Ik zie Kruijswijk toch wel een beetje als het type rijder dat op het moment supreme niet thuisgeeft. Wat dat betreft boeit t me niet zoveel dat hij er voor de Tour niet is. Wel jammer dat hij zo niet van assistentie kan zijn voor zijn ploegmaten, dat wel.Exocet schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:18:
[...]
Slecht nieuws ook voor de tour, als ie die al haalt, heb je sowieso geen goede voorbereiding.
Man man man wat een crash weer... Hopelijk valt het mee en de eerste tekenen zijn gelukkig wel hoopgevend. Maar voor DQS wel weer een dreun zo'n crash...Nutterd schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:23:
[...]
Ja zag het! Mooi om te horen dat hij ook bij bewust zijn was...toch zag het er allemaal weer heel verkeerd uit...
/edit: koers gaat natuurlijk gewoon door (ondanks dat de camera ploegen meer aandacht hebben voor de val van Evenepoel)...dus kom op Mollema!
Mooi gekoerst door Fuglsang! Sterk gereden ook door Mollema, helaas net te kort voor het podium.
[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 15-08-2020 18:38 ]
Vervelende crash voor Evenepoel en hoop dat de schade meevalt, maar van een andere orde dan dat we vorige week gezien hebben. Evenepoel zat op het vinkentouw in een risicovolle afdaling. Eén van de eerste keren dat je kon zien dat hij nog maar 20 is en eigenlijk helemaal nog niet zo lang op de fiets zit (pakweg 3 jaar).
Wel jammer. Ben stiekem ook wel een beetje fan van Evenepoel.
Errug mooie koers gezien verder. Gun het Fuglsang ook zo, wat een baas is dat toch. Hoe ouder hoe beter. Bennett ook erg goed gereden en die Vaslov en Mollema ook verdienstelijk.
Edit: Inderdaad bekkenbreuk voor Evenepoel. Einde seizoen
https://www.nu.nl/wielren...an-val-in-lombardije.html
Wel jammer. Ben stiekem ook wel een beetje fan van Evenepoel.
Errug mooie koers gezien verder. Gun het Fuglsang ook zo, wat een baas is dat toch. Hoe ouder hoe beter. Bennett ook erg goed gereden en die Vaslov en Mollema ook verdienstelijk.
Edit: Inderdaad bekkenbreuk voor Evenepoel. Einde seizoen
https://www.nu.nl/wielren...an-val-in-lombardije.html
[ Voor 32% gewijzigd door Ypuh op 15-08-2020 20:35 ]
Schijnt zelfs geen breuken te hebben. Ongelooflijk na zo'n vreselijke val
Edit: Helaast toch een breuk. Bekkenbreuk is bevestigd door ploegleding
Edit: Helaast toch een breuk. Bekkenbreuk is bevestigd door ploegleding
[ Voor 33% gewijzigd door Chelseamarre123 op 15-08-2020 19:58 ]
https://www.indeleiderstr...breuk-en-gekneusde-longen
Toch iets slechter nieuws...
/edit: had de edit hierboven niet gelezen
Toch iets slechter nieuws...
/edit: had de edit hierboven niet gelezen
[ Voor 12% gewijzigd door Nutterd op 15-08-2020 20:57 ]
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Beetje zoals Gesink. Had ook altijd wat, dat is op een gegeven moment niet alleen maar pech imo.Stoffa schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:08:
[...]
Ik zie Kruijswijk toch wel een beetje als het type rijder dat op het moment supreme niet thuisgeeft. Wat dat betreft boeit t me niet zoveel dat hij er voor de Tour niet is. Wel jammer dat hij zo niet van assistentie kan zijn voor zijn ploegmaten, dat wel.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
De grote namen blijven uitvallen: Roglic start vandaag niet meer.
Dumoulin zei eerder deze week al dat er aan de tactiek van TJV nog wat schortte, doordat ze de (schaduw)kopmannen teveel op kop van het peloton lieten sleuren, waardoor ze terugvielen in het klassement en het hele klassement aan Roglic hing. En daar blijkt een dag later geen woord van gelogen met Roglic en Kruijswijk uit koers en Dumoulin buiten de top 10...Andamanen schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:54:
Nou zullen het in dit geval voornamelijk voorzorgsmaatregelen zijn voor de Tour om Roglic niet te laten starten, maar ze zullen nog eens serieus om tafel moeten bij TJV.
Dat hadden ze toch al van te voren kunnen bedenken? Het grote voorbeeld Ineos had altijd twee of drie man bovenin het klassement. Als Froome uitviel had je altijd Thomas nog. Als Dumoulin nummer twee is moet die in principe pas kopwerk doen op het moment dat ze nog maar met een paar man voorin over zijn. Je nummer twee offer je niet om een peletonnetje aan gort te scheuren.KlaasjeNL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:18:
[...]
Dumoulin zei eerder deze week al dat er aan de tactiek van TJV nog wat schortte, doordat ze de (schaduw)kopmannen teveel op kop van het peloton lieten sleuren, waardoor ze terugvielen in het klassement en het hele klassement aan Roglic hing. En daar blijkt een dag later geen woord van gelogen met Roglic en Kruijswijk uit koers en Dumoulin buiten de top 10...
Nou zullen het in dit geval voornamelijk voorzorgsmaatregelen zijn voor de Tour om Roglic niet te laten starten, maar ze zullen nog eens serieus om tafel moeten bij TJV.
Das helemaal top. Hele team voor niks aan gort gereden heb je nog niks.Andamanen schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:54:
Maar wel koers hardheid op gedaan zoals de commentatoren bij de NOS zeggenMikeyMan schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:41:
[...]
Das helemaal top. Hele team voor niks aan gort gereden heb je nog niks.

Aan gort gereden? Als het ze iets zou kosten voor de Tour dan zouden ze niet meedoenMikeyMan schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:41:
[...]
Das helemaal top. Hele team voor niks aan gort gereden heb je nog niks.
Ik snapte die opmerking van Dumoulin eigenlijk ook niet helemaal. Want de ploeg die de Dauphine rijdt zal voor de TdF nog aangevuld worden met Bennett. Die zal dan de rol die Dumoulin vertolkte in de Dauphine overnemen, en zal Tom een beschermde status krijgen (lijkt mij).D-e-n schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:34:
[...]
Dat hadden ze toch al van te voren kunnen bedenken? Het grote voorbeeld Ineos had altijd twee of drie man bovenin het klassement. Als Froome uitviel had je altijd Thomas nog. Als Dumoulin nummer twee is moet die in principe pas kopwerk doen op het moment dat ze nog maar met een paar man voorin over zijn. Je nummer twee offer je niet om een peletonnetje aan gort te scheuren.
Hoe dan? Wat zijn jouw suggesties en nieuwe inzichten die onbekend zijn bij de topploegen?KlaasjeNL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:18:
[...]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Wil ik nog wel zien. Bennet zit in een betere vorm dan Dumoulin die toch nog altijd wat zoekende is na zijn lange afwezigheid.doomtech schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:02:
[...]
Ik snapte die opmerking van Dumoulin eigenlijk ook niet helemaal. Want de ploeg die de Dauphine rijdt zal voor de TdF nog aangevuld worden met Bennett. Die zal dan de rol die Dumoulin vertolkte in de Dauphine overnemen, en zal Tom een beschermde status krijgen (lijkt mij).
Parijs is nog ver. Dumoulin groeit nog wel. Die moet je altijd in reserve houden. Drie man voorin is ook geen luxe denk ik, uit tactisch oogpunt.Chelseamarre123 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:09:
[...]
Wil ik nog wel zien. Bennet zit in een betere vorm dan Dumoulin die toch nog altijd wat zoekende is na zijn lange afwezigheid.
Ik zie echt geen enkele reden om Bennett hoger in de pikorde te zetten dan Dumo. Qua rek in het seizoen, consistentie over 3 weken, historie, tijdritcapaciteit en vooral marketingtechnisch is Dumoulin op elk punt een betere keuze om een goed resultaat te behalen.Chelseamarre123 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:09:
[...]
Wil ik nog wel zien. Bennet zit in een betere vorm dan Dumoulin die toch nog altijd wat zoekende is na zijn lange afwezigheid.
Dat klopt, maar ik denk dat meespeelt dat Dumoulin zichzelf nog aan het testen is. Als je zo lang geen wedstrijden hebt gereden wil je weten hoe diep je kan gaan.D-e-n schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:34:
[...]
Dat hadden ze toch al van te voren kunnen bedenken? Het grote voorbeeld Ineos had altijd twee of drie man bovenin het klassement. Als Froome uitviel had je altijd Thomas nog. Als Dumoulin nummer twee is moet die in principe pas kopwerk doen op het moment dat ze nog maar met een paar man voorin over zijn. Je nummer twee offer je niet om een peletonnetje aan gort te scheuren.
Wel een fantastisch gezicht trouwens, Dumoulin aan kop van zo'n geel blok. Daar zinkt de moed je wel van in de schoenen, als vluchter.
Valt nog wel een beetje mee toch? Bennett mocht afgelopen week voor eigen kansen gaan, mede omdat hem de Giro door de neus geboord is nu De Plus voor Ineos getekend heeft en hij mag knechten in de TdF.Chelseamarre123 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:09:
[...]
Dumoulin is echt al heel snel op een heel hoog niveau als je het mij vraagt, alleen heeft hij afgelopen week eigenlijk alleen maar geknecht voor Roglic z'n klassement. Eigenlijk is het alleen maar goed wat er nu gebeurd (Kruijswijk en Roglic die uitvallen waardoor TJV met lege handen staat). Even er vanuitgaande dat beide weer opgeknapt zijn voor de Tour begint en dan is dit het best mogelijke leermoment wat je uit een voorbereidingskoers kunt halen.
Dat ze overmacht hebben moge duidelijk zijn, maar om te zeggen dat ze daarmee de Tour al gewonnen hebben gaat te ver.
Niet zo flauw doen.cbr600f4i schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:03:
[...]
Hoe dan? Wat zijn jouw suggesties en nieuwe inzichten die onbekend zijn bij de topploegen?
We mogen hier allemaal ongegeneerd de deskundoloog uithangen, daar is zo'n topic voor.
Ach ja, ik vatte enkel samen wat Dumoulin al zelf aangaf.TheekAzzaBreek schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:28:
[...]
Niet zo flauw doen.
We mogen hier allemaal ongegeneerd de deskundoloog uithangen, daar is zo'n topic voor.
Wat onzinnig om dan flauw te reageren en suggereren dat ik pretendeer nieuwe inzichten te hebben. Die heb ik namelijk niet. Maar dat wil niet zeggen dat TJV de komende 2 weken niet alsnog naar de tekentafel gaat om de strategie voor de Tour verder uit te werken.
Haha ik zei gister precies hetzelfde nog tegen mn pa: net als Gesink.LuPo schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 06:21:
[...]
Beetje zoals Gesink. Had ook altijd wat, dat is op een gegeven moment niet alleen maar pech imo.
Kelderman zit ook al aardig in dat straatje trouwens.
Uberhaupt wel echt een Nederlands dingetje om totaal te verkrampen als de winst binnen handbereik komt. Wat is dat toch?
[ Voor 23% gewijzigd door Stoffa op 16-08-2020 15:02 ]
Ik gok dat daar ook een deel confirmation bias inzit. Als Nederlanders voelen we de gevallen waar andere Nederlanders het net niet halen, maar voelen we de gevallen van de andere nationaliteiten minder.
Je kan het flauw noemen, misschien is het dat, ongezouten. Maar waarom dan niet met suggesties komen? Want dit kunstje deden ze al in de tijd van Armstrong met Discovery, Ullrich met T-Mobile, Rabobank in die ene tour dat ze goed waren (ehh), Sky, Astana, Movistar, Ineos en nu Jumbo.TheekAzzaBreek schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:28:
[...]
Niet zo flauw doen.
Dus oprecht, wat is het alternatief? Wat zien de ploegleiders niet wat @KlaasjeNL wel ziet.
Ik zie net het commentaar van @KlaasjeNL en dat ie het zelf ook niet weet. Niet persoonlijk hoor, maar stelt wel dat TJV naar de tekentafel moet. Goed, als het daarbij blijft
[ Voor 27% gewijzigd door cbr600f4i op 16-08-2020 19:54 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
@cbr600f4i
Je gooit nu wel erg veel op één hoop. Het ging er volgens mij enkel om dat Jumbo geen man meer in de top van het klassement had na het wegvallen van Roglic?
Dumoulin moest nu teveel en voooral te vroeg kopwerk doen en dat kost kracht op het eind van de klim. Dat heeft niks met de tactiek van het als blok rijden de maken, dat heeft met de keuze van de mannetjes te maken die dat kopwerk doen.
Sky en Ineos hadden in de topdagen ook minimaal één renner naast de kopman die min of meer beschermd was.
Je gooit nu wel erg veel op één hoop. Het ging er volgens mij enkel om dat Jumbo geen man meer in de top van het klassement had na het wegvallen van Roglic?
Dumoulin moest nu teveel en voooral te vroeg kopwerk doen en dat kost kracht op het eind van de klim. Dat heeft niks met de tactiek van het als blok rijden de maken, dat heeft met de keuze van de mannetjes te maken die dat kopwerk doen.
Sky en Ineos hadden in de topdagen ook minimaal één renner naast de kopman die min of meer beschermd was.
Wat hier wel bijzonder was dat er - voor zover ik het heb gezien - in de klim geen pure knechten meer waren, op een (indrukwekkende) van Aert na. Ik denk dat @KlaasjeNL daar ook op doelde.
Dat was overigens wel volgens plan, en in de tour zal dat anders zijn. Zolang iedereen op de fiets blijft zitten tenminste.
Maar nogmaals: het is niet alleen ploegentactiek, renner willen zichzelf ook testen, of juist sparen. Zo zag je vandaag Dumoulin achter Kämna aanspringen. Ik kan niet bedenken wat voor tactisch doel dat had, dagzege en klassement waren al duidelijk. Volgens mij was dat domweg testen hoeveel pijn het lijf aankan.
Dat was overigens wel volgens plan, en in de tour zal dat anders zijn. Zolang iedereen op de fiets blijft zitten tenminste.
Maar nogmaals: het is niet alleen ploegentactiek, renner willen zichzelf ook testen, of juist sparen. Zo zag je vandaag Dumoulin achter Kämna aanspringen. Ik kan niet bedenken wat voor tactisch doel dat had, dagzege en klassement waren al duidelijk. Volgens mij was dat domweg testen hoeveel pijn het lijf aankan.
Ja, m.i. tomato, tomatoe. Veel keuze heb je toch niet? Mooi, al die schaduwkopmannen, ik hoor het Jose de Cauwer vanmiddag nog zeggen over Sepp Kuss, het is een kopman op zichzelf evenals de rest waarmee hij op de finish afging. Het is gewoon een kwestie van mannetjes opsouperen. Als je jezelf als shaduwkopman ziet dan moet je dus pas als laatste ingezet worden. Dat zou men kunnen verbeteren bij TJV, veel meer kan je niet.
Overigens waren Tom en Steven niet goed genoeg in het begin, kan je de ploegleiding denk ik niet verwijten.
Overigens waren Tom en Steven niet goed genoeg in het begin, kan je de ploegleiding denk ik niet verwijten.
[ Voor 11% gewijzigd door cbr600f4i op 16-08-2020 22:43 ]
Verkeerde topic, mb
[ Voor 73% gewijzigd door Maarten_E op 16-08-2020 22:45 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Vind ik te simpel gedacht. Als ze niet voor Roglic gingen rijden, of de eerst etappe die van Aert won, welke ploeg was er dan op kop gaan rijden en misschien hadden ze dan wel gewoon kunnen volgen? De eerste etappes gingen ze nadrukkelijk opzoek naar etappezeges en Roglic zo goed mogelijk afzetten. Daardoor lag het tempo verschroeiend hoog en dat kwam met name uit de Jumbo trein.cbr600f4i schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:41:
Daarom de vraag; moeten ze nu al in het klassieke treintje voorop zetten en de mannetjes 1-voor-1 oproken belanden? En waarom lukte het Sky/Ineos om dat te doen én 3 mensen in de top-10 te houden, want nu was het vanaf dag 1 gewoon alle ballen op Roglic.
@Ypuh Ik denk dat men minder euforisch moet doen over Jumbo want in de kern is het geen Ineos. Steven is m.i. geen kopman, noch schaduwkopman. Ik zou eerder Sepp als schaduwkopman inzetten. Die is constanter. Geef Steven maar dezelfde rol als Robert. Tom Dumoulin zie ik wel als kopman/schaduwkopman maar zoals ik al zei, als men hem die status aanhangt dan zou hij die ook waar moeten maken. Als men dat dus de eerste 2 dagen gedaan had dan was Jumbo al verloren geweest. Toch denk ik dat het moeilijk is om van het klassieke treintje af te stappen want je ziet dat men als sprinkhanen gaat fietsen, voor ons als kijker supermooi maar als ploeg strijdt je dan hooguit om de dagoverwinning.
Met een derde plaats in het klassement vorig jaar (waar wellicht nog meer mogelijk was als een etappe niet werd geneutraliseerd) en het verspelen van bijna zekere winst in de Giro van 2016 denk dat Kruijswijk absoluut een kopman of ten minste een schaduwkopman is. Het is misschien niet zo'n grote persoonlijkheid als een Dumoulin, misschien zelfs wat onzichtbaar en kleurloos, maar Bernal is ook vrij onopvallend. En dan vergeten we de 5de plaats in het klassement van 2018 gemakshalve nog even en zijn 4de plaats in de Vuelta van dat jaar.cbr600f4i schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:16:
@Ypuh Ik denk dat men minder euforisch moet doen over Jumbo want in de kern is het geen Ineos. Steven is m.i. geen kopman, noch schaduwkopman. Ik zou eerder Sepp als schaduwkopman inzetten. Die is constanter. Geef Steven maar dezelfde rol als Robert. Tom Dumoulin zie ik wel als kopman/schaduwkopman maar zoals ik al zei, als men hem die status aanhangt dan zou hij die ook waar moeten maken. Als men dat dus de eerste 2 dagen gedaan had dan was Jumbo al verloren geweest. Toch denk ik dat het moeilijk is om van het klassieke treintje af te stappen want je ziet dat men als sprinkhanen gaat fietsen, voor ons als kijker supermooi maar als ploeg strijdt je dan hooguit om de dagoverwinning.
Ik zie hem zelf ook niet als winnaar van een TDF, maar met zijn staat van dienst kan je eigenlijk niet om hem heen als outsider.
Verder doet TJV mijns inziens ook niet meer onder voor Ineos. Zeker als je ziet wat ze nu hebben voor bijvoorbeeld de ploegentijdrit. Met een Martin en Dumoulin heb je een ploeg die daarin tijd kan pakken, waar het eerder schade beperken was t.o.v. Thomas, Froome en eerder Wiggins.
Achteraf gezien had TJV wellicht wat onopvallender moeten rijden in de Dauphine. Nadat ze de etappes zo hebben gedomineerd, zal iedereen tijdens de Tour naar TJV kijken, waar eerder iedereen zat te wachten tot Sky/Ineos aan kop van het peloton ging sleuren.
Kruijswijk is imo gewoon net even paar % minder goed bergop als Roglic / de echter toppers.
Wanneer heeft hij nu in z'n eentje vanuit de kopgroep een demarrage geplaatst? Het is altijd volgen, tempo aangeven en dan aan het einde verliest hij weer een paar seconden. Wel allemachtig constant en dus nooit er echt doorheen zakken.
Maar ook nu weer was hij eigenlijk iets minder dan Dumoulin bergop (ondanks Tom's hogere gewicht).
Ik zie in him niet de winnaar die ik wel in Dumoulin wel zie en (helaas.. grmbl) ook in Roglic.
Z'n mooiste moment was die solo aanval toen hij al beetje uit het klassement gereden was in de tour 2 jaar terug (?).
Wanneer heeft hij nu in z'n eentje vanuit de kopgroep een demarrage geplaatst? Het is altijd volgen, tempo aangeven en dan aan het einde verliest hij weer een paar seconden. Wel allemachtig constant en dus nooit er echt doorheen zakken.
Maar ook nu weer was hij eigenlijk iets minder dan Dumoulin bergop (ondanks Tom's hogere gewicht).
Ik zie in him niet de winnaar die ik wel in Dumoulin wel zie en (helaas.. grmbl) ook in Roglic.
Z'n mooiste moment was die solo aanval toen hij al beetje uit het klassement gereden was in de tour 2 jaar terug (?).
Op de flanken van de Falzarego in de Giro waar hij in Corvara het roze pakte....Requiem19 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:58:
Kruijswijk is imo gewoon net even paar % minder goed bergop als Roglic / de echter toppers.
Wanneer heeft hij nu in z'n eentje vanuit de kopgroep een demarrage geplaatst?
Bijzonder hoe korte termijn geheugen iedereen hier heeft. Kuss als schaduwkopman? Kruijswijk die nooit aanvalt? Zal er maar niet al te serieus op reageren, no offenceRequiem19 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:58:
Kruijswijk is nog steeds verantwoordelijk voor één van mijn mooiste wielermomenten ooit (na die sprint van ...) met zijn solo van 70 km tot op de flanken van de Alpe d'Huez. Het hielp misschien ook wel dat ik toen katje lam al 5 uren in de brandende zon stond te wachten in bocht 7, maar aan het einde van een drieluik loodzware etappes -allen rond de 5.000hm- ging hij er met nog 72,9km te gaan op de voet van de Croix de Fer in z'n uppie vandoor, pakte een minuut of 6 en reed virtueel in het geel. In bocht 7 lag hij uiteindelijk nog zo'n 2.5 minuut voor, maar de laatste 3.5km werd hij uiteindelijk bijgehaald door Froome, Thomas, Dumoulin en Bardet. Die laatste pakte gewoon de KOM op de Alpe en die staat tot op de dag van vandaag nog steeds, waar Dumoulin door een schakelfout de sprint aan Thomas moest laten. Roglic die toen nog knecht was van Steven noemde hem achteraf knettergek en de sprinters die nog over waren (o.a. Greipel, Gaviria, Groenewegen, Kittel, Cavendish waren toen al afgestapt) vervloekten hem en beschreven het als de zwaarste Tour-etappe ooit; dat alles om niet buiten tijd binnen te komen wel te verstaan(!)
[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 17-08-2020 18:03 ]
@Ypuh die solo staat toch ook vermeld in mijn post die je (half?) quote.
Dat was legendarisch, maar ik zei al: ‘demarage vanuit de kopgroep’. De echte grote mannen je wil
opleggen.
Die solo.. in mijn herinnering had hij de dag ervoor al flink wat tijd verloren en was dit een alles of niets poging om er nog wat van te maken.
Dat was legendarisch, maar ik zei al: ‘demarage vanuit de kopgroep’. De echte grote mannen je wil
opleggen.
Die solo.. in mijn herinnering had hij de dag ervoor al flink wat tijd verloren en was dit een alles of niets poging om er nog wat van te maken.
@Requiem19 In m'n enthousiasme even over je laatste zinnetje heen gelezen.
Er zijn maar weinig die echt nog kunnen demarreren uit de groep met favorieten. Dat is anno 2020 zonder epo gewoon geen beginnen meer aan (en des te leuker/spannender). In plaats van aanvallers, heb je nu vooral afvallers.
Alle grote rondes zijn de afgelopen jaren eigenlijk op 2 manieren gewonnen, door aanklampers (o.a. Roglic in de Vuelta, Dumoulin in de Tour 2019 en Froom in alle Tours) of door één beslissende aanval (o.a. Froome in de Giro 2019 en Bernal in de Tour 2019). De rest is zorgen dat je bij de groep met favorieten blijft en in de sprintjes een paar seconden en de boni's oppikt (Thomas in 2018, Roglic in 2020) of in de tijdrit (Dumoulin in 2018).
Wat dat betreft doet Kruijswijk het niet beter/slechter dan de grootwinnaars. Hij is alleen niet explosief genoeg om de boni's te pakken of in de tijdritten het verschil te maken. Hij mist daardoor een beetje de wapens van een Roglic, Dumoulin of Thomas en heeft nooit de ploeg van Froome gehad, maar ik zou hem er altijd bij proberen te houden als (potentieel) lachende 3e. Het helpt alleen niet dat ie zo saai is voor de camera.
Er zijn maar weinig die echt nog kunnen demarreren uit de groep met favorieten. Dat is anno 2020 zonder epo gewoon geen beginnen meer aan (en des te leuker/spannender). In plaats van aanvallers, heb je nu vooral afvallers.
Alle grote rondes zijn de afgelopen jaren eigenlijk op 2 manieren gewonnen, door aanklampers (o.a. Roglic in de Vuelta, Dumoulin in de Tour 2019 en Froom in alle Tours) of door één beslissende aanval (o.a. Froome in de Giro 2019 en Bernal in de Tour 2019). De rest is zorgen dat je bij de groep met favorieten blijft en in de sprintjes een paar seconden en de boni's oppikt (Thomas in 2018, Roglic in 2020) of in de tijdrit (Dumoulin in 2018).
Wat dat betreft doet Kruijswijk het niet beter/slechter dan de grootwinnaars. Hij is alleen niet explosief genoeg om de boni's te pakken of in de tijdritten het verschil te maken. Hij mist daardoor een beetje de wapens van een Roglic, Dumoulin of Thomas en heeft nooit de ploeg van Froome gehad, maar ik zou hem er altijd bij proberen te houden als (potentieel) lachende 3e. Het helpt alleen niet dat ie zo saai is voor de camera.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 17-08-2020 18:50 ]
Bizarre plaatjes van het wegdek in de Ronde van Wallonië (o.a. bij wielerflits).
Ik hoop dat de ploegen nu echt doorzetten, en een eind aan die levensgevaarlijke toestanden maken. Als zij weigeren te rijden is het snel opgelost.
Van de UCI zal het niet komen, die zijn veel te afhankelijk van de organisatoren, en dan vooral de ASO.
Ik hoop dat de ploegen nu echt doorzetten, en een eind aan die levensgevaarlijke toestanden maken. Als zij weigeren te rijden is het snel opgelost.
Van de UCI zal het niet komen, die zijn veel te afhankelijk van de organisatoren, en dan vooral de ASO.
Die foto is dan ook van een 'weg' in Rusland...
[ Voor 5% gewijzigd door Afrit13 op 18-08-2020 14:18 ]
Dat stond er niet bij:Afrit13 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:18:
"Iljo Keisse van Deceuninck-Quick.Step postte ook een foto van het wegdek:"
Pure misleiding dit
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 18-08-2020 14:29 ]
Is dat zo? Image search kon hem in ieder geval niet vinden.Afrit13 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:18:
Bron?Afrit13 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:18:
Ik zie het al, Shutterstock afbeelding.
[ Voor 11% gewijzigd door Vos op 18-08-2020 15:39 ]
https://twitter.com/hendriksmj/status/1295427649259606017TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:29:
[...]
Is dat zo? Image search kon hem in ieder geval niet vinden.
Geen idee of het ook een Russische weg is, maar dezelfde foto is wel op Russische nieuwssites gebruikt voor gisteren.
Ok, sarcastisch grapje van Keisse dus, waar ik vierkant ingestonken ben.
Tsja.
Tsja.
Ineos neemt Froome en Thomas niet mee naar de Tour.
https://www.nu.nl/wielren...-naar-tour-de-france.html
Niet geheel verrassend, al hield ik er ergens nog rekening mee dat Froome gewoon heel rustig aan deed en er volgende week alsnog zou staan. Nu hij ipv de Tour de Vuelta gaat doen om wat extra voorbereidingstijd te krijgen, betwijfel ik of hij überhaupt ooit nog op zijn oude niveau komt. In 2018 moest hij de winst al aan Thomas laten, al won hij dan wel de Giro, in 2019 een zware crash en dit jaar onzichtbaar. En op zijn leeftijd is het met zo'n crash sowieso de vraag of hij nog een zeker niveau gaat halen.Willem30 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:09:
Ineos neemt Froome en Thomas niet mee naar de Tour.
Wat betreft Thomas: nu niet in vorm en in 2018 ook al een onwaarschijnlijke Tourwinnaar. Een beetje net als Wiggins, maar dan nog een tikkeltje kleurlozer. Moest het mijns inziens vooral van een sterk Sky hebben dat verschillende kaarten kon uitspelen. Zit qua leeftijd ook wel wat op een omslagpunt waarna het zelden nog beter en meestal wat minder wordt.
Zo'n Thomas kan een grote stap maken als hij weer op het gewicht komt voor een grote ronde. De NOS verslaggevers zeiden het al mooi 'Thomas staat wat zwaar'.KlaasjeNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:55:
[...]
Niet geheel verrassend, al hield ik er ergens nog rekening mee dat Froome gewoon heel rustig aan deed en er volgende week alsnog zou staan. Nu hij ipv de Tour de Vuelta gaat doen om wat extra voorbereidingstijd te krijgen, betwijfel ik of hij überhaupt ooit nog op zijn oude niveau komt. In 2018 moest hij de winst al aan Thomas laten, al won hij dan wel de Giro, in 2019 een zware crash en dit jaar onzichtbaar. En op zijn leeftijd is het met zo'n crash sowieso de vraag of hij nog een zeker niveau gaat halen.
Wat betreft Thomas: nu niet in vorm en in 2018 ook al een onwaarschijnlijke Tourwinnaar. Een beetje net als Wiggins, maar dan nog een tikkeltje kleurlozer. Moest het mijns inziens vooral van een sterk Sky hebben dat verschillende kaarten kon uitspelen. Zit qua leeftijd ook wel wat op een omslagpunt waarna het zelden nog beter en meestal wat minder wordt.
Was volgens mij eigenlijk altijd ook de strategie van Sky/Ineos: renners zoeken die onwijze vermogens kunnen trappen en die vervolgens op een streng dieet zetten, zodat ze niet alleen veel watt trappen, maar ook veel watt/kg.
Strategisch lijkt het ook slim.
In de afgelopen weken konden we zien dat Eneos hun gebruikelijke dominantie niet konden tonen. Een tour overwinning is dit jaar lang niet zo waarschijnlijk als ze gewend zijn. Door niet alle eieren in één mandje te leggen kunnen ze het seizoen nog een beetje redden mocht het in de Tour misgaan.
In de afgelopen weken konden we zien dat Eneos hun gebruikelijke dominantie niet konden tonen. Een tour overwinning is dit jaar lang niet zo waarschijnlijk als ze gewend zijn. Door niet alle eieren in één mandje te leggen kunnen ze het seizoen nog een beetje redden mocht het in de Tour misgaan.
The Guardian speculeert dat dit al langer gepland was, en de deelname van Froome en Thomas aan de Dauphiné een goedmakertje richting ASO.
Het is maar speculatie, maar er klinkt logica in door. Het zou in ieder geval verklaren waarom Thomas zich daar niet serieus ingespannen heeft. Dat hij in slechte vorm uit de lockdown zou zijn gekomen vind ik dan weer wat minder voor de hand liggen, bij een supercontrole ploeg als Eneos.
Voor de Tour wel jammer, natuurlijk. En we komen er nooit meer achter of hij werkelijk tot het gaatje zou gaan in dienst van een ploeg waar hij het absolute kopmanschap geëist heeft, en na weigering besloten heeft te vertrekken.
Het is maar speculatie, maar er klinkt logica in door. Het zou in ieder geval verklaren waarom Thomas zich daar niet serieus ingespannen heeft. Dat hij in slechte vorm uit de lockdown zou zijn gekomen vind ik dan weer wat minder voor de hand liggen, bij een supercontrole ploeg als Eneos.
Voor de Tour wel jammer, natuurlijk. En we komen er nooit meer achter of hij werkelijk tot het gaatje zou gaan in dienst van een ploeg waar hij het absolute kopmanschap geëist heeft, en na weigering besloten heeft te vertrekken.
Kruijswijk niet van start in de Tour:
https://www.nu.nl/wielren...e-aan-tour-de-france.html
Hopelijk kan hij dan in de Giro starten.
https://www.nu.nl/wielren...e-aan-tour-de-france.html
Hopelijk kan hij dan in de Giro starten.
Aha, neen. Ik zie dit anders. Ineos(/Sky) was - is - dé Tourploeg. Ze hebben steeds gemikt op en gepiekt naar de Tour toe. Net als, zeg maar, US Postal voor ze. Andere ronden waren daarin mooi meegenomen. Uiteraard heeft Froome zich die doelen gesteld om twee rondes in een jaar te winnen - is hem ook nog gelukt een keer.TheekAzzaBreek schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:39:
Strategisch lijkt het ook slim.
Maar de Tour was het altaarstuk. De Tour was heilig voor Brailsford, vanaf project-Wiggins.
Nu ziet Ineos zich bedreigd, zijn ze wellicht niet meer de oppermachtige ploeg die het het afgelopen decennium was. Door het spreiden van kansen toch nog successen te oogsten is in mijn ogen een teken van zwakte.
Doet niet af trouwens aan het feit dat zowel Froome als Thomas niet konden pieken op het juiste moment. Door Corona, of interne tumult, valpartijen, of andere zaken - doet er niet toe. Ineos was het team dat altijd met zeer goed voorbereide renners konden pieken in de Tour. Dat ze dat nu niet lukt met twee sleutelrenners is net zo opvallend.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
De tour leek eerst een mega gevecht tussen Ineos en Jumbo te worden, maar die worden nu toch wel verzwakt, jammer.
Door de Dauphine, WvA en lange winter zonder wielrennen was ik beetje in Jumbo-jubelstemming, maar als ik er even realistisch naar kijk heeft Ineos toch wel een mega sterke ploeg en is het wegvallen van Kruijswijk wel een aderlating.
Dat Roglic er bovenuit springt moge duidelijk zijn, en dat Jumbo goed gaat presteren ook, maar het hoogste treetje?
Dat Roglic er bovenuit springt moge duidelijk zijn, en dat Jumbo goed gaat presteren ook, maar het hoogste treetje?
Zeker jammer, Roglic is ook nog niet hersteld. Maar we houden hoop op een mooie Tour.Exocet schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:43:
De tour leek eerst een mega gevecht tussen Ineos en Jumbo te worden, maar die worden nu toch wel verzwakt, jammer.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
De Tour wordt mogelijk alleen maar mooier zonder 1 controlerende ploeg die er met kop en schouders bovenuit steekt. Wellicht geen gevecht tussen Ineos en TJV maar wel ploegen als Bahrain, Mitchelton, Trek en UAE een grotere rol van betekenis kunnen spelen.Hackus schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:53:
[...]
Zeker jammer, Roglic is ook nog niet hersteld. Maar we houden hoop op een mooie Tour.
Dat zou mooi zijn, maar Ineos laat Froome(vuelta) en Thomas(giro) thuis.KlaasjeNL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:31:
[...]
De Tour wordt mogelijk alleen maar mooier zonder 1 controlerende ploeg die er met kop en schouders bovenuit steekt. Wellicht geen gevecht tussen Ineos en TJV maar wel ploegen als Bahrain, Mitchelton, Trek en UAE een grotere rol van betekenis kunnen spelen.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik hoorde in de podcast van 'In het Wiel', dat het hele peloton eigenlijk een stuk langzamer rijdt dan vorig jaar, maar dat TJV eigenlijk minder ingezakt is dan de rest.
Dit op basis van de tijden van de beklimmingen van specifieke bergen die vorig jaar ook gereden zijn.
Dit op basis van de tijden van de beklimmingen van specifieke bergen die vorig jaar ook gereden zijn.
En dit is een voordeel omdat?Ypuh schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:20:
Waarschijnlijk omdat TJV de enige is die nog met velgremmen rijdt.
Volgens mij rijden de meeste ploegen toch al met schijven?
Die snap ik even nietYpuh schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:20:
Waarschijnlijk omdat TJV de enige is die nog met velgremmen rijdt.
Zijn de fietsen met schijfremmen dan tegenwoordig nog steeds niet op het minimale UCI gewicht? Dacht dat dit iets was uit het verleden ondertussen.Ypuh schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:23:
De rest mag allemaal een halve kilo meer meeslepen de berg op (plus de corona kilo's).
Nope. Denk dat de gemiddelde Tour-fiets zo rond de 7.2-7.4kg zit. Ik kan zo snel geen team opnoemen die met hun standaard fietsen op de 6.8kg zit. Trek met hun Emonda waarschijnlijk (al rijden ze vaker op de Madone) en Team Ineos misschien, maar die rijden ook met velgremmen, ongelakte frames en Lightweight wielen a 935g voor een set tubulars. Ineos wordt niet eens gesponsord door Lightweight en betalen deze wielsets a €5k uit eigen pocket (tot frustratie van hun sponsor Shimano die wil dat ze met de C40/C60 wielen rijden). Die gebruiken ze dan ook alleen tijdens bepalende etappes/koersen.Requiem19 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:28:
[...]
Zijn de fietsen met schijfremmen dan tegenwoordig nog steeds niet op het minimale UCI gewicht? Dacht dat dit iets was uit het verleden ondertussen.
Je ziet de toppers binnen TJV daarom ook op zwarte, ongelakte fietsen rijden i.p.v. de standaard celeste. Scheelt ook weer 100 gram

[ Voor 24% gewijzigd door Ypuh op 20-08-2020 16:02 ]
Wel bizar, aangezien je bijv gewoon een Tarmac Disc in de winkel kunt kopen voor 6,6kg (!).
Zonder pedalen (250g), bidonhouders (50g), garmin houder (25g), vermogensmeter (35g) wedstrijdnummer, chip en antenne voor tijdmeting/wattages/radio communicatie en in maatje S en ze meten natuurlijk het lichtste model in het rek (er zit nog wel 50-100g variatie tussen exact hetzelfde afgemonteerde fietsen). Aero frames doen daar nog een schepje bovenop natuurlijk.Requiem19 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:04:
Wel bizar, aangezien je bijv gewoon een Tarmac Disc in de winkel kunt kopen voor 6,6kg (!).
In tegenstelling tot consumenten kunnen de pro's niet kiezen in welke afmontage ze willen, maar moeten ze het doen met de merken door wie ze gesponsord worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 20-08-2020 16:23 ]
Ypuh schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:20:
[...]
Zonder pedalen (250g), bidonhouders (50g), garmin houder (25g), vermogensmeter (35g) wedstrijdnummer, chip en antenne voor tijdmeting/wattages/radio communicatie en in maatje S en ze meten natuurlijk het lichtste model in het rek (er zit nog wel 50-100g variatie tussen exact hetzelfde afgemonteerde fietsen). Aero frames doen daar nog een schepje bovenop natuurlijk.
In tegenstelling tot consumenten kunnen de pro's niet kiezen in welke afmontage ze willen, maar moeten ze het doen met de merken door wie ze gesponsord worden.
Dat ook precies wat ik bedoel. En TJV laat Kruijswijk thuis. Dus als die ploegen ietwat gemankeerd zijn, liggen er meer kansen voor andere ploegen en/of ontsnappingen. Al met al zal het koersverloop mogelijk (hopelijk) een stuk rommeliger worden en 1 ploeg die op kop van het peloton sleurt in een dusdanig hoop tempo dat niemand weg kan rijden.Hackus schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:52:
[...]
Dat zou mooi zijn, maar Ineos laat Froome(vuelta) en Thomas(giro) thuis.
of zoals Froome, geen bidon dragen in je fiets, in (klim)etappe die van belang isYpuh schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:20:
[...]
Zonder pedalen (250g), bidonhouders (50g), garmin houder (25g), vermogensmeter (35g) wedstrijdnummer, chip en antenne voor tijdmeting/wattages/radio communicatie en in maatje S en ze meten natuurlijk het lichtste model in het rek (er zit nog wel 50-100g variatie tussen exact hetzelfde afgemonteerde fietsen). Aero frames doen daar nog een schepje bovenop natuurlijk.
Hoorde gisteren vertellen tijdens de uitzending van BK tijdrijden dat er blijkbaar fabrikanten zijn die komaf willen maken met dat minimum gewicht. Kan me dan niet voorstellen dat ze nog een kilogram boven dat minimum gewicht uitkomen.
Vind dat minimum gewicht eigenlijk niet slecht. Je kan nu al (zelden) zien dat sommige kaders niet stevig genoeg zijn in de race om de lichtste te zijn
Vind dat minimum gewicht eigenlijk niet slecht. Je kan nu al (zelden) zien dat sommige kaders niet stevig genoeg zijn in de race om de lichtste te zijn
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Ik vind het wel bizar als ze echt rondfietsen boven het minimum gewicht in bergetappes. Renners doen alles aan de laatste grammetjes en dan kunnen de fabrikanten geen 6,8kg fiets leveren.
Extra bizar omdat er best wat consumenten fietsen van sub 6kg zijn.
Dan moet het voor de pro’s toch haalbaar zijn om op 6,8 te zitten.
Als ik een berg op rijd met mn 7,2 kg fiets en naast me rijdt Froome met 6,8.. dan sta je mentaal al 2-0 achter.
Extra bizar omdat er best wat consumenten fietsen van sub 6kg zijn.
Dan moet het voor de pro’s toch haalbaar zijn om op 6,8 te zitten.
Als ik een berg op rijd met mn 7,2 kg fiets en naast me rijdt Froome met 6,8.. dan sta je mentaal al 2-0 achter.
Ik heb ook wel pro fietsen gezien die extra gewicht met zich met mee droegen om aan de 6.8kg te voldoen. Dus ze zijn er zeker wel.Ypuh schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:20:
[...]
Mollema tweette er al over in 2016.
Voor 9k kun je. Als amateur een 6,29 kg fiets kopen (met schijfremmen), bij Canyon:
https://www.canyon.com/nl...63_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK
Dan ben je als pro team wel erg fout bezig als je een commerciele deal sluit met een fietsenmerk dan de 6,8kg niet haalt, toch?
https://www.canyon.com/nl...63_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK
Dan ben je als pro team wel erg fout bezig als je een commerciele deal sluit met een fietsenmerk dan de 6,8kg niet haalt, toch?
Die geruchten heb ik ook wel eens gehoord, maar nooit enige vorm van bewijs voor gezien. Dat was sowieso ook nog in de tijd van de non-Aero fietsen, mechanisch schakelen en velgremmen (en soms ook nog lage wielen). Die innovaties samen schelen makkelijk een kilo.Vos schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:01:
[...]
Ik heb ook wel pro fietsen gezien die extra gewicht met zich met mee droegen om aan de 6.8kg te voldoen. Dus ze zijn er zeker wel.
Mollema tweette er al over in 2016.
Hoe dan ook probeer ik niemand te overtuigen, alleen maar nieuwe inzichten te geven
@Requiem19 Die is nog niet leverbaar. En onderdelen als die van Schmolke, THM, AX Lightness, Darimo etc. zijn vaak niet beschikbaar voor de profs. Het is daarom een stuk makkelijk voor consumenten om onder die 6.8kg te komen dan voor de profs.
Ik begrijp ook de aanname dat 6.8kg voor pro teams een makkie moet zijn en profs het summon is, maar de realiteit is anders. Sorry jongens
[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 21-08-2020 09:15 ]
Mollema schakelde in 2016 wel al elektrisch. Ben ook wel benieuwd naar jouw bronnen dat ze niet op 6.8 kg zittenYpuh schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:11:
[...]
Die geruchten heb ik ook wel eens gehoord, maar nooit enige vorm van bewijs voor gezien. Dat was sowieso ook nog in de tijd van de non-Aero fietsen, mechanisch schakelen en velgremmen (en soms ook nog lage wielen). Die innovaties samen schelen makkelijk een kilo.
Hoe dan ook probeer ik niemand te overtuigen, alleen maar nieuwe inzichten te geven. Anno 2020 hoor je ook niemand meer over die limiet van 6.8kg. Ik zie het ook niet gebeuren dat ze die limiet ooit gaan schrappen i.v.m. dat alle onderdelen die ze gebruiken ook commercieel beschikbaar moet zijn voor consumenten. Als fabrikanten dan frames van 500 gram gaan leveren zullen die niet aan de eisen van dagelijks gebruik voldoen lijkt me (een gewichtslimiet van 60kg lijkt me niet realistisch).
@Requiem19 Die is nog niet leverbaar. En onderdelen als die van Schmolke, THM, AX Lightness, Darimo etc. zijn vaak niet beschikbaar voor de profs. Het is daarom een stuk makkelijk voor consumenten om onder die 6.8kg te komen dan voor de profs.
Ik begrijp ook de aanname dat 6.8kg voor pro teams een makkie moet zijn en profs het summon is, maar de realiteit is anders. Sorry jongens.
De aero bikes wegen wel een stuk meer inderdaad, dat weet ik.
YouTube: How Much Does Your Bike Weigh? Pro Cyclists Guess Bike Weight | Duba...Vos schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:18:
[...]
Mollema schakelde in 2016 wel al elektrisch. Ben ook wel benieuwd naar jouw bronnen dat ze niet op 6.8 kg zitten
YouTube: How Much Does Your Bike Weigh? GCN Asks The Pros At The UAE Tour
Zo kan ik er nog wel een paar opzoeken, maar you get the point.
Zit met Adam Hansen wel een notoire weight weenie tussen, en zoals ik eerder al aangaf heeft Trek eigenlijk als enige met hun Emonda wel een serieus lichte klimmersfiets in de markt gezet. Dumoulin's Cervelo R5 weegt bijvoorbeeld 7.1kg. De S5 zal dan nog wel een stukje zwaarder zijn.
Zou je dan niet verwachten dat elke coureur in een beetje bergrit gelijk de schijfremmen eraf laat halen?
Even een 2013 bron:
https://cyclingtips.com/2013/08/the-6-8kg-limit/
Even een 2013 bron:
https://cyclingtips.com/2013/08/the-6-8kg-limit/
The 6.8kg weight limit has been questioned, debated, and reconsidered throughout the past thirteen years, but it now seems to be outdated to the point of absurdity. At the Tour de France we noticed many team mechanics adding weight to rider’s bikes in order to meet the minimum weight limit. They would put a couple hundred grams of fishing weights in the seatposts, handlebars, or chainstays to boost the weight up to 6.8kg. And while the bikes were certainly top-end, they weren’t using exotic materials nor trying to be a weightweenies bike.
[quote]We spoke with SCOTT’s Chief Engineer Benoit Grelier and asked him this thoughts on materials progression and if we’re at the point where sub-6.8kg bikes are safe enough and manoeuvrable enough to be ridden in professional races. He explained,
“Yes, absolutely. Have a look at the Addict SL: without resorting to exotic parts (the bike is assembled with Ritchey, Sram, Syncros components), we can go down to around 6kg for a complete bike.”
[ Voor 84% gewijzigd door Requiem19 op 21-08-2020 09:45 ]
Als het mag van de sponsor... Die hebben wel aardige vinger in de pap.Requiem19 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:41:
Zou je dan niet verwachten dat elke coureur in een beetje bergrit gelijk de schijfremmen eraf laat halen?
Nieuwe Emonda die enkel in disc uitvoering leverbaar is zit al vrij rap boven de 6,8kg.Ypuh schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:27:
[...]
Zit met Adam Hansen wel een notoire weight weenie tussen, en zoals ik eerder al aangaf heeft Trek eigenlijk als enige met hun Emonda wel een serieus lichte klimmersfiets in de markt gezet. Dumoulin's Cervelo R5 weegt bijvoorbeeld 7.1kg. De S5 zal dan nog wel een stukje zwaarder zijn.
Zeker 500 gram zwaarder dan oude emonda...
Ik heb zelf oude model emonda en die zit net boven de 6kg fietsklaar. (dus met pedalen/bidonhouders/garmin mount ed)
Waarom denk je dat ze bij TJV en Ineos nog met velgremmen rijden?Requiem19 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:41:
Verder wordt dit gewoon opgelegd door de fietsfabrikanten als onderdeel van de commerciele deal natuurlijk. Daar wordt grofgezegd; wij leveren jullie fietsen en wij bepalen de afmontage, en anders zoeken we een ander team om te sponsoren. SRAM heeft bijvoorbeeld weer een contract met Trek dat zij de fietsen af mogen monteren. Dit jaar heeft SRAM een contract gesloten met Canyon dat zij Campagnolo vervangen op de fietsen van Movistar. Daarmee rijdt er geen Campa meer rond in het peloton.
Alleen de 'groten' kunnen daar iets tegen doen. Des te opvallender dus ook dat Ineos ook nog eens met Lightweight wielen rijdt i.p.v. Dura Ace. Sponsor Shimano/Pinarello is echt not amused daarmee, maar die vrijheid zullen ze contractueel wel afgedwongen hebben. Lightweight is spekkoper, ze sponsoren niemand en krijgen zo extra veel media aandacht en verkopen nog wat extra wielsetjes ook.
Heel veel merken bieden overigens geen eens velgremmen meer aan in hun topmodellen. Als die een team willen sponsoren is het dus geeneens een optie meer, zoals dat bij Bianchi en Pinarello nog wel het geval is (enkel met de reden dat de profs het willen lijkt me).
@Requiem19 Die bron is uit 2013. Toen speelde dat hele 6.8kg verhaal nog, maar nu iedereen aero en met discs rijdt hoor je er niemand meer over. Die Canyon die je net postte heeft o.a. een Schmolke zadelpen (scheelt al snel ~100g), maar dat onderdeel zal het profpeleton niet zo snel halen verwacht ik.
[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 21-08-2020 09:59 ]
@Ypuh in een bergrit is je aero niet zo belangrijk, maar gaat het puur om gewicht.
Een beetje serieuze ploeg die voor het klassement gaat, gaat in zo'n rit toch niet 300 gram zwaarder rijden dan nodig? I just don't buy it.
Voor de UAE tour of vlakke etappes, ja of course maakt die 300 gram niet uit en is aero dan veel belangrijker.
Als ze in 2013 al makkelijk de weight limit konden halen, kunnen ze dat nu toch zeker...
Een beetje serieuze ploeg die voor het klassement gaat, gaat in zo'n rit toch niet 300 gram zwaarder rijden dan nodig? I just don't buy it.
Voor de UAE tour of vlakke etappes, ja of course maakt die 300 gram niet uit en is aero dan veel belangrijker.
Als ze in 2013 al makkelijk de weight limit konden halen, kunnen ze dat nu toch zeker...
Zoek nog maar eens filmpje op van Nibali in de afdaling.Requiem19 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:59:
@Ypuh in een bergrit is je aero niet zo belangrijk, maar gaat het puur om gewicht.
Je wint in een afdaling veel meer door vertrouwen te hebben in je fiets en goed te kunnen sturen.
Bergop win je hoe dan ook elke seconde dat je fietst door een lager gewicht te hebben. Daarnaast duurt een beklimming natuurlijk veel langer dan een afdaling, dus is je relatieve winst veel hoger.
W/kg.
Als je dus bijv 330 gram zwaardere fiets hebt, zou je elke lange beklimming al 10 seconden nadeel hebben ten opzichte van iemand die wel op de 6,8kg zit met z'n fiets.
Dat tikt aardig door op het einde van de dag
.
Bergop win je hoe dan ook elke seconde dat je fietst door een lager gewicht te hebben. Daarnaast duurt een beklimming natuurlijk veel langer dan een afdaling, dus is je relatieve winst veel hoger.
https://sportnieuws.nl/wi...in-weegt-minder-dan-giro/Het geheim achter het sterke rijden van Tom Dumoulin in deze Ronde van Frankrijk zit hem misschien wel in zijn gewicht. Dumoulin weegt in deze Tour 1 kilo minder dan in de Giro. Een kilo minder aan gewicht kan in een lange beklimming 30 seconden voordeel opleveren.
W/kg.
Als je dus bijv 330 gram zwaardere fiets hebt, zou je elke lange beklimming al 10 seconden nadeel hebben ten opzichte van iemand die wel op de 6,8kg zit met z'n fiets.
Dat tikt aardig door op het einde van de dag
Even iets anders over de schijfremmen: op wielerflits las ik een verhaal van een Italiaanse renner die gevallen was in een afdaling omdat zijn schijfremmen niet meer werkten (ik kan de link helaas niet meer vinden, het zou ook op Sporza geweest kunnen zijn). Is dat omdat schijfremmen toch nog niet helemaal uitontwikkeld zijn? Het geeft mij in ieder geval weinig vertrouwen in schijfremmen.
Edit: toch nog gevonden: https://sporza.be/nl/2020...iet-werken~1597815968356/
Edit: toch nog gevonden: https://sporza.be/nl/2020...iet-werken~1597815968356/
[ Voor 20% gewijzigd door HeleBoel op 21-08-2020 11:44 ]
“Schijfremmen zijn top, tot ze niet werken...”
Dat schijnt met een boel onderdelen op je fiets te zijn. Zowel bij velg- als bij schijfremmen kan er iets defect gaan wat een dergelijk ongeluk kan veroorzaken lijkt me.
Dat schijnt met een boel onderdelen op je fiets te zijn. Zowel bij velg- als bij schijfremmen kan er iets defect gaan wat een dergelijk ongeluk kan veroorzaken lijkt me.
Wat is het NK bij de mannen toch saai om naar te kijken met Jumbo-Visma die alles doodleggen..
Tegelijkertijd is het heerlijk om te zien hoe MvdP zo heerlijk blijft springen en iedereen kapotmaken. Ik hoop dat hij het vol kan houden de komende 40km
Tegelijkertijd is het heerlijk om te zien hoe MvdP zo heerlijk blijft springen en iedereen kapotmaken. Ik hoop dat hij het vol kan houden de komende 40km
Dit NK lijkt een soort van kruising tussen een individuele tijdrit en een kermiskoers...
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Nu meer een individuele tijdrit vs een ploegentijdrit.SirLenncelot schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:14:
Dit NK lijkt een soort van kruising tussen een individuele tijdrit en een kermiskoers...
Duidelijk wie veruit de beste is.
If you can see, look. If you can look, observe
Ook hier is het een kruising van een individuele tijdrit en team tijdritRoozzz schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:23:
[...]
Nu meer een individuele tijdrit vs een ploegentijdrit.
Duidelijk wie veruit de beste is.
Je kunt hem ook wel lezen als een soort veldrit, zeker op de manier waarop Mathieu hem reed. Korte rondjes met twee of drie stroken geweld. Goed stuurwerk helpt ook duidelijk op dit parcours.SirLenncelot schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:14:
... maar misschien was Mathieu ook wel de enige die met zijn overmacht de zaak zo kon forceren dat het een veldrit leek.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Als nu de rest van de toppers ook hadden meegedaan, dan had ie nog steeds veel kans, toch? Voor de rest was dit toch veel te veel interval?
Was het maar waar.Pimorez schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:26:
[...]
Ook hier is het een kruising van een individuele tijdrit en team tijdrit
Behoorlijk genant hoe TJV met zo'n numeriek overwicht niets fatsoenlijks wist te organiseren. Ik heb ze het ten minste niet eens zien proberen.
Lijkt een beetje op hun tijdritten in de grote rondesTheekAzzaBreek schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:52:
[...]
Was het maar waar.
Behoorlijk genant hoe TJV met zo'n numeriek overwicht niets fatsoenlijks wist te organiseren. Ik heb ze het ten minste niet eens zien proberen.
Hoho vorig jaar Tour en Vuelta...Pimorez schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:30:
[...]
Lijkt een beetje op hun tijdritten in de grote rondes
Oké goed punt, ik zit nog teveel aan een jaar of drie geleden te denken toen ze vrolijk 8e werden oid.
Ik vond het geweldig. Het oude Rabobank was weer terug. De hele koers controleren en vervolgens niets winnenPimorez schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:32:
Wat is het NK bij de mannen toch saai om naar te kijken met Jumbo-Visma die alles doodleggen..
Poh, wat een cijfers trappen die gasten weg tijdens zo'n rit als vandaag zeg. MvdP heeft vierenhalf uur lang gemiddeld 396 watt (genormaliseerd) getrapt

Ze hadden ook niet echt een kopman in deze wedstrijd.cbr600f4i schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:29:
[...]
Ik vond het geweldig. Het oude Rabobank was weer terug. De hele koers controleren en vervolgens niets winnen
Wel dom om dan alles te controleren ipv aan te vallen
Pimorez schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:27:
Poh, wat een cijfers trappen die gasten weg tijdens zo'n rit als vandaag zeg. MvdP heeft vierenhalf uur lang gemiddeld 396 watt (genormaliseerd) getrapt
bron trouwens ?
Tsja, als je dan geen kopman hebt dan hadden ze voor een groot deel ieder voor zich moeten laten koersen en via de overmacht af en toe counteren als er een TJV'er ontsnapt. Ik vond het persoonlijk dom koersen, vandaar ook mijn vergelijking met RabobankChelseamarre123 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:02:
[...]
Ze hadden ook niet echt een kopman in deze wedstrijd.
Wel dom om dan alles te controleren ipv aan te vallen
Ik vind het wel weer mooi zoals MvdP koerst, die geeft nooit op en ik heb 't al eens eerder genoemd, die heeft een doel. Iedere koers verbeteren en leren van de fouten zodat hij de volgende wedstrijd een plaats of wat hoger eindigt. Het is jammer dat dit jaar zo loopt als nu want ik denk dat hij anders al veel meer moois had laten zien. Wat mis ik de MTB wedstrijden nu.
Wat is zijn programma eigenlijk de rest van dit jaar?
[ Voor 3% gewijzigd door cbr600f4i op 23-08-2020 22:39 ]
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21