Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Wielrennen] Centraal discussietopic

Pagina: 1 ... 156 157 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11 10:09
Als niemand het probeert, dan gaat pogacar zichzelf ook niet moe maken hoor...

Evenepoel is toch sterk bezig in de achtervolging

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:07
Tuurlijk mag je iemand vooruit sturen en zo de Slovenen af te matten. En anders laat je het komen tot een sprint.

En Evenepoel prijzen in de achtervolging is nogal sneu. De achterstand loopt alleen maar op. Pogacar kan je alleen maar met een grote groep inrekenen.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:39
Echt belachelijk dat renners zo vroeg uit koers worden genomen die achter liggen… Dumoulin snapt het ook niet.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:10
Pogacar maakt het wielrennen wel echt leuk he?

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:39
Requiem19 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:29:
Pogacar maakt het wielrennen wel echt leuk he?
Het is natuurlijk fascinerend wat hij doet, maar de meeste wedstrijden en rondes waaraan hij mee doet missen alle spanning voor de overwinning.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Gelukkig was de strijd voor plek drie nog wel leuk. ;)

• tmagus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 22:50
Chelseamarre123 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:09:
Remco weer heel dom gereden. Ipv gewoon hele dag in Pogacar zijn wiel te zitten zelf de koers willen open breken en dom onnodig op kop zitten te rijden. Tadej moet nogal gelachen hebben in het wiel
Wees blij dat er nog een land / iemand iets probeert.

Het grootste probleem zit bij de andere renners dan Remco en Pogacar. Als die twee in normale doen zijn moet de rest strijden voor plaats 3 in een eendagswedstrijd van dit type.
En dat is het andere punt. Het EK parkoer is zoals het WK parkoer veel te selectief zodat andere toppers zoals Mathieu, Wouter, Mads,... gewoonweg niet mee doen.

Totale offday van Jonas nog buit beschouwing gelaten...

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:34
Ek buiten beschouwing laten, dit is ook het effect van dat puntensysteem. Het is voor kleinere ploegen zo ontzettend belangrijk om punten te pakken. Dat je vanzelf defensief gaat koersen. Want dat wordt gezien als meer kans op punten scoren. En zonder punten geen world Tour licentie. En zonder die licentie geen sponsoren.

• Tarkin
bwernsen schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:42:
Tuurlijk mag je iemand vooruit sturen en zo de Slovenen af te matten. En anders laat je het komen tot een sprint.

En Evenepoel prijzen in de achtervolging is nogal sneu. De achterstand loopt alleen maar op. Pogacar kan je alleen maar met een grote groep inrekenen.
Evenepoel moet als laatste lossen, de rest komt er bij en wat doen ze dan? In zijn wiel zitten totdat hij ze er uiteindelijk ook afrijden.

Ik zie werkelijk niet wat hier sneu aan is? Hij ontploft op het cruciale stuk en herstelt zich en is de beste in de achtervolging. Nadat ze er eerst al alles aan hadden geprobeerd om hem af te matten (wat uiteraard niet lukt. Maar ze proberen tenminste).

Op een gegeven moment rijdt evenepoel weg en in no time is het verschil tussen hem en de andere 3 achtervolgers 2 minuten terwijl het tussen hem en pogi gelijk blijft.

• bwernsen
Tarkin schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:49:
[...]

Evenepoel moet als laatste lossen, de rest komt er bij en wat doen ze dan? In zijn wiel zitten totdat hij ze er uiteindelijk ook afrijden.

Ik zie werkelijk niet wat hier sneu aan is? Hij ontploft op het cruciale stuk en herstelt zich en is de beste in de achtervolging. Nadat ze er eerst al alles aan hadden geprobeerd om hem af te matten (wat uiteraard niet lukt. Maar ze proberen tenminste).

Op een gegeven moment rijdt evenepoel weg en in no time is het verschil tussen hem en de andere 3 achtervolgers 2 minuten terwijl het tussen hem en pogi gelijk blijft.
Het is sneu omdat het wederom volgens vast patroon verloopt. Een ander team probeert Pogi te slopen. Pogi wacht tot er een paar over en gaat daarna fluitend er vandoor. Je kan de klok erop gelijk zetten. Dit werkt dus niet.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:03
bwernsen schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:16:
[...]

Het is sneu omdat het wederom volgens vast patroon verloopt. Een ander team probeert Pogi te slopen. Pogi wacht tot er een paar over en gaat daarna fluitend er vandoor. Je kan de klok erop gelijk zetten. Dit werkt dus niet.
Je hebt duidelijk het interview met Pogi niet gezien na afloop! Pogi zijn team viel uit mekaar, geen enkele Sloveen zat nog bij hem en er zaten 5 Belgen in de groep die nog konden volgen... Hij wou geen kat- en muisspelletje met de Belgen en is aan de boom beginnen schudden.. met als gevolg dat ze er allemaal af liggen... Pogi is nu éénmaal de beste coureur van deze generatie, weinig aan te doen.. Als je éénmaal zulke parcours samenstelt dan weet je bij voorbaat wie er gaat winnen... en tegenwoordig ook wie er 2de wordt :+

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Tarkin schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:49:
[...]

Dat laatste is ook gewoon bizar he, Evenepoel versneld en Pogi houdt de voorsprong 1 minuut. Achteraf zegt hij ook dat hij dat een comfortabele voorsprong vind die hij probeert aan te houden.

Maw, die zit gewoon nog lekker op reserve te controleren van voren. 8)7

• Tarkin
Kluus schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Dat laatste is ook gewoon bizar he, Evenepoel versneld en Pogi houdt de voorsprong 1 minuut. Achteraf zegt hij ook dat hij dat een comfortabele voorsprong vind die hij probeert aan te houden.

Als je overschot hebt is het 'gemakkelijk'. Je bent aan het uitrusten wanneer anderen vol moeten gaan en als het even benauwd wordt. Dan ga je even wat harder...

Prachtig ol te zien vanuit een sportief oogpunt, maar wel saai. Zeker als je dan ziet dat die andere 3 Evenepoel helemaal niet kunnen helpen. Mochten die met 4 elkaar vinden en op topniveau ronddraaien, dan hebben ze nog een kans, maar ze waren gewoon blij dat ze konden aanhaken.

• Tarkin
bwernsen schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:16:
[...]

Vertel dan eens wat ze wel moeten doen? Niemand koersen? Dan zit hij helemaal in de zetel tot de beslissende klim. En de rest was duidelijk niet beter dusja...

Dat je dat dan sneu noemt, tja dat vind ik zeer laag.

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 22:08

Fuelke

Forza Ferrari

Op het loodzware WK in Rwanda bereikten maar 30 renners de finish. Maar wat dan gezegd van de slijtageslag op het EK? Slechts 17 renners reden de wegrit uit. Dat is het laagste aantal ooit.

Stuk voor stuk getekende gezichten aan de streep. Ook de zilveren Remco Evenepoel moest diep in zijn krachtenarsenaal tasten.
8)7

https://sporza.be/nl/2025...e-kwam-dat~1759680318783/

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• bwernsen
Tarkin schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:46:
[...]

Vertel dan eens wat ze wel moeten doen? Niemand koersen? Dan zit hij helemaal in de zetel tot de beslissende klim. En de rest was duidelijk niet beter dusja...

Dat je dat dan sneu noemt, tja dat vind ik zeer laag.
Ja ik merk dat ik een snaar bij je raak. :)

Ik bedoel dat ik het sneu vindt voor al het harde werken. Je weet vooraf dat het op deze wijze maximaal voor plek 2 is. Het is geen sneu gedrag ofzo.. Zo bedoel ik het niet.

Je weet dat Pogacar veel langer in zone 2 fietst dan elke andere fietser op de planeet. Hij is dus extreem goed in heel lang zwaar fietsen. Het hard maken heeft dus helemaal geen zin. In de podcast In de waaier is dit ook al meerdere keren besproken.

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kluus schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:05:
Gelukkig was de strijd voor plek drie nog wel leuk. ;)
Ja, lekker he? Hoe Seixas maar bleef gaan, allebei ver in het rood. We gaan nog veel plezier aan dat joch beleven.

• Requiem19
Is niet alleen het parcours, maar ook hoe nu de wedstrijden gereden worden. Wordt al heel snel een man tegen man gevecht van gemaakt, waardoor het met 100km te gaan een tijdrit wordt voor iedereen van 2-2.5 uur.

Vroeger had je ‘de aanval’, ‘het peloton’ en ‘de ‘grupetto’. Dat principe tekt nu bijna niet meer. En daarmee dus ook niet dat je tot pak m beet 20 voor de meet energie kan sparen in een grote groep.

IMO wordennde wedstrijden nu meer een ‘marathon’ hardloop wedstrijd. 1 tegen 1 gevechten en uiteindelijk wint 99,5% de snelste renner.

Mooie van wielrennen was juist vaak dat niét de snelste renner won, maar ook de net niet snelste renner kon winnen door strategie, koersinzicht, teamspel.

Tot mijn grote spijt lijkt dit steeds vaker te verdwijnen uit de koers.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Kluus schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Dat is SOP bij vroege vluchten.
De vlucht vertrekt volle bak maar zodra het peloton laat gaan nemen ze gas terug en gaan ze met reserve uitbouwen.

• Requiem19
bwernsen schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:26:
[...]

Ja ik merk dat ik een snaar bij je raak. :)

Ik bedoel dat ik het sneu vindt voor al het harde werken. Je weet vooraf dat het op deze wijze maximaal voor plek 2 is. Het is geen sneu gedrag ofzo.. Zo bedoel ik het niet.

Je weet dat Pogacar veel langer in zone 2 fietst dan elke andere fietser op de planeet. Hij is dus extreem goed in heel lang zwaar fietsen. Het hard maken heeft dus helemaal geen zin. In de podcast In de waaier is dit ook al meerdere keren besproken.
Ik moet elke keer aan deze quote denken bij de strategie van Pogacars concurrenten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeLy6cZJ6msVibV5L0r2nu8v7Ck=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZIFi2kdGpZxWtxveEKUjmjMR.png?f=user_large

Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat de strategie niet werkt. De verschillende landen/ploegen zullen een manier moeten vinden om samen te gaan werken … Johan Bruyneel maar even bellen..

• Tarkin
Requiem19 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:09:
[...]

Is niet alleen het parcours, maar ook hoe nu de wedstrijden gereden worden. Wordt al heel snel een man tegen man gevecht van gemaakt, waardoor het met 100km te gaan een tijdrit wordt voor iedereen van 2-2.5 uur.

Vroeger had je ‘de aanval’, ‘het peloton’ en ‘de ‘grupetto’. Dat principe tekt nu bijna niet meer. En daarmee dus ook niet dat je tot pak m beet 20 voor de meet energie kan sparen in een grote groep.

IMO wordennde wedstrijden nu meer een ‘marathon’ hardloop wedstrijd. 1 tegen 1 gevechten en uiteindelijk wint 99,5% de snelste renner.

Mooie van wielrennen was juist vaak dat niét de snelste renner won, maar ook de net niet snelste renner kon winnen door strategie, koersinzicht, teamspel.

Tot mijn grote spijt lijkt dit steeds vaker te verdwijnen uit de koers.
Niet enkel de renners, maar zeker ook de parcoursbouwer heeft hier een serieus aandeel in. Het moet altijd maar harder, stijler,... en dat is niet alleen in de nieuwe opkomende koersen of wereldkampioenschappen. Quasi alle koersen zijn de afgelopen 20 jaar zwaarder geworden qua hoogtemeters en verschillende hellingen.

Heeft er mss ook mee te maken dat er veel meer uitgezonden wordt, maar de charme van de koers verdwijnt wel een beetje

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-11 22:15
Tarkin schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:32:
[...]

Niet enkel de renners, maar zeker ook de parcoursbouwer heeft hier een serieus aandeel in. Het moet altijd maar harder, stijler,... en dat is niet alleen in de nieuwe opkomende koersen of wereldkampioenschappen. Quasi alle koersen zijn de afgelopen 20 jaar zwaarder geworden qua hoogtemeters en verschillende hellingen.

Heeft er mss ook mee te maken dat er veel meer uitgezonden wordt, maar de charme van de koers verdwijnt wel een beetje
En een relatief korte finale lus. Dus halen ze er sneller renners uit. Als je een koers van A naar B doet zonder een lus, of een lus aan het begin, dan heb je veel minder gedwongen uitvallers

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

TheekAzzaBreek schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:12:
[...]

Dat is SOP bij vroege vluchten.
De vlucht vertrekt volle bak maar zodra het peloton laat gaan nemen ze gas terug en gaan ze met reserve uitbouwen.
Ja precies maar hier willen ze hem niet katen gaan en wordt ie vol opgejaagd, maar dan nog lijkt hij gewoon over te hebben. ;)

Wel bizar weer die “supporters” trapbewegingen, briefjes op de rug… Hopelijk weten ze ze allemaal weer te vinden. |:(

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:25
Tarkin schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:32:
[...]

Goh ik snap je punt maar Pogacar won ook op deze manier LBL, Ronde van Vlaanderen, Strade, 4x(!) Lombardije...
Die parcoursen zijn al zowat tientallen jaren hetzelfde en nooit won iemand met zo'n gemak.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-11 22:50
en als je dan Parijs Roubaix gaat rijden en denken dat pogi geen kans heb, komt die alleen Matthieu nog tegen, anders was t buiten de stijle/hoogtemeters ook gewoon nog een ''vlak'' parcour die op zijn naam wordt geschreven.

Wat vinden we trouwens van al deze supporters die schop/sla bewegingen richting Pogi deden?, stickers van Evenepoel op zijn rug plakken. Het is gewoon knetter debiel dat t nog kan in 2025.
Wat mij betreft mag je gewoon politie in burger bij dit soort groepen mensen zetten , en zodra er fans gek gaan doen richting wielrenners , dan pak je zo groep live op televisie gewoon aan. Maarja dan zal ik wel weer voor gek worden verklaard. Blijkbaar doet t gewoon niks, Bidons, Spugen, achter renners aan lopen. We hebben t hele fiasco keer op keer meegemaakt, wordt groot in t nieuws gezet, maar daarna blijft t stil.
Knal wat mij betreft een paar kogels in wat knieschijven van zulke ''supporters''.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-11 21:16
Chelseamarre123 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 05:10:
[...]

Goh ik snap je punt maar Pogacar won ook op deze manier LBL, Ronde van Vlaanderen, Strade, 4x(!) Lombardije...
Die parcoursen zijn al zowat tientallen jaren hetzelfde en nooit won iemand met zo'n gemak.
Niet akkoord.

LBL won hij op dezelfde manier als quasi iedereen doet: op la redoute de rest er af rijden (heeft Evenepoel ook al 2x gedaan). De Ronde van Vlaanderen is nu een compleet andere wedstrijd dan 20 jaar geleden. Een Boonen of Cancellara zouden nooit hem nog meerdere keren kunnen winnen (zoals ze zelf al hebben aangegeven) door de vele steile hellingen in de lokale lus. Strade veranderd zo ongeveer elk jaar van parcours. Is op een paar jaar tijd iets van de 60km langer geworden en met veel meer hoogtemeters als toen Cancellara won. Lombardije is dan weer al altijd een klimklassieker geweest dus is het logisch dat hij die wint. Dat is sowieso trouwens een 'specialleke' omdat die in twee richtingen wordt gereden.

• Requiem19
Horla schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

Niet akkoord.

LBL won hij op dezelfde manier als quasi iedereen doet: op la redoute de rest er af rijden (heeft Evenepoel ook al 2x gedaan). De Ronde van Vlaanderen is nu een compleet andere wedstrijd dan 20 jaar geleden. Een Boonen of Cancellara zouden nooit hem nog meerdere keren kunnen winnen (zoals ze zelf al hebben aangegeven) door de vele steile hellingen in de lokale lus. Strade veranderd zo ongeveer elk jaar van parcours. Is op een paar jaar tijd iets van de 60km langer geworden en met veel meer hoogtemeters als toen Cancellara won. Lombardije is dan weer al altijd een klimklassieker geweest dus is het logisch dat hij die wint. Dat is sowieso trouwens een 'specialleke' omdat die in twee richtingen wordt gereden.
Het zijn ook zéker de parcoursen (ik heb een paar pagina's terug nog een heel uitvoerig verhaal gehouden over hoe de TdF veel zwaarder geworden is qua klimmen en veel makkelijker qua tijdrijden - wat ik jammer vind).

Maar het is niet álleen de parcoursen. Renners koersen ook significant anders dan 10 jaar geleden. En dit speelt Pogacar stiekem in de kaart.

Want als jij de allerbeste renner bent, ben je in het voordeel als de wedstrijd zo zwaar mogelijk is. Belangrijk punt daarbij: een parcours is niet zwaar; het is hoe zwaar de renners het parcours maken (zie bijv Giro 2024 - zwaarste klimmen ooit, maar iedereen reed rustig vanwege het weer in de eerste weken bijv).

• Chelseamarre123
Horla schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

Niet akkoord.

De parkoersen zijn gewoon al zo goed als hetzelfde hoor(enkel strade werd onnodig meer hoogtemeters ingelegd)
- Strade won die vorig jaar na een lange solo op het parcours waar nooit iemand van die afstand ging.
- RVV 2 keer lange solo vanop kwaremont dacht ik. Het nieuwe parcours is ook gewoon al van 2012 in voege. (Boonen en Canvelarra hebben ook op het nieuwe parcours gewonnen)
-Luik is al 4 jaar hetzelfde door op de redoute weg te rijden maar vroeger was dit net nooit het geval toen wachtte ze tot de laatste klim in Ans.
-Lombardije is ook gewoon al jaar en dag het zelfde parcours qua hoogtemeters.

Laten we hopen dat Pogacar het niet in zijn kop krijgt om volgend jaar de RVV te winnen met een aanval op de koppenberg vanop 100km of in de Waalse Pijl eens niet te wachten op laatste keer muur

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-11 21:16
Chelseamarre123 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:03:
[...]

De parkoersen zijn gewoon al zo goed als hetzelfde hoor(enkel strade werd onnodig meer hoogtemeters ingelegd)
- Strade won die vorig jaar na een lange solo op het parcours waar nooit iemand van die afstand ging.
Klopt, maar dat is wel iets gemakkelijker als er 30km bij komt (met hoofdzakelijk oplopende tot zelfs steile grindstroken) ;)

- RVV 2 keer lange solo vanop kwaremont dacht ik. Het nieuwe parcours is ook gewoon al van 2012 in voege. (Boonen en Canvelarra hebben ook op het nieuwe parcours gewonnen)
Klopt maar daarna heeft Boonen niet meer op het podium gestaan. Het is toch duidelijk dat het profiel van de winnaars (of gewoon top 10) de laatste jaren anders is dan de klassieke "kasseivreter" 20 jaar geleden.
-Luik is al 4 jaar hetzelfde door op de redoute weg te rijden maar vroeger was dit net nooit het geval toen wachtte ze tot de laatste klim in Ans.
Goh, altijd is een groot woord maar is dat niet voornamelijk omdat er sinds begin 2000 meerdere hellingen relatief kort voor de aankomst zijn bijgekomen? Dat zorgt er uiteraard voor dat renners vroeger vertrekken. Jungels in 2018, Fuglsang in 2019 en Roglic op de Roche-aux-Faucons in 2020, Pogacar in 2021 (in groep) op dezelfde helling en sindsdien 2x Evenepoel en Pagacor op La Redoute.

Soit, generaties vergelijken is al moeilijk en als er dan nog aan parcoursen gesleuteld wordt, dan maken ze het helemaal moeilijk. Dat in combinatie met het wielrennen. In mijn jeugd was Milaan-San Remo een sprintklassieker _/-\o_

• Chelseamarre123
@Horla Generaties vergelijken is inderdaad onmogelijk. Nu is het het omgekeerde, hoe zwaarder hoe sneller ze aanvallen. 10tal jaar geleden zag je het omgekeerde en durfde niemand te vroeg aanvallen omdat ze bang waren om stil te vallen.
Blijft gewoon opmerkelijk dat Pogacar van een heel peloton kan wegrijden en nog beter en sneller alleen rijd.

• Requiem19
Horla schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

Klopt maar daarna heeft Boonen niet meer op het podium gestaan. Het is toch duidelijk dat het profiel van de winnaars (of gewoon top 10) de laatste jaren anders is dan de klassieke "kasseivreter" 20 jaar geleden.
Een groot onderdeel van het gewijzigde profiel van een klassieker renner is ook simpelweg het materiaal.

'Vroegah' reden ze deze kasseien wedstrijden met tubes op 7-8 bar. Als je dan 60kg woog stuiterde je wiel alle kanten op en was je veel minder efficiënt dan iemand van 85kg die goed druk op het achterwiel kon houden.

Met de komst van tubeless en het inzicht dat je met bredere banden op 3-4 bar ook gewoon top gaat, is een lichter gewicht veel minder onoverkomelijk.

• Requiem19
Chelseamarre123 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:16:
@Horla Generaties vergelijken is inderdaad onmogelijk. Nu is het het omgekeerde, hoe zwaarder hoe sneller ze aanvallen. 10tal jaar geleden zag je het omgekeerde en durfde niemand te vroeg aanvallen omdat ze bang waren om stil te vallen.
Blijft gewoon opmerkelijk dat Pogacar van een heel peloton kan wegrijden en nog beter en sneller alleen rijd.
Het blijf opmerkelijk dat er 1 iemand is die er zovér bovenuit steekt.

Maar wat ik het alleropmerkelijkst vindt is dat Pogacar zo'n enorme stap heeft gemaakt van het seizoen 2023 naar 2024 en 2025.

Andere trainer met Javier Sola tov San Milan... maar de meeste wielrenners verbeteren hun hele carriere niet zoveel als Pogacar in 1 seizoen voor elkaar gekregen heeft. En dat terwijl z'n niveau al mega hoog was.

• Chelseamarre123
Requiem19 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:21:
[...]

Het blijf opmerkelijk dat er 1 iemand is die er zovér bovenuit steekt.

Maar wat ik het alleropmerkelijkst vindt is dat Pogacar zo'n enorme stap heeft gemaakt van het seizoen 2023 naar 2024 en 2025.

Andere trainer met Javier Sola tov San Milan... maar de meeste wielrenners verbeteren hun hele carriere niet zoveel als Pogacar in 1 seizoen voor elkaar gekregen heeft. En dat terwijl z'n niveau al mega hoog was.
Opzich was die in 2023 ook al super maar toen had die die val in Luik waar die zijn hand brak. Hierdoor gebrekige voorbereiding op de tour.
In 2023 won die even RVV, Parijs-Nice(3ritten), Amstel, Waalse Pijl, 2de tour +(2ritzeges) Lombardije en 3de op het WK na Mathieu en Wout.

Zo'n seizoen is voor de meeste toppers het beste uit hun carriere 8)7

• Requiem19
Chelseamarre123 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:02:
[...]

Opzich was die in 2023 ook al super maar toen had die die val in Luik waar die zijn hand brak. Hierdoor gebrekige voorbereiding op de tour.
In 2023 won die even RVV, Parijs-Nice(3ritten), Amstel, Waalse Pijl, 2de tour +(2ritzeges) Lombardije en 3de op het WK na Mathieu en Wout.

Zo'n seizoen is voor de meeste toppers het beste uit hun carriere 8)7
Tuurlijk was hij al mega mega goed toen.

Maar vergelijk bijv de Waalse Pijl 2023 (nog voor de val in Luik) met de Waalse Pijl 2025:

https://www.procyclingsta...eche-wallonne/2023/result
https://www.procyclingsta...eche-wallonne/2025/result

In 2025 rijdt hij iedereen er gewon af alsof het amateurs zijn, in 2025 konden Skjelmose en Landa nog volgen tot de finish en finishte er een grote groep op 3 seconden.

Ook lange klimmen zijn sinds 2024 eerder een kracht dan een zwakte. Hoogte is ook meer een kracht dan zwakte... die winter is er in ieder geval veel gebeurt...

• RigolleM
Laten we hopen dat Pogacar het niet in zijn kop krijgt om volgend jaar de RVV te winnen met een aanval op de koppenberg vanop 100km of in de Waalse Pijl eens niet te wachten op laatste keer muur
Als ik het mij goed herinner zou hij nog vroeger moeten aanzetten als hij iets unieks wil doen, want in 2024 heeft MvP het al vanaf de Koppenberg gedaan. En eugh.. is nog 45km naar de finish geen 100km.
Pogi hoeft niet aan te zetten op de Koppenberg, kan het perfect op de voorlaatste klim op de Oude Kwaremont en dan nog ff op de Paterberg het verschil uitdiepen...

• Chelseamarre123
RigolleM schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:40:
[...]

Als ik het mij goed herinner zou hij nog vroeger moeten aanzetten als hij iets unieks wil doen, want in 2024 heeft MvP het al vanaf de Koppenberg gedaan. En eugh.. is nog 45km naar de finish geen 100km.
Pogi hoeft niet aan te zetten op de Koppenberg, kan het perfect op de voorlaatste klim op de Oude Kwaremont en dan nog ff op de Paterberg het verschil uitdiepen...
Klopt, zat nog met de oude ronde in het hoofd toen lag die op 100km ofzo

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006

Punkrocker

Mostly harmless

Elite feestje in Andorra?
Andorra Cycling Masters is een uniek evenement dat voor het eerst vier wereldsterren uit de wielersport samenbrengt in een ongekende wedstrijd. Tadej Pogačar, Jonas Vingegaard, Primož Roglič en Isaac Del Toro strijden op 19 oktober in Andorra in een historische wedstrijd voor de wielersport die de sport overstijgt
Benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

[ Voor 43% gewijzigd door Punkrocker op 08-10-2025 11:09 ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

• KW25
  • Laatst online: 11:48
Tsja, we hebben Vingegaard gezien tijdens het EK. Daarnaast zie ik Roglic ook niet meer als iemand die wint als Pogi en Isaac meedoen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Requiem19
Dat evenement is vooral georganiseerd om heel heel veel centjes binnen te harken voor de 4 coureurs en de organisatie imo.

Als je niet Pogacar bent, zou ik overigens zsm een app groepje opzetten zonder Pogi... en dan vooraf even goed afstemmen ;-).

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:14

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Requiem19 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:26:
Dat evenement is vooral georganiseerd om heel heel veel centjes binnen te harken voor de 4 coureurs en de organisatie imo.

Als je niet Pogacar bent, zou ik overigens zsm een app groepje opzetten zonder Pogi... en dan vooraf even goed afstemmen ;-).
en dan ga je er alsnog af haha

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• HeleBoel
  • Laatst online: 11:38
Ben ik de enige die er last van heeft dat de Ronde van Lombardije op VRT1 (Sporza) alleen maar aangeeft: "deze livestream gaat zo dadelijk van start"? Volgens Wielerflits zou de uitzending daar al om 13:30 begonnen moeten zijn. Nu ben ik aangewezen op Eurosport met die @$@*&%# reclames ertussendoor en geen ondertitels.

• Requiem19
HeleBoel schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:53:
Ben ik de enige die er last van heeft dat de Ronde van Lombardije op VRT1 (Sporza) alleen maar aangeeft: "deze livestream gaat zo dadelijk van start"? Volgens Wielerflits zou de uitzending daar al om 13:30 begonnen moeten zijn. Nu ben ik aangewezen op Eurosport met die @$@*&%# reclames ertussendoor en geen ondertitels.
Same :(.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Toevallig 10 minuten geleden ingeschakeld en volgens mij hoef ik verder niet(s) meer te zien :+

[ Voor 3% gewijzigd door TheTinusNL op 11-10-2025 16:02 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
HeleBoel schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:53:
Kan alleen vanuit België.

Only fools are enslaved by time and space.

• aveenhuysen
TheTinusNL schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:02:
Toevallig 10 minuten geleden ingeschakeld en volgens mij hoef ik verder niet(s) meer te zien :+
Half uur geleden ofzo gekeken en peloton op 3 minuten of meer op leider van de koers. Kijk ik nu weer is Poga in ene leider op 30 seconden en Evenpoel al op een minuut. Dan is de uitslag ook bekend. Jammer zag er leuk uit.............. :-(

MobyletteKaptein50 HondaMB50 SpartaHappy50 KawasakiGT750 HondaCB750C HondaVFR750F DerbiVariant50 HondaSH100 HondaSH150 MalagutiPassword250 KawasakiZ750 PiaggioLiberty50 SymSymphonyST125LC SymHD125 PiaggioBeverlyS300HPE

• tiswat
  • Laatst online: 09:23
Pogacar is toch wel inmiddels de beste wielrenner allertijden. Geen twijfel meer over mogelijk.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

aveenhuysen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Half uur geleden ofzo gekeken en peloton op 3 minuten of meer op leider van de koers. Kijk ik nu weer is Poga in ene leider op 30 seconden en Evenpoel al op een minuut. Dan is de uitslag ook bekend. Jammer zag er leuk uit.............. :-(
:O

Wel super van Simmons _/-\o_

• Chelseamarre123
tiswat schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:43:
Pogacar is toch wel inmiddels de beste wielrenner allertijden. Geen twijfel meer over mogelijk.
Hij komt dichtbij Merckx ja.
Echt bizar hoe Pogacar rijd. Een heel jaar aan een stuk op topniveau en vandaag leek die nog overschot te hebben

• Requiem19
Moet ie alleen nog z’n tijdritten gaan winnen.

• RigolleM
Chelseamarre123 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:13:
[...]

Hij komt dichtbij Merckx ja.
Echt bizar hoe Pogacar rijd. Een heel jaar aan een stuk op topniveau en vandaag leek die nog overschot te hebben
De beste van deze generatie, maar Merckx was klimmer, won sprints en kon tijdrijden:

Ff zijn palmeres (bron: Wikipedia):

Milaan-San Remo: 1e (1966, 1967, 1969, 1971, 1972, 1975, 1976)
Gent-Wevelgem: 1e (1967, 1970, 1973)
Ronde van Vlaanderen: 1e (1969, 1975)
Parijs-Roubaix:1e (1968, 1970, 1973)
Amstel Gold Race: 1e (1973, 1975)
Luik-Bast.-Luik: 1e (1969, 1971, 1972, 1973, 1975)
Ronde van Lombardije: 1e (1971, 1972)
Ronde van Italië: 1e (1968, 1970, 1972, 1973, 1974) - 24 etappezeges
Ronde van Frankrijk: 1e (1969, 1970, 1971, 1972, 1974) - 34 etappezeges
Ronde van Spanje 1e (1973) - 6 etappezeges
WK op de weg 1e (1967, 1971, 1974)

• Chelseamarre123
Het is natuurlijk moeilijk generaties vergelijken maar denk dat we ons nu wel wat kunnen inbeelden wat het toen was geweest.

Blijf het gewoon bizar vinden hoe je er een heel jaar bovenuit kan steken met zoveel overmacht in een sport waar je eigenlijk maar 1 a 2 pieken per jaar kan hebben en specialisatie is

• tiswat
RigolleM schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:47:
[...]

De beste van deze generatie, maar Merckx was klimmer, won sprints en kon tijdrijden:

Tegenstand was ook wel wat minder, materiaal natuurlijk ook wel.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

1 juni 1969 betrapt op fencamfamine
13 oktober 1973 betrapt op norefedrine
7 april 1977 betrapt op pemoline

Pogi is nog niet betrapt...

• Requiem19
Punkrocker schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:07:
[...]

1 juni 1969 betrapt op fencamfamine
13 oktober 1973 betrapt op norefedrine
7 april 1977 betrapt op pemoline

Pogi is nog niet betrapt...
Tov andere renners uit die tijd is hij relatief minder vaak betrapt ;-).

Maar denk vooral dat de concurrentie toen een stuk minder was. Meer generalisten, minder specialisten zoals nu.

Pogacar is de enige uitzondering vandaag die grote rondes wint en in trainingsrondjes monumenten afvinkt.

• Chelseamarre123
Eerste renner ooit die in 1 seizoen op het podium staat van de 5 monumenten.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-11 10:50
Per ongeluk het WK gravel vrouwen elite gekeken. Als je dacht dat het niet gekker kon in die hoek. Jawel hoor, pakken ze gewoon de overwinning af van Shirin. Als kers op de taart een beloning voor het teamwerk van SD Workx extra kracht bijgezet door Yara Kastelijn. Als ik Shirin was dan paste ik voor de komende WK's tenzij er een clausule in wordt opgenomen dat er alleen nog dames van Trek in het NL team zitten en je naar de finish mag worden gereden door je teamgenoten van Trek.

Wat een blamage. Dit had Shirin niet verdient.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Requiem19
cbr600f4i schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:39:
Per ongeluk het WK gravel vrouwen elite gekeken. Als je dacht dat het niet gekker kon in die hoek. Jawel hoor, pakken ze gewoon de overwinning af van Shirin. Als kers op de taart een beloning voor het teamwerk van SD Workx extra kracht bijgezet door Yara Kastelijn. Als ik Shirin was dan paste ik voor de komende WK's tenzij er een clausule in wordt opgenomen dat er alleen nog dames van Trek in het NL team zitten en je naar de finish mag worden gereden door je teamgenoten van Trek.

Wat een blamage. Dit had Shirin niet verdient.
Was echt gek wáárom Kastelijn dat deed.

Envelopp je van Danny Stam met kerst?

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-11 20:32
Het is wel reuze knap wat ie doet hoor; van de UAE Tour in januari t/m WK, EK en Lombardije in oktober eigenlijk alles winnen waar ie aan mee doet. De mooiste koersen die mij bijblijven van dit jaar waren Montmarte, AGR en Milaan-Sanremo, toevallig de koersen waarin de grootste allertijden op waarde geklopt werd.

Voor de rest heb ik vaker dan andere jaren de TV vroegtijdig uitgezet. Vanmiddag kon ik het niet opbrengen om er voor thuis te blijven, en voor het WK/EK ook niet. Ik vind het nog wel leuk, maar het boeit me steeds minder. Kan Pogi niks aan doen, maar de tegenstand lijkt er ook niks aan te kunnen doen. Als Evenepoel het doet in LBL, of MvdP in Roubaix dan gaat de TV helaas ook uit.

Het helpt ook niet dat mannen als Alaphilippe, Ganna, WvA, Roglic, Bernal, Vingegaard etc. allemaal al een beetje over hun top heen lijken. Alleen Evenepoel komt in de buurt, maar dat is er dan net eentje die lastig is om van te houden. MvdP komt ook in de buurt, maar alleen op parcoursen die hem op het lijf geschreven zijn, en daar mogen we juist blij zijn dat Pogi gewoon de uitdaging aan durft te gaan.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]
Maar dat is om twee redenen niet heel vergelijkbaar: Merckx's carrière duurde 23 jaar, Pogacar is pas 8 jaar bezig.
En er wordt nu zo veel harder gereden dan destijds, dat je niet zo veel kan rijden als Merckx deed én het hele seizoen goed zijn.

• Chelseamarre123
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:05:
[...]

Maar dat is om twee redenen niet heel vergelijkbaar: Merckx's carrière duurde 23 jaar, Pogacar is pas 8 jaar bezig.
En er wordt nu zo veel harder gereden dan destijds, dat je niet zo veel kan rijden als Merckx deed én het hele seizoen goed zijn.
13 jaar bedoel je? Hij was prof van 1965 tot 1977

• HeleBoel
  • Laatst online: 11:38
Ah, op die fiets. Ik kan het niet meer terugvinden op Wielerflits, misschien dat er alleen maar een Belgisch vlaggetje bij stond om aan te geven dat het alleen in België te zien was. Wel jammer, maar toen Pogacar wegreed had ik het ook wel gezien en ben ik wat anders gaan doen.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Chelseamarre123 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:13:
[...]

13 jaar bedoel je? Hij was prof van 1965 tot 1977
Ehhh ja. Wat een domme rekenfout |:(

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
HeleBoel schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 06:34:
[...]

Ah, op die fiets. Ik kan het niet meer terugvinden op Wielerflits, misschien dat er alleen maar een Belgisch vlaggetje bij stond om aan te geven dat het alleen in België te zien was. Wel jammer, maar toen Pogacar wegreed had ik het ook wel gezien en ben ik wat anders gaan doen.
Zover ik weet heeft Eurosport exclusieve rechten [in europa?] wbt koersen op Italiaanse bodem. Het kan dat Sporza de rechten voor deze koers heeft gekocht van Eurosport maar dan exclusief voor België.

Only fools are enslaved by time and space.

• RigolleM
Denk toch dat er hier best eerst wat hun huiswerk moeten maken, alvorens te beweren dat Merkcx minder weerstand had, als je ziet wie er allemaal toendertijd koerste, het waren ook geen pannenlappen.

Merckx is de enige die de 5 Monumenten heeft gewonnen, dus zolang dat niet is geëvenaard, blijft Pogi voorlopig de nummer 2 ;)
Zolang MvdP nog rondrijdt zal het niet makkelijk zijn om PR en MSR te winnen, maar dan moet hij ook de andere 3 te zien winnen in hetzelfde seizoen.

Wat Pogi nog beter kan doen is de 3 rondes winnen, dat heeft Merckx nooit gedaan, heeft altijd maar 2 rondes gereden nooit de 3 in 1 seizoen.

• Requiem19
Vertel, wie waren zijn grootste tegenstanders toen dan?

• RigolleM
Requiem19 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:17:
Vertel, wie waren zijn grootste tegenstanders toen dan?
Zou zeggen zoek het ook eens op, is tegenwoordig niet zo moeilijk, maar vooruit: Rik Van Looy, Jan Janssen, Felice Gimondi, Roger De Vlaeminck, Roger Pingeon, Luis Ocaña, Joop Zoetemelk, Lucien Van Impe, José Manuel Fuente, Bernard Thévenet, Freddy Maertens, Hennie Kuiper, Francesco Moser, Herman Van Springel, Walter Godefroot, Marino Basso, Erik De Vlaeminck, Frans Verbeeck.

Dit waren zijn opponenten tijdens zijn carriere.

• Requiem19
Precies - niet echt mondiaal he?

Het BK gemixt met een paar goede Italianen, Spanjaarden en Nederlanders.

Wielrennen is toch steeds niet heel mondiaal, maar toen was het wel echt een klein feestje.

• RigolleM
Requiem19 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:40:

Wielrennen is toch steeds niet heel mondiaal, maar toen was het wel echt een klein feestje.
Welke mondiale opponenten heeft Pogi momenteel in zowel klassiek als rondewerk: 2 Belgen, een Nederlander en 2 Denen... Die Mexicaan kunnen we er binnenkort ook bijrekenen..

• Requiem19
RigolleM schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Welke mondiale opponenten heeft Pogi momenteel in zowel klassiek als rondewerk: 2 Belgen, een Nederlander en 2 Denen... Die Mexicaan kunnen we er binnenkort ook bijrekenen..
Pogi heeft geen concurrenten, maar moest gisteren wel een Amerikaan bijhalen. In de groep met wie hij bergop reed zaten 2 Australiërs en een Mexicaan en dan is er ook nog een Brit en een Colombiaan in de top 10 gefinisht.

Je gaat toch niet beargumenteren dat het Wielrennen in de jaren 70 even mondiaal was als nu?

• RigolleM
Requiem19 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:52:
[...]

Pogi heeft geen concurrenten, maar moest gisteren wel een Amerikaan bijhalen. In de groep met wie hij bergop reed zaten 2 Australiërs en een Mexicaan en dan is er ook nog een Brit en een Colombiaan in de top 10 gefinisht.

Je gaat toch niet beargumenteren dat het Wielrennen in de jaren 70 even mondiaal was als nu?
Pogi heeft wel concurrenten anders was hij ook wereldkampioen tijdrijden en Olympisch kampioen op de weg en tijdrijden en had hij de andere 2 monumenten op zak.
Merckx kon zeer goed tijdrijden, maar op WK en OS waren geen tijdritkampioenschappen in die tijd.

Als je het over de totale bezetting hebt, dan heb je gelijk, maar ik baseerde mij enkel op Pogi zijn concurrenten die af en toe eens een wedstrijd winnen waar Pogi aan deelnam. Dit jaar was het mager voor de concurrentie, enkel MvdP kon enkele wedstrijden winnen van Pogi en Remco in het WK tijdrijden.

Dit jaar waren het allemaal lastige parcours waar Pogi heeft gewonnen, maar op het iets vlakkere parcours heeft hij iets meer concurrentie en zijn er meer renners die een heuvel kunnen verteren, kijk maar de recentste MSR.

• Chelseamarre123

Maar de tegenstanders waren gewoon van een goed niveau toen? Wat maakt hun nationaliteit nu uit.
In de Tour tegen Gimondi, Poulidor, Zoetemelk, Thevenet, Van Impe... Die hij allemaal op 10 tallen minuten zetten.
Hij stak er toen gewoon 10 a 20 procent bovenuit.

@RigolleM de 3 rondes winnen in 1 seizoen ging nogal moeilijk dacht ik omdat er een soort overlap tussen zat dacht ik. De Vuelta en Giro waren dicht op elkaar.

• RigolleM
Chelseamarre123 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:00:
[...]
@RigolleM de 3 rondes winnen in 1 seizoen ging nogal moeilijk dacht ik omdat er een soort overlap tussen zat dacht ik. De Vuelta en Giro waren dicht op elkaar.
Juist, die waren allebei in het voorjaar... dus moeilijk te vergelijken dan.

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 22:08

Fuelke

Forza Ferrari

De Vuelta van 1970 liep van 23/04 tot 12/05. Een week later begin de Giro, van 18/05 tot 07/06.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• Chelseamarre123
Ondertussen het WK gravel live op sporza. Zonder VDP of Pogacar eens een spannende ontknoping? >:)

• Chelseamarre123
Ivm de dames, mooi artikel hieronder. Het zag er lullig uit maar inderdaad is het meer een individuele race dan een landenrace ondanks dat ze een oranje tenue aanhebben.

https://sporza.be/nl/2025...naal-tenue~1760268312545/

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Chelseamarre123 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:44:
Ivm de dames, mooi artikel hieronder. Het zag er lullig uit maar inderdaad is het meer een individuele race dan een landenrace ondanks dat ze een oranje tenue aanhebben.

Je kunt er van alles over zeggen en van alles van vinden, maar met de twee beste sprinters in het peleton (die bij een andere ploeg rijden) in je wiel het gat dicht rijden, is wat mij betreft niet bepaald heel snugger. Behoorlijk kansloos.

Geen idee wat er achter zit, maar zoiets zie je normaal gezien alleen bij de junioren.

• Requiem19
Chelseamarre123 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:44:

We weten dat het een individuele (/team) race is, maar Kastelijn reed overduidelijk niet voor zichzelf, of haar eigen team.

• Requiem19
Frits is een dik contract aan het verdienen vandaag.

• Ypuh
De dwerg en de zeven Belgen?

• GerbenBK
  • Nu online

Het gaat toch om het niveau van de tegenstand...niet waar de tegenstand vandaan komt?

[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 12-10-2025 15:39 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Requiem19
Is dit principe van mondialiteit echt onbekend?

Toch wel verrassend.

Stel je 2024 en 2025 voor zonder Slovenië en ineens is Vingegaard de alien. Haal Denemarken weg en ineens is het een heel competitief veld en hadden we gesproken over ‘het hoogste niveau ooit, kijk maar hoe gemaximaliseerd alles bij elkaar zit’.

Als de pyramide aan de onderkant kleiner is, mis je aan de bovenkant meer talenten / toppers.

Wellicht was er wel een schansspringer uit Slovenië in 1970 met een grotere motor dan Merckx. We’ll never know, omdat die toen nog nooit een racefiets gezien had.

Idem voor nu overigens, wielrennen is nog steeds een vrij kleine sport met beperkte globale reikwijdte (maar wel een stuk meer dan in de jaren ‘70).

• GerbenBK
  • Nu online
Requiem19 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:48:
Is dit principe van mondialiteit echt onbekend?
Nee hoor.

Maar de mondialisering van de sport betekent niet per se dat er nu dus ook meer tegenstand is dan in de jaren 70. Je zou ook kunnen betogen dat er in die tijd veel meer armzalige arbeiders en boerenjongens waren die voor de fiets kozen dan nu.

Het is volgens mij dan ook zinloos is om de periodes te vergelijken. Het enige 'objectieve' is de prijzenkast. En Pogi is hard op weg richting die van Merckx.

Al deed Merckx ook nog de baan in de winter ;)

• Requiem19
GerbenBK schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:35:
[...]

Nee hoor.

Maar de mondialisering van de sport betekent niet per se dat er nu dus ook meer tegenstand is dan in de jaren 70. Je zou ook kunnen betogen dat er in die tijd veel meer armzalige arbeiders en boerenjongens waren die voor de fiets kozen dan nu.

Het is volgens mij dan ook zinloos is om de periodes te vergelijken. Het enige 'objectieve' is de prijzenkast. En Pogi is hard op weg richting die van Merckx.

Al deed Merckx ook nog de baan in de winter ;)
Ah, dus onderstaande kun je eigenlijk ook niet vergelijken? ;-)
GerbenBK schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

Het gaat toch om het niveau van de tegenstand...niet waar de tegenstand vandaan komt?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-11 18:08

McMiGHtY

- burp -

Wat vinden we van het Jan Willem van Schip gebeuren? En vooral de online hetze tegen hem? (in mijn beleving dan)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Megupe
  • Laatst online: 02:17
McMiGHtY schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:14:
Wat vinden we van het Jan Willem van Schip gebeuren? En vooral de online hetze tegen hem? (in mijn beleving dan)
Als hij de regels daadwerkelijk geschonden heeft met zijn zadelpen dan is het terecht dat hij uit koers is.
Maar als deze regels al langer dan 2 dagen bestaan, dan had de UCI ook een mea culpa kunnen doen en aangeven dat hij per direct naar een zadelpen moest overstappen die wel aan de regels voldoet.

Ik weet niets van een online hetze, heb ook geen social media. Wel heb ik begrepen dat het "geen makkelijke man" is, maar als hij verder niemand lastig valt met zijn eigenaardigheden snap ik niet dat anderen die hem niet kennen en niets met hem te maken hebben daar een mening over ventileren.

• Requiem19
Het peloton kotst hem uit omdat hij de vreemde vogel is met weinig vriendjes.

En niemand wil rijden tegen een tegenstander die 40 watt (of whatever) meer aero is, terwijl ze zelf vastzitten aan hun sponsorspulletjes. Dan maar wegpesten.

Wel echt sneu.

Als je buiten de pas loopt word je gepakt helaas. Terwijl ‘pesten’ anno 2025 toch juist zoveel aandacht heeft.

• tiswat
Requiem19 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:33:
Het peloton kotst hem uit omdat hij de vreemde vogel is met weinig vriendjes.

En niemand wil rijden tegen een tegenstander die 40 watt (of whatever) meer aero is, terwijl ze zelf vastzitten aan hun sponsorspulletjes. Dan maar wegpesten.

Wel echt sneu.

Als je buiten de pas loopt word je gepakt helaas. Terwijl ‘pesten’ anno 2025 toch juist zoveel aandacht heeft.
Het smalle stuurtje, shifters extreem naar binnen gedraaid. Ik vind het er ook niet echt veilig uit zien.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

En toch, zit die stabieler op de fiets dan menig andere renner.

Ik zie hier geen onstabiliteit in;

https://www.instagram.com/p/DPEXb12jOB5/?img_index=2

Stuur en stuurpen zijn niet het probleem bij deze dsq btw..

Je kan vinden dat het er niet uit ziet, maar als het binnen de regeltjes is..

[ Voor 19% gewijzigd door McMiGHtY op 17-10-2025 08:53 ]

• tiswat
McMiGHtY schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:51:
En toch, zit die stabieler op de fiets dan menig andere renner.

Ik zie hier geen onstabiliteit in;

https://www.instagram.com/p/DPEXb12jOB5/?img_index=2

Stuur en stuurpen zijn niet het probleem bij deze dsq btw..

Je kan vinden dat het er niet uit ziet, maar als het binnen de regeltjes is..
Omdat ie een wedstrijd wint? Volgens mij is een smaller stuur sowieso instabieler.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Hmmz.. hoe doen ze dat op de baan dan?

Wat onderzoek lijkt boven water te halen dat "Disqualified for non-compliant bike (I have the text of the disqualification) because of a non-registered seatpost by the manufacturer of the frame."

En gelijk de opmerking daarbij : "ust for the record that a well-known world tour team with a lighter aftermarket seatpost than the original and "not registered by the manufacturer of the frame" won the Tour but it's okay it looked like us." (brakke translate)

Volgens de UCI is dus niet iedereen gelijk blijkbaar..

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:41
Hij ligt niet zo goed in het peloton omdat veel wielrenners zijn extreem smalle stuur onveilig vinden. Dat zal bij hem wel meevallen, hij is extreem behendig op een fiets, maar het is een principekwestie voor velen. Of het pesten is, geen idee, Jan Willem komt op me over als iemand die bij pestgedrag ook weleens de dader een flinke hoek kan verkopen. Misschien is het ook wel gewoon “een baan-nerd op de weg”.

Volgens mij is het een aardige gozer, maar hij heeft in het verleden wel problemen gehad met z’n emotieregulatie. Kan me voorstellen dat er 2 kanten aan het verhaal zitten.

Overigens is er wel wat te zeggen voor z’n setup. Hij compenseert de manieren waarop je met de huidige UCI regels wordt benadeeld als je 1,93m en breed gebouwd bent.

Online hetze niet gemerkt maar in het wegwielrennen zijn er veel mensen met een “doe gewoon normaal” mentaliteit. Misschien ook bij de supporters. Op de baan is het het tegenovergestelde en is er een cultuur die veel beter bij hem past. De realiteit is alleen wel dat hij uit de selectie ligt door z’n onvermogen om z’n emoties te beheersen.

[ Voor 18% gewijzigd door Makkelijk op 17-10-2025 09:19 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• tiswat
McMiGHtY schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:59:
Hmmz.. hoe doen ze dat op de baan dan?

Wat onderzoek lijkt boven water te halen dat "Disqualified for non-compliant bike (I have the text of the disqualification) because of a non-registered seatpost by the manufacturer of the frame."

En gelijk de opmerking daarbij : "ust for the record that a well-known world tour team with a lighter aftermarket seatpost than the original and "not registered by the manufacturer of the frame" won the Tour but it's okay it looked like us." (brakke translate)

Maar een baan is toch maar een rondje? Heeft nauwelijks tot geen oneffenheden in het oppervlakte? Rijd je niet met 180man vlakbij elkaar.
McMiGHtY schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:59:
Dit is en blijft sowieso een issue.

[ Voor 11% gewijzigd door tiswat op 17-10-2025 09:51 ]

• Ypuh
De regels zijn/waren toch vrij duidelijk? Je hoeft JW v. Schip niet uit te leggen dat hij zich bewust was dat hij de grenzen opzocht. Waarom hij specifiek nu gesnapt wordt is onduidelijk, maar iedereen die hem voor het eerst heeft zien koersen zal gedacht hebben 'Huh?'

De verontwaardiging zit hem voor mij in het selectief toepassen/handhaven van de regels, maar daar heb ik in het dagelijks leven ook moeite mee. Je kan tegenwoordig iemand bestelen of in elkaar slaan en de zaak door te weinig politie inzet geseponeerd zien worden; maar o wee als je auto een keer 2 cm over de witte lijn geparkeerd staat.

• bwernsen
Groepsconformisme is een sterk fenomeen (in de maatschappij en in de sport specifiek). Het vervelende voor Jan Willem is dat hij geen Evenepoel is of van der Poel of Pogi. Van deze drie zouden alle eigenaardigheden gepikt worden. Sterker nog gekopieerd.

Buitenstaanders hebben het altijd lastig. Argumenten als ik vind het lelijk, zijn gelegenheidsargumenten en volkomen irrelevant. Ook het argument van een smaller stuurtje is maar beperkt he...

• Requiem19
tiswat schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:43:
[...]

Het smalle stuurtje, shifters extreem naar binnen gedraaid. Ik vind het er ook niet echt veilig uit zien.
'ik vind het er niet veilig uitzien' zou voor mij niet een reden moeten kunnen zijn om iemand te diskwalificeren.

Diskwalificatie kun je toepassen als er duidelijke regels zijn en materieel niet voldoet aan de regels. Ik vind het nog onduidelijk wat nu precies de regel is waarop de diskwalificatie gestoeld is.

• Ypuh
UCI heeft regels die conformiteit afdwingen. Te hoge sokken (waar Evenepoel ook gewoon voor gesnapt is), de driehoeksverhoudingen van een frame, positie van het zadel t.o.v. het BB, commercieel beschikbaar zijn van onderdelen etc. Bij Wimbledon wordt bijvoorbeeld witte kleding afgedwongen. Er zijn talloze voorbeelden van sporters die daarvoor gestraft zijn, dus ik weet niet waar je die voorbeelden van Pogi of Evenepoel vandaan haalt?

En afwijkende personen hebben het lastig, dat lijkt me deels logisch toch? Niemand vindt die persoon leuk die met een veel te luide uitlaat met 80 km/u door een woonwijk knalt omdat die lak heeft aan regels. Dan zijn er ook nog talloze situaties die op papier correct zijn, maar in de praktijk op weinig waardeering kunnen rekenen.

We moeten niet doen alsof JW v. Schip een Calimero figuur is met wie je medelijden moet hebben of dat hij gepest wordt. Hij is een beetje vreemd (zijn eigen woorden) en zoekt de grenzen op. Daar heeft ie een sport van gemaakt en haalt ie plezier én voordeel uit, en ik vind het ook mooi om naar te kijken. Het lijkt me dat je dan ook mans genoeg bent om af en toe het deksel op je neus te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 17-10-2025 10:42 ]

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

"Je bent gediskwalificeerd"

"Op basis van welke regel dan UCI?"

<insert tumbleweed>

Keurig

• Requiem19
Ypuh schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:32:

We moeten niet doen alsof JW v. Schip een Calimero figuur is met wie je medelijden moet hebben of dat hij gepest wordt. Hij is een beetje vreemd (zijn eigen woorden) en zoekt de grenzen op. Daar heeft ie een sport van gemaakt en haalt ie plezier én voordeel uit, en ik vind het ook mooi om naar te kijken. Het lijkt me dat je dan ook mans genoeg bent om af en toe het deksel op je neus te krijgen.
Deksel op je neus krijgen omdat mensen je in het Peloton uitschelden:
'Nog steeds als ik in een peloton rijd, schelden allemaal gasten me verrot omdat ik met een te smal stuur rijd'
(oudere quote voor de duidelijkheid: https://www.indeleiderstr...eloton-schelden-me-verrot).

Met als gevolg oa dit:
Een depressie, anno 2023 gelukkig geen taboe meer. Maar nog steeds vindt Van Schip het heftig om te vertellen dat hij soms nadacht over het einde van z'n leven. 'Weet je hoe ver het ging? "Als ik hier een goede aanloop neem en ver spring, dan moet dat genoeg zijn om er helemaal klaar mee te zijn. Met alles." Ik wilde er niet meer zijn.” Dit is wél wie ik ben. Het is anno 2023, ik ben hier tweeënhalf jaar fulltime zoet mee geweest. Ik waardeer dat ik kan zeggen dat het leven soms even niet meer zo leuk is. Veel aspecten zijn gewoon kut.'
Dat hij iets anders dan anderen doet is geen rechtvaardiging om hem te pesten.

• GerbenBK
  • Nu online
Dat doet de groep hier onbewust ook. Hij was een van de eerst die met die smallere stuurtjes ging rijden met de shifters naar binnen gedraaid / snelpak / aerohelm. Nu doet een groot deel van het peleton dat (niet zo extreem maar toch).

Hoop trouwens niet dat de peleton zijn huidige setup over een paar jaar ook kopieert...ziet er niet uit! :X

Verder eens, mensen die zich niet aan "normaal" conformeren hebben het helaas vaak lastig.

• Ypuh
McMiGHtY schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:00:
"Je bent gediskwalificeerd"

"Op basis van welke regel dan UCI?"

<insert tumbleweed>

Keurig
Vanwege een niet UCI goedgekeurde en commercieel beschikbare zadelpen.

Ik snap de onduidelijkheid niet zo*, behalve het moment.

*Tenzij die zadelpen wel gewoon een UCI sticker heeft en aan de regelementen (niet voor de BB) voldoet. Heb het zelf niet gecontroleerd, maar die regels bestaan al decennia.

[ Voor 20% gewijzigd door Ypuh op 17-10-2025 12:16 ]

Pagina: 1 ... 156 157 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21