De Amerikanen boden aan naar Kiev te komen om Zelensky op te halen, dus lijkt mij wel dat je het land nog in en uit komt. Was er gister ook niet een Duitser daar opgehaald?Lynx schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:07:
Als het bekend is hier...
Ik lees net dat NL stingers stuurt en zelensky om munitie vraagt. Is er dan nog een aanvoerroute? Een logistieke keten van Europa naar Oekraïne?
Lijkt me dat je dat dan de levenslijn kan noemen?
Waarom zou die er niet zijn? Oekraine grenst aan een boel NAVO landen. De russen hebben die gebieden niet bezet. Via Polen kan dat soort transport gewoon nog Oekraine in.Lynx schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:07:
Ik lees net dat NL stingers stuurt en zelensky om munitie vraagt. Is er dan nog een aanvoerroute? Een logistieke keten van Europa naar Oekraïne?
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Tenenkrommend ook weer dat je bij de NOS nu leest dat ze “vandaag verzonden zijn” terwijl gisteren bij Jinek wordt gezegd dat ze onderweg zouden zijn. Man man man.dr.lowtune schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:08:
[...]
Op zich snap ik het sentiment wel. We hebben wat geweren beloofd en die zijn er nog steeds niet!
Mijn boefje is liev!
Oekraine grenst aan Polen. Nog wel althans, ik kan me voorstellen dat de Russen die route graag zouden willen afsnijden maar dat is weer een hele grote extra taak bovenop wat ze nu al moeite hebben te bereiken.Lynx schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:07:
And to think they once said that computers would take away jobs.
Inderdaad, wat doet onze minister bij Jinek?JB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:01:
[...]
Gisteren bij Jinek ook zo kansloos om te zien hoe de concrete vragen werden beantwoord met ontwijkende politiek correcte bullshit bingo. Zijn de wapens er al??? Uh we kijken nu…
Ze heeft wel wat anders te doen op dit moment zou je zeggen.
Scherpschuttersgeweren waren moet op tijd en de levering van Stingers hoeft ook geen week meer te duren anders vallen ze in handen van de Russen.
Met militair gevoelige info ga je natuurlijk niet open kaart spelen bij een gezelligheidsprogramma..JB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:01:
[...]
Gisteren bij Jinek ook zo kansloos om te zien hoe de concrete vragen werden beantwoord met ontwijkende politiek correcte bullshit bingo. Zijn de wapens er al??? Uh we kijken nu…
Negatief sentiment? Het is gewoon objectief gezien ruk.jaapstobbe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:58:
[...]
Want de oorlog is al voorbij? Wat is het toch met dat ontzettende negatieve sentiment over wat Nederland kan en wil bijdragen.
Te weinig, te laat. Daar valt weinig positiefs over te melden.
Drie weken geleden was nuttig en haalbaar geweest. Nu niet meer.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2022 09:13 ]
Hij heeft zich compleet misrekend;Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:51:
[...]
Ik verwacht eigenlijk dat Poetin dit allemaal berekenend doet. Hij weet heel goed wat de consequenties zullen zijn. Maar ik verwacht ook dat hij liever sterft als een leider die Rusland weer relevant geprobeerd heeft gemaakt dan dat hij in Den Haag in het strafbankje plaats neemt.
Er zijn volgens https://liveuamap.com/ (opsomming ga niet alle bronnen zoeken...)
In de begin dagen... innemen van vliegveld in de buurt van Kiev mislukt.
Het is niet gelukt om de kleine luchtmacht onschadelijk te maken, gister werden er nog 1 of 2 vliegtuigen met paratroepers neergehaald (ongeveer 200 manschappen in een vliegtuig) door Oekraïense luchtmacht.
Oekraïense luchtmacht heeft tegenaanvallen uitgevoerd op Russische basis.
Paratroepers worden lukraak gedropt en verslagen.
Verschillende onderdelen van het Russisch leger werken slecht samen ondanks oefeningen.
Ruslands tactiek van overweldigende artillerie zien we niet echt terug.
Er zijn geen grote steden ingenomen
Oekraïners voeren regelmatig tegenaanvallen uit; Russen zijn momentum compleet kwijt.
Navo landen zijn eindelijk eensgezind (kan nog beter maar we staan er stukken beter voor dan ik had gevreesd..)
Duitsland is eindelijk wakker
Putin dreigt met gevolgen voor landen die helpen maar desondanks komen er toch militaire wapens uit veel landen...
Mensen die beginnen Rusland heeft Navo zo verslagen bladiebla. Mogen nu officeel hun klep houden.. Polen heeft vergelijkbaar leger met Oekraïne kwa manschappen alleen meer van alles (behalve tanks vergelijkbare aantallen) en meer geadvanceerde wapens. Polen is ook bezig met verdere modernisering en heeft daar flink meer geld voor dan Oekraïne. Als Rusland zo'n moeite heeft tegen Oekraïne dan gaat Polen alleen al nooit lukken... Laat staan de overige 29 Navo landen...
Ondanks pogingen om te verbeteren sinds Georgië in 2008... Russisch leger is nog steeds slecht...
Het enige wat Putin heeft zijn Kernwapens maar die zijn zo destructief dat die inzetten meteen zelfmoord is...
Niemand neemt een enkel woord van Rusland nog serieus... alles waar een Russische handtekening op staat is wc-papier...
Je denkt hopelijk niet echt dat de minister hoogstpersoonlijk een truck of vliegtuig bestuurt, of kratten met wapens aan het sjouwen is?tweaker2010 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:10:
[...]
Inderdaad, wat doet onze minister bij Jinek?
Ze heeft wel wat anders te doen op dit moment zou je zeggen.
Scherpschuttersgeweren waren moet op tijd en de levering van Stingers hoeft ook geen week meer te duren anders vallen ze in handen van de Russen.
Die houdt zich niet met operationele zaken bezig, daar heb je de legerleiding voor met alle support-afdelingen. De minister is bezig met beleid. Een deel van beleid is ook communicatie. Dat kan bijvoorbeeld uitleg in een tv-show zijn.
Virussen? Scan ze hier!
Wat had je dan verwacht? Dat ze de track&trace code op twitter zou zetten?JB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:01:
[...]
Tijdstip/locatie/andere informatie over wapentransporten lijken me vrij gevoelige informatie waar je zo vaag mogelijk over wil blijven.
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Ongeveer 1000km grens met NAVO landen Polen, Slowakije, Hongarije en Roemenië.Lynx schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:07:
Is er dan nog een aanvoerroute? Een logistieke keten van Europa naar Oekraïne?
De Russen hebben niet de capaciteit om elke vrachtwagen in West-Oekraïne te bombarderen, nog los van de NAVO die waarschijnlijk het complete arsenaal electronic warfare en jamming op de Russen loslaat.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Inderdaad, Oekraine had ze haast beter via AliExpress kunnen bestellen. Maar goed, Ollongren doet haar best zullen we dan maar denken. Valt ook niet mee om ineens volgens dat “nieuw leiderschap “ te werken.JB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:09:
[...]
Tenenkrommend ook weer dat je bij de NOS nu leest dat ze “vandaag verzonden zijn” terwijl gisteren bij Jinek wordt gezegd dat ze onderweg zouden zijn. Man man man.
Klopt maar zeg dat dan in de zin van dat kan ik niet zeggen ivm veiligheid. Dit was gewoon kansloos.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:11:
[...]
Met militair gevoelige info ga je natuurlijk niet open kaart spelen bij een gezelligheidsprogramma..
Mijn boefje is liev!
Ik denk het niet. Dit lijkt niet op big brain 4d chess.Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:51:
[...]
Ik verwacht eigenlijk dat Poetin dit allemaal berekenend doet. Hij weet heel goed wat de consequenties zullen zijn. Maar ik verwacht ook dat hij liever sterft als een leider die Rusland weer relevant geprobeerd heeft gemaakt dan dat hij in Den Haag in het strafbankje plaats neemt.
De invasie duurt te lang en er is (vooralsnog) te weinig progressie. Het ziet (vooralsnog) zwak uit. Het kan perceptie zijn maar het lijkt me niet dat dat gunstig is voor Putin die er juist altijd heel krachtig uit wil zien.
De initiële inschatting van de VS was dat het in 24 uur wel gedaan zou zijn en we zitten nu in dag 3.
Rusland verliest bondgenoten. Het vraagt bij Kazachstan voor meer troepen en dat land weigert gewoon en erkend heel Oekraïne inclusief de verloren gebieden uit 2014 als soeverein.
Je hebt het over Kasja Ollongren...CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:11:
Met militair gevoelige info ga je natuurlijk niet open kaart spelen bij een gezelligheidsprogramma..
Afghanistan was Rusland's Vietnam. Militair superieur maar een verlies. Die kregen ook stingers van de CIA. Steeds meer landen bieden openlijk wapens aan Oekraïne (vandaar dat ik het een proxy oorlog noemde; dat is het niet maar dat kan het van de belegerde kant wel worden), en Rusland heeft minder vrienden dan het lijkt. Vooral andere Slavische volkeren kiezen in dit geval in ieder geval politiek voor de belegerde ipv agressor (muv de Tjetjenen). Deels had Poetin dat verwacht maar ik denk ook dat hij teleurgesteld is. Ook ga je niet, gezien de rhetoriek en voorgeschiedenis, in dag 2 van je invasie, nadat je in dag 1 de dialoog had verbroken, al op zoek naar dialoog.Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:02:
[...]
Bron? Las juist dat ze 770k soldaten hadden. Wel een verschilletje toch maar betwijfel of het een correct bron is.
Je hebt het over een land die jaren geleden ook fake tanks had om indruk te maken op de rest vd wereld. Afghanistan was volgens mij ook geen succes voor de Russen, zo “onverslaanbaar” zijn ze niet.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Je leeft echt in een fantasie als je denkt dat wij er duizenden op voorraad hebben. Je moet geven naar verhouding. Nederland heeft maar 18 tanks. En nog geen 50 straaljagers. Dus 200 is heel veel voor Nederland.Agent47 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:59:
[...]
Dit is echt zo iets van: We hebben in ieder geval wat gedaan om te helpen.
Hoe weet je dat zo zeker? Vooralsnog hebben de Russen nog maar bitter weinig bereikt.tweaker2010 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:10:
[...]Scherpschuttersgeweren waren moet op tijd en de levering van Stingers hoeft ook geen week meer te duren anders vallen ze in handen van de Russen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
*knip* HK-niveau
[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 26-02-2022 10:58 ]
Vaak bu'j te bang!
Nu is het wachten op bedreigingen vanuit Poetin richting de NAVO dat de landen moeten stoppen met leveren wapens en munitie, want dan komt ie ook onze kant op…
Mijn boefje is liev!
Ik denk dat er een paar dingen spelen. Je kunt wel eens gelijk hebben, echter na 48 uur is hij wel volledig het initiatief kwijt en heeft hij UA de kans gegeven om te hergroeperen, te mobiliseren en te organiseren. Dit zien we ook door het toenemende verzet en zelfs initiatief van UA kant. Hoe langer dit duurt hoe moeilijker het voor RU word om strategische plekken in te nemen, men heeft immers het initiatief weg gegegeven.Iris1234 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:04:
[...]
En het Russische leger staat er om bekend eerst oud materiaal en kanonnenvoer te sturen. De echt goed getrainde militairen en het moderne materiaal staat nog aan de grens. Dat is al bekend van luchtbeelden.
Daarnaast lijkt het logistieke proces van RU compleet vast gelopen, op veel plekken lijkt men verstoken van bevoorrading. Zodra het tempo er uit is ga je snel verliezen lijden.
Ik denk dat ze zich totaal verkeken hebben op wat er gebeuren moest, de belangrijkste strategische plekken zoals luchthavens voor luchtbruggen zijn niet in hun handen gevallen. Het lijkt er ook op dat putin de pushback van de internationale gemeenschap onderschat heeft. Al met al mooie ontwikkelingen.
I am the great Cornholio!
In dit geval zichzelf, het ministerie en defensie voor gek zetten.tweaker2010 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:10:
[...]
Inderdaad, wat doet onze minister bij Jinek?
Dat had anders gekund, ze had bijvoorbeeld de hele organisatie kunnen opzwepen om eerder op de dag de beloofde spullen afgeleverd te hebben om vervolgens goede sier te maken. Succes daarvan zou wel afhankelijk zijn van de mediatraining daar voorafgaand, want als het een ding was wat ze uitstraalde dan was dat zwakte.
Het zal wel bij dreigen blijven..JB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:15:
Nu is het wachten op bedreigingen vanuit Poetin richting de NAVO dat de landen moeten stoppen met leveren wapens en munitie, want dan komt ie ook onze kant op…
Lijkt erop dat de Russen niks doen langs de grenzen in het westen, alles zit voornamelijk aan de noord/oost/zuidkant.Lynx schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:07:
Er lijken ook treinen te rijden om mensen te evacueren vanuit oa Kiev en Kharkiv.
Denk dat oorlog met de NAVO het laatste is wat Poetin nu kan gebruiken.JB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:15:
Voorlopig lijkt het erop dat dit een langdurig conflict gaat worden, bedenk dat Oekraïne in de eerste fase nog niet wist wat de primaire doelen waren. Veel mensen en materieel zal in het oosten zitten, tot op heden is daar relatief weinig gebeurd. Reken maar dat uit het hele land versterkingen richting Kiev gaan, de Russen moeten oppassen dat ze niet in de rug aangevallen worden.
Ik ben best kritisch geweest, maar 200 stingers in handen van het Oekraïense leger is echt heel waardevol. Als je die in Kiev weet te krijgen blijft het voor de Russen erg kostbaar om luchttransport te blijven uitvoeren.Veel waardevollere dingen hebben we ook niet te bieden op dit moment. Ben blij verrast.
De VS had het over 4 dagen. We zitten nu op dag 3. Eigenlijk is de invasie qua oorlogssterkte nog niet begonnen, en ik vrees dat er uiteindelijk een genocide plaats gaat vinden. Vergis je niet, de haat tussen twee volkeren ligt diep (aan de andere kant zien ze elkaar ook als Slavisch broedervolk). Wereldgemeenschap, wat gaan we dan doen?Alpine schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:13:
[...]
Ik denk het niet. Dit lijkt niet op big brain 4d chess.
De invasie duurt te lang en er is (vooralsnog) te weinig progressie. Het ziet (vooralsnog) zwak uit. Het kan perceptie zijn maar het lijkt me niet dat dat gunstig is voor Putin die er juist altijd heel krachtig uit wil zien.
De initiële inschatting van de VS was dat het in 24 uur wel gedaan zou zijn en we zitten nu in dag 4.
Rusland verliest bondgenoten. Het vraagt bij Kazachstan voor meer troepen en dat land weigert gewoon en erkend heel Oekraïne inclusief de verloren gebieden uit 2014 als soeverein.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik zie nog weinig voorbij komen over de rol van Belarus en sancties die daarop volgen. Gaat de EU tegen Belarus ook nog sancties instellen vanwege hun rol in deze oorlog of is het maximale sanctiepakket daar wel bereikt?
Je zegt het goed. Beleid. Beleid op een ministerie gaat traag.wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:12:
[...]
Je denkt hopelijk niet echt dat de minister hoogstpersoonlijk een truck of vliegtuig bestuurt, of kratten met wapens aan het sjouwen is?
Die houdt zich niet met operationele zaken bezig, daar heb je de legerleiding voor met alle support-afdelingen. De minister is bezig met beleid. Een deel van beleid is ook communicatie. Dat kan bijvoorbeeld uitleg in een tv-show zijn.
In dit geval zag iedereen dit conflict aankomen maar als er ad hoc wat wapens geleverd moeten worden kan er niet adequaat gehandeld worden? Communicatie kun je ook een persvoorlichter laten doen.
Als de rest van zijn leger eenzelfde mentaliteit en kwaliteit heeft dan gaat zo'n uitspraak natuurlijk lachwekkend zijn.JB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:15:
En dat vraag ik me dan gelijk af, heeft hij onbedoeld inzicht gegeven in de onkunde van zijn troepen? Dit is toch al, ongeacht de uitkomst, een afgang te noemen...
Het is aannemelijk dat we helemaal niks doen. Srebrenica 2.0, maar dan groter en nog gemener.Jerie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:19:
[...]
De VS had het over 4 dagen. We zitten nu op dag 3. Eigenlijk is de invasie qua oorlogssterkte nog niet begonnen, en ik vrees dat er uiteindelijk een genocide plaats gaat vinden. Vergis je niet, de haat tussen twee volkeren ligt diep (aan de andere kant zien ze elkaar ook als Slavisch broedervolk). Wereldgemeenschap, wat gaan we dan doen?
200 stingers puur vanuit Nederland, dan wil ik niet weten wat de rest van oa de EU nog gaat versturen of al verzonden heeft.Don Quijote schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:19:
Ik ben best kritisch geweest, maar 200 stingers in handen van het Oekraïense leger is echt heel waardevol. Als je die in Kiev weet te krijgen blijft het voor de Russen erg kostbaar om luchttransport te blijven uitvoeren.Veel waardevollere dingen hebben we ook niet te bieden op dit moment. Ben blij verrast.
Mij viel net op flightradar24 de eerste F16 op boven Romania, https://www.flightradar24.com/VIPER31/2af2301b
Lijkt een ondersteuning op 2 andere US Air Force vliegtuigen te zijn. De Forte11 zweeft ook nog mooi boven de zwarte zee.
Loekasjenko stond bijvoorbeeld al lang op de sanctielijst.BounceCloud schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:20:
Ik zie nog weinig voorbij komen over de rol van Belarus en sancties die daarop volgen. Gaat de EU tegen Belarus ook nog sancties instellen vanwege hun rol in deze oorlog of is het maximale sanctiepakket daar wel bereikt?
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Wat doen landen zoals VS, Duitsland, UK en Frankrijk eigenlijk. Hoor weinig over of zij ook zaken aanleveren.Don Quijote schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:19:
Mijn boefje is liev!
Zou mooi zijn als Oekraïne de overhand krijgt en Rusland op bepaalde plekken kortstondig binnenvalt.
De VS en UK stuurden al voor de invasie de wapens die mede nu de Russische tanks bestrijden.JB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:23:
[...]
Wat doen landen zoals VS, Duitsland, UK en Frankrijk eigenlijk. Hoor weinig over of zij ook zaken aanleveren.
Polen heeft min of meer toegezegd, what-ever jullie nodig zijn...LopendeVogel schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:23:
[...]
200 stingers puur vanuit Nederland, dan wil ik niet weten wat de rest van oa de EU nog gaat versturen of al verzonden heeft.
Mij viel net op flightradar24 de eerste F16 op boven Romania, https://www.flightradar24.com/VIPER31/2af2301b
Lijkt een ondersteuning op 2 andere US Air Force vliegtuigen te zijn. De Forte11 zweeft ook nog mooi boven de zwarte zee.
Hoe zit dat met die stingers dacht dat de Russen goede counter measures tegen die stingers hadden?
En zelfde voor tanks ik lees dat Israël hele goede counter measures op hun tanks hebben zitten voor het uitschakelen van RPG en anti tank missiles.
En zelfde voor tanks ik lees dat Israël hele goede counter measures op hun tanks hebben zitten voor het uitschakelen van RPG en anti tank missiles.
Je gaat natuurlijk niet je volledige leger uit je gehele land 1 plek (land) op sturen. Dit lijkt mij eerder een begin dan het einde, waarbij er nu al heel veel schade aangebracht is en zo ook veel chaos. Ukraine staat nu natuurlijk na deze eerste ''wave'' al veel minder sterk in hun schoenen. Veel burgers die hoopte op ondersteuning vanuit de EU, die hoop is nu ook voor een groot deel weg (nog meer paniek/chaos/onzekerheid).eric.1 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:22:
[...]
Als de rest van zijn leger eenzelfde mentaliteit en kwaliteit heeft dan gaat zo'n uitspraak natuurlijk lachwekkend zijn.
En dat vraag ik me dan gelijk af, heeft hij onbedoeld inzicht gegeven in de onkunde van zijn troepen? Dit is toch al, ongeacht de uitkomst, een afgang te noemen...
Dit heeft Rusland met weinig troepen al teweeggebracht.
Of je dit een afgang kan noemen? Ik vind van niet eigenlijk..
Als Oekraïne de komende dagen en weken massale wapenleveranties van de NAVO krijgt kan het nog wel eens heel vervelend worden voor de Russen.JB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:23:
Wat doen landen zoals VS, Duitsland, UK en Frankrijk eigenlijk. Hoor weinig over of zij ook zaken aanleveren.
Dat heeft veel meer effect dan welke sancties dan ook, zou Poetin zijn hand echt overspeeld hebben? De draai van Kazachstan en de weifelende houding van China en India is een teken aan de wand.
Tuurlijk, en we gaan de Russen ook nog even vertellen waar en wanneer en met welke auto we wapens gaan afleveren. Man, man, je hebt er geen idee van hoe zoiets werkt.tweaker2010 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:22:
[...]Je zegt het goed. Beleid. Beleid op een ministerie gaat traag.
In dit geval zag iedereen dit conflict aankomen maar als er ad hoc wat wapens geleverd moeten worden kan er niet adequaat gehandeld worden? Communicatie kun je ook een persvoorlichter laten doen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Javelins hebben ze gestuurdJB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:23:
[...]
Sommige Russen hebben het onderweg niet makkelijk. Lees vooral de vertaling eronder even haha.
Multiple videos on social media of Russian military out of fuel, food and stuck on highways pic.twitter.com/UTKLmTJf38
— Liveuamap (@Liveuamap) 26 februari 2022
Natuurlijk hebben de Russen counter-measures, net als alle andere landen.Amdwarrior schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:26:
Hoe zit dat met die stingers dacht dat de Russen goede counter measures tegen die stingers hadden?
Alleen zijn countermeasures geen wondermiddelen die alles kunnen onderscheppen. Een heel groot deel zal idd onderschept worden, maar wat er alsnog doorheen komt kan nog altijd flink pijn doen.
Virussen? Scan ze hier!
Kan me bijna niet voorstellen dat dit echt is, zo'n cruciale fout zullen ze toch niet gemaakt hebben?PLAE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:27:
Sommige Russen hebben het onderweg niet makkelijk. Lees vooral de vertaling eronder even haha.
Zonder luchtaanvallen is dat verspilling van resources en mensenlevens denk ik. Ik vind het overigens vooral zo triest allemaal voor de mensen die nu direct pijn lijden van deze oorlog. Onvoorstelbaar dat dit gebeurt in Europa in 2022. Ik hoop van harte dat Putin en zijn medestanders snel tot inkeer komen. En dat wij als land/Europa nu gewoon echt werk gaan maken van de energietransitie. Als iedereen nu eens een jaar niet naar het buitenland op vakantie gaat en dat investeert in verduurzaming van de woning bijvoorbeeld.feye1 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:24:
Zou mooi zijn als Oekraïne de overhand krijgt en Rusland op bepaalde plekken kortstondig binnenvalt.
Op papier zal hij ongetwijfeld een miljoen soldaten hebben. Hoe effectief ze zijn is echter maar de vraag.Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:00:
[...]
Je vergist je. Er staat nu nog maar 10% van het totale actieve professionele Russische leger aan de grens bij Oekraïne en daarvan is nog niet de helft daadwerkelijk Oekraïne in gestuurd.
Rusland heeft 1.000.000 actieve soldaten.
Rusland zal z'n beste krachten nu ingezet hebben, maar die lijken tot op heden gelukkig niet te slagen. Alles wat er nu aan versterkingen wordt gestuurd zal minder effectief zijn dan diegene die ze vervangen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Waarom zo negatief?wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:58:
Wow... wel 200... daar houden ze het vast wel een halfuur mee uit.
Pff, dit klinkt meer als een token-hulp dan echte hulp...
Om te beginnen, Oekraïne vroeg zelf om deze wapens. Logisch want ze zullen er doorheen raken. Dan, het is precies wat ze nodig hebben in de omstandigheden. Zolang ze op de grond met die dingen kunnen rondlopen, is ergens landen voor Rusland mooi dat stukje risicovoller. Plus bediening zal ook bij hun soldaten bekend zijn.
Oh ja trouwens, ik zie prijzen orde 50-100k per stuk (ik zit niet in deze wereld, dus dit is maar wat Wikipedia enzo zeggen). Nu is 10 miljoen idd een schijntje, maar het is in elk geval een stuk meer dan gebakken sanctie-lucht.
Plus, wat in dit topic veelvuldig genoemd is. Er is gewoon communicatie mogelijk met Oekraïne. Weten dat ze er niet volledig alleen voor staan, het nieuws lezen dat er zinvolle shit hun kant op komt, het helpt wel degelijk.
Als je weet dat er stingers op de grond zijn stuur je die helicopters niet meer, alleen al de aanwezigheid beperkt de militaire opties voor de Russen.wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:28:
Alleen zijn countermeasures geen wondermiddelen die alles kunnen onderscheppen. Een heel groot deel zal idd onderschept worden, maar wat er alsnog doorheen komt kan nog altijd flink pijn doen.
Daarnaast heb ik het gevoel dat Oekraïne precies weet wat er op de grond gebeurd, zijn ze communicatielijnen nog redelijk intact. Kan het zijn dat de NAVO ze massaal van inlichtingen voorziet?
10 miljoen is inderdaad een schijntje, als je weet dat de Corona-zorgbonus al 1,5 miljard heeft gekost.Wilke schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:29:
[...]
Waarom zo negatief?
Om te beginnen, Oekraïne vroeg zelf om deze wapens. Logisch want ze zullen er doorheen raken. Dan, het is precies wat ze nodig hebben in de omstandigheden. Zolang ze op de grond met die dingen kunnen rondlopen, is ergens landen voor Rusland mooi dat stukje risicovoller. Plus bediening zal ook bij hun soldaten bekend zijn.
Oh ja trouwens, ik zie prijzen orde 50-100k per stuk (ik zit niet in deze wereld, dus dit is maar wat Wikipedia enzo zeggen). Nu is 10 miljoen idd een schijntje, maar het is in elk geval een stuk meer dan gebakken sanctie-lucht.
Plus, wat in dit topic veelvuldig genoemd is. Er is gewoon communicatie mogelijk met Oekraïne. Weten dat ze er niet volledig alleen voor staan, het nieuws lezen dat er zinvolle shit hun kant op komt, het helpt wel degelijk.
Dat hoop ik. Dat ze hulp hebben met allle strategische communicatie middelen enz.hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:31:
[...]
Daarnaast heb ik het gevoel dat Oekraïne precies weet wat er op de grond gebeurd, zijn ze communicatielijnen nog redelijk intact. Kan het zijn dat de NAVO ze massaal van inlichtingen voorziet?
Mijn boefje is liev!
Ja, eindelijk zou ik zeggen, maar wel goed dat ze nu de brug hebben gepasseerd om iets nuttigs te gaan proberen op te sturen.Don Quijote schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:19:
Hoop alleen dat het nog op tijd ergens ingezet kan worden.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Lijkt me sterk dat ze eerst sterkste krachten sturen, wij weten niks van de strategie van de russen.alexbl69 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:29:
[...]
Op papier zal hij ongetwijfeld een miljoen soldaten hebben. Hoe effectief ze zijn is echter maar de vraag.
Rusland zal z'n beste krachten nu ingezet hebben, maar die lijken tot op heden gelukkig niet te slagen. Alles wat er nu aan versterkingen wordt gestuurd zal minder effectief zijn dan diegene die ze vervangen.
Misschien offeren ze eerst de zwakke troepen op zodat ze minder risico lopen goede troepen te verliezen. Zo gek zijn die Russen wel hoor om gewoon troepen op te offeren voor "the greater good"
Werd hier eerder ook gemeld dat ze eerst oude troep gebruiken en pas later modernere choppers en straaljagers in gaan zetten.
Maar denk alsnog dat de Russen dachten hiermee al verder te komen dan ze nu zijn hoor.
Maar je weet nooit wat ze allemaal van plan zijn nog.
Playstation 5
Nederland en Spanje.wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:05:
[...]
Geen enkel groot land is succesvol geweest in guerrila-oorlogen, dat loopt vrijwel altijd uit op een fiasco.
Je noemt de Russen in Afghanistan al, je hebt ook de VS met Irak, (wederom) Afghanistan en Vietnam.
Deze hebben pech.hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:28:
[...]
Kan me bijna niet voorstellen dat dit echt is, zo'n cruciale fout zullen ze toch niet gemaakt hebben?
Die versterkingen hebben ook internet, die weten wat hun te wachten staat. Moraal zal best een probleem zijn.alexbl69 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:29:
US zeker, of dat onder de hoed van Navo is of niet weet ik niet. Maar gezien de ongecoördineerde manier van invasievoeren van de russen, heb ik het indruk dat tegelijkertijd er hard gewerkt wordt om de russen te blokkeren op vlak van intelligentie.hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:31:
[...]
Als je weet dat er stingers op de grond zijn stuur je die helicopters niet meer, alleen al de aanwezigheid beperkt de militaire opties voor de Russen.
[ Voor 3% gewijzigd door KrazyJay op 26-02-2022 09:38 ]
Pech is iets anders dan 'out of fuel, out of food'. Dat hoor je te plannen.PLAE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:33:
Deze hebben pech.
250 m stond de volgende. Ook pech? Degelijk spul danhoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:34:
[...]
Pech is iets anders dan 'out of fuel, out of food'. Dat hoor je te plannen.
Mijn boefje is liev!
Multiple videos on social media of Russian military out of fuel, food and stuck on highways
https://twitter.com/liveu.../1497485623225200640?s=21
A summary of the surprisingly cordial conversation:
“Soldiers say they are out of gas. Driver offers to tow them back to russia. Everyone laughs. Russian soldiers ask for news on how they are doing in war. Driver tell them that Ukraine is winning, russians are surrendering and implies that they should too.”
Die vliegtuigen zijn vooralsnog enkel defensief voor de andere Oost-Europese landen. Er gaat geen enkel vliegtuig de Russen daadwerkelijk aanvallen boven Oekraïne.LopendeVogel schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:23:
[...]
Zijn natuurlijk wel beelden vanuit een Oekraïense bril. Maar ik lees steeds meer berichten dat de Russen heel weinig progressie boeken.PLAE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:27:
[Embed]
Tja, als je planning was dat je in 24 uur wel klaar zal zijn….qua brandstof; misschien hebben ze wel de fabrieksopgave voor verbruik gebruikt tijdens het plannen, als dat dan toevallig een VW blok is zit je wel wel meteen dik naasthoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:34:
[...]
Het punt is niet zozeer geld: de spullen zijn er écht niet meer. In 2024 zijn de uitgiften op z'n vroegst op de NATO norm, dan is de defensie koopkracht pas 'normaal'. Werving en inkoop gaat dan nog zeker 20 jaar duren voordat we een noemenswaardige defensieorganisatie hebben.honey schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:31:
[...]
10 miljoen is inderdaad een schijntje, als je weet dat de Corona-zorgbonus al 1,5 miljard heeft gekost.
Die 200 stingers zijn voor ons doen gigantisch.
Als je doel is om snel en effectief tot een overwinning te komen, dan zet je de beste middelen in. Denk je dat het een maandenlange oorlog gaat worden, dan zou je eerst minder waardevolle troepen en materiaal in gaan zetten om de vijand eerst te verzwakken.Stylze schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:33:
[...]
Lijkt me sterk dat ze eerst sterkste krachten sturen, wij weten niks van de strategie van de russen.
Misschien offeren ze eerst de zwakke troepen op zodat ze minder risico lopen goede troepen te verliezen. Zo gek zijn die Russen wel hoor om gewoon troepen op te offeren voor "the greater good"
Werd hier eerder ook gemeld dat ze eerst oude troep gebruiken en pas later modernere choppers en straaljagers in gaan zetten.
Maar denk alsnog dat de Russen dachten hiermee al verder te komen dan ze nu zijn hoor.
Maar je weet nooit wat ze allemaal van plan zijn nog.
Het zou me verbazen als Putin bij voorbaat al zou kiezen voor een maandenlange oorlog.
Als dat ding stuk is zal wellicht de brandstof worden overgeheveld naar de voertuigen die geen pech hebben en wordt deze bemanning met een 'ze komen jullie zo halen' achtergelaten.hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:34:
[...]
WLTP mismatch. Sjoemeltanks!dr.lowtune schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:36:
[...]
Tja, als je planning was dat je in 24 uur wel klaar zal zijn….qua brandstof; misschien hebben ze wel de fabrieksopgave voor verbruik gebruikt tijdens het plannen, als dat dan toevallig een VW blok is zit je wel wel meteen dik naast
Mijn boefje is liev!
Dat zijn idd ook 2 voorbeelden van landen die guerilla-oorlogen gevoerd hebben en deze verloren.
Er zijn er wel meer. De Russsen en de VS in Afghanistan, de VS in Irak en Vietnam. De Fransen in (toenmalig) Indo-China (nu Vietnam, Laos en Cambodja). Portugal in Angola en Equitoriaal-Guinea. Frankrijk in o.a. Algerije. De Engelsen in Ierland.
Etc.
Een guerilla oorlog is erg lastig te winnen, voor welke partij dan ook.
Virussen? Scan ze hier!
Sowieso kunnen ze niet alles inzetten. Als ze teveel weghalen bij de zuid of Oost grens zijn ze kwetsbaar voor aanvallen van opportunistische landen.alexbl69 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:29:
[...]
Op papier zal hij ongetwijfeld een miljoen soldaten hebben. Hoe effectief ze zijn is echter maar de vraag.
Then the shit hits the fan...tweaker2010 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:36:
[...]
Er gaat geen enkel vliegtuig de Russen daadwerkelijk aanvallen boven Oekraïne.
Benieuwd wat Poetin gaat doen als zijn militaire operatie faalt.
Mee eens gezien het laffe gebeuren eerder ben ik ook positief verrast. Teken dat ze het serieus nemen ipv alleen wat helmen te sturen. Laten we hopen dat de VS javalins blijft sturen.Don Quijote schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:19:
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Jeetje, we staan op het punt de derde wereldoorlog te beginnen en jij maakt je nog steeds druk om het klimaat, het sprookje van de energietransitie en een jaartje niet op vakantie gaan. De tering de laatste keer dat ik in een vliegtuig zat is meer dan 5 jaar geleden en ik heb sowieso maar 4 retour vluchtjen gedaan in mijn 36 jaar op deze wereld.HCMarX schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:28:
[...]
Zonder luchtaanvallen is dat verspilling van resources en mensenlevens denk ik. Ik vind het overigens vooral zo triest allemaal voor de mensen die nu direct pijn lijden van deze oorlog. Onvoorstelbaar dat dit gebeurt in Europa in 2022. Ik hoop van harte dat Putin en zijn medestanders snel tot inkeer komen. En dat wij als land/Europa nu gewoon echt werk gaan maken van de energietransitie. Als iedereen nu eens een jaar niet naar het buitenland op vakantie gaat en dat investeert in verduurzaming van de woning bijvoorbeeld.
Ik zou de focus leggen op het uitbreiden van onze slagkracht en het uitbreiden van patriot voordat Putin het voor elkaar krijgt 1 van zijn kernraketten hier op de grond te krijgen. Dan heeft verduurzamen van onze woning nog weinig nut...
En ook simpelweg de enorme overmacht speelt deze keer mee.wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:37:
[...]
Dat zijn idd ook 2 voorbeelden van landen die guerilla-oorlogen gevoerd hebben en deze verloren.
Er zijn er wel meer. De Russsen en de VS in Afghanistan, de VS in Irak en Vietnam. De Fransen in (toenmalig) Indo-China (nu Vietnam, Laos en Cambodja). Portugal in Angola en Equitoriaal-Guinea. Frankrijk in o.a. Algerije. De Engelsen in Ierland.
Etc.
Een guerilla oorlog is erg lastig te winnen, voor welke partij dan ook.
Hoe wil je met 50.000 soldaten waarvan straks al 10% is omgelegd (wat leidt tot een moraal van onder het vriespunt) voordat ze goed en wel in kyiv zijn een stad met 2-3 miljoen weerbare mensen onder de duim houden?
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2022 09:45 ]
PSN
Denk je nou werkelijk dat spionagevliegtuigen van de NAVO hun transponder aan hebben staan?tweaker2010 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:36:
[...]Die vliegtuigen zijn vooralsnog enkel defensief voor de andere Oost-Europese landen. Er gaat geen enkel vliegtuig de Russen daadwerkelijk aanvallen boven Oekraïne.
We zien nog niet de helft van de militaire vliegtuigen op de radars.
Moet opeens denken aan die stotterende veiligheidsadviseur van Poetin, zou die geweten hebben dat het een gigantische gok was?
Klopt hoor ik hoop dat dit het geval is en die kans zit er zeker in gezien de russen idd internationaal sterk overwillen komen als grootmacht, heb ook het gevoel dat wij die oekrainers allemaal zwaar onderschat hebben en dat ze een rete sterk verzet aan het houden zijn.honey schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:37:
[...]
Als je doel is om snel en effectief tot een overwinning te komen, dan zet je de beste middelen in. Denk je dat het een maandenlange oorlog gaat worden, dan zou je eerst minder waardevolle troepen en materiaal in gaan zetten om de vijand eerst te verzwakken.
Het zou me verbazen als Putin bij voorbaat al zou kiezen voor een maandenlange oorlog.
Maar dat we niet moeten vergeten dat we niks van de tactieken weten van de russen.
Playstation 5
Las eerder al berichten van voor de invasie. Over troepen gestationeerd in Belarus voor een “oefening”. Die hadden toen al tekort aan proviand. Of het waar is geen idee, maar ik denk wel dat veel van die troepen niet hadden verwacht deel te worden van de invasie.hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:28:
[...]
Kan me bijna niet voorstellen dat dit echt is, zo'n cruciale fout zullen ze toch niet gemaakt hebben?
Klopt, maar Israël heeft dan ook een hypermodern leger. Die hebben reactief pantser, komt er eigenlijk op neer dat bij impact het pantser naar buiten explodeert en zo de schade beperkt.Amdwarrior schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:26:
Het materiaal waar de Russen mee rijden is erg verouderd en die hebben dat niet. De Russen zijn als de dood voor de Javelin anti tank raket, waarom? Deze komt van boven en raakt de tank daar waar hij het minst bepanserd is: het dak/bovenkant. Bij lancering van de javelin schiet deze verticaal de lucht in en valt als het ware op de tank. Gezien de verouderde tanks die er nu rondrijden kunnen de Russen daar maar weinig tegen doen. Je ziet soms wel van die kooi constructies op de tanks maar ik betwijfel of dat iets uithaalt.
I am the great Cornholio!
Cru gezegd is wat ze doen geen interventie maar steun bieden.RedHat schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:01:
Misschien een rare vraag, maar iedereen helpt Oekraïne en een echte reactie van Putin blijft uit. Putin heeft niet doorgeborduurd op zijn eerdere statement (iedereen die een interventie doet …[]).
Is dat een teken van zwakte? Hij had toch de boel veel meer op scherp kunnen zetten door te zeggen dat als landen Oekraïne bevoorraden met militaire goederen dat hij dat als interventie ziet.
Hij lijkt het niet op het allerscherpst van de snede te spelen, wat misschien meer ruimte geeft voor de NAVO om zich er wel meer mee te gaan bemoeien.
Het is alleen maar een gedachte, maar ben wel benieuwd hoe hier tegenaan gekeken wordt.
Ja, het is goochelen met woorden...
Simplistisch gezien zou je het zo kunnen zie :
- Interventie is daadwerkelijk materiaal en troepen naar een oorlogsgebied sturen (zie Irak, Afghanistan etc)
- Steun bieden is materiaal bedoelt voor hulp sturen naar een oorlogsgebied waarmee de getroffen partij zich kan verdedigen/zichzelf mee kan helpen.
Je kan het nu ook omdraaien :
Belarus bied openlijk ondersteuning aan Rusland door deze zijn troepen vanaf zijn grond gebied als staging area te laten gebruiken.
ALLEEN Belarus doet NIET zelf mee met de invasie.
Waarom word er dan "niks" tegen Belarus gedaan ?
Of Poetin ruimte laat, of wilt dat de NATO zich er mee gaat bemoeien ?
Persoonlijk betwijfel ik het.
Begreep gisteravond dat Poetin zowel Zweden als Finland als gewaarschuwd had/bedreigd had gezien deze 2 hebben aangegeven hulp willen bieden door troepen te sturen naar Oekraine.
Dit is toch een duidelijke indicatie dat Poetin niet op andere spelers zit te wachten die mee willen doen.
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Had hetzelfde idee.Jerie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:13:
[...]Ook ga je niet, gezien de rhetoriek en voorgeschiedenis, in dag 2 van je invasie, nadat je in dag 1 de dialoog had verbroken, al op zoek naar dialoog.
Het 'aanbod' tot dialoog lijkt een soort wanhoopspoging. Alsof hij vermoed dat de situatie voor de Russen niet beter gaat worden dan hij nu is. Als hij weet dat zijn uitgangssituatie/onderhandelingspositie niet beter gaat worden dan hij nu is kun je nu het beste oproepen tot dialoog.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Het is voor ons (het volk) ook gewoon niet echt nodig om precies te weten wat, waar en hoe precies wapens worden verstuurd en wanneer... allemaal info die ook misbruikt kan worden lijkt me.JB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:09:
[...]
Tenenkrommend ook weer dat je bij de NOS nu leest dat ze “vandaag verzonden zijn” terwijl gisteren bij Jinek wordt gezegd dat ze onderweg zouden zijn. Man man man.
Ik snap ergens wel dat ze dat lekker vaag houden hoor.
Die kooien/dakjes zijn meer tegen de molotovs in de steden dacht ik.HaterFrame schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:40:
[...]
Klopt, maar Israël heeft dan ook een hypermodern leger. Die hebben reactief pantser, komt er eigenlijk op neer dat bij impact het pantser naar buiten explodeert en zo de schade beperkt.
Het materiaal waar de Russen mee rijden is erg verouderd en die hebben dat niet. De Russen zijn als de dood voor de Javelin anti tank raket, waarom? Deze komt van boven en raakt de tank daar waar hij het minst bepanserd is: het dak/bovenkant. Bij lancering van de javelin schiet deze verticaal de lucht in en valt als het ware op de tank. Gezien de verouderde tanks die er nu rondrijden kunnen de Russen daar maar weinig tegen doen. Je ziet soms wel van die kooi constructies op de tanks maar ik betwijfel of dat iets uithaalt.
(Hadden ze geleerd in Grozny)
PSN
Ja die verkochten brandstof om eten te kopen, en uit bezet Oekraïens gebied komen ook berichten dat soldaten eten proberen te kopen, gister was er een filmpje (stond hier ergens een paar honderd berichten terug) dat ze werden uitgescholden toen ze dit probeerden...CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:40:
[...]
Las eerder al berichten van voor de invasie. Over troepen gestationeerd in Belarus voor een “oefening”. Die hadden toen al tekort aan proviand. Of het waar is geen idee, maar ik denk wel dat veel van die troepen niet hadden verwacht deel te worden van de invasie.
En dan heb je nog andere miljoenensteden als Lviv, Odessa, Charkov, Dnipro waar hetzelfde speelt om over het controleren van het uitgestrekte platteland nog maar te zwijgen.YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:40:
Hoe wil je met 50.000 soldaten waarvan straks al 10% is omgelegd voordat ze goed en wel in kyiv zijn een stad met 2-3 miljoen weerbare mensen onder de duim houden?
Is er een manier om te kunnen scrollen bij Twitter zonder account?PLAE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:27:
[Embed]
Ik heb geen twitter account dus wanneer ik naar beneden scroll komt er meteen zo'n bericht dat ik me eerst moet aanmelden?

https://mobile.twitter.com/homeVlassie1980 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:36:
[...]
Zijn natuurlijk wel beelden vanuit een Oekraïense bril. Maar ik lees steeds meer berichten dat de Russen heel weinig progressie boeken.
Mijn Russisch is slecht maar zegt hij echt dat ze vertelt is dat ze op oefening zijn?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Op login drukken en daarna het venster met de x afsluiten.FabianGTI schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:45:
[...]
Is er een manier om te kunnen scrollen bij Twitter zonder account?
Ik heb geen twitter account dus wanneer ik naar beneden scroll komt er meteen zo'n bericht dat ik me eerst moet aanmelden?
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Dit is geen computerspelletje... elk land is sinds de 2e wereldoorlog flink vooruit gegaan. In Rusland is het sociale leven niet heel anders dan in het westen lijkt me. Daar gaan ze ook naar de bioscoop, discusseren ze op internet en gaan ze uit. Deze manier van oorlogsvoering is ergens dus gedateerd. Ze hebben het goed en dan ga je een land binnenvallen omdat je bevelhebber niet met macht om kan gaan. Laten we ook niet vergeten dat deze generatie soldaten geen oorlog of andere vormen van onderdrukking hebben meegemaakt. Dus ondanks dat zij hun bevelen opvolgen, kunnen zij ook wel bedenken dat dit gedoemt is om te mislukken en totaal niet gerechtvaardigd is.hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:28:
[...]
Verwijderd
Met 1.8% van bpp nog steeds eronder met de huidige planning. Bron: https://www.defensie.nl/a...eld-voor-defensie-in-2022nst6ldr schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:37:
[...]
Het punt is niet zozeer geld: de spullen zijn er écht niet meer. In 2024 zijn de uitgiften op z'n vroegst op de NATO norm, dan is de defensie koopkracht pas 'normaal'. Werving en inkoop gaat dan nog zeker 20 jaar duren voordat we een noemenswaardige defensieorganisatie hebben.
Die 200 stingers zijn voor ons doen gigantisch.
Ik kan me voorstellen dat daar verandering in komt. Het verbaast me eigenlijk dat in al die tijd niemand daar een rechtszaak tegen de staat over is begonnen - je houden aan internationale verdagen is een wettelijke plicht in Nederland als ik het mij goed herinner .
De Oekraïner biedt de Russische militairen aan om ze terug naar Rusland te slepen en ze lachen er samen om.FabianGTI schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:45:
[...]
Is er een manier om te kunnen scrollen bij Twitter zonder account?
Dat lijkt me wel héél extreem ongeloofwaardig. Een oefening doe je niet met bombardementen op steden met live munitie....icecreamfarmer schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:45:
[...]
https://mobile.twitter.com/home
Mijn Russisch is slecht maar zegt hij echt dat ze vertelt is dat ze op oefening zijn?
Virussen? Scan ze hier!
YouTube: Jasper van Dijk en Derk Sauer over de oorlog in Oekraïne
Dit is wel een aardige discussie tussen SP kamerlid Jasper van Dijk, die nog fel tegen wapenleveranties aan Oekraine was en SP'er en Moscow Times uitbater Derk Sauer. Sauer is heel duidelijk, hij had volkomen onderschat hoe krankzinnig Putin is en dat hij niets anders dan de vernietiging van Oekraine als onafhankelijk land zal accepteren. Van Dijk wil het steeds weer over de schuld van de NAVO en het Westen hebben maar Sauer wil daar niet aan mee doen.
Dit is wel een aardige discussie tussen SP kamerlid Jasper van Dijk, die nog fel tegen wapenleveranties aan Oekraine was en SP'er en Moscow Times uitbater Derk Sauer. Sauer is heel duidelijk, hij had volkomen onderschat hoe krankzinnig Putin is en dat hij niets anders dan de vernietiging van Oekraine als onafhankelijk land zal accepteren. Van Dijk wil het steeds weer over de schuld van de NAVO en het Westen hebben maar Sauer wil daar niet aan mee doen.
Rusland heeft echt niet alleen maar oude zooi hoor: YouTube: Why The T-14 Armata Tank Best Tank in the World - Top Tank in the WorldHaterFrame schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:40:
[...]
Klopt, maar Israël heeft dan ook een hypermodern leger. Die hebben reactief pantser, komt er eigenlijk op neer dat bij impact het pantser naar buiten explodeert en zo de schade beperkt.
Die soldaten gedragen zich dan als vriendelijke agressor, die zitten in de waan dat de bevolking op hen zit te wachten? Normaalgesproken zouden ze toch de hele supermarkt confisqueren?klaw schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:43:
[...]
Ja die verkochten brandstof om eten te kopen, en uit bezet Oekraïens gebied komen ook berichten dat soldaten eten proberen te kopen, gister was er een filmpje (stond hier ergens een paar honderd berichten terug) dat ze werden uitgescholden toen ze dit probeerden...
Dit biedt hoop voor Oekraïne inderdaad. En het grote voordeel voor de tegenstander in deze tijd is de communicatie. Alle Oekraïners zijn online met elkaar verbonden, houden elkaar op de hoogte en weten wie waar zit.YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:40:
[...]
En ook simpelweg de enorme overmacht speelt deze keer mee.
Hoe wil je met 50.000 soldaten waarvan straks al 10% is omgelegd voordat ze goed en wel in kyiv zijn een stad met 2-3 miljoen weerbare mensen onder de duim houden?
Dat maakt het voor de Russen echt veel lastiger dan oorlog in de jaren 40. Nog te zwijgen over het eigen Russische volk wat steeds meer in opstand komt.
Poetin gaat het nog zwaar krijgen.
Hopelijk blijven andere landen wapens leveren en trekt paria Rusland zich terug.
Ze maken zich ten schande op het wereldpodium. Iedereen hekelt Rusland.
Nou nee, het is een aanbod voor binnenlands gebruik / voor de bühne:alexbl69 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:42:
[...]
Had hetzelfde idee.
Het 'aanbod' tot dialoog lijkt een soort wanhoopspoging. Alsof hij vermoed dat de situatie voor de Russen niet beter gaat worden dan hij nu is. Als hij weet dat zijn uitgangssituatie/onderhandelingspositie niet beter gaat worden dan hij nu is kun je nu het beste oproepen tot dialoog.
- Putin wil niet met Zelensky spreken.
- Putin wil in Minsk in gesprek.
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Op Youtube doet deze het goed. In de praktijk werken er.. 0?Johan Bogle schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:47:
[...]
Rusland heeft echt niet alleen maar oude zooi hoor: YouTube: Why The T-14 Armata Tank Best Tank in the World - Top Tank in the World
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dit topic is gesloten.
Let op:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid