alexbl69 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:46:
[...]
Vind dit wel een zeer simplistische voorstelling van de realiteit. Je stelt dat slechts 0,1% van de politieke beslissingen niet inzichtelijk is, je haalt daarbij zelf TTIP aan en stelt dat dit
dus niet relevant is.
Ten eerste: hoe weet je dat het 'slechts' 0,1% is?
Weet ik niet maar is een aanname, maar als ik simpelweg kijk naar hoeveel besluiten er door de regering genomen worden en hoeveel er geheim gehouden worden (ik kom er daadwerkelijk maar op 1 : TTIP, verder kom ik niet)
En ik zeg niet dat TTIP niet relevant is, ik zeg dat het feit dat TTIP niet inzichtelijk is niet relevant is binnen de vraag of we een transparante regering hebben, dan is het namelijk 1 tegen alle andere besluiten die wel openbaar zijn.
Kan me niet heugen dat een 'debat' in de recente geschiedenis ervoor heeft gezorgd dat relevant kabinetsbeleid is opgezet of gewijzigd. Het is een toneelstuk voor de bühne geworden.
En? Toneelstukken zijn nog steeds leerzaam en kunnen nog steeds informatie verschaffen.
En jij kan het enkel maar over de vorm vinden gaan, maar dat is deels gewoon de realiteit hoe de 2e kamer stemt, dat de politiek inhoudsloos en waardeloos is tegenwoordig ben ik met je eens, maar dat doet niets af aan dat de uitzendingen het inzichtelijk maken.
"gebruik de wet-WOB en je kan de achterliggende stukken verkrijgen"
Please. Moet ik hier serieus op ingaan? Hoop dat je de berichten over de zeer onwillige overheid als het aankomt op WOB een beetje gevolgd hebt? En de pogingen die men doet om deze wet verder in te perken?
Ja, alsjeblieft, ga er serieus op in. En dan bedoel ik dus niet gaan "janken" over wat ze van plan zijn ermee te doen etc. etc.
Maar gewoon inhoudelijk over het feit dat het er vooralsnog is en dat de gemeente slechts binnen beperkte marges onwillig kan zijn, anders zijn er gewoon consequenties aan verbonden.
Oftewel als ik nu een WOB-aanvraag doe over waarom er daar een fietspad komt, of waarom er daar een AZC komt, of waarom ... wat is dan de kans dat ik er inzicht in krijg, wat als ik er serieus 10 indien (dus niet enkel om te frustreren zoals ook gebeurde in het verleden), wat als ik er serieus 100 indien, wat als ik er serieus 1000 indien. Ik gok op een succes-rate van 90+% en dan krijgt de overheid nog boetes voor die 10% ook.
Hoezo niet inzichtelijk.
En dus niet beginnen over een N=1 in de vorm van een TTIP, want dat is niet serieus erop ingaan dat is incidenten verheffen tot standaard.
De politiek is op bepaalde dossiers (en dan met name Europa) verworden tot een maskirovka. Dat heeft helemaal niks te maken met of iets ingewikkeld is of niet, het wordt expres ingewikkeld gemaakt om bepaalde voornemens te verhullen of te kunnen ontkennen.
Je vergeet de heerlijke NL-mentaliteit van polderen en vergaderen en ergens in het midden uitkomen.
Laat een directe democratie (of een gemiddeld GS-kijker) meestemmen en je krijgt nog een 100 miljoen keer ingewikkelder dossier, want dan mag er bijv wel geld naar de straatarme Oekraïners, maar die mogen er geen bloemetjes van kopen om voor hun raam te zetten, behalve als die bloemetjes weer uit Aalsmeer komen want dan is het weer goed voor de NL-economie.
We hebben hier nu eenmaal een cultuur (en een politiek) dat alles overlegd moet worden en dat iedereen vooral zijn plasje eroverheen moet doen (en op Europees niveau zijn dat nog meer partijen) en dan houd je uiteindelijk een ingewikkeld stuk over.
Wil je het simpeler dan moet je een dictator aanstellen aan de top van Europa, dan krijg je simpele besluiten.
Heel simpel voorbeeld : Dit associatie-verdrag, als 100% van NL nou tegen stemt, moet er dan geen ene zin uit uitgevoerd worden, of staan er toch ook goede dingen in en moeten alleen sommige dingen aangepast (/ingewikkelder) gemaakt worden.
Wellicht zijn nu de spanjaarden het wel eens met het verdrag, maar als NL tegenstemt en het verdrag aangepast wordt zodat NL zich erin kan vinden, dan is wellicht Spanje weer tegen (want NL wordt te veel bevooroordeeld), dus maar weer wijzigingen.
En dat is dus ook aan de hand met het associatieverdrag. De overheid beweert bij hoog en laag dat het enkel een handelsverdrag is, het ons geen geld gaat kosten en het niet de bedoeling is dat Oekraïne hiermee lid wordt van de EU, terwijl dit in de kleine lettertjes en goed verstopt wel degelijk in het verdrag staat.
Is al gezegd en aangetoond dat dit onzin is, dus deze laat ik maar voor wat het is.