Ik heb niet eens twijfel over de precisie van de meting van de fiets van Lorena Wiebes, ik durf bijna te stellen dat er helemaal geen meting is gedaan. Hooguit een getal afgelezen van een digitale weegschaal. Op alle foto's die ik gezien heb gebruikt UCI/Shimano een digitale haakweegschaal hangend aan een statief, onder een open party-tentje of in de open lucht.
Met een digitale haakweegschaal is het helemaal niet zo simpel om nauwkeurig te wegen, zelfs na ter plaatse justeren met een referentiegewicht blijft er een meetonnauwkeurigheid over van 0,5% van het weegbereik. De Kern haakweegtoestellen met 10 gram resolutie zijn er met een weegbereik van 10 of 20 kg: de levert een meetonnauwkeurigheid op van ±50 of zelfs ±100 gram. Dergelijke toestellen zijn gemaakt voor industrieomgevingen om
snel goederen bij ontvangst te kunnen controleren, niet om nauwkeurig te wegen. Bij de Conrad heb je zo'n ding voor circa 8 tientjes exclusief certificaat.
Als je last 1º uit het lood hangt omdat de wind er met een constante snelheid tegenaan blaast, kun je al een afwijking van circa 1 gram op 6800 gram krijgen. Bij 4,3º zit je op 20 gram. Platoweegschalen moeten ook altijd waterpas opgesteld staan om dezelfde reden. Teken eens een driehoek met een hoek van 4,3º en zie hoe weinig dat optisch is.
In de handleiding van een haakweegschaal staat ook dat de last stil moet hangen. Bij een bewegende last, bijvoorbeeld omdat windstoten tegen de fiets blazen, kun je helemaal niet meer wegen. Daar is het toestel simpelweg niet op gebouwd. Doe je dat toch, dan zijn de afgelezen waardes Russisch roulette. Dat blijkt ook wel uit het verschil tussen de hoogste en laagste weging: 5 keer meer dan de
10 gram herhaalnauwkeurigheid (van een Kern haakweegschaal met een resolutie van 10 gram).
In de Waaier schrijft een relevant (niet helemaal correct) verhaal:
De zaak Wiebes: Waar ligt de fout? Bij de ploeg of de UCI?
[
Voor 8% gewijzigd door
cj1 op 03-06-2026 11:23
]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j