[Wielrennen] Centraal discussietopic

Pagina: 1 ... 110 ... 150 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:36
Holk schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:09:
[...]

Die rijden met een chainstay voor ;)
Je bedoelt een chain guide, chainstay is de Engelse term voor achterbrug :)

Maar nee, de meesten rijden niet met zo'n chainguide en vertrouwen op de narrow wide kettingbladen. Roglic reed overigens wel met zo'n chainguide en dat is waarom ik redelijk zeker weet dat hij achter eraf ging, want als hij dan voor eraf gaat is het een klus om de ketting er weer tussen te krijgen.

Ik kan me ook voorstellen dat Roglic niet met narrow wide reed, omdat dat toch weer een paar watt scheelt ten opzichte van een normaal kettingblad.

Overigens: mijn kinderen hebben vanaf de jongste jeugdcategorie in alle disciplines met een 1x setup heel veel wedstrijden gereden. In het begin, voor de gravelderailleurs met clutch, gebeurde het nog wel eens dat de ketting eraf stuiterde, vooral in het veld, maar daarna echt niet meer.

Daar zijn twee voordelen:
1. Je hoeft niet na te denken over of je ook voor wil schakelen en of je dan wel achter op het juiste verzet zit om voor te schakelen
2. Het risico dat de ketting eraf gaat bij voor schakelen is er niet.

Juist dit laatste zie je bij de profs bij tijdritten nog wel eens gebeuren. In mijn ogen doordat er geschakeld wordt onder belasting.

Het nadeel is natuurlijk dat je ofwel je bereik beperkt ofwel de stappen tussen de verzetten (te) groot worden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 13:50

joker1977

Tweakert

StevenK schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:32:

2. Het risico dat de ketting eraf gaat bij voor schakelen is er niet.

Juist dit laatste zie je bij de profs bij tijdritten nog wel eens gebeuren. In mijn ogen doordat er geschakeld wordt onder belasting.
Nee, dat gebeurt omdat op de tijdrit-fietsen bijna altijd een unsupported combinatie van groot- en kleinblad zit. Fabrikanten hebben geen officiële support voor de platen die ze bij de tijdrit gebruiken - en daardoor gaat het mis.

Kijk maar eens naar de platen die ze gebruiken op de tijdrit-fietsen, dat zijn 56, 58 en zelfs 60 voorbladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Laatst online: 21-02 22:26
haha, wow, Thomas die knecht voor Cav en dan afmaken, heerlijk

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-07 22:46

Fisico

by Fabian

Requiem19 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 06:26:
[...]

Kuss deze Giro zat z’n derailleur ook nog te fixen al rijdend….

Roglic is de enige die met de Gravel groep reed voor zover ik weet en ook nog de enige die bergop met 12 km/u z’n ketting eraf krijgt.

Daar zal hopelijk even goed naar gekeken worden. Had letterlijk z’n Giro kunnen verliezen :(.
Kuss was zijn accu aan het verwisselen tijdens het rijden, iets wat bij SRAM kan door voor en achter om te wisselen. Dat lijkt mij toch eerder een kwestie van tijdig opladen. Lau heeft ook een gravelrace verloren omdat hij niet meer kon schakelen door een lege accu van zijn Di2. Quickstep rijdt met Shimano en hoevaak heeft Fabio al een slechte sprint gereden door een aflopende ketting? Dingen gebeuren gewoon en het blijft mensen werk. Je kan je ook afvragen in welke mate de mechaniekers van Jumbo met een gravelgroep bekend zijn. Een punt van aandacht mag dit zeker zijn voor Jumbo.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
Fisico schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:45:
[...]

Kuss was zijn accu aan het verwisselen tijdens het rijden, iets wat bij SRAM kan door voor en achter om te wisselen. Dat lijkt mij toch eerder een kwestie van tijdig opladen. Lau heeft ook een gravelrace verloren omdat hij niet meer kon schakelen door een lege accu van zijn Di2. Quickstep rijdt met Shimano en hoevaak heeft Fabio al een slechte sprint gereden door een aflopende ketting? Dingen gebeuren gewoon en het blijft mensen werk. Je kan je ook afvragen in welke mate de mechaniekers van Jumbo met een gravelgroep bekend zijn. Een punt van aandacht mag dit zeker zijn voor Jumbo.
Ik denk niet dat het heel realistisch is dat het meest professionele wielren team ‘vergeet’ een SRAM accu op te laden..

Jakobsen heeft in de Tour vorig jaar 1x een ketting issue gehad in een volle sprint met 65 km/u over de klinkers op de Champs elysee. Dat is toch wat anders dan je ketting eraf schakelen met 12 km/u.

Om met oud Prof Phil Gaimon te spreken:
"I don't think anyone is riding SRAM unless they're paid to, or forced by their sponsor": Phil Gaimon calls Jumbo-Visma dropping Shimano a "marginal loss"
https://road.cc/content/n...3-october-2022-296555?amp

Van de 18 pro tour teams rijden er 3 (gesponsord) op SRAM en 1 op Campa. 9 teams rijden gesponsord op Shimano, de overige kopen Shimano zelf. In de professionele wielerwereld is het volgens mij wel duidelijk hoe beide merken gezien worden…

https://www.cyclingweekly...s-we-asked-the-questions#

Wmb een top groupset voor ons amateurs, m’n vriendin rijdt er met veel plezier op, maar voor teams als TJV is het een opmerkelijke keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
Fisico schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:45:
[...]

persoonlijk ben ik vrij mental als het bijv. gaat om opgeladen workfoon voor ik de deur uitga, om maar even een voorbeeld te schetsen; je mag toch verwachten dat die mechaniekers des te meer op die dingen letten ... ofwel, ik snap dit soort foutjes niet zo goed, wellicht meer kwestie van brakke accus?

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
geen spannende, maar zeker geen saaie, Giro gezien, beslist gered door dit laatste weekend! op naar de Tour, met Dauphinee en TdSuisse als zoethouders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 13:50

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:56:
[...]

Ik denk niet dat het heel realistisch is dat het meest professionele wielren team ‘vergeet’ een SRAM accu op te laden..

Jakobsen heeft in de Tour vorig jaar 1x een ketting issue gehad in een volle sprint met 65 km/u over de klinkers op de Champs elysee. Dat is toch wat anders dan je ketting eraf schakelen met 12 km/u.

Om met oud Prof Phil Gaimon te spreken:

[...]

https://road.cc/content/n...3-october-2022-296555?amp

Van de 18 pro tour teams rijden er 3 (gesponsord) op SRAM en 1 op Campa. 9 teams rijden gesponsord op Shimano, de overige kopen Shimano zelf. In de professionele wielerwereld is het volgens mij wel duidelijk hoe beide merken gezien worden…

Wmb een top groupset voor ons amateurs, m’n vriendin rijdt er met veel plezier op, maar voor teams als TJV is het een opmerkelijke keuze.
a) Shimano Di2 accu's gaan kapot, SRAM AXS accu's gaan kapot. Soms gebeurt dat gewoon. Als je midden in koers dat kunt "fixen" door accu's te wisselen tussen voor- en achterderailleur dan is dat een betere optie dan een fiets-wissel, soms. Die fiets-wissel is niet altijd even duidelijk waarom dat gebeurt,maar dat kan ook weleens door een defecte Di2-accu zijn, just sayin'.

b) Hoe onafhankelijk zijn de aangehaalde bronnen precies? Afgezien van dat er meer op Shimano wordt gereden heb ik niet de indruk dat SRAM onder doet voor Shimano in (recente) resultaten.

TJV rijdt met SRAM - en wint de Giro, simple as that. Tuurlijk, sommige dingen doet Shimano beter, andere dingen doet SRAM beter, maar of het onder de streep nu écht veel uitmaakt ?

Volgens mij heeft SRAM op dit moment het voordeel dat hun gravel-set (XPLR) ook 12-speed is, terwijl het Shimano-alternatief maar tot 11-speed gaat. Dat is niet een heel groot dingetje normaliter bij weg-racen, maar bij de Giro tijdrit was het Roglic die wel gebruik maakte van een 1X gravel-set...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
joker1977 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:19:
[...]

a) Shimano Di2 accu's gaan kapot, SRAM AXS accu's gaan kapot. Soms gebeurt dat gewoon. Als je midden in koers dat kunt "fixen" door accu's te wisselen tussen voor- en achterderailleur dan is dat een betere optie dan een fiets-wissel, soms. Die fiets-wissel is niet altijd even duidelijk waarom dat gebeurt,maar dat kan ook weleens door een defecte Di2-accu zijn, just sayin'.
De grap is dat nadat Kuss de batterijen gewisseld had, z'n fiets nog steeds niet goed werkte >:):

SRAM's set-up met losse batterijen voor en achter is ideaal voor ons normale fietsers. Heeft mijn vriendin al eens gered in Italië toen de achterste batterij leeg was. Voor de pro's is een losse batterij eerder een risico dan een benefit omdat bijv het contactpunt kapot kan gaan etc. Met een vaste batterij heb je dit niet.
b) Hoe onafhankelijk zijn de aangehaalde bronnen precies? Afgezien van dat er meer op Shimano wordt gereden heb ik niet de indruk dat SRAM onder doet voor Shimano in (recente) resultaten.
Phil Gaimon is een oud prof bijv. Verder zijn de bronnen over welke teams op welke groepen rijden vrij feitelijk, dat kun je gewoon controleren.

Mijn ervaring als consument is dat SRAM zeker even goed is als Shimano. Shimano heeft ook z'n duidelijk mindere punten, zoals de nog steeds zeer brakke crank powermeters. DCR fileert de 12s Dura Ace pm nog even onlangs:
For the second edition in a row, the Shimano power meter simply isn’t accurate. Not even close. And it’s been ‘not accurate’ for a long time. The previous model wasn’t accurate, and then Shimano made a big deal of implying this one would be accurate. Shimano stalled for many months to get review units out to any reputable reviewer, and I finally got one last summer. I’ve put a lot of rides in a lot of conditions on it, and ultimately, the answer is unequivocally clear: It’s simply bad.
Volgens mij heeft SRAM op dit moment het voordeel dat hun gravel-set (XPLR) ook 12-speed is, terwijl het Shimano-alternatief maar tot 11-speed gaat. Dat is niet een heel groot dingetje normaliter bij weg-racen, maar bij de Giro tijdrit was het Roglic die wel gebruik maakte van een 1X gravel-set...
Shimano GRX kan met een 42 tandwiel achter, dan kun je ook met een enorm lichte gear-ratio fietsen, of het dan 11 of 12speed is maakt dan niet zoveel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-07 12:54

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

https://wielerrevue.nl/ar...-hFLdEaBBnrSJrvYIRLPM1J90

Mooi gedaan! Ben benieuwd of de sprinters dit ook mooi vinden!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:30
Haha, heel tof.

Eén van de etappes die me bijgebleven is was de 250km LBL rit in de Tour, waar MvdP met WvA op pad ging in de gele trui en Mohoric aan het langste eind trok. Deze parcoursbouwer heeft eigenlijk alle mooiste ritten van de afgelopen jaren aan elkaar geknoopt met iedere dag wel een onvoorspelbaar stuk erin.

Volgens mij wil iedereen wel zo'n Tour, maar zijn het de centjes van lokale burgemeesters die (groten)deels de route bepalen. Gelukkig viel er de laatste 3-4 jaar weinig op het parcours aan te merken, maar het decennia daarvoor was het vaak slaapverwekkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ah wat een tijd is daar ingestoken zeg! Leuk.

Toevallig gisteren de grote TdF special gekocht in de supermarkt en het parcours eens bekeken. Op het eerste gezicht ziet het parcours er erg leuk uit, met flink wat ritten voor de punchers in het begin in Baskenland. Minder zwaar op het oog dan de Giro, maar wellicht maakt dat het juist wel aantrekkelijker.

Kan de Tour gewoon ajb nu al beginnen... :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33
Zeer mooie docu met Laurens ten Dam over de road to Unbound, 200 Miles gravel race. Het kijken echt waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:52
Vanavond de eerste 2 afleveringen van de tour op netflix bekeken.
Weet nog niet wat ik ervan moet denken, op bepaalde momenten leggen ze echt basistermen van het wielrennen uit, ook het vele foccusen op valpartijen zit me niet echt lekker.
Anderzijds wel leuk om eens dichtbij de renners/ploegleiding te staan in het midden van de tour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:25
Chelseamarre123 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:27:
Weet nog niet wat ik ervan moet denken, op bepaalde momenten leggen ze echt basistermen van het wielrennen uit, ook het vele foccusen op valpartijen zit me niet echt lekker.
Anderzijds wel leuk om eens dichtbij de renners/ploegleiding te staan in het midden van de tour.
Hier hetzelfde. Wat mij opviel is hoe snel het eigenlijk in het peleton gaat, en hoe chaotisch het is en je echt zonder angst moet kunnen rijden. Natuurlijk weet je dat wel, maar wanneer je de koers gewoon op TV volgt valt dit een stuk minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Chelseamarre123 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:27:
Ik moet die van Netflix nog kijken, maar bijvoorbeeld DSM heeft ook een mooie docu gemaakt van de tour van vorig jaar:
The Road to the Tour de France | Team DSM Documentary.
Dat is veel minder opgeklopt dan een Drive to Survive in de F1 (waar Unchained mee vergeleken wordt).

Bij veel documentaires wordt er gefocust op die valpartijen. Ik kan er niet goed naar kijken, is echt het minst leuke onderdeel van wielrennen. Dat is ook wat me bij het kijken vaker tegenstaat (zoals Paris-Roubaix of de eerste drie touretappes). Zeker als er nog bekenden meefietsen, je houdt je hart vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:50

Jebus4life

BE User

Ik heb de eerste 3 afleveringen gekeken en ik ga het erbij laten. Het is veel te opgeklopt en wijkt ver af van de essentie (en ze willen er veel te veel verschillende elementen insteken waar gewoon de tijd niet voor is...).

Beginnen met Le Grand Départ, de ongelofelijke belangen voor EF benadrukken, team is niet denderend bezig en er is druk van de sponsor. Maar ze willen dat goedmaken met Stefan Bissegger die al anderhalf jaar met een project bezig is, helaas mislukt dat door zijn valpartijen/het slechte weer.

En dan rit 2 plots 200% op quickstep en Fabio Jakobsen, feit dat Magnus Cort van EF de ganse dag alleen voorop rijdt door een mensenmassa en de bergtrui pakt (en dus een pak publiciteit die de sponsor wel leuk zal vinden) is volledig van de baan en lijkt vergeten.

Rit 3 heeft blijkbaar nooit bestaan. Er is een stevige nadruk gezet op hoe groot en belangrijk de tour is, 1 ritzege in de Tour kan je seizoen maken. Maar die rit werd niet gewonnen door iemand die wij volgen (gok ik) en wordt gewoon genegeerd |:(

Aflevering 2 met Jumbo snap ik wel, je wilt wat commotie dus even hinten op twisten intern want toprenner WvA laat Vingegaard achter om zelf de rit te winnen, maar "redeemed" zichzelf in de kasseienrit (dat de 36-jarige Simon Clarke een kroon op zijn carrière zet door deze rit te winnen wordt niet vermeld of in beeld gebracht...)

Idem met het hele Groupama verhaal in aflevering 3. Eerst negeren ze al rit 6 (waar Tourtopfavoriet Pogacar zowel rit als Geel pakt, niet relevant blijkbaar). Ook het feit dat Gaudu daar derde wordt is niet relevant, om vervolgens de rest van de aflevering te focussen op Pinot (dat die nooit nog maar een kans maakte op die rit gezien hij niet in de vroege vlucht zat is irrelevant voor de makers). Dat Pogacar wint (in het geel) en Roglic (beperkt) losrijdt maar niet Vingegaard is ook niet van tel. Zelf met hun eigen logica van de aflevering te focussen op de Franse teams is de prestatie van Gaudu die 6e wordt blijkbaar wederom niet relevant 8)7

(serie laat trouwens wederom zien waarom Franse ploegen een klucht zijn en blijven, een ploegleider die een renner met een spierscheur verplicht om door te rijden "want wie weet wordt het beter", roofbouw op een lichaam en een carrière. Mensen die blijkbaar het concept topsport echt niet begrijpen 8)7)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Doet me een beetje denken aan dat Drive To Survive ook niet voor de echte F1 liefhebbers gemaakt is. Ik kijk de races en vind DTS leuk, maar dat is meer omdat het lekker casual wegkijkt. Wielrennen volg ik veel uitgebreider en bovenstaande (bijv. die rit die P-R rit die Clarke won) kan ik me inderdaad ook wel aan ergeren.

Valpartijen en blessures zijn misschien wel het enige niet leuke aan wielrennen en kan me voorstellen dat Netflix daar ook behoorlijk op focust, zeker als het over de Tour gaat.

Nou ja, soms valt het ook mee. DTS verloopt ook niet in chronologische volgorde. Voor iedere aflevering wordt één thema gekozen, dus het kan best zijn dat een rit in de eerste week de highlight is van de laatste aflevering. Bij de Tour van 2021 had je zeker geweten dat één aflevering MvdP vs. WvA was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Dat hele focussen op Bisseger was ook bizar. Vanuit de ploegleiding zoveel druk op hem zetten alsof hij even die tijdrit ging winnen tegen de absolute top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-07 14:38
Jebus4life schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:37:
Ik heb de eerste 3 afleveringen gekeken en ik ga het erbij laten. Het is veel te opgeklopt en wijkt ver af van de essentie (en ze willen er veel te veel verschillende elementen insteken waar gewoon de tijd niet voor is...).

Beginnen met Le Grand Départ, de ongelofelijke belangen voor EF benadrukken, team is niet denderend bezig en er is druk van de sponsor. Maar ze willen dat goedmaken met Stefan Bissegger die al anderhalf jaar met een project bezig is, helaas mislukt dat door zijn valpartijen/het slechte weer.

En dan rit 2 plots 200% op quickstep en Fabio Jakobsen, feit dat Magnus Cort van EF de ganse dag alleen voorop rijdt door een mensenmassa en de bergtrui pakt (en dus een pak publiciteit die de sponsor wel leuk zal vinden) is volledig van de baan en lijkt vergeten.

Rit 3 heeft blijkbaar nooit bestaan. Er is een stevige nadruk gezet op hoe groot en belangrijk de tour is, 1 ritzege in de Tour kan je seizoen maken. Maar die rit werd niet gewonnen door iemand die wij volgen (gok ik) en wordt gewoon genegeerd |:(

Aflevering 2 met Jumbo snap ik wel, je wilt wat commotie dus even hinten op twisten intern want toprenner WvA laat Vingegaard achter om zelf de rit te winnen, maar "redeemed" zichzelf in de kasseienrit (dat de 36-jarige Simon Clarke een kroon op zijn carrière zet door deze rit te winnen wordt niet vermeld of in beeld gebracht...)

Idem met het hele Groupama verhaal in aflevering 3. Eerst negeren ze al rit 6 (waar Tourtopfavoriet Pogacar zowel rit als Geel pakt, niet relevant blijkbaar). Ook het feit dat Gaudu daar derde wordt is niet relevant, om vervolgens de rest van de aflevering te focussen op Pinot (dat die nooit nog maar een kans maakte op die rit gezien hij niet in de vroege vlucht zat is irrelevant voor de makers). Dat Pogacar wint (in het geel) en Roglic (beperkt) losrijdt maar niet Vingegaard is ook niet van tel. Zelf met hun eigen logica van de aflevering te focussen op de Franse teams is de prestatie van Gaudu die 6e wordt blijkbaar wederom niet relevant 8)7

(serie laat trouwens wederom zien waarom Franse ploegen een klucht zijn en blijven, een ploegleider die een renner met een spierscheur verplicht om door te rijden "want wie weet wordt het beter", roofbouw op een lichaam en een carrière. Mensen die blijkbaar het concept topsport echt niet begrijpen 8)7)
Hangt er van af hoe je naar die serie kijkt. Heb nog niets gezien maar als ik kijk, zal ik zeker geen "verslag" van de TdF verwachten. Ik ga er van uit dat het op zijn "Drive To Survive"s gemaakt is. Dus iets teveel opgeklopt dan daadwerkelijk een verslag. Volledig gericht op mensen die niet veel kijken naar wielrennen en zich afvragen wat die TdF nu eigenlijk juist voorstelt. Beetje jammer dat ze eigenlijk een volledig verkeerd beeld krijgen, net als bij Drive to Survive

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Jebus4life schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:37:

Welkom bij het gevoel dat F1 fans hebben als ze Drive to Survive kijken, klinkt precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
die netflix doc is natuurlijk ter eer en meerdere glorie van de TdF gemaakt; als je nou echt mooie wielerreportages wil zien dan is die 'Het moet en het zal' @ Unbound, hierboven genoemd, meer je tijd waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:18
CynicRelief schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:30:
die netflix doc is natuurlijk ter eer en meerdere glorie van de TdF gemaakt; als je nou echt mooie wielerreportages wil zien dan is die 'Het moet en het zal' @ Unbound, hierboven genoemd, meer je tijd waard
Voor echt mooie wielerdocu's kijk ik persoonlijk eerder naar het werk van Sporza / Belgasport. Er staan een aantal mooie online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Requiem19 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:56:
[...]

Welkom bij het gevoel dat F1 fans hebben als ze Drive to Survive kijken, klinkt precies hetzelfde.
Maar voor de F1 werkt het eigenlijk wel redelijk goed. Ken zelf een vijftal mensen die weer zijn beginnen kijken naar de F1 door Drive to Survive (en mijn enthousiasme ;) ).

In bepaalde streken binnen europa is reclame voor wielrennen niet echt nodig maar ik vermoed dat het wel een zelfde effect kan hebben in de VS (om maar iets te zeggen) als DtS had voor F1.

Drive to Survive is dan ook niet gemaakt voor mensen die al fan zijn van F1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Kenhas schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:11:
[...]

Maar voor de F1 werkt het eigenlijk wel redelijk goed. Ken zelf een vijftal mensen die weer zijn beginnen kijken naar de F1 door Drive to Survive (en mijn enthousiasme ;) ).

In bepaalde streken binnen europa is reclame voor wielrennen niet echt nodig maar ik vermoed dat het wel een zelfde effect kan hebben in de VS (om maar iets te zeggen) als DtS had voor F1.

Drive to Survive is dan ook niet gemaakt voor mensen die al fan zijn van F1 ;)
Dat is helemaal waar.

Wielrennen is ook een best ingewikkelde sport om goed in te komen als je net begint met kijken. Zowel voor DTS als voor deze docu geldt imo nog steeds wel dat Netflix een eerlijk verhaal moet vertellen en de sport niet anders moet gaan voorstellen dan ze echt is (inclusief fake geluiden bij crashes, rivaliteiten verzinnen die er niet zijn etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-07 18:08

djfrankel

It's a trap!

<knip>, verkeerde wielrentopic

[ Voor 94% gewijzigd door djfrankel op 12-06-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:51

Punkrocker

Mostly harmless

Als trotse vader snap ik WvA heel goed :https://www.pzc.nl/wielre...t-naar-huis-kan~ab45f24c/.
Maar als kandidaat tourwinnaar zou ik als ik Vingegard was stiekem toch wat minder blij zijn met dit bericht....

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ik vind het ook wat apart dat je dan naar de Tour gaat (of dat Jumbo dan niet zegt, Wout, fijn dat je opnieuw papa wordt, maar de timing is niet ideaal, dit jaar nemen we Tour dus niet op in je planning).

Probleem met een renner als Wout, hoe deel je z'n jaar dan wel in? Klassieke voorjaar is niet te combineren met de Giro, en zonder de Tour ligt dit jaar het WK ook moeilijk gezien er geen ander pad lijkt buiten trainingsarbeid...

Enige alternatief is pieken naar de Vuelta of de eendagswedstrijden in het najaar, maar ik gok dat Wout geen zin heeft in de Vuelta of een trip naar Canada met thuis een baby van 1 maand.

Bovendien zijn de tijden ook gewoon anders dan vroeger. Zeker die toprenners verdienen zoveel geld, als je dan een family man bent zoals Wout wil je gewoon thuis zijn, geld heeft hij genoeg (nuja, heb je ooit genoeg ^^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Punkrocker schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:50:
Als trotse vader snap ik WvA heel goed :https://www.pzc.nl/wielre...t-naar-huis-kan~ab45f24c/.
Maar als kandidaat tourwinnaar zou ik als ik Vingegard was stiekem toch wat minder blij zijn met dit bericht....
Zijn vrouw mikte op September, dus welk probleem verwacht je?
Of is dit misschien een wat opgeklopt verhaal? :P
https://www.hln.be/sport/...n-tweede-kindje~aedc9cb6/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jebus4life schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:57:
Ik vind het ook wat apart dat je dan naar de Tour gaat (of dat Jumbo dan niet zegt, Wout, fijn dat je opnieuw papa wordt, maar de timing is niet ideaal, dit jaar nemen we Tour dus niet op in je planning).
Ik gok dat de redenering is dat Wout zoveel toevoegt vergeleken met het alternatief dat het dat gokje wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:26:
[...]

Dat kan je ook anders lezen.
We zouden graag hebben dat Georges naar school gaat wanneer er een tweede komt, en dat is in september.
Georges gaat in september naar school ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 23:51

Punkrocker

Mostly harmless

YakuzA schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:26:
[...]

,,Ik houd er rekening mee dat ik in de Tour elk moment naar huis kan gaan. Ik wil de geboorte van ons kindje absoluut niet missen”

Tussen eind juli en september zit een behoorlijk gat.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Doet niemand dan even z’n best? 😉
De geboorte is uitgerekend enkele dagen na de Tour en ruim voor het WK wielrennen in Glasgow, maar er is een kans dat de geboorte al tijdens de Tour zal plaatsvinden.
Wielerflits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
Dit zijn toch beelden die je echt niet wilt zien: https://sporza.be/nl/2023...our-rijden~1686568442257/

Laveren tussen bussen en auto's maar dan legt de koersdirectie de schuld bij de deelneemsters die verwende kinderen worden genoemd. Het is dan misschien niet gemakkelijk om altijd alles af te sluiten maar als je de hoek omkomt en daar rijden bussen, auto's of wandelt er iemand gewoon op straat, is dat eigenlijk niet goed te praten. En al zeker niet door ze verwende kinderen te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Punkrocker schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:50:
Als niet zo'n grote kindervriend begrijp ik het minder goed, maar kan het wel waarderen als iemand duidelijk is in z'n prioriteiten. Familie is belangrijker dan een baan en Wout heeft allang laten zien zijn werk óók serieus te nemen.

Ik weet niet wanneer zijn vrouw precies uitgerekend is, maar als dat ergens rond week 1 is, dan zou ik hem toch thuislaten. Als dat ergens einde/vlak na de Tour is alé. Als je op voorhand weet dat het minder koersdagen gaan zijn, dan kom je toch in conflict met zijn rolverdeling als knecht en dagoverwinningen? Hij zal hoe dan ook zelf een ritje willen winnen. Zelfde geldt voor Laporte overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 13-06-2023 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:51

Niellie41

[object Object]

Wout van Aert en echtgenote Sarah De Bie verwachten deze zomer een tweede kindje. De geboorte wordt enkele dagen na de Tour en ruim voor het WK in Glasgow verwacht, maar de wil van de natuur is wet.
Blijkbaar is de uitgerekende datum een paar dagen na de Tour (staat ook in het artikel), maar het is altijd maar de vraag wanneer de baby er klaar mee is. Aangezien het de tweede is, kan die ook eerder komen.

[ Voor 40% gewijzigd door Niellie41 op 13-06-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ik kan de ronde van Zwitserland niet volgen. Maar beetje apart koersverloop zo te horen? Vooral de inconsistente Evenepoel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Jebus4life schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:51:
Ik kan de ronde van Zwitserland niet volgen. Maar beetje apart koersverloop zo te horen? Vooral de inconsistente Evenepoel ?
Gisteren de finale wat kunnen bekijken. Remco inderdaad heel opvallend. Ging demarreren op 6km, krijgt dan 2 man mee en blijft dan 3km gewoon rijden en ineens was het blijkbaar op/slecht moment.
Werd dan ingelopen door het achtervolgend groepje en moest ook daar lossen, uiteindelijk herpakte die zich en won die nog de sprint voor de 4de plek.

Vandaag niet gekeken maar blijkbaar hetzelfde verhaal, lossen maar uiteindelijk nog 2de worden.

Gezien zijn covidbesmetting en daarna weinig training, lijkt het me ook normaal dat hij niet topfit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Klopt, Evenepoel is nog niet in topvorm.
Vluchter won, Bardet sprong weg uit het restant van het peloton. Enkele renners konden er achteraan, maar Evenepoel niet. Een paar minuten later vond hij toch nog een emmertje energie, haalde het groepje Bardet in en sprintte er vandaan, Heel slecht is het dus niet, maar nog geen Superman Evenepoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ja, als hij vandaag een vergelijkbare dag kent lijkt het erop dat hij de eindzege gewoon nog gaat pakken in de tijdrit. Toch opvallend op "halve" kracht in een hoog aangeschreven WorldTour koers kan winnen. Nu moeten we ook wel erkennen dat het deelnemersveld relatief matig is dit jaar (veel coming men die het erg goed doen, maar weinig gevestigde namen .

(nuja, het zal de organisatie worst wezen als ze Evenepoel op de erelijst kunnen schrijven, die mannen zouden dolgelukkig zijn)

[ Voor 9% gewijzigd door Jebus4life op 15-06-2023 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Mader en Sheffield zwaar gevallen in Zwitserland. Beide in het ravijn naar beneden gevallen. Sheffield is ok maar van Mader nog geen nieuws.

Zag zelf de laatste kilometers van Ayuso bergaf en was echt idioot snel en gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Oef, dat klinkt nog steeds niet best. Treurig bericht. Las dat ze snelheden bereikten van 100+ km/u in de afdaling.
Update 19.12
De organisatie van de Ronde van Zwitserland heeft meer informatie gegeven over de valpartijen van Sheffield en Mäder. “In wedstrijdkilometer 197, in de afdaling van de Albulapass, zijn twee renners met hoge snelheid gevallen”, begint het bericht. “De koersdokter was binnen twee minuten op de plek van het ongeval. Magnus Sheffield kon reageren. Hij werd afgevoerd naar het ziekenhuis van Samedan met kneuzingen en een hersenschudding.”

“Gino Mäder lag bewegingloos in het water. Hij is meteen gereanimeerd en vervolgens afgevoerd naar het ziekenhuis van Chur met een helikopterambulance. De ernst van zijn blessures is nog niet volledig duidelijk. Een update zal volgen zodra nieuwe informatie beschikbaar is. De omstandigheden van het ongeval worden onderzocht.”
foto van ravijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Hij zou wel niet in levensgevaar (meer) zijn.
Moeten echt is kappen met zo'n aankomst te leggen na een supersnelle afdaling.
Moet weer eerst is helemaal fout lopen voordat ze gaan ingrijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:40
Chelseamarre123 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:19:
Hij zou wel niet in levensgevaar (meer) zijn.
Moeten echt is kappen met zo'n aankomst te leggen na een supersnelle afdaling.
Moet weer eerst is helemaal fout lopen voordat ze gaan ingrijpen
Helaas, lees net op nu.nl dat hij overleden is... Inderdaad benieuwd of dit nog consequenties gaat krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Morrar op 16-06-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Helaas ja, verschrikkelijk. Net bevestigd door zijn ploeg Bahrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:10
Wielrenner Gino Mäder (26) overleden dag na val in Ronde van Zwitserland - https://nos.nl/l/2479149

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:35
Wat een verschrikkelijk nieuws zeg, RIP. Ik zat de etappe te kijken en vond het al zo heftig hard gaan. Ze reden met een motor achter Ayuso die een paar keer toch met over de 80 per uur een bocht langs een ravijn net haalde en ook over de 100 ging vlak voor haarspeldbochten. Als het goed gaat absoluut indrukwekkend maar zo’n afdaling aan het eind van een etappe is toch echt wel heel gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Wat een verschrikkelijk bericht om te lezen. Na gister hoopte ik vandaag op het omgekeerde bericht, dat het ondanks de zware val meeviel. Hier draait je maag van om ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-07 14:14
Heel treurig bericht dit.

Maar om dit soort zware valpartijen te voorkomen moet je de sport denk ik drastisch veranderen. De afdaling is levensgevaarlijk, maar de sprint (Jakobsen) en het vlakke (Poels) kunnen ook extreem zware blessures opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:06
Megupe schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:39:
Heel treurig bericht dit.

Maar om dit soort zware valpartijen te voorkomen moet je de sport denk ik drastisch veranderen. De afdaling is levensgevaarlijk, maar de sprint (Jakobsen) en het vlakke (Poels) kunnen ook extreem zware blessures opleveren.
De sprint van Jakobsen was ook heuvelaf. Ik denk dat er wel degelijk manieren zijn om de veiligheid van renners te beinvloeden. Misschien dan minder spektakel en geld voor de organisatie van gemeenten die graag finishplaats willen zijn, maar veiligheid moet de boventoon gaan voeren in het wielrennen. Hier kunnen ze lessen trekken van Formule1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Of je neutraliseert afdalingen gewoon. Qua wedstrijd maakt het niet heel veel uit. Klok de tijd op de top en start de klok weer als je beneden bent. Renners moeten niet bovenaan de berg uitgebreid gaan dineren, maar daar valt wat op te verzinnen lijkt me.

Qua sprints: leg de GC finish 5 KM eerder (bij sprint etappes) en beperk sprint treintjes tot max 2 of 3 renners. Scherp daarnaast de regels aan voor hekken, wegmeubilair en bochten in de laatste KMs en dat scheelt ook weer een hoop.

[ Voor 31% gewijzigd door Morrar op 16-06-2023 14:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Je wist dat het bericht zou komen... en toch komt het hard aan.

Uit de Strava-activiteit van Sheffield is de locatie te achterhalen en te verifiëren met de veel rondgaande foto (SFW).

Ik kon het niet laten om op Google Maps te kijken.

Stukje kaarsrecht tot een dode bocht naar links met daarna een kromme naar rechts.
Maar aan de foto te zien, gebeurde het al in de linkse bocht. Direct steil naar beneden. Alsof je de dood tegemoet fietst in het ravijn.

Belachelijk dat er nog steeds finishes na/op (halve) een afdaling liggen, puur voor het spektakel. Laat het een wijze les zijn voor de parcoursbouwers/UCI, al heb ik er (mede door het Groenewegen-Jakobsen incident) nog steeds weinig vertrouwen :(

RIP Gino :-(

[ Voor 7% gewijzigd door TheTinusNL op 16-06-2023 14:51 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@TheTinusNL Ziet er met alle respect niet overdreven gevaarlijk uit. Het zal de extreem hoge snelheid zijn of wat grind in de bocht wat het gevaarlijk gemaakt heeft. Eventueel in combinatie met achter je voorganger aanrijden die ook een verkeerde inschatting maakt.

Gino is een Zwitser en geboren op ca. 100km van de locatie die je hier post. Nog 20km verderop ligt de Stelvio, dus je zou aannemen dat het gebied niet onbekend is.

Eerlijk gezegd hoef ik alle details niet te weten. Vind het extreem zonde dat het gebeurd is. Hoop in de toekomst dat er iets aan de veiligheid gedaan kan worden, maar vind het vervelend dat dat aan specifieke incidenten gelinkt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Laatst online: 18:01
Morrar schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:43:
Of je neutraliseert afdalingen gewoon. Qua wedstrijd maakt het niet heel veel uit. Klok de tijd op de top en start de klok weer als je beneden bent. Renners moeten niet bovenaan de berg uitgebreid gaan dineren, maar daar valt wat op te verzinnen lijkt me.

Qua sprints: leg de GC finish 5 KM eerder (bij sprint etappes) en beperk sprint treintjes tot max 2 of 3 renners. Scherp daarnaast de regels aan voor hekken, wegmeubilair en bochten in de laatste KMs en dat scheelt ook weer een hoop.
Nja dan haal je een expertise uit de sport. Je hebt hele goede klimmers en dus ook hele goede dalers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-07 17:47
Morrar schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:43:

Dat gaat toch niet werken, dalen is ook een belangrijke discipline in het wielrennen waar je de koers kan maken of breken. Genoeg wedstrijden of etappes die in een afdaling in de plooi gelegd zijn. afdalingen neutraliseren werkt alleen de slechtere dalers maar in het voordeel.

Ik zie meer heil in duidelijke signalisatie (ook in het routeboek), maar ook goede verkenningen van de teams voor een rittenkoers van risico's op het parcours, inclusief afdalingen zodat de renners vooral goed op de hoogte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:21
Dennism schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:18:
[...]

Dat gaat toch niet werken, dalen is ook een belangrijke discipline in het wielrennen waar je de koers kan maken of breken. Genoeg wedstrijden of etappes die in een afdaling in de plooi gelegd zijn. afdalingen neutraliseren werkt alleen de slechtere dalers maar in het voordeel.

Ik zie meer heil in duidelijke signalisatie (ook in het routeboek), maar ook goede verkenningen van de teams voor een rittenkoers van risico's op het parcours, inclusief afdalingen zodat de renners vooral goed op de hoogte zijn.
Dat laatste kan je zelfs verplichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Afdalingen neutralizeren gaat inderdaad niet werken. De verschillen in afdalingen zijn niet zo groot, maar neutralisatie zal de koers wel sterk beinvloeden.

Klassementsrenners die een klim-inspanning goed aankunnen zullen in de afdaling veel beter herstellen dan een vluchter die zichzelf helemaal choco rijdt. Bij de eerst volgende berg zal de klimmer/klassementsrenner meer voordeel hebben van het herstel en de volgende klim harder op kunnen rijden.

Er riep ook al iemand op Wielerflits iets over helmen en schijfremmen, dat deze schijnveiligheid geven waardoor renners alsmaar harder gaan rijden. Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe ze dit op kunnen lossen, behalve geen finish meer vlak na een afdaling.

Verplichte verkenning misschien, maar volgens mij analyseren renners die voor de overwinning rijden het parcour al in detail o.a. met Veloviewer pro en YouTube videos gemaakt door de ploegleiders. Tijdens het afdalen gebruik je navigatie om te kijken wat er aan komt. Als je niet voor de overwinning rijdt en hier met 70 km/u naar beneden gaat, is er niks aan de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 16-06-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Dalen is inderdaad een discipline, maar het betekent ook dat mensen meer risico's gaan nemen als ze die of andere disciplines (klimmen) missen... Vraag is of dat het waard is.

En zoals gezegd: Mader kwam uit het gebied. Verkennen of het routeboek gaan hier niks aan veranderen. Sterker nog, misschien was dat juist de reden dat het nog een tandje harder ging.

Neutraliseren geeft misschien minder sensatie tijdens koersen, maar ook gegarandeerd minder slachtoffers.

[ Voor 13% gewijzigd door Morrar op 16-06-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 13:20

Fuelke

Forza Ferrari

Baloise Trek Lions start niet meer in slotrit Ronde van België: "Al onze fietsen zijn gestolen"

Ook in de ronde van Slovenië is er een ploeg wiens fietsen gestolen zijn.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ik ben absoluut geen voorstander van neutralisatie van afdalingen, maar we gaan toch iets moeten proberen (tenzij we accepteren dat er elke paar jaar een renner het leven laat).

De vraag is, wat kan je doen. De koers maakt nu eenmaal gebruik van openbare infrastructuur, dus er zijn altijd limieten aan wat er kan, maar een aantal simpele ingrepen lijken mij:

In vlakke etappes zijn er zat opties te bedenken:
- Eerst en vooral al eens beginnen met de tijdswaarneming op pakweg 5 kilometer van de streep te leggen, en daarvoor nog eens de huidige 3-kilometer regel. Dan zal er toch al wat minder gewrongen worden.

- Je kan vervolgens een team renners laten assigneren die in de laatste 2/3 kilometer vooraan mogen zitten. Je kiest per team hoogstens 1 sprinter en 2 lead-outs, de rest van het team mag niet meer vooraan zitten na een bepaald punt.

- Er moet eens bekeken worden naar reglementering wat er wel/niet mag in de laatste kilometers. Rotondes, scherpe bochten, ... Je kan bijvoorbeeld vastleggen dat er in de laatste kilometer geen scherpe bocht meer mag zitten. Idem met bijvoorbeeld een minimum breedte van de laatste rechte lijn (misschien bestaat dat laatste al)

- Sprintlijnen, waar als je een vak kiest je niet meer buiten die lijn mag (wordt vaak aangehaald, ik zie niet in hoe het praktisch zou werken, maar ik heb het voorstel al vaak gehoord, dus het mag wat mij betreft getest worden als er mensen beweren dat het wel kan).

In bergritten:
- Neutralisatie van afdalingen (absoluut geen fan van, volgens mij zal het de koers absoluut niet ten goede komen. Maar ik ben niet diegene die riskeert zijn nek te breken).

- Een regel die een minimum afstand tussen het einde van een afdaling en de streep vastlegt (5, 10, 25, ... kilometer). Ik betwijfel of dat veel zou helpen, want ze gaan zich toch blijven smijten. Maar het bekijken waard.

Algemene veiligheid:
- Veel consistenter straffen uitdelen aan renners (en teams) als ze roekeloos rijden. Vaak worden nu de renners gepusht want ze moeten presteren, we zouden beter ook de teams stevig (financieel) sanctioneren zodat zij hun renners ook eerder tot kalmte zullen aanmanen.

- Moet er niet gekeken worden naar verplichting van een airbag? Jaren geleden was dit plots in de media:

Er zullen ongetwijfeld varianten bestaan in de vorm van een vest ofzo. Geen idee of zoiets echt effectief is of werkbaar is (gewicht/warmte/...) voor profrenners, maar die gasten met een laagje lycra en een helm op pad sturen is misschien simpelweg niet meer van deze tijd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Naast het extra-sportieve, nu ook het sportieve.
De tijdrit lijkt op een thriller te gaan uitdraaien tussen Evenepoel & Ayuso :9~

***EDIT***
OK, Ayuso heeft een superdag, dus geen spanning voor de eindzege, voor de ritzege des te meer _/-\o_

***EDIT2***
Wat een recovery van Skjelmose 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door Jebus4life op 18-06-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ik was het parcours van de Tour nog eens aan het bekijken, maar iemand moet me toch eens uitleggen waarom je als sprinter naar deze Tour zou willen gaan, ik zie echt niet zoveel kansen... Misschien gaan ze nog tot inzicht komen (zoals Madiot die Demare thuislaat), maar veel vlak lijkt er niet te zijn in deze Tour...

Rit 3: Dat lijkt doenbaar op het profiel te zien, maar 2500+ hoogtemeters, dat is echte geen makkelijke rit. Vroeg in de Tour, iedereen nog fris, dus ik gok dat het wel kan, maar absoluut geen zekerheid
Rit 4: Sprint
Rit 7: Sprint
Rit 8: Op het randje, "maar" 1800 hoogtemeters maar die zitten allemaal in de laatste 90 kilometer. Ik verwacht geen sprint Bovendien lijkt de laatste kilometer me eerder voor de punchers (maar daar heb ik niet direct zicht op, wie weet is dat toch maar lichtjes bergop)
Rit 11: Op het profiel lijkt dat een typische overgangsrit, maar uiteindelijk ook "maar" 1800 hoogtemeters. Misschien dat deze zich toch voor de sprinters leent ondanks dat het niet direct zo lijkt.
Rit 18: Vrij vlakke rit, in principe voor de sprinters, dat klein klimmetje op 10 kilometer zou niet genoeg moeten zijn om iets te forceren, maar na 3 a 4 loodzware bergritten (4000+ hoogtemeters) ben ik nog niet zo zeker dat het een sprint gaat worden.
Rit 21: Uiteraard een sprint

Dus een loodzware Tour, met naar mijn gevoel absurd veel hoogtemeters, waarin je 3 kansen krijgt om te sprinten, en nog een keer of 4 keer kantje boord. Zeker als zware" sprinter zou ik het wel weten,

***EDIT***
Tot en met rit 12-13 ofzo vind ik het overigens een prachtige Tour, en dan leggen ze er weer zo'n 3 monsterritten in die de koers in de eerste 2 weken gewoon gaat verlammen 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door Jebus4life op 19-06-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005

Shabbaman

Got love?

Als je hekken neerzet maar het publiek ervoor gaat staan... zet ze dan niet neer.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:11

Quad

Doof

Leuke finale met de 'broedermoord'.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ik denk dat hij hem gelaten heeft aan Adam, zal hij nooit toegeven (zou ik ook niet doen).

Niet dat die nog geen mooie koersen gewonnen heeft ofzo, maar nooit een tourrit, en dat gun je je broer lijkt me.

***EDIT***
Hij verliest toch meer tijd dan ik in eerste instantie dacht, misschien was Adam gewoon echt beter

[ Voor 21% gewijzigd door Jebus4life op 01-07-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pogacar is echt heel sterk, die had nog een hoop over, dat leek bij Vingegaard wat minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Jebus4life schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:22:
Ik denk dat hij hem gelaten heeft aan Adam, zal hij nooit toegeven (zou ik ook niet doen).

Niet dat die nog geen mooie koersen gewonnen heeft ofzo, maar nooit een tourrit, en dat gun je je broer lijkt me.

***EDIT***
Hij verliest toch meer tijd dan ik in eerste instantie dacht, misschien was Adam gewoon echt beter
wellicht is het bij tweelingbroers (eeneiig veronderstel ik?j nog wat anders, maar mooi dit en wat een openingsetappe van de Tour, met gevaar op al hele grote verschillen maar het valt mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Gelukkig wint UAE. Blijf Vingegaard zo'n angsthaas vinden, Pogacar valt aan maar Vingegaard wil dan niet meer meerijden.

Wie was die kerel van Cofidis trouwens? Was echt sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Chelseamarre123 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:37:
Gelukkig wint UAE. Blijf Vingegaard zo'n angsthaas vinden, Pogacar valt aan maar Vingegaard wil dan niet meer meerijden.

er is minder druk bij Pogacar me dunkt, komt terug uit blessure en zoekt (speelt?) nog wat met de vorm (die dus wel in orde lijkt), de druk ligt bij Vingegaard, en die wil de gele trui niet nu al, zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:18
Exocet schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:25:
Pogacar is echt heel sterk, die had nog een hoop over, dat leek bij Vingegaard wat minder
Volgens mij komt dat omdat dit soort werk Pogi veel beter ligt. Kort en fel is hij echt niet normaal goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wikipedia: Victor Lafay

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:30
GerbenBK schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:50:
[...]

Volgens mij komt dat omdat dit soort werk Pogi veel beter ligt. Kort en fel is hij echt niet normaal goed.
Dit is wat mij betreft het ultieme pogi terrein. Is gewoon een puncheur en topklimmer ineen. Daarom wint deze man ook gewoon monumenten en niet alleen klassementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Misschien dat hij niet meereed omdat WvA probeerde terug te komen?

Ik vond Vingegaard in het voorjaar juist heel zelfbewust rijden. Een heel andere Vingegaard dan in de Tour va '22.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
En dus een heel slim moment om te gaan voor Yates & Yates want Vingegaard wacht op Wout [die uiteindelijk 9e wordt in het groepsprintje]. Gelukkig maar want dat niet "durven", wachten en gecontroleer maakt geen mooie koers. Wat is kansloos in een sprint, Asgreen tegen v/d Poel? Nu win je dus ook niet met het wachten op Wout. Als je 2e wordt achter Pogi verlies je 4 seconden en nu wordt Pogi 3e en verlies je alsnog 4 seconden zonder een kans op de etappe.

Only fools are enslaved by time and space.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:54
Blij dat ik niet de enige ben. Ik vind die Vingegaard ook echt een dooie. Ik ben uiteraard niet objectief als het om TJV gaat (persoonlijke redenen) maar ik vind dat echt een laffe ploeg. Zelden echt willen aanvallen, altijd maar wachten totdat ze een overtal hebben. Nee geef mij maar types als Pogy, MvdP, Polit etc. Gewoon gaan en zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
Casual Ruud schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:22:
[...]

Blij dat ik niet de enige ben. Ik vind die Vingegaard ook echt een dooie. Ik ben uiteraard niet objectief als het om TJV gaat (persoonlijke redenen) maar ik vind dat echt een laffe ploeg. Zelden echt willen aanvallen, altijd maar wachten totdat ze een overtal hebben. Nee geef mij maar types als Pogy, MvdP, Polit etc. Gewoon gaan en zien.
Ik ben zelf ook geen fan van Vingegaard, hij is na het winnen van de tour wel zelfverzekerder geworden maar over het algemeen blijft het wel een wat saaie rijder om naar te kijken. In interviews is het ook niet anders.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
(top)renners zijn pignonnen van hun geldschieters, dat is al sinds de beginnenis van het professionele wielrennen, zo kon je hen individueel niet dopinggebruik aanrekenen, laat staan presteren met een logo op het shirt; je kan je voorstellen dat TJV wat strakker budgeteert (en dus stuurt) dan UAE; het is jammer, en ik kijk er ook niet zo naar in de koers, maar het speelt wel mee op de achtergrond; ik vind het niet heel vreemd hoe beide mannen nu koersen

en ja, die interviews zijn vooral moetjes, ik hecht daar 0.0 waarde aan, kan me helemaal niets schelen wat ze daar zeggen en heb er vrede mee als ze het als moetje zien, ik zou hetzelfde doen, tenzij mn werkgever bepaalde instructies afgeeft; het sporter zijn staat voorop, de rest is bijzaak, tenzij onderdeel van een of ander al of niet commerciele overeenkomst

[ Voor 29% gewijzigd door CynicRelief op 01-07-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
Deels is het natuurlijk ook iets ongrijpbaars. Roglic is eigenlijk ook saai maar die heeft toch ergens een soort charisma. Vingegaard is gewoon net een gemiddelde it'er wat dat betreft. Als je dan rondrijdt als ze doen bij Jumbo of vroeger bij de skybots, dan maak je weinig mensen warm natuurlijk.

Toch is het maar goed dat die er is. Anders kon je de tour schriftelijk af doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Carapaz er ook uit, gewoon zijn knieschijf gebroken en alsnog de rit uitgereden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Kist schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:53:
Deels is het natuurlijk ook iets ongrijpbaars. Roglic is eigenlijk ook saai maar die heeft toch ergens een soort charisma. Vingegaard is gewoon net een gemiddelde it'er wat dat betreft. Als je dan rondrijdt als ze doen bij Jumbo of vroeger bij de skybots, dan maak je weinig mensen warm natuurlijk.

Toch is het maar goed dat die er is. Anders kon je de tour schriftelijk af doen.
maar dan beoordeel je kennelijk topsporters op hun sociale vaardigheden ... #hoedan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Chelseamarre123 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:57:
Carapaz er ook uit, gewoon zijn knieschijf gebroken en als of de rit uitgereden
tjeez die ijzervreter reed nochtans de rit dapper uit, jammer, en ja met hem en Mas, wat GC-pretendenten eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
CynicRelief schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:02:
[...]

maar dan beoordeel je kennelijk topsporters op hun sociale vaardigheden ... #hoedan
Niet sociale vaardigheden, maar wel op basis van wat voor gevoel je bij een renner hebt. En dat heeft ook gewoon met andere factoren te maken dan alleen maar wat ze doen op de fiets. Ik heb bijvoorbeeld veel meer affiniteit met WvA dan met VdP. Puur een gevoelskwestie, want ik weet objectief echt wel dat VdP een geweldig mooie renner is. Heb bijvoorbeeld ook niks met Evenepoel omdat zijn persoonlijkheid mij totaal niet aanstaat.

Die extra dingen horen er toch gewoon bij in de sport? Anders bestaan er toch ook geen culthelden? Of hebben kleine clubs of teams geen bestaansrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Kist schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:38:
[...]

Niet sociale vaardigheden, maar wel op basis van wat voor gevoel je bij een renner hebt. En dat heeft ook gewoon met andere factoren te maken dan alleen maar wat ze doen op de fiets. Ik heb bijvoorbeeld veel meer affiniteit met WvA dan met VdP. Puur een gevoelskwestie, want ik weet objectief echt wel dat VdP een geweldig mooie renner is. Heb bijvoorbeeld ook niks met Evenepoel omdat zijn persoonlijkheid mij totaal niet aanstaat.

Die extra dingen horen er toch gewoon bij in de sport? Anders bestaan er toch ook geen culthelden? Of hebben kleine clubs of teams geen bestaansrecht?
het zijn allemaal uithangborden voor hun sponsors, zo bleek is het ... als ze eens hun ding mogen doen is dat ook omdat het mag van de sponsor (in overleg met de ploegleiding, die daarin leidend is omdat ze op de hoogte is van de vorm van de individuele renners etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:21
Dit is niet het terrein waar Vingegaard kan aanvallen. Daar moet het hoger en langer voor zijn.

Hij is minder explosief en dus ziet het er minder spectaculair uit. Heeft niets te maken met z’n social skills…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Niet online
CynicRelief schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:46:
[...]

het zijn allemaal uithangborden voor hun sponsors, zo bleek is het ... als ze eens hun ding mogen doen is dat ook omdat het mag van de sponsor (in overleg met de ploegleiding, die daarin leidend is omdat ze op de hoogte is van de vorm van de individuele renners etc)
En dan sta je straks in Parijs alsnog met lege handen met je defensieve koersen, ik zou dat niet erg vinden. Ik kan me niet voorstellen dat 10km in de aanval gaan met Pogacar en zicht op ritwinst iets gaat afdoen op je kansen op de eindoverwinning. Nu wacht je op Wout, steek je alsnog geen hand uit en weg winstkans. Je ziet dat wel vaker in de sport dat hinken op 2 gedachten altijd negatief uitwerkt. 3 knechten [Kuss, Kelderman en van Baarle] hebben iig al een jasje uitgedaan en dat was totaal niet nodig geweest. Yates wellicht ook maar die heeft daar wel een overwinning tegenover staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
LoneRanger schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:03:
[...]

En dan sta je straks in Parijs alsnog met lege handen met je defensieve koersen, ik zou dat niet erg vinden. Ik kan me niet voorstellen dat 10km in de aanval gaan met Pogacar en zicht op ritwinst iets gaat afdoen op je kansen op de eindoverwinning. Nu wacht je op Wout, steek je alsnog geen hand uit en weg winstkans. Je ziet dat wel vaker in de sport dat hinken op 2 gedachten altijd negatief uitwerkt. 3 knechten [Kuss, Kelderman en van Baarle] hebben iig al een jasje uitgedaan en dat was totaal niet nodig geweest. Yates wellicht ook maar die heeft daar wel een overwinning tegenover staan.
Het fundamentele punt is dat TJV op dit moment rit-overwinningen niet zo belangrijk vindt.

+ in welk universum had Vinegaard het sprintje van Pogacar gewonnen?

+ waarom zou Vinegaard Kelderman op achterstand rijden? Die gaat dit jaar de Roglic rol vervullen denk. Althans: kort in het klassement staan.

Het was tactisch gewoon een volkomen logische beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Niet online
Tja, in welk universum wint Asgreen een sprint van v/d Poel? Als je er niet zit kun je niet winnen en daarbij zat er nog een 3e man bij. Je kunt er van op aan dat Lafay nog wel een aanvalletje plaatst en dan kun je wel gaan pokeren. Tuurlijk blijft de kans klein maar je verliest er niks [meer] mee, sterker nog Kuss en Kelderman hoeven niet te werken. Als je Kelderman dan flink laat werken in de achtervolging terwijl je de Roglic-rol voor hem in gedachten hebt is ook niet bijster sterk. Het is niet perse een logisch maar een defensieve beslissing en dat past wel bij Zeeman en de zijnen. Vingegaard verliest geen tijd op Pogacar is wint en dat je daarbij 2 meesterknechten voor het gebergte flink laat werken voor eigenlijk niets is idd een logische beslissing. ;)

Ik snap je wel hoor en het is achteraf gepraat maar ik gun het ze echt niet op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Kelderman en Kuss gaan echt niets merken van 10km bergaf samen op kop werken.

En idd - Asgreen wint 2 van de 100 sprintjes van VdP. Vinegaard was kansloos geweest tegen Pogacar, dus waarom hem aan de overwinning helpen?

Gokken is leuk in het casino - of aan het einde van de tour als het niet anders kan. In het begin is het begrijpelijk dat je de meest logische keuzes maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
Patrick4 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 07:08:
Dit is niet het terrein waar Vingegaard kan aanvallen. Daar moet het hoger en langer voor zijn.

Hij is minder explosief en dus ziet het er minder spectaculair uit. Heeft niets te maken met z’n social skills…
Wel grappig hoe een opmerking over charisma en gevoel bij een renner ineens over social skills zou gaan.

Sommige renners spreken je gewoon aan en anderen niet. Dat gaat om allerlei zaken. Manier van koersen, maar er zijn ook mensen die genieten van hoe iemand op de fiets zit, of de fans van Voeckler hoe iemand in de camera kijkt. Poupou was een nationale schat in Frankrijk maar die won toch behoorlijk weinig(en was te defensief in 64 waardoor die de gele trui misliep).
Dumoulin had ook zat fans maar die reed ook defensief vanaf het moment dat die romderenner werd.

Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld ook altijd een affiniteit met Kruijswijk en Gesink gehad. Gesink om het terugkomen na tegenslagen en Kruijswijk omdat ik hem onnederlands mooi vind klimmen. Er zijn renners waar ik van geniet omdat ik ze geweldig in een tijdrit houding vind zitten, of omdat ze prachtig gevoel voor timing in een koers hebben.

Er zijn echter ook renners die mij door hun persoonlijkheid niet kunnen bekoren. Evenepoel vind ik een vreselijke arrogante kwal. VdP is mij misschien wel te speels, bijvoorbeeld dat plankje op de os. En dat die in het veld er wel eens een handje ervan had om op te geven als WvA hem eraf had gereden en dan maar als 30ste over de streep te komen.

Vingegaard is gewoon een grijze muis. Beetje een gemaakte renner. Heeft ook beetje de pech dat Jumbo ook wel vrij grijs rondrijdt in de grote wedstrijden. Neem ook de voorjaarsklassiekers. Overal aanvallen tot je in Vlaanderen of Roubaix komt en dan toch maar weer in het defensief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

TJV moet dit toch wel afmaken.

PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07 10:08
Blijft zo zonde dat Kelderman moet knechten voor een buitenlander in een ploeg die zogenaamd zo belangrijk is voor het Nederlandse wielrennen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Man wat een sukkels. Goede aanval van achteruit.

PVOutput☀️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:14
Van mij mag team Jumbo Visma op alle fronten falen deze tour… Nederlanders die altijd mogen knechten en nu ook weer Kelderman die het gat voor van Aert mag dichtrijden… dat is toch niet zijn sterke punt?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:16
Quad schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:19:
Man wat een sukkels. Goede aanval van achteruit.
Haha echt hè. Ze reden veel te langzaam. Was wachten tot er een demarreerde..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:14
En Vingegaard gaat al net zo koersen als Roglic… niet mijn renners.. laat Pogacar maar winnen dit jaar.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Het leek wel of ze geen afspraken hadden gemaakt hoe ze in een scenario als deze gaan rijden. Ik neem aan dat WvA voor dit soort ritten de winsten moet pakken.

PVOutput☀️

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CynicRelief
proest, ik zie vooral een prachtige overwinning van Lafay, er gisteren ook heel goed bij; Renaat en Jose zijn verdrietig …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Hier staat Jumbo wel echt voor paal.
Maar wat een knal gaf Lafay! Daar gaan we nog veel plezier aan beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CynicRelief schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:23:
proest, ik zie vooral een prachtige overwinning van Lafay, er gisteren ook heel goed bij; Renaat en Jose zijn verdrietig …
Het is toch ongelooflijk dat niet het peloton wil dat van Aert wint! /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:33
Triestige vertoning van Jumbo, moment dat Lafay daar aanzet moet je erachter. Vond ook dat WvA in de tussenfase einde afdaling/begin vlak ook veel werk moest opknappen om het gat niet té groot te laten worden, om dan uiteindelijk nog voor een ritwinst te moeten gaan.

Kan iemand zoals Kelderman, die met dit soort werk geen ervaring heeft, weinig kwalijk nemen natuurlijk.
Als Belg zijnde luister is zelden naar Jose/Renaat, maar eerder naar de commentaar op GCN.
Pagina: 1 ... 110 ... 150 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic.
Ervaringen over het wielrennen kan je hier bespreken: Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21