Ik heb eens zitten rekenen naar de kosten van mijn (vrouws) auto. Gemiddeld gezien schrijft de (aangeklede) 2-serie na 4 jaar zo'n 17.000,- af. Dit is gerekend naar de verkoopwaarde van de occasion, dus afschrijving is in werkelijkheid iets hoger. Dan kom ik op
17.000,- / 48 maanden = 355,- per maand
Verzekering All-risk: 70,- per maand
Onderhoud, fixed voor 4 jaar: 680,- / 48 maanden is 14,- per maand
Wegenbelasting 180 per kwartaal = 60 per maand
Onder aan de streep kost deze auto normaal gesproken 499,- per maand, rente niet meegerekend. En dan denk ik dat de afschrijving een aantal tientjes per maand hoger is.
Ik krijg onder aan de streep het leasebedrag van 430,-.
Nu zal BMW minder verzekering betalen en hebben ze nog wat marge, maar hier kan echt niet veel meer tussen.
SCIxX schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:19:
Ik snap niet helemaal wat de zorg hier is bij een BKR registratie van lease en het kopen van een huis. Ja ze nemen het mee, maar tegelijkertijd heb jij wel 10 a 15 duizend extra op je rekening (doordat je geen auto hebt gekocht) die je kan investeren in de koop van je huis. Onderaan de streep zal dit toch niet zoveel uitmaken?
En als je een autolening neemt, telt die inderdaad ook mee. Ik denk dat het er vooral om gaat de keuze te maken tussen een oud gebakkie van 4000,- of een nieuwe private lease. Als je sowieso kijkt naar een nieuwe auto, is het vestzak broekzak.
Verder is het natuurlijk alleen een probleem als je te op het randje zit qua verdienen en maximale hypotheek, maar goed, dat is bij starters natuurlijk snel zo.
[
Voor 31% gewijzigd door
PWM op 11-03-2018 11:21
]