Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Was een behoorlijke lelijke valMaarten_E schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:57:
Lucinda Brand hard onderuit net op de Arbres door de armen van een toeschouwer. Jammer.
Edit: Of in ieder geval 1 op het podium, al zal plek 3 ook wel gehaald worden
[ Voor 26% gewijzigd door Charles Hill op 12-04-2026 18:10 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Inderdaad, of helemaal geen kopwerk meer doen.Chelseamarre123 schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:15:
Maar Visma heeft het weer vlaggen na dwars door Vlaanderen vorig jaar. Waarom niet om en om aanvallen
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Interessant!GerbenBK schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:19:
Zit te denken…Had Philipsen niet ook zn schoenen aan Van der Poel kunnen geven? Had wellicht nog weet een seconde of 40 gescheeld.
Maar… Philipsen is bijna 10 cm kleiner. Ik weet niet of dat voor zijn schoenmaat uitmaakt maar ik kan me voorstellen dat Van der Poel de schoenen niet zal passen.
Hij had gewoon zn voorwiel moeten geven zoals Del Grosso deed. Sowieso wel slecht om in roubaix met andere pedalen te rijden. Pech in Roubaix is bijna een gegeven.GerbenBK schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:19:
Zit te denken…Had Philipsen niet ook zn schoenen aan Van der Poel kunnen geven? Had wellicht nog weet een seconde of 40 gescheeld.
En dat er geen 1 Alpecin rijder op hem wacht..
Aan de andere kant, van Aert heeft al zoveel pech gehad dat ik hem deze overwinning ook wel gun.
[ Voor 47% gewijzigd door Strider op 12-04-2026 21:41 ]
BlaBlaBla
Het is toch bizar dat nota bene in Roubaix, in het bos van Waller, er geen strategie is bij een lekke band? Helemaal bizar dat je twee kopmannen met verschillende pedalen rijden.Owios schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:25:
[...]
Hij had gewoon zn voorwiel moeten geven zoals Del Grosso deed. Sowieso wel slecht om in roubaix met andere pedalen te rijden. Pech in Roubaix is bijna een gegeven.
Maar dit hoort bij Roubaix. De mooiste koers van het jaar en wat mij betreft de mooiste, meeste emotionele wieleroverwinning in jaren.
Dat is maatwerk tegenwoordig.GerbenBK schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:19:
Wie van Alpecin had er kunnen wachten dan? Ze zaten allemaal achter hem of hebben geholpen.Strider schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:12:
Wat een pech voor vd Poel, en ook amateurisme dat hij niet gewoon direct een ander wiel kreeg?
En dat er geen 1 Alpecin rijder op hem wacht..
Aan de andere kant, van Aert heeft al zoveel pech gehad dat ik hem deze overwinning ook wel gun.
JasperLa1974 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:10:
[...]
Wie van Alpecin had er kunnen wachten dan? Ze zaten allemaal achter hem of hebben geholpen.
BlaBlaBla
Die heeft zijn fiets afgegeven, maar die reed met een prototype pedalen waar vd Poel niet in kon klikken. Dat is gewoon een blunder van de ploegleider.
Dat de medische wagen bij een valpartij zich naast een stilstaande ploegwagen parkeert is ook opmerkelijk te noemen. Hele opstopping, waardoor de Alpecin wagen er niet langs kon.
PSN: bollsie
Vlgs mij rijdt Philipsen al het hele jaar hier mee?dfbt schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:30:
Zeer verdiend gewonnen, Maar wat een amateurs bij alpacin. Je gaat tijdens een koers zoals Parijs-Robaix toch geen protypes uitproberen of dergelijke. Doe dat lekker tijdens Dwars door vlaanderen of dergelijke koersen als je al iets wil uitproberen. Of tijdens trainingen
Gewoon totaal niet over nagedacht.
Zonde, anders had MvdP gewoon in de finale gezeten waarschijnlijk.
Blijkbaar moest er een deel van de ploeg mee rijden(en gebeurde dat ook al in eerdere wedstrijden) en gaan ze later dit jaar of volgend jaar met de gehele ploeg over.dfbt schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:30:
Zeer verdiend gewonnen, Maar wat een amateurs bij alpacin. Je gaat tijdens een koers zoals Parijs-Robaix toch geen protypes uitproberen of dergelijke. Doe dat lekker tijdens Dwars door vlaanderen of dergelijke koersen als je al iets wil uitproberen. Of tijdens trainingen
Dus slechte voorbereiding van de ploegleider dat de coureurs dit niet van elkaar weten.
En pech dat het bos net op dat moment niet toegankelijk was door die valpartij.
Maar desalniettemin is het WvA onwijs gegund!
Had van mezelf nooit gedacht dat ik zo emotioneel ging reageren op de overwinning van Van Aert. Misschien dat de aperitief, die om 11u begon, er ook wel iets mee te maken had
Ook wel knap van Stuyven. Heeft toch klein beetje het voorjaar van Soudal-Quick Step glans gegeven. De overwinning opdragen aan Goolaerts, acht (denk ik) jaar na datum, vond ik ook wel mooi. Van Der Poel die zich tussen de masse wrong om Van Aert te gaan feliciteren, getuigt toch ook wel van het respect dat er is tussen de toppers . Pogacar is dan toch te kloppen... Kort samengevat was het een topdag gisteren
Jammer voor Vos. Had het haar wel gegund naar de zware weken maar denk dat net door die zware weken ze net dat tikkeltje tekort kwam.
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
In de meest belangrijke koers van het voorjaar pedalen gaan testensjufke schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:17:
[...]
Die heeft zijn fiets afgegeven, maar die reed met een prototype pedalen waar vd Poel niet in kon klikken. Dat is gewoon een blunder van de ploegleider.
Dat de medische wagen bij een valpartij zich naast een stilstaande ploegwagen parkeert is ook opmerkelijk te noemen. Hele opstopping, waardoor de Alpecin wagen er niet langs kon.
Do { Ping } while ( LOL )
Philipsen had direct zijn wiel moeten afstaan, hij had kennelijk toch niet de benen om te winnen en ze wisten allebei dat ze niet met dezelfde pedalen reden (+ de fietsafstelling is ivm lengte verschil ook anders). Over dit soort strategieën is denk ik niet goed over nagedacht; wat als iemand lek rijdt en er is geen volgauto in de buurt.Kenhas schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:49:
Toen ik Jasper zijn fiets zag afgeven, heb ik direct gezegd dat hij had moet blijven doorrijden en dat de volgende zijn wiel of fiets moest geven aan Van Der Poel. Op die manier had Philipsen een beetje voorsprong en had hij nog beetje kunnen helpen met Van Der Poel. Ging waarschijnlijk niet veel hulp zijn maar toch.
Had van mezelf nooit gedacht dat ik zo emotioneel ging reageren op de overwinning van Van Aert. Misschien dat de aperitief, die om 11u begon, er ook wel iets mee te maken had![]()
Ook wel knap van Stuyven. Heeft toch klein beetje het voorjaar van Soudal-Quick Step glans gegeven. De overwinning opdragen aan Goolaerts, acht (denk ik) jaar na datum, vond ik ook wel mooi. Van Der Poel die zich tussen de masse wrong om Van Aert te gaan feliciteren, getuigt toch ook wel van het respect dat er is tussen de toppers . Pogacar is dan toch te kloppen... Kort samengevat was het een topdag gisteren
Jammer voor Vos. Had het haar wel gegund naar de zware weken maar denk dat net door die zware weken ze net dat tikkeltje tekort kwam.
Sterker nog, ik had eigenlijk wel verwacht dat de Alpecin volgauto direct bij de renners zou aangeven wat er gedaan moest gaan worden toen vd Poel lek reed.
BlaBlaBla
Las dat er geen ploegmensen meer in het bos mogen staan met reservewielen. Ok leuk bedacht, maar zorg dan wel dat de auto of motor er goed en snel bij kan komen.wibblemoo schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:19:
[...]
Het is toch bizar dat nota bene in Roubaix, in het bos van Waller, er geen strategie is bij een lekke band? Helemaal bizar dat je twee kopmannen met verschillende pedalen rijden.
Maar dit hoort bij Roubaix. De mooiste koers van het jaar en wat mij betreft de mooiste, meeste emotionele wieleroverwinning in jaren.
Hoe dan ook; schitterende koers en met Wout van Aart ook een prachtige winnaar. Het is hem zeer gegund na alle ellende! Roubaix is wel een prachtige mix van talent, training en geluk / pech waardoor het altijd interessant is om naar te kijken.
[ Voor 10% gewijzigd door Morrar op 13-04-2026 09:56 ]
Hoe dan ook blijft het een prachtkoers. Het creëert zoveel verhalen. Meer dan verdiende winnaar ook, ik heb staan juichen voor Wout
Precies daarom beschrijf je deze strategieën voor de race, dat is bijv. in F1 niet anders, maar ook daar gaat het op dit gebied vaak mis. De ploegleiding had direct moeten ingrijpen, ze dragen toch niet voor niets communicatie bij, en hierop moeten sturen.Morrar schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:54:
Tja achteraf is het makkelijk praten; denk maar eens helder na op zo'n moment in de koers. Van der Poel gaf aan dat hij wist dat de pedalen niet gingen passen, maar dat hij had gehoopt ermee uit het bos te kunnen komen. Dus dat Jasper zijn voorwiel er niet meteen uit haalt is ergens begrijpelijk. Gelukkig was Del Grosso wel zo scherp. Dan nogmaals lek rijden op dezelfde strook is wel echt botte pech. De ploegleiding had inderdaad wel beter moeten weten met die verschillende pedalen.
Hoe dan ook; schitterende koers en met Wout van Aart ook een prachtige winnaar. Het is hem zeer gegund na alle ellende! Roubaix is wel een prachtige mix van talent, training en geluk / pech waardoor het altijd interessant is om naar te kijken.
BlaBlaBla
Tegen dat de ploegleiding dit wist stond VDP al lang bij Philipsen. Het beeld loopt enkele seconden achter en in de hectiek van het bos of Roubaix in het algemeen is het niet zo eenvoudig communiceren.Strider schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:03:
[...]
Precies daarom beschrijf je deze strategieën voor de race, dat is bijv. in F1 niet anders, maar ook daar gaat het op dit gebied vaak mis. De ploegleiding had direct moeten ingrijpen, ze dragen toch niet voor niets communicatie bij, en hierop moeten sturen.
Verschillende pedalen gebruiken is niet heat of the moment. Als ze beiden dezelfde pedalen hadden gehad, dan had VDP gewoon door kunnen rijden. Nu verliest hij minunten doordat hij het probeert en terug moet lopen naar z'n eigen fiets. Gewoon oerdom van de ploegleiding om te experimenteren met zoiets in een koers waarvan je weet dat de kans levensgroot is dat je moet wisselen van fiets door de vele lekke banden/kans op lek.BreadFan schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:00:
Ja, verschillende pedalen is onhandig, daar is iedereen het over eens, maar in the heat of the moment neem je een beslissing en die pakt niet lekker uit.
-edit- overigens is dit soort zaken wel wat wielrennen natuurlijk wielrennen maakt
[ Voor 6% gewijzigd door Shadow_Agent op 13-04-2026 10:14 ]
Dat Pogacar een fiets pakte in plaats van een wiel was waarschijnlijk ook een bewuste keuze, aan een wiel van de neutrale wagen pakken zitten ook nadelen:BreadFan schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:00:
Wat Van der Poel en Philipsen hadden moeten doen is achteraf makkelijk praten. Ja, verschillende pedalen is onhandig, daar is iedereen het over eens, maar in the heat of the moment neem je een beslissing en die pakt niet lekker uit. Je zag datzelfde bij Pogacar gebeuren. Die had ook beter een wiel kunnen laten wisselen ipv een andere fiets te pakken, waardoor hij later nog een keer van fiets moest wisselen.
Hoe dan ook blijft het een prachtkoers. Het creëert zoveel verhalen. Meer dan verdiende winnaar ook, ik heb staan juichen voor Wout
Je verliest in de eerste plaats al meer tijd met het wisselen van het wiel, en met schijfremmen is de kans vrij groot dat deze dan aanloopt in jouw fiets. Bovendien rij je dan alsnog niet op je gekozen materiaal, en vooral in Parijs Roubaix heb je ook wel voor bepaalde banden gekozen bijvoorbeeld, ik hoorde dat Pogi zelfs met 35mm reed.
Dus alsnog had hij waarschijnlijk ook met een wiel van de neutrale wagen later weer van fiets willen wisselen, dan maar gewoon zo snel mogelijk een andere fiets.
Daarom moet je ook zorgen dat je in 'the heat of the moment' eigenlijk zo min mogelijk foute beslissingen kan maken.BreadFan schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:00:
Wat Van der Poel en Philipsen hadden moeten doen is achteraf makkelijk praten. Ja, verschillende pedalen is onhandig, daar is iedereen het over eens, maar in the heat of the moment neem je een beslissing en die pakt niet lekker uit. Je zag datzelfde bij Pogacar gebeuren. Die had ook beter een wiel kunnen laten wisselen ipv een andere fiets te pakken, waardoor hij later nog een keer van fiets moest wisselen.
Roodhooft gaf achteraf aan 'dat hij niet gedacht had dat hij niet gedacht had dat EN de volgauto vast kwam te staan EN dat MvdP Philipsen's fiets zou moeten overnemen samen zou moeten komen.
Dat is uiteraard een kleine kans. Maar in risicomodellen doe je kans * impact. En als de uitkomst daarvan hoog is, plan je daar doorgaans op.
Wel echt zonde. Want als hij Philipsen's fiets had kunnen gebruiken om na de strook te wisselen had hij echt een grote kans gehad om in de finale te komen.
iedereen beleeft het anders en op andere leeftijden. Ik kan mij de solo van Boogerd op La Plagneaaaido schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:18:
Stelling: zitten we momenteel in de prime van het wielrennen tot nu toe? Met wielrenners als Pogacar (wellicht de beste tot nu toe ooit), vd Poel, WvA etc?
Je was niet de enige die daar een traantje bij geplengd heeft.Kenhas schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:49:
Had van mezelf nooit gedacht dat ik zo emotioneel ging reageren op de overwinning van Van Aert. Misschien dat de aperitief, die om 11u begon, er ook wel iets mee te maken had
Grappig, ik keek ook naar alle bovenstaande voorbeelden en heb ook een vrouw en kids. Beleef deze wielren periode toch echt wel als veel interessanter dan ooit. Misschien moet je weer wat vaker kijkenShadow_Agent schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:35:
[...]
iedereen beleeft het anders en op andere leeftijden. Ik kan mij de solo van Boogerd op La Plagnenog voor de geest halen, de val van Beloki in de afdeling met Armstrong door het gras, Guerini op Alpe 'dHuez, Der Jan natuurlijk, Riis en het debacle met de tijdrit, Pantani op de Ventoux etc. etc. Dat komt omdat ik toen jonger was, meer tijd had (geen sociale verplichtingen) en er veel meer mee bezig was. Zat toen de hele dag voor de TV om de koers te bekijken, dan lukt gewoon nu niet meer waardoor het vaak bij een samenvatting blijft. Persoonlijk heb ik dus met het verleden meer "emotioneel" gezien dan tegenwoordig waar de waan van de dag en sociale leven (vrouw/ kind etc) belangrijker is dan wielrennen...
De 'prime' qua fysieke prestaties?aaaido schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:18:
Stelling: zitten we momenteel in de prime van het wielrennen tot nu toe? Met wielrenners als Pogacar (wellicht de beste tot nu toe ooit), vd Poel, WvA etc?
De 'prime' van competitiviteit? De 'prime' van beste / meest vermakelijke koersen?
Ik denk dat dit, na Mathieu, die toen de Amstel Gold Race won en het WK, een van de mooiste koersen is geweest die ik heb gezien. Wat is de wielersport toch mooi!
Ik zag gisteren deze short voorbijkomen op YouTube van Sporza
Ze hebben er gewoon Celine Dion onder gezet. Ongelooflijk!
YouTube: Geen oog blijft droog! 🥹#WoutvanAert #WVA #ParisRoubaix #wielrennen
Het geeft maar weer eens aan hoeveel de wielersport lijkt op het dagelijks leven.Heel diep zitten en jezelf toch opkrabbelen om uiteindelijk weer een hoogtepunt te kunnen bereiken. Nooit opgeven.
[ Voor 12% gewijzigd door Dix0r op 13-04-2026 11:57 ]
Ja.. Celine Dion, My heart will go on. Ik vond dat dus wat wrang gezien de hartstilstand van Michael Goolaerts.Dix0r schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:56:
Ik zag gisteren deze short voorbijkomen op YouTube van Sporza
Ze hebben er gewoon Celine Dion onder gezet. Ongelooflijk!
YouTube: Geen oog blijft droog! 🥹#WoutvanAert #WVA #ParisRoubaix #wielrennen
Absoluut niet - deze Roubaix was echt belachelijk goed. Maar sinds de dominantie van Pogacar zijn er toch véél saaie koersen hoor.aaaido schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:18:
Waar vroeger de koers openbarstte op een specifiek punt ligt het nu te vaak al een uur eerder in een definitieve plooi met een solo van 70 kilometer.
Ja, fantastische prestaties zijn dat - ga ik echt niets vanaf doen - maar qua kijkwaarde toch heel beperkt.
En het is niet alleen Pogacar, ook zo'n Seixas die iedereen in het Baskenland compleet naar de vaantjes rijdt is indrukwekkend, maar niet spannend.
Ik bedoel dat overigens niet als een "vroeger was het altijd beter", denk maar aan Luik dat jarenlang een snoozefest was waar je aan de voet van de Saint Nicolas pas echt wakker moest worden. Of de Waalse pijl waar je enkel de laatste 5 a 10 kilometer moet kijken.
[ Voor 15% gewijzigd door Jebus4life op 13-04-2026 13:06 ]
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Koersen waar Pogacar aan meedoet zijn voorspelbaar, ja. Maar meer saaie koersen? Dat geloof ik niet. Hoe vaak zien we nog een wandeletappe in een grote ronde? Van Baskenland heb ik ook genoten. Seixas stak er wel fors bovenuit, maar hij heeft er iedere rit keihard voor moeten knokken.Jebus4life schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:04:
Absoluut niet - deze Roubaix was echt belachelijk goed. Maar sinds de dominantie van Pogacar zijn er toch véél saaie koersen hoor.
Nu hebben we vlakke koersen nodig
Wat voor parcours het leuk en interessant maakt hangt af van de rijders die meedoen denk ik maar... Pogacar is qua w/kg zoveel beter dan bijna iedereen dat alles met hoogtemeters te makkelijk voor hem is. En ook voorspelbaar.
De trend om koersen zwaarder te maken speelt dan ook flink in zijn kaart... maak koersen minder zwaar qua HM's. Dus NIET zoals het WK in Montreal dit jaar bijv.
Het is een trend inderdaad.Requiem19 schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:45:
De ironie is dat we vroeger heuvels en bergen nodig hadden om koersen spannend en vermakelijk te maken.
Nu hebben we vlakke koersen nodig.
Wat voor parcours het leuk en interessant maakt hangt af van de rijders die meedoen denk ik maar... Pogacar is qua w/kg zoveel beter dan bijna iedereen dat alles met hoogtemeters te makkelijk voor hem is. En ook voorspelbaar.
De trend om koersen zwaarder te maken speelt dan ook flink in zijn kaart... maak koersen minder zwaar qua HM's. Dus NIET zoals het WK in Montreal dit jaar bijv.
Vroeger kon je er gif op innemen dat er zonder die hoogtemeters gewoon met een grote groep gesprint zou worden.
Kijk naar San Remo. Jarenlang was het "kan er nog eens een aanvaller wegblijven". De afgelopen 10 edities is er geen enkele massasprint meer geweest. Enkel de editie van 24 kon Philipsen als sprinter winnen, maar dat was in een groep van een man of 15 meen ik (omdat MvdP zijn kaart trok nadat er weinig afscheiding was op de Pogio).
Dat komt deels omdat er een paar renners zijn die superieur zijn (én geen angst hebben om te koersen) maar ook omdat er een aantal teams zijn die er budgettair wel ver bovenuit steken... Je maakt van (semi) concurrenten bondgenoten - Dat is niet nieuw, maar toch meer het geval dan vroeger.
[ Voor 3% gewijzigd door Jebus4life op 13-04-2026 14:07 ]
Ik vind het hierbij ook opvallend dat veel teams / coureurs samenwerken met Pogacar.Jebus4life schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:06:
[...]
Het is een trend inderdaad.
Vroeger kon je er gif op innemen dat er zonder die hoogtemeters gewoon met een grote groep gesprint zou worden.
Kijk naar San Remo. Jarenlang was het "kan er nog eens een aanvaller wegblijven". De afgelopen 10 edities is er geen enkele massasprint meer geweest. Enkel de editie van 24 kon Philipsen als sprinter winnen, maar dat was in een groep van een man of 15 meen ik (omdat MvdP zijn kaart trok nadat er weinig afscheiding was op de Pogio).
Dat komt deels omdat er een paar renners zijn die superieur zijn (én geen angst hebben om te koersen) maar ook omdat er een aantal teams zijn die er budgettair wel ver bovenuit steken... Je maakt van (semi) concurrenten bondgenoten - Dat is niet nieuw, maar toch meer het geval dan vroeger.
Dat is een onderschatte skill van Pogacar... dat hij ondanks zo beestachtig veel winnen toch door bijna iedereen aardig gevonden wordt en de gun-factor blijft houden. Zoals veel podcasts zeiden afgelopen dagen: met Sagan wilde vroeger niemand samenwerken bijvoorbeeld.
Pogi's fietsskills worden aardig gecomplimenteerd door z'n soft skills ;-).
Maar Sagan stak er ook niet zo extreem bovenuit. Die ging zelf niet vol meerijden, Pogacar is al blij als iemand aan 30% mee rijd zoals VDP in RVV, Wva in Roubaix en Pidcock in San Remo.Requiem19 schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:10:
[...]
Ik vind het hierbij ook opvallend dat veel teams / coureurs samenwerken met Pogacar.
Dat is een onderschatte skill van Pogacar... dat hij ondanks zo beestachtig veel winnen toch door bijna iedereen aardig gevonden wordt en de gun-factor blijft houden. Zoals veel podcasts zeiden afgelopen dagen: met Sagan wilde vroeger niemand samenwerken bijvoorbeeld.
Pogi's fietsskills worden aardig gecomplimenteerd door z'n soft skills ;-).
Dat valt toch wel mee als je kijkt naar wedstrijden waarin zowel Pogi als vd Poel aan deelnamen en beide kans op winnen hadden.Jebus4life schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:04:
[...]
Absoluut niet - deze Roubaix was echt belachelijk goed. Maar sinds de dominantie van Pogacar zijn er toch véél saaie koersen hoor.
Waar vroeger de koers openbarstte op een specifiek punt ligt het nu te vaak al een uur eerder in een definitieve plooi met een solo van 70 kilometer.
Ja, fantastische prestaties zijn dat - ga ik echt niets vanaf doen - maar qua kijkwaarde toch heel beperkt.
En het is niet alleen Pogacar, ook zo'n Seixas die iedereen in het Baskenland compleet naar de vaantjes rijdt is indrukwekkend, maar niet spannend.
Ik bedoel dat overigens niet als een "vroeger was het altijd beter", denk maar aan Luik dat jarenlang een snoozefest was waar je aan de voet van de Saint Nicolas pas echt wakker moest worden. Of de Waalse pijl waar je enkel de laatste 5 a 10 kilometer moet kijken.
Overigens ik heb een haat liefde relatie met Pogi. Enerzijds vind ik het onwijs knap en mooi wat hij bereikt en is hij imo the GOAT van het wielrennen. Tegelijkertijd heb ik in sommige wedstrijden zoiets van hmm hoop dat de underdog wint
Kies er eentje of beideRequiem19 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:52:
[...]
De 'prime' qua fysieke prestaties?
De 'prime' van competitiviteit? De 'prime' van beste / meest vermakelijke koersen?
Fysiek is het de prime, aangezien alle records verbroken worden alsmede de wattage records.
Qua spanning en competitiveit staan we op dit moment extreem laag in het wielrennen. De laatste 5000 monumenten zijn op 2 na gewonnen door dezelfde 2 coureurs.
Dat is nog nooit voorgekomen.
We zitten in een fase waarin het wielrennen van een onvoorspelbare sport een redelijk voorspelbare sport geworden is en de kans dat de fysiek sterkste coureur een hele grote kans heeft om te winnen.
fookin mad fer it
https://www.wielerflits.n...t-in-2027-over-op-merida/
Wordt er niet bepaald warm van, als ik de huidige fietsen zie. Vrijwel 13 in een dozijn.Willem30 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:34:
Merida keert in 2027 terug in het profpeloton. Dat meldt wielerjournalist Daniel Benson en is inmiddels ook door bronnen bevestigd aan WielerFlits. Het van origine Taiwanese bedrijf wordt de nieuwe fietsconstructeur van Soudal Quick-Step en AG Insurance-Soudal.
https://www.wielerflits.n...t-in-2027-over-op-merida/
Ach, kijk wat marketing doet met een merk als Canyon. Die lelijke blauwe fietsen bovenop de Shimano neutrale wagen zijn allemaal Canyon en iedereen en z'n moeder in Nederland rijdt op een Canyon omdat MvdP er op wint.tiswat schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:21:
[...]
Wordt er niet bepaald warm van, als ik de huidige fietsen zie. Vrijwel 13 in een dozijn.
Merida schrijf ik kwalitatief minimaal gelijkwaardig aan, net als Cube, Dare, Van Rysel, Giant, X-Lab etc. Zo gek veel verschil zit er niet meer tussen fietsen, ook niet als je de topmerken meeneemt (Trek, Specialized, Cervelo, Pinarello etc). De één besteed alleen meer aan innovatie en/of marketing, en de rest volgt.
Heeft Merida geen minderheidsbelang in Specialized? Verder ja, dat is denk ik voor elk commercieel fietsenmerk de reden om een profploeg te sponsorenShadow_Agent schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:46:
Specialized is toch van Merida? Dus ik neem aan dat dit puur marketing is om meer Merida fietsen te verkopen.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
In 2001, Merida bought 49% of Specialized for a reported US$30 million, with its CEO and founder Mike Sinyard remaining the majority owner.[GerbenBK schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:49:
[...]
Heeft Merida geen minderheidsbelang in Specialized? Verder ja, dat is denk ik voor elk commercieel fietsenmerk de reden om een profploeg te sponsoren
Ja dus
Beetje onzin over Canyon. Canyon is wel wat meer als goede marketing.Ypuh schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:28:
[...]
Ach, kijk wat marketing doet met een merk als Canyon. Die lelijke blauwe fietsen bovenop de Shimano neutrale wagen zijn allemaal Canyon en iedereen en z'n moeder in Nederland rijdt op een Canyon omdat MvdP er op wint.
Merida schrijf ik kwalitatief minimaal gelijkwaardig aan, net als Cube, Dare, Van Rysel, Giant, X-Lab etc. Zo gek veel verschil zit er niet meer tussen fietsen, ook niet als je de topmerken meeneemt (Trek, Specialized, Cervelo, Pinarello etc). De één besteed alleen meer aan innovatie en/of marketing, en de rest volgt.
Daarbij was die fiets een model uit 2021, vergelijk dat eens met eender welke fiets uit die periode.
Ingeschakeld zojuist voor de AGR. Arme Jorgensonaaaido schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:45:
[...]
Grappig, ik keek ook naar alle bovenstaande voorbeelden en heb ook een vrouw en kids. Beleef deze wielren periode toch echt wel als veel interessanter dan ooit. Misschien moet je weer wat vaker kijken
Gewoon enorm kut, hij kon ook echt geen kant uit.Blik1984 schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:40:
Lullige valpartij ook voor Jorgensen
En Blasi bij de dames!McMiGHtY schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:20:
Frigo.. mooie ontdekking
Is Canyon, Merida, Cube, Dare, Van Rysel, Giant, X-Lab en dergelijke niet gewoon de Kia/Hyundai onder de fietsen? Oudere technieken in een kek jasje tegen een lekkere prijs?Ypuh schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:28:
[...]
Ach, kijk wat marketing doet met een merk als Canyon. Die lelijke blauwe fietsen bovenop de Shimano neutrale wagen zijn allemaal Canyon en iedereen en z'n moeder in Nederland rijdt op een Canyon omdat MvdP er op wint.
Op zich niet heel veel mis mee, geen top maar ook geen flop.
En winnen zit al lang veel meer in de renner dan in de fiets.
[ Voor 3% gewijzigd door Ramon 73 op 19-04-2026 18:41 ]
Dit geldt toch net zo goed voor Specialized, Trek, Giant, Pinarello etc.?Ramon 73 schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:40:
[...]
Is Canyon, Merida, Cube, Dare, Van Rysel, Giant, X-Lab en dergelijke niet gewoon de Kia/Hyundai onder de fietsen? Oudere technieken in een kek jasje tegen een lekkere prijs?
Op zich niet heel veel mis mee, geen top maar ook geen flop.
En winnen zit al lang veel meer in de renner dan in de fiets.
Van die merken kan ik nou niet zeggen dat ze de markt volgen. Dit, mss Giant uitgezonderd, zijn merken die hun eigen nieuwe dingen ontwikkelen en verandering brengen. De Cubes en Canyons en consorten kijken wat goed gekocht wordt en zetten daar op in.tiswat schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:43:
[...]
Dit geldt toch net zo goed voor Specialized, Trek, Giant, Pinarello etc.?
Tussen een s-works en een cube zit redelijk wat verschil, voldoende om het te kunnen merken met rijden.
Maar uiteindelijk, niemand die hier komt moet het hebben van 30 watt minder weerstand.
Canyon heeft eigenlijk al een jaar of 5 steady één van de snellere aero fietsen die niet gek zwaar is, waarbij praktisch iedereen altijd de Aeroad rijdt ipv zoals 2 jaar terug nog flink wat mannen van de S5 switchten naar de R5 voor klimritten.
Specialized daarentegen heeft al jarenlang één van de minder aerodynamische fietsen, maar omdat ze met veel poeha white papers erbij afdrukken als hij gereleased wordt met testen uit hun 'win-tunnel' (niet mijn woordgrap, zo heet dat ding echt), denken mensen dat Specialized well crop of the cream is.
Nu alle fietsen redelijk geconvergeerd zijn vraag ik me ook af hoeveel het uitmaakt. Merlier wint ook gewoon nog makkelijk sprints op een SL8 bijv.
De snelst geteste fiets in het bekende TOUR Magazin protocol is op dit moment de Stromm RAKTT. Maar daar zou ik dan echt niet op gezien willen worden.

De Noah Fast 3.0 en de Factor One doen dat ook, maar wel in mindere mate. De Noah is beetje de proponent van de nieuwe zitpositie. Veel steilere zitbuis, meer naar voren. Wat weer aerodynamischer zou moeten zijn terwijl je meer efficiëntie houdt met trappen tov naar achteren en laag zitten. De Factor One trekt dat concept nog wat verder door en voegt wat andere tweaks toe, zoals die hele brede voorvork.
Genoeg vernieuwing iig... of het allemaal even mooi is, is een 2e

En de nieuwe Factor One:

Dat is al tijden zo en je betaald voor het ontwerp en de naam. Als je wat authentieks wil moet je voor handgebouwd gaan, anders zit de productie van de frames voor vrijwel alles in Azië.FFW schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:03:
Waar ik me aan stoor zijn de oude Europese merken die hun frames tegenwoordig in Azië laten maken. BMC Colnago..als je hun marketing mag geloven zijn het authentieke merken maar de waarheid is dat ze hun frame fabricage dus uitbesteed hebben. Ze assembleren in europa. Ze vragen dus te hoge prijzen voor hun fietsen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
https://www.bikeradar.com/news/2026-colnago-c72FFW schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:03:
Waar ik me aan stoor zijn de oude Europese merken die hun frames tegenwoordig in Azië laten maken. BMC Colnago..als je hun marketing mag geloven zijn het authentieke merken maar de waarheid is dat ze hun frame fabricage dus uitbesteed hebben. Ze assembleren in europa. Ze vragen dus te hoge prijzen voor hun fietsen.
Het kan dus nog wel, maarja tegen leuke meerprijs.The latest addition to Colnago's C Series is handmade in Italy
Maar het is niet dat frames heel goedkoop zijn tegenwoordig, je zou zeggen dat ieder frame handcrafted moet zijn en volledig nagekeken moet zijn op alle punten....
[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 22-04-2026 16:51 ]
[ Voor 3% gewijzigd door cbr600f4i op 24-04-2026 11:17 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Met 200km in de benen klimt het toch net anders. De Waalse Pijl is een beetje als een sprint-etappe in de Tour: s'avonds een korte samenvatting kijken is prima.cbr600f4i schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:17:
Kunnen ze die Waalse Pijl niet inkorten tot 5 km voor de Muur? Ik ben blij dat ik niet een paar uur vrouwen/mannenwedstrijd heb zitten kijken de laatste jaren. Wie het best die Muur opvliegt wint. Saaie koers m.u.v. de laatste kilometer.
Vuelta a Asturias. Voelt zich niet lekker, beland in coma en is nu dood. Bacteriële infectie...
https://www.wielerflits.n...-overleden/#post-comments
Onlangs in het (wat mij betreft best goede) bnn programma Break Free ook zo’n casus gezien. Jonge meid snijdt zichzelf bij surfen (of zoiets), een bloedvergiftiging wordt niet ontdekt en niet veel later is het game over.
Schijnbaar is het tegelijk zeldzaam en lastig te vinden.
Bloedvergiftiging door een wond. Kans erop is heel klein, naar als het gebeurt levensgevaarlijk. Immuunsysteem reageert per ongeluk extreem op de infectie en dit verspreidt zich dan via het bloed door het hele lichaam.
Vreselijk dat zoiets onschuldigs deze gevolgen kan hebben.
***EDIT***Het gaat loeihard al 2 uur lang van Luik naar Bastenaken. 1.500 hoogtemeters werden afgehaspeld aan een gemiddelde van 45 km/h. Het snelste schema was berekend aan 43 km/h ...
Loopt nu vlot terug - al meer dan een minuut terug eraf.
[ Voor 60% gewijzigd door Jebus4life op 26-04-2026 12:18 ]
Toch saampjes weer weg.Jebus4life schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:07:
4 minuten inmiddels - en het is een stevige groep. Hier gaan Pogacar en Seixas nog werk aan hebben..
Bizar die Paul
Ze hebben bij WF inmiddels gelukkig de kop boven het artikel aangepast. Wat een treurigheid.Shadow_Agent schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:44:
Wtf... Christian Munoz komt vorig week ten val in de Franse Jura. Knie open, 20 hechtingen. Gaat vervolgens met zn ploeg naar Spanje voor de
Vuelta a Asturias. Voelt zich niet lekker, beland in coma en is nu dood. Bacteriële infectie...
https://www.wielerflits.n...-overleden/#post-comments
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Volgens sporza zijn de reglementen onlangs aangepast waardoor op podia zijn trui met Richard Mille mocht maar de UCI commissaris van dienst wist dat niet en had dus eerst een boete uitgeschreven.Kenhas schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:52:
Weer raar verhaal met die boete voor Pogacar. UCI legt opeens een boete van duizenden euro's op om die een paar uur later in te trekken. Las ergens dat de kledij niet conform was. Dacht eerst dat het ging om de rouwbandjes die over de regenboog strepen plakten op zijn mouwen maar het zou dus gaan om het podium waar sponsor logo's te dicht staan bij de regenboog strepen. Dat laatste is, dacht ik, niet officieel bevestigd
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21