Dit blijft ook erg maf... Er zit geen 5 Ghz. radio in die Zyxel.. Soms, na een spontane boot bijvoorbeeld, kan ik opeens wel 5 Ghz. configureren:
Goedemorgen zijn hier ook gebruikers van Sparql via glasvezel in Lelystad de Waterwijk? Ik zit er aan te denken ondanks alle problemen om dit aan te schaffen. Heb nu alleen internet van Tweak.
Ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Dat het ik gister ook, kan het nu ook niet meer selecterenGreen.car6808 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 09:49:
Dit blijft ook erg maf... Er zit geen 5 Ghz. radio in die Zyxel.. Soms, na een spontane boot bijvoorbeeld, kan ik opeens wel 5 Ghz. configureren:
[afbeelding]

I am the great Cornholio!
Het heeft ook helemaal geen zin want die 5 Ghz. hardware zit er niet in. Dit is gewoon slecht. Als je het wel selecteert en "apply" klikt doet WiFi het helemaal niet meer en moet je een backup config terug zetten.MetaFrame schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:15:
[...]
Dat het ik gister ook, kan het nu ook niet meer selecteren
Hahaha ok, komt het niet misschien omdat we een beta FW draaien?
Ik niet hoor.. heb netjes de laatste final firmware (AAKL5)MetaFrame schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:24:
Stond er volgens mij ook bij dat deze firmeware voor het model hoger was, waarin de 5 Ghz hardware wel inzit.MetaFrame schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:24:
http://www.zyxel.com/nl/n...es/vmg8924_b10a.shtml?t=p
[ Voor 10% gewijzigd door Lelyuser op 24-10-2014 10:48 ]
Ik zag bij een vergelijking van glas providers bij eindelijkglasvezel.nl dat online.nl dezelfde ZyXel levert als router, ben wel benieuwd welke firmware ze daar draaien...
Het maakt op zich niet uit dat je in Lelystad zit, zolang je niet in Almere of Enschede woont. Alleen in die plaatsen levert Tweak haar eigen streams.Lelyuser schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 09:51:
Goedemorgen zijn hier ook gebruikers van Sparql via glasvezel in Lelystad de Waterwijk? Ik zit er aan te denken ondanks alle problemen om dit aan te schaffen. Heb nu alleen internet van Tweak.
Wat voor jou wellicht wel van belang is, is dat de PoP in Waterwijk geschikt is voor Gigabit verbindingen. Dus Tweak 100/100 zou ook een snelheid van 100 moeten geven, ook als de TV aanstaat.
Verder kan je de vergelijking gewoon vragen met iedereen die niet in Almere of Enschede woont.Niet specifiek met Lelystad (Waterwijk) alleen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
De Zyxel router vergeleken met de door Xs4all geleverde Fritzbox 7490 lijkt me wel in het voordeel voor Xs4all. Als ik al lees dat de router regelmatig zelfstandig reboot, stemt me dat niet hoopvol.
Mijn voorkeur begint toch richting Xs4all te gaan ondanks dat die iets duurder zijn.
Mijn voorkeur begint toch richting Xs4all te gaan ondanks dat die iets duurder zijn.
Ik heb met Fritz!box eigenlijk ook alleen maar negatieve ervaringen.Quantor schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:17:
De Zyxel router vergeleken met de door Xs4all geleverde Fritzbox 7490 lijkt me wel in het voordeel voor Xs4all. Als ik al lees dat de router regelmatig zelfstandig reboot, stemt me dat niet hoopvol.
Eigenlijk is mijn enige positieve ervaring met een modem, een zelfgekozen modem. Door ISP geleverd spul heeft eigenlijk altijd wel een issue ergens.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Wat voor negatieve ervaringen heb je dan met Fritz!box?
Ik ben al sinds 2009 een Fritz!box gebruiker en inmiddels ook al diverse modellen verder. Ook altijd zelf aangeschaft, dus geen enkele keer via XS4ALL. Wel div. proviers zoals KPN DSL, Tweak Glasvezel, Lijbrandt en nu Vodafone.
Het enige minpuntje dat ik aan Fritz!box kan bedenken is dat WIFI niet zo krachtig is als ik zou willen, maar dat geldt eigenlijk voor alle apparaten met ingebouwde 'onzichtbare' antennes.
En als er 1 ding is wat een Fritz!box sowieso niet doet, dan is het spontaan rebooten. Rock solid en altijd betrouwbaar.
Ik ben al sinds 2009 een Fritz!box gebruiker en inmiddels ook al diverse modellen verder. Ook altijd zelf aangeschaft, dus geen enkele keer via XS4ALL. Wel div. proviers zoals KPN DSL, Tweak Glasvezel, Lijbrandt en nu Vodafone.
Het enige minpuntje dat ik aan Fritz!box kan bedenken is dat WIFI niet zo krachtig is als ik zou willen, maar dat geldt eigenlijk voor alle apparaten met ingebouwde 'onzichtbare' antennes.
En als er 1 ding is wat een Fritz!box sowieso niet doet, dan is het spontaan rebooten. Rock solid en altijd betrouwbaar.
[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 24-10-2014 11:35 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
De Fritzen die ik heb gehad, onthield z'n instellingen vaak niet. Ook is de interface wel zo archaisch/bruikbaar, dat je zonder technische kennis gewoon eigenlijk niets van de interface begrijpt.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Heb een jaar lang de fritzbox 7490 gehad via glas xs4all.
Kan je 1 ding vertellen het is een niks bijzondere router/modem.
Sinds ik bij Tweak ben veel beter ontvangst,reboots ken ik niet dus al die negatieve klanken ken ik niet.
Weet wel dat de 7490 een waardeloos apparaat is
Sinds ik bij Tweak ben veel beter ontvangst,reboots ken ik niet dus al die negatieve klanken ken ik niet.
Weet wel dat de 7490 een waardeloos apparaat is
Weet wel dat de 7490 een waardeloos apparaat is.
Zeer slecht ontvangst,terwijl dat ding in de huiskamer stond,bedraad naar zolder,ik hield geen snelheid over.
Ben blij dat ik weg ben bij xs4all,jaar dikke ellende bij die gasten,ze zijn het sloofje van KPN,met het verschil dat hun de fritzbox voeren.
Zeer slecht ontvangst,terwijl dat ding in de huiskamer stond,bedraad naar zolder,ik hield geen snelheid over.
Ben blij dat ik weg ben bij xs4all,jaar dikke ellende bij die gasten,ze zijn het sloofje van KPN,met het verschil dat hun de fritzbox voeren.
Is dit eigenlijk goed.. Ik bedoel, moet je daarom blij zijn dat je de eigen streams van Tweak krijgt?Barre73 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:01:
[...]
Het maakt op zich niet uit dat je in Lelystad zit, zolang je niet in Almere of Enschede woont. Alleen in die plaatsen levert Tweak haar eigen streams.
Wat is het verschil eigenlijk precies ?
De eigen streams hebben een hogere bitrate dan die van KPN. De kwaliteit is duidelijk beter.Green.car6808 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:24:
[...]
Is dit eigenlijk goed.. Ik bedoel, moet je daarom blij zijn dat je de eigen streams van Tweak krijgt?
Wat is het verschil eigenlijk precies ?
En ik persoonlijk heb nog geen problemen gehad met de streams die ik van Tweak krijg, dus ja... Ik ben er wel blij mee.
Om anderen te helpen die hier misschien ook tegen aan lopen beantwoord ik mezelf maar evenAzertyNL schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 12:43:
[...][ over machhuidel's Netgear WNDR3700 openwrt4 sparql setup.... ]
Waar ik nu tegen aan loop is dat ik niet begrijp hoe ik kan achterhalen welk ip adres ik moet invullen voor de static route naar het 185.6.48.0/26 net. Hoe kan ik zien wie de DHCP lease (zie quote hieronder) verstrekt heeft. In de system log en dmseg output zie ik niet welk IP adres dat was.
[...]
machuidel schrijft in zijn gitbub plaatjes (niet in de voorbeeld config file comments) dat hij het gateway IP adres afgeleid heeft door in de arp tabel te kijken en te herkennen wie de DHCP server was!
Omdat ik dat niet wist had ik zelf wat anders gedaan, door het MAC adres van de zyxel voor de iptv interface op te zoeken (met ssh inloggen op zyxel en ifconfig gebruiken), en kijken wat (met "route print" als ik me goed herinner) de gateway voor 185.6.48.0/26 routes is. Door datzelfde mac adres voor de iptv interface in openwrt te gebruiken, krijg je hetzelfde IP adres en kan je dus ook redelijk aannemen dat die gateway het doet als je die instelt.
Verwijderd
Die dLan setjes kunnen inderdaad heel wat hebben, maar afhankelijk van de situatie soms ook weer niet. Ik moet bij die dingen altijd aan mijn vader denken. Daar gebruikten we een dLAN setje voor tussen zijn kabelmodem en de switch op zijn kantoor. Als hij zijn snijmachine ging gebruiken had hij spontaan geen internet meer. Dan was er gewoon absoluut geen verkeer meer mogelijk. Snijmachine uit...... en dan was er weer internet. En het was geen goedkoop setje, maar een wat duurdere AV variant van Devolo.Freakie1NL schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 22:13:
[...]
Onzin dat die dingen naadje zijn. Dacht ik overigens wel alvorens ik ze zelf ben gaan gebruiken. Mijn stb is direct bekabeld aangesloten omdat ik utp naar mijn TV had getrokken toen ik iptv kan KPN kreeg. Vervolgens kwam er een blu-ray speler bij, een netwerk receiver en een mediaspeler. Deze laatste 3 zitten vervolgens aan een switch (100 mb/s) en daarvan gaat 1 utp kabel naar een power set waarna de utp vanaf de andere power set in 1 Lan poort zit. Toch kan ik fullhd streams kijken via mijn mediaspeler (1080P), waaronder actie films met een bitstream die kan oplopen tot 29000 kb/s, terwijl mijn blu ray speler ook stream vanaf npo gemist bv, en ik kan naar Spotify luisteren geheel similtaan. En dat allemaal over de power adapater, kortom die dingen hebben ruim afdoende bandbreedte, en Tweak gebruikt het als excuses voor het happerend beeld. Waarom heb ik anders, dus direct aangesloten op de Zyxel, ook last van haperend beeld....
Kortom de power sets kunnen flink wat hebben als ze een 1080P met tot wel 29K kb/s over het netwerk kunnen streamen ZONDER HAPPERING.
Erg probleem komt dus echt van buiten af, gezien het zich uitsluitend intern niet voordoet.
Bij anderen (zonder snijmachine) werkt zo'n setje echter weer prima voor (non-HD, dat wel) IPTV op de slaapkamer. HD weet ik niet, want toen ik de boel daar aansloot hadden ze een A110 op de slaapkamer.
Of je in een bepaald geval wat aan een dLAN setje zou hebben, weet je eigenlijk pas als je het gewoon gaat proberen. In veel gevallen zal het waarschijnlijk gewoon werken, maar in sommige gevallen gaat het problemen geven.
Dat is inderdaad het geval. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat de ervaringen van iemand in Almere of Enschede niet vergeleken mogen worden met Lelystad. Waar Tweak haar eigen apparatuur in de PoPs heeft staan met eigen streams kan het Sparql gebeuren andere reageren dan in al die andere gebieden.TagForce schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 14:11:
[...]
De eigen streams hebben een hogere bitrate dan die van KPN. De kwaliteit is duidelijk beter.
En ik persoonlijk heb nog geen problemen gehad met de streams die ik van Tweak krijg, dus ja... Ik ben er wel blij mee.
Compleet onherkenbaar. Alle Fritzboxen die ik tot nu toe heb gehad (7160, 7270, 7390, 7490) onthouden hun instellingen spot-on. En ik ken juist minder technische mensen die de manier hoe de interface is ingericht en div. wizards wel fijn vinden tov. andere routersFiresphere schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:44:
De Fritzen die ik heb gehad, onthield z'n instellingen vaak niet. Ook is de interface wel zo archaisch/bruikbaar, dat je zonder technische kennis gewoon eigenlijk niets van de interface begrijpt.
1 van de weinige providers die native IPV6 bieden, zelf reverse DNS op je IP-adres instellen, etc. noem jij "Sloofje van KPN" en "Dikke ellende"?hullemah schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 11:56:
En als je de 7490 een waardeloos apparaat vindt, dan heb je vast een maandagmorgen model gehad. Bereik is hier prima in een straal van 30 meter rond het apparaat op dezelfde verdieping incl. muren en deuren (bv. de tuin). Naar boven wordt het signaal wel snel minder maar dat heb ik dus ook met iedere Experiabox of Linksys zonder externe antennes ook en wordt hier ook deels veroorzaakt door én betonnen vloeren én alu ondervloer onder het laminaat.
De Fritz!box doet het iig stukken beter dan div. Zyxels die ik in handen heb gehad, zeker qua stabiliteit .
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Volgens mij is het grootste probleem van door providers geleverde routers niet zozeer de router zelf, maar de manier waarop er door de provider omgegaan wordt met de firmware/configs van die router.
Toegegeven, de firmware van de Zyxel is nog verre van stabiel, maar Tweak levert geen oude firmware mee. Wat Tweak wel aan te rekenen is is dat ze regelmatig gegevens willen pushen naar de Zyxel met TR-069 en volgens mij zit daar de meeste problemen in. Gelukkig hebben ze hem niet zover dichtgetimmerd, zodat het mogelijk is om de door tweak ingegeven default config te wissen, zodat je hem compleet factory hebt.
Toegegeven, de firmware van de Zyxel is nog verre van stabiel, maar Tweak levert geen oude firmware mee. Wat Tweak wel aan te rekenen is is dat ze regelmatig gegevens willen pushen naar de Zyxel met TR-069 en volgens mij zit daar de meeste problemen in. Gelukkig hebben ze hem niet zover dichtgetimmerd, zodat het mogelijk is om de door tweak ingegeven default config te wissen, zodat je hem compleet factory hebt.
Ik ben nog steeds met de HD van Tweak in strijd over de Devolo's, laatste stand van zaken is dat zij zeggen dat het wel op de website staat, maar dat dit nog niet betekent dat ze het dan ondersteunen
Even een vraag hier: ik heb de Devolo dLan 200 AVplus en als ik met de Devolo cockpit software kijk, zie ik eigenlijk bij beide Devolo's nooit een waarde die onder de 100Mbit/s zit. Dit moet toch ruim voldoende zijn voor HD TV of mis ik hier wat?

Even een vraag hier: ik heb de Devolo dLan 200 AVplus en als ik met de Devolo cockpit software kijk, zie ik eigenlijk bij beide Devolo's nooit een waarde die onder de 100Mbit/s zit. Dit moet toch ruim voldoende zijn voor HD TV of mis ik hier wat?
Verwijderd
Heeft iemand al ervaring met de beta versie van de zyxell firmware die tweak nu in bezit heeft? Ze lopen mij te chanteren hem zonder plan B te installeren.
Misschien gaat het niet zozeer om de absolute snelheid maar vallen er simpelweg (UDP) packets uit die relevant zijn voor de beeld-opbouw in de Sparql stream, waardoor de Sparql decoder zich verslikt en het beeld bevriest. En omdat KPN uiteraard een ander systeem met een andere video-compressie implementatie gebruikt werkt het daar misschien wel goed waar het met Sparql niet goed werkt?vincitori schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 16:52:
Werd bij mij ook aangegeven, maar er werd bij gezegd dat je ook terug kon naar vorige versieVerwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 16:54:
Heeft iemand al ervaring met de beta versie van de zyxell firmware die tweak nu in bezit heeft? Ze lopen mij te chanteren hem zonder plan B te installeren.
Vanuit een mail van de HD aan mij een deel 1 op 1 gekopieerd:
Aan een nieuwe firmware wordt gewerkt. Op dit moment beschik over een beta versie van firmware 6. Daarin zijn de problemen omtrent port forwarding verholpen. Daarnaast ook de eventuele telefonie problemen die u heeft.
Mocht u deze versie in gebruik willen nemen dan kan ik hem voor u uploaden door op afstand in te loggen op uw router. Mocht het u niet bevallen dan kunt u nog altijd terug naar firmware 5
Verwijderd
Hebben ze jou ook gevraagd om via een onbeveiligde mail verbiding de inlog gegevens te sturen?vincitori schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 17:17:
[...]
Werd bij mij ook aangegeven, maar er werd bij gezegd dat je ook terug kon naar vorige versie
Vanuit een mail van de HD aan mij een deel 1 op 1 gekopieerd:
Aan een nieuwe firmware wordt gewerkt. Op dit moment beschik over een beta versie van firmware 6. Daarin zijn de problemen omtrent port forwarding verholpen. Daarnaast ook de eventuele telefonie problemen die u heeft.
Mocht u deze versie in gebruik willen nemen dan kan ik hem voor u uploaden door op afstand in te loggen op uw router. Mocht het u niet bevallen dan kunt u nog altijd terug naar firmware 5
En de overheid ons maar informeren dat zoiets niet slim is
Die beta 6 firmware werkt bij mij prima. Port forwarding blijft nu werken na een reboot. Telefonie had ik daarvoor al geen problemen mee. Spontane reboots überhaupt nooit gehad.
Nou ik zit in almere op het tweaknetwerk met de eerste firmware alk4
Ik heb eigenlijk geen problemen ondemand hbo werkt gewoon goed althans zonder haperingen
En televisiezenders werken ook goed alleen de gui is waardeloos
En internet ja dat ramt gewoon lekker door
En jaja eindelijk hebben ze mijn ptr record aangepast wordt nog bijna een tevreden klant
Zelf mijn vrouw heeft geen problemen
Nu nog even de rest oplossen en we zijn weer helemaal blij hoop trouwens wel dat second screen ook voor de pc komt we wachten gewoon nog 2 weken af
Ik heb eigenlijk geen problemen ondemand hbo werkt gewoon goed althans zonder haperingen
En jaja eindelijk hebben ze mijn ptr record aangepast wordt nog bijna een tevreden klant
Nu nog even de rest oplossen en we zijn weer helemaal blij hoop trouwens wel dat second screen ook voor de pc komt we wachten gewoon nog 2 weken af
[ Voor 0% gewijzigd door Mr-D. op 24-10-2014 20:35 . Reden: Een hele slechte taalfout aangepast ]
Ach, het zijn slechts twee weken!Mr-D. schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:34:
Nou ik zit in almere op het tweaknetwerk met de eerste firmware alk4
Ze zijn er bij mij 2 keer in geweest maar dan maak ik gewoon een tijdelijk wachtwoord aan en als ze eruit zijn mijn eigen ww weer terug
Verwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:06:
[...]
Hebben ze jou ook gevraagd om via een onbeveiligde mail verbiding de inlog gegevens te sturen?
En de overheid ons maar informeren dat zoiets niet slim is
Ik heb hem er ook maar op gezet. Eens kijken of het stabiel blijft.
Is er ergens een changelog of releasenotes te vinden van deze firmware?
[ Voor 12% gewijzigd door Green.car6808 op 24-10-2014 22:12 ]
Ik heb een av500 getest en had een verbinding van 480 mbps, echterrr vaak heel slecht verbinding met de sparal box, deed ik bedraad werkte alles weer..dus die sparql kan er toch moeite mee hebben.Haay schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 16:57:
[...]
Misschien gaat het niet zozeer om de absolute snelheid maar vallen er simpelweg (UDP) packets uit die relevant zijn voor de beeld-opbouw in de Sparql stream, waardoor de Sparql decoder zich verslikt en het beeld bevriest. En omdat KPN uiteraard een ander systeem met een andere video-compressie implementatie gebruikt werkt het daar misschien wel goed waar het met Sparql niet goed werkt?
In elk huis dus weer anders, dat maakt het zo lastig, sommige dagen draaide het wel super achter elkaar en dan ineens werkte het weer niet..
Ik had gevraagd of ze dan mij even kostenloos een kabel willen komen trekken, want met een Eigen technische dienst moet dat toch niet zo'n probleem zijn
Daar gaat Tweak dus niet op in
Daarnaast had ik nog wat extra vragen gesteld, die natuurlijk weer niet beantwoord werden, maar weer een mail gestuurd
Jammer dat Tweak deze service niet levert (de concurrentie lees KPN doet dit wel), ik denk dat hier 3 van de 5 unique selling points van Tweak even een fikse knauw krijgen, een eigen service desk, die alleen maar aangeeft dat je iets niet kan gebruiken en continu alleen maar 1 vraag per mail beantwoord kan ik niet echt als beter af beoordelen, een eigen technische dienst die niet bereid is om bij problemen op te treden wordt je ook niet echt veel beter van en volgens mij is niet bedraad maar draadloos de techniek van de toekomst.
Daarnaast denk ik dat op het moment dat je aangeeft dat je iets kan gebruiken, je redelijkerwijs ook mag verwachten dat het naar behoren werkt.
Ik heb ook al diverse malen aangegeven dat het bij mij niet (eenvoudig) mogelijk is om een bedrade aansluiting neer te leggen.
Verder had ik wat meer vragen gesteld, zie onder, graag antwoord op de volledige mail.
Ik herhaal de nog niet beantwoorde vragen:
1. Waarom staat op de website van Sparql al meer dan 6 maanden dat draadloze verbindingssets ondersteund worden? Er wordt hier een verkoopargument gebruikt, dat niet waargemaakt kan worden.
3. Wat betreft de second screen app: Voor welke platforms is deze beschikbaar? Op de Sparql site wordt tablet, telefoon en PC genoemd, met name het PC gedeelte is voor mij interessant en ik ben dan ook zeer benieuwd wanneer er een PC app beschikbaar is
Het antwoord van Tweak:
Beste Andre,
Het is jammer om te horen dat u niet geheel tevreden bent over onze diensten. Het is natuurlijk vervelend voor u dat het niet eenvoudig is om een bekabelde aansluiting te realiseren. Echter is dit wel noodzakelijk om een goede verbinding te garanderen.
Sparql geeft inderdaad op de website de mogelijkheid weer om draadloze verbindingssets te gebruiken. Dit wordt echter niet door Tweak ondersteund omdat het vrij duidelijk is dat dit in de praktijk niet goed werkt.
De mogelijkheden zijn er wel maar zoals u gemerkt heeft raden wij dit af.
Helaas kan ik u momenteel weinig vertellen over de second screen app, een PC (browser) app is op dit moment in ontwikkeling. Wanneer deze af is is echter onduidelijk.
Ik hoop hiermee deze keer al uw vragen beantwoord te hebben, mocht dit niet het geval zijn dan hoor ik graag van u.
Toch wel mooi dat hetzelfde bedrijf 2 verschillende standpunten hanteert
Ik wil mijn abonnement beeindigen, na 8,5 jaar vind ik het jammer, maar het thuisfront (en ook ikzelf) accepteert dit gepruts niet meer.
Ik heb echter nog 1 vraag: Ik heb ook mijn domein bij Tweak lopen. Dat wil ik graag behouden. Hebben jullie ervaring hoe je dat het beste kan doen?
Jammer dat Tweak deze service niet levert (de concurrentie lees KPN doet dit wel), ik denk dat hier 3 van de 5 unique selling points van Tweak even een fikse knauw krijgen, een eigen service desk, die alleen maar aangeeft dat je iets niet kan gebruiken en continu alleen maar 1 vraag per mail beantwoord kan ik niet echt als beter af beoordelen, een eigen technische dienst die niet bereid is om bij problemen op te treden wordt je ook niet echt veel beter van en volgens mij is niet bedraad maar draadloos de techniek van de toekomst.
Daarnaast denk ik dat op het moment dat je aangeeft dat je iets kan gebruiken, je redelijkerwijs ook mag verwachten dat het naar behoren werkt.
Ik heb ook al diverse malen aangegeven dat het bij mij niet (eenvoudig) mogelijk is om een bedrade aansluiting neer te leggen.
Verder had ik wat meer vragen gesteld, zie onder, graag antwoord op de volledige mail.
Ik herhaal de nog niet beantwoorde vragen:
1. Waarom staat op de website van Sparql al meer dan 6 maanden dat draadloze verbindingssets ondersteund worden? Er wordt hier een verkoopargument gebruikt, dat niet waargemaakt kan worden.
3. Wat betreft de second screen app: Voor welke platforms is deze beschikbaar? Op de Sparql site wordt tablet, telefoon en PC genoemd, met name het PC gedeelte is voor mij interessant en ik ben dan ook zeer benieuwd wanneer er een PC app beschikbaar is
Het antwoord van Tweak:
Beste Andre,
Het is jammer om te horen dat u niet geheel tevreden bent over onze diensten. Het is natuurlijk vervelend voor u dat het niet eenvoudig is om een bekabelde aansluiting te realiseren. Echter is dit wel noodzakelijk om een goede verbinding te garanderen.
Sparql geeft inderdaad op de website de mogelijkheid weer om draadloze verbindingssets te gebruiken. Dit wordt echter niet door Tweak ondersteund omdat het vrij duidelijk is dat dit in de praktijk niet goed werkt.
De mogelijkheden zijn er wel maar zoals u gemerkt heeft raden wij dit af.
Helaas kan ik u momenteel weinig vertellen over de second screen app, een PC (browser) app is op dit moment in ontwikkeling. Wanneer deze af is is echter onduidelijk.
Ik hoop hiermee deze keer al uw vragen beantwoord te hebben, mocht dit niet het geval zijn dan hoor ik graag van u.
Toch wel mooi dat hetzelfde bedrijf 2 verschillende standpunten hanteert
Ik wil mijn abonnement beeindigen, na 8,5 jaar vind ik het jammer, maar het thuisfront (en ook ikzelf) accepteert dit gepruts niet meer.
Ik heb echter nog 1 vraag: Ik heb ook mijn domein bij Tweak lopen. Dat wil ik graag behouden. Hebben jullie ervaring hoe je dat het beste kan doen?
Zo te zien had je in 2010 al een probleem met die "Power dingen" Glasvezel via powerplug en ethernet via powerplug? waarom moet nu ineens de provider "gratis" ff een kabeltje moeten trekken.
Lijkt me sterk dat KPN ff bij je langs komt en dit ff gratis doet.
[ Voor 13% gewijzigd door Hans_18T op 24-10-2014 23:51 ]
Domein krijg je een token voor om deze te kunnen verhuizen als het goed is.
Ik heb vandaag het modem een pwrcycle moeten geven nadat het op de mobiele apparaten wat traag werd.
Ik heb vandaag het modem een pwrcycle moeten geven nadat het op de mobiele apparaten wat traag werd.
Momenteel 10 dagen draaiend zonder problemen. Waarschijnlijk komen die changelogs alleen bij de C0 versies.Green.car6808 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:11:
[...]
Ik heb hem er ook maar op gezet. Eens kijken of het stabiel blijft.
Is er ergens een changelog of releasenotes te vinden van deze firmware?
Ik zal het in de gaten houden. Vooral die spontane reboots zijn erg irritant. Als je dit aan de helpdesk meldt komen ze helaas met de bekende terugspeelballetjes en afleidingsmanouvres.hovemt schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 00:34:
[...]
Momenteel 10 dagen draaiend zonder problemen. Waarschijnlijk komen die changelogs alleen bij de C0 versies.
Op TV heb ik nog de volgende zaken die niet, of niet goed, werken:
- BBC1 en 2: Scherm wordt (ongeveer) om de 5 minuten zwart.
- XITE en AT5 blijven helemaal zwart, is al vanaf het begin zo.
En verder, zoals bij iedereen, dat live pauzeren niet werkt en dat je bij het browsen door programma's niet op OK kunt drukken om het programma te kiezen.
Zal ook welk wachten worden op een nieuwe softwareversie voor de Sparqlbox...
nou kpn heeft bij mijn moeder de netwerkkabel a 16 euro per half uur (hoezo gratis) gelegd
maar als je niet kijkt waar je loopt breek je wel je nek over die kabel dus ik mag het alsnog zelf doen.
maar als je niet kijkt waar je loopt breek je wel je nek over die kabel dus ik mag het alsnog zelf doen.
vincitori schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:51:
Ik had gevraagd of ze dan mij even kostenloos een kabel willen komen trekken, want met een Eigen technische dienst moet dat toch niet zo'n probleem zijnDaar gaat Tweak dus niet op in
Daarnaast had ik nog wat extra vragen gesteld, die natuurlijk weer niet beantwoord werden, maar weer een mail gestuurd
Jammer dat Tweak deze service niet levert (de concurrentie lees KPN doet dit wel),
[ Voor 0% gewijzigd door Mr-D. op 25-10-2014 10:19 . Reden: quote in gekort ]
Verwijderd
In het KPN glasvezel topic is een KPN monteur actief aan het posten.
Van hem had ik begrepen dat je bij KPN gratis 15 meter UTP kabel krijgt per apparaat (PC, TV). Elke meter langer moet betaald worden en ook wegwerken is meerwerk en moet afgerekend worden.
Het is ook afhankelijk van wie je over de vloer krijgt; De ene monteur doet wat meer moeite om een kabel (gratis) weg te werken als de andere...
Van hem had ik begrepen dat je bij KPN gratis 15 meter UTP kabel krijgt per apparaat (PC, TV). Elke meter langer moet betaald worden en ook wegwerken is meerwerk en moet afgerekend worden.
Het is ook afhankelijk van wie je over de vloer krijgt; De ene monteur doet wat meer moeite om een kabel (gratis) weg te werken als de andere...
Kan je met de nieuwere firmwares nu al eens je eigen wifi kanaal kiezen op de zyxel??
"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"
Je kon altijd al je eigen wifi-kanaal kiezen.
De Zyxel blijft een doorn in mijn oog en ik weet echt niet meer wat ik er mee aan moet.
Sparql doet het hier prima, ben echt tevreden over de beeld kwaliteit, hapering heb ik nagenoeg niet meer en ook HBO OD werkt prima. (Ik snap dat er mensen zijn die daar nog wel problemen mee hebben, maar dat is niet gerelateerd aan mijn vraag / probleem).
De Zyxel is regelmatig onbereikbaar en heb last van spontane reboots. Ook de signaal sterkte van de WiFi van dat apparaat is voor mij onder de maat voor onze woning. Heb inmiddels alle beschikbare firmwares geprobeerd (AAKL4, 5, 5_20140911, 6b1). Het plaatsen van een WiFi repeater vindt ik geen optie, een extra access point is dan wellicht een betere optie.
Echter, kan ik niet gewoon beter de hele Zyxel vervangen door een ander ding? Zijn er hier mensen die kunnen bevestigen dat ze de hele Tweak setup werkend hebben met een andere router (incl HBO OD)? Bijvoorbeeld met een Netgear Nighthawk oid?
Sparql doet het hier prima, ben echt tevreden over de beeld kwaliteit, hapering heb ik nagenoeg niet meer en ook HBO OD werkt prima. (Ik snap dat er mensen zijn die daar nog wel problemen mee hebben, maar dat is niet gerelateerd aan mijn vraag / probleem).
De Zyxel is regelmatig onbereikbaar en heb last van spontane reboots. Ook de signaal sterkte van de WiFi van dat apparaat is voor mij onder de maat voor onze woning. Heb inmiddels alle beschikbare firmwares geprobeerd (AAKL4, 5, 5_20140911, 6b1). Het plaatsen van een WiFi repeater vindt ik geen optie, een extra access point is dan wellicht een betere optie.
Echter, kan ik niet gewoon beter de hele Zyxel vervangen door een ander ding? Zijn er hier mensen die kunnen bevestigen dat ze de hele Tweak setup werkend hebben met een andere router (incl HBO OD)? Bijvoorbeeld met een Netgear Nighthawk oid?
[ Voor 4% gewijzigd door Frenck op 25-10-2014 15:07 ]
Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...
Waar dan? Ik krijg alleen maar "auto" te zien als ik een channel wil kiezen in de GUI. Dat is in alle firmwareversies (die ik gebruikt heb, 4, 5 en 6.b) al zo voor zover ik weet.Firesphere schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 14:51:
Je kon altijd al je eigen wifi-kanaal kiezen.
[ Voor 7% gewijzigd door Green.car6808 op 25-10-2014 15:49 ]
Al sla je me dood joh. Ik ben aan't zoeken in de instellingen, maar nergens iets over die instelling kunnen kiezen!
Wel weer apart dat je maar tot kanaal 9 kan kiezen.. In NL mag je tot kanaal 13. Of komt dat omdat je channel bonding aan hebt staan?Firesphere schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 15:51:
[...]
Al sla je me dood joh. Ik ben aan't zoeken in de instellingen, maar nergens iets over die instelling kunnen kiezen!
[ Voor 7% gewijzigd door Green.car6808 op 25-10-2014 15:53 ]
Zie uitleg onder "Control Sideband"Green.car6808 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 15:52:
[...]
Wel weer apart dat je maar tot kanaal 9 kan kiezen.. In NL mag je tot kanaal 13.
Ik kan ook alleen maar auto kiezen. Lekker vreemd weer dit...
"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"
Ja precies... dat geldt dus alleen als je 40 Mhz. kanalen kiest (dus channel bonding gebruikt).
Die hele band is maar iets van 72 Mhz. breed. (2412-2484 Mhz, in EU zelfs maar 60 Mhz. omdat we hier kanaal 14 niet mogen gebruiken) 1-9 = 40 Mhz. en 5-13 = 40 Mhz.(dat is wat ze "uitleggen" onder "Control Sideband")
Normaler op deze band is 20 Mhz kanalen gebruiken. Dan kun je tussen 1-13 (normaal 1,6 of 9) kiezen.
Eerlijk gezegd niet handig om 40 Mhz. kanalen te gaan gebruiken. Je channel utilization loopt dan heel snel op in deze super vervuilde 2.4 Mhz. frequentieband.
Het blijft nog steeds heel merkwaardig dat je dan die kanalen kunt kiezen. Als je namelijk 40 Mhz. kanalen gebruikt, dan gebruik je óf kanaal 1-9 óf kanaal 5-13. Die hele reeks kanalen vult de 40 Mhz. Heel tegenstrijdig als je dan ook nog eens een kanaal in die reeks kan instellen.
Kortom: Klopt geen Jota van volgens mij...
[ Voor 49% gewijzigd door Green.car6808 op 25-10-2014 16:20 ]
Was een ander probleem Hans18_T, even goed lezen wat er staat als je refereert. Probleem dat ik destijds had, werd veroorzaakt doordat de Experia box een aparte Ethernet aansluiting reserveerde voor de TV en dat als ik naast de TV ook een internet aansluiting zou willen hebben dat niet via dezelfde homeplug kon gaan. HIertoe had ik een 2e set homeplugs aangesloten met ander password en toen ging het mis.Hans_18T schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 23:49:
Zo te zien had je in 2010 al een probleem met die "Power dingen" Glasvezel via powerplug en ethernet via powerplug? waarom moet nu ineens de provider "gratis" ff een kabeltje moeten trekken.
Bij de latere experiaboxen was er geen aparte TV poort meer en was dit probleem dan ook opgelost
Een aardige uitleg http://www.smallnetbuilde...mhz-mode-in-24-ghz-part-1Green.car6808 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 16:00:
[...]
Normaler op deze band is 20 Mhz kanalen gebruiken. Dan kun je tussen 1-13 (normaal 1,6 of 9) kiezen.
Eerlijk gezegd niet handig om 40 Mhz. kanalen te gaan gebruiken. Je channel utilization loopt dan heel snel op in deze super vervuilde 2.4 Mhz. frequentieband.
Ik draai nu 11 dagen met 5_20140911 en geen reboots meer.
Ik heb echter wel de 1e abox start normal op geen probleem ook uit aan zetten werkt met de AB.
Echter de andere Abox zelfde instellingen FW etc die moet ik echt met de knop op de abox aanzetten via de AB gaat deze telkens in de standby stand. zouden de boxen inhoudelijk toch anders zijn ?
De werkende is onlangs vervangen en de niet goed werkende is de box van het eerste uur.
Ik heb echter wel de 1e abox start normal op geen probleem ook uit aan zetten werkt met de AB.
Echter de andere Abox zelfde instellingen FW etc die moet ik echt met de knop op de abox aanzetten via de AB gaat deze telkens in de standby stand. zouden de boxen inhoudelijk toch anders zijn ?
De werkende is onlangs vervangen en de niet goed werkende is de box van het eerste uur.
Toegegeven ik heb het verhaal niet helemaal goed gelezen cq uitgelezen, blijft het feit dat je "denkt" dat de homeplug's een goede oplossing zijn met name als je meerdere "parallel" plaatst.vincitori schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 16:25:
[...]
Was een ander probleem Hans18_T, even goed lezen wat er staat als je refereert. Probleem dat ik destijds had, werd veroorzaakt doordat de Experia box een aparte Ethernet aansluiting reserveerde voor de TV en dat als ik naast de TV ook een internet aansluiting zou willen hebben dat niet via dezelfde homeplug kon gaan. HIertoe had ik een 2e set homeplugs aangesloten met ander password en toen ging het mis.
Bij de latere experiaboxen was er geen aparte TV poort meer en was dit probleem dan ook opgelost
Ik zelf ben sinds kort overgestapt op de AVM 1750E en gebruik hem als AP op de begane grond en op de eerste verdieping (t.b.v laptops en smartphones). Op zolder staat nog steeds een simpele AP die slechts 54Mbit aankan (voor mij voldoende)
Ik denk dat er in het verleden al genoeg is geschreven over homeplug's, bij de een werkt het, bij de ander wat minder, ik blijf het vreemd vinden dat je dan "eist" dat de provider het maar oplost.
Even als laatste aanvulling: ik gebruik in mijn huis slechts 2 homeplug's, de andere set was alleen om te testen, nooit actief gemaakt.Hans_18T schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 17:44:
[...]
Toegegeven ik heb het verhaal niet helemaal goed gelezen cq uitgelezen, blijft het feit dat je "denkt" dat de homeplug's een goede oplossing zijn met name als je meerdere "parallel" plaatst.
Ik zelf ben sinds kort overgestapt op de AVM 1750E en gebruik hem als AP op de begane grond en op de eerste verdieping (t.b.v laptops en smartphones). Op zolder staat nog steeds een simpele AP die slechts 54Mbit aankan (voor mij voldoende)
Ik denk dat er in het verleden al genoeg is geschreven over homeplug's, bij de een werkt het, bij de ander wat minder, ik blijf het vreemd vinden dat je dan "eist" dat de provider het maar oplost.
Mijn eis dat de provider het oplost komt voort uit onderstaand statement op de website van de TV provider SPARQL (wat ik ook in eerdere berichten al aangegeven heb), wat al een hele tijd daar staat en ook niet aangepast wordt:
Hoe verbindt de Sparql Box met internet?
Sparql Box maakt verbinding middels een normale netwerkverbinding. Binnen het huishouden kun je dus zelf een kabel trekken,gebruikmaken van een draadloze verbindingssett of een monteur de installatie uit laten voeren.
Als dan 1 van de genoemde opties niet werkt, verwacht ik van de leverancier een oplossing omdat zij niet nakomen wat ze beloven.
@ Hans18_T: Ik ken de AVM 1750 E niet zo goed, maar gebruik je deze dan om via een kabel de Sparql box op aan te sluiten?
[ Voor 3% gewijzigd door vincitori op 25-10-2014 19:23 ]
Ik snap wat je bedoeld, maar ze geven niet aan met welke draadloze verbindingset, of je dan mag terugvallen op de "outdated" verbindingsets laat ik in het midden. Afhankelijk waar je woonachtig bent kan de stream hoger zijn dan 10 Mbit/s.vincitori schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 19:17:
[...]
Mijn eis dat de provider het oplost komt voort uit onderstaand statement op de website van de TV provider SPARQL (wat ik ook in eerdere berichten al aangegeven heb), wat al een hele tijd daar staat en ook niet aangepast wordt:
Hoe verbindt de Sparql Box met internet?
Sparql Box maakt verbinding middels een normale netwerkverbinding. Binnen het huishouden kun je dus zelf een kabel trekken,gebruikmaken van een draadloze verbindingssett of een monteur de installatie uit laten voeren.
Als dan 1 van de genoemde opties niet werkt, verwacht ik van de leverancier een oplossing omdat zij niet nakomen wat ze beloven.
De AVM 1750E is relatief nieuw, maar in geval van 2.4 GHz ben ik enthausiast maar in het geval van de 5GHz ben ik extreem enthausiast (ik gebuik ze als AP, niet als bridge)vincitori schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 19:17:
@ Hans18_T: Ik ken de AVM 1750 E niet zo goed, maar gebruik je deze dan om via een kabel de Sparql box op aan te sluiten?
Bij homeplugs is de doorvoersnelheid echt praktisch nooit het probleem. En dat weten de meesten hier ook wel. Als je op die 2 homeplugs je gewone internetverbinding en je laptop aansluit kom je vast op ruim voldoende snelheid voor de tv streams. Die toch nooit meer dan 15 mbit bedragen.
Het probleem zit gewoon in packetloss rn dergelijke. Een TV decoder kan dat niet voldoende opvangen en dus krijg je vaak storingen. Allerlei soorten storingen. Een laptop vangt dat prima op en als je download een paar seconden hapert... Geen probleem.
Voor TV beeld is dat wel een probleem.
Je kunt van Tweak blijven eisen dat ze het werkend maken maar tenzij zij jou ook werkelijk zelf de homeplugs hebben verkocht geef ik je nul kans. Heel misschien dat ze uiteindelijk instemmen met voortijdige contractbeëindiging maar meer zit er niet in vrees ik.
Het probleem zit gewoon in packetloss rn dergelijke. Een TV decoder kan dat niet voldoende opvangen en dus krijg je vaak storingen. Allerlei soorten storingen. Een laptop vangt dat prima op en als je download een paar seconden hapert... Geen probleem.
Voor TV beeld is dat wel een probleem.
Je kunt van Tweak blijven eisen dat ze het werkend maken maar tenzij zij jou ook werkelijk zelf de homeplugs hebben verkocht geef ik je nul kans. Heel misschien dat ze uiteindelijk instemmen met voortijdige contractbeëindiging maar meer zit er niet in vrees ik.
Heeft iemand (in Almere) ook het probleem dat opnemen van programma's van NPO3 niet werkt? Overige zenders (mits toegestaan) werkt opnemen wel. Servicedesk adviseer om 1) sparqlbox te herstarten 2) sparqlbox te updaten en 3) zyxel door hun te laten upgraden. optie 1&2 had ik natuurlijk reeds gedaan, zonder resultaat. Zyxel updaten (heb nu nog versie4) doe ik liever niet omdat al het overige (tv, internet en telefoon) prima werkt.
Jan
Jan
In dit forum nog niet gelezen:
Als ik gebruik maak van Parental Control, verbreekt de Zyxel (tot nu toe met iedere firmware) heel vaak alle draadloze verbindingen.
Het rare is dat in eerste instantie de blokkade voor de bedoelde MAC-adressen goed werkt, maar na verloop van tijd spontaan uitgebreid wordt naar alle draadloze verbindingen. Het enige wat ik dan kan doen, is het uitzetten van Parental Control.
Als ik gebruik maak van Parental Control, verbreekt de Zyxel (tot nu toe met iedere firmware) heel vaak alle draadloze verbindingen.
Het rare is dat in eerste instantie de blokkade voor de bedoelde MAC-adressen goed werkt, maar na verloop van tijd spontaan uitgebreid wordt naar alle draadloze verbindingen. Het enige wat ik dan kan doen, is het uitzetten van Parental Control.
Opnemen van NPO3 gaat prima bij mij (Almere). Ik zou niet denken dat dit met de Zyxel firmware te maken heeft. Ik zou zeker naar de laatste softwareversie van de Sparqlbox upgraden als je nog een oudere versie daar op hebt staan.Jan Driebeen schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 21:45:
Heeft iemand (in Almere) ook het probleem dat opnemen van programma's van NPO3 niet werkt? Overige zenders (mits toegestaan) werkt opnemen wel. Servicedesk adviseer om 1) sparqlbox te herstarten 2) sparqlbox te updaten en 3) zyxel door hun te laten upgraden. optie 1&2 had ik natuurlijk reeds gedaan, zonder resultaat. Zyxel updaten (heb nu nog versie4) doe ik liever niet omdat al het overige (tv, internet en telefoon) prima werkt.
Jan
Ik zit in Dordrecht en volgens mij is daar de geleverde stream identiek aan de KPN streamHans_18T schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:35:
[...]
Ik snap wat je bedoeld, maar ze geven niet aan met welke draadloze verbindingset, of je dan mag terugvallen op de "outdated" verbindingsets laat ik in het midden. Afhankelijk waar je woonachtig bent kan de stream hoger zijn dan 10 Mbit/s.
Wel eens geprobeerd ze als bridge te gebruiken? Ben ik wel heel benieuwd naar zoals je begrijpt[...]
De AVM 1750E is relatief nieuw, maar in geval van 2.4 GHz ben ik enthausiast maar in het geval van de 5GHz ben ik extreem enthausiast (ik gebuik ze als AP, niet als bridge)
Snelheid is inderdaad geen probleem, ik heb de boel even een avondje gemonitord, eigenlijk is de snelheid niet onder de 80 mbit geweestBarre73 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 21:39:
Bij homeplugs is de doorvoersnelheid echt praktisch nooit het probleem. En dat weten de meesten hier ook wel. Als je op die 2 homeplugs je gewone internetverbinding en je laptop aansluit kom je vast op ruim voldoende snelheid voor de tv streams. Die toch nooit meer dan 15 mbit bedragen.
Dat hoeft niet, ben al 8,5 jaar abonnee, dus kan er binnen een maandje vanaf zijn, heb alleen geen zin in al die ellende van nieuwe provider zoeken, domein verhuizen, email adressen omzetten etc, maar ik ben de voorbereidingen wel gestartHeel misschien dat ze uiteindelijk instemmen met voortijdige contractbeëindiging maar meer zit er niet in vrees ik.
Ik heb het zelfde, er loopt ook een Call maar kastje naar de muur. Fw checken kabels ect en wat ik opneem is als ik het wil afspelen allemaal zwart.Jan Driebeen schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 21:45:
Jan
Zoals bij de meesten komt de glasvezel in mijn meterkast binnen. Ik ga dan ook per 28 okt over naar glasvezel van kpn. Heb paar vragen daarover...
1. Moet perse een monteur komen of kan ik zelf ook NT kastje aansluiten?
2. Kan ik vanuit NT kast een kabel naar mijn woonkamer trekken(ca 15 meter) en daarop de Experiabox aansluiten, of moeten die kort opelkaar aangesloten worden?
Graag jullie advies...
2. Kan ik vanuit NT kast een kabel naar mijn woonkamer trekken(ca 15 meter) en daarop de Experiabox aansluiten, of moeten die kort opelkaar aangesloten worden?
Graag jullie advies...
[KPN] Glasvezelxamirz schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 09:57:
Zoals bij de meesten komt de glasvezel in mijn meterkast binnen. Ik ga dan ook per 28 okt over naar glasvezel van kpn. Heb paar vragen daarover...
Graag jullie advies...
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Live pauzeren werkt hier nog niet.pd5lwd schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 09:22:
Update live pauzeren doet het hier 058
Alleen npo1 werkt.
Over welke update heb jij het?
Nee nog niet, ik zal proberen het komende weekeinde e.e.a. te testen. Specifieke wensen v.w.b. omstandigheden?vincitori schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 00:55:
[...]
Wel eens geprobeerd ze als bridge te gebruiken? Ben ik wel heel benieuwd naar zoals je begrijpt
Vandaag gaat niet lukken.
Ik heb nu ook de grens van 100 dagen bereiktJan Driebeen schreef op donderdag 25 september 2014 @ 22:15:
FF wat positiefs tussen al het geklaag. Vandaag gebruik ik de ZyXEL precies 100 dagen zonder enig probleem. Internet werkt perfect al die tijd, telefoon werkt perfect al die tijd en TV-kijken gaat nu ook al een tijdje goed (met superscherp beeld). Opnemen-pakket of tv-kijken via een app vind ik niet belangrijk.
[afbeelding]
Groeten
Jan
System Up Time: 100 days: 2 hours: 9 minutes
Current Date/Time: 26 Oct 2014 10:30:11
- IPv4 Uptime: 49 day: 11 hour: 11 minutes
Ja ik ben ook nieuwsgierig. Ik heb nog geen update gezien.goldvinger schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 10:24:
[...]
Live pauzeren werkt hier nog niet.
Alleen npo1 werkt.
Over welke update heb jij het?
Zijn de laatste twee weken van de app nog niet voorbij?
Verwijderd
Voor Tweak nog niet.WhiteDragon schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 11:04:
Zijn de laatste twee weken van de app nog niet voorbij?
Twee weken bij tweak betekend namelijk als pasen en pinksteren op een dag vallen. :0
En jullie hebben allebei 1.00(AAKL.6)b1 ?Hans_18T schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 10:31:
[...]
Ik heb nu ook de grens van 100 dagen bereikt
System Up Time: 100 days: 2 hours: 9 minutes
Current Date/Time: 26 Oct 2014 10:30:11
- IPv4 Uptime: 49 day: 11 hour: 11 minutes
Waar halen jullie die beta's vandaan?
Verwijderd
Uiteindelijk komen ze bij zyxell zelf vandaag. Als je daar je klachten deponeert wordt er in tegenstelling tot andere locaties adequaat op gereageerd!!
Maar zoeken op internet doet wonderen.
misschien een tip voor tweak?
Maar zoeken op internet doet wonderen.
misschien een tip voor tweak?
Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 11:35:
Uiteindelijk komen ze bij zyxell zelf vandaan. Als je daar je klachten deponeert wordt er in tegenstelling tot andere locaties adequaat op gereageerd!!

Maar gebruikt iemand versie 6 béta 2 al? Wat zijn de ervaringen?
Ik ga hem er meteen opzetten. Kan altijd weer downgraden.
Op de Zyxel site is niks te vinden over een nieuwe béta in elk geval.
Tja.. de bron... dropbox.. ach.. als het een gehackte firmware is zien we dat ook wel weer.
[ Voor 29% gewijzigd door Green.car6808 op 26-10-2014 16:46 ]
Tweak gaf ook aan dat de versie 6 binnenkort (lees 2 tweak weken) zou uitkomen en dat dat alle problemen zou oplossen.
De vorige keer dat ik de beta 6 draaide ging mijn Zyxel stuk, met heel veel kunst en vliegwerk wel nog internet maar geen TV meer tot de volgende dag de nieuwe Zyxel er was.
Heeft 99% zeker niets met die beta te maken, maar ik ben wel even genezen.
De vorige keer dat ik de beta 6 draaide ging mijn Zyxel stuk, met heel veel kunst en vliegwerk wel nog internet maar geen TV meer tot de volgende dag de nieuwe Zyxel er was.
Heeft 99% zeker niets met die beta te maken, maar ik ben wel even genezen.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Nee ik zit nog op de standard firmwareGreen.car6808 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 11:29:
[...]
En jullie hebben allebei 1.00(AAKL.6)b1 ?
Model Number: VMG8324-B10A
Firmware Version: 1.00(AAKL.4)
De laatste release van Tweak is AAKL.5 toch? Dan is 4 wmb toch niet meer "standaard"?
Trouwens, als je nog op 4 zit, zou ik wel upgraden naar 5, die ondersteund ook gast-WIFI
Trouwens, als je nog op 4 zit, zou ik wel upgraden naar 5, die ondersteund ook gast-WIFI
[ Voor 60% gewijzigd door Firesphere op 26-10-2014 13:33 ]
Ja, V1.00(AAKL.5)C0Firesphere schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 13:32:
De laatste release van Tweak is AAKL.5 toch? Dan is 4 wmb toch niet meer "standaard"?
http://www.tweak.nl/consument/support/firmware.html
(Was een retorische vraagGreen.car6808 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 13:33:
[...]
Ja, V1.00(AAKL.5)C0
http://www.tweak.nl/consument/support/firmware.html
Autistisch trekje van me... heb ik nooit door dat soort dingen

Ik gebruik geen Zyxel WIFI, ik heb losse AP op alle drie de verdiepingen. In geval van gasten kan ik de WIFI enablen op de Zyxel. Mijn eigen netwerk hangt achter andere (tweede) router. (router achter router setup)Firesphere schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 13:32:
"Never touch a running system" vandaar dat ik nog op "4" zit.
[ Voor 6% gewijzigd door Hans_18T op 26-10-2014 17:21 ]
Verwijderd
Ik betaal volgens mij 2 euro per maand voor een .nl-domein, basic webhosting en email. Van ISP wisselen is, afgezien van het porteren van het vaste nummer, niet meer dan een stekkertje omprikken.vincitori schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 00:55:
[...]
Dat hoeft niet, ben al 8,5 jaar abonnee, dus kan er binnen een maandje vanaf zijn, heb alleen geen zin in al die ellende van nieuwe provider zoeken, domein verhuizen, email adressen omzetten etc, maar ik ben de voorbereidingen wel gestart
Thanks!Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 18:47:
[...]
Ik betaal volgens mij 2 euro per maand voor een .nl-domein, basic webhosting en email. Van ISP wisselen is, afgezien van het porteren van het vaste nummer, niet meer dan een stekkertje omprikken.
Om voor eens en altijd van het gezeur van de powerplug af te zijn heb ik vandaag maar een kabel van 15 meter door mijn hele huis gelegd om de Sparql box rechtstreeks met de router te verbinden en te kijken of de TV op de zogenaamde HD zenders dan wel zou functioneren. Ik heb 1 aflevering van Boardwalk Empire op HBO OD gekeken en in het kleine uurtje dat zo'n aflevering duurt heb ik minimaal 30 keer een freeze van het beeld gehad.......
Nog 4 dagen en dan ben ik van die ellende af.
Misschien zou je de kabel tussen de Zyxel en de Genexis tijdelijk kunnen vervangen (voor alle zekerheid). Dan kan je relatief met zekerheid een kabel probleem uitsluiten.vincitori schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:09:
[...]
Thanks!
Om voor eens en altijd van het gezeur van de powerplug af te zijn heb ik vandaag maar een kabel van 15 meter door mijn hele huis gelegd om de Sparql box rechtstreeks met de router te verbinden en te kijken of de TV op de zogenaamde HD zenders dan wel zou functioneren. Ik heb 1 aflevering van Boardwalk Empire op HBO OD gekeken en in het kleine uurtje dat zo'n aflevering duurt heb ik minimaal 30 keer een freeze van het beeld gehad.......
Deze kabel is recentelijk vervangen door de KPN monteur toen de Genexis vervangen werd. Hij heeft toen zelf een kabel gemaakt waarbij de kernen van de "draadjes" massief zijn ipv wired, omdat dan het beste signaal doorgegeven wordt. Deze is toen ook doorgemeten.Hans_18T schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:47:
[...]
Misschien zou je de kabel tussen de Zyxel en de Genexis tijdelijk kunnen vervangen (voor alle zekerheid). Dan kan je relatief met zekerheid een kabel probleem uitsluiten.
Kan het vervangen proberen, maar verwacht weinig resultaat.
Ik heb v6b2 momenteel 2 dagen draaien, ik heb elke dag het modem/router en de sparql box moeten pwrcyclen. Het beeld blijft zwart, alleen de sparql box een reset geven helpt niet, FW is de laatste.
Maar je had ook problemen met SBS6 en RTL7. Hoe ging dat dan?vincitori schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:09:
[...]
Thanks!
Verder: Dit lijkt me dan de beste manier om nu nogmaals de HD kenbaar te maken dat het dus echt een ander probleem is en niet met de homeplugs te maken heeft.
Eerste heb ik niet meer gedaan, vond 1 uur haperingen voldoendeBarre73 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 22:23:
[...]
Maar je had ook problemen met SBS6 en RTL7. Hoe ging dat dan?
Verder: Dit lijkt me dan de beste manier om nu nogmaals de HD kenbaar te maken dat het dus echt een ander probleem is en niet met de homeplugs te maken heeft.
1. Er komt binnenkort (2 weken?) een nieuwe firmware voor de ZyXel, we kunnen vast de beta bij uw installeren en dan zijn de problemen verholpen
2. Er komt een update voor de Sparql box waarin de genoemde problemen verholpen worden
3. Kunt u het nog eens proberen met een andere kabel
4. Ander antwoord
Eigenlijk werkt Sparql nu, over de hele linie, redelijk. Er kan TV gekeken worden. De meeste zenders zijn probleemloos te bekijken.
Ik heb nu nog de volgende problemen:
Sinds ik de Zyxel (Met een tijdschakelaar) elke nacht om 3.30 uur herstart en firmware 6.1 gebruik, lijkt dit niet meer voor te komen.
De helpdesk... helaas ... je kunt het melden, maar grote kans dat:
• Zaken worden ontkend ("Nee hoor dat hebben we nog nooit eerder gehoord")
• Er wordt gezegd dat het aan je kabels / huis of iets anders van jezelf ligt.
• Dat het over twee weken opgelost is (en dat het dan steeds twee weken blijft als je ze weer belt).
Er werken daar een paar goede helpdeskmedewerkers, je moet net de goede treffen. (ik zal geen namen noemen, noch van de goede noch van de slechte). Als je een van de goede medewerkers treft, nemen ze je probleem serieus, maken een call aan, zetten je probleem uit bij de juiste groep en wordt je geïnformeerd van de voortgang. Bij lopende problemen erkennen ze het probleem en geven er verder eerlijk antwoord op.. En zo moet het dus !
Herkenbaar voor iedereen dit? Of zijn er ook mensen die van bovenstaande zaken geen last hebben?
Ik heb nu nog de volgende problemen:
- Zenders die helemaal zwart blijven (doen helemaal niks): Al Jazeera arabic, XITE, AT5.
- Zenders met een hapering (een paar seconden zwart beeld en dan gaat het weer verder): BBC 1 en BBC 2.
- Pauzeren werkt niet.
- Geen full HD (1080P) maar slechts HD ready (720P).
- Opgenomen programma's en On-Demand: De boel blijft hangen (freeze) en doet het pas weer als je het programa opnieuw start (meestal treedt dit zo ongeveer elk half uur op)
- Browsen van de programma's en dan OK drukken werkt niet (als je bijv. naar RTL4 kijkt en je drukt op de pijltjestoetsen naar boven, dan zie je op de balk onder in beeld wel nieuwe zenders verschijnen, maar als je dan op OK klikt blijft de TV op RTL4 staan terwijl je zou verwachten dat ie dan naar die zender gaat)
Sinds ik de Zyxel (Met een tijdschakelaar) elke nacht om 3.30 uur herstart en firmware 6.1 gebruik, lijkt dit niet meer voor te komen.
• Dat het over twee weken opgelost is (en dat het dan steeds twee weken blijft als je ze weer belt).
Er werken daar een paar goede helpdeskmedewerkers, je moet net de goede treffen. (ik zal geen namen noemen, noch van de goede noch van de slechte). Als je een van de goede medewerkers treft, nemen ze je probleem serieus, maken een call aan, zetten je probleem uit bij de juiste groep en wordt je geïnformeerd van de voortgang. Bij lopende problemen erkennen ze het probleem en geven er verder eerlijk antwoord op.. En zo moet het dus !
Herkenbaar voor iedereen dit? Of zijn er ook mensen die van bovenstaande zaken geen last hebben?
[ Voor 56% gewijzigd door Green.car6808 op 27-10-2014 09:31 ]
Wat betreft dat full HD: Dat zal je ook nooit krijgen. Hoogstens 1080i, waar de meeste zenders in uitzenden (op een paar 720p gevallen na).
De box zou dan ook 1080i moeten uitsturen of, beter nog, gewoon aanhouden wat het bronsignaal is wat hij binnen krijgt.
De box zou dan ook 1080i moeten uitsturen of, beter nog, gewoon aanhouden wat het bronsignaal is wat hij binnen krijgt.
Problemen klinken bekend.Green.car6808 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 08:41:
Eigenlijk werkt Sparql nu, over de hele linie, redelijk. Er kan TV gekeken worden. De meeste zenders zijn probleemloos te bekijken.
Ik heb nu nog de volgende problemen:En dan heb ik nog wel eens dat alle zenders zwart blijven en dat een herstart van de Zyxel nodig is.
- Zenders die helemaal zwart blijven (doen helemaal niks): Al Jazeera arabic, XITE, AT5.
- Zenders met een hapering (een paar seconden zwart beeld en dan gaat het weer verder): BBC 1 en BBC 2.
- Pauzeren werkt niet.
- Opgenomen programma's en On-Demand: De boel blijft hangen (freeze) en doet het pas weer als je het programa opnieuw start (meestal treedt dit zo ongeveer elk half uur op)
- Browsen van de programma's en dan OK drukken werkt niet (als je bijv. naar RTL4 kijkt en je drukt op de pijltjestoetsen naar boven, dan zie je op de balk onder in beeld wel nieuwe zenders verschijnen, maar als je dan op OK klikt blijft de TV op RTL4 staan terwijl je zou verwachten dat ie dan naar die zender gaat)
Helpdesk ervaringen? Geen idee ik heb ooit 1 keer naar de HD een e-mail gestuurd, dat ik een statisch IP wilde en dat is prima opgelost.
PSN: proditaki specs
Verwijderd
Hier hetzelfde gezeur ,wij hebben zelfs al die tijd niet de down en up waar we voor betalen ,we zijn al 4 maanden aan het mailen en bellen met ze ,steeds weer andere smoesjes ,ze denken geloof ik dat hun klanten net zo dom zijn als het personeel daarGreen.car6808 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 08:41:
Ik heb nu nog de volgende problemen:En dan heb ik nog wel eens dat alle zenders zwart blijven en dat een herstart van de Zyxel nodig is.
- Pauzeren werkt niet.

heb vanmorgen de laatste mail de deur uit gedaan ,ben er klaar mee, word gek van de tv boxen ,kan ze hier zelfs vaak handmatig niet standby zetten,en alle andere ongemakken.
heb al info bij vodafone gevraagd ,denk dat ik vandaag maar overstap
Ja, ik begrijp dat wel...Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 10:57:
[...]
Hier hetzelfde gezeur ,wij hebben zelfs al die tijd niet de down en up waar we voor betalen ,we zijn al 4 maanden aan het mailen en bellen met ze ,steeds weer andere smoesjes ,ze denken geloof ik dat hun klanten net zo dom zijn als het personeel daar![]()
heb vanmorgen de laatste mail de deur uit gedaan ,ben er klaar mee, word gek van de tv boxen ,kan ze hier zelfs vaak handmatig niet standby zetten,en alle andere ongemakken.
heb al info bij vodafone gevraagd ,denk dat ik vandaag maar overstap
Echter, de prijs-kwaliteit verhouding is voor mij nog steeds zodanig dat ik blijf.
Die Sparql problemen zullen (vroeg of laat) waarschijnlijm wel opgelost worden.
Wat goed is bij Tweak:
• Snelheden / uptime internet. Ik ben acht jaar abonnee en heb zelden tot nooit echt grote verstoringen of lange downtime gehad. Snelheden worden bij mij altijd gehaald.
• Prima newsserver met hoge retention en completion.
• Goedkoop bellen, ook naar het buitenland.
• Helpdesk: Zoals ik al zei: Er zijn ook goede helpdeskmedewerkers daar.
• Ze zijn niet de duurste, zelfs een van de goedkoopsten met een triple deal. Zeker nu je ook HBO er bij krijgt en.... ja ... hehe... Meiden van Holland hard !
• Qua dienstverlening beter dan UPC (spreek uit ervaring, je moet deze knullige boel eens bellen...) waar TV op veel zenders blokkerig was.. en TV is nota bene hun core bussiness !
• Veel vrijheid: Ik kan via hun website mijn eigen .NL domain beheren (DNS mailboxen) en de online storage is ook makkelijk.
• De Zyxel modem is niet het beste wat er is, maar je bent in elk geval vrij om te gebruiken wat je wilt.
Kortom... zo super slecht is het in mijn beleving allemaal niet... neemt niet weg dat er nog wel problemen zijn (zoals reeds genoemd)... het is m.i. allemaal wel relatief.. Ga naar Vodafone, KPN, UPC of Telfort.. ook daar zul je zaken tegenkomen die je niet bevallen (zie ook de fora die daar over gaan)
Verwijderd
ik weet dat bij elke provider wat is,en heb ook altijd heel veel plezier gehad bij tweak...tot sparql migratie,en tweak is goedkoop,maar ben bij vodafone 70 per maand kwijt ,100/100 hbo en extra zender pakket en tel.dus dat valt ook mee ,heb verder zelf geen ervaring met vodafone op gebied tv en inet. ken wel mensen die het hebben en tot nu toe geen probs....en upc vind ik persoonlijk de slechtste die er is
Heeft iemand nog tips om de sparql box iets soepeler te laten lopen?
Ik heb altijd de stroom van de tv set af als ik niet thuis ben. Het opstarten van de sparql duurt dan alleen lang en ik heb meestal ong. 5 resets (stroom er weer vanaf) nodig voordat het helemaal doorstart. Meestal ben ik eerst een half uur aan het prutsen voordat ik tv kan kijken...
Ook zie ik jullie hier praten over opneem functionaliteit etc. Ik zie de buttons wel op de afstandbediening zitten, maar die doen helemaals niks. Ook de overige buttons zoals apps etc. doen het niet. En dat volledige toetsenbord op de achterkand heb ik nog geen doel voor kunnen vinden.
Via het beheer geval heb ik wel de meest recente update geinstalleerd. Meestal moet ik eerst een snelheidstest in de beheeromgeving doen voordat ik pas 'connectie' heb met de servers en tv kan kijken.
Internet verder geen klachten, gisteren was de router er plotseling 1 á 2 minuten achterweg maar verder heel stabiel.
Abonnement 250/250. Behaalde snelheid 240/900 mbit. (Enschede)
Ik heb altijd de stroom van de tv set af als ik niet thuis ben. Het opstarten van de sparql duurt dan alleen lang en ik heb meestal ong. 5 resets (stroom er weer vanaf) nodig voordat het helemaal doorstart. Meestal ben ik eerst een half uur aan het prutsen voordat ik tv kan kijken...
Ook zie ik jullie hier praten over opneem functionaliteit etc. Ik zie de buttons wel op de afstandbediening zitten, maar die doen helemaals niks. Ook de overige buttons zoals apps etc. doen het niet. En dat volledige toetsenbord op de achterkand heb ik nog geen doel voor kunnen vinden.
Via het beheer geval heb ik wel de meest recente update geinstalleerd. Meestal moet ik eerst een snelheidstest in de beheeromgeving doen voordat ik pas 'connectie' heb met de servers en tv kan kijken.
Internet verder geen klachten, gisteren was de router er plotseling 1 á 2 minuten achterweg maar verder heel stabiel.
Dit is echt niet goed lijkt me.. Ik heb hier nooit last van. Opstarten duurt bij mij nooit langer dan een minuut. Ik zou (slik..) de helpdesk bellenMelodic Metal schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:26:
Heeft iemand nog tips om de sparql box iets soepeler te laten lopen?
Die 900 up is wel lekker he... heb ik ook (100 / 900)Melodic Metal schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:26:
Dit topic is gesloten.