Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
bord4kop schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:40:
Als je zelf 31000 hebt en je koopt daar een auto voor is dat altijd goedkoper dan via een bank of leasemaatschappij.
Maar dat blijkt dus juist niet waar... :) (in mijn geval althans)

[ Voor 4% gewijzigd door Greencap op 30-12-2014 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:00
Het blijft dus erg vaag waarom het zoveel goedkoper is via de leasemaatschappij.

Overigens, als ik zelf de Qashqai invoer kom ik op een stuk meer uit.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

!null schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:06:
Het blijft dus erg vaag waarom het zoveel goedkoper is via de leasemaatschappij.
Dit. Ben wel benieuwd wat voor auto het precies is (motor en uitvoering), want het verschil tussen lease en zelf kopen zoals Greencap het berekent is wel heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Greencap schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:35:
[...]

Klopt, dat is inderdaad de catalogusprijs. Echter heb ik mijn oude auto ingeruild waar de korting in zit. Ik heb gewoon een offerte laten opstellen bij de dealer met inruil van mijn oude auto. Indien ik hem daar gekocht had, zou ik dus exact dezelfde prijs hebben moeten betalen.
Had jij dan, na inruil, die 31500 euro moeten betalen? Wat is dan de echte catalogusprijs van de auto? Want als jij na inruil 31500 moet betalen heeft die auto natuurlijk een veel hogere catalogusprijs dan die 31500 euro.
Ben ik niet met je eens:
1. Nog niemand hier heeft kunnen berekenen dat kopen goedkoper was in mijn geval
2. Je hebt gelijk dat ze kosten hebben, maar datzelfde geldt natuurlijk ook voor kopen, dus dat is niet echt een argument
1. Als je nu eenmalig duidelijk alle informatie verstrekt dan zou dat wellicht wel kunnen.
2. Met zelf kopen heb je niet de overhead kosten van een tussenpartij. In dit geval moet naast de dealer ook Alphabet betaald worden en dat geld moet ergens vandaan komen. Alphabet moet dus zijn kosten ook dekken. En dat kan door een efficientie/schaal voordeel of doordat jij daar een vergoeding voor betaald.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Ik meen redelijk open kaart te hebben gespeeld. Wat voor informatie wil je dan dat ik nog meer geef?

Het gaat in ieder geval om een Qashqai Tekna 1.2 met panoramadak en metallic lak. Totale kosten op de offerte zijn (incl. rijklaarmaakkosten) € 31864,68. Mijn oude auto wilde hij overnemen voor € 7250,- Dit gaat dan van die prijs af. Dus als ik hem had gekocht had ik € 24614,68 moeten betalen. Nu heb ik bij aflevering dat bedrag van de auto overgemaakt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan gaat de calculatie van Argro toch aardig op? En volgens zijn berekening was kopen net wat goedkoper.

Aanschafprijs particulier: 30.000 euro eenmalig
Winterbanden: 1120 euro eenmalig
Onderhoud: 100 euro eenmalig
Totaal: 31220 euro eenmalig

Wegenbelasting: 50 euro maandelijks
Verzekering: 50 euro maandelijks
Pechhulp: 5 euro maandelijks
Totaal: 105 euro maandelijks

Verkoop particulier: 18000
Verkoop winterbanden: 500 euro
Totaal: 18500

Dan 31220 - 18500 = 12720 euro.
12720/32 = 353,34 euro per maand

Totale maandelijkse kosten particuliere koop: 353,34+105=455,34 euro.
Totale maandelijkse kosten lease: 453,88 euro

Zit verrassend dicht bij elkaar.

[ Voor 73% gewijzigd door Tsurany op 30-12-2014 15:53 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Nee, want hij ging nog uit van een extra korting, maar die krijg ik dus niet aangezien die extra korting al in de inruil van mijn auto zit. Als ik die extra korting had gevraagd had de dealer simpelweg minder voor de auto geboden.

Daarvan afgezien, zelfs al zou dat zo zijn, dan nog zit de leaseprijs en koopprijs dusdanig dicht bij elkaar dat je niet echt kan zeggen dat kopen goedkoper is. Vooral als je dan ook nog eens nagaat dat de onderhoudskosten die Argos rekent wel erg laag zijn en je daar dus best wat risico loopt. Tevens mis je bij kopen rente die je bij leasen zou ontvangen. Dat zijn toch wel weer wat pluspuntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Greencap schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:47:
Nee, want hij ging nog uit van een extra korting, maar die krijg ik dus niet aangezien die extra korting al in de inruil van mijn auto zit. Als ik die extra korting had gevraagd had de dealer simpelweg minder voor de auto geboden.
De leasemaatschappij krijgt echt nog wel korting op die catalogusprijs. Die betalen zeker niet de volle mep. Krijgen zij die korting niet dan gaan ze naar een andere dealer.
Daarvan afgezien, zelfs al zou dat zo zijn, dan nog zit de leaseprijs en koopprijs dusdanig dicht bij elkaar dat je niet echt kan zeggen dat kopen goedkoper is. Vooral als je dan ook nog eens nagaat dat de onderhoudskosten die Argos rekent wel erg laag zijn en je daar dus best wat risico loopt. Tevens mis je bij kopen rente die je bij leasen zou ontvangen. Dat zijn toch wel weer wat pluspuntjes.
Onderhoudskosten bij 30.000 euro in 3 jaar tijd zijn niet meer dan een kleine beurt. Meer onderhoud heb je niet aan die auto. Gaat er wat stuk is het garantiewerk.

En nu ga je naar details kijken zoals verkoopprijs, onderhoudskosten,... om te kijken wat voordeliger is. Agros rekent met bedragen die aan de veilige kant zijn. Wijzigt iets daar in met voordeel voor koper (kans is groot) dan is leasen alweer duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Ik begin nu het idee te krijgen dat jullie gewoon echt niet meer lezen wat geschreven is... :)

Zowel bij koop als bij lease zou ik bij precies dezelfde dealer de auto gekocht hebben. Ik heb zelf de dealer uitgekozen (en daarbij geaccepteerd dat hierdoor het maandbedrag hoger is) en een offerte opgevraagd en deze door de leasemaatschappij over laten nemen.

Verder zie ik niet in hoe je 100 euro aan onderhoud (over 3 jaar tijd) veilig kan noemen! De andere bedragen zijn ook echt zo ver uitgeknepen als je maar kan. Als je wat verder in dit topic leest zie je ook dat de consumentenbond al heeft uitgerekend dat in sommige gevallen leasen goedkoper kan zijn dan kopen.

Ik ben een beetje klaar met de discussie over de totale kosten. Ik heb in ieder geval volgens mij wel alle relevante details van mijn leaseconstructie in dit topic beschreven. Ik hoop dan ook dat degenen die hier over twijfelen wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mijn auto had een catalogusprijs van 30000 euro (daarop is die ook verzekerd), en dat was ook ongeveer de prijs die op de site stond. Ik heb er toen in de garage nieuw zijnde 24000 voor betaald. Als jij een catalogusprijs opgeeft van 31000 bedoel je dan wat op de site staat/stond of de prijs die jij had moeten betalen?

Ik zie (hier in Belgie in elk geval) dat catalogus prijs en de uiteindelijke verkoopprijs nogal wat verschillend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
24000 betalen voor een auto van 30000 is wel heeeel erg netjes. Dat krijg je hier niet zo snel voor elkaar lijkt me. Desalniettemin (en tevens zoals ik al vaker geschreven heb) heb ik een offerte laten opstellen bij de dealer. Bij het opstellen van deze offerte was uberhaupt de hele leaseconstructie nog niet in beeld. Dit is dus letterlijk de offerte die ik zou hebben gehad indien ik de auto gekocht had.

Met andere woorden: Leaseofferte == Koopofferte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Greencap schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:35:
[...]

Klopt, dat is inderdaad de catalogusprijs. Echter heb ik mijn oude auto ingeruild waar de korting in zit. Ik heb gewoon een offerte laten opstellen bij de dealer met inruil van mijn oude auto. Indien ik hem daar gekocht had, zou ik dus exact dezelfde prijs hebben moeten betalen.
Dat betwijfel ik. Als je een auto daadwerkelijk gaat kopen, is er vaak meer mogelijk dan wanneer jij een offerte voor een derde laat opstellen. Het kan best dat Alphabet niet het bedrag onder aan de streep aan de dealer overmaakt, maar daar nog een eigen korting af haalt. Dat laatste suggereert dus dat er nog ruimte is in de prijs van de dealer. Ruimte die jij ook (deels) had kunnen benutten wanneer jij daadwerkelijk de afnemer van de auto was geweest.
Greencap schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:09:
24000 betalen voor een auto van 30000 is wel heeeel erg netjes. Dat krijg je hier niet zo snel voor elkaar lijkt me.
Dat lijkt mij ook niet. Ik krijg daar een beetje een keukenverkoper gevoel bij. Ik had niet de indruk dat autodealers al zo ver waren afgegleden...
Desalniettemin (en tevens zoals ik al vaker geschreven heb) heb ik een offerte laten opstellen bij de dealer. Bij het opstellen van deze offerte was uberhaupt de hele leaseconstructie nog niet in beeld. Dit is dus letterlijk de offerte die ik zou hebben gehad indien ik de auto gekocht had.

Met andere woorden: Leaseofferte == Koopofferte
Het zal bij elkaar in de buurt komen, maar 'de laatste klap' heb jij er niet op gegeven. Als jij echt had gekocht, had je er nog best wat uit kunnen halen denk ik, in de slotonderhandeling. Een dealer zal naar mijn inschatting nooit het achterste van zijn tong laten zien in het stadium van offreren waar jullie in zaten.

[ Voor 38% gewijzigd door argro op 30-12-2014 17:39 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:01
Kunnen we niet gewoon concluderen dat het verschil dusdanig klein is dat het iig interessant kán zijn om privé te leasen? ;)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Greencap schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:24:
Ik begin nu het idee te krijgen dat jullie gewoon echt niet meer lezen wat geschreven is... :)

Zowel bij koop als bij lease zou ik bij precies dezelfde dealer de auto gekocht hebben. Ik heb zelf de dealer uitgekozen (en daarbij geaccepteerd dat hierdoor het maandbedrag hoger is) en een offerte opgevraagd en deze door de leasemaatschappij over laten nemen.
Als ik een offerte naar Alphabet stuur eist Alphabet standaard X% korting van de dealer en anders wordt de bestelling afgekeurd. De winst van een leaseauto is voor een dealer veel lager dan voor een particuliere auto.
Verder zie ik niet in hoe je 100 euro aan onderhoud (over 3 jaar tijd) veilig kan noemen!
Onderhoud elke 30.000 kilometer of elke 2 jaar. Je hebt dus eenmalig onderhoud na de eerste twee jaar en dat zal een kleine beurt zijn aangezien er op dat moment 20.000 kilometer is gereden in een gloednieuw auto. Mocht er een mankement naar voren komen is het allemaal garantiewerk.
De andere bedragen zijn ook echt zo ver uitgeknepen als je maar kan. Als je wat verder in dit topic leest zie je ook dat de consumentenbond al heeft uitgerekend dat in sommige gevallen leasen goedkoper kan zijn dan kopen.
Uitgeknepen? Als ik het zelf even controleer komt de verzekering op iets van 45 euro uit met all-risk dekking en komt de wegenbelasting uit op 54 euro per maand. Dan neem je voor 40 euro per jaar de Nissan+ card en heb je 24/7 pechhulp in heel Europa, worden gratis je lampen vervangen en kan je onbeperkt vloeistoffen bijvullen. En nog een winter en vakantie controlebeurtje, al zal dat met 10.000 per jaar niet nodig zijn.
Ik ben een beetje klaar met de discussie over de totale kosten. Ik heb in ieder geval volgens mij wel alle relevante details van mijn leaseconstructie in dit topic beschreven. Ik hoop dan ook dat degenen die hier over twijfelen wat aan hebben.
Waar het mee begon was dat jij voorrekende dat leasen 3600 euro goedkoper was. Dan is het niet gek dat mensen jouw cijfers eens gaan narekenen.

Er is niks mis met privé leasen maar dan moet je dus wel goed naar de kosten kijken en niet heel optimistisch gaan rekenen met allerlei bedragen die gewoon niet kloppen.
De consumentenbond komt zelf ook met verschillen die niet groter zijn dan enkele tientjes per maand. Dat is zeker geen 1200 euro per jaar.
Maverick schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:49:
Kunnen we niet gewoon concluderen dat het verschil dusdanig klein is dat het iig interessant kán zijn om privé te leasen? ;)
Dat het interessant is wisten we natuurlijk al. Maar juist op Tweakers moet je niet zomaar met dergelijke claims aan komen over hoeveel voordeliger X is ten opzichte van Y. Dan kan je er op wachten dat het nagerekend gaat worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 30-12-2014 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Misschien moet je het volledige topic nog eens doorlezen (en met name al mijn reacties vanaf het begin)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 21:07
Dank je voor alle info Greencap, much appreciated! En iig weer een interessante discussie.

Wat ik niet begrijp is het volgende:
Greencap schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:06:

6. Alphabet stuurt de offerte naar de dealer (met korting van 6%, dit moet je dus wel even met de dealer afstemmen)
Waarom zou een dealer met wie je net hebt onderhandelt over de prijs ook nog eens 6% korting geven aan Alphabet? Of lees ik dit nu volledig verkeerd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Dat is een beetje raar ja, maar schijnbaar standaard in de leasewereld. Je moet dit dus wel even met de dealer afstemmen (of aan Alphabet doorgeven dat ze niet die 6% korting toepassen). Ik had hier destijds nog met Alphabet over gebeld en ze gaven aan dat het geen probleem was om die 6% korting er af te halen (konden ze meteen doen, geen gedoe ofzo), maar het leek me zelf verstandiger om dit eerst even met de dealer af te stemmen en hier heb ik nog een klein voordeeltje uit kunnen halen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Greencap schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 21:44:
Dat is een beetje raar ja, maar schijnbaar standaard in de leasewereld. Je moet dit dus wel even met de dealer afstemmen (of aan Alphabet doorgeven dat ze niet die 6% korting toepassen). Ik had hier destijds nog met Alphabet over gebeld en ze gaven aan dat het geen probleem was om die 6% korting er af te halen (konden ze meteen doen, geen gedoe ofzo), maar het leek me zelf verstandiger om dit eerst even met de dealer af te stemmen en hier heb ik nog een klein voordeeltje uit kunnen halen... ;)
Dat Alphabet op verzoek die 6% niet toepast zie je toch 1-op-1 terug in het maandbedrag of zie ik dat verkeerd? Ik denk althans niet dat Alphabet het 'missen' van die korting ten koste van de winst laat gaan. En is die 6% niet de extra ruimte die je zelf zou hebben als je de auto zelf zou kopen? Natuurlijk zul je die 6% niet (geheel) uit het vuur slepen (omdat je niet de druk kunt uitoefenen wat een gigant als Alphabet wel kan), maar toch.

[ Voor 13% gewijzigd door argro op 30-12-2014 21:58 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Falch schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 21:27:
Dank je voor alle info Greencap, much appreciated! En iig weer een interessante discussie.

Wat ik niet begrijp is het volgende:

[...]

Waarom zou een dealer met wie je net hebt onderhandelt over de prijs ook nog eens 6% korting geven aan Alphabet? Of lees ik dit nu volledig verkeerd? :P
Omdat Alphabet de auto anders niet koopt. Daarom zijn dealers niet altijd even welwillend naar leaseklanten omdat ze weten dat ze er veel minder aan gaan verdienen dan aan particuliere klanten.
Alphabet berekend een leaseprijs rekening houdend met een zeer goede korting op die auto. Als dealer X hem niet geeft vinden ze wel ergens anders een dealer die deze korting wel geeft. Als je op zulke grote schaal auto's koopt is dat nooit een probleem.
Greencap schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 18:18:
Misschien moet je het volledige topic nog eens doorlezen (en met name al mijn reacties vanaf het begin)...
Als je geen zin hebt in een inhoudelijke reactie kan je maar beter niks zeggen. Wat moet iemand nu met zo'n opmerking? Denk je echt dat ik jouw berichten niet gelezen hebt? Je kan beter aanwijzen wat ik volgens jouw gemist heb dan met zulke dooddoeners komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 30-12-2014 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
Greencap schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 21:44:
Dus jij onderhandelde om de auto particulier te kopen, sleepte er een goede prijs uit en vertelde de autodealer daarna dat je de auto wilt leasen via Alphabet en of de dealer nog eens 6% korting geeft op de prijs? Dit zal de dealer je toch niet in dank hebben afgenomen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Tsurany schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 21:58:
Als je geen zin hebt in een inhoudelijke reactie kan je maar beter niks zeggen. Wat moet iemand nu met zo'n opmerking? Denk je echt dat ik jouw berichten niet gelezen hebt? Je kan beter aanwijzen wat ik volgens jouw gemist heb dan met zulke dooddoeners komen.
Met alle respect, ik heb vaak genoeg een inhoudelijke reactie gegeven en ben mezelf steeds aan het herhalen. Ik ben daar een beetje klaar mee. Wat mij betreft einde discussie. Jammer dan voor je.
Falch schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 21:59:
Dus jij onderhandelde om de auto particulier te kopen, sleepte er een goede prijs uit en vertelde de autodealer daarna dat je de auto wilt leasen via Alphabet en of de dealer nog eens 6% korting geeft op de prijs? Dit zal de dealer je toch niet in dank hebben afgenomen? :9
Naja, het is natuurlijk iets subtieler dan dat. Het was voor ons beiden een verrassing. Ik heb gewoon de dealer de situatie voor gelegd en aangezien hij al een handelaar had gevonden en het dus gemakkelijk kon berekenen ging hij akkoord met een lagere inruil voor mijn auto (echter was dit nog steeds iets gunstiger voor mij dan 6% extra op de leaseprijs).

Als hij had gewild had ik ook gewoon rustig die 6% bij de offerte op laten zetten. Uiteindelijk was ik hier ook van uit gegaan, dus dat was wel zo eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
argro schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:31:
Dat lijkt mij ook niet. Ik krijg daar een beetje een keukenverkoper gevoel bij. Ik had niet de indruk dat autodealers al zo ver waren afgegleden...
Dat was bij een officiële Volvo dealer. Op de site staat een prijs x en bij de dealer kan je dan nog via bepaalde combinaties van pakketten (die niet op de site staan) een wat betere prijs krijgen. En als je dan ook nog wat onderhandeld.
Ik moet zeggen er zat ook nog wel wat standaard korting op door het x-jarig bestaan en een kleine (overheids) korting op omdat die auto onder een bepaalde CO2 uitstoot zat.

Maar als je een wat goed moment uitkiest bv. in het begin van het jaar als er saloncondities zijn kan je toch altijd al snel een paar duizend euro korting op opties krijgen. Of is dat in Nederland niet zo te merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
Greencap schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 22:20:

Naja, het is natuurlijk iets subtieler dan dat. Het was voor ons beiden een verrassing. Ik heb gewoon de dealer de situatie voor gelegd en aangezien hij al een handelaar had gevonden en het dus gemakkelijk kon berekenen ging hij akkoord met een lagere inruil voor mijn auto (echter was dit nog steeds iets gunstiger voor mij dan 6% extra op de leaseprijs).

Als hij had gewild had ik ook gewoon rustig die 6% bij de offerte op laten zetten. Uiteindelijk was ik hier ook van uit gegaan, dus dat was wel zo eerlijk.
Maw hij gaf 6% extra korting op de prijs van de nieuwe auto maar hierdoor kreeg jij een soortgelijke vermindering op de inruil van je oude auto?

Trouwens, kan dit alleen met auto's die nog niet op kenteken staan? Meestal kun je juist op demo modellen forse kortingen krijgen en zou het nog meer lonen om zelf met de dealer te onderhandelen dan om voor de ' korting' van Alphabet te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Inderdaad. Het kwam er op neer dat hij 1000 euro minder voor mijn auto gaf. 1000 euro is natuurlijk iets gunstiger dan 6% op 31000.

Ik denk dat het altijd loont om met de dealer te onderhandelen. Vooral in deze tijd waarin het met de auto verkoop niet zo goed gaat en al helemaal aan het eind van het jaar waar ze nog even omzet willen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik niet begrijp, waarom moet je 5000 euro aanbetalen? Bij financial lease zou ik dat nog kunnen begrijpen, maar je hebt een 'normaal'leasecontract toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Laatst online: 22:22
Heeft iemand zich wel eens veriept in privelease en kleine diesel.
ik 500; polo ed zijn over goed te leasen met een benzine motor.

Ik zoek eigenlijk een kleine auto voor 35.000 - 45.000 km per jaar met een goedkope diesel, iemand een suggestie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-08 15:42

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Ik ben sinds kort mij ook aan het orienteren voor een prive leaseauto voor mijn vrouw. Wij zoeken een kleine 5 deurs stadsauto die ruim genoeg is om 2 kleine kinderen + kinderwagen en spullen mee te nemen en om af en toe een rit te maken van 400km (heen & terug) naar de schoonouders.

Nu heb ik op diverse sites al gekeken en ik moet zeggen dat ik er niet heel veel wijs uit wordt. Je wordt gelokt met leuke aanbiedingen, maar zodra je goed verder kijkt kan er zo gemakkelijk 100 euro bovenop het leasebedrag bijkomen.

Ik ben nog niet overtuigd dat leasen goedkoper of gelijk is aan kopen. Zijn er inmiddels meer mensen (besides Greencap) met prive lease ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij is dat typisch een segment dat je veel beter af bent met een tweede hands station dan een privé leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA

CartmanMMA

Fallus Giganticus

We zijn niet aan het kijken naar een C1 oid, maar meer een VW Golf, Ford Focus qua grootte. Misschien had ik dat even duidelijker moeten maken, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
Hoeveel kilometer denk je te gaan rijden?
De consumenten bond heeft een aardig overzicht van (goedkope) leasemaatschappijen versus autodealers. Als ik daarvan de goedkoopste maatschappij pak en kijk voor een 5-deurs Golf op benzine voor 48 maanden en 10.000km/jaar, dan kost die 358,- euro per maand all-in (financiering, afschrijving, wegenbelasting, verzekering), daar komen alleen nog brandstofkosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Standeman

Prutser 1e klasse

Grootste probleem is dat je er voor een aantal jaar aan vast zit en je dus een vrij groot financieel risico neemt voor wat "gemak".
Nu lijkt alles nog goed te gaan, maar statistisch is er best een kans dat je bijvoorbeeld je baan kwijt raakt of in een scheiding terecht komt. Kan je dan het leasebedrag ophoesten als je ook nog hypotheek, GWL, eten, etc moet betalen?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Fratti schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 09:16:
We zijn niet aan het kijken naar een C1 oid, maar meer een VW Golf, Ford Focus qua grootte. Misschien had ik dat even duidelijker moeten maken, excuus.
Dat leek mij al logisch gezien wat er vervoerd moet worden. Alleen mag je dan wel een aardige prijs betalen terwijl je tweedehands veel voordeliger wat aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Ik ben persoonlijk meer een voorstander van gewoon kopen. Precies om de reden die Standeman aangeeft. Je weet nooit wat de toekomst brengt en ik heb in mijn leven nog nooit iets geleend op de hypotheek van ons koophuis na.

Echter zie en hoor ik steeds vaker om mij heen dat mensen prive leasen omdat het allemaal voordelen heeft, ik ben nogal sceptisch. Ik zag dat het al een tijdje geleden was dat er in dit topic gereageerd was dus vandaar mijn vraag naar mogelijke ervaringen en uiteraard tips :)

Bedankt tot zover allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het grootste bezwaar vind ik de GPS tracker (maar dat is heel persoonlijk, sommige mensen geven daar niets om).
Let op dat bij sommige leasebedrijven het maandkilometrage ook echt per maand wordt bekeken. Niet handig als je er mee op vakantie wilt oid.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Juup schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:23:
Het grootste bezwaar vind ik de GPS tracker (maar dat is heel persoonlijk, sommige mensen geven daar niets om).
Let op dat bij sommige leasebedrijven het maandkilometrage ook echt per maand wordt bekeken. Niet handig als je er mee op vakantie wilt oid.
Is zo'n GSP tracker verplicht?
Ik meende dat deze voornamelijk bij de zakelijke leaserijder wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 20:47
Fratti schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 14:05:
[...]

Is zo'n GSP tracker verplicht?
Ik meende dat deze voornamelijk bij de zakelijke leaserijder wordt gebruikt.
Bij een zakelijke auto wordt nooit een tracker geplaatst vanuit de leasemaatschappij. Anders krijgen werkgevens een hoop gedonder en de leasemaatschappij daarna weer met de werkgever.
Juist particulier kan ik het met goed voorstellen dat ze dit in de voorwaarden opnemen, dan weet je waar het ding is als men weer is niet betaald of verhuist. Particulieren zijn erg laks met dit soort dingen. Een bedrijf traceer je direct weer.

Zakelijk gebeurd het wel eens door een wantrouwige werkgever of op ene vloot bussen om de te kunnen bepalen wie het dichstbij zit om even iets te fixen of af te halen. Maar dat is een ander verhaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 21:39
Fratti schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 09:03:
Ik ben sinds kort mij ook aan het orienteren voor een prive leaseauto voor mijn vrouw. Wij zoeken een kleine 5 deurs stadsauto die ruim genoeg is om 2 kleine kinderen + kinderwagen en spullen mee te nemen en om af en toe een rit te maken van 400km (heen & terug) naar de schoonouders.

Nu heb ik op diverse sites al gekeken en ik moet zeggen dat ik er niet heel veel wijs uit wordt. Je wordt gelokt met leuke aanbiedingen, maar zodra je goed verder kijkt kan er zo gemakkelijk 100 euro bovenop het leasebedrag bijkomen.

Ik ben nog niet overtuigd dat leasen goedkoper of gelijk is aan kopen. Zijn er inmiddels meer mensen (besides Greencap) met prive lease ervaringen?
Nieuwe Hyundai i10?
Rij ik zelf ook niet in de lease maar gekocht.

Ik heb 1 dochter en dit gaat prima is echt verassend ruim! Ook heerlijk volwassen op de snelweg en haalt met gemak 1 op 19 met mijn stevige rijstijl!
Ik zou er zo een ritje van 400km in maken met mijn dochter iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je een Hyundai i10 overweegt kun je beter nog heel even wachten want AH heeft binnenkort een aanbieding: http://www.nu.nl/ondernem...ppen-albert-heijn-xl.html en https://www.leaseplan.nl/privatelease/

Vinden jullie het een goeie deal?

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37
Aike schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:35:
Als je een Hyundai i10 overweegt kun je beter nog heel even wachten want AH heeft binnenkort een aanbieding: http://www.nu.nl/ondernem...ppen-albert-heijn-xl.html en https://www.leaseplan.nl/privatelease/

Vinden jullie het een goeie deal?
Zit ook druk te rekenen om onze fiesta er mee te vervangen. Had nog wel een andere gevonden voor 109 met 19cent per kilometer, maar dan kom je met 200 km/pm al op break even met deze.
Klinkt dus wel goed, maar mocht iemand betere ideeen hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 14:15
Ik ben totaal onbekend met private-lease. Ik rij nu groter en zat net te denken om klleiner te rijden. Als ik mijn huidige jaarlijxe kosten optel kom ik op net zoveel als de I10 gaat kosten. Waar zitten de verborgen kosten bij Lease. Ik doe ong 25k op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

maartend schreef op donderdag 16 april 2015 @ 22:25:
Ik ben totaal onbekend met private-lease. Ik rij nu groter en zat net te denken om klleiner te rijden. Als ik mijn huidige jaarlijxe kosten optel kom ik op net zoveel als de I10 gaat kosten. Waar zitten de verborgen kosten bij Lease. Ik doe ong 25k op jaarbasis.
Vaak duurder bij meer km's. Zit max per jaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bartjuh schreef op donderdag 16 april 2015 @ 23:04:
[...]

Vaak duurder bij meer km's. Zit max per jaar aan.
In geval van AH zit dat op 30k of 100k (ik denk dat die 100k op 4 jaar is). Dus kan ik hebben en kost me nix extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Wij hebben een autoabonnement van Skoda (kan iedere VAG auto zijn).
Het is een Skoda Fabia Combi geworden (nieuw model) met alles erop en er aan.
We zijn goedkoper uit dan de tweedehands die we nu rijden (Kia Sportage).

Afgelopen auto's / jaren best wat pech met auto's gehad en nu gaan we voor de all inclusive vakantie zeg maar.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
Wat voor mij de grote onduidelijkheid in de kosten van een kleine nieuwe auto is, is de afschrijving. Als zo'n i10 in de eerste paar jaar 2500 euro afschrijft ben je goedkoper uit met private lease, maar als het maar zo'n 1000 euro is kun je hem beter kopen.

Kosten voor een i10 per jaar:
  • wegenbelasting: 309 euro per jaar
  • pechhulp: 75 per jaar
  • onderhoud: 250 euro per jaar (afhankelijk van aantal km, maar eerste paar jaar heb je nauwelijks onderhouden en geen nieuwe banden nodig, en stel dat je 24 maanden en 10kkm per jaar doet heb je helemaal geen onderhoud)
  • verzekering: ~500 euro afhankelijk van je schadevrije jaren en gekozen risico.
totaal ex afschrijving naar boven afgerond: 1250 euro

inclusief afschrijving van 2500 euro kom je dan op 3750 per jaar oftewel 312 euro per maand
inclusief afschrijving van 1000 euro kom je dan op 2250 per jaar oftewel 187 euro per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Aike schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:57:
Wat voor mij de grote onduidelijkheid in de kosten van een kleine nieuwe auto is, is de afschrijving. Als zo'n i10 in de eerste paar jaar 2500 euro afschrijft ben je goedkoper uit met private lease, maar als het maar zo'n 1000 euro is kun je hem beter kopen.

Kosten voor een i10 per jaar:
  • onderhoud: 250 euro per jaar (afhankelijk van aantal km, maar eerste paar jaar heb je nauwelijks onderhouden en geen nieuwe banden nodig, en stel dat je 24 maanden en 10kkm per jaar doet heb je helemaal geen onderhoud)
  • verzekering: ~500 euro afhankelijk van je schadevrije jaren en gekozen risico.

inclusief afschrijving van 2500 euro kom je dan op 3750 per jaar oftewel 312 euro per maand
inclusief afschrijving van 1000 euro kom je dan op 2250 per jaar oftewel 187 euro per maand
Maar dan nog zit je met die 149 goedkoper uit. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:01:
[...]

Maar dan nog zit je met die 149 goedkoper uit. Toch?
Yes, maar die 149 euro is wel bij 5 jaar en 10kkm per jaar.

Hier stellen ze dat een Volkswagen Up na 3 jaar nog 70% van z'n waarde heeft. Dus een i10 van 11000 euro zou na 36 maanden lease nog 7700 euro waard zijn. Dat is een afschrijving van 1100 per jaar bij 3 jaar.

Volkswagens zijn erg waardevast dus een i10 zal waarschijnlijk meer afschrijven dan een Up.

[ Voor 8% gewijzigd door Aike op 17-04-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Aike schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:06:
[...]

Yes, maar die 149 euro is wel bij 5 jaar en 10kkm per jaar.

Hier stellen ze dat een
Aha, dus bij 30k kilometer zou ik veel meer betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:07:
[...]

Aha, dus bij 30k kilometer zou ik veel meer betalen?
Ja, check de site maar: https://www.leaseplan.nl/privatelease/

Hoeveel jaar wil je hem leasen? Want na 5 keer 30.000 staat er ook al 150.000 op de teller en heeft de auto het grootste deel van z'n leven er al opzitten. En heb je ook wat groot onderhoud moeten doen zoals distributieriemen, banden en remschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Aike schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:10:
[...]

Ja, check de site maar: https://www.leaseplan.nl/privatelease/

Hoeveel jaar wil je hem leasen? Want na 5 keer 30.000 staat er ook al 150.000 op de teller en heeft de auto het grootste deel van z'n leven er al opzitten. En heb je ook wat groot onderhoud moeten doen zoals distributieriemen, banden en remschijven.
Ja, daar had ik gekeken, maar zag ik verder geen kosteninfo. en ik dacht dus dat onderhoud er ook bij inbegrepen zat.
Vandaar dus dat ik gisteren vroeg wat ik miste, dit is voor mij zo onbekend terrein. En door drukte nauwelijx tijd om me in te lezen.

Edit ; ik kan nu meer zien, en dan wordt eea me wel duidelijk. Thnx, but no thnx.

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 17-04-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:27
Aike schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:06:
Volkswagens zijn erg waardevast dus een i10 zal waarschijnlijk meer afschrijven dan een Up.
Nou nee. Kleine (zuinige) wagens zijn momenteel waardevast, kijk maar naar de Aygo/C1/107. Dat heeft niet echt met Up of i10 te maken, ik denk dat daar niet veel verschil in zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als je airco wil kost dat je 25 euro per maand extra (en niet alleen in de zomermaanden). Dat is 1500 euro in 60 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
RemcoDelft schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:24:
[...]

Als je airco wil kost dat je 25 euro per maand extra (en niet alleen in de zomermaanden). Dat is 1500 euro in 60 maanden.
Gelukkig kan ik niet tegen Airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
[...]

Misschien zit daar de winst voor de leasemaatschappij? Het luxere pakket waar de airco inzit kost maar 1000 euro extra bij aanschaf.

Ik heb het idee dat het een goede aanbieding is vergeleken met andere private lease aanbiedingen, maar dat zelf kopen nog steeds voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

[...]

Je moet ook per onderdeel kijken of dat het waard is. Bij onze Fabia waren winterbanden €20/maand, dus tegen de €1000 na 48 maanden. Vond ik te veel. Als ik ze nodig heb, kijk ik wel op marktplaats.

En ik weet niet of leaseplan de beste optie is voor private lease. Voordeel bij de VAG merken is dat je bij de dealer precies de uitvoering kan kiezen die je wilt.
Aike schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:57:Kosten voor een i10 per jaar:
Wij hebben nogal wat pech gehad met onderhoud (tweedehands auto nu). Dit jaar al €2000 (ja, vlak voor inruil ook nog): kortsluiting: nieuwe accu, dynamo, startmotor en nu laatst nog de bobine en bougiekabels (plus nog het gebruikelijke onderhoud).

Ik weet dat ze bij VAG erg weinig reserveren voor onderhoud, omdat hij in 4 jaar maar één beurt nodig zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:06
maartend schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:13:
[...]

Ja, daar had ik gekeken, maar zag ik verder geen kosteninfo. en ik dacht dus dat onderhoud er ook bij inbegrepen zat.
Vandaar dus dat ik gisteren vroeg wat ik miste, dit is voor mij zo onbekend terrein. En door drukte nauwelijx tijd om me in te lezen.

Edit ; ik kan nu meer zien, en dan wordt eea me wel duidelijk. Thnx, but no thnx.
Onderhoud zit er toch in bij die i10?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker.nu
  • Laatst online: 21:02

Tweaker.nu

we all float down here

Thecola schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:00:
[...]

Onderhoud zit er toch in bij die i10?
Alle onderstaande dienstverlening is bij de prijs inbegrepen:
Reparatie en onderhoud via merkdealer
Bandenvervanging
Schadeherstel en glasreparatie
Verzekering met € 300 eigen bijdrage per schadegeval
Pechhulp
Wegenbelasting
Afleveringskosten en verwijderingsbijdrage
Volle tank brandstof bij aflevering
Persoonlijke online omgeving: Mijn LeasePlan
Niet inbegrepen zijn de kosten voor:
Brandstof
Verkeersboetes
Vervangend vervoer bij schade- en onderhoudswerkzaamheden

yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Geen vervangend vervoer? Dat is wel jammer. Wij hebben voor direct gekozen (niet na 24 uur), zodat het ool bij onderhoud geldt. Inclusief haal- en brengservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Aike schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:57:
Reken je niet heel erg duur met pechhulp? Daar zou ik me bij een nieuwe auto totaal niet mee bezig houden.
* RemcoDelft heeft dat trouwens gratis inclusief bij de verzekering (all risk voor 23,xx per maand met 5 schadevrije jaren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Wij willen die leaseplan deal voor mijn vrouw, die ver onder de 10k per jaar rijd, en dan lijkt het mij een goede deal in ieder geval. We nemen dan ook de kale uitvoering, want we hebben al een uitgebreide station in de lease via mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check ook eens www.athlonprivelease.nl. Voordeel is dat je een korte looptijd kunt nemen, namelijk 24 maanden. Voor 199 euro rij je in een Citroen C1. Erg leuke aanbieding!
Athlon heeft protectieplan. Bij verlies van baan. echtscheiding of bij overlijden zitten de nabestaanden niet met een auto.

60 maanden bij Leaseplan is wel erg lang. Kan veel gebeuren.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Is 50 meer per maand, maar inderdaad wel nette looptijd en opzeg mogelijkheden. Ik heb ze gemailed of er nog geld terug komt als je 5k ipv 10k per jaar rijd, zoiets leek er wel te staan.
Voor mijn schoonouders is het sowieso een mooie optie, die schrokken door hun leeftijd nogal terug van die 5 jaar inderdaad.
Citroen heeft overigens zelf ook blijkbaar een deal op de C1, voor rond de 185 afhankelijk van je opties, maar daar lijkt het net alsof je niet verzekerd bent, wat me sterk lijkt:

http://www.citroen.nl/auto/personenauto/c1.html#_150_12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kilometers onder de 10k zul je niet retour krijgen. Als een auto na 2 jaar terug komt met 20k of 10k, restwaarde verschil is nihil en onderhoud is bij beide kilometrages niet nodig.

Bij Citroen is de looptijd 48 maanden, maar is op basis van de kaalste uitvoering. De uitvoering bij Athlon is een Feel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 17:10:
Check ook eens www.athlonprivelease.nl. Voordeel is dat je een korte looptijd kunt nemen, namelijk 24 maanden. Voor 199 euro rij je in een Citroen C1. Erg leuke aanbieding!
Athlon heeft protectieplan. Bij verlies van baan. echtscheiding of bij overlijden zitten de nabestaanden niet met een auto.

60 maanden bij Leaseplan is wel erg lang. Kan veel gebeuren.
Voor die €199 rijd je echter wel met athlon reclame rond, als je een auto zonder die reclame wilt komt er nog eens zo'n €60 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee dan wordt ie 235 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:01
Volgens een overzicht van de Consumentenbond is Sternlease de enige maatschappij waarbij leasen goedkoper is dan kopen met eigen geld. Dit lijkt mij echter wat vergezocht.

Heeft één van jullie ervaring met Sternlease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Iemand ervaring met of voorbeelden van "collectief" prive leasen? Ben benieuwd hoe dergelijke constructies in elkaar steken.

Zeg maar dat je al werknemer een contract aangaat met de leasemaatschappij maar collectief een korting ontvangt en eventueel nog wat etxtra korting als je met bijvoorbeeld reclame van je werkgever rond rijdt. Eventueel nog een combinatie van werknemer een deel betalen en de werkgever in plaats van reiskosten.

Is het echt alleen, zeg een 10% korting collectief of zijn er nog andere variabelen/constructies?

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjeee op 30-04-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjeee schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:05:
Iemand ervaring met of voorbeelden van "collectief" prive leasen? Ben benieuwd hoe dergelijke constructies in elkaar steken.

Zeg maar dat je al werknemer een contract aangaat met de leasemaatschappij maar collectief een korting ontvangt en eventueel nog wat etxtra korting als je met bijvoorbeeld reclame van je werkgever rond rijdt. Eventueel nog een combinatie van werknemer een deel betalen en de werkgever in plaats van reiskosten.

Is het echt alleen, zeg een 10% korting collectief of zijn er nog andere variabelen/constructies?
Via https://www.autoabonnement.nl is het mogelijk om collectief te private leasen. Het bedrijf doet een stukje PR voor het merk en het merk geeft korting als dank voor de exposure. Daar kan je bedrijf afspraken voor maken. Zo werkt Auto Abonnement bijvoorbeeld met een vaste korting per maand, maar ook een verlaging van het eigen risico. En er zijn extra voorwaarden volgens mij over gedwongen werkloosheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_clarence
  • Laatst online: 02-09 08:07

big_clarence

wat kan het schele

MrSleeves schreef op donderdag 16 april 2015 @ 23:11:
Wij hebben een autoabonnement van Skoda (kan iedere VAG auto zijn).
Het is een Skoda Fabia Combi geworden (nieuw model) met alles erop en er aan.
We zijn goedkoper uit dan de tweedehands die we nu rijden (Kia Sportage).

Afgelopen auto's / jaren best wat pech met auto's gehad en nu gaan we voor de all inclusive vakantie zeg maar.
Voor ons het zelfde:
wij gaan ook voor de Skoda Fabia Combi, en zijn ook goedkoper uit dan tot nu toe met tweedehands auto's.
De dealer wil ons graag aan een lening hebben (nieuwe auto uit de showroom), maar vooralsnog is de constructie met lenen duurder dan Lease (verschil €60,- per maand!)
Dan maar geen opbouw van bezit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

big_clarence schreef op zondag 20 september 2015 @ 06:31:
[...]

Voor ons het zelfde:
wij gaan ook voor de Skoda Fabia Combi, en zijn ook goedkoper uit dan tot nu toe met tweedehands auto's.
De dealer wil ons graag aan een lening hebben (nieuwe auto uit de showroom), maar vooralsnog is de constructie met lenen duurder dan Lease (verschil €60,- per maand!)
Dan maar geen opbouw van bezit ;)
Dan heb je 3000 extra betaald en moet je de MRB, verzekering en onderhoud ook nog betalen.
Overigens rijden wij rond de 1:14 a 1:15, maar het zijn bij ons vaker kortere stukjes.

Welke neem je? De 90pk/5-bak of 110pk/6-bak? Bij de 110pk uitvoering merk je meer van de turbo. Vanaf 1800 rpm wordt'ie wakker.
Overigens voordeel van eigenaar zijn: Je kan de 90pk uitvoering nemen en dan tunen naar 110pk. Motor is hetzelfde. Alleen heb je dan geen 6-bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
thunder8 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 12:28:
Voordelen private lease:
- Vast maandbedrag
- Nieuwe auto met (beperkt) inspraak hoe je hem wil hebben.
- Geen onverwachte grote reparaties waarvoor je geld aan de kant moet hebben liggen
- Geen risico's leeg te lopen op een 2de hands maandagmorgenmachine. Niemand kan ik de motor kijken van een 2de hands en je weet niet hoe ermee omgegaan is. (Schadebak?)
- Geen inruilrisico. Kan je niet handelen dan is een 3-5 jaar oude auto niet makkelijk te slijten voor een goede prijs. Mensen kopen dan liever bij de dealer, vanwege garantie. Je bent dan al haast verplicht een nieuwe weer te kopen of je auto af te rijden.
- Geen rentederving van geïnvesteerd vermogen of nog erger: rente betalen op de lening.
De meeste van deze voordelen heb je ook als je nieuw koopt. Dus dit is niet persé in het voordeel van leasen. Verder vind ik dat je pas eerlijk vergelijkt als je dit doet met dezelfde auto zelf kopen.

Ik heb zelf een nieuwe auto gekocht, niet zo'n klein gebakje als de meeste auto's in de privé lease zijn, en ook onderhoud is natuurlijk een schijntje. Onlangs 229 euro betaald voor een grote beurt (2 jaar na aanschaf.).

Als ik er nog een derde jaar mee rijdt en hem inruil op een nieuwe voordat er nieuw onderhoud nodig is heb ik in 36 maanden 229 euro uitgegeven aan onderhoud. Dat is omgerekend iets meer dan 6 euro per maand.

Op een garantieverlenging van een jaar na voor 99 euro heb ik verder geen enkele onkosten aan gehad. Nee, ik denk niet dat lease goedkoedkoper zou zijn geweest. Dan rest nog de vraag waarom je een auto in het C-segment privé zou willen leasen maar goed.

[ Voor 28% gewijzigd door RodeStabilo op 21-09-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Friespeuk schreef op maandag 21 september 2015 @ 07:55:
[...]

De meeste van deze voordelen heb je ook als je nieuw koopt. Dus dit is niet persé in het voordeel van leasen. Verder vind ik dat je pas eerlijk vergelijkt als je dit doet met dezelfde auto zelf kopen.
Uiteindelijk is zelf nieuw kopen goedkoper dan prive leasen, maar het verschil is niet heel groot.
Maar er zijn echt wel voordelen met private lease, voorbeeld:
1. Het is als een all-inclusive vakantie: je weet gewoon wat je aan de auto kwijt bent gedurende 4 jaar.
2. Wat gebeurd er als je auto total loss gereden wordt (of je 'm zelf total loss rijdt)? Krijg je de dagwaarde? Of dekt je verzekering dat (maar zijn er specifieke voorwaarden)? Bij private lease ben je €250 eigen risico kwijt en kan je een nieuwe auto uitzoeken.

En ik weet dat ik qua vervoersmiddelen gewoon vaak net pech heb. Altijd hoger dan gemiddelde rekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
MrSleeves schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:41:
[...]

Uiteindelijk is zelf nieuw kopen goedkoper dan prive leasen, maar het verschil is niet heel groot.
Maar er zijn echt wel voordelen met private lease, voorbeeld:
1. Het is als een all-inclusive vakantie: je weet gewoon wat je aan de auto kwijt bent gedurende 4 jaar.
2. Wat gebeurd er als je auto total loss gereden wordt (of je 'm zelf total loss rijdt)? Krijg je de dagwaarde? Of dekt je verzekering dat (maar zijn er specifieke voorwaarden)? Bij private lease ben je €250 eigen risico kwijt en kan je een nieuwe auto uitzoeken.
Ook geen voordeel van privé lease persé; Mijn verzekeraar heeft de eerste drie jaar een nieuwwaarderegeling bij diefstal en total-loss (krijg gewoon de aanschafwaarde gestort) en ook heb ik geen eigen risico. gewoon een grote jongen in verzekeringsland, dus niet al te moeilijk te vinden.

Verschil wordt alweer kleiner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

En het vierde jaar?

Zoals ik al zei: het grootste verschil is het "all inclusive" deel: geen verrassingen.
Bij mijn vorige auto, niet eens oud, kortsluiting: nieuwe startmotor, nieuwe dynamo, nieuwe accu; dat maakte die beurt €1000 duurder dan de jouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
vast de dagwaarde . Maar tegen die tijd koop ik toch een nieuwe :D

Maar je begrijpt m'n punt hopelijk dat niet alleen (prive)leaserijders goede voorwaarden hebben (als je 250 euro eigen risico goed wilt noemen tenminste). En reken maar dat ze wel wat vinden om bij het inleveren nog even die winst te pakken ;) Easy money.
Bij mijn vorige auto, niet eens oud, kortsluiting: nieuwe startmotor, nieuwe dynamo, nieuwe accu; dat maakte die beurt €1000 duurder dan de jouwe.
Dat zijn defecten. Heeft niet zoveel met periodiek onderhoud te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door RodeStabilo op 21-09-2015 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
MrSleeves schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:01:
Zoals ik al zei: het grootste verschil is het "all inclusive" deel: geen verrassingen.
De verassing komt als je de auto in wilt leveren.
Dan blijk je veel meer te moeten bijbetalen dan je denkt (teveel kms of de lak niet mooi of er mist een dingetje in het interieur) en hebben ze ook even je verzekering gebruikt om de bumper over te laten spuiten.
Weg no-claim korting.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 22:49
Privélease komt met verzekering. Je eigen verzekering en daarmee je bonustrede komen niet in de vergelijking voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:21:
Privélease komt met verzekering. Je eigen verzekering en daarmee je bonustrede komen niet in de vergelijking voor.
En als ik heel veel schadevrije jaren kan meenemen, krijg ik dan ook korting op de maandprijs? En krijg ik ze ook weer mee als je stopt met die constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:21:
Dan ben ik benieuwd bij welke leasemaatschappij jij zit / dat is.
Zie bv.: http://www.privelease.nl/...e-lease-schadevrije-jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 22:49
Ik zie dat inbreng van eigen schadevrije mogelijk is. Maar alleen als je een andere verzekering beeindigt. Loopt je andere verzekering door (bv een motor, of als de auto niet de enige op de polis is), of is er helemaal geen andere / eerdere auto, dan heb je er niet zoveel zaken mee.

Ik zie dat bv leasen.nl wel schadevrije jaren calculeert maar bij udenhout zie ik er niets over.

[ Voor 15% gewijzigd door t_captain op 21-09-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Udenhout heef het wel over het opbouwen van schadevrije jaren maar niet over het vantevoren opgeven.
https://www.udenhoutprivelease.nl/veel-gestelde-vragen/

Toch zal dat wel een van de 100 stappen in het bestelproces zijn.
Zo werkt het verzekeringssysteem nu eenmaal in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Juup schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:10:
[...]

Dan blijk je veel meer te moeten bijbetalen dan je denkt (teveel kms of de lak niet mooi of er mist een dingetje in het interieur) en hebben ze ook even je verzekering gebruikt om de bumper over te laten spuiten.
Weg no-claim korting.
En bij minder km's krijg ik geld terug. :)
Overigens geldt hetzelfde voor een eigen auto: met een deuk, kras of vuile bekleding (of rooklucht) maakt je auto ook minder waard.
En no-claim is niet van toepassing. Als schade mijn eigen schuld is kost het €250, anders niets.

Overigens ben ik nog bezig mijn schadevrije jaren in de verzekering te zetten, al zal het voor het huidige maandbedrag niets uitmaken.
Het is hopelijk wel weer beter voor de onderhandeling de volgende keer. :)
Dit keer ook al een redelijke korting gekregen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Juup schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:10:
[...]

Weg no-claim korting.
Bij zakelijke lease auto's zijn ze meestal hier vrij coulant in hoor. Deuken kleiner als een (2) euromunt en krassen kleiner als een creditcard zijn gebruikerssporen. Ik kan me niet voorstellen dat ze voor private lease andere maatstaven gaan gebruiken.

Daarnaast is deze "verrassingsmethode" de perfect manier om je klanten weg te jagen, want als een klant zijn auto inlevert heeft hij namelijk een nieuwe nodig. Gelukkig weet ik dat partijen zoals Justlease niet zo zeer proberen* om goedkoper te zijn, maar vooral om een hoge service te verlenen.

* Voor een auto kenner/liefhebber zal private lease duurder zijn, maar voor een leek die geen verstand heeft van auto's en geen bevriende garage is het wel degelijk financieel gezien de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 08:06:
* Voor een auto kenner/liefhebber zal private lease duurder zijn, maar voor een leek die geen verstand heeft van auto's en geen bevriende garage is het wel degelijk financieel gezien de betere keuze.
Ik denk dat het vooral slim inspelen is van importeurs om toch nog wat te kunnen verkopen aan mensen die niet het kapitaal hebben liggen maar wel om wat voor reden ook nieuw willen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Friespeuk schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 09:56:
[...]

Ik denk dat het vooral slim inspelen is van importeurs om toch nog wat te kunnen verkopen aan mensen die niet het kapitaal hebben liggen maar wel om wat voor reden ook nieuw willen rijden.
Ook als je wel het kapitaal hebt kan het lonen om te leasen, want wat maakt het nou uit of je 400 euro per maand betaald voor je auto of ongeveer hetzelfde kwijt ben aan wegenbelasting, verzekering, onderhoud en sparen voor vervanging van de auto.

Vervolgens kan je vermogen gebruiken om elders rendement te halen zoals bijvoorbeeld met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:00:
[...]

Ook als je wel het kapitaal hebt kan het lonen om te leasen, want wat maakt het nou uit of je 400 euro per maand betaald voor je auto of ongeveer hetzelfde kwijt ben aan wegenbelasting, verzekering, onderhoud en sparen voor vervanging van de auto.

Vervolgens kan je vermogen gebruiken om elders rendement te halen zoals bijvoorbeeld met zonnepanelen.
dat kan. alleen persoonlijk kies ik ervoor om zelf zeggenschap te hebben over een auto over wat er wel (of niet) gedaan wordt aan een auto en niet een leasemaatschappij. Teveel slechte ervaringen hiermee met zakelijke lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik denk dat er wel een verschil zit tussen zakelijke lease en private lease. Wij hebben rechtstreeks bij Skoda geleast en de dealer probeert echt zo veel mogelijk service te verlenen.
Qua service bji VAG is Audi de benchmark en dat moet Skoda dus ook proberen te halen. En of je een Skoda koopt of least maakt wat dat betreft niet uit. Ik krijg dezelfde enquette.

En zeggenschap, dan heb je het over banden o.i.d.? Okee, chiptunen kan ook niet, maar hoeft van mij niet zo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
MrSleeves schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:30:
Ik denk dat er wel een verschil zit tussen zakelijke lease en private lease.
Zou je wat dingen kunnen noemen? Er zou geen verschil mogen zijn ... toch?
En zeggenschap, dan heb je het over banden o.i.d.? Okee, chiptunen kan ook niet, maar hoeft van mij niet zo nodig.
Banden, remmerij dat soort zaken. teveel slechte ervaringen. niet willen van vervangen van cruciale zaken bij einde termijn in zicht omdat zij dat niet rendabel vinden.... en de berijder in een onveilige auto laten rijden.... |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Friespeuk schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:01:
[...]

Zou je wat dingen kunnen noemen? Er zou geen verschil mogen zijn ... toch?

[...]

Banden, remmerij dat soort zaken. teveel slechte ervaringen. niet willen van vervangen van cruciale zaken bij einde termijn in zicht omdat zij dat niet rendabel vinden.... en de berijder in een onveilige auto laten rijden.... |:( 8)7
Wat je hier zelf quote; als zakelijke rijder heeft je werkgever een leasemaatschappij geselecteerd en moet het daar mee doen. Als jij ontevreden bent, verandert je werkgever niet direct van maatschappij.
Als Skoda slechte service aan mij levert en ik ontevreden ben, wat is dan de kans dat ik nog een keer een Skoda koop of lease? Daarom levert Skoda dezelfde service aan mij dan aan iemand anders die gewoon gekocht heeft.

Daarnaast: bij zakelijk lease is de leasemaatschappij eigenaar en na de leaseperiode dumpen ze de auto zo snel mogelijk. Skoda moet mijn auto na 4 jaar zelf ook nog behoorlijk kunnen verkopen dus heeft het weinig zin om in mijn leaseperiode de remblokken niet te vervangen: die kosten krijgen ze daarna toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_clarence
  • Laatst online: 02-09 08:07

big_clarence

wat kan het schele

MrSleeves schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:10:
[...]

Welke neem je? De 90pk/5-bak of 110pk/6-bak? Bij de 110pk uitvoering merk je meer van de turbo. Vanaf 1800 rpm wordt'ie wakker.
Overigens voordeel van eigenaar zijn: Je kan de 90pk uitvoering nemen en dan tunen naar 110pk. Motor is hetzelfde. Alleen heb je dan geen 6-bak.
Wij hebben de 90 pk uitvoering genomen vanuit private lease. Inderdaad, tuinen is nu niet mogelijk, maar gelukkig ervaar ik deze auto als forse upgrade tov de oude xsara Picasso.

Private lease bleek in onze situatie linksom of rechtsom goedkoper, omdat er anders geleend had moeten worden. Wij hebben helaas bijna geen spaargeld over ivm onderhoud aan het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vraag me af hoe verstandig het is om te gaan leasen als je amper financiële reserves hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Tsurany schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 11:11:
Vraag me af hoe verstandig het is om te gaan leasen als je amper financiële reserves hebt.
zal verschillen; als je snel weer bij kan sparen en dus een buffer kan creeeren scheelt dat. Als dat niet zo is is het inderdaad niet verstandig. Kijk ook hoe je lease maatschappij met tegenslagen als ontslag of erger, overlijden omgaat, dit verschilt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Privelease is altijd duurder dan zelf kopen (zelfs met geleend geld).

Waarom zou je een meerjarig leasecontract aangaan terwijl je voor minder geld flexibel kunt zijn?

Ik wordt vooral misselijk van de "zekerheid" van private lease, alle zekerheden heb je namelijk ook met prive een nieuwe auto kopen. Dingen waar je bij private lease extra voor betaald, zijn vaak bij nieuw kopen inbegrepen, zoals pechhulp en vervangend vervoer.

Tips:
Koop een auto met minimaal 3 jaar garantie incl. mobiliteitsgarantie.
Koop een auto met hoge onderhoudsinterval.
Koop de goedkoopste versie met airco (laagste afschrijving/verkoopbaarheid).
Allrisk verzekeren met nieuwwaarderegeling.
Koop setje winterwielen a 500euro, verkoop die later los,

Bij 20.000km/3jaar kosten een auto je dan:
Aansschafkosten minus restwaarde.
Rentederving of rente.
Wegenbelasting.
Verzekering.
1 of 2 onderhoudsbeurten.

Voorbeeldsommetje bij nieuwe B-segmenter:
Willekeurige auto van 15.000euro
Restwaarde na 3jaar/60.000km, 8.000euro= 195euro/maand
Rente of rentederving 30 euro/maand
Wegenbelasting 30euro/maand
Allriskverzekering 40euro/maand
2x onderhoudsbeurt a 250euro 14euro/maand
2x nieuwe voorband a 100euro 6euro/maand

Totaal 315euro/maand

Er is geen enkele privatelease aanbieder die dit goedkoper kan, en je hebt geen wurgcontract.

[ Voor 77% gewijzigd door 123RR op 11-10-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Uhm, je zit verdomd dicht bij de private lease prijzen. Kijk bv eens bij peugeot op de 208. Zoveel scheelt het niet. In active uitvoering zit je al over de 15k en die is 330/maand met 20k km. Dat is 48 maanden, maar voor een tientje meer 24 maanden. Op 24 maanden is de afschrijving in geval van prive enorm.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

123RR schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:21:
Privelease is altijd duurder dan zelf kopen (zelfs met geleend geld).

Waarom zou je een meerjarig leasecontract aangaan terwijl je voor minder geld flexibel kunt zijn?

Ik wordt vooral misselijk van de "zekerheid" van private lease, alle zekerheden heb je namelijk ook met prive een nieuwe auto kopen. Dingen waar je bij private lease extra voor betaald, zijn vaak bij nieuw kopen inbegrepen, zoals pechhulp en vervangend vervoer.

Tips:
Koop een auto met minimaal 3 jaar garantie incl. mobiliteitsgarantie.
En in jaar 4 heb je kortsluiting in je accu of dynamo die ook je startmotor sloopt. Hoppa €1000 verder.
Er is geen enkele privatelease aanbieder die dit goedkoper kan, en je hebt geen wurgcontract.
Wat is er precies wurgt aan een private lease? Ik adem nog prima namelijk.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Hier wat uitgebreider uitgezocht, en het kan dus goedkoper zijn: http://www.consumentenbon...to-kopen-of-prive-leasen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
MrSleeves schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 22:26:
[...]

En in jaar 4 heb je kortsluiting in je accu of dynamo die ook je startmotor sloopt. Hoppa €1000 verder.
Het lijkt er op alsof je je eigen keuzes aan het rationaliseren bent door verschillende what-if scenario's te verzinnen.

Bij veel merken kan je voor een klein wagentje voor twee jaar extra garantie bijkopen voor laten we zeggen 200 euro. Over vier jaar is dit iets meer dan vier euro per maand extra.

Dat zijn echt geen argumenten hoor.
123RR schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:21:
Ik wordt vooral misselijk van de "zekerheid" van private lease, alle zekerheden heb je namelijk ook met prive een nieuwe auto kopen.
Iets wat ik ook al een paar keer probeer aan te tonen.

[ Voor 20% gewijzigd door RodeStabilo op 12-10-2015 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Friespeuk schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:45:
[...]

Het lijkt er op alsof je je eigen keuzes aan het rationaliseren bent door verschillende what-if scenario's te verzinnen.
Moet ik de rekening inscannen? Overigens heb ik ook al eens een redelijke nieuwe Peugeot gehad waar de uitlaat binnen 3 jaar onderuit viel.
Of de nieuwe auto die mijn schoonouders kochten: na een paar jaar: airco lek.. viel buiten de garantie.

Die "what-if" scenario's hebben bij mij de neiging altijd uit te komen.
(Ook een leuke, maar wel garantie gelukkig: dealer monteert de verkeerde bougies: €4000 schade. Gelukkig kon ik aantonen dat Kia het was en zij dat ook toegeven, want verkeerde bougies valt natuurlijk niet onde de 7 jaar garantie (die alleen voor de motor zelf bleek te gelden en de rest er omheen maar 5 jaar bleken te zijn; maar dat vertellen ze niet bij aankoop).
Bij veel merken kan je voor een klein wagentje voor twee jaar extra garantie bijkopen voor laten we zeggen 200 euro. Over vier jaar is dit iets meer dan vier euro per maand extra.

Wat niet? Dat je garantie kan bijkopen? En neem dan niet een Aygo of gelijk als voorbeeld, maar een auto waar je een (jong) gezin normaal mee kan vervoeren.
Garantie is als een annuleringsverzekering: je hebt er vaak niet zo veel aan (zie boven).

Uiteindelijk argument is heel simpel: ik rij nu goedkoper dan waar ik hiervoor in reed. En ik weet dat er 0,0 verrassingen zijn (en ja, ik heb de voorwaarden doorgelezen).

[ Voor 21% gewijzigd door MrSleeves op 12-10-2015 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Friespeuk schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:45:
[...]

[...]

Iets wat ik ook al een paar keer probeer aan te tonen.
Ga dan ook in op mijn voorbeeld. ;) Configureer het B-segment karretje op peugeot.nl voor 15k en je komt uit met wat je prive ook kwijt bent. Alleen zonder risico dat je model aan het eind van de eigendomsperiode net is vervangen waardoor jou auto net weer 2k minder waard is geworden. Schoonzus had een C1, maar daar hebben ze best wel wat op moeten laten omdat er gewoon zo ontzettend veel te koop staan. Zelfde heb je met meer auto's in het 'drukke' segment. Ik ga denk ik mijn volgende auto ook via private lease doen. Geen geleur meer voor de beste prijs of eindeloze wanverkopen op Marktplaats met je eigen auto. Dat is me die paar tientjes wel waard op de hele looptijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Grappig om in dit topic echt een 2-tal kampen te vinden: voor en tegen :).

Private lease is gewoon zo gek nog niet, al zitten er natuurlijk ook gewoon haken en ogen aan.

Zolang je precies in het model valt (dus met precies het aantal afgesproken kilometers, geen schades) dan heb je vaak een prima prijs te pakken. Uiteraard zou het iets goedkoper kunnen (zelf kopen, zelf verkopen), maar dan zit je uiteindelijk met het risico dat er met de restwaarde iets is gebeurd of dat je mogelijk lang moet leuren om de auto kwijt te raken.

Veranderd er iets in je leven (veel meer kilometers, 5 kinderen, noem maar op...), dan zou het zomaar kunnen dat je private lease auto niet meer zo goed past. Privé kan je dan vrij makkelijk je auto inruilen en de pijn voel je niet direct meer (je was het geld toch al kwijt) en bij private lease mag je dan nog even de buidel open doen.

Uiteraard zijn er hier berekeningen waarbij mensen zich aan beide kanten voor de gek aan het houden zijn. Een auto van 30K die nog 18K waard zou zijn na 5 jaar (voorbeeld), eerst moet die persoon of dealer nog gevonden worden die die 18K lapt. Krijg je er maar 15K voor terug, was die auto ineens toch € 50 duurder per maand. Die 18K is misschien de inruilwaarde bij het aankopen van een andere auto van 30K.

Besluit je met je privé auto een jaar langer door te rijden (of 2), dan is de afschrijving ineens nog wat lager uitgevallen, misschien komt het goed uit met de onderhoudsinterval, etc... Dan kan het zomaar zijn dat de berekening voor de privé auto ineens € 50 per maand lager is. Wil je doorrijden met je private lease auto (misschien wil je maar 1 jaar het nog doen, omdat je toekomst er anders uitziet), dan kan dat vaak wel; maar wel tegen hetzelfde tarief als dat je dat deed (de prijs zal niet veel dalen). En dan is het vergelijk weer scheef.

Vooral die kras op de deur... Privé kan je nog denken; laat maar zitten en het scheelt je bij inleveren misschien € 200. Bij private lease kan het je zomaar € 450 kosten, dat is immers de afspraak. En zat dat deukje in de bumper toevallig niet bij dezelfde schade, kan ook dat je nog € 450 extra kosten. Vriend van mijn broertje is inmiddels helemaal leeggelopen op zijn Fiesta waarbij hij zich echt scheel heeft betaald aan kleine schades. Amper zichtbaar, wel heel erg voelbaar.

ik zit een beetje in het midden, ik zie bij beide de voor en nadelen en je moet vooral eerlijk rekenen. Hier heb ik teveel het gevoel dat mensen die voor zijn een erg negatieve privé berekening maken, of de mensen die tegen zijn een erg negatieve prive lease berekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gewoon vooraf kijken wat de schades zijn. Er zijn gewoon richtlijnen voor die elke leasemaatschappij hanteert. Ik heb nog nooit gezeur gehad met (zakelijke) auto's en bv steenslag. Waren die schades klein of vond ie ze klein? Dat is een nuanceverschil die erg veel uitmaakt. Zo had ik collega's die liepen te klagen bij het inleveren, want ze hadden hem gewassen... :F Dat ze gaten, deuken en beschadigde bekleding over het hoofd zagen, was dan bijzaak. Degene die de auto innam zag het wel.

Het enige wat wel speelt is bv. de hypotheek. Private lease komt in het BKR te staan. De ene keer als totaalsom (maandbedrag x maanden), de andere keer als aflopend maandbedrag. Toch zijn die lasten niet veel hoger of lager als een eigen auto die niet meegeteld wordt.

Overigens zijn veel merken wel wat flexibeler aan het worden in looptijd. Ik kom ze van 24-48 maanden tegen.

Pagina: 1 ... 3 ... 106 Laatste

Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.

Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.