Je bedoelt een chain guide, chainstay is de Engelse term voor achterbrug
Maar nee, de meesten rijden niet met zo'n chainguide en vertrouwen op de narrow wide kettingbladen. Roglic reed overigens wel met zo'n chainguide en dat is waarom ik redelijk zeker weet dat hij achter eraf ging, want als hij dan voor eraf gaat is het een klus om de ketting er weer tussen te krijgen.
Ik kan me ook voorstellen dat Roglic niet met narrow wide reed, omdat dat toch weer een paar watt scheelt ten opzichte van een normaal kettingblad.
Overigens: mijn kinderen hebben vanaf de jongste jeugdcategorie in alle disciplines met een 1x setup heel veel wedstrijden gereden. In het begin, voor de gravelderailleurs met clutch, gebeurde het nog wel eens dat de ketting eraf stuiterde, vooral in het veld, maar daarna echt niet meer.
Daar zijn twee voordelen:
1. Je hoeft niet na te denken over of je ook voor wil schakelen en of je dan wel achter op het juiste verzet zit om voor te schakelen
2. Het risico dat de ketting eraf gaat bij voor schakelen is er niet.
Juist dit laatste zie je bij de profs bij tijdritten nog wel eens gebeuren. In mijn ogen doordat er geschakeld wordt onder belasting.
Het nadeel is natuurlijk dat je ofwel je bereik beperkt ofwel de stappen tussen de verzetten (te) groot worden.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk