Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 113 Laatste
Acties:
  • 615.300 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 15:48

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Alphalorne schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 17:52:
[...]

Aaargh!, Als je de Asus gaat instellen, zou je misschien de moeite willen nemen wat screenshots willen maken van config process? Ik heb ook een RT-N66U (AdvancedTomato) en ondanks wat hulp van een andere mede-tweaker (met Open-WRT) kom ik er niet uit.
Mijn configuratie zal niet voor jou werken als je niet ook de VLAN's splitst met een managed switch. De RT-N66U blijft in principe gewoon dezelfde config houden als ik nu heb.

Wat is het probleem waar je tegenaan loopt want van wat ik er van gelezen heb zit er niks lastigs/moeilijks in hoe de verbinding straks gaat werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Aaargh! op 12-07-2014 17:58 ]

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
daanski82 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 17:46:
[...]

Op welke manier kan ik de NT benaderen dan?

Ik krijg namelijk van de ETH poort van de NT een 10.3.x.x ip
Met de Zyxel die je hebt gekregen als je die hebt gekregen, anders met een router/switch die Vlan ook ondersteund.

In de Zyxel:
Network Settings > Broadband
Nu zie je 3 en 5 op 34 staan als je deze 2 veranderd in 6 (of 4) daarna zou je weer internet moeten hebben.

Reboot eventueel je router een keer...

Als je omgezet bent in de PoP vergeet dan niet je vlan op 34 te zetten

[ Voor 7% gewijzigd door kmichael op 12-07-2014 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphalorne
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:47
Aaargh! schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 17:57:
[...]

Mijn configuratie zal niet voor jou werken als je niet ook de VLAN's splitst met een managed switch. De RT-N66U blijft in principe gewoon dezelfde config houden als ik nu heb.

Wat is het probleem waar je tegenaan loopt want van wat ik er van gelezen heb zit er niks lastigs/moeilijks in hoe de verbinding straks gaat werken.
Helaas, thnx anyway! d:)b

NovapaX had al screens gemaakt, maar ik kan de vertaalslag niet maken van openwrt naar advancedtomato.Vlans, routings, etc snap ik pricipieel wel, maar de configuratie gaat m'n pet te boven.

[ Voor 17% gewijzigd door Alphalorne op 12-07-2014 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Alphalorne schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 18:02:
NovapaX had al screens gemaakt, maar ik kan de vertaalslag niet maken van openwrt naar advancedtomato.Vlans, routings, etc snap ik pricipieel wel, maar de configuratie gaat m'n pet te boven.
Is er ergens een pagina waar ik de schermen van dat ding kan zien ? Wil ik wel ff kijken hoe je 't moet configgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Aaargh! schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 17:51:
[...]

Hoezo verplicht een router ?
Serieus? "..." die haakjes begrijp je toch wel? Ik kreeg noppes meegeleverd met de bestelling van Tweak, steek je pc in poort 1 en je tv in poort 2 en klaar ben je ;-)

In de oude situatie deed de genesis telefonie, daar zou ik dan een sip server voor moeten neerzetten, tv, nu een domme switch met daarin de 4 aminos, straks, omdat ze niets in het netwerk te zoeken hebben, gescheiden vlans . Internet rechtstreeks naar zentyal router.

Nieuwe situatie wordt er niet zuiniger op iig

Ook Denk ik dat wel straks wat problemen gaan krijgen als de vlans gescheiden zijn met bepaalde diensten, zoals het koppelen van hbo app en de afstandbediening app

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 12-07-2014 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Vorkie schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 18:31:
[...]

Serieus? "..." die haakjes begrijp je toch wel? Ik kreeg noppes meegeleverd met de bestelling van Tweak, steek je pc in poort 1 en je tv in poort 2 en klaar ben je ;-)
Je kan nog steeds direct je PC zonder router in de poort drukken. Als je ook TV hebt heb je een managed switchje nodig die de VLAN's uit elkaar trekt. Nog steeds geen router nodig :P
Volgens mij bestaan er ook DECT dongles voor PC's, dus een VoIP client op je PC met die dongle, de STB's afsplitsen met een managed switch en dan heb je heb je alles draaien zonder router.

Vraag me alleen af het in het geval van meerdere STB's goed gaat of dat je dan inderdaad moet NATen. Je kan eens proberen 2 STB's rechtstreeks aan VLAN4 te hangen en kijken of ze beide een IP krijgen.
Ook Denk ik dat wel straks wat problemen gaan krijgen als de vlans gescheiden zijn met bepaalde diensten, zoals het koppelen van hbo app en de afstandbediening app
Dat gaat nu ook, die koppeling gaat niet rechtstreeks tussen de STB en de app maar via de servers van HBO.

[ Voor 26% gewijzigd door Aaargh! op 12-07-2014 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Aaargh! schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 18:35:
[...]

Je kan nog steeds direct je PC zonder router in de poort drukken. Als je ook TV heb je een managed switchje nodig die de VLAN's uit elkaar trekt. Nog steeds geen router nodig :P

Vraag me alleen af het in het geval van meerdere STB's goed gaat of dat je dan inderdaad moet NATen. Je kan eens proberen 2 STB's rechtstreeks aan VLAN4 te hangen en kijken of ze beide een IP krijgen.
Dat ga ik maandag meemaken, heb er 4 namelijk :p

En een mooie 3750g IP base Cisco dus moet zeker goedkomen, maar toch, hoop werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Vorkie schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 18:38:
[...]

Dat ga ik maandag meemaken, heb er 4 namelijk :p
Ik heb er maar eentje, dus dat moet sowieso goed gaan. Hou dan mooi de STB buiten m'n LAN, geen speciale config op de router nodig (scheelt ook weer load op dat ding ,want die is ook niet al te snel en moet ik t.z.t. vervangen door iets beters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphalorne
Aaargh! schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 18:24:
[...]

Is er ergens een pagina waar ik de schermen van dat ding kan zien ? Wil ik wel ff kijken hoe je 't moet configgen.
Je zou mee kunnen kijken want AdvancedTomato heeft een demo-page, maar jammer genoeg werken belangrijke menu's daarin niet zoals Vlan en Routing (toegevoegd). Weet niet welke pagina's je nog meer nodig zou hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Alphalorne schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 19:16:
[...]

Je zou mee kunnen kijken want AdvancedTomato heeft een demo-page, maar jammer genoeg werken belangrijke menu's daarin niet zoals Vlan en Routing (toegevoegd). Weet niet welke pagina's je nog meer nodig zou hebben..
Op de VLAN pagina de WAN poort instellen dat ie tagged frames krijgt op VLAN34 en 4, de interface is een beetje raar hier maar ik denk dat je 2 VLANS moet toevoegen met VID 34 en VID 4, bij beide vinkje zetten bij WAN en de 'TAGGED' kolom erna en bridge op WAN zetten.

Mogelijk moet je de huidige WAN interface verwijderen alleen zie ik daar geen knopje voor, misschien verschijnt ie als je er meerdere toevoegt.

Dan bij routing een static route toevoegen: destination 185.6.48.0, subnet mask 255.255.255.192 , metric 0, gateway 192.168.1.1 interface VLAN 4

Ik zie alleen niet hoe je aangeeft op welke interfaces ie dan DHCP client aanzet, ik vermoed dat dit automatisch op alle WAN interfaces gaat.

Laat maar weten of dit werkt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Aaargh! op 12-07-2014 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphalorne
@ Aaargh!
Ok, het feit dat jij twijfelt stelt me toch enigzins gerust dat het niet alleen aan mij ligt :-)
Hoe dan ook bedankt dat je een poging wilt wagen!

Je bedoeld zoiets (http://nl.tinypic.com/r/2u5ypoi/8)?
Bestaande WAN heb ik aangepast. Hoe doe ik dat met de VLAN Offset dan? Als ik die instel op 32 en vervolgens op het pull-down menu VLAN een 2 kies (32+2=34 right), dan geldt dat toch voor elke regel/vlan die ik toevoeg? Overigens lijken de wijzigingen niet opgeslagen te worden; Als ik op save druk, dan reboot de router, maar daarna is de regel weer weg?!?

Routing is simpel zat, kwestie van invullen. Check. DHCP

DHCP instellen op de interfaces kan vermoed ik bij BASIC SETTINGS>NETWORK als eenmaal de VLANs ingesteld staan: http://nl.tinypic.com/r/2e4dq2u/8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Alphalorne schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 20:39:
Bestaande WAN heb ik aangepast. Hoe doe ik dat met de VLAN Offset dan? Als ik die instel op 32 en vervolgens op het pull-down menu VLAN een 2 kies (32+2=34 right), dan geldt dat toch voor elke regel/vlan die ik toevoeg?
Dat hele offset verhaal is een beetje vaag, snap niet echt wat daar het nut van is. Volgens mij zou je gewoon bij 1 vlan VID op 34 (internet) en eentje op 4 (TV) moeten zetten. Het gaat er om dat je de 2 vlan's met die VID's er tussenuit vist.

Offset gewoon op 0 houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Aaargh! op 12-07-2014 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langley78
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-07 21:25
Hollie schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:11:
Enschede (Glanerbrug): alleen maar Ned 1, 2, 3. Verder geen enkele zender. Beetje vervelend is dat wel!
Heb je dit nu nog steeds? Hier in 7514 alleen Nederland 1, 2 en 3 en een enkele verdwaalde zender werken, de rest niet. Abox krijgt wel netjes een IP etc, maar ook de gidsinformatie werkt hier niet. Eerder deze week werkte alles prima, nadat ik zelf de Genexis maar heb vervangen, aangezien er tot twee keer toe geen monteur kwam opdagen.

Haast creëer je zelf:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphalorne
Aaargh! schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 20:53:
[...]

Dat hele offset verhaal is een beetje vaag, snap niet echt wat daar het nut van is. Volgens mij zou je gewoon bij 1 vlan VID op 34 (internet) en eentje op 4 (TV) moeten zetten. Het gaat er om dat je de 2 vlan's met die VID's er tussenuit vist.

Offset gewoon op 0 houden.
VLANs gaan stantaard van 0-15 en de offset (althans zoals ik heb begrepen) dient ervoor om hogere ID's te realiseren, in veelvoud van 16 waarschijnlijk omdat je anders in de knel komt met de standaard 15.

Overigens merkte ik dat ik nar het instellen van VLAN 4, op de routing page niet kon kiezen voor VLAN 4 oid, maar alleen LAN/LAN1/LAN2/LAN3/WAN/MAN.. Of heb ik nu weer iets fout gedaan? Als je wilt afhaken snap ik het hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Alphalorne schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:07:
[...]

VLANs gaan stantaard van 0-15 en de offset (althans zoals ik heb begrepen) dient ervoor om hogere ID's te realiseren, in veelvoud van 16 waarschijnlijk omdat je anders in de knel komt met de standaard 15.
Ok, dan snap ik volgens mij hoe het zit. De terminologie is wat verwarrend in dat ding. Je kan in dat ding maximaal 16 VLAN's aanmaken. Die noemt ie in de interface VLAN1 t/m VLAN15 (dit zijn niet meer dan labels). Dit is echter niet hetzelfde als de VLAN's waar we het hier over hebben. Als Tweak het heeft over VLAN 34 of VLAN 4 bedoelen ze niet de 4e of 34e vlan in het interface, ze bedoelen ethernet frames met VLAN ID (VID) 4 en 34.

Standaard mapped ie het VLAN met label 'VLAN1'' op VID 1, 'VLAN2' op VID 2, etc. . De offset is dan idd om hogere VID's te kunnen gebruiken. Maar daar heb je in dit geval niks aan, gezien dat 4 en 34 meer dan 15 uit elkaar liggen.

Je ziet echter dat je in de interface ook vlan's zelf een VID kan toekennen, je moet hier dus gewoon 1 VLAN's aanmaken, en bij eentje vul je als VID = 34 in en bij de andere VID = 4. Als ik het screenshot mag geloven dan override dit de standaard mapping tussen de vlan 'labels' en de VID's.

En dit is dus waarom je altijd professionele netwerk apparatuur koopt :)
Overigens merkte ik dat ik nar het instellen van VLAN 4, op de routing page niet kon kiezen voor VLAN 4 oid, maar alleen LAN/LAN1/LAN2/LAN3/WAN/MAN..
Dat is raar. Wat je normaal doet in Linux is een 'virtuele' netwerk interface maken die gekoppeld is aan een vlan, in je routing table routeer je dan in dit geval specifiek het verkeer voor IPTV over de interface die gekoppeld is aan VLAN4 op WAN.

[ Voor 13% gewijzigd door Aaargh! op 12-07-2014 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanski82
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 11:34
Even een update: Tweak heeft de aannemer blijkbaar opdracht gegeven om de klanten die vandaag omzijn gezet naar de nieuwe NT een "oude NT" terug aan te sluiten om zo ons weer van i-net te voorzien.
Er kwam bij mij een monteur langs die klikts een "oude" NT er op en ik had weer i-net :-). @Tweak mijn complimenten om het zo op telossen :-)

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphalorne
Aaargh! schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:23:
[...]

Ok, dan snap ik volgens mij hoe het zit. De terminologie is wat verwarrend in dat ding. Je kan in dat ding maximaal 16 VLAN's aanmaken. Die noemt ie in de interface VLAN1 t/m VLAN15 (dit zijn niet meer dan labels). Dit is echter niet hetzelfde als de VLAN's waar we het hier over hebben. Als Tweak het heeft over VLAN 34 of VLAN 4 bedoelen ze niet de 4e of 34e vlan in het interface, ze bedoelen ethernet frames met VLAN ID (VID) 4 en 34.

Standaard mapped ie het VLAN met label 'VLAN1'' op VID 1, 'VLAN2' op VID 2, etc. . De offset is dan idd om hogere VID's te kunnen gebruiken. Maar daar heb je in dit geval niks aan, gezien dat 4 en 34 meer dan 15 uit elkaar liggen.

Je ziet echter dat je in de interface ook vlan's zelf een VID kan toekennen, je moet hier dus gewoon 1 VLAN's aanmaken, en bij eentje vul je als VID = 34 in en bij de andere VID = 4. Als ik het screenshot mag geloven dan override dit de standaard mapping tussen de vlan 'labels' en de VID's.

[...]

Dat is raar. Wat je normaal doet in Linux is een 'virtuele' netwerk interface maken die gekoppeld is aan een vlan, in je routing table routeer je dan in dit geval specifiek het verkeer voor IPTV over de interface die gekoppeld is aan VLAN4 op WAN.
Ok, helder verhaal! Heb je nog adviezen vwb de routing? Ik ga dit morgen testen (moet voetbal gekeken worden dadelijk anders heb ik ruzie) en als het werkt meld ik me omdat ik moet weten welk merk bier je drinkt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 17:49
daanski82 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:29:
Even een update: Tweak heeft de aannemer blijkbaar opdracht gegeven om de klanten die vandaag omzijn gezet naar de nieuwe NT een "oude NT" terug aan te sluiten om zo ons weer van i-net te voorzien.
Er kwam bij mij een monteur langs die klikts een "oude" NT er op en ik had weer i-net :-). @Tweak mijn complimenten om het zo op telossen :-)
Wel internet, maar geen TV en geen telefonie neem ik aan? Of is de oude Tweak Blauw situatie weer hersteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:13
Tweak, fix nou die streams eens zodat de stb niet over z'n nek gaat!!
Net in de 72e minuut. Blokken en stotteren. Echt irritant.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nergens last van. Tv sind 20:00 aan zonder hapering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:44

Firesphere

Yoshis before Hoshis

De STB wordt te warm volgens mij.

Ik heb een koelblok van een I7 er op gezet, USB-ventilator geknutseld, en het apparaat wordt amper meer warm en is ook niet meer vastgelopen.

Blokjes alleen direct na het zappen, binnen 1 seconde is het beeld haarscherp.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasKlaas
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:05
daanski82 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:29:
Hier hetzelfde gebeurt (Tweak-Blauw - Enschede) en ik had niet een geklaagd.
Telefoon en internet werken weer. TV weet ik niet. (Kijk reeds ziggo tv).
Maandag ochtend komt er opnieuw een monteur langs om de boel nog een keer om te zetten.

Volgens mij gaat het een en ander wat rommelig (ben mild vandaag). Maar kudo's voor Tweak voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanski82
Haay schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:08:
[...]

Wel internet, maar geen TV en geen telefonie neem ik aan? Of is de oude Tweak Blauw situatie weer hersteld?
Telefoonie is ook hersteld. De Analoge TV maakte we nooit gebruik van omdat we een schotel in de tuin hebben ;-).

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanski82
KlaasKlaas schreef op zondag 13 juli 2014 @ 08:59:
[...]

Hier hetzelfde gebeurt (Tweak-Blauw - Enschede) en ik had niet een geklaagd.
Telefoon en internet werken weer. TV weet ik niet. (Kijk reeds ziggo tv).
Maandag ochtend komt er opnieuw een monteur langs om de boel nog een keer om te zetten.

Volgens mij gaat het een en ander wat rommelig (ben mild vandaag). Maar kudo's voor Tweak voor de moeite.
Opzich hadden wij hier 3 devices ( 2x iPhone waarvan 1 zonder datalimiet en 1 iPad) die op internet kunnen. Dus het was uiteindelijk niet zo'n ramp. Het vervelende is dat je partner dan even iets moeilijker kan werken aan de backend van een website. Maandag middag ben ik thuis dus ik blijf er zelf even bij. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misthafalls
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:26
Mochten er nog mensen, in Enschede, zijn die hulp nodig hebben stuur mij dan een pm :), want hier ging het zeer eenvoudig :D.

Sparql WIKI + issuelijst : https://github.com/NovapaX/sparqltv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 15:33
Langley78 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:07:
[...]

Heb je dit nu nog steeds? Hier in 7514 alleen Nederland 1, 2 en 3 en een enkele verdwaalde zender werken, de rest niet. Abox krijgt wel netjes een IP etc, maar ook de gidsinformatie werkt hier niet. Eerder deze week werkte alles prima, nadat ik zelf de Genexis maar heb vervangen, aangezien er tot twee keer toe geen monteur kwam opdagen.
Ja dat heb ik nog steeds. Daarom vandaag maar een telefoontje naar de helpdesk gedaan omdat alles prima heeft gewerkt bij het aansluiten. Daar kreeg ik een verhaal over eigen hardware die ze niet supporten. Had niet het gevoel daar verder te komen.

Hier komt de quizvraag voor alle tweakers in dit topic:
Toen de Zyxel maar uit het plastic gehaald en aangesloten. Direct weer alle zenders (en programmagids) in de lucht.
Mijn conclusie: Probleem zit in mijn eigen hardware (Dell Powerconnect 2716 die de Vlan splitst) en niet bij Tweak. Eigen config weer aangesloten om het probleem op te sporen. Tot mijn verbazing nog steeds alle zenders in de lucht. Werkt dus weer prima. Dat is wel erg vreemd. Alsof er een moment komt wanneer zenders er mee ophouden bij eigen hardware. Weet iemand wat hier de reden van kan zijn? Of waar ik moet gaan zoeken?

Apple en Joppiesaus all the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 01:28

Mappy

Piramide van Austerlitz

Hollie schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:45:
Toen de Zyxel maar uit het plastic gehaald en aangesloten. Direct weer alle zenders (en programmagids) in de lucht.
Mijn conclusie: Probleem zit in mijn eigen hardware (Dell Powerconnect 2716 die de Vlan splitst) en niet bij Tweak. Eigen config weer aangesloten om het probleem op te sporen. Tot mijn verbazing nog steeds alle zenders in de lucht. Werkt dus weer prima. Dat is wel erg vreemd. Alsof er een moment komt wanneer zenders er mee ophouden bij eigen hardware. Weet iemand wat hier de reden van kan zijn? Of waar ik moet gaan zoeken?
Je Sparqlbox heeft niet alleen vlan4 nodig volgens mij.
Zyxel doet dit:
  • dhcp op vlan34
  • dhcp op vlan4
  • dhcp-server intern naar (o.a.) sparqlbox
  • nat sparqlbox deels naar vlan34 (internet) en deels naar vlan4 (die 185.6.48.0/26-reeks)
Je Sparqlbox gebruikt de gewone internetverbinding om programmainfo etc op te halen, vlan4 is alleen om de streams binnen te krijgen lijkt het. Dus als je nog wat informatie in cache van Sparqlbox hebt zitten op het moment dat je 'm omplugt, dan blijft het nog een tijdje zo werken. Na een herstart van de Sparqlbox werkt het vast niet meer.

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
Mappy schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:10:
[...]

Je Sparqlbox heeft niet alleen vlan4 nodig volgens mij.
Zyxel doet dit:
  • dhcp op vlan34
  • dhcp op vlan4
  • dhcp-server intern naar (o.a.) sparqlbox
  • nat sparqlbox deels naar vlan34 (internet) en deels naar vlan4 (die 185.6.48.0/26-reeks)
Je Sparqlbox gebruikt de gewone internetverbinding om programmainfo etc op te halen, vlan4 is alleen om de streams binnen te krijgen lijkt het. Dus als je nog wat informatie in cache van Sparqlbox hebt zitten op het moment dat je 'm omplugt, dan blijft het nog een tijdje zo werken. Na een herstart van de Sparqlbox werkt het vast niet meer.
Deze redenering gaat niet helemaal op. Bij het eerste keer aansluiten van de Sparqlbox heb ik deze ook rechtstreeks op Vlan4 aangesloten. Dat werkte direct prima. Inclusief gids. Dat zou dan betekenen dat Vlan34 niet nodig is bij het rechtstreeks aansluiten op Vlan4.
Aan de andere kant heeft het stroom van het kastje afhalen nu wel impact (in tegenstelling tot voorgaande keren). Ik krijg dan weer dezelfde situatie waarbij ik alleen 123 heb. Wat zou het verschil zijn tussen de zenders 123 en de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houten, vrijdag ander glasvezelmodem gekregen en omgezet. Werkt prima! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphalorne
Aaargh! schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 21:23:
[...]

[...]

Great, kan geen 2 vlan's aanmaken met bridge WAN (screenshot). En nu?

Kan dit wellicht beter met DD-Wrt? Iemand die eigen DD-WRT router gebruikt die wat wil zeggen over instellingen voor Tweak?

[ Voor 3% gewijzigd door Alphalorne op 13-07-2014 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedarkside
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-12-2024
Hier (Dordrecht) sinds afgelopen dinsdag nog steeds geen internet, tv, bellen!!! Om gek van te worden! En bij de helpdesk zijn ze zo dom. Komt geen zinnige reactie uit!
Andere mensen uit Dordrecht inmiddels al wel verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chango
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09-2022
Thedarkside schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:08:
Hier (Dordrecht) sinds afgelopen dinsdag nog steeds geen internet, tv, bellen!!! Om gek van te worden! En bij de helpdesk zijn ze zo dom. Komt geen zinnige reactie uit!
Andere mensen uit Dordrecht inmiddels al wel verbinding?
Dordt hier. Afgelopen donderdag overgezet. Om 12:30 viel de verbinding weg, een uur later is de glasvezelmodem vervangen. Sindsdien werkt alles probleemloos, behalve de telefoon maar die gebruiken we toch niet. Op vragen via de mail reageert de servicedesk over het algemeen binnen een dag, via de telefoon ga ik het niet meer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 15:08
Hollie schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:18:
[...]

Deze redenering gaat niet helemaal op. Bij het eerste keer aansluiten van de Sparqlbox heb ik deze ook rechtstreeks op Vlan4 aangesloten. Dat werkte direct prima. Inclusief gids. Dat zou dan betekenen dat Vlan34 niet nodig is bij het rechtstreeks aansluiten op Vlan4.
Aan de andere kant heeft het stroom van het kastje afhalen nu wel impact (in tegenstelling tot voorgaande keren). Ik krijg dan weer dezelfde situatie waarbij ik alleen 123 heb. Wat zou het verschil zijn tussen de zenders 123 en de rest?
De publieke zenders zijn gratis/vrij beschikbaar. Deze zullen waarschijnlijk ongecodeerd worden doorgegeven. Jouw problemen hebben mogelijk te maken met het contact met de encryptie server. Ik denk dat de box op bepaalde intervallen encryptie updates zal binnen halen, vergelijkbaar met de werking van een smartcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
webmasternick schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:36:
[...]

De publieke zenders zijn gratis/vrij beschikbaar. Deze zullen waarschijnlijk ongecodeerd worden doorgegeven. Jouw problemen hebben mogelijk te maken met het contact met de encryptie server. Ik denk dat de box op bepaalde intervallen encryptie updates zal binnen halen, vergelijkbaar met de werking van een smartcard.
Goed punt.
Ik ga toch maar de Zyxel in mijn netwerk hangen. Brengt weer werk met zich mee op de zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dordrecht hier.
Afgelopen donderdag omgezet. 11:00 uur oude verbindingen dood. Afspraak met monteur voor de Genexis was tussen 8 en 12 uur. Hij kwam pas om 17:00 uur. Had eigenlijk de hoop al opgegeven. Ik had wel de Zyxel al aangesloten. Na plaatsen van de genexis direct verbinding. Internet, tv en telefoon doen het nog steeds. Sparql tv menu's wel wat simplistisch, hopelijk verbeterd dit nog, met name het vod gedeelte is niet duidelijk. (Vergeleken met de animo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eljantie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:23
dordrecht
ook donderdag over gezet vanaf blauw
ales oke behalve geen telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera666
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-05 12:12
webmasternick schreef op zondag 13 juli 2014 @ 14:36:
[...]

Als die inderdaad ongecodeerd binnenkomen, zou het dan ook mogelijk zijn deze op enige wijze op een tweede TV te bekijken zonder Sparql box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Chimera666 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 17:49:
[...]

Als die inderdaad ongecodeerd binnenkomen, zou het dan ook mogelijk zijn deze op enige wijze op een tweede TV te bekijken zonder Sparql box?
Een DVB-T receiver kan dat ja. Maar dan moet't signaal wel correct op de receiver binnenkomen.

Voor zover ik weet....

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in dordrecht ook nog steeds geen internet en tv. Dit al sinds donderdag
De helpdesk is bijna niet te bereiken, gek wordt je er van.
Via mail reageren ze ook al niet meer.
Heb niet eerder ergens zo'n slechte service gehad.
Zal niemand meer tweak aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Even een update mbt mijn post over het warm worden van de Sparql-box.
Firesphere in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2"

Een hele goedkope, simpele oplossing, die zorgt voor veel meer stabiliteit, is een 80mm (of groter) ventilator om te bouwen naar USB-ventilator.

Details voor het ombouwen, lijkt me hier niet geheel op z'n plek, maar een ventilator die naar boven blaast (dus lucht door de box zuigen, naar de bovenkant, uit de box), scheelt verschrikkelijk veel. Zorg er voor dat zoveel mogelijk van de gaatjes in de bovenkant, onder een actief deel van de ventilator liggen.

Waarom niet blazen? Nou, dan blaas je stof je box in. Dat is ook geen goed idee.

Zonder ventilator kan ik de box na plm. anderhalf uur amper aanraken zo heet, en heb ik na plm. 2 uur een crash.

Met ventilator, draait'ie ondertussen al sinds 2 uur aan een stuk door, zonder problemen. Inclusief zappen.

Volgens mij zit er een foutje in de software, waardoor het ding gewoon te heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05-2024
Geef je bevinden aan tweak door.

Ik had ook gemaild naar tweak met de opmerking dat de boxen veel te heet worden en daardoor naar mijn mening instabiel worden.

Ik kreeg een reactie dat ik de boxen kon omruilen voor andere zelfde type boxen..

Ik antwoorde daarop dat het echt een probleem van de box zelf is en dat omruilen daarom geen zin heeft.
Verder heb ik geen reactie meer gekregen.

Misschien als iedereen die vind dat zijn box te heet wordt, een mail naar tweak moet sturen.
Misschien dat ze dit issue dan wel serieus gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

goldvinger schreef op zondag 13 juli 2014 @ 18:57:

Ik had ook gemaild naar tweak met de opmerking dat de boxen veel te heet worden en daardoor naar mijn mening instabiel worden.

Ik kreeg een reactie dat ik de boxen kon omruilen voor andere zelfde type boxen..

Ik antwoorde daarop dat het echt een probleem van de box zelf is en dat omruilen daarom geen zin heeft.

Misschien als iedereen die vind dat zijn box te heet wordt, een mail naar tweak moet sturen.
Bij deze gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goldvinger schreef op zondag 13 juli 2014 @ 18:57:

Ik snap er niks van, de 1e dagen werd de mijne ook (te?) heet, daarna niet meer, soms nog wat storing bij zappen. Voor de rest kan ik gewoon kijken. Waar ligt het nu aan? (Ik heb er niks aan veranderd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
@firesphere

Kan je eens een foto plaatsen hoe jij dat gedaan hebt met de Ventilor?

Of is dat te veel gedoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Top,
Ik ben benieuwd wat voor reactie jij gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

goldvinger schreef op zondag 13 juli 2014 @ 19:08:
@firesphere

Kan je eens een foto plaatsen hoe jij dat gedaan hebt met de Ventilor?

Of is dat te veel gedoe :)
Hoe bedoel je precies?

Ik heb een casefan omgebouwd zodat'ie gevoed wordt door USB. En domweg bovenop de box gelegd, zodat'ie naar boven blaast ;)
In eerste instantie met een I7 koelblok er tussen, dat was dus zo:
http://1drv.ms/1qxbt5G

Het koelblok bleek overbodig, gewoon extra airflow lost het probleem ook op.

Het ombouwen van een casefan naar USB lijkt me een ander topic, maar kan ik wel aanmaken als je daar belang bij hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Aha. Bedoel je zo.
Dat kan een goede tijdelijke oplossing zijn.
Laat ons weten, na een paar dagen testen, of de box stabieler is geworden.

Wat mij trouwens ook opviel en erg irriteerde is dat de vastlopers en blokjes voornamelijk bij mij zich afspeelde tijdens de wk wedstrijden van Nederland.
Dat was echt verschrikkelijk.

Bij overige uitzendingen staat en toe blokjes en een enkele keer een vastloper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

goldvinger schreef op zondag 13 juli 2014 @ 19:17:
Aha. Bedoel je zo.
Dat kan een goede tijdelijke oplossing zijn.
Laat ons weten, na een paar dagen testen, of de box stabieler is geworden.

Wat mij trouwens ook opviel en erg irriteerde is dat de vastlopers en blokjes voornamelijk bij mij zich afspeelde tijdens de wk wedstrijden van Nederland.
Dat was echt verschrikkelijk.

Bij overige uitzendingen staat en toe blokjes en een enkele keer een vastloper
Die vastlopers had ik dus ook, totdat ik een beetje extra koeling introduceerde vrijdag.

Ik heb echt het idee, dat't ding dus domweg te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:55

Mr-D.

interpunctie? no hero here

bij mij gedeeltelijk ik heb de hdmi kabel direct in mijn versterker hangen want ik gebruik de optische kabel niet gebruik deze voor wat anders want mijn versterker heeft maar een opt ingang jammer

maar nu komt het als de versterker aanstaat wel geluid over hdmi en als versterker uitstaat geen geluid op die drie kanalen en ook als ik bbc1 aanzet loopt hij vaak vast even wachten gaat hij zelf 3 zenders terug en doet hij het weer vreemd

van blokjes heb ik weinig tot geen last maar of dat aan tweak ligt betwijfel ik want mijn moeder heeft kpn en zo'n nieuwe box ietsie groter als deze en zij heeft nu ook last van blokvorming en dat had ze met haar oude box niet

en die ab tja jammer als je naar beneden navigeert ga je omhoog en andersom(in het midden)
en hoe bedien ik nu mijn tv kon wel met mijn vorige ab

als ik de kinderslot er afhaal zit hij er morgen weer op want???

maar voor de rest weinig problemen doet wat hij moet doen

d.
Kipcorn schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 12:12:
Toch nog een paar kleine probleempjes, ik ben benieuwd of er nog andere mensen zijn die dit herkennen.

Bij een aantal zenders heb ik geen geluid over HDMI, maar wel over de digitale uitgang, dus hier moet mijn versterker voor aanstaan. Dit zijn bij mij de zenders Discovery HD en BBC1 HD en BBC2 HD. Met de laatste twee zenders heeft mijn Sparl box sowieso moeite.
Zodra ik er heen zap hangt de Sparql box even en het beeld en geluid blijven schokkerig. Box reageert ook erg slecht, maar soms zapt hij zelf weer terug naar het vorige kanaal.

Tevens krijg ik bij BBC1 en BB2 2 nog geen Dolby Digitaal signaal door.
Ik heb contact met de Tweak SD gehad, ze zouden nog niet eerder van de problemen met het geluid gehoord hebben maar zouden het gaan testen.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:34
(dordrecht) sinds dinsdag geen signaal, niks. Helpdesk is zwaar ruk. Als die tv box ook nog eens problemen zorgt wordt de keuze wel heel makkelijk. Je betaald geen 2 tientjes, dan mag je ook wel wat verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Niet online
Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk wat ik nog moet doen.

19 juni kreeg ik een brief met de nieuwe inloggegevens.
23 juni kreeg ik een email dat waarschijnlijk het modem vervangen moet worden.
24 juni zou ik overgezet worden.
26 juni kreeg ik de Zyxel router en dat Sparql tv kastje.

Ik kom van Tweak groen glasvezel.

Tot nu toe niks meer van Tweak gehoord en heb nog steeds mijn huidige internet, telefoon en tv verbinding.
Ik neem aan dat ik gewoon moet wachten op Tweak totdat ze actie ondernemen voor mij?

Mijn ouders hebben dankzij mij ook Tweak en komen ook van Tweak groen en mijn broertje heeft gewoon alles vervangen en het oude teruggestuurd. En daar werkt het met Sparql.
Maar schijnbaar is die Zyxel router ook een modem, want ik dacht dat de Zyxel aan de Genexis gekoppeld moest worden. En die Genexis modem hebben ze samen met het Motorola tv kastje teruggestuurd.

[instant update]
Ik maak het verhaal even langer, want ik zie geen Genexis bij mij in meterkast hangen. Wel dat NT kastje, maar dat was geen modem. En ik heb een Arcadyan Experia Box V8.
Dat Experia Box V8 moet zeker vervangen worden voor de Zyxel, wat qua aansluitingen ook gelijk is aan elkaar.

Dus de Experia Box V8 is mijn "Genexis" modem die waarschijnlijk vervangen moet worden, maar aangezien de Zyxel naar mijn idee gelijk is, is dat de vervanger. Kans bestaat dat ik net als bij mijn ouders twee signalen binnenkomen en dan moet ik alleen even alle apparatuur verwisselen en daarna moet het gewoon werken. 8)7

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mappy

Mappy

Piramide van Austerlitz

Voor de mensen die wel tv hebben :P Wordt deze wedstrijd nou in FullHD uitgezonden? Ik vind 't beeld er zo onscherp uitzien. Daarnaast zie je van dichtbij continu mpeg-artifacts in het NL1-logo, dus de bandbreedte is ook niet erg groot lijkt het.
Sparqlbox staat op 1080p50 ingesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Mappy op 13-07-2014 21:21 ]

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:55

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Mappy schreef op zondag 13 juli 2014 @ 21:18:
Voor de mensen die wel tv hebben :P Wordt deze wedstrijd nou in FullHD uitgezonden? Ik vind 't beeld er zo onscherp uitzien. Van dichtbij zie je continu mpeg-artifacts in het NL1-logo ook, dus bandbreedte is ook niet je van het lijkt het.
gaat hier goed niks mis mee geen 1080 meer 720 maar niet zoals jij het beschrijft

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:50
Mappy schreef op zondag 13 juli 2014 @ 21:18:
Voor de mensen die wel tv hebben :P Wordt deze wedstrijd nou in FullHD uitgezonden? Ik vind 't beeld er zo onscherp uitzien. Daarnaast zie je van dichtbij continu mpeg-artifacts in het NL1-logo, dus de bandbreedte is ook niet erg groot lijkt het.
Ik had er ook last van, als je naar de middelijn keek dan zag je daar 'ghosting' optreden (er waren twee lijnen als de camera bewoog).
De mijne staat gewoon op 720p, dus daar ligt het niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:31
Firesphere schreef op zondag 13 juli 2014 @ 19:22:
[...]

Die vastlopers had ik dus ook, totdat ik een beetje extra koeling introduceerde vrijdag.

Ik heb echt het idee, dat't ding dus domweg te warm wordt.
De mijne is ingesteld op 720P en wordt lauw warm, Ik snap niet waarom je aangeeft “te warm”. Bedenk dat de chip zelf zonder problemen pak hem beet 80 graden aan zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Hans_18T schreef op zondag 13 juli 2014 @ 22:03:
[...]

De mijne is ingesteld op 720P en wordt lauw warm, Ik snap niet waarom je aangeeft “te warm”. Bedenk dat de chip zelf zonder problemen pak hem beet 80 graden aan zou moeten kunnen.
Met "te warm" bedoel ik, dat'ie bijna letterlijk te warm was om aan te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 21:56
Firesphere schreef op zondag 13 juli 2014 @ 22:30:
[...]

Met "te warm" bedoel ik, dat'ie bijna letterlijk te warm was om aan te raken.
Zijn er misschien verschillende type sparql-boxen in omloop? Mijn box heeft geen logo aan de voorzijde en wordt wel wat warm maar niet heet. Bij mij staat bij type : ABOX-1.0 (bij systeeminfo-set top box)

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Jan Driebeen schreef op zondag 13 juli 2014 @ 22:41:
[...]

Zijn er misschien verschillende type sparql-boxen in omloop? Mijn box heeft geen logo aan de voorzijde en wordt wel wat warm maar niet heet. Bij mij staat bij type : ABOX-1.0 (bij systeeminfo-set top box)

Jan
Ik heb ABOX-1.0 met logo Sparql en wordt lauw warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mappy

Mappy

Piramide van Austerlitz

De mijne wordt zeker niet heet, wel warm. Ik heb 'm ook nog een tijdje op z'n zijkant gezet, dan issie nog minder warm.
Op de onderkant:
Model M12
Serienummer M12WM101868616xx

[ Voor 6% gewijzigd door Mappy op 13-07-2014 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppahop
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-09 17:24
Vanavond lekker op de bank de finale aan het kijken. Maar het hapert nog steeds met enige regelmaat (ongeveer iedere 20 minuten een hapering a 4 seconden). Aangesloten op UTP, hoop dat het toch ergens met een update wordt verholpen, dit is het toch net niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Hawinkels
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-12-2024
Hoppahop schreef op zondag 13 juli 2014 @ 23:03:
Vanavond lekker op de bank de finale aan het kijken. Maar het hapert nog steeds met enige regelmaat (ongeveer iedere 20 minuten een hapering a 4 seconden). Aangesloten op UTP, hoop dat het toch ergens met een update wordt verholpen, dit is het toch net niet :(
Hier Almere ook een en al haperingen. Niks box te warm, staat net 5 minuten aan. Ik doe mee aan de mail actie naar Tweak. Wordt er bij mij alleen slechter op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:12
S.Hawinkels schreef op zondag 13 juli 2014 @ 23:10:
[...]

Hier Almere ook een en al haperingen. Niks box te warm, staat net 5 minuten aan. Ik doe mee aan de mail actie naar Tweak. Wordt er bij mij alleen slechter op :(
En idem en uiterst irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misthafalls
Bij mij maar één keer het beeld 5 seconden op zwart, maar voor de rest geen enkel probleem. (Enschede).

Apparatuur wordt ook niet te warm (720p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Ik wordt vandaag overgezet, NT wordt als het goed is voor 12u vervangen. Sinds vanochtend iets na 7en zijn alle services van Blauw er al af en ben ik offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

SilencerNL

No remorse

Hoe kunnen jullie de Sparql schakelen tussen 720p en 1080p? Ik heb alleen de keuze HD... Overigens werkt het hier allemaal prima! Nog geen enkele artifact of vastloper tegengekomen tijdens het kijken van TV, inclusief de wedstrijd van gisteren (locatie Zeewolde).

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aaargh! schreef op maandag 14 juli 2014 @ 08:19:
Ik wordt vandaag overgezet, NT wordt als het goed is voor 12u vervangen. Sinds vanochtend iets na 7en zijn alle services van Blauw er al af en ben ik offline.
Ook in Meppel toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chango
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09-2022
SilencerNL schreef op maandag 14 juli 2014 @ 09:05:
Hoe kunnen jullie de Sparql schakelen tussen 720p en 1080p? Ik heb alleen de keuze HD...
Hier
Overigens werkt het hier allemaal prima! Nog geen enkele artifact of vastloper tegengekomen tijdens het kijken van TV, inclusief de wedstrijd van gisteren (locatie Zeewolde).
Lekker vanaf blijven dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Enschede.

Maar vast van de gelegenheid gebruik gemaakt en m'n netwerk configuratie vast aangepast. Als het goed is zou het zo unpluggen en gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij (in Enchede) is de boel vrijdag omgezet.... Rond 11:00 was alles weg, nieuwe spullen aangesloten, en na het ompluggen van de genexis rond 14:00 toen de monteur kwam, draaide alles...

Heb met de sparql box nog geen echte vastlopers gehad, en hij wordt ook niet erg warm....

Wat wel zeer irritant is:

Zodra ik heb in standby zet en de volgende dag probeer aan te zetten, gaat hij niet aan.... Uit/aan zetten is dan de enige optie... Dit gebeurt nu al een aantal dagen.... Verder (nog) geen klachten... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Monteur zou tussen 8 en 12 komen. Hij heeft nog anderhalf uur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Monteur net geweest, 2 minuten bezig geweest en vanmiddag eens kijken of alles online wilt komen ;-)

Zag wel dat ie de coax module heeft laten zitten / over gezet, vraag mij af waarom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:59
Ik heb zelf ook nog wat probleempjes met zowel pfSense als Mikrotik RouterOS als Router virtual machine. Het lijkt wel alsof de IGMP proxy soms de beelden laat freezen.

Maar het is gewoon lastig debuggen als je weet dat het Tweak netwerk en de Sparql boxen zelf ook nog buggy zijn. Waar moet je dan beginnen?

Ik kijk het voorlopig nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misthafalls
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:16:
Bij mij (in Enchede) is de boel vrijdag omgezet.... Rond 11:00 was alles weg, nieuwe spullen aangesloten, en na het ompluggen van de genexis rond 14:00 toen de monteur kwam, draaide alles...

Heb met de sparql box nog geen echte vastlopers gehad, en hij wordt ook niet erg warm....

Wat wel zeer irritant is:

Zodra ik heb in standby zet en de volgende dag probeer aan te zetten, gaat hij niet aan.... Uit/aan zetten is dan de enige optie... Dit gebeurt nu al een aantal dagen.... Verder (nog) geen klachten... ;-)
Voor het aan/uit was er een handeling dat gedaan moest worden. Iets met aanzetten dan 3 seconden wachten en dan een programma toets gebruiken.

p.s. Ik was vrijdag om 10 uur (Enschede) geholpen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanski82
vanmiddag komt de monteur bij mij langs voor de 2e poging nadat we een blamage hadden afgelopen zaterdag ;-).
dus als alles werkt dan gaat de Zyxel in Bridge mode en draaid alles weer via mijn TP-link :-p (ik heb alleen Telefoonie en Internet van Tweak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dutch Dude
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

The Dutch Dude

Haiku Rules!

Vandaag omgezet (Wijchen); ik ben nu bezig de Zyxel te config'en en m'n netwerkje aan te passen. De ZyXel ziet er wel goed uit en gaat de huidige Netgear N600 router vervangen; daarmee hoef ik ook geen apart VOIP (SIP) kastje meer erop na te houden. Het enige nadeel van de Zyxel voor mij is dat de N600 ook een 5GHz wireless heeft en de ZyXel (voor zover ik tot nu toe zie) niet.

Ongeveer een half uurtje voor de monteur kwam viel even de verbinding weg voor een paar minuten. De monteur was razendsnel en had nog een 30 andere adresjes om te doen in deze regio vandaag..

Als de ZyXel naar m'n zin geconfigureerd is, eens kijken naar de Sparql box.. Het enige nadeel is dat m'n TV maar 1 HDMI ingang heeft en daar hangt nu mijn streamer kastje aan. Ik neem aan dat het Sparql boxje niet kan streamen (aka, m'n NASje met series en films benaderen)?

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:40
Zijn er nog meer mensen bij wie het 1 juli afgesloten zou worden maar waar het nog steeds werkt... kan ik zo wel overstappen naar een andere provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43
Goed het wk is voorbij, dus nu wil ik ook wel een keer over naar de nieuwe dienstverlening... ;-)

Zou op 23 juni overgaan, maar tot op heden geen enkele reactie vanuit Tweak over wanneer ik dan overga. De spullen (sparql boxen plus zyxel) al vanaf half juni in huis..maar goed, Tweak Groen werkt nog altijd bij mij hier in Nijkerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:28
w00t, gisteren in afwachting van de migratie, nog even de oude (KPN/Groen) verbinding werkend gekregen op de nieuwe Zyxel. :9
Moest uiteindelijk 2 WAN connecties toevoegen:
  • Internet via PPPoE verbinding op VLAN 6
  • TV via bridged IPoE verbinding op VLAN 4 (eerst Tweak IPTV tijdelijk op ander VLAN zetten), gekoppeld in een Interface Group aan de LAN4 poort (waar de Motorola STB aan hangt).
  • Telefonie gebruik ik via een Gigaset N300A, loopt dus over de Internet verbinding.
Byebye Experiabox! :*)
Scheelt weer haastig alles omhangen, mochten we ooit nog eens overgezet worden op de nieuwe verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Bij mij werkte het verbinden van de Sparql boxen niet op alleen vlan 4. Ik kreeg wel een IP-adres maar de verbindingstest mislukte bij mij.
Moet op een later tijdstip nog eens gaan experimenteren, kan te maken hebben met wat IGMP settings in de switch, of hij kon de (authenticatie)server inderdaad niet vinden. Dat zou betekenen dat het splitsen van vlan 4 en 34 direct na de genexis niet zou werken.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:45
@NovapaX Er moet ook een static route gemaakt worden, zie qoute:

"Er moet een static route worden gezet naar 185.6.48.0/26 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP."

O zie nu dat je een apart netwerk van je stb's wilt maken, dan hoeft dit natuurlijk niet.

[ Voor 21% gewijzigd door incomer op 14-07-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

nee dat doet het ook niet. Vlan 4 wordt gebruikt om een bepaald subnet heen te routeren voor iptv. Beide vlans termineren op de router. Internet gaat via vlan 34 en iptv via vlan 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het zou dan best handig zijn als tweak dan alle benodigde servers/ip-adressen bereikbaar zou maken vanuit vlan4.
Ik heb nu gewoon de zyxel naast mijn eigen router gezet voor de televisie.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

NovapaX schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:29:
Bij mij werkte het verbinden van de Sparql boxen niet op alleen vlan 4. Ik kreeg wel een IP-adres maar de verbindingstest mislukte bij mij.
Moet op een later tijdstip nog eens gaan experimenteren, kan te maken hebben met wat IGMP settings in de switch, of hij kon de (authenticatie)server inderdaad niet vinden. Dat zou betekenen dat het splitsen van vlan 4 en 34 direct na de genexis niet zou werken.
Dit heb ik dus ook. Beetje klote situatie want dat zou betekenen dat ik die security-risico van Tweak in m'n netwerk moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Aaargh! schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:53:
[...]

Dit heb ik dus ook. Beetje klote situatie want dat zou betekenen dat ik die security-risico van Tweak in m'n netwerk moet zetten.
Je zou met een interne firewall wel een hoop kunnen scheiden (sowieso VLAN's)

VLAN 4 IPTV, VLAN 6/34 Internet en VLAN 12 voor Interne clients.

Vanuit VLAN 4 mag je dan niet naar VLAN 12, maar VLAN 4 mag wel over VLAN 6/34 naar internet.

Beetje lastig uitgelegd nu ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Aaargh! schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:53:
[...]

Ik heb nu dus gewoon twee routers op de genexis aangesloten.
De ene is van mijzelf en bedient mijn netwerk. De andere is de zyxel en bedient de televisie.
Dit werkt vooralsnog, totdat het hebben van twee publieke IP-adressen op 1 lijn onmogelijk wordt gemaakt.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Vorkie schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:56:
[...]

Je zou met een interne firewall wel een hoop kunnen scheiden (sowieso VLAN's)

VLAN 4 IPTV, VLAN 6/34 Internet en VLAN 12 voor Interne clients.

Vanuit VLAN 4 mag je dan niet naar VLAN 12, maar VLAN 4 mag wel over VLAN 6/34 naar internet.

Beetje lastig uitgelegd nu ;-)
Nee, dat kan niet.

VLAN 34 gaat de router in, ik krijg maar 1 IP adres op VLAN 34. VLAN 4 staat er helemaal los van, en wordt voor de router gesplitst. Het intern netwerk zit op VLAN 1.

De enige manier waarop de STB het internet op zou kunnen is door deze ook in VLAN 1 te plaatsen. Dit is absoluut niet acceptabel. want dat betekend dat deze in hetzelfde netwerk segment zit als al m'n servers en computers. M.a.w. het is een kastje waar ik geen controle over heb die achter m'n firewall zit.

Een belachelijke situatie naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

NovapaX schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:58:
[...]
Dit werkt vooralsnog, totdat het hebben van twee publieke IP-adressen op 1 lijn onmogelijk wordt gemaakt.
Je krijgt 2 routeerbare IP's van de genexis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincitori
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2015
Vanuit Dordrecht (2x glas groen)

Zou 23-06 overgaan, complete radiostilte vanuit Tweak, dus nog steeds gewoon op proven technology.

Gezien de mankementen en onvolledigheid van Sparql geloof ik dat ik het niet erg vind om nog een tijdje op groen te blijven ;) Ik begin het een beetje op een UPC Horizon soap gaan lijken met veel beloftes die nog niet ingelost worden..... Ik moet eerlijk zeggen dat ik ondertussen toch ook wel een beetje aan het orienteren ben om over te stappen naar een andere provider

Omdat ik echter wel al vanaf 23-6 voor Sparql betaal (in mijn geval bijna 10 euro per maand), ben ik wel benieuwd hoe Tweak hier mee omgaat. Ik weet dat er al mensen zijn die dit bij Tweak aangemeld hebben, maar zijn er ook al antwoorden op gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik zal binnenkort eens kijken of ik het voor elkaar krijg om mijn linux routertje helemaal geconfigureerd krijg zodat ik wel weer keurig een iptv segment krijg en een segment voor mijn clients. Het routing deel lijkt me geen probleem enkle het igmp proxy stukje. Geen idee wat voor tools daarvoor zijn op linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Even een vraag met betrekking tot je Tweak gebruikersnaam. Kun je die meenemen bij overstappen van adsl naar glasvezel? In april heb ik mij kunnen aanmelden voor glasvezel (achteraf bleek dat ongeldig, foutje in de postcodecheck). Toen kreeg ik de melding dat mijn gebruikersnaam al in gebruik was (dezelfde als die ik voor adsl in gebruik heb). Hebben jullie hier allemaal een andere gebruikersnaam gekozen, of is er misschien iemand anders die toevallig mijn gebruikersnaam bij galsvezel gebruikt? (Lijkt me onwaarschijnlijk) Eigenlijk zou ik bij voorkeur glasvezel en adsl met elkaar laten overlappen, maar wil eigenlijk ook graag mijn gebruikersnaam behouden. In mijn geval loopt mijn 2 jarig adsl contract af in December, terwijl glasvezel in Februari aangesloten wordt. In December ga ik dus kiezen voor per maand betalen i.p.v. per 2 jaar. Misschien kan ik dan mijn gebruikersnaam tijdelijk veranderen, zodat ik bij glasvezel mijn "eigen" gebruikersnaam weer kan kiezen. Heeft iemand anders dit wellicht voor elkaar gekregen, en zo ja, hoe?

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanski82
Wie heeft de user en pass voor de modem pagina? admin en 1234 slikt het modem niet. voor de VMG8324-B10A

[ Voor 11% gewijzigd door daanski82 op 14-07-2014 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Dit zou het toch moeten doen? Mits de Zyxel static routes voor intern kan aanmaken....

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/10f9ojm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Waarheen gaat die Zyxel dan routeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
TrailBlazer schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:43:
Waarheen gaat die Zyxel dan routeren?
Oke niet helemaal eerlijk, mijn managed switch is een L3 Ip Base Cisco ;-)

dus het Interface VLAN12 adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ah ja daar was ik niet vanuit gegaan dan gaat het wel werken idd niet veel tweakers met een l3 switch.
Er moet wel naar een vlan 1 ip gerouteerd worden natuurlijk
Ik weet niet of die Zyxel ook nat voor niet connected subnets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
TrailBlazer schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:49:
ah ja daar was ik niet vanuit gegaan dan gaat het wel werken idd niet veel tweakers met een l3 switch.
Er moet wel naar een vlan 1 ip gerouteerd worden natuurlijk
Ik weet niet of die Zyxel ook nat voor niet connected subnets.
Ja, die laatste vraag vindt ik het belangrijkste :)

Zal het vanmiddag gaan beleven (als internet online is)

Had gehoopt dat iemand iets in de settings van de Zyxel had gevonden :)

[ Voor 14% gewijzigd door Vorkie op 14-07-2014 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 17:49
Vandaag al de vierde dag zonder verbinding sinds mijn Tweak Blauw afgelopen vrijdag werd omgezet middels de vervanging van de multi-poorts Genexis naar de enkel-poorts Gigabit Genexis.

Zoals je kunt zien op de foto krijgt de Genexis wel glas-verbinding:
Genexis klein

Maar de ZyXEL die is aangesloten op de Genexis krijgt nog altijd geen IP-adres:
ZyXEL

Wat een geluk dat ik voor afgelopen weekend een weekendje-weg gepland had zodat we daar tenminste nog TV konden kijken en Internet via Wifi hadden. Maar het was niet fijn zondagavond thuis te komen en nog steeds geen verbinding te hebben! :(

En volgens de aankondigingsbrief zou mijn verbinding toch echt op vrijdag 11 juli omgezet moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Haay op 14-07-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera666
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-05 12:12
Het is hier (Almere Danswijk) momenteel belabberd met internet het afgelopen uur.. Ik heb een command-prompt open staan met ping naar cambrium.nl. Bij vlagen minuten lang helemaal geen verbinding of heel haperend, dat maar de helft van de ping's een reply krijgt. Of bij vlagen de response tijden dik over de 30ms zijn (terwijl het normaal 1-2 ms is naar cambrium.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Haay schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:09:
Vandaag al de vierde dag zonder verbinding sinds mijn Tweak Blauw afgelopen vrijdag werd omgezet middels de vervanging van de multi-poorts Genexis naar de enkel-poorts Gigabit Genexis.

Zoals je kunt zien op de foto krijgt de Genexis wel glas-verbinding:
[afbeelding]

Maar de ZyXEL die is aangesloten op de Genexis krijgt nog altijd geen IP-adres:
[afbeelding]

Wat een geluk dat ik voor afgelopen weekend een weekendje-weg gepland had zodat we daar tenminste nog TV konden kijken en Internet via Wifi hadden. Maar het was niet fijn zondagavond thuis te komen en nog steeds geen verbinding te hebben! :(

En volgens de aankondigingsbrief zou mijn verbinding toch echt op vrijdag 11 juli omgezet moeten zijn.
Bij mij is de wereldbol met pijl groen, bij jou oranje, dat geeft een 100mB verbinding aan. Aangezien je in Almere zit zou ik verwachten dat jij ook op GB bent aangesloten. Ik zou bijna zeggen dat je een slechte kabel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 23:12

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Chimera666 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:22:
Het is hier (Almere Danswijk) momenteel belabberd met internet het afgelopen uur.. Ik heb een command-prompt open staan met ping naar cambrium.nl. Bij vlagen minuten lang helemaal geen verbinding of heel haperend, dat maar de helft van de ping's een reply krijgt. Of bij vlagen de response tijden dik over de 30ms zijn (terwijl het normaal 1-2 ms is naar cambrium.nl).
Hier Almere Haven zelfde, tv hapert als de neten, internet valt uit, of traag, niet vooruit te branden, nu ineens gehele verbinding weg, net weer aan, lijkt nu weer te werken..

vraagje, ik heb 250/250...down haal ik 225 en up zowel bedraad als WIFI 80 max... Reset ik de zyxel schiet de upload door naar mac 220 en schommelt dan enorm...maar na een paar minuten wordt ie weer gekort op 80,,,,

tweak al gebeld? Maar die gaven aan dit niet zo ingesteld staat en er 250/250 geleverd word..hoe bij jullie que snelheid?

[ Voor 20% gewijzigd door phemelrijk op 14-07-2014 13:29 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.