kemley schreef op zondag 30 november 2014 @ 17:30:
[...]
Het gaat hier niet om wat ODF is en hoe het werkt.
Ook voor ODF heb je het glasnetwerk van Reggefiber/ KPN nodig en zoals je zelf aangeeft kan je daar heel wat pesterijen ten uitvoer brengen zelfs ook met eigen content of pakketten, so nothings changed.
Heb ik pas nog ondervonden met de overgang van Tweak naar Fiber met Reggefiber/KPN als netwerk beheerder.
Het gaat er hier om dat geen enkele provider in Nederland (misschien op KPN na) zich onafhankelijk kan noemen simpel om het feit dat zolang zij apparatuur of diensten van KPN/ Reggefiber/ Glashart of welke monopolist nodig hebben of gebruiken je dat gewoon niet hard kunt maken.
Het enige wat ACM tot nu toe heeft gepresteerd is dat de grote groter worden dus daar zou ik al helemaal geen vertrouwen in hebben en bovendien worden alle besluiten elke 3 jaar of zo herzien.
Net als Fiber is Tweak ook een bijna 100% pakkettenschuiver van KPN ( KPN ITNS ) diensten behalve Enschede en Almere.
Feit is dat ik geen Beta tester voor de hoofdprijs meer ben, geen ergernis of hoofdpijn heb omdat ik aangesloten zit op een beproefd en werkend platform.
Desondanks zal ik mij weerhouden van gniffel praktijken!!!!
I rest my case.....
En kan jij ook bewijzen dat de problemen die je wellicht hebt gehad met het overstappen van Tweak naar Fiber ook daadwerkelijk zijn voort gekomen uit "pesterijen" en dergelijke? Ik weet niet of je in Almere of Enschede zit, maar indien nee ben je gewoon van de ene KPN Wholesale leverstraat (WBA) naar de andere gegaan (WMP+). Allebei van KPN. Dus wat zou het belang van "pesterij" in deze geweest zijn?
Verder wil ik ook helemaal niet beweren dat 100% onafhankelijk bestaat maar 99% onafhankelijkheid wel. ODF is zo passief als het maar zijn kan, meer onafhankelijkheid ga je niet krijgen. Behalve als Reggefiber nooit door KPN over genomen zou zijn natuurlijk maar, zoals ik het zelf liever had gezien, een soort nutsbedrijf zou zijn geworden ofzo.
Verder ga je dus veel te kort door de bocht als je beweert dat (buiten Almere en Enschede) Tweak een bijna 100% pakkettenschuiver van KPN is. Dat is dus gewoon pertinente nonsense.
Fiber biedt inderdaad bijna 100% diensten van KPN ITNS aan (waarschijnlijk gaat zelfs je daadwerkelijke internet access via routers van KPN ITNS.
Terwijl (zoals Joop ook aangeeft) óók buiten Almere en Enschede, Tweak nog steeds z'n eigen internet access aanbiedt, z'n eigen TV-platform heeft, eigen telefonieplatform, etc. Het enige wat ze van KPN doorschuiven zijn de multicast streams en het feit dat ze voor access tot de aansluiting van de consument afhankelijk zijn van WBA van KPN. Dus zelfs buiten Almere en Enschede minder dan 50% KPN en meer dan 50% van Tweak zelf.
Hoe dan ook, ik wil hier verder niet mee zeggen dat Tweak daarom nu dus maar 'super' gevonden moet worden en alle tijd moet krijgen om betalende klanten als beta-tester voor hun nieuwe eigen platform te laten fungeren.
Het KPN ITNS (voorheen ISPfabriek en Glashart Media) platform is onderhand zeker beproefd, tamelijk volwassen en gewoon prima werkend. Dat kan ik beämen omdat ik zelf ook op ITNS aangesloten zit (alleen dan via Vodafone).
Maar ITNS is ook ooit ergens begonnen, en profiteert nu van een erfenis van inmiddels ongeveer 10 jaar. In het begin waren de eerste consumenten die mochten pionieren op de eerste glasvezelaansluitingen betaalde beta-testers via met name internetprovider XMS, met ook hier op Tweakers een dynamische topicreeks.
Mijn punt is dus dat, ookal is het platform van Tweak nu nog verre van 'af' en nog verder van volwassen, het een goede zaak is dat bedrijven zoals Tweak het blijven proberen om zich te onderscheiden van KPN. 100% onafhankelijkheid bestaat inderdaad niet meer sinds Reggefiber nu van KPN is, maar 99% is goed genoeg als een kleine partij het in 2 grote plaatsen al voor elkaar krijgt om alleen nog afhankelijk te zijn van een ODF aansluiting.
En ja, de kans dat dit op een mislukking uitdraait of dat ook Tweak/Cambrium uiteindelijk weer (al dan niet vijandig) door KPN wordt over genomen is zeker aanwezig, maar nog steeds is dat een betere prestatie dan van bv. een Fiber dat als enige doel heeft om een graantje van de glasvezel- en energiemarkt mee te pikken en daar verder zo weinig mogelijk voor te doen (waardoor ze o.a. de prijs dus ook erg laag kunnen houden).
Dat moet vooral niemand er van weerhouden om toch naar Fiber toe te gaan. Hoe meer mensen op glas, hoe beter

. Maar FEIT blijft dat Tweak in deze nieuwe situatie stukken zelfstandiger is tov. KPN dan bv. Fiber.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.