Blijkbaar zijn we tot het welles-nietes niveau afgedwaald. Als jij niet wil aannemen dat er lessen zijn getrokken en dat de procedures zijn verandert en dat een toetreding van Oekraine totaal niet aan de orde is, dan is dat echt jou probleem. Ik zie geen feiten die het tegendeel zouden aantonen. Zelfs D66 heeft niet in zijn programma staan dat ze voor uitbreiding zijn. In Duitsland moet tegenwoordig het constitutionele hof instemmen met aanpassingen van Europese verdragen. In heel Europa is er geen land en amper een partij pro-uitbreiding.
Dat is een compleet ander issue wat off topic is, maar kortgezegd helpen we Griekenland niet, we persen ze af en knijpen ze leeg. Het is ons belang en niet dat van hun.
Dat punt maak je inderdaad voldoende duidelijk

Snowdog schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:00:
Ja ga gerust aan het andere einde van het spectrum zitten en maak ervan dat we op de knieen gaan voor Rusland. Ik zeg er al bij dat dit niet betekent dat we geen ruggengraat tonen. Lekker woordjes verdraaien is leuk. Bovendien levert toenadering zoeken zonder toestemming van Rusland op lange termijn waarschijnlijk meer problemen op en het lost de hele situatie waarmee we in Europa zitten al helemaal niet op. Als je een oplossing voor Europa wil dan zal je ook ooit constructief om de tafel moeten met je eeuwige vijand Rusland. Met ik ga niet overal op in bedoel je dus eigenlijk te zeggen, ik verdraai je woorden even en dan negeer ik de dingen die me niet uitkomen en doe tot slot net alsof het hele probleem Rusland verdwijnt als we vriendjes zijn met Oekraine. Als wij geen 2e Cuba willen, dan wil Rusland dat uiteraard ook niet dus is eenzijdige toenadering gewoon totaal zinloos als je een betere situatie wil creeren. Ik zou niet weten waarom je er een Europa vs Rusland van wil maken zonder enig perspectief op een oplossing.
Ik verdraai je woorden niet, jij zegt letterlijk dat Oekraine niet zelf mag bepalen wat ze willen en dat wij iets niet moeten doen omdat Rusland het niet wil. Rusland heeft tanks in Oekraine en respecteert zelfs onze grenzen niet, praten is zinloos met die club. Dan nog heeft Rusland simpelweg niets te willen, Oekraine heeft net als elk land zelfbeschikkingsrecht.
Verder heeft dit niks met Cuba te maken. Vanuit een strategisch oogpunt is Oekraine een buffer dat Russische tanks niet zo snel hier staan, maar of we nou kruisraketten vanuit Finland, Turkije, Zwarte Zee of van waar dan ook schieten of uit Oekraine (is totaal niet aan de orde) maakt niets uit. De economie zal alleen maar aantrekken, ipv instorten zoals in Cuba. Er zullen geen mensen massaal op de vlucht staan naar Rusland en die mensen die mogelijk wel doen zijn juist welkom in Rusland. Ik snapte serieus niet dat je bedoelde dat Oekraïne een Cuba voor Rusland zou zijn omdat dat zo ver gezocht is in de huidige context. Er zit voor zover ik weet uberhaupt geen militaire component aan dit verdrag.
Dat Rusland het vraagt is in mijn ogen een goede reden. Waarom zou je weer een onstabiel Europa willen. Met Rusland in discussie gaan hoeft niet direct te betekenen dat je toegeeft aan hun eisen. Daarnaast lijkt het nazi-argument idd bullshit en Pechtold was gewoon de ideale motor voor aandacht. De beste man had zelf misschien met wat betere antwoorden moeten komen om zoiets te voorkomen. GS heeft echter meer argumenten aangedragen, onder andere wat het nut van dit verdrag is en dat heb je zelf ook niet echt weten aan te tonen. Wat moeten we met een handelsverdrag met een falliet land en waarom is het zo belangrijk dat dat juist nu wordt afgesloten?
De enige reden waarom het destabiliserend zou werken is als Rusland de boel laat escaleren, en dat doen ze of ze nou wel of niet hun zin krijgen. In essentie zorgt meer samenwerking per definitie voor moor stabiliteit.
GeenStijl heeft geen argumenten genoemd en wat jij doet is ook geen argument maar zijn vragen. Als je het antwoord niet weet kan je er naar op zoek gaan in plaats van dan maar tegen te zijn. Ik heb er vele berichten gelezen en het is echt ongelooflijk moeilijk om er een serieus argument te vinden.
De voordelen zijn: Een stabiele vriendelijk welvarende buur, meer handel, rechtsbescherming van onze (handels)belangen, mensenrechten, een signaal naar de rest van de wereld dat wij opkomen voor onze vrienden, een signaal dat we een blok vormen, prestige, een signaal naar Rusland dat ze niet straffeloos landen binnen kunnen vallen etc. Ik ken net zo min de details van dit verdrag als jij dus ik laat het graag aan de mensen die tegen zijn over om met concrete nadelen te komen, in zn algemeenheid zie ik niet wat er mis is met associatieverdragen. In het verleden hebben deze ook helemaal niet zo'n grote impact gehad trouwens, het is slechts een kleine stap in de goede richting.
Het land is failliet omdat het aangevallen wordt door een ander land, maar in essentie biedt Oekraine voldoende kansen. Juist in moeilijke tijden zijn er veel kansen en zijn dit soort verdragen noodzakelijk om de Oekraïners hoop te bieden en te voorkomen dat de boel helemaal instort, want daar hebben wij niks aan, dat zagen we in Joegoslavië, Syrië en Noord Afrika. Verder is het een proces wat al vele jaren loopt, wat eigenlijk al rond was maar op het laatste moment door de vorige Oekrainse regering werd geblokkeerd, en daarom ook weer snel vlotgetrokken was toen er nieuwe machthebbers waren en de nood hoog was. Je staat echt voor lul als je landen gaat definitief gaat verstoten omdat hun economie is ingestort door een buitenlandse invasie.
Ik ben het in zoverre met je eens dat dit veel eerder geregeld had moeten zijn, maar in plaats van je druk te maken dat het er nu pas komt moeten we blij zijn dat het er komt.
Ik denk dat het associatieverdag een punt was waarmee GS het simpelweg niet eens was en dat was wel het startpunt, dat ook Europa daar nog even bij wordt gehaald om aan te geven dat meer democratie wenselijk is lijkt me niet zo'n groot punt. Het referendum zal ongetwijfeld naderhand worden misbruikt, maar dat geldt voor beide kanten.
Ze zijn het er niet simpelweg mee oneens, want dan hadden ze ook wel argumenten gehad en het niet op zo'n kinderachtige manier aan hoeven pakken. Nee, ze zijn uit op sensatie, mogelijk op Roebels (ik acht Rusland hier echt toe in staat en mbt GeenStijl hebben die vaak genoeg aangetoond alleen aan zichzelf te denken), maar verder niets anders.
Het referendum wordt misbruikt omdat het geen geschikt onderwerp is voor een referendum, nogmaals daar is het veel te juridisch en genuanceerd voor. Dat kan je als gewone burger niet of nauwelijks overzien, wat je wel kan overzien is dat je een hekel hebt aan Pechtold en dat die voor is.
Verder zeg je dat het volk incapabel is zelf een afgewogen beslissing te maken, waarom precies? Als we zo incapabel zijn, wat moeten we dan uberhaubt met stemrecht of democratische verkiezingen? Er is verder niks grappigs aan deze hele situatie, ik kan me niet voorstellen dat iemand "meedoet" omdat het "grappig" zou zijn.
We hebben niet voor niets een indirecte democratie. Je mag zelf raden waarom het niet te doen is dat elk besluit aan het volk moet worden voorgelegd. Daar betalen we niet voor niets professionals voor. Hoe ga je ooit met een land samenwerken als alles constant aan het volk moet worden voorgelegd? Voor de duidelijkheid, dit ene referendum kost al snel 30 miljoen Euro en een half jaar voorbereiding.
Kan jij met droge ogen beweren dat je a. het verdrag van voor naar achter hebt gelezen en b. dat je echt onderbouwde argumenten tegen hebt (die je niet plaatst?) Ik geef ruiterlijk toe dat ik, als jurist, het nauwelijks kan volgen voor het deel dat ik gelezen heb. Ik klink misschien arrogant, maar als zelfs ik het er niet voor over heb en het niet zou snappen, dan doet vrijwel niemand het. Zeker niet de mensen die GeenStijl klakkeloos volgen.
Een land besturen is nou eenmaal niet zo simpel als af en toe een simpele ja/nee vraag poneren. Het gaat om pagina naar pagina droge juridische kost die het resultaat is van jaren onderhandelingen met tig partijen. Zelfs als je wel het komende halfjaar besteed om je compleet in de totstandkoming en de inhoud van het verdrag zou verdiepen om een echt goede mening te kunnen vormen zal je tot de conclusie komen dat je het er deels mee eens en deels mee oneens bent, en dat je over 70% van de inhoud geen mening hebt.
Ik ben geen aanhanger van Wilders, maar ik vind niet dat hij zoveel anders is dan de andere politici. Politici zijn over het algemeen meer populisten geworden, al spant Wilders wel de kroon, maar als ik zie hoe die malloten in de Tweede Kamer zich gedragen tijdens zijn voordracht bij de Algemene Politieke Beschouwingen dit jaar, dan heb ik echt het idee dat alle hoop voor Nederland is verloren. Er kwam volgens mij geen enkele interruptie met gefundeerde kritiek het waren allemaal one-liners met als toppunt een grap over het haar en een Mark Rutte die op zijn telefoon zit te spelen. Wist eigenlijk niet dat het zo erg gesteld was met onze politiek, maarja met de hedendaagse entertainment cultuur zal dat niet erg snel meer veranderen vrees ik.
We zijn het nog steeds niet eens over of het nou een willekeurig verdrag is of niet, maar een ding is zeker, de EU hervorm je ook niet door niets te doen. Ik ben blij dat GS iig iets probeert te doen en denk dat er een kleine kans is dat het referendum kan helpen, misschien niet direct, maar het zou indirect ook kunnen helpen.
D66 doet concrete voorstellen om precies dat voor elkaar te krijgen. Dat is wat anders dan niets doen. Meer democratie betekent automatisch minder autonomie en dat is precies wat de Eurosceptici niet willen. Tegen Europa zijn vanwege gebrek aan democratische controle is voor veruit de meeste mensen een vals argument. Een perfecte democratie betekent namelijk dat wij met 16 miljoen Nederlanders overruled kunnen worden door 480 miljoen andere Europeanen. Mag jij eens raden wat het resultaat zou zijn van een EU breed referendum over of wij onze pensioenpotten moeten delen. Nee, het huidige systeem is verre van ideaal maar een logisch gevolg van dit soort afwegingen.
Dat de algemene beschouwingen een grap zijn deel ik helemaal. Het feit dat debatten in de Tweede Kamer zijn vervallen tot pogingen om met oneliners in het nieuws te komen is misschien wel de enige prestatie van 20 jaar Wilders in de Tweede Kamer.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"