Snowdog schreef op maandag 28 september 2015 @ 17:50:
[...]
Zonder er verder te diep op in te gaan
4. Een klein beetje wellicht, maar belangrijker was waarschijnlijk gewoon de strategische punten. Verder denk ik wel dat veel mensen regio Krim zich inderdaad meer Rus dan Oekrainer voelen of dat het goed maakt weet ik ook niet.
5. Wat mij betreft is dit geen kosten vs baten verhaaltje, al zouden we er winst uit halen, dan nog zouden we het niet moeten doen. Dat we er niet direct slechter van worden staat misschien niet vast, dat is moeilijk zonder duidelijke cijfers te onderbouwen denk ik, echt veel zullen we (Nederland) er niet mee opschieten en vanuit dat oogpunt kan ik begrijpen dat gs het aandraagt.
6. Nouja de hele situatie was gewoon een grote fuck up en de EU had kunnen/moeten weten dat een toenadering tot Oekraine dit tot gevolg zou kunnen hebben. Dat was niet direct dit verdrag, maar wel de toenadering zelf. Wat de Oekrainse regering daarna heeft gedaan en Rusland is natuurlijk ook niet goed te praten, maar ik denk wel dat er betere oplossingen waren geweest vanuit alle partijen.. Bovendien is de reactie van Rusland, dat het Westen nu wel heel dichtbij ziet komen vrij logisch. De strategische punten waaronder Krim (eigenlijk de rest van het land ook) willen ze niet kwijt, mede omdat we nog altijd "vijanden zijn". Daarom zou het mooi zijn als we op de een of andere manier toch die vijandigheid kunnen beeindigen, ook als dat zou betekenen dat we wat minder de VS volgen. Het gaat hier immers om vrede op ons eigen continent. Ik denk ook dat het lid worden van NAVO of EU vanuit Russisch oogpunt hetzelfde was, allebei even slecht. Ook als lid van de EU hadden er gewoon troepen/raketten/etc. etc gestationeerd kunnen worden. Delicate situatie dus waarbij je moet proberen een oplossing te zoeken die voor iedereen acceptabel is, hoe moeilik dat ook moge zijn. Wat ik me wel afvraag is of Rusland idd ook bang is voor democratie zo dichtbij, ik denk persoonlijk dat het militaire element belangrijker is.
7. Olie op het vuur gooien en Oekraine dichter bij de EU proberen te brengen, 't is maar wat je niks mis mee vindt.
8. Zou kunnen.
10. Het is in 1e instantie inderdaad niet te vergelijken met Griekenland maar wie weet op wat voor puinzooi het uiteindelijk uitloopt. We zitten al met genoeg problemen met alle zuidelijke landen. Laten we die problemen eerst oplossen voordat we weer zwakkere broeders erbij halen. Nogmaals realistische angst imo.
Dat we een groot handelsland zijn is ook wel algemeen bekend denk ik en ik ben ook helemaal pro handel, ik geloof ook best dat we er uiteindelijk sterker van zouden kunnen worden, maar het grootste probleem is (mi) dat we niet nog meer onstabiliteit willen, iets dat onvermijdelijk is als we toenadering tot de Oekraine blijven zoeken zonder daarbij rekening te houden met de gevoelens van Rusland.
Daarnaast denk ik dat we ook eerst de problemen die we hebben moeten oplossen voordat we verdergaan met uitbreiden, en ja zo'n handelsverdrag is geen uitbreiding en in principe goed (als geen instabiiteit), maar ik geloof simpelweg niet dat de EU het lidmaatschap van de Oekraine uit het hoofd heeft gezet. Wellicht dat zelfs de VS daar ook nog een rol in speelt.
kleine edit: en niet te vergeten denk ik ook dat de voordelen marginaal zijn, misschien in miljarden uitgedrukt nog best aardig, maar betere relaties met Rusland zouden waarsch meer opleveren, ook voor de handel.
Dit is gewoon hoe ik er op dit moment (op basis van de informatie die ik ken) over denk. Niet direct 1:1 met geenstijl misschien, maar het komt wel ongeveer overeen en ik kan me in sommige punten daardoor misschien wat beter vinden. Waar/onwaar, het is in mijn ogen iig geen complete lariekoek. Anyway, heb dit even snel getypt want is al laat hier. Zal morgen even je bronnen lezen, misschien doet dat me nog van mening veranderen

4. Het kan prima zijn dat de meeste mensen in de Krim liever bij Rusland hoorden. Maar daar hoor je dan een fatsoenlijk referendum over te houden. Niet eerst een leger macht neer zetten. Gevolgd door een referendum waarbij er opzettelijk een van de opties erg vaag wordt gehouden en kwam er alleen eenzijdige berichtgeving over. Maar wat er gebeurt in Oost-Oekraïne is gewoon vreselijk de Russen gooien vanalles over de grens en stoken het vuur steeds hoger. Het is gewoon een oorlog tussen Rusland en Oekraïne op een klein gebied zonder oorlogsverklaring. Waarom? Omdat Putin niet wil dat Oekraïne bij de EU komt, en op deze manier vertraag je dat in ieder geval.
Als je geen verdrag met Oekraïne afsluit dan beloon je juist het gedrag van Putin.
5. Het is te makkelijk om te zeggen dat we er niets mee opschieten het is denk ik (bijna) onmogelijk om dat te voorspellen. Wat je wel kunt doen is kijken welke sectoren wij naartoe zouden kunnen exporteren en hoe dat gegaan is met die sektoren toen andere landen toetraden. Overigens zijn de kosten die met een associatie verdrag gepaard gaan nog altijd minimaal. Ook halen we er winst uit op andere manier dan alleen geld.
6. Hadden we Ruslands reactie kunnen voorzien? Mischien maar moet je dan laten leiden door de mogelijke acties van de grote pestkop? Als jij wordt afgeperst door de maffia en niet betaald. Gaat de politie toch ook niet zeggen tja dat had je moeten aan zien komen als iemand je benen komt breken om vervolgens weer te vertrekken...
Ik denk dat een oplossing vanuit alle partijen onmogelijk was en is.
Om dit nog maar even naar boven te halen;
Rusland heeft zich nogal als een beest gedragen in alle omringende landen vooral door Stalin maar later ook. De Baltische staten, Oekraïne etc. waren gewoon bezet. Andere landen als Polen, Roemenié Tsjechoslowakije etc. kregen een eenpartij systeem opgelegd door Rusland en die werden in stand gehouden door Rusland.
Toen al die landen vrij kwamen richten ze allemaal op het westen. Behalve Oekraïne, Wit-Rusland en Moldavië. En Putin kon ook niet met zijn tengels van de gaskraan afblijven van Oekraïne al voor dit conflict niet.
Het pesten is na 1990 niet gestopt, bijvoorbeeld Litouwen kreeg op gegeven moment geen gas meer omdat ze een besluit namen dat Rusland niet zinde. Ze hielden de gaskraan dicht totdat de regering opstapte en nieuwe verkiezingen hadden uitgeschreven. Ze wilden koste wat kost troepen in de omringende landen behouden. Rusland is zolang aan het pesten geweest dat bijna niemand zijn vriend meer wil zijn. De Esten Letten en Litouwers voelden zich niet veilig voor de Russen dus gingen ze bij de Navo. En het is gewoon de schuld van de Russen zelf met hun geopolitiek.
Dit is (o.a.) een analyse van de geopolitieke doelen van Rusland.
http://www.brookings.edu/...n%20the%20ussr%201994.pdf
Het is duidelijk dat ze zichzelf meteen weer een speciale rol in de regio toebedeelden zonder ook maar even te vragen wat anderen ervan vonden. Het is eigenlijk compleet gestoord wat ze dachten.
Rusland gedraagt zich als een psycho ex-vriendje die vind dat zijn ex-vriendin nog steeds bij hem hoort en in elkaar slaat omdat ze met iemand anders aan het flirten was.
Als Rusland was afgestapt was van imperialisme. Niet allemaal olie en gas inkomsten was gaan vergooien aan het leger maar dat geld investeerde in eigen economie en ook nog corruptie tegenging. Dan is het niet ontdenkbaar dat Oekraïne dan vrijwillig voor Rusland had gekozen.
Echter nu krijgen de west-Oekrainers net over de grens te zien wat het westen bied. Want Polen heeft reuzenstappen vooruit genomen. Terwijl er nagenoeg niets verandert in Rusland.
Er werd helemaal niets over militaire zaken gezegd tijdens de protesten of in aanloop op. En mischien dacht rusland dat Oekraïne mischien stappen richting de navo zou nemen. Maar zou het niet beter zijn hier eerst een diplomatieke oplossing voor te vinden in plaats van meteen te slaan?
Mischien vind je de actie van Rusland logisch maar is hij gerechtvaardigt? Je geeft dan gewoon toe aan Realpolitik. Moeten we dan naar Rusland luisteren omdat zij kernwapens en een groot leger hebben? Is het niet raar om bij een diiscussie over een referendum, (die men (ook) wil om de boel een beetje democratischer te krijgen) de democratische keuze van een heel land maar weg te vegen omdat zijn buurman groot en sterk is?
Maar die oorlog is er nu en is het te laat om die te stoppen. Echter, stel je voor je geeft toe en sluit geen verdrag. Beloon je dan Putin's politiek niet? Is dat niet wat Neville chamberlain had gedaan met Tsjechoslowakije? Is het niet ontdenkbaar dat toegeven laat zien dat dit soort politiek werkt? En daarmee zou je meer agresieve handelingen vanuit Rusland kunnen verwachten.
Putin kan niet zo goed de gevolgen van zijn acties overzien. Zo was de overname van de Krim een succes echter denk ik niet dat hij alle sancties had verwacht. Meer hier te lezen van een van mijn posts, uit het R
ussisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne topic. Pagina 165 onderste helft van de post van woensdag 12 augustus 2015 19:02
Even een stapje terug in de geschiedenis;
Toen Hitler Polen de oorlog verklaarde verwachte hij niet dat Engeland en Frankrijk iets zouden doen. Ze hadden immers geen ruggegraat en gaven iedere keer aan de Duitse eisen toe. Chamberlain had in zijn pogingen de vrede te bewaren juist perfecte omstandigheden gecreerd voor oorlog. De lijn die Duitsland niet kon overschrijden was onduidelijk. Waardoor Hitler had het idee dat ze geen lijn overschreedt toen hij Polen aanviel maar dat deed hij wel en dus was er oorlog.
Terug naar nu:
Je geeft nu toe aan Putin omdat hij het anders niet leuk gaat vinden. Dan trekt Putin de conclusie dat wij het westen geen ruggegraat hebben en valt dan bijvoorbeeld de Baltische staten binnen. Want dan doen wij toch niets denkt hij.
De VS kan moeilijk aggresie tegen de Navo laten gaan (want wat heb je aan de Navo als je er niets mee doet. Dan zit je al in de situatie dat twee landen met kernwapens in oorlog zijn dat wil je niet hebben. De kans dat het meteen kernoorlog wordt is nog relatief laag. Ze gaan pas met kernwapens gooien als ze denken dat de andere dat doet of als ze in een hoek worden gedreven en dat zien als een laatste red middel. (Echter staat alles op scherp dus als nu een hobbyist een raketje lanceert waarvan een partij denkt dat dit het voor hun bedoeld is moet je snel even terughalen wat je ook al weer hebt geleerd van de Fallout games. Die situatie wil je denk ik voorkomen.
In het kort, toegeven aan dat soort politiek vergroot je juist de kans op oorlog.
Ik kan wel een heel boek gaan schrijven over realpolitiek maar ik stop maar. Mijn reactie op puntje 6 wordt wat lang.
7. De dag nadat zij kwamen was het verdrag tussen regering en oppositie gesloten. Ze hebben niets illegaals gedaan, niet opgeroepen tot geweld, ze hebben niets fouts gedaan. Hun impact is echt minimaal geweest.
Mischien was het niet handig omdat Rusland gaat denken dat zij/EU achter de Maidan zaten. Maar dat heeft verder geen betrekking op het associatieverdrag.
10. Vergeet niet dat het om een associatie verdrag gaat, dus ik denk dat het nier waarschijnlijk dat we vanwege het verdrag opeens honderd miljarden in Oekraïne gaan investeren.
Ja we hebben problemen hier en het zou beter/makkelijker zijn als wij een voor een kunnen oplossen maar zo werkt het helaas niet.
Het is niet ondenkbaar dat zonder associatie verdrag de situatie in Oekraïne meer gaat verslechteren en hoe langer je wacht hoe moeilijker herstel wordt.
Mischien zijn de voordelen marginaal maar hoe groot zijn de nadelen? Hoe de relatie met Rusland gaat dat bepaalt Rusland zelf met zijn acties. En die relatie met Rusland is kapot, als er morgen een oplossing is voor Oekraïne gaat het tiental(len) jaren duren om weer op het oude niveau terug te komen.
Sorry voor de lange lees, had wat tijd over...