Ik heb ook de nieuwe rekening met verhoogde MRB gehad, was toch even schrikken, €70 per maand erbij voor een Zeekr X.....
snip: reactie op verwijderde reactie
[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 24-01-2026 19:26 ]
Snap ‘m ook niet. Nieuw vs 2e hands en dan de rest niet meerekenen. Pv lease is geen heilige graal, maar wel 1-1 blijven vergelijken. Overigens ligt het ook aan je gereden kms. Als jij dat ding over de 2 ton zet komende 3 jaar mag je blij zijn als de dealert er nog 10k voor geeft.
Hoewel afschrijving natuurlijk wel degelijk meetelt is het natuurlijk niet iets dat je merkt in de maandelijkse kosten. Je kunt maandelijks de afschrijving opzij zetten, maar als het even een periode niet uitkomt ivm andere prioriteiten dan zet je het even niet opzij. Dat is met PL niet mogelijk, want je maandelijkse bedrag staat vast. Dat is een stukje flexibiliteit dat je mist.
Plus het feit natuurlijk dat je er voor kunt kiezen om je auto wat langer te rijden als je het geld (nog) niet hebt voor een nieuwe wagen.
Onderaan de streep scheelt het elkaar qua maandelijkse kosten niet bijzonder veel als je alles meerekent alleen ruil je met PL een stukje flexibiliteit voor wat zekerheid in.
Plus het feit natuurlijk dat je er voor kunt kiezen om je auto wat langer te rijden als je het geld (nog) niet hebt voor een nieuwe wagen.
Onderaan de streep scheelt het elkaar qua maandelijkse kosten niet bijzonder veel als je alles meerekent alleen ruil je met PL een stukje flexibiliteit voor wat zekerheid in.
uhm...
Je noemd de post afschrijving en vergelijkt het met lease, dat zeg je letterlijk, excuses als ik je dan verkeerd begreep. Ik denk dat juist door het risico op die afschijving de rest waarde niet vast staan.. Wie wil er in 2029 nog een bijna 8 jaar oude Enyay van 2100 KG waar geen garantie meer op zit? Mss is die 12k restwaarde dan wel erg fors? Mss krijg je maar 8k? Dan is de afschijving inneens EUR 390 per maand?assje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:34:
@BasvanS @STIMPPYYY
Ik noemde heel simpel de post afschrijving, dat ik dit zou gebruiken als TCO vergelijking maken jullie er zelf van.
Maar je geeft toch ineens 22k uit bij wijze van. Ik snap als je dit geld niet hebt dit van toepassing is, maar zie niet in waarom dit anders is dan.Smoonshine schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:58:
Hoewel afschrijving natuurlijk wel degelijk meetelt is het natuurlijk niet iets dat je merkt in de maandelijkse kosten. Je kunt maandelijks de afschrijving opzij zetten, maar als het even een periode niet uitkomt ivm andere prioriteiten dan zet je het even niet opzij. Dat is met PL niet mogelijk, want je maandelijkse bedrag staat vast. Dat is een stukje flexibiliteit dat je mist.
Volgens mij houd je bij PL in bovenstaand geval juist 22.000 stukje flexibiliteit overSmoonshine schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:58:
STIMPPYYY schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:44:
[...]
Maar je geeft toch ineens 22k uit bij wijze van. Ik snap als je dit geld niet hebt dit van toepassing is, maar zie niet in waarom dit anders is dan.
Dat klopt. Het grote voordeel is dat je dat geld niet ineens hoeft uit te geven. In die zin is het ook meer een gevoel. Veel mensen (waaronder ikzelf) zijn opgevoegd met het idee dat als je iets niet kunt betalen, je het niet moet kopen en je dus moet sparen. Met Private Lease werkt dat net even anders, omdat veel mensen wel die maandelijkse lasten kunnen dragen, maar niet per se 22k hebben liggen voor een nieuwe wagen.BasvanS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:15:
[...]
Volgens mij houd je bij PL in bovenstaand geval juist 22.000 stukje flexibiliteit over
Maar gevoelsmatig voelt het wel prettiger om die 22k af te tikken en dan eigenaar te zijn. Je hebt minder spaargeld over, maar je houdt maandelijks wel meer bestedingsruimte over. Uiteindelijk gebruik je dat natuurlijk ook om het gat van 22k op je spaarrekening weer op te vullen, dus het blijft een beetje broekzak, vestzak.
Uiteindelijk is het dus vooral psychologisch, omdat het onder aan de streep qua kosten niet heel veel verschilt, tenzij je natuurlijk je gekochte auto een stuk langer rijdt dan een normaal PL contract duurt.
[ Voor 3% gewijzigd door Smoonshine op 22-01-2026 09:23 ]
uhm...
Zoals het in de Economie zo mooi heet, een "intertemporele ruil". En dan is voor beide richtingen altijd iets te zeggen.Smoonshine schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:23:
[...]
[...]
Dat klopt. Het grote voordeel is dat je dat geld niet ineens hoeft uit te geven. In die zin is het ook meer een gevoel. Veel mensen (waaronder ikzelf) zijn opgevoegd met het idee dat als je iets niet kunt betalen, je het niet moet kopen en je dus moet sparen. Met Private Lease werkt dat net even anders, omdat veel mensen wel die maandelijkse lasten kunnen dragen, maar niet per se 22k hebben liggen voor een nieuwe wagen.
Maar gevoelsmatig voelt het wel prettiger om die 22k af te tikken en dan eigenaar te zijn. Je hebt minder spaargeld over, maar je houdt maandelijks wel meer bestedingsruimte over. Uiteindelijk gebruik je dat natuurlijk ook om het gat van 22k op je spaarrekening weer op te vullen, dus het blijft een beetje broekzak, vestzak.
Uiteindelijk is het dus vooral psychologisch, omdat het onder aan de streep qua kosten niet heel veel verschilt, tenzij je natuurlijk je gekochte auto een stuk langer rijdt dan een normaal PL contract duurt.
We hebben inmiddels ook bericht over de opzegvergoeding en dat valt me alleszins mee. Totaal komt uit op 1970 euro met nog 2,5 jaar contract te gaan. In mijn optimale scenario waren we minimaal 2500 euro kwijt geweest. Overigens hebben we geen berekening gekregen, alleen een bedrag.
Betekent nog wel dat we 63 per maand moeten besparen om in ieder geval quite te spelen wanneer we de auto inleveren. Maar dat gaan we even uitzoeken
.
Betekent nog wel dat we 63 per maand moeten besparen om in ieder geval quite te spelen wanneer we de auto inleveren. Maar dat gaan we even uitzoeken
[ Voor 7% gewijzigd door Smoonshine op 22-01-2026 15:24 ]
uhm...
Dat is een koopje voor 2.5 jaar.. wat rijd je nu dan?Smoonshine schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:23:
We hebben inmiddels ook bericht over de opzegvergoeding en dat valt me alleszins mee. Totaal komt uit op 1970 euro met nog 2,5 jaar contract te gaan. In mijn optimale scenario waren we minimaal 2500 euro kwijt geweest. Overigens hebben we geen berekening gekregen, alleen een bedrag.
Betekent nog wel dat we 63 per maand moeten besparen om in ieder geval quite te spelen wanneer we de auto inleveren. Maar dat gaan we even uitzoeken.
Een Jeep Avenger via Stellantis. Prima auto, alleen uiteindelijk wel te klein voor ons gezin dus we zoeken wat ruimers. Dat hij nu na de MRB-verhoging boven de 600 per maand zit, is wel de trigger geweest om eens te gaan kijken. Als we bijvoorbeeld nu voor een Elroq gaan, dan kan het er al min of meer uit om de aflossing af te betalen en een nieuw contract aan te gaan.BasvanS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:29:
[...]
Dat is een koopje voor 2.5 jaar.. wat rijd je nu dan?
uhm...
Heeft iemand ervaring met, tijdens een reeds lopend leasecontract, alle resterende maandtermijnen vooruitbetalen om van de BKR-notering af te komen?
Werd de BKR notering daadwerkelijk ingetrokken?
Asking for a friend.
Asking for a friend.
[ Voor 12% gewijzigd door bombadil op 22-01-2026 17:46 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Inderdaad spotgoedkoop, ik zou voor 30 maanden eerder aflossen €8200 kwijt zijn ....BasvanS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:29:
[...]
Dat is een koopje voor 2.5 jaar.. wat rijd je nu dan?
De Skoda Elroq is weer beschikbaar via Van den Udenhout.
Ik heb een afkoopaanvraag gedaan om de mooie Elroq te leasen (was helaas te laat). 3 maanden eerder inleveren, 288 euro. Prima van stellantis eigenlijk!Smoonshine schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:10:
Ik ben ook aan het kijken wat het me gaat kosten om mijn Jeep Avenger. Met die MRB-verhoging kost het nu inmiddels meer dan 600 euro in de maand, terwijl je hem nieuw nu voor rond de 530 hebt. Dus wij gaan kijken of het niet gewoon veel voordeliger is om nu af te kopen en een nieuwe wagen uit te zoeken.
Ben benieuwd naar wat er berekend gaan worden. Stellantis rekent 20% van de resterende maanden of het bedrag dat er tussen zou zitten als je voor de kortere periode had afgesloten. We hebben de auto nog geen twee jaar, dus kan me voorstellen dat er voor die tweede optie geen berekening komt.
Ben ook benieuwd hoe het verschil in MRB berekend wordt over de jaren. Berekenen ze de maandelijkse termijn niet gewoon zonder MRB, aangezien die ook op de factuur apart gespecificeerd is?
Nu wil ik hem eigenlijk best eerder inleveren, mits er een andere leuk deal is.
Iemand nog mooie deals tegen gekomen? Mag evt ook kleiner, 10km per jaar. Liefst 2-4 jaar
Wel een andere uitvoering (en een kleinere accu)crunchytail schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:26:
[Afbeelding]
In de oorspronkelijke aanbieding ging het ook om de Business Edition 60.FerryHidden schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:38:
[...]
Wel een andere uitvoering (en een kleinere accu)
Klopt, maar klik maar eens door naar de voorraad.crunchytail schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:42:
[...]
In de oorspronkelijke aanbieding ging het ook om de Business Edition 60.
Die is nooit actueel tijdens een Groeilease actie. Daar hoef je dus niet naar te kijken, zeg ik uit eigen klantervaring.FerryHidden schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:45:
[...]
Klopt, maar klik maar eens door naar de voorraad.
Als je contact met ze opneemt krijg je gewoon een offerte voor het model dat op de actiepagina wordt genoemd.
[ Voor 22% gewijzigd door crunchytail op 22-01-2026 21:17 ]
Inderdaad niet doorklikken. Je moet echt contact opnemen.
Wat is eigenlijk de ervaring met een nieuw leasecontract afsluiten voor de volgende auto. Je zit natuurlijk nog met een BKR-registratie die het afsluiten van een volgend contract behoorlijk lastig kan maken qua financiële check. Idealiter kom je niet zonder auto te zitten natuurlijk.
Denken leasemaatschappijen daar in mee (door bijvoorbeeld de bevestiging van einddatum mee te nemen)? Of is het echt wachten tot de registratie voorbij is.
Denken leasemaatschappijen daar in mee (door bijvoorbeeld de bevestiging van einddatum mee te nemen)? Of is het echt wachten tot de registratie voorbij is.
uhm...
@Smoonshine Ik heb er nooit problemen mee gehad, ik heb zelfs twee jaar lang twee private lease auto's gehad. Ik denk dat het ook afhangt van je inkomen natuurlijk, als het allemaal financieel net kan dan kan het problemen geven. Je kunt van tevoren natuurlijk een berekening maken voor jezelf of je voldoende draagkracht hebt voor twee auto's aan de hand van de berekening van Keurmerk Private Lease, dat geeft je zelf ook rust.
De laatste keer gaf de autodealer wel aan om voor de zekerheid het wel even te vermelden in je nieuwe aanvraag dat je overstapt dan wordt er rekening mee gehouden. Dit kan tijdens de aanvraag in een opmerkingen veld bij de financiële toets.
De laatste keer gaf de autodealer wel aan om voor de zekerheid het wel even te vermelden in je nieuwe aanvraag dat je overstapt dan wordt er rekening mee gehouden. Dit kan tijdens de aanvraag in een opmerkingen veld bij de financiële toets.
Inmiddels toch kunnen bestellen met de nieuwe voorraadgeorgk86 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:53:
[...]
Ik heb een afkoopaanvraag gedaan om de mooie Elroq te leasen (was helaas te laat). 3 maanden eerder inleveren, 288 euro. Prima van stellantis eigenlijk!
Nu wil ik hem eigenlijk best eerder inleveren, mits er een andere leuk deal is.
Iemand nog mooie deals tegen gekomen? Mag evt ook kleiner, 10km per jaar. Liefst 2-4 jaar
Jammer!!! Staat op de website als nog beschikbaar, maar is helaas niet zo. Mijn ouders over de streep getrokken om voor deze complete auto te gaan, net bericht gehad dat hij er niet meer is... komen ook geen nieuwe meer bij.crunchytail schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:26:
[Afbeelding]
Even op attenderen inderdaad bij hun financiële check, dan snappen ze dat die registratie die er al is komt te vervallen en rekenen ze die niet mee voor de nieuwe berekening.Smoonshine schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:33:
Wat is eigenlijk de ervaring met een nieuw leasecontract afsluiten voor de volgende auto. Je zit natuurlijk nog met een BKR-registratie die het afsluiten van een volgend contract behoorlijk lastig kan maken qua financiële check. Idealiter kom je niet zonder auto te zitten natuurlijk.
Dit is volgens mij niet mogelijk, BKR registratie wordt gedaan aan het begin en dat bedrag blijft gedurende de looptijd hetzelfde. Het is ook niet zo dat na elke maand die registratie lager wordt omdat je een termijn weer betaalt hebt.bombadil schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:46:
Heeft iemand ervaring met, tijdens een reeds lopend leasecontract, alle resterende maandtermijnen vooruitbetalen om van de BKR-notering af te komen?
Asking for a friend.
[ Voor 28% gewijzigd door Martinusz op 26-01-2026 11:23 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Geen idee of ze er rekening mee houden (denk het niet?), het zal wel afhankelijk zijn van je financiële situatie mocht het nieuwe contract niet goedgekeurd worden. Kan mij voorstellen dat als je bij hetzelfde bedrijf/dealer least er dan wel het e.e.a. te verduidelijken is. Ik ben van Van Mossel naar VW (VWPFS) gegaan en tijdens de aanvraag van het contract (en de financiële check) heb ik wel een opmerking geplaatst met iets van 'Huidig leasecontract vervalt per (datum) indien akkoord', nu weet ik niet of ze daar echt een boodschap aan hebben (ik denk het niet). Uiteindelijk is alles gewoon goedgekeurdSmoonshine schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:33:
Vaak bu'j te bang!
Mijn eerste aanvraag voor een nieuw leasecontract was afgewezen omdat ik dus al een BKR registratie had en moest wel even bellen/mailen voordat ze het zo in de computer konden zetten dat dat geen probleem weer was. Dus ja, het kan wel, maar je moet er soms wat meer achteraan.Smoonshine schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:33:
Hun eerste insteek was namelijk dat ik alleen een nieuw contract zou kunnen aangaan als ik een brief opstuurde met daarin de opzegdatum van de oude. Maar ja, ik ga niet gokken op een levertijd van week 5 die vervolgens week 35 is en ik 30 weken zonder auto zou zitten...
blup
Heb er even over nagedacht. Maar ik ben bij dezelfde maatschappij overgegaan naar een nieuw contract. Dus daarom is dat nooit opgekomen. Was een Skoda, bleef bij Skoda.
We hebben het bij Skoda nagevraagd. In principe wordt in eerste instantie vermoedelijk het nieuwe contract afgewezen ivm BKR, maar wanneer je kunt bewijzen dat het contract afloopt of dat je een voorstel hebt, dan gaan ze daar mee rekenen. Onderaan de streep willen die mensen natuurlijk ook gewoon een auto verkopen.Holzschuh schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:07:
Heb er even over nagedacht. Maar ik ben bij dezelfde maatschappij overgegaan naar een nieuw contract. Dus daarom is dat nooit opgekomen. Was een Skoda, bleef bij Skoda.
uhm...
Ik heb dit zelf persoonlijk nagevraagd bij Ayvens (twee/drie weken geleden). En dat werd niet geaccordeerd.bombadil schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:46:
Asking for a friend.
BKR bleef erop.
Waarschijnlijk al vaak over gegaan in dit topic. Maar damn, die MRB verhoging van elektrische auto's hakt er flink in. Want het is niet alleen de verhoging van de MRB sec, maar ook nog eens 21% daaroverheen. (want de dienst is duurder geworden). Dus mijn goedkope deal, is nu behoorlijk prijzig aan het worden.. Eerder opzeggen, jammer, want je betaald natuurlijk X procent van de nieuwe prijs (incl. extra belasting) en niet je originele prijs. (ook al schorst de leasemaatschappij de auto waarschijnlijk direct). Echt jammer, maar voor mij nooit meer een private lease. Ik betaal de volgende auto gewoon uit mijn eigen zak
War is the only proper school of the surgeon.
@SerealKiller Ik weet niet hoe andere maatschappijen dat doen, maar VWPFS rekent de MRB onbelast door als 'doorlopende post'. Voorwaarde is (onder andere) dat de auto op naam van de berijder staat geregistreerd. Ik heb dus de private lease daadwerkelijk op mijn naam privé naam staan.
De MRB verhoging was dus in mijn geval ook een 1:1 doorbelasting van de verhoging en niet nog een keer 21% dáár weer over.
De MRB verhoging was dus in mijn geval ook een 1:1 doorbelasting van de verhoging en niet nog een keer 21% dáár weer over.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Check de factuur nog maar eens goed. De MRB is geen belast onderdeel van de dienst en daar mag geen BTW over berekend worden.SerealKiller schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:30:
...de verhoging van de MRB sec, maar ook nog eens 21% daaroverheen. (want de dienst is duurder geworden).
Op mijn VWPFS factuur staan enkele onbelaste onderdelen (MRB, verzekering, etc)
Bij welke leasemaatschappij is dit dan? Mijn factuur is als volgt opgebouwd:SerealKiller schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:30:
Waarschijnlijk al vaak over gegaan in dit topic. Maar damn, die MRB verhoging van elektrische auto's hakt er flink in. Want het is niet alleen de verhoging van de MRB sec, maar ook nog eens 21% daaroverheen. (want de dienst is duurder geworden). Dus mijn goedkope deal, is nu behoorlijk prijzig aan het worden.. Eerder opzeggen, jammer, want je betaald natuurlijk X procent van de nieuwe prijs (incl. extra belasting) en niet je originele prijs. (ook al schorst de leasemaatschappij de auto waarschijnlijk direct). Echt jammer, maar voor mij nooit meer een private lease. Ik betaal de volgende auto gewoon uit mijn eigen zak
- Maandhuur
- MRB
- Verzekering
Als jij inderdaad 21% btw betaalt over de mrb en verzekering, betaal je dubbel belasting.
edit: dit is bij Arval.
[ Voor 2% gewijzigd door Sandro! op 26-01-2026 15:43 . Reden: Leasemaatschappij toegevoegd ]
Yes, scherp gezien iedereen. De factuur was niet erg duidelijk. Bij mij staat er enkel een vast bedrag, dus : dit is uw leasebedrag. Maar bij de specificatie van de BTW staat inderdaad dat het apart berekend wordt. Ik heb dus geen uitsplitsing in MRB/verzekering.
Ik wilde nog even meededelen dat mijn contract (e-C4) afkopen bij Stellantis prima was!
~290 euro voor 3 maanden eerder inleveren. Er zat 20% 'boete' op, heel schappelijk.
Op naar de Skoda Elroq!
~290 euro voor 3 maanden eerder inleveren. Er zat 20% 'boete' op, heel schappelijk.
Op naar de Skoda Elroq!
Als je de auto gekocht had, had je toch net zoveel last van de MRB-verhoging gehad?SerealKiller schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:30:
De MRB is vrij stabiel, als je kan thuis laden is het kleingeld in vergelijking wat je b.v. aan brandstof betaald bij een ICE. En gaat betalen (!)
[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 27-01-2026 11:54 ]
Vaak bu'j te bang!
Van Mossel has a deal for Ford Kuga PHEV, ST Line X 2026 model with delivery around April. Panorama and Trekhaak included, quite full package. 12 months 10.000km for 499 Euros and 15.000 km for 549 Euros. Additional km is 15 cent/km. Own contribution for damages 300 euros per case.
I believe its a good offer if you need a short term lease with a decent size, full package SUV.
I believe its a good offer if you need a short term lease with a decent size, full package SUV.
Tja, dat probleem hebben we toch allemaal. Mijn private lease Ev weegt 2200kg, dus voel je pijn. Prive ga je dat echter ook betalen. En een niet Ev heeft weer giga brandstofkosten. Wat rij je nu en hoe zou je dat prive beter kunnen als ik vragen mag?SerealKiller schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:30:
disclaimer: de mijne heeft ook gratis superchargen, dus ik mag niet teveel klagen
Wellicht interessant voor een aantal omdat ik zelf erg zoekende was:
Een tijd geleden besloot ik om mijn huidige occassion lease golf (via HalalLease/JustLease) over te kopen omdat ik in de laatste paar maanden zit. Zoals een aantal weten is JustLease nu de private lease label geworden van Arval na een overname. Het proces was vrij soepel en er moesten aan een aantal worden voldaan.
Jammer genoeg is er ook iets vervelends gebeurt: Ik heb een kleine aanrijding gehad waar ik uit stilstaand verkeer naar de rechterbaan wilde om de snelweg op te kunnen. Ik dacht dat iedereen gepasseerd was maar dat bleek niet zo, dus nu helaas wat schade opgelopen. De LM gaf aan omdat het verhaalbare schade betreft dat ze er nog wel wat mee kunnen doen, en tot nu toe nog niks gehoord over dat het is afgewezen.
Ik hoop dat men in ieder geval wat heeft aan deze info (en mijn dilemma).
Een tijd geleden besloot ik om mijn huidige occassion lease golf (via HalalLease/JustLease) over te kopen omdat ik in de laatste paar maanden zit. Zoals een aantal weten is JustLease nu de private lease label geworden van Arval na een overname. Het proces was vrij soepel en er moesten aan een aantal worden voldaan.
- Een kyc check
- Km stand opgeven
- Overeenkomst tekenen met aanbod
Members only:
Belangrijk om te onthouden is dat er geen onderhoud gedaan mag worden tenzij het om veiligheid gaat (denk aan pedalen, remmen, banden) of schade herstel onder de lease.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Jammer genoeg is er ook iets vervelends gebeurt: Ik heb een kleine aanrijding gehad waar ik uit stilstaand verkeer naar de rechterbaan wilde om de snelweg op te kunnen. Ik dacht dat iedereen gepasseerd was maar dat bleek niet zo, dus nu helaas wat schade opgelopen. De LM gaf aan omdat het verhaalbare schade betreft dat ze er nog wel wat mee kunnen doen, en tot nu toe nog niks gehoord over dat het is afgewezen.
Wat je niet moet vergeten is dat je bij de garaga nog wel mag onderhandelen...Phntm schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:57:
Wellicht interessant voor een aantal omdat ik zelf erg zoekende was:
Een tijd geleden besloot ik om mijn huidige occassion lease golf (via HalalLease/JustLease) over te kopen omdat ik in de laatste paar maanden zit. Zoals een aantal weten is JustLease nu de private lease label geworden van Arval na een overname. Het proces was vrij soepel en er moesten aan een aantal worden voldaan.Het aanbod was, naar mijn inziens, oke. Er is geen onderhandelingsruimte en het is wat goedkoper dan een vergelijkbare goedkoopste model op moment van aanvraag (dit was halverwege januari!). Mijn Golf is een 7 facelift (7,5), met toen 120k op de teller. Bouwjaar 09/2018. Betreft een comfortline met nog wat extra opties zoals parkeersensoren rondom. Het verschil tussen een vergelijkbare model bij een garage en dat van mij was ongeveer 700 euro.
- Een kyc check
- Km stand opgeven
- Overeenkomst tekenen met aanbod
***members only***
Belangrijk om te onthouden is dat er geen onderhoud gedaan mag worden tenzij het om veiligheid gaat (denk aan pedalen, remmen, banden) of schade herstel onder de lease.
Klopt, bij een garage wel. Bij je LM niet. Daar tegenover staat wel dat je je auto goed kent inmiddels en ook weet dat het gewoon naar planning is onderhouden. Ik wil niet zeggen dat dat altijd het geval is bij andere voertuigen bij andere garages, maar het is nooit zeker.BasvanS schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:54:
[...]
Wat je niet moet vergeten is dat je bij de garaga nog wel mag onderhandelen...
Als ik persoonlijk blij zou zijn met de auto zou ik niet zoeken voor dezelfde auto maar dan ergens anders kopen. Ik weet precies wat 'mijn' leasebak al die tijd gedaan heeft, bij een ander weet je het gewoon nooit 100% zeker.Phntm schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:24:
[...]
Klopt, bij een garage wel. Bij je LM niet. Daar tegenover staat wel dat je je auto goed kent inmiddels en ook weet dat het gewoon naar planning is onderhouden. Ik wil niet zeggen dat dat altijd het geval is bij andere voertuigen bij andere garages, maar het is nooit zeker.
Dat heb ik zeker ook niet gedaan. Ik ben gewoon akkoord gegaan met het aanbod. Vind het een prima wagen en eigenlijk geen problemen mee gehad behalve een keer dat de bougies niet meer oké waren. Dat is natuurlijk netjes opgelost, verder geen grote dingen behalve onderhoud en slijtage.Hetisookwat schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:42:
[...]
Als ik persoonlijk blij zou zijn met de auto zou ik niet zoeken voor dezelfde auto maar dan ergens anders kopen. Ik weet precies wat 'mijn' leasebak al die tijd gedaan heeft, bij een ander weet je het gewoon nooit 100% zeker.
Nu ik er iets langer over na denk zit het niet persé in het bedrag. Het is een combinatie van veranderend beleid en het beperkt zijn in opties om met een veranderde situatie om te gaan. Rij nu een Cupra Born. Van +- 500 naar 575 gegaan, een verhoging van 15%. Ondertussen is ook mijn gezin en woonsituatie veranderd. Zou graag een wissel willen maken met de 2e (gekochte) auto. De Born is nu onze "hoofdauto", maar zou graag naar een grotere (EV?) auto willen, station en trekhaak. En dan een een kleinere auto voor woonwerk verkeer (120Km per dag). Die flexibiliteit mis ik nu. Ik denk dat private lease zeker voordelen heeft, maar de frustratie komt nu vooral door de samenloop van omstandigheden en het "gevoel" vast te zitten._Anvil_ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:55:
[...]
Tja, dat probleem hebben we toch allemaal. Mijn private lease Ev weegt 2200kg, dus voel je pijn. Prive ga je dat echter ook betalen. En een niet Ev heeft weer giga brandstofkosten. Wat rij je nu en hoe zou je dat prive beter kunnen als ik vragen mag?
disclaimer: de mijne heeft ook gratis superchargen, dus ik mag niet teveel klagen
Leapmotor heeft hun T03 weer in de (private lease) uitverkoop:
https://privatelease.leap...BAkGJBOIgICByhAcAt4AIABAA
Voor € 222,25 een contract voor 36 maanden en 10.000km.
Wil je echt stevig doorrijden: 20.000km kost € 248,77.
Goede vriend heeft deze auto en ik heb er zelf ook al in gereden. Voor deze prijs echt een absolute nobrainer.
Goede vriend heeft deze auto en ik heb er zelf ook al in gereden. Voor deze prijs echt een absolute nobrainer.
Die van mijn vrouw wordt volgende week geleverd! 24m/10k pj in het grijs met winterbanden: 261pm. Geen geld.bogaards schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:53:
Leapmotor heeft hun T03 weer in de (private lease) uitverkoop:
Wat mij betreft is dit DE manier om nieuwe merken in de markt te zetten in conservatief autorijdend Nederland; private lease tegen een zeer lage prijs. Risico wat hoger voor de leasende OEM, maar lager voor de consument. De T03 zou ik niet kopen nu, want ik vind 20k een dure gok voor een “onbekend” merk. Maar voor dit bedrag per maand wil ik best twee jaar een auto rijden.
Wachten loont!
Mijn ouders rijden nu sinds 2019 een Kia Niro DynamicLine voor 469,- per maand. Afgelopen week zag ik een Kia Niro DynamicPlusLine voorbij komen voor 418,- per maand, uit 2024. Toen dacht ik, dat is een super super super scherpe prijs voor een model uit 2024. Dus direct besteld! Gesproken met de lease maatschappij en blijkt dat we geluk hebben met de prijs en hij voor die prijs ook geleverd wordt. De BKR check e.d. zijn ook al gedaan en hij wordt binnen twee weken geleverd (wordt 1 op 1 omgeruild met de huidige auto, dus dat scheelt ook). Ook nog een met een trekhaak! Jammere dan wel is dat je de kleur niet kunt kiezen, maar voor dit bedrag, mogen we daar niet over klagen! Erg benieuwd hoe de 'facelift' Niro rijdt tenopzichte van de 2019 variant.
Mijn ouders rijden nu sinds 2019 een Kia Niro DynamicLine voor 469,- per maand. Afgelopen week zag ik een Kia Niro DynamicPlusLine voorbij komen voor 418,- per maand, uit 2024. Toen dacht ik, dat is een super super super scherpe prijs voor een model uit 2024. Dus direct besteld! Gesproken met de lease maatschappij en blijkt dat we geluk hebben met de prijs en hij voor die prijs ook geleverd wordt. De BKR check e.d. zijn ook al gedaan en hij wordt binnen twee weken geleverd (wordt 1 op 1 omgeruild met de huidige auto, dus dat scheelt ook). Ook nog een met een trekhaak! Jammere dan wel is dat je de kleur niet kunt kiezen, maar voor dit bedrag, mogen we daar niet over klagen! Erg benieuwd hoe de 'facelift' Niro rijdt tenopzichte van de 2019 variant.
Just lease?mprkooij schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:20:
Wachten loont!
Yep, via JustLease. Ze hebben soms als je het een beetje in de gaten houdt erg goede occassion deals. Vooral de Volvo's, Audi's, Peugeot's en Kia's die voorbij komen doen het goed heb ik het idee.
Eens, is gewoon niet prettig om klem gezet te worden door zwabberend overheidsbeleid. Voor ons is de verhoging ongeveer 100 per maand; toch zo'n 2.5k over de resterende looptijd. Twijfel of het niet beter is de boete te trotseren en het ding te lozen.. We willen de EV hier thuis liefst downsizen en kijken of we daarmee beter wegkomen. Of zou de leasemij bereid zijn te praten over opzeggen en dan direct bij hen een kleinere, lichtere auto opnieuw af te sluiten?SerealKiller schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:35:
[...]
Nu ik er iets langer over na denk zit het niet persé in het bedrag. Het is een combinatie van veranderend beleid en het beperkt zijn in opties om met een veranderde situatie om te gaan. Rij nu een Cupra Born. Van +- 500 naar 575 gegaan, een verhoging van 15%. Ondertussen is ook mijn gezin en woonsituatie veranderd. Zou graag een wissel willen maken met de 2e (gekochte) auto. De Born is nu onze "hoofdauto", maar zou graag naar een grotere (EV?) auto willen, station en trekhaak. En dan een een kleinere auto voor woonwerk verkeer (120Km per dag). Die flexibiliteit mis ik nu. Ik denk dat private lease zeker voordelen heeft, maar de frustratie komt nu vooral door de samenloop van omstandigheden en het "gevoel" vast te zitten.
Ligt heel erg aan de leasemij.MuFFIN 007 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 00:28:
[...]
Eens, is gewoon niet prettig om klem gezet te worden door zwabberend overheidsbeleid. Voor ons is de verhoging ongeveer 100 per maand; toch zo'n 2.5k over de resterende looptijd. Twijfel of het niet beter is de boete te trotseren en het ding te lozen.. We willen de EV hier thuis liefst downsizen en kijken of we daarmee beter wegkomen. Of zou de leasemij bereid zijn te praten over opzeggen en dan direct bij hen een kleinere, lichtere auto opnieuw af te sluiten?
Ik heb bij Volkswagen lease mijn Polo gratis een jaar eerder mogen inleveren. KIA daarentegen zegt "hier is je afkoopbedrag, ook als je een andere auto ervoor terugneemt".
Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.
Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.
Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.