Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 25 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-09 20:39
svenk91 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:39:
Heeft iemand hier ervaring met de Sanura Flatmate (https://sanura.nl/producten/)?

Ik overweeg die omdat het redelijk betaalbaar is en makkelijk te onderhouden lijkt. Ze claimen een wtw van 40%, niet top of the line maar de meerprijs van bijv. een Joulia Inline voor die laatste 10% is erg groot.

Weet iemand of de Flatmate doet wat die belooft, en of de bouwkwaliteit een beetje gedegen is? Naar het ontwerp kijkend lijkt het mij dat er normaliter aardig wat water naast het systeem valt, maar gezien ik plan het semi in te bouwen zou dat in mijn situatie geen probleem moeten zijn.
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar wel besteld en krijg hem vandaag binnen. Ik woon in een huurwoning, dus dan is dit wel ideaal. Ik hoop dat het doet wat het belooft.

Vorig jaar via Greenchoice een kortingscode van 100,- "gekocht" via hun spaarprogramma. Ik ben inmiddels geen klant meer van hen, maar misschien dat de flatmate nog wel onderdeel is van het spaarprogramma.

[ Voor 10% gewijzigd door Adiposed op 23-05-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
svenk91 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:39:
Heeft iemand hier ervaring met de Sanura Flatmate (https://sanura.nl/producten/)?

Ik overweeg die omdat het redelijk betaalbaar is en makkelijk te onderhouden lijkt. Ze claimen een wtw van 40%, niet top of the line maar de meerprijs van bijv. een Joulia Inline voor die laatste 10% is erg groot.

Weet iemand of de Flatmate doet wat die belooft, en of de bouwkwaliteit een beetje gedegen is? Naar het ontwerp kijkend lijkt het mij dat er normaliter aardig wat water naast het systeem valt, maar gezien ik plan het semi in te bouwen zou dat in mijn situatie geen probleem moeten zijn.
prijs van 900 euro voor dit product. en dat met 40% redement van het koude water, ik vrees dat dit ding gemaakt van pvc eerder al stuk is voordat je het terugverdient hebt.

los dat dit met zijn afmetingen niet in elke standaard dochebak gaat passen. zeker bij oudere 80*80 cm hoge douchebakken gaat deze niet passen omdat het diepliggende deel daar vaak maar circa 68cm en soms zelfs nog minder is. (de unit zelf is echter 75cm groot), dus vooraf goed meten of dat wel echt past.

het idee daarachter is niet slecht en ze hebben hier wel gezorgd dat er geen vervuiling richting het drinkwaterleidingsnet kan gebeuren conform de wettelijke eisen. en ja je bespaart hiermee wel wat energie, gezien de kosten hiervan heb ik echter wel mijn twijfels of dat onder de streep nog voordelig is.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adiposed
MacD007 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:58:
[...]

prijs van 900 euro voor dit product. en dat met 40% redement van het koude water, ik vrees dat dit ding gemaakt van pvc eerder al stuk is voordat je het terugverdient hebt.

los dat dit met zijn afmetingen niet in elke standaard dochebak gaat passen. zeker bij oudere 80*80 cm hoge douchebakken gaat deze niet passen omdat het diepliggende deel daar vaak maar circa 68cm en soms zelfs nog minder is. (de unit zelf is echter 75cm groot), dus vooraf goed meten of dat wel echt past.

het idee daarachter is niet slecht en ze hebben hier wel gezorgd dat er geen vervuiling richting het drinkwaterleidingsnet kan gebeuren conform de wettelijke eisen. en ja je bespaart hiermee wel wat energie, gezien de kosten hiervan heb ik echter wel mijn twijfels of dat onder de streep nog voordelig is.
De zwarte/witte zijn 704 inclusief verzendkosten. De versies met hout zijn inderdaad rond de 900 euro en dat moet je er echt niet aan uit willen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-09 02:32
Adiposed schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:31:
[...]

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar wel besteld en krijg hem vandaag binnen. Ik woon in een huurwoning, dus dan is dit wel ideaal. Ik hoop dat het doet wat het belooft.

Vorig jaar via Greenchoice een kortingscode van 100,- "gekocht" via hun spaarprogramma. Ik ben inmiddels geen klant meer van hen, maar misschien dat de flatmate nog wel onderdeel is van het spaarprogramma.
Als je je ervaringen hier binnenkort kan delen zou dat erg welkom zijn! Vooral betreffende de bouwkwaliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 10:19
Ik zit met het volgende:
ik ben koper van een nieuwbouwwoning, onderdeel van een nog te realiseren nieuwbouwproject van in totaal 80 woningen.
Start bouw verwacht najaar 2024. Mijn woning zal voorzien worden van zonnepanelen, warmtepomp en 200 liter boiler. En geen douche WTW installatie. Navraag bij de projectontwikkelaar geeft dat een douche WTW geen optie is bij de realisatie van de woning. Uiteraard is het wel vrij om zelf een douche WTW installatie in te bouwen.

Ik ben alleen en douche 1 keer per dag.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. is het nog steeds zinvol om een douche WTW aan te sluiten? Er is geen gas (dus daar kan ik ook niet op besparen), maar dus wel besparing op electriciteit mogelijk. Ik neem aan dat aangezien gas 50% besparing oplevert, dit ook voor electriciteit geldt (50%). Maar hoe zit het dan met de zonnepanelen? Douche je als zon schijnt dan douche je toch al zonder stroomverbruik? En als je doucht als het donker is?

2. Achteraf douche WTW inbouwen is lastig zegt men. Maar de bouwer doet het niet (past niet in het project). Zelf doen kan natuurlijk, maar ik ben geen klusser op dat gebied. Of toch proberen? En wanneer (in de bouwfase) laat je zoiets doen? Heeft het geen nadelig effect op andere aspecten van de woning (waar de bouwer dan moeilijk over kan gaan doen?)

3. Wat moet ik qua kosten aan denken, bij plaatsen van een verticale douche WTW?

4. Zijn er subsidie mogelijkheden voor de aanschaf douche WTW installatie mogelijk? Zo ja hoe werkt dat?

5. Zijn er merken/modellen verticale douche WTW systemen die populair zijn/goed bevallen? Zo ja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@pastafan wellicht kan je wat inspiratie uit mijn nieuwbouw-retrofit in Proton_ in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?" halen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 13:04
Grote fan van douche WTWs maar als je alleen bent is het financieel echt weggegooid geld vrees ik. Heb het ooit eens berekend, als je 12 minuten douchet per dag en je electriciteit kost 20c/kWh en je kan het voor €1000 installeren (wat geen evidentie is), dan nog is het rendement maar 2.5%, niets om over naar huis te schrijven. Je zou 63kg CO2 besparen per jaar (veronderstelling warmtepomp), wat nog niet het equivalent is van één benzinetank oprijden ...

[ Voor 10% gewijzigd door Danferno op 26-05-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
pastafan schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:32:
1. is het nog steeds zinvol om een douche WTW aan te sluiten? Er is geen gas (dus daar kan ik ook niet op besparen), maar dus wel besparing op electriciteit mogelijk. Ik neem aan dat aangezien gas 50% besparing oplevert, dit ook voor electriciteit geldt (50%). Maar hoe zit het dan met de zonnepanelen? Douche je als zon schijnt dan douche je toch al zonder stroomverbruik? En als je doucht als het donker is?
Omdat je een voorraadvat met douchewater (SWW) hebt, zijn de momenten van douchen en warm water maken onafhankelijk van elkaar.
Met de juiste instellingen kun je (op de donkere wintermaanden na) altijd op zonnestroom douchen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:21
pastafan schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:32:
Ik zit met het volgende:
ik ben koper van een nieuwbouwwoning, onderdeel van een nog te realiseren nieuwbouwproject van in totaal 80 woningen.
Start bouw verwacht najaar 2024. Mijn woning zal voorzien worden van zonnepanelen, warmtepomp en 200 liter boiler. En geen douche WTW installatie. Navraag bij de projectontwikkelaar geeft dat een douche WTW geen optie is bij de realisatie van de woning. Uiteraard is het wel vrij om zelf een douche WTW installatie in te bouwen.

Ik ben alleen en douche 1 keer per dag.

Nu heb ik de volgende vragen:

2. Achteraf douche WTW inbouwen is lastig zegt men. Maar de bouwer doet het niet (past niet in het project). Zelf doen kan natuurlijk, maar ik ben geen klusser op dat gebied. Of toch proberen? En wanneer (in de bouwfase) laat je zoiets doen? Heeft het geen nadelig effect op andere aspecten van de woning (waar de bouwer dan moeilijk over kan gaan doen?)

3. Wat moet ik qua kosten aan denken, bij plaatsen van een verticale douche WTW?

4. Zijn er subsidie mogelijkheden voor de aanschaf douche WTW installatie mogelijk? Zo ja hoe werkt dat?

5. Zijn er merken/modellen verticale douche WTW systemen die populair zijn/goed bevallen? Zo ja, welke?
Denk ook aan de toekomst, bestaat er kans tot gezinsuitbreiding dan wordt het plaatje al snel anders, leef je er eenmaal dan gaat een ingrijpend verbouwing zoals deze niet snel meer gebeuren.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 27-05-2024 12:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
Andrehj schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:24:
[...
Met de juiste instellingen kun je (op de donkere wintermaanden na) altijd op zonnestroom douchen.
Kun je dat uitleggen? Ik bedoel over welke instellingen heb je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Toch nog even 2 vervolgvragen van mij:

1. Is het zinvol om bij een warmtepomp en 200L water een douche WTW installatie te (laten) installeren?
(dit omdat douchen en warm water maken gescheiden is, zoals door @Andrehj is aangegeven).

2. Zo ja: waar dient deze te worden geplaatst (voor / na boiler systeem?). Daarmee bedoel ik, tussen welke 2 elementen: (tussen douchekraan en boiler, of juist tussen boiler en warmtepomp)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

Wuursj

want worst is al bezet

pastafan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:14:
Toch nog even 2 vervolgvragen van mij:

1. Is het zinvol om bij een warmtepomp en 200L water een douche WTW installatie te (laten) installeren?
(dit omdat douchen en warm water maken gescheiden is, zoals door @Andrehj is aangegeven).
Juist met een boiler een goed idee. Ook al maak je op een ander moment het water warm, met lauw ipv koud water de boiler in, koelt je boiler minder af door een douchebeurt en hoeft die dus minder op te warmen.
En waarom ie nou zo goed geschikt is voor een boiler: eigenlijk ben je de boiler capaciteit ook nog eens indirect aan het vergroten waardoor de ingestelde temperatuur omlaag zou kunnen bij gelijkblijvende vraag. Hogere COP, lagere stilstandverliezen: Extra bonus!
2. Zo ja: waar dient deze te worden geplaatst (voor / na boiler systeem?). Daarmee bedoel ik, tussen welke 2 elementen: (tussen douchekraan en boiler, of juist tussen boiler en warmtepomp)?
Er zijn grofweg twee opties:
1. Tussen binnen komend koud water en koud water aansluiting van de douchekraan zodat je lauw water bijmengt ipv koud water waardoor je minder van je warme water gaat gebruiken
2. Tussen binnen komend koud water en ingang boiler zodat er lauw water de boiler in gaat die minder opgewarmd hoeft te worden

Het allerbeste is om beide opties te doen.
Maar als je er maar 1 wilt of kunt doen: Met een boiler op circa 50 graden, zal je vrij weinig koud water bij mengen en heeft optie 2 een groter effect.

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 27-05-2024 14:43 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

Wuursj

want worst is al bezet

pastafan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:10:
[...]

Boiler laten opwarmen als de zon schijnt. Hier warmt de boiler tussen 11:00 tot max 17:00 op en dan is er een behoorlijk deel van het jaar genoeg PV voor handen. Het kan uiteraard nog veel slimmer met domotica.

[ Voor 26% gewijzigd door Wuursj op 27-05-2024 14:45 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
pastafan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:10:
Die vraag is hier off-topic en kun je beter in een wp-topic stellen (of, nog beter, je daar even inlezen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
pastafan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:14:
Volgens mij is dat zo'n beetje het meest besproken onderwerp in dit topic. Even teruglezen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Wuursj schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Juist met een boiler een goed idee. Ook al maak je op een ander moment het water warm, met lauw ipv koud water de boiler in, koelt je boiler minder af door een douchebeurt en hoeft die dus minder op te warmen.
En waarom ie nou zo goed geschikt is voor een boiler: eigenlijk ben je de boiler capaciteit ook nog eens indirect aan het vergroten waardoor de ingestelde temperatuur omlaag zou kunnen bij gelijkblijvende vraag. Hogere COP, lagere stilstandverliezen: Extra bonus!

[...]

Er zijn grofweg twee opties:
1. Tussen binnen komend koud water en koud water aansluiting van de douchekraan zodat je lauw water bijmengt ipv koud water waardoor je minder van je warme water gaat gebruiken
2. Tussen binnen komend koud water en ingang boiler zodat er lauw water de boiler in gaat die minder opgewarmd hoeft te worden

Het allerbeste is om beide opties te doen.
Maar als je er maar 1 wilt of kunt doen: Met een boiler op circa 50 graden, zal je vrij weinig koud water bij mengen en heeft optie 2 een groter effect.
Ik heb eigenlijk wel interesse in 1 of beide opties. Maar zoals gezegd het is een nieuwbouwwoning, de bouwer levert het niet als optie (dus ik zou zelf aan de slag moeten of een installateur gaan zoeken die het tijdens de bouw gaat doen). Heeft iemand tips over bij wie ik nu verder er bij moet betrekken/ informatie moet vragen? (energie advies bureau of iets dergelijks)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 17:06
pastafan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:43:
[...]

Ik heb eigenlijk wel interesse in 1 of beide opties. Maar zoals gezegd het is een nieuwbouwwoning, de bouwer levert het niet als optie (dus ik zou zelf aan de slag moeten of een installateur gaan zoeken die het tijdens de bouw gaat doen). Heeft iemand tips over bij wie ik nu verder er bij moet betrekken/ informatie moet vragen? (energie advies bureau of iets dergelijks)?
Mag je tijdens de bouw dit door een derde partij laten doen? Ik verwacht het niet.
Je zult goed moeten kijken of je ergens in het traject van de afvoer die DWTW kan plaatsen. (en ze er niet een toilet op hebben aangesloten)
Ik heb na flink zeuren de bouwer zover gekregen dat ze het in het project hebben geplaatst. Kostte wel een vermogen, maar de badkamer zat in de oplevering en daarna wil je niet de vloer en muren weer open maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Goof2000 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:39:
[...]

Mag je tijdens de bouw dit door een derde partij laten doen? Ik verwacht het niet.
Je zult goed moeten kijken of je ergens in het traject van de afvoer die DWTW kan plaatsen. (en ze er niet een toilet op hebben aangesloten)
Ik heb na flink zeuren de bouwer zover gekregen dat ze het in het project hebben geplaatst. Kostte wel een vermogen, maar de badkamer zat in de oplevering en daarna wil je niet de vloer en muren weer open maken.
Klopt inderdaad de bouwer laat dit niet zo maar toe (ivm verzekering kwestie).
Hoe heb jij het dan toch voor elkaar gekregen dat de bouwer het zelf de DWTW hebben geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
pastafan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:53:
[...]

Klopt inderdaad de bouwer laat dit niet zo maar toe (ivm verzekering kwestie).
Hoe heb jij het dan toch voor elkaar gekregen dat de bouwer het zelf de DWTW hebben geplaatst?
Veel praten, zo heb ik meer dingen voor elkaar gekregen die eerst niet konden. Zelfs nog 1000 euro van een uitbouw af gekletst omdat die prijs echt te gek werd. (gevraagd of ze het nog een keer opnieuw wilde calculeren omdat die prijs wel fout moest zijn tov de prijzen uit de optielijst) Ik kan natuurlijk geen succes garanderen, zeker niet in de huidige markt waar ze kunnen zeggen, voor jou 10 andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Goof2000 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:26:
[...]

Veel praten, zo heb ik meer dingen voor elkaar gekregen die eerst niet konden. Zelfs nog 1000 euro van een uitbouw af gekletst omdat die prijs echt te gek werd. (gevraagd of ze het nog een keer opnieuw wilde calculeren omdat die prijs wel fout moest zijn tov de prijzen uit de optielijst) Ik kan natuurlijk geen succes garanderen, zeker niet in de huidige markt waar ze kunnen zeggen, voor jou 10 andere.
Ik vind het wel bijzonder. Mag ik vragen of het om één woning ("jouw"woning), of een geheel project? laat ik het zo zeggen, ik heb er een hard hoofd in dat de projectontwikkelaar naar mij gaat luisteren tijdens het proberen te beinvloeden van 30 woningen... Maar het is te proberen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
pastafan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:13:
[...]

Ik vind het wel bijzonder. Mag ik vragen of het om één woning ("jouw"woning), of een geheel project? laat ik het zo zeggen, ik heb er een hard hoofd in dat de projectontwikkelaar naar mij gaat luisteren tijdens het proberen te beinvloeden van 30 woningen... Maar het is te proberen natuurlijk...
Projectbouw, we hadden een kopersbegeleider waarbij je de opties moest bespreken/doorgeven. Misschien had ik geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Goof2000 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:02:
[...]

Projectbouw, we hadden een kopersbegeleider waarbij je de opties moest bespreken/doorgeven. Misschien had ik geluk.
Dat denk ik ook. Zelfde situatie bij mij, ook een kopersbegeleider. Maar die zegt nee tegen WTW (zowel voor douche als voor ventilatie). En nog eens nee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adiposed
svenk91 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Als je je ervaringen hier binnenkort kan delen zou dat erg welkom zijn! Vooral betreffende de bouwkwaliteit :)
Ik heb het helaas moeten retourneren, omdat de aansluitingen op mijn douche te klein waren om het apparaat op aan te sluiten. Ik kon dingen kopen om het te laten passen, maar dat vond ik al in al teveel geld gaan kosten. Ik ga dan toch liever voor een airco met verwarmfunctie. Dat bespaart nog meer dan die 30% (heb zonnepanelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:21
Adiposed schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Ik heb het helaas moeten retourneren, omdat de aansluitingen op mijn douche te klein waren om het apparaat op aan te sluiten. Ik kon dingen kopen om het te laten passen, maar dat vond ik al in al teveel geld gaan kosten. Ik ga dan toch liever voor een airco met verwarmfunctie. Dat bespaart nog meer dan die 30% (heb zonnepanelen).
Elke airco kan verwarmen tegenwoordig.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 07:44
Inmiddels hier de Technea DWTW beneden gehangen, naast de afvoerpijp van de bovenverdieping.
In totaal is de koudwaterleiding van een meter of 4 naar een 12 meter gegaan exclusief de DWTW.

Gisteren gedoucht zonder dat de afvoer via de DWTW liep en er was wel wat flow verlies.
Vandaag ook de afvoer aangesloten vanuit de douche (ruime 3 meter) en je voelt wanneer de koudwaterleiding begint op te warmen. De flow gaat omhoog (jaren 60 huis met lange warmwaterleiding waarvan een meter of 8 in 12mm uitgevoerd) en ook de temperatuur.

Ingaande temperatuur is 17 graden en na de DWTW is deze 32 graden na een paar minuten.
(Het water loopt eerst over de douchevloer 1,40m die op de beton gelijmd ligt. Achteraf had ik hier wedi platen tussen moeten leggen)

Nu had ik verwacht dat de thermostatische mengkraan de temperatuur wel zou handhaven maar ik heb de knop een stuk meer naar koud moeten draaien om dezelfde temperatuur te handhaven.
Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
elektriekert schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:03:
Inmiddels hier de Technea DWTW beneden gehangen, naast de afvoerpijp van de bovenverdieping.
In totaal is de koudwaterleiding van een meter of 4 naar een 12 meter gegaan exclusief de DWTW.

Gisteren gedoucht zonder dat de afvoer via de DWTW liep en er was wel wat flow verlies.
Vandaag ook de afvoer aangesloten vanuit de douche (ruime 3 meter) en je voelt wanneer de koudwaterleiding begint op te warmen. De flow gaat omhoog (jaren 60 huis met lange warmwaterleiding waarvan een meter of 8 in 12mm uitgevoerd) en ook de temperatuur.

Ingaande temperatuur is 17 graden en na de DWTW is deze 32 graden na een paar minuten.
(Het water loopt eerst over de douchevloer 1,40m die op de beton gelijmd ligt. Achteraf had ik hier wedi platen tussen moeten leggen)

Nu had ik verwacht dat de thermostatische mengkraan de temperatuur wel zou handhaven maar ik heb de knop een stuk meer naar koud moeten draaien om dezelfde temperatuur te handhaven.
Iemand ervaring mee?
Hoe oud is die kraan? En hoe heet staat je SWW?

Ik heb hier wel dat de mengkraan niet exact een temperatuur vast houdt, maar dat merk ik alleen als ik de boiler wat heter zet (van 48 naar 58 graden). Maar dat is niet enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Zwartoog schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:42:
[...]

Ik heb hier wel dat de mengkraan niet exact een temperatuur vast houdt, maar dat merk ik alleen als ik de boiler wat heter zet (van 48 naar 58 graden). Maar dat is niet enorm.
Kraan is 3 jaar oud (Avital, Hornbach eigen merk meen ik) SWW staat nog op 60.
Ik heb vanochtend het gasgebruik gemeten over 5 minuten en hoe snel ik een emmer water vol heb op 38 graden. Ik verwacht namelijk de temp wat omlaag te kunnen schroeven om hetzelfde debiet te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Zwartoog schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:42:
[...]

Wellicht dat ik buiten het "stelbereik" van de kraan val. Dat is overigens een aanname

Edit:
Deze ochtend weer eens gemeten.
Het lauwe water wordt na een paar minuten opgewarmd naar 36 graden.
SWW aanvoer = 60 graden

Met de mengkraan op de standaard instelling (voor de metingen) was na 5 minuten een winst van 24% in gasverbruik te zien.

Hierbij was het water wel 43 graden i.p.v. de gebruikelijke 39graden (die ik zelf in had gesteld bij plaatsing)

Het SWW heb ik nu op 55 gezet.
Eens kijken wat de volgende meting doet

Edit 2: De flow was gelijk gebleven.

[ Voor 36% gewijzigd door elektriekert op 08-06-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
elektriekert schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:09:
[...]

Wellicht dat ik buiten het "stelbereik" van de kraan val. Dat is overigens een aanname

Edit:
Deze ochtend weer eens gemeten.
Het lauwe water wordt na een paar minuten opgewarmd naar 36 graden.
SWW aanvoer = 60 graden

Met de mengkraan op de standaard instelling (voor de metingen) was na 5 minuten een winst van 24% in gasverbruik te zien.

Hierbij was het water wel 43 graden i.p.v. de gebruikelijke 39graden (die ik zelf in had gesteld bij plaatsing)

Het SWW heb ik nu op 55 gezet.
Eens kijken wat de volgende meting doet

Edit 2: De flow was gelijk gebleven.
Ik vind het wel flinke uitschieters, maar ik moet eerlijk zeggen dat ook na een legionella-run (70 graden doet ie dan hier 8)7) de knop ook een stuk kouder moet. Het is hier niet zo'n probleem, aangezien toch iedereen op een andere temperatuur douched, en de kinderen niet meer klein zijn.

Wel mooi om je besparing gelijk te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Zwartoog schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:35:
[...]

Ik vind het wel flinke uitschieters, maar ik moet eerlijk zeggen dat ook na een legionella-run (70 graden doet ie dan hier 8)7) de knop ook een stuk kouder moet. Het is hier niet zo'n probleem, aangezien toch iedereen op een andere temperatuur douched, en de kinderen niet meer klein zijn.

Wel mooi om je besparing gelijk te zien :)
Geen idee wat een mengkraan normaal doet binnen het stelbereik aan temperatuur verschil, maar het lijkt mij dan toch wel aannemelijk dat ik het stelbereik van de mengkraan moet aanpassen.
Wij douchen met CV dus zullen verder geen temperatuurschommelingen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

elektriekert schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:43:
[...]

Geen idee wat een mengkraan normaal doet binnen het stelbereik aan temperatuur verschil, maar het lijkt mij dan toch wel aannemelijk dat ik het stelbereik van de mengkraan moet aanpassen.
Wij douchen met CV dus zullen verder geen temperatuurschommelingen hebben.
Een mengkraan gaat vol aan op warm. Er wordt koud bijgemengd tot de ingestelde temperatuur bereikt is.

De dure kraan doet dit heel erg snel, de goedkope geeft schommelingen. (Veel kalk geeft ook problemen.)

Dus ga je nu bijmengen met DWTW water (veel warmer dan normaal) dan wordt dat een stuk moeilijker voor de kraan.

Overigens sommige cv ketels hebben er moeite mee als ze warm water aangeleverd krijgen. Ketel wordt te warm gaat uit. Ketel koelt af gaat weer. Wordt te heet, gaat weer uit. En dat kan schommelingen geven.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Seafarer schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:15:
[...]

Een mengkraan gaat vol aan op warm. Er wordt koud bijgemengd tot de ingestelde temperatuur bereikt is.

De dure kraan doet dit heel erg snel, de goedkope geeft schommelingen. (Veel kalk geeft ook problemen.)

Dus ga je nu bijmengen met DWTW water (veel warmer dan normaal) dan wordt dat een stuk moeilijker voor de kraan.

Overigens sommige cv ketels hebben er moeite mee als ze warm water aangeleverd krijgen. Ketel wordt te warm gaat uit. Ketel koelt af gaat weer. Wordt te heet, gaat weer uit. En dat kan schommelingen geven.
De CV zelf wordt niet gevoed door de DWTW.
Deze hangt een aardig eindje weg (geen ideale situatie)

Nadat ik de CV temp terug heb gebracht naar 55 graden is het rendement zo'n 30% met nog steeds een aanvoer van 43 graden met de knop op 38.

Inmiddels de instelling aangepast naar 38.

Moet nu nog eens meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

elektriekert schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:37:
[...]

Nadat ik de CV temp terug heb gebracht naar 55 graden is het rendement zo'n 30% met nog steeds een aanvoer van 43 graden met de knop op 38.

Moet nu nog eens meten.
Ik heb me wel eens wijs laten maken dat er ook thermostaat kranen zijn die het warme water kunnen knijpen om beter te regelen. Maar ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Seafarer schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:15:
[...]

Even hierop inhaken: wat is een "dure", ofwel goede kraan?

Een Grohe bvbegint bij ca 60 euro, maar loopt op tot 300 euro. Mij is niet duidelijk wanneer je meer gaat betalen voor design dan voor functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
elektriekert schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:37:
[...]

Moet nu nog eens meten.
Laatste update:

Met de thermostaatkraan gecorrigeerd blijft de flow constant en het rendement rond de 30%
Ook wel logisch dat met een lagere temperatuur van de kraan het rendement ongeveer gelijk blijft.
Het betreft de Shower tube-17

Het enige verschil was de ketel van 60 naar 55 graden instellen. Dit leverde een kleine 5% op van 24,5 naar 29,5%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:38:
[...]

Even hierop inhaken: wat is een "dure", ofwel goede kraan?

Een Grohe bvbegint bij ca 60 euro, maar loopt op tot 300 euro. Mij is niet duidelijk wanneer je meer gaat betalen voor design dan voor functionaliteit.
Ik dacht de Grohe turbostat modellen. Die reageren heel snel. Maar 60 euro voor een grohe? is niet veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
elektriekert schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:49:
[...]

Laatste update:

Met de thermostaatkraan gecorrigeerd blijft de flow constant en het rendement rond de 30%
Ook wel logisch dat met een lagere temperatuur van de kraan het rendement ongeveer gelijk blijft.
Het betreft de Shower tube-17

Het enige verschil was de ketel van 60 naar 55 graden instellen. Dit leverde een kleine 5% op van 24,5 naar 29,5%
Ik vind het een heel net rendement, gezien de tube-17 ipv de veelgebruikte tube-21, en alleen op de koudwaterinlaat van je douchekraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Zwartoog schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:15:
[...]

Ik vind het een heel net rendement, gezien de tube-17 ipv de veelgebruikte tube-21, en alleen op de koudwaterinlaat van je douchekraan.
Ik was van 25% uitgegaan vanwege de grootte van de douchevloer die veel massa heeft en de warmte goed weggeleid, en de afstand van de DWTW speelt ook wel mee.

Maar als ik naar de specs kijk zit er qua rendement niet extreem veel verschil in.
Die laatste 40cm van de 21 doet niet super veel meer.

Al met al is ie inclusief alle materialen in 4 jaar terug verdiend met de huidige prijzen.

In principe slijt hij niet dus zal toch wat opleveren op langer termijn :Y

Ook nog een leuk feitje:
Vorig jaar Augustus de Nefit Ecomline met boilervat verwijderd. Dat vreet een hoop extra gas om die op temperatuur te houden.
Na vervanging van de ketel is het gasverbruik voor SWW met bijna 25% omlaag gegaan.
En van het overgebleven verbruik nu nog bijna 30%

Best een aardige vermindering.

Edit:
Overigens kon ik de tube-21 net niet kwijt in de hoogte i.v.m. inbouw reservoir e.d.
Ander had ik deze wel genomen

[ Voor 23% gewijzigd door elektriekert op 11-06-2024 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:33
Ik ben aan het kijken naar een verticale douche WTW. We zijn nu de keuken aan het verbouwen, de afvoer vanuit de badkamer loopt in de hoek van de keuken naar beneden. Een ideaal moment dus om dit in te bouwen. Ik heb een aantal vragen:

1. Door de afvoer loopt zowel bad als douche als wastafel. Ik weet dat de fabrikanten (Technea, maar ook Itho Daalderop, Luxxor QBlue, etc.) aangeven dat alleen de douche erop mag ivm vervuiling door scheerzeep en tandpasta. Ik lees in reacties hier dat dat in de praktijk prima kan en geen problemen geeft. @AUijtdehaag , @Cpt00kirk , @drielp , @SmoothTweaker, @Proton_, @Verwijderd hebben ook de wastafel aangesloten op de WTW lees ik, wellicht anderen ook. Ervaren jullie problemen met vervuiling door tandpasta etc? Maken jullie 'm ooit schoon of hebben jullie dat nog nooit gedaan?

2.Weet iemand wat ongeveer de diameter van de turbo rotator van Technea is? Het geheel moet in een loof komen dus als ie erg groot is, wordt de koof wel heel breed. Andere merken hebben dat veelal niet, maakt die rotator veel verschil in de werking? Ik zal waarschijnlijk voor de 170 cm pijp gaan omdat ik voor de 210cm pijp net wat ruimte tekort kom.

3. Volgens de fabrikanten moet de WTW altijd bereikbaar blijven. Omdat deze bij mij in de hoek van de keuken komt waar de keuken tegenaan gebouwd wordt, is dat een punt van aandacht. Ik kan een koof met afneembaar zijpaneeltje maken vanaf het aanrechtblad omhoog en achterin het keukenkastje een paneel maken waar door ie toegankelijk is aan de onderkant. Maar hem er helemaal uithalen zal wel moeizaam zijn. Moeten jullie er regelmatig bij als ie eenmaal ingebouwd is? Of is het set and forget?

4. Ik zie dat Luxxor ook een douche WTW heeft van 168 cm lengte en nog een kleinere van 127cm. Heeft iemand ervaring met dit merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
koksie schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:10:
Ik ben aan het kijken naar een verticale douche WTW. We zijn nu de keuken aan het verbouwen, de afvoer vanuit de badkamer loopt in de hoek van de keuken naar beneden. Een ideaal moment dus om dit in te bouwen. Ik heb een aantal vragen:

1. Door de afvoer loopt zowel bad als douche als wastafel. Ik weet dat de fabrikanten (Technea, maar ook Itho Daalderop, Luxxor QBlue, etc.) aangeven dat alleen de douche erop mag ivm vervuiling door scheerzeep en tandpasta. Ik lees in reacties hier dat dat in de praktijk prima kan en geen problemen geeft. @AUijtdehaag , @Cpt00kirk , @drielp , @SmoothTweaker, @Proton_, @Verwijderd hebben ook de wastafel aangesloten op de WTW lees ik, wellicht anderen ook. Ervaren jullie problemen met vervuiling door tandpasta etc? Maken jullie 'm ooit schoon of hebben jullie dat nog nooit gedaan?

2.Weet iemand wat ongeveer de diameter van de turbo rotator van Technea is? Het geheel moet in een loof komen dus als ie erg groot is, wordt de koof wel heel breed. Andere merken hebben dat veelal niet, maakt die rotator veel verschil in de werking? Ik zal waarschijnlijk voor de 170 cm pijp gaan omdat ik voor de 210cm pijp net wat ruimte tekort kom.

3. Volgens de fabrikanten moet de WTW altijd bereikbaar blijven. Omdat deze bij mij in de hoek van de keuken komt waar de keuken tegenaan gebouwd wordt, is dat een punt van aandacht. Ik kan een koof met afneembaar zijpaneeltje maken vanaf het aanrechtblad omhoog en achterin het keukenkastje een paneel maken waar door ie toegankelijk is aan de onderkant. Maar hem er helemaal uithalen zal wel moeizaam zijn. Moeten jullie er regelmatig bij als ie eenmaal ingebouwd is? Of is het set and forget?

4. Ik zie dat Luxxor ook een douche WTW heeft van 168 cm lengte en nog een kleinere van 127cm. Heeft iemand ervaring met dit merk?
2. Hij is niet superbreed, maar de vraag is waar je hem wilt plaatsen. Je kunt de rotator hoog zetten, dan eerst een stuk PVC verticaal, en dan in je DWTW. Of een paar 45-graden stukken gebruiken ipv de rotator. De functie van de rotator is dat het water langs de rand van de pijp gaat circuleren, en dus maximaal contact maakt.

Ik begrijp alleen niet hoe je hem wilt monteren. 210 is te lang zeg je, maar ik hoop dat je keuken niet heel laag is.

3. Bereikbaarheid heeft vooral te maken met lekinspectie e.d.. Ofwel, sluit hij nog goed aan op de afvoer, kun je de waterleiding onder/boven inspecteren e.d. De onderkant van mijn DWTW is ook niet bereikbaar: knietje erop en leiding omhoog, tijdje aangekeken dat het niet lekt (deed het wel in het begin, helaas), en daarna de koof dicht gemaakt. Als er echt een probleem is, zaag ik hem wel weer open :)

Wat wel belangrijk is, is dat de keerklep bereikbaar blijft voor afsluiting en inspectie. Maar die keerklep mag ook op een bereikbare plaats zitten, als er maar geen aftakkingen naar andere tappunten gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:19
@koksie

Woon ondertussen in een ander huis maar in al die jaren dat we de heatpipe gebruikte nooit problemen gehad.
Heb verder even een blad gevonden uit Engeland maar met op het oog hetzelfde onderdeel met wat maten.

https://recoup.co.uk/docu...EX-Installation_Guide.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Cpt00kirk schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:47:
@koksie

Woon ondertussen in een ander huis maar in al die jaren dat we de heatpipe gebruikte nooit problemen gehad.
Heb verder even een blad gevonden uit Engeland maar met op het oog hetzelfde onderdeel met wat maten.

https://recoup.co.uk/docu...EX-Installation_Guide.pdf
Thanks, hoe lang woonde je in het huis waar de heatpipe geinstalleerd was? Welke had je, de Technea?

Bedankt voor de .pdf, hij is dus 15cm in doorsnede obv de tekening. De afvoer zit bij mij echt strak tegen de muur gemonteerd dus die zal er niet oppassen. Is de WTW ook te gebruiken zonder turbo rotator?
Zwartoog schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:43:
[...]

2. Hij is niet superbreed, maar de vraag is waar je hem wilt plaatsen.

Ik begrijp alleen niet hoe je hem wilt monteren. 210 is te lang zeg je, maar ik hoop dat je keuken niet heel laag is.
De Turbo Rotator is met zijn 15 cm breedte te breed op de plek waar de afvoer nu zit, dat is in de hoek ban de keuken waar nog een koof omheen moet ook, dus dat is een flinke hap uit het aanrecht.Ik ben nog niet zeker of dat past.

Het plafond is wel 255 hoog maar er steekt een buis van de MV een stuk uit, vlak naast de afvoerpijp, en aan de onderkant zit een verbinding met de gootsteen van de keuken. Dus aan de onderkant mis ik daardoor ook al 30 cm. Er blijft dus waarschijnlijk net te weinig plek over voor een 210cm pijp, die een inbouwhoogte van 224,5cm heeft. Maar ik ga dat nog checken met de installateur.

Zie ook de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqQN4nHOIwn0FGVOcVIQIgBADq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2tNeMksCeXgzqXYqNDnGrNd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tq6JhnIdNw6NvUtThNz3dohqcOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiCWT08c6WFWXOscyu9TuV7U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUlJofLlThEoUT4-3EIjVrhuOaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEsl7ch3bQPwJxMg0LcfgebH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVbaf0UFr6W8gtgmDn1mL76DGiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eKraSAwxQghqHfBembdjewS.jpg?f=fotoalbum_large
3. Bereikbaarheid heeft vooral te maken met lekinspectie e.d.. Ofwel, sluit hij nog goed aan op de afvoer, kun je de waterleiding onder/boven inspecteren e.d. De onderkant van mijn DWTW is ook niet bereikbaar: knietje erop en leiding omhoog, tijdje aangekeken dat het niet lekt (deed het wel in het begin, helaas), en daarna de koof dicht gemaakt. Als er echt een probleem is, zaag ik hem wel weer open :)

Wat wel belangrijk is, is dat de keerklep bereikbaar blijft voor afsluiting en inspectie. Maar die keerklep mag ook op een bereikbare plaats zitten, als er maar geen aftakkingen naar andere tappunten gaat.
Ik ben van plan een koof te maken boven het aanrechtblad die open te schroeven is en in het keukenkastje een achterwant die eruit kan om bij de pijp te komen. Zodat hij aan de onderkant los te maken is en dan via de koof aan de bovenkant er min of meer uitgetild kan worden. Vast niet hoe het bedoeld is, maar als ie toch als het goed is nooit open hoeft, dan durf ik het wel aan. Enige is dat ik een 210cm pijp er zo niet uit ga krijgen, een 170cm pijp denk ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:19
koksie schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:24:
[...]

Thanks, hoe lang woonde je in het huis waar de heatpipe geinstalleerd was? Welke had je, de Technea?

Bedankt voor de .pdf, hij is dus 15cm in doorsnede obv de tekening. De afvoer zit bij mij echt strak tegen de muur gemonteerd dus die zal er niet oppassen. Is de WTW ook te gebruiken zonder turbo rotator?

[...]
zon tien jaar hebben we deze Technea in het huis gebruikt met wastafel aangesloten, tevens was de rotator toen nog niet uitgevonden en hebben we deze dus zonder aangesloten. dus zonder kan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
koksie schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:24:
[...]

[...]

De Turbo Rotator is met zijn 15 cm breedte te breed op de plek waar de afvoer nu zit, dat is in de hoek ban de keuken waar nog een koof omheen moet ook, dus dat is een flinke hap uit het aanrecht.Ik ben nog niet zeker of dat past.

Het plafond is wel 255 hoog maar er steekt een buis van de MV een stuk uit, vlak naast de afvoerpijp, en aan de onderkant zit een verbinding met de gootsteen van de keuken. Dus aan de onderkant mis ik daardoor ook al 30 cm. Er blijft dus waarschijnlijk net te weinig plek over voor een 210cm pijp, die een inbouwhoogte van 224,5cm heeft. Maar ik ga dat nog checken met de installateur.

Zie ook de foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ik ben van plan een koof te maken boven het aanrechtblad die open te schroeven is en in het keukenkastje een achterwant die eruit kan om bij de pijp te komen. Zodat hij aan de onderkant los te maken is en dan via de koof aan de bovenkant er min of meer uitgetild kan worden. Vast niet hoe het bedoeld is, maar als ie toch als het goed is nooit open hoeft, dan durf ik het wel aan. Enige is dat ik een 210cm pijp er zo niet uit ga krijgen, een 170cm pijp denk ik wel.
Helder! Het probleem van de rotator is dat deze een aansluiting opzij heeft, zie de 50 mm pijp links hier (die recht naar boven is de beluchter - die moet hoger zitten dan het bad):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fs1VT-loFvpjGZCGFD_yhF7IlL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYESuZHfncKu0arZ7fNyZYMq.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet is de diameter van de rotator niet echt het probleem, is maar iets breder dan de pijp.

Wat je dus sowieso kunt proberen, is of je de rotator in de badkamer kunt monteren. Een bad heeft meestal toch een horizontale afvoer, zet die op de rotator en dan met een verticaal verlengstuk naar beneden. Moet het natuurlijk wel allemaal net uitkomen.

Voorheen bestonden en er geen rotators, en werd het met 2 45-gradenbochtjes gedaan, zoals hier:
woeta in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

Misschien is dat beter te passen?

Over de impact van de rotator is ook al een en ander geschreven in dit topic, vooral in het begin of je die extra 50 euro (moest je los kopen) terug verdient. Als ik het mij goed herinner, was het effect beperkt, zolang je kunt voorkomen dat het afvoerwater recht omlaag stort.

Edit: even over mijn foto: zoals je ziet, heb je toch ruimte nodig om de waterleiding te koppelen, deze is al breder dan de rotator. Als je alles de goede kant op draait, dan is de rotator an sich dus geen beperking qua grootte. De aansluting van de afvoer kan ook nog compacter: in plaats van de schuifmof die ik had, een 90 graden knie met rubber ring erop (let op, kan zijn dat je dan bij PP-afvoer uit komt - dat is prima, maar let erop dat je deze niet kunt verlijmen met PVC, dus met rubber ring aansluiten op PVC dan).

Ik zou gewoon die DWTW kopen, rotator krijg je erbij tegenwoordig, en dan gaan puzzelen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Zwartoog op 14-06-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:42
@koksie
Hier nog een oude handleiding waarbij 2 45-graden bochtjes als rotator wordt gebruikt.
https://www.eco-logisch.n...ievoorschrift_rv16-v3.pdf

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Cpt00kirk schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:17:
[...]

zon tien jaar hebben we deze Technea in het huis gebruikt met wastafel aangesloten, tevens was de rotator toen nog niet uitgevonden en hebben we deze dus zonder aangesloten. dus zonder kan prima.
Helder, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Blackraven schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:52:
@koksie
Hier nog een oude handleiding waarbij 2 45-graden bochtjes als rotator wordt gebruikt.
https://www.eco-logisch.n...ievoorschrift_rv16-v3.pdf
Thanks! Dat gaat dan ten kosten van de hoogte zie ik, waardoor het dan zeker maximaal een 170cm zou moeten zijn om te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Zwartoog schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:34:
[...]
Helder! Het probleem van de rotator is dat deze een aansluiting opzij heeft, zie de 50 mm pijp links hier (die recht naar boven is de beluchter.
Zoals je ziet is de diameter van de rotator niet echt het probleem, is maar iets breder dan de pijp.
Ah, de rotator valt wel mee inderdaad. De zij-aansluiting kan ik hoop ik nog wel wegwerken, er moet een horizontale koof tegen het plafond komen voor de afvoer van de afzuigkap dus daar zou ruimte inzitten om de zij-aansluiting weg te werken.
Wat je dus sowieso kunt proberen, is of je de rotator in de badkamer kunt monteren.
De badkamer zelf gaan we pas over een jaar of langer vervangen, dus daar kan ik nu nog niets doen. Het zal allemaal in de keuken zelf moeten komen.
Voorheen bestonden en er geen rotators, en werd het met 2 45-gradenbochtjes gedaan, zoals hier:

Deze oplossing is wel slanker maar dan wel weer hoger. De lengte is al krap, dus ik denk dat dat niet gaat passen.
... zolang je kunt voorkomen dat het afvoerwater recht omlaag stort.
Dat doet het nu wel dus ik zal iets moeten verzinnen daarvoor, of de rotator of de 45gr bochtjes.
Edit: even over mijn foto: zoals je ziet, heb je toch ruimte nodig om de waterleiding te koppelen, deze is al breder dan de rotator. Als je alles de goede kant op draait, dan is de rotator an sich dus geen beperking qua grootte. De aansluting van de afvoer kan ook nog compacter: in plaats van de schuifmof die ik had, een 90 graden knie met rubber ring erop (let op, kan zijn dat je dan bij PP-afvoer uit komt - dat is prima, maar let erop dat je deze niet kunt verlijmen met PVC, dus met rubber ring aansluiten op PVC dan).
Ik ga ernaar kijken hoe het precies komt, de waterleiding loopt al netjes aan de goede kant in de oude koof dus die aansluiten zal wel passen denk ik.
Ik zou gewoon die DWTW kopen, rotator krijg je erbij tegenwoordig, en dan gaan puzzelen :)
Ja, ik wacht even op de installateur of hij denkt dat ie de 210cm er tussen denkt te krijgen of dat het de 170cm moet worden, dan ga ik 'm bestellen. Eens kijken of we het passend kunnen krijgen!

edit: Bedankt voor je uitgebreide toelichting met foto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

koksie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:32:
[...]

Ah, de rotator valt wel mee inderdaad. De zij-aansluiting kan ik hoop ik nog wel wegwerken, er moet een horizontale koof tegen het plafond komen voor de afvoer van de afzuigkap dus daar zou ruimte inzitten om de zij-aansluiting weg te werken.
PVC pijp 50mm op 230cm afzagen en die even gebruiken als test object of je het erin krijgt.

[ Voor 47% gewijzigd door Seafarer op 14-06-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Seafarer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:39:
[...]

PVC pijp 50mm op 230cm afzagen en die even gebruiken als test object of je het erin krijgt.
Goed idee, issue is ook welke delen aan de onderkant moeten blijven zitten en welke weg kunnen, daar heb ik geen verstand van. Het stuk van 10cm kan denk ik wel weg, de stukken van 17cm en 13 cm weet ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVbaf0UFr6W8gtgmDn1mL76DGiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eKraSAwxQghqHfBembdjewS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

koksie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:08:
[...]

Goed idee, issue is ook welke delen aan de onderkant moeten blijven zitten en welke weg kunnen, daar heb ik geen verstand van. Het stuk van 10cm kan denk ik wel weg, de stukken van 17cm en 13 cm weet ik niet.

[Afbeelding]
Die 17 kan er ook wel uit. scheelt weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Seafarer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:16:
[...]

Die 17 kan er ook wel uit. scheelt weer. :)
Ok, mooi. Dan heb ik 191+17+10= 218cm. Nog niet genoeg denk ik. Meer kan ik niet kwijt, omdat aan de bovenkant de MV pijp er te strak opzit en 9cm uit het plafond steekt. Ik kom steeds meer in de buurt van een 170cm denk ik. Alsnog beter dan niks natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Ik zit met het volgende:
ik ben koper van een nieuwbouwwoning, onderdeel van een nog te realiseren nieuwbouwproject van in totaal 75 woningen.
Start bouw verwacht najaar 2024. Mijn woning zal voorzien worden van zonnepanelen, warmtepomp en 200 liter boiler. En geen douche WTW installatie. Navraag bij de projectontwikkelaar geeft dat een douche WTW geen optie is bij de realisatie van de woning. De bouwer staat er ook niet voor open om deze te realiseren. En staat het zelfs ook niet doe dat ik tijdens de bouw deze zelf of door een derde partij laat inbouwen. (Ivm verboden toegang tot het bouwterrein door onbevoegden en verzekering die komt te vervallen).

Uiteraard is het wel vrij om zelf een douche WTW installatie in te bouwen, maar dat betekent dus weer muren slopen in een net gebouwd huis. Nogal krom natuurlijk.

Nu is mijn vraag:

Hoe kan ik de bouwer bewegen / overtuigen / met zachte hand dwingen een DWTW in te bouwen tijdens woningbouw, of in ieder geval als optie aan te bieden? Of (als zelfs dat niet mogelijk is), aansluitvoorbereidingen te treffen? (zodat de DWTW later eenvoudiger is in te bouwen)

Suggesties, tips, ideeen, hoor ik graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

pastafan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:24:
Ik zit met het volgende:
ik ben koper van een nieuwbouwwoning, onderdeel van een nog te realiseren nieuwbouwproject van in totaal 75 woningen.
Start bouw verwacht najaar 2024. Mijn woning zal voorzien worden van zonnepanelen, warmtepomp en 200 liter boiler. En geen douche WTW installatie. Navraag bij de projectontwikkelaar geeft dat een douche WTW geen optie is bij de realisatie van de woning. De bouwer staat er ook niet voor open om deze te realiseren. En staat het zelfs ook niet doe dat ik tijdens de bouw deze zelf of door een derde partij laat inbouwen. (Ivm verboden toegang tot het bouwterrein door onbevoegden en verzekering die komt te vervallen).

Uiteraard is het wel vrij om zelf een douche WTW installatie in te bouwen, maar dat betekent dus weer muren slopen in een net gebouwd huis. Nogal krom natuurlijk.

Nu is mijn vraag:

Hoe kan ik de bouwer bewegen / overtuigen / met zachte hand dwingen een DWTW in te bouwen tijdens woningbouw, of in ieder geval als optie aan te bieden? Of (als zelfs dat niet mogelijk is), aansluitvoorbereidingen te treffen? (zodat de DWTW later eenvoudiger is in te bouwen)

Je kan hem het kwalijk nemen dat jij wilt vergroenen en hij niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Ik weet dat deze vraag wellicht al eerder is gesteld maar ik ben door het grote aantal postings het overzicht een beetje kwijt.

Daarom maar even de volgende vraag:

Hoeveel electriciteit kost het douchen (ongeveer):
doucheduur: 7 minuten
aantal liters water: 7 * 9l/minuut = 63 liter
douchetemperatuur: 38 graden

Gewenst is dus hoeveel KW aan stroom dit (ongeveer) kost?

Ik krijg een warmtepomp (gaat om mijn nieuwbouwwoning), merk/model/type nog niet bekend. Dus graag een gemiddelde. Er is een 200 liter boiler op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:45
Zwartoog schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:34:
[...]

Helder! Het probleem van de rotator is dat deze een aansluiting opzij heeft, zie de 50 mm pijp links hier (die recht naar boven is de beluchter - die moet hoger zitten dan het bad):
[Afbeelding]

Wat je dus sowieso kunt proberen, is of je de rotator in de badkamer kunt monteren. Een bad heeft meestal toch een horizontale afvoer, zet die op de rotator en dan met een verticaal verlengstuk naar beneden. Moet het natuurlijk wel allemaal net uitkomen.

Over de impact van de rotator is ook al een en ander geschreven in dit topic, vooral in het begin of je die extra 50 euro (moest je los kopen) terug verdient. Als ik het mij goed herinner, was het effect beperkt, zolang je kunt voorkomen dat het afvoerwater recht omlaag stort.

Ik zie dat de beluchter er boven zit, was dit echt nodig bij jullie of? In de huidige handleiding staat dat je hem kan afdoppen. Dit heb ik ook gedaan bij mij (badkamer nog niet af dus nog niet de afvoer kunnen testen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
pastafan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:24:
Ik zit met het volgende:

Nu is mijn vraag:

Helaas (gelukkig) geen ervaring mee, maar ik denk dat het laatste het eenvoudigste is. Heb je bouwtekeningen en weet je hoe het leidingwerk loopt? Heb je daar überhaupt invloed op? Een T-stuk op de afvoer en leidingwerk voor lauwwater is wel erg prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Chrisverst schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:24:
[...]

Ik zie dat de beluchter er boven zit, was dit echt nodig bij jullie of? In de huidige handleiding staat dat je hem kan afdoppen. Dit heb ik ook gedaan bij mij (badkamer nog niet af dus nog niet de afvoer kunnen testen)
Ik denk dat het bij mij niet nodig was. Maar hij zit erop en stinkt niet, dus laat maar zitten :)

De reden dat ik hem heb geplaatst is omdat de ontluchting bij ons sowieso niet goed in elkaar zit. Zo'n beetje alles - toilet, wasmachine (nog een verdieping hoger), bad, wasbak zijn eindpunten op de centrale afvoer die geen beluchter heeft. En ook allen hoger dan deze beluchter.

Dus ja, er was een risico dat een heel bad misschien niet goed leeg loopt, of de andere sifons leeg trekt. Maar ik denk dat het meevalt.

Komt een beetje hoe het huis in de jaren '70 is gerenoveerd, en aangezien we alles hebben aangepakt behalve de badkamer, hebben we de beluchting ook niet kunnen moderniseren.

Het is bij ons sowieso 1 grote pijp/leidingkluwen geworden. :*) Was echt veel makkelijker geweest als ik de badkamer had mogen slopen aan het begin. En een goede planning vooraf, maar daar moet je ervaring mee op doen. Naja, we knutselen lekker verder :P De warmtepomp die ik een jaar later met dito ervaring heb geplaatst ziet er weer zo netjes en strak uit dat ik complimenten krijg van de bouwmensen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qGgSh5balzO6xuEH8J9wa8ISOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRpBTxnfis9KSkjPwcLSloqo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Zwartoog op 14-06-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Ik heb wel interesse in een Douche WTW te laten aanleggen.

Ik denk aan een Technea DOUCHEPIJP-WTW SHOWER HR TUBE 1-21

in een standaard badkamer. Waar moet ik aan totale kosten (inclusief installatie) zo'n beetje aan denken?

(ben zelf niet super handig/ervaren op dit gebied dus ik laat dit liever aan een installatiebedrijf over). Zijn er trouwens nog mensen met goede ervaringen/tips m.b.t. een installatiebedrijf dat zo'n pijp heeft geplaatst? (met prijzen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
pastafan schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:38:

in een standaard badkamer. Waar moet ik aan totale kosten (inclusief installatie) zo'n beetje aan denken?

(ben zelf niet super handig/ervaren op dit gebied dus ik laat dit liever aan een installatiebedrijf over). Zijn er trouwens nog mensen met goede ervaringen/tips m.b.t. een installatiebedrijf dat zo'n pijp heeft geplaatst? (met prijzen)?
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:19
Het is moeilijk te zeggen zonder info over locatie van douche en aanwezigheid van koven en dergelijke.

Als de ruimte en aansluitingen er zijn dan is het 550 euro voor de dwtw, dan nog de aanvoerleiding ergens aftakken plus een paar metertjes buis naar boiler en mengkraan.

Oftewel, het kan heel goedkoop. Maar als je hele wanden moet slopen en opnieuw opbouwen dan kan het duur worden.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neocortex-re
  • Laatst online: 13-08-2024
Wij hebben Joulia 5 pijps model in gebruik.

Schoonmaken
- Minimaal twee keer per maand doen, anders ga je de goot ruiken.
- Het schoonmaken gaat gemakkelijk en kost weinig tijd. Het is minder irritant dan de traditionele ronde douche afvoer. Haren blijven er eigenlijk niet in hangen. Het is alleen met allesreiniger en een borstel even de 'film' verwijderen die op het oppervlak ontstaat van kalk, zeep etc. Vooral die 'etc' natuurlijk.

De bouwkwaliteit van het ding is prima.

Het is lastig om over het rendement veel te zeggen.
Ik heb het financiële aspect niet zwaar laten meewegen. Het gaat binnen het grotere plaatje om het huis energiezuinig te maken. Er zijn veel dingen in het leven waar je niet de prijs centraal stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-08 21:51
pastafan schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:38:

Zelf heb ik hem bij een volledige renovatie vrij kunnen hangen in de bijkeuken. Besteld bij Warmteservice. Verder wat extra buis en koppelingen. Je zit zo op 200 euro. Voor mij kan hij goed uit. De douche WTW maakt het verschil tussen een 200 of 300 liter boilervat qua warmwatercapaciteit. Dan scheelt het al snel investering en energie. Of het voor jou kan moet je zelf uitrekenen óf een risico nemen en achteraf bepalen of het een slimme investering is. Mij doet het in ieder geval goed om te douchen en te weten dat ik die warmte beter benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
bensss schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:44:
[...]

Het is moeilijk te zeggen zonder info over locatie van douche en aanwezigheid van koven en dergelijke.

Als de ruimte en aansluitingen er zijn dan is het 550 euro voor de dwtw, dan nog de aanvoerleiding ergens aftakken plus een paar metertjes buis naar boiler en mengkraan.

Oftewel, het kan heel goedkoop. Maar als je hele wanden moet slopen en opnieuw opbouwen dan kan het duur worden.
@bensss dank voor deze algemene toelichting. Dat geeft al een beeld. Ik neem aan dat die 550 euro inclusief arbeidsloon is?
Het gaat inderdaad om een vrij "standaard" setup: warmtevoorziening op begane grond, douche op 1e etage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Seroo schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:05:
[...]

Zelf heb ik hem bij een volledige renovatie vrij kunnen hangen in de bijkeuken. Besteld bij Warmteservice. Verder wat extra buis en koppelingen. Je zit zo op 200 euro. Voor mij kan hij goed uit. De douche WTW maakt het verschil tussen een 200 of 300 liter boilervat qua warmwatercapaciteit. Dan scheelt het al snel investering en energie. Of het voor jou kan moet je zelf uitrekenen óf een risico nemen en achteraf bepalen of het een slimme investering is. Mij doet het in ieder geval goed om te douchen en te weten dat ik die warmte beter benut.
@Seroo Dank voor je toelichting. Ja zo zit ik er ook in: het is ook een principiële kwestie: de warmte beter benutten ipv 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Ik heb wel interesse in een Technea HR 1-21
is er iemand die kan uitleggen of er naast het stuk pijp zelf, (en nog wat extra leidingen, mogelijke aansluitstukjes, verloopstukjes, etc), nog meer significant ruimtevragende onderdelen, benodigd zijn? Denk aan tussenreservoirs, vaten, etc? Ik hoor daar namelijk wel eens mensen over praten.

Maar als ik kijk op het installatiefilmpje is dat allemaal niet nodig en lijkt mij doe-het-zelf installatie zelfs nog wel te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

pastafan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:53:
Ik heb wel interesse in een Technea HR 1-21
is er iemand die kan uitleggen of er naast het stuk pijp zelf, (en nog wat extra leidingen, mogelijke aansluitstukjes, verloopstukjes, etc), nog meer significant ruimtevragende onderdelen, benodigd zijn? Denk aan tussenreservoirs, vaten, etc? Ik hoor daar namelijk wel eens mensen over praten.

Maar als ik kijk op het installatiefilmpje is dat allemaal niet nodig en lijkt mij doe-het-zelf installatie zelfs nog wel te doen..
Vaten en tussen reservoirs? Waar heb je dat gehoord want dat is wel extreem bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Even weer ontopic meten aan een douch wtw, ik vroeg mij af hoe jullie resultaten zijn / meet waardes van de WTW. nu de Technea HR tube 1-21 geïnstalleerd. tijdens douchen (+- 10l/min) is de koude aanvoer 16,5 graden en de warmte uitgang 26,5 graden delta van 10 graden.

hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Chrisverst schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:44:
Even weer ontopic meten aan een douch wtw, ik vroeg mij af hoe jullie resultaten zijn / meet waardes van de WTW. nu de Technea HR tube 1-21 geïnstalleerd. tijdens douchen (+- 10l/min) is de koude aanvoer 16,5 graden en de warmte uitgang 26,5 graden delta van 10 graden.

hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Zie een post van mij deze of de vorige pagina :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
pastafan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:41:
[...]

@bensss dank voor deze algemene toelichting. Dat geeft al een beeld. Ik neem aan dat die 550 euro inclusief arbeidsloon is?
Het gaat inderdaad om een vrij "standaard" setup: warmtevoorziening op begane grond, douche op 1e etage.
Nee hoor, alleen de showertube (HR-21) Is al 530 bij warmteservice, paar meter leiding en eventuele koppelingen dan gaat het hard.

Ik was zo’n 700€ kwijt en 24 uur werk.
Ik had allen de pech dat ik een witte PVC buis moest verruimen met de vlam om 110mm uitwendig in 98mm inwendig te krijgen, en de douche-afvoer in het plafond moest verleggen en zo ook de waterleiding met de daarbij horende soldeerverbindingen etc.
Dat moest ook notens zo uitkomen dat het met afschot wel boven het plafond zou blijven, maar uiteindelijk wel gelukt.

Dus ja, het kan heel makkelijk, of alles zit tegen/half in de weg en je bent er dagen aan kwijt.
Volgens internet kost een loodgieter gemiddeld tussen de 45-80€ per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
elektriekert schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:42:
[...]

Zie een post van mij deze of de vorige pagina :)
Wij zijn lastig vergelijkbaar zo te lezen. Bij mij zit hij zowel op ketel als koud aanvoer thermostaatkraan, dat verschil zie je duidelijk in de temperatuur uitgang van de WTW, mijn flow is simpelweg significant hoger door de wtw.

Hoe heb jij het rendement berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Chrisverst schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 06:59:
[...]

Wij zijn lastig vergelijkbaar zo te lezen. Bij mij zit hij zowel op ketel als koud aanvoer thermostaatkraan, dat verschil zie je duidelijk in de temperatuur uitgang van de WTW, mijn flow is simpelweg significant hoger door de wtw.

Hoe heb jij het rendement berekend?
Ik heb het gasverbruik uit de slimme meter gehaald.
Eerst 5 minuten zonder WTW , vervolgens met WTW en daarbij nog een aanvoer verlaging van 60 naar 55.

Ik verwacht het rendement in de zomer wel hoger en wanneer je langer doucht omdat de vloer ook nog mee verwarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Seafarer schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:12:
[...]

Vaten en tussen reservoirs? Waar heb je dat gehoord want dat is wel extreem bijzonder.
@Seafarer
zie o.a. de posting van Driepinter op VEH forum (https://community.eigenhu...56?postid=13074#post13074)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pastafan
*knip*

[ Voor 128% gewijzigd door twain4me op 01-07-2024 17:30 . Reden: spam / werving ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Ik zie het , Driepinter moet wat beter lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-09 07:49
Neocortex-re schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:56:

Schoonmaken
- Het schoonmaken gaat gemakkelijk en kost weinig tijd. Het is minder irritant dan de traditionele ronde douche afvoer. Haren blijven er eigenlijk niet in hangen. Het is alleen met allesreiniger en een borstel even de 'film' verwijderen die op het oppervlak ontstaat van kalk, zeep etc. Vooral die 'etc' natuurlijk.

Ik heb het financiële aspect niet zwaar laten meewegen. Het gaat binnen het grotere plaatje om het huis energiezuinig te maken. Er zijn veel dingen in het leven waar je niet de prijs centraal stelt.
Wij hebben hem ook, een van de klemhendels is na een jaar al stuk!
Nu blijkt er een doorontwikkeling te zijn met het dt sifon!
De bewoording in de mail lijkt er op dst ik niet de enige was met dit probleem maar ze hangen het niet aan de grote klok.

Dus voor iedereen met het gele siphon met rubber en de twee twist locks:
Er is een vernieuwing en deze word niet meer geleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco12
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-09 11:50
Neocortex-re schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:56:

Schoonmaken

Ik heb een 3-pijps versie. Ik maak hem 1 keer in de maand schoon. Ik heb geen enkel probleem dat je hem na 2 weken begint te ruiken. Ik heb een test gedaan, ik kwam op een rendement van 51 %, dus daar ben ik wel tevreden mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koksie
Ik heb de Technea 1-17 twee weken geleden laten monteren, daarna is er een nette koof omheen gebouwd die verwijderbaar is mocht onderhoud nodig zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bB1sKTo0Z143LuIcr4DCLK26Ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTKFKCDVMPPmUNlkDrOhVcM4.jpg?f=fotoalbum_large

Iedereen hartelijk dank voor het delen van ervaringen en advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
koksie schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:46:
Ik heb de Technea 1-17 twee weken geleden laten monteren, daarna is er een nette koof omheen gebouwd die verwijderbaar is mocht onderhoud nodig zijn.
[Afbeelding]

Ik weet niet of je in huis voldoend waterdruk hebt maar er zal wel wat flow verlies zijn met die knietjes... Maar als het niet anders kan is dit de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
koksie schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:46:
[Afbeelding]

Mag ik vragen wat je aan kosten kwijt pas (inclusief plaatsen en BTW)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
Volgens de loodgieter ging het niet anders door de routes van het leidingwerk en de maten van de ruimte tussen pijp en muur. Ik ervaar geen drukverlies tot nu toe, al wonen we er nog niet en heb ik er nog niet gedoucht. Ik heb wel de douche een paar minuten laten lopen om te kijken of alles doorliep en waterdicht was en ik heb geen drukverlies waargenomen, maar de praktijk zal het straks uit moeten gaan wijzen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koksie
pastafan schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:16:
[...]

Mag ik vragen wat je aan kosten kwijt pas (inclusief plaatsen en BTW)?
De WTW heb ik zelf aangeschaft bij warmtewinkel.nl en kostte 509 euro incl BTW. De factuur van de loodgieter heb ik nog niet binnen, ik denk dat hij er anderhalf uur mee bezig is geweest, wellicht twee. Dus reken nog eens 150 euro excl BTW voor het plaatsen. Dan kom ik totaal op 690 euro, laten we zeggen 700 euro aanschaf en plaatsen incl BTW.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hier maar eens even een post met meetgegevens (want daar gaat dit topic ten slotte over....).

Ik ben sinds eind 2021 gasloos en heb voor warm water een boilervat van 200l. Dat is met een gezin van 4 niet heel royaal, maar er was geen plaats voor een 300l vat en bovendien hadden we al een badkamerverbouwing in de planning.
Vorig jaar eind mei/begin juni is bij ons bij de badkamerverbouwing dus een Douche-WTW geïnstalleerd (Technea HR Tube 1-21).
Deze zit zowel op de koud-waterkant van de thermostaatkraan als op de ingang van de boiler aangesloten voor maximaal rendement.

Onderstaande grafiekje laat het stroomverbruik van de warmtepomp zien voor het maken van warm water. Grafiek toont het lopende totaal van de voorgaande 365 dagen, dus je kunt nu goed zien dat mijn jaarverbruik flink gedaald is van ca 925 kWh naar 540 kWh. Douchegedrag is niet veranderd. Warm water in de keuken gaat via een Quooker en zit hier niet bij. Een energiebesparing van 42% dus.

Ook leuk om te zien is dat de Douche-WTW s'winters meer oplevert dan 's zomers: Grafiek is 's winters steiler dan in de zomermaanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ngWU2umugTdhKv6pcZ4_7oOzi8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/d4hVEPkjgPB6wuWC6UUQqHg5.png?f=fotoalbum_medium
(klik voor groot)

Energiewinst is niet alleen van de Douche-WTW. Voorheen had ik de temperatuur van mijn boilervat op 52 graden staan, dat was ongeveer genoeg voor 1 keer opwarmen per dag. Sinds de Douche-WTW staat die op 48 graden. De warmtepomp hoeft dus minder hard te werken om het water te verwarmen. Ook interessant: Een grafiekje van min/max per dag van de onderste sensor in het boilervat. Die zit op ca 55cm van de onderkant van het vat. Voordat ik de Douche-WTW had was de temperatuur daar 's winters wel eens een graad of 11. Doordat het vat nu met voorverwarmd water gevuld wordt is de temperatuur onderin nooit meer onder de 22 graden gekomen. Dat scheelt dus ook een heleboel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOG2LTNUi_KHV3y9gM6VsU3-YUM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/z4mjM5MLksGNfo384TgxPghX.png?f=fotoalbum_medium

Alles bij elkaar ben ik blij met het resultaat!
Een mooie jaarlijkse besparing van een kleine 400kWh, dat is met de huidige elektriciteitstarieven ruim €100.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

Termy schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:39:
In de duurzame kroeg had iemand het iemand het over dat een dwtw het niet goed zou doen met een zeer besparende douchekop zoals een niebla/methven kiri low flow van 5 L/min maar ik zie niet in waarom. Debiet is lager maar de vraag ook. Iemand hier met een dwtw die van een normale douchekop naar zo'n besparende is gegaan en daaraan gemeten heeft?
Even een oude quote. Maar hier hebben we een Niebla 5L en sinds kort een Technea 210 DWTW. Ja er komt maar 5 liter in de afvoer, maar omdat de stroomsnelheid van het koude water omhoog ook zo laag is warmt het perfect op. In de specsheets van de Technea zie je ook dat een lager verbruik een hoger rendement heeft. Ik meet na 10 minuutjes douchen een delta T van ~15 graden

Ik gebruik hier een 50L boiler op 70 graden. Voorheen was de douche na 20 minuten koud. Nu is dit na 30 minuten nog steeds niet het geval.

DWTW zit zowel op koude kraan als op ingang boiler. Afvoer gaat eerst 1,2 meter door de vloer alvorens in de DWTW te komen.

Conclusie. ook met een spaardouche een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:37
Wij zijn bezig met de voorbereiding voor een warmtepomp boiler in de bijkeuken. Helaas past deze niet op zolder. Aangezien we ook de badkamer binnenkort gaan aanpakken ben ik ook aan het kijken naar zo'n mooie douche WTW. Heeft het in mijn situatie nut om de WTW aan te sluiten op de warmtepomp boiler in de bijkeuken? Ik moet hiervoor extra leidingwerk aanleggen maar dat is geen probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQ8fBDYKf7AqGaVctQ3gj7YWv-I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MR4a5xYqeQljCFShTwNq6sBp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/da8wzCtOMDq3nRxffBgXIfyHv3M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YK9XkE5jIgxUB5FjpZIntCcD.png?f=fotoalbum_tile

Optie 1 (links) of optie 2 (rechts)
Ik ben bang dat door de afstand van optie 2 een groot deel van het rendement wegvalt...

Wat vinden de WTW geleerden van Tweakers hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
tijmeng schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:51:
[...]

Even een oude quote. Maar hier hebben we een Niebla 5L en sinds kort een Technea 210 DWTW. Ja er komt maar 5 liter in de afvoer, maar omdat de stroomsnelheid van het koude water omhoog ook zo laag is warmt het perfect op. In de specsheets van de Technea zie je ook dat een lager verbruik een hoger rendement heeft. Ik meet na 10 minuutjes douchen een delta T van ~15 graden

Ik gebruik hier een 50L boiler op 70 graden. Voorheen was de douche na 20 minuten koud. Nu is dit na 30 minuten nog steeds niet het geval.

DWTW zit zowel op koude kraan als op ingang boiler. Afvoer gaat eerst 1,2 meter door de vloer alvorens in de DWTW te komen.

Conclusie. ook met een spaardouche een aanrader!
Wat leuk om dit te lezen, ik heb bijna exact dezelfde configuratie, een 80L Daalderop op 65 graden C. icm Niebla 5L en een Technea 210 met aansluiting op zowel boiler als mengkraan. Heb nog niks kunnen meten maar ik had al wel de indruk dat het veel scheelt. Jouw ervaring is een mooie bevestiging.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Voggy schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:12:
Wij zijn bezig met de voorbereiding voor een warmtepomp boiler in de bijkeuken. Helaas past deze niet op zolder. Aangezien we ook de badkamer binnenkort gaan aanpakken ben ik ook aan het kijken naar zo'n mooie douche WTW. Heeft het in mijn situatie nut om de WTW aan te sluiten op de warmtepomp boiler in de bijkeuken? Ik moet hiervoor extra leidingwerk aanleggen maar dat is geen probleem.
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ben bang dat door de afstand van optie 2 een groot deel van het rendement wegvalt...

Als ik me niet vergis dan kan je koudwateraanvoer bij het tweede plaatje ook van de duwt naar je mengkraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik vind het leidingwerk wel meevallen, hier is het ook iets van 8 meter leiding naar de wpb vanaf de bovenkant van de dwtw. De WPB staat niet boven de badkamer maar precies aan de andere kant van het huis dus dat is al gauw 5,5 meter. Verdiepingsvloer erbij is ook 2m65.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:25
[Afbeelding][Afbeelding]

T-stuk erop en optie 1+2 samen. Aansluiten op de douche zorgt dat er minder warmwater uit je boiler hoeft te komen. Aansluiten op de boiler zorgt ervoor dat je boiler minder snel afkoelt.

Optie 1: zodra je boiler op 40 graden zit doet je DWTW niks meer, want je kraan mengt geen koud meer bij
Optie 2: meer uitstroom uit je boiler zolang deze nog >40 graden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:37
_JGC_ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:26:
[...]

T-stuk erop en optie 1+2 samen. Aansluiten op de douche zorgt dat er minder warmwater uit je boiler hoeft te komen. Aansluiten op de boiler zorgt ervoor dat je boiler minder snel afkoelt.

Optie 1: zodra je boiler op 40 graden zit doet je DWTW niks meer, want je kraan mengt geen koud meer bij
Optie 2: meer uitstroom uit je boiler zolang deze nog >40 graden is
Duidelijk antwoord, dit ga ik doen. Bedankt!
Ik hoop dat ik ergens volgend jaar ook wat mooie foto's kan posten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

bensss schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:16:
[...]

Wat leuk om dit te lezen, ik heb bijna exact dezelfde configuratie, een 80L Daalderop op 65 graden C. icm Niebla 5L en een Technea 210 met aansluiting op zowel boiler als mengkraan. Heb nog niks kunnen meten maar ik had al wel de indruk dat het veel scheelt. Jouw ervaring is een mooie bevestiging.
Die 50L gaat met 600w op zonnestroom overdag en is nog ingepakt met een extra 80mm laag PIR. Voel je je toch wat minder schuldig over COP=1. En qua totaal energiegebruik zit in de league van WPBs.

Tzt na de verbouwing ga ik de boiler hotfillen met de wpb die beneden komt te staan voor de andere douche. Dan hoeft de boiler het water alleen maar warm te houden en is het verbruik helemaal verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:33
ocaj schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:17:
Hier maar eens even een post met meetgegevens (want daar gaat dit topic ten slotte over....).

Ik ben sinds eind 2021 gasloos en heb voor warm water een boilervat van 200l. Dat is met een gezin van 4 niet heel royaal, maar er was geen plaats voor een 300l vat en bovendien hadden we al een badkamerverbouwing in de planning.
Vorig jaar eind mei/begin juni is bij ons bij de badkamerverbouwing dus een Douche-WTW geïnstalleerd (Technea HR Tube 1-21).
Deze zit zowel op de koud-waterkant van de thermostaatkraan als op de ingang van de boiler aangesloten voor maximaal rendement.

Onderstaande grafiekje laat het stroomverbruik van de warmtepomp zien voor het maken van warm water. Grafiek toont het lopende totaal van de voorgaande 365 dagen, dus je kunt nu goed zien dat mijn jaarverbruik flink gedaald is van ca 925 kWh naar 540 kWh. Douchegedrag is niet veranderd. Warm water in de keuken gaat via een Quooker en zit hier niet bij. Een energiebesparing van 42% dus.

Ook leuk om te zien is dat de Douche-WTW s'winters meer oplevert dan 's zomers: Grafiek is 's winters steiler dan in de zomermaanden.

[Afbeelding]
(klik voor groot)

Energiewinst is niet alleen van de Douche-WTW. Voorheen had ik de temperatuur van mijn boilervat op 52 graden staan, dat was ongeveer genoeg voor 1 keer opwarmen per dag. Sinds de Douche-WTW staat die op 48 graden. De warmtepomp hoeft dus minder hard te werken om het water te verwarmen. Ook interessant: Een grafiekje van min/max per dag van de onderste sensor in het boilervat. Die zit op ca 55cm van de onderkant van het vat. Voordat ik de Douche-WTW had was de temperatuur daar 's winters wel eens een graad of 11. Doordat het vat nu met voorverwarmd water gevuld wordt is de temperatuur onderin nooit meer onder de 22 graden gekomen. Dat scheelt dus ook een heleboel.

[Afbeelding]

Alles bij elkaar ben ik blij met het resultaat!
Een mooie jaarlijkse besparing van een kleine 400kWh, dat is met de huidige elektriciteitstarieven ruim €100.
Geweldig om te lezen ocaj! Dank!

Hier heb ik een douche wtw sinds de bouw van de woning ingebouwd dus heb nooit de situatie zonder wtw kunnen meten, maar met deze resultaten zou ik wel blij worden!

Ik herken ook dat de boiler nooit echt koud wordt, altijd rond een graad of 22-25 inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
tijmeng schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:45:
[...]

Die 50L gaat met 600w op zonnestroom overdag en is nog ingepakt met een extra 80mm laag PIR. Voel je je toch wat minder schuldig over COP=1. En qua totaal energiegebruik zit in de league van WPBs.

Tzt na de verbouwing ga ik de boiler hotfillen met de wpb die beneden komt te staan voor de andere douche. Dan hoeft de boiler het water alleen maar warm te houden en is het verbruik helemaal verwaarloosbaar.
Dat klinkt echt goed. Ik heb de isolatie ook nog op mn lijstje staan en wil graag met de shelly plus addon zowel stroomverbruik als de temperatuur gaan monitoren. Dan kan ik hopelijk ook wat meetgegevens delen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Voor de geïnteresseerden/mensen die mee willen denken, op "nationaal niveau":

Heb even een opzetje van een berekening gemaakt, voor het besparingspotentieel van een douche wtw voor geheel NL. Feedback gevraagd.

Waar ik nog wel mee zit is het volgende:
heb alleen gasverbruikers meegenomen. Ik weet niet hoe ik de verdeling aantal douchers per huishoudens verschillende verwarmingssystemen moet plotten (met CV ketel/warmtepomp/stadsverwarming). Dus heb nu maar even iedereen "op het gas gezet". Dat klopt natuurlijk niet met de realiteit maar het ontbreekt mij aan gegevens.

Aanvullen/corrigeren mag natuurlijk.

Voorlopige conclusie is nu in ieder geval dat 9 miljoen m3 gas besparing per week bij gebruik van een douchewtw mogelijk is.

aantal keren douchen per week: 5,7
bron
doucheduur per douchebeurt (minuut) 7,4 bron
gasverbruik per doucheminuut (m3) 0,03149027778 eigen meting
aantal inwoners in NL: 17.000.000 schatting

gasverbruik per week voor douchen (m3): 22.580.418,58
besparing 40% (bij douche wtw) per week (m3): 9.032.167,43
besparing 40% (bij douche wtw) per jaar (m3): 469.672.706,57

Nogmaals feedback, en zinvolle discussie over bovenstaande cijfers en aannames is welkom.
Maar geen afbranders of afkrakende meningen. Daar heb ik niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
pastafan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:12:
Voor de geïnteresseerden/mensen die mee willen denken, op "nationaal niveau":

Heb even een opzetje van een berekening gemaakt, voor het besparingspotentieel van een douche wtw voor geheel NL. Feedback gevraagd.

Waar ik nog wel mee zit is het volgende:
heb alleen gasverbruikers meegenomen. Ik weet niet hoe ik de verdeling aantal douchers per huishoudens verschillende verwarmingssystemen moet plotten (met CV ketel/warmtepomp/stadsverwarming). Dus heb nu maar even iedereen "op het gas gezet". Dat klopt natuurlijk niet met de realiteit maar het ontbreekt mij aan gegevens.

Aanvullen/corrigeren mag natuurlijk.

Voorlopige conclusie is nu in ieder geval dat 9 miljoen m3 gas besparing per week bij gebruik van een douchewtw mogelijk is.

aantal keren douchen per week: 5,7
bron
doucheduur per douchebeurt (minuut) 7,4 bron
gasverbruik per doucheminuut (m3) 0,03149027778 eigen meting
aantal inwoners in NL: 17.000.000 schatting

gasverbruik per week voor douchen (m3): 22.580.418,58
besparing 40% (bij douche wtw) per week (m3): 9.032.167,43
besparing 40% (bij douche wtw) per jaar (m3): 469.672.706,57

Nogmaals feedback, en zinvolle discussie over bovenstaande cijfers en aannames is welkom.
Maar geen afbranders of afkrakende meningen. Daar heb ik niets aan.
Ga je in je berekening ervan uit dat alle 17M inwoners elke dag onder de douche gaan? Ik denk dat dat niet terecht is, kleine kinderen en bejaarden douchen lang niet elke dag. Kleine kinderen 1x per week/ 1x per 2 a 3 dagen afhankelijk van de leeftijd. Bejaarden als ze geluk hebben 1x in de week :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
koksie schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:15:
[...]

Ga je in je berekening ervan uit dat alle 17M inwoners elke dag onder de douche gaan? Ik denk dat dat niet terecht is, kleine kinderen en bejaarden douchen lang niet elke dag. Kleine kinderen 1x per week/ 1x per 2 a 3 dagen afhankelijk van de leeftijd. Bejaarden als ze geluk hebben 1x in de week :(.
Ik ga ervanuit dat "de Nederlander" 6 keer per week doucht ja. En dat verzin ik niet maar staat op de bron vermeld (CBS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
pastafan schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:48:
[...]

Ik ga ervanuit dat "de Nederlander" 6 keer per week doucht ja. En dat verzin ik niet maar staat op de bron vermeld (CBS).
Ok, vreemd. Dat is anders dan ik in mijn omgeving zie, maar goed, N= daar ook maar beperkt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Laatst online: 12-09 06:58
Mijn woning heeft 3 douches: 2x regendouche op eerste verdieping en 1x normale douche op zolder.
De 2 douches op de eerste verdieping worden regelmatig samen gebruikt, de douche op de zolder zelden in gelijktijdig met 2 douches op de eerste verdieping.

Nu wil ik ook een douche-wtw realiseren. Waterflow is hierbij belangrijk.
Ik heb een Q3 6,3 (3,5m3 per uur) wateraansluiting, dus er komt voldoende water het huis binnen.

Ik denk aan een Technea Shower HR Tube 1-21 HF i.v.m. de hoge capaciteit. Iemand een alternatief?

Deze Technea is beperkt tot een 3/4" koudwaterinbreng dus definieert de leidingdiameter in het systeem.
Nadeel is dat de Technea de 'zwakste' plek in het systeem wordt, namelijk zowel de koudwateraanvoer als de warmwateraanvoer richting de douche verloopt via de 3/4" toevoer.
Ik onderstaand schema opgesteld. iemand tips voor verdere verbetering?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NN66htuUPvakHFDv_qUQ2iE932Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29efQFCwMnqbCUYwkHDZaIgu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

_sepulnation_ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:02:
Mijn woning heeft 3 douches: 2x regendouche op eerste verdieping en 1x normale douche op zolder.
De 2 douches op de eerste verdieping worden regelmatig samen gebruikt, de douche op de zolder zelden in gelijktijdig met 2 douches op de eerste verdieping.

Nu wil ik ook een douche-wtw realiseren. Waterflow is hierbij belangrijk.
Ik heb een Q3 6,3 (3,5m3 per uur) wateraansluiting, dus er komt voldoende water het huis binnen.

Ik denk aan een Technea Shower HR Tube 1-21 HF i.v.m. de hoge capaciteit. Iemand een alternatief?

Deze Technea is beperkt tot een 3/4" koudwaterinbreng dus definieert de leidingdiameter in het systeem.
Nadeel is dat de Technea de 'zwakste' plek in het systeem wordt, namelijk zowel de koudwateraanvoer als de warmwateraanvoer richting de douche verloopt via de 3/4" toevoer.
Ik onderstaand schema opgesteld. iemand tips voor verdere verbetering?

[Afbeelding]
Wat er je huis ingaat zegt niets over het verbruik van de douche.
De leiding diameters zijn gekozen om ook zo min mogenlijk herrie te hebben en voorkoming van waterslag.

Dus wil je het zeker weten dan met een emmer of beter, specie kuip onder de douche en de tijd meten. Zodat je weet hoeveel ltr.water per minuut erdoor gaat.

(je kunt natuurlijk ook op je water meter kijken ;) )

Als je het aantal ltr./minuut weet dan zou ik even rondneuzen op internet of er regendouches zijn die hetzelfde genot geven maar wel 30% minder water verbruiken. Dat is ook 30% minder benodigde energie.

En dan even kijken of je misschien met een kleinere DWTW het ook kan redden.

Edit: 2 x regen douche van 9 ltr.min is 18 dat lukt niet met het kleinere model.
Edit: Jouw warmtepomp kan zoveel water leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:42
@_sepulnation_
eventueel i.p.v. de HF een Twin:
https://www.technea.nl/pr...-21-twin-he/#omschrijving
Maar ik zou eerst eens beginnen te meten zoals @Seafarer al aangaf wat je werkelijke maximale flow is over je douches, dan heb de getallen helder want dat maakt de keuze ook gemakkelijker.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Pagina: 1 ... 25 ... 27 Laatste