Ook daar weer een roze bril. Fortuyn faalde bij de OV-studentenkaart, faalde als hoogleraar bij de Erasmus (“Pim Fortuyn was alleen op de universiteit als hij een toga kon dragen”), was ook geen succes als ondernemer, maar als politicus kon hij boeien. Maar ook daar juist weer vanaf de zijlijn, zonder verantwoordelijkheid, zonder iets te hoeven doen. Kritiek geven is makkelijk, iets bereiken daarentegen niet. Vergeleken met een Wilders, tuurlijk, dan liever Fortuyn, maar ook Fortuyn had een gevolg van incompetente en opportunistische losers. Mat Herben, Harry Wijnschenk, anyone?
maar Wilders' populisme engageert óók een heleboel mensen die het helemaal niet met hem eens zijn.
Als men meer dan alleen "NEE" zou roepen, misschien wel. Maar dat engagement is echt flinterdun en niet meer dan een vernislaagje.
Hier kan ik alleen maar om schaterlachen en tegelijk verdrietig zijn.
En als dit inderdaad beter voor ons was en de politiek het inderdaad bij het rechte eind heeft en alles nu zoveel beter is, waarom kunnen ze dat niet duidelijk maken aan de bevolking dan?
Omdat er heel veel verdragen, afspraken, gevolgen etc zijn, en het debat al van te voren vergiftigd wordt door Wilders in de TK, en dingen als GS in de media. Voeg daarbij de gebrekkige aandachtspanne en de media-overload, en je hebt je antwoord.
Verder, als ik jouw redenatie verder volg, wil je eigenlijk dus gewoon zeggen, laat het maar zonder enige controle aan de politiek over, die weten het toch beter en hoeven geen enkele verantwoording af te leggen. Helaas zien we in de politiek ook maar al te vaak dat er misstanden aan het licht komen, dus dat er twijfel is lijkt mij niet zo vreemd.
Nee, maar men moet zichzelf niet voorhouden dat meedoen met dit initiatief ook maar iets te maken heeft met politieke participatie of engagement. Wordt dan actief, en "put your time and energy where your mouth is". En dan ook met oplossingen en voorstellen komen, niet alleen zeggen wat er mis zou zijn.
En, heel belangrijk: geen stemmen aan protestpartijen, en durven te stemmen op partijen zelfs als die voorstellen hebben die je zelf niet bevallen (denk aan HRA).
De oplossing ging in dit geval over de eerdere opmerking van iemand anders dat er nooit met oplossingen wordt gekomen, maar het gaat hier over het referendum mbt verdrag met de Oekraine en de oplossing die wordt aangedragen is in dit geval het niet afsluiten van het verdrag. Dat is een prima en sluitende oplossing en in dit geval zie ik dan ook geen enkele meerwaarde in de "komen niet met oplossingen" opmerking.
En waar is dat dan een oplossing voor? Dat zeg je namelijk niet. Wat ga je ermee bereiken? Wat zijn de gevolgen? Wie heeft er voordeel van, wie heeft er nadeel van? Dat bedoel ik nu juist, als je NEE gaat stemmen moet je toch minstens kunnen uitleggen wat de gevolgen zijn. Want als je dat niet weet, dan moet je niet stemmen.
[
Voor 5% gewijzigd door
gambieter op 28-09-2015 02:28
]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.