Ik krijg in m'n Instagram feed nog elke dag filmpjes van de overwinning van MvdP in Parijs.
Twee dingen die nog niet benoemd zijn door alle analysten vielen mij op. Je ziet MvdP eerst rechts van de weg rijden. Pedersen zet zijn sprint in achter MvdP. Volgende shot: MvdP is opeens uitgeweken naar de andere kant van de weg. Hoe? Volgens mij kijkt hij - met hartslag 195 - op een paar momenten tussen zijn benen door naar wat er achter hem gebeurt.
Had hij rechts blijven rijden, had hij nog wat meer draft gegeven aan de sprinters.
Idem met zijn laatste jump. Je ziet hem nog 1x tussen zijn benen door naar achteren kijken, hartslag 200+ vast nu, en hij ziet dus dat ze super dichtbij komen. Dáárom gaat hij nog 1 staan voor een laatste echte sprint.
Dit laat weer eens zien hoeveel capaciteit de ultieme topsporters over hebben om situaties om zich heen waar te nemen terwijl ze in de diepst mogelijke menselijke inspanning zitten. Veel renners die zo'n ontsnapping doen zeggen achteraf vaak 'en ineens kwam het sprintende peloton voorbij'. Dan heb je die skill dus niet.
En niet alleen de waarneming is goed, maar ook de intelligentie om precies het goede te doen (andere kant van de weg te gaan fietsen).
Doet me erg denken aan Max Verstappen die tijdens een race soms gebeurtenissen in het veld achter hem waarneemt via de tv schermen.
Aan de ene kant is het:
Maar dat moet wel gekoppeld worden met een enorme cognitieve over capaciteit.