dfbt schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:46:
https://www.msn.com/nl-nl...-stressmoment/ar-BB1kDEFF
Als je dit artikel leest, denk je echt waarom wordt er door van Aert op zulke momenten met zulke snelheden gezegd GO GO GO. Vanochtend ook een stuk podcast van Live Slow gevolgd over gister.
Ze hadden dus blijkbaar een gedachte om daar weg te sprinten van de groep, Tiesj Benoot heeft ook aangegeven dat wanneer hij op pedalen ging staan zijn wiel een klein stukje verplaats of naar achter schiet waar van Aert tegen aan rijd.
Als er bepaalde afdalingen in een koers zitten/niet om heen kunnen die wel echt heel gevaarlijk zijn, dan kan je toch ook kiezen om die lekker te neutraliseren?
Ze gingen blijkbaar in het stukje afdaling daarvoor 90km per uur, en bij de val zaten ze nog dik boven de 60.
Het was niet Van Aert die Go Go Go riep maar Tiesj.
En het was ook niet de bedoeling om weg te sprinten want dat kan gewoonweg niet. Het was de bedoeling om vooraan te zitten voor het opdraaien van een smallere weg een stukje verder, die net het begin is van de beklimming van de Kanarieberg.
Toen Tiesj doorgaf, schoof hij naar links op om recht achter zijn ploeggenoot te zitten. Aan het op de pedalen staan, kan het (volgens mij) ook al niet liggen want denk dat Tiesj al een seconde of twee op de pedalen stond voor de crash gebeurde en zat er redelijk wat afstand tussen hem en Van Aert
Ik zou eerder denken dat Van Aert Tiesj wou volgen en opschoof naar links en daardoor tegen het wiel van de Lidl-Trek renner achter hem reed.
Volgens mij is de enigste manier om zoiets te voorkomen het invoeren van een "virtual safety car" zoals in F1. Een maximum snelheid/delta om op het volgende punt te geraken.
Maar punt blijft dat iedere renner vooraan wil zitten bij het opdraaien van een helling/smalle straat. Het grootste probleem van dat soort weg is dat ze veel te breed is. Constant renners die naar voor willen. Sep Vanmarcke omschreef het als "de wasmachine". Dus ja, proberen die grote, brede banen te vermijden maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk. Samengevat: weinig mogeljkheden om zoiets te voorkomen