Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:02
Sinds kort heb ik ook een private lease auto, en ik ben me bewust van de voor en nadelen en ga er zelfs vanuit dat het over vier jaar iets duurder was geweest dan als ik zelf zou kopen. En dan niet eens zoals hierboven genoemd een paar tientjes maar een paar honderd euro per jaar. Maar met mijn ervaringen met mijn afgelopen 2 autos in mijn achterhoofd heb ik dat voor de ontzorging graag over.
Het innameprotocol, of duidelijkheid daarover was ook een belangrijk selectie criterium. Ik wil gewoon weten waar je aan toe bent, een leasemaatschappij die daar zelfs na vragen onduidelijk over bleef is ook afgevallen, ondanks de interessante prijs.

Wat ik me af vraag is wat jullie doen met betrekking tot een rechtsbijstandsverzekering verkeer. Lease je die mee, neem je die niet, of sluit je die apart af?

Met mijn eigen auto had ik er een, die heb ik nog steeds, maar twijfel om die op te zeggen.
Ik heb er nooit bewust gebruik van gemaakt, wel eens het nummer ingevuld op het schadeformulier, bij aanrijdingen waar ik in principe al geen schuld had. Ik weet niet hoeveel dat dan op de achtergrond helpt.
Heb ooit wel gehoord dat je bij discussie over de schuldvraag per definitie aan het kortste eind trekt als je geen RB verzekering hebt en de tegenpartij wel.
Je kan bij lease natuurlijk denken, lekker belangrijk, ik betaal mijn eigen risico en ben overal vanaf. Maar het kan allicht schelen of schades je aangerekend worden, en in sommige gevallen is het eigen risico extreem hoog. (Bij mij niet, maar 135 per verwijtbare schade.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GHB363 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:38:
Sinds kort heb ik ook een private lease auto, en ik ben me bewust van de voor en nadelen en ga er zelfs vanuit dat het over vier jaar iets duurder was geweest dan als ik zelf zou kopen. En dan niet eens zoals hierboven genoemd een paar tientjes maar een paar honderd euro per jaar. Maar met mijn ervaringen met mijn afgelopen 2 autos in mijn achterhoofd heb ik dat voor de ontzorging graag over.
Het innameprotocol, of duidelijkheid daarover was ook een belangrijk selectie criterium. Ik wil gewoon weten waar je aan toe bent, een leasemaatschappij die daar zelfs na vragen onduidelijk over bleef is ook afgevallen, ondanks de interessante prijs.
Dat is denk ik in veel gevallen voor velen het belangrijkste; zekerheid en ontzorging.
GHB363 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:38:
Wat ik me af vraag is wat jullie doen met betrekking tot een rechtsbijstandsverzekering verkeer. Lease je die mee, neem je die niet, of sluit je die apart af?

Met mijn eigen auto had ik er een, die heb ik nog steeds, maar twijfel om die op te zeggen.
Ik heb er nooit bewust gebruik van gemaakt, wel eens het nummer ingevuld op het schadeformulier, bij aanrijdingen waar ik in principe al geen schuld had. Ik weet niet hoeveel dat dan op de achtergrond helpt.
Heb ooit wel gehoord dat je bij discussie over de schuldvraag per definitie aan het kortste eind trekt als je geen RB verzekering hebt en de tegenpartij wel.
Je kan bij lease natuurlijk denken, lekker belangrijk, ik betaal mijn eigen risico en ben overal vanaf. Maar het kan allicht schelen of schades je aangerekend worden, en in sommige gevallen is het eigen risico extreem hoog. (Bij mij niet, maar 135 per verwijtbare schade.)
RB is een eigen keuze, ook als je natuurlijk een eigen auto hebt. Alleen punt is natuurlijk dit; in welk geval heb je hem nodig. Ik heb hem al 10+ jaar en eigenlijk op het gebied van vervoer nog nooit iets gehad, ondanks wat schades (door ons en aan ons).

En per definitie aan het kortste eind trekken is onzin, je kunt het gewoon voor laten komen mocht je je onrecht aangedaan voelen. Kost je op dat moment wel wat meer geld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:34:
[...]

Ga dan ook in op mijn voorbeeld. ;) Configureer het B-segment karretje op peugeot.nl voor 15k en je komt uit met wat je prive ook kwijt bent. Alleen zonder risico dat je model aan het eind van de eigendomsperiode net is vervangen waardoor jou auto net weer 2k minder waard is geworden. Schoonzus had een C1, maar daar hebben ze best wel wat op moeten laten omdat er gewoon zo ontzettend veel te koop staan. Zelfde heb je met meer auto's in het 'drukke' segment. Ik ga denk ik mijn volgende auto ook via private lease doen. Geen geleur meer voor de beste prijs of eindeloze wanverkopen op Marktplaats met je eigen auto. Dat is me die paar tientjes wel waard op de hele looptijd.
Alles heeft zo zijn voor- en nadelen. Alleen heb ik het idee dat prive leasers er argumenten bijtrekken die echt niet relevant zijn zoals dure reparaties in het verleden en zogenaamde 'zekerheid'. Daar krijg ik jeuk van.

De enige vergelijking die telt is het kostenplaatje tussen twee vergelijkbare auto's. Dus als je dezelfde nieuw zou kopen, niet met een tweedehandsje. Zoals ik meerdere keren heb gezegd weet ik 100% zeker dat ik dezelfde 'zekerheid' heb met eigen koop.

Wat je noemt over een BKR vind ik persoonlijk wel een dealbreaker. Je zal maar een hypotheek niet kunnen krijgen omdat je een auto hebt geleased.

Overigens ken ik wel wat mensen die via privé-leasen hun contract willen opbreken omdat ze niet tevreden over de auto zijn. Tuurlijk kan dat wel maar dan mag je wel het een en ander gaan afkopen, en dat zijn vaak geen misselijke bedragen.

Je moet niet denken dat ik tegen deze vorm ben; alleen probeer ik onzin-argumenten over 'zekerheid' te ontkrachten. Natuurlijk ben je zekerder dan met een oud krot uit 1995. Maar met dezelfde auto maakt het allemaal niets uit.

[ Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 12-10-2015 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
BKR weet ik niet zeker, maar ik kan me niet voorstellen dat dit soort maandbedragen er niet inkomen. Dat weerhoudt mij er ook van.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Señor Sjon schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:33:
Het enige wat wel speelt is bv. de hypotheek. Private lease komt in het BKR te staan. [...]Toch zijn die lasten niet veel hoger of lager als een eigen auto die niet meegeteld wordt.
Logisch toch? Als je betalingsproblemen hebt (bijvoorbeeld door werkloosheid) blijft dat leasecontract een kostenpost, terwijl een eigen auto bij verkoop nog wat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
MrSleeves schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:26:
[...]

En in jaar 4 heb je kortsluiting in je accu of dynamo die ook je startmotor sloopt. Hoppa €1000 verder.

[...]

Wat is er precies wurgt aan een private lease? Ik adem nog prima namelijk.. ;)
Na 4 jaar? Dan heb ik de auto allang ingeruild voor een nieuwe, net zoals met private lease.

Wat er wurgt? Die verplichte looptijd. Leuke nieuwe baan met leasebak, nieuwe baan op fietsafstand, een drieling of ontslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

123RR schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 17:57:
[...]

Na 4 jaar? Dan heb ik de auto allang ingeruild voor een nieuwe, net zoals met private lease.
Niet na, maar in ofwel binnen 4 jaar. Ook om mij heen zie ik genoeg mensen net nieuwe auto's die binnen 4 jaar serieuze problemen hebben die niet binnen de garantie vallen.
Wat er wurgt? Die verplichte looptijd. Leuke nieuwe baan met leasebak, nieuwe baan op fietsafstand, een drieling of ontslag?
En met een nieuwe auto moet je je auto dan verkopen en hopen op een redelijk bedrag.
Overigens is het zo dat we nu waarschijnlijk ook minder km's gaan rijden dan verwacht. Daar krijg ik dan ook geld voor terug mocht ik minder dan verwacht rijden.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
MrSleeves schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 19:34:
[...]

Niet na, maar in ofwel binnen 4 jaar. Ook om mij heen zie ik genoeg mensen net nieuwe auto's die binnen 4 jaar serieuze problemen hebben die niet binnen de garantie vallen.
Ik mijn voorbeeld ging ik uit van een periode van 3 jaar, als je je auto 4 jaar wil rijden zou kiezen voor een auto met minimaal 4 jaar garantie (genoeg merken te vinden, eventueel tegen kleine betaling).

De eerste kilometers heeft een auto alleen regulier onderhoud nodig, de eerste slijtagedelen vervangen doe je pas bij ca.40.000km, namelijk de bandjes (max. 100euro p/s incl ,montage). Daarna komen eens remblokken (max. 100euro incl. montage). Verder heb je de geen kosten de eerste 3-4jaar bij 20.000km/jaar.

Alles wat er stuk gaat valt onder garantie, uiteraard m.u.v. ongevalschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
123RR schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:42:
[...]

Ik mijn voorbeeld ging ik uit van een periode van 3 jaar, als je je auto 4 jaar wil rijden zou kiezen voor een auto met minimaal 4 jaar garantie (genoeg merken te vinden, eventueel tegen kleine betaling).
Ik heb dat ook al een paar keer genoemd maar hij negeert dat argument. Mensen die een nieuwe auto kopen weten echt wel van de optie van verlengde garantie. Ja, als je dat niet kiest dan loop je dat risico. Ik vind dat niet ineens een nadeel van zelf kopen. Het is maar een meerprijs van (over de hele looptijd) een bedrag van enkele euro's.
MrSleeves schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 19:34:
Waarom blijf je toch dit argument herhalen om het in je eigen voordeel te draaien? het is inmiddels toch al een aantal keer als argument weerlegd dat dit geen risico hoeft te zijn?

Voor mijn auto was dit tijdens een actie 99 euro voor een jaar extra (8,25 euro per maand extra over de looptijd voor een auto van 25K). En omdat ik toch niet langer dan drie jaar in een auto wil rijden een prima deal. Ook gewoon die zekerheid van geen onverwachte kosten. Ik zie echt je probleem niet.

Er zijn zelfs merken die standaard 5 of 7 jaar garantie bieden.
123RR schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:42:
namelijk de bandjes (max. 100euro p/s incl ,montage).
Als jij een adresje weet waar ik 225/40/18 kan halen van een A-merk voor 100p/stuk incl montage hoor ik het graag :+

[ Voor 46% gewijzigd door RodeStabilo op 13-10-2015 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Friespeuk schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 07:52:
[...]

Waarom blijf je toch dit argument herhalen om het in je eigen voordeel te draaien? het is inmiddels toch al een aantal keer als argument weerlegd dat dit geen risico hoeft te zijn?
Omdat niet alles door garantie gedekt wordt blijkbaar. Heb je de volledige voorwaarden doorgelezen van die extra garantie?
Er zijn zelfs merken die standaard 5 of 7 jaar garantie bieden.
Check, had ik bij mijn vorige auto. Heb er 0,0 aan gehad.
Kortsluiting viel niet binnen de garantie, want alleen de motor heeft 7 jaar, de rest 5. Jammer voor je dat je verkeerd voorgelicht bent.
Toen ik strandde in Duitsland omdat de bougies afgebroken waren en een paar kleppen gesloopt hadden, was de Kia dealer in Duitsland er ook snel bij om mij te vertellen dat dit niet onder de 7 jaar garantie viel.

Dus als private lease een wurgcontract is, denk ik dat je bij extra garantie ook even de kleine lettertjes moet lezen. Want niet alles valt onder garantie. Alles wat draait, proberen ze vrij snel als "normale slijtage" te betitelen.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
Je hebt jezelf dus blijkbaar laten afschepen met een simpel praatje.

Gewoon op non-conformiteit gooien. Alle door jouw genoemde voorbeelden horen niet stuk je te gaan binnen deze periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123RR
Friespeuk schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 07:52:
[...]

[...]

Als jij een adresje weet waar ik 225/40/18 kan halen van een A-merk voor 100p/stuk incl montage hoor ik het graag :+
We hebben het hier over een Fabia of andere willekeurige B-segmenter, daar ligt standaard 14 of 15" op, die krijgt je zelfs voor minder dan de genoemde 100euro gemonteerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
123RR schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:36:
Alle door jouw genoemde voorbeelden horen niet stuk je te gaan binnen deze periode.
Exact. Zelfs een eerstejaars rechtenstudent zou daar nog gehakt van maken.
MrSleeves schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:32:
Dus als private lease een wurgcontract is,
Dat heb ik nooit gezegd dus ik zou het op prijs stellen als je in dat opzicht niet daaraan refereert als je me citeert. Dit om de discussie open en eerlijk te houden.

[ Voor 110% gewijzigd door RodeStabilo op 13-10-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
Friespeuk schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:41:
[...]

[...]

Verder moet je niet denken dat ik tegen deze vorm ben.
Ik ben in principe ook niet tegen priveleasen. Als ik een (in principe onnodig) contract moet aangaan voor een langere periode dan moeten er voor mij voordelen te behalen zijn.

Die voordelen zijn er gewoon niet, als je de auto prive koopt (al dan niet niet met eigen geld) ben je onder de streep voordeliger uit en heb je alle vrijheid.

Tevens heb je niet allerlei aanvullingen nodig die belachelijk veel geld kosten om normaal gebruik van je auto te kunnen. Denk aan winterbanden, 20euro per maand 8)7, prive kost het minder dan de helft. Pechservice buitenland, 8euro per maand, bij prive kopen gratis. Vervangend vervoer bij reparatiewerkzaamheden 5euro per maand |:( , bij prive kopen gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
123RR schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:01:
[...]
Tevens heb je niet allerlei aanvullingen nodig die belachelijk veel geld kosten om normaal gebruik van je auto te kunnen. Denk aan winterbanden, 20euro per maand 8)7, prive kost het minder dan de helft. Pechservice buitenland, 8euro per maand, bij prive kopen gratis. Vervangend vervoer bij reparatiewerkzaamheden 5euro per maand |:( , bij prive kopen gratis.
Niet teveel met de zwarte bril kijken hè... Je meer tegen dan voor, dat is duidelijk.

Je beurt (privé) is gewoon misschien 3 of 4 tientjes duurder (netjes weggewerkt in de prijs). En jij maar denken dat het echt gratis was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
fredkroket schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:17:
[...]

Niet teveel met de zwarte bril kijken hè... Je meer tegen dan voor, dat is duidelijk.

Je beurt (privé) is gewoon misschien 3 of 4 tientjes duurder (netjes weggewerkt in de prijs). En jij maar denken dat het echt gratis was...
Deze zaken die hij noemt zijn standaard bij de aanschaf van een nieuwe wagen (even afgezien van winterbanden) dus dat zit gewoon bij de prijs inbegrepen. Bij prive lease moet je er nog eens als extra dienst voor afrekenen. daarom lijkt het bedrag waar importeurs mee adverteren zo laag en krijg je dus al snel een vertekend beeld.

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 14-10-2015 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
123RR schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:01:
[...]

Ik ben in principe ook niet tegen priveleasen. Als ik een (in principe onnodig) contract moet aangaan voor een langere periode dan moeten er voor mij voordelen te behalen zijn.

Die voordelen zijn er gewoon niet, als je de auto prive koopt (al dan niet niet met eigen geld) ben je onder de streep voordeliger uit en heb je alle vrijheid.

Nou....

Winterbanden kan je zelf kopen als je ze persé wilt. Ik heb er nooit het nut van ingezien, maar voor die discussie is voor een ander topic.
Pechservice buitenland... je hebt toch gewoon garantie van het merk uit met internationale pechservice?
Vervangend vervoer: dealerafhankelijk. Bij menig dealer is dat echt niet gratis hoor. Zeker niet als privéklant. Met een beetje plannen van onderhoud is vervangend vervoer ook niet nodig.

Je moet goed de voorwaarden vergelijken, want bij nieuwe auto's zit er veelal al internationale hulp op. Dan betaal je alleen maar dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:33:
Bij menig dealer is dat echt niet gratis hoor. Zeker niet als privéklant.
Hij bedoelt vervangend vervoer bij langdurende reparaties. Even snel gecheckt bij het eerste de beste merk binnen bv VAG waar we over discussieren en daar valt dat onder de vergoeding binnen de mobilitietsgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat valt bij private lease daar toch ook gewoon onder? Ik weet dat er bedrijven tussenzitten die de boel erg verschraald hebben en ook nog eens niet de pakketten van de fabrikant aanhouden. Kijk bij Renault bv, die totaal niet transparant is in welke uitvoering je nou uiteindelijk krijgt. Bij Peugeot, Mazda en VAG kan je dat wel gewoon kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:45:
Dat valt bij private lease daar toch ook gewoon onder?
Blijkbaar niet want volgens 123RR moet je daarvoor extra betalen per maand.

Ik bekijk even een berekening van justlease.nl die hun 108 probeert te verkopen;

https://leasen.nl/kopen-leasen-of-financieren/

1. Verzekering voor zo'n auto kost mij geen 65 euro per maand. VOor mijn C-segmenter betaal ik ook maar 45. Zo'n A-segment auto is echt niet meer dan 25 voor mij.
2. Onderhoud kost me ook geen 19 euro per maand. Ik rij m'n auto drie jaar en besteed tot die tijd 229 euro. dat is 6 euro per maand.
3. Reservering reparaties. Niet nodig want garantie.
4. Houderschapsbelasting. Is ook lager want ik woon niet in utrecht.

Ik kan dus al 60 euro besparen op het verhaal van justlease en dan heb ik nog niet eens heel goed gekeken.

Ben nog niet overtuigd. Goed, echt objectief is het natuurlijk niet. Wij van WC eend adviseren Wc eend....

[ Voor 62% gewijzigd door RodeStabilo op 14-10-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ah, die bedoel ik ook met onduidelijke autopakketten. :P

Via Peugeot zelf komt ie op 233/maand.

Maar even je lijstje afgaan:
1. De autoverzekering is denk ik op basis van nul schadevrije jaren. Je kan bij bv Citroen excl. verzekering leasen om zo je eigen schadevrije jaren in te zetten. Maar klopt, daar valt zelf winst te halen.
2. Ze rekenen conform een ANWB getal, volg de sterretjes. ;)
3. Niet elke reparatie is garantie... je kan ook een keer ergens tegenaan rijden of iets slopen door bij de Gamma iets lomps in de achterbak te gooien.

Maar, de winst haal je ook niet met dit soort gebakjes denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:05:
3. Niet elke reparatie is garantie... je kan ook een keer ergens tegenaan rijden of iets slopen door bij de Gamma iets lomps in de achterbak te gooien.
Dat is een schade-reparatie. bij prive leasen kost je je dat je eigen risico al dan niet bij inleveren. bij een bepaalde leasemaatschappij las ik dat als je dingen niet meldde je een extra boete krijgt.

Die 45 euro voor mijn verzekering die ik noem is inclusief;

1. nul euro eigen risico
2. no claim beschermer. één keer per jaar schade gratis laten repareren
3. drie jaar nieuwwaardegarantie bij diefstal en total loss. factuur opsturen en aanschafbedrag wordt gestort.

Ik denk niet dat prive leasen wat voor mijn situatie is ;)

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 14-10-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Friespeuk schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:08:
2. no claim beschermer. één keer per jaar schade gratis laten repareren
Heel leuk, tot blijkt dat je vast zit aan deze verzekeraar, omdat je bij overstappen wel je schadevrijejaren kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:23:
[...]

Heel leuk, tot blijkt dat je vast zit aan deze verzekeraar, omdat je bij overstappen wel je schadevrijejaren kwijt bent.
Daar ben ik van op de hoogte ;)
Maar je zit natuurlijk niet aan ze vast technisch gezien. Als je het gebruikt hebt en je accepteert dat je schadevrije jaren kwijt bent en derhalve meer kwijt bent bij een ander kan je gewoon weggaan.

maar ik zou niet weten waarom ik dat zou doen; de kleine lettertjes zien er goed uit.

[ Voor 34% gewijzigd door RodeStabilo op 14-10-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Claim je elke reparatie bij je verzekeraar dan? 5x36=180 euro. Een keer een gebroken bekerhouder of armsteun. Ga je die echt claimen op de verzekering? De no-claim terugval (ook incl. beschermer) is daarvoor veel te hoog.

1) ER kan je vaak zelf kiezen
2) Dan zit je ook vast aan die maatschappij, want elke andere verzekeraar zet je jaren weer op x-5 jaar.
3) hele leaseperiode garantie op een nieuwe auto denk ik < geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:26:
Claim je elke reparatie bij je verzekeraar dan? 5x36=180 euro. Een keer een gebroken bekerhouder of armsteun. Ga je die echt claimen op de verzekering? De no-claim terugval (ook incl. beschermer) is daarvoor veel te hoog.
Nee, dat zou ik eventueel gebruiken voor exterieure schade als er droeftoeters zijn die het niet zo nauw nemen met mijn bezit.
1) ER kan je vaak zelf kiezen
Tegen een meerprijs ja. Die 45 die ik noem is voor een C-segment auto waar justlease 65 berekend voor hun 108.

Op een Polo en Golf vragen ze voor nul euro eigen risico 37 euro extra per maand.

[ Voor 12% gewijzigd door RodeStabilo op 14-10-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
[...]

Nou....

Winterbanden kan je zelf kopen als je ze persé wilt. Ik heb er nooit het nut van ingezien, maar voor die discussie is voor een ander topic.
Als je regelmatig op wintersport gaat zijn winterbanden een must, in alle andere zijn ze op zijn minst raadzaam. Bij private lease zijn kosten hiervoor letterlijk 2x zo hoog.
[...]

Pechservice buitenland... je hebt toch gewoon garantie van het merk uit met internationale pechservice?
Niet bij private lease, daar heb je uitgeklede garantievoorwaarden en dien je voor pechservice extra (forrs) bij te betalen.
[...]

Vervangend vervoer: dealerafhankelijk. Bij menig dealer is dat echt niet gratis hoor. Zeker niet als privéklant. Met een beetje plannen van onderhoud is vervangend vervoer ook niet nodig.
Vervangend vervoer is bij reparatiewerkzaamheden gratis bij prive kopen (mobiliteitsgarantie), bij private lease uitgesloent, uiteraard wel mogelijk voor een fors extra maandbedrag.
[...]

Met een beetje plannen van onderhoud is vervangend vervoer ook niet nodig.
Klopt, volgens mij had ik duidelijk aangegeven dat het om reparatiewerkzaamheden ging en iet om regulier onderhoud.
[...]

Je moet goed de voorwaarden vergelijken, want bij nieuwe auto's zit er veelal al internationale hulp op. Dan betaal je alleen maar dubbel.
Bij private lease gelden je leasevoorwaarden, deze zijn in bijna alle gevallen ongunstiger dan de garantievoorwaarden bij het prive kopen van een auto.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En per private lease instantie zitten er ook forse verschillen tussen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Blijkbaar koopt een leasemaatschappij deze opties af bij de importeur om maar zo goedkoop mogelijk te zijn.

Maar goed, ik ben nog steeds niet overtuigd. Zeker niet met het eigen risico verhaal hierboven. 37 euro per maand extra betalen omdat af te kopen is echt misdadig. dat is bij mij bijna m'n hele all-risk premie met allerlei toeters en bellen voor nog eens een veel duurdere auto.

[ Voor 57% gewijzigd door RodeStabilo op 14-10-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-09 22:05
Veel discussie hier zie ik over de vraag of een private lease auto nou een voordelige keuze is of niet. Wellicht kunnen jullie mij een beetje helpen :)

Ik ben momenteel rond aan het kijken voor mijn eerste auto. Recent had Leaseplan bij V&D een private lease actie voor een Seat Mii (nu niet meer te bestellen) en ik heb daar een vrijblijvende aanvraag gedaan en nu ben ik aan het overwegen of ik het ook echt ga doen.

Het aanbod wat ik nu heb is een 2 jarig contract a 264 euro per maand, 10.000 km op jaarbasis. Dit is dan de Seat Mii Sport Connect versie, deze heeft standaard wat extra's zoals airco, een beter audiosysteem met subwoofer, cruise control, start-stop systeem en parkeersensoren.
In het contract zitten alle kosten behalve benzine en verkeersboetes, en het eigen risico bedraagt 300 euro bij niet-verhaalbare schades. Verder zit er een inzittendenverzekering in, pechhulp in heel Europa en vervangend vervoer als de auto langer dan 72 uur bij de garage staat.

Ik heb een kostenplaatje gemaakt in deze spreadsheet vs. zelf een auto kopen van rond de 5000 euro, zoiets als deze Toyota Aygo. (je kan 'm kopiëren om hem te bewerken)
Ik heb zelf nog nooit eerder een auto gehad dus ik weet niet zo goed of de kosten voor onderhoud e.d. die ik daar heb gerekend redelijk zijn. Kan iemand dat misschien wat verhelderen?
Nu kom ik uit op een kmprijs van 37 cent in die sheet. Bij de lease zou dat zijn 264x12/10.000 plus brandstof (1,48/19) = 39 cent per km.

Verder heb ik rekening gehouden met het volgende:
- Ik reken op twee jaar gebruik omdat ik verwacht dat ik tegen die tijd (wellicht 3 jaar) behoefte heb aan een andere auto.
- Ik ben 23 en heb geen schadevrije jaren dus voor een WA verzekering ben ik al gauw 40 a 50 euro per maand kwijt.
- Ik kan mijn geld wegzetten a 7% rendement per jaar dus ik zou aardig wat geld mislopen als ik een auto koop.

Voor mij lijkt de keuze voor de Mii als private lease aantrekkelijker. Deze heeft tov bv de Aygo een betere uitrusting en het leasecontract heeft o.a. standaard een all risk dekking, pechhulp en inzittendenverzekering. Daarnaast is het leasecontract flexibel dus als ik deze langer wil laten doorlopen geldt er een lagere leaseprijs met terugwerkende kracht. Bij 3 jaar wordt het bijvoorbeeld 229 euro per maand.

Wat denken jullie van mijn vergelijking? (Met name de variabelen in de sheet)

#FFTB #CRO validator Kingstaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
blu-fox schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 20:22:
Ik heb zelf nog nooit eerder een auto gehad dus ik weet niet zo goed of de kosten voor onderhoud e.d. die ik daar heb gerekend redelijk zijn. Kan iemand dat misschien wat verhelderen?
De prijs van regulier onderhoud kan je waarschijnlijk gewoon online vinden bij de dealer.
- Ik kan mijn geld wegzetten a 7% rendement per jaar dus ik zou aardig wat geld mislopen als ik een auto koop.
Ik denk dat je jezelf rijk rekent met een fictief rendement van 7%. Ik neem aan dat dat net zo goed -30% kan worden... Misschien kan je wel met 20% rendement rekenen, dan verdien je helemaal op lease!
In het contract zitten alle kosten behalve benzine en verkeersboetes, en het eigen risico bedraagt 300 euro bij niet-verhaalbare schades.
6 parkeerdeukjes/krasjes is dus 1800 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Wat denken jullie van mijn vergelijking? (Met name de variabelen in de sheet)
Vergelijken doe je met dezelfde auto als je die ook nieuw zou kopen. Niet met een tweedehandsje die totaal niet vergelijkbaar is met elkaar qua uitrusting etc etc.

Verder geloof ik niet dat een tweedehandsje van 6 jaar oud duurder is dan een leaseconstructie.
RemcoDelft schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 20:34:
Waarschijnlijk wel. dat is hun manier om er nog wat extra geld aan te verdienen.

[ Voor 87% gewijzigd door RodeStabilo op 19-10-2015 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het aanbod wat ik nu heb is een 2 jarig contract a 264 euro per maand, 10.000 km op jaarbasis.
Is dat expliciet voor jouw persoonlijk (leeftijd + 0 schadevrije jaren) of een algemeen bedrag waar nog e.e.a. bijkomt?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-09 22:05
Friespeuk schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 20:35:
[...]

Vergelijken doe je met dezelfde auto als je die ook nieuw zou kopen. Niet met een tweedehandsje die totaal niet vergelijkbaar is met elkaar qua uitrusting etc etc.

Verder geloof ik niet dat een tweedehandsje van 6 jaar oud duurder is dan een leaseconstructie.

[...]

Waarschijnlijk wel. dat is hun manier om er nog wat extra geld aan te verdienen.
Ik begrijp dat de vergelijking inderdaad wat scheef is. Desondanks vind ik de vergelijking wel interessant, enkel naar de totale kosten kijkend. Een nieuwe auto is niet perse een vereiste voor mij, maar een auto tweedehands leasen kan niet voor zover ik weet (?)
Ik probeer juist een zo precies mogelijke inschatting van de kosten te maken, zodat ik kan oordelen op basis van de feiten en niet op basis van wel of niet geloven.
RemcoDelft schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 20:34:
[...]

De prijs van regulier onderhoud kan je waarschijnlijk gewoon online vinden bij de dealer.

[...]

Ik denk dat je jezelf rijk rekent met een fictief rendement van 7%. Ik neem aan dat dat net zo goed -30% kan worden... Misschien kan je wel met 20% rendement rekenen, dan verdien je helemaal op lease!

[...]

Inderdaad standaard onderhoud zal ik even naar kijken wat dat kost, dankje. Daarnaast is er natuurlijk nog wel niet regulier onderhoud (vervanging van onderdelen etc.).

Die 7% rendement hou ik voor mezelf nu aan. Ik weet dat dat wat kort door de bocht lijkt maar daar gaat het nu niet om.

Schades zoals bij het parkeren zijn wel een goeie inderdaad, ik zal nog even goed kijken naar het innameprotocol voor schades zoals bij parkeren. Als ik me het goed kan herinneren staat erin dat ook wat grotere krassen op de bumper toelaatbaar kunnen zijn, zolang deze niet kapot is. Aan de andere kant daalt je eigen auto natuurlijk ook in waarde door dat soort schades.

Het bedrag van 264 euro is een algemeen bedrag dat geldt ongeacht leeftijd of schadevrije jaren, zie ook
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door blu-fox op 19-10-2015 23:03 . Reden: Members only ]

#FFTB #CRO validator Kingstaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
Aangezien je alles op de cent uit rekent heb ik nog wat puntjes:

- 7% rendement is niet echt realistisch
- Je rekent (keuze)vrijheid van een eigen auto niet mee
- Max. 12k km per jaar ipv 24k per 2jaar
- Je bent niet beschermd tegen "extra" belastingen zoals in sectie 12b
- Schades bij inlevering kunnen hard oplopen (300 euro per stuk)
- Niet gebruikte reparatie kosten kunnen gespaard worden bij een eigen auto
- Eigen auto kan je doorrijden of oprijden waardoor je prijs per km lager wordt
- Waarborgsom vergeet je mee te rekenen (inclusief 7% rente dan)
- Banden gaan langer mee dan 5000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01
Ik ben totaal niet van geld lenen maar toch overweeg ik een private lease contract af te gaan sluiten.

In 2011 kocht ik een Peugeot 205 uit 1997 met 180k op de teller. Vorig jaar vond ik dat ik toch echt niet meer op mijn werk kon komen met die auto dus heb ik een Fiat Bravo uit 2009 gekocht waar ik nog wat jaartjes mee vooruit hoop te kunnen.

Mijn vriendin fietste/treinde voorheen naar haar werk maar is toen in de Peugeot gaan rijden. Deze heeft inmiddels 270k op de klok en moet eind april opnieuw gekeurd worden, twee banden zijn sowieso op en de koppeling is er ook aardig doorheen (dat maakt voor de APK niet uit).

Zoals je zult begrijpen is terug gaan naar fietsen/trein niet meer bespreekbaar (dit heeft ook te maken met het feit dat ik nog een motor heb die dan ter discussie komt :+). Vriendin werkt ook gewoon 4 dagen op een afstand van 10km, per jaar hebben we het dus over <10k km.

We hebben nu dus de volgende opties:
1) Peugeot oplappen
2) Klein deugdelijk autootje kopen -> voorbeeld Aygo voor €3.500,- (2005 / 120k)
3) De fiat 500 van mijn schoonouders kopen voor €5.500,- (2010 / 120k)
4) Fiat 500 private leasen voor €194,- per maand via ANWB

Optie 1 is inmiddels redelijk afgeschreven, vriendin wil ook wel eens fatsoenlijk/veilig rijden mede i.v.m. nabije kinderwens en de auto heeft zijn geld wel opgebracht (aanschaf was €500,- :P)

Optie 2 komt in mijn calculatie op minimaal €130,- per maand. Dit is gerekend zonder bijzonder onderhoud, alleen casco verzekerd en normale afschrijving. Als ik dezelfde berekening bij ANWB doe (HJ-700-P als voorbeeld) kom ik op €230. Dit laatste vind ik nogal pessimistisch, de waarheid zal ergens in het midden liggen.

Optie 3 is vergelijkbaar met optie 2, afschrijving en rentederving iets hoger, verder risico onderhoud/waardedaling etc. Vriendin is ook op deze auto verliefd, geen airco/bellen/bluetooth.

Dan optie 4, deze geeft een nieuwe Fiat 500 met airco en radio met bluetooth streaming/bellen etc. Vriendin is op slag verliefd. Prijs is €209 - €20 voor 6 schadevrije jaren +€5 voor kleur = €194,-

Voorwaarden zijn als volgt:
- Leaseprijs in staffel voor km's over de gehele looptijd, dus 40k km is de leaseprijs die we nu hebben. Vanaf 1 km daarboven kom je in het tarief 15k/jaar en blijft de prijs weer hetzelfde tot 60k. Het devies is dus zorgen dat je ofwel bijna 40k rijdt ofwel bijna 60k in 4 jaar. Meerprijs voor de extra 5k/jaar is €25,- wat neerkomt op €0,06/km
- Eigen risico bij schade €300,-. Uitgebreide lijst wat wel en niet acceptabel is bij inleveren
- Geen bijzondere regels wie er in mag rijden, geen afrekening bij hogere km's in 1 maand, allemaal vrij duidelijk.
- Prijs inclusief ANWB pechservice en all-risk verzekering.
- Vervangend vervoer na 3 dagen (geen onoverkomelijk probleem, 2 auto's is luxe)

Dan komt voor mij het belangrijkste punt, voor mijn Bravo reserveer ik iedere maand €100,- afschrijving op een aparte rekening, voor de Peugeot deden we dit nog niet (aangezien we 2e auto nog als optioneel zagen). Als we nu dus een auto aan moeten gaan schaffen moet dat gebeuren met geld dat ik daar eigenlijk niet voor wil gebruiken ("lening" van mijn huisrekening o.i.d).

Conclusie is dat zelf kopen €60,- per maand goedkoper kan zijn maar je dan ook onverwachte kosten en tegenvallers kan hebben. Als ik uitga van de tooltjes op internet zou mijn 2e hands ook al >€200 zijn. Verder is het inclusief all-risk en ANWB dus is rationeel gezien een hogere prijs acceptabel, daarnaast het emotionele aspect van een hele blije vriendin wat ook ietsalles waard is.

Verder vind ik het absoluut geen probleem om 4 jaar aan het contract vast te zitten. Sowieso kan je ontbinden bij ontslag/scheiding/overlijden maar ook zonder die optie zou ik altijd nog kunnen kiezen mijn auto weg te doen en zelf in de paarse :o 500 te gaan rijden. De maandelijkse autoreservering is inmiddels opgehoogd, zo wil ik voorkomen dat we over 4 jaar perse weer moeten (willen) leasen (bij goed aanbod wellicht desgewenst de 500 overnemen van de LM).

Voor de duidelijkheid:
- Ik reken bij eigen aanschaf met 1,8% rentederving (dit levert aflossen op de hypotheek op)
- Onderhoud doe ik niet meer zelf en wil ik ook niet meer (en bij relatief nieuw auto gewoon bij de dealer)

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 02-02-2016 11:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
assje schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:41:
Doen! Maar dan tegen inruilprijs. Zonder het exacte type te weten geeft koerslijst 4800 euro als richtlijn voor verkoop tussen particulieren, en 4450 euro inruilwaarde. Tenzij je schoonouders aan hun dochter willen verdienen, kan er dus (afhankelijk van het type) 1000 euro vanaf.

Zo heb ik mijn Fiat Panda (2010, <60000 km) ruim 2 jaar geleden gekocht voor €3750 (zonder opties), en minder dan een jaar geleden particulier verkocht voor €3500 (wel met nieuwe bandjes, maar die kosten niet zo veel in die maat).
En dat brengt me op deze optie:
2) Klein deugdelijk autootje kopen -> voorbeeld Aygo voor €3.500,- (2005 / 120k)
De Panda's zijn (particulier) veel goedkoper (of nieuwer voor dezelfde prijs) te vinden dan Aygo's, een stuk ruimer, en heeft standaard 4 deuren (hoe gaat die Fiat 500 met kinderwens worden als de achterbank moeilijk bereikbaar is?). Alleen: het rijdt he-le-maal niet fijn, i.t.t. de Aygo-drieling. Maar dat is persoonlijk, en een testrit zal dat uitwijzen.
- Eigen risico bij schade €300,-
Wat doet dit met de "- €25 voor 6 schadevrije jaren" in de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
RemcoDelft schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:37:
[...]

Doen! Maar dan tegen inruilprijs. Zonder het exacte type te weten geeft koerslijst 4800 euro als richtlijn voor verkoop tussen particulieren, en 4450 euro inruilwaarde. Tenzij je schoonouders aan hun dochter willen verdienen, kan er dus (afhankelijk van het type) 1000 euro vanaf.
€5.500 is de inruilprijs (bij de lease bij ANWB die zij zelf ook gaan doen, zit dus niet in aanschaf van de nieuwe). Ik gok dat wij hem wel voor €5k zouden mogen hebben.
Zo heb ik mijn Fiat Panda (2010, <60000 km) ruim 2 jaar geleden gekocht voor €3750 (zonder opties), en minder dan een jaar geleden particulier verkocht voor €3500 (wel met nieuwe bandjes, maar die kosten niet zo veel in die maat).
En dat brengt me op deze optie:

[...]

De Panda's zijn (particulier) veel goedkoper (of nieuwer voor dezelfde prijs) te vinden dan Aygo's, een stuk ruimer, en heeft standaard 4 deuren (hoe gaat die Fiat 500 met kinderwens worden als de achterbank moeilijk bereikbaar is?). Alleen: het rijdt he-le-maal niet fijn, i.t.t. de Aygo-drieling. Maar dat is persoonlijk, en een testrit zal dat uitwijzen.
Goed punt maar ik denk dat mijn vriendin nog liever in de Peugeot blijft rijden dan dat ze in een Panda gaat rijden. Het emotionele aspect is bij de Aygo 3, bij een panda -5* en bij de fiat 10

*ik zeg niet dat dit rationeel is maar het is wat het is
[...]

Wat doet dit met de "- €25 voor 6 schadevrije jaren" in de prijs?
Hoe bedoel je dit? Het eigen risico is altijd €300,-. Op de bruto leaseprijs krijg je een korting afhankelijk van het aantal schadevrije jaren:
0-2 jaar: €0
3-5 jaar: €10
6-8 jaar: €20
>8 jaar: €30

Met mijn 6 schadevrije jaren kom ik dus op €20 korting (25 was foutje).

Om dit te vergelijken met zelf kopen zul je iets moeten zeggen over het verwachtte aantal schade's en het aantal dat >€300,- is.

Het blijft sowieso appels met peren vergelijken omdat ik privé niet nieuw zou kopen, het is dus alleen het beoordelen van de meerprijs ten opzichte van voor en nadelen.

Puur financieel zou ik gewoon twee nieuwe banden en een nieuwe koppeling in de Peugeot moeten stoppen. Kost €750 en de auto kost daarna €75 per maand. Als hij het daarna een half jaar volhoudt heb je dat weer terugverdiend. Je rijdt dan wel in een auto zonder airbags die af en toe wat rookt etc. en op ieder moment eens iets zou kunnen dat echt niet economisch te repareren is (en zonder ANWB op dit moment).

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 02-02-2016 11:56 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
assje schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:46:
Hoe bedoel je dit? Het eigen risico is altijd €300,-. Op de bruto leaseprijs krijg je een korting afhankelijk van het aantal schadevrije jaren:
0-2 jaar: €0
3-5 jaar: €10
6-8 jaar: €20
>8 jaar: €30

Met mijn 6 schadevrije jaren kom ik dus op €20 korting (25 was foutje).
Stel dat je op dag 1 schade rijdt. Dan betaal je 300 euro eigen risico. Krijg je dan nog steeds die 20 euro per maand korting, of is dat ook weg?[/quote]
Je hebt het over jouw schadevrije jaren, staan beide auto's nu op jouw naam? En zijn ze samen verzekerd of afzonderlijk? In het eerste geval: weet je zeker dat je de jaren mee kan nemen? Toen ik mijn auto kocht kon ik de jaren van mijn motor namelijk niet meenemen, tenzij ik ze samen bij dezelfde verzekeraar zou onderbrengen. (oplossing toen was: schadevrije jaren naar de auto, en de motor begon opnieuw te tellen omdat die verzekering veel minder kost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
RemcoDelft schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 12:15:
[...]

Stel dat je op dag 1 schade rijdt. Dan betaal je 300 euro eigen risico. Krijg je dan nog steeds die 20 euro per maand korting, of is dat ook weg?[/quote]
Je hebt het over jouw schadevrije jaren, staan beide auto's nu op jouw naam? En zijn ze samen verzekerd of afzonderlijk? In het eerste geval: weet je zeker dat je de jaren mee kan nemen? Toen ik mijn auto kocht kon ik de jaren van mijn motor namelijk niet meenemen, tenzij ik ze samen bij dezelfde verzekeraar zou onderbrengen. (oplossing toen was: schadevrije jaren naar de auto, en de motor begon opnieuw te tellen omdat die verzekering veel minder kost)
De korting wordt eenmalig vastgesteld aan het begin, verandert tijdens de looptijd niet door schade maar ook niet omlaag doordat je meer schadevrije jaren hebt.

Situatie nu:
Peugeot -> vriendin, inmiddels 1 schadevrij jaar
Fiat -> mijn naam, 6 schadevrije jaren

Wordt dan:
500 lease -> mijn naam 6 schadevrije jaren
Fiat -> op naam vriendin, als ik deze aanpassing nu virtueel doe lijkt het erop dat dan alsnog mijn 6 jaren aangehouden worden (wellicht door de motor op mijn naam en dezelfde polis). Ik ga dit niet navragen, mocht dit niet het geval blijken is de meerprijs alsnog kleiner.

Ik wil in ieder geval op twee namen jaren op blijven bouwen, ik zie dat als een stukje investering in de toekomst. Verder voorwaarden nagekeken/nagevraagd en geen problemen met hoofdbestuurder etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:01
assje schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:46:
[...]

Goed punt maar ik denk dat mijn vriendin nog liever in de Peugeot blijft rijden dan dat ze in een Panda gaat rijden. Het emotionele aspect is bij de Aygo 3, bij een panda -5* en bij de fiat 10

*ik zeg niet dat dit rationeel is maar het is wat het is
Tja, is natuurlijk lastig om rationeel advies te vragen hier, als het hoogstwaarschijnlijk een emotionele keuze zal gaan worden.

Heb een jaar geleden dezelfde afwegingen gemaakt. Uiteindelijk is het privéleasen van een nieuwe auto duurder dan in een ouder karretje gaan rijden, maar het is ook wel lekker om in een nieuwe auto te rijden. Hoeveel verschil in prijs dat je waard is verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.

Zelf zijn we ook voor de privé lease gegaan. Nog zeker geen spijt van.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Maverick schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:25:
[...]
Tja, is natuurlijk lastig om rationeel advies te vragen hier, als het hoogstwaarschijnlijk een emotionele keuze zal gaan worden.
Voor mij is het een rationele keuze waarin ik het emotionele aspect voor mijn vriendin in overweging neem.

Ik vind de verschillen zowel relatief als in absolute bedragen echter zo klein dat ik weinig reden zie om het niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@assje, ik vind een elektrische fiets veeeeel goedkoper. Dan kun je die 205 erbij houden, dat kost niet zoveel. Ook niet om op te lappen.

Als ik kijk naar mijn Yaris, die kost maar 18 euro mrb in de maand, ongeveer hetzelfde voor verzekering in ons geval. Brandstofkosten hangt natuurlijk af van de kilometers.
Onderhoud en reparaties zijn erg gering, banden zijn 200 euro voor 4 stuks. Dat is sowieso goedkoper. Afhscijrving is vrijwel nihil. 5 deurs versie is super praktisch met kinderen.
Maar bij die private lease krijg je natuurlijk wel meer.

Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat je een fiat 500 voor 200 euro in de maand zou kunnen leasen, ik dacht dat je dan vast zat aan een Up ofzo.

Maar even ter referentie. Mijn moeder, nu begin 60, gaat elke dag op de fiets naar de werk, ook bij wat slechter weer. Daarvoor hebben ze wel een elektrische fiets aangeschaft. Maar hierdoor kon de tweede auto (een zware diesel die z'n beste tijd had gehad) weg gedaan worden. Scheelt maandelijks heel veel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:37:
[...]
Ach... wat is niet fijn... Best een aantal keer in (mee)gereden en voor korte stukjes gewoon een prima auto.

We hebben het hier ook over iemand die 10km enkele reis heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
!null schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:07:
@assje, ik vind een elektrische fiets veeeeel goedkoper. Dan kun je die 205 erbij houden, dat kost niet zoveel. Ook niet om op te lappen.

Als ik kijk naar mijn Yaris, die kost maar 18 euro mrb in de maand, ongeveer hetzelfde voor verzekering in ons geval. Brandstofkosten hangt natuurlijk af van de kilometers.
Onderhoud en reparaties zijn erg gering, banden zijn 200 euro voor 4 stuks. Dat is sowieso goedkoper. Afhscijrving is vrijwel nihil. 5 deurs versie is super praktisch met kinderen.
Maar bij die private lease krijg je natuurlijk wel meer.
Die lage kosten zijn natuurlijk mooi, heb ik met mijn Peugeot ook gehad. Realiteit is wel dat je ook een kleine kans hebt op serieus hoge kosten. Maatje in mijn omgeving heeft flink pech gehad en in paar jaar ca. €3k aan kosten aan een auto die dat niet eens waard is. Als het steeds in kleine beetjes komt en een met onduidelijke problemen heb je daar ook weinig over te zeggen.

Het is dus gewoon risico, ook kan een model plotseling minder gewild worden en de afschrijving daardoor hoger dan gedacht. Met een 500 is dat bijvoorbeeld niet denkbeeldig aangezien het best een mode-icoon is en al langer meegaat.
Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat je een fiat 500 voor 200 euro in de maand zou kunnen leasen, ik dacht dat je dan vast zat aan een Up ofzo.

Maar even ter referentie. Mijn moeder, nu begin 60, gaat elke dag op de fiets naar de werk, ook bij wat slechter weer. Daarvoor hebben ze wel een elektrische fiets aangeschaft. Maar hierdoor kon de tweede auto (een zware diesel die z'n beste tijd had gehad) weg gedaan worden. Scheelt maandelijks heel veel.
Ik ben het helemaal met je eens en zeg regelmatig tegen mijn vriendin: ga toch fietsen die paar kilometer

Zij zegt dan: joh dan ga jij toch fietsen, of je verkoopt je motor -> einde verhaal :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
De restwaarde zal wel vrij hoog zijn.
fredkroket schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:20:
Ach... wat is niet fijn... Best een aantal keer in (mee)gereden en voor korte stukjes gewoon een prima auto.
Grootste nadeel: superhoge stoelen (bejaarden zijn daar blij mee) waardoor ik m'n nek ver moet buigen om een verkeerslicht te kunnen zien. De voorruit had 10 cm langer moeten zijn. En dan ben ik nog niet zo lang...
Instelbare stoelen kan dat waarschijnlijk al oplossen, maar dat zat er niet in. De 2010-Panda is de grootste, het laatste model is ronder waardoor er geen complete kinderkamer meer in/op past :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
assje schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:45:
Ik ben het helemaal met je eens en zeg regelmatig tegen mijn vriendin: ga toch fietsen die paar kilometer

Zij zegt dan: joh dan ga jij toch fietsen, of je verkoopt je motor -> einde verhaal :9
Motorfietsen is toch ook fietsen? :P

Maarre, hoe ver woon jij van je werk af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
!null schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:02:
[...]

Motorfietsen is toch ook fietsen? :P

Maarre, hoe ver woon jij van je werk af?
17km maar het hele jaar op de fiets of motor is ook voor mij niet bespreekbaar (al doe ik beide in de zomer wel af en toe).

Ik betaal de kosten van mijn auto met liefde om hem tot mijn beschikking te hebben. Verder rijd ik ook nog 10k km zakelijk in mijn prive auto, wat me gedoe met huurauto's scheelt. Verder drukt het voor mij ook de kilometerprijs, ik krijg €0,30 netto per kilometer en daar rijd ik mijn auto makkelijk voor. Totaal rijd ik ca. 10k woon-werk + 5k prive+ 10k zakelijk dus 25k per jaar.
RemcoDelft schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:01:
[...]
Grootste nadeel: superhoge stoelen (bejaarden zijn daar blij mee) waardoor ik m'n nek ver moet buigen om een verkeerslicht te kunnen zien. De voorruit had 10 cm langer moeten zijn. En dan ben ik nog niet zo lang...
Instelbare stoelen kan dat waarschijnlijk al oplossen, maar dat zat er niet in. De 2010-Panda is de grootste, het laatste model is ronder waardoor er geen complete kinderkamer meer in/op past :P
Net even snel gezocht en ik stond inderdaad wel te kijken van de lage 2e hands prijs voor een panda.

Deze bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Wat me dan wel opvalt, deze auto heeft in 7 jaar ca €7.500,- afgeschreven, nieuw kopen lijkt bij deze dus bepaald niet voordelig. Bij zo'n 500 vind ik het juist opvallend hoe weinig je afschrijft, bijna lineair lijkt het wel.

Ik heb de Panda's nooit gevonden vanwege het vermogen, 54pk. Persoonlijk weiger ik het om daar in te rijden. Wel goed om te zien hoe goedkoop autorijden kan zijn als prijs echt het enige argument is (auto uit 2009 voor 2,5k, geen idee of daar verder wat mee is).

Weten er nog mensen andere tools dan die van de ANWB/Autoweek om kosten te berekenen? Bij Marktplaats staat ook een indicatie van de maandkosten, dit is excl. verzekering en het is me onduidelijk hoe het met onderhoud/afschrijving zit.

Voor de Fiat van schoonouders:
ANWB: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3NcJR962irVglfkFGyjifMLe/thumb.jpg
Hier nog even de brandstof aftrekken (€83/maand) geeft €262,- per maand
Details: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ySdDDWtgGtzrgE95qfxTZvFk/thumb.jpg

Autoweek:Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kBWp1u36eOHdMtKj7MkOvSRu/thumb.jpg
Na aftrek brandstof €177,-

Dus ofwel doe ik iets goed of heb ik geluk of deze tools zijn pessimistisch.

Extra puntje, het praktijkverbruik van deze fiat is 1:15, met de twin-air verwacht ik toch 1:18, een verschil van 20% wat als het klopt ook weer €16 per maand waard is.

[ Voor 70% gewijzigd door assje op 02-02-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Ik moet wel zeggen dat de private lease aanbieding van de ANWB (en dan zeker de Fiat 500) echt voordelig is. Aan wegenbelasting en verzekering zouden wij al ongeveer €55 kwijt zijn (Noord Brabant, 8 schade vrije jaren), het is dan maar €124 per maand voor een dergelijke auto.

Voor amper € 1500 per jaar (4 jaar/ 10.000 km) heb je dus je onderhoud en afschrijving gedekt. Dan rijd je ook nog eens een nieuwe auto.

Wegenbelasting en verzekering ben je bij een gebruikte auto toch ook kwijt (al kan je natuurlijk dan voor WA(+) gaan ipv All Risk).

Enige is dat als je de komende 4 jaar wilt verhuizen, dat je dan nog eens goed na zou moeten denken over private lease. Collega van mij gaat scheiden; € 280 per maand aan private lease (dikke 108 cabrio) scheelt uiteindelijk €80K aan leenbedrag voor de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Qua binnenruimte kan je denk ik beter een Up rijden dan een Fiat 500 hoor :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Friespeuk schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 08:20:
[...]

Qua binnenruimte kan je denk ik beter een Up rijden dan een Fiat 500 hoor :o
Als je de keuze tussen een Up en een 500 bij een vrouw legt wordt er echt niet gekeken naar binnenruimte _O-

Het verschil is vooral een stukje "klasse", dit is ook te zien in de aanschafprijs. Die 500 in de uitvoering waar het over gaat heeft een catalogusprijs van €18.535,- 7(8)7
fredkroket schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 00:04:
Enige is dat als je de komende 4 jaar wilt verhuizen, dat je dan nog eens goed na zou moeten denken over private lease. Collega van mij gaat scheiden; € 280 per maand aan private lease (dikke 108 cabrio) scheelt uiteindelijk €80K aan leenbedrag voor de hypotheek.
Ik heb net een huis gekocht en mijn hypotheek is <2,5 bruto jaarsalarissen en dat zie ik in de toekomst alleen maar lager worden, zelfs inclusief leaseauto lijkt me dat geen probleem. Bovendien ben ik natuurlijk absoluut niet van plan voorlopig te verhuizen. Maar inderdaad is het zeker iets om rekening mee te houden en in overweging te nemen.

Uiteraard heb je onvoorziene gevallen zoals scheiding, alleen mag je in dat geval dus kosteloos van de lease af (bij scheiding, baanverlies,80% arbeidsongeschiktheid en overlijden).

[ Voor 64% gewijzigd door assje op 04-02-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat is het kortste dat je aan zo'n contract vast kan zitten? Ik vind zelf private lease alleen interessant om aanschaf (of gebruik van) een elektrische auto naar voren te halen. Maar ik zou zoiets pas over een paar jaar doen, als we toch echt in vast stramien zitten met kids die naar school gaan. Dan vind ik het ook niet erg om wat langer ergens aan vast te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
!null schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:53:
Wat is het kortste dat je aan zo'n contract vast kan zitten? Ik vind zelf private lease alleen interessant om aanschaf (of gebruik van) een elektrische auto naar voren te halen. Maar ik zou zoiets pas over een paar jaar doen, als we toch echt in vast stramien zitten met kids die naar school gaan. Dan vind ik het ook niet erg om wat langer ergens aan vast te zitten.
Volgens mij heb je er alle mogelijke varianten van, tot specifiek short-lease. Probleem is dat je afschrijving en dus prijs daarmee veel hoger worden, zeker bij een grotere/duurdere auto.

Ik vind private lease normaal gesproken eigenlijk helemaal niet perse interessant, ik vind deze aanbieding gewoon heel strak (en qua timing komt het me goed uit).

A.s. zaterdag heb ik een proefrit gepland met de Fiat 500-dualogic. Als deze semi-automaat bevalt nemen we die (gratis optie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 12:48

ThunderNet

Flits!

:/

Elke keer kijk hoopvol naar de "aanbiedingen" op het gebied van private lease, het valt echter elke keer zwaar tegen. Haast nooit een diesel te kiezen, en als je een beetje redelijke afstand kiest schieten de kosten direct het dak uit.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Let op dat dit een importauto is.
Wat me dan wel opvalt, deze auto heeft in 7 jaar ca €7.500,- afgeschreven, nieuw kopen lijkt bij deze dus bepaald niet voordelig. Bij zo'n 500 vind ik het juist opvallend hoe weinig je afschrijft, bijna lineair lijkt het wel.
Terwijl de 500 en Panda vrijwel hetzelfde zijn! Het is hetzelfde Haynes werkplaatshandboek, alleen is de 500 "hip" en de Panda niet. En die 500 is dat altijd al geweest, dus grote kans dat-ie dat over 5 jaar nog is.
Ik heb de Panda's nooit gevonden vanwege het vermogen, 54pk. Persoonlijk weiger ik het om daar in te rijden.
Mijn 2010 Panda met 1.2 liter had 69 pk. Er is ook een 100 pk Panda.
Extra puntje, het praktijkverbruik van deze fiat is 1:15, met de twin-air verwacht ik toch 1:18, een verschil van 20% wat als het klopt ook weer €16 per maand waard is.
Met de Panda TwinAir moet je al flink je best doen om 1:18 te halen. De nieuwste Panda's zijn nu weer met 4-cilinder leverbaar. Grote fout van Fiat: de TwinAir is een hip luid "sportief" motortje, en past daarmee prima in de 500. Maar de Pandarijder wil een stil motortje, en dat was de voorganger.

Om even op de kinderwens terug te komen: krijg je een wandelwagen met reiswieg in de 500? Bij de Panda paste het met in-elkaar-puzzelen en dan het geheel verticaal laten zakken, maar het hield niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
RemcoDelft schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:13:
Mijn 2010 Panda met 1.2 liter had 69 pk. Er is ook een 100 pk Panda.
Dat wel maar als ik filterde op >75pk filterde kwam ik ook direct op >€6k (2012)
Om even op de kinderwens terug te komen: krijg je een wandelwagen met reiswieg in de 500? Bij de Panda paste het met in-elkaar-puzzelen en dan het geheel verticaal laten zakken, maar het hield niet over.
Het wordt voor ons een 2e auto, zwaar overdreven en absolute luxe dus hier moeten we m.i. altijd een oplossing voor kunnen vinden (al wil dat mogelijk wel zeggen dat ik soms met een paarse 500 naar mijn werk moet :P )

We hebben trouwens een Joolz, volgens mij moet die altijd gaan passen, sowieso met de bank plat.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 04-02-2016 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De Joolz is ideaal. Wij hebben een klein achterbakje in de Yaris, maar daar krijg ik hem helemaal ingevouwen. Ideaal dus, want er is dan ook nog een maxi-cosi (en later kinderstoeltje) op de achterbank, en dan nog kunnen 4 volwassen en een kind mee als het moet.

Edit: bank hoeft dus helemaal niet plat.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 04-02-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
In dat geval: Is de passagiersairbag eenvoudig uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
assje schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:56:
[...]

A.s. zaterdag heb ik een proefrit gepland met de Fiat 500-dualogic. Als deze semi-automaat bevalt nemen we die (gratis optie).
Altijd de (semi-)automaat nemen als er geen prijsverschil is, is misschien even wennen, maar is altijd beter dan een handbak. Dualogic kun je ook "helpen" of handmatig schakelen.

Heb zelf ook 3 jaar een dualogic gereden. Zo'n semi-automaat is zeker niet het beste op de markt en heeft af en toe ongelukkige schakelmomenten (die je kunt corrigeren), maar als je tussentijds ook een handbak rijdt, dan ben toch enorm blij met het comfort van een semi-automaat.

Groot voordeel is ook dat het verbruik nagenoeg gelijk is met een handbak, meeste automaten zijn namelijk enorm dorstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Het is geen automaat maar wen automatische versnellingsbak. Je kan prima rijden met een robotbak maar ga aub proefrijden om te weten waar je aan begint.

Niets mis mee als geen "echte automaat" verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
We gaan het zien vanmiddag, ben me wel bewust van het verschil tussen een automaat en robotbak (zowel voor als nadelen). Zelf heb ik alleen nog maar in "goede" robotbak men gereden (DSG etc) dus ben benieuwd hoe dit voelt.

Zelf heb ik een enorme voorkeur voor automaat maar m'n vriendin heeft nog nooit automaat gereden dus is terughoudend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:57

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

DSG is geen robotbak! Ik heb zelf mijn DS3 na een jaar weer weggedaan omdat ik me kapot irriteerde aan die bak, bij de proefrit dacht ik er wel aan te kunnen wennen. Als de bak enigszins traag opschakelt of na afremmen niet snel genoeg de juiste versnelling inlegt dan zou ik het zeker niet nemen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Idd, had zowel in de DS3 met en zonder robotbak gereden en die robotbak was echt pure bagger. Reageert enorm traag en beviel echt niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
Zo'n semi-automaat kan inderdaad ongelukkig schakelen, kan erg irritant zijn, helemaal mee eens. Maar..... je kunt hem ook corrigeren of zelfs volledig zelf schakelen. probleem opgelost.

Als dit voor hetzelfde geld kan als voor een handbak, waarom zou je hem dan niet nemen? Nooit meer vermoeid linkerbeen van de koppeling in de file etc.

[ Voor 5% gewijzigd door 123RR op 06-02-2016 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Jazzy schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:43:
DSG is geen robotbak! Ik heb zelf mijn DS3 na een jaar weer weggedaan omdat ik me kapot irriteerde aan die bak, bij de proefrit dacht ik er wel aan te kunnen wennen. Als de bak enigszins traag opschakelt of na afremmen niet snel genoeg de juiste versnelling inlegt dan zou ik het zeker niet nemen.
DSG is wel degelijk een geautomatiseerde versnellingsbak, hij heeft alleen een dubbele koppeling.

Automaat reed mij prima, vrouw slaapt er nog een nachtje over maar denk wel dat dat hem wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

123RR schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 15:51:
Zo'n semi-automaat kan inderdaad ongelukkig schakelen, kan erg irritant zijn, helemaal mee eens. Maar..... je kunt hem ook corrigeren of zelfs volledig zelf schakelen. probleem opgelost.

Als dit voor hetzelfde geld kan als voor een handbak, waarom zou je hem dan niet nemen? Nooit meer vermoeid linkerbeen van de koppeling in de file etc.
Waarom dan geen auto nemen met een echt fatsoenlijke automaat?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tsurany schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:03:
[...]

Waarom dan geen auto nemen met een echt fatsoenlijke automaat?
Hoger verbruik en duurder in aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 08:07

SeatRider

Hips don't lie

RemcoDelft schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:13:
[...]

Let op dat dit een importauto is.
En de "minimale gebruikersschade" een schuiver is rechtsachter, met onder meer dorpelschade tot gevolg.

Ik hou nooit zo van dorpelschade.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je vriendin een Fiat 500 wil dan doe je dat toch gewoon. Is tenslotte geen extreem dure auto. Ik zou voor optie 4 gaan, maar dan met maximaal 24 maanden ipv 48 maanden zodat je nog flexibel blijft. Kost dan 244 per maand en dat is gewoon niet duur voor een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
assje schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:41:
We hebben nu dus de volgende opties:
1) Peugeot oplappen
4) Fiat 500 private leasen voor €194,- per maand via ANWB
Kogel is door de kerk en het wordt toch optie 1 en als de keuring tegenvalt optie 2. We doen dan alleen nieuwe bandjes onder de Peugeot en laten de koppeling even voor wat het is. Beslissing komt van mijn vriendin die de kosten en looptijd van het contract zwaarder vind wegen dan het vooruitzicht van zo'n leuke 500.

Argument is vooral dat de 10.000km per jaar nu al een stuk meer is dan ze rijdt en met de kinderwens in het vooruitzicht staat de auto dan een half jaar helemaal stil.

We gaan nu dus gewoon de Peugeot afrijden en tegen de tijd dat een kind in beeld komt gaat ie weg. De €100,- per maand die we hiermee per direct uitsparen wordt extra gereserveerd voor de aanschaf van een fatsoenlijk klein autootje tegen die tijd.
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 11:33:
Als je vriendin een Fiat 500 wil dan doe je dat toch gewoon. Is tenslotte geen extreem dure auto. Ik zou voor optie 4 gaan, maar dan met maximaal 24 maanden ipv 48 maanden zodat je nog flexibel blijft. Kost dan 244 per maand en dat is gewoon niet duur voor een auto.
Een prijs van +26% kan dan wel meer flexibiliteit geven maar het verhoogt ook het verschil met zelf iets kopen enorm.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 08-02-2016 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Ik vraag me af of er ook mensen zijn die er aan gedacht hebben om een tweedehands auto privé te leasen?
Dit kan toch ook tegenwoordig. Zijn er mensen die dit hebben onderzocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
baronruud schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:43:
Ik vraag me af of er ook mensen zijn die er aan gedacht hebben om een tweedehands auto privé te leasen?
Dit kan toch ook tegenwoordig. Zijn er mensen die dit hebben onderzocht?
Alle lease van 2e hands die ik zie is financial lease, ofwel gewoon een auto op afbetaling.

Operational lease van een tweedehands auto zie ik nooit ergens, hoogstens overname bestaand contract of short lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Ook ik overweeg momenteel een private lease, dus heb dit topic even doorgenomen, de vele voors en tegens lijken mij duidelijk. Toch zou ik graag mijn situatie nog even voorleggen, misschien zijn er overwegingen die ik zelf over het hoofd zie.

Momenteel heb ik geen auto en ook nog nooit gehad, dus ik heb 0 schadevrije jaren. Verzekering is voor mij dan ook relatief duur als je een nieuwe auto all-risk wil verzekeren. In mijn berekening komt private lease goedkoper uit dan financieren/kopen, maar het zal wellicht om het even zijn.

Het gaat erom dat ik op vrij korte termijn over een auto wil beschikken in eerste instantie voor 14.000 zakelijke kilometers per jaar, aangezien het mij een uur reistijd per dag scheelt, en ook privégebruik natuurlijk. Als ik de auto bij elkaar wil sparen ben ik daar nog wel een maand of 9 zoet mee, behalve dat ik eerder over de auto wil kunnen beschikken is het ook wel fijn om dit bedrag gewoon vrij te houden (zeker als de lease goedkoper is uiteindelijk).

De grootste bezwaren die ik opgeworpen zie worden zijn de contractduur (48 mnd in mijn geval) en evt. veranderingen in de persoonlijke levenssfeer, zoals gezinsuitbreiding of de koop van een huis (ivm BKR-registratie), of werkloosheid.

Gezinsuitbreiding zal geen sprake van zijn, verhuizing heb ik net achter de rug (huur), over 3-4 jaar is koop wellicht aan de orde, maar dan zal er ook spaargeld zijn om de hypotheek evt. zelf aan te vullen. Werkloosheid komt vrijwel niet voor in mijn sector (ZZP-er in een zorgsector), en de verwachting is dat het werkaanbod wegens vergrijzing van de huidige beroepsgroep alleen maar groter wordt de komende jaren. Momenteel heb ik 2 'vaste' opdrachtgevers, bij beiden zou ik meer kunnen werken dan ik momenteel doe (mocht er een wegvallen), en bij beiden is er een wederzijdse opzegtermijn van 3 maanden, dit hebben we in een overeenkomst staan. Arbeidsongeschiktheid heb ik verzekerd en hier zijn alle lasten mee te dekken (dit was ook een criterium voor mij).

Kortom daar zie ik geen bezwaren, dan lijkt mij alleen dat het leasecontract zelf nog roet in het eten zou kunnen gooien. Momenteel heb ik een offerte bij Stern lopen (toch een vrij grote speler volgens mij). Zij hebben nog geen keurmerk private lease maar wel de belofte dat dit jaar rond te krijgen. Belangrijkste punten van wat ik lees in dit topic om op te letten zijn wat er gebeurt bij overlijden en evt. afkoopsommen van het contract. Of ik schadevrije jaren opbouw is me ook nog onduidelijk. Pluspunt is dat de auto evt. over te nemen is aan het einde van het contract.

Alle kritiek/ervaringen zijn welkom, zie ik iets over het hoofd? Is Stern een betrouwbare partner qua leasen? Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:47

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Waarom zijn diesels zo duur om te leasen?

En vooral als je 50.000km rijdt per jaar. Ik zou best willen leasen maar rij best wel veel voor mijn parttime werkgever (3000-3500 km per maand) en krijg €0,19 per KM. Maar een diesel is niet echt aantrekkelijk.

Zou hem ook eens willen bekijken op mijn eigen bedrijf (rest van de tijd ZZP) maar daarmee rijd ik eigenlijk minder KM's voor dan voor mijn part-time werkgever.

Het bedrijf is eigenlijk nog te klein voor een lease auto (ik zou dan de enigste zijn, rij ook wel 3x in de week 1,5-2 uur enkele reis voor mijn werk als enigste), ze hebben zelf alleen een bedrijfsbusje. Maar misschien toch maar eens over onderhandelen als we weer eens over mijn contract gaan praten (juni loopt hij af en nu 2x verlengd)

Iemand anders nog tips of oplossingen voor een goede reisauto dan wel privé of zakelijk te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Toch heb ik me verbaasd over de goedkope kosten van prive lease bij Peugeot bijvoorbeeld:

http://privatelease.peuge...opts=4,5&opts_cpl&pls_cpl

Een 2008, nog redelijk kwa ruimte denk ik.
15.000 per jaar en voor 2 jaartjes: Inclusief alles behalve brandstof: 341 per maand.

Als je hem zelf koopt voor twee jaar is de afschrijving toch veel hoger!?

Als ik hem bij ANWB invoer:

Jouw autokosten Per maand Per kilometer

Vaste kosten € 328 € 0,26
1. Vaste afschrijving15,4 ct/km
2. Verzekering6,2 ct/km
3. Motorrijtuigenbelasting3,0 ct/km
4. Onderhoud carrosserie en diversen1,7 ct/km

Variabele kosten € 190 € 0,15
5. Variabele afschrijving3,8 ct/km
6. Brandstof9,5 ct/km
7. Reparatie en onderhoud1,9 ct/km
8. Banden0,0 ct/km
Rente € 13 € 0,01
Totaal€ 531 € 0,43

Afschrijving is al 15,4 cent + 3,8 cent *15000km / 12 maanden = 240 euro per maand
Wegenbelasting en verzekering is 6,2 cent + 3 cent *15000km / 12 maanden = 115 per maand

Zelf kopen is dus al minimaal 355 euro... Ex onderhoud, wat er bij de private lease al bij zit...

Op basis van 9,5 cent per km brandstof komt er alleen nog wel 118 euro benzine per maand bij...

[ Voor 51% gewijzigd door BlakHawk op 09-03-2016 16:29 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Aight! schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 22:27:
Waarom zijn diesels zo duur om te leasen?

En vooral als je 50.000km rijdt per jaar.
Private lease is voor de lease partij vooral interessant als er aan het eind van de leasetijd nog iets verkoopbaars over blijft.

Als je 4 jaar lang 50k rijdt, rij je een auto gewoon redelijk op.
En daar betaal je dan ook voor.

In dit geval is het waarschijnlijk goedkoper om een diesel met de kop eraf (12~18 maanden) te kopen met een PL en vervolgens goed te verzekeren.

[ Voor 15% gewijzigd door JackBol op 09-03-2016 18:17 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:20
N.a.v. een privé discussie eens gezocht op ervaringen met private lease en op dit topic gestuit. De overwegingen zijn wel goed aangegeven, maar toch nog mijn eigen overwegingen delen: wanneer je kiest voor een auto als vervoermiddel ipv statussymbool, dan heeft privebezit voordelen:
-met mijn eigen auto kan ik zelf kiezen of ik iets laat repareren of niet. De schadeherstel bij private lease wordt door de leasemaatschappij bepaald en het is een van hun verdiensten...
-ik kan zelf mijn verzekeringsvorm kiezen
- over betrouwbaarheid: ik vind zelf een vier jaar oude auto de ideale balans geven tussen specs ( niet outdated), prijs (circa 1/3 nieuwwaarde) en betrouwbaarheid (grote reparaties zijn nog niet te verwachten).

Mijn gezinsbus (nieuwprijs 2008 32.000, aanschaf in 2012 voor 11.500) kostte mij de afgelopen vier jaar 600/mnd, 30 ct/km, alles meegerekend. Netto (dus min km vergoeding) iets van €300/mnd. De auto begint nu ouder te worden, maar kan nog wel jaren mee. Persoonlijk vind ik dat een beter plaatje dan private lease.

Verplaatst uit: Van zakelijk lease naar privé lease of eigen auto?

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 05-04-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Highland schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:59:
N.a.v. een privé discussie eens gezocht op ervaringen met private lease en op dit topic gestuit. De overwegingen zijn wel goed aangegeven, maar toch nog mijn eigen overwegingen delen: wanneer je kiest voor een auto als vervoermiddel ipv statussymbool, dan heeft privebezit voordelen:
Als je voor de status gaat moet je altijd kopen. Een auto rijden die niet van jezelf is doet bijzonder weinig voor je status, lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 05-04-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-08 11:00
Leuke thread dit. Ik heb pas 5 jaar mijn rijbewijs, destijds gehaald op aandringen van mijn werkgever, en ook vanaf het begin alleen maar in lease auto's gereden. Ik ga dus nu, omdat ik naar een andere werkgever ga, mijn leasewagen inleveren, en zelf een auto kopen (nieuwe werkgever doet niet aan leasewagens). Het leasebudget krijg ik nu gewoon als salaris en krijg daar bovenop nog een km-vergoeding (de gebruikelijke 19ct/km). Door het aantal km wat ik per jaar zal gaan rijden todat ik verhuisd ben (wat nog minimaal een jaar zal gaan duren, maar uiteindelijk dus wel gewenst is), namelijk ergens tussen de 21-25k km/per jaar, is voor mij diesel het voordeligst. Ik ben nu aan het kijken voor 2e hands auto's, tot een bedrag van ca. E10k. Vanwege familiesamenstelling (2 dochters, en van anderhalf en een van 6j) zou ik het liefst een station wagen willen. Genoeg ruimte van binnen, en genoeg laadruimte.

Waar ik nu hier voor kom is dat ik vandaag een aantal wagens ben tegen gekomen van ca. 3 jaar oud, maar met ~175k km op de teller. Daar is flink in gereden dus. Het gaat om de Ford Focus met de 1.6 TDCI (105pk) motor erin. De algemene consensus is dat diesel best wat gereden mag hebben, en het aannemelijk is hier dat deze wagens hun meeste kilometers op de snelweg gemaakt hebben, wat het beste is voor de motor. Verder lijkt het mij aannemelijk dat het om ex-leasewagens gaat, en ze dus als het goed is wel goed zijn onderhouden. Het gaat om een een keuze uit 3 wagens met allemaal dezelfde parameters qua merk, type, leeftijd, en kilometers, De prijzen liggen tussen de E 9/10k. Mooi binnen mijn budget dus, redelijk jonge auto's. Maar die kilometers ... (en daar is de prijs dan ook naar) - hoe denkt men hier over die auto's, waar zou je speciaal op moeten letten? Onderhouds historie zou bekend moeten zijn etc, als ik het zo lees is er niets fout gedaan bij deze auto's. Wat zou jij doen, gezien mijn 'verhaal' ? Ik vind het aantrekkelijk ...

Was verder ook aan het kijk naar V70's (mooie bak, maar in gebruik niet de goedkoopste). Vandaag in 1 gereden van 2005 met maar 125k km op de teller. Mooie uitvoering. Automaat, leer, 5 cillinder (common rail). Toch niet gelijk kapot van, denk voornamelijk vanwege de leeftijd. Zou 12k moeten kosten.

Andere interessante 2e hands auto's die ik ben tegen gekomen, in een heel andere categorie, zijn Audi's. Hier een aantal:

http://www.autotrader.nl/...ielabel--maximaal-label-c

Wel wat prijziger dan zo'n Ford natuurlijk in gebruik (grote, zwaarder, ouder), maar qua kwaliteit wel een andere orde lijkt mij.

Het is een behoorlijk oerwoud!

[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 05-04-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:20
Met jouw specificaties zou ik zo'n zoekopdracht opstellen:
http://www.gaspedaal.nl/z...grnt=&csmin=&csmax=&schd=

Dan koop je een relatief jonge auto (4jr) met een kilometerstand die na 4 jaar rijden nog acceptabel is voor een diesel, met een inruilwaarde van circa € 3.000. Als hij dan nog bevalt, kun je hem oprijden, dat is de goedkoopste vorm van autorijden.
Bijkomend voordeel bij zo'n goedkopere auto: de lagere verzekeringspremie!

Je ziet veel Megane's terugkomen, dat vind ik een prettige auto, zeker bij een leuke uitvoering (bv de Bose). Maar dat is uiteraard persoonlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 05-04-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zit alweer een tijdje te denken aan een nieuwe auto.

Ik keek naar het kopen van een golf uit 2011 ongeveer, aanschafwaarde 10.000 euro.

Als ik dit invul op de ANWB autokosten calculator dan komt er voor die auto met drie jaar rijden á 12.000 per jaar een maandbedrag uit van 435 euro.

Nu zat ik dus ook naar leasen te kijken omdat ik eigenlijk een nieuwere auto wil maar er op dit moment niet meer dan 10.000 euro aan uit wil geven.

Even zoeken via Google leert mij dat een Mercedes Benz A klasse ongeveer 450 euro kost per maand. Hier komt de benzine nog bij 1:18 á1,50 maakt 85 euro per maand aan benzine.

Eindberekening
Golf kost 435 euro per maand
MB A klasse 386 + 85 = 471 euro per maand.

Heb ik nu iets over het hoofd gezien of is leasen echt maar 35 euro per maand duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Je ziet over het hoofd dat die berekening van de ANWB wellicht vrij ruim is genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:49
Een A-klasse op benzine rijdt misschien 1:15, geen 1:18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
418O2 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 22:26:
Je ziet over het hoofd dat die berekening van de ANWB wellicht vrij ruim is genomen
Ik heb hem ook uitgerekend met de auto die ik nu heb en die komt heel erg overeen met de werkelijkheid.
En ook wat rondgekeken op internet en de meesten zeggen dat de ANWB berekeningen wel aardig in de buurt zitten.
t_captain schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:05:
Een A-klasse op benzine rijdt misschien 1:15, geen 1:18.
Dan komt het op ongeveer 100 euro benzine per maand ipv 85.

[ Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 19-06-2016 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou benzine buiten beschouwing laten in beide gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Ik geloof eigenlijk niet dat een tweedehands Golf je 400 euro per maand kost. Sowieso zou ik wel eens weten hoe je de aanschaf meeneemt in je berekeningen. dat is waar vaak de vergelijking al krom gaat.

Als dat zou weinig zou schelen zou toch iedereen leasen?

[ Voor 12% gewijzigd door RodeStabilo op 20-06-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Private lease is anders wel aanmerkelijk goedkoper geworden de laatste tijd. Ik heb het zelf ook in overweging om nog de waarde van de huidige auto te cashen voordat ie nog verder afschrijft. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Misschien in het wat lagere segment door te stunten. Als je wat duurders wil met meer kilometers dan de standaard 10K vind ik het echt niet meer zo interessant.

De auto die ik heb gekocht zou zo'n 600 euro per maand gaan kosten in een mindere uitvoering die ik nu heb. Dus tik je ruim 30K af aan een maatschappij zonder restwaarde. Onderhoud, reparaties vind ik op nieuwe auto's vrij marginaal zeker als je verlengde garanties meeneemt i.c.m onderhoudsintervallen.

Buiten dat wil ik zelf zeggenschap hebben over een auto en niet afhankelijk zijn van derden. Te vaak al gelezen dat ze helemaal niet geinteresseerd zijn om pro-actief kleine (softwarematige) storingen te willen verhelpen.

Dus nee, ik koop liever m'n auto zelf :)

Buiten dat; ik heb wat principiele moeite met het concept omdat het mensen die weinig kapitaalkrachtig zijn om zelf een nieuwe auto te kopen teveel gestimuleerd worden om met lokkertjes een langdurige financiele verplichting aan te gaan. Zeker met partijen die geen BKR-check doen.

[ Voor 20% gewijzigd door RodeStabilo op 20-06-2016 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb liever het geld beschikbaar dan in vier wielen. ;)

Maar wat kost de auto je zelf?
600*48=28.800 euro.
Klinkt veel, maar afhankelijk van afschrijving en nieuwprijs kom je zelf niet eens zoveel beter uit bij een nieuwe auto. Natuurlijk is een occasion goedkoper, maar dat is voor de vergelijk niet fair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
Friespeuk schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:38:
... Zeker met partijen die geen BKR-check doen.
Prive lease kent meestal wel een BKR-check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Nou het geld heb ik wel beschikbaar maar ik wil dat geld liever gebruiken voor de koop van een huis.

De lease die ik wil doen is voor 12 of 24 maanden, eerst proberen of het wel bevalt.
Ook heb ik met mijn laatste drie auto's veel pech door hoge reparatiekosten en diverse malen stil te staan langs de weg. Ik wil daar graag vanaf zijn en met een nieuwe auto is de kans op pech natuurlijk een stuk lager.
De kosten zullen ongeveer 100 euro extra zijn per maand, maar dan heb ik wel het voordeel dat ik in een nieuwe auto rij en elke twee jaar een andere kan nemen.
Ook groot voordeel is dat je niet elke 2-3 jaar bij een autohandelaar moet staan om een leuke prijs voor je inruil te krijgen en dan maar hopen of de auto die je gekocht hebt wel goed is. Dit stukje ''luxe'' is mij wel wat geld waard.

Bij de berekening van de ANWB was ik eigenlijk ook een beetje verbaast dat het zo hoog was tot ik dus mijn eigen auto eens ging uitrekenen en daarna de auto van mijn ma en dan kom je toch echt wel dicht in de buurt van de prijzen op ANWB.

Even de berekening van de GOLF
http://www.autowereld.nl/...gen-17794522/details.html
Totaalprijs inclusief wat garantie is 10.500.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/Golf%201.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/Golf%202.JPG

Volgens mij kloppen de kosten wel aardig. De verzekering is wat duur en het onderhoud ook, als je soms zelf wat onderhoud kan doen, maar voor de rest staan er geen buitensporig hoge bedragen in dat overzicht.

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 20-06-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 16:51
Nadat mijn Polootje uit 2005 steeds meer kuren begon te krijgen, heb ik vrijdag na best lang twijfelen mijn nieuwe private lease polo opgehaald. Voordeel van Polo's in de lease is dat ze een vrij hoge restwaarde hebben na een paar jaar, en het leasebedrag me eigenlijk wel meeviel.

Met inruilkorting en voorraadkorting kwam het op 317/mnd voor 2 jaar en 20k/jaar. Geen heel fancy model, maar wel 95pk, dus hij is niet al te langzaam. Tweedehands is waarschijnlijk wel wat goedkoper, maar ik had idd ook geen zin om in 1 keer een klap geld neer te leggen. Het is zelfs niet eens heel veel duurder dan wat ik voor m'n oude Polo kwijt was, dus voor nu vind ik het wel prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Jazzy schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:43:
Sorry je uit de droom te helpen ;)
DSG is wél een robotbak (halfautomaat)... Alleen dan met dubbele koppeling.

Tiptronic was volgens mij wel weer een automatiche transmissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:04:
Ik heb liever het geld beschikbaar dan in vier wielen. ;)
Heb nog genoeg geld over om de auto nogmaals aan te schaffen dus je hoeft je geen zorgen te maken :)
Sowieso je laatste geld in een auto steken is ook niet echt slim ;)
Maar wat kost de auto je zelf?
600*48=28.800 euro.
Klinkt veel, maar afhankelijk van afschrijving en nieuwprijs kom je zelf niet eens zoveel beter uit bij een nieuwe auto. Natuurlijk is een occasion goedkoper, maar dat is voor de vergelijk niet fair.
Beurtje per jaar (+/- 300 euro max), misschien een setje banden over vier jaar. Verlengde garantie tot 4 jaar (249 euro bij aanschaf). Ik maak me geen zorgen om onverwachte kosten.

Na inruil van m'n vorige auto kwam ik op een afschrijving van 214 euro per maand (aanschaf 25000, inruil 19500). das nog geen 20% in 2,5 jaar. Omdat ik harder kan sparen dan dat is dat geen probleem bij inruil. Goed, je moet wel de aanschaf initieel doen. Heb nog geen model gevonden om dat mee te nemen.

maar dan nog zal ik er nooit voor kiezen.
croxz schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:09:
[...]

Prive lease kent meestal wel een BKR-check.
De meeste wel inderdaad. Heb ze al wel gezien zonder. Dat zijn de partijen die geen moeite hebben om mensen contracten aan te laten gaan die dat eigenlijk niet zouden moeten doen.

[ Voor 24% gewijzigd door RodeStabilo op 20-06-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

ik heb er ook naar gekeken, en gerekend en gerekend en kwam iedere keer op zo 'n €100 verschil uit.

Het ging om een tweedehands -financial- lease constructie, 50/50 deal of gewoon nieuw private lease. En ik vroeg me af hoe het kon, ik zou toch gek zijn om mijn spaargeld erin te steken! Zo kon ik mooi een nieuwere duurdere auto rijden!

het verschil zit hem dus in de slotterrmijn/restwaarde/auto die je daarna nog hebt staan (of niet dus).

Aan het einde van je afschrijving heb je bij zelf kopen nog een auto staan. Bij lease niet of je betaald nog eens de restwaarde ;)

Hoe je het ook wend of keert, je betaald de financiering en de winst van de verlenende instantie.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
bord4kop schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:33:

Hoe je het ook wend of keert, je betaald de financiering en de winst van de verlenende instantie.
Als dit maar ongeveer 100 euro per maand is heb ik dat er wel voor over om dan in een nieuwe en luxere auto te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:13:
Nou het geld heb ik wel beschikbaar maar ik wil dat geld liever gebruiken voor de koop van een huis.
Kijk maar uit, je zal niet de eerste zijn die minder hypotheek kan krijgen vanwege een prive lease constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
bord4kop schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:33:
Toch snap ik die berkening bij private lease van Peugeot nog steeds niet...
Private lease lijkt daar een stuk goedkoper dan zelf kopen, aldus ANWB...
dfrenner schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 16:09:
Toch heb ik me verbaasd over de goedkope kosten van prive lease bij Peugeot bijvoorbeeld:

http://privatelease.peuge...opts=4,5&opts_cpl&pls_cpl

Een 2008, nog redelijk kwa ruimte denk ik.
15.000 per jaar en voor 2 jaartjes: Inclusief alles behalve brandstof: 341 per maand.

Als je hem zelf koopt voor twee jaar is de afschrijving toch veel hoger!?

Als ik hem bij ANWB invoer:

Jouw autokosten Per maand Per kilometer

Vaste kosten € 328 € 0,26
1. Vaste afschrijving15,4 ct/km
2. Verzekering6,2 ct/km
3. Motorrijtuigenbelasting3,0 ct/km
4. Onderhoud carrosserie en diversen1,7 ct/km

Variabele kosten € 190 € 0,15
5. Variabele afschrijving3,8 ct/km
6. Brandstof9,5 ct/km
7. Reparatie en onderhoud1,9 ct/km
8. Banden0,0 ct/km
Rente € 13 € 0,01
Totaal€ 531 € 0,43

Afschrijving is al 15,4 cent + 3,8 cent *15000km / 12 maanden = 240 euro per maand
Wegenbelasting en verzekering is 6,2 cent + 3 cent *15000km / 12 maanden = 115 per maand

Zelf kopen is dus al minimaal 355 euro... Ex onderhoud, wat er bij de private lease al bij zit...

Op basis van 9,5 cent per km brandstof komt er alleen nog wel 118 euro benzine per maand bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:57

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

dfrenner schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:28:
[...]

Sorry je uit de droom te helpen ;)
Geen probleem hoor, er was al iemand eerder die me daar op wees nadat ik dit in februari schreef. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:37:
[...]

Toch snap ik die berkening bij private lease van Peugeot nog steeds niet...
Wij van WC-eend adviseren WC-eend _O-

Natuurlijk zeggen ze dat.
Pagina: 1 ... 4 ... 106 Laatste

Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.

Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.