ph4ge schreef op woensdag 30 september 2015 @ 09:30:
[...]
We zullen er inderdaad niet uitkomen, maar ik ben blij dat er wat discussie is die verder gaat dan Pechtold pesten, want ik denk dat dat redelijk bijzonder is over dit onderwerp.
Nogmaals, er zit geen militaire component aan dit verdrag. Het is een handelsverdrag. Rusland moet niet zo op zn pik getrapt zijn dat Oekraine zijn handelsrelatie met de EU wil aanhalen. NAVO is geen partij. Overigens is het Rusland die zonder overleg Oekraine opdeelt, vallen ze gewoon het land binnen terwijl de internationale afspraken zijn dat dat niet mag en is het juist het afbouwen van de Oekrainse strijdkrachten die dat mogelijk hebben gemaakt. Oekraine was een sterke kernmacht en dan had Rusland dit nooit gedurfd. De oplossing is dus niet om ze nog verder te verzwakken, de oplossing zit hem juist in het versterken van Oekraine als een onafhankelijk en levensvatbaar land. Onafhankelijk betekent ook dat we met ze samen moeten werken want anders vallen ze ten prooi aan Rusland.
De oplossing zit hem in een vrij en onafhankelijk Oekraine wat op eigen benen kan staan, wat kan profiteren van het feit dat het de schakel is tussen de EU en Rusland zonder dat een van de twee het land annexeert. Aangezien wij niet bereid zijn of in staat zijn om het Russische wapengekletter te beantwoorden moeten wij het economisch aanpakken.
Probleem is dat de EU voor de oorlog al heeft aangegeven dat zij een toekomst zien met de Oekraine in de EU. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het land echt een onafhankelijke toekomst tegemoet gaat.
Anyway, ik ben gewoon van mening dat er wel eens wat bijzonders mag worden gedaan in de politiek om de huidige cyclus te doorbreken en door op jouw manier verder te gaan gebeurt dat niet. Dat is gewoon elkaar een beetje blijven provoceren en maar op de zelfde voet verder leven. Rusland/Sovjet Unie zijn zon 25 jaar geleden eigenlijk ook enigszins per toeval door bijzondere politici veranderd van een extreem communistische unie in het wat minder communistische Rusland dat we nu kennen.
[...]
De Amerikanen mogen lachen als Oekraine bij de EU komt, dat is nogmaals volstrekt en totaal helemaal niet aan de orde. Daarnaast is het gedrag van de Amerikanen en de Russen totaal niet te vergelijken, als we er een les uit moeten trekken is dat we zelf als Machtsblok moeten gaan opereren want dat doen de andere blokken ook.
Naar mijn mening moeten we een machtsblok met Rusland vormen als het even kan of in ieder geval de relaties op eenzelfde niveau proberen te brengen als de relaties met Amerika. Rusland is dichterbij (en gedeeltelijk in Europa) en voor onze stabiliteit een stuk belangrijker. Realistisch? Geen idee.
[...]
Er zit geen militaire component aan dit verdrag!!1
Nogmaals, daarnaast is de context compleet anders. Met de huidige technologie en het feit dat Rusland al omringt is door vrije landen maakt dat de geografische ligging van Oekraine militair gezien niet met Cuba te vergelijken is. Daarnaast is het Rusland dat zijn buurlanden aanvalt, niet andersom. Ik snap wel dat Rusland niet wil dat die landen zich gezamenlijk verdedigen, maar daar moeten we juist geen boodschap aan hebben.
[...]
Nu is het inderdaad Rusland dat actief is in het Oosten, maar zodra de Oekraine lid zou zijn van de EU ziet de situatie er heel anders uit en is het zelfs mogelijk dat er Amerikanen in het land worden gestationeerd. Lijkt mij vrij logisch dat Rusland die bui nu al ziet hangen. Je kan wel blijven stellen dat er geen militaire component in dit verdrag zit, maar denk even op de iets langere termijn. Het zal niet direct leiden tot een Oekraine in de EU, maar alle signalen uit het verleden wijzen er wel op dat dat de wens is (van de EU) en het zou niet onrealistisch zijn dat dit inderdaad nu in on de planning zit.
Juist in tijden van oorlog moet Europa tonen dat het niet bang is voor Poetin en landen die twijfelen tussen het Westen en het Oosten helpen, al is het maar een symbolisch gebaar.
Met dergelijke samenwerking stimuleer je per definitie vrede en veiligheid. Wat is nou het argument dat Rusland tegen is? Ze zijn tegen juist omdat ze profiteren van chaos en verdeeldheid en niets te winnen hebben bij vrede en veiligheid. Door daar aan toe te geven kom je dan ook nooit dichter bij meer vrede en veiligheid.
Jij blijft denken in Oosten of Westen, ik zou het mooi vinden als er meer inspanningen worden gedaan om het verschil tussen Oosten en Westen zoveel mogelijk weg te nemen. Oorlog beantwoorden met oorlog heeft volgens mij zelden tot oplossingen geleid (tenzij er 1 partij opstaat als winnaar, maar dat gaat hier waarschijnlijk niet gebeuren).
Ik ben het ook met je eens dat Rusland niet helemaal correct hreeft gehandeld (en handelt), maar ik vind wel dat het ook een beetje in die hoek wordt gedrukt. Daarnaast kun je je afvragen of Europa nog heeft bijgedragen aan het ontstaan van Euromaidan, dat zou iig bijzonder kwalijk zijn. Anyway, zelfs als dat niet het geval is, moeten we mi eerst alles uit de kast halen om te proberen een situatie te creeren waarmee alle drie de betrokken partijen tevreden zijn en waarbij we ook best een beetje water bij de wijn moeten kunnen doen in het belang van een betere en stabielere toekomst.
Rusland wil niet praten maar schieten, het is net een klein kind wat ze zin niet krijgt. Laat de volwassen maar praten en als Rusland bereid is om ze terug te trekken en mee te praten zijn we daar toe bereid. Echter, een simpel "ik wil niet dat jullie samenwerken!" is niet erg overtuigend, kom maar terug als je iets constructiefs bij te dragen hebt.
Ik vraag me af in hoeverre deze stelling juist is. Ik denk dat daar ook het hele probleem zit in ons meningsverschil. Ik denk dat we Rusland anders behandelen dan (een aantal) andere landen en daardoor is het bijna onmogelijk een goede dialoog te hebben en we al snel vervallen in dreigementen van weerszijde. Overigens, Rusland behandelt ons uiteraard ook anders door het verleden, maar ooit zullen we ons daar toch overheen moeten proberen te zetten en ik denk dat deze periode daarvoor misschien best geschikt is. Temeer omdat Rusland zich nu ook in een slechte situatie bevindt.
Grotere inspanningen doen (misschien soms ook even de politieke correctheid buiten boord gooien) is daarom wel goed denk ik en als het echt niet lukt op geen enkele manier (hieronder schaar ik dus ook totaal toegeven aan de eisen van de Russen), dan pas opgeven. Ik heb namelijk niet het idee dat dit ooit is gebeurd. Zoals eerder ook al gezegd, misschien wat naief, maar ik geloof gewoon echt dat een oplossing in theorie mogelijk is.