Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
De Tirreno is dan wel leuker omdat het in Italie is (mooie beelden) en tussen de Strade en MSR valt. Doe mij straks maar weer de Waalse Pijl, LBL, PR, RVV, Gent-Wevelgem, AGR etc.
Eigenlijk de enige 1-weekse ronde die ik wel een beetje volg is de Dauphine omdat die alles bepalend is voor je Scorito pooltje
[ Voor 6% gewijzigd door cbr600f4i op 10-03-2021 16:24 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Ik kijk enkel op Eurosport. De commentatoren zijn daar redelijk normaal/rustig (soms ook wel iets te rustig) en hebben niet zo'n gekleurde bril op. Het zijn vooral wielerliefhebbers en net als elke liefhebber hebben ze wel zo hun voorkeuren, maar niet dat ze met een harde plasser tegen het commentaarhokje zitten te bonken als 'hun' Wout of Remco een keer op de pedalen gaat staan.
Toegegeven, ik begin ook wel een beetje MvdP aanbidder te worden, maar dat geldt ook voor duizenden niet-Nederlanders. Geniet ook bijna net zoveel van WvA en tig andere renners. Bij anderen (bijv. Mads Pedersen) voel ik dan weer helemaal niks.
[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 10-03-2021 19:22 ]
Eigenlijk vind ik Parijs-Nice niet zo slecht maar dan vooral voor het truitjes-kijken. Is één van de eerste keren dat je renners kan zien bij hun nieuwe ploeg. Ik weet het, dat zijn van die dingen die je eigenlijk op voorhand uren en uren bestudeerd maar dat gaat met net iets te verYpuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:39:
Vind Parijs-Nice sowieso een weinig bijzondere koers. Beetje Ronde van Polen, Ronde van Romandie, Ronde van Californie, Ronde van Algarve dat niveau.
De Tirreno is dan wel leuker omdat het in Italie is (mooie beelden) en tussen de Strade en MSR valt. Doe mij straks maar weer de Waalse Pijl, LBL, PR, RVV, Gent-Wevelgem, AGR etc.
Eigenlijk de enige 1-weekse ronde die ik wel een beetje volg is de Dauphine omdat die alles bepalend is voor je Scorito pooltje.
En met het thuiswerken is het wel gemakkelijk met de tablet naast me.
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Die Jeroen en Karsten Kroon zijn toch net verschrikkelijk saaie commentators. Daarbij nog eens om de 15km reclameYpuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:21:
MvdP stond dan ook geen eens op de foto. Wout won met fietslengtes voorsprong (de rest doet niet mee namelijk).
Ik kijk enkel op Eurosport. De commentatoren zijn daar redelijk normaal/rustig (soms ook wel iets te rustig) en hebben niet zo'n gekleurde bril op. Het zijn vooral wielerliefhebbers en net als elke liefhebber hebben ze wel zo hun voorkeuren, maar niet dat ze met een harde plasser tegen het commentaarhokje zitten te bonken als 'hun' Wout of Remco een keer op de pedalen gaat staan.
Toegegeven, ik begin ook wel een beetje MvdP aanbidder te worden, maar dat geldt ook voor duizenden niet-Nederlanders. Geniet ook bijna net zoveel van WvA en tig andere renners. Bij anderen (bijv. Mads Pedersen) voel ik dan weer helemaal niks.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Hij zat in ieder geval te ver. Of hij te laat aan ging weet ik niet, maar hij ging wel erg hard aan. Eigenlijk is het eng om te zien hoe snel hij inloopt op de rest (waar Alaphilippe niet meer op 100% zat natuurlijk, maar WvA leek wel op 100% te zitten).Nutterd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:20:
van der Poel zat iets te ver of ging iets te laat aan...mooie sprint wel!
Deze b.v. van afgelopen zondag met teamradio en mooie beelden.
Only fools are enslaved by time and space.
Kende het nog niet, tot vijf post boven jeLoneRanger schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:48:
Geen idee of jullie het Youtube kanaal van Velon kennen maar die posten echt geweldige filmpjes van in het peloton.
Deze b.v. van afgelopen zondag met teamradio en mooie beelden.
[YouTube: Mic'd up at Strade Bianche: Inside the race!]
(...)
Als ze maar roze koeken en taartjes krijgen dan gaat het goed met de babbelbelg en Karsten. Die laatste kreeg nog een mooie sneer van Thomas Dekker in de laatste LSRF-podcast.Chelseamarre123 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:08:
[...]
Die Jeroen en Karsten Kroon zijn toch net verschrikkelijk saaie commentators. Daarbij nog eens om de 15km reclame
Ik vind Sven Nijs altijd wel fijn om te horen en Stef Clement bij de NOS.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Ik vind Karsten goed aan te horen. Mijn Line-Up: Jose deCauwer, Renaat Schotte, Karsten Kroon, Boogerd, Wuyts, insert hier het geluid van krekels, nog meer krekels, insert doodse stilte, Dijkstra en die oud-wielrenner (ik neem de moeite niet.. o ja, schiet me helaas te binnen, Ducrot (Armstrong kraakt..Armstrong wint vervolgens de tour)Chelseamarre123 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:08:
[...]
Die Jeroen en Karsten Kroon zijn toch net verschrikkelijk saaie commentators. Daarbij nog eens om de 15km reclame
Misschien vergeet ik her en der namen maar ik vind dat Jose DeCauwer het best aan te horen is, onpartijdig mooie verhalen en superveel kennis.
On another note, ik denk dat MvdP vandaag wel eens zou kunnen winnen. Het mooie aan hem is altijd dat hij fouten zsm recht wil zetten. Die zal vandaag bij JA in het wiel zitten.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
een klein beetje getergd ook maar. Zo hallo! Michael Jordan zou zeggen: I took it personal en dat liep voor de ander dan zelden goed af.cbr600f4i schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:30:
On another note, ik denk dat MvdP vandaag wel eens zou kunnen winnen. Het mooie aan hem is altijd dat hij fouten zsm recht wil zetten. Die zal vandaag bij JA in het wiel zitten.
🎥 For @mathieuvdpoel and @WoutvanAert every finish line is another challenge.
— Tirreno Adriatico (@TirrenAdriatico) 12 maart 2021
Watch the last km of stage 3 in the #TirrenoAdriatico @eolo_it pic.twitter.com/7ecGgA0i48
Zullen we ooit een wheelie wedstrijd zien tijdens een bergetappe tussen Sagan en MvdP?Fisico schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:08:
En vandaag weer een andere winnaar, ze hebben wel een mooi lijstje daar in Italië nu. MvdP heeft zich ergens in de bus gezet denk ik. Lekker met Peter een beetje wheelies maken en over mtb-en praten.
Ja, heerlijk om te zien dit.Andamanen schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:22:
Ze rijden als een eendagskoers vandaag in Italie, prachtig.
Ik ben benieuwd of MvdP dit vol kan houden vandaag. Hij is natuurlijk in staat om lange solo's tot een goed einde te brengen, terwijl de kijkers aan het smullen zijn, maar gaat hem dat ook lukken met al deze heuvels tussendoor? Zijn show tijdens het NK met een paar pukkeltjes is niet te vergelijken, zijn er andere koersen geweest waar MvdP solo heeft huisgehouden waar wel heuvels in zitten?
[ Voor 19% gewijzigd door cbr600f4i op 14-03-2021 14:45 ]
Als er eens een mooie bergrtijdrit in de Tour zitPimorez schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:33:
[...]
Zullen we ooit een wheelie wedstrijd zien tijdens een bergetappe tussen Sagan en MvdP?
Hij was aan het lunchen in de afdaling en toen zat er niemand in zijn wiel meer, daar kan MvdP ook niets aan doen
Zolang de rest met elkaar bezig is, blijft hij wel weg. Al is hij meestal iets minder in koud weer.
De chemie tussen de Karsten en de Babbelbelg is weer groots vandaag

[ Voor 7% gewijzigd door Fisico op 14-03-2021 14:56 ]
Met koud weer minder? Mijn god, hoe goed had hij dan kunnen zijn bij het WK veldrijden? Arme tegenstanders van MvdPFisico schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:51:
[...]
Als er eens een mooie bergrtijdrit in de Tour zit
Hij was aan het lunchen in de afdaling en toen zat er niemand in zijn wiel meer, daar kan MvdP ook niets aan doen
Zolang de rest met elkaar bezig is, blijft hij wel weg. Al is hij meestal iets minder in koud weer.
De chemie tussen de Karsten en de Babbelbelg is weer groots vandaag
Only fools are enslaved by time and space.
Nee joh, komt goed.. hij is aan het uitfietsen.Requiem19 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:39:
Allemaal te vroeg gejuicht misschien...
Niet de eerste keer dat hij na een lange solo leegloopt en net wint of net niet.
Ik hoop nooit. Dit is toch prachtig om naar te kijken?
Net als in Harrowgate iddArend_Akelig schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:40:
[...]
Nee joh, komt goed.. hij is aan het uitfietsen.
pfff ik moet je gelijk geven, hij zakte flink in ja..
Hij is flink naar de kloten.
Hmmm ik denk dat hij z'n lichaam aardig heeft uitgewoond vandaag... Is denk ik niet heel bevorderlijk voor de conditie. Hoop voor hem dat ie een rustig weekje heeft verder.Requiem19 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:01:
Zou het hem om de winst gaan vandaag, of was de opdracht vandaag een flinke inspanning te doen zodat hij extra goed is volgende week.
Of juist even een extra diepe prikkel om nog sterker te worden, zeker als je morgen weer wat rustiger aan kunt doen.Arend_Akelig schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:02:
[...]
Hmmm ik denk dat hij z'n lichaam aardig heeft uitgewoond vandaag... Is denk ik niet heel bevorderlijk voor de conditie. Hoop voor hem dat ie een rustig weekje heeft verder.
Maar wat een thriller weer, het gebeurt zelden dat ik zenuwachtig voor de tv begin te lopen en te springen maar de afgelopen Ronde was dat het geval, Strade idem en nu alweer.
Hoezo zelden dancbr600f4i schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:14:
VdP wil gewoon weten waar zijn limiet ligt om het dan de volgende keer als het erom gaat nog beter te doen. Alles in voorbereiding op...
Maar wat een thriller weer, het gebeurt zelden dat ik zenuwachtig voor de tv begin te lopen en te springen maar de afgelopen Ronde was dat het geval, Strade idem en nu alweer.
Ik heb natuurlijk te laat ingeschakeld want ik was van de Tirreno aan het genieten, maar het is mij nu niet duidelijk of Roglic dat gat heeft laten lopen door een val of dat die val daarvoor al heeft plaatsgevonden.
[ Voor 55% gewijzigd door Pimorez op 14-03-2021 16:24 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Bram.K op 14-03-2021 16:26 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Tja, helemaal netjes vind ik het niet, maar op je fiets blijven zitten is een onderdeel van de sport. Als een ander voordeel kán halen uit een val van de ander, waarom niet? Als dat je de winst kan opleveren.aerofreak schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:54:
Ben ik de enige die het onsportief vind tijdens een mechanical van de leider te gaan rijden?
Sommige volgers vragen zich ook af of Roglic gisteren niet gewoon de winst aan Mader had moeten gunnen. De man heeft al meerdere Vuelta's gewonnen en 2 ritten deze Parijs-Nice. Wat boeit die 3e overwinning als je daar een jonge renner één van z'n mooiste overwinningen voor had kunnen laten winnen? Vragen, vragen. Zoals altijd zijn er talloze meningen hierover.
Kan me niet herinneren dat ik een periode zoveel zulke mooie koersen gezien heb van WK's tot de Giro, Strade en nu zelfs Tirreno. Begon al zo rond de AGR van MvdP, maar ook een Pogacar, Bernal, WvA, Alaphilippe, Hirschi etc. lijken ontketend. Iedere koers lijkt het wel dood of de gladiolen, heer-lijk!
Dat MvdP de aanval opzet en afmaakt is de kers op de taart, maar verder is het ook gewoon genieten.
Ik heb genoten van de tirreno vandaag.Oelske schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:30:
[...]
Tja, helemaal netjes vind ik het niet, maar op je fiets blijven zitten is een onderdeel van de sport. Als een ander voordeel kán halen uit een val van de ander, waarom niet? Als dat je de winst kan opleveren.
Sommige volgers vragen zich ook af of Roglic gisteren niet gewoon de winst aan Mader had moeten gunnen. De man heeft al meerdere Vuelta's gewonnen en 2 ritten deze Parijs-Nice. Wat boeit die 3e overwinning als je daar een jonge renner één van z'n mooiste overwinningen voor had kunnen laten winnen? Vragen, vragen. Zoals altijd zijn er talloze meningen hierover.
Maar ff terugkomend op jouw vraag, ik denk dat pogacar als hij had gekund ook MvdP zou hebben ingehaald om de etappe te winnen. Ik snap Roglic ook wel.
Je moet gewoon op je fiets blijven zitten, vandaag in PN was voor hem en zijn ploeg toch echt niet zo'n ingewikkelde etappe..
Ongelofelijke demarrages, solo’s die niet te volgen waren door peloton’s....
Ik hoop natuurlijk dat het onnodig aangeleerd wielercynisme is, but still.
Over 20 jaar weten we het zeker.Requiem19 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:35:
De cynist in mij, die ongeveer al 25 jaar de koers kijkt, had wel wat flashbacks naar de jaren ‘00.
En misschien hebben we tegen die tijd wel vanderpoelracingproducts.nl
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Je bent niet de enige hoor, op reddit kwam ook al ergens een comment voorbij. Record na record wordt verbroken op beklimmingen. Zeker in het corona tijdperk waar Out of Competition controlles lastig zijn te doen(-90% https://www.cyclingnews.c...ing-coronavirus-lockdown/)Requiem19 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:35:
De cynist in mij, die ongeveer al 25 jaar de koers kijkt, had wel wat flashbacks naar de jaren ‘00.
Maar eigenlijk is zo'n spektakel ook wel leuk. De leukste tour voor mij was toch het Rasmussen/Contador gevecht.
Hoe dan ook, ik denk dat we juist zoveel spektakel zien omdat het peloton schoner is. Iedereen denkt meer kans te maken en het is vaker mano e mano. Ook zouden jonge talenten geen kans maken als het hele peloton stijf stond van de doping.
Laten we hopen dat de sport schoon is, anderzijds maakt het me ook weinig uit. De afgelopen 1.5 jaar heb ik meer mooie koersen gezien dan het decennium ervoor.
Oh er zijn zeker rare dingen gebeurd in de lock down. Ik weet niet of ik de rit van vandaag zo vreemd vind, want MvdP rijdt als niet klassementsman weg en ze vinden het wel best. Hij gaat op het einde ook echt stuk. Dit soort ontspanningen zag je vroeger veel vaker. Het geeft voor mij ook een beetje aan de de klassementsmannen niet over eindeloze krachten (en zakken bloed) meer beschikken om elke dag iedereen op een hoop te rijden.Requiem19 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:35:
De rijdrit van vorig jaar in de Tour vond ik heel bijzonder en de aanvallen van Hirischi toen ook. De klimtijden van gisteren worden misschien verklaard door wind in de rug. Maar als ze straks de tijden van Lance en Marco gaan rijden op Alpe of Ventoux dan is er wel iets aan de hand ja.
Zou jij echt willen dat hij wachtChelseamarre123 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:41:
Wanneer gaat hij nu is leren om te wachten
Niet de eerste keer dat hij na een lange solo leegloopt en net wint of net niet.
Ik denk dat alle kijkers prachtig vinden dat hij dit juist niet doet.
BlaBlaBla
Vind dat niet zoveel zeggen. Froome reed het record in de trein van Sky. Als die trein niet voluit ging dan heb je daar je antwoord.Requiem19 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:08:
Want gisteren reed Pogacar die klim 2 minuten sneller op dan ooit toch? Windje mee was all?.
Volgens mij heeft Laurens ten Dam nog altijd de KOM op de Ventoux en Romain Bardet op de Alpe d'Huez ik zou het niet heel vreemd vinden als een Pogacar daar nog een keer 2 minuten onder dook.
Om maar eens wat 2020 berichten erbij te nemen:
De Angliru:Pogačar’s time on the Peyresourde as he gapped his GC contenders was 24-35, Mikel Landa and Richie Porte were a bit further back at 25-12, and Nairo Quintana and Primož Roglič at 25-22.
The previous fastest time of 25-22 by Alexandre Vinokourov and Iban Mayo was set back in 2003, where Lance Armstrong and Jan Ullrich only ascended the climb in 26-15.
Planche de Belles Filles:1. 2000: 41:55 Roberto Heras 18.32 km/h
2. 2013: 43:06 Chris Horner 17.82 km/h
3. 2008: 43:12 Alberto Contador 17.78 km/h
4. 2000: 43:24 Pavel Tonkov 17.70 km/h
5. 2000: 43:24 Roberto Laiseka 17.70 km/h
6. 2013: 43:34 Alejandro Valverde 17.63 km/h
7. 2013: 43:34 Vincenzo Nibali 17.63 km/h
8. 2020: 43:34 Hugh Carthy 17.63 km/h
9. 2020: 43:50 Aleksandr Vlasov 17.52 km/h
10. 2020: 43:50 Enric Mas 17.52 km/h
11. 2020: 43:50 Richard Carapaz 17.52 km/h
12. 2008: 43:54 Alejandro Valverde 17.49 km/h
13. 2002: 43:55 Roberto Heras 17.49 km/h
14. 2011: 43:57 Juan Jose Cobo 17.47 km/h
15. 2020: 44:00 Primoz Roglic 17.45 km/h
16. 2020: 44:00 Sepp Kuss 17.45 km/h
17. 2020: 44:00 Dan Martin 17.45 km/h
2020 was in ieder geval een prima jaartje2020:5,9 km@8,5%---16:10---average speed 21.90 km/h(Tadej Pogacar)-RECORD
2019:5,9 km@8,5%---17:30---average speed 20.23 km/h(Thomas Pidcock) -Strava
2019:7,0 km@8,7%---20:02---average speed 20.97 km/h(Geraint Thomas)-finish at 1139m
2017:5,9 km@8,5%---16:12---average speed 21.85 km/h(Fabio Aru)
2014:5,9 km@8,5%---16:44---average speed 21.16 km/h(Vincenzo Nibali)
2012:5,9 km@8,5%---16:20---average speed 21.67 km/h(Chris Froome)
Voor de liefhebber nog veel meer klimtijden vergelijkingen tussen de jaren:
http://www.climbing-records.com/2020/
[ Voor 86% gewijzigd door Requiem19 op 14-03-2021 20:33 ]
Een schouder uit de kom ook nietPimorez schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:48:
Tsja, na een val zal het ook niet heel lekker fietsen.
[Afbeelding]
Roglic Het Nieuwsblad: “Ik heb wat fouten gemaakt. Bij de 1e val was mijn linkerschouder uit de kom. Ik heb alles gegeven, maar ik kon niet meer in de eerste groep komen. Zonde, maar op naar de volgende. Ook dit hoort bij de sport. We komen zeker terug in de volgende races.”
— Danny (@dnelissen) 14 maart 2021
Super zonde dat hij hierdoor de wedstrijd verloor. Ik wens hem komende nachten sterkte met die schaafwonden. Ik kreeg flashback van vorig jaar toen ik dit zelf ervaarde.Pimorez schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:48:
Tsja, na een val zal het ook niet heel lekker fietsen.
[Afbeelding]
@Exocet, ja dat staat ook te lezen in die Instagram post van Roglic die ik hier plaatste

Si vis pacem, para bellum
Tuurlijk niet dat bedoel ik ook niet.Andamanen schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:47:
[...]
Ik hoop nooit. Dit is toch prachtig om naar te kijken?
Is gewoon niet altijd heel slim om van zo ver te gaan.
Niet slim, dat impliceert dat je dus het koersverloop op dat moment weet. Voor het grootste deel van die 55 km leek het erop dat ze hem gewoon lieten rijden. Zoals bijna elke etappekoers is het simpelweg een kwestie van gokken. Gaat ie later dan weten veel renners dat ze hem wel bij kunnen houden en het zou me niets verbazen dat er dan een groepje met hem was meegegaan tot het einde.Chelseamarre123 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:51:
[...]
Tuurlijk niet dat bedoel ik ook niet.
Is gewoon niet altijd heel slim om van zo ver te gaan.
Vandaag zie je ook een groep 6 minuten krijgen, zolang een Jumbo of UAE niet actief gaat jagen komt die groep als eerste aan. idem voor vdP.
[ Voor 13% gewijzigd door cbr600f4i op 18-03-2021 22:57 ]
Johan Museeuw was al een veelwinnaar en staat er van te kijken dat mannen als WvA, MvdP, JA en Pog & Rog iedere race er in knallen om te winnen. Met cyclocross (en MTB) erbij kunnen ze niet zo lang top zijn, maar ze doen het toch en kunnen daardoor ook nog op weinig sympathie van het peloton rekenen.
Lang verhaal kort; de koers is écht veranderd de laatste 2 jaar. Zelf B- en C-koersen worden ineens prachtige wedstrijden.
Ik wist niet dat ze weinig sympathie hadden binnen het peloton. Van Jumbo is het wel redelijk bekend na bijvoorbeeld de afgelopen tour (waar ze toch een zekere arrogantie hadden) die denk ik vooral Tom Dumoulin terecht steeds aankaartte (zie Code Geel).Ypuh schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:10:
Een mooi interview met Johan Museeuw: https://www.velonews.com/...pCBAhuu7QhrTIxkRUdqsircV4
Johan Museeuw was al een veelwinnaar en staat er van te kijken dat mannen als WvA, MvdP, JA en Pog & Rog iedere race er in knallen om te winnen. Met cyclocross (en MTB) erbij kunnen ze niet zo lang top zijn, maar ze doen het toch en kunnen daardoor ook nog op weinig sympathie van het peloton rekenen.
Lang verhaal kort; de koers is écht veranderd de laatste 2 jaar. Zelf B- en C-koersen worden ineens prachtige wedstrijden.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat het niet leuk is om mee te maken dat een paar veldrijders je volledig zoek rijden waardoor het voor de buitenwereld/fans lijkt alsof je een klasse minder bent in plaats van topprof op worldtour-niveau. Ze spotten met de wielerwetten (langzame winter vol duuris noodzakelijk en je kan niet onbeperkt pieken gedurende het jaar) en degraderen je op tv tot figurant.
En Iljo Keisse vertelde het wel mooi in de Lsrf-podcast (hele leuke om te luisteren overigens deze aflevering): Zelfs in Nokere koers (meen ik?) rijden ze 'met scheermessen op de ellebogen'. In plaats van 10 plaatsen winnen in elke bocht verliest hij er nu 20 omdat iedereen later/niet remt.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Tja, als de veldrenners beter zijn dan is het toch hun goed recht om harder te rijden?Stufferdt schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:39:
[...]
Ik wist niet dat ze weinig sympathie hadden binnen het peloton. Van Jumbo is het wel redelijk bekend na bijvoorbeeld de afgelopen tour (waar ze toch een zekere arrogantie hadden) die denk ik vooral Tom Dumoulin terecht steeds aankaartte (zie Code Geel).
Ik kan me overigens wel voorstellen dat het niet leuk is om mee te maken dat een paar veldrijders je volledig zoek rijden waardoor het voor de buitenwereld/fans lijkt alsof je een klasse minder bent in plaats van topprof op worldtour-niveau. Ze spotten met de wielerwetten (langzame winter vol duuris noodzakelijk en je kan niet onbeperkt pieken gedurende het jaar) en degraderen je op tv tot figurant.
En Iljo Keisse vertelde het wel mooi in de Lsrf-podcast (hele leuke om te luisteren overigens deze aflevering): Zelfs in Nokere koers (meen ik?) rijden ze 'met scheermessen op de ellebogen'. In plaats van 10 plaatsen winnen in elke bocht verliest hij er nu 20 omdat iedereen later/niet remt.
Moet het "gewone" peloton maar harder trainen. Gasten als MvdP en WvA trainen volgens mij ook als beesten om zo goed te zijn.
Dit is gewoon een complete paradigma shift, waarbij de oude manier van trainen volledig ingehaald is door de nieuwe manier van trainen.
Je ziet in alle moderne top renners dat ze zowel aeroob (puur duurvermogen) als anaeroob (explosiviteit) sterk zijn.
Niet allen WVA, MVP, JA, maar ook Pogacar en Roglic. De oude regels van voornamelijk duurtrainingen doen en rond het omslagpunt trainen zijn verouderd. Als moderne wielrenner zul je ook hard moeten werken aan je explosiviteit. Vroeger werd gedacht dat het een het ander uitsluit, maar de moderne wielrenners laten zien dat dit helemaal niet het geval is.
Het zijn ook niet twee losstaande energiesystemen, maar ze werken behoorlijk synergetisch. Je zult zelden 100% anaeroob bezig zijn en zelden 100% aeroob. Dus door op beiden te focussen versterk je ook het complete plaatje.
Oh eens hoor. Je moet natuurlijk niet inhouden omdat de rest niet mee kan. Wielrennen is meer dan enkel de sterkste renner wint, maar het verschil in kwaliteit is niet altijd op andere manier op te vangen. Merckx won ook ongeveer alles waar hij aan meedeed en daar hebben we vooral heel veel respect voor. Terwijl het voor zijn concurrenten toendertijd ook niet altijd leuk was lijkt me.Megupe schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:47:
[...]
Tja, als de veldrenners beter zijn dan is het toch hun goed recht om harder te rijden?
Moet het "gewone" peloton maar harder trainen. Gasten als MvdP en WvA trainen volgens mij ook als beesten om zo goed te zijn.
Dat vind ik ook wel het mooie van wielrennen. Ondanks dat MVDP, WvA, JA, Roglic en Pog er dik bovenuit steken momenteel, gaan ze veel maar zeker niet alles winnen. Ploegentactiek, geluk, valpartijen en weersomstandigheden spelen ook allemaal een rol. Roglic was veruit de sterkte in Parijs-Nice maar wint niet doordat hij 2x valt. Daar hoor je niemand over, dat Schachmann wint doordat Roglic valt. Was hij door iemand anders zijn toedoen gevallen, hoor je er ook niemand over want hoort bij het wielrennen.
Ja eens. Denk dat het supertalenten zijn allemaal, die ook gewoon goed gaan op een andere vorm van trainen dan de klassieke methode(n).Requiem19 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:52:
Het is natuurlijk geen 'toeval' dat we opeens 3 van zulke renners hebben.
Dit is gewoon een complete paradigma shift, waarbij de oude manier van trainen volledig ingehaald is door de nieuwe manier van trainen.
Je ziet in alle moderne top renners dat ze zowel aeroob (puur duurvermogen) als anaeroob (explosiviteit) sterk zijn.
Niet allen WVA, MVP, JA, maar ook Pogacar en Roglic. De oude regels van voornamelijk duurtrainingen doen en rond het omslagpunt trainen zijn verouderd. Als moderne wielrenner zul je ook hard moeten werken aan je explosiviteit. Vroeger werd gedacht dat het een het ander uitsluit, maar de moderne wielrenners laten zien dat dit helemaal niet het geval is.
Het zijn ook niet twee losstaande energiesystemen, maar ze werken behoorlijk synergetisch. Je zult zelden 100% anaeroob bezig zijn en zelden 100% aeroob. Dus door op beiden te focussen versterk je ook het complete plaatje.
[ Voor 32% gewijzigd door Stufferdt op 19-03-2021 12:36 ]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Johan Bruyneel had t er gisteren ook al over.Requiem19 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:52:
Ik weet niet hoe goed je Engels is maar je vat het toch verkeerd samen. Die sympathie ging niet over het feit dat de veldrijders zo lang top zijn maar over de actie van Roglic in Parijs Nice. Een vroeger vluchter Gino Mäder werd door Roglic op enkele meters voor de finish nog ingehaald. En door zo'n acties maakt je geen vrienden. Je moet een ander, en zeker zo'n vroege vluchter, ook iets gunnen.Ypuh schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:10:
Een mooi interview met Johan Museeuw: https://www.velonews.com/...pCBAhuu7QhrTIxkRUdqsircV4
...
En als ik uitspraken hoor als "ik kom nog niet aan hun enkels qua talent en ik weet dat ik nooit ga kunnen winnen als zij meedoen maar het is gewoonweg een eer om met die twee gasten in het peloton te rijden", dan denk ik dat er van "geen sympathie" geen sprake is.
VN: On stage seven it looked like Gino Mäder, who was in the early breakaway, would hold on until the finish. But then Roglič sprinted by in the final meters. He felt strong and wanted to win another stage. That’s fine. That’s his choice. But was it the right thing to do?
JM: You know you need friends in the peloton, and if you are always crushing everyone, well, you are not going to have friends. And that may have been why nobody waited for Roglič when he crashed on the final stage
Ik heb nergens maar dan ook nergens gelezen dat Museeuw zich afvraagt of dit normaal is. Hij stelt zich de vraag waarom het altijd persé nodig om voluit te gaan en niet eens snipperdagen te nemen in het peloton. Als je constant zo diep gaat (zoals in Van Aert in Tirreno), kan je, volgens Museeuw, niet genoeg gerecupereerd zijn tegen Milan - San RemoChelseamarre123 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:29:
Dus onrechtstreeks stelt ex doping gebruiker Museeuw zich toch vragen of dit nog normaal is dat ze zo lang zo goed zijn.
But these guys never think about saving energy. They are just full gas all of the time. And sometimes that is hard for me to understand. And guys like van Aert or van der Poel have a double or triple program because they do the road, cyclo-cross, and mountain bike. That is more intense than anything we ever did.
Dit soort uitspraken (Narvaez: 'Van genoten om met Van der Poel te rijden') gaan we denk ik niet eeuwig zien. Respect zal er altijd zijn, maar "het is gewoonweg een eer om met die twee gasten in het peloton te rijden" lijkt me véél te ver gaan. Als ze ongezien/ongestraft een stok in z'n wiel kunnen steken en zo meer kans op de overwinning maken, dan zal 90% dat serieus overwegen.
Als publiek des te mooier om te zien, maar Sagan als voorbeeld nemende zijn het lang niet altijd happy-days. De rest hoeft maar een klein beetje beter te worden en MvdP een klein beetje minder, en dan zitten dit soort solo's van 50km er niet meer in. Sagan is ook vaak de sterkste in koers geweest, maar op het laatst zaten er altijd 20 man in z'n wiel die geen trap op kop deden en telkens de kaas van z'n brood aten. Ook al pakte hij hier en daar zijn koersen nog wel mee, het plezier en de motivatie waren daardoor bij tijden ver te zoeken.
Ik voorspel eenzelfde scenario voor MvdP en in mindere mate Wout van Aert en Julian Alaphilippe. Die laatste heeft een wereldse ploeg achter hem staan. Voor WvA wordt het al iets lastiger en MvdP steekt er qua capaciteiten nu een héél klein beetje bovenuit, maar hij hoeft maar 1-2% te verliezen en dan wordt het lastiger.
Lang verhaal kort; ik lees tussen de lijntjes dat deze toppers al wat sympathie verliezen in het peloton (zoals eigenlijk bij iedere veelwinnaar het geval, of het nou Froome, Djokovic, Schumacher, Ajax of wie dan ook is). Momenteel is er de berusting dat er op dit moment simpelweg weinig aan te doen is, maar ik voorspel dat die 200 man de komende 5 jaar niet bij voorbaat op hun rug blijven liggen met de pootjes omhoog. Helemaal niet zo lang de toppers iedere koers invliegen zodat er geen taart, kers of kruimels meer overblijven.
Ze zitten imo nog teveel vast in hun oude tactiek. Zoveel mogelijk knechten overhouden zo lang mogelijk om je heen houden en dan aan het einde als kopman het verschil proberen te maken.
Gegarandeerd dat je dan verliest.
Een goede tactiek (imo) om het VdP moeilijk te maken is een koers met veel hoogtemeters vanaf moment 1 heel zwaar te maken. Lang bergop is nog niet z'n kracht. WvA en JA zou je kunnen aanvallen door met een paar sterke mannen vroeger dan normaal in de aanval te gaan zodat deze twee zelf de achtervolging moeten opknappen etc.
Dat is imo het mooie van wielrennen. Doorgaans is het helemaal geen gegeven dat de sterkste wint. Maar de afgelopen tijd gebeurde dit juist wel. Waarom? Omdat de 'oude garde' vast zit in hun standaard strategie.
In het peloton toch wel nog respect voor beide heren.
https://sporza.be/nl/2021...-cort-niet~1616086256907/
(uit de Vals Plat podcast)
[ Voor 28% gewijzigd door cbr600f4i op 20-03-2021 10:52 ]
Zijn we hier een bergetappe in de tour aan het besprekenRequiem19 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:57:
Een goede tactiek (imo) om het VdP moeilijk te maken is een koers met veel hoogtemeters vanaf moment 1 heel zwaar te maken. Lang bergop is nog niet z'n kracht.
[ Voor 19% gewijzigd door cbr600f4i op 20-03-2021 10:57 ]
Of LBL etc, Ronde van Lombardije etc.cbr600f4i schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:55:
[...]
Zijn we hier een bergetappe in de tour aan het besprekenDat gaat hier vandaag geen issue zijn. Lijkt me straf dat vdP bergetappes wil winnen, die pakt z'n momenten en etappes. Hij mikt op voor hem haalbare wedstrijden, niet op wat sommige fans of commentatoren graag zien.
De explosieve renners scoren in een power curve heel hoog in de korte inspanningen 1 seconde - 5/10 minuten. Vaak zakt hun curve relatief meer naarmate de inspanning langer duurt (en meer aeroob wordt). Van Aert lijkt deze wet redelijk te ontstijgen met zijn huidige klimcapaciteiten overigens... maar VdP heeft volgens mij nog nooit echt laten zien dat hij een lange klim of een etappe met meerdere lange klimmen goed aankan.

Dat vind ik dus helemaal niet. Alles hangt af de ingesteldheid waarmee je iets leest. Ik lees daar gewoon in dat Museeuw niet begrijpt waarom ze altijd zo voluit moeten gaan en niet eens een paar snipperdagen nemen. Je hebt al dubbele programma's en dan nog zo blijven pushen. Nergens maar dan ook nergens lees ik daar een hint naar verboden producten.Requiem19 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:53:
Mmjah, hier kun je wel een dubbele laag in lezen:
[...]
Als je enkel dat ene stukje neemt, kan ik er in komen dat hij het verdacht vindt. Neem je een stukje ervoor meer, dan is het iets helemaal anders. Dus het stukje dat jij plaatste maar met dit ervoor.
@Ypuh ik zal niet het volledige blok quoten. Maar toch even reageren. Ik lees en hoor overal dat er zeer veel respect is voor "de grote drie van het moment". En het is vanzelfsprekend dat het peloton niet zal laten begaan. Als je op voorhand "op de rug gaat liggen met de pootjes omhoog" zoals je het mooi zegt, dan stop je beter. Als hun enigste manier van winnen is dat ze in het wiel blijven hangen, dan zullen ze dat ook doen. Letterlijk een stok in de wielen steken, zie ik niemand doen, figuurlijk zullen ze samenspannen om dat wel te doen.Sometimes, when you are good, you need to save your energy and keep your condition longer. But these guys never think about saving energy. They are just full gas all of the time
Maar ik reageerde vooral op de uitspraak dat ze niet op sympathie moeten rekenen vanuit het peloton, volgens Museeuw. Maar dat heeft hij helemaal niet gezegd. Het ging specifiek over Roglic die de overwinning "afneemt" van Gino Mäder in Tirreno (wat ik nog altijd zijn goed recht vind) en dat hij daarmee geen sympathie zal oogsten binnen het peloton.
Eigenlijk zijn bovenstaande posts perfecte voorbeelden voor wat Cavendish zei in het interview dat @cbr600f4i hier linkte. Er wordt iets gezegd in een interview en er wordt vanalles uitgepikt zonder context en er wordt vooral veel te veel tussen de lijntjes gelezen. Soms is er niets te lezen tussen de lijntjes en wordt er gewoon bedoeld wat er staat. Het interview is eigenlijk een lofrede aan de toppers van het moment maar met de kanttekening dat ze zich beter beetje moeten sparen en opeens wordt er gelezen dat hij het een verdacht boeltje vindt.
Vond trouwens dat Cavendish zeer sympathiek overkwam terwijl het er eigenlijk op neer kwam dat hij niets meer wou vertellen in interviews
Keisse in die podcast werd ook aangehaald in Extra Time Koers maar daar spraken ze niet over veldrijders maar over jonge renners in het algemeen. Dat jonge renners zich vroeger lieten meedrijven in het peloton maar zich nu willen bewijzen. De podcast zelf heb ik niet beluisterd (dat duurt me altijd te langStufferdt schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:39:
[...]
disclaimer:
Bovenstaand is enkel maar mijn "gevoel". Ik zal nooit pretenderen een kenner te zijn. Net misschien omdat ik al die podcasts en zo niet volg, dat ik anders kijk naar interviews zoals met Museeuw. Mijn grootste bron van informatie blijft José De Cauwer, in minder mate Michel Wuyts en dan nog paar programma's als Extra Time Koers. En natuurlijk de wedstrijden zelf. Dat is nu het voordeel van de veel langere uitzendingen en het hogere aantal wedstrijden op tv. Ze hebben veel meer tijd die ze moeten vollullen en zo hoor je eens iets
Ik wil genieten van de koers en nu is het vooral hopen dat Paris Roubaix doorgaat dit jaar. Begint er toch minder goed uit te zien.
Het is een kwestie van interpretatie (dus ik zeg niet dat jij ongelijk hebt), maar daar kun je prima meer in lezen. Meer dan dit zul je ook niet lezen of horen, omdat niemand natuurlijk echt met serieuze doping verdenkingen komt. Als je dat doet zonder enige aanleiding wordt je uitgekotst door de wielerwereld.
LBL 6e plaats, had met de juiste timing 1 kunnen zijn. En die gaat vdP vast nog winnen. De vorige was LBL was toch na z'n machtige prestatie in de Binck B Tour? Lombardije weten we nog niet, zou ik me in moeten verdiepen.Requiem19 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:03:
[...]
Of LBL etc, Ronde van Lombardije etc.
De explosieve renners scoren in een power curve heel hoog in de korte inspanningen 1 seconde - 5/10 minuten. Vaak zakt hun curve relatief meer naarmate de inspanning langer duurt (en meer aeroob wordt). Van Aert lijkt deze wet redelijk te ontstijgen met zijn huidige klimcapaciteiten overigens...
maar VdP heeft volgens mij nog nooit echt laten zien dat hij een lange klim of een etappe met meerdere lange klimmen goed aankan.
[ Voor 4% gewijzigd door cbr600f4i op 20-03-2021 11:34 ]
BlaBlaBla
[ Voor 14% gewijzigd door cbr600f4i op 20-03-2021 17:04 ]
Stuyven goed gegokt, de rest net te laat. Sagan nog wel verassend
Met dit koersverloop was het geen wedstrijd voor de grote 3. Prima, je kan niet alles winnen.
En dan maar zien wat de Tour wordt. Bij Thijs en Hidde was de ploegbaas ook al een beetje aan een hinten naar vroegtijdig uitstappen van hem daar.cbr600f4i schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:07:
Op basis van wat we tot nu toe hebben gezien zou ik als ik MvdP was de klassiekers nog doen en daarna alles op de Olympische Spelen MTB zetten.
Sagan ging eigenlijk weer ouderwets lekker, terwijl ik hem de Poggio op even kwijt was. Fijn om te zien dat hij weer een beetje terug is.
Tenzij hij in de Tour wat kan freewheelen en wat kan trainen zie ik verder geen nut om aan de Tour deel te nemen. Leuk dat sponsors of een tourorganisatie hem daar graag zien, ik vrees voor zijn kansen om goud te halen op de OS. Als hij toch serieus aan de TDF deelneemt ga ik het ook zien als 1 groot experiment. Met gasten als Pidcock die ook vrolijk op de MTB zitten zie ik zijn kansen zwaar afnemen om WK's of een OS te winnen.Fisico schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:17:
[...]
En dan maar zien wat de Tour wordt. Bij Thijs en Hidde was de ploegbaas ook al een beetje aan een hinten naar vroegtijdig uitstappen van hem daar.
Ik denk dat iemand als van der Poel, samen met zijn achterban, exact weet hoe hij het beste kan presteren en wat voor hem werkt.cbr600f4i schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:06:
[...]
Tenzij hij in de Tour wat kan freewheelen en wat kan trainen zie ik verder geen nut om aan de Tour deel te nemen. Leuk dat sponsors of een tourorganisatie hem daar graag zien, ik vrees voor zijn kansen om goud te halen op de OS. Als hij toch serieus aan de TDF deelneemt ga ik het ook zien als 1 groot experiment. Met gasten als Pidcock die ook vrolijk op de MTB zitten zie ik zijn kansen zwaar afnemen om WK's of een OS te winnen.
BlaBlaBla
Ongetwijfeld, de vraag is of hij daar alle ruimte voor krijgt.Strider schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:48:
[...]
Ik denk dat iemand als van der Poel, samen met zijn achterban, exact weet hoe hij het beste kan presteren en wat voor hem werkt.
Deze jongen, een zeer snel opkomend fenomeen in het wielrennen, zit in ieder geval niet stil:
[ Voor 4% gewijzigd door cbr600f4i op 20-03-2021 23:28 ]
En ze weten ook dat de Toue niet ideaal is, maar ja... het geld / de marketing...Strider schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:48:
[...]
Ik denk dat iemand als van der Poel, samen met zijn achterban, exact weet hoe hij het beste kan presteren en wat voor hem werkt.
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21