[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 168 Laatste
Acties:
  • 730.658 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:39:
[...]

Precies mijn punt. Iedereen denkt dat Poetin niet gek is om een NATO land aan te vallen, totdat hij dat wel is..
En we kunnen inmiddels wel stellen dat deze man compleet gestoord is. Een perfect recept voor erger.

Het is uiteraard een zelfmoord actie als Poetin zoiets in zijn hoofd haalt, maar zeg nou eerlijk met wat er nu gebeurd gaat hij toch sowieso niet mee weg komen? Waarom dan niet sterven als "een van de grote".

Ik ach het echt nog wel reëel dat Poetin tot het gaatje gaat en zijn hele leger onze kant op stuurt. En dan mogelijk Polen als eerste aan de beurt.
Is het een zelfmoordactie? Alleen als de VS mee doet, de navo heeft namelijk met enorme bezuinigingen doorgevoerd de afgelopen jaren. Omdat we dachten dat er geen dreiging was.

Putin heeft dit niet vorig jaar bedacht, dit is 15 jaar geleden al bedacht. Het afbouw van de schuld in de VS, de investeringen in defensie etc. Wij hebben echt lopen slapen in Europa. De VS heeft ons meerdere malen gewaarschuwd. Maar wij hebben elke keer gedacht dat de VS dit wel zal oplossen. Wij staan er nu alleen voor. EU als leger stelt weinig voor, tuurlijk is Rusland economisch niet veel groter dan NL. Maar ze hebben 600 miljard + goud om deze oorlog te voeren. Het grootste probleem van putin is om de bevolking mee te krijgen, ik vraag mij af hoe lang mensen nog naar de staatstelevisie luisteren en inzien dat er ook een wereld buiten Rusland is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
[...]

Precies mijn punt. Iedereen denkt dat Poetin niet gek is om een NATO land aan te vallen, totdat hij dat wel is..
En we kunnen inmiddels wel stellen dat deze man compleet gestoord is. Een perfect recept voor erger.

Het is uiteraard een zelfmoord actie als Poetin zoiets in zijn hoofd haalt, maar zeg nou eerlijk met wat er nu gebeurd gaat hij toch sowieso niet mee weg komen? Waarom dan niet sterven als "een van de grote".

Ik ach het echt nog wel reëel dat Poetin tot het gaatje gaat en zijn hele leger onze kant op stuurt. En dan mogelijk Polen als eerste aan de beurt.
Het is een dingetje van sociale psychologie. Crazy is ignored, kort gezegd.

Denk terug aan Trump in de VS. Gestoord, nog meer gestoord wat er uit kwam, zo zeiden mensen. En men liet het links liggen, om vervolgens verbaasd te staan dat Trump precies deed wat hij uitkraamde.

Tegenstanders stonden zo verrast, voorstanders lieten zich juist zo inpakken terwijl Trump niets ten gunste van zijn volgelingen deed.

Mensen, vreemde diersoort. Maar, menselijk gedrag is toegepaste wetenschap geworden, helaas.

Ondanks dit denk ik niet dat Putin verder dan het spreekwoordelijke gaatje gaat. Niet eens vanwege zijn focus op ons hier, maar vanwege veranderingen in Putin's gedrag de afgelopen twee jaar. Zeker, strategische focus, maar zijn blik lijk - ik kan me vergissen - meer naar binnen te zijn gaan, meer op korte afstand.

Zo is bijvoorbeeld de actieve steun van Putin voor Wagner's avonturen in Libië en de Sahel weggevallen. Zonder dat de situatie aldaar ook maar gewijzigd is voor opties. Voor Putin is dit atypisch, hij is altijd in staat geweest om fixatie of focus consistent te handhaven op termijn ongeacht afstand.

Het levert mij in ieder geval wel meer zorg op t.a.v. Oekraïne. De bereidheid tot geweld bij Putin is niet anders dan die bij verdere oligarchie. Het is een natuurlijke toestand. Er wordt niet om gemaald. Maar wanneer bij mensen de blik naar korte afstand gaat wordt de drempel tot excessief gedrag juist vaak lager.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08
Lijkt vrijwel onmogelijk om een goed beeld te krijgen bij lijn Krymorsk - Mariupol. Alleen een bericht van 8 uur geleden dat er tanks door Krymorsk zouden rijden. Maar later berichten dat Melitopol nog niet verloren was.

Zou zonde zijn als het front in het oosten zo stabiel blijft. Maar ze het in het zuiden laten liggen. Ben ook benieuwd of de mobilisatie langzaam iets bij gaat dragen. Gebied rond Mariupol schijnt ook heuvelachtiger te zijn en makkelijker te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Amphiebietje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:54:
Jezus, Rutte heeft zijn prioriteiten echt op orde:

[...]

Wat loop ie te miepen over onze koopkracht, terwijl er verder naar het oosten mensen hun hele leven verliezen door een oorlog? Werkelijk bekrompen en egocentrisch. :r
De beste man zijn enige zorg is dat gebeurtenissen hem niet schaden. Dus als economisch de shit de fan gaat hitten heeft hij zich vrijgepleit. We hebben zeker wel Defensie, maar vooral op hoog niveau.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt mij heel sterk eerlijk gezegd. Ik denk niet dat China bang is voor sancties omdat ze gas afnemen van Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Per NBC's live blog:

Kazakhstan, one of Russia's closest allies and a southern neighbor, is denying a request for its troops to join the offensive in Ukraine, officials said Friday.

Additionally, the former Soviet republic said it is not recognizing the Russia-created breakaway republics upheld by Russia's president, Vladimir Putin, as a pretext for its aggression in Ukraine.
President Putin had met with Kazakhstan's President Tokayev last week, and Russia had supplied support for the government after a series of protests recently as well.

https://www.nbcnews.com/n...ncrd1289985#liveBlogCards
Kazachstan niet bang voor repercusies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Mooi! Dat kan je wel een succesje noemen. Echter vertrouw ik dit soort landen voor geen meter meer. Morgen roepen ze weer iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 17:19
Tussen alle schokkende beelden door:
Bij KPN kunnen we gratis naar Oekraïne bellen. Nou ja, zolang er nog Oekraïne is om naar te bellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:21:
[...]

Raakt hij dan niet de weinige 'credits' kwijt bij landen die nog enigszins terughoudend reageerden? (Dan bedoel ik natuurlijk niet China of Wit Rusland etc).
Aan de andere kant... Wat zou men er van kunnen vinden en aan doen..... -O-
De vraag is meer of het hen interesseert, in die zin, men heeft bij inzet in Syrië van die wapens geen weerstand gekregen die op korte afstand aankwam.

Dan moet opgemerkt worden dat de wereld dat als lokaal conflict zag met component van koude oorlog achtige proxy aanwezigheid van grootmachten. De dynamiek is nu volledig anders. Voor een best snel groeiend aantal landen is het juist diep confronterend dat dit concept van grootmacht in zijn eigen buurt de boel platgooit.

Het Kremlin lijkt in een soort van Winterpaleis-effect dit te missen. In hoeverre men de signalen ook echt mist of negeert, dat is moeilijk vast te stellen. Maar de effecten zijn er. Zo is binnen een Afrikaanse Unie overleg over PMC's / huurlingen e.d. toevallig vandaag overheerst geworden door discussie over "wat kunnen wij verwachten van een grootmacht die zelfs thuis tekeer gaat".

Het idee van het Kremlin is functioneel hetzelfde als bij China: er moet een nieuwe wereldorde komen op basis van Might Makes Right waar zij die kernwapens hebben grootmacht kunnen spelen (waarbij opgemerkt moet worden dat de Chinese variant verder gaat, daar kan er geen andere macht zijn dan China en alles moet door China gaan). Ongeacht die verschillen, het komt neer op een relatief vergelijkbaar perspectief op macht en machtspolitiek. Feodaal, corporatistisch, patriarchaal, Sterke Man Syndroom als heilige graal.

Maar al dat is nergens zonder ecologie van voeding. Dan zien mensen een Kremlin tekeer gaan, ja, dan komt best wel menige vraag op tafel. Wat dat aangaat heeft veel van de wereld meer geleerd van geschiedenis dan wij hier in Europa, zo lijkt het wel. Men kijkt verder. Korte pijn, lange pijn.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l

Niet goed als dit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:51:
[...]

Dit lijkt mij heel sterk eerlijk gezegd. Ik denk niet dat China bang is voor sancties omdat ze gas afnemen van Rusland.
Geen idee
https://www.bloomberg.com...orne-crude-after-invasion

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Groentjuh schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:51:
Tussen alle schokkende beelden door:
Bij KPN kunnen we gratis naar Oekraïne kunnen bellen. Nou ja, zolang er nog Oekraïne is om naar te bellen...
In navolging van carriers in de VS, en als ik het goed begrepen heb, ook VK, Frankrijk en morgen Duitsland.

Geen slecht gebaar. Absoluut niet. En om eerlijk te zijn, zolang er verbindingen zijn is het niet enkel iets voor mensen direct betrokken, maar ook gewoon als signaal en mechanisme iets wat goede impact kan hebben aldaar.

Het is dat concept van alleen staan. Niemand kan alleen staan. Verbinding, communicatie, puur weten dat het er is heeft effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Een oorlog kent helaas geen regels :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:09

FreakNL

Well do ya punk?

Eli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:51:
[...]

Blijkbaar niet.

Ik kan niet voor de regering spreken maar de Kazachse bevolking heeft weinig met Rusland. Behalve dan de 10% (van origine) Russen die hier wonen.

Ze zijn wel lid van die handelsverdragen etc maar verder staat de Kazachse cultuur mijlenver van de Russische. Het is ook een islamitisch land, bijvoorbeeld. Totaal niet te vergelijken met een Belarus of Oekraïne.

Bron;
Ik zit er nu.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 26-02-2022 01:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
Even iets luchtigers haha

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FMe2_1ZWUAsxMyd?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
feye1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:02:
Over een jaartje (of 2) zijn we overigens gewoon weer handelsovereenkomsten aan het sluiten met Rusland he. Besef dat ook.
God verhoede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Eli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:51:
[...]
Belarus heeft ook geen troepen mee laten vechten toch?

Inderdaad een teken dat ze er geen heil in zien omdat ze voelen dat hun ook het slachtoffer hadden kunnen zijn?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
Tristan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:56:
[...]

Een oorlog kent helaas geen regels :-(
Het gaat mij niet om de sluwe manier van aanvallen, maar meer om de locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Kunnen wij als NATO Belarus niet eens onder vuur nemen als boodschap voor Putin? Die missen waarschijnlijk bij sancties omdat ze weinig bezitten. Daar gaat men na de oorlog weer vrolijk verder met de vluchtelingenbrug naar EU....

Thermobaric inzetten in Kiev zal gelijk staan aan ISIS daden. Weet je wat die dingen doen? Daar tref je burgers mee. Wat mij betreft is elke Rus in het Westen daarna een legitiem doelwit...

Is er ergens een goed overzicht van investeringen / bedrijven van Russische oligarchen? Zag met google voornamelijk losse vermeldingen. Dan weten we wat we kunnen boycotten.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
FreakNL schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:56:
[...]

Blijkbaar niet.

Ik kan niet voor de regering spreken maar de Kazachse bevolking heeft weinig met Rusland. Behalve dan de 10% (van origine) Russen die hier wonen.

Bron;
Ik zit er nu.
Duidelijk. Bedankt voor je toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
RF-78662 - Ilyushin Il-76MD-90A is weer onderweg vanuit de basis in Belarus terug naar Moskou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:30:
[...]

Ik weet niet of er meer dictaturen zijn. Ik denk dat het vooral in de inwonersaantallen zit. China, Rusland, Noord Korea. Geen kleine landen.
Grondstoffen is een serieuze primaire correlatie. Veel meer dat geodemografie of bevolkingscijfers. Hoe dichter een land bij grondstoffeneconomie staat, des te meer inherent de predisposities voor autoritarisme.

Het is eerder in het topic een aantal malen uitgewerkt, dat raamwerk van Selectorate Theory wat binnen varianten van overlap tussen conservatisme en autoritarisme toegepast wordt voorziet in dergelijke bewuste correlatie als fundament voor machtsdynamiek.

In meer economisch-historisch perspectief, wij hier in Nederland zijn heel lang een tekstboek referentie geweest in curricula voor dergelijk fenomeen: Dutch Disease. Na wat jaren van lobby noemen we het in die wetenschap nu "the resource question" 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
YakuzA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:57:
[...]

Belarus heeft ook geen troepen mee laten vechten toch?
Naar buiten toe klopt dat, maar die steunen wel de logistiek en we weten niet of ze troepen onder de Russische vlag hebben meegestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:31
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:45:
[...]

Is het een zelfmoordactie? Alleen als de VS mee doet, de navo heeft namelijk met enorme bezuinigingen doorgevoerd de afgelopen jaren. Omdat we dachten dat er geen dreiging was.

Putin heeft dit niet vorig jaar bedacht, dit is 15 jaar geleden al bedacht. Het afbouw van de schuld in de VS, de investeringen in defensie etc. Wij hebben echt lopen slapen in Europa. De VS heeft ons meerdere malen gewaarschuwd. Maar wij hebben elke keer gedacht dat de VS dit wel zal oplossen. Wij staan er nu alleen voor. EU als leger stelt weinig voor, tuurlijk is Rusland economisch niet veel groter dan NL. Maar ze hebben 600 miljard + goud om deze oorlog te voeren. Het grootste probleem van putin is om de bevolking mee te krijgen, ik vraag mij af hoe lang mensen nog naar de staatstelevisie luisteren en inzien dat er ook een wereld buiten Rusland is.
Wat een onzin dat wij er alleen voor staan, de US heeft al gezegt dat als 1 navo land wordt aangevallen de US met full force zal toeslaan. En hoe weet jij dat poetin dit al 15 jaar aan het voorbereiden is dan? Heb je wekelijks contact? Of enige bron hiervoor? Zal vast al langer van plan zijn maar wij hebben geen idee hoelang precies.
Sorry maar wordt een beetje gek van al die negativiteit hier kunnen we stoppen met steeds zeggen dat we te weinig hebben gedaan aan defensie etc dat is hier al 80 keer gemeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Stylze op 26-02-2022 02:03 ]

Playstation 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:59:
[...]

Grondstoffen is een serieuze primaire correlatie. Veel meer dat geodemografie of bevolkingscijfers. Hoe dichter een land bij grondstoffeneconomie staat, des te meer inherent de predisposities voor autoritarisme.

Het is eerder in het topic een aantal malen uitgewerkt, dat raamwerk van Selectorate Theory wat binnen varianten van overlap tussen conservatisme en autoritarisme toegepast wordt voorziet in dergelijke bewuste correlatie als fundament voor machtsdynamiek.

In meer economisch-historisch perspectief, wij hier in Nederland zijn heel lang een tekstboek referentie geweest in curricula voor dergelijk fenomeen: Dutch Disease. Na wat jaren van lobby noemen we het in die wetenschap nu "the resource question" 8)
Even een aanvulling, hoe werkt een dictatuur bovenstaande en meer...
YouTube: The Rules for Rulers
eerste 5:30 gaat over dictaturen...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
Eli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:00:
[...]

Naar buiten toe klopt dat, maar die steunen wel de logistiek en we weten niet of ze troepen onder de Russische vlag hebben meegestuurd.
Gisteren bericht over Wit-Russische heli ergens in de loop van de dag. Maar verder heb ik geen idee.

Dit is overigens hoe UA airforce nu lijkt te werken.

Beejte guerilla style.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:14
Even los van de tragedie die zich afspeelt in Oekraïne, je weet wel meteen wie je bondgenoten zijn.

Servie is kandidaat-staatslid. Dat kan je meteen in de prullenbak stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
prodesk schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:58:
RF-78662 - Ilyushin Il-76MD-90A is weer onderweg vanuit de basis in Belarus terug naar Moskou.
Niet denken dat het allemaal oude troep is. Het zijn vrij nieuwe toestellen maar met oude technologie.

https://twitter.com/RALee85/status/1395003681779617798

Zo te zien is hier jaren naar toe gewerkt, men heeft zeker niet stilgezeten. De Oekraïense luchtmacht is zwaar verwaarloost, mede door corruptie en gebrek aan geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:29

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

danslo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:02:
Even los van de tragedie die zich afspeelt in Oekraïne, je weet wel meteen wie je bondgenoten zijn.

We waren op de goede weg met Rusland, ooit. Kennen jullie dat Clinton/Jeltsin filmpje nog? Ook toen gooide Servië roet in het eten… Vanaf toen is de relatie weer verslechterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
sh4d0wman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:58:
Kunnen wij als NATO Belarus niet eens onder vuur nemen als boodschap voor Putin?
Nee. NAVO is een defensieve verdragsorganisatie van collectieve veiligheid. Het is geen organisatie ten bate van geweldstoepassing.
Thermobaric inzetten in Kiev zal gelijk staan aan ISIS daden. Weet je wat die dingen doen? Daar tref je burgers mee. Wat mij betreft is elke Rus in het Westen daarna een legitiem doelwit...
Een van de grootste risico's bij strategische conflicten is het navolgen in grensoverschrijdend gedrag van (zelfverklaarde) tegenstander. Dat een ander van de brug springt wil niet zeggen dat wij het ook moeten doen. Integendeel zelfs, historisch en praktisch is een opvallende correlatie bij conflicten voor partijen die excessief geweld toepassen en hun continuïteit. Anders gezegd: landen of machten die doorslaan, schieten zich zelf uiteindelijk in de voeten op een wijze die hen vervolgens blootstelt aan eigen intern extreem geweld.

Daarbij, Russen hebben geen macht in Rusland. Ja, ze hebben aandeel in de problematiek. Maar het is niet zo simpel als het kunnen aanrekenen bij Russen van de perikelen van Putin.

En dan harde opmerking, het Kremlin heeft die wapens eerder ingezet, in Syrië. We maalden er niet om.
Is er ergens een goed overzicht van investeringen / bedrijven van Russische oligarchen? Zag met google voornamelijk losse vermeldingen. Dan weten we wat we kunnen boycotten.
Dat is een goede vraag. Ik weet eigenlijk niet of er zoiets van publieke aard is. Binnen systemen van Europese overheden zijn er dergelijke registers, het Amerikaanse State Department en FinCen hebben in hun systemen overzichten. Maar als ik het goed begrijp zoek je iets vergelijkbaars als SourceWatch in de VS wat overzichten bijhoudt van who owns what. Voor zover ik weet is dat er niet in publiek.

Misschien dat andere gebruikers er wel weet van hebben, zo ja, dan hoor ik het ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Zware vuurgevechten in Kyiv. Het zal een lange nacht worden voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
talkatoo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:14:
Ben ook echt klaar met die talkshows die altijd zo cynisch kritisch zijn en alles altijd beter weten. Bijvoorbeeld nu weer dat we de afgelopen jaren steken hebben laten vallen bij het investeren in defensie terwijl we wisten dan Poetin een dreiging is.

Die discussies zijn allemaal geweest in het verleden en we hebben toen allemaal (democratisch) besloten dat we ons geld in andere dingen stoppen.

Draagt alleen maar bij in negatief sentiment en onnodige polariserende discussies.
Het debat moet ergens beginnen en een VVD verandert slechts onder extreme druk van koers, zie dividendbelasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:31

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 01:45:
[...]

Het russische leger is grotendeels dienstplichtigen. Die willen gewoon hun jaar dienstplicht afmaken. Die hebben geen trek in een gevecht met de NAVO, zelfs zonder de VS. De beroepslegers van Duitsland, Frankrijk, Nederland en Belgie samen (dan begin ik nog niet over de overige Europese NAVO lidstaten), mogen dan minder poppetjes hebben, het zijn beroeps. Zelfs die nepotist van een Poetin weet dat hij dat niet kan winnen zonder nukes als backstop te gebruiken.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Eli3l
Een amerikaan geeft tips aan de Oekraïners

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:06:
[...]

Nee. NAVO is een defensieve verdragsorganisatie van collectieve veiligheid. Het is geen organisatie ten bate van geweldstoepassing.
Zou een land dat kunnen doen of een coalitie van de willing?
Misschien dat andere gebruikers er wel weet van hebben, zo ja, dan hoor ik het ook graag.
Oproep sluit ik me bij aan. Velen willen dit weten, bereidheid tot boycots of actie is er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
bulle bas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:12:
[...]

[...]

Oproep sluit ik me bij aan. Velen willen dit weten, bereidheid tot boycots of actie is er.
Bedrijven in Canada zijn begonnen met boycots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
bulle bas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:12:
[...]

Dat kan, in theorie. In hoeverre het verstandig of effectief is, dat is vers twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11

Sweatleek

404: Member Not Found

@nexta_tv Berezhestayskaya metro station

https://twitter.com/nexta_tv/status/1497378729261158401

[ Voor 5% gewijzigd door Sweatleek op 26-02-2022 02:17 ]

confused reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5zYA28dST8n3vUwbcs5sewcuAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3LcJbt1H3zq13rgDyGzRZZU5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Eli3l op 26-02-2022 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:16:
[...]

Dat kan, in theorie. In hoeverre het verstandig of effectief is, dat is vers twee.
Ik maak me ook zorgen om de reputatie van het Westen en onze instituties bij onze afwezigheid. Voor nu geen probleem, maar dit is wel signaal naar Polen, Hongarije etc. Publieke perceptie gaat niet over details of nuances.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Stylze schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:01:
[...]

Wat een onzin dat wij er alleen voor staan, de US heeft al gezegt dat als 1 navo land wordt aangevallen de US met full force zal toeslaan. En hoe weet jij dat poetin dit al 15 jaar aan het voorbereiden is dan? Heb je wekelijks contact? Of enige bron hiervoor? Zal vast al langer van plan zijn maar wij hebben geen idee hoelang precies.
Sorry maar wordt een beetje gek van al die negativiteit hier kunnen we stoppen met steeds zeggen dat we te weinig hebben gedaan aan defensie etc dat is hier al 80 keer gemeld.
*knip* grote claims zonder onderbouwing

Rusland heeft de afgelopen 15 jaar de schuld van de VS afgebouwd tot nagenoeg nul. Heeft elk jaar meer geïnvesteerd in het leger, terwijl de economie net groter is dan Nederland. Ze hebben een enorme hoeveelheid aan goud ingeslagen, 600 miljard aan cash liggen. En jij denkt dat Putin dit vorige week heeft bedacht?

[ Voor 27% gewijzigd door polthemol op 26-02-2022 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
bulle bas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:21:
[...]

Ik maak me ook zorgen om de reputatie van het Westen en onze instituties bij onze afwezigheid. Voor nu geen probleem, maar dit is wel signaal naar Polen, Hongarije etc. Publieke perceptie gaat niet over details of nuances.
Nu ja, tijd voor een stukje zelfreflectie. Deze in het VK. A Tale or Two Cities, op meer dan een manier.

https://www.theguardian.c...overnment-putin-donations

En dan dit, de ruimte die wij aan Putin schonken. Keer op keer.

https://www.theguardian.c...reen-light-russia-ukraine

Schoon schip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 22:39
danslo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:02:

Geeft ook wel aan misschien dat de alliantie zelf wat gevoeligheid bevat. Mochten er bijvoorbeeld verschillende NAVO landen aangevallen worden, waar en bij wie worden dan de prioriteiten gesteld. Het optreden als geheel tegen een ingeperkte dreiging zal alleen werken als dit snel gedaan word denk ik. Voordat deze escaleert en misschien breder word ingezet. En zo landen onderling en naar zichzelf toe de druk ervaren om hun eigen belangen voorop te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
bulle bas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:21:
[...]

Als dit helemaal fout gaat... en met VS verkiezingen in 24... zou mij niet verbazen als landen gaan kijken of ze toevallig ergens Uranium vandaan kunnen halen en die voor wat explosievere doeleinden kunnen gebruiken...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
klaw schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:25:
[...]

Als dit helemaal fout gaat... en met VS verkiezingen in 24... zou mij niet verbazen als landen gaan kijken of ze toevallig ergens Uranium vandaan kunnen halen en die voor wat explosievere doeleinden kunnen gebruiken...
Ik kan me dat als non-expert volledig voorstellen, dan heb je altijd backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
wimpo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:24:
[...]

Geeft ook wel aan misschien dat de alliantie zelf wat gevoeligheid bevat. Mochten er bijvoorbeeld verschillende NAVO landen aangevallen worden, waar en bij wie worden dan de prioriteiten gesteld. Het optreden als geheel tegen een ingeperkte dreiging zal alleen werken als dit snel gedaan word denk ik. Voordat deze escaleert en misschien breder word ingezet. En zo landen onderling en naar zichzelf toe de druk ervaren om hun eigen belangen voorop te stellen.
Ik heb zo de indruk dat die specifieke gevoeligheden verdampt zijn de afgelopen dagen. In ieder geval in termen van bewustzijn. Het zal tijd en energie kosten om daar ook effectief iets mee te doen, maar ik kan wel zeggen dat de tijden van beperkte militaire blikvelden hard ten einde zijn gekomen.

De grotere uitdaging die ik in die context zie zit hem in bewustwording t.a.v. “nieuwe” realiteit van conflict, en aanpassing aan “nieuwe” generatie van oorlogsvoering - een die zowel van militair als politiek als maatschappelijk domein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Hier een bericht dat Russische dienstplichtigen worden opgeroepen. Dat klinkt niet als een teken van kracht.

https://meduza.io/en/feat...nicking-where-is-my-child

Edit: blijkt oud nieuws.

[ Voor 7% gewijzigd door bulle bas op 26-02-2022 02:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ben je nou gewoon aan het trollen? Dat hoop ik ergens wel. Want je reactie slaat als een lul op een drumstel. Je gebruikt nota bene Poetin-fan nummer 1 Trump om je punt te maken. Ik kan dan echt niets wat je zegt serieus nemen op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:30:
[...]
De grotere uitdaging die ik in die context zie zit hem in bewustwording t.a.v. “nieuwe” realiteit van conflict, en aanpassing aan “nieuwe” generatie van oorlogsvoering - een die zowel van militair als politiek als maatschappelijk domein is.
Wat dat betreft is hier een belangrijke weggelegd voor verslaggeving achter dat ijzeren gordijn straks. Mensen moeten concrete verhalen horen om het naar hun eigen wereld te vertalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:13

ManiacsHouse

Scheisse!

bulle bas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:30:
Hier een bericht dat Russische dienstplichtigen worden opgeroepen. Dat klinkt niet als een teken van kracht.

https://meduza.io/en/feat...nicking-where-is-my-child
Is iets wat een paar dagen geleden al de ronde deed. 'Oud' nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Gevechten worden heviger in en rondom Kyiv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MueR schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:31:
[...]

Ben je nou gewoon aan het trollen? Dat hoop ik ergens wel. Want je reactie slaat als een lul op een drumstel. Je gebruikt nota bene Poetin-fan nummer 1 Trump om je punt te maken. Ik kan dan echt niets wat je zegt serieus nemen op dit punt.
En waarom ben ik precies aan het trollen dan? Want je reageert nergens inhoudelijk op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:34:
[...]

En waarom ben ik precies aan het trollen dan? Want je reageert nergens inhoudelijk op.
Ik wijs je op MueR in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Ergens las ik de opmerking dat Poetin in de afgelopen 2 jaar mogelijk veranderd is in gedrag onder invloed van Trump. Het zou pure ironie zijn.

Ik zie daar wel iets in, jezelf als een onvoorspelbare gek presenteren kan (tot op zekere hoogte) nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
bulle bas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:32:
[...]

Wat dat betreft is hier een belangrijke weggelegd voor verslaggeving achter dat ijzeren gordijn straks. Mensen moeten concrete verhalen horen om het naar hun eigen wereld te vertalen.
Ik zie liever journalisten daar, en hier. In Kiev, en op de Zuid-As. Die vertaalslag, ja, maar over de gehele linie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ahh okay dus jouw bericht is de waarheid en ik ben aan het trollen. Goede redenatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kon niet slapen in het YouTube rondje kwam ik deze tegen.
Die interviewer houdt hier bijzonder goed vast aan zijn vraag aan waarom ze tegen de swift uitsluiting zijn en laat de Duitse parlementariër niet weg komen met een bull runaround.

Is inmiddels ingehaald door de verandering van mening, maar kon de interviewer waarderen.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2022 02:38 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:13

ManiacsHouse

Scheisse!

Eli3l schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:34:
Gevechten worden heviger in en rondom Kyiv.

[Twitter]
Lijkt wel of ik naar nieuwjaars-filmpje zit te kijken... Alleen maar fik en knallen en flakkerend vuur. Continu. Lijkt wel de hel... Je zou er maar staan daar op die plek met je geweer... :/ :/ :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

🇷🇺🇰🇿⚡NBC News says Kazakhstan turned down a Russian request to join the war.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eli3l
Op google maps zou je kunnen zien waar de gevechten zijn volgens de geruchten.
Onderstaand plaatje geeft drukte aan bij het metrostation waar zware gevechten zijn. Dat was het filmpje wat ik eerder deelde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4qTVVvThHRpzBoHSfsEvkJ9Wtw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pS3VWsgBiksuBkrx9Qc4RNfL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
@Virtuozzo zouden ze zich dan toch echt verkeken hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
Saboteurs lijken licht signalen te geven vanuit gebouwen. Voor artillerie? Parachutisten?

[Twitter: https://twitter.com/Caucasuswar/status/1497382414238244865?s=20&t=0oOpVVNsZS2_wLTgp7l1Yg]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
Nog een onbevestigde vermelding van een neergehaald vlieguitg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Wat was die meneer boos toen-ie aankondigde dat de oorlog begon. Ongelooflijk. Zelden zo'n boze meneer gezien.

Ware het niet dat het al eerder schijnt opgenomen te zijn (heb ik niet zelf geverifieerd).

Bij oorlog komt narratief kijken. Het is niet voor niets dat acteurs goede politici lijken te zijn. Bij Poetin weet je niet of het echt of gespeeld is. Daarom is de diplomatieke lijn openhouden belangrijk.

Aan de andere kant zo vlak na de COVID-19 crisis, vlak na de OS (vorige keer Krim was het vlak na OS Sotchi!). Dingen als compleet afschakelen van internet. Buitenlandse bedrijven forceren een Russische presence te hebben. Dat lijken oorlogssimulaties. Rusland (en China idem) hebben expansiedrift, maar zij zullen uitbreidingen van NAVO ook zo zien.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

MueR schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:31:
[...]

Ik vind het overigens wel erg jammer dat je zo generaliserend bent. Laat ik je er even aan herinneren dat Trump nou juist diegene is die Duitsland heeft aangesproken op de afhankelijkheid van Russisch gas. Laat nu precies Duitsland degene zijn die tegen de Swift sanctie gestemd heeft... Waardoor zouden dit nou komen?

Duitsland is de afgelopen 10 jaar pro Russisch geweest en Trump heeft Duitsland hier meermaals op gewezen. En ja nu komt er toch uit dat Duitsland de verkeerde keuze heeft gemaakt, Waar Trump met een niet zo vriendelijk toon Duitsland op gewezen heeft. Dus om nu Trump weg te zetten als nummer 1 fan van Rusland... Laat iedereen in zijn waarde en check asjeblieft de facts voordat je iemand als trol wegzet.

Edit: ik zal ook even een bron vermelden:

YouTube: Trump blasts Germany over gas pipeline deal with Russia

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2022 03:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
nog een melding van een neergehaald vliegtuig

In combinatie met de vele meldingen van licht signialen, zou je denken dat de bedoeling was om parachutisten te droppen.

Bovendien zou dat betekenen dat ze op een avond minimaal 300 parachutisten hebben verloren. Dat zou onvoorstelbaar zijn voor bijna elk leger. De outrage zou enorm zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Eli3l op 26-02-2022 03:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:53:
[...]

Ik vind het overigens wel erg jammer dat je zo generaliserend bent. Laat ik je er even aan herinneren dat Trump nou juist diegene is die Duitsland heeft aangesproken op de afhankelijkheid van Russisch gas. Laat nu precies Duitsland degene zijn die tegen de Swift sanctie gestemd heeft... Waardoor zouden dit nou komen?

Duitsland is de afgelopen 10 jaar pro Russisch geweest en Trump heeft Duitsland hier meermaals op gewezen. En ja nu komt er toch uit dat Duitsland de verkeerde keuze heeft gemaakt, Waar Trump met een niet zo vriendelijk toon Duitsland op gewezen heeft. Dus om nu Trump weg te zetten als nummer 1 fan van Rusland... Laat iedereen in zijn waarde en check asjeblieft de facts voordat je iemand als trol wegzet.

Edit: ik zal ook even een bron vermelden:

YouTube: Trump blasts Germany over gas pipeline deal with Russia
Daar heeft trump inderdaad gelijk gehad. Maar dat neemt niet weg dat hij in veel gevallen “pro” Rusland gehandeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:40:
Op zich interessant want Kazachstan leek bij Rusland in het krijt te staan na de rellen in Januari, die met hulp van de Russen zijn neergeslagen. Tevens doet me dat de authenticiteit van de rellen betwijfelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 22:39
n0pe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 03:06:
[...]

Daar heeft trump inderdaad gelijk gehad. Maar dat neemt niet weg dat hij in veel gevallen “pro” Rusland gehandeld heeft.
Zoals alles, is alles te zien met nuance. Dus bedoel je echt "pro" Rusland of niet perse anti rusland. Zag namelijk een bericht voorbij komen op Twitter de dezelfde beschuldiging maakte naar Duitsland, waarbij ik mijn twijfels had. In wat was trump dan bijvoorbeeld echt "pro" Rusland te noemen. Oprechte vraag trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l

[ Voor 61% gewijzigd door Eli3l op 26-02-2022 03:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45
wimpo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 03:16:
[...]

Zoals alles, is alles te zien met nuance. Dus bedoel je echt "pro" Rusland of niet perse anti rusland. Zag namelijk een bericht voorbij komen op Twitter de dezelfde beschuldiging maakte naar Duitsland, waarbij ik mijn twijfels had. In wat was trump dan bijvoorbeeld echt "pro" Rusland te noemen. Oprechte vraag trouwens.
- lobbyen voor toetreding tot G7
- steun aan Oekraïne blokkeren
- Paul Manafort als campagneleider
- Sancties opheffen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 10:17
God wat zou het toch fijn zijn als deze met een gerichte airstrike onklaar gemaakt zouden worden.

Ik volg het nieuws over Oekraïne met lede ogen afgelopen dagen en begrijp niet dat 'we' niet ingrijpen. Dit is een directe aanval op Europa en Putin zal niet stoppen bij Oekraïne.

Ik begrijp de angst om een nucleaire oorlog/WW3 te ontketenen, maar dit kunnen we toch niet laten gebeuren met z'n allen.

De EU heeft bloed aan z'n handen door eerst Oekraïne te destabiliseren en richting de NAVO te duwen om het vervolgens keihard te laten vallen.

Offeren we echt Oekraïne op zodat we er hier zo min mogelijk last van ondervinden? Putin moet gestopt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
dubbeldekkert schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 03:39:
[...]

God wat zou het toch fijn zijn als deze met een gerichte airstrike onklaar gemaakt zouden worden.

Ik volg het nieuws over Oekraïne met lede ogen afgelopen dagen en begrijp niet dat 'we' niet ingrijpen. Dit is een directe aanval op Europa en Putin zal niet stoppen bij Oekraïne.

Ik begrijp de angst om een nucleaire oorlog/WW3 te ontketenen, maar dit kunnen we toch niet laten gebeuren met z'n allen.

De EU heeft bloed aan z'n handen door eerst Oekraïne te destabiliseren en richting de NAVO te duwen om het vervolgens keihard te laten vallen.

Offeren we echt Oekraïne op zodat we er hier zo min mogelijk last van ondervinden? Putin moet gestopt worden.
Er is een OSINT twitter space, waar net gesuggereerd werd door een van de sprekers dat er een aantal NAVO lidstaten zijn die voor interventie zijn en dit ook duidelijk hebben gemaakt tijdens de vergaderingen. Korreltje zout welliswaar, want valt niet te bevestigen op het moment.

Link naar het gesprek: https://twitter.com/i/spaces/1rmxPgbYBNXJN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

*knip* gebruik de TR aub

[ Voor 117% gewijzigd door polthemol op 26-02-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

waarom helpen ze niet gewoon Putin om zeep? Hij is het brein achter alles. Verzin een list zodat ie naar buiten komt en pleeg een aanslag.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Salvatron schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 04:15:
waarom helpen ze niet gewoon Putin om zeep? Hij is het brein achter alles. Verzin een list zodat ie naar buiten komt en pleeg een aanslag.
Dat versterkt het narratief alleen maar toch? Zat Russen geloven in de desinformatie die ten grondslag ligt aan de huidige invasie. Als je dan ook nog hun president vermoordt dan kan je een nog fellere reactie verwachten inclusief een directe oorlog tussen het Westen en Rusland.

Als we niet bereid zijn om in Oekraïne op te treden tegen de Russische invasie dan is het ridicuul om wel een directe oorlog met Rusland te beginnen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 10:17
Verwijderd1 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 04:21:
[...]

Dat versterkt het narratief alleen maar toch? Zat Russen geloven in de desinformatie die ten grondslag ligt aan de huidige invasie. Als je dan ook nog hun president vermoordt dan kan je een nog fellere reactie verwachten inclusief een directe oorlog tussen het Westen en Rusland.

Als we niet bereid zijn om in Oekraïne op te treden tegen de Russische invasie dan is het ridicuul om wel een directe oorlog met Rusland te beginnen..
Wij Westerlingen zijn een bang en individualistisch volk geworden. Zo lang het ons maar niet persoonlijk raakt.

Op straat durven wij niet meer in te grijpen wanneer een ander onrecht wordt aangedaan. Zo lang het ons maar niet persoonlijk raakt.

Op het wereldtoneel durven we niet meer in te grijpen wanneer een Europees land onrecht wordt aangedaan. Zo lang het ons maar niet persoonlijk raakt.

Angstig voor represailles of de gevolgen voor onze eigen portemonnee.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 02:40:
We will send troops
...
...
...
NOT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd1 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 04:21:
kan het narratief nog erger dan nu? de russen zijn al geindoctrineerd met staatspropaganda. Een nog fellere reactie dan nu lijkt me niet per se aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Salvatron schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 04:45:
[...]

kan het narratief nog erger dan nu? de russen zijn al geindoctrineerd met staatspropaganda. Een nog fellere reactie dan nu lijkt me niet per se aan de orde.
Een escalatie ligt al op tafel, denk aan de dreiging richting Zweden en Finland als ze zich bij de NAVO zouden voegen.
Russia on Friday accused Washington of trying to lure Finland and Sweden into NATO.

The admission of the two Scandinavian countries would have serious security consequences for Russia that would demand reciprocal steps, Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova said at a weekly press briefing in Moscow.
https://www.aa.com.tr/en/...-sweden-into-nato/2515388

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd1 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 05:03:
[...]

Een escalatie ligt al op tafel, denk aan de dreiging richting Zweden en Finland als ze zich bij de NAVO zouden voegen.

[...]
dat is Putin's brein aan het werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

[...]

[...]
Leuk dat geblaat van die Russen maar ondertussen gebruiken zij ook al diverse andere landen in de oorlog met Ukraine. Laat Eruopa dan op zijn minst snel wapens, munitie, medicijnen en voedsel leveren.

Ik blijf er bij dat we die landen (Rusland partners)aan zouden moeten vallen (door een NATO lid) ter afschrikking van Putin. Die landen hebben geen nukes dus zodra ze terug schieten (als ze dat durven) kan NATO optreden. Dan heeft Putin geen Belarus meer als partner/buffer.

Ja het is een risico maar minder groot dan een directe aanval op Rusland. Niets doen heeft het risico dat nog meer landen onder Russisch bewind komen...

edit: ik las dat Russen bij de metro stelsels in Kiev zouden zijn. Als dat waar is dan moet de burgerbevolking goed oppassen. Die waren daar massaal heen gegaan om luchtaanvallen en artillerie te ontwijken. Hopelijk houden de Russen zich in tegen ongewapende burgers....

[ Voor 14% gewijzigd door sh4d0wman op 26-02-2022 05:54 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Wat een absolute held is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
dubbeldekkert schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 04:33:
[...]

Wij Westerlingen zijn een bang en individualistisch volk geworden. Zo lang het ons maar niet persoonlijk raakt.

Op straat durven wij niet meer in te grijpen wanneer een ander onrecht wordt aangedaan. Zo lang het ons maar niet persoonlijk raakt.

Op het wereldtoneel durven we niet meer in te grijpen wanneer een Europees land onrecht wordt aangedaan. Zo lang het ons maar niet persoonlijk raakt.

Angstig voor represailles of de gevolgen voor onze eigen portemonnee.
Wat stel je voor dan? Dat wij naar Oekraïne gaan om te helpen? De Nederlandse krijgsmacht is in ieder geval niet genoeg om maar enig verschil te maken. Wil je iets kunnen doen dan heb je de Amerikanen nodig, en zij hebben geen behoefte aan buitenlandse interventies gezien slechte ervaringen.
sh4d0wman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 05:26:
[...]

Leuk dat geblaat van die Russen maar ondertussen gebruiken zij ook al diverse andere landen in de oorlog met Ukraine. Laat Eruopa dan op zijn minst snel wapens, munitie, medicijnen en voedsel leveren.

Ik blijf er bij dat we die landen (Rusland partners)aan zouden moeten vallen (door een NATO lid) ter afschrikking van Putin. Die landen hebben geen nukes dus zodra ze terug schieten (als ze dat durven) kan NATO optreden. Dan heeft Putin geen Belarus meer als partner/buffer.
Wapens etc. leveren wordt al gedaan. Het probleem is denk ik coördinatie die mist. Rusland schakelt hele basissen uit. Oekraïne is blij als ze kleine overwinningen hebben zoals een vliegtuig neerhalen.
Ja het is een risico maar minder groot dan een directe aanval op Rusland. Niets doen heeft het risico dat nog meer landen onder Russisch bewind komen...
Zelfde probleem als hierboven denk ik. We hebben amper een krijgsmacht in West Europa dus het komt dan toch op de VS aan. En een VS interventie tegen een voormalig Soviet land dat niet bij de NAVO zit, dat is een groot propaganda punt voor de Russen natuurlijk. Wat levert het verder op? Voor Putin maakt het denk ik weinig uit als er meer doden vallen, maar het versterkt wel zijn punt voor binnenlandse consumptie (namelijk dat de evil Amerikanen dichterbij Rusland komen).

Ik zeg overigens niet dat we dan maar niets moeten doen. Ik bedoel maar dat wat je ook doet als Westen, je bent altijd f***ed. Het probleem is denk ik dat het Russische narratief binnenlands best wat volgers heeft, zolang dat is zal de oorlog ook blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
sh4d0wman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 05:26:
[...]

Uh nee, je snapt toch zeker zelf wel dat een gezamelijk verdedigingsverdrag niet op die manier werkt?

Dat werkt alleen wanneer je wordt aangevallen, niet wanneer je zelf een land binnen valt en je tegenstander zichzelf verdedigd.

Het kan hoogstens leiden tot een verzoek om bijstand, zoals dat tijdens de “war in terror” ook plaats vond ter ondersteuning van de invasies in Irak en Afghanistan. Het staat NAVO landen dan volledig vrij om wel of niet te helpen.
[...]

[...]
Ik denk dat de Zweden en de vooral ook de Finnen er niet warm of koud van worden. Die dreiging van de Russen. Ze hebben nu al moeite met een land dat ten opzichte van deze landen militair gezien technologisch echt achterblijft.

Daarbij zijn beiden gewoon lid van de EU, die kennen een zelfde artikel als art. 5 van de NAVO. Dus de hulp komt er hoe dan ook, zijn alleen andere landen die verplicht zijn om te helpen.

[ Voor 28% gewijzigd door TIGER1125 op 26-02-2022 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17
Vraag mij af wat men gaat doen als die vent straks in een cel gezet wordt... De nieuwe Mandela?

Of als hij straks wordt geëxecuteerd of om het leven komt bij een aanval, zal dat nog iets doen met de oorlog? Zal men dan ingrijpen? Of gewoon 'verdriet uutspreken'?

Men = de andere landen van de wereld

[ Voor 3% gewijzigd door President op 26-02-2022 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
TIGER1125 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 06:27:

Ik denk dat de Zweden en de vooral ook de Finnen er niet warm of koud van worden. Die dreiging van de Russen. Ze hebben nu al moeite met een land dat ten opzichte van deze landen militair gezien technologisch echt achterblijft.

Daarbij zijn beiden gewoon lid van de EU, die kennen een zelfde artikel als art. 5 van de NAVO. Dus de hulp komt er hoe dan ook, zijn alleen andere landen die verplicht zijn om te helpen.
Die hulp stelt natuurlijk wel minder voor, de EU zonder het VK en zonder de VS is nou niet echt een hoogstandje tegenover Rusland, zeker tegen de Russische grens aan daar in Finland. Als het er echt op aan komt en het is EU (zonder VS en VK) tegen Rusland om een bezetting in Finland dan zie ik onze kansen niet super in eerlijk gezegd. :/

Verder wel met je eens dat het EU verdrag zeker zo sterk is als artikel 5, sterker nog, het EU verdrag (42.7 TEU) is veel dwingender verwoord. Maar het zijn desondanks maar woorden op papier, hoe het in de praktijk uitvalt in natuurlijk nog maar de vraag.

Je vergelijking met Oekraïne vind ik overigens mank gaan. Oekraïne is een land ter grootte van Afghanistan met een leger van honderdduizenden manschappen. Finland en Zweden zijn dunbevolkte landen die hoewel ze geavanceerd zijn in aantallen weinig voor zullen stellen (ik heb het niet expliciet opgezocht).

Hetzelfde met Nederland. We hebben amper tanks of vliegtuigen, de enige bescherming is de NAVO, de collectieve verdediging. In een oorlog is hebben we een paar strategische doelen, Rotterdam kapot zodat de Amerikanen moeilijker kunnen komen helpen, misschien nog het uitschakelen van de kernwapens op Volkel, en dan is er qua conventioneel weinig over hier. Kortom, als er echt een flinke aanval is dan denk ik dat het al snel naar nucleair escaleert. En die redenering is waarschijnlijk ook genoeg om de Russen buiten te houden (buiten de NAVO en de EU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

President schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 06:38:
[...]
Men = de andere landen van de wereld
Men staat er bij en kijkt er naar. Spreekt de woorden afschuwelijk een keer uit en gaat over tot de orde van de dag. Dan wachten we op Taiwan. Wel blijven we elk jaar de mantra "dit nooit weer herhalen" totdat iemand zich op de EU richt. :/

Gelukkig zijn er digitaal nog mogelijkheden:
https://www.zdnet.com/art...-ukraine-russia-conflict/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd1 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 06:45:
[...]

Die hulp stelt natuurlijk wel minder voor, de EU zonder het VK en zonder de VS is nou niet echt een hoogstandje tegenover Rusland, zeker tegen de Russische grens aan daar in Finland. Als het er echt op aan komt en het is EU (zonder VS en VK) tegen Rusland om een bezetting in Finland dan zie ik onze kansen niet super in eerlijk gezegd. :/
De investeringen gaan minder goed dan in de VS, maar als het om grondtroepen gaat hebben we er een stuk meer dan de VS. Hier staat 1,4 miljoen soldaten in 2015 https://www.eppgroup.eu/n...en-europese-defensie-unie

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Marzman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 06:54:
[...]

De investeringen gaan minder goed dan in de VS, maar als het om grondtroepen gaat hebben we er een stuk meer dan de VS. Hier staat 1,4 miljoen soldaten in 2015 https://www.eppgroup.eu/n...en-europese-defensie-unie
Meteen komt het 'Meer Europa Is De Oplossing' daar achteraan.
De lidstaten geven meer dan 200 miljard euro uit aan defensie. Deze uitgaven zijn veel minder doeltreffend dan die in de Verenigde Staten. Het gebrek aan samenwerking, coördinatie, synergieën, ernstige overlappingen en versnippering dragen hiertoe bij.
Dat de uitgaven niet doeltreffend zijn ligt eerder aan de eindeloze bezuinigingen en focus op extreem dure vredesmissies 'in het lage gewelds spectrum' waar heel veel geld wordt uitgegeven aan zo min mogelijk doen waar het leger voor bedoeld is. En nu er een vijand opduikt die niet in roestige pick up trucks rond rijdt is er geen materieel meer om die strijd te kunnen voeren.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 10:50
Rusland blokkeert veroordeling van invasie in VN-Veiligheidsraad
Rusland heeft zijn veto gebruikt om te voorkomen dat de VN-Veiligheidsraad de invasie van Oekraïne kan veroordelen. China, India en de Verenigde Arabische Emiraten hebben niet gestemd. Elf leden stemden voor de motie, die door de VS was opgesteld.

In de motie werd Rusland opgeroepen de invasie te stoppen en alle troepen terug te trekken. Maar aangezien Rusland een van de vijf permanente leden is van de Veiligheidsraad, kan het land resoluties blokkeren door tegen te stemmen. De verwachting is dat de motie nu zal worden doorgespeeld naar de Algemene Vergadering van de VN, waar 193 landen lid van zijn. (bron)
Goh, onverwacht.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:40
Van de VN hoef je eigenlijk ook niets te verwachten, vooral wanneer er twee leden onderling lopen te rotzooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:20

d0s

sssst

sh4d0wman schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 06:50:
[...]

Men staat er bij en kijkt er naar. Spreekt de woorden afschuwelijk een keer uit en gaat over tot de orde van de dag. Dan wachten we op Taiwan. Wel blijven we elk jaar de mantra "dit nooit weer herhalen" totdat iemand zich op de EU richt. :/

Gelukkig zijn er digitaal nog mogelijkheden:
https://www.zdnet.com/art...-ukraine-russia-conflict/
Zelensky die wordt omgebracht, Oekraine met Russische marionetten aan het roer en de wereld die niks gaat doen. Helaas een realistisch scenario waar ik echt rillingen van krijg.

Ik hoop vooral dat het sneeuwbaleffect qua commerciële uitsluiting, sportevenementen etc nog even door blijft rollen. Dat moet op termijn helpen bij een coupe of revolutie in Rusland zelf.

De weerstand groeit daar enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35

Agent47

I always close my contracts.

Hier in NL waren ze al lang gevlogen. Stukje mentaliteit is dat.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kazachstan bedankt voor de eer om mee te vechten aan Russische zijde:
Kazachstan heeft een verzoek geweigerd om met troepen aan het Russische offensief in Oekraïne deel te nemen en dat terwijl het een van de trouwste bondgenoten van Rusland is. Bovendien heeft de voormalige Sovjetstaat laten weten de separatistische staatjes in Oost-Oekraïne niet te erkennen, meldt NBC News.

Maandag liet Rusland weten dat het de zelfverklaarde volksrepublieken Loehansk (LPR) en Donetsk (DPR) erkent als onafhankelijke staten.

De weigering van Kazachstan is opmerkelijk. Begin dit jaar stuurde het door Rusland geleide militaire bondgenootschap CSTO nog ruim 2000 vredestroepen om het Centraal-Aziatische land te helpen bij het neerslaan van protesten. Hierbij vielen ruim tweehonderd doden. Ongeveer 10.000 mensen werden gearresteerd. De CSTO-troepen werden eind vorig maand teruggetrokken nadat de rust was teruggekeerd.
Bron: Kazachstan weigert met Russen in Oekraïne mee te vechten

Verder stukje analyse over waarom Poetin doet wat hij doet: In het hoofd van Poetin: alles begon met een trauma dat hij opliep als KGB-agent

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 26-02-2022 07:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
Er vliegt nu ook een militaire Airbus A330 van Saudi Arabia langs Italië richting Frankrijk. Gaan SA ook meedoen in de surveillance in de lucht?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 07:47:
Kazachstan bedankt voor de eer om mee te vechten aan Russische zijde:

[...]

Bron: Kazachstan weigert met Russen in Oekraïne mee te vechten

Verder stukje analyse over waarom Poetin doet wat hij doet: In het hoofd van Poetin: alles begon met een trauma dat hij opliep als KGB-agent
Het is een premium artikel dat ik niet kan lezen. Maar knap dat de auteur in het hoofd van Putin kan kijken

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Beste marowi,

Bedankt voor uw bericht. Als gevolg van een Europees aanbestedingstraject heeft gemeente X een contract met Gazprom van 1-1-2018 t/m 31-12-2022. Het is niet mogelijk bedrijven uit te sluiten voor dit traject als er niet een landelijke of Europese boycot of vergelijkbare (maat)regel is ingesteld. Zolang er geen nieuwe Europese of landelijke regels worden vastgesteld t.a.v. het handelen met Gazprom ziet de gemeente geen grondslag om dit contract niet na te komen of open te breken. Andersom gaat de gemeente ervan uit dat Gazprom de verplichtingen ook naleeft.

Het openbreken van het contract met Gazprom vanwege de situatie in Oekraïne klinkt nobel, maar in de praktijk is dit moeilijk uitvoerbaar. Wanneer er geen nationale of internationale regels zijn m.b.t. het handelen met Gazprom – zoals nu het geval is – kost het veel tijd en geld dit contract open te breken. Geld dat uiteindelijk ook bij Gazprom terechtkomt.

Ook is een nieuwe aanbieder niet binnen enkele dagen gecontracteerd omdat een dermate groot contract als deze volgens de regels aanbesteed moet worden. Nu loopt er al een aanbesteding voor het leveren van gas vanaf 1-1-2023. Voor de zomer wordt hierover een besluit genomen, waarbij het bestuur kijkt naar duurzaamheid en prijs en ook de dan actuele situatie in Rusland wordt meegewogen.

Voor dit moment acht het bestuur het zinvoller deze aanbesteding te doorlopen dan nu het contract open te breken. Veranderen de regels rondom het handelen met Gazprom, volgt gemeente X die op. Een situatie als deze vraagt in dit geval om nationaal handelen.

Met vriendelijke groet,
Medewerker X
Reactie van mijn gemeente op de vraag om te stoppen met het kopen van Russisch gas.

Ik heb nu gevraagd bij welke nationale of internationale overkoepelende organisatie ik dan mijn stem kan laten horen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Pagina: 1 ... 162 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid