigd door Mosaics.Ruled op 11-01-2026 10:35 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:03
Inflatable schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Gebrek aan verkeersinzicht is helaas weinig aan te doen.. Je kan het 100x tegen ze zeggen, het blijft bij de meesten niet hangen omdat autorijden ze gewoon weinig tot niks boeit.. Zelfde als met mijn grootste ergenis op de weg het hele jaar door alle onnodig links-middenbaan rijders.. In deze winterse omstandigheden zijn dan ook niet de omstandigheden mijn grootste zorg, maar de mede weggebruikers.. De ironie is ook dat de meeste ongelukken op dit soort dagen gebeuren met auto's op winterbanden, omdat hun bestuurders waarschijnlijk denken dat ze op die banden door kunnen rijden zoals normaal.. Dat zijn vaak ook de irritante gasten die te dicht achter je gaan rijden omdat ze het te langaam vinden gaan..
Zomerbanden, dat is pas niet aangepast de weg op gaan.
@Mosaics.Ruled de winterbanden hier zijn gewoon dezelfde als in Oostenrijk en Zwitserland. Zijn gewoon prima voor verse sneeuw. Maar boven de +5 graden en op ijs gaan ze hard achteruit.
De nordics hebben inderdaad weer andere winterbanden, maar dat is ook doordat er heel andere omstandigheden zijn. Daar wordt ook niet geprobeerd de sneeuw te laten verdwijnen met zout.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Mosaics.Ruled schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:28:
Edit: Voor wie geïnteresseerd is in bandentest, dit YouTube kanaal geeft een redelijk goed beeld van de verschillen in verschillende banden (zomer, winter, all-season en zelfs voor verschillende regio's (USA, 'centraal' Europa, Noord Europa): https://www.youtube.com/@tyrereviews
En hij is dus precies degene die zegt dat winterbanden in het Britse klimaat, en dus ook Nederlandse en Vlaamse, onzin zijn.

• GAIAjohan
TheBrut3 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:20:
[...]

En hij is dus precies degene die zegt dat winterbanden in het Britse klimaat, en dus ook Nederlandse en Vlaamse, onzin zijn.
Onzin zegt hij niet. Wel dat een all season in veel gevallen de betere winterband is voor deze landen, gezien er ook hoge temperaturen zijn.

Maar ook in het VK zijn er genoeg locaties voor een winterband.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:21
Tja, dat er veel verschil is op een glad wegdek zal ook niemand ontkennen. Feit blijft alleen wel dat iemand die aangepast rijdt op zomerbanden veel veiliger en verder komt dan iemand die onaangepast op winterbanden gaat rijden. En dat is waar de discussie over ging.

[removed]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vorige week zoals gezegd nieuwe zomerbanden (Michelin Pilot Sport 5) en bewust niet de weg opgegaan. Ik twijfelde over Michelin Criss Climate 3 (All season). Maar toch voor zomerbanden gegaan omdat all seasons in de goede maanden minder presteren en sneller slijten. Bewuste keuze met consequenties, simpel.

• GAIAjohan
redwing schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Tja, dat er veel verschil is op een glad wegdek zal ook niemand ontkennen. Feit blijft alleen wel dat iemand die aangepast rijdt op zomerbanden veel veiliger en verder komt dan iemand die onaangepast op winterbanden gaat rijden. En dat is waar de discussie over ging.
Aanpassen aan de omstandigheden doe je altijd tenzij je een idioot bent, en met een zomerband kom je in bepaalde gevallen de straat niet eens uit.
Dan kom je onaangepast op winterbanden toch iets verder (tegen een boom). :+

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:21
GAIAjohan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:53:
[...]
Aanpassen aan de omstandigheden doe je altijd tenzij je een idioot bent, en met een zomerband kom je in bepaalde gevallen de straat niet eens uit.
Mijn ervaring is dat er heel veel idioten rond rijden. Want er zijn nogal wat mensen die winterbanden vooral zien als een manier om harder te kunnen rijden op een gladde weg.
Dan kom je onaangepast op winterbanden toch iets verder (tegen een boom). :+
Yup, dus eigenlijk zijn zomerbanden sowieso beter, want als je al niet van je plek komt kan er ook niet veel gebeuren :+

[removed]

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:30
GAIAjohan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:14:

@Mosaics.Ruled de winterbanden hier zijn gewoon dezelfde als in Oostenrijk en Zwitserland. Zijn gewoon prima voor verse sneeuw. Maar boven de +5 graden en op ijs gaan ze hard achteruit.
De nordics hebben inderdaad weer andere winterbanden, maar dat is ook doordat er heel andere omstandigheden zijn. Daar wordt ook niet geprobeerd de sneeuw te laten verdwijnen met zout.
Incorrect, in het zuiden van in ieder geval Finland gebruiken ze wel zout, tot aan ongeveer -10C, waarna het geen effect meer heeft. In Lapland wordt inderdaad geen zout gebruikt en midden Finland ben ik niet 100% zeker van. Voor Zweden en Noorwegen staat online dat het ongeveer hetzelfde is als in Finland, maar dat kan in niet bevestigen.
GAIAjohan schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Onzin zegt hij niet. Wel dat een all season in veel gevallen de betere winterband is voor deze landen, gezien er ook hoge temperaturen zijn.

Maar ook in het VK zijn er genoeg locaties voor een winterband.
En all-season is weer beter dan een zomerband in de winter..

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Mosaics.Ruled schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Incorrect, in het zuiden van in ieder geval Finland gebruiken ze wel zout, tot aan ongeveer -10C, waarna het geen effect meer heeft. In Lapland wordt inderdaad geen zout gebruikt en midden Finland ben ik niet 100% zeker van. Voor Zweden en Noorwegen staat online dat het ongeveer hetzelfde is als in Finland, maar dat kan in niet bevestigen.

[...]

En all-season is weer beter dan een zomerband in de winter..
Hier in zuid-zweden wordt idd ook zout gebruikt voor een groot deel van de wegen. Of een combi van zoud en zand.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Winterband in lente en herfst is toch nog steeds goed bij slecht weer met plassen op de weg (afvoer van veel water)?
Nadeel zit hem vooral in meer bandengeluid en rolweerstand (dus hoger verbruik) lijkt mij.

d:)b :henk d:)b

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:58
JJ Le Funk schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:08:
Winterband in lente en herfst is toch nog steeds goed bij slecht weer met plassen op de weg (afvoer van veel water)?
Nadeel zit hem vooral in meer bandengeluid en rolweerstand (dus hoger verbruik) lijkt mij.
Dit is ook hoe ik het altijd geleerd heb. Ik ben benieuwd of iemand hier meer kennis over heeft!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-01 17:44
True schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:47:
[...]

Heb je hier ook een bron bij? Of spreekt hier de onderbuik die dit als feiten weg zet?
Extraordinary claims require extraordinary evidence.
Geen onderbuikgevoel, gewoon ooit eens ergens gelezen.. Een onderzoek van een leasemaatschappij waaruit bleek dat rijders met winterbanden meer schade reden dan die zonder.. Knip Natuurlijk zijn winter/sneeuwbanden veiliger in echte winterse omstandigheden, maar dat doet dus niks af aan het feit dat je alsnog rustiger aan moet doen.. Iets wat kennelijk dus vooral leaserijders niet begrijpen, die denken ik heb winterbanden dus kan gewoon met 100+km/u doorkarren en dezelfde (te kleine) afstand houden van mijn voorganger etc..

https://www.autovisie.nl/...levensgevaarlijke-banden/
Dit is ook iets waar je zelden maar wat over hoort of leest.. En een bevestiging van mijn stelling dat er heel veel mensen gevaarlijk/onbezonnen rondrijden omdat ze het simpelweg niet begrijpen en/of dat het ze gewoon weinig tot geen reet intereseert..

[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 12-01-2026 08:19 . Reden: Onvriendelijk en zo werkt het niet hé... ]

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-01 17:44
Alleen bij lagere temperaturen van onder de 7-8 graden celcius.. En dan moet je ook wel goede winterbanden hebben, geen prut budget-merk.. Maar dat laatste geld voor alle banden.. Domste wat je kan doen voor je veiligheid is teveel besparen op goede banden op je auto.. Als je dat niet kan betalen kan je beter maar misschien helemaal niet autorijden..

Voor meer info over banden en tests kan je o.a. hier kijken: https://www.tyrereviews.com/

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Inflatable schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Alleen bij lagere temperaturen van onder de 7-8 graden celcius.. En dan moet je ook wel goede winterbanden hebben, geen prut budget-merk.. Maar dat laatste geld voor alle banden.. Domste wat je kan doen voor je veiligheid is teveel besparen op goede banden op je auto.. Als je dat niet kan betalen kan je beter maar misschien helemaal niet autorijden..

Voor meer info over banden en tests kan je o.a. hier kijken: https://www.tyrereviews.com/
Inderdaad geef wat meer uit voor een goed merk. Geen honky tonky merken.

Mooie gebruikersnaam heb je trouwens voor dit topic.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:23
Inflatable schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:54:
[...]

Geen onderbuikgevoel, gewoon ooit eens ergens gelezen.. Een onderzoek van een leasemaatschappij waaruit bleek dat rijders met winterbanden meer schade reden dan die zonder.. Google het zelf maar.. Natuurlijk zijn winter/sneeuwbanden veiliger in echte winterse omstandigheden, maar dat doet dus niks af aan het feit dat je alsnog rustiger aan moet doen.. Iets wat kennelijk dus vooral leaserijders niet begrijpen, die denken ik heb winterbanden dus kan gewoon met 100+km/u doorkarren en dezelfde (te kleine) afstand houden van mijn voorganger etc..

https://www.autovisie.nl/...levensgevaarlijke-banden/
Dit is ook iets waar je zelden maar wat over hoort of leest.. En een bevestiging van mijn stelling dat er heel veel mensen gevaarlijk/onbezonnen rondrijden omdat ze het simpelweg niet begrijpen en/of dat het ze gewoon weinig tot geen reet intereseert..
Was dat onderzoek ook gecorrigeerd naar het gereden aantal kilometers?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Inflatable schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Hankook scoort 92/100 grip in sneeuw, maar ook 86 grip nat en 86 grip droog.
Kan dus prima in lente en herfst.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Zomerbanden zijn juist voor regen en nat wegdek, tenzij je de ultra high performance banden hebt natuurlijk. Winterbanden zijn voor sneeuw en ook alleen beter dan zomerbanden of all seasons in sneeuw.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een hele specifieke toepassing: winterse omstandigheden in de Alpen, en dan nog geen winterbanden gebruiken:

https://tirol.orf.at/stories/3337311/

Einen Schwerverletzten und weitere leichter Verletzte hat ein Unfall am Samstagnachmittag auf dem Arlbergpass gefordert. Ein 35-jähriger Belgier war mit seinem Sportwagen mit Sommerreifen und trotz Schneekettenpflicht ohne Schneeketten unterwegs, als er ins Schleudern geriet.
...

Tja... fout op fout stapelen, dan gaat het ook goed fout. :'(

Mooie Plaatjes   

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

TheBrut3 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:32:
[...]

Zomerbanden zijn juist voor regen en nat wegdek, tenzij je de ultra high performance banden hebt natuurlijk. Winterbanden zijn voor sneeuw en ook alleen beter dan zomerbanden of all seasons in sneeuw.
lijkt mij in zijn algemeenheid juist, maar per geval kan het verschillen (gewicht auto, merk band, profiel soort, profiel slijtage, bandenspanning, band formaat, wangdikte, wielaandrijving, rijgedrag, rubber stijfheid, temperatuur, mate van neerslag, type wegdek, slijtage wegdek, snelheid, graden van de bocht, mate van accelleratie of remming, etc, usw.
zo vind ik de score van mijn winterbanden best hoog wat betreft grip bij nat weer.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
TheBrut3 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:32:
[...]
Winterbanden zijn voor sneeuw en ook alleen beter dan zomerbanden of all seasons in sneeuw.
En ijs dan?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:52
@JJ Le Funk logisch ook: water afvoer vergt profiel en met zomerbanden rijden veel mensen door tot vrijwel geen profiel en met winterbanden zijn ze al af als je nog het drie x zoveel profiel hebt oid.

Test op een geprepareerde omgeving met nieuwe banden is maar zó representatief. Na 25 jaar auto bezit is één ding mij wel helder: de hele combi van auto, band, staat van de band, leeftijd vd band, hulpsystemen, breedte, maakt allemaal uit.

Ook 4wd, rwd en fwd; waarbij 4wd uiteraard een voordeel biedt bij acceleratie. Maar niet(s) bij remmen, vergeleken met andere aandrijvingen.

Overigens ben ik wel onder de indruk van moderne A-merk all season banden, specifiek voor NL waar wegdek eigenlijk relatief vaak nat is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:23
Op ijs doet rubber niets. Dus dan heb je spijkers nodig. En in Nederland zijn die illegaal.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:52
Torched schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Op ijs doet rubber niets. Dus dan heb je spijkers nodig. En in Nederland zijn die illegaal.
Toch werkt winter rubber op de ijsplaat in de straat goed genoeg voor stapvoets maar staan autos met zomerbanden tegen de stoeprand. Tis dus niet helemaal ‘niets’ lijkt mij?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:23
NiGeLaToR schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Toch werkt winter rubber op de ijsplaat in de straat goed genoeg voor stapvoets maar staan autos met zomerbanden tegen de stoeprand. Tis dus niet helemaal ‘niets’ lijkt mij?
Dat is ijs met zand en sneeuw erin dus heeft het wat textuur.
Als je een paar emmers water vannacht op straat gooit zodat het een mooi glad vlak wordt kun je morgen schadenfreude hebben om iedereen die er verongelukt.
Daarom zijn die bevroren laagjes op de weg zo link, dat is dat black ice.
Ijs waar je op kan schaatsen zegmaar.

YouTube: Winter Tires VS Studded Tires ❄ What's better on ICE?

Zie anders dat filmpje even. Ja hij komt de baan rond. Maar als je dat in je straat doet kan jij je hele auto laten uitdeuken, plus alle schade aan andere auto's gaan betalen. Of in ieder geval elke normale autobestuurder wel want die kan niet zo goed rijden.

[ Voor 26% gewijzigd door Torched op 11-01-2026 19:53 . Reden: ijsfilmpje ]

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-01 20:57
Heb al 25 jaar combi zomer/winter. Woon/werk/winkel in provincie met buitenland waar dit nu verplicht is en wintervakanties in de Alpen. Eerlijk gezegd, sneeuwkettingen van 10 jaar oud die alleen droog geoefend hebben in NL. Die van 20 jaar oud zijn nu verroest van het gebruik van 10-15 jaar geleden. Mijn collega's met all-seasons hebben toch wel problemen na een aantal jaar met minder profiel. Kan ook ervaring zijn mbt winterse omstandigheden. En men vergeet altijd, minder dan 4mm (het eerste blokje) is het geen winterband meer, ook als je all-seasons hebt, dan is het vervangen. Tendens in mijn regio is all-seasons voor de laag-km'ers en lokale rijders. Wat ik ga doen over 2-3 jaar met pensioen en minder km's, geen idee. In winterse omstandigheden rijden is aanpassen, beheersing en ervaring. En vorig jaar echt de kettingen in de auto gehad om dan illegaal naar huis te rijden, maar de 4-5mm A-merk deden het nog.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:36

Wailing_Banshee

You're Next

Gisteren de MX5 even van de oprit gehaald (dat ding stond al van ver voor de kerstvakantie stil en morgen moeten we hem gebruiken...). Was even lastig van de oprit af te komen, daarna even een stukje gereden. Er liggen zomerbanden onder. De wegen waren over het algemeen schoon en droog (anders hadden we het niet gedaan!) behalve net buiten Termunten... Daar was de weg mooi wit van de sneeuw. En de brug in Termuntenzijl hebben we even gewacht totdat die voetgangers weg waren (die moet je nemen met een bocht en hij gaat ook omhoog, als je gaat glijden wil je geen voetgangers meenemen!). Ik zou er niet eens aan denken om dat in de ochtendspits en in het donker te doen... Vandaag werken we dus ook gewoon thuis! (er ligt een flinke laag ijs op de auto...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste