[Wielrennen] Centraal discussietopic

Pagina: 1 ... 72 ... 155 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:29
Bijzonder veel controles was het voorbije jaar wel niet overal het geval. In de UK was er de eerste helft van 2020 een daling van 70% van de controles. CADF spreekt van een daling van 90%.

Ik kom uit de atletiek en het is een feit dat er het ene Wereld- en Europees record na het andere wordt gebroken. De tijd zal leren of dit komt doordat de atleten een goede basis hebben kunnen leggen door deze lange periode zonder competitie of dat dit op andere manieren is gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:27
Potverdorie die Nutterd lost het hele mysterie gewoon ff op: Berenburg is het antwoord op alles :+

Zouden ze daar wel op testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:24

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Colbrelli had een lekker tempotje tussen de auto's door...

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:23
Wat een baas die Cavendish. Heerlijk teamwork ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:03
Chelseamarre123 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:36:
Wat een baas die Cavendish. Heerlijk teamwork ook
Wat een baas, maar ben er nu ook wel klaar mee. Weet nu weer waarom ik Cav eigenlijk nooit zo leuk vond; hij wint gewoon altijd en dan voelt het weer alsof de etappe/dag daarmee als een nachtkaars uitdooft. Eén rit was leuk, die 2e gunde ik hem ook nog wel, maar nu is het wel weer mooi geweest.

Gelukkig istie nu wel 100x sympathieker dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Ypuh schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:43:
[...]

Wat een baas, maar ben er nu ook wel klaar mee. Weet nu weer waarom ik Cav eigenlijk nooit zo leuk vond; hij wint gewoon altijd en dan voelt het weer alsof de etappe/dag daarmee als een nachtkaars uitdooft. Eén rit was leuk, die 2e gunde ik hem ook nog wel, maar nu is het wel weer mooi geweest.

Gelukkig istie nu wel 100x sympathieker dan vroeger.
Ik vermoed dat ie er minimaal nog 2 wil voordat ie stopt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Zou wel gek zijn mocht die dat record halen of zelfs verbeteren op de champs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Chelseamarre123 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:04:
Zou wel gek zijn mocht die dat record halen of zelfs verbeteren op de champs
Volgens mij wordt er gesproken over een contract voor volgend jaar, dus dat geeft 'm wat meer tijd/kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Zoals Thomas Dekker zei: met Morkov als lead out had Laurens ten Dam de sprints nog gewonnen deze tour...

Dus ik zie hem er ook nog wel 1 en miss 2 winnen

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:11

McMiGHtY

- burp -

Ja..Bol daarintegen zie ik er niet 1tje winnen.. Of hij moet net als Dylan een paar jaar terug me ontzettend verrassen in Parijs..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Chelseamarre123 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:04:
Zou wel te gek zijn mocht die dat record halen of zelfs verbeteren op de champs
Ik heb vrij weinig met zijn persoonlijkheid voor zover ik die ken maar wel een weergaloos sportman/wielrenner en dan zou dat allemaal prima passen. Stel dat hij het record pakt/evenaart in een droevig sprintje ergens in Pau ofzo. Bij een grandioos record hoort een grandioos decor. Sowieso is mij eerste gedacht bij Cavendish die aankomst op de Champs waar hij gelanceerd wordt door Renshaw, niemand in de verste verte op de foto.

Only fools are enslaved by time and space.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Nutterd schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:52:
Zoals Thomas Dekker zei: met Morkov als lead out had Laurens ten Dam de sprints nog gewonnen deze tour...

Dus ik zie hem er ook nog wel 1 en miss 2 winnen
Gewoon die hele sprinttrein. Vandaag ook op de kilometer komen ze van rechts aan hogere snelheid(Trek dacht ik?)
Neemt Ballerini over waardoor ze de kop houden en zo Morkov en Cavendish in een zetel naar de sprint brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Juju heeft er zin in :+ blijft toch ook een mooie gast! ben benieuwd of hij bij de eerste boven gaat komen of dat hij nu gewoon als een raket gaat en dadelijk in stort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Zo'n prachtige col en dan aankomst bergaf. Volgende zondag ook aankomst bergaf.

Dus na 2 weken tour, 1x aankomst boven geweest.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20
Heel jammer, zou zo veel mooier zijn om boven op de Ventoux te eindigen..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:49
Aankomst bergaf is veel leuker jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik vrees voor Cav dat hij weleens buiten tijd kan gaan komen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:47
https://www.nu.nl/tour-de...onische-mont-ventoux.html

Hier is helaas ook weinig van terecht gekomen. Mollema was wel mee, maar is gelost op de 1e Ventoux.
Poels gaat zo de bolletjestrui niet halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:00
BreadFan schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:15:
Ik vrees voor Cav dat hij weleens buiten tijd kan gaan komen vandaag.
Las op wielerflits dat Cav vooral tijd terugpakt op het vlakken omdat hij z'n ploegmaten bij heeft en daar dus goed door kan brommeren. Weet niet hoe de tijdslimiet staat vandaag (is een percentage toch?), maar hopen voor hem dat hij binnen de tijd is. Meen me te herinneren dat een 'pardon' vanuit de jury om toch te gaan als je de tijdslimiet niet hebt gehaald, je ook verder uitgesloten bent van de klassementen.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 10:25
Megupe schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:24:
https://www.nu.nl/tour-de...onische-mont-ventoux.html

Hier is helaas ook weinig van terecht gekomen. Mollema was wel mee, maar is gelost op de 1e Ventoux.
Poels gaat zo de bolletjestrui niet halen
Mollema maakt er nu toch even wat anders van :9

Heerlijke beelden overigens, prachtige herinneringen aan deze afdaling specifiek O+.

[ Voor 9% gewijzigd door Raznov op 07-07-2021 15:36 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Tijdslimiet staat op ongeveer 40 minuten aan dit tempo zeiden ze op sporza.

Benieuwd wat Ineos van plan is, Pogacar de ritwinst bezorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Ik had echt niet gedacht dat WvA zolang mee zou komen en ziet er nog steeds heel sterk uit...echt wel knap! hoop uiteraard dat Mollema met de overwinning aan de haal gaat maar mocht dit niet lukken ben ik er ook niet rouwig om als Wout hem op zijn palmares bijschrijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Chelseamarre123 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:43:
Tijdslimiet staat op ongeveer 40 minuten aan dit tempo zeiden ze op sporza.

Benieuwd wat Ineos van plan is, Pogacar de ritwinst bezorgen?
Misschien rijd die volgend jaar wel voor Ineos? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20
Zouden ze bij Ineos een paar tactische mensen van het Formule 1 team in dienst hebben genomen.. Daar zijn ze dit jaar ook een beetje de weg kwijt.. Waarom gaan ze nu weer de gele trui zo naar voren helpen??

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Het geeft aan waar ze nog voor strijden. Niet om Pogacar er af te rijden, maar die andere jongens die voor Carapaz staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heel interessant stuk van de koers dit. Ik ben benieuwd waar WvA eindigt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:12
Zou wel mooi zijn voor hem en Jumbo Visma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:13
Soms vind ik het lastig om te kiezen wie ik een grotere held vind: van Aert of van der Poel. Wat een prestatie zeg, gisteren tweede in de sprint en nu vooraan de Ventoux op. Hopelijk pakt hij hem!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Waarom moet de een een grotere held zijn dan de ander. Ze doen beiden geweldige dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door BreadFan op 07-07-2021 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:16

Spotmatic

Ken sent me

Pogacar is gewoon slim. Laat een ander team voor je werken... Precies een herhaling van vorig jaar. Hij kan zo een eenmans team beginnen :p

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Spotmatic schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:51:
Pogacar is gewoon slim. Laat een ander team voor je werken... Precies een herhaling van vorig jaar. Hij kan zo een eenmans team beginnen :p
Hij gaf ook aan dat 'we' klaar zijn om de gele trui te verdedigen.
Wie bedoelde hij precies? Hij en de rest van UAE of het groepje hij, Pogacar en zichzelf?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Grrr. Heb amper nog 10 renners over die ik op kan stellen in Scorito, maar Wout van Aert op de bank gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Van Aert kan volgend jaar wel vol voor de gele trui gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Exocet schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:00:
Of groen, Parijs Roubaix, WK tijdrijden, de Ronde van Vlaanderen...

Die jongen kan alles dus zal ook keuzes moeten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Woutje en Bauke *O* *O*

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 07-07-2021 17:11 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Owios
Vingegaard! Goede dag voor Jumbo lijkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

bij TJV hebben ze een stevig ontbijtje gehad vanmorgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nutterd schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:14:
bij TJV hebben ze een stevig ontbijtje gehad vanmorgen
Pasta ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Hee, het is warm weer en Pogacar lijkt opeens geen superheld meer...

Wellicht toch iets teveel betekenis gegeven aan 1 etappe in het koude weer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ze wegen alles af bij Jumbo qua eten, via App krijgen ze exact wat en hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:18:
Ze wegen alles af bij Jumbo qua eten, via App krijgen ze exact wat en hoeveel.
Dat is niet uniek hoor, ik mag hopen dat elk team hetzelfde doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pimorez schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:19:
[...]

Dat is niet uniek hoor, ik mag hopen dat elk team hetzelfde doet.
Bij Jumbo is dat al jaar of 3-4. Ineos ook. Niet veel andere ploegen deden dat, nu in 2021 waarschijnlijk meer teams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vingegaard verliest helaas in de afdaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
Van Aert zal wel hebben gedacht als ik nou super snel de etappe rijdt dan komen er misschien een aantal sprinters buiten tijd en heb ik meer kans in de volgende massasprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Exocet schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:00:
Eerst maar eens zien hoe hij het komende weekend doorkomt. Één superdag maakt nog geen tourwinnaar. Maar super was-ie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ik vind dit soort prestaties met 78kg ‘opvallender’ dan Pogacar’s rit eigenlijk :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Requiem19 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:05:
Ik vind dit soort prestaties met 78kg ‘opvallender’ dan Pogacar’s rit eigenlijk :-).
Ik niet. Wout van Aert is een beest. Gigantische motor met een gigantische inhoud. Dat hij bijna net zo veel W/kg trapte als de klassementsrenners was allang duidelijk, en dat hij dat 6u vol kan houden ook (klassementsrenners hebben een kleinere motor en rijden de eerste 5 uren 4.5 W/Kg achter hun ploegmaten, om het laatste uurtje met 6.5 W/Kg iedereen voorbij te rijden).

Daarnaast is WvA ook een type die minder snel slechter wordt naarmate zware inspanningen zich opvolgen. Een verrassing is het wel, maar ergens halverwege de rit acht je het al volledig mogelijk dat hij gaat winnen terwijl je bij andere renners verwacht dat ze 10km voor het einde nog wel een inzinking kunnen krijgen (zoals Ben O'Connor vandaag).

Verbazender vind ik dat WvA in de tijdrit 30 seconden aan zijn broek kreeg van een 22-jarige klimmer.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 07-07-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Ypuh schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:17:
[...]

Ik niet. Wout van Aert is een beest. Gigantische motor met een gigantische inhoud. Dat hij bijna net zo veel W/kg trapte als de klassementsrenners was allang duidelijk, en dat hij dat 6u vol kan houden ook (klassementsrenners hebben een kleinere motor en rijden de eerste 5 uren 4.5 W/Kg achter hun ploegmaten, om het laatste uurtje met 6.5 W/Kg iedereen voorbij te rijden).

Daarnaast is WvA ook een type die minder snel slechter wordt naarmate zware inspanningen zich opvolgen. Een verrassing is het wel, maar ergens halverwege de rit acht je het al volledig mogelijk dat hij gaat winnen terwijl je bij andere renners verwacht dat ze 10km voor het einde nog wel een inzinking kunnen krijgen (zoals Ben O'Connor vandaag).

Verbazender vind ik dat WvA in de tijdrit 30 seconden aan zijn broek kreeg van een 22-jarige klimmer.
Dat hij het 6 uur kan volhouden was helemaal nog niet duidelijk. Vorig jaar werd hij pas aan net voor de finale of in de finale op kop gezet en kon hij 1 a 1.5 berg vol gaan.

Met 78 kg, uit betrouwbare bronnen (team zelf) blijkt hij 2kg zwaarder dan vorig jaar, dus wellicht zelfs 79 en een beetje, moet Wout bijna 480 watt trappen om op 6.0 w/kg uit te komen. Dat zijn waardes die Ganna nauwelijks haalt op 30 min inspanningen.

WvA en MvP doen even bijzondere dingen als Pogacar, maar volgens mij hebben we wat blinde vlekken voor onze eigen renners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Dit soort inspanningen (gehele rit vanaf de meet vol gas) zijn redelijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Strade Bianche van 2020 of Gent Wevelgem van 2021. Hij zat vanaf het begin in de aanval en dan is het eigenlijk een afvalrace met een aantal makkelijke en lastige secties net als Parijs-Roubaix. In de kopgroep en afdalingen heeft hij bijv. nog wat kunnen sparen. De 2 Mt. Ventoux beklimmingen waren natuurlijk wat lastiger dan het even op de kant gooien in de waaier of welke kasseien/gravel strook dan ook, maar toen was hij al los.

De inspanningen van Pogacar beperken zich vooral tot zo lang mogelijk als achterste wagonnetje in het treintje en dan halverwege de laatste beklimming net wat hoger tempo rijden dan je concurrenten. De laatste 10km bergop liepen ze ook behoorlijk in op WvA (van 5 naar zo'n 1.5 minuut), dus qua maximaal W/Kg moest hij het ook wel afleggen, maar gemiddelde Watts over de gehele koers deed hij het een stuk beter en daar ligt ook zijn sterke punt. Dat bleek ook uit die 250km rit waar Pogacar de hele dag in de achtervolging moest.

Kortom, het blijft extreem knap dat Wout het niet alleen gedurende 20 minuten op de zware gravelstroken van de Strade kan, maar ook gedurende 60 minuten op de Mt. Ventoux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
He, ga je nou Gent Wevelgem met allerlei korte explosieve klimmetjes vergelijken met een rit met 3 lange beklimmingen waarvan 2x de Ventoux?

Strade Bianche heeft ook natuurlijk veel veel kortere stroken waardoor je nooit 60 minuten vol vermogen aan het leveren bent…

Precies zoals je zegt: het is extreem knap dat hij met bijna 80 kg allerlei klimmers van 15kg lichter eraf rijdt op een beklimming met 1500hm.

Ik vind het alleen bijzonder dat ‘we’ het bij WvA ‘extreem knap’ noemen bij TP ‘verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Ypuh schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:17:
[...]

Op zich niet bijzonder, hij had een appendix operatie in mei ofzo en begon maar op eigen zeggen 80 procent aan deze tour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
De inspanning van G-W, PR, Strade is gewoon 5-6u lang van start tot finish knallen. Vanaf de meet groepje vormen, uurtje voorsprong uitbouwen, weer aanvallen tot er een paar mensen afvallen, klim, afdaling, repeat. Die inspanningen zijn redelijk vergelijkbaar met vandaag waar het afwisselt tussen heel hard en all-out.

Klassementsrenners zijn doorgaans meer tijgers die op te tak liggen uit te rusten. Door hun hoge W/Kg i.c.m. teamgenoten komen ze de gehele dag op 50-60% wel door, tot er een prooi langskomt waar ze met een flits korte metten mee maken om vervolgens zich weer te parkeren op de luie tak.

Dus ja; ik ben van mening dat dit type inspanning niet heel vreemd is bij WvA en het nog wel enigszins te plaatsen is dat hij deze rit wint. Een Colbrelli (massaspurter, winnaar van het groen in de Dauphine, 4e in G-W, winnaar Brabantse Pijl) deed 3 dagen geleden nog bijna hetzelfde in de loodzware bergrit die O'Connor won. Ganna (82kg) deed in etappe 5 van de Giro van 2020 exact hetzelfde door vroeg aan te gaan en in een etappe van 225km/4.700hm solo over de meet te komen.

Mocht WvA als een klassementsrijder zich de eerste helft gespaard hebben en aan de voet van de klim pas wegrijden, dan was hij totaal kansloos geweest om dit type rit te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Tja prima om skeptisch te zijn natuurlijk, ook naar renners dichter bij huis. Wel denk ik dat:

1. Het scheelt dat WvA zichzelf redelijk gespaard had op de vorige, zware bergettape in de regen waar anderen zich behoorlijk leeg hebben getrapt.

2. De Ventoux lang maar niet extreem stijl is, dus de krachtsinspanning is beter te handelen voor een zwaardere renner.

3. WvA heen bedreiging is voor het klassement en men dus niet erg gebrand was om 'm bij te halen.

4. De andere renners op de klim wel minuten op hem inliepen; het verschil in klimsnelheid was er dus wel degelijk.

Maar goed, dan mag je het natuurlijk nog steeds een extreme prestatie noemen. Ben vooral ook wel benieuwd hoe hij bijvoorbeeld morgen rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Ypuh schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:58:
De inspanning van G-W, PR, Strade is gewoon 5-6u lang van start tot finish knallen. Vanaf de meet groepje vormen, uurtje voorsprong uitbouwen, weer aanvallen tot er een paar mensen afvallen, klim, afdaling, repeat. Die inspanningen zijn redelijk vergelijkbaar met vandaag waar het afwisselt tussen heel hard en all-out.

Klassementsrenners zijn doorgaans meer tijgers die op te tak liggen uit te rusten. Door hun hoge W/Kg i.c.m. teamgenoten komen ze de gehele dag op 50-60% wel door, tot er een prooi langskomt waar ze met een flits korte metten mee maken om vervolgens zich weer te parkeren op de luie tak.

Dus ja; ik ben van mening dat dit type inspanning niet heel vreemd is bij WvA en het nog wel enigszins te plaatsen is dat hij deze rit wint. Een Colbrelli (massaspurter, winnaar van het groen in de Dauphine, 4e in G-W, winnaar Brabantse Pijl) deed 3 dagen geleden nog bijna hetzelfde in de loodzware bergrit die O'Connor won. Ganna (82kg) deed in etappe 5 van de Giro van 2020 exact hetzelfde door vroeg aan te gaan en in een etappe van 225km/4.700hm solo over de meet te komen.

Mocht WvA als een klassementsrijder zich de eerste helft gespaard hebben en aan de voet van de klim pas wegrijden, dan was hij totaal kansloos geweest om dit type rit te winnen.
Dus MvP moet de rit van vandaag in de Tour ook prima kunnen winnen gezien z’n dominantie in Strade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Requiem19 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 00:04:
[...]

Dus MvP moet de rit van vandaag in de Tour ook prima kunnen winnen gezien z’n dominantie in Strade?
Nee. MvdP is geen tijdrijder en heeft een minder grote motor dan de WvA's en Ganna's van deze wereld. MvdP blinkt eerder uit in zijn herstelvermogen tijdens de koers en heeft mentaal een streepje voor in de absolute wil om te winnen als hij een eindstreep ziet. Die 2 kwaliteiten had je op de Ventoux vandaag niets aan want de streep lag in een afdaling en er is geen ruimte om te herstellen op de Ventoux.

Helemaal onmogelijk acht ik het niet wanneer hij weer eens aan een solo a la Tirreno of de Binck-Bank Tour begint, maar gezien een tour uit meerdere etappes bestaat die hem beter liggen (en ook beter dan WvA) denk ik niet dat hij snel zo'n aanslag op z'n lichaam doet. Die solo's gebruikt hij vaak ook om zich voor te bereiden op de belangrijkere koersen later.

Deze overwinning van WvA is ook wel een beetje het gevolg van een perfect storm. Roglic die uitvalt, 2e in de massasprint gister, zijn blessure/operatie eerder dit jaar, tegenvallende tijdrit, Tony Martin/Robert Gesink uit koers, Kruijswijk niet in vorm, nog geen 'kers op de taart overwinning' dit jaar, eigen klassementsambities om zeep, zijn nemesis die in de eerste week de show stal, TJV die in z'n geheel tegenviel, de recente boete voor z'n contractbreuk, z'n vormpeil die nu richting de piek gaat etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 08-07-2021 00:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Precies - voor GW & Strade heb je dus hememaal geen grote motor nodig (hoe kon MvP anders Strade volledig domineren?). Dat zijn explosieve inspanningen van enkele minuten - V02 max efforts. Terwijl 2x de Ventoux op Threshold is. Fysiologisch zijn dit type koersen niet te vergelijken qua inspanning.

Overigens mooi dat je Colbrelli aanhaalt als voorbeeld van iemand die GW goed aankan en tevens een bergrit - 2 pagina’s terug zette je nog je vraagtekens bij Bahrein en haalde je Colbrelli als verdacht voorbeeld aan (overigens is Colbrelli 4-5kg lichter dan WvA).

WvA rijdt vandaag Mollema er flink af. Laten we daar eens naar kijken:

Mollema weegt 64 kg. Laten we conservatief stellen dat hij de Ventoux na een zware dag met 5.5 w/kg opreed. Dat komt voor hem uit op 352 watt. Voor WvA, als we aannemen dat hij wat zwaar staat, komt 5.5 w/kg uit op 434 watt. Maar WvA reed weg bij Bauke, dus laat het 5.7 w/kg zijn. Dat is 450 watt (kanttekening, MvP’s beste 30 minuten waarde ooit was 452 in de tijdrit).

Die 450 watt van Wout is 100(!!) watt meer dan Mollema. Dat is in absoluut vermogen echt een bizar verschil.

Zet ik m’n vraagtekens hierbij? Niet eens - ik benoem alleen dat WvA’s prestatie opvallender is dan wat Pogacar heeft laten zien in de bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Ik ben normaal niet perse "fan" van een renner maar vooral heel chauvinistisch...laten we eerlijk zijn MvdP is natuurlijk veel en veel beter dan WvA :+ (geintje natuurlijk 2 prachtige renners maar ik ga dan als nederlander toch voor de nederlander) maar vandaag heb ik een keer een belgie petje op want het zou toch ongelooflijk vet zijn als Wout gisteren de Ventoux etappe wint en vandaag de massa sprint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Maar waarom veronderstelt iedereen dat WvA momenteel zwaarder staat dan normaal? Hij is zo'n 1.5-2kg boven zijn streefgewicht begonnen aan de tour. Denken jullie niet dat hij de voorbije twee weken heeft gebruikt om op zijn streefgewicht te komen? Afvallen is meer verbranden dan binnen krijgen. De tour lijkt mij daar een heel geschikt medium voor. Uiteraard moet je dit dan doen met zeer strikte medische begeleiding aangezien het niet de bedoeling is om een hongerklop te krijgen. Ulrich begon ook altijd nog wat te zwaar aan de tour. Bovendien reed hij ook nog eens een KOM in de eerste afdaling, dat helpt wel om vooraan te blijven. Veel respect voor Mollema maar hij is wel niet meer de renner van 3-4 jaar geleden, die "conservatieve" waarden lijken mij tegenwoordig eerder reële te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Horla schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:54:
Maar waarom veronderstelt iedereen dat WvA momenteel zwaarder staat dan normaal? Hij is zo'n 1.5-2kg boven zijn streefgewicht begonnen aan de tour. Denken jullie niet dat hij de voorbije twee weken heeft gebruikt om op zijn streefgewicht te komen? Afvallen is meer verbranden dan binnen krijgen. De tour lijkt mij daar een heel geschikt medium voor. Uiteraard moet je dit dan doen met zeer strikte medische begeleiding aangezien het niet de bedoeling is om een hongerklop te krijgen. Ulrich begon ook altijd nog wat te zwaar aan de tour. Bovendien reed hij ook nog eens een KOM in de eerste afdaling, dat helpt wel om vooraan te blijven. Veel respect voor Mollema maar hij is wel niet meer de renner van 3-4 jaar geleden, die "conservatieve" waarden lijken mij tegenwoordig eerder reële te zijn.
Goed punt, maar al haal je 1.5 - 2kg af van zijn gewicht, dan blijven de absolute vermogens nog steeds enorm hoog.

Theo Bos zei het gisteren ook: hij had geen idee hoe je zo explosief kan zijn maar ook zo goed lang een mega hoog vermogen kan leveren. Er is ook eigenlijk niemand anders die dit op deze manier kan.

MvP’s power curve is in dat opzicht makkelijker te volgen: explosief en minder goed in lang hoog vermogen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
Het is inderdaad redelijk zot om de ene dag 2de te worden in de massasprint en de volgende dag een zware bergrit te winnen. Wel niet vergeten dat hij vorig jaar ook 2de was in een bergrit waar hij de groepsprint ging winnen nadat hij de twee bergen ervoor heel het peloton aan flarden had gereden.
Ik denk dat je hem redelijk met Indurain kan vergelijken. Die reed de cols in (moordend) tempo naar omhoog en won de tijdrit met overmacht. De Ventoux is uiteindelijk ook een ideale tempocol. En in de sprints is hij op zijn best als het eerder een machtsprint is.

edit: Ik denk dat MvP nog niet echt weet wat hij in de bergen waard is. Hij heeft volgens mij nog nooit de motivatie gehad om goed te zijn in een bergrit :+

[ Voor 12% gewijzigd door Horla op 08-07-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Requiem19 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 00:42:
Overigens mooi dat je Colbrelli aanhaalt als voorbeeld van iemand die GW goed aankan en tevens een bergrit - 2 pagina’s terug zette je nog je vraagtekens bij Bahrein en haalde je Colbrelli als verdacht voorbeeld aan (overigens is Colbrelli 4-5kg lichter dan WvA).
Ik zet vraagtekens bij Bahrein als complete ploeg (met de kanttekening dat TJV eenzelfde ontwikkeling doorgemaakt heeft). Colbrelli heeft eigenlijk nog nooit iets gewonnen in zijn carrière, net als Caruso en Padun etc. De insinuaties die ik bij Bahrein heb zijn meer als ploeg als geheel. Tot 2019 werd er echt nooit gewonnen in die ploeg en nu zijn ze na Ineos, DQS en in mindere mate TJV en UAE de 3e/4e ploeg van het peloton. Wout van Aert daarentegen werd al wereldkampioen op zijn 18e. Pogacar heb ik ook geen vraagtekens bij.

Blijf erbij dat WvA in eerste instantie gewoon een tijdrijder is die in principe in staat zijn snel een berg op te rijden. Zijn onderscheidende kwaliteit is dat hij dat tempo vol kan houden over de volledige lengte van een klassieker. Een Ganna en in mindere mate Campenaerts, Dumoulin, Thomas, Dennis, Wiggings etc. hebben allemaal aangetoond dat dat een prima basis is voor dit type overwinningen (over de gehele duur van een rit gemiddeld meer watts trappen dan je concurrenten). Deze mannen wegen/wogen van nature ook allemaal 72/73kg voordat ze evolueerde naar hun klassements-gewicht van zo'n 71/69kg. Dat is vooral noodzakelijk bij meerdaagse inspanningen, voor één dag lijkt die 3kg x 6w me nog wel te overbruggen met talent/grotere motor/sparen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 08-07-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Horla schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:54:
Omdat het door de ploeg is gecommuniceerd dat hij eigenlijk ~2kg boven zijn streefgewicht zit. En je valt altijd wel af tijdens een grote ronde, maar het is niet het geschikte moment om een calorietekort te creeren, omdat dit ten koste gaat van je herstel. Ik meen dat Thijs Zonneveld dit ook benoemde in de podcast ergens afgelopen week (maar dit is echt even diep graven dus wellicht fout onthouden).

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02

pro_6or

amateur_60r

ik vind het sowieso (al weer jaren) verdacht wat voor enorme prestaties er geleverd worden. Door allemaal, en metname door de grote namen.

Is het mogeljk dat er weer een nieuwe drug is die nog niet te detecteren is? Je zou zeggen, dat kan toch bijna niet?

Maar als je naar de gemiddelde snelheden kijkt dan liggen die sinds jaren al weer erg hoog en dit jaar zien we ook heel veel wonderprestaties (van verschillende mannen).

Misschien kan het, covid jaren, anders getraind, grote talenten, steeds betere begeleieding en materialen maar ik vind het toch enigszins vreemd.

Vroeger, in het EPO tijdperk, was ik nog naief en vond ik het gewoon geweldig en sindsdien kan ik het niet meer normaal zien wanneer een renner iets ontzettend goeds doet. Het is bij mij daardoor gewoon een beetje verpest in de zin van dat ik altijd blijf denken, ja maar/wat als.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Wout van Aert z'n rit staat op Strava, helaas zonder power nummers. Een handige Harry kan dan uitrekenen hoeveel watts hij trapte? Pogacard was in ieder geval 3 minuten sneller dan van Aert op de klim vanaf Bedoin. Ook mannen als Asgreen, Konrad en Naesen waren sneller op de klim vanaf Sault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
pro_6or schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:51:
ik vind het sowieso (al weer jaren) verdacht wat voor enorme prestaties er geleverd worden. Door allemaal, en metname door de grote namen.

Is het mogeljk dat er weer een nieuwe drug is die nog niet te detecteren is? Je zou zeggen, dat kan toch bijna niet?

Maar als je naar de gemiddelde snelheden kijkt dan liggen die sinds jaren al weer erg hoog en dit jaar zien we ook heel veel wonderprestaties (van verschillende mannen).

Misschien kan het, covid jaren, anders getraind, grote talenten, steeds betere begeleieding en materialen maar ik vind het toch enigszins vreemd.

Vroeger, in het EPO tijdperk, was ik nog naief en vond ik het gewoon geweldig en sindsdien kan ik het niet meer normaal zien wanneer een renner iets ontzettend goeds doet. Het is bij mij daardoor gewoon een beetje verpest in de zin van dat ik altijd blijf denken, ja maar/wat als.
Ik vind het juist gek dat er ondanks dat alle randvoorwaarden worden geoptimaliseerd, er nog steeds niet harder wordt gereden dan vroeger, toen doping/EPO vrijwel standaard was.Blijkbaar is dat verschil dus toch niet in te halen met alle progressie in de randzaken + eventuele doping die momenteel in gebruik is.

De fietsen zijn lichter, stijver, aerodynamischer. Er wordt tot in detail gekeken naar voeding en ze gebruiken ketonen, sportgelletjes etc. Trainingskennis en leer is op het hoogste niveau ooit, renners zijn beter op de hoogte van de eigen fysieke mogelijkheden (rijden op power, hartslag, werken met load en trainers en trainingsprogramma's, gaan op hoogte etc). Alles is geavanceerder en wetenschappelijker geworden, maar ze zijn niet harder gaan klimmen. Zou dat komen omdat ze vroeger simpelweg meer aanleg hadden? Was een Merckx zo'n wondermens en is hij daarom de beste wielrenner allertijden? Ondanks dat hij een biefstukje at als voorbereiding? Vergeleken met de huidige renners was hij vrij 'chubby'.

Een Merckx won (vrijwel?) alles waar hij aan mee leek te doen, waar een Pogacar en een Roglic bewust kiezen en toewerken naar een ronde/wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
Stufferdt schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:12:
[...]
En Merckx won (vrijwel?) alles waar hij aan mee leek te doen, waar een Pogacar en een Roglic bewust kiezen en toewerken naar een ronde/wedstrijd.
Pogacar en Roglic winnen ook bijna alles waar ze aan meedoen en dat het hele jaar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Stufferdt schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:12:
[...]

Ik vind het juist gek dat er ondanks dat alle randvoorwaarden worden geoptimaliseerd, er nog steeds niet harder wordt gereden dan vroeger, toen doping/EPO vrijwel standaard was.Blijkbaar is dat verschil dus toch niet in te halen met alle progressie in de randzaken + eventuele doping die momenteel in gebruik is.
Er wordt wel harder gereden dan vroeger in het algemeen. Ieder jaar worden er verschillende klim records verbroken op colls:

http://www.climbing-records.com/

Om maar 1 voorbeeld eruit te lichten. Ene "Mark Padun" heeft paar weken terug het record van ene Miquel Indurain op La Plagne met 36 seconden verbeterd:

climbing-records.com/2021/06/mark-padun-indurains-la-plagne.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Owios schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:15:
[...]

Pogacar en Roglic winnen ook bijna alles waar ze aan meedoen en dat het hele jaar door.
Roglic in 2021:
  • Parijs-Nice: groene trui en 14e in het algemeen klassement.
  • Ronde van het Baskenland: elke trui gewonnen.
  • AGR: 69ste.
  • Waalse Pijl 2e.
  • LBL: 13e.
  • Tour: uitgevallen.
Dus hij doet vaak mee voor de prijzen, maar maakt in verhouding ook weinig koersdagen. Profs mogen er jaarlijks max 90 maken sinds enkele jaren geleden. Hij kiest heel selectief waar hij start en geeft niks om koersdagen. Hij zat vooafgaand aan de huidige tour 2 maanden op hoogtestage als ik me niet vergis.

Pogacar wint dit jaar de UAE tour, Tirreno, 2e in Het Baskenland, LBL, een DNF in de Waalse Pijl, de Ronde van Slovenie en is hard op weg in deze tour. Maar het is allemaal min of meer hetzelfde: gebruik maken van zijn specialiteit om heel hard te kunnen klimmen, het wat Ypuh noemt als een katachtige op een tak zitten loeren.

Een Eddy Merckx won letterlijk alles: 80 eendagskoersen, 68 tijdritten, 51 klassiekers en 16 grote rondes.
Requiem19 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:27:
[...]

Er wordt wel harder gereden dan vroeger in het algemeen. Ieder jaar worden er verschillende klim records verbroken op colls:

Om maar 1 voorbeeld eruit te lichten. Ene "Mark Padun" heeft paar weken terug het record van ene Miquel Indurain op La Plagne met 36 seconden verbeterd:

Ah, die site kende ik nog niet. Wist niet dat er toch nog regelmatig records werden gebroken. Maar okay, blijkbaar zijn we dus op het punt dat we de de oude records en snelheden aan het evenaren zijn: met dus de nieuwste fietsen, voedings- en trainingsleer, profs die al vanaf jonge leeftijd begeleiding hebben op hoog niveau en met ook een hoog niveau instromen in de World tour. Dus de randvoorwaarden zijn beter dan ooit (in mijn optiek, maar aanname). Dus zo bijzonder is het dan toch niet? En als er doping wordt gebruikt, is die stukken minder effectief dan vroeger. Je zit denk ik al grotendeels te werken tegen de grens wat haalbaar is en dus heeft doping ook minder effect meer. Nu nog 10% erbij dmv doping is niet meer haalbaar lijkt me.

[ Voor 33% gewijzigd door Stufferdt op 08-07-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:27:
[...]

Slecht voorbeeld, de route van Padun was 800m korter en dus lag zijn gemiddelde snelheid lager (dus geen record).

Verder is het logisch dat klimrecords gebroken worden: er zijn zoveel variabelen (weer, wind, hoeveel km is er al gefietst tot de beklimming, hoeveel dagen wordt er al gekoerst, hoe hard is de koers, hoe ontvouwen de rit en het klassement zich dus hoe nodig is een maximale inspanning) dat je nooit kan stellen dat een bestaand record alleen door doping of een extreem talent kan worden verbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Verwijderd schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:37:
[...]

Slecht voorbeeld, de route van Padun was 800m korter en dus lag zijn gemiddelde snelheid lager (dus geen record).

Verder is het logisch dat klimrecords gebroken worden: er zijn zoveel variabelen (weer, wind, hoeveel km is er al gefietst tot de beklimming, hoeveel dagen wordt er al gekoerst, hoe hard is de koers, hoe ontvouwen de rit en het klassement zich dus hoe nodig is een maximale inspanning) dat je nooit kan stellen dat een bestaand record alleen door doping of een extreem talent kan worden verbroken.
True, dat heb ik in de snelheid niet gecheckt.

Maar Padun is qua gemiddelde klimsnelheid op deze klim nu alleen achter Indurain.

Ik zeg ook niet dat dit gelijk doping betreft. Ik reageer alleen op de poster die stelt dat men niet sneller fietst (zie de post die ik quote). Men fietst namelijk over het algemeen wel sneller dan ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Stufferdt schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Roglic in 2021:
  • Parijs-Nice: groene trui en 14e in het algemeen klassement.
  • Ronde van het Baskenland: elke trui gewonnen.
  • AGR: 69ste.
  • Waalse Pijl 2e.
  • LBL: 13e.
  • Tour: uitgevallen.
Dus hij doet vaak mee voor de prijzen, maar maakt in verhouding ook weinig koersdagen. Profs mogen er jaarlijks max 90 maken sinds enkele jaren geleden. Hij kiest heel selectief waar hij start en geeft niks om koersdagen. Hij zat vooafgaand aan de huidige tour 2 maanden op hoogtestage als ik me niet vergis.

Pogacar wint dit jaar de UAE tour, Tirreno, 2e in Het Baskenland, LBL, een DNF in de Waalse Pijl, de Ronde van Slovenie en is hard op weg in deze tour. Maar het is allemaal min of meer hetzelfde: gebruik maken van zijn specialiteit om heel hard te kunnen klimmen, het wat Ypuh noemt als een katachtige op een tak zitten loeren.

Een Eddy Merckx won letterlijk alles: 80 eendagskoersen, 68 tijdritten, 51 klassiekers en 16 grote rondes.

[...]

Ah, die site kende ik nog niet. Wist niet dat er toch nog regelmatig records werden gebroken. Maar okay, blijkbaar zijn we dus op het punt dat we de de oude records en snelheden aan het evenaren zijn: met dus de nieuwste fietsen, voedings- en trainingsleer, profs die al vanaf jonge leeftijd begeleiding hebben op hoog niveau en met ook een hoog niveau instromen in de World tour. Dus de randvoorwaarden zijn beter dan ooit (in mijn optiek, maar aanname). Dus zo bijzonder is het dan toch niet? En als er doping wordt gebruikt, is die stukken minder effectief dan vroeger. Je zit denk ik al grotendeels te werken tegen de grens wat haalbaar is en dus heeft doping ook minder effect meer. Nu nog 10% erbij dmv doping is niet meer haalbaar lijkt me.
Doping is niet alleen om in absolute zin harder te fietsen he?

The Real Science of Sport Podcast had een leuke special over de rechtszaak tegen de (voormalig) Sky (nu Ineos) ploegarts. Die is met testosteron zalf betrapt en claimde dat dit was voor een erectiestoornis bij iemand in de ploeg en natuurlijk niet voor de renners.

In deze podcast wordt mooi uitgelegd dat je testosteron zalf kunt aanbrengen op je huid en het wordt opgenomen in je bloed via je huid. Dit bevordert het herstel redelijk goed, maar omdat het zulke kleine hoeveelheden betreft is het 's ochtends alweer door je lichaam verwerkt en is het niet meer te vinden in je bloed.

Je gaat hier niet een klimrecord door vestigen, maar je wordt tijdens een grote ronde op deze manier minder 'slecht' dan renners die dit niet gebruiken. Uiteindelijk verslechterd bijna iedereen na 3 weken grote ronde, maar als jij minder snel aftakelt dan de rest, lijkt het alsof je in de laatste week harder gaat fietsen.

https://nos.nl/artikel/23...n-testosteron-voor-renner
https://podcasts.apple.co...461719225?i=1000513583274

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
Hoe dat met klimtijden zit weet ik niet, maar gemiddeld wordt er over een koers een veelvoud harder gereden. Het wielrennen is daardoor ook wel een tijdje rete saai geweest waarbij de schuld aan de vermogensmeters gegeven werd. Complete ploegen (o.a. US Postal, Sky) gingen gewoon op 95% van hun kunnen rijden, wetende dat iedereen die daar voor langer dan X minuten overheen ging zichzelf aan het oproken was. Het is daardoor meer een afvalrace geworden i.p.v. een koers gekleurd door aanvallen.

Mannen als WvA en MvdP lijken ineens beide te kunnen; 5-6u lang een verschroeiend tempo rijden en dan nog steeds aanvallen en weer herstellen. Etappe 7 van 249km werd gewoon afgewerkt met een gemiddelde van 46,6 km/u en daarin zaten 3.000hm(!!!).

Hier de powerdata van Mohoric.

Ik betwijfel of er in de tijd van Merckx zo hard gereden werd. Die staken nog een peukje op voor de finale.
Afbeeldingslocatie: https://gisterennogvandaag.files.wordpress.com/2019/09/30-jaar-geleden-reclame-door-eddy-mercks-voor-sigaretten-r6-van-het-merk-reemtsma-juni-1989.jpg?w=640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:11:
[...]

MvP’s power curve is in dat opzicht makkelijker te volgen: explosief en minder goed in lang hoog vermogen leveren.
Hier wil ik toch even op inhaken. Heb je de cijfers van een aantal van zijn koersen niet gezien? Amstel Gold, het NK, Strade Bianche, daar legt MvdP indrukwekkend grote ballen op tafel als je naar wattages kijkt over lange segmenten.

Elissonde heeft trouwens wel zijn power gedeeld op Strava; https://www.strava.com/activities/5591757750/analysis
250W gemiddeld over de hele dag.
Eerste beklimming vanuit Sault 289W, tweede beklimming vanuit Bedoin op 319W.
Hij weegt ruim 20kg minder dan WvA, reken maar uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Pimorez op 08-07-2021 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02

pro_6or

amateur_60r

Ik deed mijn post ook mede door dit soort charts:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdWhnLQaQV4sPOIB3_3xQsQ16CU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XzCpWLBoe2hDYdNLKbch5w1c.png?f=user_large

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Requiem19 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:47:
[...]

Doping is niet alleen om in absolute zin harder te fietsen he?

The Real Science of Sport Podcast had een leuke special over de rechtszaak tegen de (voormalig) Sky (nu Ineos) ploegarts. Die is met testosteron zalf betrapt en claimde dat dit was voor een erectiestoornis bij iemand in de ploeg en natuurlijk niet voor de renners.

In deze podcast wordt mooi uitgelegd dat je testosteron zalf kunt aanbrengen op je huid en het wordt opgenomen in je bloed via je huid. Dit bevordert het herstel redelijk goed, maar omdat het zulke kleine hoeveelheden betreft is het 's ochtends alweer door je lichaam verwerkt en is het niet meer te vinden in je bloed.

Je gaat hier niet een klimrecord door vestigen, maar je wordt tijdens een grote ronde op deze manier minder 'slecht' dan renners die dit niet gebruiken. Uiteindelijk verslechterd bijna iedereen na 3 weken grote ronde, maar als jij minder snel aftakelt dan de rest, lijkt het alsof je in de laatste week harder gaat fietsen.

https://nos.nl/artikel/23...n-testosteron-voor-renner
https://podcasts.apple.co...461719225?i=1000513583274
Daar heb je een goed punt ja, het is meer dan enkel harder rijden. "Minder slecht zijn in de derde week'' is natuurlijk iets dat lastig te vergelijken is tussen jaren/renners. Een Kruijswijk heeft over het algemeen een goede derde week wordt altijd gezegd, kan aanleg zijn of zijn specifieke manier van koersen.

Ik hoop gewoon voor de sport dat over X jaar blijkt dat de toppers van dit moment het op talent, wilskracht en ideale randvoorwaarden doen/hebben gedaan en niet meer op EPO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Pimorez schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Hier wil ik toch even op inhaken. Heb je de cijfers van een aantal van zijn koersen niet gezien? Amstel Gold, het NK, Strade Bianche, daar legt MvdP indrukwekkend grote ballen op tafel als je naar wattages kijkt over lange segmenten.
Die cijfers zijn altijd Normalized Power cijfers.

[ Voor 26% gewijzigd door Requiem19 op 08-07-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:54
Stufferdt schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:43:
[...]

Een Kruijswijk heeft over het algemeen een goede derde week wordt altijd gezegd, kan aanleg zijn of zijn specifieke manier van koersen.
Dat hoor je vaak maar ik zie het nooit? Wellicht een goede derde week na Tirreno Adriatico, maar in een GT is het zoals de laatste keren zeer matig wat deze man laat zien.

Het gaat hier alleen maar over doping en insinuaties daarvan, maar wie heeft er wat aan doping als het WAAIERALARM weer loeit vandaag. Spannend…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
doomtech schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:50:
[...]

Dat hoor je vaak maar ik zie het nooit? Wellicht een goede derde week na Tirreno Adriatico, maar in een GT is het zoals de laatste keren zeer matig wat deze man laat zien.

Het gaat hier alleen maar over doping en insinuaties daarvan, maar wie heeft er wat aan doping als het WAAIERALARM weer loeit vandaag. Spannend…
Ja eens, wellicht dat hij het nu wel laat zien als 'meesterknecht'. Hij is sowieso als GT-man wel wat op z'n retour.

Altijd mooi waaiers! Ik hoor Thijs Zonneveld al opgewonden kraaien van enthousiasme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Pimorez schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Elissonde heeft trouwens wel zijn power gedeeld op Strava; https://www.strava.com/activities/5591757750/analysis
250W gemiddeld over de hele dag.
Eerste beklimming vanuit Sault 289W, tweede beklimming vanuit Bedoin op 319W.
Hij weegt ruim 20kg minder dan WvA, reken maar uit.
Hij weegt 52kg volgens Wikipedia.

Dan zou hij de Ventoux vanuit Bedoin zijn opgereden met 319 / 52 = 6.1 w/kg.

Als deze data correct is en WvA inderdaad 78/79 kg weegt, zou WvA 475 tot 481 watt getrapt hebben -gemiddeld, gedurende 1 uur - als hij ook 6.1 w/kg de klim op gereden heeft. Hij reed echter wat bij hen weg...

Dit krijgt toch wel bijzondere proporties als alles wat hierboven staat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:13
nvm. Scheel gekeken denk ik :/

[ Voor 94% gewijzigd door GerbenBK op 08-07-2021 13:06 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Requiem19 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:56:
[...]

Hij weegt 52kg volgens Wikipedia.

Dan zou hij de Ventoux vanuit Bedoin zijn opgereden met 319 / 52 = 6.1 w/kg.

Als deze data correct is en WvA inderdaad 78/79 kg weegt, zou WvA 475 tot 481 watt getrapt hebben -gemiddeld, gedurende 1 uur - als hij ook 6.1 w/kg de klim op gereden heeft. Hij reed echter wat bij hen weg...

Dit krijgt toch wel bijzondere proporties als alles wat hierboven staat klopt
Hoezo dan bijzondere proporties.
Ellisonde is nu eenmaal geen topper. Mollema is naar mijn inziens over zijn top. Wout verloor tegenover de favorieten gewoon 4 minuten wat normaal is.

Wout is iemand die al zijn hele carrière heel lang hoge vermogens kan leveren en iemand met uitzonderlijk talent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:33
Stufferdt schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:32:
... En als er doping wordt gebruikt, is die stukken minder effectief dan vroeger. Je zit denk ik al grotendeels te werken tegen de grens wat haalbaar is en dus heeft doping ook minder effect meer. Nu nog 10% erbij dmv doping is niet meer haalbaar lijkt me.
Dit is iets wat ik ook al jaren denk. Ik spreek het eigenlijk nooit uit omdat ik eigenlijk niet weet of het wel correct is.

Ik heb altijd gedacht dat iedere mens zijn grenzen heeft. Over die grenzen kan je niet gaan. Doping is een hulpmiddel om zo dicht mogelijk tegen die grens aan te komen. Nu alle trainings- en voedingsmethodes op zo'n hoog niveau zitten, heeft doping om prestaties te verbeteren weinig zin omdat je al redelijk dicht tegen de grens aankomt.

Mocht mijn redenering niet kloppen, zeg het gerust. Dan ben ik eigenlijk van de twijfel af. Dan mag ik het idee opbergen of net uitspreken.

Nu wordt er veel meer aandacht besteed aan de recuperatie. Ben zeker geen specialist maar ik kan me niet voorstellen dat een testosteron zalf, wat niet mag, meer effect heeft dan ketonen, wat wel mag.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:47
Kenhas schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Dit is iets wat ik ook al jaren denk. Ik spreek het eigenlijk nooit uit omdat ik eigenlijk niet weet of het wel correct is.

Ik heb altijd gedacht dat iedere mens zijn grenzen heeft. Over die grenzen kan je niet gaan. Doping is een hulpmiddel om zo dicht mogelijk tegen die grens aan te komen. Nu alle trainings- en voedingsmethodes op zo'n hoog niveau zitten, heeft doping om prestaties te verbeteren weinig zin omdat je al redelijk dicht tegen de grens aankomt.

Mocht mijn redenering niet kloppen, zeg het gerust. Dan ben ik eigenlijk van de twijfel af. Dan mag ik het idee opbergen of net uitspreken.

Nu wordt er veel meer aandacht besteed aan de recuperatie. Ben zeker geen specialist maar ik kan me niet voorstellen dat een testosteron zalf, wat niet mag, meer effect heeft dan ketonen, wat wel mag.
Tja, als je met EPO of transfusies de hoeveelheid rode bloedcellen in je bloed weet te verhogen dan ehb je wel meer zuurstofcapaciteit, wat je te leveren inspanning wel ten goede kan komen.
Echter hebben rode bloedcellen impact op de "dikte" van het bloed.
Zuurstofcapaciteit hangt er ook van af hoeveel bloed er stroomt (flow). Je hart kan sneller en krachtiger kloppen, maar als op een gegeven moment de dikte van het bloed te hoog wordt kan je hart niet tegen die spanning op en zal de flow toch lager worden.
Waar dan het optimum ligt is ook maar zeer de vraag.

En met hoogtestage en adequate voeding zal je mogelijk ook al tot aan je optimale hoeveelheid rode bloedcellen kunnen komen. Ik kan je dus niet van je twijfel afhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jammer dat Peter Sagan niet is gestart(knieblessure) Gister in Bus van 37:26 binnengekomen. Maar groene trui weinig kansen dit jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Kenhas schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Ik zou zeggen luister de Podcast eens als je dit echt interessant vindt. Is met een Sportmedisch specialist.

https://play.acast.com/s/...tteamskyandbritishcycling

En om op je vraag in te gaan: stel je hebt twee bodybuilders en de voeding, training en recovery is voor beide perfect, maar 1 van de twee gebruikt groeihormonen: welke van de twee bodybuilders zal sterker en gespierder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Requiem19 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:33:
[...]

Ik zou zeggen luister de Podcast eens als je dit echt interessant vindt. Is met een Sportmedisch specialist.

En om op je vraag in te gaan: stel je hebt twee bodybuilders en de voeding, training en recovery is voor beide perfect, maar 1 van de twee gebruikt groeihormonen: welke van de twee bodybuilders zal sterker en gespierder zijn?
Bedankt voor de link naar die podcast (y)

Om op jouw vraag te antwoorden. Als alles perfect is en de ene is sterker dan de andere, dan is het toch niet zo perfect. Dan hebben ze nog marge tot aan de grenzen.
Moet toegeven dat ik maar dacht aan wielrennen met mijn uitspraak, zeker niet in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3kster
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
15 minuten verschil? Ik zou maar opschieten Pogi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
De hoogst geklasseerde had een achterstand van bijna een uur ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Die bergprijs moeten ze toch ook is iets aan doen. Van Aert staat dankzij zijn beklimming van gisteren gewoon 2de op een paar punten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 15:09
Boogert zei dat die nog nooit is gezwicht onder de druk. Tja.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
xzaz schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:50:
Beetje makkelijk om dat hier neer te zetten maar geen voorbeelden te geven, ik ben nu wel oprecht benieuwd.

Only fools are enslaved by time and space.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:03
LoneRanger schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:57:
[...]

Beetje makkelijk om dat hier neer te zetten maar geen voorbeelden te geven, ik ben nu wel oprecht benieuwd.
Slaat denk ik op de aflevering van de avondetappe van vanavond. Daar werd gesproken over interne en externe druk om te presteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
xzaz schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:50:
Hij had daar een middeltje tegen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
LoneRanger schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:57:
[...]

Heeft toch bekend onder druk?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
We hebben het hier wel eens over de teller van Cavendish, maar Vos wint toch maar mooi haar 30ste Giro etappe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:33:
[...]

In het fietsen heb je dan weer niet zoveel aan dat extra spiergewicht, en misschien meer aan groeiremmers op de locaties waar spiergroei niet gewenst is.

Locale aanpak per lichaams regio is imho het antwoord, en natuurlijk perfect gelijkmatig die groei door bv gelimiteerde voeding tot stand laten komen.

Zowiezo vind ik de nieuwe renners enof "jeugd" er al opvallend volwassen uitgebouwd uitzien.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
enchion schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 00:07:
[...]

In het fietsen heb je dan weer niet zoveel aan dat extra spiergewicht, en misschien meer aan groeiremmers op de locaties waar spiergroei niet gewenst is.

Locale aanpak per lichaams regio is imho het antwoord, en natuurlijk perfect gelijkmatig die groei door bv gelimiteerde voeding tot stand laten komen.

Zowiezo vind ik de nieuwe renners enof "jeugd" er al opvallend volwassen uitgebouwd uitzien.
Welk extra spier gewicht?

Van testosteron krijg je niet magisch uit het niets spieren. Het zorgt voor veel sneller herstel (waardoor een bodybuilder harder kan trainen en dus vaker kan trainen. Bij een wielrenner is het gevolg dat hij de dag erna sneller fris is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Voor wie het interessant vindt, vandaag een nieuwe podcast van The Real Science of Sport over de hoe geloofwaardig de prestaties van Pogacar zijn:

https://podcasts.apple.co...461719225?i=1000528340757
Slovenian Tadej Pogačar has dominated the 2021 Tour de France but questions about his performance remain given cycling's doping history. How much do we know? What can cycling do to become more transparent and is seeing really believing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
@Requiem19 kan je misschien al verklappen of ze een antwoord hebben op
What can cycling do to become more transparent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Kenhas schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:40:
@Requiem19 kan je misschien al verklappen of ze een antwoord hebben op

[...]
Ik heb hem zelf nog niet geluisterd, maar ik zal de samenvatting geven als ik het geluisterd heb :).
Pagina: 1 ... 72 ... 155 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21