Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.085.118 views

Onderwerpen

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@Ray Mijn 4MXM hangt nog geen jaar, die ga ik niet vervangen door een 5MXM90. Zonde van het geld. Voor warmwater/CV gebruik ik nog wel even de huidige gasketel. Die hangt er ook pas een jaar of 5. Heb geen LTV in huis, dus LTV verwarming betekent een forse investering.

Ik kijk de komende maanden eerst eens hoe de L/L warmtepompt presteert om de woning warm te houden. Bijstoken met CV kan altijd nog. Als die aan het einde van z’n levensduur is (over 10 jaar) vervang ik de hele handel misschien wel.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@Zerobase het was ook even een spontane reactie....

achteraf wellicht ook wel blij dat ik 2 jaar geleden niet dit niet kon even al het gezeur met de units in gedachten gehouden. dat was niet leuk geweest voor de warmte voorziening

daarnaast ga ik met tzt dan heel goed beraden hoe ik de buitenunit ga zetten. wellicht inbouwen in een schuindak. zag laatst iets dergelijks.

Mijn ketel is ook pas 7 jaar oud en eigenlijk loopt dat dermate mooi dat een WP dat niet zomaar kan vervangen zonder een boel tuning

en hoe je het ook went of keert tov een gasketel blijft een WP een herriebak. Ik hoop stiekem ook niet dat de hele buurt een keer zo'n ding heeft hangen. HIer woon ik dan nog wat ruimer maar je zal in een stapelblok wonen met tich van die dingen bij elkaar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-05 21:37
Tijden geleden hier al eens gepost, nu wil ik toch echt dat het gaat gebeuren. Ik wil via een lucht/lucht warmte systeem het huis gaan verwarmen. Even wat informatie samengevat:

Gasverbruik verwarming ~ 850 m3 per jaar (twee jaar geleden was dit nog 1600 m3, lang leve isolatie)
Gasverbruik tapwater ~ 350 m3 per jaar

Isolatie huis;
- Zolder geïsoleerd met PIR platen, RD ~ 5,5 - 6
- Kruipruimte geïsoleerd met PIR platen, RD ~ 6 - 6,5
- Spouwmuur isolatie, ~ 4 cm steenwol, kan niet extra geïsoleerd worden.
- Kozijnen / ramen benedenverdieping is oud dubbel glas, in de toekomst wordt dit vervangen door nieuwe kozijnen met HR++ of HR+++ (momenteel nog niet, kostenplaatje te hoog)
- Kozijnen / ramen bovenverdieping, dakkapel HR+ rest is enkel glas, wordt vervangen door nieuwe kunststof kozijnen eind dit jaar met HR++ of HR+++ (ben ik nog niet over uit)

Huis is momenteel voorzien van Nefit CW5 Trendline ketel met een ingesteld vermogen van 12 kW (van de max 30kW), hier heb ik afgelopen winter met gemak het huis warm kunnen houden (stook temp. max 60 graden). Alles gaat via radiatoren, helaas geen vloerverwarming, gaat er komende 10 jaar ook nog niet komen.

Verder heb ik zonnepanelen op het dak liggen, afgelopen jaar goed voor ~4800 kW, waarvan ik ~ 700 kW aan overschot heb. Dit jaar wordt het meer, maar dat ligt puur aan de hoeveelheid zon dit jaar.

Nu wil ik dus voor de komende jaren (10/15 jaar) een systeem in huis hebben waarmee ik het huis goed kan verwarmen. Ik ben er van overtuigd dat dit prima kan met een lucht/lucht warmtepomp. Ik heb hieronder een schets gemaakt van de begane grond (~120 m3) en eerste verdieping (~100m3). Beide wil ik verwarmen met een airco unit. De benedenverdieping wil ik eigenlijk continu op 21 graden hebben en de eerste verdieping rond de 18/19 graden. Het systeem gaat 24/7 draaien wanneer er gestookt moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9q2bm9g4.jpg

Nu heb ik al veel gelezen en nog meer gelezen en eigenlijk nog meer gelezen en nu twijfel ik over wat nu handig is. Twee single split units (één voor de begane grond, één voor de eerste verdieping) of een multi-split systeem voor beide verdiepingen.

Voor het multi-split systeem heb ik het volgende gezien (linkje):

Type binnenunits: 2 x Daikin FTXM-M (één voor 150m3 en één voor 100m3)
Type buitenunit: 1 x Daikin 2MXM50M (5,6kW voor verwarmen)

Ik vraag mij af of dit systeem voldoende vermogen levert voor de aan mijn gestelde eisen qua temperatuur.
Het multi-split systeem is naar mijn verwachting de goedkoopste oplossing.

Wat verder nog zou kunnen is twee single split systemen.

Een Daikin Ururu Sarara FTXZ50N / RXZ50N 5kW (150m3) - R32 Bluevolution
En een 3,5kW systeem voor boven, geen idee welke, maar ben wel te spreken over het merk Daikin.

Nu is het single split systeem natuurlijk de veiligste optie, maar ook een stuk duurder. Wat kunnen jullie mij aanraden? Verder twijfel ik over de plek waar de units moeten komen te hangen. Op de begane grond denk ik dat hij het beste boven de deur van de hal kan hangen, zo pak ik de kamer en keuken / bijkeuken mee. Voor de eerste verdieping denk ik dat hij in het trapgat moet hangen zodat hij alle kamers kan bereiken, eventueel ook de zolder kan mee 'verwarmen' (het is daar sinds het isoleren eigenlijk niet meer koud geweest).

Samengevat, dit zijn mijn vragen:

1. Wat raden jullie aan, het multi-split systeem of twee single split units?
2. Bij een multi-split systeem, is er genoeg vermogen om alles te verwarmen?
3. Wat zou de juiste plaats zijn voor de binnenunit (zowel begane grond als eerste verdieping).

Alvast bedankt!

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
@Zanzibar-1337 Overwegingen van een niet-techneut met meerdere Daikin l/l-wp in gasloos huis.

- Eén single split voor 3 slaapkamers? Ik ken jouw (eventueel toekomstige) omstandigheden niet maar niet elke huisgenoot is ervan gecharmeerd dat de deur constant open moet blijven om warmte binnen te krijgen (denk aan tienerkinderen). Mijn keuze was dus beneden een single split (FTXZ) en slaapverdieping multi.
- Een multisplit 5,6 kW lijkt me erg krapjes voor een heel huis, bij vriestemperaturen loopt de warmteopbrengst onvermijdelijk aanzienlijk terug. Zeker zolang je je ramen nog niet op het gewenste HR++-peil hebt!
- Plaats BG: 'Om een hoekje verwarmen' werkt altijd minder, dus in je verste woonkamerhoek zal het een graadje minder zijn met de unit boven de deur naar de hal. Op de lange muur tegenover de haldeur is een optie, als dat een buitenmuur is. Maar ik vermoed een rijtjeshuis? Bedenk dan goed waar die dikke koof met leidingen in het zicht komt als je een binnenunit letterlijk in het hart van het huis plaatst. Hoe je het ook draait of keert, die zijn geen sieraad voor je woonkamer.
- Eén binnenunit in het trapgat voor de slaapverdieping: warmte stijgt op. Je overloop en de trap naar de zolder (?) zullen de warmste plek zijn, net waar je de warmte niet wilt hebben. Wellicht zul je de fan wat harder moeten laten werken, maar dat geeft ook meer geluid.
- Je beschrijft uitgebreid je isolatie (mooi gedaan) maar zegt niets over ventileren, wat bij goede isolatie nog belangrijker wordt. Dat gaat de l/l-wp niet of iig onvoldoende overnemen. Mocht je mechanische ventilatie hebben dan is een ventilatiewarmtepompboiler een goede warmteterugwinnende aanvulling. Inductieplaat erbij en je hebt geen gas meer nodig. Zonder MV kun je een warmtepompboiler op buitenlucht overwegen.
- Als je zover bent dat je gasloos gaat en de radiatoren eruit gaan kun je de muren met de dunne spouwmuurisolatie aan de binnenkant na-isoleren, heb ik ook gedaan.
- Toen ik mijn cv-radiatoren eruit gooide merkte ik pas goed hoeveel warmte er via de cv-leidingen die door de slaapkamers liepen werd afgegeven. Zeker als je daar nu nauwelijks verwarmt maar er lopen wel leidingen naar de woonkamer is het een voelbaar verschil.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
mv8tekst schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 11:14:
@Zanzibar-1337 Overwegingen van een niet-techneut met meerdere Daikin l/l-wp in gasloos huis.

- Eén single split voor 3 slaapkamers? Ik ken jouw (eventueel toekomstige) omstandigheden niet maar niet elke huisgenoot is ervan gecharmeerd dat de deur constant open moet blijven om warmte binnen te krijgen (denk aan tienerkinderen). Mijn keuze was dus beneden een single split (FTXZ) en slaapverdieping multi.
- Een multisplit 5,6 kW lijkt me erg krapjes voor een heel huis, bij vriestemperaturen loopt de warmteopbrengst onvermijdelijk aanzienlijk terug. Zeker zolang je je ramen nog niet op het gewenste HR++-peil hebt!
- Plaats BG: 'Om een hoekje verwarmen' werkt altijd minder, dus in je verste woonkamerhoek zal het een graadje minder zijn met de unit boven de deur naar de hal. Op de lange muur tegenover de haldeur is een optie, als dat een buitenmuur is. Maar ik vermoed een rijtjeshuis? Bedenk dan goed waar die dikke koof met leidingen in het zicht komt als je een binnenunit letterlijk in het hart van het huis plaatst. Hoe je het ook draait of keert, die zijn geen sieraad voor je woonkamer.
- Eén binnenunit in het trapgat voor de slaapverdieping: warmte stijgt op. Je overloop en de trap naar de zolder (?) zullen de warmste plek zijn, net waar je de warmte niet wilt hebben. Wellicht zul je de fan wat harder moeten laten werken, maar dat geeft ook meer geluid.
- Je beschrijft uitgebreid je isolatie (mooi gedaan) maar zegt niets over ventileren, wat bij goede isolatie nog belangrijker wordt. Dat gaat de l/l-wp niet of iig onvoldoende overnemen. Mocht je mechanische ventilatie hebben dan is een ventilatiewarmtepompboiler een goede warmteterugwinnende aanvulling. Inductieplaat erbij en je hebt geen gas meer nodig. Zonder MV kun je een warmtepompboiler op buitenlucht overwegen.
- Als je zover bent dat je gasloos gaat en de radiatoren eruit gaan kun je de muren met de dunne spouwmuurisolatie aan de binnenkant na-isoleren, heb ik ook gedaan.
- Toen ik mijn cv-radiatoren eruit gooide merkte ik pas goed hoeveel warmte er via de cv-leidingen die door de slaapkamers liepen werd afgegeven. Zeker als je daar nu nauwelijks verwarmt maar er lopen wel leidingen naar de woonkamer is het een voelbaar verschil.

Veel succes!
toon volledige bericht
Dankjewel voor je uitgebreide post! Geeft wat stof om over na te denken.

Momenteel zijn we nog met zijn tweeën thuis, vanaf februari verwachten we met zijn 3en te zijn. Wellicht is dan in de toekomst een multi-split voor boven een goed idee. Geld technisch is het denk ik nu voor mij niet aantrekkelijk om een single beneden en een multisplit boven aan te schaffen (max. budget €3500~€4000).

Beneden zal dus een single split moeten komen te hangen, de Daikin Ururu Sarara FTXZ50N / RXZ50N 5kW (150m3) - R32 Bluevolution lijkt mij daar een erg goede oplossing. Echter, hoe verwarm ik dan (totdat ik een multi-split boven aanschaf) de bovenverdieping? Kan ik gewoon een extra thermostaat aan de ketel hangen om de bovenverdieping te 'stoken' ? Elektrische kacheltjes kan denk ik ook wel, maar dat is in mijn ogen zonde van de stroom.

Het huis is een twee-onder-één kap. De buitenmuur zit op de plek van de hal beneden. Aan de lange binnenmuur zit helaas het andere deel van de twee-onder-één kap vast. Hier de binnenunit plaatsen geeft inderdaad een lelijk gezicht.

Nieuwe afbeelding, nu met alle ramen en deuren;
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/aluyr5xgld2.png

Ik heb een itho eco box hangen, deze zuigt de badkamer en wc's af in huis. Ook de zolder kan hij eventueel ventileren. Wellicht dat de badkamer en de wc er uiteindelijk mee te verwarmen is,maar denk dat het weinig nut heeft, moet in de toekomst gewoon een buitenlucht boiler aanschaffen denk ik.
Inductieplaat is er al, het enige dat dan nog gas gebruikt is het warme water.

De radiatoren het huis uit lijkt mij heerlijk, weg met die lelijke dingen. Nemen ruimte in en zien er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-05 22:05
@Ray en @Zerobase Bedankt voor jullie suggesties!
De gasaansluiting zal voorlopig zeker blijven. (De benedenverdieping is zonder ingrijpende verbouwing niet op lage temperatuur te verwarmen, en er is een inbouw gashaard) dus hybride zou een oplossing kunnen zijn.
Ik zou alleen wel graag de technische complexiteit een beetje behapbaar houden. Dit zou betekenen dat we van twee ketels naar een ketel, een warmtepomp, en nog een ketel zouden gaan.

De twee verwarmingscircuits zijn in principe best te koppelen, maar dan wel door een kruipruimte, via twee verdiepingen, en een onverwarmde garage. Met veel pompverlies en warmteverlies dus. Dat zal echter niet zo'n bezwaar zijn voor de enkele keer dat de warmtepomp het niet trekt.. Wellicht dat de circuits nu dus gescheiden gehouden kunnen worden, maar alleen bij strenge kou gekoppeld.

Ik heb weer wat ideeën om op verder te zoeken. Dank jullie wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zanzibar-1337 schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:54:
[...]

Momenteel zijn we nog met zijn tweeën thuis, vanaf februari verwachten we met zijn 3en te zijn. Wellicht is dan in de toekomst een multi-split voor boven een goed idee. Geld technisch is het denk ik nu voor mij niet aantrekkelijk om een single beneden en een multisplit boven aan te schaffen (max. budget €3500~€4000).

Beneden zal dus een single split moeten komen te hangen, de Daikin Ururu Sarara FTXZ50N / RXZ50N 5kW (150m3) - R32 Bluevolution lijkt mij daar een erg goede oplossing. Echter, hoe verwarm ik dan (totdat ik een multi-split boven aanschaf) de bovenverdieping? Kan ik gewoon een extra thermostaat aan de ketel hangen om de bovenverdieping te 'stoken' ? Elektrische kacheltjes kan denk ik ook wel, maar dat is in mijn ogen zonde van de stroom.

Het huis is een twee-onder-één kap. De buitenmuur zit op de plek van de hal beneden. Aan de lange binnenmuur zit helaas het andere deel van de twee-onder-één kap vast. Hier de binnenunit plaatsen geeft inderdaad een lelijk gezicht.

[Afbeelding]

Ik heb een itho eco box hangen, deze zuigt de badkamer en wc's af in huis. Ook de zolder kan hij eventueel ventileren. Wellicht dat de badkamer en de wc er uiteindelijk mee te verwarmen is,maar denk dat het weinig nut heeft, moet in de toekomst gewoon een buitenlucht boiler aanschaffen denk ik.

De radiatoren het huis uit lijkt mij heerlijk, weg met die lelijke dingen. Nemen ruimte in en zien er niet uit.
toon volledige bericht
Hang de thermostaat gewoon boven óf investeer tijdelijk in een digitaal gestuurde radiator kraan van Honeywell Evohome. Is wel een flinke (en er zijn ook wat goedkopere systemen te vinden) investering.

Alternatief is de verwarming hoger zetten met de thermostaat beneden zodat het boven warm wordt. Maar dat is een latige om goed te sturen.

Ik zou voor optie 1 gaan tbh :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 13:52
Zanzibar-1337 schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:54:
[...]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Mooi streven.

Ik verwarm hier boven met traditionele radiatoren icm mijn warmtepomp. Sub-optimaal zeg maar. Tijdens bad-sessies in de babykamer(babybadje). Hebben we een mooi elektrisch kacheltje voor gebruikt. Een soort van booster zeg maar. Denk wel even om de veiligheid ivm water vs elek.
Op een andere kamer boven heb ik een aantal jaren vergelijkbaar gewerkt. Voor aanvang even boosten met het elek kacheltje, daarna hielden mijn aanwezigheid en apparatuur het prima op temperatuur icm de LTV over de radiatoren.

Als ik je verhaal zo lees zie, denk ik dat je huis beter geïsoleerd is dan de onze. Dus het zou moeten werken.

Weghalen van radiatoren kan trouwens wel tot koudeval langs de ramen resulteren.

Wat Lucht-Lucht betreft, hier hetzelfde voornemen, maar dan met name voor de bovenverdieping. 3 slaapkamers en benedenverdieping. Ik denk dat ik voor 2x2 ga. Aangezien de LL @ benedenverdieping alleen als boost geldt, eigenlijk is beneden hoofdzakelijk voor koeling bedoeld. Heb hier de business case ook nog niet rondt. Met name het aantal buitenunits staat mij wat tegen, heb er al 1 voor de LW WP en daar komt nog een singel split bij voor het tuinhuis(=kantoor).

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
mv8tekst schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:06:
Het ventileren/lucht verversen van de Daikin US werkt als je de functie FRESH inschakelt. Nadeel: de unit maakt aanzienlijk meer geluid op deze stand. Beetje jammer omdat de US 'van nature' juist erg stil is.
@zandstraat Humidification? Daar hadden we het toch niet over?
Het verse buitenlucht-systeem van de Daikin US, ziet er behoorlijk doordacht en professioneel uit, beslist geen Micky-Mouse systeem...
Hieronder een samenvatting van de uitgebreide beschrijving in mijn manual.

1.12.2 FRESH AIR SUPPLY VENTILATION Operation
Features The air supply ventilation system using only fresh air.
Any contaminated outdoor air is purified in two stages of indoor unit and outdoor unit. Fresh air
from which pollen and dust were removed is supplied into the room.

1. Purifying air in the outdoor unit
Thermal catalyst containing in the humidifying rotor decomposes unpleasant odour and also
removes exhaust gases (NOX, SOX).
Manganese catalyst used to treat the automotive exhaust gas is adopted for the thermal
catalyst.

2. Purifying air in the indoor unit
The air supply filter is placed at the humidifying hose outlet of the indoor unit side.
The air supply filter removes about 97% pollen and dust.
Ammonia Acetaldehyde Acetic Acid Cigarette Odour
Removal 90.6% 76.5% 87.2% 82.7%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
zandstraat schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:42:
[...]

Het verse buitenlucht-systeem van de Daikin US, ziet er behoorlijk doordacht en professioneel uit, beslist geen Micky-Mouse systeem...
Hieronder een samenvatting van de uitgebreide beschrijving in mijn manual.

1.12.2 FRESH AIR SUPPLY VENTILATION Operation
Features The air supply ventilation system using only fresh air.
Any contaminated outdoor air is purified in two stages of indoor unit and outdoor unit. Fresh air
from which pollen and dust were removed is supplied into the room.

1. Purifying air in the outdoor unit
Thermal catalyst containing in the humidifying rotor decomposes unpleasant odour and also
removes exhaust gases (NOX, SOX).
Manganese catalyst used to treat the automotive exhaust gas is adopted for the thermal
catalyst.

2. Purifying air in the indoor unit
The air supply filter is placed at the humidifying hose outlet of the indoor unit side.
The air supply filter removes about 97% pollen and dust.
Ammonia Acetaldehyde Acetic Acid Cigarette Odour
Removal 90.6% 76.5% 87.2% 82.7%
toon volledige bericht
Ziet er allemaal prachtig uit, kon zo uit de reclamefolder komen ;)
Maar die 30m3/h zeer goed gezuiverde lucht.....Wat voegt dat eigenlijk toe?
Als al die troep daadwerkelijk, met zeer schadelijke hoeveelheden, rond of in je woning zweeft, volgens mij kun je dan beter verhuizen.

Het zal zeker een mooi systeem zijn, maar hoeveel van die gezuiverde lucht zul je daadwerkelijk inademen in je leven?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Je moet het veel breder zien, mogelijk dat in jouw en mijn Zeeuwse omgeving de buitenlucht redelijk te pruimen is, echter, op heel veel plekken op deze aardbol, waar Daikin ook handel drijft, is de luchtkwaliteit uiterst slecht.
Jaarlijks zijn er zelfs in Nederland wel eens dagen dat de luchtkwaliteit ook op het randje is.

Intussen ben ik zeer content met de werking van de vorige week geïnstalleerde Daikin US.

Moet nog wel heel veel lezen en leren, de installateurs hebben ons tien minuten uitleg gegeven over de werking van onze aanwinst, daarna kregen wij een 10 cm hoge stapel boeken, daar moet ik het voorlopig mee doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@zandstraat @Oxellaar waarbij dan de 'grote grap' is dat wellicht > 90% van de US users never nooit die filters vervangt (volgens manual een half jaar ?) ..... Hell ik denk dat veel / de meeste airco users wellicht niet eens de hoofdfilters schoonmaken....

ook hier moet ik eerlijk bekennen dat ik nooit de plasma zuiver filters vervangen heb. zou niet eens weten waar ik ze kan kopen....

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 17-09-2018 09:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ah, filters schoonmaken. Daar kan ik over meepraten :r

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7KNx1pwuZIqWdXEP6FtVasbZ/full.gif

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:13:
@zandstraat @Oxellaar waarbij dan de 'grote grap' is dat wellicht > 90% van de US users never nooit die filters vervangt (volgens manual een half jaar ?) ..... Hell ik denk dat veel / de meeste airco users wellicht niet eens de hoofdfilters schoonmaken....

ook hier moet ik eerlijk bekennen dat ik nooit de plasma zuiver filters vervangen heb. zou niet eens weten waar ik ze kan kopen....
Klopt... En daarbij, de condensbak reinigen, eventueel condenspomp reinigen en doorspoelen.
Verdamper eens in de zoveel tijd reinigen met anti bacteriële middelen. Tablet tegen algen in condensbak.... Nee onderhoud is niet nodig.
Een vervuild filter vreet ook meer energie.

Verklaar me voor gek, maar ik neem verdamper schuim mee op vakantie in de koffer. Het eerste wat ik doe is het filter uitspoelen en de verdamper inspuiten. Je wilt niet weten wat voor bagger daarin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ray schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:13:

Ze komen zo af en toe op eBay voorbij. Je hebt onderdeelnummer 1840489 nodig. De enige reden dat ik dit weet, is omdat ik erachter kwam dat mijn unit boven deze filter uberhaubt niet had. Heeft er bij de levering niet bijgezeten en ik had er toen ook niet opgelet. Moet er dus één bij bestellen, maar de monteur had er ook één bij de onderhoudsbeurt. Dus dat scheelt.

Ik was ze 1 keer per jaar en stofzuig ze om de week, tezamen met de grote filter. Beetje drastisch wellicht, maar liever in de stofzuiger dan in het huis geblazen :X

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 17-09-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Notna vandaar ook weer het spreekwoord 'uitzonderingen bevestigen de regel ' :)

@Oxellaar waar kan ik die onderhoudsmiddelen kopen die je noemt. want eerlijkheidshalve kwam ik er ook achter dat er vieze zwarte vlekjes op mijn uitblaasrooster zijn geboren...

de gewone filter blaas ik af met een compressor evenals de ribben vd buitenunit maar veel meer dan dat tot zover ook niet...

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 17-09-2018 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
@Zanzibar-1337
Ik zit/zat met hetzelfde probleem voor de bovenverdieping. Ik heb nu een tweedehands multisplit klaarstaan voor de slaapkamers. Tot nu toe gebruikte ik daar incidenteel een elektrisch kacheltje, ook op de badkamer. Het koelen in de zomer is een zeer welkom extra dat de doorslag heeft gegeven, nu sliepen we tijdens de hittegolf vaak in de lekker koele woonkamer.

Infraroodpanelen op de slaapkamers kan ook maar maak niet dezelfde fout als ik, een zogenaamd LT-paneel. Tenzij je slaapkamer sowieso al niet erg koud wordt van zichzelf. (Zie eerdere opmerking over cv-leidingen...) Het IR-effect is teleurstellend op de momenten dat je de warmte het hardst nodig hebt. (Daarna besloot ik voor de multisplit te gaan.) IR-panelen die 110 graden worden zijn wrs effectiever. Ze hebben wel tijd nodig om op temperatuur te komen.

Je hebt het over verwarmen van badkamer en wc via de ventilatie? Dat gaat niet. Je kunt een boilervat verwarmen met ventilatie-'afvalwarmte' die nu op 18 graden of zo via het dak naar buiten wordt geblazen. Het heeft voordelen en nadelen, maar voor minder dan 1000 kWh /jaar heb ik al mijn warm water voor 2 tot 3 personen (zonder naverwarmen). Er zit een leuke ISDE-subsidie op van meer dan 1000 euro, zodat de stap wel klein wordt als je alleen nog gas gebruikt voor warm water: Itho eruit, vwpb erin.

CV op alleen slaapkamers kan lastig zijn, je thermostaat wil gewoon één referentieruimte die altijd verwarmd wordt. En je vraagt dan (te) weinig vermogen van je ketel, wat onzuinig uit kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Notna schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:14:
[...]
Hang de thermostaat gewoon boven óf investeer tijdelijk in een digitaal gestuurde radiator kraan van Honeywell Evohome. Is wel een flinke (en er zijn ook wat goedkopere systemen te vinden) investering.

Alternatief is de verwarming hoger zetten met de thermostaat beneden zodat het boven warm wordt. Maar dat is een latige om goed te sturen.

Ik zou voor optie 1 gaan tbh :+
Optie één lijkt mij inderdaad een prima optie. Kan wellicht de ketel dan ook compleet terugdraaien in vermogen en de stook temperatuur lager zetten aangezien het om niet zulke hele grote ruimtes gaat.
Appie Heijn schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:14:
[...]

Mooi streven.

Ik verwarm hier boven met traditionele radiatoren icm mijn warmtepomp. Sub-optimaal zeg maar. Tijdens bad-sessies in de babykamer(babybadje). Hebben we een mooi elektrisch kacheltje voor gebruikt. Een soort van booster zeg maar. Denk wel even om de veiligheid ivm water vs elek.
Op een andere kamer boven heb ik een aantal jaren vergelijkbaar gewerkt. Voor aanvang even boosten met het elek kacheltje, daarna hielden mijn aanwezigheid en apparatuur het prima op temperatuur icm de LTV over de radiatoren.

Als ik je verhaal zo lees zie, denk ik dat je huis beter geïsoleerd is dan de onze. Dus het zou moeten werken.

Weghalen van radiatoren kan trouwens wel tot koudeval langs de ramen resulteren.

Wat Lucht-Lucht betreft, hier hetzelfde voornemen, maar dan met name voor de bovenverdieping. 3 slaapkamers en benedenverdieping. Ik denk dat ik voor 2x2 ga. Aangezien de LL @ benedenverdieping alleen als boost geldt, eigenlijk is beneden hoofdzakelijk voor koeling bedoeld. Heb hier de business case ook nog niet rondt. Met name het aantal buitenunits staat mij wat tegen, heb er al 1 voor de LW WP en daar komt nog een singel split bij voor het tuinhuis(=kantoor).
toon volledige bericht
Die kleine kacheltjes hebben we nu ook al wel eens gebruikt, omdat we toch veel stroom over hebben waren we al begonnen met lichtelijk weg stoken van de kWh 8)7. Handig inderdaad om de kamer eerst voor te verwarmen voordat je met de kleine in bad gaat, ik ga die tip onthouden (duurt nog tot februari, maar dan zal het vast niet heel warm zijn buiten).

Fijn om te horen dat het bij jou goed werkt, ik ga dan niet een lucht/water warmtepomp installeren, maar kan de ketel wel terugdraaien om met max. 40 graden bijvoorbeeld de bovenverdieping te stoken, dat geeft de burger moed!
mv8tekst schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:20:
@Zanzibar-1337
Ik zit/zat met hetzelfde probleem voor de bovenverdieping. Ik heb nu een tweedehands multisplit klaarstaan voor de slaapkamers. Tot nu toe gebruikte ik daar incidenteel een elektrisch kacheltje, ook op de badkamer. Het koelen in de zomer is een zeer welkom extra dat de doorslag heeft gegeven, nu sliepen we tijdens de hittegolf vaak in de lekker koele woonkamer.

Infraroodpanelen op de slaapkamers kan ook maar maak niet dezelfde fout als ik, een zogenaamd LT-paneel. Tenzij je slaapkamer sowieso al niet erg koud wordt van zichzelf. (Zie eerdere opmerking over cv-leidingen...) Het IR-effect is teleurstellend op de momenten dat je de warmte het hardst nodig hebt. (Daarna besloot ik voor de multisplit te gaan.) IR-panelen die 110 graden worden zijn wrs effectiever. Ze hebben wel tijd nodig om op temperatuur te komen.

Je hebt het over verwarmen van badkamer en wc via de ventilatie? Dat gaat niet. Je kunt een boilervat verwarmen met ventilatie-'afvalwarmte' die nu op 18 graden of zo via het dak naar buiten wordt geblazen. Het heeft voordelen en nadelen, maar voor minder dan 1000 kWh /jaar heb ik al mijn warm water voor 2 tot 3 personen (zonder naverwarmen). Er zit een leuke ISDE-subsidie op van meer dan 1000 euro, zodat de stap wel klein wordt als je alleen nog gas gebruikt voor warm water: Itho eruit, vwpb erin.

CV op alleen slaapkamers kan lastig zijn, je thermostaat wil gewoon één referentieruimte die altijd verwarmd wordt. En je vraagt dan (te) weinig vermogen van je ketel, wat onzuinig uit kan vallen.
toon volledige bericht
Ah ik snap nu wat je bedoelt. Je verwarmt niet de ruimtes, maar de afgezogen warmte verwarmt het water.
Ik heb mij hier nog niet in verdiept, maar verwacht dat wanneer ik de verwarmingskosten op 0 heb de warmwater voorziening aangepakt gaat worden, gas gaat hier binnen nu en 5 jaar (denk wellicht al eerder) de deur uit!

Met de ketel op lager vermogen en enkele ruimtes ga ik gewoon uitproberen, kan dan altijd nog alternatieven bedenken. Het zal in ieder geval al veel m3 aan gas schelen wanneer ik de benedenverdieping niet verwarm met gas.

Ik ga maar eens offertes opvragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Oxellaar schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:52:
[...]

Verklaar me voor gek, maar ik neem verdamper schuim mee op vakantie in de koffer. Het eerste wat ik doe is het filter uitspoelen en de verdamper inspuiten. Je wilt niet weten wat voor bagger daarin zit.
Och, ik sta iedere maand ergens in Europa met airco filters onder de douche. Op mijn hotel kamer. :)
Echt goor soms.

Dus ik ben eigenlijk wel geiinteresseert in dat verdamper schuim. Linkje?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Ray @Seafarer
Verdamper reiniger kun je als particulier waarschijnlijk het beste krijgen bij een auto speciaalzaak.
Of even Googlen op airco cleaner.

Het is wel zo dat de echt goed werkende middelen verbonden zijn sinds kort. Dit vanwege gebruik van biociden, omdat schimmels resistent kunnen raken.
Als vervanger is er probiotica als werkzame stof.... Zoek daarop, want anders koop je niets anders dan een gewoon schoonmaakmiddel wat niet echt goed werkt.

Ik gebruik Airco clean control van Innotec, maar die is/gaat uit de handel. Als vervanger is er Duct cleaner. Tabletten voor condensbak van Protreat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Inmiddels een offerte aanvraag lopen. Zou ik met de 120m3 van de woonkamer voor een 3.5kw of 5kw model moeten gaan van de Daikin Ururu Sarara. Lees hier en daar dat er niet zo heel veel verschil in zit en dat er mensen zijn met meer dan 150m3 die de benedenverdieping gewoon verwarmen met een 3.5kw model. Scheelt toch een aantal euro's.

Gasverbruik van het afgelopen jaar (met graaddagen);
Periode: 1 jan 2017 t/m 31 dec 2017

Totaal 1180,66 m3
Verwarming 796,56 m3
Per gewogen graaddag Information 0,251 m3/graaddag

Dit jaar tot nu toe:
Periode: 1 jan 2018 t/m 16 sep 2018

Totaal 723,89 m3
Verwarming 482,68 m3
Per gewogen graaddag Information 0,256 m3/graaddag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@Ray @Oxellaar Is een stoomreiniger misschien een optie ipv allerlei chemische middelen? Ben zelf aan het kijken naar een Karcher SC-5 stoomreiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zerobase schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:30:
@Ray @Oxellaar Is een stoomreiniger misschien een optie ipv allerlei chemische middelen? Ben zelf aan het kijken naar een Karcher SC-5 stoomreiniger.
Absoluut, bij zware vervuiling is dat sowieso de enige optie. Maar hangt wel een ander prijskaartje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Zanzibar-1337 het grote verschil is de geluidsproductie in de lagere standen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Ray schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:44:
@Zanzibar-1337 het grote verschil is de geluidsproductie in de lagere standen.......
En dan produceert de 3.5kw unit meer geluid dan de 5kw unit? Heb even de specs erbij gepakt, paar db verschil in de laagste stand. Qua buitenunit is het exact hetzelfde zie ik, daar zit geen verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:02:
[...]

En dan produceert de 3.5kw unit meer geluid dan de 5kw unit? Heb even de specs erbij gepakt, paar db verschil in de laagste stand. Qua buitenunit is het exact hetzelfde zie ik, daar zit geen verschil in.
mmm of de US is de totale uitzondering... ik zal ook eens kijken maar van alle daikin modellen die ik ken is de 5 kw een stuk luider dan de 3,5

even tabellen erbij gezocht.

Inderdaad , de 5 kw is beperkt luider maar in verhouding tot alle andere modellen zeer acceptabel

daar komt bij dat ook de debiet hoger is dan de 3,5 versie (wat bij de ftxm ook niet zo is)

ergo bij een US zou je wellicht wel eerder kiezen voor een 5 omdat dit niet veel luider is en wel meer debiet heeft dan de 3,5.

het is alleen de vraag of je zo'n joekel van een kast in je kamer wilt hebben .... Daarom heb ik een Emura hangen

en de US past niet op een MS systeem overigens (max dual)

[ Voor 35% gewijzigd door Ray op 18-09-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Ray schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:04:
[...]

mmm of de US is de totale uitzondering... ik zal ook eens kijken maar van alle daikin modellen die ik ken is de 5 kw een stuk luider dan de 3,5

even tabellen erbij gezocht.

Inderdaad , de 5 kw is beperkt luider maar in verhouding tot alle andere modellen zeer acceptabel

daar komt bij dat ook de debiet hoger is dan de 3,5 versie (wat bij de ftxm ook niet zo is)

ergo bij een US zou je wellicht wel eerder kiezen voor een 5 omdat dit niet veel luider is en wel meer debiet heeft dan de 3,5.

het is alleen de vraag of je zo'n joekel van een kast in je kamer wilt hebben .... Daarom heb ik een Emura hangen

en de US past niet op een MS systeem overigens (max dual)
toon volledige bericht
Het scheelt inderdaad niet zoveel. Het is inderdaad een joekel, dat wel, maar het is wel een A+++ model plus de vele mogelijkheden, nee daar ben ik wel over uit. Ik ga in de toekomst beneden nog wel alle ramen en deuren vervangen (nu is alles oud dubbel glas (twee platen tegen elkaar)), dus wellicht is het voor de toekomst dan veel over capaciteit, zou een 5kw dan niet kunnen gaan pendelen? Heb in geval van nood nu nog de CV erbij mocht een 3.5kw model te weinig vermogen hebben, maar na het lezen van het blog van de @ZuinigeRijder (linkje) denk ik dat ik met een 3.5kw wel uit zou moeten komen. Bij hem gaat het om 156 m3 terwijl het bij mij om ongeveer 120m3 gaat. De isolatie en dergelijke is in mijn ogen vergelijkbaar. Wellicht dat @ZuinigeRijder hier nog actief is en zijn ervaring kan delen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Kijk ook eens naar het tussen formaat de FTXM42. Weliswaar geen US, maar toch wellicht het bekijken waard. Die gaat het waarschijnlijk voor mij woorden voor de woonkamer, 100m3. Of de US 3.5, haha. Op de echt koude dagen houd het niet over met 3.5KW denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door vinom op 18-09-2018 11:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:19:
[...]

Heb in geval van nood nu nog de CV erbij mocht een 3.5kw model te weinig vermogen hebben, maar na het lezen van het blog van de @ZuinigeRijder (linkje) denk ik dat ik met een 3.5kw wel uit zou moeten komen. Bij hem gaat het om 156 m3 terwijl het bij mij om ongeveer 120m3 gaat. De isolatie en dergelijke is in mijn ogen vergelijkbaar. Wellicht dat @ZuinigeRijder hier nog actief is en zijn ervaring kan delen ?
De Ururu Sarara 3.5 kWh heeft het bij mij al die jaren (sinds 2014) mijn benedenverdieping warm kunnen houden. Ik moet wel zeggen dat wij niet tot 23 graden warm stoken, maar tot maar 20 graden.

De HR CV is nu zelfs verkocht en heb een warmptepompboiler gekocht van 150 liter (na subsidie en verkoop CV heeft deze WPB niets gekost). Dus nu helemaal van het gas af. Dus heb geen fallback meer naar CV. Maar stel dat die paar dagen (-10 graden) de airco het niet kan trekken, zelfs niet zonder nachtverlaging, kan ik nog een sfeerkacheltje van 1500 Watt in de woonkamer aanzetten. Maar tot nu toe niet nodig gehad.

verbruik Daikin US 3.5 kWh per jaar vanaf 1 december:
2014: 1666 kWh
2015: 1565 kWh
2016: 1783 kWh
2017: 1310 kWh (tot 1 september 2017)

Wanneer je dan kijkt hoeveel gas ik eerst verbruikte......
Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/wp-content/uploads/2016/12/Grafiek-gas.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Eens even een minder interessant onderwerp aanhalen ;)

Filter huiskamer vuilFilter huiskamer schoon

Filter slaapkamer vuilFilter slaapkamer schoon

Zeg maar welke filters vuil zijn en welke schoon na 3 jaar gebruik.
Het is zo'n kleine moeite om ze even schoon te zuigen, dit was 5 minuten werk :F

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 16:57

Trebbors

Failure is no option!

Notna schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:12:
[...]

Ze komen zo af en toe op eBay voorbij. Je hebt onderdeelnummer 1840489 nodig. De enige reden dat ik dit weet, is omdat ik erachter kwam dat mijn unit boven deze filter uberhaubt niet had. Heeft er bij de levering niet bijgezeten en ik had er toen ook niet opgelet. Moet er dus één bij bestellen, maar de monteur had er ook één bij de onderhoudsbeurt. Dus dat scheelt.

Ik was ze 1 keer per jaar en stofzuig ze om de week, tezamen met de grote filter. Beetje drastisch wellicht, maar liever in de stofzuiger dan in het huis geblazen :X
Volgens mij is dat hetzelfde filter als KAF046A41, volgens de handleiding, page 39?

Het is me al een keer opgevallen dat het photocatalytic filter alleen onder de rechter air filter zit. Onder de linker air-filter zit er geen terwijl de bevestigingsclipjes er wel zijn.

En het zwarte air-supply filtertje, helemaal links in de unit. Wat is überhaupt het nut van dit luchtfiltertje aangezien het maar 5% van de oppervlakte in neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
ThinkPadd schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:13:
Ah, filters schoonmaken. Daar kan ik over meepraten.
De Daikin US maakt de luchtfilters schoon met een borsteltje, hoef je alleen af en toe de stofbak te legen. Ideaal

[ Voor 3% gewijzigd door mv8tekst op 19-09-2018 10:08 ]

• Zanzibar-1337
vinom schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:07:
Kijk ook eens naar het tussen formaat de FTXM42. Weliswaar geen US, maar toch wellicht het bekijken waard. Die gaat het waarschijnlijk voor mij woorden voor de woonkamer, 100m3. Of de US 3.5, haha. Op de echt koude dagen houd het niet over met 3.5KW denk ik.
Heb even gekeken en vergeleken, maar volgens mij heeft de FXTM42 minder kracht erin zitten van de US 3.5, of ik begrijp de specs niet helemaal goed natuurlijk.. Heb ze hieronder even naast elkaar gezet.

FXTM42US 3.5
Totale verwarmingscapaciteit (Nom. KW)1,7/5,4/6,00,6/5,0/9,0
Seer7,59,00
Scop4,65,73
Jaarlijks energieverbruik1270 kWu1100 kWu
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:31:
[...]
De Ururu Sarara 3.5 kWh heeft het bij mij al die jaren (sinds 2014) mijn benedenverdieping warm kunnen houden. Ik moet wel zeggen dat wij niet tot 23 graden warm stoken, maar tot maar 20 graden.

De HR CV is nu zelfs verkocht en heb een warmptepompboiler gekocht van 150 liter (na subsidie en verkoop CV heeft deze WPB niets gekost). Dus nu helemaal van het gas af. Dus heb geen fallback meer naar CV. Maar stel dat die paar dagen (-10 graden) de airco het niet kan trekken, zelfs niet zonder nachtverlaging, kan ik nog een sfeerkacheltje van 1500 Watt in de woonkamer aanzetten. Maar tot nu toe niet nodig gehad.

Wanneer je dan kijkt hoeveel gas ik eerst verbruikte......
[Afbeelding]
toon volledige bericht
20 graden is in mijn ogen ook nog prima, heb de CV nu nog als 'nood' of een elektrisch kacheltje heb ik ook in huis mocht het nodig zijn. Ik vind het fijn om te horen dat je al 4 jaar je huis ermee stookt, dat geeft vertrouwen! Denk dat ik voor een 3.5kw model ga. Echt koude winters hebben we de afgelopen tijd toch niet gehad. Je verbruikte wel veel gas voor de tijd moet ik zeggen, hoe goed is jouw isolatie? Bij mij is het gasverbruik al een stuk minder, dus wellicht ook minder vermogen nodig om te verwarmen.

Had in 2015 nog ~2000m3 gasverbruik
In 2016 ~1600m3 gasverbruik
Afgelopen jaar ~1200m3 (850m3 voor verwarming)

Ketel is sinds 2015 vernieuwd en de zolder en kruipruimte zijn geïsoleerd. Mijn gevoel zegt dus dat ik met een 3.5kw model wel goed zou moeten zitten.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:51:
Eens even een minder interessant onderwerp aanhalen ;)

[Afbeelding: Filter huiskamer vuil][Afbeelding: Filter huiskamer schoon]

[Afbeelding: Filter slaapkamer vuil][Afbeelding: Filter slaapkamer schoon]

Zeg maar welke filters vuil zijn en welke schoon na 3 jaar gebruik.
Het is zo'n kleine moeite om ze even schoon te zuigen, dit was 5 minuten werk :F
Zo heb ik gisteren eens een zaklamp in mijn FTXM geschenen maar daar schrok ik mij toch wel dood van de hoeveelheid schimmel in de unit :X Geen idee wat er gebeurd was, maar het zal vol met zwarte spikkels. De schoepen voor links rechts, de roosters (metaal) voor de blower, de plastic 'huls' waar de wind door gaat en de schoepen/het rad wat voor de luchstroom zorgt. Onder het schimmel en de kalk :X

Gisteren op eigen initiatief dus de boel opengemaakt (goed opgelet met de beurt in maart dit jaar :+ ) en met het wat betere trial en error werk alles los gekregen en schoon kunnen maken. Ziet er weer piekfijn uit.

Ik denk dat vrouwlief een keer te fanatiek heeft schoongemaakt en met een schoonmaakspray IN de blower gespoten heeft tijdens koelen met alle gevolgen van dien. Les voor de volgende keer :X

• vinom
  • Nu online
Zanzibar-1337 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:57:
[...]

Heb even gekeken en vergeleken, maar volgens mij heeft de FXTM42 minder kracht erin zitten van de US 3.5, of ik begrijp de specs niet helemaal goed natuurlijk.. Heb ze hieronder even naast elkaar gezet.

~FXTM42~US 3.5~
Totale verwarmingscapaciteit (Nom. KW)~1,7/5,4/6,0~0,6/5,0/9,0~
Seer~7,5~9,00~
Scop~4,6~5,73~
Jaarlijks energieverbruik~1270 kWu~1100 kWu~
Hmm, ik snap het ongeveer wat er staat, maar niet alles. Ik heb de twee alleen vergeleken op Climasense en bij - 10 hou je meer verwarmingscapaciteit over met de 42M. Dat klopt dan niet helemaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Laatst online: 11:28
Na een post hier een aantal pagina's geleden zijn er hier ook 2 LLWP's in bestelling. Het betreft twee hyperheat modellen van mitsubishi electric. 5kw in de woonkamer en keuken en een 3.5kw voor de boven verdieping. Als ze hangen zal ik mijn bevindingen betreffende het hyperheating stuk hier ook delen.

mvg

Jean-Paul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mv8tekst
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:31:
Ter vergelijking: Daikin US 3,5 kW (ik laat de h maar weg :) )
Verwarmen woonkamer 90 m3 (HR+-glas en vloerisolatie) gemiddeld 16 uur per dag. Koelen incidenteel.
jaar 1 1165 kWh
jaar 2 1208 kWh
jaar 3 loopt nog maar als ik de laatste 12 maanden optel kom ik totaal 1305 kWh
uitgesplitst per maand (2017-2018)
40 september
48 oktober
158 november
255 dec
226 jan
286 feb
194 maart
52 april
7 mei
4 juni
27 juli
8 augustus

• vinom
  • Nu online
mv8tekst schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:56:
[...]

Verwarmen woonkamer (HR+-glas en vloerisolatie) gemiddeld 16 uur per dag. Koelen incidenteel.
jaar 1 1165 kWh
jaar 2 1208 kWh
40 september
48 oktober
158 november
255 dec
226 jan
286 feb
194 maart
52 april
7 mei
4 juni
27 juli
8 augustus
toon volledige bericht
Hoe groot is je woonkamer? :)

• mv8tekst
vinom schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:58:
[...]

Hoe groot is je woonkamer? :)
Dat is inderdaad handig om te weten: pakweg 90 m3.
Notna schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:06:
[...]

Zo heb ik gisteren eens een zaklamp in mijn FTXM geschenen maar daar schrok ik mij toch wel dood van de hoeveelheid schimmel in de unit :X Geen idee wat er gebeurd was, maar het zal vol met zwarte spikkels.
Heeft de FTXM niet zo'n anti-moldprogramma zoals de FTXZ, aka US? Als ik hem uitzet gaat ie daar nog een paar minuten mee lopen zoemen. Kun je aan- of uitzetten op de ab, en vast ook wel de app.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

mv8tekst schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:02:
[...]

Dat is inderdaad handig om te weten: pakweg 90 m3.

[...]

Heeft de FTXM niet zo'n anti-moldprogramma zoals de FTXZ, aka US? Als ik hem uitzet gaat ie daar nog een paar minuten mee lopen zoemen. Kun je aan- of uitzetten op de ab, en vast ook wel de app.
Nope, hier niet. Wel die Streamer functie, maar die is voor tijdens bedrijf,.

• Zanzibar-1337
vinom schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:46:
[...]

Hmm, ik snap het ongeveer wat er staat, maar niet alles. Ik heb de twee alleen vergeleken op Climasense en bij - 10 hou je meer verwarmingscapaciteit over met de 42M. Dat klopt dan niet helemaal?
Inderdaad zie het staan, 2,93 bij de 42M, 2,71 bij de US3.5.
Wellicht dat de kenners/experts hier wat over kunnen zeggen?
mv8tekst schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:56:
[...]

Verwarmen woonkamer 90 m3 (HR+-glas en vloerisolatie) gemiddeld 16 uur per dag. Koelen incidenteel.
jaar 1 1165 kWh
jaar 2 1208 kWh
40 september
48 oktober
158 november
255 dec
226 jan
286 feb
194 maart
52 april
7 mei
4 juni
27 juli
8 augustus
toon volledige bericht
Interessant, aanzienlijk minder kWh verbruik, maar ook kleinere ruimte, welke temperatuur stook je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv8tekst
Mijn ervaring is dat je niet van een vaste 'stook'-temperatuur kunt spreken. Standaard moet ik de temp wat hoger instellen dan ik op mijn thermometertje in de kamer wil zien. Dus om de gewenste 20-21 graden te krijgen moet ik 23 graden op de US instellen, maar als het erg koud is op 25 graden. De temperatuursensor snap ik niet altijd. Wat de US zelf als kamertemperatuur aangeeft op de afstandsbediening klopt vaak van geen kanten, maar op deze manier werkt het wel.

Met de fansnelheid speel ik ook, als de verste hoek van de kamer net niet warm genoeg wordt kan ik de temperatuur verhogen of de fan wat hoger zetten (maar dan heb je meer geluid).

Het is even zoeken en net iets bewerkelijker dan een cv met geprogrammeerde thermostaat en radiatoren aan twee kanten van je doorzonkamer waar je niet naar om hoeft te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:48

The Wizard

Moderator Mobile
Dat komt doordat de temperatuur sensor op de binnenunit zit. De binnenunit zit ook veel hoger dan een reguliere thermostaat, en de luchtstromen komen ook langs de sensor. Dus voor een WP is het veel lastiger om de juiste temperatuur te meten. Een draadloze sensor zou beter zijn, maar ik denk dat de WP's wel compensatie systeem erin hebben zitten om ongeveer op de juiste temperatuur te komen.

Ik moet zelf mijn US ook 1 tot 2 graden hoger instellen dan wat wenselijk is, gelukkig blijft deze afwijking wel stabiel en leer je er wel mee omgaan.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:12
Hoelang kan de Toshiba daiseikai op zijn maximale vermogen draaien?
Ik zie namelijk nog weleens bij andere merken dat er een powerfull optie is die dan max 15minuten aan staat.
Of is het dan zo dat je dat vaak achter elkaar aan kan zetten?

Met andere woorden, hoe werkt dit?

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik weet dat de powerful optie bij Daikin na twintig minuten automatisch uitgaat. Daarna kun je deze natuurlijk gewoon weer aanzetten. De vraag is waarom je dat zou willen? Het is zover ik weet puur bedoeld voor als je thuiskomt en het ijskoud is (of stikwarm afhankelijk van de periode).

Ik heb de optie zelf nog nooit gebruikt en ik kan me ook niet voorstellen dat je dit voor een langere periode zou willen. Het slurpt ook nogal wat energie natuurlijk.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kloekie schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:55:
Hoelang kan de Toshiba daiseikai op zijn maximale vermogen draaien?
Ik zie namelijk nog weleens bij andere merken dat er een powerfull optie is die dan max 15minuten aan staat.
Of is het dan zo dat je dat vaak achter elkaar aan kan zetten?

Met andere woorden, hoe werkt dit?
Ik heb hem er wel eens uren achtereen op gehad zonder een centje pijn.
Een nadeel is misschien dat je eerder een defrost hebt maar het ging rond eind feb erg lang goed :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Ray

Ray

weet er eigenlijk iemand hoe je voor Daikin via de wifi api een regel kan maken om die powerfull wel elke 20 minuten in te schakelen bijvoorbeeld ?

Ik merkte namelijk tijdens de erg warme dagen dat hij uit zich zelf niet naar max gaat. Hij bleef dan op 3 van 5 fan hangen en de uitblaas temp rond de 7 graden.

powerfulle gaat naar stand 5 en uitblaas rond de 0 graden. Mijn buitenunit draait dan nog maar op 50% (multi) dus die kan het met gemak aan

er lijkt wel iets in te zitten waardoor hoe hoger de buitentemp hoe meer offset hij pakt.

als voorbeeld, ik zet hem op 22 graden. tot 30 graden buiten blijft het dan rond de 22 graden

Nu wordt het buiten 35 graden. binnen gaat hij naar de 24. NIet omdat er geen power is (zie bovenstaande) want dat is er dus wel

Zet ik hem dan op 19, gaat hij wel harder werken en kom ik weer op de gewenst 22 uit

dit is toch maf ? terwijl ik wel 'head room' heb hij niet zelf hier gebruik van maak

soms heb ik dus dan maar op powerfulle gedrukt ipv bijvoorbeeld hem dan maar op 16 in te stellen

want als je dit vergeet weer terug te zetten als het afkoelt...tja dan koelt hij dus wel helemaal terug

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 01:50
Ray schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:51:
weet er eigenlijk iemand hoe je voor Daikin via de wifi api een regel kan maken om die powerfull wel elke 20 minuten in te schakelen bijvoorbeeld ?

Ik merkte namelijk tijdens de erg warme dagen dat hij uit zich zelf niet naar max gaat. Hij bleef dan op 3 van 5 fan hangen en de uitblaas temp rond de 7 graden.

powerfulle gaat naar stand 5 en uitblaas rond de 0 graden. Mijn buitenunit draait dan nog maar op 50% (multi) dus die kan het met gemak aan

er lijkt wel iets in te zitten waardoor hoe hoger de buitentemp hoe meer offset hij pakt.

als voorbeeld, ik zet hem op 22 graden. tot 30 graden buiten blijft het dan rond de 22 graden

Nu wordt het buiten 35 graden. binnen gaat hij naar de 24. NIet omdat er geen power is (zie bovenstaande) want dat is er dus wel

Zet ik hem dan op 19, gaat hij wel harder werken en kom ik weer op de gewenst 22 uit

dit is toch maf ? terwijl ik wel 'head room' heb hij niet zelf hier gebruik van maak

soms heb ik dus dan maar op powerfulle gedrukt ipv bijvoorbeeld hem dan maar op 16 in te stellen

want als je dit vergeet weer terug te zetten als het afkoelt...tja dan koelt hij dus wel helemaal terug
toon volledige bericht
Kan je hem niet handmatig op stand 4/5 zetten bij 21 graden en het zo laten staan?

( Je kan via de app wel een schema maken obv tijd. )

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Stef87 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:55:
[...]

Kan je hem niet handmatig op stand 4/5 zetten bij 21 graden en het zo laten staan?

( Je kan via de app wel een schema maken obv tijd. )
kan maar dan heb ik constant 'herrie' van de fan. Ik vind het juist prettig dat hij terug toert op het moment dat het koel genoeg is. Echter mag hij dus best zijn volle vermogen aanspreken op het moment dat dit nodig is en dat lijkt dus niet het geval te zijn

mijn inziens zou hij op auto gewoon zichzelf zo moeten regelen dat hij binnen zijn werkzame gebied gewoon naar zijn setpoint gaat en daar niet eigen regels aan vast gaat knopen

met verwarmen is het niet anders, zoals hier ook anderen vertellen, zelden kloppen de gevraagde temps met de werkelijke ruimte temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Ray schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:34:
[...]

kan maar dan heb ik constant 'herrie' van de fan. Ik vind het juist prettig dat hij terug toert op het moment dat het koel genoeg is. Echter mag hij dus best zijn volle vermogen aanspreken op het moment dat dit nodig is en dat lijkt dus niet het geval te zijn

mijn inziens zou hij op auto gewoon zichzelf zo moeten regelen dat hij binnen zijn werkzame gebied gewoon naar zijn setpoint gaat en daar niet eigen regels aan vast gaat knopen

met verwarmen is het niet anders, zoals hier ook anderen vertellen, zelden kloppen de gevraagde temps met de werkelijke ruimte temp
Hmm. Het was (meen ik mij te herrinneren) ook mogelijk om een externe temperatuur sensor te gebruiken.

Misschien kan je dat gebruiken, zodat die een realistischere temp. gebruikt?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Stef87 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 01:19:
[...]

Hmm. Het was (meen ik mij te herrinneren) ook mogelijk om een externe temperatuur sensor te gebruiken.

Misschien kan je dat gebruiken, zodat die een realistischere temp. gebruikt?
heb ik het inderdaad eens met ze over gehad. Zo uit mijn hoofd krijg je dan een bedrade....sensor. waarbij het even de vraag is over er nog wel een aansluiting voor op de print zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
Een bedrade controller (bijv de BRC073A1) heeft een interfacemodule nodig die in de plaats komt van een eventuele wifi module. Beiden zitten aangesloten op dezelfde aansluiting op de print van de binnen-unit (Connector S21). Je zult dus moeten kiezen: Bediening via wifi óf bedraad.

De BRC073A1 heeft wat ik uit de installatiehandleiding kan opmaken een eigen temperatuursensor. Die zou je dan op kunnen hangen op een andere plek.
Ray schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:40:
[...]

heb ik het inderdaad eens met ze over gehad. Zo uit mijn hoofd krijg je dan een bedrade....sensor. waarbij het even de vraag is over er nog wel een aansluiting voor op de print zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Is me ook wat.. Ben ik afgelopen maandag in gesprek geweest met iemand bij Climasense, specifiek naar de prijzen gevraagd voor de US 5.0kw (€1891), erg goedkoop in mijn ogen. Kwam als reactie, ja komt omdat we geen adviseurs en dergelijke hebben en het voor internetprijzen kunnen aanbieden. Prima, dat kan ik begrijpen.

Maandag gelijk een offerteaanvraag gedaan, hierbij specifiek het bedrag benoemd van de US 5.0kw, krijg ik vandaag een offerte binnen, is het apparaat van €1891 in prijs gestegen naar €2349...! Gisteren stond op de website nog gewoon €1891, nu €2349... Ik heb gebeld, ja meneer dat was een prijsfout op de website (heeft dik twee weken op de website gestaan...), we hebben de prijzen gecorrigeerd. Mensen die besteld hebben via de website hebben wel voor die prijs geleverd, maar omdat u een offerte heeft aangevraagd, en wij het ontdekt hebben krijgt u dat niet voor die prijs. We kunnen nog wel even overleggen of we wat met de prijs kunnen doen, maar voor dat bedrag kunnen we het niet meer aanbieden...

Lekker weer, offerte komt nu dik €500,- hoger uit dan verwacht, kan nu net zo goed met een leverancier in de buurt aan de praat, want prijstechnisch scheelt het nu niets..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb een aantal reacties opgeschoond. Het over-en-weer moddergooien tussen klant en leverancier is dit topic niet de goede plek voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:45:
Is me ook wat.. Ben ik afgelopen maandag in gesprek geweest met iemand bij Climasense, specifiek naar de prijzen gevraagd voor de US 5.0kw (€1891), erg goedkoop in mijn ogen. Kwam als reactie, ja komt omdat we geen adviseurs en dergelijke hebben en het voor internetprijzen kunnen aanbieden. Prima, dat kan ik begrijpen.

Maandag gelijk een offerteaanvraag gedaan, hierbij specifiek het bedrag benoemd van de US 5.0kw, krijg ik vandaag een offerte binnen, is het apparaat van €1891 in prijs gestegen naar €2349...! Gisteren stond op de website nog gewoon €1891, nu €2349... Ik heb gebeld, ja meneer dat was een prijsfout op de website (heeft dik twee weken op de website gestaan...), we hebben de prijzen gecorrigeerd. Mensen die besteld hebben via de website hebben wel voor die prijs geleverd, maar omdat u een offerte heeft aangevraagd, en wij het ontdekt hebben krijgt u dat niet voor die prijs. We kunnen nog wel even overleggen of we wat met de prijs kunnen doen, maar voor dat bedrag kunnen we het niet meer aanbieden...

Lekker weer, offerte komt nu dik €500,- hoger uit dan verwacht, kan nu net zo goed met een leverancier in de buurt aan de praat, want prijstechnisch scheelt het nu niets..
Zelf ook een climasense klant. De prijzen stonden inderdaad een tijdje verkeerd! De normale prijs was altijd al die 2349,- (dacht ik) en die prijzen hebben idd even verkeerd gestaan op de website.

Zelf heb ik door zo’n foutje de Daikin WPB een stukje goedkoper gekocht.. (eerste in NL die besteld heeft, heeft ook nooit op goede prijs online gestaan)

Kan gebeuren toch? Foutje op de website, als men er toevallig voor die prijs een heeft besteld, hebben ze die nog netjes gekregen..

Zelf werk ik als zelfstandig adviseur en ik werk sinds kort (soms) samen met Climasense, dat bevalt prima en ik zie wel hoe dat gaat lopen, ik vind het goed werken tot nu toe!

Toen ik 1.5j geleden offertes had aangevraagd voor L/L units bij ons thuis, was Climasense nog steeds een van de goedkoopste (soms wel met factor 2) dat ze dan niet hun eigen adviseurs kunnen hebben, is dan niet zo gek toch? Ze bestaan al vrij lang en ze lossen eventuele problemen zonder gezeur netjes op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
En, zijn jullie al aan het verwarmen geslagen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

vinom schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:17:
Nee, maar de wijk achter mij wel massaal kijkende naar die stoomboten op de daken :+ :X

Het is hier nog steeds 20.5 binnen. Ik ga pas stoken als het 's ochtends onder de 18 uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo89
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-02 21:16
nvm, verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door Bobo89 op 30-09-2018 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 819195

Ik heb een probleem. Sinds ik mijn wp heb opgezet gaan die lamellen verkeerd. Normaal kan je ze richten of laten waaien, nu blijven ze dicht of draaien licht naar binnen. Ik heb al vanalles geprobeerd, ik kan ze niet naar buiten richten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Anoniem: 819195 schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:17:
Ik heb een probleem. Sinds ik mijn wp heb opgezet gaan die lamellen verkeerd. Normaal kan je ze richten of laten waaien, nu blijven ze dicht of draaien licht naar binnen. Ik heb al vanalles geprobeerd, ik kan ze niet naar buiten richten.
Klinkt alsof de polariteit van de motor verkeerd staat (lees hij draait bijv. Linksom ipv rechtsom)

Heb je de unit (en welke unit) compleet zet aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Misschien even aanzetten en dan de lamellen handmatig open draaien. Vaak vind ie dan zijn positie wel weer na volledig open/dicht op de motor. Klinkt alsof iemand ze verdraaid heeft terwijl die uit stond.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn al 2de jaar in gebruik, geen probleem, heeft enkele maanden geleden onderhoud gehad van monteur. Nu pas beginnen warmen en probleem.
Ik kan ze handmatig draaien maar dat is geen doen... Mitsubishi msz SF 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja het is precies omgedraaide polarisatie...
Ik heb tijdens het jaar alleen maar ontvochtigd of gekoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv8tekst
Stef87 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 22:59:
[...]

Toen ik 1.5j geleden offertes had aangevraagd voor L/L units bij ons thuis, was Climasense nog steeds een van de goedkoopste (soms wel met factor 2) dat ze dan niet hun eigen adviseurs kunnen hebben, is dan niet zo gek toch?
Klopt, maar toen ik bij Climasense een offerte vroeg voor mijn eerste l/l-wp en te horen kreeg 'meet alles maar even op' en een andere leverancier zonder problemen anderhalf uur bij mij thuis kwam, alles uitlegde, samen met mij de beste plek bekeek, alles opmat en netjes een offerte uitwerkte met verschillende opties en twee merken, had dat huisbezoek toch wel meerwaarde. Daarna ook de tweede wp bij deze leverancier gekocht en door hen laten installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv8tekst
Bobo89 schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:47:
Voor het warme sanitair water moet er dan een warmtepompboiler komen. In de meterkast, waar nu de stadsverwarming en leidingen zitten, is geen plaats voor zo'n grote boiler. Boven op zolder wel, maar daar zit dan weer geen warm water leiding.
Wel de mechanische ventilatie, de omvormer van de zonnepanelen en er zijn wel radiatoren op zolder.
Is dit een beetje eenvoudig aan te leggen of kan ik beter een andere keuze maken?
Als je MV geen balansventilatie is maar een gewone 'type C' kun je een ventilatiewarmtepompboiler nemen die meteen de MV vervangt, deze werkt niet op buitenlucht. Ventileren moet je toch, op die manier win je warmte terug. Ik verwarm er al mijn warm water mee. Warmwaterleiding ter plekke en aanvoer van koud water blijft uiteraard een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 17:13
Ik heb een sonoff pow op mijn L/L. Is het schadelijk voor het moederbord als ik "de stroom eraf haal" ipv uitzetten met de afstandsbediening?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 13:52
maartentmm schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:22:
Ik heb een sonoff pow op mijn L/L. Is het schadelijk voor het moederbord als ik "de stroom eraf haal" ipv uitzetten met de afstandsbediening?
Schakel je daarmee de stroom van de buitenunit? Zoja dan zou ik dat ten zeerste afraden. Buitenunits hebben doorgaans carterverwarming om de olie van de compressor op een vloeibare temperatuur te houden. Zowieso is dit soort apparatuur niet een doorsnee apparaat wat je naar harte lust “hard” aan/uit schakelt.

Mag ik vragen wat je er precies mee wil bereiken?

Als het om aan/uit schakelen gaat hebben volgens mij de meeste units wel een relais of wifi functie waarmee je dergelijke acties kan sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 24-09-2018 19:35 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
maartentmm schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:22:
Goed zal het niet zijn op langere termijn, je zit er ook mee dat de lamellen niet in hun rust positie kunnen komen en evt. een nadroogfunctie niet uitgevoerd wordt.

Als het toestel al uit staat maakt het uiteraard niet uit, maar als je het gaat gebruiken om het toestel uit te schakelen zou ik het persoonlijk niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
duidelijk verhaal bedankt.
The Wizard schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:32:
[...]

Goed zal het niet zijn op langere termijn, je zit er ook mee dat de lamellen niet in hun rust positie kunnen komen en evt. een nadroogfunctie niet uitgevoerd wordt.

Als het toestel al uit staat maakt het uiteraard niet uit, maar als je het gaat gebruiken om het toestel uit te schakelen zou ik het persoonlijk niet doen.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
mv8tekst schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:46:
[...]

Klopt, maar toen ik bij Climasense een offerte vroeg voor mijn eerste l/l-wp en te horen kreeg 'meet alles maar even op' en een andere leverancier zonder problemen anderhalf uur bij mij thuis kwam, alles uitlegde, samen met mij de beste plek bekeek, alles opmat en netjes een offerte uitwerkte met verschillende opties en twee merken, had dat huisbezoek toch wel meerwaarde. Daarna ook de tweede wp bij deze leverancier gekocht en door hen laten installeren.
Dat klopt over het algemeen ook wel. Op deze manier kan Climasense voor een lagere prijs scherpe offertes maken, elk bedrijf doet dat weer anders. :)

Zelf werk ik als zelfstandig Allround-adviseur, mocht een van mijn klanten een L/L warmtepomp willen, dan kan ik ze als zelfstandig adviseur helpen bij het maken van de juiste keuze.

Ik lever dan indien nodig foto's + plattegrond aan bij climasense, vervolgens maakt climasense een scherpe offerte en komt het dan installeren. Vervolgens kan ik een klein percentage verdienen o.b.v. het aangeschafte product, zonder dat het voor (mijn klant) meer geld gaat kosten (prijzen staan immers online).

Als men op deze manier efficiënter te werk kan gaan en anders is dan sommige andere bedrijven, is dat prima toch? Ik ben i.i.g. erg tevreden met Climasense.
mv8tekst schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:01:
[...]

Als je MV geen balansventilatie is maar een gewone 'type C' kun je een ventilatiewarmtepompboiler nemen die meteen de MV vervangt, deze werkt niet op buitenlucht. Ventileren moet je toch, op die manier win je warmte terug. Ik verwarm er al mijn warm water mee. Warmwaterleiding ter plekke en aanvoer van koud water blijft uiteraard een vereiste.
Ook nog een optie als je genoeg verwarmingscapaciteit hebt. Optioneel kan je met een bypass ook nog lucht van buiten aan zuigen (naast ventilatielucht) mocht dat beter zijn.

Verder doorgaand op stoken met L/L: Iemand al moeten stoken? Bij ons blijft het zo'n 20.5/21 graden in de leefruimtes gedurende de dag. Nog niet nodig geweest >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb de zon z'n best laten doen, rolluiken open en ik kreeg er zo 2 graden bij :)
Wat de voeding schakelen betreft, dat doe ik alleen als hij langdurig uit zal zijn.
Met een Sonoff pow kan je meten of hij nog actief is, maar ik zou het zeker niet te vaak doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Ik heb een domme unit zonder wifi oid. Op die manier kan ik hem toch via domoticz uitschakelen.
Ik zal een op zoek naar naar een manier om infrarood signaal te verzenden via domoticz.
Appie Heijn schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:32:
[...]

Schakel je daarmee de stroom van de buitenunit? Zoja dan zou ik dat ten zeerste afraden. Buitenunits hebben doorgaans carterverwarming om de olie van de compressor op een vloeibare temperatuur te houden. Zowieso is dit soort apparatuur niet een doorsnee apparaat wat je naar harte lust “hard” aan/uit schakelt.

Mag ik vragen wat je er precies mee wil bereiken?

Als het om aan/uit schakelen gaat hebben volgens mij de meeste units wel een relais of wifi functie waarmee je dergelijke acties kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

maartentmm schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:22:
Ik heb een domme unit zonder wifi oid. Op die manier kan ik hem toch via domoticz uitschakelen.
Ik zal een op zoek naar naar een manier om infrarood signaal te verzenden via domoticz.

[...]
https://www.aliexpress.co.../1836166_32851796361.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:05
vinom schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:17:
Ja, 2 keer 'snachts dat de WP even op een heel laag toerental een begin heeft gemaakt om de huiskamer te gaan verwarmen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Lijkt mij dat die ook moet werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv8tekst
Stef87 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 00:00:
[...]

Verder doorgaand op stoken met L/L: Iemand al moeten stoken? Bij ons blijft het zo'n 20.5/21 graden in de leefruimtes gedurende de dag. Nog niet nodig geweest >:)
Ja, zeker wel. 's Morgens en 's avonds laat is het echt te koud, tussendoor laat ik lekker de zon binnen. Er is vrij veel afkoeling omdat mijn voor- en achtergevel voor 2/3 uit glas bestaan (ook al is het HR+) en via de raamroosters. Tijd om de rolluiken weer te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Stef87 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 00:00:
[...]

Nope; hier is het in de ochtend rond de 19.5 nog steeds en overdag staat de zon vol op de voorkant (lekker zo een huis in de winter vol op het zuiden :Y ) waardoor het in de avond rond 21 graden is en blijft.

Historisch gezien zet ik de WP pas aan in de eerste of 2de week van oktober. Kijken of dat nu ook weer lukt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Notna schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:50:
[...]

Nope; hier is het in de ochtend rond de 19.5 nog steeds en overdag staat de zon vol op de voorkant (lekker zo een huis in de winter vol op het zuiden :Y ) waardoor het in de avond rond 21 graden is en blijft.

Historisch gezien zet ik de WP pas aan in de eerste of 2de week van oktober. Kijken of dat nu ook weer lukt :Y
Ahh deze ochtend was het toch ook een stukje kouder.. Toch maar even een beetje gestookt :)

Ik laat ook vaak (momenteel) nog wat ramen open staan, dus dan koelt het toch wel af. (Kantoorkamer, kamertje waar de was droogt etc.)

(Offtopic: hoop snel de decentrale WTW ventilatieunits te hebben geinstalleerd, nog even geduld en dan is de stookbehoefte een stukje lager!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mv8tekst
Stef87 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:08:
[...]
(Offtopic: hoop snel de decentrale WTW ventilatieunits te hebben geinstalleerd, nog even geduld en dan is de stookbehoefte een stukje lager!)
Nog steeds offtopic:
Een hele mooie en redelijk betaalbare oplossing.Ventilatie is iets waar mensen erg weinig bij stilstaan. Als ik dit vier jaar geleden had geweten, decentrale ventilatie met wtw - met de kennis van nu! - had mijn huis er nu heel anders uitgezien denk ik. Erg benieuwd hoe het in de praktijk gaat uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Laatst online: 11:28
jpvdheijn schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:55:
Na een post hier een aantal pagina's geleden zijn er hier ook 2 LLWP's in bestelling. Het betreft twee hyperheat modellen van mitsubishi electric. 5kw in de woonkamer en keuken en een 3.5kw voor de boven verdieping. Als ze hangen zal ik mijn bevindingen betreffende het hyperheating stuk hier ook delen.

mvg

Jean-Paul
Hallo iedereen,

om nog even verder te reageren op het bovenstaande bericht het zijn de volgende types geworden:
WSHZ-LN50i
WSHZ-LN35i

Mijn ouders hebben de 5kw varianten al in ontvangst mogen nemen. De importeur had deze blijkbaar nog nooit geleverd in Nederland en er was beperkte voorraad dus ik moet wachten tot begin november. Hier ook even een foto als impressie. Het buiten deel van de 5KW is wel serieus.

Afbeeldingslocatie: https://i62.photobucket.com/albums/h98/Jpvdheijn01/2018-09-21%2014.04.46_zps3px76hgh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i62.photobucket.com/albums/h98/Jpvdheijn01/2018-09-21%2012.56.26_zpsc2cpovar.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Zo, das idd een beste unit.

Bij ons komen in november 4 FTXM-M units (Daikin) erbij op 2x 2MXM40M (4x 2.0 kW op 2x 4.0 kW).

De 3 slaapkamers en de werkkamer (zolder) gaan hiermee verwarmd/gekoeld worden. Het zal niet veel gebruikt worden in de winter aangezien door de WTW het nergens kouder wordt dan 16/17 graden in de winter, maar het is gewoon prettig dat je de mogelijkheden hebt.

In de kamer draait al een Ururu Sarara 3.5 kW naar volle tevredenheid. Wel heb ik bij de offerte bedongen dat de draadloze controller vervangen gaat worden, ze hebben de 41 geleverd terwijl de 42 het beste is voor de Ururu. Blijkbaar weten de dealers niet eens de verschillen tussen de online controllers.

Gas is dus hier lekker de deur uit :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
The Wizard schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:35:
Zo, das idd een beste unit.

Bij ons komen in november 4 FTXM-M units (Daikin) erbij op 2x 2MXM40M (4x 2.0 kW op 2x 4.0 kW).

De 3 slaapkamers en de werkkamer (zolder) gaan hiermee verwarmd/gekoeld worden. Het zal niet veel gebruikt worden in de winter aangezien door de WTW het nergens kouder wordt dan 16/17 graden in de winter, maar het is gewoon prettig dat je de mogelijkheden hebt.

In de kamer draait al een Ururu Sarara 3.5 kW naar volle tevredenheid. Wel heb ik bij de offerte bedongen dat de draadloze controller vervangen gaat worden, ze hebben de 41 geleverd terwijl de 42 het beste is voor de Ururu. Blijkbaar weten de dealers niet eens de verschillen tussen de online controllers.

Gas is dus hier lekker de deur uit :P.
Top man! Ik twijfel ook nog tussen een extra multisplit.

Na plaatsen wp-b “moet” ik nog de badkamer verwarmen (met IR) alleen zit de badkamer niet direct aan een buitenmuur, warmtevraag is niet groot.

Als alternatief kan ik ook een extra multisplit (ftxm) plaatsen in de logeer/fitnesskamer en een binnenunit die grenst aan onze berging/hal.

Dan blijven er twee kamertjes over: Kantoor/PC kamer van 4x2.5m en de waskamer van 4x2.5m, welke met wtw units ook warme lucht van de andere splits kunnen krijgen.

De radiatoren staan daar al 2,5j dicht, omdat wij er nooit stoken..

Wat is het verschil tussen de 41/42 dan van die controllers :)? Heb je per ongeluk de verkeerde gekregen?
Ik ga ook eens zoeken welke verschillen er zijn tussen controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Zijn die online controllers eigenlijk de moeite waard? Of is het meer voor 'gemak dient de mens'. Oftewel vanaf je lamme gat dat ding bedienen? :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Stef87 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:44:
[...]
Na plaatsen wp-b “moet” ik nog de badkamer verwarmen (met IR) alleen zit de badkamer niet direct aan een buitenmuur, warmtevraag is niet groot.

Wat is het verschil tussen de 41/42 dan van die controllers :)? Heb je per ongeluk de verkeerde gekregen?
Ik ga ook eens zoeken welke verschillen er zijn tussen controllers.
De badkamer wordt verwarmd door een 300 watt elektrisch kacheltje. Aangezien de badkamer niet aan een buitenmuur grenst wordt daar nooit echt koud, het kacheltje slaat in de winter ook maar af en toe aan.

De 41 heb ik nu op de Ururu, maar dan kan je geen verbruik zien en andere functies. Hij is beperkt in gebruik. Voor de FTXM is het wel de goede.
vinom schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:54:
Zijn die online controllers eigenlijk de moeite waard? Of is het meer voor 'gemak dient de mens'. Oftewel vanaf je lamme gat dat ding bedienen? :9
Het is gemakkelijk om als je naar huis rijdt alvast de WP aan te zetten (buiten een evt. planning). En ja, lamme gat houding is ook belangrijk :P.

[ Voor 20% gewijzigd door The Wizard op 25-09-2018 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
The Wizard schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:56:
[...]

De badkamer wordt verwarmd door een 300 watt elektrisch kacheltje. Aangezien de badkamer niet aan een buitenmuur grenst wordt daar nooit echt koud, het kacheltje slaat in de winter ook maar af en toe aan.

De 41 heb ik nu op de Ururu, maar dan kan je geen verbruik zien en andere functies. Hij is beperkt in gebruik. Voor de FTXM is het wel de goede.

[...]

Het is gemakkelijk om als je naar huis rijdt alvast de WP aan te zetten (buiten een evt. planning). En ja, lamme gat houding is ook belangrijk :P.
Dat kan ook. IR paneel op plafond, of achter tegels elektra aanleggen (net wat lastiger) om de badkamer aan te sturen.
Dit lijkt ook een mooie oplossing: https://www.warmteservice...ische-radiator/p/28870410

Voorkeur gaat uit naar IR, helaas moet ik dan wel een totaaloplossing hebben (weektimer, thermostaat oid) zodat ik niet enkel met On/off schakelaar vast zit. Het moet gewoon warm zijn in de ochtend+avond.

Zelf heb ik de FTXM en ik kan verbruik wel zien, echter vergeet de app op willekeurige momenten (soms na 2 maand) het verbruik. Mogelijke oorzaak: signaal naar slaapkamer is matig, duurt ook via aansturing over wifi wat langer voor deze te besturen is via de app.

(Wij hebben de -45 controllers volgens factuur)

Overigens werkt de app echt perfect. Je kan ook een goedkope tablet aan de muur handen met de daikin app op voorgrond, zodat je deze als centrale thermostaat kan gebruiken bijvoorbeeld.

Zo’n controller is niet heel duur (50/65 euro +\-). Ik vind het vooral handig om een weekplanning in te stellen, nachtverlaging in winter, in de ochtend uur voor opstaan unit aan, onderweg naar huis alvast stoken etc.
Je kan ook via de afstandsbediening timers instellen, maar dat is niet bepaald gebruiksvriendelijk.

(Toevallig iemand anders ook dit probleem gehad? Zoekraken van historisch verbruik?)

@vinom Je kan de app ook downloaden en zo de “demo modus” even proberen. Aanrader :)

[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 25-09-2018 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Stef87 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:12:
[...]

Dat kan ook. IR paneel op plafond, of achter tegels elektra aanleggen (net wat lastiger) om de badkamer aan te sturen.
Dit lijkt ook een mooie oplossing: https://www.warmteservice...ische-radiator/p/28870410

Voorkeur gaat uit naar IR, helaas moet ik dan wel een totaaloplossing hebben (weektimer, thermostaat oid) zodat ik niet enkel met On/off schakelaar vast zit. Het moet gewoon warm zijn in de ochtend+avond.
Die elektrische kacheltje die ik heb heeft een thermostaat ingebouwd, dat was wel een vereiste :).

Afbeeldingslocatie: https://static1.squarespace.com/static/54e19d4de4b08bab4fbe5975/54e5cd47e4b0a72f9a2517f2/55c4a2d6e4b02a65a6e5f4df/1438950102998/MB300_Mill_Glass_MBseries_ean_7090019821553_front_LAV.JPG?format=300w

IR is ook een mooie oplossing mits de badkamer niet te groot is ivm directe verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een langwerpig IR paneel achter een (design) cv radiator geplaatst in de badkamer.
Thermostaat bestaat uit een 433MHz thermo/hygro die via domotica (waarin een timer zit) de voeding van het paneel schakelt.
Het spul was er toch al en de zelfde thermo/hygro schakelt de Itho MV box boven een x RV :)
Technisch gezien kan dit alles ook met een Sonoff ding en een sensor, maar dat vind ik toch tricky in een vochtige ruimte O-)
Dit alles was al in bedrijf toen de wpb kwam met cv ondersteuning, nu heb ik 2x verwarming in de badkamer die aan een buitenmuur grenst op N/W.
Wat de airco IR remote betreft zie de TS voor een goedkope oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:39
Hier een Daikin FTXM35M, Deze zondag met de kou al aangehad.
Deze zomer de leidingen extra (na)geinsolleerd, was van mening dat de standaard isolatie niet geweldig is(incl koppelingen geisolleerd),
Buiten unit in de tuin op de grond, (3 meter slang buiten).

Gezien ik toch een slang moest hebben deze maar meebesteld.
https://www.ventilatiesho...ium-slang-127mm-per-meter

Uit elkaar gehaald (mondkapje voor) spul (2x) er omheen en met pvc tape afgewerkt.
Mijn gevoel zegt dat het helpt, Het opwarmen gaat sneller.

De leidingen worden niet meer echt warm bij beetpakken, Of het echt uitmaakt moet nog blijken.
Desnoods heeft het altijd zin voor de look. :+

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 26-09-2018 13:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:45:

Even terugkomen op bovenstaand bericht; er is inmiddels meerdere malen contact geweest met Climasense en ondanks eerder bericht hebben ze een goed alternatief neergezet voor mij. Er is dan ook zojuist een akkoord gegeven op een nieuwe offerte. Er komt een US 3.5kw (5kw model na aanleiding van verhalen hier een beetje overkill) deze kant op zodat de benedenverdieping gasloos verwarmd kan worden. _/-\o_ Wachttijd is ongeveer 3 tot 4 weken, eind oktober kan ik gaan verwarmen met de airco :D

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

de Peer

under peer review

Domoticz integratie is ook wel handig. Heb je de daikin App dus niet eens meer nodig en heb je alle vrijheid wat betreft de aansturing :)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:39
Moah, niet alleen luiheid.

- Energieverbruik inzichtelijk. _/-\o_
- Op afstand bijstellen/starten/stoppen(best handig als onverwacht wat tussenkomt en je bent niet thuis).

- Telefoon altijd in handbereik, De afstandsbediening ligt ergens in de kast...
De module kan ook altijd nog achteraf geïnstalleerd worden, is zo gepiept.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 26-09-2018 22:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Zanzibar-1337 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:51:
[...]

Even terugkomen op bovenstaand bericht; er is inmiddels meerdere malen contact geweest met Climasense en ondanks eerder bericht hebben ze een goed alternatief neergezet voor mij. Er is dan ook zojuist een akkoord gegeven op een nieuwe offerte. Er komt een US 3.5kw (5kw model na aanleiding van verhalen hier een beetje overkill) deze kant op zodat de benedenverdieping gasloos verwarmd kan worden. _/-\o_ Wachttijd is ongeveer 3 tot 4 weken, eind oktober kan ik gaan verwarmen met de airco :D
Mooi man! Alvast veel plezier met de Ururu. Het is de meest efficiënte van Daikin. Voor je het weet wil je overal zo’n ding. Ik zou ook de wifi controller kiezen, voor die paar tientjes zeker de moeite waard. :)

Deze is later ook eventueel te koppelen aan een Daikin WP-Boiler (Hoe dat werkt, nog geen idee)

Is er trouwens hier iemand in het topic die een Daikin Nexura heeft? Ik ben o.a. benieuwd hoeveel extra stroom het kost om het ingebouwde IR-paneel te gebruiken. (Helaas zijn deze nog niet met R32 koelmiddel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoaHong
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Stef87 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:54:
[...]

Mooi man! Alvast veel plezier met de Ururu. Het is de meest efficiënte van Daikin. Voor je het weet wil je overal zo’n ding. Ik zou ook de wifi controller kieze :) voor die paar tientjes zeker de moeite waard.

Deze is later ook eventueel te koppelen aan een Daikin WP-Boiler (Hoe dat werkt, nog geen idee)

Is er trouwens hier iemand in het topic die een Daikin Nexura heeft? Ik ben o.a. benieuwd hoeveel extra stroom het kost om het ingebouwde IR-paneel te gebruiken. (Helaas zijn deze nog niet met R32 koelmiddel)
@Gasschuif en aantal andere hier in de topic ergens de Nexura in 2014/15 aan hebben geschaft.

• Zerobase
  • Niet online
@Oxellaar Vwb reinigingstabletten voor in de lekbak van de airco: Zijn tabletten die gebruikt worden voor het reinigen van koffie-volautomaten geschikt?

Koffie-volautomaten hebben met vergelijkbare vervuiling te maken als de condensafvoer van een airco lijkt mij.

Protreat tabletten heb ik online nog niet gevonden.

• Oxellaar
  • Niet online
@Zerobase geen idee wat voor werkzame stof er in zo'n koffie tablet zit.
Maar ik denk dat ze te snel oplossen. Een protreat tablet gaat bij normaal gebruik wel een jaar, of langer mee.

• Zerobase
  • Niet online
In de meesten (zoniet allemaal) zit natriumcarbonaat, bleekmiddel (op zuurstofbasis) en organische fosforzuren (fosfonaten).

Als je een adres weet waar ze protreat hebben en ook aan particulieren leveren dan hoor ik dat graag. Alternatief is uit de USA laten komen, maar koop het liever lokaal.
Oxellaar schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:13:
@Zerobase geen idee wat voor werkzame stof er in zo'n koffie tablet zit.
Maar ik denk dat ze te snel oplossen. Een protreat tablet gaat bij normaal gebruik wel een jaar, of langer mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:08

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Stef87 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:54:
[...]

Mooi man! Alvast veel plezier met de Ururu. Het is de meest efficiënte van Daikin. Voor je het weet wil je overal zo’n ding. Ik zou ook de wifi controller kiezen, voor die paar tientjes zeker de moeite waard. :)

Hier een tevreden Nexura gebruiker al een jaartje op 3.
Ik heb het infra rood paneel een paar keer gebruikt in het begin (het is een apart koelgas circuit)
Groot nadeel, om een beetje te stralen gaat het persgas naar zeg 45 graden, COP stort in.
Nadien nooit meer gebruikt.

Groot voordeel, extreem laag moduleren, kan terug naar 100 W Daardoor weer een zeer goede COP.
Reden aankoop: past precies in een nis in de hal. En op laaglast nagenoeg onhoorbaar. Ben er heel blij mee. Wel wat duurder als een muurunit

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mBc4MJPh.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yko7Qz7m.jpg

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Stef87
Gasschuif schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:30:
[...]

Hier een tevreden Nexura gebruiker al een jaartje op 3.
Ik heb het infra rood paneel een paar keer gebruikt in het begin (het is een apart koelgas circuit)
Groot nadeel, om een beetje te stralen gaat het persgas naar zeg 45 graden, COP stort in.
Nadien nooit meer gebruikt.

Groot voordeel, extreem laag moduleren, kan terug naar 100 W Daardoor weer een zeer goede COP.
Reden aankoop: past precies in een nis in de hal. En op laaglast nagenoeg onhoorbaar. Ben er heel blij mee. Wel wat duurder als een muurunit

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Over welke uitvoering heb je het? 2.5 of de 3.5?

Zelf blijft er dalijk bij ons een kleine koude hal incl. 1e wc over die grenst aan onze woonkamer en (matig) nageisoleerde berging.. hal is deels slechts een halfsteense muur (1972 stijl)

Ik twijfel nog of ik in de hal (na extra PIR isolatie, waar mogelijk) een mooie elektrische radiator a 330,- op ga hangen of dat ik toch gelijk voor een multisplit Nexura moet gaan. Die past mooier (aircobak in hal, ziet er niet uit en is gewoon raar) en een gedeelte van de warmte trekt door naar woonkamer en berging.

De tweede Nexura kan ik dan plaatsen in onze logeerkamer/fitnesskamer, gezien wij enkel in de tegenovergestelde kamer momenteel verwarmen met een ftxm (Verdieping hoger, vlakbij koude halletje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:08

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@Stef87 Hier hangt de 3,5 kW.

2,5, 3,5 en 5 kW zijn alle hetzelfde, qua formaat.
Alleen een andere compressor en zwaardere frequentie regelaar. Als je het af kunt met een 2,5 kW is dat de beste keuze denk ik.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Pagina: 1 ... 59 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2