walstroom schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 00:43:
Waar ik zo enorm van baal is dat er bij dat Zyxel VMG 8324-B10A modem geen enkele hulp geboden wordt om mijn Synology NAS (waar een website vroeger op draaide en waar je naar toe kon FTP'n) weer aan de praat te krijgen zoals een maand geleden nog wel ging met dat domme KPN modem. Nergens is er een behoorlijke handleiding te vinden welke instellingen je moet veranderen om de boel weer gewoon werkend te krijgen met dat Zyxel apparaat. Intern draait mijn NASje op 192.168.1.8. Wat moet ik nou instellen om dat ding te kunnen benaderen via poort 80 en via poort 21 ? Ik begrijp er werkelijk niks meer van...zucht...
Ok, een paar dingen:
1. Tweak is niet verantwoordelijk voor jouw thuisnetwerk. De enige verantwoordelijkheid die ze hebben is het gedeelte wat daadwerkelijk van hun is. Dus je router (mits je de Zyxel gebruikt), de verbinding met de Sparql box, en de internet verbinding op de poorten van de Zyxel. That's it. Voor al het andere ben je zelf verantwoordelijk.
2. Dat er nog geen handleiding staat voor de Zyxel is jammer, maar niet onoverkomelijk. De Experiaboxen staan er nog wel met een handleiding, en die gebruiken ze niet meer, dus dat is jammer. Maar het is gewoon een Zyxel, en handleidingen daarvoor kun je gewoon op internet vinden. De firmware van Tweak is niet wezenlijk anders dan die van Zyxel zelf, dus de pagina's op de management site van de Zyxel zijn gelijk.
En dan nu, het antwoord:
Je hoeft volgens mij alleen port-forwarding aan te zetten op de Zyxel.
Op de management pagina van de Zyxel ga je naar Network Setting -> NAT
Daar voeg je 2 port forwards toe:
Service Name: Syno Web
WAN Interface: ETHWAN
WAN IP: Leeg
Server IP Address: 192.168.1.8
Trigger Start Port: 80
End Port: 80
Translation Start Port: 80
Translation End Port: 80
Protocol: TCP
Voor je FTP doe je het zelfde, met als enige aanpassing de naam, en de poorten.
Voor de HTTP port krijg je bij het toepassen een waarschuwing dat de management poort al op 80 zit en dat deze aangepast gaat worden naar 8080. Dat is geen probleem.
Dat zou alles moeten zijn om het te laten werken. Uiteraard mits je niet met de standaard LAN settings hebt lopen spelen.