[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 163 ... 168 Laatste
Acties:
  • 730.651 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:40
wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 07:47:
Kazachstan bedankt voor de eer om mee te vechten aan Russische zijde:

[...]

Bron: Kazachstan weigert met Russen in Oekraïne mee te vechten

Verder stukje analyse over waarom Poetin doet wat hij doet: In het hoofd van Poetin: alles begon met een trauma dat hij opliep als KGB-agent
Kan Kazachstan überhaupt wat bijdragen dan? Zij konden die protesten amper aan. Soort van makkelijk scoren met “nieuws tegen Rusland” ?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Als eerste vanochtend toch gelijk benieuwd of onze Zelensky de nacht had gehaald maar gelukkig is de beste man er nog 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47

JB

Cédric roelt!

Ik word nu wakker en was heel erg bang voor nog erger. De media lijkt amper updates te hebben ala NOS. Verder zie ik een aantal tweets met neerhalen Russisch oud ijzer. Geeft hoop, of?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:35

ZenTex

Doet maar wat.

Net als velen hier volg ik de situatie in Ukraine op de voet en heb diverse tabs openstaan met nieuws.

Wanneer ik beelden zie van verwoeste appartementen en foto's met slachtoffers voel ik me daarbij diep triest en bekruipt me een gevoel van onmacht. Ondanks al onze beloften hebben we nooit iets concreets gedaan, Ukraine staat er alleen voor.

En ik betrap me er op dat ik bij het zien van vernietigde tanks en dode russische soldaten sta te juichen.

M'n vrouw is Russisch, heb vrienden in Rusland en ken ook een paar mensen die in het leger zitten en mogelijk ook sneuvelen. Maaar dat doet me nu eigenlijk weinig.
Al die verhalen over Russische soldaten die geen idee hebben wat ze daar aan het doen zijn, dat ze niet begrijpen waarom ze Ukraine binnenvallen.
Allemaal kul.

Daar sta je dan als russich soldaat, in een land dat niet het jouwe is, om mensen te doden die jou niets misdaan hebben en waarbij gewoon talloze burgerslachtoffers vallen, doelbewust of niet.
Al heb je geen schot gelost, niet eens de vijand gezien hebt, je hebt bloed aan je handen. Het is jouw land niet, Ukraine en rusland hebben jou niets misdaan. Je staat daar omdat een dictator om wat voor reden dan ook heeft besloten zijn buurland binnen te vallen.

Ik ga lekker verder met juichen bij het zien van dode russische soldaten, en ik voel me er niet eens meer schuldig om.

Zo. dat lucht op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Laatst online: 00:26
JB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:08:
Ik word nu wakker en was heel erg bang voor nog erger. De media lijkt amper updates te hebben ala NOS. Verder zie ik een aantal tweets met neerhalen Russisch oud ijzer. Geeft hoop, of?
Denk dat de NOS het nieuws niet zo snel kan duiden als dat het op momenten beschikbaar komt. En in de luwte daarvan niet zoveel eigen inbreng heeft met bijv. reporters ter plekke. Die bijdragen worden wellicht voor journaals gebundeld. Maar ik moet zeggen ook op een livefeed (gisteren dikwijls gedeeld) komt vanochtend bijna niks op binnen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Het beeld is toch wel dat Rusland in rap tempo vriendjes kwijtraakt. Dat zal op termijn echt wel pijn gaan doen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De_Bastaard schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:06:
[...]
Kan Kazachstan überhaupt wat bijdragen dan? Zij konden die protesten amper aan. Soort van makkelijk scoren met “nieuws tegen Rusland” ?
Een gewenste inzet is meer op symboliek gebaseerd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Oekraïne: aanval op legerbasis in Kiev afgeslagen - https://nos.nl/l/2418923#UPDATE-container-59704864

Berichten van Oekraïne die op sociale media circuleren zijn momenteel niet controleerbaar geeft de NOS ook aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:42
Spotmatic schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:12:
Het beeld is toch wel dat Rusland in rap tempo vriendjes kwijtraakt. Dat zal op termijn echt wel pijn gaan doen.
Tja de keuze tussen EU+VS en Rusland is dan ook snel gemaakt. Zelfs China die toch in een unieke positie zit neigt naar EU+VS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

_eLMo_ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:05:
[...]

Reactie van mijn gemeente op de vraag om te stoppen met het kopen van Russisch gas.

Ik heb nu gevraagd bij welke nationale of internationale overkoepelende organisatie ik dan mijn stem kan laten horen.
Ik hoorde dat Belgie maar 1 procent Russisch gas gebruikt. Vond ik wel appart eigenlijk.

Niet dat Belgie het niet gaat merken want heel Europa moet op zoek naar ander gas.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:41
Gisteren de 2 afleveringen van “Reizen Waes Oekraine” van een paar jaar geleden terug gekeken.
Dan krijg je een beeld van het land en wat er daar speelt.
Ik vond het iig interssant en een aanrader om te kijken.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

tweaker2010 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:13:
Oekraïne: aanval op legerbasis in Kiev afgeslagen - https://nos.nl/l/2418923#UPDATE-container-59704864

Berichten van Oekraïne die op sociale media circuleren zijn momenteel niet controleerbaar geeft de NOS ook aan.
Ik vind dat ze hun land goed verdedigen. Veel mensen ook die helpen, ik denk dat dit hier anders zou gaan (ik zou persoonlijk ook niet aan de frontlinie gaan staan).

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 14:23

Whuzz

Dodgeball!

Lijkt er op dat Kiev in elk geval de nacht heeft overleefd. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht, dus blij verrast.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...rtment-block-in-kyiv.html

Weer een triest voorbeeld van lukraak raketten op burgerdoelen.

Moet een flinke raket geweest zijn om een paar verdiepingen uit zo’n flat te happen. :x

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2022 08:18 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
Whuzz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:16:
Lijkt er op dat Kiev in elk geval de nacht heeft overleefd. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht, dus blij verrast.
Ditto...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01
Marzman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:14:
[...]

Ik hoorde dat Belgie maar 1 procent Russisch gas gebruikt. Vond ik wel appart eigenlijk.

Niet dat Belgie het niet gaat merken want heel Europa moet op zoek naar ander gas.
Maar hoeveel gas gebruikt België? Dacht dat huizen daar vaak nog met stookolie verwarmd werden
Alhoewel dat ook bij de Russen vandaan komt wss

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 26-02-2022 08:17 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 12:56
Marzman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:16:
[...]

Ik vind dat ze hun land goed verdedigen. Veel mensen ook die helpen, ik denk dat dit hier anders zou gaan (ik zou persoonlijk ook niet aan de frontlinie gaan staan).
Die wil om te vechten ontwikkelt zich vanuit het verleden en door de recente jaren natuurlijk. Dat je je dat in het veilige NL met prima buren niet kan voorstellen is niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

GAIAjohan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:17:
[...]

Maar hoeveel gas gebruikt België? Dacht dat huizen daar vaak nog met stookolie verwarmd werden
Gedeeltelijk ja (ik denk in Wallonie wat meer dan in Vlaanderen), maar daar mogen geen nieuwe installaties meer van geplaatst worden (gas trouwens ook niet meer van 2027)

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Ik lees veel berichten dat er weer behoorlijk wat Russisch materieel is gestopt. Tot zover houdt Oekraïne stand, echt onwijs knap. Ik lees daarin tegen ook dat Rusland niet genoeg manschappen heeft klaarstaan om dit vol te houden.

Dit baard mij echt zorgen, serieuze zorgen. Wanneer is bij Poetin de maat vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:58
Verschillende nog niet zo betrouwbare bronnen melden dat de stad Kherson in het zuiden heroverd zou zijn. Brug over Djnepr ook. De andere brug iets ten noorden daarvan wel nog stevig in handen van de Russen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Whuzz
  • Laatst online: 13-09 14:23

Whuzz

Dodgeball!

Iemand trouwens de UN vergadering gezien gister? Dat kwam echt heel surrealistisch over. Voorgezeten door de Russische Federatie, die uiteindelijk (uiteraard) ook de resolutie tegen henzelf veto-ed.

WC-Eend president: Ik open de vergadering over de afwijzing van de acties van WC-Eend. Wij van WC-Eend....

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Whuzz schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:20:
Iemand trouwens de UN vergadering gezien gister? Dat kwam echt heel surrealistisch over. Voorgezeten door de Russische Federatie, die uiteindelijk (uiteraard) ook de resolutie tegen henzelf veto-ed.

WC-Eend president: Ik open de vergadering over de afwijzing van de acties van WC-Eend. Wij van WC-Eend....
Hier word ik zo pissig van. Hoe kan dit in vredesnaam realiteit zijn. Wat een aanfluiting!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-09 17:46

Nou echt, dat sloeg nergens op. Hebben die mensen niets nuttigers te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tristan
Marzman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:16:
[...]

Dat zeg je nu, in vrede. Zou je hetzelfde zeggen als Nederland in oorlog zou zijn zoals in Oekraïne nu waarbij je inmiddels wel weet dat er geen internationale hulp gaat komen (bij ons minder realistisch, maar voor de beeldvorming). Wetende dat jij en je vrouw/man (en kinderen?) in een dictatuur belanden als er niet gebeurd? Zou je dan niet vechten voor je vrijheid? Uiteindelijk maakt vrijheid wat Nederland tot vandaag is. Alles daarvan is in één klap weg als dat wordt weggenomen en ik merk dat heel veel mensen zich dat niet realiseren.

Natuurlijk ga je vechten voor je volk en vaderland. Voor behoedt van vrijheid!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De_Bastaard schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:06:
[...]

Troepen uit verre regio's van het rijk inzetten met minder etnische links met wie je in oorlog bent is als sinds de Romeinen een strategie.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:40
VN heeft als dit voorbij is wel wat aanpassingen nodig. Je zou als lid wat betrokken is bij een conflict iets niet moeten kunnen vetoën ofzo. Daar zouden anderen dan over moeten kunnen beslissen.

Waarschijnlijk te simplistisch gedacht maar zoals het nu werkt, werkt het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:27:
[...]

Dat zeg je nu, in vrede. Zou je hetzelfde zeggen als Nederland in oorlog zou zijn zoals in Oekraïne nu waarbij je inmiddels wel weet dat er geen internationale hulp gaat komen (bij ons minder realistisch, maar voor de beeldvorming). Wetende dat jij en je vrouw/man (en kinderen?) in een dictatuur belanden als er niet gebeurd? Zou je dan niet vechten voor je vrijheid? Uiteindelijk maakt vrijheid wat Nederland tot vandaag is. Alles daarvan is in één klap weg als dat wordt weggenomen en ik merk dat heel veel mensen zich dat niet realiseren.

Wij zijn toch niets gewend. Hier rennen ze allemaal bang weg met Rutte voorop.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:50
[...]
Dat zeg je nu, in vrede.
;)

Volgens mij kan je zoiets pas zeggen als je echt in die situatie zit.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Momenteel ben ik al een Nederlander die woont in Belgie. Dus dan zou de keuze zijn Belgie verdedigen of verder naar het zuiden trekken. Ik zou wel zorgen dat mijn familie veilig is natuurlijk.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

PLAE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:19:
Verschillende nog niet zo betrouwbare bronnen melden dat de stad Kherson in het zuiden heroverd zou zijn. Brug over Djnepr ook. De andere brug iets ten noorden daarvan wel nog stevig in handen van de Russen.
Waarom meld je het dan hier? Kom eens met betrouwbare bronnen en een bronverwijzing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
De_Bastaard schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:28:
VN heeft als dit voorbij is wel wat aanpassingen nodig. Je zou als lid wat betrokken is bij een conflict iets niet moeten kunnen vetoën ofzo. Daar zouden anderen dan over moeten kunnen beslissen.
De VN is als de Volkenbond, al decennia irrelevant.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
tweaker2010 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:28:
[...]

Waarom meld je het dan hier? Kom eens met betrouwbare bronnen en een bronverwijzing.
Omdat het een belangrijke ontwikkeling is en het wel talloze berichten zijn inclusief 2 filmpjes. Maar ik ga er niet vanuit dat jij Russisch of Oekraïns spreekt.
Als je een bewering van mij kunt aanwijzen die onzinnig is geweest of ik later niet alsnog met bronnen heb kunnen onderbouwen praten we verder.

Edit: overigens even terugkijkend zie ik dat ik jou gisteren juist heb aangesproken op ongefundeerde uitspraken over beperkt verzet door de Oekraïners. Heb je daar belang bij oid?

Edit2

[Twitter: https://mobile.twitter.com/Caucasuswar/status/1497466422477398024]

Edit3 Britse minister van Defensie op Sky zojuist

[ Voor 27% gewijzigd door PLAE op 26-02-2022 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 12-09 12:53
Heeft Putin geen verstandige mensen om hen heen, of bepaald hij echt alles zelf?

Ik vind zijn (Putin) gedrag ook opmerkelijk. Alsof hij zijn naam wel verbinden aan een grootse daad. Alsof hij weet dat hij niet zo lang te leven heeft. Wetende dat hij als bijna 70 jarige oude man waarschijnlijk cognitief stoornissen heeft met kritiek en oordeel stoornissen, star en rigide in zijn denken en paranoïde.
Dan hoop ik dat er mensen dicht bij hem, zullen ingrijpen.
Een zieke man is in staat alles te doen.

Dit is de eerste keer dat ik ongerust ben dat het echt mis gaat, denk aan nucleaire oorlog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tristan
iamerwin schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:28:
[...]

[...]

;)

Volgens mij kan je zoiets pas zeggen als je echt in die situatie zit.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Dit is niet iets wat je op dat moment nog even rationeel kan afwegen. Iedereen snapt toch wel dat je niet onder een Russische dictatuur wilt leven en dus recht je je rug zonder te twijfelen en vecht je met alles wat je hebt om dat tegen te gaan? Ik zeg niet dat iedereen maar een geweer moet oppakken en in het rond moet knallen want dat is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar je kan zoveel meer doen zoals informatie voorzieningen onderhouden, medisch, middelen aanvoer en weet ik het allemaal. Met vluchten help je niemand. Ook jezelf of je familie niet.

Dit is waarom Oekraïne zoveel weerstand biedt, ze vechten voor volk en vaderland!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Kenny_026 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:07:
Als eerste vanochtend toch gelijk benieuwd of onze Zelensky de nacht had gehaald maar gelukkig is de beste man er nog 😊
Hij zal het waarschijnlijk niet overleven, maar de komiek die met zijn penis piano speelt is anno 2022 eindbaas vergelijkbaar met president Thomas Whitmore uit Independence Day.

Wat een held.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:39
[...]

Ik heb hier in dit topic verschillende reacties gelezen waaruit blijkt dat ze meteen zouden vertrekken. Hoe bang ik ook zou zijn, ik vind dat je geen keuze hebt anders dan terugvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

PLAE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:34:
[...]

Omdat het een belangrijke ontwikkeling is en het wel talloze berichten zijn inclusief 2 filmpjes. Maar ik ga er niet vanuit dat jij Russisch of Oekraïns spreekt.
Als je een bewering van mij kunt aanwijzen die onzinnig is geweest of ik later niet alsnog met bronnen heb kunnen onderbouwen praten we verder.
Zet dan op z'n minst de bron erbij, dat maakt het al wat geloofwaardiger. Kleine moeite toch? Ook al spreken de meesten hier geen Russisch of Oekraïens.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
tweaker2010 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:28:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:02

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat ik concludeer uit berichten op Twitter is dat het allemaal zeer heldhaftig is wat de Oekraïners tot nu toe gedaan hebben, maar dat ze dit geen 2 weken meer vol houden.
Leger raakt uitgeput (vermoeid, munitie raakt op) en Rusland heeft numeriek overwicht op alle fronten.
Het ziet er niet goed uit helaas..

Anderzijds lijkt Putin ook steeds meer alleen te komen staan. Kazachstan weigert hulp, China erkent Oekraïne nog steeds als soeverein land, eerste tegengeluiden vanuit de Duma..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
honey schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:37:
Ik vind zijn (Putin) gedrag ook opmerkelijk. Alsof hij zijn naam wel verbinden aan een grootse daad. Alsof hij weet dat hij niet zo lang te leven heeft. Wetende dat hij als bijna 70 jarige oude man waarschijnlijk cognitief stoornissen heeft met kritiek en oordeel stoornissen, star en rigide in zijn denken en paranoïde.
Doet me denken aan deze tweet van vandaag:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eli3l

Stevige verliezen aan de kant van de Russen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:40:
Wat ik concludeer uit berichten op Twitter is dat het allemaal zeer heldhaftig is wat de Oekraïners tot nu toe gedaan hebben, maar dat ze dit geen 2 weken meer vol houden.
Leger raakt uitgeput (vermoeid, munitie raakt op) en Rusland heeft numeriek overwicht op alle fronten.
Het ziet er niet goed uit helaas..

Anderzijds lijkt Putin ook steeds meer alleen te komen staan. Kazachstan weigert hulp, China erkent Oekraïne nog steeds als soeverein land, eerste tegengeluiden vanuit de Duma..
Maar de berichten zijn ook dat Rusland dit geen twee weken volhoudt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:02
Eli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:41:
[Twitter]

Hoe realistisch zijn deze getallen? 3500 is extreem veel

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frQLzgkMr1pGZ5XgHMkpKPa5CLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgBdaeFyOsAhEgbAuybVhbH9.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
ebk71 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:38:
[...]

Ik heb hier in dit topic verschillende reacties gelezen waaruit blijkt dat ze meteen zouden vertrekken. Hoe bang ik ook zou zijn, ik vind dat je geen keuze hebt anders dan terugvechten.
Ja precies. Zo zie ik het ook. Maar zoals hierboven al werd aangegeven. Wij EU zijn niets meer gewend. De huidige generaties genieten van onze vrijheid waar onze voorouders zo hard voor gevochten hebben. Maar dat vergeten we voor het gemak eventjes.

Ik snap het wel, niemand wilt oorlog en niemand wilt vechten als het niet hoeft, maar zoals jij zegt. Je hebt feitelijk geen keuze als je een toekomst wenst zoals je die nu gewend bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

jaapstobbe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:41:
[...]

Geen enkel getal, van welke van beide partijen ook, kan je zonder onderzoek vertrouwen.

Beiden partijen hebben er belang bij om de getallen óf op te blazen óf juist te downplayen.

Zoals het gezegde al luid: the first casualty of every war is the truth.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
  • Laatst online: 00:26
[...]

Morele en ethische keuzes van deze aard zijn denk ik niet op voorhand te maken. Tot het moment dat je daadwerkelijk met zo een realiteit wordt geconfronteerd is en blijft het onduidelijk hoe iemand reageert. Niet voor niks zijn de twee oerinstincten vechten of vluchten genoemd. Tot die tijd skip ik gelijkaardige reacties in dit topic dus, niks mis mee voor degenen die uitdrukking willen geven aan hun gevoel. Maar op verder te discussiëren lijkt mij zinloos. Tenzij het er over gaat waarom mensen zo verschillend kunnen handelen, maar dat is een ander topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:43:
[...]

Ja precies. Zo zie ik het ook. Maar zoals hierboven al werd aangegeven. Wij EU zijn niets meer gewend. De huidige generaties genieten van onze vrijheid waar onze voorouders zo hard voor gevochten hebben. Maar dat vergeten we voor het gemak eventjes.

Ik snap het wel, niemand wilt oorlog en niemand wilt vechten als het niet hoeft, maar zoals jij zegt. Je hebt feitelijk geen keuze als je een toekomst wenst zoals je die nu gewend bent.
Er zijn ook veel Oekrainers op de vlucht.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpine
  • Laatst online: 13-09 20:17

Alpine

Twisted animator

Het gaf wel aan dat Rusland alleen staat in dit conflict en niet meer zomaar kan rekenen op onvoorwaardelijke steun vanuit China en India. Die houden zich nu blijkbaar liever afzijdig.

Des te langer het duurt om een "afvallige provincie" in te nemen, des te zwakker Rusland en Putin gaan lijken en daar hebben landen als China en India nu niet zoveel aan om als bondgenoot daarvan gezien te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
jaapstobbe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:41:
[...]

Als de bevestiging van de twee vliegtuigen van vannacht kloppen dan zijn dat er minimaal 200.
In hoever de aantallen precies kloppen is lastig te zeggen, we moeten het namelijk doen met de meldingen van de Oekraïense overheid en Twitter/Snapchat berichten van burgers.

Echter lijken de Russen aan te vallen zonder zich druk te maken om hun soldaten. In dat licht vind ik die getallen niet gek, want voor Rusland is dit niet hoog. Wij zouden dit soort getallen nooit accepteren als agressor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

China is dan wel een bondgenoot maar is niet zo heel erg happy met het idee dat een etnische groep binnen een land zich onafhankelijk mag verklaren onder de bescherming van een ander land.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Marzman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Er zijn ook veel Oekrainers op de vlucht.
Klopt! Overigens wel overwegend meer vrouw en kinderen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:48

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik hoop dat Putin zich gaat beseffen dat dit geen te winnen strijd is en gaat onderhandelen. Putin is gestoord, maar de mensen om hem heen zullen op een bepaald moment wel gaan ingrijpen. Als Rusland al moeite heeft met Oekraïne, laat staan dat ze een kans maken tegen de Navo.

Het enige risico is nucleaire oorlogvoering, maar als hij dat zelf niet begrijpt dan zal zijn achterban wel snappen dat daarin geen winnaars zijn en er niks overblijft van Rusland.

Misschien heeft Putin zichzelf wel in een lastiger parket gebracht dan hij vooraf had verwacht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:02
Hieronder een paar goede achtergrond- en opiniestukken uit de kranten van vandaag:

https://www.volkskrant.nl...og-met-oekraine~b591f0b0/

Achtergrond en terugblik op de (Nederlandse) politieke en economische relatie met Rusland sinds het aantreden van Putin in 2000 tot de dag vandaag.

https://www.nytimes.com/2...sia-ukraine-invasion.html

Een analyse op waar de sancties het de EU pijn zullen gaan doen. Opvallend, vorige maand hebben 20 CEO's van Italie's grootste bedrijven nog een call gehad met Putin om de economische banden te versterken. Evenzo opvallend, Duitsland had voor volgende week eenzelfde call georganiseerd, welke pas afgelopen donderdag is afgezegd.

https://www.nrc.nl/nieuws...t-te-onderzoeken-a4094779

Een roep voor onderzoek naar de banden van Rusland en Baudet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:40:
Zelfs als Kiev valt en Zelensky vermoord wordt gaat de strijd door, de Russen zullen voor elke stad moeten vechten. Honderdduizenden soldaten op de grond om de rust te bewaren, guerilla tactieken en keer op keer steden die in opstand komen.

Deze strijd is nog lang niet voorbij, dit is voor Rusland de 'makkelijke' fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

PLAE schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:34:
[...]

Edit: overigens even terugkijkend zie ik dat ik jou gisteren juist heb aangesproken op ongefundeerde uitspraken over beperkt verzet door de Oekraïners. Heb je daar belang bij oid?
Ik heb belang bij de feiten en niet de random Twitter en FB berichten die als bronnen worden gebruikt.

Begrijp me niet verkeerd maar als er op AD wordt gesproken over 200 gewonden bij gevechten op Kiev, dan zijn dat geen cijfers die een grootschalig verzet bevestigen. Als je andere cijfers heb hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

IJzerlijm schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:46:
China is dan wel een bondgenoot maar is niet zo heel erg happy met het idee dat een etnische groep binnen een land zich onafhankelijk mag verklaren onder de bescherming van een ander land.
Van China kan je veel berichten blijven verwachten op ‘soeverein’ land.
Waar ze hun eigen claims op Hong Kong en Taiwan proberen te sterken. Dat is in hun straatje.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:23

Agent47

I always close my contracts.

hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:47:
[...]

Zelfs als Kiev valt en Zelensky vermoord wordt gaat de strijd door, de Russen zullen voor elke stad moeten vechten. Honderdduizenden soldaten op de grond om de rust te bewaren, guerilla tactieken en keer op keer steden die in opstand komen.

Ik denk eerder dat ze Zelensky gijzelen.

Anonymous legt ook alles plat van die Russen. _/-\o_

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
tweaker2010 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:47:
[...]

Ik heb belang bij de feiten en niet de random Twitter en FB berichten die als bronnen worden gebruikt.

Begrijp me niet verkeerd maar als er op AD wordt gesproken over 200 gewonden bij gevechten op Kiev, dan zijn dat geen cijfers die een grootschalig verzet bevestigen. Als je andere cijfers heb hoor ik het graag.
Als je vannacht de live feeds en de camera's had bekeken, dan had je gezien dat er zwaar is gevochten in Kyiv en omstreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
honey schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:37:
Heeft Putin geen verstandige mensen om hen heen, of bepaald hij echt alles zelf?

Dan hoop ik dat er mensen dicht bij hem, zullen ingrijpen.
Een zieke man is in staat alles te doen.

Dit is de eerste keer dat ik ongerust ben dat het echt mis gaat, denk aan nucleaire oorlog.
Hij heeft wel een kliek om hem heen maar Putin is afhankelijk van informatie die hij doorkrijgt, hij zit zinds corona behoorlijk geïsoleerd je zag met de gesprekken met macro dat ze een komische afstand van elkaar afzaten... Putin en zijn selectieve groepje hebben elkaar zitten ophitsen en voeden elkaar selectieve informatie... Ik betwijfel bijvoorbeeld of hij überhaupt weet op welke schaal er protesten zijn in Rusland.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:35

ZenTex

Doet maar wat.

Eli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:41:
[Twitter]

Voor mezelf halveer ik die getallen maar even.
Of het nu zo is dat een kill geen kill blijkt te zijn, of om de Russen te ontmoedigen, of wat voor reden dan ook.

Wel staat het buiten kijf dat de Russen zware verliezen lijden, helemaal nu dat ze de steden binnentrekken.

Eerst hadden ze nog een voordeel. Goede informatie over Ukraiense stellingen, daar gooien ze natuurlijk gelijk wat artillerie of wat bommen op. Nu dat ze de stedelijke gebieden binnentrekken en de chaos toeneemt valt dat voordeel weg.

Helaas zie ik de ruseen er wel voor aan een wijk plat te gooien als ze denken dat er wat vijandige soldaten zitten. Ik vrees iig het ergste.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Eli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:45:
In dat licht vind ik die getallen niet gek, want voor Rusland is dit niet hoog. Wij zouden dit soort getallen nooit accepteren als agressor.
Een groot deel van de russische doden zijn goed getrainde beroepssoldaten, die vervang je niet zomaar door dienstplichtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
ZenTex schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Of het nu zo is dat een kill geen kill blijkt te zijn, of om de Russen te ontmoedigen, of wat voor reden dan ook.

Wel staat het buiten kijf dat de Russen zware verliezen lijden, helemaal nu dat ze de steden binnentrekken.

Eerst hadden ze nog een voordeel. Goede informatie over Ukraiense stellingen, daar gooien ze natuurlijk gelijk wat artillerie of wat bommen op. Nu dat ze de stedelijke gebieden binnentrekken en de chaos toeneemt valt dat voordeel weg.

Helaas zie ik de ruseen er wel voor aan een wijk plat te gooien als ze denken dat er wat vijandige soldaten zitten. Ik vrees iig het ergste.
Ze hebben in andere kleinere steden precies dat gedaan. Gelukkig waren de meeste mensen al gevlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
codex schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:46:
Misschien heeft Putin zichzelf wel in een lastiger parket gebracht dan hij vooraf had verwacht.
Ik verwacht eigenlijk dat Poetin dit allemaal berekenend doet. Hij weet heel goed wat de consequenties zullen zijn. Maar ik verwacht ook dat hij liever sterft als een leider die Rusland weer relevant geprobeerd heeft gemaakt dan dat hij in Den Haag in het strafbankje plaats neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:02

CyBeRSPiN

sinds 2001

hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:47:
[...]

Klopt. Wordt geen snelle actie waarbij ie snel een marionet neer kan planten en overwinning kan claimen. Qua propaganda voor thuisfront ook steeds lastiger vol te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:02
Er klinken schoten nabij het Independence Square in Kyiv.
Overigens, het carillon speelt ook om het kwartier z'n deuntje.
Live feed (+ geluid): Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Nederland gaat 200 stinger raketten leveren meldt NOS.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:26
Nederland levert luchtdoelraketten aan Oekraïne
Het Nederlandse leger gaat zo snel mogelijk 200 Stinger-luchtdoelraketten leveren aan Oekraïne. Dat gebeurt na een recent verzoek van Oekraïne, melden ministers Hoekstra van Buitenlandse Zaken en Ollongren van Defensie aan de Tweede Kamer.

Het kabinet besloot vorige week vrijdag al om militaire goederen aan Oekraïne te leveren. Een deel van die goederen is vandaag verzonden, zo melden de ministers. De andere goederen worden zo snel mogelijk richting Oekraïne gestuurd.

De ministers wijzen erop dat Nederland "net als andere landen kampt met logistieke uitdagingen". "Samen met bondgenoten spant Defensie zich in de overige goederen zo snel mogelijk te leveren."

Bron.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:55:
Mosterd na de maaltijd noemen ze dat...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:51:
Klopt. Wordt geen snelle actie waarbij ie snel een marionet neer kan planten en overwinning kan claimen.
De eerste kritieke 48 uur is Oekraïne relatief goed doorgekomen, op Kiev en het zuiden na lijkt de opmars relatief beperkt. Gevechten in stedelijk gebied zijn andere koek dan in open veld rijden, zelfs de Oekraïense luchtafweer lijkt nog behoorlijke schade aan te richten.
Qua propaganda voor thuisfront ook steeds lastiger vol te houden.
De Russen hebben ook internet, die zien ook Zelensky als eindbaas. Je kunt nog zo gehersenspoeld zijn maar zeker bij de jongere generatie zal er genoeg twijfel zijn over het handelen van het Kremlin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MikeyMan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:57:
[...]

Ja, lijkt me ook te laat. De strijdt is nu op de grond.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:35
[...]

Die komen aan als het veilig genoeg is om te landen :'( :'( :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

[...]

Inderdaad. “Helaas we hebben u gemist! Deze zending gaat terug naar het depot”

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:27
ZenTex schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Dat zou de oekrainers triest genoeg goed uitkomen. Zodra Putin woonwijken gaat platgooien of anderszins meer warcrimes naar buiten komen kan de rest van de wereld uiteindelijk niet weg blijven kijken. De publieke druk zal te hoog worden in de westerse landen om in te grijpen. Hun enige kans is volhouden, laten escaleren en hopen dat er hulp komt. Er is geen alternatief. Onderhandelen is geen optie gezien het enige aanbod volledige overgave is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:02
[...]

Want de oorlog is al voorbij? Wat is het toch met dat ontzettende negatieve sentiment over wat Nederland kan en wil bijdragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wow... wel 200... daar houden ze het vast wel een halfuur mee uit.

Pff, dit klinkt meer als een token-hulp dan echte hulp...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
tweaker2010 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:47:
[...]

Of geen grootschalige aanval bevestigen.

Dit zei je gisteren over het conflict als geheel:
tweaker2010 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:19:
[...]

Ik weet niet wat jouw definitie is van heel veel tegenstand, maar meer dan wat lokale schermutselingen zijn het niet. Geen tank tegen tank gevechten zoals in de Golfoorlog bijvoorbeeld. Rusland is qua materieel en ook qua troepensterkte superieur aan de Oekraïne en nee dat is niet de staatstelevisie maar dat zeggen ook de westerse defensie deskundigen.
Als je iets verder gaat kijken dan NOS/AD/NU dan zul je toch snel zien dat dit niet klopt.

Maar ik zal een bron toevoegen daarvoor. Een lijst met verloren materiaal van beide zijden. Maar dan alleen als her met beeld is geverifieerd. Dus slechts een fractie van het geheel.

https://www.oryxspioenkop...enting-equipment.html?m=1

[ Voor 15% gewijzigd door PLAE op 26-02-2022 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Mogen ze wel opschieten, kunnen ze gelijk die sniper geweren meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
The-Priest-NL schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:56:
Nederland levert luchtdoelraketten aan Oekraïne
Het Nederlandse leger gaat zo snel mogelijk 200 Stinger-luchtdoelraketten leveren aan Oekraïne. Dat gebeurt na een recent verzoek van Oekraïne, melden ministers Hoekstra van Buitenlandse Zaken en Ollongren van Defensie aan de Tweede Kamer.

Het kabinet besloot vorige week vrijdag al om militaire goederen aan Oekraïne te leveren. Een deel van die goederen is vandaag verzonden, zo melden de ministers. De andere goederen worden zo snel mogelijk richting Oekraïne gestuurd.

De ministers wijzen erop dat Nederland "net als andere landen kampt met logistieke uitdagingen". "Samen met bondgenoten spant Defensie zich in de overige goederen zo snel mogelijk te leveren."

Bron.
Volgens Ollongren waren de goederen al onderweg. Gelukkig heeft ze wel goed geluisterd naar de gast gister bij Jinek, die opperde om Stingers te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Die stingers kan je maar één keer gebruiken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:23

Agent47

I always close my contracts.

Dit is echt zo iets van: We hebben in ieder geval wat gedaan om te helpen. :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:50:
[...]

Een groot deel van de russische doden zijn goed getrainde beroepssoldaten, die vervang je niet zomaar door dienstplichtigen.
Je vergist je. Er staat nu nog maar 10% van het totale actieve professionele Russische leger aan de grens bij Oekraïne en daarvan is nog niet de helft daadwerkelijk Oekraïne in gestuurd.

Rusland heeft 1.000.000 actieve soldaten.

Als Poetin het zat is heeft Oekraïne geen schijn van kans. Het probleem van de Russen is dat ze de huidige weerstand onderschat hebben, je moet de grote steden en vliegvelden controleren om al die manschappen en materiaal snel en veilig het land in te transporteren. Als ze dat lukken is het snel gedaan met Oekraïne.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
_eLMo_ schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Mijn werkgever maakt gebruik van wit russische programmeurs (outsourced). Ik vandaag mede gedeelt dat ik per direct alle medewerking aan dit bedrijf stop, en dat ze een ander daarop mogen zetten, of een andere outsourcing plek.

Onderwater aangegeven dat ik verwacht dat ze de samenwerking stopzetten en ik anders wel een andere baan zoek.
Mijn directeur heeft mij vandaag verteld dat ze al een aantal Wit Russische programmeurs naar de EU hebben gehaald omdat ze weg wilden uit het regime. Contact met de programmeurs die dat ook willen blijft, de rest word gestopt.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Nou ja voor een klein landje. Als elk land naar verhouding materiaal geeft zal dat veel schelen.

Het lijkt me alleen een probleem het daar te krijgen (het moet ook niet in handen van de Russen komen).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Agent47 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:59:
[...]

Nou eigenlijk kan Nederland niet heel veel meer doen want we hebben niet veel meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Misschien een rare vraag, maar iedereen helpt Oekraïne en een echte reactie van Putin blijft uit. Putin heeft niet doorgeborduurd op zijn eerdere statement (iedereen die een interventie doet …[]).

Is dat een teken van zwakte? Hij had toch de boel veel meer op scherp kunnen zetten door te zeggen dat als landen Oekraïne bevoorraden met militaire goederen dat hij dat als interventie ziet.

Hij lijkt het niet op het allerscherpst van de snede te spelen, wat misschien meer ruimte geeft voor de NAVO om zich er wel meer mee te gaan bemoeien.

Het is alleen maar een gedachte, maar ben wel benieuwd hoe hier tegenaan gekeken wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

hoevenpe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:59:
[...]

Mogen ze wel opschieten, kunnen ze gelijk die sniper geweren meenemen.
Gisteren bij Jinek ook zo kansloos om te zien hoe de concrete vragen werden beantwoord met ontwijkende politiek correcte bullshit bingo. Zijn de wapens er al??? Uh we kijken nu… :z

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:41
[...]

Dat kun je nu wel vinden maar als puntje bij paaltje komen reageren mensen toch heel anders.
Fight, flight of freeze is een reactie op angst en is bij de een anders dan bij de andere. Dus vluchten is gewoon een natuurlijke reactie. Vind dat je daar niet op mag oordelen.

Denk juist dat de mensen die zeggen dat ze vluchten zichzelf beter kennen dan mensen die nu zeggen dat ze mee vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RedHat schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:01:
Misschien een rare vraag, maar iedereen helpt Oekraïne en een echte reactie van Putin blijft uit. Putin heeft niet doorgeborduurd op zijn eerdere statement (iedereen die een interventie doet …[]).

Is dat een teken van zwakte? Hij had toch de boel veel meer op scherp kunnen zetten door te zeggen dat als landen Oekraïne bevoorraden met militaire goederen dat hij dat als interventie ziet.

Hij lijkt het niet op het allerscherpst van de snede te spelen, wat misschien meer ruimte geeft voor de NAVO om zich er wel meer mee te gaan bemoeien.

Het is alleen maar een gedachte, maar ben wel benieuwd hoe hier tegenaan gekeken wordt.
Hij roept zelf ook hulp in (Kazachstan, die heeft geweigerd wat best sterk is want vorig jaar heeft Rusland hun nog militair geholpen)

/▌

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Agent47 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:59:
Als je die laagvliegende helicopters ziet zijn stingers uitermate geschikt om veel schade aan te richten.

Nederland stuurt exact dat wat nodig is voor guerrilla tactieken, mag nog veel meer die kant op maar dit is niet niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
nou ken ik het wapenarsenaal van Putin niet, maar een totaal idioot cq absolute psychopaat dat hij is; heeft hij niet nog veel zwaarder materiaal wat hij kan inzetten om all in te gaan?

Waarom zou hij het niet inzetten? Het enige dat de rest van de wereld doet is langs de zijlijn keer op keer ''foei!'' roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:00:
[...]

Je vergist je. Er staat nu nog maar 10% van het totale actieve professionele Russische leger aan de grens bij Oekraïne en daarvan is nog niet de helft daadwerkelijk Oekraïne in gestuurd.

Bron? Las juist dat ze 770k soldaten hadden. Wel een verschilletje toch maar betwijfel of het een correct bron is.

Je hebt het over een land die jaren geleden ook fake tanks had om indruk te maken op de rest vd wereld. Afghanistan was volgens mij ook geen succes voor de Russen, zo “onverslaanbaar” zijn ze niet.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00

OMD

Voor alle mensen die denken het beter te weten, 200 stingers is niet weinig. Succes ratio bij stingers ligt vrij hoog, als je 100 luchtdoelen kan uitschakelen met deze 200 stingers dan heb je een enorme klap geslagen in de luchtmacht van de tegenpartij.

Let niet zo op aantallen maar wat die aantallen betekenen.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Iris1234
Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:00:
[...]

Als Poetin het zat is heeft Oekraïne geen schijn van kans. Het probleem van de Russen is dat ze de huidige weerstand onderschat hebben, je moet de grote steden en vliegvelden controleren om al die manschappen en materiaal snel en veilig het land in te transporteren. Als ze dat lukken is het snel gedaan met Oekraïne.
En het Russische leger staat er om bekend eerst oud materiaal en kanonnenvoer te sturen. De echt goed getrainde militairen en het moderne materiaal staat nog aan de grens. Dat is al bekend van luchtbeelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:02:
[...]

Bron? Las juist dat ze 770k soldaten hadden. Wel een verschilletje toch maar betwijfel of het een correct bron is.

Je hebt het over een land die jaren geleden ook fake tanks had om indruk te maken op de rest vd wereld. Afghanistan was volgens mij ook geen succes voor de Russen, zo “onverslaanbaar” zijn ze niet.
Wikipedia: Russian Armed Forces
The Russian Armed Forces are one of the world's largest military forces, with around a million active-duty personnel, which is the world's fifth-largest, and at least 2 million reserve personnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
[...]

Zijn we niet net aan het voorgerecht begonnen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:02:
[...]

Geen enkel groot land is succesvol geweest in guerrila-oorlogen, dat loopt vrijwel altijd uit op een fiasco.

Je noemt de Russen in Afghanistan al, je hebt ook de VS met Irak, (wederom) Afghanistan en Vietnam.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:37
Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:51:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat Poetin dit allemaal berekenend doet. Hij weet heel goed wat de consequenties zullen zijn. Maar ik verwacht ook dat hij liever sterft als een leider die Rusland weer relevant geprobeerd heeft gemaakt dan dat hij in Den Haag in het strafbankje plaats neemt.
Ik heb ooit eens een artikel gelezen over de dynamiek in het Kremlin, maar het is te lang geleden om het terug te vinden.

Het ging er over dat Putin eigenlijk weinig concrete bevelen uitdeelt.
Het is meer de dichte kliek rond hem die zelf bedenkt hoe ze Putin het best kunnen behagen door bepaalde acties uit te voeren.

Om op die manier dan meer bij hem in de gunst te komen.

Dus: eerst de actie en dan er na pas de goedkeuring van Putin.
Beetje zoals een kleuter die een tekening maakt en dan een complimentje verwacht van zijn moeder 'dat heb je flink gedaan'.

Voordeel voor Putin is dat als het een tegenvalt dat hij kan zeggen dat hij van niets wist en dat klopt dan ook gewoon.

En de rest van de kliek rekent dan wel af met diegene die de flater begaan heeft om op die manier mogelijk weer in de gunst van Putin te komen.

Zeer gevaarlijke dynamiek, zeker nu hij niet meer kan beweren dat hij van niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:53
Als het bekend is hier...

Ik lees net dat NL stingers stuurt en zelensky om munitie vraagt. Is er dan nog een aanvoerroute? Een logistieke keten van Europa naar Oekraïne?

Lijkt me dat je dat dan de levenslijn kan noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

jaapstobbe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Want de oorlog is al voorbij? Wat is het toch met dat ontzettende negatieve sentiment over wat Nederland kan en wil bijdragen.
Op zich snap ik het sentiment wel. We hebben wat geweren beloofd en die zijn er nog steeds niet!
Pagina: 1 ... 163 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid