Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 24 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redeque2
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-06 07:39
Een terugspoel systeem maken kost 150,-dus zou ik nog wel kunnen maken als het echt moet.

Kan ook een inlaat filter erin zetten, kost ongeveer 60,-.
Dat is wel makkelijker schoonmaken, moet er alleen we een grovere korf in denk ik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHdoL8LM0eniosPgFsn0iKOOSJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GzywvUbJRxO2ayzXyrGZZNGl.png?f=fotoalbum_large

Misschien moet ik hem maar gewoon inbouwen met genoeg ruimte bij de inlaat en uitlaat dat ik nog kan modifceren....wel lekker tweakerig.
|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16

Seafarer

XXX

Redeque2 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:19:
[...]

Pijpjes zijn inderdaad erg klein dus dat is wel een beetje een zorg inderdaad. Hij kan makkelijk verwijderd worden maar wil je ook nog elke week hoeven doen.

Niet gecertificeerd maakt me niks uit dus dat is geen probleem.
Het gaat niet om jou. Jouw interesseert me ook geen ene reet. Het gaat erom dat je het drinkwater leidingnet kunt vervuilen waar andere mensen gebruik van maken. Dat kan gebeuren bij een lekke wisselaar en een leiding breuk in de straat.
Maar goed.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redeque2
Dat is zeker belangrijk, indien relevant maar is het nu niet.
Drinkwaterdruk (2barg) is altijd vele malen hoger dan riolering druk (bijna drukloos).
Lekkage gaat dus altijd naar de riolering toe.
Mocht er een storing zijn in het drinkwaternet kan er in theorie terugstroming plaats vinden, daarom een terugslagklep voor de warmtewisselaar (zie tekening). Los daarvan zit er ook nog een terugslagklep in de watermeter in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:48
@Redeque2 Interessant idee.
Ik denk dat een betere vraag is waarom geen enkele douchepijp WTW fabrikant een horizontale variant heeft bedacht. Ik ben benieuwd naar je rendementsberekening.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-01 13:36
Momenteel zijn we bezig met de verbouwing van onze badkamer en uiteraard wil ik ook een stukje verduurzaming in het achterhoofd houden. Er komt sowieso een regenwaterdouche die zijn warm water zal onttrekken uit een (150/200L) boiler. Een WTW wil ik ook in de aansluiting opnemen. Door de ligging van de badkamer is zo'n verticale buis bij ons niet mogelijk, dus zou het zo'n douchegoot-WTW worden. Dat Easy Drain systeem is goedkoop maar schijnbaar een kriem om elke keer schoon te maken, het dingetje voelde in de winkel bovendien al niet al te stevig aan. De Joulia 5 pijps douchegoot-WTW lijkt me dan iets beter.

Die dingen kosten inclusief rooster echter zo'n 1500 euro ( https://www.warmteservice...pijps-vrijstaand/p/L05037 ). Is zoiets überhaupt wel rendabel? De filmpjes en brochures van de fabrikanten zijn natuurlijk prachtig en schetsen de indruk dat het koude (10 °C) leidingwater wordt opgewarmd tot zo'n 25° alvorens het de boiler bereikt.

Ik ben er nogal sceptisch over. Immers stroomt dat koude leidingwater uiteindelijk met minimaal 3 bar door de leiding en is het maar een relatief kort stuk leiding waarin dat koude water opgewarmd zou worden door het lauwe afvoerwater. Zijn er mensen die zo'n douchegoot-WTW in gebruik hebben? Wat zijn jullie ervaringen er mee? Wel of niet de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 11:26
Een ervaring die je weinig terugvindt in de commentaren: de vrouw klaagde dat na het warm douchen het koud afdouchen niet meer gaat. Dat werd lauw afdouchen :-))

Ik had natuurlijk nog een drieweg kraan kunnen installeren, maar dat is nu wel erg veel gedoe om de WAF nog omhoog te krikken.

Met ikzelf en vrouw/2dochters met lang haar (en dus lang douchen scheelde) het ruwweg 90 Euro per jaar, maar dat wasvoordat de warmteprijzen de lucht in schoten. Nu zal het waarschijnlijk nog gunstiger zijn, maar zijn de dochters uit huis en is de vrouw over op kort pittig kapsel.

Als tip: ik heb een Easydrain gemonteerd, want die heeft geen kronkelweg als sifon, met vervolgens weinig bochten naar de verticale WTW. Dus mocht het nodig zijn dan kan de de leiding met een hogedrukspuit eenvoudig worden gereinigd. Ook heb ik een loze koperen buis naast de WTW gelegd zodat er relatief makkelijk een bypass van gemaakt kan worden, maar dat hoop ik niet mee te maken.

(ik wou dat ik net zo slim was geweest met het aanleggen van de douchevloerverwarming ;)

EDIT: Goed lezen is mij niet gegeven. Je moet een horizontale aanleggen, dus dat lukt niet met een eenvoudige Easydrain.
Blijft het schoonmaken en lauw afdouchen nog wel een dingetje.

[ Voor 8% gewijzigd door remotica op 04-12-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-01 13:36
Die van mij heeft het altijd koud dus die doet niet aan koud afdouchen. :+

Die easy drains kun je ook "horizontaal" inbouwen trouwens, mits je de douche op een verhoging hebt zoals ik. Zo'n Joulia bak is ook meer dan 10 cm hoog. Maar er zit nogal een prijsverschil tussen de 2 en veel ervaringsdeskundigen voor de laatstgenoemde heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
CryptosGoBrrr schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:21:
...
Ik ben er nogal sceptisch over. Immers stroomt dat koude leidingwater uiteindelijk met minimaal 3 bar door de leiding en is het maar een relatief kort stuk leiding waarin dat koude water opgewarmd zou worden door het lauwe afvoerwater. Zijn er mensen die zo'n douchegoot-WTW in gebruik hebben? Wat zijn jullie ervaringen er mee? Wel of niet de moeite waard?
Het rendement van de Joulia 5p douchegoot is 34% bij 12,5l/min, dat is gewoon gemeten onder standaard testcondities, dus daar hoef je niet sceptisch over te zijn, dat kun je gewoon 1 op 1 vergelijken met elke andere DWTW.
Vraag is alleen of hij wel voldoet voor een regendouche, de maximale volumestroom drinkwater is 12,5l/min voor de Joulia 5p douchegoot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Redeque2
Mijn experiment is binnen, wacht nog op de temperatuur sensoren om de delta bij te houden, kan niet wachten om te testen.
Met dit type valt vervuiling wel mee denk ik, tijd zal het leren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXemZbGzcVRTmYSD8u8xB8sfhIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mhcwgSnvlcKo51I8s5l7v3d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9dQozAYAL4NIjZ_xR57VaX-ec8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRtr0GwVlGlrwO3q8OkNgg9x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HJ4AVYmwFSsH25LFSM-e6Zn7vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFoAn852l8Wj8tZ6Gdn81173.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Church of Noise

Drive it like you stole it

Zeer benieuwd naar je resultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Ik lees in dit topic net dat dwtw erg beperkt is met beperkte opwarming van je water door een warmtepomp; de temp van ons warm water staat op 48 graden ingesteld. Dus er hoeft weinig koud water bij. Maar ik zat te denken, kun je hem dan niet aansluiten op de wateraanvoer naar het vat van je warmtepomp mits het dichtbij elkaar ligt?

Daarnaast, ik had hier 2 installateurs gecontact over douche-wtw en beide vertelden ze mij dat ze vaak erg snel gaan lekken enzo. Ik vroeg daar niet specifiek naar ofzo dus ik had het plan afgeschreven. Maar hier lees ik er niks over. Herkent iemand dit?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:00
Redeque2 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:08:
Mijn experiment is binnen, wacht nog op de temperatuur sensoren om de delta bij te houden, kan niet wachten om te testen.
Met dit type valt vervuiling wel mee denk ik, tijd zal het leren.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel windingen van die RVS slang zitten erin schat je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
JT schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:43:
Ik lees in dit topic net dat dwtw erg beperkt is met beperkte opwarming van je water door een warmtepomp; de temp van ons warm water staat op 48 graden ingesteld. Dus er hoeft weinig koud water bij. Maar ik zat te denken, kun je hem dan niet aansluiten op de wateraanvoer naar het vat van je warmtepomp mits het dichtbij elkaar ligt?
Waarom zou dat uitmaken, de afvoertemperatuur blijft toch gelijk of je boiler nou op 48 of 58 of 68 graden staat? De hoeveelheid koud water die je binnenhaalt blijft ook gelijk; enige verschil is of dit meer direct naar je douchekraan gaat voor bijmenging of dat dit meer in je boilervat verdwijnt. In beide gevallen win je terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Daarnaast, ik had hier 2 installateurs gecontact over douche-wtw en beide vertelden ze mij dat ze vaak erg snel gaan lekken enzo. Ik vroeg daar niet specifiek naar ofzo dus ik had het plan afgeschreven. Maar hier lees ik er niks over. Herkent iemand dit?
Hier op het forum herken ik dat niet.

Maar hij die de gebruiksaanwijzing niet goed leest en niet opvolgt zet teveel kracht op de aansluitingen met lekkage als gevolg.

Mijne hangt 5 jaar of was het 7. (oh Jeee ik weet het echt niet meer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Inderdaad, ik heb hem aangesloten op zowel de koud-water kant van de thermostaatkraan én op de koud-water-ingang van het boilervat. Daarmee haal je er het meeste rendement uit.

Scheelt enorm! Vorige winters zat onderin mijn buffervat wel eens water van net boven de 10 graden. Nu is dat nog niet onder de 23 geweest. En dat scheelt enorm aan energie die je warmtepomp moet leveren om het vat weer naar (bijv) 48 graden te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@JT hier ook een 5 jaar oude dwtw op een warmtepompboiler en koudwateringang van de thermostaatkraan. Het zorgt ervoor dat je langer kan douchen op het vat omdat er minder wordt bijgemengd en dat het vat eerder weer heet is.
Geen lekkage na 5 jaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

ASW1 schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:53:
[...]

Waarom zou dat uitmaken, de afvoertemperatuur blijft toch gelijk of je boiler nou op 48 of 58 of 68 graden staat? De hoeveelheid koud water die je binnenhaalt blijft ook gelijk; enige verschil is of dit meer direct naar je douchekraan gaat voor bijmenging of dat dit meer in je boilervat verdwijnt. In beide gevallen win je terug.
Nou nee, lagere watertemperatuur via de warmwaterleiding betekent bij douchen minder tot geen koud water bijmengen. Dan is het mooi dat je je wtw opwarmt, maar als er bijna tot geen water doorheen stroomt om op te warmen en te gebruiken dan win je ook weinig tot geen warmte terug. Terwijl in het sww-vat de water koud erin stroomt met een veel grotere hoeveelheid dus daar kun je veel meer warmte aan afgeven.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:15:
[...]

Nou nee, lagere watertemperatuur via de warmwaterleiding betekent bij douchen minder tot geen koud water bijmengen. Dan is het mooi dat je je wtw opwarmt, maar als er bijna tot geen water doorheen stroomt om op te warmen en te gebruiken dan win je ook weinig tot geen warmte terug. Terwijl in het sww-vat de water koud erin stroomt met een veel grotere hoeveelheid dus daar kun je veel meer warmte aan afgeven.
Er stroomt een gelijke hoeveelheid water door de WTW onafhankelijk van de douche temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
JT schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:15:
[...]

Oh op die manier, afhankelijk van hoe het koudwater van de wtw is aangesloten kan dit naar de douche gaan, de sww tank of beiden. Kan idd verschil uitmaken en iets om rekening mee te houden bij installatie wanneer je van plan bent de voorraadtemperatuur heel laag te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Je kan hem op drie manieren aansluiten, zie plaatjes op pagina 8 van de installatiehandleiding van Technea: https://www.technea.nl/wp...p-WTW_DWMONPI30112022.pdf
Daar melden ze ook dat aansluitschema A het meeste rendement heeft, dus dat heeft altijd de voorkeur.
(maar afhankelijk van je bestaande leidingen en de grootte van de verbouwing kan soms schema B of C een grotere WAF hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Met als kanttekening: Als je schema C kunt realiseren, is schema A vaak ook niet veel meer moeite, aangezien dat dan alleen nog om de leiding naar je mengkraan gaat.

Volgens de ISSO 30.4 is het (ideale) systeemrendement van schema A het hoogst met 90% van je DWTW (pijp) rendement, gevolgd door B met 77% en C met 68%.
Uiteraard moet je de leidingverliezen hier nog wel in meenemen.

En wat hier al eerder aangehaald is, dat B gaat dalen en C stijgen in rendement als je de temperatuur van de opwekker terug gaat schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:14

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Wel jammer dat in het aansluitschema staat dat dit niet op een bad en of wasbak aangesloten mag worden, een toilet zal dan ook niet de bedoeling zijn, en dan moet ik toch de hele badkamer overhoop gaan halen.
Hoewel ik nog kan kijken of ik de aansluiting op de standleiding kan vinden, maar dat wordt wel een gepriegel.
Sowieso is de WAF voor het aanpassen hiervan rond de 0, want dan moet ik een koof open maken, en dan zitten we weer met troep. (daar zijn we net een jaar uit met de benedenverdieping)

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

uniquorn schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:27:
Wel jammer dat in het aansluitschema staat dat dit niet op een bad en of wasbak aangesloten mag worden, een toilet zal dan ook niet de bedoeling zijn, en dan moet ik toch de hele badkamer overhoop gaan halen.
Hoewel ik nog kan kijken of ik de aansluiting op de standleiding kan vinden, maar dat wordt wel een gepriegel.
Sowieso is de WAF voor het aanpassen hiervan rond de 0, want dan moet ik een koof open maken, en dan zitten we weer met troep. (daar zijn we net een jaar uit met de benedenverdieping)
Zit bij mij al 5 jaar of langer op een bad waar we in douchen.

En ik ben echt niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Badwater lijkt me an sich niet zo'n probleem hooguit dat de afvoerdiameter dan wat ondergedimensioneerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ASW1 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:50:
Badwater lijkt me an sich niet zo'n probleem hooguit dat de afvoerdiameter dan wat ondergedimensioneerd is.
Bad loopt gewoon leeg. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 23:37

Managelorian

“This is the workflow.”

ASW1 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:50:
Het grootste argument om 'm niet op een bad aan te sluiten lijkt mij dat er bij een bad geen gelijktijdige aan- en afvoer van warm water is. In zo'n geval doet een DWTW dus niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
uniquorn schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:27:
Wel jammer dat in het aansluitschema staat dat dit niet op een bad en of wasbak aangesloten mag worden,
Dat heeft vooral met vervuiling te maken. Ik heb er ook wastafels op zitten, daar komt natuurlijk wat meer troep doorheen (tandpasta, scheerschuim etc). Preventief gooi ik 1 keer per maand een paar liter heet water met soda er doorheen. Hopelijk houdt dat het voldoende schoon.
een toilet zal dan ook niet de bedoeling zijn,
Nee, nog even los van de vervuiling: daarvoor is de diameter veel te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Managelorian schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:04:
[...]

Het grootste argument om 'm niet op een bad aan te sluiten lijkt mij dat er bij een bad geen gelijktijdige aan- en afvoer van warm water is. In zo'n geval doet een DWTW dus niets.
Logisch.

Maar als je douched in je bad dan gaat dit prima.

Na badderen spoelen veel mensen zich nog af met de douche, als je dat doet terwijl je bad leeg loopt dan zijn er veel cv ketels die gewoon stoppen met verwarmen of gaan pendelen omdat ze zo'n enorme bak warmte naar binnen krijgen.
Toch wat energie teruggewonnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middeljans
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-08 08:21
Hallo allemaal,

In onze nieuwbouwwoning krijgen we twee badkamers die niet naast elkaar/bij elkaar in de buurt komen. Ik heb daarom twee verticale douchewtw's gekocht en wil ze allebei optimaal aansluiten. In versimpelde weergave zou het er dan zo uit komen te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6HHtS-OOc3O0u6m3Eg6TgTAOZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3d5cGYj3kxDEZzaW5A83Sd7.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij gaat dit niet werken, omdat er op deze manier een cirkel in de waterleiding is aangelegd. Ik denk dat we één van de douchewtw's alleen op de thermostaatkraan moeten aansluiten en de ander op de buffervat en thermostaatkraan.

Voor de duidelijkheid, de douchewtw's hangen in werkelijkheid niet bij elkaar in de buurt. Het buffervat staat centraal en is in de kelder geplaatst. Ik heb alleen de koudwaterleidingen in het schema opgenomen.

Zien jullie nog mogelijkheden? Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:03
Die leiding tussen de douches kan je dus weghalen? Lukt het je om die bij de splitsing af te doppen? Of zou een keerklep een oplossing zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Kanoet op 04-01-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25

Bravo

Second Best

Middeljans schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:56:
Hallo allemaal,

In onze nieuwbouwwoning krijgen we twee badkamers die niet naast elkaar/bij elkaar in de buurt komen. Ik heb daarom twee verticale douchewtw's gekocht en wil ze allebei optimaal aansluiten. In versimpelde weergave zou het er dan zo uit komen te zien:

[Afbeelding]

Volgens mij gaat dit niet werken, omdat er op deze manier een cirkel in de waterleiding is aangelegd. Ik denk dat we één van de douchewtw's alleen op de thermostaatkraan moeten aansluiten en de ander op de buffervat en thermostaatkraan.

Voor de duidelijkheid, de douchewtw's hangen in werkelijkheid niet bij elkaar in de buurt. Het buffervat staat centraal en is in de kelder geplaatst. Ik heb alleen de koudwaterleidingen in het schema opgenomen.

Wat het koude water gaat doen als je gaat douchen is de weg van de minste weerstand zoeken, en dat is niet per se langs de DWTW die op dat moment gebruikt wordt. Mogelijk 50/50 over beide DWTW's, maar dat is afhankelijk van de weerstand door de leidingen.
Je thermostaatkraan van de douche kun je op de 'eigen' DWTW aansluiten, de aansluiting van het vat op de DWTW die het meeste gebruikt wordt. Niet maximaal rendement, maar waarschijnlijk beter dan water door de DWTW halen die niet gebruikt wordt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Middeljans wat werkt is van de (sww) uitgang van de ene dwtw naar de ingang van de andere dwtw en daarvandaan naar beide douches en het buffervat. De sww kanten van de dwtws staan dan in serie.
Het levert wel lange leidingen en daarmee drukverlies op.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
Middeljans schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:56:
Hallo allemaal,

[Afbeelding]

Zoals gezegd is het probleem inderdaad dat het water de weg van de minste weerstand volgt. Een keerklep per DWTW moet sowieso. Maar als je kraan 1 opent, komt het water uit DWTW1 en DWTW2 samen. Ofwel, je verliest 50% rendement.

@Proton_'s oplossing om in serie te zetten is een manier, maar levert dus een groter systeem op, dus je moet langer douchen voor je gaat renderen.

Is het niet mogelijk om beide afvoeren naar 1 DWTW samen te laten komen? Eventueel kun je alsnog 2 DWTWs parallel plaatsen en je afvoer splitsen over beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Laatst online: 12-09 19:58
Ik mag straks een nieuw huis gaan bouwen en 1 van mijn wensen is dan een douche WTW. Ik heb inmiddels begrepen dat aansluiten op je (meng)douchekraan EN op de aanvoer van je buffervat het beste werkt, klopt dat? Hebben jullie foto’s van jullie douche WTW, ik kan me de opstelling nog niet helemaal voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Bouwertje schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:00:
Ik mag straks een nieuw huis gaan bouwen en 1 van mijn wensen is dan een douche WTW. Ik heb inmiddels begrepen dat aansluiten op je (meng)douchekraan EN op de aanvoer van je buffervat het beste werkt, klopt dat? Hebben jullie foto’s van jullie douche WTW, ik kan me de opstelling nog niet helemaal voorstellen.
Niet aansluiten op je buffervat (daar zit CV-water in, en zo'n vat heb je in de nieuwbouw ook helemaal niet nodig, zie de WP-topics), maar op je SWW-vat.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 06-01-2024 10:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Laatst online: 12-09 19:58
Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Niet aansluiten op je buffervat (daar zit CV-water in, en zo'n vat heb je in de nieuwbouw ook helemaal niet nodig, zie de WP-topics), maar op je SWW-vat.
Ja sorry, ik bedoelde SWW vat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Bouwertje schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:00:
Topic staat vol met foto's. Klik bovenaan op het rechter ikoontje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eM6xkDK9ihuz6LZ0OpZvITqVHAg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/55GjsMKniU4lWqYQTCG0WYzc.png?f=user_large

Dan krijg je alleen posts met plaatjes te zien.

Aansluiting op zowel mengkraan als boilervat (of ketel) is inderdaad het meest efficiënt. Zeker als je op lage temperatuur SWW maakt, meng je niet zoveel koud water bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sil-vur
  • Laatst online: 14-09 15:52
Ik ben van plan een verticale douch wtw te installeren.
Ik de specs van de verschillende types is vaak te zien dat het rendement terug loopt boven een bepaalde flow.

Geld het omgekeerde ook? Neemt het rendement toe als de flow minder wordt?

Of is die bijvoorbeeld aangegeven 60% bij 10 liter het optimale rendement?

[ Voor 13% gewijzigd door Sil-vur op 16-01-2024 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Sil-vur schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:32:
Ik ben van plan een verticale douch wtw te installeren.
Ik de specs van de verschillende types is vaak te zien dat het rendement terug loopt boven een bepaalde flow.

Geld het omgekeerde ook? Neemt het rendement toe als de flow minder wordt?

Of is die bijvoorbeeld aangegeven 60% bij 10 liter het optimale rendement?
Dergelijke hypotheses werken goed door naar extremen te kijken. Stel je hebt een flow van 0 (water staat stil) en de afvoer loopt goed door met 30 graden afvalwater. Dan wordt de toevoer uiteindelijk ook 30 graden. Dus ja, bij een flow van 0 warmt je water 100% op.

Je hebt er alleen geen zak aan.

Maar wat is de achtergrond van je vraag? De douche zachter zetten is sowieso beter, ook zonder DWTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sil-vur
Zwartoog schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:09:
[...]

Dergelijke hypotheses werken goed door naar extremen te kijken. Stel je hebt een flow van 0 (water staat stil) en de afvoer loopt goed door met 30 graden afvalwater. Dan wordt de toevoer uiteindelijk ook 30 graden. Dus ja, bij een flow van 0 warmt je water 100% op.

Je hebt er alleen geen zak aan.

Maar wat is de achtergrond van je vraag? De douche zachter zetten is sowieso beter, ook zonder DWTW.
De reden van mijn vraag is, heeft een efficiëntere en dan vaak duurdere dwtw zin als je douchekop al weinig water gebruikt (4,5l/m).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Sil-vur schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:50:
[...]

De reden van mijn vraag is, heeft een efficiëntere en dan vaak duurdere dwtw zin als je douchekop al weinig water gebruikt (4,5l/m).
Dat hangt vooral af van hoeveel duurder. Van de verticale heb je een korte en een lange versie (170 cm en 210 cm). Die lange is efficiënter omdat je meer contactoppervlak hebt, al zit de meeste winst in de "eerste meter" en neemt het daarna af. Maar er blijft winst.

Ook met 4,5 l/m zul je op die 210 meer rendement halen dan met die van 170 cm. Of het de extra kosten waard zijn? Als ik zo kijk, is die 210 cm nauwelijks duurder dan de 170 cm (beetje rondshoppen). Die 170 cm bestaat volgens mij ook alleen maar omdat niet iedereen die 210 cm kwijt kan.

Daarnaast zou ik nu niet 100 euro willen besparen als ik 30% rendement had kunnen krijgen ipv bv 25% (geen idee, ken de specs niet uit m'n hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
ocaj schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:09:
[...]

Dat heeft vooral met vervuiling te maken. Ik heb er ook wastafels op zitten, daar komt natuurlijk wat meer troep doorheen (tandpasta, scheerschuim etc). Preventief gooi ik 1 keer per maand een paar liter heet water met soda er doorheen. Hopelijk houdt dat het voldoende schoon.

[...]

Nee, nog even los van de vervuiling: daarvoor is de diameter veel te klein.
Koper kan niet zo goed tegen bepaalde middelen, op een gegeven moment is de koperen buis van binnen uit opgelost.
Tandpasta bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supergrover767
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-07 23:48
dump: tootlje waarmee je aan vermogens kunt rekenen met douchewater WTW's. getest op eigen praktijksituaties en nieuwste tabblad omgebouwd om te rekenen aan onze aankomende upfall shower. (Dat is heel raar rekenen, echt even een mindfuck. (Die ga ik trouwens draaien op een 100L Lydos Hybrid WPB, 35L warm water per minuut).

https://docs.google.com/s...150200&rtpof=true&sd=true

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Redeque2
Heb mijn project eindelijk ingebouwd, moet het nog een beetje afwerken maar mijn rug vond dat het wel even goed was zo :P

Moet nog heel veel data verzamelen maar met alleen douchen verbruiken we 340l/hr en haal ik een delta-T van 6.2°C. Had geen idee wat ik moest verwachten maar dit is niet verkeerd denk ik.

Wij douchen met een gezin van 4 echt heel veel maar uitgaande van het absolute minimum kom ik hierop uit:
Gegevens:
Doucheduur per dag: 45 minuten
Debiet douche: 5,7 L/min
Delta-T WTW: 6 °C
Gasprijs: €1,34/m³
Rendement CV: 90%
Calorische waarde aardgas: 35,17 MJ/m³
Omrekeningsfactor: 1 m³ aardgas = 10,8 kWh
Berekening:

Warmteverbruik per douchebeurt:
Doucheduur * Debiet = Waterverbruik
45 min * 5,7 L/min = 256,5 L
Vervolgens berekenen we de warmte die per douchebeurt verloren gaat:

Waterverbruik * Delta-T WTW * Soortelijke warmte water
256,5 L * 6 °C * 4,18 kJ/kg°C = 62.844 kJ
We delen de warmteverlies door het rendement van de CV om te bepalen hoeveel gas er nodig is:

Warmteverlies / Rendement CV = Gasverbruik
62.844 kJ / 0,9 = 69.827 kJ
We converteren de warmteverbruik naar kWh:

Gasverbruik (kJ) / Calorische waarde aardgas (kWh/m³) = Gasverbruik (kWh)
69.827 kJ / 35.17 MJ/m³ * 10,8 kWh/m³ = 2,04 kWh
Jaarlijkse besparing:

We berekenen het gasverbruik per jaar:
Gasverbruik per douchebeurt * Aantal douchebeurten per jaar
2,04 kWh * 365 = 746 kWh
We berekenen de besparing per jaar:

Gasverbruik per jaar * Gasprijs
746 kWh * €0,124/kWh = €92,24

Als dat zo is ben ik heel blij maar heb zo mijn twijfels, praktijk zal het uitwijzen.
Totale kosten van het project 613,63

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FMpkl_esq4qpBiI6MZiUEIFe9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3vOmFtgQcbdvoa1rvz3RtFu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ucpv5LUY1DWc5NfaSh8hvffRGe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCtorhvArnw5PCWxWY0dTlfR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAR5YcGrsZnvNDUMAdSD-nm5PxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnnH2TeBqKuCrYr3OcLpp1UL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redeque2
Nog wat betere data misschien.
Mijn aquarium zit naast de douche ook op dezelfde afvoer.

Leuke van het aquarium is dat ik de temperatuur weet van het "afvalwater", die is 26.2 graden.
Vindt ik 3.5°C Delta-T niet slecht. Ben best tevreden eingelijk.
Douche temperatuur is 37°C ofzo? Ga ik later wel even wat aan rekenen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Warmwater_WTW_ESP8266
Algemeen = 'Warmwater_WTW_ESP8266' met IP: 192.168.1.59
RSSI_percentage = 62
Heartbeat = 1
Flow_Lsec = 0.16
HeartbeatAlert = WTW Drinkwater ESP32 Heartbeat Found, all good!
Drinkwater_Flow_Lhr = 576
Drinkwater_IN_Temp = 7.1
Delta_T = 3.5
Bypass_Temp = 17.3
Drinkwater_UIT_Temp = 10.6
Energy_Recovered_kwh = 0
Energy_Recovered_Euro = 0
Energy_Recovered_24h_kwh = 0
Energy_Recovered_24h_Euro = 0
Energy_Recovered_Ever_kwh = 0
Energy_Recovered_Ever_Euro = 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 21:16
Mooi topic :)
Ik ben al langere tijd opzoek naar een horizontale WTW. Nu zie ik de post (hierboven) en deze is mooi geinstalleerd.
Redeque2 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:53:
Heb mijn project eindelijk ingebouwd, moet het nog een beetje afwerken maar mijn rug vond dat het wel even goed was zo :P
...
Wat is de reden dat je niet voor de G2-HE-30T bent gegaan, maar voor een andere. Welke is dat precies?
Helaas heb ik dat niet in de posts gevonden.
Zou je nu achteraf (na installatie) nog andere keuzes hebben gemaakt?

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Redeque2 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:43:

Leuke van het aquarium is dat ik de temperatuur weet van het "afvalwater", die is 26.2 graden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Warmwater_WTW_ESP8266
Algemeen = 'Warmwater_WTW_ESP8266' met IP: 192.168.1.59
RSSI_percentage = 62
Heartbeat = 1
Flow_Lsec = 0.16
HeartbeatAlert = WTW Drinkwater ESP32 Heartbeat Found, all good!
Drinkwater_Flow_Lhr = 576
Drinkwater_IN_Temp = 7.1
Delta_T = 3.5
Bypass_Temp = 17.3
Drinkwater_UIT_Temp = 10.6
Energy_Recovered_kwh = 0
Energy_Recovered_Euro = 0
Energy_Recovered_24h_kwh = 0
Energy_Recovered_24h_Euro = 0
Energy_Recovered_Ever_kwh = 0
Energy_Recovered_Ever_Euro = 0
Ik weet niet zoveel van aquariums. Maar begrijp ik dat je continue water ververst? En hier ook weer warmte terugwint? :)

Die bypass begrijp ik, is ter compensatie van de diameter?

Welke sensoren heb je gebruikt? Het is wel nauwkeurig zo om direct in de waterstroom te meten inplaats van buitenkant pijp.

Ik ben wel benieuwd hoe dit na 3 maanden nog werkt, ik zie de warmtewisselaar als een soort filter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Redeque2
Leuke vragen allemaal....nerds!

@Killerbert Stom dat ik dat er niet bij gezet heb...Ik heb nu de MTS Warmenator 60kW. De naam alleen al _/-\o_ . Heb hem bestel in poler via https://www.profistavba.cz/. 400,- incl verzenden.

De G2-HE-30T is zekerweten vele malen beter qua warmteoverdracht maar ben bang dat die in no-time dicht zit met vervuiling. Ik kan er wel bij maar schoonmaken is niet iets wat je elke maand wil doen. Ben zeer tevreden over de kwaliteit en qua warmteoverdracht wist ik eigenlijk niet wat te verwachten, had misschien nog een maatje groter genomen naderhand.
Was bang dat het rioolwater er te snel doorheen zou stromen maar dat is bij deze niet mogelijk aangezien de inlaat en uitlaat hoger liggen dan de body waar het spiraal in zit dus snelheid is laag en altijd gevuld.
Zeker blij dat ik de G2-HE-30T niet heb gekozen.

@Seafarer
Ik ververs mijn aquarium 2x per week met een overloop systeem, ik voeg warmwater toe vanaf mijn CV en hierdoor loopt het aquarium automatisch over naar het riool. Aquarium is 1000liter dus dat ververs ik per week.

De bypass zit iets hoger dan de warmtewisselaar en wordt dus niet gebruikt. Ik ben bang voor vervuiling in de warmtewisselaar, als hij nu verstopt loopt het water via de bypass en krijg ik een alarm binnen. Kan ik hem schoonmaken en zit ik niet met problemen.

Voor de temperaturen (IN / UIT / Bypass) gebruik ik DS18B20 sensoren in een thermowell. Gebruik ik al vele jaren voor mijn aquarium en zijn 0.1 graad nauwkeuring en heel makkelijk qua software.
Voor de waterflow gebruik ik een YF-B5 hall effect flow meter. Deze hebben wel een afwijking van 5%, heb deze gecontroleerd (uitgeliterd) en was vanuit de fabriek spot-on. Gebruik ook deze flowmeters al jaren voor mijn aquarium en tot nu toe betrouwbaar.
Verder gebruik ik een Wemos D1 mini pro voor dit project omdat ik die nog had liggen, anders had ik een ESP32 gebruikt (TTGO v1.3).
Data komt binnen via MQTT en berekeningen worden gedaan in Node-Red. Visualisatie doe ik via OpenHab (vind ik fijner dan home assistant). Heb nog veel maar calculaties voor mijn huis dus moet nodig een keer een Grafana dashboard maken maar dat later.

Voor wie het interesant vindt, dit is de node-red flow. Nu maar hopen dat de calculaties goed zijn 8)
Als iemand de code wil even DM-en.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPK3Gq1KtX0kzNnlcTuG5gkbIS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vtfF2nHamZTUxvAOnq7N8wPt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Redeque2 op 04-02-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Redeque2 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:54:

@Seafarer
Ik ververs mijn aquarium 2x per week met een overloop systeem, ik voeg warmwater toe vanaf mijn CV en hierdoor loopt het aquarium automatisch over naar het riool. Aquarium is 1000liter dus dat ververs ik per week.
(y)
De bypass zit iets hoger dan de warmtewisselaar en wordt dus niet gebruikt. Ik ben bang voor vervuiling in de warmtewisselaar, als hij nu verstopt loopt het water via de bypass en krijg ik een alarm binnen. Kan ik hem schoonmaken en zit ik niet met problemen.
(y)
Voor de temperaturen (IN / UIT / Bypass) gebruik ik DS18B20 sensoren in een thermowell. Gebruik ik al vele jaren voor mijn aquarium en zijn 0.1 graad nauwkeuring en heel makkelijk qua software.
Ben ik bekend mee. Maar ik herkende ze niet vanwege de knik. Thermowell ook een idee. Heb je misschien een link welke je gebruikt?
Voor de waterflow gebruik ik een YF-B5 hall effect flow meter. Deze hebben wel een afwijking van 5%, heb deze gecontroleerd (uitgeliterd) en was vanuit de fabriek spot-on. Gebruik ook deze flowmeters al jaren voor mijn aquarium en tot nu toe betrouwbaar.
Verder gebruik ik een Wemos D1 mini pro voor dit project omdat ik die nog had liggen, anders had ik een ESP32 gebruikt (TTGO v1.3).
Data komt binnen via MQTT en berekeningen worden gedaan in Node-Red. Visualisatie doe ik via OpenHab (vind ik fijner dan home assistant). Heb nog veel maar calculaties voor mijn huis dus moet nodig een keer een Grafana dashboard maken maar dat later.

Voor wie het interesant vindt, dit is de node-red flow. Nu maar hopen dat de calculaties goed zijn 8)
Als iemand de code wil even DM-en.
[Afbeelding]
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redeque2
@Seafarer
€10,80 10%OFF | DS18B20 Digital Temperature Sensor G1/2" 1/4" 3/4" M10X1.5 M12X1 Thread 1m PVC 3-core Wire SUS304 Stainless Steel Shell
https://a.aliexpress.com/_EwCcRTB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Redeque2 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:43:

Interessant project, om je systeem beter te begrijpen:
Hoe heb je die wisselaar nu aangesloten op je systeem, volgens schema A, B of C?
Met delta T bedoel je dat je koude water slechts 3,5 graad opwarmt?
Da's dan niet een heel best rendement voor de wisselaar, net iets meer dan 10%, schat ik?

Edit: Schema C zo te zien, wat is dan het setpoint van je CV ketel voor warm tapwater?

[ Voor 6% gewijzigd door Blackraven op 05-02-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
Redeque2 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:54:

@Killerbert Stom dat ik dat er niet bij gezet heb...Ik heb nu de MTS Warmenator 60kW. De naam alleen al _/-\o_ . Heb hem bestel in poler via https://www.profistavba.cz/. 400,- incl verzenden.

.....
Bedankt. Mag ik vragen waarom je niet voor een grotere bent gegaan? Doordat het aantal l/min toereikend was? Het lijkt erop dat een grotere zou passen in de ruimte (zoals ik schat op de afbeeldingen)

Ik ben nu van plan om de grootste te nemen. Helaas is deze nu niet op voorraad.

Totaal andere vraag. (kan deze niet duidelijk vinden in de posts)
Wat is het rendement van de opstelling (%)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redeque2
Delta-T is inderdaad wat hij opwarmt, voor douchen is dit rond de 6°C en bij mijn aquarium verversing (is natuurlijk kouder rioolwater) is het 3°C graden.

Rendement is zeker laag maar dit had ik wel verwacht, wat ik helaas niet weet is de delta-T van het rioolwater dus zonder deze kan je nooit het rendement van de exchanger uitrekenen (met alleen inlaat temp had het ook nog wel gekund maar ook die heb ik niet....verbetering!).
Het enige rendement wat je kan uitrekenen is het overall rendement dus wat er uit de douchekop komt en wat je dan terug wint aan temperatuur maar niet 1 fabrikant doet dat natuurlijk want die is altijd laag aangezien het water logischerwijs al veel afkoelt voordat het, het putje in stroomt.
Bij deze opstelling ligt de warmtewisselaar ook nog eens verderop in het systeem ook dus ook daar weer afkoeling.

Mijn douchewater (gemeten) is 38°C dus met een delta-T van 6° is dat 16% rendement over het gehele systeem.
Had graag mijn trends laten zien maar gisteren overgestapt van database en dat heb ik niet goed gedaan, alles weg. Dit moet dus later.
Het lijkt erop dat ik op 0.50cent per dag uit kom maar wij douchen dus wel vrij veel.
Nu gaat er ook nog vervuiling optreden, en van de zomer met warmer toevoerwater zou hij ook nog wel eens minder kunnen gaan presteren, reken me zeker nog niet rijk.
Denk wel dat ik onder de 5jaar uit kom en dan ben ik al heel blij maar doe het meer voor de lol dan voor de centen.

@Blackraven Setpoint van de CV in niet relevant voor dit rendement aangezien je warm en koud bij elkaar mengt. Warmer koud water betekend automatisch minder CV water. Natuurlijk hoeft de CV ook minder hard te werken. Mogelijk kan ik de temperatuur van het tapwater wel verlagen zodat de CV efficiënter kan werken maar dat is een hele andere topic. Uitieindelijk wil ik naar een warmtepomp met voorraadvat, deze idee is gekomen om zo lang mogelijk met het voorraadvat te doen omdat wij zo douche verslaafd zijn.

@Killerbert Groter was duurder en had geen referentie dus deze maat heb ik maar gewoon gegokt.
Je durft wel om gelijk wat te gaan kopen, ik ben nog niet 100% overtuigd hoor, dat weet ik pas na een jaar.

Heb nu een paar keer de vraag gehad hoe ik euro's bereken dus bij deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
const specificHeatWater = 4.186; // in J/g°C

// Retrieve mass of water from flow context
var massOfWaterLiters = flow.get('Drinkwater_Flow_LiterX');

// Retrieve temperature difference from flow context
var deltaT = flow.get('deltaT');

// Check if massOfWaterLiters and deltaT are available and greater than 0
if (massOfWaterLiters !== undefined && massOfWaterLiters > 0.02 && deltaT !== undefined && deltaT > 0) {
  // Convert massOfWaterLiters to grams
  var massOfWaterGrams = massOfWaterLiters * 1000; // 1 liter = 1000 grams

// Calculate energy recovered using the formula
  var recoveredEnergyJoules = massOfWaterGrams * specificHeatWater * deltaT;

// Constants for additional calculations
  const gasCalorificValue = 35.17; // MJ/m³
  const centralHeatingEfficiency = 0.9; // 90%
  var gasCostPerM3 = flow.get("Gas_Cost_M3"); // Get gas cost from flow context

// Convert gasCalorificValue to J
  var gasCalorificValueJ = gasCalorificValue * 1000000; // 1 MJ = 1,000,000 J

// Calculate gas saved in m³
  var gasSavedM3 = recoveredEnergyJoules / (centralHeatingEfficiency * gasCalorificValueJ);

// Calculate cost savings in Euros
  var costSavingsEuro = gasSavedM3 * gasCostPerM3;

var recoveredEnergyKWh = (recoveredEnergyJoules / 3600000).toFixed(6);
  var gasSavedM3Rounded = gasSavedM3.toFixed(6);
  var costSavingsEuroRounded = costSavingsEuro.toFixed(6);

var msg1 = { payload: parseFloat(recoveredEnergyKWh) };
  var msg2 = { payload: parseFloat(costSavingsEuroRounded) };  
  var msg3 = { payload: parseFloat(gasSavedM3Rounded) };

return [msg1, msg2, msg3]; 
} else {
  // Output an object with an error property
  return { error: 'Invalid or missing data' };
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
Redeque2 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:03:
.....
@Killerbert Groter was duurder en had geen referentie dus deze maat heb ik maar gewoon gegokt.
Je durft wel om gelijk wat te gaan kopen, ik ben nog niet 100% overtuigd hoor, dat weet ik pas na een jaar.
...
Zelf had ik verwacht dat het rendement toch een stuk hoger was dan wat je tot nu toe had gemeten.

Volgens mij was de prijs voor de 120kW toch een stuk lager toen ik laatst keek. Van 40kW naar 75kW lijkt mij wel een goed idee. Ja, ik zie dat je 60kW hebt. Dat is ook een mooie keuze Het gaat mij erom dat het maar terug wordt verdiend binnen een normale tijd :+. Ja, momenteel is de 75kW interessanter dan de 120kW. Eens kijken wanneer de 120kW verkrijgbaar is. Dan maak ik een keuze.

Van het merk wat je had gekocht zijn de prijzen momenteel:

40kW 319
60kW 359
75kW 379
120kW 499

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Redeque2 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:03:

@Blackraven Setpoint van de CV in niet relevant voor dit rendement aangezien je warm en koud bij elkaar mengt. Warmer koud water betekend automatisch minder CV water. Natuurlijk hoeft de CV ook minder hard te werken. Mogelijk kan ik de temperatuur van het tapwater wel verlagen zodat de CV efficiënter kan werken maar dat is een hele andere topic. Uitieindelijk wil ik naar een warmtepomp met voorraadvat, deze idee is gekomen om zo lang mogelijk met het voorraadvat te doen omdat wij zo douche verslaafd zijn.
Je hebt het over systeem rendement, dus dan lijkt me je CV setpoint toch wel degelijk van belang als je het conform schema C hebt aangesloten.
Met koudwater bijmenging verlaag je namelijk je systeem rendement met schema C omdat het koudwater naar je mengkraan niet wordt voorverwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redeque2
@Blackraven , heb even een betere tekening gemaakt hoe hij nu precies is aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtjMmPEcONAh9Zqjej5jehhgVvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HIIaknhXaITuw0CD73UppDpt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
En nu is je tekening schema A ;) en maakt het inderdaad niet meer uit voor je rendement.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marco12
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 11:28
CryptosGoBrrr schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:21:
Momenteel zijn we bezig met de verbouwing van onze badkamer en uiteraard wil ik ook een stukje verduurzaming in het achterhoofd houden. Er komt sowieso een regenwaterdouche die zijn warm water zal onttrekken uit een (150/200L) boiler. Een WTW wil ik ook in de aansluiting opnemen. Door de ligging van de badkamer is zo'n verticale buis bij ons niet mogelijk, dus zou het zo'n douchegoot-WTW worden. Dat Easy Drain systeem is goedkoop maar schijnbaar een kriem om elke keer schoon te maken, het dingetje voelde in de winkel bovendien al niet al te stevig aan. De Joulia 5 pijps douchegoot-WTW lijkt me dan iets beter.

Die dingen kosten inclusief rooster echter zo'n 1500 euro ( https://www.warmteservice...pijps-vrijstaand/p/L05037 ). Is zoiets überhaupt wel rendabel? De filmpjes en brochures van de fabrikanten zijn natuurlijk prachtig en schetsen de indruk dat het koude (10 °C) leidingwater wordt opgewarmd tot zo'n 25° alvorens het de boiler bereikt.

Ik heb bij de verbouwing van mijn badkamer een Joulia inline 3p laten monteren. Had liever de 5p gehad, maar de inbouwhoogte is iets om rekening mee te houden. Heb hem nieuw gekocht op marktplaats van iemand die achteraf toch een 5p wilde dus dat scheelde een stuk in aanschafprijs. Vandaag geprobeerd een "wetenschappelijke" meting te doen. 10 minuten warm water door de handdouche laten lopen, waarbij ik het water in de wc laat wegstromen, dus zonder gebruik van de Joulia goot. Verbruik was 0,414 m3. Na een aantal minuten de test herhaald, maar nu het douchewater door de Joulia drain laten afvoeren, wederom 10 minuten precies. Het verbruik was nu 0,199 m3. Een vermindering van 51,9 %, beter dan ik verwacht had. De goot is heel makkelijk schoon te maken, er blijven nauwelijks haren in zitten, ik zie na anderhalf jaar geen verhoogde kans op verstoppingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Marco12 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:10:
Ik heb bij de verbouwing van mijn badkamer een Joulia inline 3p laten monteren. Had liever de 5p gehad, maar de inbouwhoogte is iets om rekening mee te houden. Heb hem nieuw gekocht op marktplaats van iemand die achteraf toch een 5p wilde dus dat scheelde een stuk in aanschafprijs. Vandaag geprobeerd een "wetenschappelijke" meting te doen. 10 minuten warm water door de handdouche laten lopen, waarbij ik het water in de wc laat wegstromen, dus zonder gebruik van de Joulia goot. Verbruik was 0,414 m3. Na een aantal minuten de test herhaald, maar nu het douchewater door de Joulia drain laten afvoeren, wederom 10 minuten precies. Het verbruik was nu 0,199 m3. Een vermindering van 51,9 %, beter dan ik verwacht had. De goot is heel makkelijk schoon te maken, er blijven nauwelijks haren in zitten, ik zie na anderhalf jaar geen verhoogde kans op verstoppingen.
Mooi resultaat, maar hou er (ook voor de andere lezers hier) wel rekening mee dat dit goede resultaat alleen haalbaar is als je nog op gas doucht.
Met een warmtepomp (en SWW-vat op lage temperatuur) wordt er nauwelijks koud water bijgemengd, en zal het rendement van zo'n Joulia veel lager zijn.
Tenzij je die ook kunt aansluiten op de koud-water-ingang van het vat, maar dat zal bij enkel een badkamerverbouwing niet meevallen, en bovendien is het maar de vraag of de doorstroomweerstand van de DWTW in dat geval niet te hoog is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Andrehj schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:16:
[...]

Mooi resultaat, maar hou er (ook voor de andere lezers hier) wel rekening mee dat dit goede resultaat alleen haalbaar is als je nog op gas doucht.
Met een warmtepomp (en SWW-vat op lage temperatuur) wordt er nauwelijks koud water bijgemengd, en zal het rendement van zo'n Joulia veel lager zijn.
Tenzij je die ook kunt aansluiten op de koud-water-ingang van het vat, maar dat zal bij enkel een badkamerverbouwing niet meevallen, en bovendien is het maar de vraag of de doorstroomweerstand van de DWTW in dat geval niet te hoog is.
De stroomsnelheid van de koude aanvoer door de wtw gaat omlaag waarmee de warmteoverdracht waarschijnlijk ook iets daalt, al zal het er wat warmer uitkomen dan bij hogere stroomsnelheid.
Er zitten best wat variabelen in en ik vind het moeilijk in te schatten wat het effect is van een lagere voorraadtemperatuur in de boiler.
Wanneer die op 40 graden wordt gehouden dan zal er waarschijnlijk geen bijmenging plaatsvinden in de thermostatische douchekraan en dan werkt de wtw niet wanneer die alleen is aangesloten op de koudwaterleiding van de douche.
Maar stel je boilervat is 50 graden, wat dan?
Interessant gedachtenexperiment is om het andersom te bekijken nl. niet hoeveel koud water er bijgemengd moet worden maar hoeveel warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

iichel

Gazoooo

Gezien de indeling van de huidige woning kan ik alleen een horizontale WTW kwijt. Ik zit te kijken naar een MTM Warmenator: https://www.zwemland.nl/mts-warmenator-warmtewisselaar.html

Zou dat geschikt zijn voor een normale woning met een (regen) douche?

Ik heb de douche op de halve verdieping tussen begane grond en 1e verdieping zitten, ik kan alleen horizontaal ongeveer een meter gebruiken. Gelukkig heb ik alleen de douche op de afvoer zitten. Aanvoer zal dan naar de koude kraan van de douche zijn.

tvt kan interessant zijn met 450 x per jaar douchen a 100 liter, gasprijs van ca 1,30/m3, rendement @65% (van de verticale technea) winst is ca 175 euro per jaar = ca 3-4 jaar, alles daarna is pure winst :)

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
iichel schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:13:
Gezien de indeling van de huidige woning kan ik alleen een horizontale WTW kwijt. Ik zit te kijken naar een MTM Warmenator: https://www.zwemland.nl/mts-warmenator-warmtewisselaar.html

Zou dat geschikt zijn voor een normale woning met een (regen) douche?

Ik heb de douche op de halve verdieping tussen begane grond en 1e verdieping zitten, ik kan alleen horizontaal ongeveer een meter gebruiken. Gelukkig heb ik alleen de douche op de afvoer zitten. Aanvoer zal dan naar de koude kraan van de douche zijn.

tvt kan interessant zijn met 450 x per jaar douchen a 100 liter, gasprijs van ca 1,30/m3, rendement @65% (van de verticale technea) winst is ca 175 euro per jaar = ca 3-4 jaar, alles daarna is pure winst :)
Had je deze post stukje omhoog.. al gezien?
Daar staat een vergelijkbare situatie met uitwerking

Mooi dat je alleen de douche op de afvoer hebt zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitefinish
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 18:38
Zo, 95 pagina doorgelezen.

Ik lees eigenlijk dat niemand een wtw afvoer ONDER de douchebak heeft gebruikt.
Douchebak WTW Technea

Ook de WTW van het doucheputje lijken niet populair.
Easydrain zijn de ervaringen wisselend vanwege het schoonmaken.
Joulia en ACO zijn de investering eigenlijk niet waard. Al helemaal niet als je niet met een warmtepomp of boiler moet werken en gewoon op gas stookt.

De douchepijp is wel zeker rendabel, maar dan moet je er wel de ruimte voor hebben.
Helaas zit ik met zo'n 15cm ruimte om mee te werken en is de afvoer vd badkamer zowel toilet, wastafel als douche & bad.

Misschien in een volgend huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

iichel

Gazoooo

Killerbert schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:37:
[...]

Had je deze post stukje omhoog.. al gezien?
Daar staat een vergelijkbare situatie met uitwerking

Mooi dat je alleen de douche op de afvoer hebt zitten :)
Ja die heb ik inderdaad gezien, die post, maar ik heb een douche voor ongeveer 100 liter ipv een aquarium van 1000 liter. In mijn hoofd is dat niet helemaal een vergelijkbare situatie. Dus ik hoopte dat er wat ervaringen waren met een douche en de bijbehorende volumes en flows :)

[ Voor 7% gewijzigd door iichel op 31-03-2024 21:06 ]

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hier bijna 3 jaar geleden de Showersave QB1-16 douche wtw geïnstalleerd.
Deze zit op de koudwater aanvoer van de badkamer (douche, wasbak en wc) én de cv-ketel.

Ik meet geen temperaturen en bereken geen bespaarde m3's of kW's, maar ik verbaas mij elke keer weer hoe warm het koude water bij de wasbak wordt als er iemand staat te douchen.

Altijd fijn om te merken dat 'ie' goed zijn best aan het doen is :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
whitefinish schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:54:
Douchebak WTW Technea
Begrijp dat ding niet zo en kom het verder nergens tegen, wat is het en hoe werkt het/in welke situaties toepasbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackraven
Die dateert nog uit de tijd dat geëmailleerde stalen douchebakken hip waren, wordt volgens mij allang niet meer geproduceerd...

Tegenwoordig vergelijkbaar, maar niet inbouw:
https://sanura.nl/producten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-08 10:52
whitefinish schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:54:
Zo, 95 pagina doorgelezen.

Douchebak WTW Technea

Ook de WTW van het doucheputje lijken niet populair.
Easydrain zijn de ervaringen wisselend vanwege het schoonmaken.
Joulia en ACO zijn de investering eigenlijk niet waard. Al helemaal niet als je niet met een warmtepomp of boiler moet werken en gewoon op gas stookt.

De douchepijp is wel zeker rendabel, maar dan moet je er wel de ruimte voor hebben.
Helaas zit ik met zo'n 15cm ruimte om mee te werken en is de afvoer vd badkamer zowel toilet, wastafel als douche & bad.

Misschien in een volgend huis.
Ik heb wel recent een Joulia doucheputje geinstalleerd. Het is inderdaad niet rendabel, maar ik heb mezelf er toch van overtuigd om het te doen, met het idee dat een eventueel gezin in deze woning daar wel erg veel profijt van heeft. Ik heb namelijk een relatief compact 150liter WP boiler, wat waarschijnlijk niet voldoende zou zijn voor een gezin. Dankzij dat doucheputje heb je misschien wel 30% meer douchetijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 09:38
Is een WTW (vertikaal) die op ongeveer 2-3 meter van de douche zit een grote afstand? Want ik zit wat rond te kijken en denk dat met wat schuifwerk dat het mogelijk is om een WTW te installeren op die afstand. Voordeel is dan dat ik een verticale kan nemen en die zijn een stuk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
@Antonl91

Dat lijkt mij geen probleem, bij mij zit er ook zeker 2 meter afvoer aan. Pvc isoleert best aardig dus je verliest niet zoveel warmte.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
-Junkiexp- schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:54:
@Antonl91

Dat lijkt mij geen probleem, bij mij zit er ook zeker 2 meter afvoer aan. Pvc isoleert best aardig dus je verliest niet zoveel warmte.
Top! Zijn er ook users die meerdere afvoeren op een WTW hebben aangesloten? Het is niet interessant om een wastafel of bad op een WTW aan te sluiten, maar als je alle drie items op een WTW kunt aansluiten kost het ook niets extra's en zou ik het persoonlijk wel interessant vinden.

De douche zit boven de garage en de afvoer gaat door de garage. Of ik nou een of meerdere leidingen erop aansluit zou hetzelfde zijn, mocht er uiteindelijk toch iets mis gaan dan is dat gedeelte van de leiding zeer goed bereikbaar zonder dat ik iets hoef open te breken of iets, dus ik zie eigenlijk weinig risico.

EDIT: Ik zie net dat die van Technea niet op een bad of gootsteen aangesloten kunnen worden, maar andere merken misschien wel?

[ Voor 7% gewijzigd door Antonl91 op 03-05-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Antonl91 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:33:
[...]

Top! Zijn er ook users die meerdere afvoeren op een WTW hebben aangesloten? Het is niet interessant om een wastafel of bad op een WTW aan te sluiten, maar als je alle drie items op een WTW kunt aansluiten kost het ook niets extra's en zou ik het persoonlijk wel interessant vinden.

De douche zit boven de garage en de afvoer gaat door de garage. Of ik nou een of meerdere leidingen erop aansluit zou hetzelfde zijn, mocht er uiteindelijk toch iets mis gaan dan is dat gedeelte van de leiding zeer goed bereikbaar zonder dat ik iets hoef open te breken of iets, dus ik zie eigenlijk weinig risico.

EDIT: Ik zie net dat die van Technea niet op een bad of gootsteen aangesloten kunnen worden, maar andere merken misschien wel?
Als je in bad douched dan kan dat zeker. Maar alleen badderen gaat niet, je moet een tegenstroom hebben in de pijp anders werkt het niet.

Geen was bakken wegens teveel vuil.

Staat allemaal in de gebruiksaanwijzing. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:32
Seafarer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:06:
[...]

Als je in bad douched dan kan dat zeker. Maar alleen badderen gaat niet, je moet een tegenstroom hebben in de pijp anders werkt het niet.

Volgens mij komen de 3 afvoeren samen in zijn badkamer en heeft hij in de schuur 1 afvoerbuis waar hij eenvoudig die wtw unit kan plaatsen. Volgens mij moet dit prima kunnen, badwater stroomt gewoon weg en zal niets opwarmen. Vuil uit de gootsteen is wel een dingetje, vaker filter reinigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
[...]

Voggy schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Volgens mij komen de 3 afvoeren samen in zijn badkamer en heeft hij in de schuur 1 afvoerbuis waar hij eenvoudig die wtw unit kan plaatsen. Volgens mij moet dit prima kunnen, badwater stroomt gewoon weg en zal niets opwarmen. Vuil uit de gootsteen is wel een dingetje, vaker filter reinigen?
Denk dat het probleem is dat een afvoer van een bad vrij veel liters/seconden of minuut kan afvoeren en dat de WTW daar niet tegen kan. Een afvoer van 50mm kan tot 1liter/seconden afvoeren, maar de WTW van Technea kan maximaal 30l/minuut aan. Dus ik denk dat het helaas niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
[...]

Bij mij was 2 pijpen geen optie en ik heb dus ondanks de waarschuwing uit de gebruiksaanwijzing toch een aantal wasbakken van diverse kamers die allemaal op dezelfde afvoer zitten als de douchte.

Ter compensatie gooi ik er 1 keer in de maand een paar liter heet water met soda doorheen. Hopelijk is dat voldoende. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Ik denk wel dat het kan, baden zijn meestal aangesloten met 40mm pvc en de nodige bochten, en de doorlaat van de gemiddelde badsifon is ook niet bijzonder groot.
Hooguit duurd het wat langer voordat het bad leeg is maar ik denk niet eens dat er een merkbaar verschil is.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
@ocaj Reden van wastafel niet op WTW aansluiten komt doordat mensen er allerlei troep door gooien, dat is dan echt voorbij, het biedt ook geen voordeel want meestal staat de warmwaterkraan maar kort open.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 04-05-2024 13:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Bij ons gaat er qua "troep" alleen scheerschuim en tandpasta doorheen.

Het "voordeel" bij ons, zit niet in de warmteterugwinning, maar dat we maar 1 standpijp (de WTW) nodig hebben en niet een WTW + een aparte standpijp, daar is simpelweg geen plek voor.

(bestaand huis, afvoer deels in de betonvloer gestort, dus niet heel flexibel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Voggy schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Filter?

Ik heb geen filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Antonl91 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:52:
[...]

[...]

Denk dat het probleem is dat een afvoer van een bad vrij veel liters/seconden of minuut kan afvoeren en dat de WTW daar niet tegen kan. Een afvoer van 50mm kan tot 1liter/seconden afvoeren, maar de WTW van Technea kan maximaal 30l/minuut aan. Dus ik denk dat het helaas niet gaat werken.
Vreemd heb dit al meer dan 7 jaar op het bad aangesloten. Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mr_evil08 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:48:
@ocaj Reden van wastafel niet op WTW aansluiten komt doordat mensen er allerlei troep door gooien, dat is dan echt voorbij, het biedt ook geen voordeel want meestal staat de warmwaterkraan maar kort open.
Nou ja, voorbij?

Je zult hem schoon moeten maken met een pijpenrager. En afhankelijk van de inbouw is dit een beetje een k................ klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
Andrehj schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:16:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen hierover in combinatie met SWW-VAT, ik begrijp dat aansluiten op zowel het boiler vat en koud water toevoer douch dan geen tot nauwelijks zin heeft, is de oplossing hierin de DWTW alleen aansluiten op het vat de beste keuze?

Wat bedoel je met de doorstroomweerstand? Datasheet van Technea geeft 0,26 bar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
In het energierapport van zowel de woning die ik ga kopen, als de woning die ik binnenkort verkoop zie ik verbetering aanbevolen met als suggestie het installeren van een douche WTW unit. Maar wat is een beetje de impact die ik kan verwachten op het energielabel.

147m2, warmtenet, huidige schatting energielabel: 153kwh/m2 per jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Antonl91 op 05-05-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Antonl91 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:54:
In het energierapport van zowel de woning die ik ga kopen, als de woning die ik binnenkort verkoop zie ik verbetering aanbevolen met als suggestie het installeren van een douche WTW unit. Maar wat is een beetje de impact die ik kan verwachten op het energielabel.

147m2, warmtenet, huidige schatting energielabel: 153kwh/m2 per jaar.
Warmtenet heb je neem ik aan goed overnagedacht?

Energie besparen is niet zo zinvol met die extreem hoge vaste lasten. En mag je in de toekomst het huis loskoppelen van het warmtenet? Het zou me namelijk niets verbazen dat er in het contract vermeld staat dat het huis nooit meer losgekoppeld mag worden. En daar zit je dan met die stijgende exploitatie kosten.

De webside van de WTW heeft toch ergens een vermelding van prestatie verbetering staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Seafarer schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:27:
[...]

Warmtenet heb je neem ik aan goed overnagedacht?

Energie besparen is niet zo zinvol met die extreem hoge vaste lasten. En mag je in de toekomst het huis loskoppelen van het warmtenet? Het zou me namelijk niets verbazen dat er in het contract vermeld staat dat het huis nooit meer losgekoppeld mag worden. En daar zit je dan met die stijgende exploitatie kosten.

De webside van de WTW heeft toch ergens een vermelding van prestatie verbetering staan?
Warmtenet is helaas niet altijd een keuze. Toen ik nog Seafarer was (tot 2 jaar geleden) betaalde ik jaarlijks voor warmte zo'n 100 euro (op jaarbasis minder dan 2GJ), maar de vaste kosten waren zo'n 500 euro per jaar.

Loskoppelen mag, maar kan tot €4.800 kosten, maar besparen is wel rendabel en ik denk dat zolang er valt te salderen dat het zelfs interessant is om een warmtepomp aan te schaffen, voor alleen vloerverwarming en dat die relatief snel is terug verdient.

Het rendement van die WTW is zo´n 60%, maar ik bedoel wat het effect is op een energielabel, dat vind ik een beetje lastig om in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Antonl91 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:36:
[...]

Warmtenet is helaas niet altijd een keuze. Toen ik nog Seafarer was (tot 2 jaar geleden) betaalde ik jaarlijks voor warmte zo'n 100 euro (op jaarbasis minder dan 2GJ), maar de vaste kosten waren zo'n 500 euro per jaar.
Dat is nog te doen. Ik had hier gekeken: https://www.woonbond.nl/nieuws/warmte-blijft-duur-in-2024/
Loskoppelen mag, maar kan tot €4.800 kosten, maar besparen is wel rendabel en ik denk dat zolang er valt te salderen dat het zelfs interessant is om een warmtepomp aan te schaffen, voor alleen vloerverwarming en dat die relatief snel is terug verdient.
Dat is wel een flink bedrag zeg.
Het rendement van die WTW is zo´n 60%, maar ik bedoel wat het effect is op een energielabel, dat vind ik een beetje lastig om in te schatten.
Ik kan dat ook niet goed terug vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Seafarer schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:27:
[...]
https://www.technea.nl/invloed-douche-wtw-op-de-beng/
@Antonl91
Daar staan wat voorbeeld berekeningen, maar volgens mij is elke berekening weer anders, dus ik zou het dan even laten doorrekenen bij de maker van je energielabel wat het effect zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:19
Heeft iemand hier ervaring met de Sanura Flatmate (https://sanura.nl/producten/)?

Ik overweeg die omdat het redelijk betaalbaar is en makkelijk te onderhouden lijkt. Ze claimen een wtw van 40%, niet top of the line maar de meerprijs van bijv. een Joulia Inline voor die laatste 10% is erg groot.

Weet iemand of de Flatmate doet wat die belooft, en of de bouwkwaliteit een beetje gedegen is? Naar het ontwerp kijkend lijkt het mij dat er normaliter aardig wat water naast het systeem valt, maar gezien ik plan het semi in te bouwen zou dat in mijn situatie geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb dan ook maar eens gemeten met mijn doorstroomverwarmer, dat maakt meten wel makkelijk. Ik heb verder een Joulia 5P douchegoot in de ongeïsoleerde gewapend betonvloer uit 1934 (stukje uitgehakt) op de begane grond.
Na 2:15 minuten de douche een emmer van 10 L laten vullen ben ik zelf gaan douchen. De nummering is per 5 seconden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZqbNHCi5U3y3sEhBFGEKf45xz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0usln9xdvaTFH2tY4Y9q8PHC.png?f=user_large
Is toch mooi, met 6.5 kW douchen met een 13 kW doorstroomverwarmer. Het zijn echt indianenverhalen over doorstroomverwarmers dat ze zoveel stroom verbruiken.
Je moet natuurlijk wel een ~5L/min douche-kop hebben. Er is dan ook genoeg vermogen over om even de straal flink te laten stralen. Een 5L/min douchekop (Clage in mijn geval) kan heus wel veel meer aan , als je wil.
De koudwater temperatuur op dit moment is 15 graden en stijgt naar 20 graden door de dwtw.
Ik heb verder nog de indruk dat de koudwatertemperatuur sowieso al 1 graden hoger is als er geen warm water in de afvoer komt doordat de vloer een hogere temperatuur heeft dan het koude water.

[ Voor 8% gewijzigd door joezzt op 14-05-2024 21:47 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sil-vur
joezzt schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:20:
Ik heb dan ook maar eens gemeten met mijn doorstroomverwarmer, dat maakt meten wel makkelijk. Ik heb verder een Joulia 5P douchegoot in de ongeïsoleerde gewapend betonvloer uit 1934 (stukje uitgehakt) op de begane grond.
Na 2:15 minuten de douche een emmer van 10 L laten vullen ben ik zelf gaan douchen. De nummering is per 5 seconden.
[Afbeelding]
Is toch mooi, met 6.5 kW douchen met een 13 kW doorstroomverwarmer. Het zijn echt indianenverhalen over doorstroomverwarmers dat ze zoveel stroom verbruiken.
Je moet natuurlijk wel een ~5L/min douche-kop hebben. Er is dan ook genoeg vermogen over om even de straal flink te laten stralen. Een 5L/min douchekop (Clage in mijn geval) kan heus wel veel meer aan , als je wil.
De koudwater temperatuur op dit moment is 15 graden en stijgt naar 20 graden door de dwtw.
Ik heb verder nog de indruk dat de koudwatertemperatuur sowieso nog 1 graden verwarmd wordt als er geen warm water in de afvoer komt doordat de vloer een hogere temperatuur heeft dan het koude water.
Mag ik vragen welk type doorstroomverwarmer je gebruikt? Dit klinkt als een mooie optie als vervanger voor mijn CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Da's een Clage DCX 13 Next.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
joezzt schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:20:
[Afbeelding]
Ik heb verder nog de indruk dat de koudwatertemperatuur sowieso al 1 graden hoger is als er geen warm water in de afvoer komt doordat de vloer een hogere temperatuur heeft dan het koude water.
Per persoon verschillend zoals de één douched met 40c water terwijl de ander met 32c water.

Wat mij nooit duidelijk is geworden is wanneer een WTW begint te functioneren, want als je 5 minuten douched zal het apparaat minder effectief zijn dan 30 minuten douchen.

De WTW heeft ook een "opwarmtijd".
In jouw grafiek zie ik niet wanneer de WTW begint te functioneren, heb jij daar ook info over?

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 14-05-2024 11:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mr_evil08 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:50:
[...]

Per persoon verschillend zoals de één douched met 40c water terwijl de ander met 32c water.

Wat mij nooit duidelijk is geworden is wanneer een WTW begint te functioneren, want als je 5 minuten douched zal het apparaat minder effectief zijn dan 30 minuten douchen.
Dat heeft ooit iemand uitgevogelt hier boven.
De WTW heeft ook een "opwarmtijd".
In jouw grafiek zie ik niet wanneer de WTW begint te functioneren, heb jij daar ook info over?
Goed opgemerkt. Vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Volgens mij kun je dat gewoon uit de grafiek halen:
Tot 2:15 emmer gevuld, da's 27 op de horizontale schaal. Dus tot daar geen afvoerwater.
Je ziet bij +/- 36 de grafiek naar beneden lopen, dus dat is ongeveer 45 seconden opwarmtijd, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Blackraven schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:39:
Volgens mij kun je dat gewoon uit de grafiek halen:
Tot 2:15 emmer gevuld, da's 27 op de horizontale schaal. Dus tot daar geen afvoerwater.
Je ziet bij +/- 36 de grafiek naar beneden lopen, dus dat is ongeveer 45 seconden opwarmtijd, toch?
Het lijkt me eerder dat bij 71 de boel stabiel is.
71-27=44*5=220sec. 3.6 min.

45 sec. lijkt me wel heel snel vooral als hij in het beton ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Voor de volledigheid nog maar de temperatuur aan de koudwatertoevoer van de doorstroomverwarmer bij de vorige post gevoegd en hier een meting op een doorsnee douche-beurt de dag ervoor. De toevoer komt van de DWTW, (die ook naar de koudwater ingang van de thermostaatkraan gaat):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5uAlsUcTKd42_KCA7KULHm-8hA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RKEiEcy6qjIsbBXQHwIuP3jU.png?f=fotoalbum_large
Die paar minuten koudwater laten stromen van de vorige meting heeft denk ik de leidingen gevuld met echt koud water van de straat, er is zo'n 25 meter 15mm leiding van de straat naar de DWTW en weer terug naar de doorstromer. 11 meter in de kelder en de rest in de verwarmde ruimtes. Da's toch zo'n 3.5 liter water inhoud , 42 seconden bij 5 l/min. Je ziet dat ie ook niet meer terug loopt naar 15 graden maar al verwarmd wordt voordat ie koud kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Mijn Technea is echt binnen no time warm, ik zet altijd eerst de douche aan en kleedt mij dan uit (wpb) staat wat verder.
Als het water dan warm is en ik ga douchen merk ik op een gegeven moment dat flow wat hoger wordt en dat is het moment dat de koudwaterleiding opwarmen.
Zal denk ik zo'n 20-30 seconden zijn vanaf het moment dat het water warm is.
Ik heb er max 2 meter pvc aanzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
vraagje voor de temperatuur meting van de WTW, van de week bij mij thuis de Technea geïnstalleerd. nu heb ik een ESP32 met dallas temperatuur sensoren hierop gemaak (met tie-wraps bevestigd aan de leidingen), ik merk toch wel dat het contact temperatuur wat lastig meten is hiermee en veel afwijking geeft.

Hoe meten jullie een beetje knap de temperatuur van de ingang en uitgang van de WTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Chrisverst schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:16:
vraagje voor de temperatuur meting van de WTW, van de week bij mij thuis de Technea geïnstalleerd. nu heb ik een ESP32 met dallas temperatuur sensoren hierop gemaak (met tie-wraps bevestigd aan de leidingen), ik merk toch wel dat het contact temperatuur wat lastig meten is hiermee en veel afwijking geeft.

Hoe meten jullie een beetje knap de temperatuur van de ingang en uitgang van de WTW?
Je moet natuurlijk zorgen dat de sensor thermisch zo goed mogelijk met de buis verbonden is, en het geheel zo goed mogelijk is geïsoleerd van de omgeving.
Dus:
- Warmtegeleidingspasta tussen sensor en buis en
- Het geheel isoleren met leidingisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Andrehj schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:28:
[...]

Je moet natuurlijk zorgen dat de sensor thermisch zo goed mogelijk met de buis verbonden is, en het geheel zo goed mogelijk is geïsoleerd van de omgeving.
Dus:
- Warmtegeleidingspasta tussen sensor en buis en
- Het geheel isoleren met leidingisolatie.
de aangesloten waterleiding buis is meerlagenbuis, kan ik hem het beste op de perskoppeling zetten (Hier zit nog klein stukje messing aan voor het schroefdraad de technea in zie plaatje), of op de meerlagenbuis en dan isoleren?

de pasta goede tip ga ik achteraan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXOEElykIKFelv6zb7e-RG-f2Yk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SOSrpafQKn32hJPg6IZLb8vw.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 24 ... 27 Laatste