alexbl69 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 08:23:
Begrijp werkelijk steeds minder van mensen die de huidige (EU) politiek nog durven te verdedigen. De deur wordt opengezet voor landen van zeer twijfelachtig allooi (Oekraïne, Turkije) waarbij de wijze waarop dat gebeurt niet zou misstaan in die landen zelf. Namelijk door chantage, deelbelangen en vriendjespolitiek.
De wereld is niet zwart-wit. Chantage, vriendjespolitiek? Natuurlijk afkeuren. Belangen behartigen, ja. Een politicus moet meer dan de onderbuik van mensen tot rust brengen, namelijk ook zorgen voor welvaart, vrede, rust in het land. Soms zijn die punten in conflict met elkaar. Dan moeten er compromissen worden gesloten.
En dan zijn er zelfs mensen die vol op het orgel gaan als gepoogd wordt deze beslissingen door het volk te laten toetsen.
Kort gezegd, het volk is kortzichtig. Het lijkt wel alsof de gemiddelde burger niet meer tot drie kan tellen. Ik begrijp dat mensen zorgen hebben, maar laten we wel realistisch blijven.
De regering schuift moeilijke beslissingen maar simpelweg op de lange baan omdat de coalitiepartijen het fundamenteel oneens zijn over zo'n beetje alles dat op de tafel ligt. De enige verbindende factoren zijn de dramatische peilingen op dit moment (coalitie staat op 29 zetels!!), alsmede de angst dat een eclatante overwinning van de PVV een nieuwe coalitie van oude 'ons-kent-ons' partijen op dit moment onmogelijk maakt. Een coalitie zonder de PVV zou minimaal 5 partijen van zeer verschillende politieke kleur vereisen om een meerderheid te verkrijgen.
Daarnaast is er allesbehalve sprake van een level-playing field. Het is zoveel makkelijker 'links' beleid te voeren dan 'rechts' beleid. De media beschermt links en valt rechts aan. De politie gaat langs bij mensen die onaardige dingen op Facebook zetten, terwijl iemand die oproept Israëliërs in elkaar te slaan 's avonds bij Pauw aan tafel zit. Links beleid wordt toch betaald door een ander, terwijl mensen met een rechtse mening publiekelijk aan de schandpaal worden genageld.
Rechts beleid is in het huidige politieke klimaat juist zoveel makkelijker, gewoon doen wat de PVV brult, en je hebt volgens de peilingen meteen 40% van het electoraat achter je! Goh, en toch gebeurt het niet? Misschien omdat het geen goed beleid zou zijn?
De eurocrisis vorig jaar, de Oekraïne kwestie en nu zeker de vluchtelingenproblematiek cq onze relatie met Turkije bewijst dat we juist zeer veel meer referenda moeten hebben. Op dit moment wordt Nederland vanuit Berlijn geregeerd. Wij hebben nooit op mevrouw Merkel gestemd en ze voert een politiek waarvan ik zeker weet dat de meerderheid van de Nederlanders het niet steunt. Ondertussen is het in Den Haag angstvallig stil. Rutte verstopt zich weer eens en ook Pechtold, normaal niet weg te slaan met frasen over Europese vergezichten, is in geen velden of wegen te bekennen.
Ik vind onderhandelingen met Turkije een stap te ver. Het is voor mij géén EU, wel NAVO, en dat is een prima status. Dat betekent niet dat ik wél een EU wil hebben, wél een euro wil hebben, en misschien zelfs nog wel het meeste achter het EU beleid van Pechtold zou kunnen staan. Maar schijnbaar bestaat er in het zwart-witte wereldbeeld dat momenteel schijnt te overheersen echter alleen nog maar een voor-alles of tegen-alles concept. Nogmaals, de wereld is genuanceerd en grijs, en echt niet zwart-wit, hoe graag de mensen van Geenpeil en Geenstijl dat ook zo zouden willen presenteren.
Ondertussen gaat de electorale opmars van de PVV maar door. In nog geen 4 weken tijd van 30 naar 37 zetels, en het einde is schijnbaar nog niet in zicht. Er zal iets moeten gebeuren in dit land, want anders kunnen er echt gekke en gevaarlijke dingen gaan gebeuren. Ik begin zelf daadwerkelijk angst voor de toekomst te krijgen.
Misschien moet de PVV maar aan de macht komen.. het is schijnbaar de enige manier om "het volk" te laten zien wat er dan gebeurt. Ik vrees echter voor de gevolgen, ook al is het een kort feestje. Ik verwijs naar de periode 2000-2006 in Oostenrijk. Daar draagt het land nu nog de vruchten van. Ondanks dat heeft de FPÖ recent in Wenen (gemeenteverkiezing) meer dan 30% van de stemmen weten te behalen.
Het eerste dat mijns inziens moet gebeuren is dat het kabinet onomwonden toezegt de uitslag van het referendum als beleid over te nemen. Als men dat besluit, zal het aantal 'proteststemmen' bij dit referendum ook flink minder worden. Zolang boven de markt blijft hangen dat men de uitslag toch zal negeren, zullen namelijk veel mensen uit protest tegen stemmen, in plaats van een afgewogen besluit te nemen. Zodoende zal de uitslag van het referendum per definitie een verwerping van het verdrag opleveren. Dit negeren zal de kloof alleen maar groter maken en de politieke situatie nog ingewikkelder. Immers, de PVV zal hier weer garen bij spinnen.
Dit accepteren net zo goed. Dat is nu net het mooie aan de 'politiek' van de PVV. Als je wint, is het een zege, als je verliest ben je slachtoffer - je wint linksom of rechtsom meer stemmen.
Kabinet, ga nu eindelijk eens met de billen bloot, verklaar dat je de uitslag over zult nemen en dwing daarmee ook de burgers tot een afgewogen keuze. Nu wordt het ons namelijk wel heel 'makkelijk' gemaakt.
Ik zie hier geen reden toe, in tegendeel. Ik ben wél heel benieuwd naar hoe de aanloop tot het referendum gaat lopen, en wat er allemaal nog gaat gebeuren.
In ieder geval is het klimaat in Nederland echt rauwer en rauwer aan het worden. Misschien ben ik te pessimistisch, maar de gevolgen van de huidige sociale dynamiek in Europa zijn mogelijk gevaarlijk. Ik zie media als Geenstijl met hun "nodeloos kwetsend, ongefundeerd, tendentieus" alleen maar koren op de molen gooien, dit referendum net zo goed, en de escalatie alleen maar toenemen. Niemand schijnt momenteel geinteresseerd te zijn aan deëscalatie, zolang het "establishment" maar ten val gebracht wordt, no matter what. Of de geest dan nog terug in de fles te stoppen is, weet ik niet.