Zoals de titel al doet vermoeden sta ik mogelijk voor een keuze om na jaren een zakelijke leasebak gereden te hebben, over te (moeten) stappen naar een privé lease of een eigen auto aan te schaffen.
Omdat ik jaren een leasebak heb gereden ben ik natuurlijk aardig gewend (verwend?) geraakt aan alle gemakken ervan en heb ik nooit ervaren hoe het is om een eigen auto in beheer te hebben.
De keuze voor privé lease of eigen auto aanschaf is sterk afhankelijk van een aantal zaken:
- er is geen direct budget beschikbaar uit eigen gelden (het potje wat er is, heeft een andere bestemming dit jaar) voor aanschaf tweedehands auto.
- geld lenen (kost geld), is sterk afhankelijk van hoe soepel ze zijn met acceptatie, proeftijd in contract en dat soort zaken spelen hier grote rol.
- acceptatie privé lease heeft natuurlijk hetzelfde issue waarschijnlijk als hierboven.
- de auto moet enige ruimte binnenin hebben, station is een must (Seat Ibiza ST, Skoda rapid spaceback, golf variant, Leon ST etc.)
-...
Voordelen die ik zie bij privé lease:
- vast maandbedrag
- onderhoud geen zorgen
- nieuwe auto (betrouwbaar over het algemeen)
- geen direct budget benodigd
Nadelen:
- het is geen eigen bezit, ook niet na afloop
- maandbedrag tov eigen auto zal hoger zijn
- jaarlijkse kilometertrage inschatten vind ik lastig
- vaste looptijd
Voordelen eigen auto:
- mogelijk lagere maandlasten
- eigen bezit
- lichte schades niet verplicht repareren
Nadelen eigen auto:
- afschrijving
- mogelijk onderhoud tegenvallers
- direct budget nodig voor aanschaf
- niet alle auto's zijn mogelijk beschikbaar op de tweedehands markt met de wensen die je hebt
Nog een aantal algemene zaken:
- kilometervergoeding werkgever zal waarschijnlijk grotendeels ook de privé kilometers dekken (bij private lease)
- het budget wat maandelijks beschikbaar gaat zijn voor privé lease of tweedehands auto, is ter beschikking door opslag van huidige salaris. Het gaat dus of volledig op aan privé lease op of deels aan privé auto waarbij je waarschijnlijk nog wat overhoudt.
- wat als ik lening of privé lease al afsluit op huidig vast contract? Kan dat?
Wie heeft eerder met soortgelijke keuze te maken gehad en heeft adviezen?
Wellicht zie ik nog zaken over het hoofd dus mocht je iets opmerken, dan hoor ik het graag!
Omdat ik jaren een leasebak heb gereden ben ik natuurlijk aardig gewend (verwend?) geraakt aan alle gemakken ervan en heb ik nooit ervaren hoe het is om een eigen auto in beheer te hebben.
De keuze voor privé lease of eigen auto aanschaf is sterk afhankelijk van een aantal zaken:
- er is geen direct budget beschikbaar uit eigen gelden (het potje wat er is, heeft een andere bestemming dit jaar) voor aanschaf tweedehands auto.
- geld lenen (kost geld), is sterk afhankelijk van hoe soepel ze zijn met acceptatie, proeftijd in contract en dat soort zaken spelen hier grote rol.
- acceptatie privé lease heeft natuurlijk hetzelfde issue waarschijnlijk als hierboven.
- de auto moet enige ruimte binnenin hebben, station is een must (Seat Ibiza ST, Skoda rapid spaceback, golf variant, Leon ST etc.)
-...
Voordelen die ik zie bij privé lease:
- vast maandbedrag
- onderhoud geen zorgen
- nieuwe auto (betrouwbaar over het algemeen)
- geen direct budget benodigd
Nadelen:
- het is geen eigen bezit, ook niet na afloop
- maandbedrag tov eigen auto zal hoger zijn
- jaarlijkse kilometertrage inschatten vind ik lastig
- vaste looptijd
Voordelen eigen auto:
- mogelijk lagere maandlasten
- eigen bezit
- lichte schades niet verplicht repareren
Nadelen eigen auto:
- afschrijving
- mogelijk onderhoud tegenvallers
- direct budget nodig voor aanschaf
- niet alle auto's zijn mogelijk beschikbaar op de tweedehands markt met de wensen die je hebt
Nog een aantal algemene zaken:
- kilometervergoeding werkgever zal waarschijnlijk grotendeels ook de privé kilometers dekken (bij private lease)
- het budget wat maandelijks beschikbaar gaat zijn voor privé lease of tweedehands auto, is ter beschikking door opslag van huidige salaris. Het gaat dus of volledig op aan privé lease op of deels aan privé auto waarbij je waarschijnlijk nog wat overhoudt.
- wat als ik lening of privé lease al afsluit op huidig vast contract? Kan dat?
Wie heeft eerder met soortgelijke keuze te maken gehad en heeft adviezen?
Wellicht zie ik nog zaken over het hoofd dus mocht je iets opmerken, dan hoor ik het graag!
Float like a butterfly, sting like a bee.