This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wanneer een nieuw topic wordt gespot, graag melden.Hippocampus schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 00:13:
Is het nu definitief einde oefening voor [ZT] Migratie van vluchtelingen naar Europa ?
Wat mij betreft hoeft er aan dat dode paard niet meer gesjord te worden.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Verwijderd
Wat een onzin. Het blijft een actueel onderwerp waar nog steeds ontwikkeling in zit. Je kan hem fijn dichtgooien maar je kan moeilijk de complete discussie uitsluiten op het forum. Het is nu eenmaal een relevant onderwerp. Je verlangt nu dus dat er op GoT niet meer over het hele vluchtelingenprobleem gepraat mag worden?Ramzzz schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 00:17:
[...]
Wanneer een nieuw topic wordt gespot, graag melden.
Ik snap de hele modbreak dan ook niet. De beschuldigingen die daarin worden genoemd zie ik niet terug in ieder geval. Sterker nog, gezien het onderwerp en het standpunt van bepaalde personen vind ik het er nog netjes aan toe gaan.
Ik denk zelf dat het topic is gesloten omdat er eindelijk eens een ander geluid in is te horen dan dat er tot nu is geweest.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2015 00:26 ]
Ok, jammer maar helaas.Ramzzz schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 00:17:
[...]
Wanneer een nieuw topic wordt gespot, graag melden.
Wat ik me nog afvraag, en dat is dan meer over het moderatie beleid, waarom er in een Zero Tolerance topic niet door andere dan de ASP moderators ingegrepen is.
Waarom kan/wil/mag een moderator die daar ook aan het posten is niet gewoon volgens het ZT beleid (uit de TS) ingrijpen als er posts komen die over de schreef gaan?
Niet persoonlijk naar die moderator, maar het had het zaakje wel strikter en netter gehouden denk ik.
(al moet ik toegeven dat het een erg pittig onderwerp is en je je af kan vragen of een topic bestaansrecht heeft als het zo vaak/snel foutgaat)
Het is jammer dat er dit weekend even iets te weinig aandacht was in ASP, maar een topic dat alleen in het gareel blijft als de modjes er continu bovenop zitten heeft weinig bestaansrecht.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Eens. Het domineert alle media, maar op GoT mag er niet over gepraat wordenVerwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 00:25:
[...]
Wat een onzin. Het blijft een actueel onderwerp waar nog steeds ontwikkeling in zit. Je kan hem fijn dichtgooien maar je kan moeilijk de complete discussie uitsluiten op het forum. Het is nu eenmaal een relevant onderwerp. Je verlangt nu dus dat er op GoT niet meer over het hele vluchtelingenprobleem gepraat mag worden?
Ik snap de modbreak -wel-Ik snap de hele modbreak dan ook niet. De beschuldigingen die daarin worden genoemd zie ik niet terug in ieder geval. Sterker nog, gezien het onderwerp en het standpunt van bepaalde personen vind ik het er nog netjes aan toe gaan.
Ik denk zelf dat het topic is gesloten omdat er eindelijk eens een ander geluid in is te horen dan dat er tot nu is geweest.
De vraag is of we het af en toe ontsporen en weer rechtzetten van het topic niet voor lief moeten nemen, om de andere, wel interessante posts ook te kunnen lezen. Ik heb zelf een vrij duidelijke mening over het onderwerp, maar ik weet ook dat ik op bepaalde gebieden misschien oogkleppen op heb, en heb in dit topic aardig goede en belangrijke, onderbelichte punten voorbij zien komen. Dat kind wordt nu een beetje met het badwater weggegooid, wat enorm zonde is, het staat immers juist een genuanceerd standpunt in de weg.
Laten we nu juist dat genuanceerde standpunt nodig hebben, want zwart-wit-oplossingen gaan we niet krijgen en moeten we ook niet willen.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dit dus. Het kan niet zo zijn, dat als je een weekend minder op GoT aanwezig bent (verjaardag dochtertje is wel een goede reden.Orion84 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 07:14:
Het is jammer dat er dit weekend even iets te weinig aandacht was in ASP, maar een topic dat alleen in het gareel blijft als de modjes er continu bovenop zitten heeft weinig bestaansrecht.
Wel, er zijn natuurlijk meer onderwerpen te verzinnen die zeer controversieel end moderatie-behoeftig zijn, niet alleen op GoT. Dat maakt de discussie natuurlijk niet minder de moeite waard. Al gebeurde het mondjesmaat, af en toe had iemand wat interessante cijfers ipv onderbuikspuwerij. Dat zie ik zo goed als niet terug in het publieke debat, want daar hebben we helaas nogal wat stigma's rondom het onderwerp voor ontwikkeld.Señor Sjon schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 09:11:Hoe wil men zo'n topic in de lucht houden zonder dat er permanent een moderator naast moet zitten?
Een andere oplossing dan: het topic is alleen open als er een mod op het forum is? Een van jullie opent hem als 'ie komt, en als er niemand meer is, gaat ie weer dicht. Zou dat werkbaar zijn?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Het debat is op dit moment verhit doordat er volgas media aandacht is en dat er een hele colonne aan verslaggevers meereist met de migranten. Maar als die media-aandacht verslapt dan is de discussie vaak ook minder gepolariseerd. Dat zag je ook ten tijde van de Zwarte Piettopics die helemaal overboord gingen ten tijde van media-aandacht en je ziet nu hoe het Rusland topic voortkabbelt omdat er nu nauwelijks media-aandacht voor is. Het lijkt wel alsof het een soort blinde vlek opentrekt op het moment dat veel media ergens over rapporteren en men de mening moet spuien alsof het niks is.
Ik snap dat het niet up to par zijnde reacties van users de oorzaak zijn van veel moeten modereren.Señor Sjon schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 09:11:
[...]
Dit dus. Het kan niet zo zijn, dat als je een weekend minder op GoT aanwezig bent (verjaardag dochtertje is wel een goede reden.), binnen no-time iedereen weer losgaat op elkaar en de reacties afglijden naar een niveau onder de borreltafel. Toch gebeurt het telkens weer in dit soort beladen topics als we niet 24/7 op wacht zitten. Ik ben wel van mening dat zo'n topic moet kunnen, maar ik pas ervoor om er als een soort wachthond naast te gaan zitten. Dus zeg het maar. Hoe wil men zo'n topic in de lucht houden zonder dat er permanent een moderator naast moet zitten?
Daarom denk ik dat het ook een issue is voor GoT en de admins/moderators om na te denken over oplossingen om voor deze discussies een platform te kunnen bieden.
Misschien zijn er wat technische foefjes voor nodig, andere onderlinge afspraken of simpelweg meer moderators, want een onderwerp niet kunnen bespreken omdat het te intensief onderhoud vergt is niet iets waar de (welwillende) users iets aan kunnen veranderen.
Het zou zonde zijn als dit soort topics niet gefaciliteerd kunnen worden hier op GoT.
Dat je daar de personele invulling domweg niet voor kunt leveren, lijkt me duidelijk, als je ziet hoe, en waarover de discussie gaat.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Zoals Orion84 aangeeft kom je dan snel in een "conflict of interest" en gaat er daar vooral over geklaagd worden; het helpt dergelijke topics zeker niet.Hippocampus schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 00:26:
Waarom kan/wil/mag een moderator die daar ook aan het posten is niet gewoon volgens het ZT beleid (uit de TS) ingrijpen als er posts komen die over de schreef gaan?
Het is inderdaad jammer dat het niet lukt om dergelijke onderwerpen inhoudelijk te discussieren, en dat er teveel stoorzenders zijn waardoor de nuttige posts ondersneeuwen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Zo bedoel ik het ook niet. Ik zie een uitdaging voor het GoT team om zo soepel mogelijk een zo'n breed mogelijk forum te creëren voor zowel zichzelf als voor de gebruikers.
De vraag hoe dit te doen bij de gebruikers neerleggen is goed want er komen vast ideeën uit de community, maar die kunnen niet achter de schermen kijken waar de hindernissen liggen.
Dus jullie admins en moderators zijn daarbij ook hard nodig om tot een werkbare oplossing te komen.
Als het uiteindelijk gewoon niet gaat werken, dan hoef je ook de vraag niet te stellen en moeten we ons er allemaal (crew & users) bij neerleggen dat dit soort topics of een bende worden of gewoonweg niet kunnen.
Ik probeer ook mee te denken, maar verder dan een technische time out alvorens een gebruiker een tweede keer mag posten in een ZT topic kom ik nu even niet.
Dat begrijp ik helemaal. Alleen heb ik nog geen antwoord op deze vraag gekregen;gambieter schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:45:
[...]
Zoals Orion84 aangeeft kom je dan snel in een "conflict of interest" en gaat er daar vooral over geklaagd worden; het helpt dergelijke topics zeker niet.
[knip]
Worden TR's niet gezien door alle moderators?...waarom er in een Zero Tolerance topic niet door andere dan de ASP moderators ingegrepen is.
Hebben jullie strakke afspraken over jullie eigen 'terrein' hier op GoT en mag een random mod niet ingrijpen?
Edit: Whoops dubbelpost
Het lastige is alleen om specifiek die rotte appels er uit te pikken. Het is lang niet altijd concreet gedrag dat overduidelijk het beleid schendt, maar vaak vooral ook een kwestie van beroerde discussietechnieken, eindeloos herhalen van standpunten, slecht onderbouwen / onderbuik reacties. Die dan regelmatig weer aanleiding vormen voor verdere escalatie.
Alle GC mods kunnen in heel GC modden en zien dus ook in heel GC de TR's. Dat wil echter niet zeggen dat ze ook actief alle fora in de gaten houden (tenzij er vooraf is aangekondigd dat iemand een poosje offline is bijvoorbeeld, dan maken we daar wel afspraken over hoe we dat opvangen). Bovendien zijn dit soort topics ook wel (zoals ik hierboven ook al een beetje benoem) wat lastiger te modereren, dus voor een moderator HK bijvoorbeeld, kan ik me voorstellen dat je ASP zaken liever aan je collega's overlaat die ervaring hebben met het beheren van dit soort topics.Hippocampus schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:54:
[...]
Worden TR's niet gezien door alle moderators?
Hebben jullie strakke afspraken over jullie eigen 'terrein' hier op GoT en mag een random mod niet ingrijpen?
Edit: Whoops dubbelpost
[ Voor 45% gewijzigd door Orion84 op 08-09-2015 13:00 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
We hebben global mods, en alle General Chat mods kunnen deze TRs inkijken. Echter, zeker in een verhitte discussie kan je niet zomaar gaan ingrijpen, en is de verwachting inderdaad dat je alleen wat doet als het overduidelijk is.Hippocampus schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:54:
Worden TR's niet gezien door alle moderators?
Het wisselt ook. In de sporttopics (F1, voetbal) haal ik duidelijke dingen ook wel weg, zoals illegale livestreams of naamsverbasteringen. Die zijn zwart-wit en dus geen discussie over mogelijk. Maar ingrijpen als twee mensen verhit aan het discussieren zijn, dat is een stuk moeilijker
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Is het in dat licht mogelijk om een user uit één specifiek topic te weren? En dan desnoods voor meer dan 1 dag bv ?Orion84 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:57:
Een oplossing zou kunnen zijn dat we ZT niet alleen doorvoeren in de zin van botweg verwijderen wat ongepast is, maar ook veelplegers sneller (en voor langere tijd) bannen.
Het lastige is alleen om specifiek die rotte appels er uit te pikken. Het is lang niet altijd concreet gedrag dat overduidelijk het beleid schendt, maar vaak vooral ook een kwestie van beroerde discussietechnieken, eindeloos herhalen van standpunten, slecht onderbouwen / onderbuik reacties. Die dan regelmatig weer aanleiding vormen voor verdere escalatie.
Hierop inhakende: De Foto die ook alle media domineerde en eigenlijk in alle kranten een soort iconische waarde wordt toegedicht werd in dat topic genadeloos weggehaald. Het argument dat zo'n emotionele bom discussie onmogelijk maakt is misschien wel een argument, maar dat een foto die alle andere media wel haalt hier op dit forum niet kan is wel erg strak gemodereerd.Garyu schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 09:01:
[...]
Eens. Het domineert alle media, maar op GoT mag er niet over gepraat worden
Strakke moderatie is ergens goed, maar het stuurde hier een discussie weer in open vaarwater waar alle mogelijke uitkomsten evenveel waarde hebben; terwijl de foto dat juist sterk afsloot en men een richting heeft gekozen om toch instroom te kanaliseren. Of zoals Hollande het meldde:"omdat we Frankrijk zijn".
Nee, en dat lijkt me ook geen goed idee. Iemand die te ver gaat in een specifiek topic hoort nergens op Tweakers te kunnen postenHippocampus schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:59:
Is het in dat licht mogelijk om een user uit één specifiek topic te weren? En dan desnoods voor meer dan 1 dag bv ?
Ik snap wat je zegt. Ik kan me voorstellen dat men soms iets te makkelijk dingen schrijft (voornamelijk uit reactie) die niet het beoogde niveau halen. Daarentegen kan het ook zo zijn dat diezelfde persoon gewoon een goede of behulpzame post maakt in een ander draadje.gambieter schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:06:
[...]
Nee, en dat lijkt me ook geen goed idee. Iemand die te ver gaat in een specifiek topic hoort nergens op Tweakers te kunnen posten
Dus om juist in een ZT zo'n post-ban toe te passen hou je het wel wat strakker en kan de user er nog eens goed over nadenken zonder hem of haar meteen van GoT te gooien
Ik begrijp dat het nu in ieder geval technisch niet mogelijk is.
We hebben banrichtlijnen, en een enkele post die uit de band springt is echt niet voldoende voor een ban. Wel zou er dan sturing moeten volgen (Pushmessage enz) zodat er bij doorgaan met het gedrag er eventueel verdere actie kan volgen. Maar ook dat vereist actieve moderatieHippocampus schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:11:
Ik snap wat je zegt. Ik kan me voorstellen dat men soms iets te makkelijk dingen schrijft (voornamelijk uit reactie) die niet het beoogde niveau halen. Daarentegen kan het ook zo zijn dat diezelfde persoon gewoon een goede of behulpzame post maakt in een ander draadje.
Als je alleen vanuit de heup kunt schieten, dan doe je dat maar ergens anders.
Die bewuste foto heb ik geweerd omdat ik uit ervaring weet dat daar een hoop emotionele reacties op komen van voor- en tegenstanders. Die emotie probeerde ik gezien het sluiten van deel 1 een beetje eruit te houden. Dat vanaf vrijdagavond men weer los gaat en uiteindelijk in de loopgraven belandt, maakt het allemaal geen gemakkelijke opgave.
Ik wil niets liever dan dat dit soort discussies gevoerd kunnen worden, maar het trackrecord is het laatste jaar niet zo prettig. Bij veel topics waar direct of indirect Moslim(s)(landen) of verschillende etniciteiten bij betrokken zijn, vindt er een polarisatie plaats die de discussies ondersneeuwt en het topic uiteindelijk tot sluiten dwingt.
Dus zeg het maar, hoe gaan we dit soort topics wel mogelijk maken?
Lik op stuk? Verkeerde reactie is gelijk 2 dagen ban? Maar wat is een verkeerde reactie? Er is vaak niet één oorzaak aan te wijzen.
Ik weet niet hoeveel ZT topics er lopen op dit moment, maar ik denk dat het er niet heel veel zijn.gambieter schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:14:
[...]
We hebben banrichtlijnen, en een enkele post die uit de band springt is echt niet voldoende voor een ban. Wel zou er dan sturing moeten volgen (Pushmessage enz) zodat er bij doorgaan met het gedrag er eventueel verdere actie kan volgen. Maar ook dat vereist actieve moderatie
Als men hier op GoT in de regeltjes opneemt dat een overtreding in een ZT topic een post ban oplevert dan is men denk ik al een stukje gemotiveerder om zich aan de Topic eisen te houden.
Ik weet dat dat natuurlijk per definitie zo zou moeten zijn maar helaas gebeurt dat niet want dan hadden we nu dit gesprek niet.
Een user die een TR krijgt (of door een mod zelf) kan je daar nog eens op wijzen alvorens hij na de tweede overtreding gewoon niet meer mag posten in dat topic. Ik schat in dat het dan misschien in het begin wat meer werk is voor een moderator, maar daarna zou het juist steeds soepeler meten gaan. (de hardnekkige overtreders mogen immers niet meer meedoen)
Maar goed, tis maar een idee.
Edit:
Toch nog even doorbordurend hierop, een totale ban van GoT, ook al is het maar een of twee dagen, is best een hoge drempel (denk ik). Hierbij komt dat de gebande user ook helemaal niet meer mee mag doen op GoT, ook niet in topics waar hij of zij zich wel netjes gedragen kan. Dus iemand kunnen bannen uit een ZT topic is straf met een lagere drempel en dus makkelijker toe te passen.
Stellen dat iemand die niet tot 10 kan tellen alvorens te posten hier niet op het forum thuishoort is een erg hoog niveau wat vele users ook vast wel ambiëren, daartegenover staat ook dat men soms een slippertje maakt of gewoon nog moeten wennen aan de standaard hier.
Een voordeel van een post ban is dat die user nog steeds ergens anders op het forum positief kan bijdragen en dus misschien ook sneller in het gareel gaat lopen.
Hoeveel meer werk zou dat in de long run voor een moderator opleveren dan het nu het geval is?
Uiteindelijk heb je minder 'slechte' posts omdat men anders niet meer mee mag doen, dan heb je na overtreding ook (tijdelijk of helemaal) geen last meer van nog meer foute posts van die users, hoef je minder puin te ruimen.
Het enige wat blijft is dat er in een ZT topic nog wel actief gemodereerd moet worden.
[ Voor 33% gewijzigd door Hippocampus op 08-09-2015 14:02 ]
Is een waarschuwing en ban voor 1-2 dagen dan echt zo erg?Hippocampus schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:25:
[...]
Ik weet niet hoeveel ZT topics er lopen op dit moment, maar ik denk dat het er niet heel veel zijn.
Als men hier op GoT in de regeltjes opneemt dat een overtreding in een ZT topic een post ban oplevert dan is men denk ik al een stukje gemotiveerder om zich aan de Topic eisen te houden.
Ik weet dat dat natuurlijk per definitie zo zou moeten zijn maar helaas gebeurt dat niet want dan hadden we nu dit gesprek niet.
Een user die een TR krijgt (of door een mod zelf) kan je daar nog eens op wijzen alvorens hij na de tweede overtreding gewoon niet meer mag posten in dat topic. Ik schat in dat het dan misschien in het begin wat meer werk is voor een moderator, maar daarna zou het juist steeds soepeler meten gaan. (de hardnekkige overtreders mogen immers niet meer meedoen)
Maar goed, tis maar een idee.
Edit:
Toch nog even doorbordurend hierop, een totale ban van GoT, ook al is het maar een of twee dagen, is best een hoge drempel (denk ik). Hierbij komt dat de gebande user ook helemaal niet meer mee mag doen op GoT, ook niet in topics waar hij of zij zich wel netjes gedragen kan. Dus iemand kunnen bannen uit een ZT topic is straf met een lagere drempel en dus makkelijker toe te passen.
Stellen dat iemand die niet tot 10 kan tellen alvorens te posten hier niet op het forum thuishoort is een erg hoog niveau wat vele users ook vast wel ambiëren, daartegenover staat ook dat men soms een slippertje maakt of gewoon nog moeten wennen aan de standaard hier.
Een voordeel van een post ban is dat die user nog steeds ergens anders op het forum positief kan bijdragen en dus misschien ook sneller in het gareel gaat lopen.
Hoeveel meer werk zou dat in de long run voor een moderator opleveren dan het nu het geval is?
Uiteindelijk heb je minder 'slechte' posts omdat men anders niet meer mee mag doen, dan heb je na overtreding ook (tijdelijk of helemaal) geen last meer van nog meer foute posts van die users, hoef je minder puin te ruimen.
Het enige wat blijft is dat er in een ZT topic nog wel actief gemodereerd moet worden.
Het ziet er nu vooral naar uit dat moderators gewoon geen zin hebben om een dergelijk topic te modereren, omdat het werk met zich meebrengt. Begrijpelijk hoor, daar niet van, maar het zijn nu net ook wél de topics die erg interessant zijn als ze wél goed lopen. Ik heb bijvoorbeeld weinig behoefte aan eenzelfde discussie op het forum van de Groene Amsterdammer (geen idee of het bestaat), maar iedereen die dezelfde mening loopt te verkondigen maakt het niet interessanter, ook al is elke post een hoogwaardig essay.
Dus voor mij de vraag:
- is het interessant om in ASP polariserende thema's te behandelen?
- hoe ga je om met trolling, bashing, en op de man spelen, wat je hier gegarandeerd meer hebt?
Moet er op zo'n topic gewoon meer moderator-power ingezet worden? Als er een demonstratie met polariserend karakter wordt gehouden in de stad, wordt er ook meer politie ingezet. Alternatief zou zijn om de demonstratie te verbieden, maar ja, democratie en zo.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Verwijderd
In het topic was ik neutraal maar het viel me op dat een of twee mods ook stevig meededen met de discussie en daar gaat mogelijk een veronderstelling vanuit dat als die dat mag de rest dit ook mag. Dat lijkt mij ook een punt van aandacht.Orion84 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 07:14:
Dat mag wel, maar is heel erg lastig omdat je als heel actieve deelnemer aan een topic niet goed objectief kan modden. En gebruikers kunnen dan soms de modacties ervaren als manier om de discussie te 'winnen'.
Stevig meedoen, binnen de regels en fatsoensnormen, in tegenstelling tot als een horde malloten overal met het gestrekte been ingaan.Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:14:
[...]
In het topic was ik neutraal maar het viel me op dat een of twee mods ook stevig meededen met de discussie en daar gaat mogelijk een veronderstelling vanuit dat als die dat mag de rest dit ook mag. Dat lijkt mij ook een punt van aandacht.
Ik merk dat er vele mensen niet eens de benodigde discussievaardigheden bezitten om een discussie op peil te houden. Dat wil eveneens niet zeggen dat het mij ook altijd goed lukt. Een debat is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Dat wil niet zeggen dat de desbetreffende persoon minderwaardig is of dom of onwetend, het is simpelweg zo dat niet iedereen even goed zal zijn in bepaalde functies of vakken. Net zoals niet iedereen een luchtmachtpiloot kan worden, zelfs met opleiding, ook kan niet iedereen een politicus of een politieagent worden. We zullen dat moeten accepteren.
Vanwege voornoemde, ontaardt de discussie al snel tot het niveau van geklets en gechat. Niemand wil toegeven, dat zijn argumenten zwak zijn of zelfs onderuitgehaald, in plaats daarvan vieren ego's en emoties hoogtij en je krijgt te maken met een spaak gelopen topic. Dat leidt tot frustraties en ergernis, en op een gegeven moment, tot moderatie-ingreep.
Ik wil hierbij melden dat ik zelf een paar keer dmv Pushberichten mede de schuld van kreeg, dat ik aan het trollen en flamen was, waar ik het niet mee eens ben. Maar zonder daar diep op in te gaan, laat ik het erbij, dat toen ik wel enige steekhoudende, onderbouwde, en inhoudelijke punten deponeerde, er geen reactie of antwoord op terug kwam. In plaats daarvan zocht men de zwakste schakel in mijn argumenten of dat van mijn medestanders, om vervolgens genadeloos mee af te rekenen. Ik vond mede daarom dat ik mijn eigen peil van discussieren ietwat moest verlagen, om het topic lopende te houden. Ik heb in ieder geval wel vast kunnen stellen, dat het niet meer om het onderwerp ging, maar het eigen gelijk.
Nogmaals ik ben blij dat het topic is gesloten (wat al een week eerder ook had gekund), want het ging allang niet meer om het onderwerp of de actualiteit daarvan, maar eerder om hoe men zichzelf het beste kon etaleren, en zijn agenda of mening koste wat het kost doordrukken.
De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.

Ik kan je melden, dat op de schaal van het topic, jouw subtiele verlaging van jouw 'niveau' niet meer waarneembaar was, ten opzichte van de baseline.
Nou was je niet de enige, maar was het over een brede linie niet bijster ver boven 0, hetgeen die absurd lage baseline opleverde.
Tja, dat de nullijn vrij laag was, daar ben ik het met je eens, vandaar ook dat ik de sluiting van het topic met open armen heb ontvangen.Ramzzz schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 18:16:
Graag gedaan.
Ik kan je melden, dat op de schaal van het topic, jouw subtiele verlaging van jouw 'niveau' niet meer waarneembaar was, ten opzichte van de baseline.
Nou was je niet de enige, maar was het over een brede linie niet bijster ver boven 0, hetgeen die absurd lage baseline opleverde.
Dat is weer terug te voeren, op wat ik zojuist genoemd hebt. Dat discussie voeren/debatteren een soort van vak is. Zoals dit topic daar goed bewijs van was, verschilt eenieder's prestaties en werkkwaliteit. Dat is ook niet anders in real life, op de werkplek. Ook daar levert iedereen een verschillend niveau op.
Maar ik denk dat je vooral en lang niet altijd, de slechte resultaten moet zien als kwade bedoelingen vanuit de kant van die user(s). Het kan ook zijn dat ze simpelweg de vaardigheden, zoals ik het al genoemd heb bij gebrek aan een betere woord, niet in huis hebben om productief mee te doen.
In dat geval ben ik het met het standpunt van Hippocampus eens, dat zolang het geen overduidelijke kwaadwillige zet is van diegene, een specifiek topicban of forumban mogelijk moet zijn, om de kwalitatieve bijdragen van die user op andere gedeeltes van het forum alsnog mogelijk te maken. Maar het is alleen een suggestie.
Verder is dit een onderwerp waar iedereen even bij stilstaat, net daarom zou er een mogelijkheid moeten zijn om dit te bespreken.
Er moet een duidelijk plan komen, om te voorkomen dat deze situatie zich herhaalt en ik zie dat niet zo snel gebeuren. Maar ik ben wel open tot de discussie, waarvan ik vind dat die eerst wel plaats moet vinden voordat het topic zomaar open kan gaan.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Naar aanleiding van jouw reactie, kwam het in mij op, dat het misschien een goede beginstap is om alle generalisaties over een hele bevolkingsgroep uit de wereld te helpen. Met andere woorden, insinueren of beweren of vanuit gaan dat:Salvatron schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:09:
Een van de redenen dat dit soort topics ontsporen is wanneer men het noodzakelijk vindt om een moreel oordeel te vellen over iets waar geen moreel oordeel over geveld moet worden. Op die manier krijg je van die beroerde posts waarin vluchtelingen als slecht worden afgeschilderd etc etc. Hierdoor zouden wellicht alle posts verwijderd kunnen worden waar een (negatief) moreel oordeel wordt geveld.
1) Alle vluchtelingen bijstandstrekkers zijn
2) Alle vluchtelingen terroristen zijn
3) Alle vluchtelingen criminelen zijn
3) Alle moslims niet kunnen integreren
moet verboden worden.
En als er zelfs met cijfers gestrooid worden, waarin de ene bevolkingsgroep iets meer vertegenwoordigd is op bepaalde sociaal-maatschappelijke niveaus, dan nog kun je moeilijk stellen dat we daarom de hele bevolkingsgroep daarvoor verantwoordelijk moeten houden.
Dat zie ik een bron van veel ergernis, omdat er dan tientallen reacties aan verspild moeten worden, om de onlogische en incorrecte stelling van diegene te ontkrachten. Waarvan er ook nog doorgaans verdere conclusies gebaseerd zijn.
Dus om samen te vatten, Generaliseren is niet toegestaan, en levert misschien zelfs een waarschuwing op.
Als je een onderwerp vooraf al zo moet inkaderen om te voorkomen dat de boel weer uit de hand loopt, dan kun je het beter niet hier bespreken. Want ontsporen doet het dan toch wel weer aangezien er altijd wel iemand is die zich niet wil houden aan de gestelde kaders (of de kaders niet snapt). Die post wel iets wat niet gewenst is waarna er wat mensen als hongerige hyena's op deze persoon duiken om hem/haar de oren te wassen.
Het kan ook niet zo zijn dat een onderwerp 24/7 aandacht moet hebben van de crew. Ten eerste is dat niet te doen (neem aan en hoop dat zij ook een leven naast GoT hebben) en ten tweede is het te gek voor woorden dat volwassenen (meestal dan toch) niet eerst na kunnen denken, tot 30 kunnen tellen (10 is meestal veel te kort voor reflectie) voordat ze op de blauwe knop drukken.
Iedere technische of (tijdelijke) ban oplossing schiet je niets mee op. Het kwaad is dan al geschied, het kost weer allemaal nutteloze tijd, topic is al verpest en ik betwijfel of er wel een leermoment is voor degenen die dat dan nodig hebben.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
aardebewoner in "[ZT] Migratie van vluchtelingen naar Europa - Deel 2"aardebewoner schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:43:
[...] dat ik aan het trollen en flamen was, waar ik het niet mee eens ben. Maar zonder daar diep op in te gaan, [...]
Laten we dat inderdaad maar niet doen. Een voorbeeldpost van waarom je niet zomaar kan meediscussiëren en modereren trouwens (doomed if you do, doomed if you don't).
Niet dat ik tegen discussie over dat soort foto's ben, maar op bijvoorbeeld nujij is de discussie zojuist ook verwijderd en gesloten (ik neem aan dat je deze bedoelt): http://www.nujij.nl/polit...haal-aylan.33387087.lynkx Tweakers is daar dus niet uniek in ofzo.Delerium schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:04:
maar dat een foto die alle andere media wel haalt hier op dit forum niet kan is wel erg strak gemodereerd.
Probeer eens maximaal 2 posts / user / dag. Dat zorgt er in ieder geval ook voor dat je geen overheersende users krijgt.Señor Sjon schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:25:
Dus zeg het maar, hoe gaan we dit soort topics wel mogelijk maken?
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Dat inderdaad en reacties zonder argumenten per direct verwijderen. Mocht zo'n reactie nog niet verwijderd zijn dan moet er simpelweg niet op gereageerd worden. De discussie an sich namelijk niet eens zo verkeerd maar het is zeer makkelijk om te vervallen in welles-nietes en persoonlijke aanvallen omdat iemand het ergens niet mee eens is.pedorus schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:46:
Probeer eens maximaal 2 posts / user / dag. Dat zorgt er in ieder geval ook voor dat je geen overheersende users krijgt.
Ik praat het zeker niet goed, maar ook dat kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Het was meer een reactie van ergernis en frustratie over de richting (of het gebrek daaraan) in het topic. En bovendien was ik niet de enige die dat soort reacties plaatste, wat een iemand hier 'stevig doen' noemde. Daarom had ik het ook over dat ik mijn peil verlaagde naar wat ik om me heen zag gebeuren. Maar het was wel een leermoment voor mij, en daarna heb ik het niet meer gedaan.pedorus schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:46:
[...]
aardebewoner in "[ZT] Migratie van vluchtelingen naar Europa - Deel 2"
Laten we dat inderdaad maar niet doen. Een voorbeeldpost van waarom je niet zomaar kan meediscussiëren en modereren trouwens (doomed if you do, doomed if you don't).
[...]
Niet dat ik tegen discussie over dat soort foto's ben, maar op bijvoorbeeld nujij is de discussie zojuist ook verwijderd en gesloten (ik neem aan dat je deze bedoelt): http://www.nujij.nl/polit...haal-aylan.33387087.lynkx Tweakers is daar dus niet uniek in ofzo.
[...]
Probeer eens maximaal 2 posts / user / dag. Dat zorgt er in ieder geval ook voor dat je geen overheersende users krijgt.
[ Voor 8% gewijzigd door aardebewoner op 08-09-2015 21:15 ]
Verwijderd
Het liep af en toe hoog op, en soms echt uit de hand. Gemiddeld genomen viel het naar mijn mening wel mee. Het is (al lang) een beladen onderwerp en de schaal, en de omstandigheden eromheen die zich nu openbaren zijn uniek.
Dat er hier in dit draadje nu een aantal als een boer met kiespijn zitten te knikken van begrip over de sluiting is.....komisch. Ook mods schoten wel eens uit de bocht. En onderbuik? Ga maar eens op de rand van een flat staan met een touw strak om je middel en laat je voorover hangen. Dat gevoel heeft een functie, het wijst je op gevaar, ook al is het er logisch gezien niet direct (het touw). Dat dit in het bepalen van een oplossing niet helpt begrijp ik ook wel, maar je zal dat gevoel wel weg moeten nemen anders krijg je die mensen niet mee. Daarvoor zijn goede argumenten nodig, geen 'je bent een onderbuik-eikel'. Hier op Tweakers zitten veel techneuten, die gewend zijn dat alles met logica op te lossen is. Dat is voor een onderwerp als dit niet het geval (naar mijn mening).
Een volgende draad, als die ooit komt (en dat hoop ik echt), zal niet veel anders verlopen. Toch zou ik het toejuichen. Ikzelf heb genoeg reacties gelezen die me aan het denken zetten, en daar gaat het uiteindelijk om. De weg naar een oplossing is niet makkelijk, maar de weg moet ook niet afgesloten worden, alleen omdat hij moeilijk of soms zelfs pijnlijk is. Je kunt elkaar ook (tijdelijk) negeren als je tegenover elkaar komt te staan en met de rest blijven meedoen.
Daar was binnen het topic meestentijds niets van te merken.Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 21:09:
[...]
Een volgende draad, als die ooit komt (en dat hoop ik echt), zal niet veel anders verlopen. Toch zou ik het toejuichen. Ikzelf heb genoeg reacties gelezen die me aan het denken zetten, en daar gaat het uiteindelijk om. De weg naar een oplossing is niet makkelijk, maar de weg moet ook niet afgesloten worden, alleen omdat hij moeilijk of soms zelfs pijnlijk is. Je kunt elkaar ook (tijdelijk) negeren als je tegenover elkaar komt te staan en met de rest blijven meedoen.
Eénmaal ingenomen standpunten worden in dit type discussie dan ook zelden met argumenten verdedigd, of de weerlegger ervan inhoudelijk bestreden.
Het wordt meestal moddergooien.
Het vervelende is dat die polarisatie juist het gevolg het gevolg is van onvoldoende kwalitatief debat tussen de verschillende partijen in de samenleving in het verleden over dit soort onderwerpen, als gevolg daarvan is ook de politiek een afspiegeling van deze polarisatie en lijdt de samenleving daaronder. Een vicieuze cirkel waar het blijkbaar maar moeilijk aan ontsnappen is.Señor Sjon schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:25:
Ik wil niets liever dan dat dit soort discussies gevoerd kunnen worden, maar het trackrecord is het laatste jaar niet zo prettig. Bij veel topics waar direct of indirect Moslim(s)(landen) of verschillende etniciteiten bij betrokken zijn, vindt er een polarisatie plaats die de discussies ondersneeuwt en het topic uiteindelijk tot sluiten dwingt.
Het topic alleen open houden bij actieve moderatie is volgens mij de enigste realistische optie om het probleem hanteerbaar te houden, aangezien je alleen dan preventief kan optreden voor het uit de hand loopt.Dus zeg het maar, hoe gaan we dit soort topics wel mogelijk maken?
Lik op stuk? Verkeerde reactie is gelijk 2 dagen ban? Maar wat is een verkeerde reactie? Er is vaak niet één oorzaak aan te wijzen.
Misschien is er nog de mogelijkheid om minder controversiële delen van de discussie af te splitsen in hun eigen topic, zoals bijvoorbeeld de geopolitieke oorzaak van het probleem. Zulke topics trekken minder publiek en raken veel minder snel ontspoort.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Niet om jouw persoonlijk aan te vallen maar ik wil toch even kwijt dat er sinds de laatste modbreak/opruimactie/waarschuwing op vrijdagmiddag er zo'n 300+ posts zijn bijgekomen alvorens er op maandagmorgen berichten zijn gemodereerd. Er is toen geen modbreak toegepast (waarom eigenlijk niet?) en uiteindelijk is het topic op slot gedaan een halve dag later.Señor Sjon schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:05:
Het modereren vind ik niet erg. Wel het feit dat je het nog geen halve dag alleen kan laten omdat er dan weer 5 topicreports met ingeslagen hersenen zijn (even gechargeerd).
Het komt erop neer dat zo'n actief ZT topic niet een weekendje ongemoeid gelaten kan worden.
Van de andere kant is het iedere dag moeten plaatsen van een modbreak waarschijnlijk ook niet wenselijk maar ik heb het idee dat uit de hand lopen mede te maken heeft met het gebrek aan moderatie in het weekend.
Een topic moet zichzelf in stand kunnen houden zonder dagelijkse, strenge moderatie. Als dat niet lukt, kun je concluderen dat het aan de aard van het topic zelf ligt..Hippocampus schreef op woensdag 09 september 2015 @ 00:48:
[...]
Niet om jouw persoonlijk aan te vallen maar ik wil toch even kwijt dat er sinds de laatste modbreak/opruimactie/waarschuwing op vrijdagmiddag er zo'n 300+ posts zijn bijgekomen alvorens er op maandagmorgen berichten zijn gemodereerd. Er is toen geen modbreak toegepast (waarom eigenlijk niet?) en uiteindelijk is het topic op slot gedaan een halve dag later.
Het komt erop neer dat zo'n actief ZT topic niet een weekendje ongemoeid gelaten kan worden.
Van de andere kant is het iedere dag moeten plaatsen van een modbreak waarschijnlijk ook niet wenselijk maar ik heb het idee dat uit de hand lopen mede te maken heeft met het gebrek aan moderatie in het weekend.
En als het maar een handjevol rotte appels waren die geregeld uit de maat vallen, zou je die groep kunnen waarschuwen of bannen. Maar als het een groot aantal users zijn, die in welk eender andere topic normaal reageren, maar in dit topic geregeld in de fout gaan, kun je en moet je enkel concluderen dat het topic dicht moet.
Tweakers is van oorsprong een technologie en elektronica forum en dat we ons recentelijk op het gebied van nieuws hebben begeven is op zich al een groot fenomeen. Maar dat het gelijk geschikt zou zijn om de hele brede scala aan nieuws te coveren, vind ik een grote fantasie.
Dit actieve ZT topic wat dan ook opnieuw uitblonk in het bedroevende discussie niveau en wat in mijn ogen compleet Tweakers onwaardig was. Dat alleen al is een sterke aanwijzing dat er meer aan de hand is en de usual suspect, het onderwerp, misschien wel bijna niet op een fatsoenlijke manier te bespreken is binnen het algemeen beleid en met deze gebruikers.Hippocampus schreef op woensdag 09 september 2015 @ 00:48:
Ik ben persoonlijk in ieder geval blij dat het in deze vorm tot twee keer toe gesloten is.
Ja, het moet bespreekbaar zijn, nee niet op deze manier.
Zoals gezegd, niet alles heeft bestaansrecht als de deelnemers er een potje van maken of bepaalde onderwerpen het slechtste in gebruikers omhoog lijkt te brengen.
Zowiezo verstandig om je als Tweakers zijnde niet in te laten met propaganda/stemmingmakerij van de "gevestigde" media.aardebewoner schreef op woensdag 09 september 2015 @ 01:18:
[...]
Tweakers is van oorsprong een technologie en elektronica forum en dat we ons recentelijk op het gebied van nieuws hebben begeven is op zich al een groot fenomeen. Maar dat het gelijk geschikt zou zijn om de hele brede scala aan nieuws te coveren, vind ik een grote fantasie.
Al die onzin die geschreven wordt over buitenlanders (ons tegen hun politiek) komen me inmiddels de strot uit. (en dan heb ik het over NOS/NRC/RTL/CNN/BBC, andere-drieletter-acroniemen)
Maw geen probleem hier, als Tweakers daar eens niet aan mee doet.
How do you save a random generator ?
Kan, je kan ook concluderen dat sommige mensen niet volgens de spelregels kunnen of willen reageren.aardebewoner schreef op woensdag 09 september 2015 @ 01:18:
[...]
Een topic moet zichzelf in stand kunnen houden zonder dagelijkse, strenge moderatie. Als dat niet lukt, kun je concluderen dat het aan de aard van het topic zelf ligt..
Kan, je kan ook concluderen dat het topic te breed is, of dat de spelregels aangepast dienen te worden, of dat er dan maar door een paar users gepost kan worden. Het sluiten van een topic is aan de crew van GoT. Die bepalen de spelregels en zien daar op na. Logisch dat het nu dicht is, we behaalde het gewenste niveau niet.En als het maar een handjevol rotte appels waren die geregeld uit de maat vallen, zou je die groep kunnen waarschuwen of bannen. Maar als het een groot aantal users zijn, die in welk eender andere topic normaal reageren, maar in dit topic geregeld in de fout gaan, kun je en moet je enkel concluderen dat het topic dicht moet.
Tja, ik denk dat hier genoeg brainpower aanwezig is om hele degelijke discussies te voeren op de meest uiteenlopende gebieden, dus waarom niet over zaken die actueel zijn?Tweakers is van oorsprong een technologie en elektronica forum en dat we ons recentelijk op het gebied van nieuws hebben begeven is op zich al een groot fenomeen. Maar dat het gelijk geschikt zou zijn om de hele brede scala aan nieuws te coveren, vind ik een grote fantasie.
Overigens wilde ik dit nog even aan je kwijt;
Op zich is het logisch dat de zwakke plekken in je argumentatie als eerste (of enige) worden aangevallen. Als er niet ingegaan wordt op andere delen van je post wil dat ook niet zeggen dat die dan per definitie onweerlegbaar zijn maar waar men gewoon voor kiest om het niet te doen.(er op ingaan dus)aardebewoner schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:43:
[knip]
Ik wil hierbij melden dat ik zelf een paar keer dmv Pushberichten mede de schuld van kreeg, dat ik aan het trollen en flamen was, waar ik het niet mee eens ben. Maar zonder daar diep op in te gaan, laat ik het erbij, dat toen ik wel enige steekhoudende, onderbouwde, en inhoudelijke punten deponeerde, er geen reactie of antwoord op terug kwam. In plaats daarvan zocht men de zwakste schakel in mijn argumenten of dat van mijn medestanders, om vervolgens genadeloos mee af te rekenen. Ik vond mede daarom dat ik mijn eigen peil van discussieren ietwat moest verlagen, om het topic lopende te houden. Ik heb in ieder geval wel vast kunnen stellen, dat het niet meer om het onderwerp ging, maar het eigen gelijk.
[knip]
Maar het gedeelte wat ik niet snap is waarom je uberhaubt je niveau van je reactie zou moeten verlagen, en al helemaal niet om het topic lopende te moeten houden. Het topic liep toch wel. Misschien gingen de zaken niet helemaal naar wens maar er was geen gebrek aan posts.
Juist als je al eens aangesproken bent op de inhoud van je posts door een moderator lijkt het me logisch dat je je best gaat doen om het gewenste niveau te halen.
Inderdaad, een van de redenen waarom ik Tweakers leuk vind is dat het juist niet deelneemt aan alle hype- of sensatie verhalen die een zekere propaganda-niveau met zich meebrengen.enchion schreef op woensdag 09 september 2015 @ 01:29:
[...]
Zowiezo verstandig om je als Tweakers zijnde niet in te laten met propaganda/stemmingmakerij van de "gevestigde" media.
Al die onzin die geschreven wordt over buitenlanders (ons tegen hun politiek) komen me inmiddels de strot uit. (en dan heb ik het over NOS/NRC/RTL/CNN/BBC, andere-drieletter-acroniemen)
Tja, ik geloof dan dat het topic een hele stel eigen, specifieke en speciale regels dient te hebben, en dan moet men echt ver uit de weg gaan om dat voor elkaar te krijgen. Het lijkt mij vooralsnog niet duidelijk hoe men zulke regels ontwikkelt, het zal in ieder geval niet soepel gaan, en wellicht zal de daaropvolgende moderatie nog moeilijker gaan.Hippocampus schreef op woensdag 09 september 2015 @ 01:33:
[...]
Kan, je kan ook concluderen dat sommige mensen niet volgens de spelregels kunnen of willen reageren.
[...]
Kan, je kan ook concluderen dat het topic te breed is, of dat de spelregels aangepast dienen te worden, of dat er dan maar door een paar users gepost kan worden. Het sluiten van een topic is aan de crew van GoT. Die bepalen de spelregels en zien daar op na. Logisch dat het nu dicht is, we behaalde het gewenste niveau niet.
En zelfs met die specifieke spelregels is er geen garantie van, dat men zich daaraan gaat houden. Oftewel, ook daar moet geregeld streng gemodereerd worden.
[...]
Dit is echter iets dat vanwege zijn controversiële en abstracte aard, zich niet tot makkelijk modereren leent. Het topic werd voldoende kansen gegeven, en telkens weer was het een grote puinhoop. Ik denk niet dat een tweaker, met al die hersenkracht, een kinderoppas toegewezen wil krijgen.Tja, ik denk dat hier genoeg brainpower aanwezig is om hele degelijke discussies te voeren op de meest uiteenlopende gebieden, dus waarom niet over zaken die actueel zijn?
Ah, die alinea was misschien niet in de vlotste volgorde geschreven, ik bedoelde te zeggen dat de waarschuwing pas achteraf kwam, na de moedwillige verlaging dus, en pas daarna hield ik er mee op.Overigens wilde ik dit nog even aan je kwijt;
Maar het gedeelte wat ik niet snap is waarom je uberhaubt je niveau van je reactie zou moeten verlagen, en al helemaal niet om het topic lopende te moeten houden. Het topic liep toch wel. Misschien gingen de zaken niet helemaal naar wens maar er was geen gebrek aan posts.
Juist als je al eens aangesproken bent op de inhoud van je posts door een moderator lijkt het me logisch dat je je best gaat doen om het gewenste niveau te halen.
Bedoel je als Tweaker of als organisatie? Want ik denk dat de discussie in het bewuste topic niet aangevoerd wordt door Tweakers of GoT zelf.enchion schreef op woensdag 09 september 2015 @ 01:29:
[...]
Zowiezo verstandig om je als Tweakers zijnde niet in te laten met propaganda/stemmingmakerij van de "gevestigde" media.
Verder viel me ook op dat ondanks er pogingen gedaan zijn om met bronnen te werken er al vrij snel de discussie ontstaat over de compleetheid van gegevens of de neutraliteit van deze bronnen.
Het gaat erg moeilijk worden om vooraf te bepalen welke bronnen wel of niet gebruikt mogen worden in de discussie dus is bijna onmogelijk om in niet een discussie over bronnen te verzanden in het topic zelf.
Dus iemand beweerd iets, dan vraagt iemand om bronnen, vervolgens komen de linkjes op tafel en gaat het alleen nog maar over de juistheid van die bronnen. Dan zou ik graag zien dat er wel de juiste bronnen aangehaald worden en niet alleen maar roepen dat iets een hoog telegraaf, pvv, FOK!, nujij, of cnn gehalte heeft.
Kijk naar de TS, dat zijn zeer specifieke spelregels.aardebewoner schreef op woensdag 09 september 2015 @ 02:00:
[...]
Tja, ik geloof dan dat het topic een hele stel eigen, specifieke en speciale regels dient te hebben, en dan moet men echt ver uit de weg gaan om dat voor elkaar te krijgen. Het lijkt mij vooralsnog niet duidelijk hoe men zulke regels ontwikkelt, het zal in ieder geval niet soepel gaan, en wellicht zal de daaropvolgende moderatie nog moeilijker gaan.
Eens.En zelfs met die specifieke spelregels is er geen garantie van, dat men zich daaraan gaat houden. Oftewel, ook daar moet geregeld streng gemodereerd worden.
De vraag was dan ook, hoe kunnen we toch een topic over migratie hebben zonder om de 5 posts in te moeten grijpen. Dan probeer ik even mee te denken, want de andere optie is dus geen topic.Dit is echter iets dat vanwege zijn controversiële en abstracte aard, zich niet tot makkelijk modereren leent. Het topic werd voldoende kansen gegeven, en telkens weer was het een grote puinhoop. Ik denk niet dat een tweaker, met al die hersenkracht, een kinderoppas toegewezen wil krijgen.
Dat heet omgekeerde bewijslast en is niet handig aangezien het de bewijslast legt bij degene die de kwaliteit van informatie ter discussie stelt.Hippocampus schreef op woensdag 09 september 2015 @ 02:24:
Dus iemand beweerd iets, dan vraagt iemand om bronnen, vervolgens komen de linkjes op tafel en gaat het alleen nog maar over de juistheid van die bronnen. Dan zou ik graag zien dat er wel de juiste bronnen aangehaald worden en niet alleen maar roepen dat iets een hoog telegraaf, pvv, FOK!, nujij, of cnn gehalte heeft.
Het is veel zinniger om te vragen van degene die informatie brengt dat het van hoge kwaliteit is en de toets der kritiek kan doorstaan. Een goed begin daarin is om dus om precies het soort bronnen die je noemt niet klakkeloos als bron te gebruiken omdat het zo vaak niet correct is of een dubbele agenda heeft.
Natuurlijk kan een bron zoals je aanhaalt het ook wel eens bij het rechte eind hebben maar je beperken tot bronnen die hoge kwalitatieve inhoud hebben scheelt al veel discussie bij voorbaat. Geen enkele bron is neutraal maar je beperken tot betere kwaliteit of beperkte kleur zorgt wel voor zinnigere inhoud en minder verhitte discussie om de bron zelf.
Mja, zo lijk ik het wel te schrijven inderdaad, dat was niet handig.djengizz schreef op woensdag 09 september 2015 @ 02:36:
[...]
Dat heet omgekeerde bewijslast en is niet handig aangezien het de bewijslast legt bij degene die de kwaliteit van informatie ter discussie stelt.
Een van de redenen van ontsporing van het topic is het iets te simpel roepen 'lekker telegraaf artikel weer' (o.i.d.)
Het komt niet constructief over om dat als enige punt aan te halen. Probeer dan alvast de kern van het standpunt te weerleggen door je eigen bronnen. Ik ga ervan uit dat dat het niveau is wat we willen.
Mee eens, maar soms is het de enige bron voor de stelling, of komt de stelling naar aanleiding van de bron. Ik neem voor het gemak even aan dat een rapport opgesteld door een politieke partij vaak gekleurd is en ook niet altijd een tegenhanger ervan bestaat. Dus is het soms een opgave om daar op een correcte manier op in te gaan.Het is veel zinniger om te vragen van degene die informatie brengt dat het van hoge kwaliteit is en de toets der kritiek kan doorstaan. Een goed begin daarin is om dus om precies het soort bronnen die je noemt niet klakkeloos als bron te gebruiken omdat het zo vaak niet correct is of een dubbele agenda heeft.
Ook mee eens. Neemt niet weg dat er ook een bewijslast is voor diegene die aangeeft dat een bron onjuist is in hun ogen, dat was mijn strekking iig.Natuurlijk kan een bron zoals je aanhaalt het ook wel eens bij het rechte eind hebben maar je beperken tot bronnen die hoge kwalitatieve inhoud hebben scheelt al veel discussie bij voorbaat. Geen enkele bron is neutraal maar je beperken tot betere kwaliteit of beperkte kleur zorgt wel voor zinnigere inhoud en minder verhitte discussie om de bron zelf.
Dat is een volkomen onjuiste voorstelling: een veel belangrijker reden was dat er steeds maar weer mensen foto's of filmpjes zonder context plaatsten, of uitspraken van polariserende figuren, en dat direct extrapoleerden naar het algemene geval.Hippocampus schreef op woensdag 09 september 2015 @ 02:58:
[...]
Een van de redenen van ontsporing van het topic is het iets te simpel roepen 'lekker telegraaf artikel weer' (o.i.d.)
Dat mensen daar terecht op wijzen (het is immers een standaardtaktiek van pers als de telegraaf) is juist goed: dat soort bronnen zijn gegarandeerd drek op de draad. Ik heb zo'n soort bron nog nooit zien ontaarden in een goede discussie.
Ik zei dat het een reden was, niet de belangrijkste reden. Ik kan me goed voorstellen dat users zich namelijk niet erg respectvol behandeld voelen als er alleen maar een onliner komt met commentaar over de kwaliteit van de bron. Dus ja het is goed om iemand erop te wijzen dat er gekleurde bronnen gebruikt zijn, maar wees dan ook zo constructief om verder te breien met correcte bronnen.Brent schreef op woensdag 09 september 2015 @ 09:35:
[...]
Dat is een volkomen onjuiste voorstelling: een veel belangrijker reden was dat er steeds maar weer mensen foto's of filmpjes zonder context plaatsten, of uitspraken van polariserende figuren, en dat direct extrapoleerden naar het algemene geval.
Dat mensen daar terecht op wijzen (het is immers een standaardtaktiek van pers als de telegraaf) is juist goed: dat soort bronnen zijn gegarandeerd drek op de draad. Ik heb zo'n soort bron nog nooit zien ontaarden in een goede discussie.
Bovendien quote je één zin uit mijn betoog. De twee daarop volgende zinnen geven precies aan wat ik ermee bedoel.
Het topic had 23 topicreports op 637 berichten, waarbij er voor vrijdagavond 8 waren verspreid over een week (niet zo spannend in een polariserend topic als dit). Maar in het weekend loopt het uit de hand. Wij als crew zullen daar ook lering uit moeten trekken.Hippocampus schreef op woensdag 09 september 2015 @ 00:48:
[...]
Niet om jouw persoonlijk aan te vallen maar ik wil toch even kwijt dat er sinds de laatste modbreak/opruimactie/waarschuwing op vrijdagmiddag er zo'n 300+ posts zijn bijgekomen alvorens er op maandagmorgen berichten zijn gemodereerd. Er is toen geen modbreak toegepast (waarom eigenlijk niet?) en uiteindelijk is het topic op slot gedaan een halve dag later.
We hebben overigens topics als de MH17 met vrijwel heel GC gemodereerd. Dat topic ging erg snel met 1000+ berichten per dag.
Bedankt voor de feedback.Señor Sjon schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:36:
[...]
Het topic had 23 topicreports op 637 berichten, waarbij er voor vrijdagavond 8 waren verspreid over een week (niet zo spannend in een polariserend topic als dit). Maar in het weekend loopt het uit de hand. Wij als crew zullen daar ook lering uit moeten trekken.
We hebben overigens topics als de MH17 met vrijwel heel GC gemodereerd. Dat topic ging erg snel met 1000+ berichten per dag.
Uit de reacties van de moderators begrijp ik ondertussen ook het dilemma van het modereren in zulke topics. Dan is het misschien maar beter om het hierbij te laten.
Als we elke roddelblad-artikel met een goede bron konden bestrijden, dan zou dat iets wonderschoons zijnHippocampus schreef op woensdag 09 september 2015 @ 09:58:
[...]
Ik zei dat het een reden was, niet de belangrijkste reden. Ik kan me goed voorstellen dat users zich namelijk niet erg respectvol behandeld voelen als er alleen maar een onliner komt met commentaar over de kwaliteit van de bron. Dus ja het is goed om iemand erop te wijzen dat er gekleurde bronnen gebruikt zijn, maar wees dan ook zo constructief om verder te breien met correcte bronnen.
a) Jij nu ook, en b) wat is daar mis mee? Ik ben het inderdaad niet eens met die zin, en ik legde in de zinnen erna precies uit waarom volgens mij.Bovendien quote je één zin uit mijn betoog. De twee daarop volgende zinnen geven precies aan wat ik ermee bedoel.
Nee, ik quote gewoon heel je verhaal en zette de tegenstrijdigheid in bold.Brent schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:33:
[...]
Als we elke roddelblad-artikel met een goede bron konden bestrijden, dan zou dat iets wonderschoons zijnHelaas, maar je snapt wel dat, bij gebrek aan betere bronnen (ik wou dat ik ze kende), een brulaap aanspreken op een aluhoed-artikel toch het minste is? Anders wordt het een vergaarbak van anti-buitenlander-artikelen zonder repliek, misschien enkele posts met een goede bron daargelaten. Dat leidt dus onherroepelijk tot een drek-topic.
[...]
a) Jij nu ook, en b) wat is daar mis mee? Ik ben het inderdaad niet eens met die zin, en ik legde in de zinnen erna precies uit waarom volgens mij.
Nee, je gaat langs mijn punt af door te zeggen dat er belangrijkere redenen waren, en vervolgens nog een keer door te zeggen dat het terecht is om mensen op dubieuze bronnen te wijzen, wat ik dus ook niet ontken.
De manier van reageren op foute bronnen (of brulapen) staat je vrij totdat het wringt met het algemeen beleid. Ik gaf alleen maar aan dat het kort en bondig reageren op een foute bron zonder verder inhoudelijk argument ook niet constructief is. Als je niet wil of kan uitleggen waarom iemands bron niet juist is dan moet je er misschien ook maar niet op reageren. Dan mag je het niet met me eens zijn, maar meer dan dit punt wilde ik niet maken.
Ik vind discussies over ras (a) en geloof (b) niet gepast in dit topic, want
(a) Zoiets heet nou eenmaal discriminatie of racisme, mensen anders behandelen op basis van hun komaf, ondanks hoeveel men dat ook zoet probeert te praten. De Nederlandse staat garandeert een gelijkwaardige behandeling van eeinder, buitenlander of binnenlander, ongeacht ras of afkomst of huidskleur.
(b) Dat is op zich een seperate discussie, en dan kan men zich afvragen, waarom specifiek over de islam praten en niet bijvoorbeeld andere soortgelijke geloven?
In dat geval moet bewezen worden lijkt mij, in welke opzichten de islam zich afscheidt van andere religies, die de classificatie 'kwaadaardige religie' (of iets dergelijks) kan rechtvaardigen. Het lijkt me bovendien ongewenst om de vluchtelingenproblematiek in Nederland en het Westen aan religie te koppelen, aangezien de vluchtelingen die hierheen komen niet van plan zijn een religieuze oorlog te voeren tegen christenen of atheisten of anders Christen of andersgelovigen tot hun godsdienst bekeren. Anders moet een zo stelling wel degelijk bewezen worden, voordat er conclusies op gebaseerd kunnen zijn.
Zelfs toen er in de topicregels stond dat discussies over geloof niet toegestaan zijn hield dat een bepaald aantal chatters van een bepaald soort brij, niet ervan tegen, het alsnog daar over te hebben. Huidskleur eveneens.
Dan verliest het topic zijn bestaansrecht gewoon, je kan er niet om heen.
[ Voor 3% gewijzigd door aardebewoner op 09-09-2015 14:54 ]
Wat willen we niet meer zien:Wat willen we wel zien
- Discussies over het geloof, daar hebben we W&L voor.
- Allerhande maatschappelijke problemen die hier maar zijdelings mee te maken hebben maar waar een bepaalde poster last van heeft.
- Rants .
- Generaliserende, denigrerende opmerkingen.
- Wegzetten van bevolkingsgroepen.
- Ongefundeerde onderbuiken.
- Linkdrops zonder duiding.
- Een topic met argumenten, voor of tegen.
Verwijderd
Makkelijker gezegd dan gedaan. Gezien mijn ervaringen bedankt ik daar voor.gambieter schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:47:
Als men denkt dat een moderator over de schreef gaat, dan mag men een TR plaatsen, niets anders dan bij een andere user. Het is geen vrijbrief voor slechte posts.
Troll? Ik ben oprecht benieuwd naar hun mening.Kaap schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 16:59:
Mourinho: Costa wat mij betreft man of the match
We hadden niets anders verwacht, wat dat betreft passen die 2 wel goed bij elkaar.
[mbr]*knip* troll[/]
Kaap schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:40:
Kom er maar in XXX en XXX. Verdedig het gedrag van jullie spits maar. Lul het maar eens goed.
Dat noemen ze nou schijnheilig doen en typisch troll-gedrag.Kaap schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 16:59:
Ik mis trouwens XXX en XXX hier nog, meestal zie je ze hier alleen even posten als ze weer gewonnen hebben. Benieuwd hoe ze de acties van Costa gaan goed praten.
Als je de tekst minder uitdagend had geplaatst, was het ook anders opgevat.
Tenminste, ik vond het een stuk die misschien best nog wel eens leuke discussie kan vormen.
Dus ik sta open voor suggesties om dat soort topics ook na pagina 2 in de hand te blijven houden zonder 24/7 modbeveiliging?
Maar om de discussie in de hand te houden: stel duidelijke centrale discussiepunten op en het zou misschien handig zijn wanneer moderators in ieder geval objectief in de discussie staan en niet de links / rechts polarisatie voeden. Misschien juist beide kanten tot elkaar kunnen brengen?
Het is in ieder het onderwerp van dit moment. Top 5 op nujij nu bijvoorbeeld:
- 200 Afghanen en Syriërs gaan los op elkaar met staven en stenen in azc Hamburg
- Geheime website van autolobby geeft europarlementariërs fikse korting op auto’s
- Tweede Duitse vrouw uit huurhuis gezet om plaats te maken voor vluchtelingen
- "Onder vluchtelingen zijn veel religieuze fanatici"
- 'Hebben wij het recht niet onze Europese manier van leven te behouden?'
Het is een beetje jammer om in een forum voer 'actualiteit' & 'politiek' het meest actuele onderwerp niet te kunnen bespreken..
Het lastige is, het is een stuk meer jammer dat de gemiddelde poster zich daar niet kan gedragen, waardoor dit soort acties nodig zijn. Het is voor veel mensen schijnbaar een emotioneel onderwerp, en reageren dan vaak vanuit emotie, of iets anders.pedorus schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 00:52:
Het is een beetje jammer om in een forum voer 'actualiteit' & 'politiek' het meest actuele onderwerp niet te kunnen bespreken..
Hierdoor gaat het in dit soort topics gewoon fout.
Natuurlijk moet het besproken kunnen worden, maar als er 24/7 mod beveiliging nodig is om het in goede banen te leiden, dan moet je je gaan afvragen of je daar wel de tijd in moet steken.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Dat vinden wij ook jammer. Het lijkt alleen te kunnen als het niet dagelijks de headlines vult, want dan lukt het meestal wel om normaal te posten. Het oorspronkelijke topic liep al vrij lang en niet zo snel, maar sinds het in augustus losging met de vluchtelingen, daalde ook gelijk het niveau.pedorus schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 00:52:
[google="Grenzeloze solidariteit is voor Europa niet te dragen"] (het gaat om de referer)
Het is in ieder het onderwerp van dit moment. Top 5 op nujij nu bijvoorbeeld:4/5 vluchtelingen...
- 200 Afghanen en Syriërs gaan los op elkaar met staven en stenen in azc Hamburg
- Geheime website van autolobby geeft europarlementariërs fikse korting op auto’s
- Tweede Duitse vrouw uit huurhuis gezet om plaats te maken voor vluchtelingen
- "Onder vluchtelingen zijn veel religieuze fanatici"
- 'Hebben wij het recht niet onze Europese manier van leven te behouden?'
ook daar zie je 'links' en 'rechts' gestemden gewoon discussieren en loopt het niet uit de hand.
Maar op GoT kan het niet bijgebeend worden. Vreemd vind ik dat.
[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 07-10-2015 09:36 ]
Gelukkig zitten we hier niet op Fok, en wordt hier gepoogd normaal te discussieren, als dat niet kan, dan ligt dat niet aan Tweakers, niet aan de moderators, maar aan de users zelf die zich niet kunnen gedragen.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Gooi de link in Google, dan kun je hem zonder account lezen.gambieter schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:33:
Kun je kort samenvatten wat er in dat interview staat, of een samenvatting citeren? Je kunt niet verwachten dat mensen hiervoor een FD account aanmaken
Op Fok zit het gewone volk wat een perspectief op alles heeft van "ik heb het ook maar van horen zeggen", "het is niet alsof ik ervoor gestudeerd heb", "ik zeg dit alleen maar om een beetje de botte lul uit te hangen".Friespeuk schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 09:35:
Op Fok kan het wel en daar zie ik bijna nooit moderatie langskomen en ontspoort een discussie niet.
ook daar zie je 'links' en 'rechts' gestemden gewoon discussieren en loopt het niet uit de hand.
Maar op GoT kan het niet bijgebeend worden. Vreemd vind ik dat.
Waar op GOT iedereen een zichzelf afgegode alwetendheid is omdat ze 1 LOI studie hebben afgerond en vervolgens iedereen hun grootse wijsheid kenbaar te maken door op elke spelfout/grammaticafout met relatief offtopic preciesie te benadrukken.
Niet zo vreemd dan dat de discussies op GOT meer divergent zijn.
Iemand zonder munitie weet dat hij geen voordeel behaalt met schieten, dus gooit het pistool. (Fok)
Iemand met een beetje munitie denkt dat hij moet schieten. (Got)
Iemand met heel veel munitie weet dat hij beter niet moet schieten, omdat hij dan alle mensen met een beetje munitie tegen zich krijgt. (mag je zelf invullen.)
How do you save a random generator ?
Vergelijk het met het perse moeten weghalen van het quick reply knopje tijdens F1 races uit dat topic, ook dat liep 'uit de hand'. Als je dat al moet gaan 'aanpakken', dan gaat er naar mijn idee iets niet helemaal goed.
[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 19-10-2015 21:27 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Maar veel onderwerpen lopen noodgedwongen in elkaar over (GeenPeil, MH17, nationale politiek, eurocrisis, Russisch-Westerse verhoudingen). En daar heeft de vluchtelingenproblematiek ook weer invloed op.
Kan me trouwens goed voorstellen dat er geen sec vluchtelingentopic meer is. Het ene 'kamp' overtuigt het andere 'kamp' toch nooit, dus eindigt het per definitie in een moddergevecht en aanvallen op de man/vrouw.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
De vluchtelingencrisis en de achterliggende problemen is een discussie die hoogstnoodzakelijk breed in de samenleving gevoerd moet worden. Maar je ziet het al in de media, er wordt geen discussie gevoerd, maar er worden alleen maar standpunten ingenomen, men luistert niet meer naar elkaar en is niet ontvankelijk voor feiten en argumenten. Hetzelfde zag je in de discussie hier toen hij nog open was bij beide partijen.alexbl69 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 21:22:
Kan me trouwens goed voorstellen dat er geen sec vluchtelingentopic meer is. Het ene 'kamp' overtuigt het andere 'kamp' toch nooit, dus eindigt het per definitie in een moddergevecht en aanvallen op de man/vrouw.
Dat is vreselijk jammer, want het is uiteindelijk destructief voor de samenleving. Maar je ziet het bij meer onderwerpen helaas.
En ik heb gemerkt dat ook een bepaalde moderator prettig meehielp in deze polariserend manier van argumenteren (en diegene weet wie ik bedoel).
Ik heb zelf ook genuanceerde standpunten bijgedragen en heb zelfs bovenstaande moderator proberen te vragen waarom hij dat nu deed. Zonder succes helaas.
Bij mij stond Tweakers met hun forum als genuanceerd en rationeel te boek. Helaas heb ik dat moeten bijstellen.
Dit geldt naar mijn mening niet helemaal voor de "sociale fora". Ik heb het gevoel dat er hier soms heel erg naar maakbaarheid van discussies gekeken wordt, er sterk inhoudelijk gemodereerd wordt en dat alle inhoud onder controle moet zijn (teveel reacties = slecht). Ik zou zelf de sterker in de rol van 'faciliteit bieden' en zorgen dat 'uit de hand lopen' een wat duidelijkere defenitie krijgtSeñor Sjon schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:26:
Mwoah, GoT breed is juist de moderatie een stuk minder streng dan vroeger. Discussie loopt intern hoe we dit toch in een vat kunnen gieten. Stukje Hongaars hek eromheen?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Hulde. De diversiteit in dat topic ligt enkel helaas vrij laag:Orion84 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 10:27:
En om de daad bij dat woord te voegen: Migratie van vluchtelingen naar Europa - Deel 3
users | #posts |
---|---|
gambieter | 17 |
Virtuozzo | 12 |
djengizz | 10 |
hexta, tikkietrugjaap | 9 |
rachez, Señor Sjon | 8 |
backupdevice | 7 |
Maximized, wildhagen | 5 |
Coffeemonster, ReRichard, DaniëlWW2, righthand | 3 |
fitznl, defiant, orejas, Ramzzz | 2 |
wouter veltmaat, Jeroenneman, YakuzA, gielie, Brent, gekkie, NO_Excuses, pingkiller, grunt69, Bartjuh, RM-rf, Standeman, Rannasha | 1 |
Niet echt een leesbaar topic behalve voor die ~10 users als je het mij vraagt.
Mwah. Een ander nieuw topic van vandaag is Mansveld treedt af na resultaten Fyra enquête met veel gezondere verhoudingen (58 posts, 26 users, max 7), en gek genoeg leest dat topic ook een stuk beter..Señor Sjon schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 23:04:
Die analyse kan je op elk topic loslaten met vergelijkbare resultaten denk ik. Het is ook nog geen halve dag weer open.
Dat hoeft an sich geen reden te zijn. In andere onderwerpen gebeurt dit ook niet, maar is het kennelijk wel mogelijk het enigszins bescheiden te houden. (offtopic ben ik sowieso wel benieuwd hoe vaak iemand nav een forumdiscussie denkt 'hmm, dat had ik helemaal mis'.)alexbl69 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 21:22:
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Verwijderd
Nu staat er "Vragen over hoe Sport1, Sport1Go of wat dan ook te ontvangen of hoe het werkt zijn voor dit topic"
Dit gaat misschien iets te veel over Sport1, het zou kunnen dat het helpt om hier iets van te maken in de trant van "Alles over waar en hoe je F1 kijkt/kunt kijken", want het gaat hier om zoals Sjon in de laatste modbreak ook zegt ("en toen ging het weer over TV"), niet specifiek over Sport1. Maar misschien ben ik wel te naïef en helpt helemaal niets.
Wat is trouwens gewenst als ik dit zie? Rapporteren, zelf zeggen dat dit niet de bedoeling is en wijzen op het goede topic, of niets doen en wachten tot een mod het oppakt?
Dit topic is gesloten.