Bij mij kwamen ze woensdag een nieuwe print in de Genexis monteren vanwege dit nieuwe TV-systeem op de glasvezel in Enschede. We hadden eigenlijk een installatie verwacht met een nieuwe (Zyxel?) modem/router en twee nieuwe set-up boxen. Mijn vrouw was thuis, ik had haar voorbereid, alle instellingen gegeven en ook aangegeven dat als de monteur de apparatuur niet volledig installeerde dit niet erg was, mits er maar internet-verbinding zou zijn en ik de gebruikersnamen en wachtwoorden kreeg om in de nieuwe modem/router te komen.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit ruim vier jaar geleden prima ging met de monteur die toen de Experia-box aan kwam sluiten en dit tot nu toe volledig probleemloos heeft gewerkt. Ik heb het systeem eigenlijk nooit hoeven resetten. Zaken als bridgen met een tweede Wifi-accespoint, switches plaatsen, tv setup box updates, Wifi kanalen veranderen, het ging eigenlijk allemaal goed en bleek betrouwbaar.
De monteur voor deze overgang was echter nogal hardhandig twee minuten met de Genexis bezig (liet ook het nodige vallen), waarna hij niet wist hoe snel hij weg moest komen. Geen naam achterlaten (had ook een particuliere personenauto) en hij kon mijn vrouw ook niet aangeven hoe de installatie nu verder ging. Waarschijnlijk zou de rest nog opgestuurd worden. Hij heeft echter ook niets getest en liet mijn vrouw zonder verbindingen en signalen achter (geen internet, tv, digitale radio en telefoon meer).
Hierop heeft mijn vrouw direct mobiel de servicedesk van Tweak gebeld om te vragen of deze monteur om kon draaien en de zaak werkend kon maken. Dit zou echter niet nodig zijn ze moest een harde reset van de Experia-box uitvoeren, waarna de zaak weer zou werken. Dit heeft ze gedaan, echter zonder resultaat, waarna ze opnieuw heeft teruggebeld. Tja, daar het groene WLAN ledje op de Genexis wel brandde, zou de Experia-box wel kapot zijn. Erg vervelend, maar we sturen u vanmiddag nog een vervanger, die heeft u vrijdag in huis.
Ik vond de Genexis na mijn thuiskomst nogal rammelend aan de muur zitten. Toen ik bovenop het grijze printdeel drukte hoorde ik een klik en gaf het groene internet ledje even wat leven. Hierop opnieuw de Experia-box gereset en gekeken of de boel opstartte, helaas. Toen gekeken of de glasvezel zelf wel goed omhooggeschoven in de connector zat, dit leek het geval (WLAN ledje brandde ook continu), dan maar even een nieuwe WLAN kabel gepakt en de Genexis en de Experia-box even om de kabelgoten heen direct verbonden. Opnieuw de Experia-box gereset en ook even de voeding van de Genexis er een tijdje afgehaald, maar helaas.
Dan maar weer opnieuw de servicedesk van Tweak gebeld. Mijn vrouw vond de "monteur" er niet erg professioneel uitzien en is bij hem gebleven. Ze heeft gezien dat hij niet eens in de buurt van de Experia-box is geweest. Ik had er twee (inclusief wachttijd) lange gesprekken met de servicedesk voor nodig voor men mijn mening, dat een defecte Experia-box wel te toevallig zou zijn en deze vervangen het probleem met bijna absolute waarschijnlijkheid niet zou verhelpen, accepteerde. Woensdagavond laat werd er eindelijk een ticket voor de TD aangemaakt. Ik zou mobiel teruggebeld worden. Dit gebeurde echter niet.
Vrijdagochtend kwam mijn zoontje (kon toch niet van de tv afblijven) erachter dat alles weer werkte. 's Avond bij mijnthuiskomst erachter gekomen dat SSID, WPA2 sleutel en gebruiker beheer veranderd waren in de Experia-box. Alle verdere instellingen waren gereset.
Al met al ben ik blij dat ik maar twee dagen zonder verbindingen en signalen heb gezeten. Al heeft dit ook wel bijna 100 minuten mobiel bellen met de servicedek gekost, 0900 nummer EUR 0,10-/minuut, een hoop frustratie gekost en had ik als het aan de servicedesk had gelegen nu nog steeds zonder verbindingen en signalen gezeten. De beloofde vervangende modem bleek ook twee dagen later pas opgestuurd en is er dus nog steeds niet. Het is echter nu wel helemaal duidelijk dat dit niets had opgelost.
Wat mij meer verontrust is wat er eigenlijk aan de hand geweest kan zijn. Niemand heeft contact opgenomen, dus heb ik deze vraag zelf maar weer aan de servicedesk gesteld. Heb ik een gammele Genexis? Was men nog niet klaar met het voorbereiden van het netwerk zelf voor deze overgang? Moest er op afstand nog wat in de Genexis veranderd worden of was er iets anders aan de hand?
Ik kan mij ook niet helemaal aan de indruk onttrekken dat de "monteur" een reden had om zo snel mogelijk te vertrekken, omdat hij wist dat er problemen konden zijn. Heeft iemand zelf ook dit soort ervaringen met deze overgang naar dit nieuwe TV-netwerk van Tweak of weet iemand wat er gespeeld kan hebben?
Mijn vertrouwen in een goede overgang (modem/router moet nog komen) heeft wel een deuk opgelopen.
Robert.