Inmiddels dag drie en de 'fog of war' is nog niet opgetrokken. Ik volg een paar media en heb wat beeldmateriaal bekeken, oa in de pro-Rusland Telegram kanalen. En hier.
Als amateur slagveld student, 30 jaar lezen over en kijken naar historische events, van klassiek tot recent/modern kun je wel een paar dingen vaststellen die enorm opvallen:
- de opmars van de Russen aan de grens ging heel soepel. Te soepel. Alsof Ukraine wist dat een grensconflict niet haalbaar was en langere bevoorradingslinies naar door Ukraine gekozen plekken in hun voordeel werken. Ik las dat ook in Amerikaanse documentatie die Virtuozzo deelde: Rusland heeft een logistiek probleem als er bijvoorbeeld geen spoorlijnen zijn. Dat ze na 2 dagen al logistieke ellende ervaren voor zo'n enorm leger is fabelachtig slecht gepland, of juist goed gepland door Ukraine?
- de chaotische opmars: ik zie overal filmpjes van losse Russische eenheden, al dan niet aangeschoten. Konvooien zonder dekking, geen volledige ondersteunde opmars, geen gecoordineerde luchtsteun. Je ziet geen strategische en geoliede oorlogsmachine. We zijn wellicht gewend geraakt aan de luchtoverwicht strategie van de VS en andere geallieerde landen, maar dit oogt enorm kwetsbaar en dat zie je terug in de beelden van brandend Russische gemarkeerd materieel.
- kwaliteit van materieel en uitrusting: het ziet er nog steeds koude-oorlog niveau uit, terwijl de propaganda ons een modern, goed uitgerust, professioneel russisch leger toont.
- Het duurde 1 dag voor we oorlogsmisdaden bij ons ontbijt geserveerd kregen, op structurele schaal.
- Luchtoverwicht werd na op dag 1 geclaimd en nog steeds lijkt het verre van het geval. Opmerkelijk.
Ik lees dat mensen verwachten dat Rusland 'z'n beste troepen pas later sturen', maar om eerlijk te zijn lijkt me dat een strategie die in theorie kan werken in ruwe cijfers (vijand munitie laten opmaken op je kannonnenvoer) maar funest voor je moraal. Wat ga je dan zeggen: we hebben je broeder opgeofferd dus nu moet jij het maar afmaken? Als propaganda het enige is wat men hoort is dit al lastig, maar iedereen heeft internet - je ziet Russische troepenopstoppingen gewoon op Google maps.
Tevens begrijp ik dat Wagner en/of andere huurlingen worden ingezet, ook een teken aan de wand dat het alles behalve gaat zoals men wil.
De vraag is of Ukraine het lang genoeg kan uithouden. Munitie zal bijvoorbeeld vooral een probleem van logistiek zijn: er is wellicht genoeg, maar niet per se op de juiste plek en het juiste moment. Ook Ukraine heeft logistiek nodig, maar kan bijvoorbeeld wel burgerbevolking inzetten. Die burgerbevolking die tevens bereid lijkt de wapens op te pakken om te vechten voor huis en haard.
Tenslotte de kat-in-het-nauw-theorie: een zero sum game optie wordt her en der al aangehaald. Als Putin de Ukraine niet kan krijgen, dan de Ukrainers zelf ook niet. Inzet van massavernietigingswapens in stedelijk gebied kan echter de publieke opinie in het Westen wel verder kantelen. Want ook dat is in twee dagen aan het veranderen. Ondertussen blijven de appjes van mensen die in veiligheid zijn gebracht of naar Polen konden reizen binnen druppelen - familie en vrienden van vrienden van mij hebben zo angstige dagen, net als Tweakers hier. In de EU wordt iedereen geraakt door een conflict als dit.
Dit was exact de verwachting die we allemaal hadden. De Russische beer die over Ukraine heen walst. We zien het vooralsnog nog niet en dat begon eigenlijk al in de weken voorafgaand aan de inval: doodvriezende Russen in afwachting van wat komen ging. Ik weet niet hoe ik dat moet duidden - de toekomstige geschiedenis zal het uitwijzen?
[
Voor 11% gewijzigd door
NiGeLaToR op 26-02-2022 10:10
]