Van zakelijk lease naar privé lease of eigen auto?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.776 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:52
Zoals de titel al doet vermoeden sta ik mogelijk voor een keuze om na jaren een zakelijke leasebak gereden te hebben, over te (moeten) stappen naar een privé lease of een eigen auto aan te schaffen.

Omdat ik jaren een leasebak heb gereden ben ik natuurlijk aardig gewend (verwend?) geraakt aan alle gemakken ervan en heb ik nooit ervaren hoe het is om een eigen auto in beheer te hebben.

De keuze voor privé lease of eigen auto aanschaf is sterk afhankelijk van een aantal zaken:
- er is geen direct budget beschikbaar uit eigen gelden (het potje wat er is, heeft een andere bestemming dit jaar) voor aanschaf tweedehands auto.
- geld lenen (kost geld), is sterk afhankelijk van hoe soepel ze zijn met acceptatie, proeftijd in contract en dat soort zaken spelen hier grote rol.
- acceptatie privé lease heeft natuurlijk hetzelfde issue waarschijnlijk als hierboven.
- de auto moet enige ruimte binnenin hebben, station is een must (Seat Ibiza ST, Skoda rapid spaceback, golf variant, Leon ST etc.)
-...

Voordelen die ik zie bij privé lease:
- vast maandbedrag
- onderhoud geen zorgen
- nieuwe auto (betrouwbaar over het algemeen)
- geen direct budget benodigd

Nadelen:
- het is geen eigen bezit, ook niet na afloop
- maandbedrag tov eigen auto zal hoger zijn
- jaarlijkse kilometertrage inschatten vind ik lastig
- vaste looptijd

Voordelen eigen auto:
- mogelijk lagere maandlasten
- eigen bezit
- lichte schades niet verplicht repareren

Nadelen eigen auto:
- afschrijving
- mogelijk onderhoud tegenvallers
- direct budget nodig voor aanschaf
- niet alle auto's zijn mogelijk beschikbaar op de tweedehands markt met de wensen die je hebt

Nog een aantal algemene zaken:
- kilometervergoeding werkgever zal waarschijnlijk grotendeels ook de privé kilometers dekken (bij private lease)
- het budget wat maandelijks beschikbaar gaat zijn voor privé lease of tweedehands auto, is ter beschikking door opslag van huidige salaris. Het gaat dus of volledig op aan privé lease op of deels aan privé auto waarbij je waarschijnlijk nog wat overhoudt.
- wat als ik lening of privé lease al afsluit op huidig vast contract? Kan dat?

Wie heeft eerder met soortgelijke keuze te maken gehad en heeft adviezen?
Wellicht zie ik nog zaken over het hoofd dus mocht je iets opmerken, dan hoor ik het graag!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het wordt mij niet duidelijk in je topic start of je nu in je proeftijd ergens zit of niet. Indien dat zo is zou ik nog even wachten met lenen of leasen. Ook als je nu een jaarcontract o.i.d. heb zou ik oppassen. Je lening of leaseovereenkomst loopt dan langer dan je contract mogelijk en je zit er echt muurvast aan.

In veel van de privé lease aanbiedingen draait het om kleinere auto's. A-segment zie je veel en soms B-segment. De geadverteerde prijzen zijn vaak op basis van twee jaar leasen en heel weinig kilometers. Geen idee of je daar een grote stationwagon in kan vinden voor de prijs die jij wil betalen.

Overigens je beter te veel kilometers in je lease contract laten opnemen dan te weinig. Achteraf nabetalen is erg prijzig per km.
martinusz schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:39:
het budget wat maandelijks beschikbaar gaat zijn voor privé lease of tweedehands auto, is ter beschikking door opslag van huidige salaris. Het gaat dus of volledig op aan privé lease op of deels aan privé auto waarbij je waarschijnlijk nog wat overhoudt.
Wat is dit bedrag? Als je slechts 200 euro per maand meer overhoud dan kan je net aan een VW Up! leasen.
- wat als ik lening of privé lease al afsluit op huidig vast contract? Kan dat?
Je kan dat doen, maar het risico blijft dat je in je nieuwe contract niet door je proeftijd heen komt of mogelijk geen verlenging krijgt. En eigenlijk ben je ook niet helemaal eerlijk op dat moment, jij weet al dat het contract waarop je de verplichting aangaat eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
CMD-Snake schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:01:
Het wordt mij niet duidelijk in je topic start of je nu in je proeftijd ergens zit of niet. Indien dat zo is zou ik nog even wachten met lenen of leasen. Ook als je nu een jaarcontract o.i.d. heb zou ik oppassen. Je lening of leaseovereenkomst loopt dan langer dan je contract mogelijk en je zit er echt muurvast aan.

In veel van de privé lease aanbiedingen draait het om kleinere auto's. A-segment zie je veel en soms B-segment. De geadverteerde prijzen zijn vaak op basis van twee jaar leasen en heel weinig kilometers. Geen idee of je daar een grote stationwagon in kan vinden voor de prijs die jij wil betalen.

Overigens je beter te veel kilometers in je lease contract laten opnemen dan te weinig. Achteraf nabetalen is erg prijzig per km.

[...]

Wat is dit bedrag? Als je slechts 200 euro per maand meer overhoud dan kan je net aan een VW Up! leasen.

[...]

Je kan dat doen, maar het risico blijft dat je in je nieuwe contract niet door je proeftijd heen komt of mogelijk geen verlenging krijgt. En eigenlijk ben je ook niet helemaal eerlijk op dat moment, jij weet al dat het contract waarop je de verplichting aangaat eindigt.
toon volledige bericht
Zal inderdaad even wat dingen verduidelijken:

Ik zit nu niet in proeftijd, de switch gaat nog plaatsvinden. Het contract wat daarbij hoort 1-jarig of vast is nu nog niet duidelijk, dat wordt komende week duidelijk.

Het budget ligt tussen de 300-500 euro, dus ruimte genoeg in het segment wat ik zoek.

Goed punt overigens van de looptijd, ik neem die nog even op bij de nadelen!

Wat betreft duur vind ik het ook lastig, ze willen mij graag hebben dus zullen mij niet snel wegsturen, maar garanties heb je nooit. Kortste is vaak 24 maanden, maar dan stijgt de maandprijs natuurlijk behoorlijk.
Ik heb overigens nog nooit zonder werk gezeten (ben ook nog redelijk jong), maar ook dat is uiteraard nooit een garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
martinusz schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:12:
[...]

Zal inderdaad even wat dingen verduidelijken:

Ik zit nu niet in proeftijd, de switch gaat nog plaatsvinden. Het contract wat daarbij hoort 1-jarig of vast is nu nog niet duidelijk, dat wordt komende week duidelijk.

Het budget ligt tussen de 300-500 euro, dus ruimte genoeg in het segment wat ik zoek.

Goed punt overigens van de looptijd, ik neem die nog even op bij de nadelen!

Wat betreft duur vind ik het ook lastig, ze willen mij graag hebben dus zullen mij niet snel wegsturen, maar garanties heb je nooit. Kortste is vaak 24 maanden, maar dan stijgt de maandprijs natuurlijk behoorlijk.
Ik heb overigens nog nooit zonder werk gezeten (ben ook nog redelijk jong), maar ook dat is uiteraard nooit een garantie.
Met een beetje kilometers rijdt je geen Leon ST of Golf Variant voor dat budget.

Zelf kopen (al dan niet met geleend geld) zal goedkoper zijn dan prive leasen. Tweedehands al helemaal.

Lening afsluiten zal meestal geen probleem zijn met een huidig vast contract. Jouw geplande switch gaat de bank niks aan. Ik zou dan wel een doorlopend verdriet nemen. Dan kun je de auto verkopen als het moet/jouw uitkomt en kun je direct aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
123RR schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:19:
[...]

Met een beetje kilometers rijdt je geen Leon ST of Golf Variant voor dat budget.

Zelf kopen (al dan niet met geleend geld) zal goedkoper zijn dan prive leasen. Tweedehands al helemaal.

Lening afsluiten zal meestal geen probleem zijn met een huidig vast contract. Jouw geplande switch gaat de bank niks aan. Ik zou dan wel een doorlopend verdriet nemen. Dan kun je de auto verkopen als het moet/jouw uitkomt en kun je direct aflossen.
Dat valt wel mee hoor, ik heb voorwerk gedaan en de Leon en variant valken prima binnen het budget, als voorbeeld:
https://www.autoabonnemen...e/volkswagen/golf-variant

Ik verwacht zo'n 20.000 kilometer per jaar, al vind ik het nog echt lastig in te schatten. looptijd is ook nog iets om goed naar te kijken.

Is de ANWB autokosten calculator een beetje betrouwbaar?
Ik wil proberen inzichtelijk te maken wat het per maand kost als je een eigen auto aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
Ik ging ervan uit dat die 500euro incl. brandstof is.

De allergoedkoopste Golf Variant zit 496euro/maand bij 24maanden/20.000km/jr incl. winterbanden en vervangend vervoer.

Tevens zit je (nagenoeg) vast aan een lange looptijd. Vroegtijdig beëindigen is enorm duur. Prive kun je je auto direct verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
Deze kostenberekening is erg betrouwbaar:

http://www.autoweek.nl/kostenberekening

Zelf getest met diverse eigen auto's en van familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
123RR schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:33:
Ik ging ervan uit dat die 500euro incl. brandstof is.

De allergoedkoopste Golf Variant zit 496euro/maand bij 24maanden/20.000km/jr incl. winterbanden en vervangend vervoer.

Tevens zit je (nagenoeg) vast aan een lange looptijd. Vroegtijdig beëindigen is enorm duur. Prive kun je je auto direct verkopen.
Nee brandstof niet meegerekend, maar ik heb berekend dat een vergoeding van 0,19ct per kilometer de brandstof ruimschoots dekt.

Bedankt voor je tip van de autoweek!

Edit:
Even gekeken met een Seat Ibiza ST, moet zeggen dat het best wel tegenvalt wat het kost per maand, al heb je dan wel inclusief afschrijving en uiteindelijk een eigen bezitting natuurlijk. Maar een beetje jonge 2dehands aanschaffen met een lening en de bijkomende kosten gaat ook richting 500 per maand.

[ Voor 20% gewijzigd door Martinusz op 03-01-2016 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
martinusz schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:12:
Ik zou toch even wachten op zekerheid. In ieder geval tot je meer weet over je nieuwe contract.

Iets als het OV tijdelijk gebruiken om naar je werk te gaan is geen optie? Dan kan je sparen om een occasion te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
CMD-Snake schreef op zondag 03 januari 2016 @ 16:22:
[...]

Ik zou toch even wachten op zekerheid. In ieder geval tot je meer weet over je nieuwe contract.

Iets als het OV tijdelijk gebruiken om naar je werk te gaan is geen optie? Dan kan je sparen om een occasion te kopen.
Uiteraard wacht ik dat af :)
Openbaar vervoer is geen optie, reistijd verviervoudigd dan, maar daarnaast is het niet mogelijk doordat ik geregeld mijn dochter zal moeten ophalen vanuit werk. (Meerdere locaties) we hebben dus echt 2 autos nodig in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
CMD-Snake schreef op zondag 03 januari 2016 @ 16:22:
[...]

Update :)

Het betreft eerst een contract bepaalde tijd (6maanden zonder proeftijd) en daarna vast dienstverband.
Heb inmiddels ook meer zicht op het salaris, en dit zal zo'n 500-600 euro netto meer zijn dan nu, dus wat dat betreft biedt dat genoeg opties voor een auto te gaan rijden.

Ik twijfel nog steeds heel erg tussen private lease of jonge tweedehands met financiering. Bij de private lease is de looptijd de boosdoener, korste is vaak 24 maanden, maar dan schiet het maandbedrag flink omhoog, plus de onzekerheid over hoeveel kilometer ik per jaar ga rijden prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:56
(jarig!)
offtopic:
Als je er €600 op vooruit gaat, is dat inclusief, of excusief je leasebedrag bij je huidige werkgever?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Lekker 2e hands auto rijden. Valt reuze mee met de kosten.

Voor 2000 euro koop je super goeie auto's, voor 3000 uitmuntende wagens.

Als je onder de 1350 kg blijft met benzine, zit je op 55 euro wegenbelasting in de maand.
Benzine blijft nog wel even een leuke prijs houden, sommige denken de komende 10 jaar wel. Maarja wie dacht in 2000 dat we in 2012 bijna 1,80 mochten afrekenen.
Verzekering WA+ met raamservice, als je goede verzekering zoekt ben je voor onder de 20 euro in de maand klaar. Zelf betaal ik voor onze V70 uit 2001 17,80 in de maand.

Meeste van die prive lease dingen mag je de brandstof zelf betalen. Nou daar gaat je winst.

En onderhoud, tjah je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Je zit op tweakers.net. Dus niks mis mee om de autotechniek jezelf meester te maken. Het is nog leuk en leerzaam ook. En je lacht je kapot wat je uiteindelijk bespaart. Van dat geld ga ik jaarlijks op vakantie zo ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
KillaZ schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:34:
offtopic:
Als je er €600 op vooruit gaat, is dat inclusief, of excusief je leasebedrag bij je huidige werkgever?
Snap niet helemaal hoe je hem bedoeld, maar als ik de 2 salarisstroken naast elkaar leg zit er dus 600 euro netto verschil tussen. Ik heb dus 600 euro "over" om een auto voor te gaan rijden.

[quote]Anoniem: 319464 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:36:
Anoniem: 319464 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:36:
Lekker 2e hands auto rijden. Valt reuze mee met de kosten.

Voor 2000 euro koop je super goeie auto's, voor 3000 uitmuntende wagens.

Als je onder de 1350 kg blijft met benzine, zit je op 55 euro wegenbelasting in de maand.
Benzine blijft nog wel even een leuke prijs houden, sommige denken de komende 10 jaar wel. Maarja wie dacht in 2000 dat we in 2012 bijna 1,80 mochten afrekenen.
Verzekering WA+ met raamservice, als je goede verzekering zoekt ben je voor onder de 20 euro in de maand klaar. Zelf betaal ik voor onze V70 uit 2001 17,80 in de maand.

Meeste van die prive lease dingen mag je de brandstof zelf betalen. Nou daar gaat je winst.

En onderhoud, tjah je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Je zit op tweakers.net. Dus niks mis mee om de autotechniek jezelf meester te maken. Het is nog leuk en leerzaam ook. En je lacht je kapot wat je uiteindelijk bespaart. Van dat geld ga ik jaarlijks op vakantie zo ongeveer.
Ik zoek toch in een wat hogere categorie dan 2 of 3k, ieder zijn ding, maar liever wat nieuwere tweedehands.
Ik denk dat inclusief mogelijke financiering ik toch snel 500 euro ook per maand kwijt ben op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

met tijdelijk contract ga je geen private lease of lening krijgen. Te hoog risico.
Dan zul je het moeten doen voor je je contract beëindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 00:19:
met tijdelijk contract ga je geen private lease of lening krijgen. Te hoog risico.
Dan zul je het moeten doen voor je je contract beëindigd.
Daar ben ik van bewust, dus dit zal inderdaad geregeld moeten zijn voor einde huidige contract ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 10:45

Praetextatus

the dutch_paki

Uit je reacties lijkt het dat je keus eigenlijk al is gemaakt.

Uiteraard ken ik je persoonlijke situatie niet, maar ljikt het mij toch niet handig om nu al voor zo een constructie te gaan, zeker niet als er al geen budget is om een auto te kopen. En dat je verwent is ook een non argument. Men moet zich aanpassen naar gelang de situatie daarom vraagt.

Stel, je gaat nu financieren en om wat voor reden wordt je contract niet verlengd? Dan zul je je extreem moeten aanpassen om alles rond te krijgen met een strop van 500 per maand.

just my 2 cents..

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Praetextatus schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:52:
Uit je reacties lijkt het dat je keus eigenlijk al is gemaakt.

Uiteraard ken ik je persoonlijke situatie niet, maar ljikt het mij toch niet handig om nu al voor zo een constructie te gaan, zeker niet als er al geen budget is om een auto te kopen. En dat je verwent is ook een non argument. Men moet zich aanpassen naar gelang de situatie daarom vraagt.

Stel, je gaat nu financieren en om wat voor reden wordt je contract niet verlengd? Dan zul je je extreem moeten aanpassen om alles rond te krijgen met een strop van 500 per maand.

just my 2 cents..
We houden genoeg over per maand dus een auto is zo weer afbetaald, maar zoals gezegd heeft het potje dit jaar al een bestemming. Daarna wordt het potje weer voldoende gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 531754

Met onzekerheid zou ik toch zelf echt voor tweedehands gaan, en dan wat ouder.
Heel veel mis je ook niet en uiteindelijk staat en valt alles met onderhoud en gebruik. Een jonggebruikte auto met 80k op de teller kan in veel slechtere staat zijn dan een 7 jaar oude versie van diezelfde auto met 190k op de teller, dus kijk je niet scheel op jaartal en kilometer.
Dit gaat natuurlijk niet op voor nieuw of private lease, maar daar it je met de grote financiële verplichting met een tijdelijk contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d8nser
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-07 15:49
Super interessant topic. Zelf zit ik in dezelfde situatie als TS. Alleen wel de keuze gemaakt voor een 2dehands auto te gaan.

Eisen:
Ruimte
Diesel (rij tussen 30.000 en 35.000 km op jaarbasis
Budget 6.000 euro

Dus mijn eerste keuze was Toyota Avensis. Andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-07 15:01
Bij de ANWB kan je prive leasen met een bescherming in geval van gedwongen ontslag:
http://www.anwb.nl/auto/p...ragen/veelgestelde-vragen
Kan ik er tussentijds vanaf?
Als er sprake is van onvoorzienbare persoonlijke omstandigheden (overlijden, gedwongen ontslag, meer dan 80% arbeidsongeschiktheid, echtscheiding) is het mogelijk om het contract tussentijds kosteloos te ontbinden. Het enige dat dan verrekend kan worden is de correctie voor kilometers indien je meer hebt gereden dan het contract dat je bent aangegaan.

Als er geen sprake is van één van bovenstaande omstandigheden kan je je contract ook aan laten passen naar een periode van minimaal 24 maanden. Je gaat dan met terugwerkende kracht het bijbehorende tarief betalen. Beëindig je het contract eerder dan 24 maanden dan betaal je extra nog maximaal 12 maanden de leaseprijs. Als je leasecontract eerder dan 12 maanden afloopt, betaal je alleen voor de resterende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 10:45

Praetextatus

the dutch_paki

d8nser schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:09:
Super interessant topic. Zelf zit ik in dezelfde situatie als TS. Alleen wel de keuze gemaakt voor een 2dehands auto te gaan.

Eisen:
Ruimte
Diesel (rij tussen 30.000 en 35.000 km op jaarbasis
Budget 6.000 euro

Dus mijn eerste keuze was Toyota Avensis. Andere suggesties?
Gezien dat je niet meteen naar duitse auto's kijkt, kun je ook nog kijken naar een renault laguna ph3. Zijn best goede auto's en erg ondergewaardeerd.

zoiets: http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

[ Voor 14% gewijzigd door Praetextatus op 08-01-2016 16:34 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 07:54
martinusz schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:20:
[...]

Snap niet helemaal hoe je hem bedoeld, maar als ik de 2 salarisstroken naast elkaar leg zit er dus 600 euro netto verschil tussen. Ik heb dus 600 euro "over" om een auto voor te gaan rijden.

[quote]Anoniem: 319464 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:36:

[...]

Ik zoek toch in een wat hogere categorie dan 2 of 3k, ieder zijn ding, maar liever wat nieuwere tweedehands.
Ik denk dat inclusief mogelijke financiering ik toch snel 500 euro ook per maand kwijt ben op jaarbasis.
Dus eigenlijk wil je gewoon private lease, simpelweg omdat je altijd lease gereden hebt, en je dus 'wel wat gewend bent qua auto'? En nu wil je je dus gaan vast leggen aan een contract voor een specifieke looptijd, terwijl je eerste contract dat je krijgt maar een half jaar zal zijn. Of dat ook verlengd wordt kun je pas met zekerheid zeggen op het moment dat het verlengd is.

En op basis daarvan wil jij nu een aankoop van een auto gaan financieren (want lease is ook een vorm van financiering). Je hebt dus wel een klein potje, die voor een 2e hands auto is, maar niet dit jaar. Ik weet niet hoe groot dat potje is, maar als je, toen je een lease auto had incl de voordelen daarvan, niet in staat bent geweest om meer te sparen dan 'dat kleine potje', dan snap ik met de beste wil ter wereld niet hoe je nu het extra geld dat je netto gaat verdienen alweer aan het uitgeven bent voor je het überhaupt ook maar 1 keer hebt gekregen.

En dat dan allemaal, zo lees ik tussen de regels door, omdat je 'wel wat gewend' bent. Ik zou dus lekker die 2e hands auto kopen, want als je 5 a 600 euro per maand extra hebt, heb je het geleende geld waar je die 2e hands van hebt gekocht ook weer sneller afbetaald (naast de verkoop van die 2e auto mocht je contract niet verlengd worden en je weer van de auto af wil).

Bij lease zit er een boete aan vervroegd onder je contract uit willen. Daarnaast hou je dan, als je contract wel verlengd wordt, en de lening voor die 2e hands auto is afbetaald, per maand weer die 5 a 600 euro over. Als de looptijd van dat leasecontract voorbij is moet je die auto ook weer terug geven, en zit je weer met hetzelfde probleem, alleen dan X tijd in de toekomst en ook dan zul je daar geen spaargeld voor hebben voor een 2e hands auto, want al het geld dat je extra verdient met deze baan is ook direct weer opgegaan aan een private-lease auto.

Maar het lijkt er op dat jij je keuze voor lease al gemaakt hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Just_A_User op 08-01-2016 16:44 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05-2020
Dit is ook exact het punt waarop ik zou willen reageren.

Je bent wat gewend en wat je in je nieuwe baan meer gaat verdienen, gaat meteen op aan een auto.

Wellicht is het een idee om eerst een 2e hands auto te kopen voor de duur van 6 maanden om je tijdelijke contract te overbruggen. Daarna zou je wellicht ook een auto kunnen leasen.

Misschien kun je een 3000 euro auto kopen voor deze tijd en die 600 euro netto per maand voor 6 maanden sparen. Dat is toch mooi 3600 euro, welke je als aanbetaling in je leasecontract kunt stoppen. Daarmee verlaag je het maandbedrag voor de lease waardoor je weer in staat bent om een beetje te sparen gedurende de looptijd.

Na de looptijd heb je misschien het recht op eerste koop van deze auto, waardoor je precies weet wat je eventueel koopt. Heb je dan de centen liggen dan is het een mooie constructie.

Ik kan je niet dwingen, maar ik zou het risico niet bewust gaan opzoeken in deze situatie.

Tevens vind ik de baanswitch financieel niet gunstig als je de netto vooruitgang meteen moet gaan investeren waardoor je zelf voor het risico opdraait en er niks beter van wordt.

Laat je weten wat je uiteindelijk gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Just_A_User schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:42:
[...]

Dus eigenlijk wil je gewoon private lease, simpelweg omdat je altijd lease gereden hebt, en je dus 'wel wat gewend bent qua auto'? En nu wil je je dus gaan vast leggen aan een contract voor een specifieke looptijd, terwijl je eerste contract dat je krijgt maar een half jaar zal zijn. Of dat ook verlengd wordt kun je pas met zekerheid zeggen op het moment dat het verlengd is.
Ho ho niet conclusies trekken die er nog niet zijn, als ik voor lease zou gaan had ik dit topic ook niet geopend :)
Ik neig juist al meer naar tweedehands goede auto kopen dan lease, mede door de langlopende contracten bij private lease en de prijzen toch best pittig zijn als je een station wagen wilt rijden.
En op basis daarvan wil jij nu een aankoop van een auto gaan financieren (want lease is ook een vorm van financiering). Je hebt dus wel een klein potje, die voor een 2e hands auto is, maar niet dit jaar. Ik weet niet hoe groot dat potje is, maar als je, toen je een lease auto had incl de voordelen daarvan, niet in staat bent geweest om meer te sparen dan 'dat kleine potje', dan snap ik met de beste wil ter wereld niet hoe je nu het extra geld dat je netto gaat verdienen alweer aan het uitgeven bent voor je het überhaupt ook maar 1 keer hebt gekregen.
Ook hier oordeel je terwijl je niets weet, maar om het voor je te verduidelijken, dit jaar gaat er getrouwd worden, dus daar is een aardig potje voor nodig. Een baan switch stond niet op de planning, dit kwam onverwachts op mijn pad. Om een idee te geven dat spaarpotjes hier aardig gevuld worden per jaar, afgelopen 3 jaar een nieuwe keuken, dakkapel, meubels en auto (van de vrouw) gewoon betaald zonder een cent te lenen, dus sparen is het probleem niet, echter een trouwerij kan ik niet even uitstellen of verzetten omdat het potje benodigd is ;)
En dat dan allemaal, zo lees ik tussen de regels door, omdat je 'wel wat gewend' bent. Ik zou dus lekker die 2e hands auto kopen, want als je 5 a 600 euro per maand extra hebt, heb je het geleende geld waar je die 2e hands van hebt gekocht ook weer sneller afbetaald (naast de verkoop van die 2e auto mocht je contract niet verlengd worden en je weer van de auto af wil).

Bij lease zit er een boete aan vervroegd onder je contract uit willen. Daarnaast hou je dan, als je contract wel verlengd wordt, en de lening voor die 2e hands auto is afbetaald, per maand weer die 5 a 600 euro over. Als de looptijd van dat leasecontract voorbij is moet je die auto ook weer terug geven, en zit je weer met hetzelfde probleem, alleen dan X tijd in de toekomst en ook dan zul je daar geen spaargeld voor hebben voor een 2e hands auto, want al het geld dat je extra verdient met deze baan is ook direct weer opgegaan aan een private-lease auto.

Maar het lijkt er op dat jij je keuze voor lease al gemaakt hebt.
Nee dat heb ik dus helemaal nog niet, sterker nog, ik neig juist meer naar een goede tweedehands met financiering, die z.s.m. weer afgelost gaat worden.
hr1985 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 20:44:
Dit is ook exact het punt waarop ik zou willen reageren.

Je bent wat gewend en wat je in je nieuwe baan meer gaat verdienen, gaat meteen op aan een auto.

Wellicht is het een idee om eerst een 2e hands auto te kopen voor de duur van 6 maanden om je tijdelijke contract te overbruggen. Daarna zou je wellicht ook een auto kunnen leasen.

Misschien kun je een 3000 euro auto kopen voor deze tijd en die 600 euro netto per maand voor 6 maanden sparen. Dat is toch mooi 3600 euro, welke je als aanbetaling in je leasecontract kunt stoppen. Daarmee verlaag je het maandbedrag voor de lease waardoor je weer in staat bent om een beetje te sparen gedurende de looptijd.

Na de looptijd heb je misschien het recht op eerste koop van deze auto, waardoor je precies weet wat je eventueel koopt. Heb je dan de centen liggen dan is het een mooie constructie.

Ik kan je niet dwingen, maar ik zou het risico niet bewust gaan opzoeken in deze situatie.

Tevens vind ik de baanswitch financieel niet gunstig als je de netto vooruitgang meteen moet gaan investeren waardoor je zelf voor het risico opdraait en er niks beter van wordt.

Laat je weten wat je uiteindelijk gaat doen?
toon volledige bericht
Wie zegt dat 600 euro op moet aan een auto? Ik geef alleen aan dat ik in princiepe 600 euro ruimte heb voor een auto. Alles wat er niet aan besteed wordt hou ik dus ook nog extra over per maand :)

Een baanswitch hoeft niet alleen financiele redenen te hebben, misschien ga ik er financieel niet veel op vooruit (ligt helemaal aan hoeveel ik ga besteden aan een auto), maar ik ga er op andere gebieden veel op vooruit (denk aan reistijd bijvoorbeeld). Daarnaast wat ik nu verdien, is ook zeker niet slecht, dus daar zal ik niet om klagen ;)

De knoop wordt volgende week doorgehakt, daarna wordt auto uitzoeken/financieren echt concreet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d8nser
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-07 15:49
Dank voor de Renault tip. Helaas adverteert dit bedrijf alleen prijzen exclusief btw/bpm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Update, gisteren op pad geweest om te kijken naar jonge tweedehands auto's in categorie Seat Ibiza ST, Leon en Skoda Rapid/Rapid spaceback.

Een hele mooie auto gevonden voor aantrekkelijk prijs waar we jaren mee vooruit zouden kunnen.
Daarnaast gaan kijken naar de kosten, verzekering valt reuze mee zeg nu even voor het gemak 50,-, wegenbelasting komt op iets van 33 euro per maand. Stukje financiering zal op 300 per maand uitkomen (maar zal sneller aflossen tussendoor).
Verwachte tankbeurten ongeveer 3 per maand (erg ruim genomen), dus zeg even geschat 150 euro.
Totaal sommetje 300+150+33+50 = 533,- euro per maand, waar de financiering natuurlijk op een gegeven moment weg gaat vallen (-300), wel uiteraard weer potje aanleggen voor toekomstige auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
martinusz schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:57:
Een hele mooie auto gevonden voor aantrekkelijk prijs waar we jaren mee vooruit zouden kunnen.
Daarnaast gaan kijken naar de kosten, verzekering valt reuze mee zeg nu even voor het gemak 50,-, wegenbelasting komt op iets van 33 euro per maand. Stukje financiering zal op 300 per maand uitkomen (maar zal sneller aflossen tussendoor).
Verwachte tankbeurten ongeveer 3 per maand (erg ruim genomen), dus zeg even geschat 150 euro.
Totaal sommetje 300+150+33+50 = 533,- euro per maand, waar de financiering natuurlijk op een gegeven moment weg gaat vallen (-300), wel uiteraard weer potje aanleggen voor toekomstige auto's.
Ik mis onderhoud in dit plaatje. Hoeveel moet je per maand opzij leggen voor de onderhoudsbeurten en APK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Ik zie in je berekening

- verzekering
- wegenbelasting
- financiering.
- brandstof

Ik mis een (grote) kostenpost, onderhoud!
Aan een beurtje per jaar (+/- 300 euro) ontkom je niet en dan heb je altijd de kans op slijtage (geen gebreken, maar slijtage!)

Koop je een auto met garantie ? heb je een stukje zekerheid maar wat als er iets defect gaat na de garantieperiode ?

Een setje remblokken en schijven rondom + 4 nieuwe blokken klinkt niet spannend maar kan zomer 1000 euro kosten. ik neem aan dat je je ingelezen hebt in het kopen van een tweedehands auto en dingen als d-riem bekeken hebt.

Mijn advies hanteer een 50 euro (600 per jaar) per maand voor onderhoud en dan kom je een heel eind.

Maak ook even een kostenoverzicht wat de auto echt per maand kost, reken dan met afschrijving en rentekosten ipv de financieringskosten. Dan weet je wat een auto echt per maand kost om een goede afweging met privé lease te maken.

Ja privé lease van 2 jaar is duur, maar wat denk je dat het jouw kost aan afschrijving als je de auto na 2 jaar ipv de bedachte 4 jaar verkoopt ?

[ Voor 67% gewijzigd door wd200 op 10-01-2016 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
martinusz schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:57:
Update, gisteren op pad geweest om te kijken naar jonge tweedehands auto's in categorie Seat Ibiza ST, Leon en Skoda Rapid/Rapid spaceback.

Berekening is niet helemaal correct;

- i.p.v. financiering zou je afschrijving + rente moeten tellen.
- onderhoud ontbreekt.

Dan heb je de werkelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Jullie hebben gelijk, gewoon totaal vergeten :D

Het is een auto van 1,5 jaar oud met 17k kilometers erop. Hij zou een afleverbeurt dan krijgen en 6 maanden garantie. APK is pas vanaf 2018 in dit geval.

Laten we even 50 euro onderhoud nemen, dan komt totaal op 583 per maand.

Hoe zou je financiering dan moeten opnemen icm afschrijving?

Via autoweek komt dit eruit:
http://www.autoweek.nl/ko...=70982&jaar=2014&cache=no

[ Voor 32% gewijzigd door Martinusz op 10-01-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Heel simpel.

Je weet wat je nu voor je auto betaald.
Je moet bedenken wat die over een x periode waard is.

stel je koopt een auto voor 10.000 euro en deze is over 5 jaar 5000 euro waard, daar kan hem dan voor verkopen.

De afschrijving is 5000 over 5 jaar = 83 euro per maand schrijft deze auto af.
Je weet hoeveel rente je betaald voor de financiering die moet ook meenemen. Deze kost maak je immers voor je auto.

Dus je autokosten bestaan uit:

- afschrijving
- rentekoste
- onderhoud
- verzekering (all risk neem ik aan ivm financiering)
- wegenbelasting
subtotaal:

- brandstof.

Totaal:

Vul maar eens in :) als je wilt vergelijken met privé lease moet je eigenlijk hier met afschrijving rekening meehouden. Zet alles maar eens in een excelsheet voor jezelf.

[ Voor 30% gewijzigd door wd200 op 10-01-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-07 11:21
Hoe het bij mij is gegaan:
Ik heb altijd een A4 in de lease gereden met alles erop en eraan.
Daarna bij de huidige werkgever ervoor gekozen om zelf een auto te gaan rijden tegen 19 ct/km netto en het restant van het leasebudget bruto.
Bewust eerst gekozen om een wat oudere auto te rijden omdat ik geen zin had om te moeten lenen voor een auto en eerst even heb gespaard met het geld dat ik overhield.
Daarna een tweedehands gekocht van 2 jr. oud in het wat kleinere segment omdat ik geen ruimte nodig heb nl. een citroen c1. Voor jou te klein dat is duidelijk.
Ook bewust gekeken naar een simpele motor. 3 cilinder. Zuinig. Geen distributieriem maar ketting. Ik doe ook geen onderhoud bij de dealer of garage en alleen olie/remmen/banden/apk en het gangbare werk.
Ook geen diesel gekozen ondanks dat ik 30-35k km/jaar rij i.v.m. hogere mrb en onderhoudskosten.
Brandstof is eigenlijk de grootste kostenpost. Afschrijving valt bij mij mee i.v.m. de goedkope auto. Onderhoud valt mee i.v.m. jonge auto en mijn aanpak van geen garagebezoek.
Ik heb overigens weinig gemerkt van de overstap van een A4 naar een C1. Nu moet ik zeggen dat het mij weinig (meer) interesseert in welk merk ik rij. Ook ben ik verder gezond en geen last van rug en dat soort dingen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door technorabilia op 10-01-2016 17:21 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
-laat maar-

[ Voor 86% gewijzigd door wd200 op 10-01-2016 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
martinusz schreef op zondag 10 januari 2016 @ 17:00:
Het is een auto van 1,5 jaar oud met 17k kilometers erop. Hij zou een afleverbeurt dan krijgen en 6 maanden garantie. APK is pas vanaf 2018 in dit geval.

Laten we even 50 euro onderhoud nemen, dan komt totaal op 583 per maand.
http://www.skoda.nl/~/med...dsprijzen_2015_Rapid.ashx

Kijk eens, zelfs van de Skoda website. Helaas staat er niet bij het menu om de hoeveel tijd bepaalde onderdelen vervangen moeten worden. Maar je hebt een richtlijn voor de prijzen die Skoda hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
wd200 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 17:12:
Heel simpel.

Je weet wat je nu voor je auto betaald.
Je moet bedenken wat die over een x periode waard is.

stel je koopt een auto voor 10.000 euro en deze is over 5 jaar 5000 euro waard, daar kan hem dan voor verkopen.

De afschrijving is 5000 over 5 jaar = 83 euro per maand schrijft deze auto af.
Je weet hoeveel rente je betaald voor de financiering die moet ook meenemen. Deze kost maak je immers voor je auto.

Dus je autokosten bestaan uit:

- afschrijving
- rentekoste
- onderhoud
- verzekering (all risk neem ik aan ivm financiering)
- wegenbelasting
subtotaal:

- brandstof.

Totaal:

Vul maar eens in :) als je wilt vergelijken met privé lease moet je eigenlijk hier met afschrijving rekening meehouden. Zet alles maar eens in een excelsheet voor jezelf.
toon volledige bericht
Ik ga even een poging wagen, met 2 scenario's:
Variabelen:
Periode: 4 jaar
Kilometers per jaar: 15.000
Kilometerstand: 15.000
Bouwjaar: 2014

Stel je hebt zelf 15.000 euro tot je beschikking eigen geld:
Je geeft dus uit 15.000 aan een auto.
- afschrijving: 1.675 per jaar, 140 per maand
- rentekosten: 0
- onderhoud: 547 per jaar, 45 per maand
- verzekering (all risk): 702 per jaar, 58,50 per maand
- wegenbelasting: 484 per jaar, 40 per maand
subtotaal: 3408 per jaar, 284 per maand

- brandstof: 1410 per jaar, 117,50 per maand

Totaal: 4818 per jaar, 401,50 per maand

Je hebt 15.000 euro financiering:
- afschrijving: 1.675 per jaar, 140 per maand
- rentekosten: 1685, over 56 maanden, 361 per jaar, 30 per maand
- onderhoud: 547 per jaar, 45 per maand
- verzekering (all risk): 702 per jaar, 58,50 per maand
- wegenbelasting: 484 per jaar, 40 per maand
subtotaal: 3769 per jaar, 314,50 per maand

- brandstof: 1410 per jaar, 117,50 per maand

Totaal: 5179 per jaar, 431,50 per maand

Bij deze laatste zit natuurlijk nog het verschil dat er ook nog aflossing is van 300 per maand voor de duur van 56 maanden. (overigens zal dit sneller afgelost gaan worden dan 56 maanden)

Maar eigenlijk zou je dat niet mee moeten vergelijken? Omdat in scenario 1 je direct 15.000 euro kwijt bent en de waarde je auto is, maar dat is bij de financiering natuurlijk ook onderpand.

================================================================
Bron voor beiden:
http://www.autoweek.nl/ko...=70982&jaar=2014&cache=no
Voor rentekosten: http://www.freo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Bij eigen geld zou je eigenlijk nog stukje rente derving moeten hebben, je krijgt immers over je spaargeld geen rente. De auto kost gemiddeld genomen ex brandstof dus ongeveer 300 pm.

Hier kan je ook wel privé lease voor rijden de voordelen daarvan zijn reeds benoemt.

[ Voor 36% gewijzigd door wd200 op 10-01-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Privé lease is zo onvoordelig niet, als je het vergelijkt met een nieuwe (of jong gebruikt) auto financieren en rijden.. voor die eerste paar jaar. Als jij persé iedere 2/3/4 jaar een nieuwe auto wil, is private lease best prima.

Bij het eerste jaar ná de beoogde looptijd zal je met een privé auto besparen tov private lease: je afschrijving wordt minder, financieringskosten zijn weggevallen. Onderhoud kan ietsjes hoger uitvallen, maar dat wordt ruim gecompenseerd door de eerder aangehaalde punten. Sowieso heb je met een eigen auto keuze in toeleveranciers: kleine dingen fix je zelf, apk en beurtje door de algemene garage in de buurt en specialistisch werk naar dealer of (vaak goedkoper) specialist. Zodra je een iets oudere auto koopt ipv nieuw/jong gebruikt, neemt je rentelast en afschrijving verder af, tegen een verhoogd risico op kosten op het technische vlak.

Kortom: met private lease koop je risico af tegen bepaalde voorwaarden. Hoeveel waarde je daar aan hecht vs wat het kost: dàt is je echte afweging.

Als je goedkoop tweedehands wil rijden, is dit mss iets voor je: http://ww3.autoscout24.nl/classified/281940886 , een Prius. Ja, lelijk en saai, maar vrij ruim, laag verbruik en lage mrb, betrouwbaar en zat keuze voor rond de 8k.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34
kraades schreef op zondag 10 januari 2016 @ 17:15:
Bewust eerst gekozen om een wat oudere auto te rijden omdat ik geen zin had om te moeten lenen voor een auto en eerst even heb gespaard met het geld dat ik overhield.
Ik wijs toch nog maar eens op bovenstaande. Als je om financiele redenen een auto moet financieren of prive moet leasen dan rijd je een te dure auto. Een 1,5jr oude auto op het oog hebben voor slechts 15k km per jaar complementeert dat beeld...

Tevens lijkt de mens en met name de man wel rap te devalueren. Van zelf een auto op de weg houden is het ontwikkeld naar een auto met ANWB service voor als de accu leeg is en het laten doen van al het onderhoud door een garage. En dat laatste lijkt nu voor sommigen bijna te moeilijk of te veel werk :+
wd200 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:28:
Bij eigen geld zou je eigenlijk nog stukje rente derving moeten hebben, je krijgt immers over je spaargeld geen rente.
Dat is inmiddels verwaarloosbaar en bij mensen die VRH betalen zelfs negatief.

Onderhoud moet inderdaad niet onderschat worden. Net hier even het onderhoud en reparaties op een rijtje gezet voor de occasion gekocht bij 6jr / 55k km en kom op 5200,= voor 4 jaar / 130k km . Dat is inclusief beurten, kleine schade, slijtageonderdelen, distributieriem, banden, remschijven, vliegwiel+koppeling, voorgloeibougies, turboslang. 4ct/km :)

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 10-01-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Rukapul schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:44:
[...]

Ik wijs toch nog maar eens op bovenstaande. Als je om financiele redenen een auto moet financieren of prive moet leasen dan rijd je een te dure auto. Een 1,5jr oude auto op het oog hebben voor slechts 15k km per jaar complementeert dat beeld...
Een te kort door de bocht reactie, als je goed gelezen had is de reden van financiering op dit moment de oorzaak van ongelukkige timing. We bouwen ieder jaar behoorlijke spaarpotjes op, maar na vorig jaar een dakkapel + auto (vrouw) te hebben aangeschaft, is er dit jaar een trouwerij. De baan switch zat niet in de planning, maar is een kans die ik niet kan laten liggen.

Gevolg dus dat het potje van dit jaar ingezet wordt voor de bruiloft, maar we wel een goede gezinsauto nodig hebben. Een auto die we jaren kunnen rijden en niet na 4 jaar omgeruild moet worden.

Gezien ons spaarbedrag zal de financiering ook veel eerder worden afgelost dan de beoogde 56 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-07 16:30

TMC

Ik zit zelf ook te kijken naar privé lease of een tweedehands auto i.v.m. baanswitch, en het valt mij op dat privé lease helemaal niet zo duur is.

Voorbeeld: een Fiat Punto van 5 jaar oud met 100.000 kilometer is ongeveer 6000 euro. De maandelijkse kosten zijn dan als volgt:

- wegenbelasting: €88
- verzekering (all risk): €95
- afschrijving + (misgelopen) rente: €100
- onderhoud: €50 (o.b.v. ongeveer €600 per jaar)

Totaal: €333 euro per maand. Onderhoud en afschrijving is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je rijdt, maar het lijkt me een redelijk bedrag als je tussen de 10.000 en 20.000 kilometer rijdt op jaarbasis. En dan rijd je dus in een tweedehands Punto van vijf jaar oud.

Een Volkswagen Polo (zelfde klasse) kan je al leasen vanaf minder dan €300 per maand. Stel je dat drie jaar least voor 15.000 kilometer per maand, dan is de versie met een beetje opties €341 per maand. Dat is ongeveer net zo duur.

Er zitten natuurlijk wat haken en ogen aan mijn berekening aangezien je het nooit 1 op 1 kan vergelijken, het is van veel factoren afhankelijk, o.a. hoeveel je per jaar rijdt, maar uiteindelijk zijn de verschillen niet heel groot qua prijs. Tegelijkertijd vind ik verschil tussen een tweedehands auto aanschaffen (wat altijd lastig is, vind ik) of een gloednieuwe auto met strik eromheen wél best groot.

Het grote verschil zit hem in het contract. Aan die Polo zit je minstens drie jaar vast (in mijn voorbeeld), een Punto kan je elk moment verkopen. Echter, als je gedurende een bepaalde periode zeker weet dat je een auto wilt hebben en dat je het kan betalen, is private lease volgens mij een prima optie.

Of ziet iemand haken en ogen aan mijn berekening? Ik hoor het graag. :)

[ Voor 13% gewijzigd door TMC op 11-01-2016 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

Rannasha

Does not compute.

TMC schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:37:
Voorbeeld: een Fiat Punto van 5 jaar oud met 100.000 kilometer is ongeveer 6000 euro. De maandelijkse kosten zijn dan als volgt:

Totaal: €333 euro per maand. Onderhoud en afschrijving is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je rijdt, maar het lijkt me een redelijk bedrag als je tussen de 10.000 en 20.000 kilometer rijdt op jaarbasis. En dan rijd je dus in een tweedehands Punto van vijf jaar oud.

[...]

Ik vind je schatting voor afschrijving + misgelopen rente aan de hoge kant. Rente krijg je tegenwoordig niet meer in noemenswaardige hoeveelheden. En mogelijk betaal je zelfs VRH, waardoor je meer belasting betaalt dan je aan rente ontvangt. Hoe dan ook, 1% rente per jaar op €6000 komt neer op €5 per maand dat je misloopt als je dat in een auto stopt.

Wat betreft de afschrijving, als je de misgelopen rente even negeert (wat redelijk is, gezien wat ik hierboven uit heb gerekend), dan ga je er van uit dat je in 5 jaar de auto van €6000 naar €0 rijdt met ~15 Mm per jaar. Een 10 jaar oude Punto met 175.000 km op de teller lijkt me zeker niet €0 waard.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

Rannasha schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:00:
[...]

Ik vind je schatting voor afschrijving + misgelopen rente aan de hoge kant. Rente krijg je tegenwoordig niet meer in noemenswaardige hoeveelheden. En mogelijk betaal je zelfs VRH, waardoor je meer belasting betaalt dan je aan rente ontvangt. Hoe dan ook, 1% rente per jaar op €6000 komt neer op €5 per maand dat je misloopt als je dat in een auto stopt.

Wat betreft de afschrijving, als je de misgelopen rente even negeert (wat redelijk is, gezien wat ik hierboven uit heb gerekend), dan ga je er van uit dat je in 5 jaar de auto van €6000 naar €0 rijdt met ~15 Mm per jaar. Een 10 jaar oude Punto met 175.000 km op de teller lijkt me zeker niet €0 waard.
Goed punt. Bij nader inzien kan je de afschrijving halveren, dan kom je uit op 283 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 14:27
twee jaar geleden ook mijn lease-auto ingeleverd vanwege een andere baan.

private lease nooit overwogen vanwege de kleine lettertjes:
- contract afkopen is erg duur.
- over de vastgelegde km's/jaar is erg duur
- bij inleveren kleine gebreken zoals krasjes: je raadt het al: erg duur.

In plaats van een jonge dure occasion heb ik een oude Volvo V70 bi-fuel uit 2000 gekocht. Het was even slikken om ipv een lease-auto die bij 140 dkm ingewisseld wordt nu een auto te rijden met +/- 400 dkm, maar tot nu toe geen spijt van.

Aanschaf: 1800 euro. 250 euro voor wat opknapwerk.

Maandelijkse lasten:
- 105 euro belasting
- 25 euro verzekering
- 80 euro LPG per maand bij +/- 20.000 km/jaar
- afschrijving: 20 per maand? is al redelijk veel!!
- onderhoud: 50 euro om het vergelijk zuiver te houden. Om eerlijk te zijn heb ik de afgelopen twee jaar: Accu vervangen (120) + kleine beurt en APK (125) + grote beurt (200) winterbanden op velg via MP (125 !!) en airco reparatie (100) aan onderhoud gehad, dus nog geen 30 euro per maand!!.

Dat is 280 euro per maand! Daarvoor rijd ik een veilige ruime comfortabele 5 clinder! heerlijk! Het rammeltje links en rechts neem ik voor lief.

Neem ook een oudere degelijke auto in je overweging mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TMC schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:37:
Ik zit zelf ook te kijken naar privé lease of een tweedehands auto i.v.m. baanswitch, en het valt mij op dat privé lease helemaal niet zo duur is.

Een Volkswagen Polo (zelfde klasse) kan je al leasen vanaf minder dan €300 per maand. Stel je dat drie jaar least voor 15.000 kilometer per maand, dan is de versie met een beetje opties €341 per maand. Dat is ongeveer net zo duur.

Er zitten natuurlijk wat haken en ogen aan mijn berekening aangezien je het nooit 1 op 1 kan vergelijken, het is van veel factoren afhankelijk, o.a. hoeveel je per jaar rijdt, maar uiteindelijk zijn de verschillen niet heel groot qua prijs. Tegelijkertijd vind ik verschil tussen een tweedehands auto aanschaffen (wat altijd lastig is, vind ik) of een gloednieuwe auto met strik eromheen wél best groot.

Het grote verschil zit hem in het contract. Aan die Polo zit je minstens drie jaar vast (in mijn voorbeeld), een Punto kan je elk moment verkopen. Echter, als je gedurende een bepaalde periode zeker weet dat je een auto wilt hebben en dat je het kan betalen, is private lease volgens mij een prima optie.

toon volledige bericht
Ik ga er vanuit dat je met €88 MRB het over een diesel hebt. De Polo in de private lease zal waarschijnlijk benzine zijn. Kijk je naar een Punto benzine zal de MRB zomaar €50 lager liggen.

Ook je All-Risk verzekering lijkt me erg duur. Wij betalen geloof ik €35 per maand voor een goede onze All-Risk verzekering (zwaardere auto, meer vermogen, hogere catalogusprijs), dus kan me niet voorstellen dat je dit goed hebt.

Ik heb het gevoel hier naar een berekening te kijken van iemand die vooral zichzelf of zijn partner moet overtuigen van hoe voordelig een private lease auto is.

:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

fredkroket schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:20:
[...]

Ik ga er vanuit dat je met €88 MRB het over een diesel hebt. De Polo in de private lease zal waarschijnlijk benzine zijn. Kijk je naar een Punto benzine zal de MRB zomaar €50 lager liggen.

Ook je All-Risk verzekering lijkt me erg duur. Wij betalen geloof ik €35 per maand voor een goede onze All-Risk verzekering (zwaardere auto, meer vermogen, hogere catalogusprijs), dus kan me niet voorstellen dat je dit goed hebt.

Ik heb het gevoel hier naar een berekening te kijken van iemand die vooral zichzelf of zijn partner moet overtuigen van hoe voordelig een private lease auto is.

:).
Nee hoor.

Ik keek inderdaad naar een diesel, ik wist niet dat het zoveel verschil uitmaakte voor de belasting. Scheelt wel behoorlijk ja.

Wat betreft de verzekering: ik heb 0 schadevrije jaren, mogelijk maakt dat het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TMC schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:24:
[...]
Nee hoor.

Ik keek inderdaad naar een diesel, ik wist niet dat het zoveel verschil uitmaakte voor de belasting. Scheelt wel behoorlijk ja.

Wat betreft de verzekering: ik heb 0 schadevrije jaren, mogelijk maakt dat het verschil?
Zou kunnen... Maar een diesel is vaak duurder in het verzekeren (hoger gewicht, worden vaak meer kilometers gemaakt). 0 schadevrije jaren helpt ook niet, aan de andere kant ben je wel ouder dan 25 neem ik aan?

In ieder geval krijg ik van je "vergelijking" gewoon jeuk. Ik ben niet per se tegen private lease of voor bezit van eigen auto, maar een vergelijk moet wel reëel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
107mb schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:53:
twee jaar geleden ook mijn lease-auto ingeleverd vanwege een andere baan.

private lease nooit overwogen vanwege de kleine lettertjes:
- contract afkopen is erg duur.
- over de vastgelegde km's/jaar is erg duur
- bij inleveren kleine gebreken zoals krasjes: je raadt het al: erg duur.

In plaats van een jonge dure occasion heb ik een oude Volvo V70 bi-fuel uit 2000 gekocht. Het was even slikken om ipv een lease-auto die bij 140 dkm ingewisseld wordt nu een auto te rijden met +/- 400 dkm, maar tot nu toe geen spijt van.

Aanschaf: 1800 euro. 250 euro voor wat opknapwerk.

Maandelijkse lasten:
- 105 euro belasting
- 25 euro verzekering
- 80 euro LPG per maand bij +/- 20.000 km/jaar
- afschrijving: 20 per maand? is al redelijk veel!!
- onderhoud: 50 euro om het vergelijk zuiver te houden. Om eerlijk te zijn heb ik de afgelopen twee jaar: Accu vervangen (120) + kleine beurt en APK (125) + grote beurt (200) winterbanden op velg via MP (125 !!) en airco reparatie (100) aan onderhoud gehad, dus nog geen 30 euro per maand!!.

Dat is 280 euro per maand! Daarvoor rijd ik een veilige ruime comfortabele 5 clinder! heerlijk! Het rammeltje links en rechts neem ik voor lief.

Neem ook een oudere degelijke auto in je overweging mee!
toon volledige bericht
Oude auto zou kunnen, maar hier vind ik de factor je moet wel geluk hebben met het exemplaar dat je uitzoekt wat groter dan bij een nieuwe lease wagen (ook garantie natuurlijk) of een jonge tweedehands. Natuurlijk je hebt altijd kans op een maandagmorgen model, maar bij oude auto heb je daar denk ik veel meer kans op.

Maar goed dat is ieder voor zich :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommiboy96
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-05-2024
Ik ga nu zowel een auto kopen als leasen. Heb op dit moment 2 auto's, een fiat panda en een citroen c4 grand picasso. Het plan is om beide auto's te verkopen en daarvan een nieuwe hatchback te kopen en dan de 'grote' auto te leasen. Een voordeel dat ik heb is dat ik in belgie woon en dat leasen hier iets goedkoper is.

Psn: stone-face-lock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Ik vind het een erg groot verschil of je een auto hebt of er 1 huurt/leased. Net als het verschil tussen een huurhuis en een koopwoning.

Dat je wat gewend bent is geen probleem, als je naar de wat oudere occasions kijkt zit daar wel wat leukers tussen dan de Seatjes etc. die je in de lease hebt gereden. Een Lexus IS250 rijd je bijvoorbeeld al voor 7000-8000 euro. Als je naar diesel kijkt: Lexus IS220d, die zijn nog goedkoper. Weinig onderhoud, weinig afschrijving, veel meer luxe, comfort en rijplezier dan je gewend bent. Een paar klassen meer voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ojeewatnu
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-07 12:21
martinusz schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:36:
[...]

Oude auto zou kunnen, maar hier vind ik de factor je moet wel geluk hebben met het exemplaar dat je uitzoekt wat groter dan bij een nieuwe lease wagen (ook garantie natuurlijk) of een jonge tweedehands. Natuurlijk je hebt altijd kans op een maandagmorgen model, maar bij oude auto heb je daar denk ik veel meer kans op.

Maar goed dat is ieder voor zich :)
Ben wel benieuwd waar TS uiteindelijk voor gekozen heeft, 2e hands of toch private lease?
Ik zit nu in dezelfde situatie (ook rondom baanwissel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ojeewatnu schreef op zondag 13 maart 2016 @ 00:35:
[...]

Ben wel benieuwd waar TS uiteindelijk voor gekozen heeft, 2e hands of toch private lease?
Ik zit nu in dezelfde situatie (ook rondom baanwissel)
De hele baanwissel is even opgeschort door omstandigheden, waardoor er nu geen sprake is van een keuze :) voorlopig dus nog in mijn leasewagen een octavia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 22:10
Allen, er is al een topic over Privé Leasen: Prive leasen. Een aantal berichten zijn die kant op verplaatst.

Aangezien TS zijn plannen opgeschort heeft, een slotje op dit topic.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 05-04-2016 12:01 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.