[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 165 ... 168 Laatste
Acties:
  • 730.649 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:31:
[...]
Daarnaast heb ik het gevoel dat Oekraïne precies weet wat er op de grond gebeurd, zijn ze communicatielijnen nog redelijk intact. Kan het zijn dat de NAVO ze massaal van inlichtingen voorziet?
Dat laatste lijkt me heel waarschijnlijk. Denk dat de data van al die Awacs en Rivet Joints toestellen direct naar Kiev gaan. Ze weten precies waar de Russische troepen en vliegtuigen zijn.

Hopelijk heeft de Navo ook de Russische communicatie gekraakt en weten ze dus ook wat de Russen van plan zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

tormentor1985 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:40:
[...]

Jeetje, we staan op het punt de derde wereldoorlog te beginnen en jij maakt je nog steeds druk om het klimaat, het sprookje van de energietransitie en een jaartje niet op vakantie gaan. De tering de laatste keer dat ik in een vliegtuig zat is meer dan 5 jaar geleden en ik heb sowieso maar 4 retour vluchtjen gedaan in mijn 36 jaar op deze wereld.
Van het gas af is wel de beste manier om passief te strijden tegen Rusland. We zijn zo afhankelijk van gas/olie dat we geen echte sancties durven nemen.

Bij mij is het andersom, ik heb 36 retourvluchten gedaan de afgelopen 4 jaar. Maar zie de relevantie niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:54
[...]

Jeetje, we staan op het punt de derde wereldoorlog te beginnen en jij maakt je nog steeds druk om het klimaat, het sprookje van de energietransitie en een jaartje niet op vakantie gaan. De tering de laatste keer dat ik in een vliegtuig zat is meer dan 5 jaar geleden en ik heb sowieso maar 4 retour vluchtjen gedaan in mijn 36 jaar op deze wereld.

Ik zou de focus leggen op het uitbreiden van onze slagkracht en het uitbreiden van patriot voordat Putin het voor elkaar krijgt 1 van zijn kernraketten hier op de grond te krijgen. Dan heeft verduurzamen van onze woning nog weinig nut...
Je snapt niet dat het punt is dat we energieafhankelijk zijn van Rusland? Dat we daarmee wellicht ook onze laatste kans grijpen om onze klimaatproblematiek te voorkomen is bijvangst.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

_eLMo_ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:00:
[...

Mijn directeur heeft mij vandaag verteld dat ze al een aantal Wit Russische programmeurs naar de EU hebben gehaald omdat ze weg wilden uit het regime. Contact met de programmeurs die dat ook willen blijft, de rest word gestopt.
Mooi! Kan hij altijd als PR inzetten. Voor degene die zich machteloos voelen: kijk op wiki eens door de oligarch collectie. Genoeg met banden met NL of Westerse bedrijven. Boycot ze, name en shame (hoi Tiesto) op social media en druk opbouwen daarmee. Indirect financieren ze de oorlog dus elke samenwerking die we kunnen blokkeren is een kleine winst.

Er zijn meer middelen maar dan zit je al snel grijs of niet helemaal legaal maar ja oorlog... Russische zijde zette bijvoorbeeld al valse bommeldingen in. Hier in Europa zal een bedrijf vast verplicht moeten ontruimen..

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:31

HaterFrame

Well... Poo came out!

YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:42:
[...]

Die kooien/dakjes zijn meer tegen de molotovs in de steden dacht ik.
(Hadden ze geleerd in Grozny)
Onderandere maar ook voor het versplinteren van een ouderwetse RPG kop op afstand van het daadwerkelijke pantser, dan kan de druk van de explosie makkelijker weg. Vandaar dat die kooiconstructie ook een cm of 10 20 van het pantser geplaatst is.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:43:
[...]

En dan heb je nog andere miljoenensteden als Lviv, Odessa, Charkov, Dnipro waar hetzelfde speelt om over het controleren van het uitgestrekte platteland nog maar te zwijgen.
Net weer ge-update met mijn vrouw in Odessa.
Ze wil eigenlijk niet meer weg via Moldavie/Roemenië. Ze maakt zich vooral zorgen over de Oekraïners in Kyiv ivm de willekeurige beschietingen, maar heeft nog het volste vertrouwen dat de Oekraïners de Russen gaan laten zien wie de baas is in Oekraïne.

Respect en angst vlogen beiden door me heen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:02
PLAE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:27:
Sommige Russen hebben het onderweg niet makkelijk. Lees vooral de vertaling eronder even haha.

[Embed]
Heel goed. Een Russische generatie die geen oorlog hebben gevoerd en ook de andere wereld kent...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:47:
[...]

Die soldaten gedragen zich dan als vriendelijke agressor, die zitten in de waan dat de bevolking op hen zit te wachten? Normaalgesproken zouden ze toch de hele supermarkt confisqueren?
Vind dat ook bijzonder om te zien. Alsof het goede vrienden zijn. Raampje open beetje ouwehoeren terwijl een mini eiland op zee 13 zonder pardon worden afgeknald.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
[...]

Die soldaten gedragen zich dan als vriendelijke agressor, die zitten in de waan dat de bevolking op hen zit te wachten? Normaalgesproken zouden ze toch de hele supermarkt confisqueren?
Propaganda van Rusland heeft wel gewerkt op eigen bevolking...
Is averechts gaan werken op die van Oekraïne...

O en aan het begin van een oorlog zal er wel een run geweest op de supermarkten en winkels voor levensmiddelen...

[ Voor 12% gewijzigd door klaw op 26-02-2022 09:51 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Stylze schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:33:
[...]

Lijkt me sterk dat ze eerst sterkste krachten sturen, wij weten niks van de strategie van de russen.

Misschien offeren ze eerst de zwakke troepen op zodat ze minder risico lopen goede troepen te verliezen. Zo gek zijn die Russen wel hoor om gewoon troepen op te offeren voor "the greater good"

Werd hier eerder ook gemeld dat ze eerst oude troep gebruiken en pas later modernere choppers en straaljagers in gaan zetten.

Maar denk alsnog dat de Russen dachten hiermee al verder te komen dan ze nu zijn hoor.
Maar je weet nooit wat ze allemaal van plan zijn nog.
Zou kunnen, maar betwijfel of dat een goede tactiek is.

Als Rusland binnen 2 dagen een overwinning had behaald had de wereld het langzaam moeten accepteren. Zolang de strijd echter duurt wordt het net om Rusland steeds groter en sterker, alsmede de versterkingen welke naar Oekraïne gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Echter, zonder brandstof heb je helemaal niks aan zo'n homp staal.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-08 01:27
klaw schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Ja die verkochten brandstof om eten te kopen, en uit bezet Oekraïens gebied komen ook berichten dat soldaten eten proberen te kopen, gister was er een filmpje (stond hier ergens een paar honderd berichten terug) dat ze werden uitgescholden toen ze dit probeerden...
Eigenlijk ook sneu voor die soldaten. Zij zijn zo gehersenspoeld dat ze geloven het volk te helpen, en hen te bevrijden van de nazi's en fascisten. Denk oprecht dat sommige echt niet beseffen dat ze een onschuldig land aan het binnenvallen zijn.

Zoals de journalist ook zei van de NOS in Rusland. Ze leven in een andere wereld met een hele andere waarheid.

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Laatst online: 13:02
https://nos.nl/l/2418897

Russische oud-topschaker Kasparov: 'Europa spekt de oorlogskas van Poetin'

Interessant interview met iemand die dit al zag aankomen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Ze hebben ze net bevrijd van de nazi bezetting. Ze hadden vast wat meer waardering verwacht :?
:s

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 12:56
Pukson schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:51:
[...]

Eigenlijk ook sneu voor die soldaten. Zij zijn zo gehersenspoeld dat ze geloven het volk te helpen, en hen te bevrijden van de nazi's en fascisten. Denk oprecht dat sommige echt niet beseffen dat ze een onschuldig land aan het binnenvallen zijn.

Zoals de journalist ook zei van de NOS in Rusland. Ze leven in een andere wereld met een hele andere waarheid.
Die soldaten hebben we toch ook gewoon internet en social media?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Dan heb je wel lef als Oekraïner.

Aan de andere kant, als ik de lacherige reactie van die Russen zo hoor geloven zij het allemaal ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Yaksa schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:50:
[...]

Echter, zonder brandstof heb je helemaal niks aan zo'n homp staal.
Dat zonder brandstof zal wel meevallen, daar Rusland zelf de grootste olieproducent ter wereld is :P

De logistieke aanvoerketen zal best wel weer op orde komen. Het is niet uniek dat zo'n keten verstoord raakt in een oorlog. Iets met aanvalsplannen die sneuvelen bij de eerste afgevuurde kogel enzo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaw
in praktijk heeft Rusland er 20, 5 voor showroom modellen, 5 voor shows, rest voor onderdelen...
Door een lange lijst problemen met productie is die nooit van de grond gekomen...
Er schijnen ook een aantal problemen meet te zijn die in het ontwerp zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:58
hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Pech is iets anders dan 'out of fuel, out of food'. Dat hoor je te plannen.
Tuurlijk. zullen ze ook hebben gedaan.

Maar als de bevoorrading aangevallen wordt onderweg maakt dat het ook niet makkelijker natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:46
alexbl69 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:50:
Zolang de strijd echter duurt wordt het net om Rusland steeds groter en sterker, alsmede de versterkingen welke naar Oekraïne gaan.
De kans dat een Russische marionet door de bevolking geaccepteerd gaat worden lijkt me inmiddels nul.

De enige optie die rest is totale bezetting en onderdrukking met hard geweld als in witrusland. Verschil is dat het daar witrussische militairen zijn die dat doen, dat gaat hier niet gebeuren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Iemand nog updates over Xherson binnengekregen? Het zou door de Russen zijn ingenomen, maar de burgemeester aldaar stelt dat het nog Oekraïens is, en de Russen zouden juist om de stad heen zijn gegaan: https://twitter.com/mattia_n/status/1497468686461980672

Wat beelden uit Melitopol: https://twitter.com/maxseddon/status/1497487993837432835

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-08 01:27
praliwi schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:52:
[...]

Dat is allemaal fake news uit de westerse wereld. Als jij wordt opgevoed met een hele andere waarheid, dan de echte. Je hele leven lang.

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:52:
[...]

Dat zonder brandstof zal wel meevallen, daar Rusland zelf de grootste olieproducent ter wereld is :P
Dat waren landen als Irak en Iran ook, maar deze landen hadden maar een zeer beperkte raffinagecapaciteit.

Dat zal in Rusland meevallen, maar het is dus geen automatisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 11:20
JB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:50:
[...]

Vind dat ook bijzonder om te zien. Alsof het goede vrienden zijn. Raampje open beetje ouwehoeren terwijl een mini eiland op zee 13 zonder pardon worden afgeknald.
Maar ook daar klonk vanaf het Russische fregat door dat ze eigenlijk helemaal niet wilden aanvallen. Eerst een waarschuwing en het verzoek zich over te geven. Daarbij nog de vraag of ze het hadden gehoord. Ik vraag mij af wat er gebeurd was als de Oekraïners niet hadden gereageerd.

Ik vraag mij werkelijk af in hoeverre het Russische leger achter deze invasie staat. Of volgen ze enkel instructies op van een legertop die wordt aangestuurd door een minister die bang is voor Poetin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:49:
[...]

Ze wil eigenlijk niet meer weg via Moldavie/Roemenië. Ze maakt zich vooral zorgen over de Oekraïners in Kyiv ivm de willekeurige beschietingen, maar heeft nog het volste vertrouwen dat de Oekraïners de Russen gaan laten zien wie de baas is in Oekraïne.

Ik heb hetzelfde met mijn schoonfamilie, ook in omgeving Odessa (Fontanka, vlakbij de legerbasis daar). Vastberadenheid en vertrouwen in goede afloop is bewonderenswaardig. En wat men tot nu toe heeft laten zien zorgt er ook voor dat de rest van het land alleen maar strijdbaarder wordt heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

KrazyJay

wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:52:
[...]

De logistieke aanvoerketen zal best wel weer op orde komen. Het is niet uniek dat zo'n keten verstoord raakt in een oorlog. Iets met aanvalsplannen die sneuvelen bij de eerste afgevuurde kogel enzo.
Ze hebben al moeite genoeg met Kiev. Dan heb je de Krim nog van waar men de landbrug naar de DNR wilt leggen langs Mariupol, de rest lijkt me allemaal niet meer te zijn dan wat afleiding. Wat een Zelensky doet in Kiev zal ongetwijfeld de bevolking gigantisch motiveren ook mee te strijden tegen de russen, maar tegelijk is Zelensky nu wel het primaire doel geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Pukson schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:53:
Dat is allemaal fake news uit de westerse wereld. Als jij wordt opgevoed met een hele andere waarheid, dan de echte. Je hele leven lang.
Dan staat je als dienstplichtige toch een grote verrassing te wachten als je denkt op 'oefening' te gaan...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:27
MaStar schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:51:
https://nos.nl/l/2418897

Russische oud-topschaker Kasparov: 'Europa spekt de oorlogskas van Poetin'

Interessant interview met iemand die dit al zag aankomen....
Wat dat betreft zijn de opmerkingen hier dat verduurzamen helpt echt niet zo heel gek hoor. Kijk waar het geld voor fossiel heengaat. Willen wij echt landen als Rusland en Saoedie-Arabie sponsoren? Je hoeft geen eco warrior te zijn om hier een steentje aan bij te dragen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:33
[...]

Kijk eens naar de Nederwappies, als er maar genoeg fakenews wordt verspreidt gaan ze het vanzelf geloven.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:31
NiGeLaToR schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Op Youtube doet deze het goed. In de praktijk werken er.. 0?
Voor alle figuren die denken dat het Russische leger een afgetrapte bende is, lees dit even.

Daarnaast, voor de discussies over knalgeweren is een apart topic.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Rukapul schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Dat waren landen als Irak en Iran ook, maar deze landen hadden maar een zeer beperkte raffinagecapaciteit.

Dat zal in Rusland meevallen, maar het is dus geen automatisme.
Klopt, maar Rusland sla ik militair toch aanzienlijk hoger in dan Irak of Iran. Irak had nog tanks als de T-54/55 van 50 jaar terug bijvoorbeeld. Ook nog slecht onderhouden. Iran kampt met nog grotere problemen, door o.a. de embargo's.

Rusland heeft veel moderner materieel, en ook veel meer eigen raffinagecapaciteit.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:53:
Iemand nog updates over Xherson binnengekregen? Het zou door de Russen zijn ingenomen, maar de burgemeester aldaar stelt dat het nog Oekraïens is, en de Russen zouden juist om de stad heen zijn gegaan: https://twitter.com/mattia_n/status/1497468686461980672

Wat beelden uit Melitopol: https://twitter.com/maxseddon/status/1497487993837432835
Van kherson alleen wat onbevestigde berichten gezien dat Oekraïne weer terug de baas was.
Iets naar boven staat nog wel ergens een linkje dacht ik.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bernard0343 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:56:
[...]

Voor alle figuren die denken dat het Russische leger een afgetrapte bende is, lees dit even.

Zie net een filmpje op Reddit van een Russische soldaat die gevangengenomen is. Ziet er uit als een 18 jarige die helemaal getraumatiseerd is. Niet zo spectaculair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
KrazyJay schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:55:
Wat een Zelensky doet in Kiev zal ongetwijfeld de bevolking gigantisch motiveren ook mee te strijden tegen de russen, maar tegelijk is Zelensky nu wel het primaire doel geworden.
Moet denken aan de strategische blunder van Hitler tijdens de Battle of Britain. Hij wou wraak voor een Brits bombardement op Berlijn, daarom stopte hij aanvallen op vliegvelden en ging alle aandacht naar Londen met als gevolg dat de RAF zich kon herstellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bernard0343
[...]

Sterkte. Ik hoop dat je vrouw en familie veilig zijn en blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Estimated losses of the opponent are: planes - 14 od. , helicopters - 8 stars. , thin ‒ 102 from. , BBM ‒ 536 from. , cannon - 15 stars. , ZRK BUK-1 from. More than 3.5 thousand Russian occupants were killed, and almost 200 more prisoners.
---
https://www.facebook.com/UkrainianLandForces
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/CinCAFU
---

Hartbrekend om gisteren met Oekraine's collega's te spreken die nu aan het vluchten zijn, een vrouw met twee kinderen die nu naar mijn collega's in Polen probeert te komen en nog een aantal anderen.

Mijn collega's in Krakow doen op dit moment alle moeite om voor onze collega's die uit Oekraine onderdak en hulp te regelen terwijl andere in Europa voor financieele bijstand zorgen.
---

Rusland moet van SWIFT worden afgesloten, geen zwakke halve maatregelen meer maar actie.

[ Voor 39% gewijzigd door marshallq op 26-02-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
stefanass schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb hetzelfde met mijn schoonfamilie, ook in omgeving Odessa (Fontanka, vlakbij de legerbasis daar). Vastberadenheid en vertrouwen in goede afloop is bewonderenswaardig. En wat men tot nu toe heeft laten zien zorgt er ook voor dat de rest van het land alleen maar strijdbaarder wordt heb ik het idee.
Het vertrouwen en de vastberadenheid na nog geen week oorlog, vind ik niet zo bewonderingswaardig. Hoe langer deze oorlog duurt, des te meer het geloof op een "goede" afloop zal afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
RoD schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:53:

Ik weet dat je wel eea aan Russisch / Oekraiens begrijpt;
https://dumskaya.net/news...rayut-gorod-na-li-160332/

Volgens deze site is Xherson nog in Oekraïense handen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

NiGeLaToR schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Op Youtube doet deze het goed. In de praktijk werken er.. 0?
Ik meen 4, maar de bron blijf ik nog even schuldig.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:54
[...]

Het is meestal makkelijker om empathie te hebben als je elkaar in de ogen kunt kijken? Op een knop drukken en een raket op een eiland schieten is psychologisch makkelijker dan mensen die je op 2 meter afstand hebt staan doden?

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:58:
[...]

Zie net een filmpje op Reddit van een Russische soldaat die gevangengenomen is. Ziet er uit als een 18 jarige die helemaal getraumatiseerd is. Niet zo spectaculair.
Ja, want één soldaat staat natuurlijk symbool voor alle 1+ miljoen soldaten.

Een dienstplichtig soldaat is van een ander kaliber dan de Spetznaz of andere special forces ofzo.

Rusland zit militair echt niet meer in de jaren 30 hoor, ondanks alle vooroordelen hebben die behoorlijk wat goed en modern spul.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik zou de focus leggen op het uitbreiden van onze slagkracht en het uitbreiden van patriot voordat Putin het voor elkaar krijgt 1 van zijn kernraketten hier op de grond te krijgen. Dan heeft verduurzamen van onze woning nog weinig nut...
Het gaat er uiteraard over dat we minder afhankelijk moeten worden van (Russisch) gas/olie, want met dat geld blijft ook hun leger sterk.

Anderzijds: als deze oorlog al lang gedaan is zal het klimaatprobleem nog steeds erger worden, wat nog veel meer schaarste, conflicten en migratie triggert.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2022 10:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Ik herken dit echt volledig :)

Слава Україні

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

HCMarX schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Het is meestal makkelijker om empathie te hebben als je elkaar in de ogen kunt kijken? Op een knop drukken en een raket op een eiland schieten is psychologisch makkelijker dan mensen die je op 2 meter afstand hebt staan doden?
Wellicht maar lijken zo wel 2 werelden zo groot dat contrast overkomt. Het is dat die gast met zijn dashcam geen koffie bij had…

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Een dienstplichtig soldaat is van een ander kaliber dan de Spetznaz of andere special forces ofzo.

Rusland zit militair echt niet meer in de jaren 30 hoor, ondanks alle vooroordelen hebben die behoorlijk wat goed en modern spul.
Nee ik gok niet dat ze in 2022 nog steeds met ze 2e komen aanlopen met 1 wapen. Inderdaad.

Maar sommige hier laten het overkomen alsof Rusland 1.000.000 maximaal gedreven soldaten in dienst hebben. Moeten niet overdrijven en doen alsof Rusland onverslaanbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

stefanass schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:59:
[...]

Ik weet dat je wel eea aan Russisch / Oekraiens begrijpt;
https://dumskaya.net/news...rayut-gorod-na-li-160332/

Volgens deze site is Xherson nog in Oekraïense handen
Правильно :Y Vooral Russisch trouwens, Oekraiens ken ik alleen op basis van het Russisch.

Die link is overigens inderdaad wat ik bedoelde, is op basis van de uitspraken van de burgemeester. Het artikel is nog niet weer geüpdatet, dus voor nu gaan we er maar even vanuit dat het nog Oekraiens is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

In mijn ervaring zijn er erg veel Oekraïners met dit soort ‘zwarte’ humor.

Geen illusie dat hij zonder wapen iets kan aanrichten en verteld ze ‘subtiel’ dat ze moeten optiefen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:03:
[...]

Nee ik gok niet dat ze in 2022 nog steeds met ze 2e komen aanlopen met 1 wapen. Inderdaad.

Maar sommige hier laten het overkomen alsof Rusland 1.000.000 maximaal gedreven soldaten in dienst hebben. Moeten niet overdrijven en doen alsof Rusland onverslaanbaar is.
Imho is een oorlog met Rusland niet te winnen, maar Rusland kan wel een oorlog verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]
Tja, dat hadden Trump-aanhangers ook.
Fake news roepen over alles wat waar is en andersom desinformatie verspreiden.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Inmiddels dag drie en de 'fog of war' is nog niet opgetrokken. Ik volg een paar media en heb wat beeldmateriaal bekeken, oa in de pro-Rusland Telegram kanalen. En hier.

Als amateur slagveld student, 30 jaar lezen over en kijken naar historische events, van klassiek tot recent/modern kun je wel een paar dingen vaststellen die enorm opvallen:

- de opmars van de Russen aan de grens ging heel soepel. Te soepel. Alsof Ukraine wist dat een grensconflict niet haalbaar was en langere bevoorradingslinies naar door Ukraine gekozen plekken in hun voordeel werken. Ik las dat ook in Amerikaanse documentatie die Virtuozzo deelde: Rusland heeft een logistiek probleem als er bijvoorbeeld geen spoorlijnen zijn. Dat ze na 2 dagen al logistieke ellende ervaren voor zo'n enorm leger is fabelachtig slecht gepland, of juist goed gepland door Ukraine?
- de chaotische opmars: ik zie overal filmpjes van losse Russische eenheden, al dan niet aangeschoten. Konvooien zonder dekking, geen volledige ondersteunde opmars, geen gecoordineerde luchtsteun. Je ziet geen strategische en geoliede oorlogsmachine. We zijn wellicht gewend geraakt aan de luchtoverwicht strategie van de VS en andere geallieerde landen, maar dit oogt enorm kwetsbaar en dat zie je terug in de beelden van brandend Russische gemarkeerd materieel.
- kwaliteit van materieel en uitrusting: het ziet er nog steeds koude-oorlog niveau uit, terwijl de propaganda ons een modern, goed uitgerust, professioneel russisch leger toont.
- Het duurde 1 dag voor we oorlogsmisdaden bij ons ontbijt geserveerd kregen, op structurele schaal.
- Luchtoverwicht werd na op dag 1 geclaimd en nog steeds lijkt het verre van het geval. Opmerkelijk.

Ik lees dat mensen verwachten dat Rusland 'z'n beste troepen pas later sturen', maar om eerlijk te zijn lijkt me dat een strategie die in theorie kan werken in ruwe cijfers (vijand munitie laten opmaken op je kannonnenvoer) maar funest voor je moraal. Wat ga je dan zeggen: we hebben je broeder opgeofferd dus nu moet jij het maar afmaken? Als propaganda het enige is wat men hoort is dit al lastig, maar iedereen heeft internet - je ziet Russische troepenopstoppingen gewoon op Google maps.
Tevens begrijp ik dat Wagner en/of andere huurlingen worden ingezet, ook een teken aan de wand dat het alles behalve gaat zoals men wil.

De vraag is of Ukraine het lang genoeg kan uithouden. Munitie zal bijvoorbeeld vooral een probleem van logistiek zijn: er is wellicht genoeg, maar niet per se op de juiste plek en het juiste moment. Ook Ukraine heeft logistiek nodig, maar kan bijvoorbeeld wel burgerbevolking inzetten. Die burgerbevolking die tevens bereid lijkt de wapens op te pakken om te vechten voor huis en haard.

Tenslotte de kat-in-het-nauw-theorie: een zero sum game optie wordt her en der al aangehaald. Als Putin de Ukraine niet kan krijgen, dan de Ukrainers zelf ook niet. Inzet van massavernietigingswapens in stedelijk gebied kan echter de publieke opinie in het Westen wel verder kantelen. Want ook dat is in twee dagen aan het veranderen. Ondertussen blijven de appjes van mensen die in veiligheid zijn gebracht of naar Polen konden reizen binnen druppelen - familie en vrienden van vrienden van mij hebben zo angstige dagen, net als Tweakers hier. In de EU wordt iedereen geraakt door een conflict als dit.
[...]

Dit was exact de verwachting die we allemaal hadden. De Russische beer die over Ukraine heen walst. We zien het vooralsnog nog niet en dat begon eigenlijk al in de weken voorafgaand aan de inval: doodvriezende Russen in afwachting van wat komen ging. Ik weet niet hoe ik dat moet duidden - de toekomstige geschiedenis zal het uitwijzen?

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-02-2022 10:10 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:03:
[...]

Dat klopt, moeten we zeker niet doen. Maar andersom moeten we ook niet doen alsof één gevangengenomen dienstplichtig soldaat representatief is voor het hele leger.

Je ziet het hier in commentaren wel vaker, veel mensen lijken te denken dat het Rusische leger qua materieel nog helemaal uit de jaren 50 stamt. Ja, er zal best oud materieel nog in dienst zijn, maar dat is in het westen ook. De M-16 (of versies daarvan) is nog altijd het standaard infanteriewapen van veel NAVO-landen. Stamt ook al uit eind jaren 50. Om maar een voorbeeld te noemen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
feye1 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:24:
Zou mooi zijn als Oekraïne de overhand krijgt en Rusland op bepaalde plekken kortstondig binnenvalt. :+
Het zou wel goed voelen maar het is koren op de molen voor de narratief van Poetin dat Oekraine een gevaarlijk land is... Lijkt me een slecht plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
[...]

Dat artikel gaat voornamelijk over materiaal. Het enige wat ontbreekt is tactiek en moreel. Losstaand heeft het geen enkele waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 22:02

icecreamfarmer

en het is

wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Mee eens maar logistiek is niet hun sterkste punt en heel eerlijk tov de Amerikanen lijken ze behoorlijk aan te kloten.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bernard0343 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:05:
[...]

Imho is een oorlog met Rusland niet te winnen, maar Rusland kan wel een oorlog verliezen.
Dat komt denk ik eerder door nucleaire wapens dan aantal troepen

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

UKR BuZa:

Als dit toch eens zou kloppen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:06:
[...]

Dat klopt, moeten we zeker niet doen. Maar andersom moeten we ook niet doen alsof één gevangengenomen dienstplichtig soldaat representatief is voor het hele leger.

Je ziet het hier in commentaren wel vaker, veel mensen lijken te denken dat het Rusische leger qua materieel nog helemaal uit de jaren 50 stamt. Ja, er zal best oud materieel nog in dienst zijn, maar dat is in het westen ook. De M-16 (of versies daarvan) is nog altijd het standaard infanteriewapen van veel NAVO-landen. Stamt ook al uit eind jaren 50. Om maar een voorbeeld te noemen.
Als er veel moderner spul voor handen is weten ze dat aardig verborgen te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:31

HaterFrame

Well... Poo came out!

Klopt, op papier mooi maar die is nog niet inzetgereed. Hell, die word nog niet eens massa geproduceerd en is dus ook geen factor in deze oorlog.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:40
FabianGTI schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:56:
[...]

Kijk eens naar de Nederwappies, als er maar genoeg fakenews wordt verspreidt gaan ze het vanzelf geloven.. ;)
Dat is nog wel meest extreme in West Europa hebben we gewoon toegang tot meerdere medialandschap in Rusland niet. Vandaar dat Rusland in Baudet graag wat centjes geeft in ruil voor propaganda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Laatst online: 09:43
Accretion schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Van het gas af is wel de beste manier om passief te strijden tegen Rusland. We zijn zo afhankelijk van gas/olie dat we geen echte sancties durven nemen.

Bij mij is het andersom, ik heb 36 retourvluchten gedaan de afgelopen 4 jaar. Maar zie de relevantie niet.
Gas is juist het perfecte alternatief voor bruinkool en steenkool en houtige brandstof. Gas is een van de schoonste brandstoffen. Waar gaan we die stroom die we nodig hebben voor al die warmtepompen vandaan halen? Kerncentrales staan er ook niet morgen die we zeker nodig hebben als je van alle fossiele brandstoffen af wilt en dan nog hebben we gas aangedreven turbines nodig om op en af te schalen.

Qua gas zijn we helemaal niet zo afhankelijk meer van Rusland. Gezien Rusland inmiddels al was gestopt met het leveren van meer gas dan strikt is afgesproken (en ook nog eens tegen een torenhoge prijs) heeft europa allang besloten LNG per schip uit Amerika te halen. De export van LNG is gigantisch toegenomen en dat is goed voor een ons gezien die prijs vele malen lager is dan gas uit Rusland. Ook dit zal Rusland hard treffen gezien hun al niet al te denderende economie (ter vergelijking de economie van België en Nederland is sterker dan heel Rusland) voor 5% ontstaat uit gas export wat dadelijk dus zal weg vallen.

Verder mag iemand zoveel lijnvluchten pakken als ze willen. Maar dan moet men tegelijk niet neerkijken op mensen die wat meer gas gebruiken omdat ze hun huizen niet willen of kunnen verduurzamen en door blijven rijden in ICE auto's omdat dat betaalbaar is zonder je direct in de schulden te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Bernard0343 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:05:
[...]

Kun je me uitleggen wat er valt te winnen in deze oorlog? met de kennis van het hier en nu?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:38

steveman

Comfortabel ten onder

HaterFrame schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:09:
[...]

Klopt, op papier mooi maar die is nog niet inzetgereed. Hell, die word nog niet eens massa geproduceerd en is dus ook geen factor in deze oorlog.
Ik meen T-90s gezien te hebben in filmpjes, met reactief pantser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7j2xBB9iS3pvI7BoZ9TG0a51QE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bIcSHuA0WM50ao9u1h0AzNRE.png?f=user_large

Dat werkt ook wel tegen een holle lading...

... maar moderne systemen, zoals de Javelin, hebben er dan ook twee.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:55
Ook niet vergeten dat de gemiddelde Russische soldaat geen geharde huurling is maar wel 18-jarige net geen tieners.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:35
DR!5EQ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:11:
[...]

Kun je me uitleggen wat er valt te winnen in deze oorlog? met de kennis van het hier en nu?
Ergens ver terug in dit topic heeft iemand een samenvatting gemaakt van alle economische waarde van ukraine. Veel grondstoffen, landbouw grond etc.. dat samen verpakt met virtuozo's uitleg. Is dat putin kennelijk de mondjes moet voeden van zijn vriendjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
steveman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:11:
[...]

[Afbeelding]

Tegen een Javelin helpt geen enkele tank. En als je de meest moderne tank met actieve bescherming hebt, is het alsnog een risico. Een tank is altijd kwetsbaar tegen geleide wapens, de een wat meer dan de ander. Amerikanen en andere Westerse landen brengen hun tanks gewoon zelden zo in gevaar zonder infanterie ondersteuning.

Wat echter wel helpt tegen geleide wapens is een gecoordineerde opmars, waarbij je je flanken niet zo blootlegt en zorgt voor een logitieke ondersteuning. Het probleem begint als je je focust op 1 wapen of 1 wapensysteem. Het is een militair apparaat, de som van alle factoren bepaalt je succes, niet je weerbaarheid van 1 ding tegen 1 ander ding.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Wozmro schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:13:
Ook niet vergeten dat de gemiddelde Russische soldaat geen geharde huurling is maar wel 18-jarige net geen tieners.
Wat is de demografie van het Russisch leger?

Had op 9gag (of all places) een filmpje gezien van iemand uit 2017 die het over de demografie van Rusland had, dat 'nu' het moment was om iets te doen, puur op basis van demografie.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Voor allen die het nog niet gezien hebben, hier een van de beschermheilige van Oekraïne.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZ5pwe7xW5fDba0hKAXYl_FiIhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsD7DZvdCzgImoYz821qXrtm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlZ3jknIqbq3H8VRjMi3nYOFwPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1dURfFWPpQmeBYI1zNccNxw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE

De burgemeester van L'viv beweert dat er een (kleine) landing is geweest in Brody. Dit zou de eerste actie op de grond zijn zo ver in het westen. Er zou nog gevochten worden.

Update:

[ Voor 15% gewijzigd door PLAE op 26-02-2022 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

[Afbeelding]

Dat klopt, de T-90S is voorzien van Kontakt 5 reactive armour. De T-90M en T-90MS zijn voorzien van Relikt, de opvolger van Kontakt-5, die bestand is/zou moeten zijn tegen tandem warheads, zoals o.a. de Javelin.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

MikeyMan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:09:
[...]

Als er veel moderner spul voor handen is weten ze dat aardig verborgen te houden.
Nou ja het is lastig, want in de basis heeft Rusland 3 MBT’s in dienst. De een nog ouder dan de ander. T-72, T-80 en de T-90. Maar, die zijn wel voor een deel geüpgrade. Punt is echter dat de aantallen die volledig geüpgrade zijn aardig beperkt lijken te zijn (paar honderd exemplaren).

Men teert voornamelijk op ex-Sovjet spul en dat is ook logisch, Rusland is nu eenmaal relatief geen rijk land.

Overigens, wat ben ik blij dat we toch iets van noemenswaardige hulp gaan bieden en dat NATO landen toch eensgezind lijkt te worden. Ook wat betreft SWIFT. Tezamen met alle berichten dat de opmars bedroevend is best positief.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
Wozmro schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:13:
Jongens van 18 zijn eigenlijk nog gewoon kinderen, iets van alcohol (groot probleem onder de strijdkrachten in rusland) en je hebt het equivalent van een studenten vereniging...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Laatst online: 09:43
HCMarX schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Je snapt niet dat het punt is dat we energieafhankelijk zijn van Rusland? Dat we daarmee wellicht ook onze laatste kans grijpen om onze klimaatproblematiek te voorkomen is bijvangst.
We zijn helemaal niet afhankelijk en halen allang ons gas uit de VS door die dwaze prijzen die Rusland ons in rekening brengt. Gelukkig maar, misschien dat de rekening dan weer wat lager kan volgend jaar.

Gas hebben we gewoon nodig. Een warmtepomp is veel minder efficiënt zolang deze worden aangedreven door bruinkool centrales in Duitsland of een biofuel kachel ergens in de buurt brandend op hout uit Amerika. Dit is geen oplossing maar juist het verergeren van het probleem.

Duitsland is jaloers op onze gas infrastructuur. Zij krijgen daar subsidie om op het gas over te stappen terwijl de buurman net over de grens subsidie krijgt om de aansluiting uit dezelfde leiding af te laten doppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]Ik meen T-90s gezien te hebben in filmpjes, met reactief pantser.
[Afbeelding]
Ook mooi dat ze een half geasfalteerd karrespoor een 'highway' noemen. Ik heb gisteren met Google Streetview een tijdje door de omgeving gereden en er zijn 'hoofdwegen' waar twee vrachtwagens elkaar niet eens kunnen passeren zonder de berm te moeten gebruiken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
analogworm schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:14:
[...]

Ergens ver terug in dit topic heeft iemand een samenvatting gemaakt van alle economische waarde van ukraine. Veel grondstoffen, landbouw grond etc.. dat samen verpakt met virtuozo's uitleg. Is dat putin kennelijk de mondjes moet voeden van zijn vriendjes.
*knip* je zit op een forum, daar reageren mensen op vragen

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 26-02-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:38

steveman

Comfortabel ten onder

wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:15:
[...]

Dat klopt, de T-90S is voorzien van Kontakt 5 reactive armour. De T-90M en T-90MS zijn voorzien van Relikt, de opvolger van Kontakt-5, die bestand is/zou moeten zijn tegen tandem warheads, zoals o.a. de Javelin.
Ik bedoelde 's' als in meervoud, geen idee welke variant het verder is.

En net wat @NiGeLaToR zegt, tanks op zich zijn alleen maar geweldmagneten. Zie ook de filmpjes van tanks in Syrië(?) in stedelijk gebied. Die kwamen er bijzonder bekaaid van af.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

klaw schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:16:
[...]

Jongens van 18 zijn eigenlijk nog gewoon kinderen, iets van alcohol (groot probleem onder de strijdkrachten in rusland) en je hebt het equivalent van een studenten vereniging...
Ja dat is en strategie, vodka droppen voor de russen. Dat ze zich letterlijk maar lamzuipen.....Of eten droppen wat vergiftigd is....

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:35
[mbr]*knip* niet op happen [mbr]

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 26-02-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:18:
[...]

Ook mooi dat ze een half geasfalteerd karrespoor een 'highway' noemen. Ik heb gisteren met Google Streetview een tijdje door de omgeving gereden en er zijn 'hoofdwegen' waar twee vrachtwagens elkaar niet eens kunnen passeren zonder de berm te moeten gebruiken.
Je had het moeten zien voor de infrastructuur verbeteringen die ze sinds 2014 gestart hebben :x
Dit ziet er best prima uit.

Heb daar genoeg met de auto gereden ook net voor die tijd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Luchtalarm in Kiev gaat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Hoorde het ook net op de live cams.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Korte docu over de Javelin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:47
Stel Rusland trekt zich terug. Wat weerhoud ze er van om over 6 maanden opnieuw binnen te vallen? Is het bijvoorbeeld mogelijk dat zodra Rusland zich terugtrekt dat andere landen militairen stationeren in Oekraine (zonder verdragen te schenden)?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 17:04
Waar kijken jullie de live cams?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
kx22 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:23:
Waar kijken jullie de live cams?
YouTube zijn er vele streams. Zoek op live events Ukraine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
PLAE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Tuurlijk. zullen ze ook hebben gedaan.

Maar als de bevoorrading aangevallen wordt onderweg maakt dat het ook niet makkelijker natuurlijk.
Voorbeeld van vernietigd ondersteunend konvooi van de Russen (engineers in dit geval) in de omgeving van Kherson. Brug-unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:07
Het valt mij ook op dat deze Russische aanval absoluut geen mokerslag / blitzkrieg is. Hier en daar wat 'loslopende' tanks en pantservoertuigen, trucks met de anti-tank kanonnen er nog achter midden aan het front. Luchtsteun is niet direct of ondersteunend voor de grondtroepen (zover ik het kan lezen en zien). Het voordeel is dus dat Rusland meer manschappen en materiaal ter beschikking heeft.

Maar dit oogt zeker niet als een tot op de minuut gecoördineerde operatie zoals we kennen van Westerse landen. Kijk naar de Golf oorlog bijvoorbeeld.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit trek ik, net zoals dat andere VN bericht, erg slecht…
Internationaal Strafhof machteloos rond Russische agressie
Het Internationale Strafhof (ICC) heeft laten weten de mogelijkheid te hebben om oorlogsmisdaden door de strijdende partijen te berechten en de situatie in de gaten te houden, meldt persbureau AP. Waar het gaat om de Russische daad van agressie tegen buurland Oekraïne staat het in Den Haag gevestigde ICC machteloos.

Het ICC kan namelijk wat de Russische agressie betreft pas in actie komen als het hiertoe opdracht krijgt van de veiligheidsraad van de Verenigde Naties (VN). Rusland heeft als vast lid van de raad vetorecht en kan zo'n besluit in zijn eentje tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vorkie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:25:

[...]
Tsja, daar kan het ICC niks aan doen, ze hebben een mandaat waar ze zich aan moeten houden. Zonder opdracht gebeurt er nu eenmaal weinig.

Dat is het nadeel van het hele veto-systeem, dat wordt wel vaker gebruikt om politiek te bedrijven. Zie het merendeel van de moties richting Israël die bijna by default door de VS worden geblokkeerd middels een veto.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:32
c-nan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:23:
Stel Rusland trekt zich terug. Wat weerhoud ze er van om over 6 maanden opnieuw binnen te vallen? Is het bijvoorbeeld mogelijk dat zodra Rusland zich terugtrekt dat andere landen militairen stationeren in Oekraine (zonder verdragen te schenden)?
In een dergelijk scenario hoop ik dat Oekraine dan genoeg materiaal geleverd heeft gekregen en alles paraat heeft voor een volgende inval. Het verrassingselement zal dan ook minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
Vorkie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:25:
[...]
Zolang de VN raad vaste leden met vetorecht heeft, kunnen die vaste leden feitelijk doen wat ze willen zonder dat er VN sancties tegenover kunnen komen. Maar daar gaan we niet vanaf komen, de vaste leden gaan dit nooit opgeven helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
c-nan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:23:
Goede vraag voor lange termijn. Vraag voor nu is: waarom zouden ze zich terugtrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 17:04
Als dit Rusland toch nooit gestraft wordt (bang voor kernwapens)....kunnen ze weer daarna jaren opbouwen aan een leger om vervolgens nog een keer te proberen.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 21:39
PLAE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:24:
[...]

Voorbeeld van vernietigd ondersteunend konvooi van de Russen (engineers in dit geval) in de omgeving van Kherson. Brug-unit.

[Twitter]
Rond Kiev ook al zo'n filmpje (geen link, want overduidelijk "highway of death" beelden). Als het een bewuste tactiek van UA is om logistieke colonnes aan te vallen, is dat verdomd slim. HArdstikke leuk zo'n tank, maar als er geen brandstof naartoe komt, is het voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:28:
[...]

Tsja, daar kan het ICC niks aan doen, ze hebben een mandaat waar ze zich aan moeten houden. Zonder opdracht gebeurt er nu eenmaal weinig.

Dat is het nadeel van het hele veto-systeem, dat wordt wel vaker gebruikt om politiek te bedrijven. Zie het merendeel van de moties richting Israël die bijna by default door de VS worden geblokkeerd middels een veto.
Zeg niet dat het ICC er wat aan moet doen, ik trek het gewoon slecht dat de agressor in deze kwestie niet uitgezonderd van stemmen wordt over deze kwestie. (En dan ook de tegenpartij die aangevallen wordt)

Dat lijkt mij een logisch iets, maar ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vorkie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Zeg niet dat het ICC er wat aan moet doen, ik trek het gewoon slecht dat de agressor in deze kwestie niet uitgezonderd van stemmen wordt over deze kwestie. (En dan ook de tegenpartij die aangevallen wordt)

Dat lijkt mij een logisch iets, maar ja
Zo werkt het veto-systeem nu eenmaal niet. Zoals gezegd gebeurt dit vrijwel continue (de VS heeft ook moties met een veto geblokkeerd over de inval in Irak en Afghanistan etc).

En dat ga je ook niet aangepast krijgen, want als je dat voorstelt, zullen alle vijf landen met veto-recht daar een veto tegen uitspreken, voor hun eigen belangen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Prosac schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:30:
[...]

Rond Kiev ook al zo'n filmpje (geen link, want overduidelijk "highway of death" beelden). Als het een bewuste tactiek van UA is om logistieke colonnes aan te vallen, is dat verdomd slim. HArdstikke leuk zo'n tank, maar als er geen brandstof naartoe komt, is het voorbij.
Dit tref je al sinds het begin van het conflict aan en is absoluut opmerkelijk. Tijdens je opmars geen corridors maken maar je logistieke ondersteuning (schijnbaar) onbeschermd door vijandelijk gebied laten verplaatsen is eerder dom dan dat Ukraine hun kans grijpt om de logistiek te ontregelen. We weten alleen bar weinig van wat er zich precies afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:09
kx22 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:30:
Als dit Rusland toch nooit gestraft wordt (bang voor kernwapens)....kunnen ze weer daarna jaren opbouwen aan een leger om vervolgens nog een keer te proberen.

Toch?
Met al deze sancties vraag ik me wel af of ze daar de middelen voor gaan hebben.

Vergeet niet dat heel rusland's economie niet veel groter is, of zelfs kleiner, dan de benelux'. Moraal is nu al niet hoog, dat zal niet zo snel verbeteren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In hoeverre werkt Twitter eigenlijk met algoritmes? (zoals Youtube, want dan heb je niet alleen kleuring van Ukraine en Rusland maar ook nog van Twitter misschien?)

[ Voor 53% gewijzigd door Marzman op 26-02-2022 10:35 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1 ... 165 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid