Snowdog schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:23:
[...]
Nouja, ik denk dat een deel van het probleem is dat het best democratisch kan zijn in de vorm van 'je mag zelf je stem uitbrengen', het probleem is alleen dat er niet altijd zoveel te kiezen is. Daarnaast stem je 1 keer in de 5 jaar en is het op elk afzonderlijk punt nog maar de vraag of ze stemmen zoals jij dat zou willen. Misschien is er behoefte aan een systeem waarbij de burger directer invloed heeft en in ieder geval bij belangrijke issues zijn stem kan laten horen.
[...]
2. is al op ingegaan en voor een dergelijk belangrijke beslissing was een tweede referendum over het nieuwe verdrag best mogelijk? Helaas waren de wensen van het volk van ondergeschikt belang en werd alles er toch wel doorgedrukt. Dat help in een situatie als deze niet mee.
3. Nouja hij begint met de EU en komt daarna met de NAVO. En dat is idd geen EU, maar ik denk dat het wel een signaal afgeeft van de ideeen van de EU en de Westerse bondgenoten en ik geloof persoonlijk niet dat de burgeroorlog in de Oekraine een verandering heeft gebracht aan het verlangen van de EU om Oekraine lid te maken (ondanks dat ze er nu niet meer openlijk voor uitkomen en het vast op de iets langere baan hebben geschoven).
[...]
Technicality, het gaat over 2014 en Rusland beschermt zijn eigen burgers in Krim (eigenlijk gewoon Russen) in eerste instantie (en natuurlijk de strategische plekken, can't blame 'em). En pas laat in het jaar helpen de Russen met wat meer materieel. Een echte oorlog kan je het sowieso zie niet noemen, dan was de Oekraine binnen no-time Russisch grondgebied. Hoewel het misschien geen zuivere burgeroorlog was, vind ik het niet zo vreemd het een burgeroorlog te noemen en niet echt een grote misser.
[...]
Bijna niks dus. Het land komt niet eens voor bij onze belangrijkste handelspartners, dus voor Nederland niet erg belangrijk en waarom specifiek de Oekraine en waarom op dit moment? Rhetorische vraag I guess.
[...]
Je punt hier is? Natuurlijk wil Rusland een veilige buffer aanhouden, dat lijkt me niet meer dan normaal en logisch. Ik vind dat de EU hier best iets meer moeite mag doen om het op een betere diplomatieke manier op te lossen, vooral omdat het niet meer dan logisch is dat Rusland hier niet op zit te wachten.
[...]
Het geeft wel aan welke sentimenten er binnen de EU leven en daar gaat nou juist deze hele kwestie om? Bovendien laat het ook wel een beetje zien dat de EU niet zo netjes heeft gehandeld en zelf ook een beetje loopt te provoceren.
[...]
Figure of speech, maar als de bovenstaande cijfers kloppen idd wel sterk overdreven, zelfs voor figure of speech.
[...]
Eens, dit lijken loze beschuldigingen.
[...]
Het punt is wel dat zij dit zien als een stap tot toetreding en als die toetreding inderdaad in werking gaat worden gezet dan zien zij de bui alweer hangen dat het net zo'n trainwreck wordt als Griekenland waarbij de EU koste wat kost doorzet. De vrees dat dit (veel) geld gaat kosten lijkt me dan ook niet zo onrealistisch.
Beetje offtopic: voor iemand die op cijfertjes hamert zie ik niet in hoe een derde van 6,2 neerkomt op 2,5. Verder beetje uit de lucht gegrepen denk ik.
1. Er is inderdaad beperkte keuze (we hebben hetzelfde probleem hier in Nederland). Echter dat maakt het niet meteen ondemocratisch. Op zijn best is het eerste punt wat wordt gemaakt nogal overdreven.
2. Goed dan had misschien wel een tweede referendum over dat nieuwe verdrag moeten zijn. Dit is echter weer iets anders dan dat men de titel heeft verandert en er weer doorgedrukt. En Waar was de verontwaardiging van de oppositie partijen toen men dit verdrag ondertekende? Maar er wordt weer flink overdreven.
3. Hoeft niet, Finland, Zweden, Oostenrijk en Ierland is Lid van de EU niet lid van de Navo. Die twee zijn niet per se aan elkaar gelinkt. Oekraïne had een neutraliteitswet, de protesten gingen puur om de EU. Er werd (haast) niet over de Navo gepraat. Er wordt door Jan Roos iets genoemd wat er eigenlijk niet van toepassing op is.
4. Geloof jij echt dat het Rusland ging om burgers te beschermen? Er waren een paar kleine protestjes op de Krim en helemaal geen geweld. De eerste doden vielen juist dankzij de Russische militairen.
En Rusland zat er vanaf het begin vuistdiep in het oosten, dit was meteen duidelijk aan de aanwezigheid van Igor Strelkov. Sterker nog het eerste geweld in het oosten kwam vanuit het pro-russische kamp.
5. Sorry maar onze export komt gewoon nog steeds neer op 1 miljard naar Oekraïne. Ons lidmaatschap bij de EU kost 2,5 miljard (4,7-2,2). Als het ene verwaarloosbaar is is het andere ook verwaarloosbaar. En je vergeet ook even dat de handel toe zou nemen naar het sluiten van het verdrag. Percentueel is het mischien weinig maar in euros is het best wel wat. Het is te simpel om het af te doen als niets. En het is nogal bijzonder om de handel af te doen als onzin. En overigens zijn wij niet het enige land in de EU. Polen en Roemenië zullen er waarschijnlijk veel meer voordelen van krijgen. En als iets in het voordeel is van onze bondgenoten en vrienden kan het mischien ook indirect in ons voordeel zijn.
Overigens staat Oekraine met 1,1 miljard op plaatsje 43 van de 223. Als dat te verwaarlozen is de handel met 180 andere landen ook verwaarloosbaar. Ik denk dat die totaal som best wel groot is.
6. Wat?
Het argument van Jan roos was; Door het verdrag is het land in oorlog. Maar eigenlijk is het land in oorlog omdat Putin niet wil dat Oekraïne niet voor hem kiest.
Overigens is Oekraïne een soeverein land en mogen ze dus zelf bepalen wat ze willen. Rusland zou eens moeten leren normaal doen.
Overigens waren de EU en Rusland zelf goede relaties aan het opbouwen. Maar Oekraïne mag dat niet? En mischien wil het volk zelf wel niet een buffer zijn? Het is een beetje wrang om zelf voor een referendum te zijn want democratisch. Maar om vervolgens een democratische keuze van een heel volk weg te gooien omdat Rusland graag een bufferzone wil. Daar is een woord voor...
Overigens heeft die bufferzone vooral betrekking op militaire toestanden en Oekraïne maakte toen nog überhaupt geen aanstalten om bij de Navo te komen. Oekraïne maakte pas een sterke draai richting navo toen al die groene mannetjes verschenen.
7. Twee mannen die even langsgaan om wat te speechen. Ze speechten dat de stem van de demonstranten gehoord moest worden. Daar is vrij weinig mis mee denk ik zo.
8. Het is geen overdrijven meer, het is gewoon een leugen of ze hebben zelf maar wat verzonnen zonder één minuut even controleren wat ze zeggen. Als je "ukrainian parliament" in google typt krijg je als eerste resultaat wikipedia waar je dat meteen kunt aflezen. En als je wikipedia niet vertrouwt krijg je als tweede resultaat de website van het Oekraïnse parlement zelf. EN daar staat ook al die informatie (en ook nog in het engels).
9. Zijn we daar het tenminste over eens.
10. Griekenland en Oekraïne zijn twee compleet verschillende situaties.
Griekenland kan bijvoorbeeld niet devalueren Oekraïne wel. Oekraïne zou zichzelf makkelijker failliet kunnen verklaren. Beide landen hebben problemen en zijn compleet verschillend van aard.
Oekraïne is nog niet lid van de EU dus zullen de kosten nog erg meevallen.
Ja ik had het niet uitgerekend en ik gaf dat ook met de import in mijn achterhoofd maar okee...
In ieder geval mijn punt blijft;
Het is zeker niet ondenkbaar dat een aandeel van de groei in handel met bijvoorbeeld Polen er is dankzij hun toetreding. Overigens was toen het associatie verdrag toen allang gesloten dus zou zonder dat verdrag de handel in 2004 nog minder zijn geweest. Als we dan ook alle andere landen meenemen, Estland, Letland, Litouwen, Tsjechië, Slowakije, etc.etc. dan lijkt het mij dat de EU zich wel terug verdient.
Nederland is een handelsland ons kleine kikkerlandje staat niet voor niets 6/7de op de ranglijst van exportlanden. En ook al gaat het verdrag en uitendelijke toetreden ons eerst geld kosten zal het uiteindelijk ons geld opleveren. (Als wij tenminste een handelsland blijven en de politiek die niet te grabbel gaat gooien).
(
Als ik iets erg vind van ons politiek systeem is het korte termijn denken, zelden denken alle politici verder dan de volgende verkiezingen. Zo hadden wij een goede kans op een plekkje bij de G8/G9. Dit zou onze handelspositie sterk kunnen verbeteren. Maar dat feest ging niet door omdat wij weer ergens aan op het bezuinigen waren oid. Het precieze verhaal kon ik niet meteen terug vinden.)
maargoed...
Het is volgens mij dat in die tien punten die door Jan Roos genoemd worden of grove overdrijvingen zijn ofwel leugens.
Er is één punt waar ik misschien iets in zou kunnen vinden, de kosten. Maar als iemand zo uitgebreid onwaarheden eromheen aan het rondstrooien is. Dan begin ik te twijfelen of hij echt zelf wel in dat ene punt gelooft.
Bronnen;
Igor Strelkov;
http://www.ibtimes.co.uk/...ensored-interview-1477713
http://www.themoscowtimes...stern-ukraine/511584.html
Handel
http://www.rvo.nl/onderwe...omie/handel-met-nederland
oekrainse parlement
Wikipedia: Verkhovna Rada
http://gapp.rada.gov.ua/radatransl/Home/Factions/en
[
Voor 1% gewijzigd door
klaw op 28-09-2015 17:09