Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 16:40
Frieda schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:17:
[...]

Waren de banden ook recent? Geen oude voorraad?
Die gasten draaien zoveel banden weg dat je echt geen oude meuk zal krijgen.
In 2011 kreeg ik een setje (op LM velgen) die net 2 maanden oud waren.
En het blijft zo: mits goed opgeslagen blijven banden bijna onbeperkt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Frieda schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:17:
[...]

Waren de banden ook recent? Geen oude voorraad?
Hier ook positieve ervaring over de leeftijd van de band. Volgens mij staat er week 23 2017 op en ik heb ze week 45 besteld. Al heb ik wel een vrij populaire band gekozen (goodyear ultragrip 9) en geen ZoefZoef®

[ Voor 5% gewijzigd door EWK op 12-12-2017 13:34 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:05
Ik heb er 5 maanden oude Quatrac 5's onder zitten, maar vond het gistermiddag toch nog wel enigszins spannend op de A2, A10 en de binnenweg naar huis toe. Op de A2 was de linkerbaan voor de mensen met echte haast, daar reed bijna niemand en lag dus ook een goede laag sneeuw. Ik vond zelf een snelheid van 90 wel best, en daarmee haalde ik een hoop mensen in die rechts rond de 75-80 reden.

Net voor het punt waar de trajectcontrole begint stond trouwens een Audi (A3?) dwars over de linkerbaan, aan de sporen te zien was hij een paar keer rondgetold, en z'n voorkant was grotendeels verdwenen. Die zal vast ook gedacht hebben dat hij met winterbanden lekker door kon rijden.

Aangekomen bij de A10 sneeuwde het een stuk harder en reed iedereen een stuk langzamer. Harder dan 60 was toch echt niet aan te raden. Bovenop de afrit moest ik remmen voor oranje, en daar gleed ik toch ook mooi door tot de stopstreep. En toen het weer groen werd was wegkomen toch best lastig.

Eenmaal bijna thuis in een straat waar nooit iemand rijdt -en aan de sneeuw te zien was ik er de eerste- even de ESP uitgezet en een klein beetje gespeeld. Maar was toch blij dat ik thuis was en niet meer de deur uit hoefde.

Dat was zondagavond veel minder, toen vond ik dat iedereen zwaar overdreven bezig was op de weg. 25 rijden op een rechtdoorgaande weg zonder uitritten of zijwegen.. |:(

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
@SniperGuy en @EWK hebben jullie bij een van de Delticom bedrijven besteld of elders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Frieda schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:49:
@SniperGuy en @EWK hebben jullie bij een van de Delticom bedrijven besteld of elders?
Bij autobandenmarkt, maar bij pneus ook prima ervaringen trouwens. Zelfde idee.

Hoi!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kom op zeg. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten neem dan ook wat risico. Dergelijke bedrijven is niets mis mee, het nadeel is alleen dat als er een keer wat is je zelf de garantie afhandeling met ze mag aan doen. Dat is gewoon veel makkelijker bij een lokale boer waar je naar terug rijdt.
Hoe groot je de kans acht dat je op banden garantie gaat claimen of ze terug wilt zenden laat ik aan jou. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Dubbeltje? Ik ga gewoon echt geen 600 euro betalen voor stalen velgen en A-merk banden bij de lokale bandenboer. Dat vind ik een absurde prijs. Voor een dubbeltje hoeft het echt niet per se, maar ik vind het prijsverschil gewoon te groot! Daarom informeer ik ook naar de ervaringen, om een weloverwogen keus te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

@Frieda zie de ;) ook. Maar @Gonadan heeft wel gelijk, het blijft uiteindelijk je eigen afweging en er staat a wel wat in dit topic over die bandenschuivers, en ik dacht niet veel negatiefs.
Ik heb eergister twee sets besteld, met misschien 2o minuten erussen. Dan kan je aan het ordernummer ongeveer grofweg inschatten wat zo'n bedrijf omzet. Dat is veel in dit geval bij pneus.

Overigens, autoweek heeft wel een leuke 'pricewatchTM ' voor banden https://banden.autoweek.nl/ (er zijn ook wel andere)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Als ik betere recensies zou lezen had ik ze allang bij zo'n bandenschuiver besteld, alleen ben ik dan idd bezorgd dat ik 3 banden in dezelfde rijrichting op velg gemonteerd krijg en 3 weken later de laatste nog eens wordt nageleverd.. Ik krijg bij die gasten heel erg het idee dat je geluk moet hebben en dat heb ik nu eenmaal niet 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat was wel een beetje mijn punt. Het is goedkoper maar kan meer gedoe geven als je echt pech hebt.
Zelf heb ik er ooit ook besteld, ging hartstikke prima.
Uiteindelijk durf je wel of niet, meer ervaringen gaat je daar niet mee helpen. Gewoon doorhakken die knoop, het is hier ook weer geen delticom advies topic. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Heb er nu Vredestein Snowtrac banden opliggen, en ik heb nooit zo probleemloos tijdens de spitstijd gereden als maandag. Probleemloos op gepaste afstand getuft op linkerbaan.

Heerlijk, zo mag het altijd van mij. Iedereen bangmaken en vooral thuisblijven, of met z'n allen om 3 uur in de file, dan kan ik om 5 uur lekker naar huis. ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Inderdaad wel even kijken of de banden vwb betreft rijrichting en model etc kloppen voor het monteren (daar ben ik zelf dan ook wel bij).
Dat gezegd hebbende - de op een na laatste keer dat dat fout ging was bij een kwikfit. De laatste keer bij mijn Bosch werkplaats, die een verkeerde band geleverd hadden gekregen en die doodleuk gemonteerd hadden. Dus ik zie na een dag het profiel en denk ,,, eh wat is dit eigenlijk voor band (soort zomer slick ipv de door miij altijd gereden alle seizoenen banden). Was dan wel een dag later opgelost maar tsja.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-08 03:28
Spam

[ Voor 95% gewijzigd door deepbass909 op 13-12-2017 13:09 . Reden: Het plaatsen van reclame is niet gewenst op Tweakers.net ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Frieda schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:49:
autobandenmarkt (delticom). ik zou zo weer bestellen :)

Bij een bestelling van complete wielen (velgen + banden) bij velgenshop.nl viel dan weer tegen (spullen wordt gedumpt bij een lokale bandenboer die vervolgens een van de banden in de verkeerde rijrichting monteerd :F
Uitleg van de kosten bij velgenshop liet ook te wensen over...
Tevens pastte de wielen niet 1-op-1 op de auto aangezien velgenshop alleen naar steek en ET kijkt en niet naar andere zaken als aanwezigheid van meeneembouten op de naaf/remmen ed.

[ Voor 49% gewijzigd door SniperGuy op 13-12-2017 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23
Heb ook keer deal kunnen maken bij lokale bandenboer en een garage door gewoon met de prijzen van die sites aan te komen, vaak kunnen ze zelf dan ook wat zakken en je hebt gewoon service/garantie via die partijen.

Nog steeds geen spijt ook van mijn keuze voor deze auto geen winterbanden aan te schaffen, maar zit ook met <5km woon-werk verkeer.
Afgelopen zondag was de weg op de lokale weggetjes wat gladjes, maar dat is extra oppassen, de grotere wegen waren al schoon en 's avonds door de regen helemaal.
Maandag was het wel wat erger, iets eerder naar huis gegaan en het was wel wat glibberen her en der, toen ook besloten 's avonds maar niet naar een vergadering te gaan, omdat dat 20km door polderweggetjes was en het lang bleef sneeuwen. Gisteren en zeker vandaag nergens meer last van gehad.

Probeer meestal als gladheids-graadmeter ook wat te remmen en kijken of ik nergens doorschuif.

Wegkomen is met AWD meestal ook geen issue, tot stilstand komen en sommige bochten zijn de lastigheid.
Op m'n vorige auto had ik een set Nokians, verschil met zomerbanden is dan wel goed te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:46

PauseBreak

derp!

Frieda schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:29:
Als ik betere recensies zou lezen had ik ze allang bij zo'n bandenschuiver besteld, alleen ben ik dan idd bezorgd dat ik 3 banden in dezelfde rijrichting op velg gemonteerd krijg en 3 weken later de laatste nog eens wordt nageleverd.. Ik krijg bij die gasten heel erg het idee dat je geluk moet hebben en dat heb ik nu eenmaal niet 7(8)7
Nou ja, om je gerust te stellen, ik heb ondertussen zo'n 6 sets besteld bij autobandenmarkt en dat ging altijd prima. Allerlei verschillende maten, en twee sets waren stalen velg+band. Enige is dat die sets op velg nog wel moeten worden gebalanceerd maar dat kan je bandenboer of garagist wel.

Nee, merp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ben erg tevreden over de prestaties van m’n Continental winterbanden. Moest zowel Zondag als Maandag de sneeuw trotseren. They took it like a champ. Alleen op wat binnendoor weggetjes (thanks TomTom...) met ijs in de bochten was het soms wat wiebelig.

En me rot geergerd aan sommige mensen. Rij je met krap 15km/h door een of ander gat, komt er iemand voor je rijden die niet echt durft en constant vol op de rem trapt, daardoor dus de achterkant kwijt raakt en in paniek weer gas geeft; waardoor de voorkant lastig gaat doen en ze weer vol op de rem trappen. Na een kilometertje of wat ga je dan toch serieus denken aan inhalen, wat je in van die dorpjes met dit weer toch liever vermijd. :+ Als je niet durft noch het snapt: blijf dan lekker thuis. *grom*
En rij je +/- 40 op een enorm ruk stukje snelweg (rotterdam-kralingen, niet te harden die afslag - 40 was eigenlijk al te snel) wordt je met ~80 ingehaald door een vrachtwagen die je vervolgens doodleuk de berm in ziet schuiven... Dwaas.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

WhatsappHack schreef op donderdag 14 december 2017 @ 05:47:
[...]
En rij je +/- 40 op een enorm ruk stukje snelweg (rotterdam-kralingen, niet te harden die afslag - 40 was eigenlijk al te snel) wordt je met ~80 ingehaald door een vrachtwagen die je vervolgens doodleuk de berm in ziet schuiven... Dwaas.
Video or it didn't happen ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@WhatsappHack d:)b Conti

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 15:07
Gisteren na wat perikelen dus eindelijk de winterbandjes er weer op. Ik kan je zeggen, van 1.4mm zomerbanden naar >5mm winterbanden is een substantieel verschil :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Die 1,6mm is slechts een suggestie joh :+

Nee, merp!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik ben al een jaar te lui om de dashcam een goed plekje te geven :) Met de prachtige sneeuwlandschappen waar ik doorheen ben gereden heb ik daar wel een beetje spijt van. ;(
En je camera pakken achter t stuur is al niet zo slim, laat staan als je je focust op de weg en de wegligging van je bak :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn auto heeft wellicht ietwat meer vermogen en koppel dan een gemiddelde auto, maar ik merk het verschil wel heel duidelijk.

De Conit's TS860 (oid) zijn echt waanzinnig op sneeuw en ijs en doen het ook goed op nat. Maar de Pilot Sport zomerbanden hebben veel (veeeeeel) meer grip op droog, ook onder het vriespunt. Bij elke goede bocht voel je de auto over de winterbanden wegglijden.

Ik ben erg blij dat ik ze heb, autorijden op sneeuw en ijs is gewoon oliedom zonder. Ben wel weer blij als het voorjaar is :p

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Had er vorige week bijna een setje 225/40 R18 "Vredestein Wintrac Extreme S(300kph)" a €1200(banden + velgen + sensoren)onder laten zetten maar ja de sneeuw is alweer weg en ik rij alweer 26 jaar zonder winterbanden.
Heb er 1 winter wel winterbanden onder gehad, daar 2 dagen profijt van gehad en daarna eigenlijk alleen maar last van gehad aangezien ik een behoorlijk vlotte rijder ben.

• Pantagruel
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

SniperGuy schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:38:
[...]

autobandenmarkt (delticom). ik zou zo weer bestellen :)

Bij een bestelling van complete wielen (velgen + banden) bij velgenshop.nl viel dan weer tegen (spullen wordt gedumpt bij een lokale bandenboer die vervolgens een van de banden in de verkeerde rijrichting monteerd :F
Uitleg van de kosten bij velgenshop liet ook te wensen over...
Tevens pastte de wielen niet 1-op-1 op de auto aangezien velgenshop alleen naar steek en ET kijkt en niet naar andere zaken als aanwezigheid van meeneembouten op de naaf/remmen ed.
Bij de waarneming over velgenshop.nl sluit ik me aan.

Bij deze mijn ervaring mbt 2 aankopen (beide zomerbanden!) en plaatsing door 2 verschillende bedrijven (dichtstbijzijnde deed enkel stalen velgen, voor de lichtmetalen set moest ik elders zijn)

1e aankoop: 5 stuks Good Years 15", enkel de banden (voor onder een skoda fabia combi).Velgen en banden idd bij de bandenboer afgeleverd welke ze perfect monteerde (voorafgaande aan de bestelling eerst ff contact gehad). Wat wel tegenviel was de mededeling dat de banden al ca. 9 maanden oud waren, dit bleek uit de productie sticker die door de monterende partij van tekst en uitleg werd voorzien. In hoeverre dat nadelig kon zijn, kon de beste man me niet vertellen (afhankelijk vd opslag condities). Tot op heden geen problemen gehad met de set.

2e aankoop: 4 stuks lichtmetalen velgen en banden, zoals de eerdere bestelling bij de bandenboer afgeleverd welke ze perfect monteerde (voorafgaande aan de bestelling eerst ff contact gehad. Absolute tegenvaller was dat de info rondom de gebruikte bout fout was (bleek bolrond te zijn en niet conisch zoals vermeldt), de geopperde slotbouten set (natuurlijk meteen besteld want ze zullen het toch wel weten) waren zodoende dus ook niet de juiste set. De standaard bouten was geen probleem die kon ik ad-hoc bijkopen bij de monteur (want de bouten die erop zaten waren niet de juiste voor de velg) en de slotbouten set is door Jero cardesign uit hoofddorp kostenloos opnieuw besteld (top service). Moest wel twee dagen later terugkomen om de velgen+ banden te laten plaatsen, want zonder slotbouten meenemen leek me niet zo slim.

Maar terug naar relevant, ervaring met winter banden.

Skoda Fabia combi: Snow trac's (nr weet ik niet uit m'n hoofd) op staal rondom, bevallen prima, t verschil met de zomerbanden merk je behoorlijk in de gladde pap zoals tijdens afgelopen weekend/maandag.

Opel Zafira B: Conti winterbanden op lichtmetaal, zelfde ervaring qua gevoel op de weg.

Waarom winterbanden, toch betere grip in het glibberige na-/natte voorjaar, daarnaast familie in Duitsland dus vanaf 1 oktober winterbanden verplicht als we bij familie op bezoek willen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Pantagruel schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:52:
[...]
[knip]

Waarom winterbanden, toch betere grip in het glibberige na-/natte voorjaar, daarnaast familie in Duitsland dus vanaf 1 oktober winterbanden verplicht als we bij familie op bezoek willen.
Zo zit dat volgens mij niet met de regelgeving in Duitsland, dat is niet strikt per 1 oktober. Je moet daar het gehele jaar rond geschikte banden onder je auto hebben, naargelang de actuele weersituatie.

@Pantagruel ik doe het zo maar even, overbodig om er een nieuwe reactie voor te gaan plaatsen; https://www.anwb.nl/auto/...winterbanden-in-duitsland

[ Voor 13% gewijzigd door hardware-lover op 14-12-2017 16:30 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 00:58
Ik heb nog nooit gezeik gehad met banden..
1e aanschaf: 4x Fulda kristall Montero (155/70/13) Bij autobandenmarkt.
2e aanschaf: 4x Goodyear Ultragrip8 (175/65/14) bij autobandenmarkt. Prima gemonteerd bij de garage.
3e aanschaf: 4x Vredestein Sportrac5 (195/45/16) bij bandenleader. ook prima
4e aanschaf: 4x Toyo Snowprox s954 (205/55/16) bij topbanden.com prima, splinternieuw (4 weken oud of zo).
5e aanschaf: 2x Maxxis Premitra hp5 (205/50/17) bij pneusonline - prima, alleen slijten deze banden hard. Was vooral uitproberen, en ze kwamen niet slecht uit de test.
6e aanschaf: 2x Vredestein Ultrac Satin (205/50/17) bij pneusonline, prima.
7e aanschaf: 2x Vredestein Sportrac5 (185/55/15) ook weer bij pneusonline. Banden van nog geen 3 maanden oud.

Voordeel van pneusonline vind ik het kortingpunten sparen, terwijl ze al erg goedkoop zijn.
Het omleggen doet de lokale garage, en die zijn niet zo dom dat ze ze verkeerd monteren. Sowieso heeft geen band, muv de Ultragrip8 een richting aanduiding, maar alleen een inside/outside

[ Voor 24% gewijzigd door GAIAjohan op 14-12-2017 15:15 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:20
GAIAjohan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:08:
Ik heb nog nooit gezeik gehad met banden..
1e aanschaf: 4x Fulda kristall Montero (155/70/13) Bij autobandenmarkt.
2e aanschaf: 4x Goodyear Ultragrip8 (175/65/14) bij autobandenmarkt. Prima gemonteerd bij de garage.
3e aanschaf: 4x Vredestein Sportrac5 (195/45/16) bij bandenleader. ook prima
4e aanschaf: 4x Toyo Snowprox s954 (205/55/16) bij topbanden.com prima, splinternieuw (4 weken oud of zo).
5e aanschaf: 2x Maxxis Premitra hp5 (205/50/17) bij pneusonline - prima, alleen slijten deze banden hard. Was vooral uitproberen, en ze kwamen niet slecht uit de test.
6e aanschaf: 2x Vredestein Ultrac Satin (205/50/17) bij pneusonline, prima.
7e aanschaf: 2x Vredestein Sportrac5 (185/55/15) ook weer bij pneusonline. Banden van nog geen 3 maanden oud.

Voordeel van pneusonline vind ik het kortingpunten sparen, terwijl ze al erg goedkoop zijn.
Het omleggen doet de lokale garage, en die zijn niet zo dom dat ze ze verkeerd monteren. Sowieso heeft geen band, muv de Ultragrip8 een richting aanduiding, maar alleen een inside/outside
Ik bestel bij bandenleader.be; ook altijd tevreden.

De Hankooks van paar weken terug waren 4 weken oud toen ze aankwamen.
Motorbanden daarentegen hadden een DOT code van eind 2015 (besteld in mei 2017).
Bij mijn vader exact hetzelfde. Op zich geen ramp, ze gaan toch maar 1 seizoen mee 8)

Tevreden van de Sportrac5?
Ze komen vrij goed uit de tests. Vrij slijtvast ook lees ik.
Voor zomerbanden zweer(de) ik bij de Conti PC5, maar meer dan 30.000km haal ik echt niet.
En ik rij rustig. Dus eigenlijk heel dure band prijs/km. Wel fantastisch goed.

Michelin Energy Saver+ gaan veel langer mee maar grip bij nat is zozo naar het schijnt.

Hankooks ben ik ook tevreden van; toch net iets goedkoper maar ze worden steeds beter aan een snel tempo. Idem voor Nexen trouwens...

[ Voor 5% gewijzigd door Aries.Mu op 14-12-2017 15:23 ]

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik ben tevreden over de Sportrac5.
Heb ze eerst onder een 206 gehad ,(de 195/45/16 van hierboven). Hij reed er beter mee dan wat erop zat. Maar slijtage weet ik niet, die auto is vrij snel weggegaan.
Hierna heb ik ze op mijn huidige Volvo gehad, hebben ze 75k volgehouden, 30k voor, 45k achter. Waren wel minder dan 2mm over. Maar officieel is de load index in die maat te laag (89 IPV 93). En 93 bestaat niet voor de Sportrac5, dus daarom naar de Ultrac satin gegaan.

De laatste aanschaf is voor vriendin op een Lancia Yp, die rijdt nu op 4x Sportrac5, en ze is tevreden. Ze heeft er nog maar 5000 mee gereden, dus echt veel kan ik er niet over zeggen

[ Voor 22% gewijzigd door GAIAjohan op 14-12-2017 15:35 ]

• SniperGuy
Pantagruel schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:52:
[...]
Absolute tegenvaller was dat de info rondom de gebruikte bout fout was (bleek bolrond te zijn en niet conisch zoals vermeldt), de geopperde slotbouten set (natuurlijk meteen besteld want ze zullen het toch wel weten) waren zodoende dus ook niet de juiste set. De standaard bouten was geen probleem die kon ik ad-hoc bijkopen bij de monteur (want de bouten die erop zaten waren niet de juiste voor de velg) en de slotbouten set is door Jero cardesign uit hoofddorp kostenloos opnieuw besteld (top service).
[...]
Bij autobandenmarkt kreeg ik 20 bij de nieuwe velg passende wielbouten moeren. De OEM LM velgen gebruikte bolconisch en de Enzo velgen conisch dus kon de OEM wielmoeren niet gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.wielmoeren.com/wielmoeren/Images/Informatie/Wielmoeren/info-wielmoeren_image014.jpg

• Aries.Mu
GAIAjohan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:23:
Ik ben tevreden over de Sportrac5.
Heb ze eerst onder een 206 gehad ,(de 195/45/16 van hierboven). Hij reed er beter mee dan wat erop zat. Maar slijtage weet ik niet, die auto is vrij snel weggegaan.
Hierna heb ik ze op mijn huidige Volvo gehad, hebben ze 75k volgehouden, 30k voor, 45k achter. Waren wel minder dan 2mm over. Maar officieel is de load index in die maat te laag (89 IPV 93). En 93 bestaat niet voor de Sportrac5, dus daarom naar de Ultrac satin gegaan.

De laatste aanschaf is voor vriendin op een Lancia Yp, die rijdt nu op 4x Sportrac5, en ze is tevreden. Ze heeft er nog maar 5000 mee gereden, dus echt veel kan ik er niet over zeggen
30k vooraan is zelfde als de PC5. Ik vind dat eigenlijk te weinig voor een band. Maar goede banden zijn zachter van profiel natuurlijk.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

• GAIAjohan
Aries.Mu schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:09:
[...]

30k vooraan is zelfde als de PC5. Ik vind dat eigenlijk te weinig voor een band. Maar goede banden zijn zachter van profiel natuurlijk.
Ze hebben het totaal 75k volgehouden ;). Ik had namelijk maar 2 ervan. De garage had bij aflevering nml 2 andere banden op de andere as gezet.
En de Vredesteins hebben in totaal 30k voorop gezeten, en later toen ik die andere banden verwisselde nog eens 45k op de achteras.
Dus die 2 Vredesteins hebben 75k op de auto gezeten. ;). Na 30k op de vooras konden ze dus nog 45k op de achteras

• Aries.Mu
GAIAjohan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:20:
[...]

Ze hebben het totaal 75k volgehouden ;). Ik had namelijk maar 2 ervan. De garage had bij aflevering nml 2 andere banden op de andere as gezet.
En de Vredesteins hebben in totaal 30k voorop gezeten, en later toen ik die andere banden verwisselde nog eens 45k op de achteras.
Dus die 2 Vredesteins hebben 75k op de auto gezeten. ;). Na 30k op de vooras konden ze dus nog 45k op de achteras
Verkeerd gelezen 8)7

75k is dan wel weer veel. Enkel snelweg?

• Pantagruel
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

hardware-lover schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:04:
[...]

Zo zit dat volgens mij niet met de regelgeving in Duitsland, dat is niet strikt per 1 oktober. Je moet daar het gehele jaar rond geschikte banden onder je auto hebben, naargelang de actuele weersituatie.
De wet en regelgeving heeft het inderdaad niet strikt vanaf 1 oktober, maar heeft het over winterse omstandigheden, dat kan dus al eerder zijn. De realiteit wil dat t gros vd Duitsers per 1 okt de winterbanden eronder heeft (bevestigd door de Duitse vraagbaak in mijn rug alhier). Op moment dat je onderweg bent in Duitsland met banden die niet geschikt zijn bij de weersomstandigheden van dat moment, dek de verzekering evt. schade niet en heb je een flink probleem.
De vraag van de exacte datum is dus een eerder een academische discussie, je verantwoording nemen moet je altijd.
SniperGuy schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:08:
[...]

Bij autobandenmarkt kreeg ik 20 bij de nieuwe velg passende wielbouten moeren. De OEM LM velgen gebruikte bolconisch en de Enzo velgen conisch dus kon de OEM wielmoeren niet gebruiken.

[afbeelding]
Dat is netjes en zo zou t moeten zijn.

De beste man bij Jero had het destijds idd ook over de geleverde OEM LM bouten die niet pasten op t nieuwe setjes velgen. Hij vond t dusdanig prutswerk van de leverende partij dat ik de bouten tegen kostprijs kon krijgen, de foute slotbouten set was helemaal de klapper natuurlijk. Ik heb er nog een email aan gespendeerd maar meer dan een laf 'sorry' voor t ongemak kon er niet af. Klaarblijkelijk zijn de marges zo krap dat je vooral niet te veel tijd moet steken in dat soort onzin.

[ Voor 34% gewijzigd door Pantagruel op 14-12-2017 16:32 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:24
[...]

Van voor naar achteren :? meestal vervang je toch de voorbanden en leg je achter naar voren? :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• GAIAjohan
Martinusz schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:28:
[...]

Van voor naar achteren :? meestal vervang je toch de voorbanden en leg je achter naar voren? :?
Klopt, maar ik wilde sneller af van de andere banden, en dat is gelukt. Ze

En ja vooral snelweg.

Overigens klopt de hierboven gestelde situatie niet 100%. Maar is een extreme versimpeling..

Werkelijke situatie
113k - in het boekje staat 2 nieuwe voorbanden (Vredestein)
136k ik koop de auto, met de gebruikte Vredesteins op de achteras, en splinternieuwe andere banden op vooras.
171k banden in opslag ivm winterbanden
182k Vredestein naar vooras, andere banden vervangen (voor Maxxis) naar achteras.
193k - Vredestein vervangen voor Ultrac Satin

Dus van 113-136k op vooras en van 182k-193k op vooras = ~34k op de vooras.
136-171= ~45k op achteras.

Profiel was echt heel weinig bij vervanging, en rotondes waren in de regen best gevaarlijk.

Inmiddels zit ik op 213k.

[ Voor 60% gewijzigd door GAIAjohan op 14-12-2017 16:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 15:24
[...]

Heb je dan niet 4 banden om je vooras liggen? :+

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

LordSinclair schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:36:
[...]

Heb je dan niet 4 banden om je vooras liggen? :+
offtopic:
Daar is in de F1 wel mee gereden trouwens - niet noodzakelijk winterbanden overigens. zie Wikipedia: Tyrrell P34 geen porum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Kun je bij een voorwielaangedreven auto niet beter de achterbanden vervangen? Overstuur is moeilijker op te vangen dan onderstuur en daarom altijd achter de nieuwste banden heb ik altijd begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 15:24
Roenie schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:52:
[...]
Kun je bij een voorwielaangedreven auto niet beter de achterbanden vervangen? Overstuur is moeilijker op te vangen dan onderstuur en daarom altijd achter de nieuwste banden heb ik altijd begrepen.
Dat probeert hij ook te zeggen ;)

De versleten voorbanden voor worden vervangen door nieuwe rubbers en achter geplaatst en de achterbanden gaan naar voren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
Roenie schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:52:
[...]
Fixed :+ Ongeacht waar de aandrijving zit is het altijd beter om achter de beste banden te hebben.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Deze week met de Michelin CrossClimates onder de V60 naar Winterberg geweest. Daar viel elke dag zo’n tien centimeter sneeuw en de wegen op ons vakantiepark werden niet echt goed bijgehouden. Verschillende mensen gingen al met sneeuwkettingen in de weer maar ik kon met de Cross Climates prima uit de voeten op hellingen vol slush en besneeuwde parkeerplaatsen. In combinatie met de goede ervaringen in de zomer is dit voor mij de nogmaals de bevestiging dat deze band voor Nederland echt ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:16

-tom-562

Oliesjeik

Bigs schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 08:01:
Deze week met de Michelin CrossClimates onder de V60 naar Winterberg geweest. Daar viel elke dag zo’n tien centimeter sneeuw en de wegen op ons vakantiepark werden niet echt goed bijgehouden. Verschillende mensen gingen al met sneeuwkettingen in de weer maar ik kon met de Cross Climates prima uit de voeten op hellingen vol slush en besneeuwde parkeerplaatsen. In combinatie met de goede ervaringen in de zomer is dit voor mij de nogmaals de bevestiging dat deze band voor Nederland echt ideaal is.
De volgende keer dat ik weer nieuwe banden nodig heb, komen er hier ook een setje CrossClimates, de reviews zijn echt uitstekend daarover

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:14
Aries.Mu schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:22:
[...]

Verkeerd gelezen 8)7

75k is dan wel weer veel. Enkel snelweg?
75k veel? Lijkt mij eerder een goed gemiddelde wanneer je niet extreem sportief of heel zuinig rijdt.

Hier liggen de Goodyear Ultragrip Performance Gen-1 er ondertussen voor het 3e seizoen op en is er 70k km met gereden. Vooraan zijn ze echt zo goed als op met 3.5mm, achteraan zit er nog 7mm op.
De zomerbanden (Conti Ecocontact 5), waren na 65k km op. Toen zat er nog 2.5mm op. Achter zit er dan nog 5mm op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb gisteren de Quatracs onder beide auto's laten zetten en de bandeninstallatuer kende maar een betere zei hij (ze krijgen blijkbaar zo nu en dan een dagje spelen op de testbaan aangeboden van de fabrikanten)
, die Michelin. Misschien dat ik volgende keer die ook probeer op een van de auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

calsonic schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:51:
Had er vorige week bijna een setje 225/40 R18 "Vredestein Wintrac Extreme S(300kph)" a €1200(banden + velgen + sensoren)onder laten zetten maar ja de sneeuw is alweer weg en ik rij alweer 26 jaar zonder winterbanden.
Heb er 1 winter wel winterbanden onder gehad, daar 2 dagen profijt van gehad en daarna eigenlijk alleen maar last van gehad aangezien ik een behoorlijk vlotte rijder ben.
Beetje overdreven ook deze high performance band. iets smaller en hoger als normaal en tot 240/210km/u is prima voor de winter

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 16-12-2017 12:58 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

ik heb ze ook nog overwogen, maar ben toch gewoon voor Continentals gegaan (TS860).
Met goede winterbanden moet het overigens wel erg gortig worden voordat je met sneeuwkettingen aan de gang moet.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:57:
[...]

Beetje overdreven ook deze high performance band. iets smaller en hoger als normaal en tot 240/210km/u is prima voor de winter
Wat is overdreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 20:19
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 47% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 20:38 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

[...]

Je weet dat je banden hooguit van achter naar voor hoort te wisselen en niet andersom? De banden achter zijn belangrijker dan die voor, of je nou voorwiel-, achterwiel-, of vierwiel aangedreven auto's rijdt.

Edit: zie dat dit in de rest van de comments ook al naar voren gekomen is.

[ Voor 5% gewijzigd door mark-k op 16-12-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Thunder
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-04-2024
Ik heb er alweer een paar jaar 'swinters een set 255/40R19 Michelin Pilot Alpin banden onder liggen. Bij nat en winters weer geven deze een prima wegligging. Hoewel het nauwelijks nodig is in ons kikkerlandje voel ik mij toch een stuk meer op mijn gemak in plaats van de nogal matige (standaard) Pirelli P-Zero's die ik er in de zomer onder heb. Als die warm zijn is er niks mis mee, maar onder de 10 graden en nattigheid, moet je echt oppassen dat je achterkant niet aan de wandel gaat.

[ Voor 0% gewijzigd door Lord Thunder op 16-12-2017 16:09 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Hackus schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:57:
[...]

Totdat je in DE komt: dan moeten je banden een snelheidsrating hebben die hoger ligt dan de door de fabrikant opgegeven topsnelheid, doe je dat niet dan ben je verplicht een sticker duidelijk zichtbaar op je dashboard te plakken die de maximale snelheid van de banden aangeeft of je moet een snelheidsbegrenzer in (laten) stellen...
Afbeeldingslocatie: https://autonotizen.de/images/8/a/4/f/5/8a4f5fcd90feaa49a5eefc637cdaa887868a3ab8-bentley-flying-spur-v82015-03-271556211464111860.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

SniperGuy schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:35:
[...]
Totdat je in DE komt: dan moeten je banden een snelheidsrating hebben die hoger ligt dan de door de fabrikant opgegeven topsnelheid, doe je dat niet dan ben je verplicht een sticker duidelijk zichtbaar op je dashboard te plakken die de maximale snelheid van de banden aangeeft of je moet een snelheidsbegrenzer in (laten) stellen...
[afbeelding]
Zolang die rating boven de 200 km/h ligt, zal het meevallen.
"Bitte Herr, glauben Sie tatsächlich dass ich verrückt genug bin, um mehr als 200 Stundenkilometer zu fahren mit meiner ganzen Familie in den Wagen?"

NB: Bij 193 op de GPS hield ik het de laatste keer in Duitsland wel voor gezien. En dat was op een rustig stuk waar ik (mede dankzij de helling) de situatie meer dan vijf kiliometer vooruit kon overzien met weinig vrachtauto's

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Het is ook geen onzin, gisteren uit Oostenrijk terug gereden naar Nederland. Paar honderd kilometer droge wegen gehad en daar reden we in een treintje van een aantal auto's stukken met >200 km/h. Er is zeker wel een markt voor dat soort banden. Snelheidswinst tov 170 km/h is natuurlijk nihiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:07
Ik rijd hier ook gewoon op T banden met een auto die 200 zou moeten kunnen. Kans dat ik die snelheid ga halen is klein, ding doet bij 130 al 4000RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SniperGuy schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:35:
[...]

[afbeelding]
Waarom zou je winterbanden monteren met 300km/u specs ?
Ik rij zelf 90% in Duitsland en weet wel wat je bedoelt. 99.9% van de auto's zijn beperkt tot 250km/u dus voldoet W ook in extreme geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Freee!! schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:54:
[...]

Zolang die rating boven de 200 km/h ligt, zal het meevallen.
"Bitte Herr, glauben Sie tatsächlich dass ich verrückt genug bin, um mehr als 200 Stundenkilometer zu fahren mit meiner ganzen Familie in den Wagen?"

NB: Bij 193 op de GPS hield ik het de laatste keer in Duitsland wel voor gezien. En dat was op een rustig stuk waar ik (mede dankzij de helling) de situatie meer dan vijf kiliometer vooruit kon overzien met weinig vrachtauto's
;)

Vaak heb je niet eens de ruimte of kom je ineens een bord 120 of 70 tegen, omdat er ergens een natuurgebied, ziekenhuis ligt of bejaardencentrum of dergelijks. 130km/u blijft ook adviessnelheid. degene die het post van 300km/u banden mag sowieso niet in Duitsland rijden zonder gepaste banden nu. dus lekker hier in NL max 130 rijden met je Y banden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Hackus schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:39:
[...]
Vaak heb je niet eens de ruimte of kom je ineens een bord 120 of 70 tegen, omdat er ergens een natuurgebied, ziekenhuis ligt of bejaardencentrum of dergelijks.
Baustelle
130km/u blijft ook adviessnelheid. degene die het post van 300km/u banden mag sowieso niet in Duitsland rijden zonder gepaste banden nu. dus lekker hier in NL max 130 rijden met je Y banden ;)
Het mooie van advies is dat je het kunt negeren.

Duitsland valt eigenlijk wel een beetje uit de toon bij de andere twee in het rijtje, Noord Korea en Ethiopië.
spoiler:
De enige drie landen op deze wereld zonder een landelijke, wettelijke maximumsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hackus schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:21:
[...]

Ik rij zelf 90% in Duitsland en weet wel wat je bedoelt. 99.9% van de auto's zijn beperkt tot 250km/u dus voldoet W ook in extreme geval.
Geen idee, ik heb all seasons en die zijn Y dus inderdaad 300. Was ook de betaalbare optie, de H banden waren duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

YellowCube schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:03:
[...]

ik heb ze ook nog overwogen, maar ben toch gewoon voor Continentals gegaan (TS860).
Met goede winterbanden moet het overigens wel erg gortig worden voordat je met sneeuwkettingen aan de gang moet.
Deze heb ik er ook onder liggen. Wat een grip hebben die dingen in de sneeuw zeg;,ook een stuk stiller dan m'n Michelin Alpins op m'n vorige auto. Jammer dat je dan toch stil staat in de woonwijk omdat het gros van de mensen met zomerbanden besluit toch 's ochtends de weg op te gaan met sneeuw en dan niet eens de zebrapad verhoging bij de rotonde op kunnen komen. (en dan doorgaan met spinnend proberen op exact hetzelfde plekje recht tegen het heuveltje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
Freee!! schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:55:
[...]

Het mooie van advies is dat je het kunt negeren.

Duitsland valt eigenlijk wel een beetje uit de toon bij de andere twee in het rijtje, Noord Korea en Ethiopië.
spoiler:
De enige drie landen op deze wereld zonder een landelijke, wettelijke maximumsnelheid.
Isle of Man? (al is dat niet echt een volledig apart land)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Thunder
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-04-2024
Hackus schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:21:
[...]

De performance rating van een band heeft niet alleen met de maximum snelheid die je er mee kan rijden te maken. Ook de remweg en stabiliteit in bochten wordt beter bij een hogere rating. Remmen van 100 tot 0 km/u scheelt tussen de verschillende ratings echt meters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
immetjes schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:36:
[...]
Jammer dat je dan toch stil staat in de woonwijk omdat het gros van de mensen met zomerbanden besluit toch 's ochtends de weg op te gaan met sneeuw en dan niet eens de zebrapad verhoging bij de rotonde op kunnen komen. (en dan doorgaan met spinnend proberen op exact hetzelfde plekje recht tegen het heuveltje)
Dat heeft niets te maken met zomerbanden maar met niet kunnen rijden. Als je voor zo'n bult stopt kom je inderdaad niet meer weg (ook met winterbanden zul je dan al snel moeite hebben). Veel mensen snappen gewoon niet hoe ze moeten rijden in de sneeuw en dat zorgt voor veel meer problemen dan winter/zomerbanden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
mark-k schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:55:
[...]

Je weet dat je banden hooguit van achter naar voor hoort te wisselen en niet andersom? De banden achter zijn belangrijker dan die voor, of je nou voorwiel-, achterwiel-, of vierwiel aangedreven auto's rijdt.

Edit: zie dat dit in de rest van de comments ook al naar voren gekomen is.
Over het algemeen doe ik dat niet met zomerbanden. Daar gooi ik in principe de slechtste voorop en wissel steeds 2, alleen als ik een 'betere' set heb waar ik vanaf wil, zoals het geval was toen ik de auto kocht, gooi ik die set gewoon voorop. Het was met die Vredesteins alleen een versimpeling van het gebruik.
Vóórdat ik de auto had, zaten ze voorop. Toen ik de auto kocht achterop. Toen de voorbanden versleten waren zijn ze weer naar voren gegaan. Daarna weg.

Met winterbanden roteer ik, zodat ze tegelijk vervangen kunnen worden door een volledig nieuwe set bij zo'n 3mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

redwing schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:35:
[...]

Dat heeft niets te maken met zomerbanden maar met niet kunnen rijden.[...]
Deels, met mijn winterbanden reed ik dit heuveltje namelijk gewoon op na stilstand. Je moet stoppen voor dit heuveltje daar het een druk zebrapad is. Een aanloopje is lastig ivm drukte.

Weg rijden is nog niet eens zo gevaarlijk trouwens...Achteruit glijden tegen je achterligger of doorglijden bij remmen is gevaarlijker. Dat eerste dat gebeurde ook bij dat heuveltje, het was dat ik het in de gaten had en dat ik en de man achter me wat naar achteren konden anders had ik nog een trekhaak in m'n voorbumper gehad..en nee het was niet 10cm mochten mensen denken dat ik geen afstand hield.

Ik dacht ook, als ze dat heuveltje nu eens een beetje schuin oprijdt naast het ijsspoor van voorgangers. Maar nee hoor, koppeling slopen en vol in de wielspin.

[ Voor 5% gewijzigd door immetjes op 19-12-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
xos schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:18:
Het is ook geen onzin, gisteren uit Oostenrijk terug gereden naar Nederland. Paar honderd kilometer droge wegen gehad en daar reden we in een treintje van een aantal auto's stukken met >200 km/h. Er is zeker wel een markt voor dat soort banden. Snelheidswinst tov 170 km/h is natuurlijk nihiel.
Maar het is gewoon lekker om door te kunnen en mogen rijden. Hele stukken 200+ rijden is heerlijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

SniperGuy schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:01:
[...]

Maar het is gewoon lekker om door te kunnen en mogen rijden. Hele stukken 200+ rijden is heerlijk _/-\o_
Stukken minder lekker voor je portemonnee alleen :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Freee!! schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:54:
Precies. Technisch is het allemaal geen probleem, maar ik vind de impact zo stevig toenemen bij hogere snelheden. De grens is uiteraard wat arbitrair maar ik vind het rond zo'n 160 wel genoeg. Dat is toevallig ook een beetje wat de meeste Duitsers dan ook doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
PauseBreak schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:02:
[...]

Stukken minder lekker voor je portemonnee alleen :+
Een hobby mag geld kosten, als ik economisch naar DE zou gaan dan had ik wel het vliegtuig genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

SniperGuy schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:41:
[...]

Een hobby mag geld kosten, als ik economisch naar DE zou gaan dan had ik wel het vliegtuig genomen.
Mja, hier is het 5 minuten rijden. Dan denk je er toch anders over. Het verschil tussen continu 160 of 200 is gewoon een extra tankbeurt en dus ook dat tijdsverlies.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

vorig jaar 2e handsjes gekocht. Goed merk, prima profiel, niet te oud en geen zichtbare afwijkingen. Banden trilde enorm, ook na nieuw balanceren. Na 1 week nieuwe conti's erop laten leggen. Voor mij nooit meer de hands banden. Het is wel de eerste stap bij veiligheid, kun je nog zoveel electronische snufjes op je auto hebben. Geen grip is geen grip.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Misschien wel handig voor de mensen die nog geen winterbanden hebben maar wel op wintersport gaan:
Wie binnenkort met de auto op wintersport gaat, moet goed in de gaten houden dat Duitsland per 1 januari aanstaande de veiligheidsregels voor winterbanden aanscherpt. De banden moeten voortaan niet alleen maar het keurmerk M+S hebben, maar ook een alpine-symbool in de vorm van een sneeuwvlok.

Om niet direct iedereen op te zadelen met hoge kosten voor nieuwe winterbanden, geldt er een overgangsperiode tot september 2024. Voorwaarde is wel dat de banden moeten zijn gekocht voor 1 januari 2018. "Winterbanden die gekocht worden na 1 januari 2018, moeten dus voorzien zijn van een alpine-symbool."

"Ga je op wintersport komend seizoen, let daar dus goed op bij de aanschaf van nieuwe winterbanden", zegt een woordvoerder van de Bovag. Uit onderzoek van die branchevereniging van garages, blijkt dat 86 procent van de mensen die naar de sneeuw gaat, niet op de hoogte is van die nieuwe regels.

"En dat kan je in Duitsland een boete opleveren van 60 tot 80 euro. Dat is misschien te overzien, maar raak je betrokken bij een ongeluk, dan kom je bij een officier van justitie toch in problemen."

bron

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

"Gelukkig" heb ik het probleem van winterbanden niet meer. Tegen dat ik weer mag rijden, is het toch weer tijd om de zomerbanden erom te leggen.

spoiler:
Gisteren geopereerd aan mijn oog :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Tusk schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:31:
vorig jaar 2e handsjes gekocht. Goed merk, prima profiel, niet te oud en geen zichtbare afwijkingen. Banden trilde enorm, ook na nieuw balanceren.
Eens, elke keer dat ik 2e hands banden heb gekocht is er wel iets mee aan de hand. Het staat niet voor niks te koop natuurlijk. Ex dealer banden is opzich niks mis mee (Bijv. PON die overal continental op legt en wat er af komt wordt verkocht)

Veel 2e hands banden zijn vaak oud, of hebben gerepareerde schade (hoeft niet per se erg te zijn). En je kunt inderdaad niet goed zien of ze netjes rond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb offertes opgevraagd voor monteren en leveren 4 stalen velgen, winterbanden en tpms sensoren, voor een 308 hatchback uit 2015. De eerste offerte is binnen, Euromaster, 1.100 euro !! (380 velgen, 380 banden, 200 ventielen, rest montage en balanceren). Ik vind dat vrij fors. Wat is een realistische prijs? Wil graag a merk banden en gebruik ze voor wintersport en woon-werk 3 dagen p week.

Het hoeft niet per se heel goedkoop , maar dit vind ik weer het andere uiterste.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 23-12-2017 22:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:48

jgj82

Ja, maar = nee

Richtprijzen (wel Duitsland, 2 weken geleden nog besteld)

4x 16" = €200,-

4x 205/60 R16 = €400
Montage & balanceren €50
Dan nog die ventielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sport_Life schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:01:
Ik heb offertes opgevraagd voor monteren en leveren 4 stalen velgen, winterbanden en tpms sensoren, voor een 308 hatchback uit 2015. De eerste offerte is binnen, Euromaster, 1.100 euro !! (380 velgen, 380 banden, 200 ventielen, rest montage en balanceren). Ik vind dat vrij fors. Wat is een realistische prijs? Wil graag a merk banden en gebruik ze voor wintersport en woon-werk 3 dagen p week.

Het hoeft niet per se heel goedkoop , maar dit vind ik weer het andere uiterste.
Ventielen worden preventief vervangen maar bij EUR 50/stuk is daar geen sprake meer van, bij EUR 2 wel. Ik zou nog even wat meer offertes opvragen. Je kan je ook afvragen wat die TMPS je waard is (bij runflat wel maar verder?). Een normale bandenwissel kost 50 euro voor 4 wielen inclusief ventiel en balanceren. Bij een kwikfit of profyle 80.

kijk even op https://banden.autoweek.nl/ en zoek zelf wat velgen uit.

edit:// ik heb voor EUR 1000 twee auto's op Vredestein Qatracts 5 laten zetten, een dacia Duster en een Volvo V70 en dat zit beide aan de duurdere kant vwb bandenmaten. Dacia was 400, Volvo was 500 en dan 100 voor het wisselen bij een ZZP wisselaar namelijk http://www.jenrbandenservice.nl/ - hij werkt elke dag tot 9 uur 's avonds, probeer dat eens bij een kwikfit

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 23-12-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Van mij hoeft TPMS niet per se, maar ik begreep dat het verplicht is bij auto's vanaf 2015.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:01:

Online lukt je dit voor 600 euro. Wel zonder montage op de auto maar dat is niet zo lastig met complete wielen. Is inclusief TPMS sensoren die je wel nodig hebt want anders krijg je een foutmelding.

Wel even opletten dat je wielbouten nog passen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2017 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Dirk33 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:52:
[...]

Eens, elke keer dat ik 2e hands banden heb gekocht is er wel iets mee aan de hand. Het staat niet voor niks te koop natuurlijk.
Als je een andere auto koopt en de winterbanden liggen nog in de schuur dan hoeft er niet zo veel mis mee te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
Vandaag weer tijd om de zomerbanden om te leggen.
Ligt een vers setje klaar

Ben er weer erg blij meegeweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Gisteren ook gewisseld.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pXeY4Ag.jpg

Zojuist zat ik de banden te bekijken, en ik zag dat bij het 4mm nokje ook het 'winterprofiel' van de lamellen op lijkt te houden. Zie de sleuf daar, die stopt op niveau van dat nokje.

Wat zit daaronder?! Een 'zomerprofiel' tot het 1,6mm nokje?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UM2CzDB.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 25-03-2018 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Net geen 75000km en drie winters gedaan met Goodyear Ultragrip Performance Gen1 (215/55R17) Op de vooras zitten ze aan 2.5mm en zijn ze dus wel aan vervanging toe.
Achter zit er nog 7mm op, wat betekent dat die dus zonder problemen 150000km zouden kunnen doen. Echt bizar veel voor een winterband die er van half oktober tot eind april op zit. Mag ook wel voor de prijs van dik 200 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
De winterbanden roteer ik netjes, zodat ze ongeveer tegelijk op 4mm komen en vervangen moeten worden.
Nu 2 winters gedaan en ze zitten nu op 6-6,5mm.
Er is nu zo'n 20.000km mee gereden.
Deze winter van 211.450 tot 221.750.
Vorig jaar van 182.800 tot 192.450.

[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 25-03-2018 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

GAIAjohan schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:36:
Gisteren ook gewisseld.
[afbeelding]

Zojuist zat ik de banden te bekijken, en ik zag dat bij het 4mm nokje ook het 'winterprofiel' van de lamellen op lijkt te houden. Zie de sleuf daar, die stopt op niveau van dat nokje.

Wat zit daaronder?! Een 'zomerprofiel' tot het 1,6mm nokje?

[afbeelding]
Nou een zomerprofiel is het niet echt, je kunt het meer zien als een nokje wat aangeeft tot waar je nog volgens de regels mag rijden. Of het ook verantwoord is kan je een heel topic over vol discussiëren. ;)

Het is belangrijk om te kijken of het profiel nog goed veel water kan afvoeren en of je grip ook bij warmer weer nog prettig is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rij dit jaar mijn winterbanden op. Denk dat ze tot augustus mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Gonadan schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:52:
[...]

Nou een zomerprofiel is het niet echt, je kunt het meer zien als een nokje wat aangeeft tot waar je nog volgens de regels mag rijden. Of het ook verantwoord is kan je een heel topic over vol discussiëren. ;)

Het is belangrijk om te kijken of het profiel nog goed veel water kan afvoeren en of je grip ook bij warmer weer nog prettig is.
Maar waarom houdt de sleuf die ik aanwijs exact op, op 4mm? Dat het nokje is om de slijtage te weten is logisch. Maar omdat die sleuf op 4mm ophoudt, lijkt daarmee het winterse eigenschappen te verdwijnen? Althans, onder de 4mm wordt het een heel smal sleufje tov 'nu'.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GtenomV.jpg

Ik heb zoiets nog niet eerder gezien althans. Het 4mm en 1,6mm nokje wel

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 26-03-2018 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
AndRo555 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:45:
Net geen 75000km en drie winters gedaan met Goodyear Ultragrip Performance Gen1 (215/55R17) Op de vooras zitten ze aan 2.5mm en zijn ze dus wel aan vervanging toe.
Achter zit er nog 7mm op, wat betekent dat die dus zonder problemen 150000km zouden kunnen doen. Echt bizar veel voor een winterband die er van half oktober tot eind april op zit. Mag ook wel voor de prijs van dik 200 euro per stuk.
Ik rij sinds 2010 achterwielaandrijving en geen versleten voorbanden meer. Doe al met hetzelfde winterbandenset sinds 2010. Al ben je een rustige rijder, nog steeds slippen die voorbanden, ook doordat er veel minder druk op de banden zit aan de voorkant. Is niet niks 2,5 vs 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
sugarlee89 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:01:
[...]

Ik rij sinds 2010 achterwielaandrijving en geen versleten voorbanden meer. Doe al met hetzelfde winterbandenset sinds 2010. Al ben je een rustige rijder, nog steeds slippen die voorbanden, ook doordat er veel minder druk op de banden zit aan de voorkant. Is niet niks 2,5 vs 7.
Is ook niet verwonderlijk met aandrijving, besturing en het grootste deel van het gewicht op de vooras. Wel opmerkelijk is dat linksvoor vrij dicht op de 2mm zit terwijl rechtsvoor gewoon nog op 3mm zit. Zal wel te maken hebben met dat er veel afslagen naar links vanuit stilstand genomen worden en daar slipt al snel het binnenste wiel door bij gewoon vertrekken. (en dat is heus niet bijzonder vlot of met opzet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
@AndRo555 links is ook iets zwaarder belast als je veel alleen in de auto zit he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De meeste bochten op de snelweg gaan naar rechts, dus druk op de linkerkant van de banden. Dus als je veel snelweg kilometers rijdt klopt dat verschil in afslijten wel (edit zeker als je laat remt en er hard doorheen gaat, dan pakt linksvoor echt het merendeel van de wrijving). Als ik veel snelwegkilometers maak op mijn motorfiets zie ik ook dat de rechterkant van de banden (tweewieler werkt anders) meer afslijten.

[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 27-03-2018 01:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Vandaag in het nieuws de andere kant van de discussie; Mensen die in de zomer doorrijden met winterbanden. Als we onderstaand artikel mogen geloven zijn er het ook niet een paar, maar zo'n 500.000 gebakjes. Persoonlijk hoop ik dat deze schatting erg hoog is en dat dit er eerder 300.000 zijn, maar ik vind het nog al wat! De remweg wordt bij 'normale' omstandigheden namelijk al aanzienlijk langer, bij zomerse/tropische temperaturen met veel zonuren wordt dit alleen maar langer.
Tijdens de AutoWeek-winterbandentest van eind vorig jaar bleek maar weer eens hoeveel langer de remweg van het speciale rubber is. Bij 100 km/h stonden we met de referentie-zomerband in 37,9 meter stil, met de geteste winderbanden was dat tussen de 43,7 en 46,7 meter.
Ben ik de enige die het vreemd vind dat er mensen moord en brand schreeuwen als mensen geen winterbanden hebben bij die 4 dagen sneeuw, maar bij 3 maanden hete temperaturen hoor je verder niemand over mensen die wel met winterbanden doorrijden?

Artikel Autoweek: https://www.autoweek.nl/n...-met-winterbanden-op-pad/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Zeker. Koop dan lekker 4seizoensbanden..

Ik denk trouwens dat er ook best wel wat mensen hun winterbanden van 3 - 4 mm oprijden in de zomer want 'nog veel profiel'.
Zat lui die 99% van de tijd niets van hun banden vragen met een rustige rijstijl en 5pk vermogen. Die kunnen ook met Lingling banden af (muv noodstop).

[ Voor 41% gewijzigd door bombadil op 01-08-2018 18:22 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:07
Mja, ik heb maandag mijn banden nog van 2.1 naar 2.6 bar gezet... ook dat is wat heel veel invloed heeft op de wegligging en wat waarschijnlijk meer invloed heeft dan welke band je rijdt. Ja ik ben daarin te laks geweest, maar samen met mij doet half Nederland dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

TheBrut3 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:22:
Ben ik de enige die het vreemd vind dat er mensen moord en brand schreeuwen als mensen geen winterbanden hebben bij die 4 dagen sneeuw, maar bij 3 maanden hete temperaturen hoor je verder niemand over mensen die wel met winterbanden doorrijden?

Artikel Autoweek: https://www.autoweek.nl/n...-met-winterbanden-op-pad/
Helemaal mee eens!

Ik blijf van mening dat winterbanden in Nederland (muv zuid limburg) totaal overbodig zijn en dat het niks meer dan een commerciele truc is. Gewoon geld verdienen met bangmakerij.

Ik draai ze er dan ook alleen onder als ik de alpen in ga. Scheelt dat mijn w-w-verkeer snelwegvrij is. Maar als ik dan zie dat moedertjes in C1'tjes op winterbandjes naar de Appie rijden, dan denk ik echt: Doos je bent erin getuind!

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
Mijn zusje had dat vorig jaar. Auto gekocht, hele jaar mee rond gereden. Tegen het najaar toch maar eens naar de bandenboer voor winterbanden 'Mevrouw, u heeft al winterbanden' - 'Oh, euh ok' :P Zitten nu allseasons onder want die winterbanden waren na een hele zomer rondrijden gewoon op.

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 02-08-2018 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:22:
Vandaag in het nieuws de andere kant van de discussie; Mensen die in de zomer doorrijden met winterbanden. Als we onderstaand artikel mogen geloven zijn er het ook niet een paar, maar zo'n 500.000 gebakjes. Persoonlijk hoop ik dat deze schatting erg hoog is en dat dit er eerder 300.000 zijn, maar ik vind het nog al wat! Ben ik de enige die het vreemd vind dat er mensen moord en brand schreeuwen als mensen geen winterbanden hebben bij die 4 dagen sneeuw, maar bij 3 maanden hete temperaturen hoor je verder niemand over mensen die wel met winterbanden doorrijden.
Omdat een zomerband onder winterse omstandigheden de remweg verdubbelt terwijl het verschil in de zomer gelijk is aan het verschil tussen een goede en slechte zomerband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 06:52:
Omdat een zomerband onder winterse omstandigheden de remweg verdubbelt terwijl het verschil in de zomer gelijk is aan het verschil tussen een goede en slechte zomerband.
En hoeveel dagen winterse omstandigheden (sneeuw) kent het jaar? Hier in Brabant zijn dat er niet veel, terwijl er ruim voldoende dagen met 20+ graden zijn waarbij het zonnetje lekker op het asfalt staat te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er rijden nu nog genoeg auto's op winterbanden, sowieso zie ik vaak op (bedrijfswagens) achter winterbanden.
Verder heb ik nog geen test gezien, waarbij een uit een test blijkt dat zomer en winterbanden zijn getest onder gelijke omstandigheden. Dat zie ik in het artikel van AW ook niet terug.https://banden.autoweek.nl/bandentests/autoweek-winterbandentest-2017/

Bijv een BMW 318i op een dag dat het 4 graden buiten is, testen met winter en zomerbanden.
Deze test kan men ook uitvoeren met zowel, regen als all season banden.

zowel op een droog wegdek als nat: Remweg, Plotseling uitwijken etc.

* Dus niet zomerbanden testen op sneeuw en winterbanden in de zomer :D

Pagina: 1 ... 6 ... 24 Laatste